Inderdaad.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:49 schreef teknomist het volgende:
Met andere woorden, een soort van moderne slavernij dus?
In mijn opinie zo'n 18 maanden lijkt me redelijk, daarnaast moet je ook de kans krijgen om bijvoorbeeld eerst een studie af te ronden, mocht dit niet tijdig lukken dat je daarna in dienstplicht gaat of na het succesvol afronden van een studie dat je tijdens jouw dienstplicht dat ook kan gebruiken. Dat is een win-win-situatie, en ook niet heel origineel trouwens, want dat kon alquote:
Moreel verwerpelijk dus, hoe zou jij het vinden om voor een tijdje in een kamp opgesloten te worden en dwangarbeid te verrichten omdat jij niet voldoet aan bepaalde maatstaven van de maatschappij?quote:
Het geldt in principe voor iedereen he, die jongeren noemden ik maar als voorbeeld dat het voor hun goed kan zijn, dat is mijn mening.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef teknomist het volgende:
[..]
Moreel verwerpelijk dus, hoe zou jij het vinden om voor een tijdje in een kamp opgesloten te worden en dwangarbeid te verrichten omdat jij niet voldoet aan bepaalde maatstaven van de maatschappij?
Maar geen afstel mbt de dienstplicht dus?quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
In mijn opinie zo'n 18 maanden lijkt me redelijk, daarnaast moet je ook de kans krijgen om bijvoorbeeld eerst een studie af te ronden, mocht dit niet tijdig lukken dat je daarna in dienstplicht gaat of na het succesvol afronden van een studie dat je tijdens jouw dienstplicht dat ook kan gebruiken. Dat is een win-win-situatie, en ook niet heel origineel trouwens, want dat kon al![]()
.
Ik ken genoeg dienstplichtigen die het als positief hebben ervaren, die echt niet in het leger zijn gebleven, maar zo de kans kregen om voor hun gevoel echt volwassen te worden.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:50 schreef Dutchnative het volgende:
Er is een tijdlang dienstplicht geweest in Nederland(is er eigenlijk nog steeds, maar de opkomstplicht is weg).
1. Werkte de dienstplicht voor die 'lanterfanteraars'?
2. Zo nee, waarom zou dat nu wel het geval zijn?
Mijn vragen zijn niet retorisch!
Dus je wil burgers die wel normaal deelnemen aan de maatschappij weghalen om 18 maanden lang een bootcamp te laten volgen terwijl een kleine groep het probleem vormt ? Dat zou er liever een bootcamp moeten bestaan voor probleemjongeren en niet perse een algemene dienstplicht.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
In mijn opinie zo'n 18 maanden lijkt me redelijk, daarnaast moet je ook de kans krijgen om bijvoorbeeld eerst een studie af te ronden, mocht dit niet tijdig lukken dat je daarna in dienstplicht gaat of na het succesvol afronden van een studie dat je tijdens jouw dienstplicht dat ook kan gebruiken. Dat is een win-win-situatie, en ook niet heel origineel trouwens, want dat kon al![]()
.
Je hebt het dus niet speciaal over de probleemjongeren? Dacht namelijk dat je dat bedoelde.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:53 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik ken genoeg dienstplichtigen die het als positief hebben ervaren, die echt niet in het leger zijn gebleven, maar zo de kans kregen om voor hun gevoel echt volwassen te worden.
Dat is een lastige, aan de ene kant is het natuurlijk belangrijk dat je wel de keuze hebt, maar aan de andere kant loop je daarmee wel het risico het bovenstaande doel voorbij te streven als de mentaliteitsverandering nog moet worden bereikt bijvoorbeeld haha.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:52 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Maar geen afstel mbt de dienstplicht dus?
Lang niet altijd, genoeg mensen die zich tijdens de dienstplicht te pletter gingen vervelen en het op een zuipen en dergelijke ongein zetten.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:50 schreef Dutchnative het volgende:
Er is een tijdlang dienstplicht geweest in Nederland(is er eigenlijk nog steeds, maar de opkomstplicht is weg).
1. Werkte de dienstplicht voor die 'lanterfanteraars'?
2. Zo nee, waarom zou dat nu wel het geval zijn?
Mijn vragen zijn niet retorisch!
Die jongeren die je als voorbeeld noemt gebruik je wel als argument om het te invoeren (terwijl dienstplicht niet afgeschaft is) dus projecteer je het onterecht op alle jongeren. Overigens neemt dat nog steeds niet weg dat er geen sprake is van dwangarbeid.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het geldt in principe voor iedereen he, die jongeren noemden ik maar als voorbeeld dat het voor hun goed kan zijn, dat is mijn mening.
Nou nee, ik denk dat het goed is voor iedereen, zij waren nogmaals slechts een voorbeeld. Natuurlijk heeft niet iedereen het nodig maar dienstplicht hoeft niet per definitie nadelig te zijn voor mensen die deelnemen aan de maatschappij zeker niet als je wat je tijdens je studie geleerd hebt kan blijven gebruiken tijdens je dienstplicht.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:54 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Dus je wil burgers die wel normaal deelnemen aan de maatschappij weghalen om 18 maanden lang een bootcamp te laten volgen terwijl een kleine groep het probleem vormt ? Dat zou er liever een bootcamp moeten bestaan voor probleemjongeren en niet perse een algemene dienstplicht.
Kan je de vraag wat verduidelijken? In principe vind ik gewoon nu al goed, voor de Nederlandse samenleving, de probleemjongeren zijn inderdaad een voorbeeld voor wie het goed kan zijn!quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:54 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Je hebt het dus niet speciaal over de probleemjongeren? Dacht namelijk dat je dat bedoelde.
Zou je een voorbeeld kunnen geven van een situatie waarin je iemand in dienst zou willen stoppen?
Die gebruik ik inderdaad als een argument om het in te voeren, niet het argument, ik denk dat het voor veel meer jongeren ook goed is ook voor jongeren die al denken dat ze deelnemen aan de samenleving. En dwangarbeid, zeker niet, dan zou je school ook als een vorm van dwangarbeid kunnen opvatten en dat is ook niet het geval.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef teknomist het volgende:
[..]
Die jongeren die je als voorbeeld noemt gebruik je wel als argument om het te invoeren (terwijl dienstplicht niet afgeschaft is) dus projecteer je het onterecht op alle jongeren. Overigens neemt dat nog steeds niet weg dat er geen sprake is van dwangarbeid.
Broccoli eten is ook goed voor iedereen evenals groene thee. Ook maar verplichten voor iedereen?quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nou nee, ik denk dat het goed is voor iedereen, zij waren nogmaals slechts een voorbeeld.
Dit.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder is het de verantwoording van ouders hun kinderen op te voeden
En als ouders die verantwoordelijkheid niet nemen, wat dan? Ouders afknallen? Of kinderen afknallen? (Uiteraard na wat waarschuwingen.)quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik dacht dat je in de TT met 'lanterfanteraars' en 'stennisschoppers' probleemjongeren bedoelde. Is dat ook zo?quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nou nee, ik denk dat het goed is voor iedereen, zij waren nogmaals slechts een voorbeeld. Natuurlijk heeft niet iedereen het nodig maar dienstplicht hoeft niet per definitie nadelig te zijn voor mensen die deelnemen aan de maatschappij zeker niet als je wat je tijdens je studie geleerd hebt kan blijven gebruiken tijdens je dienstplicht.
[..]
Kan je de vraag wat verduidelijken? In principe vind ik gewoon nu al goed, voor de Nederlandse samenleving, de probleemjongeren zijn inderdaad een voorbeeld voor wie het goed kan zijn!
quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is wel duidelijk uit de OP, sommige jongeren, de anderen, niet hijquote:Op woensdag 2 januari 2013 23:01 schreef teknomist het volgende:
TS komt uit 1989 dus die bevindt zich in de comfortabele situatie dat hij zelf niet hoeft deel te nemen aan een dienstplicht mocht het volgens zijn plan worden ingevoerd.
Als ze zich misdragen kun je hun financieel aansprakelijk stellen voor hun misdragingen zolang ze minderjarig zijn, daarna mogen ze zelf dokken uiteraard.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:59 schreef Light het volgende:
[..]
En als ouders die verantwoordelijkheid niet nemen, wat dan? Ouders afknallen? Of kinderen afknallen? (Uiteraard na wat waarschuwingen.)
Ja, en de geschiedenis leert ons dat figuren zoals de TS die denken mee te kunnen beslissen over iemands zelfbeschikkingsrecht gevaarlijker zijn dan een paar stoute, ongedisciplineerde jongeren.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is wel duidelijk uit de OP, sommige jongeren, de anderen, niet hij
Dat is dan raar. Als ik het aan mijn vrienden vraag vinden ze het allemaal een mooie tijd die ze allemaal opnieuw zouden willen doen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:09 schreef Triptamine2 het volgende:
Allereerst is het niet de verantwoordelijkheid van Defensie of de staat om luilakken op te voeden. Daarbij heb ik van vrijwel iedereen die dienstplicht "genoten" heeft gehoord dat ze er totaal niks aan gehad hebben. Op hier en daar een gratis rijbewijsje na.
Dat van die mooie tijd hoor ik inderdaad ook. Maar leerzaam en nuttig, nee.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:26 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Dat is dan raar. Als ik het aan mijn vrienden vraag vinden ze het allemaal een mooie tijd die ze allemaal opnieuw zouden willen doen.
Vanwaar het verschil?
Wat veel mensen mij vertellen is dat leren optreden in een groep ipv einzelgänger toch wel een pluspunt is.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:27 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Dat van die mooie tijd hoor ik inderdaad ook. Maar leerzaam en nuttig, nee.
Dat lijkt mij persoonlijk dus ook. Maar ik hoor dus van velen dat ze er niks aan hebben gehad.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:31 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Wat veel mensen mij vertellen is dat leren optreden in een groep ipv einzelgänger toch wel een pluspunt is.
Ik bedoelde dat meer als een voorbeeld voor wie het goed zal zijn, maar ik stel ook dat mensen ook eerst hun studie kunnen afmaken, om vervolgens in dienst te gaan waar hun academische (of andere) kwaliteiten kunnen worden gebruikt en zij zichzelf weer kunnen verrijken in dienst van het leger. Ik vermoed dat dat een win-win-situatie is voor bijna alle partijenquote:Op woensdag 2 januari 2013 22:59 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Ik dacht dat je in de TT met 'lanterfanteraars' en 'stennisschoppers' probleemjongeren bedoelde. Is dat ook zo?
Misschien is het voor probleemjongeren goed, maar ik betwijfel of het slim is om iedereen dan maar de dienstplicht op te leggen. Dan liever via bureau HALT en de Politie jongeren in 'dienst' stoppen.
Zeker niet, als het vandaag nog wordt ingevoerd dan vervul ik mijn dienstplicht nog na de zomer, misschien wel beter voor mijn generatie om het wel een vrije keuze te laten maar wel eentje met veel voordelen, zoals iets kunnen leren daar, of bepaalde carrièremogelijkheden als je dat eenmaal hebt gedaan bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is wel duidelijk uit de OP, sommige jongeren, de anderen, niet hij
Zou dan een bredere maatschappelijke 'dienstplicht' niet handiger zijn? Een waarbij je bijvoorbeeld ook enige maanden (18 vind ik persoonlijk wél erg lang) in een zorginstelling of zo werkt. Een die aansluit bij je studie / interesses? Er is een schreeuwend tekort aan vrijwilligers op vele fronten.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat meer als een voorbeeld voor wie het goed zal zijn, maar ik stel ook dat mensen ook eerst hun studie kunnen afmaken, om vervolgens in dienst te gaan waar hun academische (of andere) kwaliteiten kunnen worden gebruikt en zij zichzelf weer kunnen verrijken in dienst van het leger. Ik vermoed dat dat een win-win-situatie is voor bijna alle partijen![]()
.
Sowieso, klagen op "de jeugd van tegenwoordig" is een van de symptomen dat iemand een ouwe zak aan het worden is.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:01 schreef teknomist het volgende:
TS komt uit 1989 dus die bevindt zich in de comfortabele situatie dat hij zelf niet hoeft deel te nemen aan een dienstplicht mocht het volgens zijn plan worden ingevoerd.
Die verhalen hoor ik eigenlijk alleen van mensen die zich altijd hebben verzet tegen de dienstplicht. Wat er ook gebeurde het was altijd slecht.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:33 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij persoonlijk dus ook. Maar ik hoor dus van velen dat ze er niks aan hebben gehad.
De sociale dienstplicht.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:38 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zeker niet, als het vandaag nog wordt ingevoerd dan vervul ik mijn dienstplicht nog na de zomer, misschien wel beter voor mijn generatie om het wel een vrije keuze te laten maar wel eentje met veel voordelen, zoals iets kunnen leren daar, of bepaalde carrièremogelijkheden als je dat eenmaal hebt gedaan bijvoorbeeld.
Kijk, daar zou ik vóór stemmenquote:
Lekker ontnuchterend, maar wel weer waar!quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:54 schreef AchJa het volgende:
Geen geld, middelen, en ruimte meer voor, punt. Zolang het Nederlands publiek en de politiek in de huidige tijd al te scharrig is om een NAVO afspraak na te komen zal de toen bijna 3% van het bnp in de plichtigen tijd zeker niet terug komen.
Jammer maar helaas voorstanders.
Het biedt ook financiele voordelen want je kan dienstplichtigen, zeker degene die al hebben gestudeerd, te werk zetten in bedrijven en bepaalde functies van de overheid uiteraard.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:54 schreef AchJa het volgende:
Geen geld, middelen, en ruimte meer voor, punt. Zolang het Nederlands publiek en de politiek in de huidige tijd al te scharrig is om een NAVO afspraak na te komen zal de toen bijna 3% van het bnp in de plichtigen tijd zeker niet terug komen.
Jammer maar helaas voorstanders.
Dat kan toch prima in combinatie met een dienstplicht? Dokters en verplegers bijvoorbeeld kunnen prima werk vinden binnen de zorgdiensten van het leger!quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:38 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Zou dan een bredere maatschappelijke 'dienstplicht' niet handiger zijn? Een waarbij je bijvoorbeeld ook enige maanden (18 vind ik persoonlijk wél erg lang) in een zorginstelling of zo werkt. Een die aansluit bij je studie / interesses? Er is een schreeuwend tekort aan vrijwilligers op vele fronten.
Als onderdeel van is dat inderdaad niet bepaald een slecht idee vermoedelijk, hoe dan ook, ik denk dat de overheid hier zeker wel enige verantwoordelijkheid op zich kan nemen.quote:
Oh ja, en wat was nou eigenlijk je doel met de dienstplicht?quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:59 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het biedt ook financiele voordelen want je kan dienstplichtigen, zeker degene die al hebben gestudeerd, te werk zetten in bedrijven en bepaalde functies van de overheid uiteraard.
Het bovenstaande was slechts een antwoord op dat het wel degelijk beter te financieren is als dan het in het verleden is gedaan dus probeer dus nu aub niet bijdehand te doen.quote:Op donderdag 3 januari 2013 00:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja, en wat was nou eigenlijk je doel met de dienstplicht?
De lanterfanters, en andere lui die te lui zijn om een opleiding te volgen of een doel te hebben voor deze maatschappij 'op te voeden'quote:Op donderdag 3 januari 2013 00:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja, en wat was nou eigenlijk je doel met de dienstplicht?
Kortom, uitgeluld.quote:Op donderdag 3 januari 2013 00:11 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het bovenstaande was slechts een antwoord op dat het wel degelijk beter te financieren is als dan het in het verleden is gedaan dus probeer dus nu aub niet bijdehand te doen.
Uhm nee in tegendeel je bevestigt slechts mijn gelijk maar in plaats van dat te erkennen kom je met een dom vraagje wat al zo rond de eerste post duidelijk had kunnen zijn als je kan lezen.quote:
Het kan een oplossing zijn, ik zou niet weten wat daar krom aan is, zo'n jongere vindt het moeilijk een keuze te maken maar staat dankzij de dienstplicht toch niet stil in zijn ontwikkeling, niet dat hij dat per definitie wel zou zijn, maar je moet niet denken dat het geen enkele meerwaarde zou kunnen hebben.quote:Op donderdag 3 januari 2013 02:43 schreef Ziba het volgende:
Dus omdat een jongere bijvoorbeeld niet weet wat precies te doen met z'n leven moet de jongere maar in dienstplicht volgens jouw beredenering? Ik vind het enigszins krom.
Extreem? Wat is hier nou zo enorm extreem aan als je niet eens uitgezonden kan worden (want dat is dan wel weer een voorwaarde)? Ten eerste is het Nederlandse leger niet zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse en als je met andere dienstplichtigen zit maakt dat het allemaal een stuk minder erg! Daarnaast leer je zoals gezegd snel discipline, orde te houden in je dagelijkse omgeving, mogelijk beter te concentreren en je leert bepaalde praktische zaken, specifiek voor het leger, die je elders niet snel leert!quote:Discipline krijg je ook van andere dingen i.p.v. het meteen zo extreem te maken. En welke ervaringen en kundigheden die je elders niet snel verkrijgt heb je het over?
Wat je dus eigenlijk voorstelt is een soort gedwongen boot-camp waar je uiteindelijk niets nuttigs uitvoert, en alleen een paar vaardigheden leert die je in de normale maatschappij ook kan leren?quote:Op donderdag 3 januari 2013 04:13 schreef DeParo het volgende:
[..]
Extreem? Wat is hier nou zo enorm extreem aan als je niet eens uitgezonden kan worden (want dat is dan wel weer een voorwaarde)? Ten eerste is het Nederlandse leger niet zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse en als je met andere dienstplichtigen zit maakt dat het allemaal een stuk minder erg! Daarnaast leer je zoals gezegd snel discipline, orde te houden in je dagelijkse omgeving, mogelijk beter te concentreren en je leert bepaalde praktische zaken, specifiek voor het leger, die je elders niet snel leert!
Ik denk niet dat je die in de normale maatschappij ook zo snel leert, sterker nog, ik denk dat veel mensen die zich nu oh zo betrokken voelen bij de maatschappij tijdens hun dienstplicht nog heel wat kunnen opsteken.quote:Op donderdag 3 januari 2013 05:56 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Wat je dus eigenlijk voorstelt is een soort gedwongen boot-camp waar je uiteindelijk niets nuttigs uitvoert, en alleen een paar vaardigheden leert die je in de normale maatschappij ook kan leren?
[sarcasme] Goed plan! [/sarcasme]
Je schrijft in je eerdere post dat je van de dienstplicht deze dingen volgens jou opsteekt:quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:01 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je die in de normale maatschappij ook zo snel leert,
- Discipline kun je met gemak leren zonder Drill-sergeant. Sport, werk, school of het hebben van een persoonlijkheid is hiervoor de optie.quote:Op donderdag 3 januari 2013 04:13 schreef DeParo het volgende:
.
[..]
Daarnaast leer je zoals gezegd snel discipline, orde te houden in je dagelijkse omgeving, mogelijk beter te concentreren en je leert bepaalde praktische zaken, specifiek voor het leger, die je elders niet snel leert!
Voorbeelden.quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:08 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Je schrijft in je eerdere post dat je van de dienstplicht deze dingen volgens jou opsteekt:
Bij al die zaken die jij noemt is het 'zou kunnen', je kan er iets van opsteken maar dat is wel onder meer afhankelijk van dat je het doet en of je het volhoudt, maar er zijn ook veel mensen die niet meteen dat proberen te bereiken, die die soort van verplichting nodig hebben voor hun eigen ontwikkeling en bij wie het een soort van extra hulp nodig heeft, we hebben het hier niet tot een opleiding om lid te worden van het Korps Mariniers, we hebben het over een plek waar jij kwaliteiten krijgt aangeleerd, waar de garantie groter is dat je ze krijgt omdat je er een soort van opgezadeld mee zit en ze bijna wel moet leren, die je in de rest van je leven nog veel vaker kan gebruiken. Vroeger kon je schijnbaar aangeven dat je naar Suriname of Curaçao wilde voor je dienstplicht, stel daar niet een vakantie bij voor, maar jongens die onder strakke begeleiding maandenlang van huis zijn komen daar vaak echt niet zo slechter van terug. Jongens die vol trots op een hangar mogen werken of in Den Helder bij de schepen, je krijgt er verantwoordelijkheidsgevoel voor, het idee dat je het ook nog ergens voor doet. Ik vrees dat de meeste tegenstand hierbij stuit op een verkeerd beeld van het leger, zaken zoals je wel eens in Amerika ziet, het is geen kwestie dat je plotseling een oorlog induikt het is een kwestie van een leerschool eigenlijk waar jij iets voor je land doet en het land ook nog iets voor jou doet.quote:[..]
- Discipline kun je met gemak leren zonder Drill-sergeant. Sport, werk, school of het hebben van een persoonlijkheid is hiervoor de optie.
- Orde houden in je dagelijkse omgeving kunnen de meeste mensen zonder boot-camp ook wel. Mensen die dat in het begin niet kunnen leren dit door schade en schande.
- Mogelijk beter concentratie? Dat is puur hoe je persoonlijk in elkaar zit en heeft niks met het leger te maken. Een Chaoot zal altijd een Chaoot blijven. Je kunt het lichtelijk trainen, maar je zult nooit van zweefteef naar full-on mister Concentration gaan.
- Praktische zaken specifiek voor het leger heb je natuurlijk helemaal geen fluit aan in de maatschappij. Tenminste, ik heb nog nooit mijn M16 hoeven gebruiken toen de buren lastig waren.
Ik bedoel dit trouwens serieus. Ik zie wel in dat het enigszins positief kan zijn voor een enkele uitzondering. Maar de dienstplicht (net als het hele Nederlandse leger an sich) is overbodig. Daarbij, als ze mij als recalcitrant kutkind van 18 dienstplicht hadden willen laten doen, was dat een hel geworden, zowel voor mij als voor de sergeantjes.
Ik zie het meer als gebruikt worden door de staat als goedkope werkpaarden. Wat doet het land dan voor mij als ik dienstplicht heb? Ervoor zorgen dat ik kan sleutelen aan een tank en met 35 man door de modder kan kruipen?quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:26 schreef DeParo het volgende:
[..]
Voorbeelden.
[..]
Bij al die zaken die jij noemt is het 'zou kunnen', je kan er iets van opsteken, maar er zijn ook veel mensen die niet meteen dat proberen te bereiken, die die soort van verplichting nodig hebben voor hun eigen ontwikkeling en bij wie het een soort van extra hulp nodig heeft, we hebben het hier niet tot een opleiding om lid te worden van het Korps Mariniers, we hebben het over een plek waar jij kwaliteiten krijgt aangeleerd, waar de garantie groter is dat je ze krijgt omdat je er een soort van opgezadeld mee zit en ze bijna wel moet leren, die je in de rest van je leven nog veel vaker kan gebruiken. Vroeger kon je schijnbaar aangeven dat je naar Suriname of Curaçao wilde voor je dienstplicht, stel daar niet een vakantie bij voor, maar jongens die onder strakke begeleiding maandenlang van huis zijn komen daar vaak echt niet zo slechter van terug. Jongens die vol trots op een hangar mogen werken of in Den Helder bij de schepen, je krijgt er verantwoordelijkheidsgevoel voor, het idee dat je het ook nog ergens voor doet. Ik vrees dat de meeste tegenstand hierbij stuit op een verkeerd beeld van het leger, zaken zoals je wel eens in Amerika ziet, het is geen kwestie dat je plotseling een oorlog induikt het is een kwestie van een leerschool eigenlijk waar jij iets voor je land doet en het land ook nog iets voor jou doet.
Dat is een egoïstische gedachte, omdat jij meent dat jij het niet nodig hebt (wat ook maar de vraag is natuurlijk haha), heeft niemand het nodig en als iemand niet zonder kan (wat ik meer bedoelde als schop onder kont en niet zo zeer voor altijd en eeuwig haha) dan is die volgens jou maar verloren. De staat dient een actieve rol op zich te nemen om de burger zo productief mogelijk te krijgen, dit is een wederzijds voordelig model waarbij zowel jij iets kan opsteken, of je daar nu niet of wel aan wil, en de staat iets van jou terugkrijgt.quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:33 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Ik zie het meer als gebruikt worden door de staat als goedkope werkpaarden. Wat doet het land dan voor mij als ik dienstplicht heb? Ervoor zorgen dat ik kan sleutelen aan een tank en met 35 man door de modder kan kruipen?
Wat je ervoor terugkrijgt leer je in het dagelijks leven ook en zie ik dus niet als toevoeging op mijn persoonlijkheid of leven. En mensen die zichzelf niet ontwikkelen en daar de staat voor nodig hebben, daar is alle hoop al voor verloren, die zou je nergens willen hebben, zeker niet in een leger.
Ook schrijf je: Jongens die vol trots in een hangar mogen werken. Realiseer je wel dat er ook genoeg zijn die dit niks vinden. Dat verantwoordelijkheidsgevoel komt ook wel als je gewoon een leven leidt.
Waarom zou dat zo erg zijn, daar is niets mis mee, soms hebben mensen door welke omstandigheid dan ook even een zetje nodig ook jij wacht daar wel eens op.quote:Edit: Als er serieus mensen zijn die het leger nodig hebben om te leren wat jij allemaal verteld, dan is het nog veel slechter gesteld met de mensheid/jeugd dan ik dacht.
Nee hoor. Puur kijkend naar mensen om me heen zie ik dat 99% van de mensen de vaardigheden die jij zegt dat ze op kunnen pikken in het leger ook al daarbuiten leren. Met dat andere bedoel ik dat als mensen zichzelf totaal niet uit eigen initiatief ontwikkelen, er waarschijnlijk ook al niet veel in zit om te ontwikkelen, en dat dus een verloren missie is. Daarbij ben ik het fundamenteel oneens met wat je zegt over de staat en productiviteit van burgers, zoals ik het zie is de staat daar totaal niet voor(met uitzondering van gehandicapten, arbeidsongeschikten en dergelijke). Maar dat is een heel andere discussie.quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:41 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat is een egoïstische gedachte, omdat jij meent dat jij het niet nodig hebt (wat ook maar de vraag is natuurlijk haha), heeft niemand het nodig en als iemand niet zonder kan (wat ik meer bedoelde als schop onder kont en niet zo zeer voor altijd en eeuwig haha) dan is die volgens jou maar verloren. De staat dient een actieve rol op zich te nemen om de burger zo productief mogelijk te krijgen, dit is een wederzijds voordelig model waarbij zowel jij iets kan opsteken, of je daar nu niet of wel aan wil, en de staat iets van jou terugkrijgt.
Wat er mis mee is om 18 maanden te werken in dienstplicht? Sowieso het feit dat het niet je eigen keuze is. Ik ben een mens die zijn eigen keuzes maakt en daar totaal geen staat met lullig dienstplichtje voor nodig heeft. Persoonlijk zou ik ook weigeren omdat ik gewoon niet in het leger wil wegens verschillende redenen. (en dit dus ook altijd zal blijven weigeren, ongeacht de consequenties)quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:41 schreef DeParo het volgende:
[..]
Maar het kan prima zijn dat jij eerst gaat studeren, wat dan, je hebt jarenlang met mooie financieringen gestudeerd en dan wacht het arbeidsleven wat weer een heel andere fase is! Wat is er dan mis mee om je studievaardigheden uit te werken tijdens een dienstplicht van 18 maanden, waar je gebruik kan maken van je net verkregen vaardigheden, en de staat er ook nog eens van meekrijgt. Je leert zo je eigen krachten kennen zonder dat je er enige schade door oploopt, je kan misschien aan die werkplaats verbonden blijven als je wilt, en je doet er ook nog eens contacten op. Daarnaast zitten veel bedrijven te springen om gedisciplineerde werknemers met vaardigheden verkregen in het leger, die zijn punctueel doen wat van ze wordt gevraagd zonder te mokken, en zetten zich vaak net wat harder in. Sorry maar ik zie voor beide partijen weinig nadelen uiteraard.
Een zetje, dat klopt, maar ik heb het over mensen die geen ontwikkeling doormaken, waarvan er genoeg zijn. Van die types die hun hele leven(al dan niet om redenen buiten hun macht om) bij de groenvoorziening werken. Daar is niks mis mee, maar die mensen komen gewoon niet verder, dus is het nutteloos er nog tijd in te steken.quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:41 schreef DeParo het volgende:
[..]
Waarom zou dat zo erg zijn, daar is niets mis mee, soms hebben mensen door welke omstandigheid dan ook even een zetje nodig ook jij wacht daar wel eens op.
Dit. Wat met de indoctrinatie op de staatsschool nog niet is gelukt in een jaartje dienstplicht alsnog erin rammen.quote:Op donderdag 3 januari 2013 08:24 schreef Hexagon het volgende:
Dankzij de dienstplicht worden de jongeren allemaal braaf CDA stemmende staatsburgers.![]()
Btw hoeveelste topic is dit alweer. Nr 6000?
Het zijn me toch ook een partij communisten met hun 1+1=2quote:Op donderdag 3 januari 2013 08:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dit. Wat met de indoctrinatie op de staatsschool nog niet is gelukt in een jaartje dienstplicht alsnog erin rammen.
Oh, dus je wil gewoon een pulletje goedkope arbeidskrachten, zeg dat dan.quote:Op donderdag 3 januari 2013 00:19 schreef DeParo het volgende:
[..]
Uhm nee in tegendeel je bevestigt slechts mijn gelijk maar in plaats van dat te erkennen kom je met een dom vraagje wat al zo rond de eerste post duidelijk had kunnen zijn als je kan lezen.
Tja, dat heb ik nooit gesnapt, waarom dienstplicht niet voor vrouwen was.quote:Op donderdag 3 januari 2013 17:45 schreef Tanin het volgende:
Ik ben niet perse voor of tegen, maar als we het invoeren, dan ook voor vrouwen. Zij willen emancipatie? Kunnen ze krijgen ook!
"die liggen al genoeg tijd van de arbeidsmarkt door zwangerschap" kreeg ik te horen. Was het er niet mee eens, maar de rest van de argumenten zijn nog zwakker.quote:Op donderdag 3 januari 2013 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, dat heb ik nooit gesnapt, waarom dienstplicht niet voor vrouwen was.
Het was natuurlijk wel de manier geweest de teruggang in geboortes aan te pakken, dienstplicht voor vrouwen tenzij ze zwanger of moeder zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2013 18:25 schreef Tanin het volgende:
[..]
"die liggen al genoeg tijd van de arbeidsmarkt door zwangerschap" kreeg ik te horen. Was het er niet mee eens, maar de rest van de argumenten zijn nog zwakker.
quote:Op donderdag 3 januari 2013 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het was natuurlijk wel de manier geweest de teruggang in geboortes aan te pakken, dienstplicht voor vrouwen tenzij ze zwanger of moeder zijn.
LOL
Dat werkt beter dan meer kinderopvang of meer kindergeld.
Hadden ze eerder op moeten komen, en of pappie of mammie naar de kazernequote:Op donderdag 3 januari 2013 18:38 schreef Tanin het volgende:
[..]![]()
Laat de gristenen het maar niet horen...straks staat dit nog in het verkiezingsprogramma.
Maar wat nou als ik als geëmancipeerde papa thuis wil blijven bij de kids?
Dat is toch een goed idee, als ze buiten hun normale wereldje zijn in zo'n bos kan het leuk worden op oefeningen. Toch een groot avontuur man, de staat betaald de drank!quote:Op donderdag 3 januari 2013 17:45 schreef Tanin het volgende:
Ik ben niet perse voor of tegen, maar als we het invoeren, dan ook voor vrouwen. Zij willen emancipatie? Kunnen ze krijgen ook!
Strafkampen met dwangarbeid bedoel je dus eigenlijk, heropvoeding van ongewenste elementen..quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een dienstplicht voor iedereen hoeft van mij niet maar wellicht is een dienstplicht voor sommige lastigere jongeren en een dienstrecht (ander programma) voor alle andere jongeren wel interessant indien de vorming van de jongeren, en dan niet ten bate van het leger, de voornaamste prioriteit zou zijn.
Ik zie dat niet als de taak van de overheid.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hoopte dat het verschil tussen opvoeding en straffen en tussen werken voor jezelf en slaaf zijn duidelijk was.
Ook voor jongeren die zich goed gedragen kan het interessant zijn. Denk aan obese jongeren en mensen met overgewicht of intelligente jongeren die lui zijn en die nooit een goed ritme hebben ontwikkeld. Zolang die jongeren vrijwillig hieraan meedoen (dus met expliciete instemming van de jogneren, toestemming van enkel de voogd mag niet volstaan in dat geval) dan is daar toch niets mis mee?
En die dienstplicht voor lastige jongeren zou jij zeker net buiten vallen?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een dienstplicht voor iedereen hoeft van mij niet maar wellicht is een dienstplicht voor sommige lastigere jongeren en een dienstrecht (ander programma) voor alle andere jongeren wel interessant indien de vorming van de jongeren, en dan niet ten bate van het leger, de voornaamste prioriteit zou zijn.
Ja, maar ik zou wel hebben overwogen om vrijwillig dat aangepaste programma (voor jongeren zonder gedragsproblemen) te volgen, afhankelijk van wat het programma zou zijn. Ik denk dat velen daar baat bij zouden hebben en dat het ook voor mij nuttig zou kunnen zijn.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En die dienstplicht voor lastige jongeren zou jij zeker net buiten vallen?
De taak?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als de taak van de overheid.
Ja, totalitaire gekken en ambtenarenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De taak?
Anderen zien dat wel als een taak van de overheid.
Kom op zeg, je bent knettergek als je wilt dat de overheid dienstplicht in gaat voeren voor te dikke jongeren.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Piet toch, het libertarisme en het VVD-liberalisme vormen nog niet eens een meerderheid van alle politieke stromingen qua aantal deelnemers, godzijdank. Onder die andere stromingen vind je vast wel aardig wat voorstanders. Ik claim niet dat het een meerderheid is of zelfs in de buurt komt van de meerderheid maar je hoeft er zeker geen totalitaire gek voor te zijn.
dus je wilt iemand 18 maanden lang verplichten iets nutteloos te doen?quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
.
je krijgt gewoon betaald. Je werkgever (was toendertijd) verplicht je terug te nemen na je dienstplicht. Was ook geen enkel probleem, hoorde er gewoon bij.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef teknomist het volgende:
[..]
Moreel verwerpelijk dus, hoe zou jij het vinden om voor een tijdje in een kamp opgesloten te worden en dwangarbeid te verrichten omdat jij niet voldoet aan bepaalde maatstaven van de maatschappij?
niet nutteloos. Binnen defensie kan je met de meeste opleidingen gewoon aan de slag. Bijvoorbeeld: automonteur, elektramonteur, ICT specialist, Mechanische technieken, grondwerker, wegenbouwer, timmerman what ever.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 10:28 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dus je wilt iemand 18 maanden lang verplichten iets nutteloos te doen?
Wat geeft iemand het recht om iemand anders sport te verplichtenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 13:51 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
niet nutteloos. Binnen defensie kan je met de meeste opleidingen gewoon aan de slag. Bijvoorbeeld: automonteur, elektramonteur, ICT specialist, Mechanische technieken, grondwerker, wegenbouwer, timmerman what ever.
Defensie kan daarbij zo veel meer doen als wat ze nu doen.
Ook de verplichte sport zal veel mensen goed doen.
hoort gewoon bij de dienstplicht. Als militair moet je fit zijn en dat kan je alleen blijven door actief te sporten.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:00 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat geeft iemand het recht om iemand anders sport te verplichten
We hebben een professioneel leger om het land te beschermen, met mensen die daadwerkelijk gemotiveerd zijn om het leger in te gaan. Een leger dienstplichtigen is enkel handig om wat extra kanonnenvoer achter de hand te hebben als de Russen binnenvallen, aangezien de koude oorlog al weer een tijdje over is...quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:04 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
hoort gewoon bij de dienstplicht. Als militair moet je fit zijn en dat kan je alleen blijven door actief te sporten.
Het recht om je militair te maken is gewoon democratisch besloten. Dat is nodig om een land te beschermen.
Een beroepsleger doet dat beter dan het kanonnenvoer van de dienstplichtquote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:04 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
hoort gewoon bij de dienstplicht. Als militair moet je fit zijn en dat kan je alleen blijven door actief te sporten.
Het recht om je militair te maken is gewoon democratisch besloten. Dat is nodig om een land te beschermen.
met de dreiging uit het midden oosten, Iran, Noord Korea en de huidige economische crisis is de kans op oorlog niet kleiner als in de koude oorlog. Sterker nog: de kans is zelfs groter.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:22 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
We hebben een professioneel leger om het land te beschermen, met mensen die daadwerkelijk gemotiveerd zijn om het leger in te gaan. Een leger dienstplichtigen is enkel handig om wat extra kanonnenvoer achter de hand te hebben als de Russen binnenvallen, aangezien de koude oorlog al weer een tijdje over is...
Nutteloos?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 10:28 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dus je wilt iemand 18 maanden lang verplichten iets nutteloos te doen?
Lees het topic nog eens door, je hebt geen enkel nut aangetoont, al je ideeen zijn het water uitgeblazen als een Somalische piraat naast een slagschipquote:
Dat is jouw mening, maar ik vroeg je iets, en je geeft geen antwoord dus wat dat betreft.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lees het topic nog eens door, je hebt geen enkel nut aangetoont, al je ideeen zijn het water uitgeblazen als een Somalische piraat naast een slagschip
Die heb al eerder gegeven, maar daar reageer je niet opquote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:33 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat is jouw mening, maar ik vroeg je iets, en je geeft geen antwoord dus wat dat betreft.
Dat er oorlog daar uitbreekt is nu groter, niet dat het deze kant opkomt, als we dan al ingrijpen zenden we geen dienstplichtigen uit.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:53 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
met de dreiging uit het midden oosten, Iran, Noord Korea en de huidige economische crisis is de kans op oorlog niet kleiner als in de koude oorlog. Sterker nog: de kans is zelfs groter.
Als het gaat om discipline, ook militairen gaan over de schreef tijdens verlof of na hun diensttijd. Het scheelt ook niks aan cursussen omdat ze ook in het leger door iemand betaald moeten worden, iedere EHBO of andere cursus wordt onbruikbaar als je de kennis niet bijhoud met een jaarlijkse opfriscursus.quote:Je heb een bepaalde grote nodig om een serieus leger te vormen.
Als de dreiging straks ineens zo toeneemt dat oorlog bijna niet meer te voorkomen is, ben je te laat met opleiden. Mensen zullen dan veel gemotiveerder zijn.
Daarnaast is discipline bijbrengen niet verkeerd. Elke militair kan ZHKH, het militaire EHBO.
Bedenk is wat dat al scheelt aan BHV cursussen enz. Maar belangrijker: het aantal mensen dat kan reanimeren neemt met 1100% toe. *fictief getal kan nog wel groter zijn*
1. Al tig keer herhaald wat een kul antwoord en dan beweren dat ik degene ben die niet reageerquote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die heb al eerder gegeven, maar daar reageer je niet op
1. Je heeft geen idee waarom je de Dienstplicht weer wil invoeren
2. Er is geen draagvlak voor het invoeren van Dienstplicht
3. Er is geen geld, ruimte of personeel meer om Dienstplichtigen op te vangen
4. Het is niet de verantwoording van de Staat alle jonge mannen te heropvoeden
5. Het kost veel te veel geld, we hebben de productiviteit nodig van mensen die op de arbeidsmarkt komen om de vergrijzing te betalen
6. Die 18 maanden kan zo een jongen beter in het bedrijfsleven werken, belastingen en premies betalen en welvaart creëren dan bezig gehouden worden met veel belastinggeld
Probeer het eens met argumenten ipv niet onderbouwde onderbuikgevoelensquote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
1. Al tig keer herhaald wat een kul antwoord en dan beweren dat ik degene ben die niet reageer![]()
.
2. Ik denk inderdaad niet voldoende, op dit moment althans, maar wat niet is kan nog komen uiteraard, dat er wel of geen draagvlak voor is, zegt niet veel of het wel of niet nutteloos is.
3. Zoals ik al stelde is dat pure onzin, dienstplichtigen kan je in grote aantallen veel efficiënter inzetten dan vroeger is gebeurd, denk hierbij aan publieke functies en zelfs dat ze voor particuliere zaken kunnen worden ingezet. Daarnaast, zoals gezegd, zitten veel bedrijven te springen om mensen met en een militaire en een academische achtergrond.
4. Dat is jouw mening, ik vind dat de staat wel degelijk bij jonge mensen verantwoordelijkheid heeft ze op het goede pad te zetten en te houden, dit is een mogelijke oplossing daarvoor.
5. Op deze manier verhoog je de productiviteit juist, van dienstplicht worden ze vaak echt niet minder productief, daarnaast zoals gezegd kun je ze inzetten ten behoeve van de samenleving dan combineer je het ook met een soort sociale dienstplicht.
6. Het voordeel van de dienstplicht is dat de kans veel groter is dat hij daar aanleert, vooral door de verplichting in het begin, dat klinkt afstotend maar zo moeten veel het vaak wel leren. Het bedrijfsleven is een heel andere tak van de samenleving en zorgt juist voor meer afstoting van welvaart en mindere cohesie in plaats van meer.
Gezien de poll in de OP valt dat enorm mee.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:00 schreef Triptamine2 het volgende:
Hoezo zit er nog geen slotje op dit topic? Volgens mij vindt iedereen, met uitzondering van TS, de dienstplicht nutteloos
quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Probeer het eens met argumenten ipv niet onderbouwde onderbuikgevoelens
Wow, dat had ik niet eens gezien, apart.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:02 schreef DeParo het volgende:
[..]
Gezien de poll in de OP valt dat enorm mee.
[..]![]()
Je mag in een ander topic trollen Pietje niet hier dat is niet zo netjes haha.
Van statistiek en representatieve steekproeven heb jij ook niet veel begrepenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:02 schreef DeParo het volgende:
[..]
Gezien de poll in de OP valt dat enorm mee.
.
Ik zal het mijn docenten voorleggenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Van statistiek en representatieve steekproeven heb jij ook niet veel begrepen
De formule voor een steekproef waarbij de populatie eindig is:quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:19 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik zal het mijn docenten voorleggen![]()
.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
n>= N x z ² x p(1-p)
z ² x p(1-p) + (N-1) x F ²
Volgens mij kan je uit mijn antwoorden hierboven prima halen dat je het ook efficiënt kan aanpakken.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb je al een argument waarom het beter is jongeren tegen hoge kosten 18 maanden van de arbeidsmarkt te houden ipv ze te laten werken en premies en belastingen op te laten leveren?
Mond vol tanden dusquote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:38 schreef DeParo het volgende:
[..]
Volgens mij kan je uit mijn antwoorden hierboven prima halen dat je het ook efficiënt kan aanpakken.
Jij hebt echt een verkeerd beeld van de dienstplicht met je zogenaamde platvoeten.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt me overtuigd, jij mag direct worden opgeroepen en bij dit soort antwoorden met een schepje het bos in een gat van een meter bij een meter bij een meter graven
Je meldt jezelf bij deze ook aan?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:05 schreef betyar het volgende:
Ik ben voor, die kutjongeren met kutmentaliteit, beetje respect bijbrengen zal goed voor ze zijn. Vieze honden dat het zijn.
“Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training ... Jonge mensen staan niet meer op als ...een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, ... en tiranniseren hun leraren”.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:05 schreef betyar het volgende:
Ik ben voor, die kutjongeren met kutmentaliteit, beetje respect bijbrengen zal goed voor ze zijn. Vieze honden dat het zijn.
Ik mag die man wel.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
“Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training ... Jonge mensen staan niet meer op als ...een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, ... en tiranniseren hun leraren”.
Plato, 2500 jaar geleden.
Ook zo een verbitterde ouwe
Maar goed, het is dus niet de jeugd van tegenwoordig, maar ouwe mannen van toen en nu over de jeugd van alle tijdenquote:
Jeugd afschaffen middels een leenstelsel dan maar?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar goed, het is dus niet de jeugd van tegenwoordig, maar ouwe mannen van toen en nu over de jeugd van alle tijden
Wen er maar vast aan, je mag alleen maar betalen de rest van je leven.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:42 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Jeugd afschaffen middels een leenstelsel dan maar?
En wie niet buigt breekt? Succes met het breken van het onbreekbare.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 20:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wen er maar vast aan, je mag alleen maar betalen de rest van je leven.
Goed verhaal!quote:Op vrijdag 4 januari 2013 13:51 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
niet nutteloos. Binnen defensie kan je met de meeste opleidingen gewoon aan de slag. Bijvoorbeeld: automonteur, elektramonteur, ICT specialist, Mechanische technieken, grondwerker, wegenbouwer, timmerman what ever.
Defensie kan daarbij zo veel meer doen als wat ze nu doen.
Ook de verplichte sport zal veel mensen goed doen.
Ze hebben er niet voor niets zoveel mensen ontslagen. Techniek/technologie.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 20:37 schreef QBay het volgende:
Zolang ik als ICT'er niet met een wapen het slagveld op moet en die drills moet meemaken vind ik het best, dat is zonde van mijn studie (zeker in de IT wereld gaan de ontwikkelingen snel, dienstplicht zorgt ervoor dat ik niet kan 'bijblijven'). Als ik de dienstplicht kan uitvoeren met een ICT gerelateerde taak dan vind ik het niet eens zo erg. Ben wel benieuwd hoe het leger met ICT werkt.
Mocht de pleuris uitbreken word je gewoon kanonnenvoer.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 20:37 schreef QBay het volgende:
Zolang ik als ICT'er niet met een wapen het slagveld op moet en die drills moet meemaken vind ik het best, dat is zonde van mijn studie (zeker in de IT wereld gaan de ontwikkelingen snel, dienstplicht zorgt ervoor dat ik niet kan 'bijblijven'). Als ik de dienstplicht kan uitvoeren met een ICT gerelateerde taak dan vind ik het niet eens zo erg. Ben wel benieuwd hoe het leger met ICT werkt.
Stel je voor dat je iets moet doen waar je wat aan hebt.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:00 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat geeft iemand het recht om iemand anders sport te verplichten
Dat is geen argument, het is maar net hoe je het uitvoert. Als het nu weer ingevoerd zou worden dan zou wat mij betreft de vorming de eerste prioriteit moeten zijn en dan zou je alle maanden op een nuttige wijze invullen. Het millitaire aspect zou bijzaak moeten zijn, in het leger weten ze echter wel raad met slackers en daarom kan je het aan die soldaten en officieren overlaten om kerels te maken van knulletjes.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:01 schreef Chewie het volgende:
Als ik ergens heb leren lanterfanten dan was dat wel in mijn diensttijd.
Dat kan defensie ook prima, althans ik zou er niet al teveel moeite mee hebben om een stelletje kneuzen een beetje te vormen, echter:quote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is geen argument, het is maar net hoe je het uitvoert. Als het nu weer ingevoerd zou worden dan zou wat mij betreft de vorming de eerste prioriteit moeten zijn en dan zou je alle maanden op een nuttige wijze invullen. Het millitaire aspect zou bijzaak moeten zijn, in het leger weten ze echter wel raad met slackers en daarom kan je het aan die soldaten en officieren overlaten om kerels te maken van knulletjes.
quote:Op vrijdag 4 januari 2013 20:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Goed verhaal!
Regel jij ff dat er zo'n beetje 3% van het BNP naar defensie gaat itt de luizige 1% van tegenwoordig? Regel meteen ff dat er weer een stapel kazernes open gaan waar we het circus kunnen huisvesten? Ter info, kijk eens wat we hadden: http://www.legerplaats.nl/
En zorg er ook ff voor dat er een shitload aan personeel bijkomt ipv de laatste actie waarbij er 12.000 man het hek over verdwenen zijn.
Oh wacht... Dat kost geld en dat wil je helemaal niet...
De taak van een leger is het om het eigen land te beschermen dan wel bondgenootschappelijke verplichtingen na te komen. Snap niet zo goed waarom de defensieorganisatie schijnbaar nu als sociale werkplaats moet gaan functioneren, dus de defensietaak moet maar in z'n geheel worden verwaarloosd?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is geen argument, het is maar net hoe je het uitvoert. Als het nu weer ingevoerd zou worden dan zou wat mij betreft de vorming de eerste prioriteit moeten zijn en dan zou je alle maanden op een nuttige wijze invullen. Het millitaire aspect zou bijzaak moeten zijn, in het leger weten ze echter wel raad met slackers en daarom kan je het aan die soldaten en officieren overlaten om kerels te maken van knulletjes.
Om de doodeenvoudige reden dat het niet tot de (primaire) taken van een defensiemacht behoort om jongeren op te voeden. Speciaal voor jou de omschrijving van het begrip "leger":quote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Sociale werkplaats?
Het leger kan dat goed dus waarom het niet overwegen? Het zou best wel eens heel wat effectiever kunnen zijn dan wat organisaties als GGZ momenteel doen.
Wat is het volgende, gaan we de gezondheidszorg gedeeltelijk uitbesteden aan defensie omdat de geneeskundige troepen het effectiever kan? Gaan we de gymleraar van school ontslaan en laten de leerlingen in het vervolg rondjes over de stormbaan rennen o.l.v. een sportleraar van defensie?quote:Een krijgsmacht of leger is een militaire organisatie ter verdediging van een staat.
Iedereen jonguh! Tenzij afgekeurd.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:41 schreef expans het volgende:
En hoe wil je bepalen wie er allemaal moet voldoen aan de oproep?
Autochtonen, allochtonen etc.
mensen die bij het ggz komen willen we meestal niet in het leger hebben, labiele mensen wil je niet in de buurt hebben van vuurwapenjsquote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Sociale werkplaats?
Het leger kan dat goed dus waarom het niet overwegen? Het zou best wel eens heel wat effectiever kunnen zijn dan wat organisaties als GGZ momenteel doen.
Nou zo modern is het geloof ik niet.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:49 schreef teknomist het volgende:
Nee, niet wit, nee niet zwart, maar iedereen lekker grijs.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:49 schreef teknomist het volgende:
Een organisatie zoals de ggz heeft niet alleen met labiele mensen te maken, op de laagste niveaus van het leger (kanonnenvoer) zal je vast wel de nodige labiele mensen treffen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 03:43 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
mensen die bij het ggz komen willen we meestal niet in het leger hebben, labiele mensen wil je niet in de buurt hebben van vuurwapenjs
iets met s5 labiele mensen werden niet toegelaten in het legertje dienstplichtigenquote:Op zaterdag 5 januari 2013 19:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een organisatie zoals de ggz heeft niet alleen met labiele mensen te maken, op de laagste niveaus van het leger (kanonnenvoer) zal je vast wel de nodige labiele mensen treffen.
een leger dat niet kan schietenquote:Maar eh, wie zegt dat ze toegang moeten krijgen tot vuurwapens? Gewoon goede fysieke training, discipline, educatie enz. is prima.
Het leger traint soldaten dus als je zegt dat het leger mensen moet trainen dan train je ze om soldaat te zijn. anders moet je ze niet laten trainen door het leger.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 19:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je vult nu van alles in wat er niet staat.
Ik heb nergens gesteld dat die mensen een onderdeel van het leger moeten zijn, dat ze uitgezonden moeten (kunnen) worden of whatever. Ik heb slechts gesteld dat ze getraind kunnen worden door het leger zodat knulletjes kerels worden. Idem voor meisjes uiteraard.
Dat zeg ik niet!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:15 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het leger traint soldaten dus als je zegt dat het leger mensen moet trainen dan train je ze om soldaat te zijn.
Dat is geen logische conclusie. Veel van de vaardigheden die een soldaat leert zijn ook geschikt voor andere burgers, daarom zijn de trainers van het leger ook geschikt om andere burgers te trainen. Net als dat een wiskundige aan de ene groep studenten bepaalde materie wel leert en aan de andere groep studenten zo kan je mensen die in het leger worden getraind bepaalde vaardigheden wel en niet leren. De burgers die op dat moment geen millitaire ambities hebben train je dan eventueel niet in het gebruik van vuurwapens, in plaats daarvan kan je hen iets anders aanleren.quote:anders moet je ze niet laten trainen door het leger.
Dus dan moeten de trainers rekening gaan houden met de lichamelijke en/of geestelijke beperkingen van de dienstplichtigen? Daar zijn de trainers in het leger nooit voor getraind.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet!
Als ik juist gok wat jij met deze zin bedoelt.
[..]
Dat is geen logische conclusie. Veel van de vaardigheden die een soldaat leert zijn ook geschikt voor andere burgers, daarom zijn de trainers van het leger ook geschikt om andere burgers te trainen. Net als dat een wiskundige aan de ene groep studenten bepaalde materie wel leert en aan de andere groep studenten zo kan je mensen die in het leger worden getraind bepaalde vaardigheden wel en niet leren. De burgers die op dat moment geen millitaire ambities hebben train je dan eventueel niet in het gebruik van vuurwapens, in plaats daarvan kan je hen iets anders aanleren.
De positieve elementen van een training in het leger zijn:
- de fysieke training (goed voor jongeren die fysiek of mentaal gezien niets zijn gewend)
- discipline
- regelmaat
- sociale vaardigheden
...
Dit alles is goed voor prinsjes, prinsesjes en mensen die geen ruggegraat hebben, lui zijn, te weinig discipline hebben enz.
Fout, de dienstplichtige is degene die "ergens" rekening mee moet houden.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:44 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dus dan moeten de trainers rekening gaan houden met de lichamelijke en/of geestelijke beperkingen van de dienstplichtigen? Daar zijn de trainers in het leger nooit voor getraind.
Dus iemand die om medische redenen bepaalde oefeningen niet kan uitvoeren of geestelijk instabiel is moet rekening houden met het feit dat hij dingen moet doen die hij niet kan doen?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:57 schreef betyar het volgende:
[..]
Fout, de dienstplichtige is degene die "ergens" rekening mee moet houden.
Heeft hij maar aan te geven bij de keuring.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dus iemand die om medische redenen bepaalde oefeningen niet kan uitvoeren of geestelijk instabiel is moet rekening houden met het feit dat hij dingen moet doen die hij niet kan doen?
waardoor de dienstplicht dus niet voor iedereen is of er moeten speciale programa's gemaakt worden voor bepaalde groepen mensen of er komt 1 programma dat zo wordt afgezwakt dat het hele idee geen zin meer heeft.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:19 schreef betyar het volgende:
[..]
Heeft hij maar aan te geven bij de keuring.
Is dat ooit anders geweest?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:22 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
waardoor de dienstplicht dus niet voor iedereen is.
Maar je sluit dan wel gedeeltelijk een groep uit waarvoor ts waarschijnlijk de dienstplicht wil invoeren, onder jonge veelplegers die je hiermee in het gareel zou willen schoppen zit een hoger dan gemiddeld aantal jongeren met geestelijke problemen die daardoor uitgesloten zouden worden.quote:
Nee hoor, die juist niet.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Maar je sluit dan wel gedeeltelijk een groep uit waarvoor ts waarschijnlijk de dienstplicht wil invoeren, onder jonge veelplegers die je hiermee in het gareel zou willen schoppen zit een hoger dan gemiddeld aantal jongeren met geestelijke problemen die daardoor uitgesloten zouden worden.
Zoiets als het gefaalde Glen Millsquote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat een aantal hier schijnen nodig te vinden zijn boefjeskampen, maar heb nog geen argument voor militaire dienst gezien
Je weet dat lui met een aantal strafrechtelijke akkefietjes standaard afgekeurd werden? Of in het gunstigste geval de eerste dag opkwamen en dag 2 weer huiswaarts gezonden werden?quote:
Je bent vrij om je op te geven bij defensie.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:38 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zeker niet, als het vandaag nog wordt ingevoerd dan vervul ik mijn dienstplicht nog na de zomer, misschien wel beter voor mijn generatie om het wel een vrije keuze te laten maar wel eentje met veel voordelen, zoals iets kunnen leren daar, of bepaalde carrièremogelijkheden als je dat eenmaal hebt gedaan bijvoorbeeld.
Ik heb tig argumenten gegeven.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat een aantal hier schijnen nodig te vinden zijn boefjeskampen, maar heb nog geen argument voor militaire dienst gezien
18 maanden...Als mensen daar geen zin in hebben is het duur en onzinnig.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
.
Veel hoger! Gewoon een apart programma voor hen en het werkt prima.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Maar je sluit dan wel gedeeltelijk een groep uit waarvoor ts waarschijnlijk de dienstplicht wil invoeren, onder jonge veelplegers die je hiermee in het gareel zou willen schoppen zit een hoger dan gemiddeld aantal jongeren met geestelijke problemen die daardoor uitgesloten zouden worden.
Het probleem is dat die mensen zelf nit in de gaten hebben dat ze dat nodig hebben. Bovendien kan je bij de krijgsmacht niet slechts 1 jaartje meedoen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:15 schreef De_Fietser het volgende:
[..]
18 maanden...Als mensen daar geen zin in hebben is het duur en onzinnig.
Mensen die echt behoefte hebben aan een dergelijke opvoeding, die melden zich maar gewoon bij de krijgsmacht.
Er is hier ook sprake van 18 maanden (zie quote in mijn vorige post)quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het probleem is dat die mensen zelf nit in de gaten hebben dat ze dat nodig hebben. Bovendien kan je bij de krijgsmacht niet slechts 1 jaartje meedoen.
Het Belgische systeem vind ik trouwens ook wel aardig, daar kan je als jongere bij het leger gaan en tegelijkertijd grotendeels extern een opleiding volgen op alle niveaus (t/m burgelijk ingenieur).
Boot camps voor crimineeltjes in de VS laten schijnbaar niet echt fantastische resultaten zienquote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Veel hoger! Gewoon een apart programma voor hen en het werkt prima.
Ik heb het nooit over 18 maanden gehad, 10 lijkt mij prima.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:19 schreef De_Fietser het volgende:
[..]
Er is hier ook sprake van 18 maanden (zie quote in mijn vorige post)
Daarnaast kunnen we met het oog op de vergrijzing niet iedereen 18 maanden missen.
Werd ik ook niet.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 22:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je weet dat lui met een aantal strafrechtelijke akkefietjes standaard afgekeurd werden? Of in het gunstigste geval de eerste dag opkwamen en dag 2 weer huiswaarts gezonden werden?
Is ook geen argument maar mijn ervaring en de ervaring van veel van mijn dienstkameraden.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zie jou vooral brullen dat jongeren die andere interesses hebben dan jij of jouw niet aanstaan gestraft moeten worden met een werkkamp waar ze dat wel afleren.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb tig argumenten gegeven.
Niet alleen boefjeskampen, ook voor andere mensen zou het geschikt zijn maar die zouden wel los van de boefjes een programma moeten volgen en een ander programma moeten volgen.
Veel mensen, en dus ook veel jongeren, zijn lui en egocentrisch, ze kunnen niet goed omgaan met tegenslag. Voor zulke jongeren kan een jaar training door geschikte millitairen best nuttig zijn. Voor kakkindjes zou het natuurlijk ook erg goed zijn.
.
Dat kon ik al ruim van tevoren...quote:Op zondag 6 januari 2013 17:58 schreef 99.999 het volgende:
Wat ik begreep van voormalige dienstplichtigen is dat ze er vaak vooral hebben leren zuipen.
Dat klopt, echter het leven van een straatschoffie zal niet zo heel zwaar wegen gezien mijn verleden en ik toch bij defensie kon gaan werken.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk wel bepaalde grenzen he.
Heeft ook niet veel geholpen, toch?quote:Op zondag 6 januari 2013 18:23 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat klopt, echter het leven van een straatschoffie zal niet zo heel zwaar wegen gezien mijn verleden en ik toch bij defensie kon gaan werken.
quote:Op zondag 6 januari 2013 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heeft ook niet veel geholpen, toch?
Mijn verhaal was anders en genuanceerder.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zie jou vooral brullen dat jongeren die andere interesses hebben dan jij of jouw niet aanstaan gestraft moeten worden met een werkkamp waar ze dat wel afleren.
Dat verschilde sterk naargelang waar ze hun dienstplicht uitvoerden en welke opleiding ze volgden. Als je voor de officiersvariant koos (als je daarvoor in aanmerking kwam) dan ging het er serieuzer aan toe dan wanneer je voor de soldatenvariant koos.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:58 schreef 99.999 het volgende:
Wat ik begreep van voormalige dienstplichtigen is dat ze er vaak vooral hebben leren zuipen.
Mensen met zo'n instelling hebben geen militaire dienst nodig om maatschappelijk goed te functioneren, die hinder je eerder in hun carriere hiermee.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mijn verhaal was anders en genuanceerder.
[..]
Dat verschilde sterk naargelang waar ze hun dienstplicht uitvoerden en welke opleiding ze volgden. Als je voor de officiersvariant koos (als je daarvoor in aanmerking kwam) dan ging het er serieuzer aan toe dan wanneer je voor de soldatenvariant koos.
Dat toen veel mensen daar veel tijd hebben verspild met zuipen is natuurlijk compleet irrelevant, het kan nu op een andere manier worden vormgegeven zoals ik hier meerdere keren aanhaalde. Gewoon 10 maanden op 10 maanden werken (scholing, sport, vorming) met uiteraard vrije tijd in de weekeindes, 3 vakanties en een deel van de avond.
Kun je ze dan niet beter wat nuttigs laten doen met hun intelligentie in plaats van bezigheidstherapie bij het leger?quote:Op zondag 6 januari 2013 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat een deel van de mensen hier toch wel baat bij zou hebben. Zo worden ook slimme leerlingen op het VWO lui gemaakt doordat ze nooit hun intelligentie hoeven te benutten en doordat ze nooit hoeven te werken (niet voor hun scholing in ieder geval).
Waarom zou je jouw ideaalbeeld van de mens opdringen met dwang?quote:Op zondag 6 januari 2013 20:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niets houdt ze (leger) tegen om bijv. op een hoog niveau wiskunde aan te bieden. Een modern leger heeft zat ingenieurs en wetenschappers in dienst en een leger kan best knappe koppen voor een deeltijbaan inhuren. Het zijn lang niet alleen domme, gespierde gasten met tattoo's op hun armen die in een leger werken.
Zoals altijd ben ik een voorstander van beleid op maat. De schoffies laat je fysiek afzien, de mietjes laat je een basisconditie opbouwen en discipline kweken, de slimme mensen laat je hun intelligentie gebruiken en leren om eens te werken voor iets theoretisch.
Dat dus. Heel eng dat sommige mensen zo denken.quote:Op zondag 6 januari 2013 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je jouw ideaalbeeld van de mens opdringen met dwang?
Wat dacht je van het argument dat dienstplicht slavernij is, en dus immoreel, advocaatje?quote:Op maandag 7 januari 2013 01:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
LOL
Er wordt nu gedaan alsof ik hier een pleidooi houd voor een dienstplicht. Ik heb juist expliciet aangegeven dat ik geen pleidooi hiervoor houd. Ik vind het wel onterecht dat het idee (van een ander!!) direct wordt afgeschoten terwijl er best goede argumenten zijn om het voor sommigen mogelijk te maken om een variant van de vroegere dienstplicht in te voeren. Daarom speel ik graag advocaat van de duivel, ook omdat ik proef dat bij sommigen minder nobele motieven een rol spelen om direct het voorstel af te schieten (luiheid, egocentrisme, prinsjes en prinsesjesgedrag).
In België, maar daar weten de meeste Nederlanders weinig van, heb je een integratie van het leger en het maatschappelijk leven met jeugdinternaten (intern in het leger) en een combinatie van training in het leger en scholing buiten het leger tot op het hoogste niveau. Zoiets heeft best kans van slagen in Nederland. De laatste Belgische astronaut is bijv. op die manier grootgebracht. Voor de jongeren is het zeker niet alleen maar kommer en kwel, ze leren er veel van, ze mogen bijv. als jongere gratis leren zweefvliegen en als student krijgen ze hun opleiding vergoed van het leger onder de voorwaarde dat de jongeren X jaar (3 of 5) werken voor het leger nadat ze zijn afgestudeerd (of afkopen naar ratio).
Denk wat breder en diepgaander dan alleen die oude dienstplicht die in veel gevallen halfslachtig werd uitgevoerd.
Als hun visie voor het 'welzijn' van de 'maatschappij' in de verte glinstert dan is alles geoorloofd, dat weet je toch.quote:Op maandag 7 januari 2013 01:55 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat dacht je van het argument dat dienstplicht slavernij is, en dus immoreel, advocaatje?
Voor dat glinsteren heb je zeker een speciale bril nodig?quote:Op maandag 7 januari 2013 01:57 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als hun visie voor het 'welzijn' van de 'maatschappij' in de verte glinstert dan is alles geoorloofd, dat weet je toch.
Ja, na de corrigerende bril, de 3D-bril nu ook de maakbaarheidsbril, nu met speciale roze glazen.quote:Op maandag 7 januari 2013 01:57 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Voor dat glinsteren heb je zeker een speciale bril nodig?
Van staatswege verschaft, dus 'gratis'?quote:Op maandag 7 januari 2013 02:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, na de corrigerende bril, de 3D-bril nu ook de maakbaarheidsbril, nu met speciale roze glazen.
Nee, medisch noodzakelijk, dus gratis.quote:Op maandag 7 januari 2013 02:05 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Van staatswege verschaft, dus 'gratis'?
Misschien moet er een dienstplicht komen voor alle aanstaande ouders. Bijvoorbeeld een drie maanden cursus in het opvoeden van kinderen. Wie niet slaagt of weigert die cursus te doen, krijgt 50% minder kinderbijslag.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom zo moeilijk doen, gewoon de kinderen direct in opvoedkampen.quote:Op maandag 7 januari 2013 02:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Misschien moet er een dienstplicht komen voor alle aanstaande ouders. Bijvoorbeeld een drie maanden cursus in het opvoeden van kinderen. Wie niet slaagt of weigert die cursus te doen, krijgt 50% minder kinderbijslag.
Kost te veel geld, het is goedkoper als ouders zelf hun kinderen opvoeden. Bovendien zijn er ouders die het wel goed doen, of kinderen die het beter doen thuis dan in een opvoedkamp.quote:Op maandag 7 januari 2013 02:17 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Waarom zo moeilijk doen, gewoon de kinderen direct in opvoedkampen.
Zo heeft de Hitler Jeugd en de Waffen SS een van de grootste schrijvers van Duitsland voortgebracht, Gunter Grass, wat is nu je punt?quote:Op maandag 7 januari 2013 01:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
LOL
Er wordt nu gedaan alsof ik hier een pleidooi houd voor een dienstplicht. Ik heb juist expliciet aangegeven dat ik geen pleidooi hiervoor houd. Ik vind het wel onterecht dat het idee (van een ander!!) direct wordt afgeschoten terwijl er best goede argumenten zijn om het voor sommigen mogelijk te maken om een variant van de vroegere dienstplicht in te voeren. Daarom speel ik graag advocaat van de duivel, ook omdat ik proef dat bij sommigen minder nobele motieven een rol spelen om direct het voorstel af te schieten (luiheid, egocentrisme, prinsjes en prinsesjesgedrag).
In België, maar daar weten de meeste Nederlanders weinig van, heb je een integratie van het leger en het maatschappelijk leven met jeugdinternaten (intern in het leger) en een combinatie van training in het leger en scholing buiten het leger tot op het hoogste niveau. Zoiets heeft best kans van slagen in Nederland. De laatste Belgische astronaut is bijv. op die manier grootgebracht. Voor de jongeren is het zeker niet alleen maar kommer en kwel, ze leren er veel van, ze mogen bijv. als jongere gratis leren zweefvliegen en als student krijgen ze hun opleiding vergoed van het leger onder de voorwaarde dat de jongeren X jaar (3 of 5) werken voor het leger nadat ze zijn afgestudeerd (of afkopen naar ratio).
Denk wat breder en diepgaander dan alleen die oude dienstplicht die in veel gevallen halfslachtig werd uitgevoerd.
Fijn worden die kinderen dubbel gepakt. Hebben ze al niet al te beste ouders. Is er ook nog minder geld voor ze ineens.quote:Op maandag 7 januari 2013 02:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Misschien moet er een dienstplicht komen voor alle aanstaande ouders. Bijvoorbeeld een drie maanden cursus in het opvoeden van kinderen. Wie niet slaagt of weigert die cursus te doen, krijgt 50% minder kinderbijslag.
Je hebt nog steeds niet kunnen uitleggen waarom dit de verantwoordelijkheid van het leger is en waarom je hiervoor miljarden moet gaan verslinden. Want eigenlijk stel je voor om alle jongeren naar de KMA te sturen. Verder zie ik ook niet wel probleem je hiermee nu eigenlijk oplost.quote:Op maandag 7 januari 2013 01:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
LOL
Je bent in de war met een ander of je hebt deze draad niet goed gevolgd. Ik heb dat nergens voorgesteld, ik heb juist voorgesteld om slechts een selecte groep hieraan deel te laten nemen. In de lagere regionen (kanonnenvoer) zullen dat meer probleemjongeren zijn, in de hogere regionen juist ambitieuze jongeren met wie het wel goed gaat. Voor een deel van de jongeren, de echte probleemjongeren kan zoiets worden voorgesteld als alternatief voor straffen, voor de rest van de jongeren zou het vrijwillig zijn.quote:Op maandag 7 januari 2013 09:20 schreef Hexagon het volgende:
Want eigenlijk stel je voor om alle jongeren naar de KMA te sturen.
Vorming bij studentenverenigingen?quote:Daarnaast zijn er genoeg organisaties die aan scholing en vorming doen in vrije tijd. Bijvoorbeeld de scouting of studentenverenigingen.
Op welke basis selecteer je die dan? En waarom moet het leger dit gaan doen? Kunnen ouders hun kind niet gewoon naar de scouting sturen?quote:Op maandag 7 januari 2013 10:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je bent in de war met een ander. Ik heb dat nergens voorgesteld, ik heb juist voorgesteld om slechts een selecte groep hieraan deel te laten nemen. In de lagere regionen (kanonnenvoer) zullen dat meer probleemjongeren zijn, in de hogere regionen juist ambitieuze jongeren met wie het wel goed gaat.
Het is wel wat meer dan dat.quote:Vorming bij studentenverenigingen?
Leren hoe je 38 pilsjes in 1 avond drinkt en vervolgens bewusteloos op de trap of op het toilet zit.
Dat beschrijft anders prima mijn "opleiding" op de kazerne in Blerick.quote:Op maandag 7 januari 2013 10:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vorming bij studentenverenigingen?
Leren hoe je 38 pilsjes in 1 avond drinkt en vervolgens bewusteloos op de trap of op het toilet zit.
En waarom zou dat goed zijn voor hen en de maatschappij?quote:Op maandag 7 januari 2013 12:25 schreef AmaninFull het volgende:
Ik heb alleen de eerste post gelezen, maar ik ben het er compleet mee eens. Luie probleemjongeren moeten gewoon het leger in, goed voor hen en goed voor de maatschappij.
Ik heb de meisjes genoemd.quote:Op maandag 7 januari 2013 17:27 schreef Rotte-Aardappel het volgende:
Dus er moet een miljoenenkostende dienstplicht worden ingevoerd, omdat een paar jongens (schijnbaar geen meisjes?) zich eens misdragen?
Ja, want dat ligt in het leger natuurlijk wel anders.quote:Op maandag 7 januari 2013 10:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vorming bij studentenverenigingen?
Dat geldt natuurlijk ook voor de door jou voorgestelde maatregel.quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:26 schreef DeParo het volgende:
Bij al die zaken die jij noemt is het 'zou kunnen', je kan er iets van opsteken maar dat is wel onder meer afhankelijk van dat je het doet en of je het volhoudt, maar er zijn ook veel mensen die niet meteen dat proberen te bereiken, die die soort van verplichting nodig hebben voor hun eigen ontwikkeling en bij wie het een soort van extra hulp nodig heeft
Heb jij eigenlijk in dienst gezeten?quote:
Alsof slechte ouders kinderbijslag ook echt voor de kinderen gebruikenquote:Op maandag 7 januari 2013 09:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Fijn worden die kinderen dubbel gepakt. Hebben ze al niet al te beste ouders. Is er ook nog minder geld voor ze ineens.
Je kunt er in ieder geval maar beter voor zorgen dat ze nog een beetje rond kunnen komen, ja.quote:Op maandag 7 januari 2013 20:45 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Alsof slechte ouders kinderbijslag ook echt voor de kinderen gebruiken
Daar moet ik niet voor zorgen, daar moet de staat niet voor zorgen, maar daar moeten die ouders zelf voor zorgen door de cursus "opvoeden" te halenquote:Op maandag 7 januari 2013 20:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je kunt er in ieder geval maar beter voor zorgen dat ze nog een beetje rond kunnen komen, ja.
Goed ouderschap dwing je niet af door een cursus natuurlijk. Zeker niet als er een financiële vergoeding tegenover staat, dan wordt het behalen van de cursus het middel om meer kinderbijslag te krijgen.quote:Op maandag 7 januari 2013 20:49 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Daar moet ik niet voor zorgen, daar moet de staat niet voor zorgen, maar daar moeten die ouders zelf voor zorgen door de cursus "opvoeden" te halen
De cursus bevat enkele basisprincipes die de gemiddelde tokkie al weet. Echter bestaan er nog steeds ouders die geen idee hebben hoe deze dingen te doen. Iedereen met een beetje gezond verstand zou hem moeten kunnen halen zonder enkele inspanningquote:Op maandag 7 januari 2013 20:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Goed ouderschap dwing je niet af door een cursus natuurlijk. Zeker niet als er een financiële vergoeding tegenover staat, dan wordt het behalen van de cursus het middel om meer kinderbijslag te krijgen.
Als jij mijn woorden als bla afdoet dan ga ik niet verder met jou in gesprek.quote:Op maandag 7 januari 2013 20:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb jij eigenlijk in dienst gezeten?
Nee dus, duidelijkquote:Op maandag 7 januari 2013 20:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als jij mijn woorden als bla afdoet dan ga ik niet verder met jou in gesprek.
Maar vertel, heb jij in dienst gezeten, aangezien je toch met mij in gesprek blijft..quote:
quote:Op maandag 7 januari 2013 20:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat heb ik niet gezegd. Ik geef jou geen antwoord aangezien jij blijkbaar nu niet in staat bent om je fatsoenlijk te gedragen. Gok wat je wil, van mij krijg jij verder geen reactie hierover.
Kom op, houd het een beetje leuk en gezellig. Jullie hebben nota bene allebei Yvonne Awards gewonnen in 2012quote:Op maandag 7 januari 2013 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar vertel, heb jij in dienst gezeten, aangezien je toch met mij in gesprek blijft..
Wat voegt een verplichte cursus dan nog toe als vrijwel iedereen wel weet hoe het zit?quote:Op maandag 7 januari 2013 20:52 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De cursus bevat enkele basisprincipes die de gemiddelde tokkie al weet.
Hij reageert wel heerlijk nichterig op een homoquote:Op maandag 7 januari 2013 21:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
[..]
Kom op, houd het een beetje leuk en gezellig. Jullie hebben nota bene allebei Yvonne Awards gewonnen in 2012
Goed punt. Een betere aanpak is dan om ouders eerst gewoon een test te laten doen, bijvoorbeeld gewoon wanneer de eerste echo wordt gemaakt. Duurt 15 minuten ofzo. Als beide ouders niet slagen voor de test moeten ze verplicht een cursus doen. Echter de toets zou makkelijk genoeg moeten zijn zodat ouders met gezond verstand hem wel halen en ouders die van voren niet weten dat ze van achteren leven een cursus moeten doen. Zo beter?quote:Op maandag 7 januari 2013 21:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat voegt een verplichte cursus dan nog toe als vrijwel iedereen wel weet hoe het zit?
Prima, maar wat moet het toevoegen m.b.t de opvoeding?quote:Op maandag 7 januari 2013 21:03 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Goed punt. Een betere aanpak is dan om ouders eerst gewoon een test te laten doen, bijvoorbeeld gewoon wanneer de eerste echo wordt gemaakt. Duurt 15 minuten ofzo. Als beide ouders niet slagen voor de test moeten ze verplicht een cursus doen. Echter de toets zou makkelijk genoeg moeten zijn zodat ouders met gezond verstand hem wel halen en ouders die van voren niet weten dat ze van achteren leven een cursus moeten doen. Zo beter?
Geen slecht idee. Sowieso lijkt het mij voor verreweg de meeste ouders goed om de nodige informatie te krijgen en te toetsen of dat die informatie is aangekomen. Niet op een betuttelend niveau, gewoon m.b.t. gezondheid (veel hiaten in de kennis) en wat een kind nodig heeft.quote:Op maandag 7 januari 2013 21:03 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Goed punt. Een betere aanpak is dan om ouders eerst gewoon een test te laten doen, bijvoorbeeld gewoon wanneer de eerste echo wordt gemaakt. Duurt 15 minuten ofzo. Als beide ouders niet slagen voor de test moeten ze verplicht een cursus doen. Echter de toets zou makkelijk genoeg moeten zijn zodat ouders met gezond verstand hem wel halen en ouders die van voren niet weten dat ze van achteren leven een cursus moeten doen. Zo beter?
Dingen die ouders niet zelf kunnen bedenken wordt dan voor ze voorgekauwd.quote:Op maandag 7 januari 2013 21:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Prima, maar wat moet het toevoegen m.b.t de opvoeding?
Bepalen niet, adviseren wel. Bedenk wel dat als ouders falen in het opvoeden van hun kinderen, de staat daarvoor de rekening moet betalen. En dan praat ik nog niet eens over de overlast die de kinderen veroorzaken en hoe dat ten koste gaat van de veiligheid van andere burgers in de samenleving.quote:Op maandag 7 januari 2013 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:
De ideeen die hier naar boven komen worden steeds waanzinniger, een staat die kinderen in uniform gaat opvoeden, bepalen voor ouders of ze kinderen zouden moeten krijgen..
Mja, ik heb alleen niet het idee dat de meeste opvoedkundige problemen voortkomen uit een gebrek aan kennis. Maar daarover verschillen we dan kennelijk van mening.quote:Op maandag 7 januari 2013 21:08 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dingen die ouders niet zelf kunnen bedenken wordt dan voor ze voorgekauwd.
Voorbeeld: Er zijn ouders die serieus denken dat een kind van 7 jaar om 23:30 uur kan gaan slapen en om 07:00 uur kan opstaan. Die ouders kun je dan leren dat een kind van die leeftijd 10-11 uur slaap per nacht nodig heeft anders kan die problemen krijgen met groei en hersenontwikkeling.
Lees dit eens wat er gebeurd als overheden menen het beter te wetenquote:Op maandag 7 januari 2013 21:11 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Bepalen niet, adviseren wel. Bedenk wel dat als ouders falen in het opvoeden van hun kinderen, de staat daarvoor de rekening moet betalen. En dan praat ik nog niet eens over de overlast die de kinderen veroorzaken en hoe dat ten koste gaat van de veiligheid van andere burgers in de samenleving.
Dan probeer je er ten minste iets aan te doen.quote:Op maandag 7 januari 2013 20:08 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk ook voor de door jou voorgestelde maatregel.
Zoiets gaat natuurlijk niet ingevoerd worden als we het idee hebben dat het voor een paar mensen misschien wel eens zou kunnen werken.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:54 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dan probeer je er ten minste iets aan te doen.
Het werkt dan ook niet alleen voor die mensen zie TT.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:59 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zoiets gaat natuurlijk niet ingevoerd worden als we het idee hebben dat het voor een paar mensen misschien wel eens zou kunnen werken.
Maar dan met miljoenenverslindende maatregelen die iedereen treffen en waarvan het nut nog door niemand hier is aangetoond.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:54 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dan probeer je er ten minste iets aan te doen.
Maar ht is nog steeds niet onderbouwd waarom het leger dat zou moeten doen. Er zijn toch voldoende clubs die aan scholing en vorming doen? Waarom stuur je je kind daar niet heen?quote:Op maandag 7 januari 2013 18:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maar goed, dat doet er niet toe in deze discussie aangezien het totaal niet duidelijk is of dat die dienstplichtigen zouden worden kunnen uitgezonden naar een oorlog en het zelfs niet duidelijk is of dat ze hiervoor getraind zouden worden.
Immers, als nu opnieuw voor sommigen een dienstplicht en voor anderen een dienstrecht zou worden ingevoerd dan zou niet zoals vroeger het motief zijn om kanonnenvoer te hebben en dus zou het programma anders worden vormgegeven.
Verbeterdquote:Op dinsdag 8 januari 2013 07:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dan met miljoenen Miljardenverslindende maatregelen die iedereen treffen en waarvan het nut nog door niemand hier is aangetoond.
Schijnt goed voor de maatschappij te zijn, las net ook al in dit topic dat aanstaande ouders ook maar een soort van test moeten doen en bij falen een soort van dienstplicht om te zorgen dat ze "goede", volgens de overheid, opvoeders van te maken. Het maakbaarheidsideaal is bij sommigen hier wel heel erg ver doorgeschoten.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 07:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar ht is nog steeds niet onderbouwd waarom het leger dat zou moeten doen. Er zijn toch voldoende clubs die aan scholing en vorming doen? Waarom stuur je je kind daar niet heen?
Respectloos is inderdaad een beter woord.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:01 schreef Monolith het volgende:
Dat geroep om de dienstplicht ook altijd omdat de jeugd zogenaamd tuig zou zijn.![]()
Dan kun je voor die paar etterbakken nog beter gewoon de methode Zorreguieta hanteren.
De Noordzee is groot zat.
Zoals ik het al stelde, als je ze maar slim genoeg inzet, kan je er genoeg geld weer uithalen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 07:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dan met miljoenenverslindende maatregelen die iedereen treffen en waarvan het nut nog door niemand hier is aangetoond.
quote:Op dinsdag 8 januari 2013 17:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zoals ik het al stelde, als je ze maar slim genoeg inzet, kan je er genoeg geld weer uithalen.
DeParo kan ook piano spelenquote:Op dinsdag 8 januari 2013 17:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zoals ik het al stelde, als je ze maar slim genoeg inzet, kan je er genoeg geld weer uithalen.
Hoe dan? Onderbouw dat eens?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 17:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat punt is al eerder aangehaald.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 03:45 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het werkt dan ook niet alleen voor die mensen zie TT.
Ja, bottom-line: je kunt er iets van oppikken als je daar ook daadwerkelijk voor openstaat.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
Kijk eens een post daar dan weer onder.
Ik stelde eerder:quote:
Iedereen kan er iets van oppikken, het is hetzelfde als met naar school gaan, niet altijd even interessant maar wel nuttig. Je moet dienstplicht moderner maken, functioneel en nuttig, niet alleen zoals het vroeger soms ging dat er met de pet naar werd gegooid als je het maar had gedaan.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, bottom-line: je kunt er iets van oppikken als je daar ook daadwerkelijk voor openstaat.
Je kunt mensen niet verplichten productief en gedisciplineerd te worden als ze daar niet voor openstaan. De groep die er wel baat bij heeft en er wat van oppikt is juist niet de groep waar je het allemaal voor doet.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:23 schreef DeParo het volgende:
[..]
Iedereen kan er iets van oppikken, het is hetzelfde als met naar school gaan, niet altijd even interessant maar wel nuttig. Je moet dienstplicht moderner maken, functioneel en nuttig, niet alleen zoals het vroeger soms ging dat er met de pet naar werd gegooid als je het maar had gedaan.
Net als op een school hebben ze slechts daar zichzelf mee, toch denk ik dat de moeilijke gevallen in het leger grotere kans van slagen hebben, puur omdat de druk hoger is.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je kunt mensen niet verplichten productief en gedisciplineerd te worden als ze daar niet voor openstaan. De groep die er wel baat bij heeft en er wat van oppikt is juist niet de groep waar je het allemaal voor doet.
Precies. En daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:27 schreef DeParo het volgende:
[..]
Net als op een school hebben ze slechts daar zichzelf mee,
Ik denk dat dat met omgemotiveerde, niet voor die taken opgeleide jongeren eerder meer energie kost dan dat het oplevert.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:22 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik stelde eerder:
5. Op deze manier verhoog je de productiviteit juist, van dienstplicht worden ze vaak echt niet minder productief, daarnaast zoals gezegd kun je ze inzetten ten behoeve van de samenleving dan combineer je het ook met een soort sociale dienstplicht.
De vraag is, wat moet iemand daar precies leren? En waarom alle jongeren.quote:6. Het voordeel van de dienstplicht is dat de kans veel groter is dat hij daar aanleert, vooral door de verplichting in het begin, dat klinkt afstotend maar zo moeten veel het vaak wel leren. Het bedrijfsleven is een heel andere tak van de samenleving en zorgt juist voor meer afstoting van welvaart en mindere cohesie in plaats van meer.
Dat dus weer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |