abonnement Unibet Coolblue
pi_121016486
Aangezien er heel vaak topics geopend worden voor vragen met betrekking tot de toeslagen, gaan we het hier centraal doen.

Laten we dan maar beginnen met je belangrijkste bron van informatie: www.toeslagen.nl
Bijna alles wat je wilt weten over toeslagen staat daar, inclusief rekentools en applicaties om te bekijken of je recht hebt op toeslagen, of je een toeslagpartner hebt etc. Vrijwel alle gestelde vragen kunnen worden beantwoord aan de hand van de informatie op deze site.

De meeste vragen worden gesteld over de huur- en zorgtoeslag. Daarom vind je hieronder wat algemene informatie alsmede enkele veelgestelde vragen.

Algemene voorwaarden voor huurtoeslag:

Je bent jonger dan 18 jaar:

De minimumleeftijd voor huurtoeslag is 18 jaar. Uitzonderingen zijn:

- Je beide ouders zijn overleden;
- Je bent getrouwd (of geregistreerd partner) (geweest);
- Je hebt een kind;

Val je onder één van bovenstaande uitzonderingen, dan kun je recht hebben op huurtoeslag onder de volgende voorwaarden:

- Je hebt een zelfstandige woonruimte (zie hieronder);
- Je huur ligt tussen de ¤ 222,18 en ¤ 374,44 per maand (tenzij je gehandicapt bent of met iemand een kind hebt, dan is de maximale huur ¤ 681,02.);
- Je verdient niet meer dan ¤ 21.025 per jaar (toetsingsinkomen: zie hieronder) of samen met toeslagpartner of medebewoner verdienen jullie niet meer dan ¤ 28.550;
- Je hebt niet meer dan ¤ 21.139 vermogen in box 3 (vermogen dat niet meetelt voor deze toets: link)

Let op, ben je alleenstaande ouder dan mag je box 3 vermogen onder voorwaarden hoger zijn: link.

Je bent tussen de 18 en 23 jaar oud:

- Je hebt een zelfstandige woonruimte (zie hieronder);
- Je huur ligt tussen de ¤ 222,18 en ¤ 374,44 per maand (tenzij je gehandicapt bent of met iemand een kind hebt dan is de maximale huur ¤ 681,02.);
- Je verdient niet meer dan ¤ 21.025 per jaar (toetsingsinkomen: zie hieronder) of samen met toeslagpartner of medebewoner verdienen jullie niet meer dan ¤ 28.550;
- Je hebt niet meer dan ¤ 21.139 vermogen in box 3 (vermogen dat niet meetelt voor deze toets: link)

Let op, ben je alleenstaande ouder dan mag je box 3 vermogen onder voorwaarden hoger zijn: link.

Je bent ouder dan 23 jaar (maar jonger dan de AOW-leeftijd):

- Je hebt een zelfstandige woonruimte (zie hieronder);
- Je huur ligt tussen de ¤ 222,18 en ¤ 681,02 per maand;
- Je verdient niet meer dan ¤ 21.025 per jaar (toetsingsinkomen: zie hieronder) of samen met toeslagpartner of medebewoner verdienen jullie niet meer dan ¤ 28.550;
- Je hebt niet meer dan ¤ 21.139 vermogen in box 3 (vermogen dat niet meetelt voor deze toets: link)

Let op, ben je alleenstaande ouder dan mag je box 3 vermogen onder voorwaarden hoger zijn: zie hier.

Je hebt de AOW-leeftijd:

- Je hebt een zelfstandige woonruimte (zie hieronder);
- Je huurt ligt tussen de ¤ 220,36 en ¤ 681,02 per maand;
- Je verdient niet meer dan ¤ 21.100 per jaar (toetsingsinkomen: zie hieronder. Maar let op: hierbij geldt het inkomen vóór de persoonsgebonden aftrek) of samen met toeslagpartner of medebewoner verdienen jullie niet meer dan ¤ 28.725;
- Het toegestane vermogen in box 3 verschilt per situatie. Zie hier.

Indien je een toeslagpartner hebt is het van belang om in de gaten te houden dat de bovengenoemde voorwaarden gelden als de meest verdienende persoon in het huishouden de AOW-leeftijd heeft bereikt. Heeft de meest verdienende persoon in een huishouden dus nog niet de AOW-leeftijd bereikt, dan gelden de voorwaarden voor personen ouder dan 23 jaar maar jonger dan de AOW-leeftijd.

Mijn Toeslagen

Tegenwoordig kun je al je wijzigingen en andere gegevens doorgeven via je persoonlijke toeslagenpagina van de Belastingdienst
Hier vind je tevens alle informatie en rekenhulpen met betrekking tot de huurtoeslag.

Algemene voorwaarden voor zorgtoeslag:

- Je bent 18 jaar of ouder;
- Je hebt (zelf) een Nederlands zorgverzekering (afgesloten);
- Je verdient niet meer dan ¤ 30.939 per jaar (toetsingsinkomen: zie hieronder) of samen met toeslagpartner verdienen jullie niet meer dan ¤ 42.438;
- Je hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning. Zie ook hier.
- Je hebt niet meer dan ¤ 101.139 vermogen in box 3 als alleenstaande, of gezamenlijk ¤ 122.278 met je toeslagpartner; Deze vrijstellingen zijn gebaseerd op de vrijstellingen zoals hier aangegeven + de 'algemene' vrijstelling van ¤ 80.000 (niet per persoon!)

Let op: heb je de AOW-leeftijd, dan gelden andere bedragen voor het toegestane vermogen in box 3: zie hier.

Veelgestelde vragen:

Wat is zelfstandige woonruimte voor de huurtoeslag?

Over het algemeen word je geacht een zelfstandige woonruimte te hebben als je een eigen voordeur, een eigen adres, een eigen keuken en een eigen badkamer/toilet hebt. Voor meer informatie zie hier.

Wat is mijn toetsingsinkomen?

Het toetsingsinkomen staat gelijk aan je verzamelinkomen voor je aangifte Inkomstenbelasting. Dit betekent dat dit (over het algemeen) je loon is, inclusief dingen als vakantiegeld, bonus, uitkering, pensioen etc. minus aftrekposten zoals je hypotheekrenteaftrek.

Hier kun je een rekenhulp vinden.

Voor de huurtoeslag is er ook inkomen dat niet meetelt voor de berekening van het toetsingsinkomen. Zie hier.

Houd er verder rekening mee voor de huurtoeslag het inkomen van een huisgenoot ook wordt meegerekend voor de berekening van het toetsingsinkomen. Een huisgenoot is overigens niet per definitie een toeslagpartner omdat hij of zij huisgenoot is. Voor de huurtoeslag telt het inkomen van een onderhuurder niet mee.

Wie is mijn toeslagpartner?

Deze meneer of mevrouw.

En het hulpmiddel om te zien of je een toeslagpartner hebt.

Kunnen toeslagen met terugwerkende kracht worden aangevraagd?

Je kunt tot 1 april met terugwerkende kracht toeslagen aanvragen voor het voorgaande jaar. Dus je kunt tot 1 april 2013 toeslagen over 2012 aanvragen.

Wanneer worden mijn toeslagen uitbetaald?

Op deze dagen.

Hoeveel toeslag kan ik krijgen?

Zoveel.

Lopen mijn toeslagen automatisch door aan het einde van het jaar?

Ja, totdat jij een wijziging doorgeeft via jouw persoonlijke toeslagen pagina.

Tenslotte:

Ik pretendeer hier niet volledig te zijn met alle informatie. Hierboven zijn de algemene voorwaarden voor de besproken toeslagen in 'normale' situaties geschetst. Met de informatie hierboven kun je verder uitzoeken of er mogelijkerwijs uitzonderingen op jou van toepassing zijn. Kijk dus ook altijd even www.toeslagen.nl

Heb je nog aanvullingen? Laat het mij weten, dan kijken we of die erbij kunnen.

Verdere suggesties/correcties/aanvullingen zijn welkom, ook als het gaat om opmaak.
pi_121016950
goed idee
pi_121077047
Wat voor gevolgen heeft het hebben van een toeslagpartner eigenlijk voor de hoogte van de zorgtoeslag als je beneden de 38.000 aan inkomen blijft? Is de toeslag die je met je toeslagpartner krijgt in dat geval gelijk aan de toeslag die je normaal afzonderlijk krijgt?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 2 januari 2013 @ 19:20:44 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_121081270
sorry voor het standaard antwoord:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Doe een proefberekening voor jullie samen en daarna voor jullie los van elkaar.
En kijk goed of je echt toeslagpartner kunt zijn of niet.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_122247986
Jongens, even een vraag;

Je toetsingsinkomen berekenen, moet je dan je bruto maandloon x 12/13 doen of je netto??
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 30 januari 2013 @ 12:27:38 #6
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_122250722
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 10:50 schreef Poesopstokje het volgende:
Jongens, even een vraag;

Je toetsingsinkomen berekenen, moet je dan je bruto maandloon x 12/13 doen of je netto??
bruto
aangezien het over je verzamelinkomen gaat wat ze jou laten toetsen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_122252438
Ik heb een jaarinkomen van zo'n 32.000 bruto.
Echter heb ik een dermate hoge aftrekpost dat mijn verzamelinkomen de komende jaren 0,- is.
Houdt dit ook in dat ik nu recht heb op volledige zorg- en huurtoeslag?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_122254199
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:41 schreef Me_Wesley het volgende:
Ik heb een jaarinkomen van zo'n 32.000 bruto.
Echter heb ik een dermate hoge aftrekpost dat mijn verzamelinkomen de komende jaren 0,- is.
Houdt dit ook in dat ik nu recht heb op volledige zorg- en huurtoeslag?
Als het geen compensabel verlies is, ja.

Een aftrek van jaarlijks ¤ 30k+? :o
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_122255161
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:32 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Als het geen compensabel verlies is, ja.

Een aftrek van jaarlijks ¤ 30k+? :o
Wat houdt een compensabel verlies in?
Het gaat in deze om studiegeld, heb 2 jaar terug een erg dure opleiding gevolgd.
Maar ik heb weinig zin om dalijk een brief te krijgen dat ik alles weer terug mag gaan storten ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door Me_Wesley op 30-01-2013 15:48:57 ]
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_122312025
Maar klopt het dus dat ik volledig recht heb op huur- en zorgtoeslag onder bovengenoemde omstandigheden? Ik heb het gevoel dat ik ergens een 'verborgen' regeltje over het hoofd zie.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_123238672
Niet veel activiteit hier maar toch..

Ik ga op kamers en het huis is aangewezen door de belastingdienst als huurtoeslag gerechtigd :)..
Nu kun je bij de huurtoeslag aanvraag ook service kosten opgeven, maar wat valt daar allemaal onder?

Een foto met de opbouw van de service kosten uit mijn contract:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik vind het best onduidelijk namelijk..
Let me occupy your mind
As you do mine
  zaterdag 23 februari 2013 @ 17:09:49 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123245157
Gelukkig geeft de website van de belastingdienst een antwoord: http://www.belastingdiens(...)icekosten_tellen_mee
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124753283
Bedankt voor de reacties (in een ander topic), heb de toeslag per 1-1-2013 stopgezet. Als je wilt stopzetten en de reden daarvoor is een verandering in je inkomen, dan wil de belastingdienst dat je die wijziging doorgeeft. Op basis daarvan wordt dan een nieuwe toeslag berekend.

Is het acceptabel om voor stopzetten te kiezen ook al is een verandering in het inkomen de achterliggende reden? Het gewijzigd inkomen wordt bij deze keuze niet doorgegeven.
pi_124757810
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 10:50 schreef Poesopstokje het volgende:
Jongens, even een vraag;

Je toetsingsinkomen berekenen, moet je dan je bruto maandloon x 12/13 doen of je netto??
U moet uitgaan van uw bruto jaarinkomen. Eventuele aftrekposten kunnen daarop in mindering worden gebracht.
pi_124757891
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 20:03 schreef Me_Wesley het volgende:
Maar klopt het dus dat ik volledig recht heb op huur- en zorgtoeslag onder bovengenoemde omstandigheden? Ik heb het gevoel dat ik ergens een 'verborgen' regeltje over het hoofd zie.
U heeft volledig rechtop huur- en zorgtoeslag in dit jaar.
Maar voor de hurtoeslag mag u geen Box 3 inkomen hebben. (vermogen boven vrijstellingsgrens)
pi_124757968
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 12:57 schreef Adrie072 het volgende:
Bedankt voor de reacties (in een ander topic), heb de toeslag per 1-1-2013 stopgezet. Als je wilt stopzetten en de reden daarvoor is een verandering in je inkomen, dan wil de belastingdienst dat je die wijziging doorgeeft. Op basis daarvan wordt dan een nieuwe toeslag berekend.

Is het acceptabel om voor stopzetten te kiezen ook al is een verandering in het inkomen de achterliggende reden? Het gewijzigd inkomen wordt bij deze keuze niet doorgegeven.
Stopzetten is niet verstandig. Bij een eventueel recht achteraf op de toeslag krijgt u niet alsnog uw toeslag. Handiger is het w inkomen boven de grens te zetten. De beschikking wordt dan ¤ 0, maar u blijft in het systeem. Als u achteraf toch recht heeft op de toeslag, krijgt u die alsnog.
pi_124758007
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 12:57 schreef Adrie072 het volgende:
Is het acceptabel om voor stopzetten te kiezen ook al is een verandering in het inkomen de achterliggende reden? Het gewijzigd inkomen wordt bij deze keuze niet doorgegeven.
Uiteraard, je inkomen verandert, maar jij hebt er geen goede inschatting van hoe (stel je werkt onregelmatig als uitzendkracht óf bent ondernemer die geen idee heeft hoe de winst zich gaat ontwikkelen) en daarom zet je de zaak zekerheidshalve stop.

Laten we wel zijn, zekerheidshalve heb je de ZT2012 pas in 2013 aangevraagd, en door de overactiviteit vriendelijkheid van Belastingdienst/Toeslagen wordt je opgescheept voorzien van een toeslag waar je wellicht geen recht op hebt. Mocht dat in 2014 zo blijken te zijn dan mag jij ervoor opdraaien (want de Belastingdienst/Toeslagen is in dit geval niet van plan de gevolgen van haar eigen beleid te dragen, jij mag betalen als je door automatische doorzetting teveel gekregen hebt).
  maandag 1 april 2013 @ 15:50:57 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124758302
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2013 15:31 schreef belfis het volgende:

[..]

U moet uitgaan van uw bruto jaarinkomen. Eventuele aftrekposten kunnen daarop in mindering worden gebracht.
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2013 15:34 schreef belfis het volgende:

[..]

U heeft volledig rechtop huur- en zorgtoeslag in dit jaar.
Maar voor de hurtoeslag mag u geen Box 3 inkomen hebben. (vermogen boven vrijstellingsgrens)
Je hebt gezien dat je op posten van 2 maanden oud reageert,...?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_124763828
Nee niet gezien, dit topic heeft twee maanden stil gestaan. Verwacht je niet van fok.
pi_124764453
Ik heb een fout gemaakt met mijn belastingaanslag over 2011. Hier heb ik een te hoog inkomen opgegeven, Ik kreeg in 2011 huurtoeslag, maar achteraf verdiende ik teveel (mede door mijn foute aangifte) en moet ik nu geld terugbetalen.

Ik ga nu mijn belastingaangifte over 2011 herstellen en dus een lager inkomen verdienen in 2011. Zou dat betekenen dat mijn recht op huurtoeslag in 2011 weer anders wordt?

In mijn geval zou dat betekenen dat ik minder terug hoef te betalen
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 1 april 2013 @ 19:35:24 #21
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124765331
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 19:10 schreef DanieI85 het volgende:
Ik heb een fout gemaakt met mijn belastingaanslag over 2011. Hier heb ik een te hoog inkomen opgegeven, Ik kreeg in 2011 huurtoeslag, maar achteraf verdiende ik teveel (mede door mijn foute aangifte) en moet ik nu geld terugbetalen.

Ik ga nu mijn belastingaangifte over 2011 herstellen en dus een lager inkomen verdienen in 2011. Zou dat betekenen dat mijn recht op huurtoeslag in 2011 weer anders wordt?

In mijn geval zou dat betekenen dat ik minder terug hoef te betalen
Dat is goed mogelijk inderdaad.
Op moment dat je aangifte over 2011 herzien is moet je even een briefje schrijven of ze je toeslag ook wille herzien.

Op dat moment dat ze het aangepast hebben zal jouw restant terug te betalen bedrag ook lager zijn.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 1 april 2013 @ 21:27:13 #22
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_124770338
dat doen ze automatisch. binnen 8 weken nadat je de aanslag van je nieuwe aangifte binnen hebt, krijg je ook een nieuwe aanslag voor de toeslagen. mits je recht hebt op een ander bedrag aan toeslag.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 1 april 2013 @ 21:47:18 #23
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_124771509
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 21:27 schreef Andromache het volgende:
dat doen ze automatisch. binnen 8 weken nadat je de aanslag van je nieuwe aangifte binnen hebt, krijg je ook een nieuwe aanslag voor de toeslagen. mits je recht hebt op een ander bedrag aan toeslag.
dat vraag ik me af aangezien hij/zij waarschijnlijk al een definitieve aamslag van de toeslagen heeft.
Vandaar dat ik aangeef een briefje te schrijven.. zekerheid voor alles.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 1 april 2013 @ 22:37:05 #24
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_124774373
die wordt dan automatisch herzien als je na de eerdere definitieve aanslag toch recht blijkt te hebben op een bedrag
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_124881586
Ik heb mijn huurtoeslag in 2011 en 2012 weggezet omdat ik net op of onder het de drempel van 30.000 zou verdienen (samen met partner). Hoe lang duurt het voordat huurtoeslag definitief wordt vastgesteld?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')