abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121091121
Tijdens een recent gesprek met mijn vader hadden we het over de dienstplicht. Volgens hem, en ook mezelf overigens, zou het voor sommige jongens helemaal niet zo slecht zijn om de dienstplicht opnieuw in te voeren. Denk hierbij aan jongeren die een beetje lanterfanten, stennis schoppen, en/of/ niet precies weten wat ze nou willen gaan doen (Dit zijn voorbeelden het kan ook goed zijn voor jongeren die wel deelnemen aan de maatschappij, na hun studie kunnen ze de dienstplicht vervullen, waarbij ze hun aangeleerde vaardigheden kunnen gebruiken.). Ze leren discipline, bepaalde mate van ordening in hun leven, en daarnaast krijg je bepaalde ervaringen en kundigheden die je elders niet snel verkrijgt.

Daarnaast is het een goede manier om jongeren meer bewust te maken van de wereld om zich heen. Dat ze weten waar ze het voor doen en dat ze niet alleen zijn, persoonlijk ben ik voor een herinvoering, met duidelijke regels zoals niet te lang en dat ze niet mogen worden uitgezonden (tenzij op eigen verzoek).

Poll: Moet de dienstplicht terugkeren?
Ja
Nee
Iets Anders
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Dit topic is bedoeld in maatschappelijke en politieke zin dus hoort prima thuis op dit forum lijkt mij voornamelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door DeParo op 02-01-2013 23:39:20 ]
pi_121091219
Met andere woorden, een soort van moderne slavernij dus?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_121091267
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:49 schreef teknomist het volgende:
Met andere woorden, een soort van moderne slavernij dus?
Inderdaad.
pi_121091287
Wat is niet te lang DeParo?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_121091288
Er is een tijdlang dienstplicht geweest in Nederland(is er eigenlijk nog steeds, maar de opkomstplicht is weg ;) ).
1. Werkte de dienstplicht voor die 'lanterfanteraars'?
2. Zo nee, waarom zou dat nu wel het geval zijn?

Mijn vragen zijn niet retorisch!
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_121091372
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:50 schreef Cobra4 het volgende:
Wat is niet te lang DeParo?
In mijn opinie zo'n 18 maanden lijkt me redelijk, daarnaast moet je ook de kans krijgen om bijvoorbeeld eerst een studie af te ronden, mocht dit niet tijdig lukken dat je daarna in dienstplicht gaat of na het succesvol afronden van een studie dat je tijdens jouw dienstplicht dat ook kan gebruiken. Dat is een win-win-situatie, en ook niet heel origineel trouwens, want dat kon al :P :D.
pi_121091377
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:49 schreef DeParo het volgende:

[..]

Inderdaad.
Moreel verwerpelijk dus, hoe zou jij het vinden om voor een tijdje in een kamp opgesloten te worden en dwangarbeid te verrichten omdat jij niet voldoet aan bepaalde maatstaven van de maatschappij?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_121091414
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef teknomist het volgende:

[..]

Moreel verwerpelijk dus, hoe zou jij het vinden om voor een tijdje in een kamp opgesloten te worden en dwangarbeid te verrichten omdat jij niet voldoet aan bepaalde maatstaven van de maatschappij?
Het geldt in principe voor iedereen he, die jongeren noemden ik maar als voorbeeld dat het voor hun goed kan zijn, dat is mijn mening.
pi_121091426
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef DeParo het volgende:

[..]

In mijn opinie zo'n 18 maanden lijkt me redelijk, daarnaast moet je ook de kans krijgen om bijvoorbeeld eerst een studie af te ronden, mocht dit niet tijdig lukken dat je daarna in dienstplicht gaat of na het succesvol afronden van een studie dat je tijdens jouw dienstplicht dat ook kan gebruiken. Dat is een win-win-situatie, en ook niet heel origineel trouwens, want dat kon al :P :D.
Maar geen afstel mbt de dienstplicht dus?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_121091464
quote:
5s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:50 schreef Dutchnative het volgende:
Er is een tijdlang dienstplicht geweest in Nederland(is er eigenlijk nog steeds, maar de opkomstplicht is weg ;) ).

Ik ken genoeg dienstplichtigen die het als positief hebben ervaren, die echt niet in het leger zijn gebleven, maar zo de kans kregen om voor hun gevoel echt volwassen te worden.
pi_121091496
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dus je wil burgers die wel normaal deelnemen aan de maatschappij weghalen om 18 maanden lang een bootcamp te laten volgen terwijl een kleine groep het probleem vormt ? Dat zou er liever een bootcamp moeten bestaan voor probleemjongeren en niet perse een algemene dienstplicht.
pi_121091524
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:53 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik ken genoeg dienstplichtigen die het als positief hebben ervaren, die echt niet in het leger zijn gebleven, maar zo de kans kregen om voor hun gevoel echt volwassen te worden.
Je hebt het dus niet speciaal over de probleemjongeren? Dacht namelijk dat je dat bedoelde.
Zou je een voorbeeld kunnen geven van een situatie waarin je iemand in dienst zou willen stoppen?
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_121091543
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:52 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Maar geen afstel mbt de dienstplicht dus?
Dat is een lastige, aan de ene kant is het natuurlijk belangrijk dat je wel de keuze hebt, maar aan de andere kant loop je daarmee wel het risico het bovenstaande doel voorbij te streven als de mentaliteitsverandering nog moet worden bereikt bijvoorbeeld haha.
pi_121091608
quote:
5s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:50 schreef Dutchnative het volgende:

Lang niet altijd, genoeg mensen die zich tijdens de dienstplicht te pletter gingen vervelen en het op een zuipen en dergelijke ongein zetten.
  woensdag 2 januari 2013 @ 22:56:51 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121091631
We hebben jongeren veel te hard nodig om te gaan werken en pensioenspremies te betlen, we kunnen ze niet een jaar aan hun pik en die van de sergeant laten trekken. Dat kost teveel en brengt niets op.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 2 januari 2013 @ 22:57:04 #16
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_121091638
lijkt me leuk. alleen die stomme drill oefeningen. bah!
pi_121091650
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:52 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het geldt in principe voor iedereen he, die jongeren noemden ik maar als voorbeeld dat het voor hun goed kan zijn, dat is mijn mening.
Die jongeren die je als voorbeeld noemt gebruik je wel als argument om het te invoeren (terwijl dienstplicht niet afgeschaft is) dus projecteer je het onterecht op alle jongeren. Overigens neemt dat nog steeds niet weg dat er geen sprake is van dwangarbeid.
pi_121091667
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:54 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Dus je wil burgers die wel normaal deelnemen aan de maatschappij weghalen om 18 maanden lang een bootcamp te laten volgen terwijl een kleine groep het probleem vormt ? Dat zou er liever een bootcamp moeten bestaan voor probleemjongeren en niet perse een algemene dienstplicht.
Nou nee, ik denk dat het goed is voor iedereen, zij waren nogmaals slechts een voorbeeld. Natuurlijk heeft niet iedereen het nodig maar dienstplicht hoeft niet per definitie nadelig te zijn voor mensen die deelnemen aan de maatschappij zeker niet als je wat je tijdens je studie geleerd hebt kan blijven gebruiken tijdens je dienstplicht.

quote:
5s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:54 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Je hebt het dus niet speciaal over de probleemjongeren? Dacht namelijk dat je dat bedoelde.
Zou je een voorbeeld kunnen geven van een situatie waarin je iemand in dienst zou willen stoppen?
Kan je de vraag wat verduidelijken? In principe vind ik gewoon nu al goed, voor de Nederlandse samenleving, de probleemjongeren zijn inderdaad een voorbeeld voor wie het goed kan zijn!
  woensdag 2 januari 2013 @ 22:57:57 #19
45206 Pietverdriet
pi_121091678
Verder is het de verantwoording van ouders hun kinderen op te voeden
pi_121091741
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef teknomist het volgende:

[..]

Die jongeren die je als voorbeeld noemt gebruik je wel als argument om het te invoeren (terwijl dienstplicht niet afgeschaft is) dus projecteer je het onterecht op alle jongeren. Overigens neemt dat nog steeds niet weg dat er geen sprake is van dwangarbeid.
Die gebruik ik inderdaad als een argument om het in te voeren, niet het argument, ik denk dat het voor veel meer jongeren ook goed is ook voor jongeren die al denken dat ze deelnemen aan de samenleving. En dwangarbeid, zeker niet, dan zou je school ook als een vorm van dwangarbeid kunnen opvatten en dat is ook niet het geval.
pi_121091752
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nou nee, ik denk dat het goed is voor iedereen, zij waren nogmaals slechts een voorbeeld.
Broccoli eten is ook goed voor iedereen evenals groene thee. Ook maar verplichten voor iedereen?

Enge despoot ben je.
pi_121091769
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit.
pi_121091774
quote:
En als ouders die verantwoordelijkheid niet nemen, wat dan? Ouders afknallen? Of kinderen afknallen? (Uiteraard na wat waarschuwingen.)
pi_121091776
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nou nee, ik denk dat het goed is voor iedereen, zij waren nogmaals slechts een voorbeeld. Natuurlijk heeft niet iedereen het nodig maar dienstplicht hoeft niet per definitie nadelig te zijn voor mensen die deelnemen aan de maatschappij zeker niet als je wat je tijdens je studie geleerd hebt kan blijven gebruiken tijdens je dienstplicht.

[..]

Kan je de vraag wat verduidelijken? In principe vind ik gewoon nu al goed, voor de Nederlandse samenleving, de probleemjongeren zijn inderdaad een voorbeeld voor wie het goed kan zijn!
Ik dacht dat je in de TT met 'lanterfanteraars' en 'stennisschoppers' probleemjongeren bedoelde. Is dat ook zo? :P

Misschien is het voor probleemjongeren goed, maar ik betwijfel of het slim is om iedereen dan maar de dienstplicht op te leggen. Dan liever via bureau HALT en de Politie jongeren in 'dienst' stoppen.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_121091846
TS komt uit 1989 dus die bevindt zich in de comfortabele situatie dat hij zelf niet hoeft deel te nemen aan een dienstplicht mocht het volgens zijn plan worden ingevoerd.
pi_121091862
Laat ze die reljongeren maar dijken ophogen met een kruiwagentje en een bats. Zijn ze ´s avonds te moe om nog te rellen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  † In Memoriam † woensdag 2 januari 2013 @ 23:03:34 #27
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_121091959
Nee gestemd. In de jaren '70 en '80 wist defensie ook niet hoe snel ze van de lanterfanters en zo af konden komen (als ze al goedgekeurd werden voor de dienstplicht).
En
quote:
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  woensdag 2 januari 2013 @ 23:04:25 #28
45206 Pietverdriet
pi_121091998
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2013 23:01 schreef teknomist het volgende:
TS komt uit 1989 dus die bevindt zich in de comfortabele situatie dat hij zelf niet hoeft deel te nemen aan een dienstplicht mocht het volgens zijn plan worden ingevoerd.
Dat is wel duidelijk uit de OP, sommige jongeren, de anderen, niet hij
pi_121092032
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:59 schreef Light het volgende:

[..]

En als ouders die verantwoordelijkheid niet nemen, wat dan? Ouders afknallen? Of kinderen afknallen? (Uiteraard na wat waarschuwingen.)
Als ze zich misdragen kun je hun financieel aansprakelijk stellen voor hun misdragingen zolang ze minderjarig zijn, daarna mogen ze zelf dokken uiteraard.
pi_121092154
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is wel duidelijk uit de OP, sommige jongeren, de anderen, niet hij
Ja, en de geschiedenis leert ons dat figuren zoals de TS die denken mee te kunnen beslissen over iemands zelfbeschikkingsrecht gevaarlijker zijn dan een paar stoute, ongedisciplineerde jongeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')