Inderdaad.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:49 schreef teknomist het volgende:
Met andere woorden, een soort van moderne slavernij dus?
In mijn opinie zo'n 18 maanden lijkt me redelijk, daarnaast moet je ook de kans krijgen om bijvoorbeeld eerst een studie af te ronden, mocht dit niet tijdig lukken dat je daarna in dienstplicht gaat of na het succesvol afronden van een studie dat je tijdens jouw dienstplicht dat ook kan gebruiken. Dat is een win-win-situatie, en ook niet heel origineel trouwens, want dat kon alquote:
Moreel verwerpelijk dus, hoe zou jij het vinden om voor een tijdje in een kamp opgesloten te worden en dwangarbeid te verrichten omdat jij niet voldoet aan bepaalde maatstaven van de maatschappij?quote:
Het geldt in principe voor iedereen he, die jongeren noemden ik maar als voorbeeld dat het voor hun goed kan zijn, dat is mijn mening.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef teknomist het volgende:
[..]
Moreel verwerpelijk dus, hoe zou jij het vinden om voor een tijdje in een kamp opgesloten te worden en dwangarbeid te verrichten omdat jij niet voldoet aan bepaalde maatstaven van de maatschappij?
Maar geen afstel mbt de dienstplicht dus?quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
In mijn opinie zo'n 18 maanden lijkt me redelijk, daarnaast moet je ook de kans krijgen om bijvoorbeeld eerst een studie af te ronden, mocht dit niet tijdig lukken dat je daarna in dienstplicht gaat of na het succesvol afronden van een studie dat je tijdens jouw dienstplicht dat ook kan gebruiken. Dat is een win-win-situatie, en ook niet heel origineel trouwens, want dat kon al![]()
.
Ik ken genoeg dienstplichtigen die het als positief hebben ervaren, die echt niet in het leger zijn gebleven, maar zo de kans kregen om voor hun gevoel echt volwassen te worden.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:50 schreef Dutchnative het volgende:
Er is een tijdlang dienstplicht geweest in Nederland(is er eigenlijk nog steeds, maar de opkomstplicht is weg).
1. Werkte de dienstplicht voor die 'lanterfanteraars'?
2. Zo nee, waarom zou dat nu wel het geval zijn?
Mijn vragen zijn niet retorisch!
Dus je wil burgers die wel normaal deelnemen aan de maatschappij weghalen om 18 maanden lang een bootcamp te laten volgen terwijl een kleine groep het probleem vormt ? Dat zou er liever een bootcamp moeten bestaan voor probleemjongeren en niet perse een algemene dienstplicht.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
In mijn opinie zo'n 18 maanden lijkt me redelijk, daarnaast moet je ook de kans krijgen om bijvoorbeeld eerst een studie af te ronden, mocht dit niet tijdig lukken dat je daarna in dienstplicht gaat of na het succesvol afronden van een studie dat je tijdens jouw dienstplicht dat ook kan gebruiken. Dat is een win-win-situatie, en ook niet heel origineel trouwens, want dat kon al![]()
.
Je hebt het dus niet speciaal over de probleemjongeren? Dacht namelijk dat je dat bedoelde.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:53 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik ken genoeg dienstplichtigen die het als positief hebben ervaren, die echt niet in het leger zijn gebleven, maar zo de kans kregen om voor hun gevoel echt volwassen te worden.
Dat is een lastige, aan de ene kant is het natuurlijk belangrijk dat je wel de keuze hebt, maar aan de andere kant loop je daarmee wel het risico het bovenstaande doel voorbij te streven als de mentaliteitsverandering nog moet worden bereikt bijvoorbeeld haha.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:52 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Maar geen afstel mbt de dienstplicht dus?
Lang niet altijd, genoeg mensen die zich tijdens de dienstplicht te pletter gingen vervelen en het op een zuipen en dergelijke ongein zetten.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:50 schreef Dutchnative het volgende:
Er is een tijdlang dienstplicht geweest in Nederland(is er eigenlijk nog steeds, maar de opkomstplicht is weg).
1. Werkte de dienstplicht voor die 'lanterfanteraars'?
2. Zo nee, waarom zou dat nu wel het geval zijn?
Mijn vragen zijn niet retorisch!
Die jongeren die je als voorbeeld noemt gebruik je wel als argument om het te invoeren (terwijl dienstplicht niet afgeschaft is) dus projecteer je het onterecht op alle jongeren. Overigens neemt dat nog steeds niet weg dat er geen sprake is van dwangarbeid.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het geldt in principe voor iedereen he, die jongeren noemden ik maar als voorbeeld dat het voor hun goed kan zijn, dat is mijn mening.
Nou nee, ik denk dat het goed is voor iedereen, zij waren nogmaals slechts een voorbeeld. Natuurlijk heeft niet iedereen het nodig maar dienstplicht hoeft niet per definitie nadelig te zijn voor mensen die deelnemen aan de maatschappij zeker niet als je wat je tijdens je studie geleerd hebt kan blijven gebruiken tijdens je dienstplicht.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:54 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Dus je wil burgers die wel normaal deelnemen aan de maatschappij weghalen om 18 maanden lang een bootcamp te laten volgen terwijl een kleine groep het probleem vormt ? Dat zou er liever een bootcamp moeten bestaan voor probleemjongeren en niet perse een algemene dienstplicht.
Kan je de vraag wat verduidelijken? In principe vind ik gewoon nu al goed, voor de Nederlandse samenleving, de probleemjongeren zijn inderdaad een voorbeeld voor wie het goed kan zijn!quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:54 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Je hebt het dus niet speciaal over de probleemjongeren? Dacht namelijk dat je dat bedoelde.
Zou je een voorbeeld kunnen geven van een situatie waarin je iemand in dienst zou willen stoppen?
Die gebruik ik inderdaad als een argument om het in te voeren, niet het argument, ik denk dat het voor veel meer jongeren ook goed is ook voor jongeren die al denken dat ze deelnemen aan de samenleving. En dwangarbeid, zeker niet, dan zou je school ook als een vorm van dwangarbeid kunnen opvatten en dat is ook niet het geval.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef teknomist het volgende:
[..]
Die jongeren die je als voorbeeld noemt gebruik je wel als argument om het te invoeren (terwijl dienstplicht niet afgeschaft is) dus projecteer je het onterecht op alle jongeren. Overigens neemt dat nog steeds niet weg dat er geen sprake is van dwangarbeid.
Broccoli eten is ook goed voor iedereen evenals groene thee. Ook maar verplichten voor iedereen?quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nou nee, ik denk dat het goed is voor iedereen, zij waren nogmaals slechts een voorbeeld.
Dit.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder is het de verantwoording van ouders hun kinderen op te voeden
En als ouders die verantwoordelijkheid niet nemen, wat dan? Ouders afknallen? Of kinderen afknallen? (Uiteraard na wat waarschuwingen.)quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik dacht dat je in de TT met 'lanterfanteraars' en 'stennisschoppers' probleemjongeren bedoelde. Is dat ook zo?quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nou nee, ik denk dat het goed is voor iedereen, zij waren nogmaals slechts een voorbeeld. Natuurlijk heeft niet iedereen het nodig maar dienstplicht hoeft niet per definitie nadelig te zijn voor mensen die deelnemen aan de maatschappij zeker niet als je wat je tijdens je studie geleerd hebt kan blijven gebruiken tijdens je dienstplicht.
[..]
Kan je de vraag wat verduidelijken? In principe vind ik gewoon nu al goed, voor de Nederlandse samenleving, de probleemjongeren zijn inderdaad een voorbeeld voor wie het goed kan zijn!
quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is wel duidelijk uit de OP, sommige jongeren, de anderen, niet hijquote:Op woensdag 2 januari 2013 23:01 schreef teknomist het volgende:
TS komt uit 1989 dus die bevindt zich in de comfortabele situatie dat hij zelf niet hoeft deel te nemen aan een dienstplicht mocht het volgens zijn plan worden ingevoerd.
Als ze zich misdragen kun je hun financieel aansprakelijk stellen voor hun misdragingen zolang ze minderjarig zijn, daarna mogen ze zelf dokken uiteraard.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:59 schreef Light het volgende:
[..]
En als ouders die verantwoordelijkheid niet nemen, wat dan? Ouders afknallen? Of kinderen afknallen? (Uiteraard na wat waarschuwingen.)
Ja, en de geschiedenis leert ons dat figuren zoals de TS die denken mee te kunnen beslissen over iemands zelfbeschikkingsrecht gevaarlijker zijn dan een paar stoute, ongedisciplineerde jongeren.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is wel duidelijk uit de OP, sommige jongeren, de anderen, niet hij
Dat is dan raar. Als ik het aan mijn vrienden vraag vinden ze het allemaal een mooie tijd die ze allemaal opnieuw zouden willen doen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:09 schreef Triptamine2 het volgende:
Allereerst is het niet de verantwoordelijkheid van Defensie of de staat om luilakken op te voeden. Daarbij heb ik van vrijwel iedereen die dienstplicht "genoten" heeft gehoord dat ze er totaal niks aan gehad hebben. Op hier en daar een gratis rijbewijsje na.
Dat van die mooie tijd hoor ik inderdaad ook. Maar leerzaam en nuttig, nee.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:26 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Dat is dan raar. Als ik het aan mijn vrienden vraag vinden ze het allemaal een mooie tijd die ze allemaal opnieuw zouden willen doen.
Vanwaar het verschil?
Wat veel mensen mij vertellen is dat leren optreden in een groep ipv einzelgänger toch wel een pluspunt is.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:27 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Dat van die mooie tijd hoor ik inderdaad ook. Maar leerzaam en nuttig, nee.
Dat lijkt mij persoonlijk dus ook. Maar ik hoor dus van velen dat ze er niks aan hebben gehad.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:31 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Wat veel mensen mij vertellen is dat leren optreden in een groep ipv einzelgänger toch wel een pluspunt is.
Ik bedoelde dat meer als een voorbeeld voor wie het goed zal zijn, maar ik stel ook dat mensen ook eerst hun studie kunnen afmaken, om vervolgens in dienst te gaan waar hun academische (of andere) kwaliteiten kunnen worden gebruikt en zij zichzelf weer kunnen verrijken in dienst van het leger. Ik vermoed dat dat een win-win-situatie is voor bijna alle partijenquote:Op woensdag 2 januari 2013 22:59 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Ik dacht dat je in de TT met 'lanterfanteraars' en 'stennisschoppers' probleemjongeren bedoelde. Is dat ook zo?
Misschien is het voor probleemjongeren goed, maar ik betwijfel of het slim is om iedereen dan maar de dienstplicht op te leggen. Dan liever via bureau HALT en de Politie jongeren in 'dienst' stoppen.
Zeker niet, als het vandaag nog wordt ingevoerd dan vervul ik mijn dienstplicht nog na de zomer, misschien wel beter voor mijn generatie om het wel een vrije keuze te laten maar wel eentje met veel voordelen, zoals iets kunnen leren daar, of bepaalde carrièremogelijkheden als je dat eenmaal hebt gedaan bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is wel duidelijk uit de OP, sommige jongeren, de anderen, niet hij
Zou dan een bredere maatschappelijke 'dienstplicht' niet handiger zijn? Een waarbij je bijvoorbeeld ook enige maanden (18 vind ik persoonlijk wél erg lang) in een zorginstelling of zo werkt. Een die aansluit bij je studie / interesses? Er is een schreeuwend tekort aan vrijwilligers op vele fronten.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat meer als een voorbeeld voor wie het goed zal zijn, maar ik stel ook dat mensen ook eerst hun studie kunnen afmaken, om vervolgens in dienst te gaan waar hun academische (of andere) kwaliteiten kunnen worden gebruikt en zij zichzelf weer kunnen verrijken in dienst van het leger. Ik vermoed dat dat een win-win-situatie is voor bijna alle partijen![]()
.
Sowieso, klagen op "de jeugd van tegenwoordig" is een van de symptomen dat iemand een ouwe zak aan het worden is.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:01 schreef teknomist het volgende:
TS komt uit 1989 dus die bevindt zich in de comfortabele situatie dat hij zelf niet hoeft deel te nemen aan een dienstplicht mocht het volgens zijn plan worden ingevoerd.
Die verhalen hoor ik eigenlijk alleen van mensen die zich altijd hebben verzet tegen de dienstplicht. Wat er ook gebeurde het was altijd slecht.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:33 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij persoonlijk dus ook. Maar ik hoor dus van velen dat ze er niks aan hebben gehad.
De sociale dienstplicht.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:38 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zeker niet, als het vandaag nog wordt ingevoerd dan vervul ik mijn dienstplicht nog na de zomer, misschien wel beter voor mijn generatie om het wel een vrije keuze te laten maar wel eentje met veel voordelen, zoals iets kunnen leren daar, of bepaalde carrièremogelijkheden als je dat eenmaal hebt gedaan bijvoorbeeld.
Kijk, daar zou ik vóór stemmenquote:
Lekker ontnuchterend, maar wel weer waar!quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:54 schreef AchJa het volgende:
Geen geld, middelen, en ruimte meer voor, punt. Zolang het Nederlands publiek en de politiek in de huidige tijd al te scharrig is om een NAVO afspraak na te komen zal de toen bijna 3% van het bnp in de plichtigen tijd zeker niet terug komen.
Jammer maar helaas voorstanders.
Het biedt ook financiele voordelen want je kan dienstplichtigen, zeker degene die al hebben gestudeerd, te werk zetten in bedrijven en bepaalde functies van de overheid uiteraard.quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:54 schreef AchJa het volgende:
Geen geld, middelen, en ruimte meer voor, punt. Zolang het Nederlands publiek en de politiek in de huidige tijd al te scharrig is om een NAVO afspraak na te komen zal de toen bijna 3% van het bnp in de plichtigen tijd zeker niet terug komen.
Jammer maar helaas voorstanders.
Dat kan toch prima in combinatie met een dienstplicht? Dokters en verplegers bijvoorbeeld kunnen prima werk vinden binnen de zorgdiensten van het leger!quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:38 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Zou dan een bredere maatschappelijke 'dienstplicht' niet handiger zijn? Een waarbij je bijvoorbeeld ook enige maanden (18 vind ik persoonlijk wél erg lang) in een zorginstelling of zo werkt. Een die aansluit bij je studie / interesses? Er is een schreeuwend tekort aan vrijwilligers op vele fronten.
Als onderdeel van is dat inderdaad niet bepaald een slecht idee vermoedelijk, hoe dan ook, ik denk dat de overheid hier zeker wel enige verantwoordelijkheid op zich kan nemen.quote:
Oh ja, en wat was nou eigenlijk je doel met de dienstplicht?quote:Op woensdag 2 januari 2013 23:59 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het biedt ook financiele voordelen want je kan dienstplichtigen, zeker degene die al hebben gestudeerd, te werk zetten in bedrijven en bepaalde functies van de overheid uiteraard.
Het bovenstaande was slechts een antwoord op dat het wel degelijk beter te financieren is als dan het in het verleden is gedaan dus probeer dus nu aub niet bijdehand te doen.quote:Op donderdag 3 januari 2013 00:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja, en wat was nou eigenlijk je doel met de dienstplicht?
De lanterfanters, en andere lui die te lui zijn om een opleiding te volgen of een doel te hebben voor deze maatschappij 'op te voeden'quote:Op donderdag 3 januari 2013 00:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja, en wat was nou eigenlijk je doel met de dienstplicht?
Kortom, uitgeluld.quote:Op donderdag 3 januari 2013 00:11 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het bovenstaande was slechts een antwoord op dat het wel degelijk beter te financieren is als dan het in het verleden is gedaan dus probeer dus nu aub niet bijdehand te doen.
Uhm nee in tegendeel je bevestigt slechts mijn gelijk maar in plaats van dat te erkennen kom je met een dom vraagje wat al zo rond de eerste post duidelijk had kunnen zijn als je kan lezen.quote:
Het kan een oplossing zijn, ik zou niet weten wat daar krom aan is, zo'n jongere vindt het moeilijk een keuze te maken maar staat dankzij de dienstplicht toch niet stil in zijn ontwikkeling, niet dat hij dat per definitie wel zou zijn, maar je moet niet denken dat het geen enkele meerwaarde zou kunnen hebben.quote:Op donderdag 3 januari 2013 02:43 schreef Ziba het volgende:
Dus omdat een jongere bijvoorbeeld niet weet wat precies te doen met z'n leven moet de jongere maar in dienstplicht volgens jouw beredenering? Ik vind het enigszins krom.
Extreem? Wat is hier nou zo enorm extreem aan als je niet eens uitgezonden kan worden (want dat is dan wel weer een voorwaarde)? Ten eerste is het Nederlandse leger niet zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse en als je met andere dienstplichtigen zit maakt dat het allemaal een stuk minder erg! Daarnaast leer je zoals gezegd snel discipline, orde te houden in je dagelijkse omgeving, mogelijk beter te concentreren en je leert bepaalde praktische zaken, specifiek voor het leger, die je elders niet snel leert!quote:Discipline krijg je ook van andere dingen i.p.v. het meteen zo extreem te maken. En welke ervaringen en kundigheden die je elders niet snel verkrijgt heb je het over?
Wat je dus eigenlijk voorstelt is een soort gedwongen boot-camp waar je uiteindelijk niets nuttigs uitvoert, en alleen een paar vaardigheden leert die je in de normale maatschappij ook kan leren?quote:Op donderdag 3 januari 2013 04:13 schreef DeParo het volgende:
[..]
Extreem? Wat is hier nou zo enorm extreem aan als je niet eens uitgezonden kan worden (want dat is dan wel weer een voorwaarde)? Ten eerste is het Nederlandse leger niet zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse en als je met andere dienstplichtigen zit maakt dat het allemaal een stuk minder erg! Daarnaast leer je zoals gezegd snel discipline, orde te houden in je dagelijkse omgeving, mogelijk beter te concentreren en je leert bepaalde praktische zaken, specifiek voor het leger, die je elders niet snel leert!
Ik denk niet dat je die in de normale maatschappij ook zo snel leert, sterker nog, ik denk dat veel mensen die zich nu oh zo betrokken voelen bij de maatschappij tijdens hun dienstplicht nog heel wat kunnen opsteken.quote:Op donderdag 3 januari 2013 05:56 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Wat je dus eigenlijk voorstelt is een soort gedwongen boot-camp waar je uiteindelijk niets nuttigs uitvoert, en alleen een paar vaardigheden leert die je in de normale maatschappij ook kan leren?
[sarcasme] Goed plan! [/sarcasme]
Je schrijft in je eerdere post dat je van de dienstplicht deze dingen volgens jou opsteekt:quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:01 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je die in de normale maatschappij ook zo snel leert,
- Discipline kun je met gemak leren zonder Drill-sergeant. Sport, werk, school of het hebben van een persoonlijkheid is hiervoor de optie.quote:Op donderdag 3 januari 2013 04:13 schreef DeParo het volgende:
.
[..]
Daarnaast leer je zoals gezegd snel discipline, orde te houden in je dagelijkse omgeving, mogelijk beter te concentreren en je leert bepaalde praktische zaken, specifiek voor het leger, die je elders niet snel leert!
Voorbeelden.quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:08 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Je schrijft in je eerdere post dat je van de dienstplicht deze dingen volgens jou opsteekt:
Bij al die zaken die jij noemt is het 'zou kunnen', je kan er iets van opsteken maar dat is wel onder meer afhankelijk van dat je het doet en of je het volhoudt, maar er zijn ook veel mensen die niet meteen dat proberen te bereiken, die die soort van verplichting nodig hebben voor hun eigen ontwikkeling en bij wie het een soort van extra hulp nodig heeft, we hebben het hier niet tot een opleiding om lid te worden van het Korps Mariniers, we hebben het over een plek waar jij kwaliteiten krijgt aangeleerd, waar de garantie groter is dat je ze krijgt omdat je er een soort van opgezadeld mee zit en ze bijna wel moet leren, die je in de rest van je leven nog veel vaker kan gebruiken. Vroeger kon je schijnbaar aangeven dat je naar Suriname of Curaçao wilde voor je dienstplicht, stel daar niet een vakantie bij voor, maar jongens die onder strakke begeleiding maandenlang van huis zijn komen daar vaak echt niet zo slechter van terug. Jongens die vol trots op een hangar mogen werken of in Den Helder bij de schepen, je krijgt er verantwoordelijkheidsgevoel voor, het idee dat je het ook nog ergens voor doet. Ik vrees dat de meeste tegenstand hierbij stuit op een verkeerd beeld van het leger, zaken zoals je wel eens in Amerika ziet, het is geen kwestie dat je plotseling een oorlog induikt het is een kwestie van een leerschool eigenlijk waar jij iets voor je land doet en het land ook nog iets voor jou doet.quote:[..]
- Discipline kun je met gemak leren zonder Drill-sergeant. Sport, werk, school of het hebben van een persoonlijkheid is hiervoor de optie.
- Orde houden in je dagelijkse omgeving kunnen de meeste mensen zonder boot-camp ook wel. Mensen die dat in het begin niet kunnen leren dit door schade en schande.
- Mogelijk beter concentratie? Dat is puur hoe je persoonlijk in elkaar zit en heeft niks met het leger te maken. Een Chaoot zal altijd een Chaoot blijven. Je kunt het lichtelijk trainen, maar je zult nooit van zweefteef naar full-on mister Concentration gaan.
- Praktische zaken specifiek voor het leger heb je natuurlijk helemaal geen fluit aan in de maatschappij. Tenminste, ik heb nog nooit mijn M16 hoeven gebruiken toen de buren lastig waren.
Ik bedoel dit trouwens serieus. Ik zie wel in dat het enigszins positief kan zijn voor een enkele uitzondering. Maar de dienstplicht (net als het hele Nederlandse leger an sich) is overbodig. Daarbij, als ze mij als recalcitrant kutkind van 18 dienstplicht hadden willen laten doen, was dat een hel geworden, zowel voor mij als voor de sergeantjes.
Ik zie het meer als gebruikt worden door de staat als goedkope werkpaarden. Wat doet het land dan voor mij als ik dienstplicht heb? Ervoor zorgen dat ik kan sleutelen aan een tank en met 35 man door de modder kan kruipen?quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:26 schreef DeParo het volgende:
[..]
Voorbeelden.
[..]
Bij al die zaken die jij noemt is het 'zou kunnen', je kan er iets van opsteken, maar er zijn ook veel mensen die niet meteen dat proberen te bereiken, die die soort van verplichting nodig hebben voor hun eigen ontwikkeling en bij wie het een soort van extra hulp nodig heeft, we hebben het hier niet tot een opleiding om lid te worden van het Korps Mariniers, we hebben het over een plek waar jij kwaliteiten krijgt aangeleerd, waar de garantie groter is dat je ze krijgt omdat je er een soort van opgezadeld mee zit en ze bijna wel moet leren, die je in de rest van je leven nog veel vaker kan gebruiken. Vroeger kon je schijnbaar aangeven dat je naar Suriname of Curaçao wilde voor je dienstplicht, stel daar niet een vakantie bij voor, maar jongens die onder strakke begeleiding maandenlang van huis zijn komen daar vaak echt niet zo slechter van terug. Jongens die vol trots op een hangar mogen werken of in Den Helder bij de schepen, je krijgt er verantwoordelijkheidsgevoel voor, het idee dat je het ook nog ergens voor doet. Ik vrees dat de meeste tegenstand hierbij stuit op een verkeerd beeld van het leger, zaken zoals je wel eens in Amerika ziet, het is geen kwestie dat je plotseling een oorlog induikt het is een kwestie van een leerschool eigenlijk waar jij iets voor je land doet en het land ook nog iets voor jou doet.
Dat is een egoïstische gedachte, omdat jij meent dat jij het niet nodig hebt (wat ook maar de vraag is natuurlijk haha), heeft niemand het nodig en als iemand niet zonder kan (wat ik meer bedoelde als schop onder kont en niet zo zeer voor altijd en eeuwig haha) dan is die volgens jou maar verloren. De staat dient een actieve rol op zich te nemen om de burger zo productief mogelijk te krijgen, dit is een wederzijds voordelig model waarbij zowel jij iets kan opsteken, of je daar nu niet of wel aan wil, en de staat iets van jou terugkrijgt.quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:33 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Ik zie het meer als gebruikt worden door de staat als goedkope werkpaarden. Wat doet het land dan voor mij als ik dienstplicht heb? Ervoor zorgen dat ik kan sleutelen aan een tank en met 35 man door de modder kan kruipen?
Wat je ervoor terugkrijgt leer je in het dagelijks leven ook en zie ik dus niet als toevoeging op mijn persoonlijkheid of leven. En mensen die zichzelf niet ontwikkelen en daar de staat voor nodig hebben, daar is alle hoop al voor verloren, die zou je nergens willen hebben, zeker niet in een leger.
Ook schrijf je: Jongens die vol trots in een hangar mogen werken. Realiseer je wel dat er ook genoeg zijn die dit niks vinden. Dat verantwoordelijkheidsgevoel komt ook wel als je gewoon een leven leidt.
Waarom zou dat zo erg zijn, daar is niets mis mee, soms hebben mensen door welke omstandigheid dan ook even een zetje nodig ook jij wacht daar wel eens op.quote:Edit: Als er serieus mensen zijn die het leger nodig hebben om te leren wat jij allemaal verteld, dan is het nog veel slechter gesteld met de mensheid/jeugd dan ik dacht.
Nee hoor. Puur kijkend naar mensen om me heen zie ik dat 99% van de mensen de vaardigheden die jij zegt dat ze op kunnen pikken in het leger ook al daarbuiten leren. Met dat andere bedoel ik dat als mensen zichzelf totaal niet uit eigen initiatief ontwikkelen, er waarschijnlijk ook al niet veel in zit om te ontwikkelen, en dat dus een verloren missie is. Daarbij ben ik het fundamenteel oneens met wat je zegt over de staat en productiviteit van burgers, zoals ik het zie is de staat daar totaal niet voor(met uitzondering van gehandicapten, arbeidsongeschikten en dergelijke). Maar dat is een heel andere discussie.quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:41 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat is een egoïstische gedachte, omdat jij meent dat jij het niet nodig hebt (wat ook maar de vraag is natuurlijk haha), heeft niemand het nodig en als iemand niet zonder kan (wat ik meer bedoelde als schop onder kont en niet zo zeer voor altijd en eeuwig haha) dan is die volgens jou maar verloren. De staat dient een actieve rol op zich te nemen om de burger zo productief mogelijk te krijgen, dit is een wederzijds voordelig model waarbij zowel jij iets kan opsteken, of je daar nu niet of wel aan wil, en de staat iets van jou terugkrijgt.
Wat er mis mee is om 18 maanden te werken in dienstplicht? Sowieso het feit dat het niet je eigen keuze is. Ik ben een mens die zijn eigen keuzes maakt en daar totaal geen staat met lullig dienstplichtje voor nodig heeft. Persoonlijk zou ik ook weigeren omdat ik gewoon niet in het leger wil wegens verschillende redenen. (en dit dus ook altijd zal blijven weigeren, ongeacht de consequenties)quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:41 schreef DeParo het volgende:
[..]
Maar het kan prima zijn dat jij eerst gaat studeren, wat dan, je hebt jarenlang met mooie financieringen gestudeerd en dan wacht het arbeidsleven wat weer een heel andere fase is! Wat is er dan mis mee om je studievaardigheden uit te werken tijdens een dienstplicht van 18 maanden, waar je gebruik kan maken van je net verkregen vaardigheden, en de staat er ook nog eens van meekrijgt. Je leert zo je eigen krachten kennen zonder dat je er enige schade door oploopt, je kan misschien aan die werkplaats verbonden blijven als je wilt, en je doet er ook nog eens contacten op. Daarnaast zitten veel bedrijven te springen om gedisciplineerde werknemers met vaardigheden verkregen in het leger, die zijn punctueel doen wat van ze wordt gevraagd zonder te mokken, en zetten zich vaak net wat harder in. Sorry maar ik zie voor beide partijen weinig nadelen uiteraard.
Een zetje, dat klopt, maar ik heb het over mensen die geen ontwikkeling doormaken, waarvan er genoeg zijn. Van die types die hun hele leven(al dan niet om redenen buiten hun macht om) bij de groenvoorziening werken. Daar is niks mis mee, maar die mensen komen gewoon niet verder, dus is het nutteloos er nog tijd in te steken.quote:Op donderdag 3 januari 2013 06:41 schreef DeParo het volgende:
[..]
Waarom zou dat zo erg zijn, daar is niets mis mee, soms hebben mensen door welke omstandigheid dan ook even een zetje nodig ook jij wacht daar wel eens op.
Dit. Wat met de indoctrinatie op de staatsschool nog niet is gelukt in een jaartje dienstplicht alsnog erin rammen.quote:Op donderdag 3 januari 2013 08:24 schreef Hexagon het volgende:
Dankzij de dienstplicht worden de jongeren allemaal braaf CDA stemmende staatsburgers.![]()
Btw hoeveelste topic is dit alweer. Nr 6000?
Het zijn me toch ook een partij communisten met hun 1+1=2quote:Op donderdag 3 januari 2013 08:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dit. Wat met de indoctrinatie op de staatsschool nog niet is gelukt in een jaartje dienstplicht alsnog erin rammen.
Oh, dus je wil gewoon een pulletje goedkope arbeidskrachten, zeg dat dan.quote:Op donderdag 3 januari 2013 00:19 schreef DeParo het volgende:
[..]
Uhm nee in tegendeel je bevestigt slechts mijn gelijk maar in plaats van dat te erkennen kom je met een dom vraagje wat al zo rond de eerste post duidelijk had kunnen zijn als je kan lezen.
Tja, dat heb ik nooit gesnapt, waarom dienstplicht niet voor vrouwen was.quote:Op donderdag 3 januari 2013 17:45 schreef Tanin het volgende:
Ik ben niet perse voor of tegen, maar als we het invoeren, dan ook voor vrouwen. Zij willen emancipatie? Kunnen ze krijgen ook!
"die liggen al genoeg tijd van de arbeidsmarkt door zwangerschap" kreeg ik te horen. Was het er niet mee eens, maar de rest van de argumenten zijn nog zwakker.quote:Op donderdag 3 januari 2013 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, dat heb ik nooit gesnapt, waarom dienstplicht niet voor vrouwen was.
Het was natuurlijk wel de manier geweest de teruggang in geboortes aan te pakken, dienstplicht voor vrouwen tenzij ze zwanger of moeder zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2013 18:25 schreef Tanin het volgende:
[..]
"die liggen al genoeg tijd van de arbeidsmarkt door zwangerschap" kreeg ik te horen. Was het er niet mee eens, maar de rest van de argumenten zijn nog zwakker.
quote:Op donderdag 3 januari 2013 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het was natuurlijk wel de manier geweest de teruggang in geboortes aan te pakken, dienstplicht voor vrouwen tenzij ze zwanger of moeder zijn.
LOL
Dat werkt beter dan meer kinderopvang of meer kindergeld.
Hadden ze eerder op moeten komen, en of pappie of mammie naar de kazernequote:Op donderdag 3 januari 2013 18:38 schreef Tanin het volgende:
[..]![]()
Laat de gristenen het maar niet horen...straks staat dit nog in het verkiezingsprogramma.
Maar wat nou als ik als geëmancipeerde papa thuis wil blijven bij de kids?
Dat is toch een goed idee, als ze buiten hun normale wereldje zijn in zo'n bos kan het leuk worden op oefeningen. Toch een groot avontuur man, de staat betaald de drank!quote:Op donderdag 3 januari 2013 17:45 schreef Tanin het volgende:
Ik ben niet perse voor of tegen, maar als we het invoeren, dan ook voor vrouwen. Zij willen emancipatie? Kunnen ze krijgen ook!
Strafkampen met dwangarbeid bedoel je dus eigenlijk, heropvoeding van ongewenste elementen..quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een dienstplicht voor iedereen hoeft van mij niet maar wellicht is een dienstplicht voor sommige lastigere jongeren en een dienstrecht (ander programma) voor alle andere jongeren wel interessant indien de vorming van de jongeren, en dan niet ten bate van het leger, de voornaamste prioriteit zou zijn.
Ik zie dat niet als de taak van de overheid.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hoopte dat het verschil tussen opvoeding en straffen en tussen werken voor jezelf en slaaf zijn duidelijk was.
Ook voor jongeren die zich goed gedragen kan het interessant zijn. Denk aan obese jongeren en mensen met overgewicht of intelligente jongeren die lui zijn en die nooit een goed ritme hebben ontwikkeld. Zolang die jongeren vrijwillig hieraan meedoen (dus met expliciete instemming van de jogneren, toestemming van enkel de voogd mag niet volstaan in dat geval) dan is daar toch niets mis mee?
En die dienstplicht voor lastige jongeren zou jij zeker net buiten vallen?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een dienstplicht voor iedereen hoeft van mij niet maar wellicht is een dienstplicht voor sommige lastigere jongeren en een dienstrecht (ander programma) voor alle andere jongeren wel interessant indien de vorming van de jongeren, en dan niet ten bate van het leger, de voornaamste prioriteit zou zijn.
Ja, maar ik zou wel hebben overwogen om vrijwillig dat aangepaste programma (voor jongeren zonder gedragsproblemen) te volgen, afhankelijk van wat het programma zou zijn. Ik denk dat velen daar baat bij zouden hebben en dat het ook voor mij nuttig zou kunnen zijn.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En die dienstplicht voor lastige jongeren zou jij zeker net buiten vallen?
De taak?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als de taak van de overheid.
Ja, totalitaire gekken en ambtenarenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De taak?
Anderen zien dat wel als een taak van de overheid.
Kom op zeg, je bent knettergek als je wilt dat de overheid dienstplicht in gaat voeren voor te dikke jongeren.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Piet toch, het libertarisme en het VVD-liberalisme vormen nog niet eens een meerderheid van alle politieke stromingen qua aantal deelnemers, godzijdank. Onder die andere stromingen vind je vast wel aardig wat voorstanders. Ik claim niet dat het een meerderheid is of zelfs in de buurt komt van de meerderheid maar je hoeft er zeker geen totalitaire gek voor te zijn.
dus je wilt iemand 18 maanden lang verplichten iets nutteloos te doen?quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
.
je krijgt gewoon betaald. Je werkgever (was toendertijd) verplicht je terug te nemen na je dienstplicht. Was ook geen enkel probleem, hoorde er gewoon bij.quote:Op woensdag 2 januari 2013 22:51 schreef teknomist het volgende:
[..]
Moreel verwerpelijk dus, hoe zou jij het vinden om voor een tijdje in een kamp opgesloten te worden en dwangarbeid te verrichten omdat jij niet voldoet aan bepaalde maatstaven van de maatschappij?
niet nutteloos. Binnen defensie kan je met de meeste opleidingen gewoon aan de slag. Bijvoorbeeld: automonteur, elektramonteur, ICT specialist, Mechanische technieken, grondwerker, wegenbouwer, timmerman what ever.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 10:28 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dus je wilt iemand 18 maanden lang verplichten iets nutteloos te doen?
Wat geeft iemand het recht om iemand anders sport te verplichtenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 13:51 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
niet nutteloos. Binnen defensie kan je met de meeste opleidingen gewoon aan de slag. Bijvoorbeeld: automonteur, elektramonteur, ICT specialist, Mechanische technieken, grondwerker, wegenbouwer, timmerman what ever.
Defensie kan daarbij zo veel meer doen als wat ze nu doen.
Ook de verplichte sport zal veel mensen goed doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |