abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 maart 2013 @ 20:55:57 #176
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_124458639
Ik vind het dit jaar zo raar van die spaar rekeningen? de helft van de rekeningen die we hebben staan er niet eens bij, bedragen kloppen ook voor geen meter (vooral van de betaal rekeningen.. en die rekeningen bestaan toch al een flinke tijd ( lang genoeg) ben ik nu verplicht om deze spaar rekeningen door te geven??? (ook al kom ik lang niet boven die gezamelijke vrijstelling) en als ze controleren komen ze toch tot de conclusie dat ik er niet boven zit :') :D
Uiteraard heb ik alles goed doorgerekend etc.
Tevens krijg ik flink minder terug maar kan geen rare dingen ontdekken.

[ Bericht 5% gewijzigd door MissHobje op 24-03-2013 21:39:29 ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_124471460
U blijft beneden de vrijstellingsgrens. U hoeft niets aan te geven.
U vermeldt bij de vraag: Had u bezittingen zoals beleggingen, spaargeld of een tweede woning - JA. Bij de tweede vraag: Waren uw bezittingen meer dan ¤ 21.139 c.q ¤ 42.278 (fiscale partners): NEE.

Overigens zijn de saldi van 1 januari 2012 bepalend. Kijkt u dat nog even na.
pi_124471564
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 20:17 schreef Omentuva het volgende:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer... In verband met het overlijden van mijn moeder mag ik twee inkomstenbelastingen invullen - mijn eigen (met bizar weinig erop) en die van mijn moeder. Gaat allemaal helemaal prima, maar ik loop ergens vast. Ik ontvang namelijk, in verband met het overlijden en het feit dat mijn moeder bij een niet-nader-te-noemen verzekeraar een verzekering had afgesloten, een erfrenteuitkering van ca. 5000 euro op jaarbasis. Moet ik deze uitkering (3 of 4 maanden in het afgelopen jaar; ik zou even op mijn bankrekening moeten kijken hoeveel precies) nu ook meenemen als 'inkomsten' voor mijzelf? Is wel handig om te weten - de uitkering loopt nog tot het moment dat mijn vader 65 zou zijn geworden in 2018...

En als iemand weet van het hoe en wat m.b.t. de erfrente en erfbelasting zou ik daar ook geen nee tegen zeggen, maar het is wat onzinnig om een compleet topic over te openen...
De premie die voor de erfrenteverzekering werd betaald zal fiscaal niet aftrekbaar zijn geweest (tenzij het een lijfrentevariant betrof) De uitkering is derhalve niet fiscaal belast. Wel telt de waarde van de erfrenteverzekering mee voor de vermogensrendementsheffing Box 3.
pi_124471749
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 01:06 schreef belfis het volgende:
Wel telt de waarde van de erfrenteverzekering mee voor de vermogensrendementsheffing Box 3.
1. De gehele waarde (van 27500 euro, give or take een beetje) of alleen wat er in mijn bankrekening hangt?
2. Niet voor de aangifte over 2012, als ik het goed heb? De erfrente is immers pas vrijgekomen in de loop van 2012, en dat is op zeker ná 1-1-2012. :)

Bedankt in ieder geval! :)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_124471916
@Omentuva:
De waarde van de polis ad. ¤ 27.500 behoort tot het belastbaar inkomen uit sparen en beleggen Box 3. Als de eerste periodieke uitkering in 2012 heeft plaatsgevonden telt deze waarde voor het eerst mee voor 2013 - peildatum 1 januari 2013. U betaalt 1,2% belasting over spaargeld / vermogen Box 3 boven de vrijstelling.
  maandag 25 maart 2013 @ 10:41:35 #181
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_124475970
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 00:57 schreef belfis het volgende:
U blijft beneden de vrijstellingsgrens. U hoeft niets aan te geven.
U vermeldt bij de vraag: Had u bezittingen zoals beleggingen, spaargeld of een tweede woning - JA. Bij de tweede vraag: Waren uw bezittingen meer dan ¤ 21.139 c.q ¤ 42.278 (fiscale partners): NEE.

Overigens zijn de saldi van 1 januari 2012 bepalend. Kijkt u dat nog even na.
Thanks en had ik idd op de 1 jan. datum berekend :) dan zit dat goed.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_124476337
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 01:47 schreef belfis het volgende:
@Omentuva:
De waarde van de polis ad. ¤ 27.500 behoort tot het belastbaar inkomen uit sparen en beleggen Box 3. Als de eerste periodieke uitkering in 2012 heeft plaatsgevonden telt deze waarde voor het eerst mee voor 2013 - peildatum 1 januari 2013. U betaalt 1,2% belasting over spaargeld / vermogen Box 3 boven de vrijstelling.
Alvast opgeschreven voor volgend jaar dan maar. Bedankt! :)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_124494890
Vraagje;

Ik heb gister mijn belastingsaangifte ingevult en helaas moet ik 350¤ terug betalen.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar dit vandaan komt, kan het er ook niet duidelijk uit opmaken eerlijk gezegd.

Ik wil het allemaal eerst even controleren met mijn jaaropgaaf en dan de belastingdienst bellen. Maar aangezien ik mijn jaaropgaaf kwijt ben wacht ik daar even mee ;)

Toch ben ik wel nieuwsgierig... Klopt het dat het (voorberekende) jaarsalaris je toetsingsinkomen is?
Zoja, dan heb ik wel teveel zorgtoeslag gekregen. Is dit ook allemaal berekend in je belastingsaangifte of gaat zorgtoeslag apart? (anders kan ik dat ook nog eens erbij rekenen :'( :{ )
pi_124497117
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:31 schreef 12345r het volgende:
Vraagje;

Ik heb gister mijn belastingsaangifte ingevult en helaas moet ik 350¤ terug betalen.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar dit vandaan komt, kan het er ook niet duidelijk uit opmaken eerlijk gezegd.

Ik wil het allemaal eerst even controleren met mijn jaaropgaaf en dan de belastingdienst bellen. Maar aangezien ik mijn jaaropgaaf kwijt ben wacht ik daar even mee ;)

Toch ben ik wel nieuwsgierig... Klopt het dat het (voorberekende) jaarsalaris je toetsingsinkomen is?
Zoja, dan heb ik wel teveel zorgtoeslag gekregen. Is dit ook allemaal berekend in je belastingsaangifte of gaat zorgtoeslag apart? (anders kan ik dat ook nog eens erbij rekenen :'( :{ )
Je toetsingsinkomen is gelijk aan je bruto inkomen vermindert met aftrekposten waar je mogelijk recht op kan hebben.

Je zorgtoeslag is niet verwerkt in je belastingaangifte; een aanslag daarvoor krijg je apart.
pi_124499325
Ik wil hier geen apart topic voor openen, er zijn vast wel mensen hier die het weten :)

Per 2013 krijg ik ''aanrechtsubsidie'' aangezien ik nu thuisblijf moeder ben. Op de site kon ik niet vinden hoe en wat, maar het gaat om een bedrag van +/- 1600 euro. Krijg ik dit in 1x of maandelijks een bedrag? Ik heb liever het laatste, maar kon het nergens aangeven bij de aanvraag. Of gaat dit automatisch zo?
pi_124502842
U kunt de algemene heffingskorting 2013 per maand laten uitbetalen. Dit doet u door een Voorlopige Aanslag in te dienen (voorlopige teruggaaf)realiseert u zich dat de algemene heffingskorting voor mensen geboren na 1962 elk jaar wordt afgebouwd met 6 2/3 %

Het bedrag dat u noemt ¤ 1600 kan niet kloppen. Afhankelijk van uw leeftijd, het al of niet aanwezig zijn van een kind jonger dan 6 jaar is de heffingskorting voor 2013 voor de niet verdienende partner óf 1468 óf ¤ 1355. Geboren vóór 1963 is de algemene heffingskorting ¤ 2001.
Voor de aanvraag: klik http://www.belastingdiens(...)anvragen_en_wijzigen
pi_124528008
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 21:38 schreef belfis het volgende:
U kunt de algemene heffingskorting 2013 per maand laten uitbetalen. Dit doet u door een Voorlopige Aanslag in te dienen (voorlopige teruggaaf)realiseert u zich dat de algemene heffingskorting voor mensen geboren na 1962 elk jaar wordt afgebouwd met 6 2/3 %

Het bedrag dat u noemt ¤ 1600 kan niet kloppen. Afhankelijk van uw leeftijd, het al of niet aanwezig zijn van een kind jonger dan 6 jaar is de heffingskorting voor 2013 voor de niet verdienende partner óf 1468 óf ¤ 1355. Geboren vóór 1963 is de algemene heffingskorting ¤ 2001.
Voor de aanvraag: klik http://www.belastingdiens(...)anvragen_en_wijzigen
Hey bedankt! Het zal inderdaad 1468 zijn, mijn fout.
pi_124537241
iemand nog interessante ideeen om te zorgen dat je vermogenbelasting legaal kan ontwijken?
of ideeen wat je er beste mee kan doen zonder dat je daar belasting over hoef te betalen? want aandelen enz komen ook allemaal in box 3 terecht

[ Bericht 82% gewijzigd door shaobotang op 26-03-2013 20:45:52 ]
pi_124537525
quote:
1s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:06 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Je toetsingsinkomen is gelijk aan je bruto inkomen vermindert met aftrekposten waar je mogelijk recht op kan hebben.

Je zorgtoeslag is niet verwerkt in je belastingaangifte; een aanslag daarvoor krijg je apart.
Helaas, dag 1000¤ :W

Komt de terugbetaling van de zorgtoeslag ook volgende maand?

Alvast bedankt!
pi_124538806
Hallo allemaal

Ik heb een vraag en heb de belastingdienst al gebeld maar zij gaven me een antwoord wat ik niet wilde horen en ik vroeg me af of er nog manieren zijn om dit legaal te omzijlen.

Ik heb eind 2011 (december) een gift gehad van mijn opa en oma uit china om te helpen een huis te kopen (ik hoef over dit bedrag geen belasting te betalen omdat het geld uit een andere familielid dan mijn ouders zijn en uit een ander land, dit heb ik al allemaal nagecheckt)
met de rest van mijn spaargeld heb ik uiteindelijk een appartementje kunnen kopen in februari.
en nou is volgens de belastingdienst er dus een vermogen op mijn bankrekening op 1 januari 2012
terwijl dit maar 2 maanden op mijn rekening heeft gestaan. toen ik belastingaangifte deed, staat er dus dat ik ruim 1000 euro moest betalen, nu heb ik de aangifte nog niet opgestuurd en heb ik met de belastingdienst gebeld om te vragen hoe het zit, en zij kwamen met wat onderzoek op het antwoord uit: je hebt pech, het stond per 1 januari op je rekening dus het is je vermogen en moet je de volle mep 1.2% vermogenbelasting betalen. wat ik dus beetje oneerlijk vind, want tja, ik heb immers maar 2 maanden rente daarover ontvangen. Nou ben ik ook nog eens achter door te vragen aan ze of ik belastingplichtig ben, dat ik het dus niet ben omdat ik geen brief heb ontvangen van ze ofzo (beetje dom dus, slapende honden wakker maken) maar goed.
Mijn vraag is dus, is er nog een manier om dit te omzeilen (want ja immers oneerlijk om vermogenbelasting over heel het jaar te betalen terwijl ik maar 2 maanden het heb gehad en ook nog eens eigenwoningforfait heb, wat uitkomt op dubbele belasting) en zoniet, ik ben niet belastingplichtig, als ik nu gewoon aangifte niet doe, ben ik dan strafbaar?

alvast bedankt voor jullie hulp!
pi_124546646
U heeft geen uitnodiging tot aangifte gekregen. Maar u weet dat u meer dan ¤ 45 belasting moet bijbetalen. De regel voor u is dat u vóór 1 juli 2013 aangifte moet doen over 2012. Lees het roze stuk in de link:
http://www.belastingdiens(...)oen_van_een_aangifte

U kunt zich natuurlijk van de domme houden. Maar tweede helft 2013 krijgt u zeer waarschijnlijk een brief om alsnog aangifte te doen. Een boete zal in uw situatie waarschijnlijk niet gegeven worden. Een verzuimboete is echter wel mogelijk.
En verder heeft u gewoon pech. Op de peildatum 2012 stond het geld op de rekening. Achteraf is dat niet meer te veranderen.

[ Bericht 5% gewijzigd door belfis op 26-03-2013 22:25:29 ]
  dinsdag 26 maart 2013 @ 22:32:29 #192
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124547721
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:14 schreef wushu123 het volgende:
Hallo allemaal

Ik heb een vraag en heb de belastingdienst al gebeld maar zij gaven me een antwoord wat ik niet wilde horen en ik vroeg me af of er nog manieren zijn om dit legaal te omzijlen.

Ik heb eind 2011 (december) een gift gehad van mijn opa en oma uit china om te helpen een huis te kopen (ik hoef over dit bedrag geen belasting te betalen omdat het geld uit een andere familielid dan mijn ouders zijn en uit een ander land, dit heb ik al allemaal nagecheckt)
met de rest van mijn spaargeld heb ik uiteindelijk een appartementje kunnen kopen in februari.
en nou is volgens de belastingdienst er dus een vermogen op mijn bankrekening op 1 januari 2012
terwijl dit maar 2 maanden op mijn rekening heeft gestaan. toen ik belastingaangifte deed, staat er dus dat ik ruim 1000 euro moest betalen, nu heb ik de aangifte nog niet opgestuurd en heb ik met de belastingdienst gebeld om te vragen hoe het zit, en zij kwamen met wat onderzoek op het antwoord uit: je hebt pech, het stond per 1 januari op je rekening dus het is je vermogen en moet je de volle mep 1.2% vermogenbelasting betalen. wat ik dus beetje oneerlijk vind, want tja, ik heb immers maar 2 maanden rente daarover ontvangen. Nou ben ik ook nog eens achter door te vragen aan ze of ik belastingplichtig ben, dat ik het dus niet ben omdat ik geen brief heb ontvangen van ze ofzo (beetje dom dus, slapende honden wakker maken) maar goed.
Mijn vraag is dus, is er nog een manier om dit te omzeilen (want ja immers oneerlijk om vermogenbelasting over heel het jaar te betalen terwijl ik maar 2 maanden het heb gehad en ook nog eens eigenwoningforfait heb, wat uitkomt op dubbele belasting) en zoniet, ik ben niet belastingplichtig, als ik nu gewoon aangifte niet doe, ben ik dan strafbaar?

Het antwoord op de vraag is kort en simpel: nee, op een legale wijze kun je hier niets aan doen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 22:34:00 #193
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124547860
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:45 schreef shaobotang het volgende:
iemand nog interessante ideeen om te zorgen dat je vermogenbelasting legaal kan ontwijken?
of ideeen wat je er beste mee kan doen zonder dat je daar belasting over hoef te betalen? want aandelen enz komen ook allemaal in box 3 terecht
Nu nog voor het jaar 2012? Dat had je eerder moeten bedenken. Je ben ruim een jaar te laat om het saldo op de peildatum te beïnvloeden.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 22:35:39 #194
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124547983
quote:
1s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:06 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Vergeet box 2 en box 3 niet. Ook die tellen mee voor het toetsingsinkomen.
quote:
pi_124548344
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:14 schreef wushu123 het volgende:
Hallo allemaal

Al was het 30 december op je rekening gekomen en had je het ergens op 1 januari weer uitgegeven, dan had je nog pech omdat je op 1 januari om 00.00 dat bedrag op je rekening hebt.
A mind with a heart of it's own
  dinsdag 26 maart 2013 @ 23:03:54 #196
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_124549812
Ik moet het nog steeds doen :X
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_124556235
Ik heb in 2012 reiskosten doorberekend aan een klant aan wie ik geen btw in rekening hoef te brengen. Ik heb per abuis voor de reiskosten ook geen btw in rekening gebracht, terwijl dat wel moet. Hoe moet ik deze situatie administratief oplossen bij mijn aangifte?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_124559555
Vraag 1:
Met het deel van mijn onderneming waarmee ik BTW-plichtig ben heb ik in 2012 een investering gedaan (computergerelateerd).

Door de Kleineondernemersregeling krijg ik (grote) vermindering van het af te dragen BTW-bedrag (ongeveer 70%). Het niet afgedragen BTW-bedrag moet ik uiteraard bij mijn omzet optellen.

Indien ik mijn investeringen afschrijf, moet ik hier dan ook het niet betaalde BTW-bedrag bij optellen, of kan ik desondanks deze BTW niet bij de afschrijving betrekken?

Vraag 2:
Samen met een computer heb ik ook een Apple Remote Control gekocht van ong. 20 euro. Deze staat vermeld op dezelfde factuur als de computer en is gelijktijdig betaald. Kan ik deze ook betrekken in de afschrijving, of moet ik deze bedragen splitsen daar dit individuele bedrag lager is dan 450 euro?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_124561157
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 22:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vergeet box 2 en box 3 niet. Ook die tellen mee voor het toetsingsinkomen.

[..]

Die was ik inderdaad vergeten, thanks voor de aanvulling! :)
pi_124561213
Ik ben de naam van een fiscale regeling/voordeel kwijt: In het jaar dat je plotseling een hogere inkomen hebt, dat je dat kan uitsmeren over een aantal jaren. Weet iemand de term van deze regeling die je kan aanvragen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')