abonnement Unibet Coolblue
pi_123732077
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"

Voor de rest,...



In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2012. Het aangifteprogramma 2012 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2012 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2012. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2013 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2012 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2013 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2012 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2017 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2013. Pas na 1 maart 2013 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2013 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2013 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2012 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2012. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2013. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2013 ontvangen.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra Veranderingen 2012 Ook in 2012 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld. Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Controleer hier of je aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.

Studiekosten In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is. - studie zonder studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering in vorige jaren Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;) Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

Deze OP vind je hier. Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
I feel kinda Locrian today
pi_123732185
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 23:56 schreef belfis het volgende:

[..]

Eerste antwoord - mee eens.
Tweede antwoord: Natuurlijk krijgt kalinhos over het inkomen van 4 maanden WEL heffingskortingen. De terruggaaf van ¤ 1600 is hier juist op gebaseerd. De loonadministratie van de werkgever houdt belasting in op jaarbasis. Er is recht op de volledige algemene heffingskorting, ook als is er maar 4 maanden gewerkt. Deze korting van ¤ 2033 (jaar 2012) wordt dus niet tijdsevenredig verminderd. Daardoor is de teruggaaf fors. En te vergelijken met iemand die na 4 maanden gaat emigreren. Gelukkig voor kalinhos hoeft dat monstrum van een papieren M-aangife niet te worden ingevuld.

N.B: de teruggaaf van ¤ 1600 kan aanmerkelijk lager uitkomen doordat er ondanks de aftrek dubbele belasting toch betaald moet worden vanwege het Australische inkomen. Dit komt door de te betalen volksverzekeringspremies in belastingschijf 1 en 2. Over het buitenlands inkomen moet daarenboven ook nog eens 5% ZVW-premie worden betaald. Hiervoor komt een aparte aanslag.
De aanslaggrens ligt trouwens bij ¤ 45.
Dat hij daar voor in aanmerking komt snap ik, maar ik dacht misschien via z'n dubbele baan niet voor de optie gekozen om de algemene heffingskorting toe te passen terwijl deze wel berekend is.

Ik snap die 1600 euro namelijk niet zo goed.

Belastbaar inkomen (althans in NL) = 9906 euro.

33.10% IB geeft ons 3278.90 euro belasting.
Minus de algemene heffingskorting van 2033 = 1245.90 euro
Minus de arbeidskorting van 336.65 euro = 908.35 euro belasting verschuldigd

Hoe komt het dan dat de belastingdienst 908.35 + 1600 euro = 2508.35 euro heeft aangeslagen?
I feel kinda Locrian today
pi_123733559
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 12:52 schreef starla het volgende:

[..]

Als je in Nederland woont en tijdens het reizen werkt ben je binnenlands belastingplichting, met andere woorden; je moet je wereldinkomen opgeven (inkomsten in Nederland + buitenland).

In het aangifteprogramma vul je dan in:
Loon, pensioen en uitkeringen uit het buitenland

En bij vrijstellingen en verminderingen:
Aftrek om dubbele belasting te voorkomen

Dit wordt berekend aan de hand van:
(Australisch inkomen/belastbaar inkomen) * inkomstenbelasting = aftrek

Belastbaar inkomen = inkomen Nederland + inkomen Australie
Inkomstenbelasting is volgens de Nederlandse schijventarieven.

De aansleggrens ligt ergens bij de 40 euro. Bij elk bedrag hierboven ben je belastingplichtig.

Je werkgever heeft neem ik aan rekening gehouden met de algemene heffingskorting en arbeidskorting (soms kun je hier zelf voor kiezen als je begint met werken)?

1600 euro lijkt me inderdaad nogal veel als je geen andere aftrekposten hebt of heffingskortingen.

Kun je misschien noemen wat je bij loonheffing en arbeidskorting hebt staan?
Volgens mijn vooraf ingevulde gegevens had ik recht op arbeidskorting en algemene heffingskorting.

Loonheffing = 2312
Arbeidskorting = 557
(en nogmaals) loon = 9906

Bruto heb ik in Australie 8513 dollar verdiend en een bedrag van 2764 dollar belasting betaald. Aangezien het niet op contractbasis werken was maar gewoon per uur of oproepbasis (soms weken van 20 en soms van 60 uur) is het niet ergens vastgelegd volgens mij. Als ik wil zou ik een gedeelte van het bedrag terug kunnen krijgen, schijnt, als ik het land verlaat. In het aangifteprogramma wordt het bedrag in Euros gevraagd, moet ik gewoon de wisselkoers nemen van ong 1 dollar = 0,8 Euro?? In dat geval is het 6810 euro

Als ik vervolgens daarna kies voor aftrek om dubbele belasting te voorkomen komt er uiteindelijk een bedrag uit van 22,- wat ik terugkrijg ?? Als ik aftrek niet aanvink komt er hetzelfde uit. Kortom, dat maakt dus geen drol uit.

Ik denk dat ik het anders fijn zo houd en Australie er niet in verwerk. Mocht ik er ooit vragen over krijgen hoe ik in mijn onderhoud in Australie voorzien heb zeg ik wel dat ik gewerkt heb voor kost en inwoning en wat zakgeld. Ik vind het nogal krom dat als ik nog 2 maanden van mijn spaarrekening geld had opgenomen ik 1600 terug zou krijgen, en nu ik ervoor koos om te werken in Australie kost me dat opeens 1600 euro?
Uiteindelijk is het bedrag nooit op mijn NL rekening tercht gekomen en heb ik een australisch sofinummer, dus ik zie niet zo in wat de NL belasting hier mee te maken heeft en belangrijker hoe zij het ooit zal weten te achterhalen. In de vooraf ingevulde aangifte zijn ook alleen maar mijn Randstad gegevens verwerkt. Kortom ik laat Australie er voor nu buiten.

[ Bericht 4% gewijzigd door kalinhos op 07-03-2013 07:41:40 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_123737299
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 07:09 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Volgens mijn vooraf ingevulde gegevens had ik recht op arbeidskorting en algemene heffingskorting.

Zoals eerder gezegd heeft iedereen die WERKT daar recht op. Alleen wordt het niet bij ELKE werkgever toegepast als je meerdere werkgevers hebt.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 07:09 schreef kalinhos het volgende:
In het aangifteprogramma wordt het bedrag in Euros gevraagd, moet ik gewoon de wisselkoers nemen van ong 1 dollar = 0,8 Euro?? In dat geval is het 6810 euro
In Euro's inderdaad. De exacte wisselkoers gebruiken ten tijde van invullen, dus dat komt neer op
6711.26 euro.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 07:09 schreef kalinhos het volgende:

Als ik vervolgens daarna kies voor aftrek om dubbele belasting te voorkomen komt er uiteindelijk een bedrag uit van 22,- wat ik terugkrijg ?? Als ik aftrek niet aanvink komt er hetzelfde uit. Kortom, dat maakt dus geen drol uit.
Laat ik graag aan Belfis over. Sowieso snap ik je loonstrook niet. Bijvoorbeeld de arbeidskorting, als ik de formule van de belastingdienst toepas krijg ik een heel ander bedrag.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 07:09 schreef kalinhos het volgende:
Ik denk dat ik het anders fijn zo houd en Australie er niet in verwerk.
Moet je zelf weten. Niet hier volgend jaar gaan klagen dat je opeens 1600 euro moet op proesten.

[ Bericht 14% gewijzigd door starla op 07-03-2013 10:40:02 ]
I feel kinda Locrian today
pi_123738165
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 10:30 schreef starla het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd heeft iedereen die WERKT daar recht op. Alleen wordt het niet bij ELKE werkgever toegepast als je meerdere werkgevers hebt.

[..]

In Euro's inderdaad. De exacte wisselkoers gebruiken ten tijde van invullen, dus dat komt neer op
6711.26 euro.

[..]

Laat ik graag aan Belfis over. Sowieso snap ik je loonstrook niet. Bijvoorbeeld de arbeidskorting, als ik de formule van de belastingdienst toepas krijg ik een heel ander bedrag.

[..]

Moet je zelf weten. Niet hier volgend jaar gaan klagen dat je opeens 1600 euro moet op proesten.
nee mja dat risico neem ik zelf bewusr dus daar klaag ik dan ook niet over. Sowieao denk ik dat het onmogelijk te achterhalen is anyway.

Wat ik me betreft arbeidskorting alleen kan bedenken is dat ii begon in november 2011 met werken daar? En toen ik in mei 2012 wegging kreeg ik ook gelijk vakantiegeld, verlofuren etc uitbetaald
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_123738845
Ik heb in 2012 mijn hele studiefinanciering even stopgezet, omdat ik een tijdje mijn OV niet meer nodig had, en die paar resterende maanden liever op een ander tijdstip wilde gebruiken.

Moet ik mijn studie aftrekposten dan zo specificeren:

Studie met studiefinanciering:
januari t/m april: 807
oktober t/m december 619

Studie zonder studie financiering
april tot oktober: 955



Of moet ik toch gewoon alles onder Studie met studiefinanciering plaatsen? Of zitten er in die studiekosten ook de kosten voor je OV verwerkt, waardoor je studiekosten voor april-okt. eigenlijk lager zijn?
BlaBlaBla
pi_123739208
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:20 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb in 2012 mijn hele studiefinanciering even stopgezet, omdat ik een tijdje mijn OV niet meer nodig had, en die paar resterende maanden liever op een ander tijdstip wilde gebruiken.

Moet ik mijn studie aftrekposten dan zo specificeren:

Studie met studiefinanciering:
januari t/m april: 807
oktober t/m december 619

Studie zonder studie financiering
april tot oktober: 955

[ afbeelding ]

Of moet ik toch gewoon alles onder Studie met studiefinanciering plaatsen? Of zitten er in die studiekosten ook de kosten voor je OV verwerkt, waardoor je studiekosten voor april-okt. eigenlijk lager zijn?
Zo heb ik dat een paar jaar geleden ook gedaan, en dat was toen tenminste in orde.
Ik neem aan dat de bedragen die je geeft de normbedragen zijn die er voor staan?
Azwethinkweiz
pi_123739395
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:31 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Zo heb ik dat een paar jaar geleden ook gedaan, en dat was toen tenminste in orde.
Ik neem aan dat de bedragen die je geeft de normbedragen zijn die er voor staan?
Studie met studiefinanciering in 2012 was al ingevuld.

Studie zonder studiefinanciering 2012 heb ik zelf berekend. Totale aftrekbare studiekosten zouden 2382 moeten zijn (was voorgaande jaren ook), dus 2382 - 1427 = 955.
Maar misschien is dit iets te creatief
BlaBlaBla
pi_123739633
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:36 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Studie met studiefinanciering in 2012 was al ingevuld.

Studie zonder studiefinanciering 2012 heb ik zelf berekend. Totale aftrekbare studiekosten zouden 2382 moeten zijn (was voorgaande jaren ook), dus 2382 - 1427 = 955.
Maar misschien is dit iets te creatief
Die bedragen veranderen elk jaar geloof ik, dit jaar is het normbedrag voor een hbo/wo studie met stufi 2.441. Als je die het bedrag voor je tijd zonder stufi goed kan verklaren (collegegeld, boeken etc) denk ik dat dat wel goed is, maar pin me er niet op vast. De enige ervaring die ik heb is door het zelf te doen.
Azwethinkweiz
pi_123740163
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:42 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Die bedragen veranderen elk jaar geloof ik, dit jaar is het normbedrag voor een hbo/wo studie met stufi 2.441. Als je die het bedrag voor je tijd zonder stufi goed kan verklaren (collegegeld, boeken etc) denk ik dat dat wel goed is, maar pin me er niet op vast. De enige ervaring die ik heb is door het zelf te doen.
Als ik de norm bedragen optel kom ik uit op: 2385, hoe kom jij op 2441 uit? Zie ik ook nergens in dat pdf document van de belastingdienst staan.

Ik kan het eigenlijk niet goed verklaren, want mijn collegegeld was 1771 per jaar, en voor 5 maanden is dat 737,-. Misschien dat ik maar beter 737 kan invoeren om gezeik te voorkomen (scheelt wel 70,- teruggave :{ ).


Ik vraag me af wat er nu eigenlijk gebeurd was als ik mijn OV ergens in dit jaar had stopgezet, en mijn stufie (welke 0,- is) gewoon had laten doorlopen. Ook al heb ik geen recht meer op mijn OV, mijn stufie zou gewoon moeten doorlopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Soldier2000 op 07-03-2013 12:18:34 ]
BlaBlaBla
pi_123740753
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:58 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Als ik de norm bedragen optel kom ik uit op: 2385, hoe kom jij op 2441 uit? Zie ik ook nergens in dat pdf document van de belastingdienst staan.

Ik kan het eigenlijk niet goed verklaren, want mijn collegegeld was 1771 per jaar, en voor 5 maanden is dat 737,-. Misschien dat ik maar beter 737 kan invoeren om gezeik te voorkomen (scheelt wel 70,- teruggave :{ ).
Dat is bij mij het normbedrag wat er voor mij al ingevuld stond.
Azwethinkweiz
pi_123741061
Normbedragen
jan t/m aug 2012: 201,75 per maand
sept t/m dec 2012: 206.58.
Kom ik toch ook tot een totaal van 2.440,32

Pagina 6 onderaan.
http://download.belasting(...)aven_ib2661t21fd.pdf
Azwethinkweiz
pi_123742230
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:58 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Als ik de norm bedragen optel kom ik uit op: 2385, hoe kom jij op 2441 uit? Zie ik ook nergens in dat pdf document van de belastingdienst staan.

Ik kan het eigenlijk niet goed verklaren, want mijn collegegeld was 1771 per jaar, en voor 5 maanden is dat 737,-. Misschien dat ik maar beter 737 kan invoeren om gezeik te voorkomen (scheelt wel 70,- teruggave :{ ).

Ik vraag me af wat er nu eigenlijk gebeurd was als ik mijn OV ergens in dit jaar had stopgezet, en mijn stufie (welke 0,- is) gewoon had laten doorlopen. Ook al heb ik geen recht meer op mijn OV, mijn stufie zou gewoon moeten doorlopen.
Het aangifteprogramme is hier toch duidelijk in?

Je kijkt naar de gemaakte kosten zonder stufi.
Over 5 maanden is dat:

142.75 * 4 (mei, juni, juli en augustus) +
147.58 * 1 (september) = 718.58 euro (alléén collegegeld!)

Boeken etc. kun je extra declareren (als ze in 2012 betaald zijn, dus aan het begin van het studiejaar (september 2011) boeken kopen telt niet mee!).

Dan naar kosten met stufi.
Over 7 maanden is dat volgens het aangifteprogramma een totaal normbedrag van 1427

Dan ga je kijken of je in die 7 maanden meer hebt betaald dan 2 keer dit normbedrag (2854 euro).

142.75 * 4 (januari, februari, maart en april) +
147.58 * 3 (oktober, november en december) = 994.38 euro

Dat is bij lange niet meer dan 2 keer het normbedrag. Of je hebt boeken gekocht van 2000 euro.

Dus je doet 1427 MINUS de verkregen stufi.
Dit is voor uitwonenden in 2012: 269.40 euro per maand.

Je hebt dus in die 7 maanden
269.40 * 7 = 1885.80 euro aan stufi gekregen.

1427 - 1885.80 = nihil.

Ergo, je houdt de 718.58 euro over MINUS de drempel van 500 euro =

totaal een aftrekpost van 218.58 euro

Mag je naar boven afronden dus die 42 cent heb je mooi cadeau gekregen! *O*

[ Bericht 1% gewijzigd door starla op 07-03-2013 13:21:43 ]
I feel kinda Locrian today
pi_123743111
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:01 schreef starla het volgende:

[..]

Het aangifteprogramme is hier toch duidelijk in?

Je kijkt naar de gemaakte kosten zonder stufi.
Over 5 maanden is dat:

142.75 * 4 (mei, juni, juli en augustus) +
147.58 * 1 (september) = 718.58 euro (alléén collegegeld!)

Boeken etc. kun je extra declareren (als ze in 2012 betaald zijn, dus aan het begin van het studiejaar (september 2011) boeken kopen telt niet mee!).

Dan naar kosten met stufi.
Over 7 maanden is dat volgens het aangifteprogramma een totaal normbedrag van 1427

Dan ga je kijken of je in die 7 maanden meer hebt betaald dan 2 keer dit normbedrag (2854 euro).

142.75 * 4 (januari, februari, maart en april) +
147.58 * 3 (oktober, november en december) = 994.38 euro

Dat is bij lange niet meer dan 2 keer het normbedrag. Of je hebt boeken gekocht van 2000 euro.

Dus je doet 1427 MINUS de verkregen stufi.
Dit is voor uitwonenden in 2012: 269.40 euro per maand.

Je hebt dus in die 7 maanden
269.40 * 7 = 1885.80 euro aan stufi gekregen.

1427 - 1885.80 = nihil.

Ergo, je houdt de 718.58 euro over MINUS de drempel van 500 euro =

totaal een aftrekpost van 218.58 euro

Mag je naar boven afronden dus die 42 cent heb je mooi cadeau gekregen! *O*
Waarom geld bij een studie met stufi een normbedrag, en zonder stufi niet?
Azwethinkweiz
pi_123743453
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:01 schreef starla het volgende:

[..]

Knip

Dankje Starla, helemaal helder :)

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:24 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Waarom geld bij een studie met stufi een normbedrag, en zonder stufi niet?
Dat vroeg ik mezelf net ook al af, maar ik denk dat in het normbedrag je collegegeld + OV is verwerkt. En zonder stufi heb je geen recht meer op OV. 0 lening + OV is voor de belastingdienst namelijk ook een studiefinanciering.
BlaBlaBla
pi_123743851
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:32 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Dankje Starla, helemaal helder :)

[..]

Dat vroeg ik mezelf net ook al af, maar ik denk dat in het normbedrag je collegegeld + OV is verwerkt. En zonder stufi heb je geen recht meer op OV. 0 lening + OV is voor de belastingdienst namelijk ook een studiefinanciering.
Volgens mij heeft het ook met andere inkomsten te maken. Als je méér verdient (door een bijbaan ofzo) dan het normbedrag, dan moet je dat terugbetalen. Als je geen beurs ontvangt maar wel werkt, zou het lullig zijn om dan nog eens extra normbedragen te moeten betalen.
I feel kinda Locrian today
pi_123746084
Hmmm...als ik er verder over nadenk is het wel een gekke constructie.

Stel nou dat je hele dure boeken kocht terwijl je geen stufi ontving. Aangezien er geen normbedrag wordt gehanteerd is dit minus de drempel van 500 euro aftrekbaar. Dus je kunt dan een maand je stufi stopzetten en hele dure boeken halen, om vervolgens een dikke teruggaaf te ontvangen.

Daarom is het ook niet juist volgens mij. Je had wél recht op stufi, maar je maakte er geen gebruik van.



Dus het is als volgt:

Je vult alleen het tabje met studiefinanciering in.

Het normbedrag van 1427 blijft gehandhaafd (2 keer = 2854)

Echter zijn de kosten die je maakte:

719 + 994 = 1713 euro (totaal collegegeld over belastingjaar 2012, dus niet studiejaar 2012-2013).

De werkelijke kosten zijn dus niet aftrekbaar.

Je normbedrag van 1427 MINUS de stufi van 1885 = NIHIL

Je aftrekpost = 0

Het wordt steeds minder, je begon met iets van 1800 euro en nu is het 0 ;( :')

[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 07-03-2013 14:42:29 ]
I feel kinda Locrian today
pi_123746688
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:31 schreef starla het volgende:
Hmmm...als ik er verder over nadenk is het wel een gekke constructie.

Stel nou dat je hele dure boeken kocht terwijl je geen stufi ontving. Aangezien er geen normbedrag wordt gehanteerd is dit minus de drempel van 500 euro aftrekbaar. Dus je kunt dan een maand je stufi stopzetten en hele dure boeken halen, om vervolgens een dikke teruggaaf te ontvangen.

Daarom is het ook niet juist volgens mij. Je had wél recht op stufi, maar je maakte er geen gebruik van.

[ afbeelding ]

Dus het is als volgt:

Je vult alleen het tabje met studiefinanciering in.

Het normbedrag van 1427 blijft gehandhaafd (2 keer = 2854)

Echter zijn de kosten die je maakte:

719 + 994 = 1713 euro (totaal collegegeld over belastingjaar 2012, dus niet studiejaar 2012-2013).

De werkelijke kosten zijn dus niet aftrekbaar.

Je normbedrag van 1427 MINUS de stufi van 1885 = NIHIL

Je aftrekpost = 0

Het wordt steeds minder, je begon met iets van 1800 euro en nu is het 0 ;( :')
Omdat ik wel recht had, mag het dus niet zo? :

BlaBlaBla
pi_123746718
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:45 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Euh zo dus?:

[ afbeelding ]
Ja.

Oh ja, dat normbedrag valt dan hoger uit natuurlijk.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:45 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Omdat ik wel recht had, mag het dus niet zo? :
Nee, ik vrees van niet. Als ik als voorbeeld invul:

Januari stufi stop en boeken kopen a 2000 euro + collegeld van 1 maand
Vanaf februari weer stufi...

Dan zijn je kosten voor de boeken + collegeld MINUS de drempel van 500 euro aftrekbaar.

Met andere woorden, je krijgt dan iets van 1600 euro terug.

Als je je stufi niet zou stopzetten gedurende een maand, krijg je NIETS terug.

Vandaar dat als je RECHT hebt op stufi je het tabje daarvoor moet invullen.

[ Bericht 23% gewijzigd door starla op 07-03-2013 14:53:58 ]
I feel kinda Locrian today
pi_123747186
Ik weet niet hoe ik in het aangifte programma van de belastingsdienst moet invullen dat ik de laatste 3 maanden van 2012 in Frankrijk heb gewerkt.

Ik heb tot nu toe bij het kopje "Loon, Pensioen en uitkeringen uit het buitenland" onder "Box 1: werk en woning". Mijn bruto verdiensten ingevuld. Ik heb over dit bedrag al belasting betaald in Frankrijk dus heb ik ook onder "vrijstellingen en verminderingen" voorkoming dubbele belasting ingevuld. Ik neem aan dat dit wel goed zou moeten zijn.

Waar ik nu vooral op vastloop is het kopje "In het buitenland verzekerd voor sociale zekerheid". Ik heb in 2012, 9 maanden gewerkt in Nederland. Moet ik dat hier aangeven? en ik begrijp niet precies wat ik moet invullen bij:

Inkomen over de periode waarin u wel verzekerd was voor de AOW, de Anw en de AWBZ, maar waarover u in Nederland geen premie hoefde te betalen.

en

Inkomen over de periode waarin u niet verzekerd was voor de AOW, de Anw en de AWBZ.

En als laatste vraag onder het kopje zorgverzekeringswet wordt gevraagd: Had u in 2012 inkomen dat niet onder de Nederlandse socialezekerheidsstelsel viel? Daar lijkt mij het antwoord ja en dan verschijnen er weer 2 vragen...

Inkomen waarover u om correctie inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet vraagt

en

Inkomen waarover u om vermindering inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet vraagt

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
pi_123747228
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:46 schreef starla het volgende:

[..]

Ja.

Oh ja, dat normbedrag valt dan hoger uit natuurlijk.

[..]

Nee, ik vrees van niet. Als ik als voorbeeld invul:

Januari stufi stop en boeken kopen a 2000 euro + collegeld van 1 maand
Vanaf februari weer stufi...

Dan zijn je kosten voor de boeken + collegeld MINUS de drempel van 500 euro aftrekbaar.

Met andere woorden, je krijgt dan iets van 1600 euro terug.

Als je je stufi niet zou stopzetten gedurende een maand, krijg je NIETS terug.

Vandaar dat als je RECHT hebt op stufi je het tabje daarvoor moet invullen.

Je bedoelt dat ik het juist zo moet invullen?
BlaBlaBla
pi_123747307
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:58 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Je bedoelt dat ik het juist zo moet invullen?
Ja
I feel kinda Locrian today
pi_123747340
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:00 schreef starla het volgende:

[..]

Ja
Gelukkig maar, want dat is voordeliger :7
BlaBlaBla
pi_123747419
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:01 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Gelukkig maar, want dat is voordeliger :7
Ja, je krijgt dan iets van 55 euro terug?
I feel kinda Locrian today
pi_123747658
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:04 schreef starla het volgende:

[..]

Ja, je krijgt dan iets van 55 euro terug?
Ik heb geen recht meer op een beurs etc.
Dus 2441 - 500 (drempel) = 1941 als aftrekpost.
BlaBlaBla
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')