abonnement Unibet Coolblue
pi_123732077
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"

Voor de rest,...



In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2012. Het aangifteprogramma 2012 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2012 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2012. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2013 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2012 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2013 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2012 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2017 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2013. Pas na 1 maart 2013 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2013 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2013 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2012 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2012. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2013. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2013 ontvangen.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra Veranderingen 2012 Ook in 2012 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld. Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Controleer hier of je aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.

Studiekosten In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is. - studie zonder studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering in vorige jaren Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;) Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

Deze OP vind je hier. Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
I feel kinda Locrian today
pi_123732185
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 23:56 schreef belfis het volgende:

[..]

Eerste antwoord - mee eens.
Tweede antwoord: Natuurlijk krijgt kalinhos over het inkomen van 4 maanden WEL heffingskortingen. De terruggaaf van ¤ 1600 is hier juist op gebaseerd. De loonadministratie van de werkgever houdt belasting in op jaarbasis. Er is recht op de volledige algemene heffingskorting, ook als is er maar 4 maanden gewerkt. Deze korting van ¤ 2033 (jaar 2012) wordt dus niet tijdsevenredig verminderd. Daardoor is de teruggaaf fors. En te vergelijken met iemand die na 4 maanden gaat emigreren. Gelukkig voor kalinhos hoeft dat monstrum van een papieren M-aangife niet te worden ingevuld.

N.B: de teruggaaf van ¤ 1600 kan aanmerkelijk lager uitkomen doordat er ondanks de aftrek dubbele belasting toch betaald moet worden vanwege het Australische inkomen. Dit komt door de te betalen volksverzekeringspremies in belastingschijf 1 en 2. Over het buitenlands inkomen moet daarenboven ook nog eens 5% ZVW-premie worden betaald. Hiervoor komt een aparte aanslag.
De aanslaggrens ligt trouwens bij ¤ 45.
Dat hij daar voor in aanmerking komt snap ik, maar ik dacht misschien via z'n dubbele baan niet voor de optie gekozen om de algemene heffingskorting toe te passen terwijl deze wel berekend is.

Ik snap die 1600 euro namelijk niet zo goed.

Belastbaar inkomen (althans in NL) = 9906 euro.

33.10% IB geeft ons 3278.90 euro belasting.
Minus de algemene heffingskorting van 2033 = 1245.90 euro
Minus de arbeidskorting van 336.65 euro = 908.35 euro belasting verschuldigd

Hoe komt het dan dat de belastingdienst 908.35 + 1600 euro = 2508.35 euro heeft aangeslagen?
I feel kinda Locrian today
pi_123733559
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 12:52 schreef starla het volgende:

[..]

Als je in Nederland woont en tijdens het reizen werkt ben je binnenlands belastingplichting, met andere woorden; je moet je wereldinkomen opgeven (inkomsten in Nederland + buitenland).

In het aangifteprogramma vul je dan in:
Loon, pensioen en uitkeringen uit het buitenland

En bij vrijstellingen en verminderingen:
Aftrek om dubbele belasting te voorkomen

Dit wordt berekend aan de hand van:
(Australisch inkomen/belastbaar inkomen) * inkomstenbelasting = aftrek

Belastbaar inkomen = inkomen Nederland + inkomen Australie
Inkomstenbelasting is volgens de Nederlandse schijventarieven.

De aansleggrens ligt ergens bij de 40 euro. Bij elk bedrag hierboven ben je belastingplichtig.

Je werkgever heeft neem ik aan rekening gehouden met de algemene heffingskorting en arbeidskorting (soms kun je hier zelf voor kiezen als je begint met werken)?

1600 euro lijkt me inderdaad nogal veel als je geen andere aftrekposten hebt of heffingskortingen.

Kun je misschien noemen wat je bij loonheffing en arbeidskorting hebt staan?
Volgens mijn vooraf ingevulde gegevens had ik recht op arbeidskorting en algemene heffingskorting.

Loonheffing = 2312
Arbeidskorting = 557
(en nogmaals) loon = 9906

Bruto heb ik in Australie 8513 dollar verdiend en een bedrag van 2764 dollar belasting betaald. Aangezien het niet op contractbasis werken was maar gewoon per uur of oproepbasis (soms weken van 20 en soms van 60 uur) is het niet ergens vastgelegd volgens mij. Als ik wil zou ik een gedeelte van het bedrag terug kunnen krijgen, schijnt, als ik het land verlaat. In het aangifteprogramma wordt het bedrag in Euros gevraagd, moet ik gewoon de wisselkoers nemen van ong 1 dollar = 0,8 Euro?? In dat geval is het 6810 euro

Als ik vervolgens daarna kies voor aftrek om dubbele belasting te voorkomen komt er uiteindelijk een bedrag uit van 22,- wat ik terugkrijg ?? Als ik aftrek niet aanvink komt er hetzelfde uit. Kortom, dat maakt dus geen drol uit.

Ik denk dat ik het anders fijn zo houd en Australie er niet in verwerk. Mocht ik er ooit vragen over krijgen hoe ik in mijn onderhoud in Australie voorzien heb zeg ik wel dat ik gewerkt heb voor kost en inwoning en wat zakgeld. Ik vind het nogal krom dat als ik nog 2 maanden van mijn spaarrekening geld had opgenomen ik 1600 terug zou krijgen, en nu ik ervoor koos om te werken in Australie kost me dat opeens 1600 euro?
Uiteindelijk is het bedrag nooit op mijn NL rekening tercht gekomen en heb ik een australisch sofinummer, dus ik zie niet zo in wat de NL belasting hier mee te maken heeft en belangrijker hoe zij het ooit zal weten te achterhalen. In de vooraf ingevulde aangifte zijn ook alleen maar mijn Randstad gegevens verwerkt. Kortom ik laat Australie er voor nu buiten.

[ Bericht 4% gewijzigd door kalinhos op 07-03-2013 07:41:40 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_123737299
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 07:09 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Volgens mijn vooraf ingevulde gegevens had ik recht op arbeidskorting en algemene heffingskorting.

Zoals eerder gezegd heeft iedereen die WERKT daar recht op. Alleen wordt het niet bij ELKE werkgever toegepast als je meerdere werkgevers hebt.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 07:09 schreef kalinhos het volgende:
In het aangifteprogramma wordt het bedrag in Euros gevraagd, moet ik gewoon de wisselkoers nemen van ong 1 dollar = 0,8 Euro?? In dat geval is het 6810 euro
In Euro's inderdaad. De exacte wisselkoers gebruiken ten tijde van invullen, dus dat komt neer op
6711.26 euro.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 07:09 schreef kalinhos het volgende:

Als ik vervolgens daarna kies voor aftrek om dubbele belasting te voorkomen komt er uiteindelijk een bedrag uit van 22,- wat ik terugkrijg ?? Als ik aftrek niet aanvink komt er hetzelfde uit. Kortom, dat maakt dus geen drol uit.
Laat ik graag aan Belfis over. Sowieso snap ik je loonstrook niet. Bijvoorbeeld de arbeidskorting, als ik de formule van de belastingdienst toepas krijg ik een heel ander bedrag.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 07:09 schreef kalinhos het volgende:
Ik denk dat ik het anders fijn zo houd en Australie er niet in verwerk.
Moet je zelf weten. Niet hier volgend jaar gaan klagen dat je opeens 1600 euro moet op proesten.

[ Bericht 14% gewijzigd door starla op 07-03-2013 10:40:02 ]
I feel kinda Locrian today
pi_123738165
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 10:30 schreef starla het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd heeft iedereen die WERKT daar recht op. Alleen wordt het niet bij ELKE werkgever toegepast als je meerdere werkgevers hebt.

[..]

In Euro's inderdaad. De exacte wisselkoers gebruiken ten tijde van invullen, dus dat komt neer op
6711.26 euro.

[..]

Laat ik graag aan Belfis over. Sowieso snap ik je loonstrook niet. Bijvoorbeeld de arbeidskorting, als ik de formule van de belastingdienst toepas krijg ik een heel ander bedrag.

[..]

Moet je zelf weten. Niet hier volgend jaar gaan klagen dat je opeens 1600 euro moet op proesten.
nee mja dat risico neem ik zelf bewusr dus daar klaag ik dan ook niet over. Sowieao denk ik dat het onmogelijk te achterhalen is anyway.

Wat ik me betreft arbeidskorting alleen kan bedenken is dat ii begon in november 2011 met werken daar? En toen ik in mei 2012 wegging kreeg ik ook gelijk vakantiegeld, verlofuren etc uitbetaald
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_123738845
Ik heb in 2012 mijn hele studiefinanciering even stopgezet, omdat ik een tijdje mijn OV niet meer nodig had, en die paar resterende maanden liever op een ander tijdstip wilde gebruiken.

Moet ik mijn studie aftrekposten dan zo specificeren:

Studie met studiefinanciering:
januari t/m april: 807
oktober t/m december 619

Studie zonder studie financiering
april tot oktober: 955



Of moet ik toch gewoon alles onder Studie met studiefinanciering plaatsen? Of zitten er in die studiekosten ook de kosten voor je OV verwerkt, waardoor je studiekosten voor april-okt. eigenlijk lager zijn?
BlaBlaBla
pi_123739208
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:20 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb in 2012 mijn hele studiefinanciering even stopgezet, omdat ik een tijdje mijn OV niet meer nodig had, en die paar resterende maanden liever op een ander tijdstip wilde gebruiken.

Moet ik mijn studie aftrekposten dan zo specificeren:

Studie met studiefinanciering:
januari t/m april: 807
oktober t/m december 619

Studie zonder studie financiering
april tot oktober: 955

[ afbeelding ]

Of moet ik toch gewoon alles onder Studie met studiefinanciering plaatsen? Of zitten er in die studiekosten ook de kosten voor je OV verwerkt, waardoor je studiekosten voor april-okt. eigenlijk lager zijn?
Zo heb ik dat een paar jaar geleden ook gedaan, en dat was toen tenminste in orde.
Ik neem aan dat de bedragen die je geeft de normbedragen zijn die er voor staan?
Azwethinkweiz
pi_123739395
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:31 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Zo heb ik dat een paar jaar geleden ook gedaan, en dat was toen tenminste in orde.
Ik neem aan dat de bedragen die je geeft de normbedragen zijn die er voor staan?
Studie met studiefinanciering in 2012 was al ingevuld.

Studie zonder studiefinanciering 2012 heb ik zelf berekend. Totale aftrekbare studiekosten zouden 2382 moeten zijn (was voorgaande jaren ook), dus 2382 - 1427 = 955.
Maar misschien is dit iets te creatief
BlaBlaBla
pi_123739633
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:36 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Studie met studiefinanciering in 2012 was al ingevuld.

Studie zonder studiefinanciering 2012 heb ik zelf berekend. Totale aftrekbare studiekosten zouden 2382 moeten zijn (was voorgaande jaren ook), dus 2382 - 1427 = 955.
Maar misschien is dit iets te creatief
Die bedragen veranderen elk jaar geloof ik, dit jaar is het normbedrag voor een hbo/wo studie met stufi 2.441. Als je die het bedrag voor je tijd zonder stufi goed kan verklaren (collegegeld, boeken etc) denk ik dat dat wel goed is, maar pin me er niet op vast. De enige ervaring die ik heb is door het zelf te doen.
Azwethinkweiz
pi_123740163
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:42 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Die bedragen veranderen elk jaar geloof ik, dit jaar is het normbedrag voor een hbo/wo studie met stufi 2.441. Als je die het bedrag voor je tijd zonder stufi goed kan verklaren (collegegeld, boeken etc) denk ik dat dat wel goed is, maar pin me er niet op vast. De enige ervaring die ik heb is door het zelf te doen.
Als ik de norm bedragen optel kom ik uit op: 2385, hoe kom jij op 2441 uit? Zie ik ook nergens in dat pdf document van de belastingdienst staan.

Ik kan het eigenlijk niet goed verklaren, want mijn collegegeld was 1771 per jaar, en voor 5 maanden is dat 737,-. Misschien dat ik maar beter 737 kan invoeren om gezeik te voorkomen (scheelt wel 70,- teruggave :{ ).


Ik vraag me af wat er nu eigenlijk gebeurd was als ik mijn OV ergens in dit jaar had stopgezet, en mijn stufie (welke 0,- is) gewoon had laten doorlopen. Ook al heb ik geen recht meer op mijn OV, mijn stufie zou gewoon moeten doorlopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Soldier2000 op 07-03-2013 12:18:34 ]
BlaBlaBla
pi_123740753
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:58 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Als ik de norm bedragen optel kom ik uit op: 2385, hoe kom jij op 2441 uit? Zie ik ook nergens in dat pdf document van de belastingdienst staan.

Ik kan het eigenlijk niet goed verklaren, want mijn collegegeld was 1771 per jaar, en voor 5 maanden is dat 737,-. Misschien dat ik maar beter 737 kan invoeren om gezeik te voorkomen (scheelt wel 70,- teruggave :{ ).
Dat is bij mij het normbedrag wat er voor mij al ingevuld stond.
Azwethinkweiz
pi_123741061
Normbedragen
jan t/m aug 2012: 201,75 per maand
sept t/m dec 2012: 206.58.
Kom ik toch ook tot een totaal van 2.440,32

Pagina 6 onderaan.
http://download.belasting(...)aven_ib2661t21fd.pdf
Azwethinkweiz
pi_123742230
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:58 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Als ik de norm bedragen optel kom ik uit op: 2385, hoe kom jij op 2441 uit? Zie ik ook nergens in dat pdf document van de belastingdienst staan.

Ik kan het eigenlijk niet goed verklaren, want mijn collegegeld was 1771 per jaar, en voor 5 maanden is dat 737,-. Misschien dat ik maar beter 737 kan invoeren om gezeik te voorkomen (scheelt wel 70,- teruggave :{ ).

Ik vraag me af wat er nu eigenlijk gebeurd was als ik mijn OV ergens in dit jaar had stopgezet, en mijn stufie (welke 0,- is) gewoon had laten doorlopen. Ook al heb ik geen recht meer op mijn OV, mijn stufie zou gewoon moeten doorlopen.
Het aangifteprogramme is hier toch duidelijk in?

Je kijkt naar de gemaakte kosten zonder stufi.
Over 5 maanden is dat:

142.75 * 4 (mei, juni, juli en augustus) +
147.58 * 1 (september) = 718.58 euro (alléén collegegeld!)

Boeken etc. kun je extra declareren (als ze in 2012 betaald zijn, dus aan het begin van het studiejaar (september 2011) boeken kopen telt niet mee!).

Dan naar kosten met stufi.
Over 7 maanden is dat volgens het aangifteprogramma een totaal normbedrag van 1427

Dan ga je kijken of je in die 7 maanden meer hebt betaald dan 2 keer dit normbedrag (2854 euro).

142.75 * 4 (januari, februari, maart en april) +
147.58 * 3 (oktober, november en december) = 994.38 euro

Dat is bij lange niet meer dan 2 keer het normbedrag. Of je hebt boeken gekocht van 2000 euro.

Dus je doet 1427 MINUS de verkregen stufi.
Dit is voor uitwonenden in 2012: 269.40 euro per maand.

Je hebt dus in die 7 maanden
269.40 * 7 = 1885.80 euro aan stufi gekregen.

1427 - 1885.80 = nihil.

Ergo, je houdt de 718.58 euro over MINUS de drempel van 500 euro =

totaal een aftrekpost van 218.58 euro

Mag je naar boven afronden dus die 42 cent heb je mooi cadeau gekregen! *O*

[ Bericht 1% gewijzigd door starla op 07-03-2013 13:21:43 ]
I feel kinda Locrian today
pi_123743111
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:01 schreef starla het volgende:

[..]

Het aangifteprogramme is hier toch duidelijk in?

Je kijkt naar de gemaakte kosten zonder stufi.
Over 5 maanden is dat:

142.75 * 4 (mei, juni, juli en augustus) +
147.58 * 1 (september) = 718.58 euro (alléén collegegeld!)

Boeken etc. kun je extra declareren (als ze in 2012 betaald zijn, dus aan het begin van het studiejaar (september 2011) boeken kopen telt niet mee!).

Dan naar kosten met stufi.
Over 7 maanden is dat volgens het aangifteprogramma een totaal normbedrag van 1427

Dan ga je kijken of je in die 7 maanden meer hebt betaald dan 2 keer dit normbedrag (2854 euro).

142.75 * 4 (januari, februari, maart en april) +
147.58 * 3 (oktober, november en december) = 994.38 euro

Dat is bij lange niet meer dan 2 keer het normbedrag. Of je hebt boeken gekocht van 2000 euro.

Dus je doet 1427 MINUS de verkregen stufi.
Dit is voor uitwonenden in 2012: 269.40 euro per maand.

Je hebt dus in die 7 maanden
269.40 * 7 = 1885.80 euro aan stufi gekregen.

1427 - 1885.80 = nihil.

Ergo, je houdt de 718.58 euro over MINUS de drempel van 500 euro =

totaal een aftrekpost van 218.58 euro

Mag je naar boven afronden dus die 42 cent heb je mooi cadeau gekregen! *O*
Waarom geld bij een studie met stufi een normbedrag, en zonder stufi niet?
Azwethinkweiz
pi_123743453
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:01 schreef starla het volgende:

[..]

Knip

Dankje Starla, helemaal helder :)

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:24 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Waarom geld bij een studie met stufi een normbedrag, en zonder stufi niet?
Dat vroeg ik mezelf net ook al af, maar ik denk dat in het normbedrag je collegegeld + OV is verwerkt. En zonder stufi heb je geen recht meer op OV. 0 lening + OV is voor de belastingdienst namelijk ook een studiefinanciering.
BlaBlaBla
pi_123743851
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:32 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Dankje Starla, helemaal helder :)

[..]

Dat vroeg ik mezelf net ook al af, maar ik denk dat in het normbedrag je collegegeld + OV is verwerkt. En zonder stufi heb je geen recht meer op OV. 0 lening + OV is voor de belastingdienst namelijk ook een studiefinanciering.
Volgens mij heeft het ook met andere inkomsten te maken. Als je méér verdient (door een bijbaan ofzo) dan het normbedrag, dan moet je dat terugbetalen. Als je geen beurs ontvangt maar wel werkt, zou het lullig zijn om dan nog eens extra normbedragen te moeten betalen.
I feel kinda Locrian today
pi_123746084
Hmmm...als ik er verder over nadenk is het wel een gekke constructie.

Stel nou dat je hele dure boeken kocht terwijl je geen stufi ontving. Aangezien er geen normbedrag wordt gehanteerd is dit minus de drempel van 500 euro aftrekbaar. Dus je kunt dan een maand je stufi stopzetten en hele dure boeken halen, om vervolgens een dikke teruggaaf te ontvangen.

Daarom is het ook niet juist volgens mij. Je had wél recht op stufi, maar je maakte er geen gebruik van.



Dus het is als volgt:

Je vult alleen het tabje met studiefinanciering in.

Het normbedrag van 1427 blijft gehandhaafd (2 keer = 2854)

Echter zijn de kosten die je maakte:

719 + 994 = 1713 euro (totaal collegegeld over belastingjaar 2012, dus niet studiejaar 2012-2013).

De werkelijke kosten zijn dus niet aftrekbaar.

Je normbedrag van 1427 MINUS de stufi van 1885 = NIHIL

Je aftrekpost = 0

Het wordt steeds minder, je begon met iets van 1800 euro en nu is het 0 ;( :')

[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 07-03-2013 14:42:29 ]
I feel kinda Locrian today
pi_123746688
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:31 schreef starla het volgende:
Hmmm...als ik er verder over nadenk is het wel een gekke constructie.

Stel nou dat je hele dure boeken kocht terwijl je geen stufi ontving. Aangezien er geen normbedrag wordt gehanteerd is dit minus de drempel van 500 euro aftrekbaar. Dus je kunt dan een maand je stufi stopzetten en hele dure boeken halen, om vervolgens een dikke teruggaaf te ontvangen.

Daarom is het ook niet juist volgens mij. Je had wél recht op stufi, maar je maakte er geen gebruik van.

[ afbeelding ]

Dus het is als volgt:

Je vult alleen het tabje met studiefinanciering in.

Het normbedrag van 1427 blijft gehandhaafd (2 keer = 2854)

Echter zijn de kosten die je maakte:

719 + 994 = 1713 euro (totaal collegegeld over belastingjaar 2012, dus niet studiejaar 2012-2013).

De werkelijke kosten zijn dus niet aftrekbaar.

Je normbedrag van 1427 MINUS de stufi van 1885 = NIHIL

Je aftrekpost = 0

Het wordt steeds minder, je begon met iets van 1800 euro en nu is het 0 ;( :')
Omdat ik wel recht had, mag het dus niet zo? :

BlaBlaBla
pi_123746718
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:45 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Euh zo dus?:

[ afbeelding ]
Ja.

Oh ja, dat normbedrag valt dan hoger uit natuurlijk.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:45 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Omdat ik wel recht had, mag het dus niet zo? :
Nee, ik vrees van niet. Als ik als voorbeeld invul:

Januari stufi stop en boeken kopen a 2000 euro + collegeld van 1 maand
Vanaf februari weer stufi...

Dan zijn je kosten voor de boeken + collegeld MINUS de drempel van 500 euro aftrekbaar.

Met andere woorden, je krijgt dan iets van 1600 euro terug.

Als je je stufi niet zou stopzetten gedurende een maand, krijg je NIETS terug.

Vandaar dat als je RECHT hebt op stufi je het tabje daarvoor moet invullen.

[ Bericht 23% gewijzigd door starla op 07-03-2013 14:53:58 ]
I feel kinda Locrian today
pi_123747186
Ik weet niet hoe ik in het aangifte programma van de belastingsdienst moet invullen dat ik de laatste 3 maanden van 2012 in Frankrijk heb gewerkt.

Ik heb tot nu toe bij het kopje "Loon, Pensioen en uitkeringen uit het buitenland" onder "Box 1: werk en woning". Mijn bruto verdiensten ingevuld. Ik heb over dit bedrag al belasting betaald in Frankrijk dus heb ik ook onder "vrijstellingen en verminderingen" voorkoming dubbele belasting ingevuld. Ik neem aan dat dit wel goed zou moeten zijn.

Waar ik nu vooral op vastloop is het kopje "In het buitenland verzekerd voor sociale zekerheid". Ik heb in 2012, 9 maanden gewerkt in Nederland. Moet ik dat hier aangeven? en ik begrijp niet precies wat ik moet invullen bij:

Inkomen over de periode waarin u wel verzekerd was voor de AOW, de Anw en de AWBZ, maar waarover u in Nederland geen premie hoefde te betalen.

en

Inkomen over de periode waarin u niet verzekerd was voor de AOW, de Anw en de AWBZ.

En als laatste vraag onder het kopje zorgverzekeringswet wordt gevraagd: Had u in 2012 inkomen dat niet onder de Nederlandse socialezekerheidsstelsel viel? Daar lijkt mij het antwoord ja en dan verschijnen er weer 2 vragen...

Inkomen waarover u om correctie inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet vraagt

en

Inkomen waarover u om vermindering inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet vraagt

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
pi_123747228
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:46 schreef starla het volgende:

[..]

Ja.

Oh ja, dat normbedrag valt dan hoger uit natuurlijk.

[..]

Nee, ik vrees van niet. Als ik als voorbeeld invul:

Januari stufi stop en boeken kopen a 2000 euro + collegeld van 1 maand
Vanaf februari weer stufi...

Dan zijn je kosten voor de boeken + collegeld MINUS de drempel van 500 euro aftrekbaar.

Met andere woorden, je krijgt dan iets van 1600 euro terug.

Als je je stufi niet zou stopzetten gedurende een maand, krijg je NIETS terug.

Vandaar dat als je RECHT hebt op stufi je het tabje daarvoor moet invullen.

Je bedoelt dat ik het juist zo moet invullen?
BlaBlaBla
pi_123747307
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:58 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Je bedoelt dat ik het juist zo moet invullen?
Ja
I feel kinda Locrian today
pi_123747340
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:00 schreef starla het volgende:

[..]

Ja
Gelukkig maar, want dat is voordeliger :7
BlaBlaBla
pi_123747419
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:01 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Gelukkig maar, want dat is voordeliger :7
Ja, je krijgt dan iets van 55 euro terug?
I feel kinda Locrian today
pi_123747658
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:04 schreef starla het volgende:

[..]

Ja, je krijgt dan iets van 55 euro terug?
Ik heb geen recht meer op een beurs etc.
Dus 2441 - 500 (drempel) = 1941 als aftrekpost.
BlaBlaBla
pi_123747760
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:12 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ik heb geen recht meer op een beurs etc.
Dus 2441 - 500 (drempel) = 1941 als aftrekpost.
Geen recht meer? Je hebt toch stufi ontvangen over 7 maanden?

Normbedrag = 2441
Ontvangen stufi was 1886 hadden we berekend
2441 - 1886 - 500 = 55 euro

Zelf vind je 1941 niet een beetje veel? Das meer dan je collegegeld...je denkt dat je betaald krijgt om te studeren? :D
I feel kinda Locrian today
pi_123748117
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:15 schreef starla het volgende:

[..]

Geen recht meer? Je hebt toch stufi ontvangen over 7 maanden?

Normbedrag = 2441
Ontvangen stufi was 1886 hadden we berekend
2441 - 1886 - 500 = 55 euro

Zelf vind je 1941 niet een beetje veel? Das meer dan je collegegeld...je denkt dat je betaald krijgt om te studeren? :D
Ik heb al 2 jaar een 0 lening. Dus ik ontvang niets maar ik kon met die 0 lening mooi mijn OV behouden. Vorig jaar heb ik dat ook zo gedaan :+
BlaBlaBla
pi_123748181
Een nullening is ook een vorm van studiefinanciering....

Maar inderdaad, als je geen stufi hebt gekregen, hoef je dat natuurlijk niet er vanaf te trekken.

Sowieso vraag ik me af waarom je NU pas met deze informatie komt en waarom je dat niet vermeldde toen ik de eerste berekening maakte. Niet onbelangrijk.
I feel kinda Locrian today
pi_123748260
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:26 schreef starla het volgende:
Een nullening is ook een vorm van studiefinanciering....
Ja natuurlijk, maar ik ontvang geen basisbeurs meer. Dus studeren is idd erg voordelig :P
BlaBlaBla
pi_123748480
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:29 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, maar ik ontvang geen basisbeurs meer. Dus studeren is idd erg voordelig :P
Nou ja. Je moet wel je collegegeld, huisvesting en boeken betalen. Dat is meer dan 1941 per jaar, maar fiscaal inderdaad voordeliger.
I feel kinda Locrian today
pi_123749636
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:25 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ik heb al 2 jaar een 0 lening. Dus ik ontvang niets maar ik kon met die 0 lening mooi mijn OV behouden. Vorig jaar heb ik dat ook zo gedaan :+
Heb je dan nog wel recht op je OV? Ik zou dat eens bij DUO nachecken voordat je dadelijk een enorme boete krijgt omdat je die nu nog hebt. Het is namelijk gewijzigd dat je nog maar recht hebt op OV voor de duur dat je studie duurt plus 1 jaar geloof ik. Ik heb het namelijk afgelopen januari stop moeten zetten om een boete te voorkomen zonder dat ik daar duidelijk bericht van had gekregen.
Azwethinkweiz
pi_123749958
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:36 schreef starla het volgende:

[..]

Nou ja. Je moet wel je collegegeld, huisvesting en boeken betalen. Dat is meer dan 1941 per jaar, maar fiscaal inderdaad voordeliger.
True, ik doelde ook op het fiscaal gebied :)

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 16:02 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Heb je dan nog wel recht op je OV? Ik zou dat eens bij DUO nachecken voordat je dadelijk een enorme boete krijgt omdat je die nu nog hebt. Het is namelijk gewijzigd dat je nog maar recht hebt op OV voor de duur dat je studie duurt plus 1 jaar geloof ik. Ik heb het namelijk afgelopen januari stop moeten zetten om een boete te voorkomen zonder dat ik daar duidelijk bericht van had gekregen.
Nee ik had in totaal 7 jaar recht, en die is in december 2012 helemaal verstreken, dus toen heb ik hem ook stopgezet :).
BlaBlaBla
pi_123750008
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 16:10 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

True, ik doelde ook op het fiscaal gebied :)

[..]

Nee ik had in totaal 7 jaar recht, en die is in december 2012 helemaal verstreken, dus toen heb ik hem ook stopgezet :).
Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook, het is gewijzigd en dat is per 1 januari jl ingegaan.
Azwethinkweiz
pi_123750856
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 16:10 schreef Soldier2000 het volgende:
Nee ik had in totaal 7 jaar recht, en die is in december 2012 helemaal verstreken, dus toen heb ik hem ook stopgezet :).
Ok vandaar. Volgende keer handig als je de complete situatie schetst, maar we zijn er uit gekomen ;)
I feel kinda Locrian today
pi_123753825
Kan je als ouder studiekosten terugvorderen?
Mijn ouders betalen namelijk mijn studiekosten voor het HBO, maar wanneer ze dit niet kunnen zou het vele malen voordeliger zijn als ik het zelf betaal en gewoon geld van me ouders daarvoor terugkrijg.

Dus mijn vraag;
Kan alleen de 'student' het aftrekken of ook de ouders die het collegegeld betalen?
Want je kan lijkt mij studiekosten niet aftrekken wanneer jijzelf het niet betaald??
  donderdag 7 maart 2013 @ 17:59:34 #36
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_123754368
Krijg je stufi?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_123755015
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 17:59 schreef sanger het volgende:
Krijg je stufi?
Ja, krijg voorderest alles gewoon zelf. Alleen me ouders betalen gewoon mijn collegeld ;)
pi_123775376
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:57 schreef Appelaar het volgende:
Ik weet niet hoe ik in het aangifte programma van de belastingsdienst moet invullen dat ik de laatste 3 maanden van 2012 in Frankrijk heb gewerkt.

Ik heb tot nu toe bij het kopje "Loon, Pensioen en uitkeringen uit het buitenland" onder "Box 1: werk en woning". Mijn bruto verdiensten ingevuld. Ik heb over dit bedrag al belasting betaald in Frankrijk dus heb ik ook onder "vrijstellingen en verminderingen" voorkoming dubbele belasting ingevuld. Ik neem aan dat dit wel goed zou moeten zijn.

Waar ik nu vooral op vastloop is het kopje "In het buitenland verzekerd voor sociale zekerheid". Ik heb in 2012, 9 maanden gewerkt in Nederland. Moet ik dat hier aangeven? en ik begrijp niet precies wat ik moet invullen bij:

Inkomen over de periode waarin u wel verzekerd was voor de AOW, de Anw en de AWBZ, maar waarover u in Nederland geen premie hoefde te betalen.

en

Inkomen over de periode waarin u niet verzekerd was voor de AOW, de Anw en de AWBZ.

En als laatste vraag onder het kopje zorgverzekeringswet wordt gevraagd: Had u in 2012 inkomen dat niet onder de Nederlandse socialezekerheidsstelsel viel? Daar lijkt mij het antwoord ja en dan verschijnen er weer 2 vragen...

Inkomen waarover u om correctie inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet vraagt

en

Inkomen waarover u om vermindering inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet vraagt

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Essentieel is of u bent geemigreerd. Het u zich laten uitschrijven? Als dat niet zo is bent u waarschijnlijk gewoon in Nederland verzekerd gebleven en doet u niets met de vragen over de premies. (u vraagt geen correctie aan) Als u wel bent geemigreerd vult u een M-aangifte in. Het invullen van deze papieren aangifte vaagt wel specialisme.

Aftrek ter voorkoming dubbele belasting vraagt u aan. De aftrek wordt alleen gegeven over de te betalen inkomstenbelasting. Pas bij een inkomen boven modaal tikt deze aftrek aan.
Over de sociale premies word geen vermindering gegeven.
pi_123775478
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 18:17 schreef Bedrijfseconoom het volgende:

[..]

Ja, krijg voorderest alles gewoon zelf. Alleen me ouders betalen gewoon mijn collegeld ;)
Met studiefinanciering zijn er vrijwel geen mogelijkheden tot studiekostenatrek. Enige uitzondering is de thuiswonende student met uitsluitend basisbeurs.
pi_123775680
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 07:09 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Volgens mijn vooraf ingevulde gegevens had ik recht op arbeidskorting en algemene heffingskorting.

Loonheffing = 2312
Arbeidskorting = 557
(en nogmaals) loon = 9906

Bruto heb ik in Australie 8513 dollar verdiend en een bedrag van 2764 dollar belasting betaald. Aangezien het niet op contractbasis werken was maar gewoon per uur of oproepbasis (soms weken van 20 en soms van 60 uur) is het niet ergens vastgelegd volgens mij. Als ik wil zou ik een gedeelte van het bedrag terug kunnen krijgen, schijnt, als ik het land verlaat. In het aangifteprogramma wordt het bedrag in Euros gevraagd, moet ik gewoon de wisselkoers nemen van ong 1 dollar = 0,8 Euro?? In dat geval is het 6810 euro

Als ik vervolgens daarna kies voor aftrek om dubbele belasting te voorkomen komt er uiteindelijk een bedrag uit van 22,- wat ik terugkrijg ?? Als ik aftrek niet aanvink komt er hetzelfde uit. Kortom, dat maakt dus geen drol uit.

Ik denk dat ik het anders fijn zo houd en Australie er niet in verwerk. Mocht ik er ooit vragen over krijgen hoe ik in mijn onderhoud in Australie voorzien heb zeg ik wel dat ik gewerkt heb voor kost en inwoning en wat zakgeld. Ik vind het nogal krom dat als ik nog 2 maanden van mijn spaarrekening geld had opgenomen ik 1600 terug zou krijgen, en nu ik ervoor koos om te werken in Australie kost me dat opeens 1600 euro?
Uiteindelijk is het bedrag nooit op mijn NL rekening tercht gekomen en heb ik een australisch sofinummer, dus ik zie niet zo in wat de NL belasting hier mee te maken heeft en belangrijker hoe zij het ooit zal weten te achterhalen. In de vooraf ingevulde aangifte zijn ook alleen maar mijn Randstad gegevens verwerkt. Kortom ik laat Australie er voor nu buiten.
Loonheffing is ¤ 2312. Te betalen is ¤ 908 Teruggave i ¤ 1404. Met verrekening van arbeidskorting kan je zo op die ¤ 1600 teruggave uitkomen.
Dat je maar ¤ 22 voordeel hebt van de vrijstelling voorkoming dubbele belasting is omdat deze vrijstellng uitsluitend de te betalen inkomstenbelasting betreft. In schijf 1 is dat maar 1,95% van het belasbar inkomen. Voor de premies geldt dus geen vrijstelling als je gewoon in Nederland verzekerd was.
pi_123775768
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:39 schreef belfis het volgende:

[..]

Loonheffing is ¤ 2312. Te betalen is ¤ 908 Teruggave is ¤ 1404. Met verrekening van arbeidskorting kan je zo op die ¤ 1600 teruggave uitkomen.
Dat je maar ¤ 22 voordeel hebt van de vrijstelling voorkoming dubbele belasting is omdat deze vrijstelling uitsluitend de te betalen inkomstenbelasting betreft. In schijf 1 is dat maar 1,95% van het belasbar inkomen. Voor de premies geldt dus geen vrijstelling dubbele belasting als je gewoon in Nederland verzekerd was.
pi_123777915
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:39 schreef belfis het volgende:

[..]

Loonheffing is ¤ 2312. Te betalen is ¤ 908 Teruggave i ¤ 1404. Met verrekening van arbeidskorting kan je zo op die ¤ 1600 teruggave uitkomen.
Dat je maar ¤ 22 voordeel hebt van de vrijstelling voorkoming dubbele belasting is omdat deze vrijstellng uitsluitend de te betalen inkomstenbelasting betreft. In schijf 1 is dat maar 1,95% van het belasbar inkomen. Voor de premies geldt dus geen vrijstelling als je gewoon in Nederland verzekerd was.
Ok dat is dan helder. Ik heb besloten 1 werkgever op te geven (waar ik ong 3 weken gewerkt heb). Schatting is dat ik rond de 1000euro daar verdiend heb en als ik dat erin verwerk krijg ik ong 1300 euro terug. Daar kan ik wel mee leven. Verder heb ik me niet uitgeschreven of iets dergelijks dus denk dat het eigenlijk niet eens te achterhalen is waar of dat ik buiten NL/EU gewerkt heb.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_123781698
Waar heb je nu weer gewerkt? Eerst 9906 verdiend, toen in OZ nog bijna 7000 verdiend en nu heb je ergens anders weer 1000 euro verdiend?
Sowieso is het handiger de algemene heffingskorting toe te laten passen bij de werkgever waar je het meest verdient.

Voor iedereen geldt: schets het COMPLETE plaatje. Aangezien we hier met inkomstenbelasting te maken hebben betekent dat ALLE inkomsten in 2012. Graag ook leeftijd, evt studies en met name bijbaantjes.

Vragen zijn anders niet te beantwoorden.
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 8 maart 2013 @ 11:34:52 #44
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123783498
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:39 schreef starla het volgende:
Voor iedereen geldt: schets het COMPLETE plaatje. Aangezien we hier met inkomstenbelasting te maken hebben betekent dat ALLE inkomsten in 2012. Graag ook leeftijd, evt studies en met name bijbaantjes.
Vergeet het BSN niet want,...
quote:
Vragen zijn anders niet te beantwoorden.
...aangifte wordt anders niet door de fiscus geaccepteerd. :P
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123784005
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 11:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vergeet het BSN niet want,...

[..]

...aangifte wordt anders niet door de fiscus geaccepteerd. :P
Grappenmaker :P

Die hoeven we niet te weten. Schoenmaat is ook niet interessant.

Wat een beetje contraproductief is, is een vraagsteller die ff vergeet te melden dat ie een nullening heeft, of ff vergeet te melden dat ie nog een 3de baan had.
I feel kinda Locrian today
pi_123785020
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:26 schreef belfis het volgende:

[..]

Essentieel is of u bent geemigreerd. Het u zich laten uitschrijven? Als dat niet zo is bent u waarschijnlijk gewoon in Nederland verzekerd gebleven en doet u niets met de vragen over de premies. (u vraagt geen correctie aan) Als u wel bent geemigreerd vult u een M-aangifte in. Het invullen van deze papieren aangifte vaagt wel specialisme.

Aftrek ter voorkoming dubbele belasting vraagt u aan. De aftrek wordt alleen gegeven over de te betalen inkomstenbelasting. Pas bij een inkomen boven modaal tikt deze aftrek aan.
Over de sociale premies word geen vermindering gegeven.
Ik ben niet geemigreerd, ik heb nog steeds een woning in Nederland. Ik heb wel mijn verzekering stop gezet, omdat ik verzekerd ben in Frankrijk. Frankrijk is een verdragsland met Nederland en het is dus niet nodig om een Nederlandse verzekering te behouden.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 12:13:20 #47
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123785048
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 11:46 schreef starla het volgende:

[..]

Grappenmaker :P

Die hoeven we niet te weten. Schoenmaat is ook niet interessant.
Zijn rekeningnummer dan wel weer: weten we waar we de factuur van kunnen incasseren.
quote:
Wat een beetje contraproductief is, is een vraagsteller die ff vergeet te melden dat ie een nullening heeft, of ff vergeet te melden dat ie nog een 3de baan had.
Maakt toch niets uit. Er lopen hier twee andere users rond die alle mogelijkheden wel uitwerken en voorzien van berekeningen, wetteksten en toelichtingen.
Dan kan de vragensteller zelf wel kiezen wat hem het beste past. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 12:14:12 #48
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123785084
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 12:12 schreef Appelaar het volgende:

[..]

Ik ben niet geemigreerd, ik heb nog steeds een woning in Nederland. Ik heb wel mijn verzekering stop gezet, omdat ik verzekerd ben in Frankrijk. Frankrijk is een verdragsland met Nederland en het is dus niet nodig om een Nederlandse verzekering te behouden.
Je kunt ook emigreren en toch een woning in NL hebben. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123785265
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 12:14 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je kunt ook emigreren en toch een woning in NL hebben. ;)
Ja dat is waar, sorry. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat ik mij niet uitgeschreven heb uit die woning.
pi_123785332
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 12:13 schreef ManAtWork het volgende:

Dan kan de vragensteller zelf wel kiezen wat hem het beste past. :)
_O-
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 8 maart 2013 @ 17:50:49 #51
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_123798821
Olla, even een vraagje. Zijn er schokkende dingen veranderd in de belastingschijven waardoor ik over 2012 1400 euro terugkrijg en over 2011 was het nihil? En mijn vrouw vorig jaar 200 en nu 400?

Er is in onze situatie niet echt wat veranderd, behalve een periodiek voor mij van 3,5%. Verder geen eigen huis, leasebakken etc. Alleen jaaroverzichten invullen en dan dit verschil.

Anyone?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 19:04:19 #52
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123801169
Moment, ik zal mijn glazen bol even uit de kast halen,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 19:26:18 #53
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_123801981
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 19:04 schreef ManAtWork het volgende:
Moment, ik zal mijn glazen bol even uit de kast halen,...
Daar heb je toch geen glazen bol voor nodig? Mijn vraag is simpel: is er iets veranderd in de belastingschijven, waardoor ik nu ineens 1400 euro terugkrijg tegen 0 vorig jaar. Terwijl er aan mijn kant niet echt iets is veranderd...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 21:25:51 #54
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123807965
Als er al iets in de schijven veranderd is, zou de inhouding van de loonheffing gelijk zijn aan de eindheffing als je verder geen posten hebt die je aangifte beïnvloeden.
De veranderingen zijn in ieder geval niet zo groot dat die het verschil verklaren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 10:21:22 #55
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_123820802
Ah, ik zie al wat ik fout heb gedaan... 'Loon ZVW' ingevuld, ipv gewoon 'Loon' (dat moet toch?)

Nu mag ik 48 euro bijbetalen :')

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 10:23:18 #56
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123820833
:X
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 11:17:29 #57
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_123821862
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:23 schreef ManAtWork het volgende:
:X
Yeah yeah...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_123829055
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:21 schreef Verbal het volgende:
Ah, ik zie al wat ik fout heb gedaan... 'Loon ZVW' ingevuld, ipv gewoon 'Loon' (dat moet toch?)

Nu mag ik 48 euro bijbetalen :')

V.
Ja: loon (loonheffing/pvv)

Sowieso levert een verandering in de schijventarieven geen verandering met betrekking tot teruggaaf. Je betaalt gewoon meer of minder belasting.
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:10:05 #59
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123831471
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:57 schreef starla het volgende:

[..]

Ja: loon (loonheffing/pvv)

Sowieso levert een verandering in de schijventarieven geen verandering met betrekking tot teruggaaf. Je betaalt gewoon meer of minder belasting.
Dank voor de bevestiging. :s)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123850840
En bam, ze zijn de deur al uit! Normaal wacht ik braaf tot 31 maart, maar ik had eens zin om het op tijd te doen :)
  zondag 10 maart 2013 @ 08:00:55 #61
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_123856048
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:57 schreef starla het volgende:

[..]

Ja: loon (loonheffing/pvv)

Sowieso levert een verandering in de schijventarieven geen verandering met betrekking tot teruggaaf. Je betaalt gewoon meer of minder belasting.
Dank beiden. Dam\n kan 'ie weg :)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_123861316
Vraagje. Ik ben bij de afgelopen verkiezingen een dag lid van het stembureau geweest in mijn gemeente. Ik hier een vergoeding voor gekregen die als volgt is vermeld: Stembureauleden ontvangen het presentiegeld netto binnen 6 weken na de verkiezingsdag. Presentiegeld is een marktconforme beloning en geen vrijwilligerswerk. Dit betekent dat u de ontvangst ervan moet opgeven bij de Belastingdienst (exclusief de onbelaste vergoeding).

Het bedrag dat ik heb ontvangen is 125, waarvan 25 euro onbelast was. Ik moet dus 100 euro Moet ik dit daadwerkelijk opgeven of is er een drempel van bijverdiensten (Ik ben ernaast gewoon in Loondienst)? Hoe kan ik dit het beste verwerken in mijn aangifte? Is het Loon uit andere inkomsten? En dan inkomsten uit overig werk?
Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
pi_123863526
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 12:46 schreef secondant het volgende:
Moet ik dit daadwerkelijk opgeven of is er een drempel van bijverdiensten (Ik ben ernaast gewoon in Loondienst)?
Ja, moet je opgeven. Drempel is 45 euro, maar dat zijn de totale inkomsten. Jij hebt 100 euro verdiend + loon uit loondienst, en dat is meer dan 45 euro.

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 12:46 schreef secondant het volgende:
Hoe kan ik dit het beste verwerken in mijn aangifte? Is het Loon uit andere inkomsten? En dan inkomsten uit overig werk?
Ja
I feel kinda Locrian today
  zondag 10 maart 2013 @ 14:28:37 #64
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123866152
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 13:36 schreef starla het volgende:

[..]

Ja, moet je opgeven. Drempel is 45 euro, maar dat zijn de totale inkomsten. Jij hebt 100 euro verdiend + loon uit loondienst, en dat is meer dan 45 euro.
Er is geen drempel voor de inkomsten. De drempel die jij bedoelt is de aanslaggrens (zie ook de OP).
In principe moet je iedere euro aan inkomsten zoals in de wet genoemd, opgeven.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123866475
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 14:28 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Er is geen drempel voor de inkomsten. De drempel die jij bedoelt is de aanslaggrens (zie ook de OP).
In principe moet je iedere euro aan inkomsten zoals in de wet genoemd, opgeven.
Ja akkoord, maar als je 5 euro hebt verdiend hoef je geen belasting te betalen.

Nog sterker, verdien je iets van 6000 euro dan is dit minus de (33.10% IB + AHK + AK) vaak nihil en hoef je geen belasting te betalen.

Het belastingplichting zijn, met andere woorden alle knaken opgeven die je hebt verdiend staat hier los van.
I feel kinda Locrian today
  zondag 10 maart 2013 @ 14:37:48 #66
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123866656
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2013 14:34 schreef starla het volgende:

[..]

Ja akkoord, maar als je 5 euro hebt verdiend hoef je geen belasting te betalen.
Als je 45 euro hebt verdiend ook niet. Als je 100 euro hebt verdiend, ook niet. Bij 1000 euro ook niet. Enz.
Het gaat immers om het totaal aan inkomen/bijverdiensten.

Dus als je loon uit dienstbetrekking hebt van 10.000 en je hebt 5 euro bijverdiend, moet je wel belasting betalen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123866703
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 14:37 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je 45 euro hebt verdiend ook niet. Als je 100 euro hebt verdiend, ook niet. Bij 1000 euro ook niet. Enz.
Het gaat immers om het totaal aan inkomen/bijverdiensten.

Dus als je loon uit dienstbetrekking hebt van 10.000 en je hebt 5 euro bijverdiend, moet je wel belasting betalen.
Eens, zie de aanvulling ;)
I feel kinda Locrian today
  zondag 10 maart 2013 @ 14:39:04 #68
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123866718
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2013 14:34 schreef starla het volgende:
Nog sterker, verdien je iets van 6000 euro dan is dit minus de (33.10% IB + AHK + AK) vaak nihil en hoef je geen belasting te betalen.

Het belastingplichting zijn, met andere woorden alle knaken opgeven die je hebt verdiend staat hier los van.
Hoe kom je er dan bij dat er een drempel van 45 euro is? :?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123867135
Brainfart :P
I feel kinda Locrian today
pi_123867640
672 bijbetalen :P ;(
pi_123867839
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 12:46 schreef secondant het volgende:
Vraagje. Ik ben bij de afgelopen verkiezingen een dag lid van het stembureau geweest in mijn gemeente. Ik hier een vergoeding voor gekregen die als volgt is vermeld: Stembureauleden ontvangen het presentiegeld netto binnen 6 weken na de verkiezingsdag. Presentiegeld is een marktconforme beloning en geen vrijwilligerswerk. Dit betekent dat u de ontvangst ervan moet opgeven bij de Belastingdienst (exclusief de onbelaste vergoeding).

Het bedrag dat ik heb ontvangen is 125, waarvan 25 euro onbelast was. Ik moet dus 100 euro Moet ik dit daadwerkelijk opgeven of is er een drempel van bijverdiensten (Ik ben ernaast gewoon in Loondienst)? Hoe kan ik dit het beste verwerken in mijn aangifte? Is het Loon uit andere inkomsten? En dan inkomsten uit overig werk?
Inderdaad opgeven bij andere inkomsten / inkomsten ut overig werk.
pi_123871294
Dit is de eerste keer dat ik het invul, klopt het dat de premies volksverzekeringen zo hoog zijn?

pi_123871383
Ja, loonbelasting is peanuts. Het meeste betaal je aan de volksverzekeringen.
I feel kinda Locrian today
pi_123871547
Wij krijgen allemaal een arbeidskorting en een algemene heffingskorting, maar geen korting op volksverzekeringen?
pi_123871623
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:26 schreef Sjappel het volgende:
Wij krijgen allemaal een arbeidskorting en een algemene heffingskorting, maar geen korting op volksverzekeringen?
Jawel je moet beter kijken.
pi_123871651
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:22 schreef starla het volgende:
Ja, loonbelasting is peanuts. Het meeste betaal je aan de volksverzekeringen.
Als je 65+ (67)'er bent hoef je natuurlijk geen premie AOW meer te betalen en daardoor daalt de belastingdruk flink.

Maar de loonbelasting + premie volksverzekering = verschuldigde belasting

Hier trek je je heffingskortingen vanaf.
I feel kinda Locrian today
pi_123871836
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:27 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Jawel je moet beter kijken.
Ik snap het niet, kan je mij de naam van die korting geven?
pi_123871996
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:31 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Ik snap het niet, kan je mij de naam van die korting geven?
pi_123872306
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:35 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat is arbeidskorting+algemene heffingskorting..
  zondag 10 maart 2013 @ 17:11:43 #80
228921 poepa
Nergens vies van
pi_123873545
Deel 3 alweer.
Daar sta je dan.
pi_123876346
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:42 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Dat is arbeidskorting+algemene heffingskorting..
Ja, maar je premie VV is onderdeel van de totale belastingschuld. Hier word je op gekort door de AHK en arbeidskorting. Waarom zou je een dubbele heffingskorting moeten hebben? 1 voor alleen op je PVV en 1 over het totaal (terwijl PVV het grootste deel van de inkomstenbelasting is in box 1)?

Dat slaat nergens op...
I feel kinda Locrian today
pi_123923559
Wat ik mij afvraag.

Ik heb afgelopen jaar een aantal uren ouderschapsverlof opgenomen. Je moet dan aangeven wat je aan inkomsten misloopt. Volgens het programma moet je kijken of je in 2012 niet meer verdiende dan in 2011. Heb je in 2011 ook ouderschapsverlof opgenomen, dan moet je kijken naar het jaar ervoor(2010 dus).

Als ik dat verschil bereken(2012-2010) kom ik op een bepaald bedrag uit. Maar het bedrag wat mijn werkgever op de verklaring zet als bruto ingehouden salaris is hoger. Ik heb nu het bedrag uit de eerste berekening ingevuld, maar klopt dat dan wel?
  maandag 11 maart 2013 @ 21:44:10 #83
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_123934036
Ondernemersvraagje. Privé-auto in de loop van het jaar zakelijk vermogen gemaakt. Mag je de maanden dat de auto nog privé was (en je dus de kosten niet zakelijk opvoert) wel 19ct/km opvoeren als kosten? Of gaat dit echt per kalenderjaar en is het een gevalletje helaas pindakaas?
pi_123935856
Weet iemand of het nog mogelijk is om een aangifte van 2 jaar geleden (2011) in te vullen, terwijl ik die vorig jaar al heb ingevuld? Ik ben er eigenlijk pas dit jaar echt achter gekomen dat er bepaalde kosten( zorg en reis) afgetrokken kunnen worden van je belasting waardoor het bedrag die ik terugkrijg een stukje hoger word. Alleen heb ik vorig jaar al een bedrag ontvangen, maar wanneer ik alle gegevens opnieuw invoer met de aftrekposten krijg ik nu zo'n 200 euro meer terug dan ik daadwerkelijk heb gekregen. (Zojuist bekeken in mijn rabobankieren)
Ik heb in 2011 voor 400 euro aan tandartskosten gemaakt die niet onder mijn verzekering vielen en ik mocht ook nog reiskosten naar het werk aftrekken. Doet de belastingdienst aan herberekeningen of is het een kwestie van te laat, pech gehad? :P

Ik bedacht me dit net opeens en 200 euro is toch veel geld voor een arme student... O-)

[ Bericht 5% gewijzigd door Zinedinho op 11-03-2013 22:23:32 ]
pi_123940354
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:08 schreef Zinedinho het volgende:
Weet iemand of het nog mogelijk is om een aangifte van 2 jaar geleden (2011) in te vullen, terwijl ik die vorig jaar al heb ingevuld? Ik ben er eigenlijk pas dit jaar echt achter gekomen dat er bepaalde kosten( zorg en reis) afgetrokken kunnen worden van je belasting waardoor het bedrag die ik terugkrijg een stukje hoger word. Alleen heb ik vorig jaar al een bedrag ontvangen, maar wanneer ik alle gegevens opnieuw invoer met de aftrekposten krijg ik nu zo'n 200 euro meer terug dan ik daadwerkelijk heb gekregen. (Zojuist bekeken in mijn rabobankieren)
Ik heb in 2011 voor 400 euro aan tandartskosten gemaakt die niet onder mijn verzekering vielen en ik mocht ook nog reiskosten naar het werk aftrekken. Doet de belastingdienst aan herberekeningen of is het een kwestie van te laat, pech gehad? :P

Ik bedacht me dit net opeens en 200 euro is toch veel geld voor een arme student... O-)
Waarschijnlijk is de aangifte 2011 defintief. Als de aangifte niet door de inspecteur is gecorrigeerd, kunt u de aangifte opnieuw verzenden. Nu met de toevoegingen / aanvullingen. De gecorrigeerde aangifte wordt als een ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag behandeld.
Met de bezwaarcheck van de Belastingdienst kunt u controleren op welke wijze u het verzoek / bezwaar het beste kunt indienen. Lees http://www.belastingdiens(...)nhulpen/bezwaarcheck
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:41:57 #86
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_123964139
Wie kan mij helpen met een vraag over de aftrekbaarheid van KINDERalimentatie?
Kort: wat kan ik aftrekken?

Lees erg veel onduidelijkheden. Van vast bedrag per kind per kwartaal tot bedragen uitgegeven boven x als je bonnetjes hebt.

Iemand?
pi_123967761
Kosten voor halen en brengen tellen mee.Verder kan ¤ 10 kosten per dag per kind aangenomen worden. Kosten van kleding, cadeautjes, uitjes kunnen ook mee tellen (bonnen bewaren) En natuurlijk telt ook het maandelijkse bedrag mee dat u aan kinderalimentatie betaalt.

Het heeft weinig zin om hier allerlei mogelijkheden van kosten op te voeren. Want het moet niet moeilijk zijn om minimaal ¤ 408 kosten te hebben per kwartaal per kind. Als de kosten meer zijn blijft het aftrekbaar bedrag hetzelfde. Behalve bij kinderen van 18-21 jaar. Lees: http://www.rijksoverheid.(...)erhoud-voor-kinderen

[ Bericht 10% gewijzigd door belfis op 12-03-2013 18:17:29 ]
  dinsdag 12 maart 2013 @ 18:28:36 #88
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123968762
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 21:44 schreef Hi_flyer het volgende:
Ondernemersvraagje. Privé-auto in de loop van het jaar zakelijk vermogen gemaakt. Mag je de maanden dat de auto nog privé was (en je dus de kosten niet zakelijk opvoert) wel 19ct/km opvoeren als kosten? Of gaat dit echt per kalenderjaar en is het een gevalletje helaas pindakaas?
Dat kan. De periode dat de auto privé was, mag je zakelijke kilometers door belasten aan de onderneming.
Vanaf het moment dat je de auto hebt ingebracht in de onderneming heb je mogelijk te maken met de bij telling voor privé gebruik.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 18:29:13 #89
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_123968783
Tnx :) En met de bijtelling is rekening gehouden.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 18:30:56 #90
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_123968860
Heb 700 P maand (per 2) aan alimentatie. Dus de tabel raadplegen en klakkeloos claimen?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 18:41:17 #91
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123969316
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:29 schreef Hi_flyer het volgende:
Tnx :) En met de bijtelling is rekening gehouden.
^O^
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 18:42:14 #92
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123969363
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:30 schreef BeamofLight het volgende:
Heb 700 P maand (per 2) aan alimentatie. Dus de tabel raadplegen en klakkeloos claimen?
Inderdaad de tabel raadplegen en als je aan de voorwaarden voldoet, netjes de gevraagde gegevens invullen. Dan rolt de aftrekpost er automatisch uit.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 19:25:43 #93
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_123971378
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Inderdaad de tabel raadplegen en als je aan de voorwaarden voldoet, netjes de gevraagde gegevens invullen. Dan rolt de aftrekpost er automatisch uit.
ok, maar hoe gaan ze om met de bewijslast? Heb echt geen bonnetjes van de appie. En op vakantie ook niet. En in hoeverre telt de normale alimentatie mee? Die staat wel zwart op wit. Gaat om 2800 euro zie ik. Bedankt alvast!
  dinsdag 12 maart 2013 @ 19:47:51 #94
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123972541
Alleen kinderalimentatie telt mee. En voor de rest is het aan jou aan te tonen welke kosten je maakt. Hoe je dat doet, is aan jou. Het is niet zo dat de belastingdienst moet aantonen dat je de kosten, die jij opgeeft, niet maakt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 19:59:57 #95
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_123973225
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 19:47 schreef ManAtWork het volgende:
Alleen kinderalimentatie telt mee. En voor de rest is het aan jou aan te tonen welke kosten je maakt. Hoe je dat doet, is aan jou. Het is niet zo dat de belastingdienst moet aantonen dat je de kosten, die jij opgeeft, niet maakt.
sorry, ik was onduidelijk. Ik bedoel ook kinderalimentatie. Heb niks anders. Dit is 700 *3 = 2100 per kwartaal, en aantoonbaar, dus klaar?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 20:39:03 #96
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123975548
Je moet wel per kind kijken. Dus als het voor 5 kinderen is, zal het anders zijn dan voor 1 kind.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123992364
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:39 schreef starla het volgende:
Waar heb je nu weer gewerkt? Eerst 9906 verdiend, toen in OZ nog bijna 7000 verdiend en nu heb je ergens anders weer 1000 euro verdiend?
Sowieso is het handiger de algemene heffingskorting toe te laten passen bij de werkgever waar je het meest verdient.

Heb 2 baantjes gehad in Oz. 1tje waar ik ongeveer 1000 euro verdiend heb denk ik (heb nooit iets van loonstroken gehad dus zal het exact moeten nakijken bij stortingen) en 1 waar ik rond de 7000euro verdiend heb. En daarvoor in NL nog 9906 euro.

Wat ik gedaan heb is de NL verdiensten opgegeven en de Australische verdiensten van 1000 bij mijn 1e baan. Nu zit ik op rond de 1300 teruggaaf en dat vind ik wel prima.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_124030062
Hallo,

Vraagje mbt de studiekosten:

Mij vriendin is sinds september met een 2 jarige HBO opleiding begonnen, nadat ze al een 4 jarige HBO opleiding had afgerond in 2011. Ze heeft dus geen recht meer op stufi.

Kan ze nu het volledige betaalde collegegeld opgeven (2012-2013), of moet je dit opsplitsen in een deel 2012, en een deel 2013. En kunnen 2e hands boeken ook aangegeven worden?

Mijn dank is groots!
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_124076679
Uw vriendin valt niet meer onder de wet studiefinanciering. Ze heeft in 2012 het volledige collegegeld betaald. Dit bedrag is in zijn geheel aftrekbaar en hoeft niet tijdsevenredig te worden berekend. Daarnaast kan ze de kosten van de 2e hand boeken opgeven, mits ze de aankoopbewijzen heeft.
pi_124082279
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:48 schreef belfis het volgende:
Uw vriendin valt niet meer onder de wet studiefinanciering. Ze heeft in 2012 het volledige collegegeld betaald. Dit bedrag is in zijn geheel aftrekbaar en hoeft niet tijdsevenredig te worden berekend. Daarnaast kan ze de kosten van de 2e hand boeken opgeven, mits ze de aankoopbewijzen heeft
Oke, bedankt voor uw antwoord!
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
  vrijdag 15 maart 2013 @ 19:07:51 #101
11102 knep
Mountainfreak
pi_124102578
Vreemd, sinds ik mijn huis heb gekocht eind 2009 gebruik de ik de voorlopig ingevulde aangifte en ook dit jaar waren de gegevens voor zover ik kon zien correct. Enige andere t.o.v. andere jaren is dat ik per 1 december van werkgever ben veranderd.

Echter die gegevens kloppen ook, toch blijk ik 671 euro teveel belasting betaald te hebben, ik klaag niet hoor maar vind het wel verdacht O-).
pi_124106975
Ik neem aan dat je 2 jaaropgaven hebt ontvangen? 1 van je vroegere werkgever van jan t/m nov en 1 van de huidige over de maand december?
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 15 maart 2013 @ 20:43:43 #103
11102 knep
Mountainfreak
pi_124107430
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 20:34 schreef starla het volgende:
Ik neem aan dat je 2 jaaropgaven hebt ontvangen? 1 van je vroegere werkgever van jan t/m nov en 1 van de huidige over de maand december?
UIteraard! Beide opgaven klopten ook met de gegevens in de ingevulde aangifte :).
  Eindredactie Games zaterdag 16 maart 2013 @ 09:33:56 #104
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_124122961
Ik heb een brief gekregen van mijn verzekeraar dat ik een arbeidsongeschiktheidverzekering heb en 173 euro kan aftrekken in box 1. Maar waar boek ik dit bedrag?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_124124536
U boekt het aftrekbare bedrag van de arbeidsongeschiktheidsverzekering bij:
Uitgaven lijfrenten e.d./ aanklikken: uitgaven voor lijfrenten, periodieke uitkeringen en andere inkomensvoorzieningen / vervolgens: aftrekbare premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen - klikken op specificeer.
  Eindredactie Games zaterdag 16 maart 2013 @ 12:05:48 #106
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_124125571
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:17 schreef belfis het volgende:
U boekt het aftrekbare bedrag van de arbeidsongeschiktheidsverzekering bij:
Uitgaven lijfrenten e.d./ aanklikken: uitgaven voor lijfrenten, periodieke uitkeringen en andere inkomensvoorzieningen / vervolgens: aftrekbare premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen - klikken op specificeer.
thansk :)
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_124125701
Kun je ook ergens controleren of de aangifte goed is aangekomen bij de belasting? Heb in Januari al een keer aangifte gedaan maar verder niks gehoord/gezien..
  zaterdag 16 maart 2013 @ 13:58:31 #108
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124128556
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:13 schreef Harde_Mepper het volgende:
Kun je ook ergens controleren of de aangifte goed is aangekomen bij de belasting? Heb in Januari al een keer aangifte gedaan maar verder niks gehoord/gezien..
Lees de OP eens.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124128717
Vraag toch alleen of je ergens kunt controleren of de aangifte goed is binnengekomen, niet wanneer ik geld/brief zal ontvangen.
pi_124129360
A.s. maandg kunt u de Belastingtelefoon bellen.
En gewoon vragen of de belastingaangifte is binnengekomen.
pi_124132107
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 14:04 schreef Harde_Mepper het volgende:
Vraag toch alleen of je ergens kunt controleren of de aangifte goed is binnengekomen, niet wanneer ik geld/brief zal ontvangen.
Heb je geen bevestiging gehad dan, toen je hem verstuurde?
pi_124141442
Dat ding eigenlijk een beetje op de automatische piloot ingevuld en opgestuurd. Heb er z'n hekel aan want de helft van die termen zeggen mij vrijwel niets en heb ook gewoon op het moment de energie niet. Hoop dat het allemaal goed gegaan is. Als student in 2012 bijna 8.000 verdient en krijg ongeveer 1.200 terug over een paar maanden. Iemand enig idee of dit een beetje kan kloppen?
pi_124147662
Omdat u maar een gedeelte van het jaar heeft gewerkt, zal er teveel belasting zijn ingehouden. Belastinginhouding door de werkgever gebeurt in principe op jaarbasis, rekening houdend met de kortingen. En ¤ 1200 teruggave is heel goed mogeijk en zelfs waarschijnlijk.
pi_124147934
*Moppermopper*

Hadden we eindelijk een topic waarin we konden melden wanneer we de teruggaaf kregen (want dat mag hier niet meer!), is deze al weer gesloten! En ik had nog wel een lijstje willen maken, met in de eerste kolom de datum van opsturen aangifte, en in de tweede de datum van teruggave!
Ja, die laatste blijft nog wel even leeg (maar niet te lang hoop ik). En ja, de verwerking van aangiften gaat volledig willekeurig. Zeggen ze. :P

*Mopperdemopper*
  zondag 17 maart 2013 @ 12:53:15 #115
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_124159115
Vraagje: Ik heb gisteren de aangifte voor mijn moeder ingevuld en verstuurd. Alles was netjes ingevuld, deze gegevens hebben we nagelopen en kloppen allemaal op 1 ding na:
Bij de bij de Belastingdienst bekende bankrekeningen (met vermelding van saldo per 01-01-2012) stond ook een ING (zo te zien een voormalig Postbank) nummer met enkele een saldo van enkele honderden euro's.
Maar dit is geen rekeningnummer van mijn moeder, ze heeft hiervan ook geen jaaroverzicht ontvangen. Mogelijk is het een oude en/of rekening van mijn vader en haar (ze zijn in 2011 gescheiden, toen is er een e/o rekening van de ING omgezet naar een betaalrekening voor alleen mijn vader, dat is 100% zeker). Destijds was het wel een e/o rekening maar mijn vader gebruikte deze feitelijk als enige, dus alle papieren, ook van voor 2011 zijn naar hem gegaan, deze rekening is ook aan hem toebedeeld destijds.
Nu komt mijn moeder bij lange na niet aan de grens om vermogensrendementsheffing te moeten/mogen betalen, dus het doet voor de aangifte nu niet echt ter zake, maar ik zou wel willen dat dit bij de BD niet meer zo geregistreerd staat.

Nu kan ik het wel vragen aan mijn vader, maar zijn administratie is een enorme chaos en voor zover ik heb begrepen flikkert hij nu gewoon al dat soort papieren weg.... Hij bankiert ook niet met de ING want die tangcodes ofzo (ik ken het niet) daar kon 'ie niet mee overweg, daarom doet hij alles met de Rabo, dat gaat goed.

Hoe kan ik erachter komen op wiens naam dat rekeningnummer staat en hoe krijg ik het bij de Belastingdienst verwijderd voor mijn moeder?
klerkje
pi_124160439
De tenaamstelling is niet zo moeilijk. U (of een ander met een ING-rekening) maakt ¤ 0,01 over op het desbetreffende rekeningnummer ING met als vermelding de naam van uw moeder of desnoods Pietje Puk. De melding verschijnt: Bij de ING is onder deze betaalrekening de naam ...... bekend.

Voor verdere acties zult u naar de ING moeten gaan.
De Belastingdienst registeert slechts de gegevens die vanuit de bank worden toegestuurd.
pi_124160454
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 23:17 schreef zwarteweduwe het volgende:
*Moppermopper*

Hadden we eindelijk een topic waarin we konden melden wanneer we de teruggaaf kregen (want dat mag hier niet meer!), is deze al weer gesloten! En ik had nog wel een lijstje willen maken, met in de eerste kolom de datum van opsturen aangifte, en in de tweede de datum van teruggave!
Ja, die laatste blijft nog wel even leeg (maar niet te lang hoop ik). En ja, de verwerking van aangiften gaat volledig willekeurig. Zeggen ze. :P

*Mopperdemopper*
Ik begrijp het ook niet, ik vind het juist wel leuk om te lezen wanneer mensen bericht krijgen :Y
pi_124164517
Ik heb net door het geheel gelezen en kon mijn antwoord niet vinden, dus bij deze. Rond maart kreeg ik een groot bedrag binnen op een bankrekening van mij. Dit heb ik kort op een spaarrekening geplaatst en 4 maanden later heb ik het weer verplaatst naar het buitenland.

Nou het volgende. In die 4 maanden tijd heb ik wel rente ontvangen en dit is iets meer dan 1.000 euro. Nou wordt het verdiende rente waarschijnlijk doorgegeven aan de belastingdienst.

Het is wel zo dat ik aan het begin van het jaar ¤ 0 op mijn spaarrekening had en aan het eind van het jaar wederom ¤ 0 op mijn spaarrekening. Dus gemiddeld vermogen ¤ 0

Maar is het nou zo dat de belastingdienst gaat kijken naar de rente die ik ontvangen heb? Gaan ze dan ook kijken naar hoe die rente tot stand is gekomen. Ik heb liever niet dat de belastingdienst onderzoek gaat doen naar mijn rente :P

Hoop dat iemand me kan helpen/ adviseren hiermee.

Alvast erg bedankt!
  zondag 17 maart 2013 @ 15:46:14 #119
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_124165900
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2013 13:34 schreef belfis het volgende:
De tenaamstelling is niet zo moeilijk. U (of een ander met een ING-rekening) maakt ¤ 0,01 over op het desbetreffende rekeningnummer ING met als vermelding de naam van uw moeder of desnoods Pietje Puk. De melding verschijnt: Bij de ING is onder deze betaalrekening de naam ...... bekend.

Voor verdere acties zult u naar de ING moeten gaan.
De Belastingdienst registeert slechts de gegevens die vanuit de bank worden toegestuurd.
Tja, ik heb geen ING-rekening, mijn man heeft geen ING-rekening en mijn moeder ook niet (dacht ze ...). Ik ga toch niet aan een kennis of schoonfamilie vragen om even 1 cent over te maken hiervoor.

ik ga anders eens bellen naar de ING, wellicht kunnen ze mij niets mededelen, maar wel aangeven hoe ik aan het antwoord kan komen.
klerkje
pi_124166338
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:46 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Tja, ik heb geen ING-rekening, mijn man heeft geen ING-rekening en mijn moeder ook niet (dacht ze ...). Ik ga toch niet aan een kennis of schoonfamilie vragen om even 1 cent over te maken hiervoor.

ik ga anders eens bellen naar de ING, wellicht kunnen ze mij niets mededelen, maar wel aangeven hoe ik aan het antwoord kan komen.
Je hoeft niet daadwerkelijk 1 cent over te maken, nadat je de melding krijgt over de naam kan je alsnog cancellen.
  zondag 17 maart 2013 @ 15:53:46 #121
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_124166372
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:53 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Je hoeft niet daadwerkelijk 1 cent over te maken, nadat je de melding krijgt over de naam kan je alsnog cancellen.
Ja maar dat kan dan toch alleen met een ING-rekening als ik het goed begrijp?
klerkje
pi_124169762
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:16 schreef maarten12345 het volgende:
Ik heb net door het geheel gelezen en kon mijn antwoord niet vinden, dus bij deze. Rond maart kreeg ik een groot bedrag binnen op een bankrekening van mij. Dit heb ik kort op een spaarrekening geplaatst en 4 maanden later heb ik het weer verplaatst naar het buitenland.

Nou het volgende. In die 4 maanden tijd heb ik wel rente ontvangen en dit is iets meer dan 1.000 euro. Nou wordt het verdiende rente waarschijnlijk doorgegeven aan de belastingdienst.

Het is wel zo dat ik aan het begin van het jaar ¤ 0 op mijn spaarrekening had en aan het eind van het jaar wederom ¤ 0 op mijn spaarrekening. Dus gemiddeld vermogen ¤ 0

Maar is het nou zo dat de belastingdienst gaat kijken naar de rente die ik ontvangen heb? Gaan ze dan ook kijken naar hoe die rente tot stand is gekomen. Ik heb liever niet dat de belastingdienst onderzoek gaat doen naar mijn rente :P

Hoop dat iemand me kan helpen/ adviseren hiermee.

Alvast erg bedankt!
Aalleereerst: U heeft natuurlijk de plicht te melden dat dit groot bedrag u niet toebehoort.
Stelt u zich voor dat het omgekeerde zou gebeuren. U zou dit bedrag verliezen door een kleine onnauwkeurigheid in vermelding bankrekening uwerzijds. Dan zou u het ook fijn vinden als het bedrag alsnog op uw rekening wordt gestort.

U heeft een verkeerde voorstelling van zaken omtrent bankrekeningen.
De (belasting)computer registreert hoeveel er aan het begin van het jaar op een betaal- of spaarrrekening staat. Als daar niets verdachts aan is, gebeurt er niets.
  zondag 17 maart 2013 @ 17:27:40 #123
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124170531
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:16 schreef maarten12345 het volgende:
Ik heb net door het geheel gelezen en kon mijn antwoord niet vinden, dus bij deze. Rond maart kreeg ik een groot bedrag binnen op een bankrekening van mij. Dit heb ik kort op een spaarrekening geplaatst en 4 maanden later heb ik het weer verplaatst naar het buitenland.

Nou het volgende. In die 4 maanden tijd heb ik wel rente ontvangen en dit is iets meer dan 1.000 euro. Nou wordt het verdiende rente waarschijnlijk doorgegeven aan de belastingdienst.

Het is wel zo dat ik aan het begin van het jaar ¤ 0 op mijn spaarrekening had en aan het eind van het jaar wederom ¤ 0 op mijn spaarrekening. Dus gemiddeld vermogen ¤ 0

Maar is het nou zo dat de belastingdienst gaat kijken naar de rente die ik ontvangen heb? Gaan ze dan ook kijken naar hoe die rente tot stand is gekomen. Ik heb liever niet dat de belastingdienst onderzoek gaat doen naar mijn rente :P

Hoop dat iemand me kan helpen/ adviseren hiermee.

Alvast erg bedankt!
Waar staat het geld nu? In het buitenland?
En is het nog steeds van jou?
Aangezien er maar 1 peildatum meer is, maakt het saldo van 31 december 2012 voor de aangifte niets meer uit. Je kunt hoogstens met ingehouden buitenlandse belasting op buitenlandse spaartegoeden komen te zitten.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124171414
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 17:27 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waar staat het geld nu? In het buitenland?
En is het nog steeds van jou?
Aangezien er maar 1 peildatum meer is, maakt het saldo van 31 december 2012 voor de aangifte niets meer uit. Je kunt hoogstens met ingehouden buitenlandse belasting op buitenlandse spaartegoeden komen te zitten.
hartelijk bedankt voor jullie snelle reactie! Stel ik erg op prijs.

Het geld is niet van mij, maar goed, nu achteraf misschien niet moeten doen.

Ik zit alleen met de rente die ik straks krijg, ik ga het niet opgeven als ontvangen rente. Ik snap dat het niet verstandig is, maar ik vind dit verstandiger voor me zelf.

Gaat de belastingdienst na waarom je rente krijgt of iets dergerlijks?
pi_124172266
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:53 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Ja maar dat kan dan toch alleen met een ING-rekening als ik het goed begrijp?
Correct.
pi_124173673
Ha.
Kennisje van me heeft een eenmanszaak zonder VAR waarmee ze vorig jaar rond de 500 euro heeft verdiend. Van de BD heeft ze een brief gekregen dat ze aangifte IB moet doen. Ze heeft echter ook een vast dienstverband waarmee ze vorig jaar een veelvoud van dit bedrag heeft verdiend.

Moet ze nu wel aangifte IB voor ondernemers doen of gewoon normale aangifte met het bedrijfsinkomen als extra inkomsten?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  zondag 17 maart 2013 @ 19:26:34 #127
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_124175143
Als je geen brief hebt ontvangen waarin de belastingdienst meld dat je aangifte moet doen, ben je dan verplicht aangifte te doen?

Twee jaar geleden wel gekregen, vorig jaar niet maar toen wel gedaan omdat we geld terug kregen, dit jaar zouden we moeten betalen, vandaar :P
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_124176290
Lees de OP.
I feel kinda Locrian today
  zondag 17 maart 2013 @ 20:08:48 #129
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_124177070
Al ik gedaan maar niet goed genoeg zie ik nu :+
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 17 maart 2013 @ 20:40:27 #130
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124178812
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 17:48 schreef maarten12345 het volgende:

[..]

hartelijk bedankt voor jullie snelle reactie! Stel ik erg op prijs.

Het geld is niet van mij, maar goed, nu achteraf misschien niet moeten doen.

Ik zit alleen met de rente die ik straks krijg, ik ga het niet opgeven als ontvangen rente. Ik snap dat het niet verstandig is, maar ik vind dit verstandiger voor me zelf.

Gaat de belastingdienst na waarom je rente krijgt of iets dergerlijks?
Waarvoor heb je de rente dan ontvangen? Alleen om het een paar maanden te 'bewaren'?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 17 maart 2013 @ 20:42:24 #131
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124178923
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 18:44 schreef JohnDDD het volgende:
Ha.
Kennisje van me heeft een eenmanszaak zonder VAR waarmee ze vorig jaar rond de 500 euro heeft verdiend. Van de BD heeft ze een brief gekregen dat ze aangifte IB moet doen. Ze heeft echter ook een vast dienstverband waarmee ze vorig jaar een veelvoud van dit bedrag heeft verdiend.

Moet ze nu wel aangifte IB voor ondernemers doen of gewoon normale aangifte met het bedrijfsinkomen als extra inkomsten?
Is ze door de fiscus aangemerkt als ondernemer voor de IB?
(Staat de ondernemersaangifte klaar in het ondernemersgedeelte van de belasting site?)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 17 maart 2013 @ 21:14:50 #132
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_124180831
Moet ik bij m'n aangifte eigenlijk de toeslagen (kinderopvangtoeslag) ergens opgeven? Ik zie het nergens staan.
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_124180897
Mijn vriendin heeft een "tegemoetkoming leraren" gekregen vanwege de opleiding die ze volgt. Moet deze tegemoekoming op worden gegeven als vergoeding bij de studiekosten?

Alvast dank!
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_124181415
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:14 schreef t-8one het volgende:
Moet ik bij m'n aangifte eigenlijk de toeslagen (kinderopvangtoeslag) ergens opgeven? Ik zie het nergens staan.
Nee
A mind with a heart of it's own
pi_124181470
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:16 schreef Swennus het volgende:
Mijn vriendin heeft een "tegemoetkoming leraren" gekregen vanwege de opleiding die ze volgt. Moet deze tegemoekoming op worden gegeven als vergoeding bij de studiekosten?

Alvast dank!
Wat zegt de werkgever/uitkerende instantie er over? Is het een onbelaste vergoeding voor de studiekosten of is het loon? Kunnen wij zo niet beoordelen natuurlijk.
A mind with a heart of it's own
pi_124181874
Het gaat om deze tegemoetkoming:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegleraren/tegemoetkoming_leraren.asp

Heb je hier iets aan? Heb zo niets op papier bij de hand.
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_124182286
De tegemoetkoming bestaat uit een tegemoetkoming in het cursus- of collegegeld en een tegemoetkoming in de schoolkosten.

Zoals ik het lees zou het inderdaad in mindering moeten worden gebracht op de aftrekpost.
A mind with a heart of it's own
pi_124183083
Oke bedankt voor de snelle reactie!
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
  maandag 18 maart 2013 @ 17:08:09 #139
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_124212148
Ben nog een leek, wat betreft belasting aangiften.... :@

Ik probeer uit te vissen of ik de OV-reiskosten van de diensten die ik vorig jaar, via het uitzendbureau heb gemaakt, mag aftrekken. Die werden namelijk niet vergoed.

http://www.belastingdiens(...)ek_openbaar_vervoer/

Maar zo te zien kom ik daar dan niet voor in aanmerking aangezien ik (als ik het zo goed voor mezelf heb berekent) net niet aan die 40 dagen zit, en daarom dus niet aan deze voorwaarde kan voldoen? En het is niet exact dezelfde werkplek, wel dezelfde (overkoepelende) organisatie, maar ze hebben verschillende adressen.
pi_124253401
Ik moet een flink bedrag terugbetalen (kennelijk heb ik mijn loonheffingskorting bij een 2e werkgever niet op tijd stopgezet). Weet iemand of dit ook in termijnen mag?
  dinsdag 19 maart 2013 @ 18:08:30 #141
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_124258439
Ik heb een vraag over het automatisch invullen van bank gegevens in het aanslagbiljet.

Sinds dit jaar worden bankgegevens automatisch aangeleverd door elke nederlandse bank en verschillende buitenlandse banken aan de belastingdienst. Dit gebeurd doormiddel van je BSN.

quote:
Gebruik BSN door instanties

Of een instantie het BSN mag gebruiken moet blijken uit de wetgeving op grond waarvan een instantie bepaalde taken verricht. Een instantie die het BSN gebruikt, moet dus altijd kunnen aantonen wat de wettelijke basis van het gebruik is. Zo moeten banken het BSN gebruiken voor uitwisseling van gegevens met de Belastingdienst. De bank doet dit op basis van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.
http://www.rijksoverheid.(...)r-bsn-gebruiken.html

Het staat hier nu wel leuk, maar mag een overheid dit opleggen aan een niet overheids- of uitkerende instantie?
En waarom registreert en koppelt een bank je BSN aan een rekening?
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_124260025
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 15:50 schreef silliegirl het volgende:
Ik moet een flink bedrag terugbetalen (kennelijk heb ik mijn loonheffingskorting bij een 2e werkgever niet op tijd stopgezet). Weet iemand of dit ook in termijnen mag?
Ja, je kan formulier betalingsregeling downloaden van site BD en dan zelf een voorstel doen. Moet wel altijd binnen 1 jaar worden betaald.
pi_124261679
Hoi,

Men is bij de belastingdienst in de veronderstelling dat 2 bankrekeningen die van mijn vader zijn.
En waarvan ik een machtiging heb van mij zijn dit is echter niet het geval ik heb slechts een machtiging voor noodgevallen en maak verder geen gebruik van deze bankrekeningen.

Is dat eenvoudig aan te passen? of moet ik nog een motivatie erbij schrijven oid?

Groet,

KMS
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 maart 2013 @ 19:48:55 #144
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124263077
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 19:27 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Hoi,

Men is bij de belastingdienst in de veronderstelling dat 2 bankrekeningen die van mijn vader zijn.
En waarvan ik een machtiging heb van mij zijn dit is echter niet het geval ik heb slechts een machtiging voor noodgevallen en maak verder geen gebruik van deze bankrekeningen.

Is dat eenvoudig aan te passen? of moet ik nog een motivatie erbij schrijven oid?

Groet,

KMS
gewoon verwijderen uit de vooringevulde aangifte. Als men in de toekomst vragen gaat stellen voor bewijs kun je je motivatie alsnog op papier zetten.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_124265006
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 19:48 schreef Nizno het volgende:

[..]

gewoon verwijderen uit de vooringevulde aangifte. Als men in de toekomst vragen gaat stellen voor bewijs kun je je motivatie alsnog op papier zetten.
Thanks! doe ik dat.
pi_124276595
Ik heb in 2012 voor 1100 euro aan zorgkosten gemaakt wegens een behandeling van een litteken. Deze vielen helaas niet onder mijn aanvullende (studenten)verzekering. Nu wil ik ze aftrekken van de belasting. Of eigenlijk heb ik dat op 1 maart al gedaan. Maar nu lees ik iets over een bepaalde drempel die geldt wanneer je zorgkosten eraf wil trekken. Moet ik zelf nog iets berekenen binnen het programma of kan ik gewoon 1100 euro neerplempen zodat hij het zelf berekent a.d.h.v mijn loon? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Alvast hartelijk dank voor de eventuele reacties!

P.s Heeft iemand trouwens enig idee hoe de BD dit controleert? Ik heb uiteraard gewoon de facturen, maar vragen ze hier ook om en moet ik die dan opsturen?

[ Bericht 12% gewijzigd door Zinedinho op 19-03-2013 23:48:14 ]
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 08:54:00 #147
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_124282107
Mijn vriendin en ik wonen sinds begin 2012 samen, en zij heeft teveel zorgtoeslag gekregen.

Volgen een snelle berekening via dat programma moeten we zo'n 600 euro betalen *O*

Nu is mijn vraag, ben ik verplicht dat aan te geven (sowieso, ben ik verplicht mijn belasting gegevens aan te geven als daar niet expliciet om is gevraagd door de Belastingdienst?) of komt de belastingdienst daar zelf mee middels een acceptgiro?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 20 maart 2013 @ 09:23:53 #148
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124282637
quote:
5s.gif Op woensdag 20 maart 2013 08:54 schreef onlogisch het volgende:
Mijn vriendin en ik wonen sinds begin 2012 samen, en zij heeft teveel zorgtoeslag gekregen.

Volgen een snelle berekening via dat programma moeten we zo'n 600 euro betalen *O*

Nu is mijn vraag, ben ik verplicht dat aan te geven (sowieso, ben ik verplicht mijn belasting gegevens aan te geven als daar niet expliciet om is gevraagd door de Belastingdienst?) of komt de belastingdienst daar zelf mee middels een acceptgiro?
De BD komt hier zelf mee, ze moeten namelijk nog een definitieve berekening voor jullie maken.

als je graag snel wilt terugbetalen kun je zelf wijzigen.
heb je liever wat langer de tijd dan wacht je af
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 09:56:37 #149
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_124283344
quote:
6s.gif Op woensdag 20 maart 2013 09:23 schreef Nizno het volgende:

[..]

De BD komt hier zelf mee, ze moeten namelijk nog een definitieve berekening voor jullie maken.

als je graag snel wilt terugbetalen kun je zelf wijzigen.
heb je liever wat langer de tijd dan wacht je af
Ok, bedankt voor je reactie :) Maar hier staat geen boete of iets dergelijks tegenover omdat ik wel weet dat ik moet terug betalen, maar dit niet bij ze meld maar hen daar zelf mee laat komen?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 20 maart 2013 @ 10:24:10 #150
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124284022
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 09:56 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Ok, bedankt voor je reactie :) Maar hier staat geen boete of iets dergelijks tegenover omdat ik wel weet dat ik moet terug betalen, maar dit niet bij ze meld maar hen daar zelf mee laat komen?
nee je maakt een schatting, de schatting is anders uitgepakt. Daar krijg je geen boete voor.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_124294648
Hoe zit het met aftrekken van collegegeld? Ik heb september 2011 alles in één klap betaald voor studiejaar 2011/2012. Kan ik dat bedrag /12 * aantal maanden studie in 2012 gewoon aftrekken?
pi_124300463
U kunt dat bedrag in de aangifte 2011 in aftrek nemen. Maar niet in 2012, want de betalingsdatum geldt. Als u valt onder de Wet studiefinanciering vinkt u aan (in de aangifte 2011): studie met studiefinanciering. Het normbedrag (aftrekbaar bedrag) voor 2011 is ¤ 1648 MBO of ¤ 2382 HBO / WO Hiervan af gaat de verkregen studiefinanciering en de drempel. Het resultaat zal waarschijnlijk zijn dat er geen aftrek is.

Als u niet meer onder de Wet studiefinanciering valt kunt u de werkelijk betaalde kosten aftrekken (collegeld, boeken, geen reiskosten) Aanvinken: studie zonder studiefinanciering.
Maar houdt u de jaren 2011 en 2012 goed uit elkaar.
pi_124300650
Eigenlijk sinds ik m'n huis gekocht heb in 2010 heb ik de afgelopen paar keren (2x) m'n belasting laten doen door belastingmanneke. Vooral toen met de koop van het huis vond ik het makkelijk dat het manneke het deed, al die cijfertjes is allemaal abracadabra voor me ;)
Aangezien ik nu voor het tweede jaar geen rare dingen heb qua uitgaven/inkomsten én iedereen zoiets had van 'waarom laat je het doen? Dat kan je toch makkelijk zelf!', vandaag maar de proef op de som genomen. Alles al vooraf ingevuld, alleen de cijfertjes gecontroleerd en was binnen 10 minuten klaar.

Scheelt me ook weer 85 euro *O*
  donderdag 21 maart 2013 @ 08:32:56 #154
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_124324278
Ik zit hem nu ook in te vullen, maar hang bij deze vraag:
"Is het fiscale ondernemingsvermorgen aan het begin van dit boekjaar gelijk aan het fiscale ondernemingsvermorgen aan het einde van het vorige boekjaar?"
Daar heb ik JA op ingevuld, en dan verschijnt de volgende vraag:

"Ondernemingsvermorgen begin boekjaar: ¤"

maar dat is toch gewoon 0,00 als je een eenmanszaak hebt omdat die geen eigen vermogen heeft, of mis ik iets?
We zullen zien, zei de blinde.
pi_124324398
quote:
5s.gif Op donderdag 21 maart 2013 08:32 schreef Doodloper het volgende:
Ik zit hem nu ook in te vullen, maar hang bij deze vraag:
"Is het fiscale ondernemingsvermorgen aan het begin van dit boekjaar gelijk aan het fiscale ondernemingsvermorgen aan het einde van het vorige boekjaar?"
Daar heb ik JA op ingevuld, en dan verschijnt de volgende vraag:

"Ondernemingsvermorgen begin boekjaar: ¤"

maar dat is toch gewoon 0,00 als je een eenmanszaak hebt omdat die geen eigen vermogen heeft, of mis ik iets?
Gewoon bedrag van de balans van 2011 invullen? Dat is tenminste wat ik altijd doe.
pi_124324735
quote:
5s.gif Op donderdag 21 maart 2013 08:32 schreef Doodloper het volgende:
Ik zit hem nu ook in te vullen, maar hang bij deze vraag:
"Is het fiscale ondernemingsvermorgen aan het begin van dit boekjaar gelijk aan het fiscale ondernemingsvermorgen aan het einde van het vorige boekjaar?"
Daar heb ik JA op ingevuld, en dan verschijnt de volgende vraag:

"Ondernemingsvermorgen begin boekjaar: ¤"

maar dat is toch gewoon 0,00 als je een eenmanszaak hebt omdat die geen eigen vermogen heeft, of mis ik iets?
Daar vul je het eindvermogen in uit de aangifte over 2011. Ook een IB-onderneming heeft vermogen, trouwens. Anders krijg je de balans niet sluitend als er een verschil is tussen je activa en je vreemd vermogen.
pi_124382179
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 18:08 schreef Knarf het volgende:
Ik heb een vraag over het automatisch invullen van bank gegevens in het aanslagbiljet.

Sinds dit jaar worden bankgegevens automatisch aangeleverd door elke nederlandse bank en verschillende buitenlandse banken aan de belastingdienst. Dit gebeurd doormiddel van je BSN.

[..]

http://www.rijksoverheid.(...)r-bsn-gebruiken.html

Het staat hier nu wel leuk, maar mag een overheid dit opleggen aan een niet overheids- of uitkerende instantie?
En waarom registreert en koppelt een bank je BSN aan een rekening?
Het is duidelijk dat het begrip 'renseigneren' je niet bekend is. Ten behoeve van verschillende belastingheffingen zijn banken (maar ook verzekeraars) verplicht om bepaalde gegevens aan de Belastingdienst aan te leveren. Dit ten behoeve van o.a.

- de belastingheffing voor de inkomstenbelasting in box 1 (bijv: betaalde hypotheekrente, betaalde lijfrentepremies)
- de belastingheffing voor de inkomstenbelasting in box 3 (bijv: spaartegoeden en aandelen)
- de belastingheffing voor de schenk- en erfbelasting (je dacht toch niet werkelijk dat de Nederlandse Staat op de goedgelovigheid van haar burgers vertrouwd?)

Waarom worden rekeningen gekoppeld aan een BSN/sofinummer? Zo kan de Belastingdienst nagaan bij wie er geheven moet worden. Zo is een transactie van ¤ 3.000 van de ene particuliere naar een particuliere rekening potentieel "verdacht" zijn voor de schenkbelasting. Dat zal normaal gesproken gerenseigneerd worden aan de Belastingdienst. Die toets de BSN/sofinummers aan de BvR (beheer van relaties)-gegevens om te kijken wat relatie is tussen schenker en ontvanger. Als BSN 1111.11.110 in BvR staat als "ouder van" BSN 2222.22.220 en de schenking ook van ouder naar kind gaat is er niets aan de hand bij een jaarlijks bedrag van ¤ 3.000. Als de relatie uit BvR anderzijds blijkt te zijn en de betrokkenen doen geen aangifte schenkbelasting vóór 1 maart volgend op het jaar van schenking, dan kun je er donder op zeggen dat de Belastingdienst een verzoek om informatie gaat doen.
pi_124407032
Een vraag over inkomstenbelasting in combinatie met een erfenis. Een familielid van mij is eind december overleden, en ik ben, behalve een van de erfgenamen, ook execteur testamentair. Per welke datum hoort die erfenis nu bij mijn inkomen/vermogen?

- overlijdensdatum erflater (die ligt dus nog net in 2012)
- datum dat executeur beschikking krijgt over de rekening (dan zitten we al in 2013)
- datum dat alle erfgenamen het geld gestort krijgen van de erfenis (dat is nog niet gebeurd, omdat er nog aangiftes etc. gedaan moeten worden)

Mijn gevoel zegt het laatste, omdat het geld nu nog niet 'van mij' is: er moet immers nog veel geregeld en betaald worden, oa de erfbelasting. Maar dan zou het fiscaal voordeliger zijn zo lang mogelijk te wachten met het verdelen/uitbetalen, en ik kan me ook niet voorstellen dat dat de bedoeling is...
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:09:06 #159
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_124407268
Ik vraag met het volgende af voor het aftrekken van een studieschuld bij DUO in box III. Ik ben in 2011 afgestudeerd. Ik heb een studieschuld van circa 35,000 euro. Daarvan is 20,000 prestatiebeurs + OV en 15,000 aanvullende lening.

Op 8 januari 2012 heb ik een brief van DUO gehad waarin werd bevestigd dat mijn prestatiebeurs definitief een gift is geworden.

Welk bedrag mag ik nu aftrekken in mijn aangifte over 2012? Is dat 35,000 of 15,000? De redenering voor 35,000 gaat volgens mij als volgt: de omvang van de schuld op 1 januari 2012 is 35,000. Pas op 8 januari stuurt DUO een brief waarmee definitief wordt dat er 20,000 in een gift wordt omgezet. Aangezien het om de waarde op 1 januari 2012 gaat vul ik 35,000 euro in.

Andersom kan ik me ook voorstellen dat er als volgt geredeneerd kan worden. Volgens de gangbare regels wist ik op 1 januari 2012 al dat er 20,000 euro van de schuld in een gift omgezet ging worden, ik had immers mijn studie volgens de regels gehaald en uit die regels blijkt dat de prestatiebeurs dan in een gift wordt omgezet. Dus dan zou ik op 1 januari 2012 al weten dat de schuld in werkelijkheid maar 15,000 betrof.

Wat is nu de juiste redenering en wat vul ik in? :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Telates op 23-03-2013 16:20:41 ]
pi_124408365
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:00 schreef Laureline het volgende:
Een vraag over inkomstenbelasting in combinatie met een erfenis. Een familielid van mij is eind december overleden, en ik ben, behalve een van de erfgenamen, ook execteur testamentair. Per welke datum hoort die erfenis nu bij mijn inkomen/vermogen?

- overlijdensdatum erflater (die ligt dus nog net in 2012)
- datum dat executeur beschikking krijgt over de rekening (dan zitten we al in 2013)
- datum dat alle erfgenamen het geld gestort krijgen van de erfenis (dat is nog niet gebeurd, omdat er nog aangiftes etc. gedaan moeten worden)

Mijn gevoel zegt het laatste, omdat het geld nu nog niet 'van mij' is: er moet immers nog veel geregeld en betaald worden, oa de erfbelasting. Maar dan zou het fiscaal voordeliger zijn zo lang mogelijk te wachten met het verdelen/uitbetalen, en ik kan me ook niet voorstellen dat dat de bedoeling is...
Per de datum dat je familielid is overleden is er een onverdeelde boedel waar jij een aandeel in hebt. Die valt per die datum in box 3. Echter omdat box 3 maar 1 peildatum heeft (1 januari) heb je daar in de aangifte over 2012 niets mee te maken. Toen was de betreffende persoon nog niet overleden, dus ook geen onverdeelde boedel. Wel moet je het t.z.t. op gaan geven in de aangifte 2013 als jouw bezittingen incl. je aandeel in de onverdeelde boedel er voor zorgt dat je boven het heffingsvrije vermogen van 2013 uit komen.
A mind with a heart of it's own
pi_124408824
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:09 schreef Telates het volgende:
Ik vraag met het volgende af voor het aftrekken van een studieschuld bij DUO. Ik ben in 2011 afgestudeerd. Ik heb een studieschuld van circa 35,000 euro. Daarvan is 20,000 prestatiebeurs + OV en 15,000 aanvullende lening.

Op 8 januari 2012 heb ik een brief van DUO gehad waarin werd bevestigd dat mijn prestatiebeurs definitief een gift is geworden.

Welk bedrag mag ik nu aftrekken in mijn aangifte over 2012? Is dat 35,000 of 15,000? De redenering voor 35,000 gaat volgens mij als volgt: de omvang van de schuld op 1 januari 2012 is 35,000. Pas op 8 januari stuurt DUO een brief waarmee definitief wordt dat er 20,000 in een gift wordt omgezet. Aangezien het om de waarde op 1 januari 2012 gaat vul ik 35,000 euro in.

Andersom kan ik me ook voorstellen dat er als volgt geredeneerd kan worden. Volgens de gangbare regels wist ik op 1 januari 2012 al dat er 20,000 euro van de schuld in een gift omgezet ging worden, ik had immers mijn studie volgens de regels gehaald en uit die regels blijkt dat de prestatiebeurs dan in een gift wordt omgezet. Dus dan zou ik op 1 januari 2012 al weten dat de schuld in werkelijkheid maar 15,000 betrof.

Wat is nu de juiste redenering en wat vul ik in? :)
Peildatum is waar het om gaat en op dat moment had je een schuld van 35k.. Los daarvan zou ik mij hier niet eens druk om maken maar gewoon invullen wat voor mij het meest gunstig is.. grote kans dat het niet eens gecontroleerd wordt door de BD.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 15:44:25 #162
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124409474
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:09 schreef Telates het volgende:
Ik vraag met het volgende af voor het aftrekken van een studieschuld bij DUO. Ik ben in 2011 afgestudeerd. Ik heb een studieschuld van circa 35,000 euro. Daarvan is 20,000 prestatiebeurs + OV en 15,000 aanvullende lening.

Op 8 januari 2012 heb ik een brief van DUO gehad waarin werd bevestigd dat mijn prestatiebeurs definitief een gift is geworden.

Welk bedrag mag ik nu aftrekken in mijn aangifte over 2012? Is dat 35,000 of 15,000? De redenering voor 35,000 gaat volgens mij als volgt: de omvang van de schuld op 1 januari 2012 is 35,000. Pas op 8 januari stuurt DUO een brief waarmee definitief wordt dat er 20,000 in een gift wordt omgezet. Aangezien het om de waarde op 1 januari 2012 gaat vul ik 35,000 euro in.

Andersom kan ik me ook voorstellen dat er als volgt geredeneerd kan worden. Volgens de gangbare regels wist ik op 1 januari 2012 al dat er 20,000 euro van de schuld in een gift omgezet ging worden, ik had immers mijn studie volgens de regels gehaald en uit die regels blijkt dat de prestatiebeurs dan in een gift wordt omgezet. Dus dan zou ik op 1 januari 2012 al weten dat de schuld in werkelijkheid maar 15,000 betrof.

Wat is nu de juiste redenering en wat vul ik in? :)
Hier staat het volgens mij allemaal in uitgelegd: http://www.belastingdiens(...)holingsuitgaven_2012
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 16:20:24 #163
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_124410669
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 15:44 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Hier staat het volgens mij allemaal in uitgelegd: http://www.belastingdiens(...)holingsuitgaven_2012
Dat document ken ik, maar is niet van toepassing omdat ik niet studeer en de prestatiebeurs een gift is. Mijn vraag gaat over Box III. Net even aangepast in post hierboven
  zaterdag 23 maart 2013 @ 16:45:09 #164
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124411344
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 16:20 schreef Telates het volgende:

[..]

Dat document ken ik, maar is niet van toepassing omdat ik niet studeer en de prestatiebeurs een gift is. Mijn vraag gaat over Box III. Net even aangepast in post hierboven
Het gaat om de schuld die op peildatum aanwezig is. In box 3 kun je dus ¤ 35.000 als schuld opvoeren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124413771
Ik heb een vraag mbt tot studiekosten:
Het college geld van het gehele jaar is bij mijn ouders van hun rekening afgeschreven, kan ik deze kosten dan evengoed opgeven?

Daarnaast staat er bij de 'ingevulde' belastingaangifte een normbedrag. Het bedrag dat ik aan studiekosten heb gemaakt is ongeveer 500 euro lager. Maar ik kan dat norm bedrag niet aanpassen? Kan ik dan mijn studiekosten niet opgeven?
Creatief met de waarheid
  zaterdag 23 maart 2013 @ 18:28:43 #166
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124414244
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 18:11 schreef Bokitoo het volgende:
Ik heb een vraag mbt tot studiekosten:
Het college geld van het gehele jaar is bij mijn ouders van hun rekening afgeschreven, kan ik deze kosten dan evengoed opgeven?
Nee.
quote:
Daarnaast staat er bij de 'ingevulde' belastingaangifte een normbedrag. Het bedrag dat ik aan studiekosten heb gemaakt is ongeveer 500 euro lager. Maar ik kan dat norm bedrag niet aanpassen? Kan ik dan mijn studiekosten niet opgeven?
Nee. (Het zijn niet voor niets normbedragen.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124414314
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 18:11 schreef Bokitoo het volgende:
Ik heb een vraag mbt tot studiekosten:
Het college geld van het gehele jaar is bij mijn ouders van hun rekening afgeschreven, kan ik deze kosten dan evengoed opgeven?

Daarnaast staat er bij de 'ingevulde' belastingaangifte een normbedrag. Het bedrag dat ik aan studiekosten heb gemaakt is ongeveer 500 euro lager. Maar ik kan dat norm bedrag niet aanpassen? Kan ik dan mijn studiekosten niet opgeven?
:')
pi_124442924
Met dank aan de vooringevulde spaarrekeningen (waar trouwens geen zak van klopte, maar dat terzijde), ben ik er achter gekomen dat ik kennelijk nog een rekening had waarvan ik het bestaan niet eens kende. Waarschijnlijk is die ooit door mijn opa voor mij geopend.

Helaas (of gelukkig) staat er ook nog eens een aardig bedrag op, dat ik uiteraard nooit eerder bij de aangifte heb opgegeven.
Wat is nu wijsheid, dit bedrag gewoon in de aangifte vermelden en verder niets doen, of actief de belastingdienst informeren dat ik deze rekening nu pas ontdek?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_124443739
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 14:57 schreef stavromulabeta het volgende:
Met dank aan de vooringevulde spaarrekeningen (waar trouwens geen zak van klopte, maar dat terzijde), ben ik er achter gekomen dat ik kennelijk nog een rekening had waarvan ik het bestaan niet eens kende. Waarschijnlijk is die ooit door mijn opa voor mij geopend.

Helaas (of gelukkig) staat er ook nog eens een aardig bedrag op, dat ik uiteraard nooit eerder bij de aangifte heb opgegeven.
Wat is nu wijsheid, dit bedrag gewoon in de aangifte vermelden en verder niets doen, of actief de belastingdienst informeren dat ik deze rekening nu pas ontdek?
Hoelang heb je die rekening al?
En hoezo klopte het niet? Ze kijken naar peildatum 01-01-2012 he.
pi_124445261
quote:
7s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:15 schreef Travel. het volgende:

[..]

Hoelang heb je die rekening al?
En hoezo klopte het niet? Ze kijken naar peildatum 01-01-2012 he.
Met niet kloppen doelde ik meer op het feit dat er sommige rekeningen (o.a. bij ABN Amro) niet bijstonden, terwijl ik die wel heb. Maar dat is iets anders.

En die betreffende rekening die er wel bij stond heb ik waarschijnlijk al een jaar of 20, 25. Maar dus nooit opgegeven, omdat ik simpelweg niet eens wist dat die bestond.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_124446184
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:47 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Met niet kloppen doelde ik meer op het feit dat er sommige rekeningen (o.a. bij ABN Amro) niet bijstonden, terwijl ik die wel heb. Maar dat is iets anders.

En die betreffende rekening die er wel bij stond heb ik waarschijnlijk al een jaar of 20, 25. Maar dus nooit opgegeven, omdat ik simpelweg niet eens wist dat die bestond.
Maar hij staat er nu wel tussen bij de belastingdienst? Dan zou ik hem niet weghalen. Staat ie er niet bij dan zou ik er niks over zeggen en in het ergste geval 5 * 1.2% apart houden indien ze er ooit moeilijk over gaan doen.
Edit : O je gaat hem sowieso aangeven. Dan gewoon wachten of de belastingdienst iets uit zichzelf laat horen erover.
pi_124452119
Ik heb mijn aangifte al ingevuld en opgestuurd, maar ben vergeten mijn lening van IB-groep in te vullen in Box 3.

Dit kan ik gewoon invullen en weer opnieuw opsturen toch? Volgens mij wordt mijn vorige versie dan overschreven..
pi_124452434
Trouwens, hoe groot is de kans dat ze je aangifte ook echt gaan controleren?

Als ze bij grote bedrijven nieteens de moeite doen om te controleren, zouden ze dan wel burgers controleren met een minimum of modaal inkomen? :') Die dragen toch de minste belasting af en dus valt er weinig te 'halen' bij hun,
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 24 maart 2013 @ 19:03:06 #174
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124452791
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:46 schreef SchoneZoon het volgende:
Ik heb mijn aangifte al ingevuld en opgestuurd, maar ben vergeten mijn lening van IB-groep in te vullen in Box 3.

Dit kan ik gewoon invullen en weer opnieuw opsturen toch? Volgens mij wordt mijn vorige versie dan overschreven..
ik zou er wel 24uur tussen laten zitten zodat ze goed kunnen zien bij de BD welke de nieuwe is.

quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:54 schreef SchoneZoon het volgende:
Trouwens, hoe groot is de kans dat ze je aangifte ook echt gaan controleren?

Als ze bij grote bedrijven nieteens de moeite doen om te controleren, zouden ze dan wel burgers controleren met een minimum of modaal inkomen? :') Die dragen toch de minste belasting af en dus valt er weinig te 'halen' bij hun,
50%
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_124456070
Ik zie even door de bomen het bos niet meer... In verband met het overlijden van mijn moeder mag ik twee inkomstenbelastingen invullen - mijn eigen (met bizar weinig erop) en die van mijn moeder. Gaat allemaal helemaal prima, maar ik loop ergens vast. Ik ontvang namelijk, in verband met het overlijden en het feit dat mijn moeder bij een niet-nader-te-noemen verzekeraar een verzekering had afgesloten, een erfrenteuitkering van ca. 5000 euro op jaarbasis. Moet ik deze uitkering (3 of 4 maanden in het afgelopen jaar; ik zou even op mijn bankrekening moeten kijken hoeveel precies) nu ook meenemen als 'inkomsten' voor mijzelf? Is wel handig om te weten - de uitkering loopt nog tot het moment dat mijn vader 65 zou zijn geworden in 2018...

En als iemand weet van het hoe en wat m.b.t. de erfrente en erfbelasting zou ik daar ook geen nee tegen zeggen, maar het is wat onzinnig om een compleet topic over te openen...
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  zondag 24 maart 2013 @ 20:55:57 #176
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_124458639
Ik vind het dit jaar zo raar van die spaar rekeningen? de helft van de rekeningen die we hebben staan er niet eens bij, bedragen kloppen ook voor geen meter (vooral van de betaal rekeningen.. en die rekeningen bestaan toch al een flinke tijd ( lang genoeg) ben ik nu verplicht om deze spaar rekeningen door te geven??? (ook al kom ik lang niet boven die gezamelijke vrijstelling) en als ze controleren komen ze toch tot de conclusie dat ik er niet boven zit :') :D
Uiteraard heb ik alles goed doorgerekend etc.
Tevens krijg ik flink minder terug maar kan geen rare dingen ontdekken.

[ Bericht 5% gewijzigd door MissHobje op 24-03-2013 21:39:29 ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_124471460
U blijft beneden de vrijstellingsgrens. U hoeft niets aan te geven.
U vermeldt bij de vraag: Had u bezittingen zoals beleggingen, spaargeld of een tweede woning - JA. Bij de tweede vraag: Waren uw bezittingen meer dan ¤ 21.139 c.q ¤ 42.278 (fiscale partners): NEE.

Overigens zijn de saldi van 1 januari 2012 bepalend. Kijkt u dat nog even na.
pi_124471564
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 20:17 schreef Omentuva het volgende:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer... In verband met het overlijden van mijn moeder mag ik twee inkomstenbelastingen invullen - mijn eigen (met bizar weinig erop) en die van mijn moeder. Gaat allemaal helemaal prima, maar ik loop ergens vast. Ik ontvang namelijk, in verband met het overlijden en het feit dat mijn moeder bij een niet-nader-te-noemen verzekeraar een verzekering had afgesloten, een erfrenteuitkering van ca. 5000 euro op jaarbasis. Moet ik deze uitkering (3 of 4 maanden in het afgelopen jaar; ik zou even op mijn bankrekening moeten kijken hoeveel precies) nu ook meenemen als 'inkomsten' voor mijzelf? Is wel handig om te weten - de uitkering loopt nog tot het moment dat mijn vader 65 zou zijn geworden in 2018...

En als iemand weet van het hoe en wat m.b.t. de erfrente en erfbelasting zou ik daar ook geen nee tegen zeggen, maar het is wat onzinnig om een compleet topic over te openen...
De premie die voor de erfrenteverzekering werd betaald zal fiscaal niet aftrekbaar zijn geweest (tenzij het een lijfrentevariant betrof) De uitkering is derhalve niet fiscaal belast. Wel telt de waarde van de erfrenteverzekering mee voor de vermogensrendementsheffing Box 3.
pi_124471749
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 01:06 schreef belfis het volgende:
Wel telt de waarde van de erfrenteverzekering mee voor de vermogensrendementsheffing Box 3.
1. De gehele waarde (van 27500 euro, give or take een beetje) of alleen wat er in mijn bankrekening hangt?
2. Niet voor de aangifte over 2012, als ik het goed heb? De erfrente is immers pas vrijgekomen in de loop van 2012, en dat is op zeker ná 1-1-2012. :)

Bedankt in ieder geval! :)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_124471916
@Omentuva:
De waarde van de polis ad. ¤ 27.500 behoort tot het belastbaar inkomen uit sparen en beleggen Box 3. Als de eerste periodieke uitkering in 2012 heeft plaatsgevonden telt deze waarde voor het eerst mee voor 2013 - peildatum 1 januari 2013. U betaalt 1,2% belasting over spaargeld / vermogen Box 3 boven de vrijstelling.
  maandag 25 maart 2013 @ 10:41:35 #181
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_124475970
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 00:57 schreef belfis het volgende:
U blijft beneden de vrijstellingsgrens. U hoeft niets aan te geven.
U vermeldt bij de vraag: Had u bezittingen zoals beleggingen, spaargeld of een tweede woning - JA. Bij de tweede vraag: Waren uw bezittingen meer dan ¤ 21.139 c.q ¤ 42.278 (fiscale partners): NEE.

Overigens zijn de saldi van 1 januari 2012 bepalend. Kijkt u dat nog even na.
Thanks en had ik idd op de 1 jan. datum berekend :) dan zit dat goed.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_124476337
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 01:47 schreef belfis het volgende:
@Omentuva:
De waarde van de polis ad. ¤ 27.500 behoort tot het belastbaar inkomen uit sparen en beleggen Box 3. Als de eerste periodieke uitkering in 2012 heeft plaatsgevonden telt deze waarde voor het eerst mee voor 2013 - peildatum 1 januari 2013. U betaalt 1,2% belasting over spaargeld / vermogen Box 3 boven de vrijstelling.
Alvast opgeschreven voor volgend jaar dan maar. Bedankt! :)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_124494890
Vraagje;

Ik heb gister mijn belastingsaangifte ingevult en helaas moet ik 350¤ terug betalen.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar dit vandaan komt, kan het er ook niet duidelijk uit opmaken eerlijk gezegd.

Ik wil het allemaal eerst even controleren met mijn jaaropgaaf en dan de belastingdienst bellen. Maar aangezien ik mijn jaaropgaaf kwijt ben wacht ik daar even mee ;)

Toch ben ik wel nieuwsgierig... Klopt het dat het (voorberekende) jaarsalaris je toetsingsinkomen is?
Zoja, dan heb ik wel teveel zorgtoeslag gekregen. Is dit ook allemaal berekend in je belastingsaangifte of gaat zorgtoeslag apart? (anders kan ik dat ook nog eens erbij rekenen :'( :{ )
pi_124497117
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:31 schreef 12345r het volgende:
Vraagje;

Ik heb gister mijn belastingsaangifte ingevult en helaas moet ik 350¤ terug betalen.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar dit vandaan komt, kan het er ook niet duidelijk uit opmaken eerlijk gezegd.

Ik wil het allemaal eerst even controleren met mijn jaaropgaaf en dan de belastingdienst bellen. Maar aangezien ik mijn jaaropgaaf kwijt ben wacht ik daar even mee ;)

Toch ben ik wel nieuwsgierig... Klopt het dat het (voorberekende) jaarsalaris je toetsingsinkomen is?
Zoja, dan heb ik wel teveel zorgtoeslag gekregen. Is dit ook allemaal berekend in je belastingsaangifte of gaat zorgtoeslag apart? (anders kan ik dat ook nog eens erbij rekenen :'( :{ )
Je toetsingsinkomen is gelijk aan je bruto inkomen vermindert met aftrekposten waar je mogelijk recht op kan hebben.

Je zorgtoeslag is niet verwerkt in je belastingaangifte; een aanslag daarvoor krijg je apart.
pi_124499325
Ik wil hier geen apart topic voor openen, er zijn vast wel mensen hier die het weten :)

Per 2013 krijg ik ''aanrechtsubsidie'' aangezien ik nu thuisblijf moeder ben. Op de site kon ik niet vinden hoe en wat, maar het gaat om een bedrag van +/- 1600 euro. Krijg ik dit in 1x of maandelijks een bedrag? Ik heb liever het laatste, maar kon het nergens aangeven bij de aanvraag. Of gaat dit automatisch zo?
pi_124502842
U kunt de algemene heffingskorting 2013 per maand laten uitbetalen. Dit doet u door een Voorlopige Aanslag in te dienen (voorlopige teruggaaf)realiseert u zich dat de algemene heffingskorting voor mensen geboren na 1962 elk jaar wordt afgebouwd met 6 2/3 %

Het bedrag dat u noemt ¤ 1600 kan niet kloppen. Afhankelijk van uw leeftijd, het al of niet aanwezig zijn van een kind jonger dan 6 jaar is de heffingskorting voor 2013 voor de niet verdienende partner óf 1468 óf ¤ 1355. Geboren vóór 1963 is de algemene heffingskorting ¤ 2001.
Voor de aanvraag: klik http://www.belastingdiens(...)anvragen_en_wijzigen
pi_124528008
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 21:38 schreef belfis het volgende:
U kunt de algemene heffingskorting 2013 per maand laten uitbetalen. Dit doet u door een Voorlopige Aanslag in te dienen (voorlopige teruggaaf)realiseert u zich dat de algemene heffingskorting voor mensen geboren na 1962 elk jaar wordt afgebouwd met 6 2/3 %

Het bedrag dat u noemt ¤ 1600 kan niet kloppen. Afhankelijk van uw leeftijd, het al of niet aanwezig zijn van een kind jonger dan 6 jaar is de heffingskorting voor 2013 voor de niet verdienende partner óf 1468 óf ¤ 1355. Geboren vóór 1963 is de algemene heffingskorting ¤ 2001.
Voor de aanvraag: klik http://www.belastingdiens(...)anvragen_en_wijzigen
Hey bedankt! Het zal inderdaad 1468 zijn, mijn fout.
pi_124537241
iemand nog interessante ideeen om te zorgen dat je vermogenbelasting legaal kan ontwijken?
of ideeen wat je er beste mee kan doen zonder dat je daar belasting over hoef te betalen? want aandelen enz komen ook allemaal in box 3 terecht

[ Bericht 82% gewijzigd door shaobotang op 26-03-2013 20:45:52 ]
pi_124537525
quote:
1s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:06 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Je toetsingsinkomen is gelijk aan je bruto inkomen vermindert met aftrekposten waar je mogelijk recht op kan hebben.

Je zorgtoeslag is niet verwerkt in je belastingaangifte; een aanslag daarvoor krijg je apart.
Helaas, dag 1000¤ :W

Komt de terugbetaling van de zorgtoeslag ook volgende maand?

Alvast bedankt!
pi_124538806
Hallo allemaal

Ik heb een vraag en heb de belastingdienst al gebeld maar zij gaven me een antwoord wat ik niet wilde horen en ik vroeg me af of er nog manieren zijn om dit legaal te omzijlen.

Ik heb eind 2011 (december) een gift gehad van mijn opa en oma uit china om te helpen een huis te kopen (ik hoef over dit bedrag geen belasting te betalen omdat het geld uit een andere familielid dan mijn ouders zijn en uit een ander land, dit heb ik al allemaal nagecheckt)
met de rest van mijn spaargeld heb ik uiteindelijk een appartementje kunnen kopen in februari.
en nou is volgens de belastingdienst er dus een vermogen op mijn bankrekening op 1 januari 2012
terwijl dit maar 2 maanden op mijn rekening heeft gestaan. toen ik belastingaangifte deed, staat er dus dat ik ruim 1000 euro moest betalen, nu heb ik de aangifte nog niet opgestuurd en heb ik met de belastingdienst gebeld om te vragen hoe het zit, en zij kwamen met wat onderzoek op het antwoord uit: je hebt pech, het stond per 1 januari op je rekening dus het is je vermogen en moet je de volle mep 1.2% vermogenbelasting betalen. wat ik dus beetje oneerlijk vind, want tja, ik heb immers maar 2 maanden rente daarover ontvangen. Nou ben ik ook nog eens achter door te vragen aan ze of ik belastingplichtig ben, dat ik het dus niet ben omdat ik geen brief heb ontvangen van ze ofzo (beetje dom dus, slapende honden wakker maken) maar goed.
Mijn vraag is dus, is er nog een manier om dit te omzeilen (want ja immers oneerlijk om vermogenbelasting over heel het jaar te betalen terwijl ik maar 2 maanden het heb gehad en ook nog eens eigenwoningforfait heb, wat uitkomt op dubbele belasting) en zoniet, ik ben niet belastingplichtig, als ik nu gewoon aangifte niet doe, ben ik dan strafbaar?

alvast bedankt voor jullie hulp!
pi_124546646
U heeft geen uitnodiging tot aangifte gekregen. Maar u weet dat u meer dan ¤ 45 belasting moet bijbetalen. De regel voor u is dat u vóór 1 juli 2013 aangifte moet doen over 2012. Lees het roze stuk in de link:
http://www.belastingdiens(...)oen_van_een_aangifte

U kunt zich natuurlijk van de domme houden. Maar tweede helft 2013 krijgt u zeer waarschijnlijk een brief om alsnog aangifte te doen. Een boete zal in uw situatie waarschijnlijk niet gegeven worden. Een verzuimboete is echter wel mogelijk.
En verder heeft u gewoon pech. Op de peildatum 2012 stond het geld op de rekening. Achteraf is dat niet meer te veranderen.

[ Bericht 5% gewijzigd door belfis op 26-03-2013 22:25:29 ]
  dinsdag 26 maart 2013 @ 22:32:29 #192
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124547721
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:14 schreef wushu123 het volgende:
Hallo allemaal

Ik heb een vraag en heb de belastingdienst al gebeld maar zij gaven me een antwoord wat ik niet wilde horen en ik vroeg me af of er nog manieren zijn om dit legaal te omzijlen.

Ik heb eind 2011 (december) een gift gehad van mijn opa en oma uit china om te helpen een huis te kopen (ik hoef over dit bedrag geen belasting te betalen omdat het geld uit een andere familielid dan mijn ouders zijn en uit een ander land, dit heb ik al allemaal nagecheckt)
met de rest van mijn spaargeld heb ik uiteindelijk een appartementje kunnen kopen in februari.
en nou is volgens de belastingdienst er dus een vermogen op mijn bankrekening op 1 januari 2012
terwijl dit maar 2 maanden op mijn rekening heeft gestaan. toen ik belastingaangifte deed, staat er dus dat ik ruim 1000 euro moest betalen, nu heb ik de aangifte nog niet opgestuurd en heb ik met de belastingdienst gebeld om te vragen hoe het zit, en zij kwamen met wat onderzoek op het antwoord uit: je hebt pech, het stond per 1 januari op je rekening dus het is je vermogen en moet je de volle mep 1.2% vermogenbelasting betalen. wat ik dus beetje oneerlijk vind, want tja, ik heb immers maar 2 maanden rente daarover ontvangen. Nou ben ik ook nog eens achter door te vragen aan ze of ik belastingplichtig ben, dat ik het dus niet ben omdat ik geen brief heb ontvangen van ze ofzo (beetje dom dus, slapende honden wakker maken) maar goed.
Mijn vraag is dus, is er nog een manier om dit te omzeilen (want ja immers oneerlijk om vermogenbelasting over heel het jaar te betalen terwijl ik maar 2 maanden het heb gehad en ook nog eens eigenwoningforfait heb, wat uitkomt op dubbele belasting) en zoniet, ik ben niet belastingplichtig, als ik nu gewoon aangifte niet doe, ben ik dan strafbaar?

alvast bedankt voor jullie hulp!
Het antwoord op de vraag is kort en simpel: nee, op een legale wijze kun je hier niets aan doen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 22:34:00 #193
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124547860
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:45 schreef shaobotang het volgende:
iemand nog interessante ideeen om te zorgen dat je vermogenbelasting legaal kan ontwijken?
of ideeen wat je er beste mee kan doen zonder dat je daar belasting over hoef te betalen? want aandelen enz komen ook allemaal in box 3 terecht
Nu nog voor het jaar 2012? Dat had je eerder moeten bedenken. Je ben ruim een jaar te laat om het saldo op de peildatum te beïnvloeden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 22:35:39 #194
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124547983
quote:
1s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:06 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Je toetsingsinkomen is gelijk aan je bruto inkomen vermindert met aftrekposten waar je mogelijk recht op kan hebben.
Vergeet box 2 en box 3 niet. Ook die tellen mee voor het toetsingsinkomen.
quote:
Je zorgtoeslag is niet verwerkt in je belastingaangifte; een aanslag daarvoor krijg je apart.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124548344
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:14 schreef wushu123 het volgende:
Hallo allemaal

Ik heb een vraag en heb de belastingdienst al gebeld maar zij gaven me een antwoord wat ik niet wilde horen en ik vroeg me af of er nog manieren zijn om dit legaal te omzijlen.

Ik heb eind 2011 (december) een gift gehad van mijn opa en oma uit china om te helpen een huis te kopen (ik hoef over dit bedrag geen belasting te betalen omdat het geld uit een andere familielid dan mijn ouders zijn en uit een ander land, dit heb ik al allemaal nagecheckt)
met de rest van mijn spaargeld heb ik uiteindelijk een appartementje kunnen kopen in februari.
en nou is volgens de belastingdienst er dus een vermogen op mijn bankrekening op 1 januari 2012
terwijl dit maar 2 maanden op mijn rekening heeft gestaan. toen ik belastingaangifte deed, staat er dus dat ik ruim 1000 euro moest betalen, nu heb ik de aangifte nog niet opgestuurd en heb ik met de belastingdienst gebeld om te vragen hoe het zit, en zij kwamen met wat onderzoek op het antwoord uit: je hebt pech, het stond per 1 januari op je rekening dus het is je vermogen en moet je de volle mep 1.2% vermogenbelasting betalen. wat ik dus beetje oneerlijk vind, want tja, ik heb immers maar 2 maanden rente daarover ontvangen. Nou ben ik ook nog eens achter door te vragen aan ze of ik belastingplichtig ben, dat ik het dus niet ben omdat ik geen brief heb ontvangen van ze ofzo (beetje dom dus, slapende honden wakker maken) maar goed.
Mijn vraag is dus, is er nog een manier om dit te omzeilen (want ja immers oneerlijk om vermogenbelasting over heel het jaar te betalen terwijl ik maar 2 maanden het heb gehad en ook nog eens eigenwoningforfait heb, wat uitkomt op dubbele belasting) en zoniet, ik ben niet belastingplichtig, als ik nu gewoon aangifte niet doe, ben ik dan strafbaar?

alvast bedankt voor jullie hulp!
Al was het 30 december op je rekening gekomen en had je het ergens op 1 januari weer uitgegeven, dan had je nog pech omdat je op 1 januari om 00.00 dat bedrag op je rekening hebt.
A mind with a heart of it's own
  dinsdag 26 maart 2013 @ 23:03:54 #196
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_124549812
Ik moet het nog steeds doen :X
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_124556235
Ik heb in 2012 reiskosten doorberekend aan een klant aan wie ik geen btw in rekening hoef te brengen. Ik heb per abuis voor de reiskosten ook geen btw in rekening gebracht, terwijl dat wel moet. Hoe moet ik deze situatie administratief oplossen bij mijn aangifte?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_124559555
Vraag 1:
Met het deel van mijn onderneming waarmee ik BTW-plichtig ben heb ik in 2012 een investering gedaan (computergerelateerd).

Door de Kleineondernemersregeling krijg ik (grote) vermindering van het af te dragen BTW-bedrag (ongeveer 70%). Het niet afgedragen BTW-bedrag moet ik uiteraard bij mijn omzet optellen.

Indien ik mijn investeringen afschrijf, moet ik hier dan ook het niet betaalde BTW-bedrag bij optellen, of kan ik desondanks deze BTW niet bij de afschrijving betrekken?

Vraag 2:
Samen met een computer heb ik ook een Apple Remote Control gekocht van ong. 20 euro. Deze staat vermeld op dezelfde factuur als de computer en is gelijktijdig betaald. Kan ik deze ook betrekken in de afschrijving, of moet ik deze bedragen splitsen daar dit individuele bedrag lager is dan 450 euro?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_124561157
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 22:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vergeet box 2 en box 3 niet. Ook die tellen mee voor het toetsingsinkomen.

[..]

Die was ik inderdaad vergeten, thanks voor de aanvulling! :)
pi_124561213
Ik ben de naam van een fiscale regeling/voordeel kwijt: In het jaar dat je plotseling een hogere inkomen hebt, dat je dat kan uitsmeren over een aantal jaren. Weet iemand de term van deze regeling die je kan aanvragen?
pi_124561214
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:51 schreef 12345r het volgende:

[..]

Helaas, dag 1000¤ :W

Komt de terugbetaling van de zorgtoeslag ook volgende maand?

Alvast bedankt!
Nee, volgens mij niet. Ik kreeg de terugbetaling van zorgtoeslag 2011 pas halverwege 2012, dus dat kan best nog even duren. Je kan volgens mij wel het versnellen door zelf even je toeslag aan te passen in het programma via toeslagen.nl. Als je niks doet komt de verrekening echter vanzelf.
pi_124561262
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 11:59 schreef Sjappel het volgende:
Ik ben de naam van een fiscale regeling/voordeel kwijt: In het jaar dat je plotseling een hogere inkomen hebt, dat je dat kan uitsmeren over een aantal jaren. Weet iemand de term van deze regeling die je kan aanvragen?
Middeling.
pi_124561337
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:01 schreef DonJames het volgende:

[..]

Middeling.
Dank :)
pi_124567519
Opgelost

[ Bericht 50% gewijzigd door Santello op 27-03-2013 15:13:39 ]
  woensdag 27 maart 2013 @ 18:10:29 #205
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124574259
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 11:58 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Die was ik inderdaad vergeten, thanks voor de aanvulling! :)
Soms ben ik de beroerdste niet. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124574404
Hallo,

Een vraag over het betalen van belasting over je inkomen dat je niet dit jaar verdiend hebt, maar wel dit jaar uitbetaald hebt gekregen.

Dus, inkomen (uitkering voor de maand november 2011) gehad in 2011, maar dat werd pas uitbetaald eind januari 2012. Hoort dit nu bij inkomen voor 2011 of 2012?

Ik heb het nu bij de aangifte voor 2011 gedaan, maar in mijn ingevulde aangifte van 2012 zit dit er nu weer bij.

Als blijkt dat het inderdaad bij inkomen 2012 hoort, kan ik dan nog wel mijn aangifte over 2011 aanpassen?
  woensdag 27 maart 2013 @ 18:58:06 #207
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124575983
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 18:15 schreef DanieI85 het volgende:
Hallo,

Een vraag over het betalen van belasting over je inkomen dat je niet dit jaar verdiend hebt, maar wel dit jaar uitbetaald hebt gekregen.

Dus, inkomen (uitkering voor de maand november 2011) gehad in 2011, maar dat werd pas uitbetaald eind januari 2012. Hoort dit nu bij inkomen voor 2011 of 2012?

Ik heb het nu bij de aangifte voor 2011 gedaan, maar in mijn ingevulde aangifte van 2012 zit dit er nu weer bij.

Als blijkt dat het inderdaad bij inkomen 2012 hoort, kan ik dan nog wel mijn aangifte over 2011 aanpassen?
Je hebt dus niet de jaar opgave van 2011 ingevuld maar een eigen berekening?
Dan zou ik de aangifte van 2011 maar aanpassen of wachten op de vragen brief van de fiscus. Die laatste zal wel een verschil constateren tussen de aangeleverde gegevens door de werkgever en je aangifte.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124579671
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 18:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je hebt dus niet de jaar opgave van 2011 ingevuld maar een eigen berekening?
Dan zou ik de aangifte van 2011 maar aanpassen of wachten op de vragen brief van de fiscus. Die laatste zal wel een verschil constateren tussen de aangeleverde gegevens door de werkgever en je aangifte.
Ik heb inderdaad zelf de gegevens vna de uitkering in 2011 erbij gezet, omdat ik dacht dat dit loon was voor 2011.
Maar dat blijkt nu dus misschien niet het geval.

Ik kan nergens op internet vinden of de uitbetaaldatum of verdiendatum bepalend is voor in welk jaar je er belasting over moet betalen. Iemand die dat wel weet?
  woensdag 27 maart 2013 @ 21:19:46 #209
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124583417
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:14 schreef DanieI85 het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad zelf de gegevens vna de uitkering in 2011 erbij gezet, omdat ik dacht dat dit loon was voor 2011.
Maar dat blijkt nu dus misschien niet het geval.

Ik kan nergens op internet vinden of de uitbetaaldatum of verdiendatum bepalend is voor in welk jaar je er belasting over moet betalen. Iemand die dat wel weet?
In dit geval is de datum van verloning bepalend.
De aangifte van 2011 zou ik dus maar even corrigeren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124584104
Ik probeer mijn aangiftes van 2010, 2011 en 2012 bij elkaar te krijgen voor zo'n middelingsaangifte.

Nou vult het aangifteprogramma bij 2011 en 2012 automatisch de gegevens in, maar bij die van 2010 moet ik alles zelf invullen en download die dus niet automatisch de gegevens.

Iemand een idee hoe ik aan die gegevens van 2010 kom?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 27 maart 2013 @ 21:52:44 #211
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124585345
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:31 schreef 12345r het volgende:
Ik probeer mijn aangiftes van 2010, 2011 en 2012 bij elkaar te krijgen voor zo'n middelingsaangifte.

Nou vult het aangifteprogramma bij 2011 en 2012 automatisch de gegevens in, maar bij die van 2010 moet ik alles zelf invullen en download die dus niet automatisch de gegevens.

Iemand een idee hoe ik aan die gegevens van 2010 kom?
zelf invullen dmv je jaaropgaven e.d.?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_124585353
je ordner of gewoon bij de belastingdienst. Heb ik ook een keer gedaan voor het gemiddelde inkomen ivm een hypotheek. Gewoon bij het BD kantoor langsgegaan en die hebben het even voor me uitgeprint.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_124614993
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:31 schreef 12345r het volgende:
Ik probeer mijn aangiftes van 2010, 2011 en 2012 bij elkaar te krijgen voor zo'n middelingsaangifte.

Nou vult het aangifteprogramma bij 2011 en 2012 automatisch de gegevens in, maar bij die van 2010 moet ik alles zelf invullen en download die dus niet automatisch de gegevens.

Iemand een idee hoe ik aan die gegevens van 2010 kom?
Voor berekening van middeling heb je alleen het inkomen uit werk en woning nodig. Dat bedrag staat als het goed is gewoon op je definitieve aanslag.
A mind with a heart of it's own
pi_124630588
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:52 schreef Gompy58 het volgende:
je ordner of gewoon bij de belastingdienst. Heb ik ook een keer gedaan voor het gemiddelde inkomen ivm een hypotheek. Gewoon bij het BD kantoor langsgegaan en die hebben het even voor me uitgeprint.
Dus als je je jaaropgaaf kwijt bent kan je een kopie bij de BD aanvragen?
pi_124639559
Heb nog even last-minute vraagje ivm de aangifte inkomstenbelasting.
Heb 3 jaar geleden ¤25,- teveel verdiend voor de bijverdiengrens van de studiefinanciering en heb afgelopen jaar daarover een brief gehad dat ik de OV over een heel jaar moet terug betalen. Ik ben nog studerende en dit wordt dus pas volgend jaar omgezet in een lening.

Kan ik dit bedrag opgeven als studiekosten? En zo ja, moet dat dan dit jaar al omdat ik die brief dit jaar heb gehad of volgend jaar omdat het dan wordt omgezet in een lening?
pi_124640554
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 11:37 schreef Bo.S het volgende:
Heb nog even last-minute vraagje ivm de aangifte inkomstenbelasting.
Heb 3 jaar geleden ¤25,- teveel verdiend voor de bijverdiengrens van de studiefinanciering en heb afgelopen jaar daarover een brief gehad dat ik de OV over een heel jaar moet terug betalen. Ik ben nog studerende en dit wordt dus pas volgend jaar omgezet in een lening.

Kan ik dit bedrag opgeven als studiekosten? En zo ja, moet dat dan dit jaar al omdat ik die brief dit jaar heb gehad of volgend jaar omdat het dan wordt omgezet in een lening?
dat is wel een flinke tegenvaller joh.
Je moet de studiekosten in 2010 (3 jaar geleden) opvoeren.
waarom: dat is het moment van realisatie + als je nu in 2013 ineens wel studiefinanciering krijg, zou je een probleem creëren.
Generaal?? Pardon??
pi_124641620
Bij mij verschillen bepaalde bedragen van de vooraf ingevulde aangifte 1 euro met de jaaropgave. Zal ik dit zo laten staan of toch het bedrag van de jaaropgave overnemen?
pi_124671395
De jaaropgave is bepalend. Maar u mag het voor u gunstigste bedrag invullen. Het verschil is een kwestie van afronding.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 08:17:51 #219
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_124676175
Hallo :W

Ik heb zojuist mijn belastingaangifte ingevuld en ik stuit op het volgende: ik heb in 2012 5 dagen per week kosten gehad voor woon-werkverkeer en 5 x 78 km ingevuld voor heel 2012. Ik kreeg 150 per maand vergoeding van mijn werkgever (1800 euro dus over heel 2012) en kwam toen op een bedrag van 208 uit. Volgens mij kreeg ik dit bedrag vorig jaar terug. Nu zie ik bij de eindafrekening dat die 208 is afgetrokken van mijn verzamelinkomen en dat ik 77 euro terugkrijg. Ik geloof wel dat dat klopt zo, maar ik weet ook dat ik vorig jaar zo'n 200 euro terugkreeg aan reiskosten, terwijl er niets is veranderd, dus ik vroeg me af of er iets is veranderd aan de regelgeving?

Weet iemand trouwens of je ergens het precieze aantal treinkilometers kunt vinden of moet je ervan uitgaan dat het aantal eenheden bij de prijsinformatie overeenkomt met het aantal kilometers? (dat hoorde ik eens van iemand)

Kom net ook dit tegen en vraag me af of het van toepassing is op mij:

quote:
Uw werkgever zorgt voor vervoer of vervoerbewijzen
Lees voor

U krijgt geen reisaftrek als uw werkgever zorgt voor vervoer of uw vervoerbewijzen. U kunt wel reisaftrek krijgen als u hiervoor een aanzienlijke bijdrage aan uw werkgever betaalt. Een aanzienlijke bijdrage is minimaal 70% van de reisaftrek waarop u recht zou hebben als uw werkgever niet zorgt voor vervoer. U moet dan wel voldoen aan de voorwaarden voor reisaftrek.

Voorbeeld

U reist 4 dagen per week over een afstand van 24 kilometer. De reisaftrek is normaal ¤ 974 (in 2012). De werkgever betaalt de kosten en u betaalt hem een bijdrage. Als uw bijdrage minimaal 70% van ¤ 974 = ¤ 681 is, hebt u recht op reisaftrek van ¤ 974.
Ik heb een jaartrajectabo via NS Zakelijk, mijn werkgever betaalt 150 en houdt 140 van mijn salaris in. Dat is niet minimaal 70%, betekent dat dus dat ik geen reiskosten mag opgeven?

[ Bericht 34% gewijzigd door Viking84 op 30-03-2013 08:28:21 ]
Niet meer actief op Fok!
pi_124676505
140/150 = 93% Dat is toch wel minimaal 70%? :?

Ik denk trouwens dat je de tariefeenheden wel kunt gebruiken. Als er tussen twee plaatsen twee routes over het normale spoor zijn, dan hebben ze in de regel hetzelfde aantal tariefeenheden, zelfs als ze niet even lang zijn in echte kilometers.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 09:06:51 #221
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_124676527
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 09:04 schreef lyolyrc het volgende:
140/150 = 93% Dat is toch wel minimaal 70%? :?

Ik denk trouwens dat je de tariefeenheden wel kunt gebruiken. Als er tussen twee plaatsen twee routes over het normale spoor zijn, dan hebben ze in de regel hetzelfde aantal tariefeenheden, zelfs als ze niet even lang zijn in echte kilometers.
Nee, zij betalen 150, ik 140 ;) Totaal is dus 290.

Ik vind het vooral raar dat ik hier via Google achter moet komen en dat er in het aangifteprogramma niets over vermeld staat. Vorig jaar heb ik het ook op deze manier gedaan en ook gewoon geld teruggekregen. Op deze manier krijg je alleen geld terug als je dagelijks van Leeuwarden naar Maastricht reist :{.
Niet meer actief op Fok!
pi_124678181
Alles is ingevuld, alleen bij het laatste heb ik twijfel, namelijk:
Hebt u een voorlopig aanslag over belastingjaar 2013 gekregen?

Moet dit met ja of nee beantwoord. We ontvangen namelijk al HRA, of valt dit hier niet onder en begrijp ik de vraag volkomen verkeerd?
pi_124678231
Als je HRA ontvangt heb je als het goed is inderdaad een voorlopige aanslag ontvangen. Het antwoord is dus "ja".
pi_124678280
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 09:06 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Nee, zij betalen 150, ik 140 ;) Totaal is dus 290.
Niet goed gelezen. Was net uit bed. :O
quote:
Ik vind het vooral raar dat ik hier via Google achter moet komen en dat er in het aangifteprogramma niets over vermeld staat. Vorig jaar heb ik het ook op deze manier gedaan en ook gewoon geld teruggekregen. Op deze manier krijg je alleen geld terug als je dagelijks van Leeuwarden naar Maastricht reist :{.
Dat je geld terugkreeg, wil niet zeggen dat wat je toen hebt gedaan juist was. ;) De belastingdienst vergelijkt een aantal gegevens met de gegevens in hun database. Een waarschijnlijk hebben ze een paar filters om opmerkelijke zaken eruit te pikken. De rest wordt volgens mij gecontroleerd aan de hand van steekproeven. De kans dat jouw aangifte steekproefsgewijs extra gecontroleerd wordt is klein.

Pas wel op met informatie zoeken via Google! De informatie kan van toepassing zijn op eerdere jaren en daardoor niet meer relevant zijn.

En ik begrijp uit de toelichting die je hier hebt geplaatst dat het vooral afhangt van de reiskostenvergoeding die je van de werkgever krijgt en niet of minder van de afgelegde afstand.
pi_124678311
quote:
Er is een technische fout opgetreden. U bent automatisch uitgelogd. Probeer het later nog eens.

Klik op 'OK' om naar www.belastingdienst.nl te gaan.
*O*

ze hebben het druk :)
  zaterdag 30 maart 2013 @ 15:11:36 #226
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_124684288
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:17 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Niet goed gelezen. Was net uit bed. :O

[..]

Dat je geld terugkreeg, wil niet zeggen dat wat je toen hebt gedaan juist was. ;) De belastingdienst vergelijkt een aantal gegevens met de gegevens in hun database. Een waarschijnlijk hebben ze een paar filters om opmerkelijke zaken eruit te pikken. De rest wordt volgens mij gecontroleerd aan de hand van steekproeven. De kans dat jouw aangifte steekproefsgewijs extra gecontroleerd wordt is klein.
Ik heb het nu net als vorig jaar ingevuld :P de periode, aantal tariefeenheden enkele reis, aantal dagen per week en vergoeding werkgever. Kan toch niet zo veel misgaan? :P

quote:
Pas wel op met informatie zoeken via Google! De informatie kan van toepassing zijn op eerdere jaren en daardoor niet meer relevant zijn.
Dit stond op hun eigen site :)

quote:
En ik begrijp uit de toelichting die je hier hebt geplaatst dat het vooral afhangt van de reiskostenvergoeding die je van de werkgever krijgt en niet of minder van de afgelegde afstand.
Dit begrijp ik niet :@. Zal ik het wel of niet opgeven? Ergste wat er kan gebeuren is dat ik 77 euro moet terugbetalen :P
Niet meer actief op Fok!
pi_124684623
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 15:11 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb het nu net als vorig jaar ingevuld :P de periode, aantal tariefeenheden enkele reis, aantal dagen per week en vergoeding werkgever. Kan toch niet zo veel misgaan? :P

[..]

Dit stond op hun eigen site :)
Als het ook van toepassing is op dit jaar, dan mag je er natuurlijk wel op vertrouwen dat het klopt.
quote:
Dit begrijp ik niet :@. Zal ik het wel of niet opgeven? Ergste wat er kan gebeuren is dat ik 77 euro moet terugbetalen :P
Uit dat voorbeeldje dat je aanhaalt (blijkbaar van de website van de belastingdienst zelf) maak ik op dat het percentage van je eigen bijdrage aan de reiskosten van belang is, maar niet zozeer de afgelegde afstand. Daarom snap ik niet dat je beweerde dat je minstens van Leeuwarden naar Maastricht zou moeten reizen om voor de aftrek in aanmerking te komen.

Ik zou zeggen, geef het gewoon zo op en zie maar wat er uitkomt. Je draait niet meteen de bak in als je aftrekpostjes aan enige twijfel onderhevig zijn. :P
  zaterdag 30 maart 2013 @ 16:45:50 #228
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_124686797
Wat is de meest simpele manier om de voorlopige aanslag stop te zetten? Ik heb nu het programma Verzoek of wijzigen voorlopige aanslag 2013 gedownload maar daar moet ik al mijn inkomensgegevens en nog veel meer invullen.

Ik wil alleen niet dat het herberekend wordt maar simpelweg stop gezet... Kan dit echt niet op een andere makkelijkere manier?
  zaterdag 30 maart 2013 @ 18:17:37 #229
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_124689706
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 15:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Als het ook van toepassing is op dit jaar, dan mag je er natuurlijk wel op vertrouwen dat het klopt.

[..]

Uit dat voorbeeldje dat je aanhaalt (blijkbaar van de website van de belastingdienst zelf) maak ik op dat het percentage van je eigen bijdrage aan de reiskosten van belang is, maar niet zozeer de afgelegde afstand. Daarom snap ik niet dat je beweerde dat je minstens van Leeuwarden naar Maastricht zou moeten reizen om voor de aftrek in aanmerking te komen.

Ik zou zeggen, geef het gewoon zo op en zie maar wat er uitkomt. Je draait niet meteen de bak in als je aftrekpostjes aan enige twijfel onderhevig zijn. :P
Veel werkgevers bieden een maximale reiskostenvergoeding, bijv 150 euro, dus als je dan verder weg woont, is de kans dat je die 70% bereikt die nodig is om iets terug te krijgen groter. Of slaat mijn redenering kant noch wal? :+.

En ik heb het maar gewoon ingevuld. Als ik niet had gegoogeld, had ik het niet eens geweten. Moeten ze het maar vermelden in het aangifteprogramma :).
Niet meer actief op Fok!
pi_124692219
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 18:17 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Veel werkgevers bieden een maximale reiskostenvergoeding, bijv 150 euro, dus als je dan verder weg woont, is de kans dat je die 70% bereikt die nodig is om iets terug te krijgen groter. Of slaat mijn redenering kant noch wal? :+.

En ik heb het maar gewoon ingevuld. Als ik niet had gegoogeld, had ik het niet eens geweten. Moeten ze het maar vermelden in het aangifteprogramma :).
In theorie klopt dat inderdaad wel, maar ik denk dat de praktijk anders is. In de meeste gevallen zal het zo zijn dat òf de werknemer de lange reistijd zat wordt òf de werkgever eist dat de werknemer dichterbij komt wonen.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 19:34:54 #231
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_124692415
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 19:29 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

In theorie klopt dat inderdaad wel, maar ik denk dat de praktijk anders is. In de meeste gevallen zal het zo zijn dat òf de werknemer de lange reistijd zat wordt òf de werkgever eist dat de werknemer dichterbij komt wonen.
In mijn geval het eerste, inmiddels, dus dit is voorlopig ook het laatste jaar dat ik een beroep kan doen op reiskosten aftrek ;). Maar als de werkgever een bepaald budget beschikbaar heeft voor reiskosten, dan zal het hem toch aan zijn reet roesten hoeveel de werknemer zelf nog moet bijbetalen? :) Maar goed, ik heb een grote werkgever (zo'n 500 man), misschien dat een kleine werkgever er moeilijker over doet :).
Niet meer actief op Fok!
pi_124696370
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 19:34 schreef Viking84 het volgende:

[..]

In mijn geval het eerste, inmiddels, dus dit is voorlopig ook het laatste jaar dat ik een beroep kan doen op reiskosten aftrek ;). Maar als de werkgever een bepaald budget beschikbaar heeft voor reiskosten, dan zal het hem toch aan zijn reet roesten hoeveel de werknemer zelf nog moet bijbetalen? :) Maar goed, ik heb een grote werkgever (zo'n 500 man), misschien dat een kleine werkgever er moeilijker over doet :).
Het heeft niet alleen met groot en klein te maken. Ik heb voor een transportbedrijf gewerkt waar men alleen mensen aannam die binnen 25 km van het bedrijf woonden. Zo zullen er nog wel meer bedrijven zijn die hun mensen dicht bij de werklocatie willen hebben zitten.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 22:57:22 #233
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_124703225
Ik had tweeënhalve rooitjes aan studiekosten af te trekken, dus dat tikte lekker aan :9
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_124710531
Vraagje. Ik ben momenteel aan het backpacken in Azië en eerlijk gezegd de aangifte helemaal vergeten. En ik heb ook geen computer om die aangifte software op te installeren. Half april ben ik weer in Nederland. Is het erg als ik het dan pas doe? Of betekent dat alleen dat de teruggave wat langer gaat duren?
  zondag 31 maart 2013 @ 10:38:49 #235
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124712007
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 04:37 schreef Thomas B. het volgende:
Vraagje. Ik ben momenteel aan het backpacken in Azië en eerlijk gezegd de aangifte helemaal vergeten. En ik heb ook geen computer om die aangifte software op te installeren. Half april ben ik weer in Nederland. Is het erg als ik het dan pas doe?
Nee.
quote:
Of betekent dat alleen dat de teruggave wat langer gaat duren?
Yup.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124712247
Hmm, nu ik het zo lees, bedenk ik mij dat mijn reiskosten niet 100% worden vergoed, omdat mijn werkgever een maximaal bedrag uitkeert. Is het gedeelte wat ik zelf betaal op te voeren als kosten?

Als ik het terug reken krijg ik voor 1840km vergoed terwijl ik gemiddeld 2400km rij.

/edit
Vervoer per auto.
  zondag 31 maart 2013 @ 11:40:07 #237
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_124712804
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 11:01 schreef xaban06 het volgende:
Hmm, nu ik het zo lees, bedenk ik mij dat mijn reiskosten niet 100% worden vergoed, omdat mijn werkgever een maximaal bedrag uitkeert. Is het gedeelte wat ik zelf betaal op te voeren als kosten?

Als ik het terug reken krijg ik voor 1840km vergoed terwijl ik gemiddeld 2400km rij.

/edit
Vervoer per auto.
zie paar posts boven je ;)
Niet meer actief op Fok!
  zondag 31 maart 2013 @ 14:49:29 #238
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_124718876
Het is vast al 100x gevraagd maar ik vind het niet.. waar moet je zorgtoeslag invullen?
Attended: UFC 99 - UFC 167 - UFC 175 - TUF 19 Finale - Invicta 13 - UFC 189 - Fight Night 84 / 87 / 90 - TUF 23 Finale - UFC 200 - UFC 205
4 time, 4 time, 4 time, 4 time TUP champion!!!
pi_124719281
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 14:49 schreef Tazmaniac het volgende:
Het is vast al 100x gevraagd maar ik vind het niet.. waar moet je zorgtoeslag invullen?
nergens
A mind with a heart of it's own
  zondag 31 maart 2013 @ 15:08:16 #240
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_124719599
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 14:59 schreef DrMarten het volgende:

[..]

nergens
Hmmz, mijn vriendin laat haar belastingshit invullen en zij moest haar zorgtoeslag nog doorgeven omdat die gast dat moest invullen?
Attended: UFC 99 - UFC 167 - UFC 175 - TUF 19 Finale - Invicta 13 - UFC 189 - Fight Night 84 / 87 / 90 - TUF 23 Finale - UFC 200 - UFC 205
4 time, 4 time, 4 time, 4 time TUP champion!!!
pi_124719743
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 15:08 schreef Tazmaniac het volgende:

[..]

Hmmz, mijn vriendin laat haar belastingshit invullen en zij moest haar zorgtoeslag nog doorgeven omdat die gast dat moest invullen?
Je zorgtoeslag hoef je niet in je aangifte te vermelden. Dus als die gast zegt dat ie het nodig heeft om de aangifte in te vullen, dan lult ie uit zijn nek.
Misschien dat hij als extra service even kijkt of haar toeslagen nog kloppen, das wat anders natuurlijk.
A mind with a heart of it's own
pi_124720026
Als ik nu alleen zorgtoeslag over 2012 wil aanvragen, hoe zorg ik er dan voor dat deze niet in 2013 doorloopt? Is dat een kwestie van aanvragen, bevestiging ontvangen en dan stop zetten?
  zondag 31 maart 2013 @ 16:32:47 #243
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_124722572
Is er iemand die toevallig het aangifteprogramma inkomstenbelasting voor ondernemers heeft?

De belastingdienst is weer eens vergeten om mij als ondernemer aan te merken, maar heeft dit bij mijn vennoot wel gedaan. ;(

Bestandsnaam is wa2012_win_setup.exe ...

En nee, mijn vennoot kan hem nu even niet naar me toe sturen -O-
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
  zondag 31 maart 2013 @ 16:37:20 #244
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_124722747
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 15:20 schreef Adrie072 het volgende:
Als ik nu alleen zorgtoeslag over 2012 wil aanvragen, hoe zorg ik er dan voor dat deze niet in 2013 doorloopt? Is dat een kwestie van aanvragen, bevestiging ontvangen en dan stop zetten?
Ja. Sterker nog. Direct nadat je de aanvraag voor 2012 hebt gedaan (checken of het binnen is via 'statusoverzicht'), kun je een stopzetting per 1-1-2013 doorgeven. Daarvoor hoef je dus niet de brief af te wachten.

quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 04:37 schreef Thomas B. het volgende:
Vraagje. Ik ben momenteel aan het backpacken in Azië en eerlijk gezegd de aangifte helemaal vergeten. En ik heb ook geen computer om die aangifte software op te installeren. Half april ben ik weer in Nederland. Is het erg als ik het dan pas doe? Of betekent dat alleen dat de teruggave wat langer gaat duren?
je kunt telefonisch uitstel voor je aangifte krijgen, goed luisteren naar het keuzemenu, moet je wel vanuit Azie 00-31(0)800-0543 kunnen draaien.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  zondag 31 maart 2013 @ 16:40:29 #245
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_124722857
Dus vrijdag een spotje op de radio:

U kunt tot zondag aangifte doen..
(top.. komt goed uit *O* )

Dus ik vanmorgen fijn naar de belastingdienst gesurft, programma gedownload..
Wil ik inloggen... heb ik een digid nodig...
Die heb ik niet of is verlopen... (word na 5 werkdagen toegestuurd)

Kan dus helemaal niet zondag aangifte doen.. }:| :(
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 31 maart 2013 @ 16:44:55 #246
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124723013
quote:
18s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:40 schreef Snowballed het volgende:
Dus vrijdag een spotje op de radio:

U kunt tot zondag aangifte doen..
(top.. komt goed uit *O* )

Dus ik vanmorgen fijn naar de belastingdienst gesurft, programma gedownload..
Wil ik inloggen... heb ik een digid nodig...
Die heb ik niet of is verlopen... (word na 5 werkdagen toegestuurd)

Kan dus helemaal niet zondag aangifte doen.. }:| :(
daar had je ook niet eerder over na kunnen denken idd....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 31 maart 2013 @ 16:45:48 #247
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_124723050
quote:
6s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:44 schreef Nizno het volgende:

[..]

daar had je ook niet eerder over na kunnen denken idd....
Ik hoor toch duidelijk dat spotje op de radio?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 31 maart 2013 @ 16:47:13 #248
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124723093
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:45 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik hoor toch duidelijk dat spotje op de radio?
ow en het spotje moet vertellen dat je natuurlijk niet je digid moet vergeten
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 31 maart 2013 @ 16:48:54 #249
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_124723152
quote:
6s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:47 schreef Nizno het volgende:

[..]

ow en het spotje moet vertellen dat je natuurlijk niet je digid moet vergeten
Hoe moet ik weten dat ik dat nodig heb om aangifte te doen?

U kunt mij zondag bereiken

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 31 maart 2013 @ 16:52:53 #250
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124723323
stroom heb je ook nodig?
Ook melden?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 31 maart 2013 @ 16:57:24 #251
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_124723513
quote:
6s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:52 schreef Nizno het volgende:
stroom heb je ook nodig?
Ook melden?
:')
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_124725268
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:32 schreef webspider het volgende:
Is er iemand die toevallig het aangifteprogramma inkomstenbelasting voor ondernemers heeft?

De belastingdienst is weer eens vergeten om mij als ondernemer aan te merken, maar heeft dit bij mijn vennoot wel gedaan. ;(

Bestandsnaam is wa2012_win_setup.exe ...

En nee, mijn vennoot kan hem nu even niet naar me toe sturen -O-
Je moet eerst uitgenodigd worden om zo'n aangifte te doen. Briefje sturen dus.
  zondag 31 maart 2013 @ 18:08:13 #253
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124725769
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:32 schreef webspider het volgende:
Is er iemand die toevallig het aangifteprogramma inkomstenbelasting voor ondernemers heeft?

De belastingdienst is weer eens vergeten om mij als ondernemer aan te merken, maar heeft dit bij mijn vennoot wel gedaan. ;(

Bestandsnaam is wa2012_win_setup.exe ...

En nee, mijn vennoot kan hem nu even niet naar me toe sturen -O-
quote:
2s.gif Op donderdag 21 maart 2013 20:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Misschien dat meer mensen hem gebruiken willen: hier is hij wel te downloaden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 31 maart 2013 @ 20:42:31 #254
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_124731283
Mijn OB staat pas 2 april op den rekening van de BD zie ik maar wel voor 1 april overgemaakt
Paasweekend enzo. Gaan ze daar nog moeilijk over doen?
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  zondag 31 maart 2013 @ 20:49:46 #255
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124731621
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 20:42 schreef Stefan het volgende:
Mijn OB staat pas 2 april op den rekening van de BD zie ik maar wel voor 1 april overgemaakt
Paasweekend enzo. Gaan ze daar nog moeilijk over doen?
Als het de eerste keer is, niet.
Dan krijg je hoogstens een mededeling van het verzuim.

Dit is wel een IB-topic. Geen OB. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 31 maart 2013 @ 21:00:30 #256
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_124732145
I know maar hier zitten de experts
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_124734582
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:37 schreef Andromache het volgende:

je kunt telefonisch uitstel voor je aangifte krijgen, goed luisteren naar het keuzemenu, moet je wel vanuit Azie 00-31(0)800-0543 kunnen draaien.
Dat kan niet, dan zou ie kantoor buitenland moeten bellen en dat gaat ook niet in het weekend ;)
A mind with a heart of it's own
pi_124738371
Een paar dagen later aangifte doen vinden ze niet erg hoor.
Facts don't care about your feelings
  zondag 31 maart 2013 @ 23:02:22 #259
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_124739020
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 21:50 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Dat kan niet, dan zou ie kantoor buitenland moeten bellen en dat gaat ook niet in het weekend ;)
Het is mij ooit gelukt vanuit frankrijk 00-31-800-0543 te draaien. als dat hem ook lukt, kun je via het keuzemenu bij de 'uitstelcomputer' uitstel krijgen via de druktoetsen
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_124739222
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2013 11:40 schreef Viking84 het volgende:

[..]

zie paar posts boven je ;)
Gelezen, maar ik heb nog steeds geen antwoord :(
pi_124739530
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:37 schreef Andromache het volgende:

[..]

Ja. Sterker nog. Direct nadat je de aanvraag voor 2012 hebt gedaan (checken of het binnen is via 'statusoverzicht'), kun je een stopzetting per 1-1-2013 doorgeven. Daarvoor hoef je dus niet de brief af te wachten.

[..]

je kunt telefonisch uitstel voor je aangifte krijgen, goed luisteren naar het keuzemenu, moet je wel vanuit Azie 00-31(0)800-0543 kunnen draaien.
Zorgtoeslag 2012 die met terugwerkende kracht in 2013 wordt aangevraagd loopt NIET automatisch door naar 2013. Stopzetting zorgtoeslag 2013 per 01-01-2013 is derhalve overbodig.
  zondag 31 maart 2013 @ 23:13:05 #262
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_124739679
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2013 23:10 schreef belfis het volgende:

[..]

Zorgtoeslag 2012 die met terugwerkende kracht in 2013 wordt aangevraagd loopt NIET automatisch door naar 2013. Stopzetting zorgtoeslag 2013 per 01-01-2013 is derhalve overbodig.
pertinent niet waar, je zit verkeerd belfis
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_124740111
Nee hoor hij heeft gelijk, of dit is recentelijk veranderd. Als je met terugwerkende kracht zorgtoeslag aanvraagt, zal het niet automatisch doorlopen na het jaar erop. Je zal voor het huidige jaar dan opnieuw de aanvraag moeten doen. Doe je dit gewoon op tijd, dan loopt het vanaf dat moment wel automatisch door.
Facts don't care about your feelings
  zondag 31 maart 2013 @ 23:23:23 #264
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_124740209
het is dus recentelijk veranderd. geloof mij nou.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_124740425
Kan wel zo zijn, hoef je niet zo je zin door te drammen :') liever een linkje of dat ergens staat aangegeven.
Facts don't care about your feelings
pi_124740823
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 23:23 schreef Andromache het volgende:
het is dus recentelijk veranderd. geloof mij nou.
Ik weet niet of ik u moet geloven. Heeft u een bron dat de regelgeving t.a.v. dit punt is gewijzigd?
Tot nu toe heb ik het niet meegemaakt dat een toeslag die met terugwerkende kracht werd aangevraagd voor het jaar daarop automatisch werd verlengd. Maar het kan zijn dat dit situaties betrof waarbij het inkomen dicht bij de inkomensgrens van de toeslag lag.

De Belastingwijzer 2013 (belastingjaar 2012) van het FNV vermeldt op bladzijde 291 het volgende:
quote:
U kunt overwegen om als wijziging door te geven een inkomen dat enkele duizenden euro's hoger is dan de grens voor de toeslagen. U ontvangt dan een voorschotbeschikking van ¤ 0, maar als achteraf het inkomen toch lager blijkt te zijn, zult u alsnog een definitieve beschikking voor de toeslag ontvangen. Houd er dan wel rekening mee dat u het daaropvolgende jaar niet automatisch een nieuwe voorschotbeschikking krijgt.
  zondag 31 maart 2013 @ 23:55:59 #267
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_124741789
je bron doelt op iets anders. dat is als je voor het lopende jaar een aanvraag doet die nul euro oplevert. die wordt eind dit jaar niet verlengd naar 2014. als je nu een aanvraag doet voor 2012 wordt die hoe dan ook verlengd naar 2013.

mijn bron: de praktijk en de BelTelmevrouwen van afgelopen vrijdag. (2!)
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 1 april 2013 @ 00:31:29 #268
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124743648
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 23:27 schreef YoshiBignose het volgende:
Kan wel zo zijn, hoef je niet zo je zin door te drammen :') liever een linkje of dat ergens staat aangegeven.
helaas uit ervaring, van lief ook weer stop moeten zetten omdat ze na 1-1 aanvroeg voor afgelopen jaar.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_124744387
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2013 23:10 schreef belfis het volgende:

[..]

Zorgtoeslag 2012 die met terugwerkende kracht in 2013 wordt aangevraagd loopt NIET automatisch door naar 2013. Stopzetting zorgtoeslag 2013 per 01-01-2013 is derhalve overbodig.
Zorgtoestag gaat wel automatisch door.
quote:
Wij zetten stop

Wij zetten de toeslag automatisch stop als:

• de persoon op wiens naam de toeslag stond, is overleden
• uw jongste kind 18 jaar is geworden en u kindgebonden budget hebt
• u gaat samenwonen met iemand die dezelfde toeslagen krijgt
Bron
  maandag 1 april 2013 @ 01:37:10 #270
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_124746391
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 17:50 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je moet eerst uitgenodigd worden om zo'n aangifte te doen. Briefje sturen dus.
Dat probeer ik al meer dan een jaar -O-
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
pi_124747126
Informatie Belastingdienst:
quote:
Wij zetten stop

Wij zetten de toeslag automatisch stop als:

• de persoon op wiens naam de toeslag stond, is overleden
• uw jongste kind 18 jaar is geworden en u kindgebonden budget hebt
• u gaat samenwonen met iemand die dezelfde toeslagen krijgt
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 00:46 schreef Light het volgende:

[..]

Zorgtoestag gaat wel automatisch door.

[..]

Bron
Kennelijk is er in de procedure iets gewijzigd. De informatie van het FNV - Belastingwijzer 2013 en bijvoorbeeld in 4.5 van de onderstaande link met als laatste update december 2012 is dan niet meer van toepassing c.q. verouderd. (zoals ook de datum 1 april / 1 september in deze link en hetgeen onder 4.6 is vermeld voor de zorgtoeslag 2014)

Vraag: wordt er in het jaar van aanvraag toeslag met terugwerkende kracht óók een beschikking voor het nieuwe jaar verzonden? Hier: 2013. Of loopt simpelweg het recht op de toeslag door en krijgt men pas bericht nadat de aangifte over het nieuwe jaar definitief is vastgesteld en gebleken is dat er opnieuw recht is op de toeslag?
quote:
Als u gebruikmaakt van het recht om zorgtoeslag met terugwerkende kracht aan te vragen moet u overigens rekening houden met een aanvullende regeling. Uw zorgtoeslag komt dan namelijk niet langer in aanmerking voor automatische verlenging zoals die is beschreven onder punt 3. Dat betekent dat u voor het volgende jaar opnieuw zorgtoeslag zult moeten aanvragen.
http://plazilla.com/zorgt(...)oogte-en-voorwaarden


[ Bericht 2% gewijzigd door belfis op 01-04-2013 02:16:34 ]
pi_124749117
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 10:38 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee.

[..]

Yup.
Bedankt. Dan maar even wachten.

En de uitstellijn heb ik niet meer geprobeerd.
pi_124752842
Bedankt voor de reacties, heb de toeslag per 1-1-2013 stopgezet. Als je wilt stopzetten en de reden daarvoor is een verandering in je inkomen, dan wil de belastingdienst dat je die wijziging doorgeeft. Op basis daarvan wordt dan een nieuwe toeslag berekend.

Is het acceptabel om voor stopzetten te kiezen ook al is een verandering in het inkomen de achterliggende reden? Het gewijzigd inkomen wordt bij deze keuze niet doorgegeven.
  maandag 1 april 2013 @ 12:52:23 #274
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124753170
Voor de discussie over toeslagen is er een apart topic: WGR / [Centraal] Toeslagen #1 :s)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124753308
Vraag verplaatst, merci.
pi_124909294
Korte vraag, sorry voor de kick

Recent aangifte gedaan. Ben echter iets vergeten af te trekken, kan ik mijn aangifte gewoon opnieuw invullen en versturen?
pi_124909500
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 11:41 schreef elby1988 het volgende:
Korte vraag, sorry voor de kick

Recent aangifte gedaan. Ben echter iets vergeten af te trekken, kan ik mijn aangifte gewoon opnieuw invullen en versturen?
Kan nog wel. Als je de aanslag krijgt wel even controleren of ze de meest recente aangifte hebben gebruikt.
pi_124909805
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 11:46 schreef DonJames het volgende:

[..]

Kan nog wel. Als je de aanslag krijgt wel even controleren of ze de meest recente aangifte hebben gebruikt.
Super!

Edit: Resteert mij nog een andere vraag. Stel, mijn persoonlijke aftrekposten zijn zo hoog dat ik ze niet kan benutten, dat kan ik ze toch meenemen naar vorig jaar? Heb het een en ander opgezocht, oa: http://financieel.infonu.(...)ting-verrekenen.html

Echter is mij nog niet geheel duidelijk hoe dat in zijn werk gaat. Moet je dat bedrag gewoon onthouden en volgend jaar invullen bij restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren?

Voorbeeld: stel: Inkomen is 6000, je betaalt dus geen loonheffng maa hebt wel aftrekposten tot 1500 euro. Mag je deze 1500 euro meenemen, of geldt dat alleen als je meer dan 6000 euro aftrekposten zou hebben, en je verzamelinkomen negatief zou zijn? En zou het dan zo zijn dat je je negatieve verzamelinkomen bij inkomen mag zetten in 2013?..

Dank alvast!

[ Bericht 25% gewijzigd door elby1988 op 05-04-2013 12:06:18 ]
  vrijdag 5 april 2013 @ 12:14:14 #279
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124910351
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 11:56 schreef elby1988 het volgende:

[..]

Super!

Edit: Resteert mij nog een andere vraag. Stel, mijn persoonlijke aftrekposten zijn zo hoog dat ik ze niet kan benutten, dat kan ik ze toch meenemen naar vorig jaar? Heb het een en ander opgezocht, oa: http://financieel.infonu.(...)ting-verrekenen.html

Echter is mij nog niet geheel duidelijk hoe dat in zijn werk gaat. Moet je dat bedrag gewoon onthouden en volgend jaar invullen bij restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren?
Ja.
quote:
Voorbeeld: stel: Inkomen is 6000, je betaalt dus geen loonheffng maa hebt wel aftrekposten tot 1500 euro. Mag je deze 1500 euro meenemen, of geldt dat alleen als je meer dan 6000 euro aftrekposten zou hebben, en je verzamelinkomen negatief zou zijn? En zou het dan zo zijn dat je je negatieve verzamelinkomen bij inkomen mag zetten in 2013?..
Bij een inkomen van 6000 en een aftrekpost van 1500 bedraagt het belastbaar bedrag 4500.
Als je aftrekpost hoger is dan je inkomen, heb je een restant persoongebonden aftrek. Die wordt ook op de aanslag vermeld. In dit geval is je verzamelinkomen niet negatief maar nul.
quote:
Dank alvast!
Graag gedaan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124910970
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 12:14 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja.

[..]

Bij een inkomen van 6000 en een aftrekpost van 1500 bedraagt het belastbaar bedrag 4500.
Als je aftrekpost hoger is dan je inkomen, heb je een restant persoongebonden aftrek. Die wordt ook op de aanslag vermeld. In dit geval is je verzamelinkomen niet negatief maar nul.

[..]

Graag gedaan.
Duidelijk. Dus mijn aftrek is eigenlijk zinloos als ik 6000 euro verzamelinkomen heb met 1000 aftrek. Jammer, maar helaas! weer wat geleerd, net zoals dat middelen wat ik zeker nog ga onthouden voor komende jaren..
  vrijdag 5 april 2013 @ 12:38:25 #281
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124911139
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 12:33 schreef elby1988 het volgende:

[..]

Duidelijk. Dus mijn aftrek is eigenlijk zinloos als ik 6000 euro verzamelinkomen heb met 1000 aftrek. Jammer, maar helaas! weer wat geleerd, net zoals dat middelen wat ik zeker nog ga onthouden voor komende jaren..
Inderdaad. Zolang er nog een inkomen is, zal de aftrekpost daar mee worden verrekend.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 5 april 2013 @ 13:17:14 #282
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_124912323
Weet iemand rond welke maand het geld dit jaar wordt betaalt?

wanneer je alles gewoon voor april hebt ingevoerd :)
pi_124912367
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 5 april 2013 @ 14:27:16 #284
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124914560
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 13:17 schreef mr-green het volgende:
Weet iemand rond welke maand het geld dit jaar wordt betaalt?

wanneer je alles gewoon voor april hebt ingevoerd :)
Kijk eens in de eerste post van dit topic. :{
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124914666
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 13:17 schreef mr-green het volgende:
Weet iemand rond welke maand het geld dit jaar wordt betaalt?

wanneer je alles gewoon voor april hebt ingevoerd :)
ZIE - MIJN - SIGNATURE

Eindelijk, kon hem gebruiken :P
  vrijdag 5 april 2013 @ 14:39:21 #286
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_124914948
lol bedankt ;)
pi_124916041
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:08 schreef Zinedinho het volgende:
Weet iemand of het nog mogelijk is om een aangifte van 2 jaar geleden (2011) in te vullen, terwijl ik die vorig jaar al heb ingevuld? Ik ben er eigenlijk pas dit jaar echt achter gekomen dat er bepaalde kosten( zorg en reis) afgetrokken kunnen worden van je belasting waardoor het bedrag die ik terugkrijg een stukje hoger word. Alleen heb ik vorig jaar al een bedrag ontvangen, maar wanneer ik alle gegevens opnieuw invoer met de aftrekposten krijg ik nu zo'n 200 euro meer terug dan ik daadwerkelijk heb gekregen. (Zojuist bekeken in mijn rabobankieren)
Ik heb in 2011 voor 400 euro aan tandartskosten gemaakt die niet onder mijn verzekering vielen en ik mocht ook nog reiskosten naar het werk aftrekken. Doet de belastingdienst aan herberekeningen of is het een kwestie van te laat, pech gehad? :P

Ik bedacht me dit net opeens en 200 euro is toch veel geld voor een arme student... O-)
3 weken geleden opnieuw ingevuld en opgestuurt en ik zie zojuist dat er 195 euro is bijgeschreven. Een zeer welkome meevaller. Bedankt BD _O_
pi_124921378
Al een tijd geen aangifte meer gedaan. Afgelopen jaar gewoon het hele jaar fulltime gewerkt, ik heb geen koophuis, geen leaseauto of iets. Lopende schulden nog een restantje van een persoonlijke lening en stufischuld bij DUO.

Dan is de kans op teruggave vrij minimaal toch, of is dat zo niet zo zwartwit te zeggen?
pi_124922196
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 17:33 schreef Modus het volgende:
Al een tijd geen aangifte meer gedaan. Afgelopen jaar gewoon het hele jaar fulltime gewerkt, ik heb geen koophuis, geen leaseauto of iets. Lopende schulden nog een restantje van een persoonlijke lening en stufischuld bij DUO.

Dan is de kans op teruggave vrij minimaal toch, of is dat zo niet zo zwartwit te zeggen?
Het kan nooit kwaad om het prgramma even in te vullen. Als je 1 inkomen hebt en verder geen bijzonderheden kom je normaal gesproken op nul uit. Echter, soms wl het zo zijn dat er toch teveel loonheffing is ingehouden. Ik had ook niks bijzonders. Toch 65 Euro terug.
A mind with a heart of it's own
pi_124922481
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 12:33 schreef elby1988 het volgende:

[..]

Duidelijk. Dus mijn aftrek is eigenlijk zinloos als ik 6000 euro verzamelinkomen heb met 1000 aftrek. Jammer, maar helaas! weer wat geleerd, net zoals dat middelen wat ik zeker nog ga onthouden voor komende jaren..
Maar je hebt wel kans dat je dan in aanmerking komt voor Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven als het om ziektekosten gaat. Dus dan kun je het beter wel aanpassen.
pi_124922559
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 18:06 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Maar je hebt wel kans dat je dan in aanmerking komt voor Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven als het om ziektekosten gaat. Dus dan kun je het beter wel aanpassen.
Helaas ben ik nog een gezonde spruit van 24, dus heb geen ziektekosten gehad, alleen wat tandarts maar dat zal wel weer niet meetellen... ;-)

Of heb je hier misschien wat meer informatie over? Op internet vind ik namelijk alleen dat het sinds 2009 niet meer bestaat..

Edit: Net als de TBU-regeling heeft de TSZ-regeling het karakter van een inkomensondersteunende maatregel aan de uitgavenkant. Daarnaast zal de tegemoetkoming in de TSZ-regeling net als in de oude TBU-regeling zonder aanvraag van de belastingplichtige door de Belastingdienst worden toegekend

Afwachten dus :)
pi_124924528
Ja, en tandartskosten zijn ook ziektekosten.
pi_124924793
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 19:03 schreef bloodymary1 het volgende:
Ja, en tandartskosten zijn ook ziektekosten.
Kan je die nog invullen bij bijzondere ziektekosten dan? Dacht dat dat eruit was.. Ik kan mijn tandartskosten die niet vergoed worden gewoon invullen bij geneeskundige danwel heelkundige hulp?

Edit: Zo ja, is mijn TSZ zon 286 euro :) Dank alvast! ;-)

[ Bericht 10% gewijzigd door elby1988 op 05-04-2013 19:14:34 ]
pi_124929681
Dat klopt ja, tandartskosten zijn gewoon geneeskundige hulp. Alleen de kosten die niet vergoed worden uiteraard. Hopelijk lukt het zo!
pi_133779076
Iedereen heeft netjes zijn aangifte gedaan, dus het is nu lekker rustig.
Voor de aangifte van 2013 heb ik wel al een vraagje:

Ik wil mijn verzamelinkomen drastisch omlaag brengen om zo nog mooi huurtoeslag (en wat meer zorgtoeslag) binnen te krijgen.
Lijfrente-aftrek is een mogelijkheid maar levert me vrij weinig op.
Nu zit ik te kijken naar aftrek van studiekosten. Ik wil de studiekosten van mijn vriendin aftrekken om zo ons verzamelinkomen te verlagen.

Als zij een deel van het jaar studiefinanciering ontvangt, moet ik deze dan meenemen in de berekening of hoef ik alleen studiefinanciering mee te namen die betrekking heeft op het studiejaar 2013/2014?
Eerst denken, dan typen
pi_133779427
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:31 schreef Piger het volgende:
Iedereen heeft netjes zijn aangifte gedaan, dus het is nu lekker rustig.
Voor de aangifte van 2013 heb ik wel al een vraagje:

Ik wil mijn verzamelinkomen drastisch omlaag brengen om zo nog mooi huurtoeslag (en wat meer zorgtoeslag) binnen te krijgen.
Lijfrente-aftrek is een mogelijkheid maar levert me vrij weinig op.
Nu zit ik te kijken naar aftrek van studiekosten. Ik wil de studiekosten van mijn vriendin aftrekken om zo ons verzamelinkomen te verlagen.

Als zij een deel van het jaar studiefinanciering ontvangt, moet ik deze dan meenemen in de berekening of hoef ik alleen studiefinanciering mee te namen die betrekking heeft op het studiejaar 2013/2014?
Je moet de ontvangen stufi over kalenderjaar 2013 meenemen. Dus deels (eventueel)stufi over studiejaar 2012/2013 en deels over 2013/2014
  zaterdag 30 november 2013 @ 18:56:47 #297
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_133779660
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:31 schreef Piger het volgende:
Iedereen heeft netjes zijn aangifte gedaan, dus het is nu lekker rustig.
Ik heb nog geen aangifte gedaan, hoor. Dus rustig is het allerminst. :P
quote:
Voor de aangifte van 2013 heb ik wel al een vraagje:

Ik wil mijn verzamelinkomen drastisch omlaag brengen om zo nog mooi huurtoeslag (en wat meer zorgtoeslag) binnen te krijgen.
Lijfrente-aftrek is een mogelijkheid maar levert me vrij weinig op.
Nu zit ik te kijken naar aftrek van studiekosten. Ik wil de studiekosten van mijn vriendin aftrekken om zo ons verzamelinkomen te verlagen.

Als zij een deel van het jaar studiefinanciering ontvangt, moet ik deze dan meenemen in de berekening of hoef ik alleen studiefinanciering mee te namen die betrekking heeft op het studiejaar 2013/2014?
Ten eerste: is je vriendin je fiscaal partner?
Zo ja,...
Ten tweede: met stufi zul je (gedeeltelijk) gebruik moeten maken van de normbedragen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_133780061
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik heb nog geen aangifte gedaan, hoor. Dus rustig is het allerminst. :P

[..]

Ten eerste: is je vriendin je fiscaal partner?
Zo ja,...
Ten tweede: met stufi zul je (gedeeltelijk) gebruik moeten maken van de normbedragen.
1. Ja
2. De normbedragenregeling geldt alleen voor studiejaar 2012/2013 terwijl ik de studiekosten van 2013/2014 wilt aftrekken. Dat maakt het juist zo ingewikkeld. Op het studiejaar 2012/2013 is sowieso geen recht op aftrek, vanwege de normbedragen. Voor 2013/2014 zou dat is dus misschien anders zijn vanwege de nieuwe methodiek.
Hoe moet je namelijk de ontvangen studiefinanciering verdelen over de 2 verschillende methoden?
Eerst denken, dan typen
pi_133785725
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2013 19:09 schreef Piger het volgende:

[..]

1. Ja
2. De normbedragenregeling geldt alleen voor studiejaar 2012/2013 terwijl ik de studiekosten van 2013/2014 wilt aftrekken. Dat maakt het juist zo ingewikkeld. Op het studiejaar 2012/2013 is sowieso geen recht op aftrek, vanwege de normbedragen. Voor 2013/2014 zou dat is dus misschien anders zijn vanwege de nieuwe methodiek.
Hoe moet je namelijk de ontvangen studiefinanciering verdelen over de 2 verschillende methoden?
je moet het per kalenderjaar bekijken, niet per studiejaar.
pi_133794394
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 21:50 schreef DonJames het volgende:

[..]

je moet het per kalenderjaar bekijken, niet per studiejaar.
ja dat wordt gezegd. Maar er wordt ook gezegd dat er twee verschillende regelingen gelden voor het aftrekken van studiekosten. Voor het nieuwe studiejaar dus een nieuwe regeling.
Eerst denken, dan typen
pi_133797551
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 02:50 schreef Piger het volgende:

[..]

ja dat wordt gezegd. Maar er wordt ook gezegd dat er twee verschillende regelingen gelden voor het aftrekken van studiekosten. Voor het nieuwe studiejaar dus een nieuwe regeling.
Ik ben ongeïnformeerd.

[ Bericht 13% gewijzigd door Maharbal op 01-12-2013 11:26:36 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')