quote:
Kapotbezuinigen FTW!quote:Door de economische malaise heeft het Rijk vorig jaar veel minder belasting kunnen ophalen dan verwacht. Het begrotingstekort is mede daardoor in 2012 uitgekomen op 4,1 procent, oftewel 24 miljard euro. Dat blijkt uit het financile jaarverslag dat het Rijk woensdag publiceerde.
Ik lees:quote:
11.4 miljard lager? Maar dan ging er toch ergens iets enorm de mist in? Hoe kan het dat de belastingopbrengsten maar liefst 11 miljard hoger werden geraamd?quote:De totale belastingopbrengst viel 11,4 miljard lager uit dan in de Miljoenennota 2012 (van de derde dinsdag in september 2011) werd geraamd. Deze tegenvaller is volgens het ministerie van Financin een 'direct gevolg van de lagere groeicijfers'.
We moeten gewoon een Duitse deelstaat worden.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:10 schreef SeLang het volgende:
Gefeliciteerd, we horen bij de kneusjes van Europa
[ afbeelding ]
De euro gaat er sowieso aan. Het enige wat nu nog telt is of we dan bij het "Duitse" deel van Europa horen of bij het Spaans/ Franse. Helaas is dat laatste nu het geval. Ondanks dat NL nauwelijks een crisis heeft lukt het nu al nieteens om ons aan de 3% norm te houden. En in 2013 zitten we daar gewoon nog steeds boven. En dan te bedenken dat onze huizenbubble nog nieteens is begonnen om leeg te lopen....
Onze regering zou er goed aan doen om zich te positioneren voor het post-euro tijdperk. En dan wil je dus niet in de mediterrane club zitten...
Nee, gewoon onafhankelijk binnen een clubje met Duitsland, Oostenrijk en Finland.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:11 schreef Freak188 het volgende:
[..]
We moeten gewoon een Duitse deelstaat worden.
Ik merk dat jij het altijd vrij negatief inziet (deze EU crisis). Aan de ene kant denk ik: je hebt verstand van zaken dus het is ergens op gebaseerd. Aan de andere kant denk ik: zo hard als jij het schetst zal het toch niet lopen?quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, gewoon onafhankelijk binnen een clubje met Duitsland, Oostenrijk en Finland.
Duitsland is tegen wil en dank door Frankrijk in de euro gedwongen als voorwaarde voor de Duitse hereniging. Maar op het moment dat Frankrijk in rook opgaat (kwestie van tijd met het huidige semi-communistische regime) dan gaan ze echt niet voor Frankrijk betalen. Dat is dan het einde van de euro.
Het belangrijkste voor Nederland is om tegen elke prijs te vermijden dat we in een unie met Frankrijk achter blijven. We moeten dus zorgen dat we in een positie zijn om dan ofwel een monetaire unie met Duitsland te vormen ofwel de nieuwe gulden op een geloofwaardige manier aan de nieuwe Duitse mark koppelen (zoals pre-euro).
Maar goed, politici kijken niet zo ver vooruit
Gezien hij wel van kennis van zaken heeft vraag ik me dan juist af waar hij in zou zitten? Duitse bonds?quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:30 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Ik merk dat jij het altijd vrij negatief inziet (deze EU crisis). Aan de ene kant denk ik: je hebt verstand van zaken dus het is ergens op gebaseerd. Aan de andere kant denk ik: zo hard als jij het schetst zal het toch niet lopen?
Als je naar de financile markten kijkt dan zou je het niet zeggen, maar de situatie in de eurozone is aan het verslechteren. Was er aan het begin van de crisis nog enige consensus over wat er moet gebeuren, momenteel zie je dat dat compleet uit elkaar loopt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:30 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Ik merk dat jij het altijd vrij negatief inziet (deze EU crisis). Aan de ene kant denk ik: je hebt verstand van zaken dus het is ergens op gebaseerd. Aan de andere kant denk ik: zo hard als jij het schetst zal het toch niet lopen?
De EU is zeker niet de enige maar het feit dan anderen ook problemen hebben maakt de risico's voor de eurozone niet kleiner.quote:Is de EU met de PIGS(F) landen nou echt de enige die zulke problemen heeft? Waarom zou de USA bijvoorbeeld niet kunnen ploffen?
Nou ja, zolang Dijselbloem zich populair maakt bij de Duitsers, moet dat wel enige krediet geven.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je naar de financile markten kijkt dan zou je het niet zeggen, maar de situatie in de eurozone is aan het verslechteren. Was er aan het begin van de crisis nog enige consensus over wat er moet gebeuren, momenteel zie je dat dat compleet uit elkaar loopt.
Frankrijk steekt nu gewoon openlijk de middelvinger op en ze hebben al aangekondigd dat ze sowieso in 2013 en 2014 hun kont gaan afvegen met het Stabiliteitspact en verdragen die recentelijk in het kader van de crisis zijn gesloten. Uiteindelijk gaat Frankrijk hiermee in de vuurlinie komen, maar Frankrijk is te groot om te redden. Dit nog los van het feit dat er in Duitsland geen draagvlak meer is voor bailouts. Frankrijk zal daarom de druk op de ECB op gaan opvoeren (niet dat die iets op kunnen lossen) en dat maakt de kloof met Duitsland alleen maar groter want een min of meer onafhankelijke ECB is de allerlaatste belofte aan de Duitsers die nog niet is gebroken.
Nederland is heel onverstandig de Franse kant aan het op bewegen. Onbegrijpelijk hoe laconiek ze doen over verdragsschendingen. Dat gaat ze nog opbreken als de euro aan z'n eind komt en je plotseling ontdekt dat je als een soort Frankrijk wordt gezien. Ik heb het gevoel dat de Nederlandse politici dan (nog) niet in de gaten hebben.
[..]
De EU is zeker niet de enige maar het feit dan anderen ook problemen hebben maakt de risico's voor de eurozone niet kleiner.
quote:Productie industrie met ruim 5 procent gekrompen
De productie van de Nederlandse industrie is in maart met 5,3 procent gedaald vergeleken met dezelfde maand vorig jaar en is daarmee op het laagste niveau terechtgekomen in 3 jaar. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekendgemaakt. .
De bedrijvigheid nam in maart veel harder af dan in de voorgaande maand. In februari bedroeg de krimp 1,3 procent vergeleken met een jaar eerder. 'Een verrassend forse krimp. De wereldwijde economische groei valt terug, daar heeft onze industrie duidelijk last van', vertelt Senne Janssen, econoom bij het CBS.
French media reacts, calling Sandberg: 'an idiot in ski boots'quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:29 schreef sitting_elfling het volgende:
Ban the French from Norway
Straks mogen wij ook Noorwegen niet meer in
Een daling van 20% vanaf de piek vind ik op zijn minst een fikse correctie van de huizenprijzen. En omdat ik niet verwacht dat die daling nu al voorbij is, denk ik dat je best kan stellen dat die huizenbubble aan het leeglopen is.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:10 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
De euro gaat er sowieso aan. Het enige wat nu nog telt is of we dan bij het "Duitse" deel van Europa horen of bij het Spaans/ Franse. Helaas is dat laatste nu het geval. Ondanks dat NL nauwelijks een crisis heeft lukt het nu al nieteens om ons aan de 3% norm te houden. En in 2013 zitten we daar gewoon nog steeds boven. En dan te bedenken dat onze huizenbubble nog nieteens is begonnen om leeg te lopen....
Onze regering zou er goed aan doen om zich te positioneren voor het post-euro tijdperk. En dan wil je dus niet in de mediterrane club zitten...
Vechten!quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
French media reacts, calling Sandberg: 'an idiot in ski boots'
Maar dat zou inhouden dat je enmasse in de Noorse kronen of zo moet gaan zitten.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je naar de financile markten kijkt dan zou je het niet zeggen, maar de situatie in de eurozone is aan het verslechteren. Was er aan het begin van de crisis nog enige consensus over wat er moet gebeuren, momenteel zie je dat dat compleet uit elkaar loopt.
Frankrijk steekt nu gewoon openlijk de middelvinger op en ze hebben al aangekondigd dat ze sowieso in 2013 en 2014 hun kont gaan afvegen met het Stabiliteitspact en verdragen die recentelijk in het kader van de crisis zijn gesloten. Uiteindelijk gaat Frankrijk hiermee in de vuurlinie komen, maar Frankrijk is te groot om te redden. Dit nog los van het feit dat er in Duitsland geen draagvlak meer is voor bailouts. Frankrijk zal daarom de druk op de ECB op gaan opvoeren (niet dat die iets op kunnen lossen) en dat maakt de kloof met Duitsland alleen maar groter want een min of meer onafhankelijke ECB is de allerlaatste belofte aan de Duitsers die nog niet is gebroken.
Nederland is heel onverstandig de Franse kant aan het op bewegen. Onbegrijpelijk hoe laconiek ze doen over verdragsschendingen. Dat gaat ze nog opbreken als de euro aan z'n eind komt en je plotseling ontdekt dat je als een soort Frankrijk wordt gezien. Ik heb het gevoel dat de Nederlandse politici dan (nog) niet in de gaten hebben.
[..]
De EU is zeker niet de enige maar het feit dan anderen ook problemen hebben maakt de risico's voor de eurozone niet kleiner.
Hebben we nauwelijks crisis dan?quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:10 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Hoeveel koste de bailout van SNS dan precies?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 00:33 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Hebben we nauwelijks crisis dan?
Er is een gigantische huizenbubbel die aan het leeglopen is... 20% van de waarde van je huis verliezen is voor iemand toch echt wel een crisis
En dit jaar zitten we alleen maar over de 3% door de bailout wat eigenlijk een investering is die we vast wel terug krijgen(SNS)
Ik denk niet dat het gaat klappen als in een plotselinge gebeurtenis maar dat geleidelijk zal gaan over de jaren. Overigens zie ik de klap niet echt als negatief, de lucht gaat uit de huizenprijzen, het HRA-taboe is doorbroken in de politiek, mensen zijn hun hypothecaire leningen aan het aflossen en bedrijven met weinig schulden komen denk ik vrij goed door de economische teruggang heen. Verder is er met de export niet zoveel mis, men is nog steeds genteresseerd in Nederlandse producten.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 11:53 schreef Sloggi het volgende:
De vaste gasten in AEX lijken het er allemaal over eens dat de huidige situatie niet houdbaar is, dat er sprake is van een luchtbel. Maar: hoe lang is deze situatie vol te houden? Uiteindelijk zal het mis gaan is de gedachte, maar zal dat binnen een jaar gebeuren of kan het zomaar zo zijn dat de boel pas over tien jaar klapt?
Ga liggen, en vertel. Waarom gaat de Euro eraan? En hoezo komen er dan twee delen die je karakteriseert als 'Duits' versus 'Spaans/Frans'? En hoe gaan wij, de Nederlandse belastingbetalers, in ons 'Duitse' deel, die 30 Miljard ophoesten die ING in Spanje heeft zitten, en die dan moet worden afgeschreven? Los van wat er verdwijnt aan afschrijvingen op Itali en Frankrijk? En de bijschrijvingen uit de 'centrale pot', als die Europese schulden worden verdeeld op basis van GDP? Dat 'Duitse deel' is acuut failliet, dat gebeurt.quote:
Hoe gaan wij verdere bail outs betalen van Frankrijk en Spanje? 30 miljard zijn pinda's vergeleken met wat nog moet komen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:32 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Ga liggen, en vertel. Waarom gaat de Euro eraan? En hoezo komen er dan twee delen die je karakteriseert als 'Duits' versus 'Spaans/Frans'? En hoe gaan wij, de Nederlandse belastingbetalers, in ons 'Duitse' deel, die 30 Miljard ophoesten die ING in Spanje heeft zitten, en die dan moet worden afgeschreven? Los van wat er verdwijnt aan afschrijvingen op Itali en Frankrijk? En de bijschrijvingen uit de 'centrale pot', als die Europese schulden worden verdeeld op basis van GDP? Dat 'Duitse deel' is acuut failliet, dat gebeurt.
Sinds Cyprus is het 'bail-ins'. Maar je verwart een aantal zaken, hier. Zoals je HIER kunt zien, ontlopen Duitsland, Frankrijk en Nederland elkaar niet veel, 'per capita', qua staatsschuld. Terwijl het over de hele EU, 'per capita' ongeveer de HELFT is van wat de Amerikanen aan schuld hebben opgebouwd. En Spanjaarden een behoorlijk LAGE schuld hebben.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:16 schreef Zombiehoofd het volgende:
Hoe gaan wij verdere bail outs betalen van Frankrijk en Spanje? 30 miljard zijn pinda's vergeleken met wat nog moet komen.
Volgens mij loop je een beetje achter. Dit is onderhand niet het geval meer hoor.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 21:19 schreef Duizend-Bommen het volgende:
En Spanjaarden een behoorlijk LAGE schuld hebben.
Met opzet had ik er een link bij gegeven, zodat je de actuele situatie kunt zien, 'per capita'. In Spanje 19.000 Euro per inwoner, wat minder is dan gemiddeld in de EU. In Nederland 26.000 Euro per inwoner, wat meer is dan in de EU.quote:Op zondag 12 mei 2013 11:18 schreef Zombiehoofd het volgende:
Volgens mij loop je een beetje achter. Dit is onderhand niet het geval meer hoor.
Ben jij misschien bekend in het dagelijks leven als JK de Jager?quote:Op zondag 12 mei 2013 13:38 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Met opzet had ik er een link bij gegeven, zodat je de actuele situatie kunt zien, 'per capita'. In Spanje 19.000 Euro per inwoner, wat minder is dan gemiddeld in de EU. In Nederland 26.000 Euro per inwoner, wat meer is dan in de EU.
Nou zijn er natuurlijk tal van manieren om die schuld weer te geven. En het klopt dat die schuld fors gestegen is, omdat WIJ ze geld hebben geleend. Om daarmee hun banken van nieuw kapitaal te kunnen voorzien, zodat ze aan ONZE banken en (pensioen)fondsen de rente en aflossing op het genvesteerde vermogen kunnen blijven betalen. Hadden we die Spaanse overheid dat geld NIET geleend, dan hadden die Spaanse banken niet gered kunnen worden, en hadden ONZE banken en (pensioen)fondsen naar hun geld kunnen fluiten. Voor de ING hebben we het dan over 30 miljard, op een reserve van 52 miljard. Dat was (in 2010) nog 41 miljard. Dat was toen nog meer dan het eigen vermogen. Instant faillissement, dus, als die Europese landen Spanje niks hadden geleend. En met ING hebben we het over een ander 'plaatje' dan bij SNS!
PS: Dat geld dat WIJ ze lenen, om te voorkomen dat ONZE banken en pensioenfondsen instorten, is rentedragend. Terwijl WIJ tegen NUL procent lenen op de 'kapitaalmarkt'. We verdienen dus op de redding van ONZE banken en pensioenfondsen. Ssst! Niet aan de Spanjaarden vertellen.....
Ja, ik ben NIET bekend als JK de Jager. En die 'hint' begrijp ik ook niet, in dit verband. Maar de actuele Staatsschuld van Spanje is niet meer dan 90%, het gaat wel die kant op. De belangrijkste reden voor die percentuele groei is niet zozeer de toename van de Staatsschuld zelf, maar de afname van het BBP, door economische krimp, nu ONZE banken en pensioenfondsen als bezetenen hun geld terugtrekken uit Spanje. De eerdere explosieve groei, waarover ik schreef, kwam doordat de Spaanse overheid zich gedwongen zag om, tegen haar wil, zich garant te stellen voor de tientallen miljarden kapitaal van ONZE banken en pensioenfondsen die in Spanje zijn 'genvesteerd'.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:40 schreef Zombiehoofd het volgende:
Ben jij misschien bekend in het dagelijks leven als JK de Jager?
Daarnaast zeggen absolute getallen niks en heeft spanje onderhand een staatsschuld van over de 90% (een stuk slechter dan nederland) dat per dag fors sneller toeneemt dan het onze.
kletspraat, hoeveel landen zijn er niet uit ellaar geaan de afgelopen dertig jaarquote:Op maandag 13 mei 2013 10:57 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Maar, zoals gezegd: Trek de stekker uit die Euro, en we verzuipen onmiddellijk.
quote:27% of Spaniards are out of work. Yet in one town everyone has a job
Marinaleda’s mayor, Juan Manuel Snchez Gordillo, has gained national notoriety and has even been dubbed the “Robin Hood of Spain” after he and a group of labourers refused to pay a supermarket for 10 shopping trolleys filled with food, which they distributed to the area’s food banks, sparking headlines in countries as far away as Iran.
“That was to draw attention to the fact there are so many people in Spain who have a hard time getting enough to eat right now,” says Mr Snchez Gordillo. “We wanted to say, in the 21st century in Spain, ‘this problem exists’. Gandhi would have supported it.”
But the supermarket “raids” were just the tip of the iceberg for Mr Snchez Gordillo, who has spent more than 30 years fighting for wealth redistribution via land occupations, cheap housing and co-operatives. In Marinaleda, he has promoted equal wages policies, scrapped the police force and offered mortgages on previously state-owned properties, which cannot be sold on for profit, of just 15 a month.
When asked about the gulf between Spain’s 27.2 per cent unemployment rate – the highest in the EU – and full employment in Marinaleda, the 57-year-old former history teacher and father-of-three, who works unpaid as mayor, says: “It fills me with hope and desperation, both at the same time.”
Bron.quote:Stodgy Netherlands is nation that’ll blow up euro
Commentary: Overindebted Dutch heading deeper into recession
LONDON (MarketWatch) — Which euro-zone country is most deeply in debt? The profligate Greeks, with their generous state-funded pensions? The Cypriots and their banks stuffed with dodgy Russian money? The recession-hit Spaniards or the boom-and-bust Irish?
None of the above. Actually, it is the sober, responsible Dutch.
Consumer debt in the Netherlands has hit 250% of available income, one of the highest levels in the world. In Spain, by comparison, it has never gone above 125%.
The Netherlands has turned into one of the most heavily indebted countries in the world. It has slumped into recession and shows very little sign of coming out of it. The euro crisis has been dragging on for three years now but so far has only infected the peripheral nations within the single currency. But the Netherlands is a core member of both the euro and the European Union. If it can’t survive in the euro zone, then the game really will be up.
Holland has always been one of the most prosperous and stable nations with Europe — and one of the most pro-EU. It was a founding member of the union, and it was among the most enthusiastic supporters of the launch of the single currency. With a rich, export-oriented economy, and plenty of successful multinational companies, it had much to gain, one would suppose, from the creation of the single economy that was meant to come into being once the euro was successfully launched.
But instead it has started to play out a depressingly familiar script. It is blowing up in exactly the same way that Ireland, Greece and Portugal did — except on a slightly longer fuse.
Low interest rates, set mainly to benefit the German economy, and lots of cheap capital led to a property boom and an explosion of debt. From the launch of the single currency to the peak of the market, Dutch house prices doubled, making it one of the most overheated markets in the world.
Now that has crashed spectacularly. House prices are falling as fast as they did in Florida when the American housing boom turned sour. Prices are now 16.6% lower than they were at the peak of the bubble in 2008. The National Association of Estate Agents predicts another 7% drop this year. Unless you bought your home back in the last century, it will now be worth less than you paid for it — and even worse, probably less than you borrowed on it as well.
As a result, the Dutch are now sinking under a tide of debt. At more than 250%, household debt is even higher than in Ireland and 2 ½ times the level in Greece. Already one bank was rescued by the government, and with house prices still collapsing there may well be more to come. The Dutch banks have 650 billion euros outstanding on real estate that is rapidly falling in value — and if there is one thing we know for sure about the financial markets it is that when the property markets collapse, the financial system is not far behind.
The credit-rating agencies — not usually the first organizations to catch up with events — have started to take notice. In February, Fitch cut the stable rating it had on the Netherlands’ debt. The country is still triple-A rated but only by the skin of its teeth. The agency pinned the blame on falling house prices, rising government debt and doubts about the stability of the banking system — the same toxic mix familiar from other crisis-hit euro-zone nations.
The economy has now sunk into recession.
Unemployment is rising and hitting two-decade highs. The jobless total has doubled in just two years, and in March alone it went from 7.7% to 8.1% — a faster rate of increase than even in Cyprus. The IMF predicts that the economy will shrink by 0.5% in 2013, but those projections have a nasty habit of being too optimistic.
The government is missing its deficit targets, despite imposing deep austerity measures as recently as last October. Just like other euro-zone countries, Holland now seems locked into a vicious cycle of rising unemployment and declining tax revenues, leading to yet more austerity — and even more cuts and unemployment. Once a country gets set on that track, it is very hard to get out of it again — and certainly not within the confines of the euro.
Up until now, the Netherlands has been Germany’s key ally in imposing austerity across the continent as the answer to the currency’s problems. But as the slump worsens, Dutch support for an endless diet of cuts and recession — and perhaps the euro itself — will start to evaporate.
The other collapses in the euro zone have been on the periphery of the currency. They have been marginal nations, and their problems could be presented as an accident, rather than as exposing systemic flaws in the way the currency was put together.
The Greeks spent too much money. The Irish allowed their property market to run out of control. The Italians always had too much debt in the first place. But there can’t be any excuses for the Netherlands: It obeyed all the rules.
It has always been clear that the euro crisis would reach its terminal phase when it reached the core. Many analysts assumed that would mean France. And yet, while France is hardly short of problems (unemployment is rising relentlessly, and the government is doing everything it can possibly think of to make the economy less competitive), it is still a wealthy country. Its debts may be high, but they have not yet spun out of control or started to threaten the stability of the banking system.
The Netherlands is starting to reach that point. It may take another year, perhaps two. But the slump is gathering in pace, and the financial system looks less stable by the day. In fact, Holland will be the core country that goes bust first — and that will be a crisis too far for the euro.
Wat zou je met die spaartegoeden willen doen? In tijden van economische onzekerheid gaat men juist meer spaargeld sparen in plaats van meer spaargeld uitgeven.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:39 schreef Zombiehoofd het volgende:
Alhoewel in dit artikel van de WSJ niet aan onze spaartegoeden wordt gedacht.
Dat tegen al die schulden nog wel iets over staat.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:03 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat zou je met die spaartegoeden willen doen? In tijden van economische onzekerheid gaat men juist meer spaargeld sparen in plaats van meer spaargeld uitgeven.
Rente verder verlagen dusquote:Op maandag 13 mei 2013 20:03 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat zou je met die spaartegoeden willen doen? In tijden van economische onzekerheid gaat men juist meer spaargeld sparen in plaats van meer spaargeld uitgeven.
Ik snap waar je op doelt maar het punt is dat je met macrocijfers aan de eigendomsrechten voorbij gaat. Stel 3 mensen hebben de volgende schulden, 10, 10 en 10. Bij deze 3 mensen staan daar respectievelijk de volgende bezittingen tegenover 7, 7 en 25. De macro-econoom stelt dat er in totaal 30 schuld is maar wijst er op dat er gelukkig 39 bezit tegenover staat. De banken zien echter dat 2 van hun 3 klanten met 3 onder water staan want deze 2 klanten kunnen geen aanspraak maken op het positieve saldo van 15 van klant 3. De macro-cijfers onderschatten dus het probleem doordat zij de eigendomsrechten van mensen negeren waardoor er op macro-niveau niet zomaar gesaldeerd kan worden.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:39 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Dat tegen al die schulden nog wel iets over staat.
Helemaal waar en ik zou ook preciezere cijfers willen zien. Feit is dat de situatie slecht is, maar iets minder slecht als in het artikel wordt geschetst. De HRA heeft ervoor gezorgd dat veel mensen toch een hypotheek hebben terwijl ze genoeg geld op de bank hebben staan. Maar waarschijnlijk blijven er genoeg probleem hypotheken over.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:10 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik snap waar je op doelt maar het punt is dat je met macrocijfers aan de eigendomsrechten voorbij gaat. Stel 3 mensen hebben de volgende schulden, 10, 10 en 10. Bij deze 3 mensen staan daar respectievelijk de volgende bezittingen tegenover 7, 7 en 25. De macro-econoom stelt dat er in totaal 30 schuld is maar wijst er op dat er gelukkig 39 bezit tegenover staat. De banken zien echter dat 2 van hun 3 klanten met 3 onder water staan want deze 2 klanten kunnen geen aanspraak maken op het positieve saldo van 15 van klant 3. De macro-cijfers onderschatten dus het probleem doordat zij de eigendomsrechten van mensen negeren waardoor er op macro-niveau niet zomaar gesaldeerd kan worden.
Hetzelfde punt speelt als mensen verwijzen naar de aanzienlijke pensioenopbouw. Ten eerste is de meeste pensioenopbouw in handen van mensen met weinig schulden en mensen met hoge schulden kunnen geen aanspraak maken op deze pensioenopbouw. Ten tweede is het geld van de pensioenopbouw aan voorwaarden verbonden, zo moet eerst de pensioengerechtigde leeftijd behaald worden wil het geld vrij vallen. En dan valt het ook alleen nog maar vrij in jaarlijkse gedeelten. Dat geld is dus helemaal niet zo liquide.
Je begrijpt het niet, als je die vergelijking maakt.quote:Op maandag 13 mei 2013 11:29 schreef HD9 het volgende:
kletspraat, hoeveel landen zijn er niet uit ellaar geaan de afgelopen dertig jaar
joegoslavie, slowakije en tsjechie. niks aan de hand
Je moet niet dreigen dat het licht uit gaat , dat is zo dom
Onze spaartegoeden zitten in Spanje. En dus niet om dat land te redden. Maar als 'belegging' uit de tijd vr ze in VS die bankenzwendel aan het licht kwam, die ONS kapitalen kostte. Die spaartegoeden WORDEN op dit moment gered, door Spanje geld te lenen. Zoals ik hierboven heb uitgelegd.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:39 schreef Zombiehoofd het volgende:
Gaan wij dan het eerste core land zijn? Alhoewel in dit artikel van de WSJ niet aan onze spaartegoeden wordt gedacht.
Maak je geen zorgen. Als het zover komt, gaat Duitsland ook!quote:
En als ze de nieuwe leningen ook niet kunnen terugbetalen? Weer meer lenen? Zo kost het ons alleen maar meer en meer geld..quote:Op maandag 13 mei 2013 22:34 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Onze spaartegoeden zitten in Spanje. En dus niet om dat land te redden. Maar als 'belegging' uit de tijd vr ze in VS die bankenzwendel aan het licht kwam, die ONS kapitalen kostte. Die spaartegoeden WORDEN op dit moment gered, door Spanje geld te lenen. Zoals ik hierboven heb uitgelegd.
Alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon zodra Europa een federale staat is?quote:Op maandag 13 mei 2013 22:37 schreef MouzurX het volgende:
Europa heeft gewoon tijd nodig om weer op gang te komen omdat we hier niet aan de lopende band geld gaan printen.
Uiteindelijk zal het vast wel allemaal goed aflopen en dat we eindigen met een semi-federaal europa. Of de mensen het nou willen of niet. De meesten boeit het ook totaal niet, zolang het maar goed gaat(wat het nu tijdelijk niet gaat door enkele constructiefouten en een globale crisis)
Nee maar uiteindelijk verdwijnen onze problemen wanneer de economie in de wereld weer aantrekt. Ik zie ons gewoon niet terug gaan naar iets kleiners als de huidige EU, daar hebben de EU fascisten al teveel macht voor.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon zodra Europa een federale staat is?
Nee, dat is de gigantische misvatting! Kijk, er moet MEER gebeuren. Maar wat hier nu gebeurt, is dat ONZE banken en pensioenfondsen van een wisse dood gered worden. Als jij zegt: Laat maar vallen! Realiseer je dan wel WAT je vraagt. Een tsunami aan bank faillissementen, die de Nederlandse overheid NIET kan oplossen door een volgende greep in de staatskas.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:39 schreef Perrin het volgende:
En als ze de nieuwe leningen ook niet kunnen terugbetalen? Weer meer lenen? Zo kost het ons alleen maar meer en meer geld..
Het lijkt mij niet dat er iemand is die dat zegt. Maar je kunt ze ook groter maken. Overigens zijn de 'schuldenlanden' het best af, als de boel uiteen valt, en zij hun private en overheidsschuld domweg op 'NUL' zetten. Maar ook voor die landen is doorzetten met de EU uiteindelijk het beste. Alleen moeten ze wel met GROTE spoed geholpen worden aan geld om te investeren in hun economie, anders implodeert de boel alsnog. Dus Duitsland en Nederland: Kies eieren voor je geld!quote:Op maandag 13 mei 2013 22:41 schreef Perrin het volgende:
Alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon zodra Europa een federale staat is?
Liever dat dan de belasting betaler er weer voor op draait. Bedrijven en banken moeten gewoon failliet kunnen gaan, de klanten en leveranciers horen met de gebakken peren te zitten en niet de belasting betalers.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 00:53 schreef arjan1212 het volgende:
zoals nederland? dus straks zijn de banken van de grote spaarders? hallo mevr u heeft 600.000 euro op onze bank staan? dat is nu 25000 aandelen van 10 euro met 0% dividend en 350.000 euro met 0,1% rente . bedankt en tot ziens
zelfs het omvallen van lehmannn viel achteraf mee en ok de instorting van GM is overleefd, het splitsen van de Euro zullen we ook wel overlevenquote:Op maandag 13 mei 2013 22:30 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet, als je die vergelijking maakt.
quote:Omzet detailhandel hard gedaald
De Nederlandse detailhandel heeft de omzet in maart van dit jaar met 5,3 procent zien teruglopen vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. De hoeveelheid verkochte spullen daalde met 7,8 procent, de prijzen waren 2,6 procent hoger. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). .
De omzetdaling werd vooral veroorzaakt door een sterke krimp bij de non-foodwinkels (min 12 procent). De grootste klappen kregen de doe-het-zelfwinkels, kledingwinkels en textielsupermarkten.
nou, dan zullen we het overleven van de euro ook wel overlevenquote:Op dinsdag 14 mei 2013 08:37 schreef HD9 het volgende:
[..]
zelfs het omvallen van lehmannn viel achteraf mee en ok de instorting van GM is overleefd, het splitsen van de Euro zullen we ook wel overleven
Ik vraag me altijd af hoe de handel van amazon bijvoorbeeld daarin wordt meegeteld, en ook andere online retailers die uit het buitenland verzenden?quote:
Daar gaan ongetwijfeld flink wat procenten van de totale omzet heen idd. En dat zal niet meegeteld worden bij de Nederlandse omzetcijfers, me dunkt.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af hoe de handel van amazon bijvoorbeeld daarin wordt meegeteld, en ook andere online retailers die uit het buitenland verzenden?
Zouden dan ook al zoveel doe het zelvers hun gipsplaten en andere dingen online bestellen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af hoe de handel van amazon bijvoorbeeld daarin wordt meegeteld, en ook andere online retailers die uit het buitenland verzenden?
Het is maar wat je 'overleefd' noemt. Er is bijna VIER BILJOEN 'monopoly-geld' in de Amerikaanse economie gepompt om te voorkomen dat die acuut zou imploderen. Geld dat nog verdiend MOET worden, en van toekomstige generaties is 'geleend'. Schuld die is overgeheveld van de banken, en GM, naar de Federale overheid. En als DIE bel klapt, is er geen 'lender of last resort' meer over die de rotzooi op kan dweilen. Wat jij 'overleefd' noemt, is 'tijd gekocht'.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 08:37 schreef HD9 het volgende:
zelfs het omvallen van lehmannn viel achteraf mee en ok de instorting van GM is overleefd, het splitsen van de Euro zullen we ook wel overleven
Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in een eventuele samenwerking met de BRIICS dan de PIIGS.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:45 schreef Duizend-Bommen het volgende:
De economie van de toekomst vergt een fundamenteel andere orintatie. Europa is voor die toekomst bepaald niet slecht gepositioneerd. Maar dat betekent ook niet dat het niet allemaal alsnog 'in tranen' kan eindigen, als we terugkeren op onze schreden, ons opsluiten in de monoculturele, nationalistische fortificaties van onze voorouders, en de deur dichtspijkeren. Terwijl we de dominante positie in de wereldeconomie cadeau doen aan de 'BRIIICS-landen'.
De kans is groot, dat de PIIGS en de BRIIICS elkaar zullen vinden, als we de Euro laten klappen. Want hoe wij zelf ook menen 'Gods-gift-to-humanity' te zijn, onze meerwaarde voor die landen is bescheiden. Maar wat ng belangrijker is: We zijn al enige tijd bezig om hen, in NAVO-verband, en via de grootschalige manipulatie van geldstromen, en middels 'cyber-warfare' in een positie van afhankelijkheid te manoeuvreren.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:49 schreef Stezo het volgende:
Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in een eventuele samenwerking met de BRIICS dan de PIIGS.
quote:De horeca, catering en verblijfsrecreatie - Samenvatting sectorbeschrijving (pdf)
De sector heeft flink te leiden [sic] onder de crisis.
Het aantal WW-uitkeringen aan mensen uit de sector is meer dan verdubbeld sinds 2009 en het aantal vacatures is fors lager dan bij het uitbreken van de crisis in 2007/2008. Voor 2013 wordt rekening gehouden met een verdere afname van de bestedingen in de sector. Daarna stijgt het aantal vacatures waarschijnlijk, maar niet tot het niveau van 2007. Uitgaven in de horeca zijn een luxeartikel, waarop relatief snel wordt bezuinigd als de koopkracht minder wordt. Dat geldt niet voor alle segmenten in dezelfde mate. De werkgelegenheid in de fastservicesector is de afgelopen jaren gegroeid. Inmiddels merken ook de fastserviceketens een afname van de bestedingen. Restaurants en hotels voelen de crisis veel meer, vooral de ondernemers die afhankelijk zijn van de zakelijke markt. De drankensector heeft ook te leiden [sic] onder de crisis, maar daar is ook sprake van een meer structurele krimp.
heel europa zit in een krimp en dat blijft zo tot de euro verdwenen isquote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:01 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
De kans is groot, dat de PIIGS en de BRIIICS elkaar zullen vinden, als we de Euro laten klappen.
Wie worden erop afgerekend als de uiteindelijke rekening gepresenteerd word?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:42 schreef Iwanius het volgende:
Wat ik mij nog steeds afvraag is waarom de EU leiders zich zo verzetten tegen het ontbinden van de EU in zijn huidige opzet te samen met de euro. Het werk gewoon slecht,levert te veel problemen op her en der en toch wordt er standvastig vastgehouden aan het huidig model.
door steeds hel en verdoemenis te prediken als de EU wordt opgedoekt schuift men de oplossing voor zich uitquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:50 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Wie worden erop afgerekend als de uiteindelijke rekening gepresenteerd word?
Daarbij is het besef een crisis van deze omvang, met dergelijke onderliggende structurele problemen, niet is op te lossen zonder de status quo ingrijpend aan te tasten nog niet geheel doorgedrongen. Al lijkt daar de laatste tijd verandering in te komen (cyprus template).
Politiek gezichtsverlies is denk ik een hele belangrijke factor en de angst dat Duitsland en Frankrijk binnen 10 jaar weer met elkaar gaan stoeien. Dat laatste is denk ik iets wat vooral nog speelt bij de oudere Europese politici.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:42 schreef Iwanius het volgende:
Wat ik mij nog steeds afvraag is waarom de EU leiders zich zo verzetten tegen het ontbinden van de EU in zijn huidige opzet te samen met de euro. Het werk gewoon slecht,levert te veel problemen op her en der en toch wordt er standvastig vastgehouden aan het huidig model.
Je ziet momenteel een verharding optreden tussen lidstaten over de lijn die gevolgd moet worden o.a. door de relatieve rust op de financiele markt. Sommige landen stappen alweer volledig af van de gemaakte afspraken (uitstel of zelfs afstel) en die clash gaat nog spannend worden als er weer een eruptie van de crisis komt.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:01 schreef HD9 het volgende:
door steeds hel en verdoemenis te prediken als de EU wordt opgedoekt schuift men de oplossing voor zich uit
zitten allebei in de NAVO, dus dat is onzinquote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Politiek gezichtsverlies is denk ik een hele belangrijke factor en de angst dat Duitsland en Frankrijk binnen 10 jaar weer met elkaar gaan stoeien.
sterker nog, men gaat ongestoord verder met allerlei instrumenten die eerder verregaande integratie bevorderen dan afbouwen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:42 schreef Iwanius het volgende:
Hoe wil je dat gaan doen? De euro opdelen.?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:42 schreef Iwanius het volgende:
Ja inderdaad want nu krijgen we alles terug + rente!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:09 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Hoe wil je dat gaan doen? De euro opdelen.?
Als Nederland gezien moeten we daarvoor wel gek zijn, want dan verdampen al onze pensioenfondsen.
Zolang alles bij elkaar blijft wel ja.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 17:47 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Ja inderdaad want nu krijgen we alles terug + rente!
Nouja, de Fransen bezitten nog altijd het van oorsprong Duitse Elzas-Lotharingen, evenals Belgi de Duitse Oostkantons bezit. Misschien zit het ze nog wel dwars.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:42 schreef HD9 het volgende:
[..]
zitten allebei in de NAVO, dus dat is onzin
Het gaat om de angst h, ik denk ook niet dat Frankrijk en Duitsland weer met elkaar gaan stoeien, maar er zijn denk ik wel politici die dat wel vrezen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:42 schreef HD9 het volgende:
[..]
zitten allebei in de NAVO, dus dat is onzin
Ja ze betalen ons af met nieuw geleend geld van ons. Dit kan inderdaad tot in de eeuwigheid door gaan dus eigenlijk hoeven deze piigs helemaal niet te hervormen en is de eurocrisis over!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 18:06 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Zolang alles bij elkaar blijft wel ja.
Zouden er echt mensen zijn die dit geloven?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 19:59 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Ja ze betalen ons af met nieuw geleend geld van ons. Dit kan inderdaad tot in de eeuwigheid door gaan dus eigenlijk hoeven deze piigs helemaal niet te hervormen en is de eurocrisis over!
Dat blijkt uit dit topic.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 20:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zouden er echt mensen zijn die dit geloven?
Ach, er zijn ook legio mensen die denken dat het licht uitgaat als de euro voort blijft bestaan. Weirdos zijn er in allerlei vormen en matenquote:Op dinsdag 14 mei 2013 20:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zouden er echt mensen zijn die dit geloven?
Ja want de piigs produceren helemaal niks zelf.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 19:59 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Ja ze betalen ons af met nieuw geleend geld van ons. Dit kan inderdaad tot in de eeuwigheid door gaan dus eigenlijk hoeven deze piigs helemaal niet te hervormen en is de eurocrisis over!
Ja, handel he.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:22 schreef UpsideDown het volgende:
De Deense Saxo Bank is vrij negatief.![]()
Saxo Bank CEO On The 'Eurozone Minefield': "This Crisis Will Not Pass"
Uiteraard.quote:
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:35 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Uiteraard.
Maar hij heeft wel gelijk volgens mij, zaken als de bankenunie hadden er al lang moeten zijn. Het duurt allemaal veel te lang en gaat veel te traag. De EU is halfslachtig bezig geweest.
dan neem ik de man niet echt serieus hoor, maar het goede nieuws is dat er die bankenunie wel gaat komenquote:warning investors that the mattress may be a safer place to deposit money over the weekend than their bank accounts.
Gaat ons dat helpen?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
..maar het goede nieuws is dat er die bankenunie wel gaat komen
Nee, we zijn natuurlijk gedoemd, dat altijd. Het is een wonder dat er nog water uit de kraan komt.quote:
Hehheh. Ok, rephrase: hoe gaat dat helpen, zo'n bankenunie?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 22:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nee, we zijn natuurlijk gedoemd, dat altijd. Het is een wonder dat er nog water uit de kraan komt.
Het enige verschil is de lagere theoretische kans op default, in geval van Fitch weet ik het zo niet maar bij de 2 andere zal dat in de tientallen procenten lopen. Maw, hechten we waarde aan iets wat nu 60% kans op default heeft terwijl dat dus 80 was?quote:Op woensdag 15 mei 2013 00:09 schreef monkyyy het volgende:
Fitch Upgrades Greece to 'B-'; Outlook Stable
Een upgrade!
De Duitsers zullen dit blokkeren, en terechtquote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
[..]
dan neem ik de man niet echt serieus hoor, maar het goede nieuws is dat er die bankenunie wel gaat komen
Dan gaan Duitse Banken die van Italie, Cyprus en Griekenland steunenquote:Op dinsdag 14 mei 2013 22:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hehheh. Ok, rephrase: hoe gaat dat helpen, zo'n bankenunie?
Hechten we sowieso waarde aan fitch&co. Als de kans op een default daadwerkelijk 80% bij deze ratingcode was, is het wonderbaarlijk dat ze het nog overleefd hebben.quote:Op woensdag 15 mei 2013 00:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het enige verschil is de lagere theoretische kans op default, in geval van Fitch weet ik het zo niet maar bij de 2 andere zal dat in de tientallen procenten lopen. Maw, hechten we waarde aan iets wat nu 60% kans op default heeft terwijl dat dus 80 was?
Dat laatste doen ze toch al, Duitse banken zaten daar vuistdiep in toen de crisis uitbrak. Schauble is een prima toneelspeler, en na de Duitse verkiezingen......quote:Op woensdag 15 mei 2013 08:37 schreef HD9 het volgende:
[..]
De Duitsers zullen dit blokkeren, en terecht
[..]
Dan gaan Duitse Banken die van Italie, Cyprus en Griekenland steunen![]()
![]()
quote:wo 15 mei 2013, 11:18 Langste recessie ooit in eurozone
LUXEMBURG (AFN) - De economien van de eurolanden zijn in het eerste kwartaal met gemiddeld 0,2 procent gekrompen ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
Dat maakte Europees statistiekbureau Eurostat woensdag bekend.
Met de zesde achtereenvolgende krimp bevindt de eurozone zich in de langste recessie sinds de oprichting van de muntunie.
De achteruitgang was vorig kwartaal iets sterker dan verwacht.
Economen voorspelden gemiddeld een krimp met 0,1 procent.
In het laatste kwartaal van vorig jaar gingen de euro-economien met 0,6 procent achteruit.
Van de eurolanden waarvan de gegevens beschikbaar waren vertoonden alleen Belgi en Duitsland een minieme groei.
In beide landen werd de economie 0,1 procent groter ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De Oostenrijkse economie stabiliseerde op kwartaalbasis.
De economie van Cyprus ging het sterkst achteruit. Daar werd een krimp van 1,3 procent gemeten. In Spanje en Itali werd de economie 0,5 procent kleiner.
Vreemdste is dat er berhaupt gepeild wordt of de bevolking positief of negatief over hun munteenheid denkt.quote:Op woensdag 15 mei 2013 11:56 schreef GoedeVraag het volgende:
De gemiddelde Europeaan is nog steeds voorstander van de euro:
[ afbeelding ]
http://www.pewglobal.org/(...)-the-european-union/
quote:Faillissementen: slachting onder kledingwinkels
Het eerste kwartaal van 2013 moesten 105 kledingzaken de deuren sluiten. Dat is een stijging van 75 procent ten opzichte van vorig jaar. Voor veel kledingzaken duurt de crisis nu echt een paar maanden te lang. Omzetdalingen van meer dan 10 procent in vergelijking met vorig jaar, zoals afgelopen maart, worden veel winkeliers te veel.
In het eerste kwartaal gingen er 105 kledingzaken failliet, een toename van 75 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar toen 60 zaken hun deuren moesten sluiten. Dat meldt Faillissementsdossier.nl dat actuele informatie over faillissementen en surseances verzamelt, onder andere ook voor Z24.nl.
Met name kleine zaken, veelal gespecialiseerd in damesmode, leggen het loodje. "Mensen die bij wijze van spreken vanuit een soort hobbyisme een kinderkledingwinkeltje beginnen en er na een jaar achter komen dat het allemaal toch iets minder gemakkelijk is dan ze hadden gedacht’, zo schetst woordvoerder Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie Inretail het type bedrijven dat nu failliet gaat.
Veel te veel winkels
Als de economie aantrekt, is de verwachting dat het aantal winkels niet meer op het oude niveau komt. En dat geldt niet alleen voor kledingzaken, maar voor alle vormen van non-food retail. De winkeldichtheid is namelijk veel te groot in Nederland, stelt Te Grotenhuis. "Om alle winkels goed te laten draaien, zouden we eigenlijk 50 miljoen inwoners moeten hebben."
In totaal sloten in het eerste kwartaal van 2013 337 winkels de deuren, 20 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2012. Hiermee nemen winkels een fors deel van de de bedrijfsfaillissementen voor hun rekening.
De lastenverzwaringen van ons kabinet helpen ook niet meequote:
De overheid moet toch ergens geld vandaan halen om mee te betalen aan de rente van hypotheekschuldenaren.quote:Op donderdag 16 mei 2013 12:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
De lastenverzwaringen van ons kabinet helpen ook niet mee
en de zorgkostenquote:Op donderdag 16 mei 2013 12:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
De overheid moet toch ergens geld vandaan halen om mee te betalen aan de rente van hypotheekschuldenaren.
Je bedoelt dat die belasting niet eerst is betaald?quote:Op donderdag 16 mei 2013 12:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
De overheid moet toch ergens geld vandaan halen om mee te betalen aan de rente van hypotheekschuldenaren.
Dat is minder relevant. Huurders krijgen toch ook geen belasting terug omdat ze ergens willen wonen?quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je bedoelt dat die belasting niet eerst is betaald?
Hmm, volgens Zijlstra is dat extreem relevant.... Huurder krijgen inderdaad niet een deel van de belasting terug die ze zelf niet betaald hebben. De verhuurder wel trouwens, en da's maar goed ook, want anders zou die dat in de huren doorberekenen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:14 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat is minder relevant. Huurders krijgen toch ook geen belasting terug omdat ze ergens willen wonen?
De overheid kiest er blijkbaar voor om een deel van de belastinginkomsten uit te geven aan de hypotheekrente van mensen met hypotheekschulden. Nu er wat minder inkomsten zijn hebben ze de overige lasten maar verzwaard om zo die hypotheekrentes te kunnen blijven betalen voor een deel van de burger.
Overigens lijkt Zijlstra zich inmiddels ook af te vragen hoe verstandig dat is: http://www.nu.nl/economie(...)-hypotheekrente.html
ja das allemaal marktwerking hequote:Op donderdag 16 mei 2013 13:04 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Je bedoelt miljardenwinsten van zorgverzekeraars en spookfacturen van ziekenhuizen?
Geen toeslagen, geen HRA, geen kinderen, dus alleen maar betalen, betalen, betalen en niks geleverd krijgen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het verband wat jij denkt te zien is nogal opportunistisch van aard, en is er niet. Verder wel het hele standpunt van ZIjlstra proberen te lezen, hij is graag bereid om een vinger te geven als ie er een hand voor terugkrijgt, goed wetende dat dat in Nederland nooit gaat gebeuren omdat iedereen uit die ruif eet - of het nou toeslagen, subsidies, uitkeringen of anderszins zijn.
Tenzij je op de maan of in Brunei gaat wonen, zal het daar in wezen niet anders zijn. Het grappige is dat iedereen in Nederland vindt dat ie voor de ander betaalt. Hoe dat kan, moet iemand me maar eens uitleggen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:31 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Geen toeslagen, geen HRA, geen kinderen, dus alleen maar betalen, betalen, betalen en niks geleverd krijgen.
In 2013 ga ik ergens anders belasting betalen, ben er wel klaar mee.
Huurders (in bijvoorbeeld de vrije sector) betalen belasting, en krijgen vervolgens niets terug. Kopers met een hypotheek betalen belasting, en vervogels betaalt Zijlstra een deel van hun hypotheeklasten voor ze.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hmm, volgens Zijlstra is dat extreem relevant.... Huurder krijgen inderdaad niet een deel van de belasting terug die ze zelf niet betaald hebben.
Ja, de VVD is er vooral voor bankiers, CEOs etc. (al zorgen ze er wel slim voor dat ook de 'gewone burger' op de partij stemt).quote:Verder wel het hele standpunt van ZIjlstra proberen te lezen, hij is graag bereid om een vinger te geven als ie er een hand voor terugkrijgt
Vroeger leverde de overheid ook spoorvervoer, telecom, briefbezorging en gezondheidszorg. Terwijl sindsdien de belastingdruk niet is afgenomen, geldt dat wel voor het dienstenpakket van de overheid.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:31 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Geen toeslagen, geen HRA, geen kinderen, dus alleen maar betalen, betalen, betalen en niks geleverd krijgen.
In 2013 ga ik ergens anders belasting betalen, ben er wel klaar mee.
Laat je nou bewust een stukje van mijn quote weg?quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:41 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Huurders (in bijvoorbeeld de vrije sector) betalen belasting, en krijgen vervolgens niets terug. Kopers met een hypotheek betalen belasting, en vervogels betaalt Zijlstra een deel van hun hypotheeklasten voor ze.
[..]
Ja, de VVD is er vooral voor bankiers, CEOs etc. (al zorgen ze er wel slim voor dat ook de 'gewone burger' op de partij stemt).
[..]
Vroeger leverde de overheid ook spoorvervoer, telecom, briefbezorging en gezondheidszorg. Terwijl sindsdien de belastingdruk niet is afgenomen, geldt dat wel voor het dienstenpakket van de overheid.
Als we nou eens stoppen met al die subsidie regelingen, HRA, kinderbijslag en weet ik veel wat dan wordt behoorlijk eenvoudiger en gaat iedereen minder belasting betalen. Maar de politiek wil graag zijn stempeltje drukken en verzint altijd weer nieuwe aftrekposten of toeslagen om een doelgroep tegemoet te komen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Tenzij je op de maan of in Brunei gaat wonen, zal het daar in wezen niet anders zijn. Het grappige is dat iedereen in Nederland vindt dat ie voor de ander betaalt. Hoe dat kan, moet iemand me maar eens uitleggen.
- en het is allemaal de skuld van de euro natuurlijk. Dat dit kan in Nederland.
Dat valt voor Nederland nog best mee, met alleen de btw kom je al een heel eind richting dergelijke percentages.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:20 schreef Sparqq het volgende:
Ik nog even uitgerekend wat ik netto betaal het is effectief 25% procent maar in Nederland zou dat 45% zijn.
Ja, in principe eens, maar dat zal nooit gebeuren. Om de simpele reden die niemand de nominale belastingdruk interesseert, maar iedereen kijkt naar zijn netto belastingdruk. Deze discussie komt dus telkens erop neer: kan ik een stukje bij de ander weghalen. Daarom vind ik het zo grappig dat in Nederland iedereen denkt dat ie voor de ander betaalt en dan met zijn of haar vingertje wijst.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:20 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Als we nou eens stoppen met al die subsidie regelingen, HRA, kinderbijslag en weet ik veel wat dan wordt behoorlijk eenvoudiger en gaat iedereen minder belasting betalen. Maar de politiek wil graag zijn stempeltje drukken en verzint altijd weer nieuwe aftrekposten of toeslagen om een doelgroep tegemoet te komen.
Ik zeg alles overboord, belastingvrijevoet en een inkomens vlaktax. Kunnen er behoorlijk ambtenaren naar huis, scheel alweer 30% in de kosten. Verder wordt de bijstand gewoon minimaal, als je meer wilt ga je maar wat doen om dat voor elkaar te krijgen. Waarom er sociale huurwoningen midden in de stad staan is me een raadsel, mooiste plekjes krijgen ook mooie prijsjes.
Als we echt willen dat NL weer voorruit gaat zal er echt gesneden moeten worden in de kosten en moet hard werken gewoon weer beloond worden.
Ik nog even uitgerekend wat ik netto betaal het is effectief 25% procent maar in Nederland zou dat 45% zijn.
Ik heb het alleen over inkomsten belasting, verder heb ik niks mee genomen. Anders zou het uiteraard veel hoger zijn.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:24 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat valt voor Nederland nog best mee, met alleen de btw kom je al een heel eind richting dergelijke percentages.
8% wat over wat? Inkomenstenbelasting over loon? Totale belasting over totaal vermogen + groei (al dan niet door inkomen)?quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik betaal overigens netto effectief 8% (althans in 2013). Ja, en ik ben daarbij Nederlands belastingplichtigeEn geniet geen HRA overigens, noch enige andere subsidie of korting of uitkering.
Goed punt he, een vermogenswinstbelasting zoals in nagenoeg elk land ter wereld zou al een slok op een borrel schelen. Stel je voor dat je belasting had moeten betalen over je speculatiewinsten op goudquote:Op donderdag 16 mei 2013 16:23 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
8% wat over wat? Inkomenstenbelasting over loon? Totale belasting over totaal vermogen + groei (al dan niet door inkomen)?
Geen idee of 'we' dat allemaal vinden. Degenen die er winst uit halen zullen dat niet te hard rondbazuinen, net als dat succesvolle criminelen evenmin hun best zullen doen om aan te tonen dat misdaad lonend kan zijn.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Goed punt he, een vermogenswinstbelasting zoals in nagenoeg elk land ter wereld zou al een slok op een borrel schelen. Stel je voor dat je belasting had moeten betalen over je speculatiewinsten op goudZullen we die belastingherziening dan maar laten zitten?
![]()
Ik herhaal mijn punt, iedereen eet uit die ruif, en is voor alles waardoor hij er minder instopt en er meer uithaalt. Het bizarre blijft dat we allemaal vinden dat er meer dan een ander instoppen, en er minder uithalen. Wat collectief niet kan kloppen
wat denken jullie hiervan? zonder meteen te roepen dat het nooit gaat gebeuren, dat denk ik namelijk ook. maar for the sake of argument?quote:Laten we er werk van maken, of niet soms?
We moeten snel werk maken van schuldsanering op grote schaal. Schuld tegen schuld wegstrepen. Daar wordt Europa rijker van. Gedeeltelijke kwijtschelding was al aan de orde in Griekenland en Cyprus. Nu nog een totaalplan dat eerlijk en rechtvaardig is. Resteert de vraag waarom deze benadering van de schuldenproblematiek telkens buiten beschouwing blijft. Weet U het?
ZZP'er of ondernemer?quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik betaal overigens netto effectief 8% (althans in 2013). Ja, en ik ben daarbij Nederlands belastingplichtigeEn geniet geen HRA overigens, noch enige andere subsidie of korting of uitkering.
Dropout, ik had geen zin meer om voor die zeikerds-nooit-tevreden te betalenquote:Op donderdag 16 mei 2013 17:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ZZP'er of ondernemer?
De gemiddelde loonslaaf heeft toch een beduidend hogere belastingdruk ondanks de HRA waar de kopers dan wel recht op hebben.
Ik zeg we moeten jou meer plukken, jij betaalt te weinig waardoor wij teveel moeten betalen.
Slecht omdat:quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:38 schreef dawg het volgende:
ik heb de laatste dagen verschillende opiniestukken gelezen van mensen die denken dat een verregaande sanering een goed begin zou kunnen zijn. oftewel een soort harde reset, met totale kwijtschelding.
hier bijvoorbeeld een voorbeeld:
http://www.rtl.nl/compone(...)-op-grote-schaal.xml
klein stukje:
[..]
wat denken jullie hiervan? zonder meteen te roepen dat het nooit gaat gebeuren, dat denk ik namelijk ook. maar for the sake of argument?
kun je wellicht iets specifieker zijn?quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:18 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Slecht omdat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_hazard
Dat is wat Steve Keen voorstaat.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:38 schreef dawg het volgende:
ik heb de laatste dagen verschillende opiniestukken gelezen van mensen die denken dat een verregaande sanering een goed begin zou kunnen zijn. oftewel een soort harde reset, met totale kwijtschelding.
Politieke zelfmoord om zoiets te doen, vandaar dat het niet gebeurd.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:20 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Als we nou eens stoppen met al die subsidie regelingen, HRA, kinderbijslag en weet ik veel wat dan wordt behoorlijk eenvoudiger en gaat iedereen minder belasting betalen. Maar de politiek wil graag zijn stempeltje drukken en verzint altijd weer nieuwe aftrekposten of toeslagen om een doelgroep tegemoet te komen.
Ik zeg alles overboord, belastingvrijevoet en een inkomens vlaktax. Kunnen er behoorlijk ambtenaren naar huis, scheel alweer 30% in de kosten. Verder wordt de bijstand gewoon minimaal, als je meer wilt ga je maar wat doen om dat voor elkaar te krijgen. Waarom er sociale huurwoningen midden in de stad staan is me een raadsel, mooiste plekjes krijgen ook mooie prijsjes.
Hoe kan je dan 'schuld tegen schuld' wegstrepen? En krijg je dan 'bail-in' effecten?quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:38 schreef dawg het volgende:
n, of niet soms?
We moeten snel werk maken van schuldsanering op grote schaal. Schuld tegen schuld wegstrepen. Daar wordt Europa rijker van.
Idioot idee. De huidige enorme druk maakt de franzen niet eens hervormen, laat staan als je ze er dan zo makkelijk vanaf laat komen. Ze hebben gewoon een pistool op hun kop staan van iedereen en nog gebeurt er weinig daar. Verder idioot gewoon idioot simplistisch idee. Je schiet er geen steek mee op.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:38 schreef dawg het volgende:
klein stukje:
[..]
wat denken jullie hiervan? zonder meteen te roepen dat het nooit gaat gebeuren, dat denk ik namelijk ook. maar for the sake of argument?
De schuld van de een is het bezit van de ander. Schulden kwijtschelden is de helft van de pensioenpot weggooien om maar even iets te noemen. Hoe ga je dat verkopen?quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:38 schreef dawg het volgende:
klein stukje:
[..]
En hier gaat hij verder niet op in.quote:Volgens de gangbare economische opvattingen kan dit niet. Volgens mij kan het wel en is het zelfs de enige weg naar korte termijn economisch en sociaal herstel.
We willen beide een auto kopen. Ik sluit er een lening voor af en ga daarna werken om die lening af te betalen. Jij werkt een jaartje, en koopt dan een auto. Halverwege het jaar besluit de regering om alle leningen maar weg te strepen, als middel om de economie te helpen. Ik blij. Jij ook? De volgende keer sluit je natuurlijk ook een lening af! Dat is immers goedkoper. Iemand anders lost dat wel voor je op.quote:
Inderdaad. Daar had ik in een vorig topic al eens een stukje over gepost:quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:11 schreef piepeloi55 het volgende:
De Bundesbank heeft al eerder een rapport naar het Duitse Hooggerechtshof gestuurd waarin men min of meer aanbeveelde niet akkoord te gaan met het OMT. Tenminste in de huidige vorm.
Word ook zeer interessant als Weidmann daar word gehoord op 11-12 juni.
quote:Op zaterdag 27 april 2013 10:21 schreef SeLang het volgende:
Er is een brief uitgelekt die de Bundesbank als advies aan het Duitse hooggerechtshof heeft gestuurd. Dat hof doet in juni een aanspraak over de legatiteit van het ESM en zou ook het OMT onder de loep nemen.
Zie dit artikel in Handelsblatt. De totale brief (29 pagina's) staat hier.
Er staan een aantal interessante punten in waar ik het 100% mee eens ben. Let wel: dit is dus het advies van het gerespecteerde en geliefde (in Duitsland) instituut de Bundesbank en niet een of andere crackpot blog ofzo:
• Het opzettelijk kopen van lage kwaliteit bonds van PIIGS landen doet twijfel ontstaan over de onafhankelijkheid van de ECB, wat een voorwaarde is om het mandaat van prijsstabiliteit te kunnen uitvoeren. Zodra de verkeerde koers wordt ingeslagen is het moeilijk en alleen tegen hoge kosten mogelijk om dit weer om te buigen.
• De Bundesbank onderschrijft het "the monetary transmission mechanism is broken and must be fixed" van de ECB kennelijk niet en merkt op dat de verschillen in rente tussen de lidstaten het gevolg zijn van fiscale risico's en niets te maken hebben met monetair beleid!
• Het behoud van de euro hoort niet bij het ECB mandaat! De lidstaten zijn soevereine landen en daarom kan de samenstelling van de muntunie dus nooit worden gegarandeerd, in elk geval niet door een centrale bank. Note: dit gaat lijnrecht in tegen Draghi's “Within our mandate, the ECB is ready to do whatever it takes to preserve the euro – believe me, it will be enough.”
• De Bundesbank bekritiseert het gebruik van ELA (Emergency Liquidity Assistance) voor Griekenland omdat hierbij in feite fiscaal beleid werd overgenomen door de centrale bank, met grote risico's voor de laatste.
• Kapitaalvlucht wordt gefinancierd via TARGET-2 en er bestaat geen settlement mechanisme. In het openbaar heeft de Bundesbank dat probleem altijd gebagatelliseerd. Maar kennelijk is het wel degelijk een punt van zorg (en dat zou het ook moeten zijn imo als je zoals de BB van mening bent dat de ECB de samenstelling van de unie niet kan garanderen).
Ik verwacht dat het Hooggerechtshof alles wel weer goedkeurt (al dan niet met wat kanttekeningen) omdat is gebleken dat het een sterk gepolitiseerd instituut is. Maar het is interessant om te zien hoe er bij de Bundesbank wordt gedacht en hopelijk helpt dit ook de politieke discussie in Duitsland in aanloop naar de verkiezingen daar.
Een van de voordelen van de huidige euforie is dat stiekum de euro ontrafelt wordt: "noordelijke" banken en beleggingsinstellingen hebben hun PIIGS exposure tegen goede prijzen kunnen verkopen. Er is een duidelijke trend dat Spaanse schuld weer gewoon bij Spaanse banken zit, Italiaanse bij Italiaanse banken, etc. Dat maakt bail-ins natuurlijk een stuk makkelijker dan ze een paar jaar geleden waren.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:31 schreef piepeloi55 het volgende:
Tevens zie je het politieke debat verplaatsen van bail-out naar bail-in, Cyprus was dus weldgelijk een template.
quote:FT Markets Insight: Phoney QE peace masks rising risk of instability
Are the markets going mad? That is a question many investors might have asked in recent weeks, as stocks in the UK, eurozone and US have soared – even as bond spreads decline.
But, if you want another sign of how peculiar market patterns now seem, take a look at a report recently compiled by Matt King, an analyst at Citigroup. For what is most striking about the current market trends, Mr King argues, is not simply those dazzling equity and bond prices; instead the really notable issue is how many long-standing data patterns have broken down*.
Take a look at the link between unemployment and equity markets. Between 1997 and 2011 the level of unemployment in the eurozone was always inversely correlated to the Stoxx index. However, since 2011 the eurozone jobless rate has jumped from 10 to 12 per cent – even as the Stoxx has risen 10 per cent.
Corporate earnings are another case in point. In recent decades, US earnings revisions have tracked swings in the stock market. But since the start of 2012 there have been net downward earnings revisions – while US stocks have soared. So too with credit spreads and leverage rates. In the past two decades, spreads on investment grade companies have always widened when corporate debt levels rose. But since 2011 the leverage ratio of eurozone companies has risen from 1.4 times to 1.7 times, while spreads have declined from around 210 basis points towards 120bp. A similar pattern is at work in the US.
It is the same story for market measures of economic uncertainty, drawn from business surveys. Indices of uncertainty used to track credit spreads. But while uncertainty has (unsurprisingly) remained elevated since 2011, spreads have tumbled. Or to put it another way, the behaviour of credit and equity markets has moved the opposite direction from fundamentals – on multiple data points.
It is easy to identify the reason for this: as this data has gone haywire in the past couple of years, western central banks have been unleashing an estimated $7tn worth of quantitative easing. This has lowered interest rates on government bonds, forcing investors to search elsewhere for yield. But what has intensified the crunch is that, while central banks have been gobbling up bonds, the supply of assets has declined.
Citi calculates, for example, that net issuance in the US fixed income markets has tumbled from around $2tn in 2007 and $1.5tn in 2010, to a mere $250bn in 2012. Little wonder, then, that spreads have been tightening and investors grabbing at equities; in macro-market terms this is tantamount to a giant, two-pronged squeeze.
However the crucial question now is just how much longer these bizarre conditions can continue. Right now the betting among most analysts I have recently spoken with in London and New York is that these distorted conditions will remain in place far longer than most people expect. The markets apparently agree: measures of volatility are currently running at very low levels, suggesting continued calm.
But while that bet of continued peace is probably correct – particularly given that central banks seem unlikely to abandon QE any time soon – there is an important caveat.
Back in 2007, Mr King sometimes used the image of “a ball in a bowl” to explain how markets behaved during the credit bubble. Between 2001 and 2007 there was such a huge volume of liquidity in the system that markets seemed able to weather small(ish) shocks; just as a ball will roll back into the centre of a bowl if gently shaken, the financial system rebounded quickly from blows like the 2005 downgrade of General Motors.
However, this calm was fragile: beneath the surface there lurked profound contradictions and tensions. Thus when a big shock hit in 2007, the markets hit a tipping point and collapsed – just as a ball will fall out of a bowl, not roll back, if shaken violently.
Mr King suspects that metaphor is an apt description of markets now, and I agree. For while the flood of central bank liquidity is enabling the system to absorb small shocks, it is also masking a host of internal contradictions and fragilities that could surface if a shock hits. Or, to echo a point often made by Nassim Taleb, precisely because central banks are trying to pursue stability at all costs, the potential for a future violent instability is rising apace; “tail risk”, as statisticians say, is growing.
That does not mean a shock will necessarily occur soon; this phoney peace may last months, if not years. But as those equity markets soar, investors would do well to ponder on the data dislocations. Nobody can afford to feel complacent, least of all if they sit in a western finance ministry – or central bank.
*Mind the gap; investing in repressed markets, Citigroup
Ik heb dat bericht ook gezien ja.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 13:17 schreef piepeloi55 het volgende:
Het IMF heeft van de week een rapport uitgebracht wat zou gebeuren met de kapitaalratio's van de Japanse banken indien de rente daar zou stijgen. Een rente stijging van 1% was genoeg om 20% van het tier-1 kapitaal weg te slaan (nog los van indirecte gevolgen). Alleen al voor het bankwezen zijn dat scenario's waarbij Lehman zou verbleken en waarbij er waarschijnlijk geen vangnet aanwezig is. Het bankwezen zal in welk scenario dan ook onder druk staan.
Je hebt zeker gelijk, liever Japan dan Europa of Amerika. Absurd dat ze zich met dergelijk beleid inlaten aangezien ze zich allang in de insolventie zone bevinden. Die Japannertjes gaan keihard in reverse (doorgaans zowiezo te laat) als de huidige stress zich voortzet, maar het is de vraag of je dat treintje krijgt gestopt als dat begint te accelereren.
Ja ik denk ook dat de Shiller P/E een iets te positief beeld geeft. Niet alleen vanwege het feit dat er gedurende de hele 10-jaar periode extreem is gestimuleerd, maar ook omdat ik denk dat de economische groeitrend voor de komende decennia lager zal liggen dan die was in voorgaande decennia waarover de mediaan wordt berekend.quote:Hoe kijk je eigenlijk tegen de p/e-schiller aan, aangezien de winstmarges vrijwel de gehele meting (10 jaar) historische hoogtepunten hebben. Zelf heb ik namelijk het gevoel dat zelfs daar een enigzins vertekend beeld is ontstaan.
Waarom?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 13:17 schreef SeLang het volgende:
Frankrijk is macro economisch een catastrofe
Het probleem van Frankrijk is de alsmaar dalende concurrentiekracht. En wat doet de Franse regering?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 14:38 schreef Perrin het volgende:
Economist: Franois Hollande’s cyclical troubles
quote:Hollande komt met groot EU-plan
Hollande presenteerde zijn plannen op een persconferentie
De Franse president Hollande wil Europa met een vierpuntenplan "uit zijn lethargie halen".
Hij presenteerde zijn ambitieuze plan om de EU nieuw leven in te blazen op een persconferentie ter gelegenheid van de eerste verjaardag van zijn ambtstermijn.
Economische regering
Speerpunt van Hollandes vierpuntenplan is het idee voor een eigen 'economische regering' voor de eurozone. Die zou een keer per maand bijeen moeten komen onder leiding van een gekozen president.
De regering zou zich bijvoorbeeld moeten bezighouden met het harmoniseren van de belastingstelsels, zei Hollande.
Nu vergadert de eurogroep op het niveau van ministers van Financin, onder voorzitterschap van de Nederlandse minister Dijsselbloem.
Andere plannen
Verder stelt de socialistische president onder meer een project tegen jeugdwerkloosheid voor en plannen voor meer samenwerking bij het energiebeleid.
Hollandes populariteit staat op een historisch dieptepunt. Geen enkele Franse president was na n jaar zo onpopulair als Hollande, schrijft Le Monde.
Totdat de markten het niet meer accepteren en iets 'breekt'. Als de ECB negatieve rentes (eerst nog een rate cut) gaat hanteren en ook nog aan het QE feestje mee gaat doen gaat die EUR/USD richting pariteit zonder de liquiditeitsgolf van een nieuwe crash verwacht ik.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 14:07 schreef SeLang het volgende:
"ECB is examining 3 ways for EU institutions to insure central bank against possible losses as it considers ABS purchases in southern Europe according to German press"
En daar gaan we weer... Dit is fiscaal beleid. Heeft niets te maken met de taken van een centrale bank.![]()
Wanneer houdt deze onzin nu eindelijk een keer op...
Maar maar maar.... het is toch de schuld van Duitsland dat Griekenland een crisis heeft?quote:"Heil Hitler" in Grieks parlement
In het Griekse parlement is vandaag meerdere keren 'Heil Hitler' geroepen. De Hitlergroet was te horen nadat een parlementslid van de extreem rechtse partij Gouden Dageraad werd weggestuurd, meldden Griekse media.
Panagiotis Iliopoulos, parlementarir voor de Gouden Dageraad, moest wieberen uit de zaal na het beledigen van de leider van de extreem linkse Syriza, Alexis Tsipras. Terwijl Iliopoulos zijn aftocht blies, verlieten zijn partijgenoten demonstratief de zaal en klonk het 'Heil Hitler'.
Wie het heeft geroepen is niet duidelijk, meldt het ANP. Griekse media stellen dat een parlementarir van Gouden Dageraad het deed, maar die partij zelf stelt dat 'links' het heeft gedaan om de partij in een kwaad daglicht te stellen.
http://www.powned.tv/nieu(...)grieks_parlemen.html
If you can't beat em, join em?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar maar maar.... het is toch de schuld van Duitsland dat Griekenland een crisis heeft?
Ben niet onder de indruk. Het gaat economisch niet goed in 'austerity-gedreven' Europa. En dat IS een catastrofe. Maar dat is iets anders dan wat je schreef, dat Frankrijk macro-economisch een catastrofe is. Tussen halverwege 2011 en nu nam de Franse werkloosheid met anderhalf procent toe. In Nederland met ruim het dubbele, en een 'weerhaakje' naar boven:quote:
Dat die Angelsaksische landen de drukpers laten loeien, helpt de ECHTE economie daar ook nog niet veel. En er MOET nog worden 'afgerekend'. Want al die extra centen komen niet 'gratis' uit de lucht dwarrelen, aan het eind van de dag.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 14:38 schreef Perrin het volgende:
Economist: Franois Hollande's cyclical troubles[/url]
Hier een interessant staatje voor je, mbt 'tax-revenues' versus GDP:quote:Op vrijdag 17 mei 2013 14:51 schreef SeLang het volgende:
Het probleem van Frankrijk is de alsmaar dalende concurrentiekracht. En wat doet de Franse regering?
Belastingen verhogen, oftewel concurrentiekracht verder verslechteren. 3/4 van de Franse "austerity" tot nu toe waren belastingverhogingen. Sja....
'Includes subnational taxes'. Maar het gaat om de bewering dat hoge belastingen slecht zijn voor 'de economie'. En dat staatje is oud, maar niet van voor de eeuwwisseling of zo. Terwijl dat staatje toch eerder het tegenovergestelde lijkt aan te geven, waar uitgerekend de landen met de laagste belastingen voor bedrijven, post 2007 GIGANTISCH door het ijs zijn gezakt.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 21:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Helaas wel volslagen achterhaald dat staatje, Ik kan me geeneens herinneren wanneer NL ook al weer 34,5% was (thans 20% resp. 25% namelijk), en voor de meeste landen is het nominale percentage leuk (maar de meeste alweer veranderd), maar zegt volstrekt niks over wat effectief betaald wordt.
Including subnational taxes is het nog steeds volstrekt achterhaald hoor. Verder geen oordeel over de bewering, niet gelezen of over nagedacht, ik zie dit staatje en zie apert onjuist. Wat trouwens voor heel veel grafieken in AEX die als 'feiten' gepresenteerd worden geldt.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 21:30 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
'Includes subnational taxes'. Maar het gaat om de bewering dat hoge belastingen slecht zijn voor 'de economie'. En dat staatje is oud, maar niet van voor de eeuwwisseling of zo. Terwijl dat staatje toch eerder het tegenovergestelde lijkt aan te geven, waar uitgerekend de landen met de laagste belastingen voor bedrijven, post 2007 GIGANTISCH door het ijs zijn gezakt.
En kijken we naar de 'revenues' versus het GDP, in 2009, dan valt op dat die 'kanjers' buiten de Eurozone, waar je velen zo lovend over hoort praten, Denemarken en Zweden, volstrekt koploper zijn. En dat Frankrijk, Duitsland en Nederland elkaar niet veel ontlopen.
Dat geldt voor ALLE economische cijfers en statistieken.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 21:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Including subnational taxes is het nog steeds volstrekt achterhaald hoor. Verder geen oordeel over de bewering, niet gelezen of over nagedacht, ik zie dit staatje en zie apert onjuist. Wat trouwens voor heel veel grafieken in AEX die als 'feiten' gepresenteerd worden geldt.
Heb je daar toevallig een link naar? Ik kan het rapport niet vinden..quote:Op vrijdag 17 mei 2013 13:17 schreef piepeloi55 het volgende:
Het IMF heeft van de week een rapport uitgebracht wat zou gebeuren met de kapitaalratio's van de Japanse banken indien de rente daar zou stijgen. Een rente stijging van 1% was genoeg om 20% van het tier-1 kapitaal weg te slaan (nog los van indirecte gevolgen). Alleen al voor het bankwezen zijn dat scenario's waarbij Lehman zou verbleken en waarbij er waarschijnlijk geen vangnet aanwezig is. Het bankwezen zal in welk scenario dan ook onder druk staan.
Je hebt zeker gelijk, liever Japan dan Europa of Amerika. Absurd dat ze zich met dergelijk beleid inlaten aangezien ze zich allang in de insolventie zone bevinden. Die Japannertjes gaan keihard in reverse (doorgaans zowiezo te laat) als de huidige stress zich voortzet, maar het is de vraag of je dat treintje krijgt gestopt als dat begint te accelereren.
Ik kan niet wachten dat het ware kapitalisme terugkeert, hoe dat ook gebeurd (dat is toch koffiedik kijken).
Hoe kijk je eigenlijk tegen de p/e-schiller aan, aangezien de winstmarges vrijwel de gehele meting (10 jaar) historische hoogtepunten hebben. Zelf heb ik namelijk het gevoel dat zelfs daar een enigzins vertekend beeld is ontstaan.
Japan: Financial Sector Stability Assessment Update (van augustus 2012)quote:Op vrijdag 17 mei 2013 22:49 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Heb je daar toevallig een link naar? Ik kan het rapport niet vinden..
Ik vind het anders best hoopvol dat Grieken en Italianen zelf onderkennen dat ze onbetrouwbaar zijn.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:42 schreef NY_aannemer het volgende:
Kijk .. zo komen we dus nooit verder
[ afbeelding ]
Ik zie veel goede dingen, Duitsland geniet bijvoorbeeld breed vertrouwen.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:42 schreef NY_aannemer het volgende:
[ afbeelding ]
Een volk krijgt iemand die het verdient niet waar?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik vind het anders best hoopvol dat Grieken en Italianen zelf onderkennen dat ze onbetrouwbaar zijn.
En tevens uit datzelfde rapport: dat van de Franse bevolking 73% vindt dat Merkel(!) de crisis goed handelt terwijl maar 33% van de Fransen dat zegt over Hollande. En dat in datzelfde Frankrijk 81% van de bevolking minder overheids uitgaven wil en slechts 18% meer overheidsuitgaven. Waarom ze dan in Godsnaam op Hollande hebben gestemd is mij een raadsel...
omdat er mensen wonen wellicht?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:26 schreef NY_aannemer het volgende:
[..]
Een volk krijgt iemand die het verdient niet waar?
Maar zoals je eerder al aangaf met het opkopen van Franse debt, wat zou een andere redden zijn waarom men Frankrijk niet het kanaal intrekt? Frankrijk heeft geen belangrijke economie, ze hebben geen belangrijke industrien of bedrijven. Waarom gaan we dat land niet kapot speculeren?
Coming soon to a theatre near you!quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:26 schreef NY_aannemer het volgende:
Maar zoals je eerder al aangaf met het opkopen van Franse debt, wat zou een andere redden zijn waarom men Frankrijk niet het kanaal intrekt? Frankrijk heeft geen belangrijke economie, ze hebben geen belangrijke industrien of bedrijven. Waarom gaan we dat land niet kapot speculeren?
Here is your factchecking service. Ik ben bang dat ze wel eens aanzienlijk meer belangrijke industrien en bedrijven dan Nederland kunnen hebben. Ook relatief.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:26 schreef NY_aannemer het volgende:
[..]
Een volk krijgt iemand die het verdient niet waar?
Er wonen Fransen. Dat is toch iets anders. Afrika wordt toch ook bewust arm gehouden?quote:
nou en? dat maakt dat het niet erg is voor die mensen? en waarom zijn fransen anders dan anderen?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:31 schreef NY_aannemer het volgende:
[..]
Er wonen Fransen. Dat is toch iets anders. Afrika wordt toch ook bewust arm gehouden?
Dit is weer een mooie illustratie van het Franse wereldbeeld. Succes met de verkoop.quote:Hollande promised a 10-year investment programme in digital, energy, health and infrastructure sectors to regenerate growth, saying that it could in part be financed by the sale of some of France’s big state corporate holdings, which have a total market capitalisation of about 60bn. But he made clear that any sales would not be at the expense of ceding state control or influence over vital companies.
Gebruik dan ook geen cijfers die bijna een deccenium oud zijnquote:Op vrijdag 17 mei 2013 22:10 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Dat geldt voor ALLE economische cijfers en statistieken.
tsja, definieer 'vital'quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:35 schreef SeLang het volgende:
Overigens, grap van de dag:
[..]
Dit is weer een mooie illustratie van het Franse wereldbeeld. Succes met de verkoop.
Maar ze hebben niks specifieks Frans . Ze hebben belangrijke industrien, maar waarom neemt China die niet over? Of Japan? Of Amerika? Of Duitsland? Niks houdt die bedrijven in Frankrijk. Ze hebben nog wel veel belangrijke bedrijven maar met zo'n jolorus als Moscovici puppet en Hollande vertrekken die bedrijven vanzelf uit Frankrijk. De economie gaat daar enorm achteruit, je hebt er verslettering van de samenleving en Frankrijk teert eigenlijk met name op oude families en oud geld. Dat gaat straks keihard dood. Weg Frankrijk. Au Revoir! Ofzoquote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Here is your factchecking service. Ik ben bang dat ze wel eens aanzienlijk meer belangrijke industrien en bedrijven dan Nederland kunnen hebben. Ook relatief.
En de Grieken dan? En de Italianen? En de Spanjaarden? Wanneer Frankrijk straks door het kanaal wordt getrokken zou dat een terechte logische volgorde zijn van economische domino steentjes. En dat we, en dus ook de Fransen er straks beter voor zullen staan.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:32 schreef dawg het volgende:
[..]
nou en? dat maakt dat het niet erg is voor die mensen? en waarom zijn fransen anders dan anderen?
Schneider, Alstom, Areva, Air Liquide, EADS, Technip, etc.... En wat zetten die arrogante Hollanders daar tegenover?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:55 schreef NY_aannemer het volgende:
[..]
Maar ze hebben niks specifieks Frans . Ze hebben belangrijke industrien, maar waarom neemt China die niet over? Of Japan? Of Amerika? Of Duitsland? Niks houdt die bedrijven in Frankrijk. Ze hebben nog wel veel belangrijke bedrijven maar met zo'n jolorus als Moscovici puppet en Hollande vertrekken die bedrijven vanzelf uit Frankrijk. De economie gaat daar enorm achteruit, je hebt er verslettering van de samenleving en Frankrijk teert eigenlijk met name op oude families en oud geld. Dat gaat straks keihard dood. Weg Frankrijk. Au Revoir! Ofzo.
Je hebt AXA, die Franse verzekerings jonko. Niks 'specifieks' Frans, en staan zeker niet goed bekend. Dat had net zo goed een Duits of Engels bedrijf kunnen zijn.
Air France? Een dikke.
Ze hebben met L'oreal, LVMH en PPR leuke cosmetische jonko's, iets waar ze wel bekend om staan. Maar dit soort bedrijven kunnen simplistisch over de kop gaan en Aziatische bedrijven weten dit gemakkelijk te kopieren.
Dan heb je nog een boel utiliteit en energie bedrijven, en die staan qua reputatie niet goed bekend, is niks meer specifiek Frans aan. Het zijn subtoppers.
Franse banken worden niet serieus genomen. En terecht.
De enige die de Fransen echt serieus nemen zijn de Fransen zelf.
Ja, de Fransen hebben grote bedrijven maar het is allemaal aan het teren op het verleden en ze zijn nergens toppers in. Subtop, schamele subtop. Uitzonderingen nagelaten, zoals bijvoorbeeld een LaFarge. Wat voor goeds is er uit Frankrijk gekomen de afgelopen 5 jaar?
Frankrijk kan keihard geshort worden, het monetaire beleid van Frankrijk is een lachertje, ze zijn duidelijk het zwakkere broedertje van Duitsland geworden en met zo'n circusclown als Hollande aan de macht en die economische filosoof van Pierre Moscovici als finance minister is het niet meer dan terecht dat Frankrijk straks keihard genomen gaat worden.
voor mij gaan mensen boven geld. dus om een land bewust kapot te speculeren omdat daar een ogenschijnlijk financieel voordeel (voor wie of wat?) uit te halen zou zijn, ongeacht de verstrekkende gevolgen voor de gewone mensen, durf ik wel misdadig te noemen.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:56 schreef NY_aannemer het volgende:
[..]
En de Grieken dan? En de Italianen? En de Spanjaarden? Wanneer Frankrijk straks door het kanaal wordt getrokken zou dat een terechte logische volgorde zijn van economische domino steentjes. En dat we, en dus ook de Fransen er straks beter voor zullen staan.
Schijt, ik moest die jonko's opzoekenquote:Op zaterdag 18 mei 2013 16:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Schneider, Alstom, Areva, Air Liquide, EADS, Technip, etc.... En wat zetten die arrogante Hollanders daar tegenover?Een stelletje dozenschuivers. Met uitzondering van ASML zit al het vernuft van NL bedrijven in het buitenland
(en dat laatste wordt vanuit andere landen geimporteerd, ja ook uit Frankrijk ;0 )
En de politiek? Rutten, Wilders, Sharon Dijksma en dat soort lieden
Voor het argument maakte dat niks uit. Sterker nog: Voor het argument was het eigenlijk wezenlijk belangrijker, omdat recente cijfers amper invloed kunnen hebben gehad op de staat van enige economie nu. Zo is het bijzonder interessant om te wijzen op de substantieel LAGERE staatsschuld in Spanje, versus de meeste andere Europese landen, met inbegrip van Nederland, VOORDAT de investeerders (banken en pensioenfondsen uit Noordelijke Eurolanden) de stekker daar uit de economie trokken, en de Spaanse overheid op wisten te zadelen met de gevolgen. Terwijl in een kapitalistische systeem de leninggever ('investeerder'/bank/pensioenfonds) met de rekening was blijven zitten.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Gebruik dan ook geen cijfers die bijna een deccenium oud zijn
Geen schandalen, meneer normaal, een saaie man.. dat wilde zequote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik vind het anders best hoopvol dat Grieken en Italianen zelf onderkennen dat ze onbetrouwbaar zijn.
En tevens uit datzelfde rapport: dat van de Franse bevolking 73% vindt dat Merkel(!) de crisis goed handelt terwijl maar 33% van de Fransen dat zegt over Hollande. En dat in datzelfde Frankrijk 81% van de bevolking minder overheids uitgaven wil en slechts 18% meer overheidsuitgaven. Waarom ze dan in Godsnaam op Hollande hebben gestemd is mij een raadsel...
vind het vooral grappig dat de fransen zichzelf tegelijkertijd het meest arrogant en het minst arrogant vindenquote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:42 schreef NY_aannemer het volgende:
[ afbeelding ]
Het PEW-Research Center. Zoiets als die Amerikaanse Rating Agencies......quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:12 schreef SeLang het volgende:
Eigenlijk is dit niks nieuws, maar het komt nu dus keihard in de wet te staan. Dit lokt natuurlijk wel ongewenst gedrag uit. Immers, je kunt 1.000.000 aan spaargeld beter verdelen over een hele reeks gammele banken met minder dan 100.000 per bank dan alles bij n oerdegelijke bank onderbrengen. Dus eigenlijk lokt het risicozoekend gedrag uit waarbij de rekening als het misgaat bij een ander komt te liggen.quote:Wealthy bank depositors to suffer losses in EU law
(Reuters) - A draft European Union law voted on Monday would shield small depositors from losing their savings in bank rescues, but customers with over 100,000 euros in savings when a bank failed could suffer losses.
On Monday, a group of European lawmakers in the house's economics committee voted that, from 2016, large depositors in the European Union might suffer losses if a bank gets into serious trouble, echoing a deal in Cyprus where wealthy depositors were hit hard at two banks to save the country from bankruptcy.
Under the EU proposal, a bank would only dip into large deposits of over 100,000 euros once it had exhausted other avenues such as shareholders and bondholders.
The draft law will need the approval of the EU's 27 finance ministers and the over 750 lawmakers in the parliament before it can become law.
http://uk.reuters.com/art(...)dUKBRE94J0R820130520
En als ze gewonnen hadden, dan hadden ze meteen nog een bai-out moeten krijgen omdat het organiseren van een ESC verdomd veel geld kost.quote:Op zondag 19 mei 2013 09:21 schreef SeLang het volgende:
Ik heb gisteravond Griekenland gesupport![]()
Dit had moeten winnen: "Alcohol is Free"
Mooie crisis song
Dat is wel zo ja!quote:Op dinsdag 21 mei 2013 20:40 schreef miro86 het volgende:
[..]
En als ze gewonnen hadden, dan hadden ze meteen nog een bai-out moeten krijgen omdat het organiseren van een ESC verdomd veel geld kost.
Ach Griekenland heeft ook de olympische spelen georganiseerd, met de EU als zekerheidquote:Op dinsdag 21 mei 2013 20:40 schreef miro86 het volgende:
[..]
En als ze gewonnen hadden, dan hadden ze meteen nog een bai-out moeten krijgen omdat het organiseren van een ESC verdomd veel geld kost.
quote:Griekenland schatte de kost van de Spelen vier jaar later in Athene op 9 miljard euro. In dat bedrag zijn de vervroegde investeringen in infrastructuur die Athene toch nodig had, niet inbegrepen.
quote:Dijsselbloem: meer tijd voor Grieken mogelijk
Economie • Geplaatst door Redactie op 23-05-2013 @ 13:26
Griekenland kan mogelijk meer tijd krijgen om zijn staatsfinancin op orde te krijgen.
Dat heeft minister van Financin en de voorzitter van de Eurogroup Jeroen Dijsselbloem (PvdA) gezegd in een donderdag verschenen interview met de Griekse krant Kathimerini.
"In het algemeen staat de Europese Commissie al meer onderscheid toe tussen landen, door te kijken naar de specifieke sociale en economische omstandigheden", zegt Dijsselbloem.
Dijsselbloem wijst daarbij op het recente besluit om landen als Frankrijk en Spanje meer tijd te geven.
Dat zou ook op Griekenland van toepassing moeten zijn", aldus Dijsselbloem.
Dijsselbloem stelt tevreden te zijn met de voortgang van de door de trojka opgelegde hervormingen en bezuinigingen in Griekenland. Volgens de Eurogroepvoorzitter is voor de toekomst met name van belang dat de schulden worden teruggebracht en dat de belastingen worden hervormd.
Verschillende Griekse politici hebben volgens de krant gesuggereerd dat landen mogelijk gaan afschrijven op de leningen aan Griekenland, als zij voldoen aan de eisen van de trojka.
Dijsselbloem antwoordt daarop dat mogelijke extra schuldenverlichting 'in welke vorm dan ook' volgend jaar pas ter sprake komt.
quote:Greek Success Story: The latest Orwellian Turn of the Greek Crisis
In summary
Greece’s banking sector remains a black hole that destroys any source of dynamism within the country’s social economy. The recapitalisation will prove a certain failure while the consolidations are effected with the sole criterion of bolstering the social and economic power of certain ‘bankers’ who want to use it in order to extract rents from the rest of Greek society. To speak of Greece’s banking sector as a source of ‘good news’ for Greece is to molest the truth and to insult the intelligence of Europe’s taxpayers (who are providing Greece’s bankers with the funds that allow them to ‘pretend and extend’ at the expense of Greece’s economy).
Epilogue
For three years now, Greece’s establishment regime is attempting to convince the world, and the Greek people, that all is well in the best of all possible worlds. The difference now is that the international press seems to be buying this propaganda. Speaking personally, I am tired of having to counter ‘good news’ stories with analyses like the above for four long years now. I wish I could also rejoice in the ‘good news’. Alas, it remains our moral duty to knock down ‘good news’ stories the purpose of which is to propagate narratives the explicit purpse of which is to impede policy changes that may bring us genuinely good news.
quote:vr 24 mei 2013, 14:58 | 0 reacties
|lees voor
Kabinet haalt 8,3 miljard minder belasting op
DEN HAAG - Het kabinet heeft dit jaar te maken met een aantal forse tegenvallers in de belastinginkomsten en premieontvangsten van in totaal 8,3 miljard euro. Het gaat onder meer om de winstbelasting (2 miljard lager), de inkomstenbelasting (2,4 miljard minder) en de btw (2,1 miljard minder).
Door de economische crisis kopen mensen ook minder auto's en drinken en roken ze minder. Dat leidt tot 0,5 miljard euro minder aan opgehaalde wegenbelasting en 0,6 miljard minder aan accijnsinkomsten.
Minister Jeroen Dijsselbloem van Financin maakte dat vrijdag bekend na de ministerraad. Het begrotingstekort over dit jaar loopt op tot 3,3 procent, gelijk aan wat het Centraal Planbureau in maart raamde. Sinds maart is het „beeld verslechterd”, aldus Dijsselbloem.
Bij de uitgaven zijn er ook tegenvallers. Het kabinet is dit jaar naar verwachting 500 miljoen euro meer kwijt aan werkloosheidsuitkeringen en maximaal 500 miljoen euro extra bijdrage aan de Europese Unie.
Nou dan zit er natuurlijk maar 1 ding op: meer lastenverzwaren.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:18 schreef HD9 het volgende:
Nou daar gaan we dat wel merken lijkt me.
Nog 8 miljard ophoesten dus , we roken te weinig
http://www.telegraaf.nl/b(...)_belasting_op__.html
[..]
Griekenland blijft verloren zo lang corrupt zijn veel oplevert en weinig kost.quote:
en flink ook verdorie, anders lopen we het risico dat Dijsselbloem een EU vacature mislooptquote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou dan zit er natuurlijk maar 1 ding op: meer lastenverzwaren.
En vervolgens de inkomsten weer begroten alsof er niets aan de hand is, zodat er weer een groot tekort ontstaat.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou dan zit er natuurlijk maar 1 ding op: meer lastenverzwaren.
NOSquote:Miljardentegenvallers voor kabinet
Toegevoegd: vrijdag 24 mei 2013, 14:51
Update: vrijdag 24 mei 2013, 16:22
Het kabinet heeft te kampen met forse tegenvallers. Aan belastingen en premies komt er dit jaar 8,3 miljard euro minder binnen dan verwacht.
Alleen al uit de inkomsten- en vennootschapsbelasting en de btw wordt zo'n 6,5 miljard minder opgehaald. De cijfers staan in de Voorjaarsnota (pdf), die het kabinet vandaag heeft vastgesteld.
Werkloosheid en Europa
Verder wordt er een half miljard meer uitgegeven aan werkloosheidsuitkeringen en ook een half miljard meer aan de EU.
Daartegenover staan voor een klein miljard aan meevallers. Behalve aan kinderopvang wordt onder meer minder uitgegeven aan zorg. De afgelopen jaren lieten de zorguitgaven bij de Voorjaarsnota juist altijd een forse overschrijding zien: in 2011 van 1,1 en in 2012 van 1,2 miljard euro.
Bezuinigen
Zoals al eerder was aangekondigd, is het kabinet niet van plan dit jaar extra te bezuinigingen. Het gaat dit jaar voorlopig uit van een begrotingstekort van 3,3 procent.
Het kabinet wil nog niet vooruitlopen op de begroting voor volgend jaar. Daarover worden in de zomer knopen doorgehakt. Minister Dijsselbloem hoopt dat volgend jaar de begroting volgend jaar weer "op orde" is.
Ik denk dat ze de stijging van de werkloosheid onderschat hebben. Dijsselbloem noemt als belangrijkste oorzaken de stijging van het aantal WW-uitkeringen evenals de terugloop loon- en inkomstenbelasting.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:49 schreef MouzurX het volgende:
Dit zijn toch geen forse tegenvallers? Ik neem aan dat dit begroot is...
Het zijn de woorden van Dijsselbloem, niet van mij.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 19:26 schreef Sparqq het volgende:
[..]
We moeten eens beginnen met bezuiningen ipv de lasten te verhogen van burger en bedrijfsleven
De meeste van die dingen gebeuren al. Op ontwikkelingswerk wordt flink gekort (dit kabinet nog meer dan het vorige), hete rijk heeft net aangekondigd die 10% er uit te gooien en op investeringen in nieuwe infra en onderhoud wordt ook zwaar bezuinigd. Wil je nog verder snijden dan kan dat maar dan moet je wel keuzes maken...quote:Op zaterdag 25 mei 2013 09:49 schreef Sparqq het volgende:
Je kan op heel veel bezuinigen, het is keuzes maken. Je kan 10% van de ambtenaren naar huis sturen, zoals dat ook bij bedrijfsreorganisaties gaat. Aanzienlijk minder wegenonderhoud doen, geen inflatie correctie voor uitkeringen, bijdrage aan ontwikkelingswerk verminderen, snijden in alle stuurgroepen en belangenverenigingen, geen subsidie meer (Delta in Zeeland - 900 miljoen) om houtsnippers uit Canada hier te gaan verbranden.
.
BTW, Accijns, etc... Allemaal dingen die Nederland minder concurrerend maken.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 10:58 schreef JimmyJames het volgende:
Hoe kan de inflatie in Nederland nou zou hoog zijn? We geven toch niets meer uit door de dalende huizenprijzen?
Sterker nog, in maart 2012 dacht het CPB 4,5%:quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:39 schreef arjan1212 het volgende:
er hoeft niet extra bezuinigd te worden hoor, het tekort is 3,3 % eerder gingen ze nog uit van 3,7%
quote:Het begrotingstekort komt in 2013 naar schatting uit op 4,5 procent, ofwel 28 miljard euro. Dat blijkt uit de economische ramingen die het Centraal Planbureau donderdag publiceert.
Loser! Uitkeringstrekker! Profiteur!quote:Op zaterdag 25 mei 2013 15:21 schreef SeLang het volgende:
Hoe meer automatisering hoe beter. Het is onzin om dat een bedreiging te noemen. Waarom zou een mens iets gaan doen wat een machine beter/ sneller/ goedkoper kan? Nu kunnen we in 1 man-uur hetzelfde produceren als wat vroeger 100 man-uur kostte. Dus in plaats van 100 uur werken gaan we 1 uur werken en 99 uur op het strand liggen. Dat is welvaart!
Of we gaan die vrijgekomen 99 uur gebruiken om nog meer materile welvaart te creren, dat kan ook. Nou, laat al die types zonder hobby's dat dan maar gaan doen. Ik kies voor die 99 vrije uren! Any day!
Goede reactie, die van mij was wellicht wat kort door de bocht maar uiteindelijk zullen we toch gewoon moeten werken want met aan het strand liggen verdienen we niets.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 17:00 schreef monkyyy het volgende:
Automatisering en machines zijn een zegen voor de mens.
Laten we als voorbeeld boeren in Amerika nemen.
In 1840 woonden er 17,069,453 mensen in Amerika, 69% daarvan zijn boer, of tewel circa 11,7 miljoen mensen woonden op een boerderij.
In 1990 woonden er 261,423,000 mensen in Amerika, 2,69% daarvan was boer, oftewel circa 7 miljoen mensen woonden op de boerderij.
Als je in 1840 tegen de boeren zei: over 150 jaar, dan moeten jullie 15x zoveel mensen voeden, en dat moeten jullie doen met 40% minder boeren dan vandaag, dan zouden ze je voor gek verklaren. Echter, vooral dankzij machines, technologie, opgebouwde kennis over planten en gewassen is dit mogelijk gemaakt.
De boeren zouden vragen, wat gaat de andere 97,3% van de bevolking in godsnaam doen als ze niet bezig zijn voedsel te produceren?Er zijn relatief veel minder mensen nodig om het volk in de basis behoeftes te voorzien.
Nou, bijvoorbeeld manieren vinden om het leven behaaglijker te maken, medicijnen ontwikkelen, bruggen en steden bouwen, maar ook dingen als mensen in de ruimte schieten, onderzoek doen naar het ontstaan van het leven en het heelal.
Allemaal niet mogelijk geweest als 60% van de menselijke capaciteit zich bezig moest houden met voedsel produceren.
En dit is slechts een voorbeeld hoe landbouwmachines (a.k.a. automatisering) ons leven oneindig veel beter en productiever hebben gemaakt. In vrijwel alle bedrijfstakken heeft automatisering onze levens zeer verbeterd.
Totdat er geen werk meer over is, omdat machines ALLES beter (met minder fouten), sneller en 24/7 zonder klagen kunnen doen. Met inbegrip van leuteren over de economie. Dan droogt de bron van inkomsten op waarmee we de producten kopen die ons in leven houden. Voor grote groepen is dat al de realiteit. Lange tijd werd jongeren voorgehouden dat ze vooral een opleiding moesten volgen, omdat er in ongeschoold werk geen toekomst meer was. Nu werd gisteren 'aan tafel' bij Pauw&Witteman door de aanwezige deskundigen nog eens bevestigd dat er ook voor de niet-technisch geschoolde MBO-ers geen toekomst meer is. En binnen vijf tot tien jaar is er ook aan academici geen behoefte meer, omdat 'expert-systems' domweg vele malen beter, betrouwbaarder en productiever zijn dan zij. Daarbij zal de behoefte aan 'leuteraars' met de komst van die machines tot op het hoogste niveau ook in rap tempo afnemen. En netwerk of niet, vergadertijger of niet, met jargon behangen 'deskundige' of niet, het UWV is je eindbestemming.quote:
Geautomatiseerde vrachtwagens zonder chauffeur en bediend worden door robots in winkels en restaurants?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:56 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Totdat er geen werk meer over is, omdat machines ALLES beter (met minder fouten), sneller en 24/7 zonder klagen kunnen doen. Met inbegrip van leuteren over de economie. Dan droogt de bron van inkomsten op waarmee we de producten kopen die ons in leven houden. Voor grote groepen is dat al de realiteit. Lange tijd werd jongeren voorgehouden dat ze vooral een opleiding moesten volgen, omdat er in ongeschoold werk geen toekomst meer was. Nu werd gisteren 'aan tafel' bij Pauw&Witteman door de aanwezige deskundigen nog eens bevestigd dat er ook voor de niet-technisch geschoolde MBO-ers geen toekomst meer is. En binnen vijf tot tien jaar is er ook aan academici geen behoefte meer, omdat 'expert-systems' domweg vele malen beter, betrouwbaarder en productiever zijn dan zij. Daarbij zal de behoefte aan 'leuteraars' met de komst van die machines tot op het hoogste niveau ook in rap tempo afnemen. En netwerk of niet, vergadertijger of niet, met jargon behangen 'deskundige' of niet, het UWV is je eindbestemming.
Beide zijn technisch in zekere zin al mogelijk ja.quote:Geautomatiseerde vrachtwagens zonder chauffeur en bediend worden door robots in winkels en restaurants?
Onzin. Er is gewoon een ander soort behoefte. Er is geen behoefte meer aan een eindeloos lange stroom mbo's die goed administratie kunnen doen, aan hbo's die allemaal rapporten kunnen maken en aan al die alfa studie onzin die aan de uni wordt gegeven. Het klinkt heel kort door de bocht, maar stop met huilen, de wereld verandert, ga iets nuttigs studeren.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:56 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Totdat er geen werk meer over is, omdat machines ALLES beter (met minder fouten), sneller en 24/7 zonder klagen kunnen doen. Met inbegrip van leuteren over de economie. Dan droogt de bron van inkomsten op waarmee we de producten kopen die ons in leven houden. Voor grote groepen is dat al de realiteit. Lange tijd werd jongeren voorgehouden dat ze vooral een opleiding moesten volgen, omdat er in ongeschoold werk geen toekomst meer was. Nu werd gisteren 'aan tafel' bij Pauw&Witteman door de aanwezige deskundigen nog eens bevestigd dat er ook voor de niet-technisch geschoolde MBO-ers geen toekomst meer is. En binnen vijf tot tien jaar is er ook aan academici geen behoefte meer, omdat 'expert-systems' domweg vele malen beter, betrouwbaarder en productiever zijn dan zij. Daarbij zal de behoefte aan 'leuteraars' met de komst van die machines tot op het hoogste niveau ook in rap tempo afnemen. En netwerk of niet, vergadertijger of niet, met jargon behangen 'deskundige' of niet, het UWV is je eindbestemming.
Dit.quote:Op zondag 26 mei 2013 02:13 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Onzin. Er is gewoon een ander soort behoefte. Er is geen behoefte meer aan een eindeloos lange stroom mbo's die goed administratie kunnen doen, aan hbo's die allemaal rapporten kunnen maken en aan al die alfa studie onzin die aan de uni wordt gegeven. Het klinkt heel kort door de bocht, maar stop met huilen, de wereld verandert, ga iets nuttigs studeren.
Inderdaad, als meer werk door machines wordt verricht, zijn er meer handen vrij voor werk waarbij intermenselijk contact essentieel is, zoals in de zorg, in het onderwijs en bij politie en justitie. De vraag naar dergelijk arbeid zie ik eerder toenemen dan afnemen.quote:Op zondag 26 mei 2013 02:13 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Onzin. Er is gewoon een ander soort behoefte. Er is geen behoefte meer aan een eindeloos lange stroom mbo's die goed administratie kunnen doen, aan hbo's die allemaal rapporten kunnen maken en aan al die alfa studie onzin die aan de uni wordt gegeven. Het klinkt heel kort door de bocht, maar stop met huilen, de wereld verandert, ga iets nuttigs studeren.
Automatisering is al jaren in volle gang bezig: Het internet. Heel veel mensen denken bij automatisering aan robots en dergelijke maar dat is lang niet altijd zo natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 17:00 schreef monkyyy het volgende:
Automatisering en machines zijn een zegen voor de mens.
Laten we als voorbeeld boeren in Amerika nemen.
In 1840 woonden er 17,069,453 mensen in Amerika, 69% daarvan zijn boer, of tewel circa 11,7 miljoen mensen woonden op een boerderij.
In 1990 woonden er 261,423,000 mensen in Amerika, 2,69% daarvan was boer, oftewel circa 7 miljoen mensen woonden op de boerderij.
Als je in 1840 tegen de boeren zei: over 150 jaar, dan moeten jullie 15x zoveel mensen voeden, en dat moeten jullie doen met 40% minder boeren dan vandaag, dan zouden ze je voor gek verklaren. Echter, vooral dankzij machines, technologie, opgebouwde kennis over planten en gewassen is dit mogelijk gemaakt.
De boeren zouden vragen, wat gaat de andere 97,3% van de bevolking in godsnaam doen als ze niet bezig zijn voedsel te produceren?Er zijn relatief veel minder mensen nodig om het volk in de basis behoeftes te voorzien.
Nou, bijvoorbeeld manieren vinden om het leven behaaglijker te maken, medicijnen ontwikkelen, bruggen en steden bouwen, maar ook dingen als mensen in de ruimte schieten, onderzoek doen naar het ontstaan van het leven en het heelal.
Allemaal niet mogelijk geweest als 60% van de menselijke capaciteit zich bezig moest houden met voedsel produceren.
En dit is slechts een voorbeeld hoe landbouwmachines (a.k.a. automatisering) ons leven oneindig veel beter en productiever hebben gemaakt. In vrijwel alle bedrijfstakken heeft automatisering onze levens zeer verbeterd.
Dit is veel te inhoudelijk voor de gemiddelde politicus, en niet uit te leggen aan het electoraat.quote:Op zondag 26 mei 2013 08:52 schreef SeLang het volgende:
Overigens, als politici zich zorgen maken over mensen die worden vervangen door machines dan moeten ze gaan lobbyen voor hogere rente.
De huidige kunstmatig laag gehouden rente is een subsidie op kapitaalinvesteringen. De hogere belastingen (BTW, accijns, inflatie, etc) zijn uiteindelijk een belasting op menselijke arbeid. Immers, uiteindelijk zullen de lonen daardoor moeten stijgen.
Dus nu wordt het voor een producent wel erg aantrekkelijk om zijn steeds duurder wordende werknemers te vervangen door machines. Hij kan immers bijna gratis gesubsidieerd een paar miljoen lenen en daar machines van kopen om die steeds duurder wordende arbeiders te vervangen.
Denk nog altijd dat dat een hoax isquote:
Pas op he, Chinezen zijn fijnproevers! Er bestaat een enorme diversiteit aan noodles en hand gesneden noodles zoals deze wordt een premium voor betaald. Het lijkt inderdaad alsof die machine efficienter kan worden gemaakt maar het is de vraag of klanten het dan nog als handgesneden noodles zien. Een machine die op een echte chef lijkt en ongeveer even snel is is in dit geval een goed idee.quote:Op zondag 26 mei 2013 11:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Denk nog altijd dat dat een hoax is
Volgens mij kan dat 10 keer effiecenter met een simpele machine waar die noodles doorheen gedrukt worden.
Er zitten verschillende aspecten aan. Geautomatiseerde vrachtwagens, zonder chauffeur, gaan er komen. Eigenlijk alleen een kwestie van het kiezen van de juiste oplossing, en het aanleggen van de benodigde infrastructuur. In China is er al een restaurant met een robot-chef-kok.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:59 schreef arjan1212 het volgende:
Geautomatiseerde vrachtwagens zonder chauffeur en bediend worden door robots in winkels en restaurants?
Persoonlijk hoor je mij niet huilen. Ik heb mijn schaapjes op het droge. Maar doe eens een suggestie over wat er dan nog 'nuttig' zou zijn, in die zin dat het je aan een inkomen gaat helpen?quote:Op zondag 26 mei 2013 02:13 schreef Zombiehoofd het volgende:
Interessante kijk op de materie. En het is mijn insteek dat we ervoor zullen moeten zorgen dat het balletje die kant op rolt. Maar zover is het nog niet! Integendeel! Op de vleugels van de neoklassieke orthodoxie in economenland schieten we met de snelheid van het licht in tegenovergestelde richting!quote:Op zondag 26 mei 2013 08:43 schreef SeLang het volgende:
Verder, zelfs als alles zou worden vervangen door machines, dat is toch prima? Want dat betekent dat alles wat we nodig hebben voor ons wordt geproduceerd door die machines en we zelf onze tijd kunnen besteden aan interessantere zaken. Die machines zijn ons eigendom. Slaven die voor ons werken.
Zoals de mannen van Google het zien, is over tien jaar ELK vakgebied obsolete geworden.quote:Op zondag 26 mei 2013 10:53 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
n 10 jaar kan een heel vakgebied obsolete zijn geworden door de komst van internet en/of robots.
Nee het was ook niet persoonlijk naar jou bedoeld, maar ik word soms zelf een beetje moe van een hoop mensen die klagen dat ze "onder hun stand" zitten met academische opleiding homeopathische Bengaalse literatuur met een minor in koreaanse meteorologische geschiedenis.quote:Op zondag 26 mei 2013 15:11 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Persoonlijk hoor je mij niet huilen. Ik heb mijn schaapjes op het droge. Maar doe eens een suggestie over wat er dan nog 'nuttig' zou zijn, in die zin dat het je aan een inkomen gaat helpen?
NU.nlquote:'Negatieve rente kost ruim 100 miljard euro'
Spaarders verliezen wereldwijd ruim 100 miljard euro per jaar doordat de rente op spaarrekeningen lager is dan de inflatie.
Dat stelde de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) zondag op basis van berekeningen die in opdracht van de krant werden uitgevoerd.
Volgens de krant is inmiddels in 23 landen sprake van een negatieve rente. Dat is een situatie waarbij de vergoeding op een spaarrekening lager is dan de gemiddelde stijging van het prijspeil.
Dat betekent dat de koopkracht van een bedrag na een jaar op een spaarrekening inclusief rente lager is dan op de dag dat het geld werd weggezet.
Verliezen
De krant baseerde de wereldwijde schatting op basis van berekeningen voor Duitsland. Daaruit bleek dat Duitse spaarders jaarlijks ruim 10 miljard euro verliezen door negatieve rente.
Hoewel de omstandigheden per land verschillen is de raming voor de wereldwijde schade volgens de krant ''aan de conservatieve kant''.
Verlagingen
De lage rente op spaarrekeningen is het gevolg van de zeer lage rentes die centrale banken wereldwijd hanteren. Zo verlaagde de Europese Centrale Bank (ECB) het belangrijkste rentetarief in de eurozone deze maand naar het historisch lage niveau van 0,5 procent.
In Groot-Brittanni betalen banken al jarenlang een vergelijkbaar tarief voor leningen bij de centrale bank. In de Verenigde Staten ligt die rente zelfs op ongeveer 0 procent.
De lage rente van de centrale banken is bedoeld om de kwakkelende economie vooruit te helpen. Als banken de lage rente van de centrale bank doorberekenen aan hun klanten wordt het goedkoper om geld te lenen, wat de bestedingen van consumenten en de investeringen van bedrijven kan stimuleren.
Ook daar is het slechts een kwestie van tijd, voordat de deur dichtvalt, als het tegenzit.quote:Op zondag 26 mei 2013 18:08 schreef Zombiehoofd het volgende:
Maar ook in deze sectoren zul je het kaf van het koren moeten onderscheiden.
quote:Ook op andere gebieden wil China de teugels laten vieren.
Zo zou de vrije markt een grotere rol moeten spelen in het bepalen van de prijs van de renmibi, de Chinese munt.
Daarnaast zou de rente op bankleningen voortaan door de markt bepaald moeten worden.
Oppositie
Analisten denken dat de koerswijziging het gevolg is van de achterblijvende groei van de Chinese economie. Verder uitstel van hervormingen kan de economie grote problemen bezorgen. Meer economische vrijheid leidt ook tot groei van een kapitaalkrachtige middenklasse.
quote:Bloomberg: Central Banks Load Up on Equities
Central banks, guardians of the world’s $11 trillion in foreign-exchange reserves, are buying stocks in record amounts as falling bond yields push even risk- averse investors toward equities.
In a survey of 60 central bankers this month by Central Banking Publications and Royal Bank of Scotland Group Plc, 23 percent said they own shares or plan to buy them. The Bank of Japan, holder of the second-biggest reserves, said April 4 it will more than double investments in equity exchange-traded funds to 3.5 trillion yen ($35.2 billion) by 2014. The Bank of Israel bought stocks for the first time last year while the Swiss National Bank and the Czech National Bank have boosted their holdings to at least 10 percent of reserves.
“In the last year or so, I have spoken with 103 central banks on diversification,” Gary Smith, London-based global head of official institutions at BNP Paribas Investment Partners, which oversees about $649 billion, said in a phone interview. “If reserves are growing, so are diversification pressures. Equities are not for every bank tomorrow, but more are continuing down this path.”[..]
Centrale banken als eigenaar van productiefaciliteiten en aanverwanten.quote:Op maandag 27 mei 2013 13:38 schreef waht het volgende:
Van een maand geleden, niet voorbij zien komen.
Grappige formulering: 'Vrije Markt', voor een situatie waarin ELKE bank in de 'westerse' wereld zich het schompes manipuleert.quote:Op maandag 27 mei 2013 12:16 schreef HD9 het volgende:
De Renminbi kan dus fors gaan apprecieren de komende jaren, of revalueren zoals sommigen zeggen
Ja in een streng gereguleerd markt kan dat niet, daar zijn zelfs geen valutakoersschommelingen mogelijkquote:Op maandag 27 mei 2013 16:02 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Grappige formulering: 'Vrije Markt', voor een situatie waarin ELKE bank in de 'westerse' wereld zich het schompes manipuleert.
Ik wil niet al te streng klinken, maar van een 'Vrije Markt' is sinds 2008 in de wereld geen sprake meer. Hooguit lokaal. Zoals binnen de Eurozone. En dan zelfs nog met een grote korrel zout. De rest is 'rigged'.quote:Op maandag 27 mei 2013 16:21 schreef HD9 het volgende:
Ja in een streng gereguleerd markt kan dat niet, daar zijn zelfs geen valutakoersschommelingen mogelijk
laten we nu gewoon doen alsof een vrije handel bestaatquote:Op maandag 27 mei 2013 20:30 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Ik wil niet al te streng klinken, maar van een 'Vrije Markt' is sinds 2008 in de wereld geen sprake meer. Hooguit lokaal. Zoals binnen de Eurozone. En dan zelfs nog met een grote korrel zout. De rest is 'rigged'.
quote:di 28 mei 2013, 09:03
Consumentenvertrouwen Frankrijk op dieptepunt
PARIJS (AFN) - Het Franse consumentenvertrouwen is in mei gedaald naar het laagste niveau ooit. Dat werd dinsdag gemeld door het Franse bureau voor de statistiek.
De index die het vertrouwen van de Franse bevolking in de economie weergeeft, kwam uit op een stand van 79, tegen een herziene 83 een maand eerder. Economen rekenden gemiddeld op een stand van 85.
De vertrouwensindex staat nu op hetzelfde niveau als het dieptepunt dat in 2008 werd bereikt, aldus het Franse statistiekbureau
Misschien is het dan wel even interessant om de Griekse Consumer Confidence er bij te halenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 09:57 schreef SeLang het volgende:
Ik vind het altijd zo raar dat een laag consumentenvertrouwen als iets negatiefs wordt gezien. Als je langs de afgrond van een ravijn loopt dan is het maar goed ook dat mensen niet teveel vertrouwen hebben want dan gebeuren er gegarandeerd ongelukken.
quote:di 28 mei 2013, 13:24 | 75 reacties
Dijsselbloem: economische problemen groter
DEN HAAG - Nederland moet de broekriem mogelijk ng strakker aantrekken, voorspelt minister Dijsselbloem van Financien.
Extra bezuinigingen zijn onontkombaar als de economische cijfers zo ernstig achterblijven, meent Dijsselbloem.
Je hoeft geen whizzkid te zijn om te zien dat de economische problemen de laatste weken eerder groter dan kleiner zijn geworden", aldus Dijsselbloem in gesprek met RTL Z.
Het zou gaan om een bezuiniging van miljarden euro's.
Bezuinigingen
Het kabinet had in maart al een pakket van 4,3 miljard aan bezuinigingen klaar liggen, maar dat is bij het sociaal akkoord voorlopig van tafel gehaald. In de zomer wordt opnieuw gekeken hoe de overheidsfinancin er voor staan.
Ja knijpen, drukken en persen , dat zal ze leren die consumentenquote:
quote:Minister Dijsselbloem van Financien houdt serieus rekening met miljarden extra aan bezuinigingen. Dat zegt hij in zijn wekelijkse gesprek met RTL Z, dat om 15.20 uur te zien is op RTL 7. "Op het Binnenhof wordt rekening gehouden met een bedrag tot liefst 6 miljard euro", laat Lotte Ragut weten.
Het kabinet had al eerder een pakket bezuinigingen aangekondigd, maar dat ging voor het Sociaal Akkoord van tafel, om de sociale partners binnenboord te houden.
Dat zelfde pakket komt - mogelijk nog zwaarder dan voorheen - weer op tafel.
Op bepaalde deelgebieden is er nog wel sprake van een 'markt'. Maar door te 'doen alsof', zijn inmiddels al vele kapitaalkrachtige personen, en (pensioen)fondsen 'uitgeschud'. Dus als je je vermogen graag kwijt wil, moet je vooral mee blijven doen, 'alsof'. Maar je kunt het ook rechtstreeks overmaken aan je favoriete Grootbank, of overheid, en lekker relaxed gaan vissen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 09:05 schreef HD9 het volgende:
laten we nu gewoon doen alsof een vrije handel bestaat
Dat viel wel te verwachten natuurlijk. Tijd voor echte bezuinigingen bij de overheid zelf, in plaats van weer een lastenverhoging. Tsja, Rutte dat krijg je er van als je de realiteit gaat ontkennen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 13:57 schreef HD9 het volgende:
Nederland moet de broekriem gaan aanhalen
Extra bezuinigingen op komst
http://www.telegraaf.nl/b(...)ng_aanstaande__.html
[..]
Je kunt het ook bijdrukken, zoals ze in de VS, het VK en Japan doen. De keuze is aan de politici. Als ze graag een dure Euro houden, en steeds groter wordende armoe in de Zuidelijke lidstaten, met steeds groter 'besmettingsgevaar' voor het Noorden, moeten ze vooral zo doorgaan als Rutte en Merkel willen.quote:
Noem eens wat?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:05 schreef Kowloon het volgende:
Tijd voor echte bezuinigingen bij de overheid zelf, in plaats van weer een lastenverhoging.
Ouderenzorg en gezondheidszorg. Daar lopen de kosten toch al gierend uit de hand, dus er moet hoe dan ook bezuinigd worden op die posten om te voorkomen dat andere overheidstaken in de verdrukking komen. Een persoonlijke favoriet is verder het opheffen van de publieke omroep.quote:
Ah. Je mikt op lastenverhogingen voor bejaarden en zieken? En koopkrachtdaling bij verzorgend personeel?quote:
Laten we daar nog even mee wachten.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:06 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Je kunt het ook bijdrukken, zoals ze in de VS, het VK en Japan doen. De keuze is aan de politici. Als ze graag een dure Euro houden, en steeds groter wordende armoe in de Zuidelijke lidstaten, met steeds groter 'besmettingsgevaar' voor het Noorden, moeten ze vooral zo doorgaan als Rutte en Merkel willen.
Onder andere ja, maar daarmee kunnen bezuinigingen met een nog groter negatief economisch effect voorkomen worden.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:12 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Ah. Je mikt op lastenverhogingen voor bejaarden en zieken? En koopkrachtdaling bij verzorgend personeel?
Tot welk moment? Tot onze export aan gruzelementen ligt, en zeker is dat we dat geld uit het Zuiden van Europa nit meer terugkrijgen, en al onze investeringen in die landen zijn genationaliseerd?quote:
Nee, ik dacht dat je het meende, dat van dat snijden in overheidsuitgaven, inplaats van lastenverhogingen. Maar je bedoelt alleen: Geen lastenverhogingen voor JOU. Liever bejaarden en zieken een poot uitdraaien, want die zie je toch niet op het Malieveld. En wat je niet ziet, dat is er niet. Ik zou wel het deksel goed vastschroeven, omdat die rottende kadavers anders zo gaan stinken.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:16 schreef Kowloon het volgende:
Onder andere ja, maar daarmee kunnen bezuinigingen met een nog groter economisch effect voorkomen worden.
Dat is natuurlijk onmogelijk. Alles wat de overheid doet komt uiteindelijk neer op het herverdelen van geld, een kleinere overheid gaat dus onherroepelijk leiden tot partijen die winnen en partijen die verliezen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:20 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Nee, ik dacht dat je het meende, dat van dat snijden in overheidsuitgaven, inplaats van lastenverhogingen. Maar je bedoelt alleen: Geen lastenverhogingen voor JOU.
Overdrijf niet zo zeg, de solidariteit met de groepen die je opsomt is al erg groot. Zo groot dat als er niks gedaan wordt de uitgaven aan gezondheidszorg en ouderenzorg op termijn tenderen naar 50% van de Rijksbegroting. Dat is een onhoudbare situatie omdat we vinden dat de overheid ook voor onderwijs, wegen, openbare veiligheid, ontwikkelingssamenwerking, het leger, rechtspraak en ga zo maar door moet zorgen. Je kunt wachten tot de wal het schip keert, maar dat gaat altijd gepaard met brokken.quote:Liever bejaarden en zieken een poot uitdraaien, want die zie je toch niet op het Malieveld. En wat je niet ziet, dat is er niet. Ik zou wel het deksel goed vastschroeven, omdat die rottende kadavers anders zo gaan stinken.
Lees DIT maar eens.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:26 schreef Kowloon het volgende:
Je kunt wachten tot de wal het schip keert, maar dat gaat altijd gepaard met brokken.
Nee bedankt, ik discussieer op FOK!, niet op of via andere websites. Kom maar met je eigen verhaal en niet met dat van een ander.quote:
Het gaat erom, waar in dat artikel ook naar wordt verwezen, dat geld al langer geen representatie is voor 'arbeid'. Maar een 'commodity' die gebruikt wordt om te ruilen, met een volstrekt arbitraire waarde. Terwijl al tachtig procent van de mensen met een betaalde betrekking defacto aan het infuus van de overheid hangen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:39 schreef Kowloon het volgende:
Nee bedankt, ik discussieer op FOK!, niet op of via andere websites. Kom maar met je eigen verhaal en niet met dat van een ander.
al net zo visieloos als wat dit kabinet tot nu toe "bereikt" heeft.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Onder andere ja, maar daarmee kunnen bezuinigingen met een nog groter negatief economisch effect voorkomen worden.
Daar maar flink bezuinigen want daar heb jij geen last van? typisch gevalletje NIMBYquote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:05 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat viel wel te verwachten natuurlijk. Tijd voor echte bezuinigingen bij de overheid zelf, in plaats van weer een lastenverhoging. Tsja, Rutte dat krijg je er van als je de realiteit gaat ontkennen.
Nee, dat is een kwestie van macro-economie. Het zal iedereen raken als de verzorgingsstaat wordt beperkt, en toch is het noodzakelijk om het stelsel te behouden.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:38 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Daar maar flink bezuinigen want daar heb jij geen last van? typisch gevalletje NIMBY
Leuk hoor om meer te willen bezuinigen maar daar je de economie niet mee aanwakkeren.
Daar ben ik het wel mee eens jaquote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:11 schreef Kowloon het volgende:
Een persoonlijke favoriet is verder het opheffen van de publieke omroep.
nee is geen ontkomen aanquote:
Ja, stel je eens voor dat er een kritische omroep is die politiek en bedrijfsleven scherp houdt! Dat moeten we niet willen natuurlijk!quote:
als ie maar niet gesubsideerd is dan uiteraard nietquote:Op woensdag 29 mei 2013 08:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, stel je eens voor dat er een kritische omroep is die politiek en bedrijfsleven scherp houdt! Dat moeten we niet willen natuurlijk!
Volgens mij kan dat juist goed met een stelsel zoals we hier hebben. Of bepaalt Rutte volgens jou wat P&W of Zembla uitzendenquote:Op woensdag 29 mei 2013 08:25 schreef HD9 het volgende:
[..]
als ie maar niet gesubsideerd is dan uiteraard niet
onafhankelijke kritische zenders willen we
Is goed mogelijk en ook dat ze zeggenschap hebben in de salarissen daarquote:Op woensdag 29 mei 2013 08:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat juist goed met een stelsel zoals we hier hebben. Of bepaalt Rutte volgens jou wat P&W of Zembla uitzenden?
Die geen geld meer krijgen wanneer ze kritisch berichten over Unilever?quote:Op woensdag 29 mei 2013 08:29 schreef HD9 het volgende:
[..]
Is goed mogelijk en ook dat ze zeggenschap hebben in de salarissen daar
beter onafhankelijke omroepen
nou dat is een rare onbewezen aanname, je zegt dat men steekpenningen krijgt??quote:Op woensdag 29 mei 2013 08:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die geen geld meer krijgen wanneer ze kritisch berichten over Unilever?
Berlusconi zorgde wel dat zijn zenders niet te kritisch over hem werden bijvoorbeeld...quote:Op woensdag 29 mei 2013 08:34 schreef HD9 het volgende:
[..]
nou dat is een rare onbewezen aanname, je zegt dat men steekpenningen krijgt??
Als dat bewezen kan worden dan is dat al supernieuws
daarom moet dus de politiek en media ook heel ver van elkaar blijven, en zeker geen inmening met geldstromenquote:Op woensdag 29 mei 2013 08:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Berlusconi zorgde wel dat zijn zenders niet te kritisch over hem werden bijvoorbeeld...
Dat 'maakbaarheids-denken' geeft mij galaanvallen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:52 schreef dawg het volgende:
beter begin je eens met de voedingsmiddelenindustrie het produceren van gezond voedsel op te leggen.
Dat is helemaal niet 'liberaal'.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:52 schreef dawg het volgende:
liberaal beleid, gericht enkel op uitgaven en inkomsten is achterhaald en niet bijster slim als je het mij vraagt.
Dat is fictie. Kwestie van allocatie van middelen. Willen we meer regeltjes, of meer welvaart? Willen we een hogere gini-cofficint inplaats van welvaart?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:43 schreef waht het volgende:
Nee, dat is een kwestie van macro-economie. Het zal iedereen raken als de verzorgingsstaat wordt beperkt, en toch is het noodzakelijk om het stelsel te behouden.
Volgens mij zijn de inkomens juist met de komst van de commercile omroepen gexplodeerd. En dat gelobby voor meer commercie in de omroepwereld is typisch zo'n staaltje van: 'Als IK het maar niet hoef te betalen!' Waarna je eindigt met een spectaculair veel HOGERE rekening. Dat is het effect van de meest 'privatiseer-acties'. Met als bijkomend fenomeen, dat bij een recessie exact die grootverdieners als eersten door het ijs zakken, waardoor de recessie zich stevig verdiept. Waarbij exact blijkt wat ik hiervoor ook al schreef, dat de meeste 'zelfstandige ondernemers' en hun werknemers in werkelijkheid gewoon aan het subsidie-infuus hangen, omdat ze volledig afhankelijk zijn van de opdrachten die hen van overheidswege worden toegeschoven.quote:Op woensdag 29 mei 2013 08:29 schreef HD9 het volgende:
Is goed mogelijk en ook dat ze zeggenschap hebben in de salarissen daar
beter onafhankelijke omroepen
Beter moet de consument eens nadenken over wat ie vreet, rookt , snuift en spuitquote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:52 schreef dawg het volgende:
beter begin je eens met de voedingsmiddelenindustrie het produceren van gezond voedsel op te leggen. minder zout, minder conserverings- geur- en smaakstoffen toe te voegen, verplicht veel meer sporten op basis- en middelbare scholen, automaten op scholen weg en vervangen door verantwoorde zaken
Helemaal mee eens, maar voor veel mensen verdwijnt dan de zin van het leven. wat moeten al die mensen doen, die vallen in een enorm gat! Als ze zich allemaal gaan vervelen vervallen die in drugs, criminaliteit en zelfmoord. Van de 6 miljard mensen op deze aarde is waarschijnlijk maar een beperkt deel in staat die knop om te zetten.quote:Op zondag 26 mei 2013 08:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit.
Verder, zelfs als alles zou worden vervangen door machines, dat is toch prima? Want dat betekent dat alles wat we nodig hebben voor ons wordt geproduceerd door die machines en we zelf onze tijd kunnen besteden aan interessantere zaken. Die machines zijn ons eigendom. Slaven die voor ons werken.
quote:wo 29 mei 2013, 09:44
Crisis Spaanse detailhandel houdt aan
MADRID (AFN) - De detailhandelsverkoop in Spanje is in april met 4,9 procent afgenomen in vergelijking met een jaar eerder.
Dat werd woensdag gemeld door het Spaanse bureau voor de statistiek. Het cijfer is aangepast voor werkdageffecten.
Economen hadden gemiddeld verwacht dat de verkoop met 6,4 procent zou dalen. In maart zakte de detailhandelsomzet in Spanje met een herziene 8,6 procent.
Hoe verrassend, h? Stel, ik leen jou tien miljoen voor de aanleg van een golfbaan met villa's ten behoeve van mijn kooplustige klantenkring. En stel jou nog eens tien miljoen in het vooruitzicht als de eerste koopcontracten zijn getekend. Maar door een enorme zwendel met 'Mortgage Backed Securities' in de VS kom ik opeens zelf geld tekort. Dus die tweede tien miljoen komen er niet. Mijn kooplustige klantenkring blijkt niet meer zo kooplustig. En jij gaat failliet.quote:Op woensdag 29 mei 2013 10:07 schreef HD9 het volgende:
Het blijft maar slechter en slechter gaan met de PIGS landen
Ja, ze laten de schulden niet zo spectaculair oplopen als in de VS, het VK en Japan, maar die 'target' van 3% gaat eraan. Elders kunnen ze van 3% alleen maar dromen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |