Dat moet je zelf overwegen, als je het je niet kan veroorloven om 9 maanden voorlopige teruggave terug te betalen kan je je ook afvragen of het niet verstandiger is om eerst te gaan sparen voordat je gaat aflossen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:56 schreef Katinkat het volgende:
Is het dan verstandiger om het per 1-1-2014 stop te zetten?
Volgens mij gaat het over volledige aflossing van de hypotheek. En je bent natuurlijk een dief van je eigen portemonnee als je nu 9 maanden zou moeten terugbetalen terwijl je ook nog 3 maanden kunt wachten met aflossen en dan niks hoeft terug te betalen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:01 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dat moet je zelf overwegen, als je het je niet kan veroorloven om 9 maanden voorlopige teruggave terug te betalen kan je je ook afvragen of het niet verstandiger is om eerst te gaan sparen voordat je gaat aflossen.
Is gewoon een broekzak-vestzak verhaal. Je betaalt het terug en dan krijg je het op basis van je aangifte over 2013 wéér terug.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:11 schreef Blik het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het over volledige aflossing van de hypotheek. En je bent natuurlijk een dief van je eigen portemonnee als je nu 9 maanden zou moeten terugbetalen terwijl je ook nog 3 maanden kunt wachten met aflossen en dan niks hoeft terug te betalen.
Hoe zag dat woekerdeel eruit ?quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:52 schreef Katinkat het volgende:
We lossen het grootste deel van de hypotheek af, houden nog een klein aflossingsvrij deel over. Het woekerdeel daar zijn we dan vanaf, ook erg prettig.
Bekend trucje. Goed dat je er mee gekapt bent.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:54 schreef Katinkat het volgende:
Een hybrideverzekering, waarbij vooral de overlijdensrisicoverzekering ons zou gaan nekken. Die was niet los te koppelen van de verzekering. We zouden op een gegeven moment meer aan dei verzekering betalen, dan dat er in de spaarpolis gestort werd. daarbij ook nog eens de kans op de hefboomwerking.
Goed van jullie!quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:34 schreef Katinkat het volgende:
Gisteren het woekerdeel compleet afbetaald,. Wel vervelend dat de site van de Rabobank niet goed werkte, er stond nl een heel groot bedrag op onze lopende rekening, dat wil je zo snel mogelijk doorsluizen.
In eigen beheer hoeft dat toch niet zo duur te zijn?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:25 schreef zwarteweduwe het volgende:
Hier is het aflossen tijdelijk gestaakt ivm woningopknapbeurt (deuren, verven, vloeren etc).
Sorry hoor maar schiet je er niet véél te ver in door? Het lijkt/is een obsessie in plaats van het gewoon voeren van een gezonde financiële planning..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:25 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Goed van jullie!![]()
Hier is het aflossen tijdelijk gestaakt ivm woningopknapbeurt (deuren, verven, vloeren etc). Ik moet zeggen dat ik erg veel moeite heb met het niet-aflossen. Dat voelt zó slecht! Alsof ik op de pof aan het leven ben of zoTerwijl het enige wat ik doe is het uitgeven van mijn eigen geld.
Raar hoor! Ik had niet gedacht dat aflossen zo verslavend kon zijn.
Och misschien wel... Maar het ging net zo lekker, dat aflossen.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 07:23 schreef Deshain het volgende:
[..]
Sorry hoor maar schiet je er niet véél te ver in door? Het lijkt/is een obsessie in plaats van het gewoon voeren van een gezonde financiële planning..
Oppassen dat je niet doorslaat. Aflossen is goed, maar doe dat met een idee erachter en een schema.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 07:55 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Och misschien wel... Maar het ging net zo lekker, dat aflossen.
Hoop alleen dat ik straks de draad weer goed kan oppakken, meer geld went zo snel!
Al je geld in de aflossing stoppen en geen buffer aanhouden voor onverwachte uitgaven ? Eens gestort op de hypotheekrekening blijft gestort he.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 08:17 schreef zatoichi het volgende:
Hoe kun je doorslaan in aflossen eigenlijk? Lenen tegen een hoger rentebedrag dan je hypotheek?
Je kinderen dingen onthouden omdat er het grotere doel van aflossen moet worden nagestreefd?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 08:17 schreef zatoichi het volgende:
Hoe kun je doorslaan in aflossen eigenlijk? Lenen tegen een hoger rentebedrag dan je hypotheek?
Ah zo doorslaan; ja dat kwam eigenlijk niet echt in mijn hoofd opquote:Op donderdag 3 oktober 2013 09:34 schreef Deshain het volgende:
[..]
Je kinderen dingen onthouden omdat er het grotere doel van aflossen moet worden nagestreefd?
Bij verhuizen in de toekomst per saldo duurder uit zijn door de bijleenregeling?
Je offert flexibiliteit op binnen je financiële huishouding doordat je afgelost geld niet kan liquideren zonder al het behaalde voordeel te verspelen?
Kattenvoer eten zodat je meer geld kan aflossen in plaats van er normale boodschappen van te kopen?
Je niet lekker voelen doordat je niet aan je obsessieve doelen voldoet wanneer je even niet aan het aflossen bent? (terwijl de rato waarde-schuld wel degelijk positief verandert.)
Mooi om te zien; ik los dit jaar wel af (omdat ik het voor het eerst doe) en ons streefbedrag is om aan het eind van het jaar 5000,- euro te hebben. Dit gaan we makkelijk halen en de rest gooien we er bovenop; ik verwacht rond de 6 a 7 duizend te hebben.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 09:02 schreef Blik het volgende:
Mijn komende 2 grote uitgaven zijn geen hypotheek aflossingen, maar leveren wel een mooi rendement op. Namelijk zonnepanelen (3000 wp) die worden geïnstalleerd eind oktober en aflossing van de studieschuld. Beiden leveren maandelijks rond de 50 - 60 euro per maand op. Dus 1200 - 1400 per jaar.
Investering is ongeveer 12000 euro. Dit gaat bekostigd worden door verkoop van de 2de auto (6000-7000 euro, en zorgt ook voor lagere maandelijkse lasten), subsidie zonnepanelen (1200 euro), laatste uitbetaling oude baan (3000 euro). Rest wordt betaals vanuit spaarrekening en weer aangevuld de komende maanden.
Zo hebben wij 2 auto's, waarvan de 2de echt pure luxe is. Die pure luxe kost ons echter wel 200 euro per maand aan verzekering, wegenbelasting en benzine (onderhoud en afschrijving niet meegenomen). Door die tweede auto te verkopen krijgen we niet alleen een sloot geld binnen, maar besparen we dus ook 200-300 euro per maand aan kosten.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 09:54 schreef zatoichi het volgende:
Tja hebben wij er veel voor moeten laten? Ik denk dat ongeveer de helft van ons vakantiegeld erin is gegaan (de rest naar één vakantie dit jaar); en we hebben geen grote uitgaven gedaan dit jaar; als je goed op je geld let heb je eigenlijk best makkelijk een redelijk bedragje voor de aflossing bij elkaar...
Kort antwoord: Indien je in de 42% schaal valt zou ik aflossen op de OSR (vanwege hoogste rente), indien je in de 52% schaal valt zou ik de variabele aflossen (netto rente nagenoeg gelijk maar je bent wel van die hra-loze lening af).quote:Op donderdag 3 oktober 2013 16:38 schreef Coelho het volgende:
Ik wil ook een start maken met het aflossen van mijn hypotheek, echter wil ik niet zo extreem gaan als Dhr. Hormann in zijn boek beschrijft. Gelukkig heb ik als ZZPer een mooi jaar gedraaid en lijkt de toekomst er ook goed uit te zien. Nu kan ik een eerste bedrag vrijmaken, zeg voor het gemak 10k. De vraag is alleen wat wijsheid is, daar ik meerdere hypotheken heb lopen:
- Een OpbouwSpaarRekening (OSR), rente 6,2%, looptijd nog 20 jaar. Een extra storting nu zou me vanwege de hoge spaarrente en het rente-op-rente-effect een directe besparing van ¤75 per maand geven.
- Een kleine annuïteitenhypotheek, rente variabel (3,1%), looptijd nog ruim 28 jaar, niet aftrekbaar omdat het besteed is als dekking van een verlies op verkoop. Een extra storting levert me een directe besparing van ¤43 per maand op.
- Een aflossingsvrije hypotheek, rente vast 5,1% nog 6,5 jaar, looptijd nog 26,5 jaar. Een extra storting levert me hier een directe besparing op van ¤20 per maand op.
Puur op basis van opbrengst zou het logisch zijn om te investeren in de OSR. Echter het gevoel neigt naar aflossen in de aflossingsvrije hypotheek omdat die een onbeperkte looptijd heeft en het rentepercentage uiteindelijk netto afgerekend moet worden. Anderzijds kan de grotere kostenbesparing die gerealiseerd wordt met stortingen in de OSR ook direct weer worden besteed om te storten/af te lossen, waardoor de uiteindelijke leverage groter is. Ik schat echter in zeker 6-8 jaar nodig te hebben met extra stortingen voordat er in de OSR geen maandelijkse stortingen meer nodig zijn. Die jaren verlies ik dan ook direct bij mijn aflossingsvrije hypotheek, waardoor ik daarna nog maar 20 jaar heb om deze af te lossen.
Wat is wijsheid? Uiteraard ga ik dit ook aan mijn financiëel adviseur voorleggen, maar ben benieuwd naar de mening van mensen die zich ook ieder op hun eigen 'cijfertjes' gestort hebben
Dank voor je visie.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 18:42 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Kort antwoord: Indien je in de 42% schaal valt zou ik aflossen op de OSR (vanwege hoogste rente), indien je in de 52% schaal valt zou ik de variabele aflossen (netto rente nagenoeg gelijk maar je bent wel van die hra-loze lening af).
Langer antwoord is nogal afhankelijk van de hoogte van de diverse leningen, risicoaversie, etc. Het risico zit eigenlijk in de variabele, als je de gok waagt kun je de OSR aflossen, als je volledig op safe wilt kun je beter de variabele aflossen. Iets daartussenin kan ook.
Overigens ben ik geen hypotheek expert, slechts iemand die een beetje rekenen wel leuk vindt. Dus hecht meer waarde aan het advies van de adviseur
maar blijf wel meedenken..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |