abonnement Unibet Coolblue
pi_124299385
Allereerst moet ik even kwijt dat ik de website van de belastingdienst echt enorm onduidelijk en onsamenhangend vind.

Nu de vragen. Ik heb vorig jaar al meermaals met de belastingdienst aan de telefoon gehangen en van veschillende medewerkers, verschillende antwoorden gekregen. Probeerde ze net te bellen maar zijn nu dicht, dus vandaar dat ik het hier nu even probeer:

Ik heb een VoF met compagnon. Klein bedrijf, werken met freelancers en jaarlijkse omzet niet meer dan 30.000.

Gaan we:

1. Moet ik inkomstenbelasting aangeven als 'ondernemer' of als 'particulier'?
(ik ga zelf uit van ondernemer)
2. Ben ik verplicht te werken met het nieuwe 'SBR'?
http://www.belastingdiens(...)s/intermediairs/sbr/
3. Waar / hoe doe ik de aangifte voor ondernemers? De website zegt dat het kan als je inlogt. Als ik inlog bij het zakelijke gedeelte kom ik uit bij een gedeelte waar je alleen de omzetbelasting kan doen en vennootschapsbelasting kunt aangeven. Bij een VoF doen beide vennoten geen vennootschapsbelasting, maar inkomstenbelasting aangifte.

Alvast zeer bedankt voor de hulp en info :)
pi_124299943
Bezoek een boekhouder
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_124300548
Oh heb net toch met de belastingdienst aan de lijn gehangen.

Ik word niet gezien als ondernemer en moet dus het particuliere programma invullen. Dan kan ik echter geen gebruik maken van alle aftrekposten. Ik kan wel een verzoek indienen om toch als ondernemer gezien te worden.

Ze heeft me toen direct uitstel verleend tot 1 september om dit nog te kunnen doen.

Lijkt mij verstandig, maar is het dit ook?
  woensdag 20 maart 2013 @ 17:49:17 #4
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_124300739
Ben je jaarlijks meer dan 1225 uur bezig met je onderneming?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_124301093
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:49 schreef MutedFaith het volgende:
Ben je jaarlijks meer dan 1225 uur bezig met je onderneming?
Ja dat heb ik afgelopen jaar wel behaald. Misschien wel achteraf aantoonbaar, maar de uren zijn niet bijgehouden in een programma o.i.d.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:10:19 #6
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124301558
Als jij denkt dat je als ondernemer meer kunt aftrekken dan als particulier, dan is het toch altijd verstandig om als ondernemer aangifte te doen? (ervan uitgaande dat je inderdaad wordt gezien als ondernemer en aan alle eisen daartoe voldoet)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_124301650
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:10 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Als jij denkt dat je als ondernemer meer kunt aftrekken dan als particulier, dan is het toch altijd verstandig om als ondernemer aangifte te doen? (ervan uitgaande dat je inderdaad wordt gezien als ondernemer en aan alle eisen daartoe voldoet)
Dat lijkt me wel. Heb voor een eurootje of 3500 geïnvesteerd in nieuwe bedrijfsmiddelen, startersaftrek, zelfstandigenaftrek, investeringsaftrek.... Voor die 3 kom ik als particulier niet in aanmerking toch?

Zijn er nog andere 'nadelen' aan als ondernemer gezien worden?

Bonusvraag: Ik heb nu dus uitstel gekregen tot 1 september, geldt dit dan automatisch ook voor mijn vrouw? (die geen ondernemer is)
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:18:12 #8
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124301852
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:12 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Dat lijkt me wel. Heb voor een eurootje of 3500 geïnvesteerd in nieuwe bedrijfsmiddelen, startersaftrek, zelfstandigenaftrek, investeringsaftrek.... Voor die 3 kom ik als particulier niet in aanmerking toch?
Klopt, daar kom je alleen als ondernemer voor in aanmerking. :Y
Je moet eea overigens wel kunnen aantonen.

quote:
Zijn er nog andere 'nadelen' aan als ondernemer gezien worden?
Ik zou het niet precies weten. Lijkt me niet.

quote:
Bonusvraag: Ik heb nu dus uitstel gekregen tot 1 september, geldt dit dan automatisch ook voor mijn vrouw? (die geen ondernemer is)
Nee, volgens mij moet zij zelf uitstel vragen. Dat stelt overigens niks voor, kan gewoon via het keuzemenu van de belastingtelefoon en gaat volledig automatisch. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_124301950
Bedankt KlusKoniijn :)

Ik heb wel alle facuturen / bonnetjes nog enzo ... Dat bedoel je neem ik aan met 'aantonen'?

Kan mijn vrouw ook gewoon voor zichzelf de aangifte doen nu als particulier en mijn inkomsten leeg laten?
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:27:59 #10
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124302205
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:21 schreef hearmeout het volgende:
Bedankt KlusKoniijn :)

Ik heb wel alle facuturen / bonnetjes nog enzo ... Dat bedoel je neem ik aan met 'aantonen'?
Yep.

quote:
Kan mijn vrouw ook gewoon voor zichzelf de aangifte doen nu als particulier en mijn inkomsten leeg laten?
Dat lijkt me wel, maar ik zou dit zeker eventjes navragen bij iemand die het beter weet dan ik, want ik weet niet in hoeverre 'gemeenschap van goederen' of 'huwelijkse voorwaarden' hierin meespeelt.
Eventjes navraag doen bij de belastingtelefoon? Ze zullen daar deze vraag toch wel vaker gesteld krijgen lijkt me zo. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:32:57 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124302344
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:49 schreef MutedFaith het volgende:
Ben je jaarlijks meer dan 1225 uur bezig met je onderneming?
Dat is geen voorwaarde om als ondernemer te kwalificeren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:35:48 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124302461
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:21 schreef hearmeout het volgende:
Bedankt KlusKoniijn :)

Ik heb wel alle facuturen / bonnetjes nog enzo ... Dat bedoel je neem ik aan met 'aantonen'?

Kan mijn vrouw ook gewoon voor zichzelf de aangifte doen nu als particulier en mijn inkomsten leeg laten?
Als je gebruik maakt van de programma's van de belastingdienst moet je beide programma's gebruiken. Het normale particuliere programma voor je vrouw en het ondernemersprogramma voor jezelf. In beide aangiften moet je de gemeenschappelijke delen opgeven en de verdeling moet in beide gelijk zijn. In het ondernemersprogramma kun je helaas geen fiscaal partner opnemen.

Het zal puzzelen zijn dus alvast veel succes. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124302856
Dankjewel ManAtWork... Verwarrend allemaal... Kan in mijn ogen echt veel 'gebruiksvriendelijker' maae oke.

Dus mijn vrouw moet wel mijn inkomen opgeven in het particuliere programma? En dan kan ik later in het ondernemersprogramma mijn deel 'specificeren'?

Nog 1 bonusvraag: Heb wel 2 maanden in loondienst gewerkt vorig jaar. Is daar nog ruimte voor in het ondernemersprogramma?

En waar is het ondernemersprogramma sowieso te downloaden? Kom er geen wijs meer uit.
  woensdag 20 maart 2013 @ 21:04:13 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124310003
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:45 schreef hearmeout het volgende:
Dankjewel ManAtWork... Verwarrend allemaal... Kan in mijn ogen echt veel 'gebruiksvriendelijker' maae oke.
Klopt. Gebruiksvriendelijk is het niet.
quote:
Dus mijn vrouw moet wel mijn inkomen opgeven in het particuliere programma? En dan kan ik later in het ondernemersprogramma mijn deel 'specificeren'?
Inderdaad. Als je goed leest, zou het duidelijk moeten zijn.
quote:
Nog 1 bonusvraag: Heb wel 2 maanden in loondienst gewerkt vorig jaar. Is daar nog ruimte voor in het ondernemersprogramma?
Dat kan je gewoon in het programma kwijt.
quote:
En waar is het ondernemersprogramma sowieso te downloaden? Kom er geen wijs meer uit.
Als je als ondernemer bent aangemerkt, kun je die van het beveiligde deel van de site downloaden. En anders heb ik hem hier wel beschikbaar. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 20 maart 2013 @ 21:08:29 #15
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124310274
^^ Ik zou toch maar eens overwegen om een boekhouder in de arm te nemen voor die klus... :{
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 20 maart 2013 @ 22:17:25 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124314840
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 21:08 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Ik zou toch maar eens overwegen om een boekhouder in de arm te nemen voor die klus... :{
Ik zou het ook adviseren maar er zijn altijd mensen die dat te duur vinden, de toegevoegde waarde niet zien en vinden dat ze het zelf wel kunnen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124316032
VOF info op website Belastingdienst

Aangifte doe je met het aangifteprogramma IB. Winst uit onderneming is box 2.

Download het programma en volg stap voor stap de vragen.
pi_124316347
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:37 schreef obolos het volgende:
VOF info op website Belastingdienst

Aangifte doe je met het aangifteprogramma IB. Winst uit onderneming is box 2.

Download het programma en volg stap voor stap de vragen.
Box 1.
Generaal?? Pardon??
pi_124317439
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:42 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:

[..]

Box 1.
Klopt; box 2 is aanmerkelijk belang.
pi_124321526
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:37 schreef obolos het volgende:
VOF info op website Belastingdienst

Aangifte doe je met het aangifteprogramma IB. Winst uit onderneming is box 2.

Download het programma en volg stap voor stap de vragen.
Weet je ook waar dat programma te downloaden is? Kan het niet vinden.
En moet ik nou wel of geen gebruik maken van 'SBR'?
pi_124323414
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 00:40 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Weet je ook waar dat programma te downloaden is? Kan het niet vinden.
En moet ik nou wel of geen gebruik maken van 'SBR'?
Aangifteprogramma IB 2012

Je hoeft geen gebruik te maken van SBR.
  donderdag 21 maart 2013 @ 07:36:02 #22
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_124323602
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 07:05 schreef obolos het volgende:

[..]

Aangifteprogramma IB 2012

Je hoeft geen gebruik te maken van SBR.
Die is niet voor ondernemers.

TS, het aangifteprogramma kun je downloaden op 't beveiligde deel van de website van de belastingdienst. Waar je ook je aangiftes onzetbelasting vindt.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_124324719
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2013 07:36 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Die is niet voor ondernemers.

TS, het aangifteprogramma kun je downloaden op 't beveiligde deel van de website van de belastingdienst. Waar je ook je aangiftes onzetbelasting vindt.
Dat dus. Maar dat kan TS nu dus nog niet zien, want dat moet 'ie eerst aanvragen.

TS: Begrijp ik nou goed dat er in het beveiligde gedeelte van de site ook een aangifte vennootschapsbelasting klaarstond? Is die vennootschap van jou/komt 'ie je bekend voor?
pi_124345113
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 08:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat dus. Maar dat kan TS nu dus nog niet zien, want dat moet 'ie eerst aanvragen.

TS: Begrijp ik nou goed dat er in het beveiligde gedeelte van de site ook een aangifte vennootschapsbelasting klaarstond? Is die vennootschap van jou/komt 'ie je bekend voor?
Als ik inlog in het gedeelte waar ik ook altijd de omzetbelasting aangeef, dan staat daar bij 'overige formulieren' inderdaad een vennootschapsbelasting aangifte bij.
Die hoef je echter als VoF eigenaar niet te betalen...
pi_124346796
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 19:15 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Als ik inlog in het gedeelte waar ik ook altijd de omzetbelasting aangeef, dan staat daar bij 'overige formulieren' inderdaad een vennootschapsbelasting aangifte bij.
Die hoef je echter als VoF eigenaar niet te betalen...
Je geeft zelf het antwoord al, De VOF betaalt geen VPB (of IB). De vennoten van een VOF doen aangifte voor hun deel in de VOF. Als natuurlijk persoon doe je die aangifte via de inkomstenbelasting.
  donderdag 21 maart 2013 @ 20:24:15 #26
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124348632
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 00:40 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Weet je ook waar dat programma te downloaden is? Kan het niet vinden.
Misschien dat meer mensen hem gebruiken willen: hier is hij wel te downloaden.
quote:
En moet ik nou wel of geen gebruik maken van 'SBR'?
Nope. Als je het programma van de belastingdienst gebruikt, hoef je je daar niet druk om te maken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124353153
Dit gaat nooit goed komen :')
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')