abonnement Unibet Coolblue
pi_204987403
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 18:57 schreef Nizno het volgende:

[..]
[..]

Ok
Hallo
pi_205057150
Iemand al geld gekregen? Heb voor 1 mei de aangifte gedaan, maar hoor nog niks.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 15 juni 2022 @ 14:32:39 #128
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_205057311
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 14:05 schreef Homey het volgende:
Iemand al geld gekregen? Heb voor 1 mei de aangifte gedaan, maar hoor nog niks.
WGR / [Meldtopic] [2021] Wie heeft al een dagtekening van de BD?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_206308730
Definitieve aanslag 2021 is hier voor ons tweeën binnen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206372642
Tot nu toe kreeg ik altijd direct een definitieve aanslag maar nu blijkbaar eerst een voorlopige. Dit jaar heb ik de aangifte wel een paar maanden later gedaan omdat ik er eerst zelf niet helemaal uit kwam en daardoor had ik in eerste instantie een afspraak met een belastingconsulent laten maken (dus automatisch uitstel). Daarbij had ik geen brief dat ik aangifte moest doen dus dan ben je sowieso niet aan die deadline van 1 mei gebonden. Uiteindelijk de aangifte toch zelf gedaan maar zat wel met enkele onduidelijkheden.
Ten eerste is het zo dat ik vorig jaar een periode minder inkomen heb gehad door een fout van de uitkeringsinstantie. Dat is later rechtgezet en dit missende deel inkomen heb ik later alsnog gekregen maar dan is het huidige nieuwe jaar. Daardoor is het inkomen van 2021 eigenlijk te laag en van dit jaar hoger dan normaal gesproken.
Nu heb ik vanwege chronische ziekte een aantal aftrekposten. Normaal zie je met het opvoeren van deze aftrekposten het terug te krijgen bedrag oplopen, echter dit keer was dit bedrag al 706 euro (geheel zonder een aftrekpost op te voeren) en blijft dit bedrag ook hetzelfde bij het invullen van de posten. Ik vroeg me dus af of het wel zinvol was om alles in te gaan voeren aangezien het terug te krijgen bedrag toch hetzelfde zou blijven. Op advies van de belastingtelefoon heb ik dit uiteindelijk toch gedaan omdat mocht het inkomen over 2021 te laag blijken om volledig van de aftrekposten gebruik te kunnen maken dan zou dit mogelijk doorgeschoven kunnen worden naar de aangifte over 2022 straks.
Nu heb ik van bijna alle aftrekposten gewoon bewijzen: een aangepast dieet, dokterskosten + medicatie die op geen enkele andere manier vergoed worden, vaste bewassingskosten van 300 euro waar geen bewijs voor benodigd is, behalve nog reiskosten naar een arts waar ik het advies kreeg van een goeie kennis om hier 19 cent per kilometer te nemen (zoals ik elk jaar deed). Daar heb ik nooit vragen over gehad en ik dacht dat dit correct was. Maar lees nu dat je daar de werkelijke kosten moet invullen en dus een hele rekentruc moet toepassen om aan dit bedrag te komen (kilometerstand bij aankoop auto, alle bewijzen van benzine, etc etc). Dit heb ik niet goed bijgehouden en ik kon dus enkel een berekening maken a.d.h.v. die 19 cent per km als uitgangspunt te nemen.

Lees nu dat het eerst ook door ANWB zo werd aangeraden en dat er later een artikel is verschenen dat dit niet altijd door de fiscus wordt geaccepteerd. Er stond dat dit bedrag hoogstens omlaag kon worden gebracht bij het hanteren van die 19 cent per km, ook al zou je bij de werkelijke kosten via die officieele berekening nog aan een veel hoger bedrag komen zelfs. Nu is mijn vraag of de fiscus dit bedrag gewoon aanpast of dat je ook direct een boete erbij gaat krijgen als blijkt dat je die 19 cent per kilometer hebt genomen en niet de juiste berekening hebt gemaakt? Of is dat in mijn geval al niet zo aangezien het wel/niet opvoeren van die uitgavenpost geen verschil maakt in het terug te krijgen bedrag?
Ik zou het nog aan kunnen passen en de hele kostenpost eruit kunnen halen maar dan is dit misschien juist raar en denken ze juist dat ik de aangifte moedwillig foutief heb getracht in te vullen tot blinkt dat ze het nog gaan controleren. Wat is nu wijsheid?
pi_206483170
Met het oog op de belastingaangifte 2023. Worden bank en spaartegoeden automatisch door de belastingdienst (tool) uitgelezen op 1 januari 2023?

Op basis waarvan wordt dit gedaan? Alle rekeningen die op je naam staan?
Love is in the air!
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:43:41 #132
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_206484197
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:37 schreef LAUWESTYLE het volgende:
vaste bewassingskosten van 300 euro waar geen bewijs voor benodigd is
Deze aftrek noemt men extra kleding en beddengoed. Hierbij moet je wel kunnen aantonen dat je door je ziekte meer moet wassen c.q. sneller kleding verslijt.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:37 schreef LAUWESTYLE het volgende:
reiskosten naar een arts waar ik het advies kreeg van een goeie kennis om hier 19 cent per kilometer te nemen (zoals ik elk jaar deed). Daar heb ik nooit vragen over gehad en ik dacht dat dit correct was. Maar lees nu dat je daar de werkelijke kosten moet invullen en dus een hele rekentruc moet toepassen om aan dit bedrag te komen (kilometerstand bij aankoop auto, alle bewijzen van benzine, etc etc).
Het NIBUD geeft per soort auto een prijs per kilometer. Van een miniklasse (¤ 0,48) tot een middenklasse (¤ 0,60).

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:37 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Nu is mijn vraag of de fiscus dit bedrag gewoon aanpast of dat je ook direct een boete erbij gaat krijgen als blijkt dat je die 19 cent per kilometer hebt genomen en niet de juiste berekening hebt gemaakt? Of is dat in mijn geval al niet zo aangezien het wel/niet opvoeren van die uitgavenpost geen verschil maakt in het terug te krijgen bedrag?
Ik zou het nog aan kunnen passen en de hele kostenpost eruit kunnen halen maar dan is dit misschien juist raar en denken ze juist dat ik de aangifte moedwillig foutief heb getracht in te vullen tot blinkt dat ze het nog gaan controleren. Wat is nu wijsheid?
Je gaat geen boete krijgen omdat je ¤ 0,19 per kilometer hebt gehanteerd. Al is het maar omdat ¤ 0,19 per kilometer sowieso al te weinig is. Een miniklasse auto (zie boven) zit al op ¤ 0,48 (!) per kilometer.

Zonder al te (belasting)technisch te worden; extra aftrek van specifieke zorgkosten is altijd "goed". Dat levert meestal extra aftrek op. Eventueel via de Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten en eventueel als reservering voor het komende jaar.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:46:59 #133
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_206484233
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 22:33 schreef Landgeld het volgende:
Met het oog op de belastingaangifte 2023. Worden bank en spaartegoeden automatisch door de belastingdienst (tool) uitgelezen op 1 januari 2023?

Op basis waarvan wordt dit gedaan? Alle rekeningen die op je naam staan?
De Belastingdienst leest niks uit. De financiële instellingen (banken, leningverstrekkers, etc.) moeten de saldi van hun klanten verstrekken aan de Belastingdienst.

Meer informatie hier.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_206485748
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:46 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
De Belastingdienst leest niks uit. De financiële instellingen (banken, leningverstrekkers, etc.) moeten de saldi van hun klanten verstrekken aan de Belastingdienst.

Meer informatie hier.
Ja precies. Zitten creditcard saldi daar ook bij? Of alleen spaartegoeden, lopende rekeningen, hypotheek, beleggingen.

Creditcard is weer net iets anders natuurlijk.
Love is in the air!
pi_206487046
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 09:25 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Ja precies. Zitten creditcard saldi daar ook bij? Of alleen spaartegoeden, lopende rekeningen, hypotheek, beleggingen.

Creditcard is weer net iets anders natuurlijk.
creditcard nooit gezien of hoeven opgeven bij IB
  zondag 30 oktober 2022 @ 19:52:09 #136
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_206502004
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 09:25 schreef Landgeld het volgende:
Ja precies. Zitten creditcard saldi daar ook bij? Of alleen spaartegoeden, lopende rekeningen, hypotheek, beleggingen.

Creditcard is weer net iets anders natuurlijk.
Op de VIA's ontbreken de credit cardsaldi vaak bij de aangiftes die ik invul. Laat niet onverlet dat je het saldo daarvan wel moet aangeven.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_206514516
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 19:52 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Op de VIA's ontbreken de credit cardsaldi vaak bij de aangiftes die ik invul. Laat niet onverlet dat je het saldo daarvan wel moet aangeven.
Wat bedoel je met VIA'S :) :?

Zoals ik lees op bijvoorbeeld ING geven ze de creditcard gegeven wel door. Echter heb ik dit bedrag nooit teruggezien of automatisch ingevuld bij de IB?
Love is in the air!
pi_206514524
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 12:20 schreef mschol het volgende:

[..]
creditcard nooit gezien of hoeven opgeven bij IB
Wordt dus niet automatisch gevuld zoals beleggingsrekening, spaarrekening etc?
Love is in the air!
  maandag 31 oktober 2022 @ 21:16:18 #139
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_206514552
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:13 schreef Landgeld het volgende:
Wat bedoel je met VIA'S :) :?
Vooraf Ingevulde Aangifte. De gegevens die vooraf zijn ingevuld door de Belastingdienst.

quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:13 schreef Landgeld het volgende:
Zoals ik lees op bijvoorbeeld ING geven ze de creditcard gegeven wel door. Echter heb ik dit bedrag nooit teruggezien of automatisch ingevuld bij de IB?
Dan moet je het zelf toevoegen. ;)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_206514557
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:14 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Wordt dus niet automatisch gevuld zoals beleggingsrekening, spaarrekening etc?
ik heb het de afgelopen 10+ jaar niet terug zien komen op mijn aangifte, niet vooraf ingevuld, niet achteraf zichtbaar of op moeten geven
pi_206514574
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:16 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Vooraf Ingevulde Aangifte. De gegevens die vooraf zijn ingevuld door de Belastingdienst.
[..]
Dan moet je het zelf toevoegen. ;)
belastingdienst heeft echt nog nooit hierom gevraagd :?

ligt wellicht aan de creditcard die je hebt?
  maandag 31 oktober 2022 @ 21:19:23 #142
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_206514602
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:17 schreef mschol het volgende:
belastingdienst heeft echt nog nooit hierom gevraagd :?
Hoe zouden ze hier dan naar moeten vragen?

Indien je vermogen meer bedraagt dan de vrijstelling moet je dit aangeven. Een aantal zaken heeft de Belastingdienst vooraf ingevuld. Wanneer je meer bezittingen of schulden hebt, moet je die zelf toevoegen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_206514619
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:19 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Hoe zouden ze hier dan naar moeten vragen?

Indien je vermogen meer bedraagt dan de vrijstelling moet je dit aangeven. Een aantal zaken heeft de Belastingdienst vooraf ingevuld. Wanneer je meer bezittingen of schulden hebt, moet je die zelf toevoegen.
ik ga er vanuit dat de bank dit gewoon moet opgeven, zo niet, jammer dan
  maandag 31 oktober 2022 @ 21:23:24 #144
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206514633
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:20 schreef mschol het volgende:

[..]
ik ga er vanuit dat de bank dit gewoon moet opgeven, zo niet, jammer dan
Heb je dan een positief saldo op je creditcard?
The love you take is equal to the love you make.
pi_206514853
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Heb je dan een positief saldo op je creditcard?
lijkt mij dat de bank een financieel product gewoon door moeten geven ongeacht positief of negatief

maar ga uiteraard geen positief saldo op cc zetten druist in tegen idee van een cc imho
maar hoed, ik zal wel niet intressant genoeg zijn voor belastingdienst om dat op te moeten geven.

dan blijft het vreemd dat het door de bank niet gewoon automatisch wordt doorgegeven
  maandag 31 oktober 2022 @ 21:51:21 #146
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206514916
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:44 schreef mschol het volgende:

[..]
lijkt mij dat de bank een financieel product gewoon door moeten geven ongeacht positief of negatief

maar ga uiteraard geen positief saldo op cc zetten druist in tegen idee van een cc imho
maar hoed, ik zal wel niet intressant genoeg zijn voor belastingdienst om dat op te moeten geven.

dan blijft het vreemd dat het door de bank niet gewoon automatisch wordt doorgegeven
Dan valt er dus niks door te geven of op te geven.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206514945
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dan valt er dus niks door te geven of op te geven.
als het negatief is (schuld) wel, en dst gebeurd ook niet
  maandag 31 oktober 2022 @ 22:14:18 #148
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206515137
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:54 schreef mschol het volgende:

[..]
als het negatief is (schuld) wel, en dst gebeurd ook niet
Dat zou dan in je eigen belang zijn om het op te geven.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206526742
Duidelijk. Negatief creditcard saldo komt dus niet automatisch naar voren. En moet eventueel zelf worden toegevoegd. Alleen kan dit natuurlijk per maand wisselen...
Love is in the air!
pi_206527200
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 21:57 schreef Landgeld het volgende:
Duidelijk. Negatief creditcard saldo komt dus niet automatisch naar voren. En moet eventueel zelf worden toegevoegd. Alleen kan dit natuurlijk per maand wisselen...
Een negatief saldo is toch alleen op 1 januari relevant?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')