abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106374999
De straatterrorist, het probleem waar zo'n beetje de hele Nederlandse maatschappij -van Jan met de Pet tot de Minister President-, geen raad mee weet. Het terreur van die gasten domineert de dagbladen en overige media. De pakkans is laag, straffen maken geen indruk en het houdt veel steden in z'n greep. Bovendien is tot nu toe elk project, vaak op feminine basis (vanuit populistische hoek ook wel links genoemd), falikant mislukt. Het probleem is hardnekkig, complex, erg ingrijpend voor de slachtoffers.

Wie weet raad?

Ik heb wel een interessant idee. Bij recidive een verplichte 5-jarige militaire dienst. En eventueel, als isolatie gewenst is, in een aparte divisie plaatsen op de leest van het Franse vreemdelingenlegioen.
Daar leren deze gasten precies wat ze tot nu toe niet hebben gekregen in onze maatschappij: Tucht, orde, fysieke inspanning, respect, samenwerking, loyaliteit, hierarchie en vaderlandsliefde.

Het is een eenvoudig idee, maar ik ben benieuwd wat zo'n 5-jarige opleiding met zo'n gozer doet. Het kan bijna niet anders dan dat ze op een moment breken en besluiten deel te nemen aan wat van ze gevraagd wordt. Dat breekmoment is bepalend, dat kan de sleutel zijn tot re-integratie en acceptatie van huidige normen, waarden en Nederlandse maatschappij. Bovendien zal het ze ook de nodige warmte geven: het gevoel geaccepteerd te zijn, deel uit te maken van een (welwillende) groep, het gevoel goed bezig te zijn, het gevoel gewaardeerd te worden. Ook deze elementen ontbreken bij een overlevingstocht op straat.
Uiteindelijk kun je vanuit een beloningsstelsel een doorgroei op een vaste baan bij de landmacht mogelijk maken of zo'n jongen in de weekenden naar huis laten gaan.
Als laatst kun je bij een succes ook een one-issue-partij als de PVV vleugellam maken. Per saldo leeft deze partij bij de gratie van het onderbuikgevoel als gevolg van straatterreur. Een effectieve aanpak als deze zal ze gauw doen laten degraderen tot een marginale (bij)rol.

Ik geloof hier echt in. Iemand andere suggesties?
  dinsdag 3 januari 2012 @ 22:19:27 #2
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_106375067
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  dinsdag 3 januari 2012 @ 22:20:18 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_106375112
In dienst is niks. Vergeet niet dat het leger tegenwoordig een professionele organisatie is waarbij hoge eisen worden gesteld aan het personeel en men dit personeel ook moet kunnen vertrouwen. Dan kun je ieder crimineel straatschoffie daar niet instoppen, wat moet je er mee?

Wat je wel zou kunnen doen is een soort militaire drillschool. Bijvoorbeeld geleidt door (ex)-militairen. Dan kan de veroordeelde kiezen tussen bijv 6 maanden drillschool of 1 jaar gevangenis.
Op zo'n school wordt dan discipline, normen en waarden, fysieke fitheid en een paar nuttige skills aangeleerd. Daar worden ze eerder beter van. Van gevangenis worden ze eerder slechter.
The End Times are wild
pi_106375315
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 22:20 schreef LXIV het volgende:
In dienst is niks. Vergeet niet dat het leger tegenwoordig een professionele organisatie is waarbij hoge eisen worden gesteld aan het personeel en men dit personeel ook moet kunnen vertrouwen. Dan kun je ieder crimineel straatschoffie daar niet instoppen, wat moet je er mee?
Je kunt heus een aparte divisie inrichten, waarbij je een klassieke (lees: Spartaanse) aanpak hanteert. Daarbij wordt geen enkel middel geschuwd om die gasten in de houding te krijgen.
Je kunt er ook voor kiezen om ze te verspreiden onder andere beginnend (beroeps)soldaten. De groep corrigeert ze gemakkelijk.
Er komt dan vanzelf een moment dat ze besluiten om deel te nemen, of er aardigheid in krijgen. Vanaf dat moment kun je ergens aan werken.
pi_106375903
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 22:20 schreef LXIV het volgende:

Wat je wel zou kunnen doen is een soort militaire drillschool. Bijvoorbeeld geleidt door (ex)-militairen. Dan kan de veroordeelde kiezen tussen bijv 6 maanden drillschool of 1 jaar gevangenis.
Op zo'n school wordt dan discipline, normen en waarden, fysieke fitheid en een paar nuttige skills aangeleerd. Daar worden ze eerder beter van. Van gevangenis worden ze eerder slechter.
Of ze komen als geharde crimineel uit de drilschool en begint zelf als een eigen bende en hanteer een drilregels die toen aangeleerd.

In VS kent een drilschool. Niet iedereen komt daar goed vandaan uit.
Wel moet je ouders ook bij betrekken aan zulke zaken.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 3 januari 2012 @ 22:38:32 #6
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_106376094
Plan is al geprobeerd (zijn nog steeds meerdere van dit soort initiatieven) en heeft gefaald:

http://www.groene.nl/2008/30/het-einde-van-de-nieuwe-flinkheid
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 3 januari 2012 @ 23:18:48 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_106378066
Erg dure en ingewikkelde oplossing voor een paar rotjochies.

Ik dnek gewoon dat de politie eens wat adequater mag optreden op straat als er herrie is.
pi_106378158
Het idee van strafkampen is zou oud als de mensheid zelf en het is inderdaad geen garantie voor verbetering. Ik geloof dat het wel kan, maar dat het afhangt van een gedegen methodiek.

Maar in plaats van afvragen wat we moeten doen als het veel te laat is, moeten we misschien 'ns beginnen met vragen hoe zoiets ontstaat. Onder welke omstandigheden verandert een jongere van een gewone kattekwaad uithalende puber in een (halve) crimineel?
Ik heb 't idee dat daar te vaak ideologisch naar gekeken is. Linksom door het kapitalisme (te abstract om de schuld te kunnen geven) te blameren, rechtsom door het te zoeken in een gebrek aan orde en discipline. Ik neig ook vaker naar het laatste maar de twee sluiten elkaar geenszins uit. Het kapitalisme krijgt vrije doorgang als er een losse moraal heerst en misschien wel vice versa.

Ik denk dat een duidelijk zichtbaar probleem een droog gebrek aan angst is voor 'het gezag'. Dat manifesteert zich vroeger dan bij de uiteindelijke ME, want bijv. al op de basisschool. Leraren van nu zijn vééééél minder streng en als ze het zijn worden ze teruggefloten door anti-autoritaire ouders.
Dat is IMO een duidelijk cultuurprobleem en zo'n probleem pak je het lastigst aan. Het gaat nl. om hoe mensen denken, en dat kun je niet even opleggen.
pi_106380884
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 22:24 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Je kunt er ook voor kiezen om ze te verspreiden onder andere beginnend (beroeps)soldaten. De groep corrigeert ze gemakkelijk.
Er komt dan vanzelf een moment dat ze besluiten om deel te nemen, of er aardigheid in krijgen. Vanaf dat moment kun je ergens aan werken.
Zeer geschikte legeronderdelen, waar ze raad weten met een fysieke aanpak en discipline, zijn de commando's en de mariniers. Het is inmiddels meer dan 20 jaar geleden dat ik in het leger geweest dus het kan nu best anders zijn. Maar ik heb bij de keuring heel wat jongensdromen van mariniers-in-spe uit elkaar zien spatten omdat ze afgekeurd werden op psychische gronden of een niet brandschoon verleden. Mannetjes van 17 die niet om zouden kunnen gaan met gezag of die al ervaring hadden met gewelddadig gedrag konden vroegtijdig hun biezen pakken.

Maar misschien gaat het tegenwoordig anders en weten ze nu ook wel raad met instroom van minder kaliber. Al vraag ik mij wel af of er zonder motivatie van de rekruut wel wat van te maken is.
-
pi_106381968
De doodstraf. Hebben we ook geen last meer van deze overheersende straatratten.

Om serieus te reageren, is deze aanpak ook niet populair in Amerika? Ik dacht dat ik daar laatst een docu over zag. Ik vind deze aanpak overigens iets te hard en ik vraag mij af of het ook daadwerkelijk resultaat levert op den duur. Ik denk van niet.
  woensdag 4 januari 2012 @ 02:53:42 #11
257175 iemandmoethetdoen
nietallesiswathetlijkt
pi_106384800
Ik denk dat veel mensen hier wel oplossingen hebben, maar die kunnen toch niet, we hebben het gewoon te doen met wat de zittende politiek van dat moment denkt wat ze er tegen willen doen, helaas!
Als je links kijkt, zie je rechts niets!
  woensdag 4 januari 2012 @ 03:10:31 #12
231865 Gabbylicious
Fuck my nickname
pi_106384946
Mensen drillen, yeah right :')

Je zou ze misschien kunnen behandelen.
WOS'ser for life.
  woensdag 4 januari 2012 @ 03:13:52 #13
257175 iemandmoethetdoen
nietallesiswathetlijkt
pi_106384962
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 03:10 schreef Gabbylicious het volgende:
Mensen drillen, yeah right :')

Je zou ze misschien kunnen behandelen.
En wie gaat dat betalen in tijden van mega bezuinigingen?
  woensdag 4 januari 2012 @ 03:19:39 #14
231865 Gabbylicious
Fuck my nickname
pi_106384982
quote:
6s.gif Op woensdag 4 januari 2012 03:13 schreef iemandmoethetdoen het volgende:

[..]

En wie gaat dat betalen in tijden van mega bezuinigingen?
het land van herkomst.
WOS'ser for life.
  woensdag 4 januari 2012 @ 03:21:34 #15
257175 iemandmoethetdoen
nietallesiswathetlijkt
pi_106384993
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 03:19 schreef Gabbylicious het volgende:

[..]

het land van herkomst.
Nou komen we ergens!! _O_
pi_106385821
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 03:19 schreef Gabbylicious het volgende:
het land van herkomst.
Voor de overgrote meerderheid dus Nederland...
  woensdag 4 januari 2012 @ 10:56:05 #17
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_106388486
Ik vraag me af of het probleem dat straatterrorist / straatschoffie heet, iets is dat 'we' als samenleving überhaupt op kunnen lossen. Volgens mij is het van alle tijden dat er een bepaalde laag van de bevolking zich kenmerkt door agressief en asociaal gedrag.

Daarnaast kan ik me niet ontrekken van het vermoeden dat een deel van de problematiek ook te maken heeft met hoe we in de huidge samenleving met (jonge) mannen omgaan en wat we van ze verwachten.
Dat wil zeggen dat in mijn ogen de afgelopen jaren de samenleving stees meer feminiseert -om het maar even zo te zeggen- waardoor er steeds minder ruimte is voor mannengedrag in al haar facetten. Zowel op straat, als in allerlei instituties.

Incidenten daargelaten heb niet het gevoel dat de jongens die we nu straatterroristen noemen en moedwillig de ME opzoeken wezenlijk anders zijn dan de jongens die vroeger met hun dorpsgenoten de jeugd uit een ander dorp opzocht om ze te lijf te gaan.

Neemt het straatgeweld toe, of accepteren we als samenleving steeds minder waardoor het alleen maar zo lijkt? Ik denk het laatste. Voor streken waar ik als jonge jongen (en ik ben nog geen 30) nog een berisping voor kreeg, krijg je tegenwoordig per definitie al een taakstraf. Waar menig probleem met stoeiende jongens op het schoolplein door leraren werd opgelost, en als nodig door ouders, wordt nu meteen de politie betrokken. Om maar even willekeurige voorbeelden te noemen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 4 januari 2012 @ 10:58:40 #18
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_106388554
Kijk, je moet beginnen bij de oorzaak: de opvoeding. Daar gaat het dus fout. Maarja, dat is dus lastig, want hoe ga je als overheid vertellen hoe je een kind moet opvoeden?
  woensdag 4 januari 2012 @ 12:37:15 #19
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_106391433
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 10:58 schreef Eva4Evah het volgende:
Kijk, je moet beginnen bij de oorzaak: de opvoeding. Daar gaat het dus fout. Maarja, dat is dus lastig, want hoe ga je als overheid vertellen hoe je een kind moet opvoeden?
Dat is een moeilijke vraag die te beantwoorden valt. Ik zou pleiten voor een versoepeling van de aansprakelijkheid van de ouders. Ik zou pleiten dat ouders voor kinderen tot 16 jaar in eerste aanleg aansprakelijk zijn voor de daden van hun kind. Als het hun geld gaat kosten, dan zullen ze het wel nalaten om hun kroost soft aan te pakken.
  woensdag 4 januari 2012 @ 12:50:02 #20
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_106391789
Laat ik even met populistisch tegengeluid komen. Ik heb het betoog gelezen maar vraag me serieus af wat het nou eigenlijk inhoud. 'Straatterroristen moeten vijf jaar het leger in, dat zal ze leren!' is een beetje de strekking van het verhaal. Totaal voorbij gegaan wordt er aan het feit dat deze oplossing ontzettend duur is. Het meest jammerlijke is nog dat er geen enkele beschrijving wordt gegeven van wat 'staatsterrorisme' betekent. Het kan toch niet zo zijn dat als je een steen door een ruit gooit je gestraft wordt met 5 jaar gedwongen arbeid. Of spreken we over ergere delicten als we over 'straatterrorisme' spreken?
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
pi_106392083
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:18 schreef Hexagon het volgende:
Erg dure en ingewikkelde oplossing voor een paar rotjochies.

Ik dnek gewoon dat de politie eens wat adequater mag optreden op straat als er herrie is.
Precies, gewoon het mandaat van de politie wat aanpassen en meppen maar.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_106392172
Zwaardere straffen voor 'overlast'. (Lees: aanranding, brandstichting, geweld, inbraak.)
Roze chaingang in hun eigen wijk, goed zichbaar voor iedereen. Bij lichtere vergrijpen.
pi_106392590
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:50 schreef Zeeland het volgende:
Laat ik even met populistisch tegengeluid komen. Ik heb het betoog gelezen maar vraag me serieus af wat het nou eigenlijk inhoud. 'Straatterroristen moeten vijf jaar het leger in, dat zal ze leren!' is een beetje de strekking van het verhaal. Totaal voorbij gegaan wordt er aan het feit dat deze oplossing ontzettend duur is. Het meest jammerlijke is nog dat er geen enkele beschrijving wordt gegeven van wat 'staatsterrorisme' betekent. Het kan toch niet zo zijn dat als je een steen door een ruit gooit je gestraft wordt met 5 jaar gedwongen arbeid. Of spreken we over ergere delicten als we over 'straatterrorisme' spreken?
En wat als iemand straatterrorist is en al in het leger zit? En als die zich in het leger dan ook schuldig maakt aan strafbare feiten, laten we zeggen een zedenmisdrijf, wat dan? Het lijkt wat vergezocht maar het gaat om het idee...
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_106392615
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:50 schreef Zeeland het volgende:
Straatterroristen is een populstische term voor jeugdige tot adolescente delinquenten/recidives (14 tot 25 iaar), hoofdzakelijk van allochtone komaf, die zich vanaf jonge leeftijd al herhaaldelijk wagen aan middel- tot zware misdaad (vaak met extreem geweld en een lafhartig karakter) en de straat beschouwen als hun territorium. Men weigert deel te nemen aan de maatschappij (werken, educatie, erkenning wet, normen- en waarden) en staat vaak op de drempel om zich door te ontwikkelen tot zware misdadiger cq georganiseerde misdaad.

Weet je wat pas echt ontzettend duur is? Alles wat tot nu toe geprobeerd is. Al die feminine projecten, subsidiepotjes. Van buurtvaders, jeugdcoaches tot vlindervangen in Marokko en karatelessen in Gouda.
  woensdag 4 januari 2012 @ 13:20:54 #25
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_106392760
Dat werkt tenminste wel beter.

Welk land leidt nou zijn eigen rebellen op?
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')