abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119782546
Nadat AEX / Huizenmarkttopic #208: De subsidie op geldlenen is niet van deze tijd op mysterieuze wijze is gesloten ontstond er in AEX / [FB] Waar alles zo nu en dan om moderatie smeekt enige discussie over. Daar kwam deze suggestie in langs:

quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:

Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!
Als TS stel ik hierbij de HUISREGELS op:
• Post alleen nieuws, in de vorm van een link naar de bron en een samenvatting in 1 of 2 regels. Pleeg geen copyrightschendingen door een heel artikel te kopieren.
• Houd de samenvatting objectief.
• Reageer in dit topic niet op nieuwsberichten, dan wordt het een slowchat, discussie, moddergooien en uiteindelijk gewoon een slotje!
• "Ouder" nieuws bij voorkeur achterwege laten. En mocht je het nodig achten om oudere berichten hier samen te vatten: zet er dan zeer duidelijk een datum bij, dat voorkomt misverstanden, gevolgd door discussie, slowchat, moddergooien en uiteindelijk gewoon weer een slotje...
• Trollen en onzin posten zijn andere hoekjes voor
pi_119782620
Mag ik wel heipalen slaan voordat ik post.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:33 schreef SuperImposed het volgende:

[..]

Welk probleem heeft Wientjes het over? Dat bouwsector is onacceptabel groot:krimpen graag
Idd dat zou toch de tucht van de markt zijn als deze krimpt gaan ze vanzelf veel goedkoper bouwen voor sommigen hier die daarin geloven.
pi_119782650
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Idd dat zou toch de tucht van de markt zijn als deze krimpt gaan ze vanzelf veel goedkoper bouwen voor sommigen hier die daarin geloven.
Wel als de huizen krimpen. ;)
pi_119782893
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:43 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Niet als mijn huis zou krimpen. Dan moet er weer een bouwer bijkomen om het groter te maken en dat is toch zeker niet gratis. Maar daar ze nu allemaal niet zo heel erg veel te doen hebben, zouden ze over elkaar heen moeten buitelen om die opdracht te krijgen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_119783250
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:43 schreef michaelHD9 het volgende:
Kleiner inderdaad en gewoon weer bouwen zoals vroeger, zonder spouw, zonder isolatie, enkelglas, 2 groepen zonder aardlek en 5 WCD's voor heel de woning, en in de woonkamer 1 aansluiting voor een gaskachel. :+

EDIT: LOL, green-acres meuk zeg maar :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_119783772
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kleiner inderdaad en gewoon weer bouwen zoals vroeger, zonder spouw, zonder isolatie, enkelglas, 2 groepen zonder aardlek en 5 WCD's voor heel de woning, en in de woonkamer 1 aansluiting voor een gaskachel. :+

EDIT: LOL, green-acres meuk zeg maar :D
Overdrijven is ook leuk :Y

Maar als ik zie in welk tempo men die prefab dozen kan bouwen dan zou je verwachten dat ze spotgoedkoop kunnen zijn. Zeker die 13 in dozijn containers, dat is gewoon serie productie.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_119783913
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De tucht van de markt zou ook moeten gelden voor de banksters... helaas worden die ALTIJD gered door onze corrupte leiders. Want als de bank valt dan valt de hemel :|W
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  vrijdag 30 november 2012 @ 17:09:16 #8
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_119785719
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 16:15 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De tucht van de markt zou ook moeten gelden voor de banksters... helaas worden die ALTIJD gered door onze corrupte leiders. Want als de bank valt dan valt de hemel :|W
dat is natuurlijk ook zo, dat is juist HET probleem, je wilt niet dat opeens 2 miljoen nederlanders hun geld en betaalmogelijkheden kwijt zijn
pi_119785998
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 17:09 schreef SuperImposed het volgende:

[..]

dat is natuurlijk ook zo, dat is juist HET probleem, je wilt niet dat opeens 2 miljoen nederlanders hun geld en betaalmogelijkheden kwijt zijn
Welnee... die hemel blijft gewoon waar hij is, er zullen echter wel de nodige verliezen geleden worden en dan worden bepaalde mensen heel erg boos. Nu gaan ze alsnog die verliezen langzaam uitsmeren met als gevolg dat iedereen mee mag betalen aan de rekening.

Raar... bedrijven mogen wel de discipline van de markt voelen, particulieren ook.... maar banksters.... die niet want dan valt volgens sommige pipo's de hemel :|W
pi_119786063
de huizenmarkt gaat gewoon normaliseren. moeten we blij om zijn.
pi_119787448
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 17:19 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
de huizenmarkt gaat gewoon normaliseren. moeten we blij om zijn.
Inderdaad.

410.000 huishoudens met een inkomen > 43.000 in een sociale huurwoning gaat nergens over. Gewoon 9 a 10% huurverhoging erbij per jaar. c_/
pi_119787678
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Inderdaad.

410.000 huishoudens met een inkomen > 43.000 in een sociale huurwoning gaat nergens over. Gewoon 9 a 10% huurverhoging erbij per jaar. c_/
sure. we'll see.
pi_119787708
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
sure. we'll see.
6,5% + inflatie, you do the math... ;)
pi_119787737
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

6,5% + inflatie, you do the math... ;)
10% verlaging koopprijzen komend jaar. daarbij heb ik mijn kapitaal niet alleen in euro's zitten, dus die inflatie zou jammer zijn maar geen ramp.
pi_119788485
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
10% verlaging koopprijzen komend jaar. daarbij heb ik mijn kapitaal niet alleen in euro's zitten, dus die inflatie zou jammer zijn maar geen ramp.
:? Waar je kapitaal inzit maakt voor je huursverhoging natuurlijk geen reet uit. Buiten dat is er ook niemand die het over jouw persoonlijke situatie had? Toch?
pi_119788645
het substituut is een koopwoning, dus dan moet ik wel even vergelijken dat die harder blijft zakken dan mijn huur theoretisch zou kunnen stijgen natuurlijk. gelukkig is dat wel de voorspelling ^O^
pi_119788689
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
het substituut is een koopwoning
HET substituut voor een sociale huurwoning is volgens mij een vrije sector huurwoning. Op dit moment wonen er 410.000 huishoudens met een inkomen > 43.000 in een sociale huurwoning en zijn de wachtlijsten voor starters soms wel 10 jaar. Kun je normaal vinden, ik niet.
pi_119788720
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

HET substituut voor een sociale huurwoning is volgens mij een vrije sector huurwoning.
dat is iig een verstandigere keuze dan een koopwoning, dat dan weer wel.
pi_119788765
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Tja, ieder zijn meug. Voor jou is het wellicht verstandiger, voor mij niet.
pi_119788813
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tja, ieder zijn meug. Voor jou is het wellicht verstandiger, voor mij niet.
nee jij hebt al gekocht. alhoewel het financieel gezien natuurlijk verstandig is om te verkopen gezien de flinke dalingen die komende paar jaar voorspeld zijn, zou het wel eens een lastige opgave kunnen zijn. ik zou mijn woning ook houden als ik er nu net 1 gekocht had een paar jaar terug.
pi_119789047
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
nee jij hebt al gekocht. alhoewel het financieel gezien natuurlijk verstandig is om te verkopen gezien de flinke dalingen die komende paar jaar voorspeld zijn, zou het wel eens een lastige opgave kunnen zijn. ik zou mijn woning ook houden als ik er nu net 1 gekocht had een paar jaar terug.
_O-

Ik kan mijn woning makkelijk verkopen met winst hoor, ik had hem voor een erg goede prijs. :D

En het zal me worst zijn of hij over 5 jaar nog maar ¤ 1,- waard is. Over 22 jaar is hij toch afbetaald, dus who care's? Ik niet.

Ik heb gekocht zodat ik zelf kan bepalen wat ik verbouw en verander. En aan energiebesparingsmaatregelen neem. Alleen al mijn PV-panelen i.c.m. de HR-houtkachel leveren me 1500,- per jaar op (dat is 3 volle maanden hypotheek) en in begin maart gaat het restant PV erop dan scheelt het me 2000,- per jaar. (Dat is dan 4 maanden gratis wonen)
pi_119789078
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 19:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

_O-

Ik kan mijn woning makkelijk verkopen met winst hoor, ik had hem voor een erg goede prijs. :D

En het zal me worst zijn of hij over 5 jaar nog maar ¤ 1,- waard is. Over 22 jaar is hij toch afbetaald, dus who care's? Ik niet.

Ik heb gekocht zodat ik zelf kan bepalen wat ik verbouw en verander. En aan energiebesparingsmaatregelen neem. Alleen als mijn PV-panelen i.c.m. de HR-houtkachel leveren me 1500,- per jaar op (dat is 3 volle maanden hypotheek) en in begin maart gaat het restant PV erop dan scheelt het me 2000,- per jaar. (Dat is dan 4 maanden gratis wonen)
hoe heb je hem zo goedkoop geregeld? heb wel interesse in een goedkope koopwoning hoor.
pi_119789569
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 19:05 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
hoe heb je hem zo goedkoop geregeld? heb wel interesse in een goedkope koopwoning hoor.
Just lucky...

Mar volgens Xeno en zijn posse hoefde je in 2007 nog maar 3 jaar te wachten en kon je voor een appel en een ei een woning kopen, die 3 jaar zijn elk jaar stilzwijgend een jaar verlengd, dus als je nog even geduld hebt tot 2015 liggen ze voor het oprapen. Heus. :o
pi_119789594
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 19:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Just lucky...

Mar volgens Xeno en zijn posse hoefde je in 2007 nog maar 3 jaar te wachten en kon je voor een appel en een ei een woning kopen, die 3 jaar zijn elk jaar stilzwijgend een jaar verlengd, dus als je nog even geduld hebt tot 2015 liggen ze voor het oprapen. Heus. :o
oprapen vast niet. een 20% lager geloof ik wel in.
pi_119789906
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 19:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
oprapen vast niet. een 20% lager geloof ik wel in.
Tja, waar trek je grens? Als ik nu een nieuwe PC koop, heb ik over 2 jaar voor hetzelfde geld ook een veel snellere. Maar dan mis ik wel 2 jaar gebruiksgenot van de PC die ik NU wil hebben.

Zo is het met woningen ook. Ik hecht heel veel waarde aan het feit dat als ik morgen bv een nieuwe keuken wil, ik morgen kan beginnen met plannen. Woongenot zeg maar. Ik heb tussen 2 koopwoningen in, 4 jaar gehuurd, en dat beviel me totaal niet. Niet om de kosten, maar omdat ik 'niet mijn gang kon gaan'.
  zaterdag 1 december 2012 @ 14:15:43 #26
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_119811285
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Meningen verschillen gelukkiig.
pi_119811309
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:15 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Meningen verschillen gelukkiig.
dat is geen mening maar een feit gebaseerd op de koopmarktontwikkelingen. per jaar 10% eraf is al snel 20K voor een beetje woning. daar kun je gerust een jaar voor huren en de kat uit de boom kijken. ^O^
pi_119811493
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:16 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

dat is geen mening maar een feit gebaseerd op de koopmarktontwikkelingen. per jaar 10% eraf is al snel 20K voor een beetje woning. daar kun je gerust een jaar voor huren en de kat uit de boom kijken. ^O^
Maar als over een paar jaar alle scheefhuurders uit hun woningen trekken...is dat wel genoeg om het woningtekort in de sociale huursector op te lossen?

Nog een ander iets:Het kan toch niet anders of de beoogde bezuinigingen op woningbouwcorporaties gaan ervoor zorgen dat die weer minder gaan bouwen. Dat heft dan toch het wegjagen van de scheefhuurder weer op?
pi_119811837
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:24 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar als over een paar jaar alle scheefhuurders uit hun woningen trekken...is dat wel genoeg om het woningtekort in de sociale huursector op te lossen?

Nog een ander iets:Het kan toch niet anders of de beoogde bezuinigingen op woningbouwcorporaties gaan ervoor zorgen dat die weer minder gaan bouwen. Dat heft dan toch het wegjagen van de scheefhuurder weer op?
waarom zouden ze. over een paar jaar zijn de huren omlaag omdat ze te hoog zijn tov de koopmarkt.
pi_119811904
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:36 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
waarom zouden ze. over een paar jaar zijn de huren omlaag omdat ze te hoog zijn tov de koopmarkt.
Lijkt me eerder dat dan de koopmarkt weer aantrekt. :Y
pi_119811905
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:36 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Ik snap je opmerking niet. Woningbouwcorporaties willen geld omzetten, ik denk niet dat ze vrijwillig de huurprijzen van hun woningen zullen gaan verlagen zonder zachte dwang. Zeker niet van de woningen van huurwoningen waar al iemand in zit.
pi_119811926
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Lijkt me eerder dat dan de koopmarkt weer aantrekt. :Y
Maar zo schiet de sociale woningbouw z'n doel toch voorbij?
Dan kunnen armere mensen noch huren, noch kopen.
pi_119812004
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
Maar zo schiet de sociale woningbouw z'n doel toch voorbij?
Dan kunnen armere mensen noch huren, noch kopen.
De 'armere' krijgen toch niet de grote verhogingen? En hebben ook nog eens recht op huurtoeslag. Dus dat zal wel loslopen.
pi_119812150
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De 'armere' krijgen toch niet de grote verhogingen? En hebben ook nog eens recht op huurtoeslag. Dus dat zal wel loslopen.
Ik vraag me af hoe dat zit met iemand wiens huur omhoog is gegaan vanwege een hoog inkomen...om vervolgens werkloos te raken. Blijft ie dan aan z'n hogere huur vastzitten?

Ik denk niet dat woningbouwcorporaties de huren zullen verlagen trouwens. Ik heb al getikt waarom ik dat denk.
Ook zal dit averechts werken voor de wachttijden en die zijn al zo lang.

Het lijkt er op dat het huidige kabinet vooral gefixeerd is op de kopersmarkt en de huurdersmarkt "opoffert" om de kopersmarkt weer aan de gang te krijgen.

En wat de kopersmarkt betreft, woningen zijn tegenwoordig toch grotendeels prefab? Hoe kan het dan zo zijn dat het bouwen van woningen "zogenaamd" zo duur is geworden dat er niet meer winstgevend te bouwen is?
pi_119812807
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:47 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik vraag me af hoe dat zit met iemand wiens huur omhoog is gegaan vanwege een hoog inkomen...om vervolgens werkloos te raken. Blijft ie dan aan z'n hogere huur vastzitten?
Dat heb ik me ook al afgevraagd, en aangezien ik er nergens iets over kan vinden dat dat niet het geval zou zijn, vrees ik van wel. Mijn inziens onredelijk.

quote:
Ik denk niet dat woningbouwcorporaties de huren zullen verlagen trouwens. Ik heb al getikt waarom ik dat denk. Ook zal dit averechts werken voor de wachttijden en die zijn al zo lang.
Verlagen lijkt me ook sterk, maar waarom dit averechts zou werken voor de wachttijden vat ik ff niet. Bij een nieuwe bewoner wordt volgens mij de huurprijs opnieuw vastgesteld.

quote:
Het lijkt er op dat het huidige kabinet vooral gefixeerd is op de kopersmarkt en de huurdersmarkt "opoffert" om de kopersmarkt weer aan de gang te krijgen.
Het lijkt erop dat men de sociale woningbouw wil teruggeven aan de mensen waarvoor die bedoeld is. Dus niet voor 410.000 huishoudens met een inkomen > 43.000.

quote:
En wat de kopersmarkt betreft, woningen zijn tegenwoordig toch grotendeels prefab? Hoe kan het dan zo zijn dat het bouwen van woningen "zogenaamd" zo duur is geworden dat er niet meer winstgevend te bouwen is?
Een stuk grond kost al een berg, en het bouwen van een woning is echt niet goedkoop hoor.
pi_119813180
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 15:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat heb ik me ook al afgevraagd, en aangezien ik er nergens iets over kan vinden dat dat niet het geval zou zijn, vrees ik van wel. Mijn inziens onredelijk.
Daar zouden ze wat meer over moeten nadenken.
quote:
[..]

Verlagen lijkt me ook sterk, maar waarom dit averechts zou werken voor de wachttijden vat ik ff niet. Bij een nieuwe bewoner wordt volgens mij de huurprijs opnieuw vastgesteld.
Ik had het over de bezuinigingen op de woningbouwcorporaties. Als die minder geld overhouden, zullen ze minder snel gaan bouwen. Daar zouden dan weer extra maatregelen voor nodig zijn en die zie ik niet.

quote:
[..]

Het lijkt erop dat men de sociale woningbouw wil teruggeven aan de mensen waarvoor die bedoeld is. Dus niet voor 410.000 huishoudens met een inkomen > 43.000.
Waren ze niet ook van plan om voor alle huishoudens de huurprijzen extra op te drijven? Zoals ze dat in Amsterdam gedaan hebben. In veel wijken mogen de woningbouwverenigingen de huren extra ophogen. Zomaar.

quote:
[..]

Een stuk grond kost al een berg, en het bouwen van een woning is echt niet goedkoop hoor.
Maar dat had dan weer te maken met speculaties, toch? Daar doet de regering niks aan.
pi_119813799
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dan gaat zijn huur voor dat jaar niet meer omhoog dan met de inflatie.
Ofwel: het antwoord op je vraag is 'ja', en die huur wordt ook gewoon verhoogd hoor, alleen niet extra. Eerdere huurverhogingen worden niet teruggedraaid (je kan wel altijd zelf je huur opzeggen, en je heil elders proberen te zoeken, natuurlijk ;) )
pi_119814088
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 15:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

(je kan wel altijd zelf je huur opzeggen, en je heil elders proberen te zoeken, natuurlijk ;) )
Niet met de huidige wachttijden ;)
  zaterdag 1 december 2012 @ 17:00:36 #39
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_119815756
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 14:16 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Ja als je let op 1 element ja. Huren zuigt apenballen en is zonde van je geld feitelijk. Daarnaast kijk jij nu naar het totaalplaatje van de ontwikkelingen; genoeg individuen (de slimme dus) die de goede woningen er tussenuit kunnen pikken. Je moet ook geen woning kopen waarvan je weet dat je de oorspronkelijke waarde niet meer voor terug kunt krijgen, vind ik. Kortom: als je het goed doet, heb je veel meer aan een koopwoning.
pi_119815814
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 17:00 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Ja als je let op 1 element ja. Huren zuigt apenballen en is zonde van je geld feitelijk. Daarnaast kijk jij nu naar het totaalplaatje van de ontwikkelingen; genoeg individuen (de slimme dus) die de goede woningen er tussenuit kunnen pikken. Je moet ook geen woning kopen waarvan je weet dat je de oorspronkelijke waarde niet meer voor terug kunt krijgen, vind ik. Kortom: als je het goed doet, heb je veel meer aan een koopwoning.
'de goede woningen'. nou, als jou dat gelukkig maakt om dat te denken, fijn voor je gemoedsrust ^O^
pi_119818990
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 17:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
nou, als jou dat gelukkig maakt om dat te denken, fijn voor je gemoedsrust ^O^
Dat werkt 2 kanten op. Jouw denkwijze schijnt jou ook gelukkiger te maken. ;)
pi_119833298
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 18:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat werkt 2 kanten op. Jouw denkwijze schijnt jou ook gelukkiger te maken. ;)
Nee. Het is puur een financieel gebaseerde overweging.
pi_119835605
quote:

Ja als je let op 1 element ja. Huren zuigt apenballen en is zonde van je geld feitelijk.
Ongeveer 1000 keer op deze forums gezegd, en 1000 keer onderuit gehaald. Okay, voor de 1001-ste keer dan.

Een huis kost geld, want de knakkers die het huis bouwen doen het niet voor niets. Bovendien moet het onderhouden worden. Of je nou koopt of huurt, je "gooit geld weg". Tussen quotes, want je gooit het niet weg, je krijgt er iets voor terug net zogoed als je naar een film of restautant gaat.

Het idee dat huur "geld weggooien" is komt uit de tijd dat koopwoningen in waarde stegen.
quote:
Daarnaast kijk jij nu naar het totaalplaatje van de ontwikkelingen; genoeg individuen (de slimme dus) die de goede woningen er tussenuit kunnen pikken. Je moet ook geen woning kopen waarvan je weet dat je de oorspronkelijke waarde niet meer voor terug kunt krijgen, vind ik. Kortom: als je het goed doet, heb je veel meer aan een koopwoning.
Inderdaad, je moet die 5% van de woningen eruit pikken die niet te duur geprijst zijn.
pi_119835633
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 10:01 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Ongeveer 1000 keer op deze forums gezegd, en 1000 keer onderuit gehaald. Okay, voor de 1001-ste keer dan.

Een huis kost geld, want de knakkers die het huis bouwen doen het niet voor niets. Bovendien moet het onderhouden worden. Of je nou koopt of huurt, je "gooit geld weg". Tussen quotes, want je gooit het niet weg, je krijgt er iets voor terug net zogoed als je naar een film of restautant gaat.

Het idee dat huur "geld weggooien" is komt uit de tijd dat koopwoningen in waarde stegen.

[..]

Inderdaad, je moet die 5% van de woningen eruit pikken die niet te duur geprijst zijn.
dit is een standpunt wat gemiddeld genomen wel verdedigbaar is vanuit financieel oogpunt. als je meeneemt dat zelfs banken beginnen over 20% daling de komende paar jaar, dan is het alleen pure onzin. voor zo'n daling kun je gerust nog even huren, dat verdien je daarna dubbel en dwars terug natuurlijk.
pi_119836029
quote:

[..]

Een van de weinige voordelen van een koopwoning op dit moment is dat je maandelijkse woonlasten niet stijgen en door de inflatie feitelijk ieder jaar lager worden. Alleen kan je weer pech hebben als de bijdrage aan de VvE omhoog gaat.
pi_119836732
Ik ben een tijdje op zoek maar kan het nergens officieel vinden:

Weten jullie wat het peilmoment is voor de nieuwe belastingwetgeving per 1-1-2013. Koopakte of transport bij de notaris/inschrijving in kadaster?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zondag 2 december 2012 @ 11:18:49 #47
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_119836740
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 10:01 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

[..]

Ja dat kan allemaal wel zo zijn maar een huis "is van jou", bij een huurhuis heb je niks. Daarnaast vind ik niet dat je een huis moet aankopen met als hoofddoel winst hierop te willen maken. Maar goed, schijnbaar een uitgekauwde discussie hier.
pi_119837218
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 11:18 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Ja dat kan allemaal wel zo zijn maar een huis "is van jou", bij een huurhuis heb je niks. Daarnaast vind ik niet dat je een huis moet aankopen met als hoofddoel winst hierop te willen maken. Maar goed, schijnbaar een uitgekauwde discussie hier.
Dat huis is pas van jou als het is afbetaald. Dus als jij een paar maanden
je hypotheek niet betaald word je er net zo hard uitgegooid als dat je huur niet betaald.
pi_119837304
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 11:40 schreef graaierrr het volgende:

[..]

je hypotheek niet betaald word je er net zo hard uitgegooid als dat je huur niet betaald.
Dat is idd in alle gevallen zo. Maar als je netjes 30 jaar, of hoe lang je hypo dan ook mocht lopen (korter dan 30), hebt betaald en afbetaald. Dan is het huis wel van de eigenaar en niet meer van de bank. Maar goed er vallen tich rekensommetjes te maken over wat voordeliger is huren dan wel kopen.
pi_119837686
quote:
Dat huis is pas van jou als het is afbetaald.
Dus eigenlijk heb ik een huis in onderpand gegeven wat helemaal niet van mij is? :W
  zondag 2 december 2012 @ 12:07:57 #51
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_119837857
quote:

[..]

Daarom heb ik het ook tussen haakjes gezet, wijsneus. Voordat je je huis wordt uitgeknikkerd moet je het wel erg bont hebben gemaakt hoor.
  zondag 2 december 2012 @ 12:09:01 #52
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_119837883
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 12:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus eigenlijk heb ik een huis in onderpand gegeven wat helemaal niet van mij is? :W
Het is ook niet van jou.
pi_119837892
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 12:09 schreef ikjijallebei het volgende:
Het is ook niet van jou.
Nou en of. :Y
pi_119840231
quote:

[..]

Je begrijpt niet helemaal hoe bezit werkt, dat is ook niet erg als je niets hebt.

Als je iets niet betaalt krijg je altijd te maken met beslaglegging, jouw redenatie volgend zijn je auto, tv en computer ook niet van jou, want als je betalingsachterstanden krijgt ben je ze ook kwijt.

Kolder natuurlijk, het is van jou, en als je betalingsachterstanden krijgt kan je bezit worden afgenomen, net als bij alle andere zaken die je hebt.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_119842577
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 13:45 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Je begrijpt niet helemaal hoe bezit werkt, dat is ook niet erg als je niets hebt.

Als je iets niet betaalt krijg je altijd te maken met beslaglegging, jouw redenatie volgend zijn je auto, tv en computer ook niet van jou, want als je betalingsachterstanden krijgt ben je ze ook kwijt.

Kolder natuurlijk, het is van jou, en als je betalingsachterstanden krijgt kan je bezit worden afgenomen, net als bij alle andere zaken die je hebt.
Bezit is idd erg vluchtig als je niet aan je maandelijkse verplichtingen kan voldoen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_119843747
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 11:18 schreef komrad het volgende:
Ik ben een tijdje op zoek maar kan het nergens officieel vinden:

Weten jullie wat het peilmoment is voor de nieuwe belastingwetgeving per 1-1-2013. Koopakte of transport bij de notaris/inschrijving in kadaster?
Iemand?
Allah Al Watan Al Malik
pi_119844562
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 15:55 schreef Mutant01 het volgende:
Iemand?
Volgens mij geldt de datum van het koopcontract.
pi_119844591
quote:
14s.gif Op zondag 2 december 2012 15:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Bezit is idd erg vluchtig als je niet aan je maandelijkse verplichtingen kan voldoen.
Heee... Is het huis nu ineens wel bezit? :D
pi_119844681
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 16:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Volgens mij geldt de datum van het koopcontract.
dat is wat meer mensen (makelaar) beweren, ik kan alleen geen betrouwbare bron vinden. bij de belastingdienst en ministerie heb ik niets kunnen vinden.
pi_119844823
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 16:28 schreef komrad het volgende:
dat is wat meer mensen (makelaar) beweren, ik kan alleen geen betrouwbare bron vinden. bij de belastingdienst en ministerie heb ik niets kunnen vinden.
Bel morgen de belastingtelefoon even. Volgens mij staat het wel op de site van de VEH, maar dat is ook een beetje een 'wij van WC-eend' verhaal natuurlijk.
pi_119845461
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 13:45 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Klopt, tis geen echt bezit. Het is grotendeels een illusie, net als onze welvaart.
pi_119846271
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 16:52 schreef graaierrr het volgende:
Klopt, tis geen echt bezit. Het is grotendeels een illusie, net als onze welvaart.
Gelukkig zijn aluhoedjes wel tastbaar.
pi_119846457
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 16:52 schreef graaierrr het volgende:

[..]

Een huis is wel bezit, geld is domweg wat nullen en eenen bij een bank. Als de euro valt heb je niets meer.
pi_119847565
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 17:22 schreef Arnold_fan het volgende:
Een huis is wel bezit, geld is domweg wat nullen en eenen bij een bank. Als de euro valt heb je niets meer.
Als de euro waardeloos wordt kun je wel met een 20$ biljet je hypotheek aflossen, en zeggen: 'Laat de rest maar zitten...'

Dat is dan beter dan elke maand 3,5 miljoen euro aan huur overmaken... :+
  zondag 2 december 2012 @ 17:53:51 #65
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119847629
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 17:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als de euro waardeloos wordt kun je wel met een 20$ biljet je hypotheek aflossen, en zeggen: 'Laat de rest maar zitten...'

Niet als de koper 1.000.000 % rente moet lappen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_119847687
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 17:53 schreef michaelmoore het volgende:
Normaliter rekent een bank geen rente meer als je je hypotheek afgelost hebt... :X
pi_119847767
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 17:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat geld heb je dan nodig om eten te kopen.
pi_119847995
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 17:58 schreef graaierrr het volgende:

[..]

Dat geld heb je dan nodig om eten te kopen.
Dan kun je maar beter nagenoeg nihil woonlasten hebben, wel 3.5M voor huur, geen 20$ voor een brood, hoe typisch....
pi_119848626
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 17:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Daarom moet je ook niet dan kopen natuurlijk, maar nu munt nog ietx waard is....... Je huur gaat elk jaar 300% omhoog, terwijl je koophuis niets meer kost. Simpel, bij een dikke inflatie is een huis hebben een voordeel, bij deflatie een huurhuis.

Met hoe het nu gaat met de euro zet ik liever in op inflatie.
pi_119848880
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 16:28 schreef komrad het volgende:

[..]

http://www.snsbank.nl/par(...)t-een-hypotheek.html
Allah Al Watan Al Malik
pi_119848971
quote:
let wel: onherroepelijk betekent zonder voorbehoud. Dus een evt. financieringsvoorbehoud moet uitgewerkt zijn (tip: kan je wel via een addendum bij de koopovereenkomst regelen wat na de overdracht 'verdwijnt' ;) )
pi_119849162
http://www.hpdetijd.nl/2012-02-01/jouw-huis-mijn-huis/

'Ik ben het haasje. Nout Wellink, bedankt.'
pi_119849278
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 18:41 schreef graaierrr het volgende:

Heb je die column gelezen? Gaat nergens over natuurlijk. 271.000 euro betalen voor een appartement waar je hooguit met 1 volwassene en een kind in kunt samenleven zoals hij zelf zegt.

Ik heb geen idee wat je met dit soort verhalen probeert aan te tonen.......
pi_119853649
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 18:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Heb je die column gelezen? Gaat nergens over natuurlijk. 271.000 euro betalen voor een appartement waar je hooguit met 1 volwassene en een kind in kunt samenleven zoals hij zelf zegt.

Ik heb geen idee wat je met dit soort verhalen probeert aan te tonen.......
Idd een klaagzang over zijn eigen falen.
pi_119853953
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:40 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Idd een klaagzang over zijn eigen falen.
Hint: Boudwijn woont helemaal niet in de Watergraafs.... ;)
pi_119854200
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:45 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Hint: Boudwijn woont helemaal niet in de Watergraafs.... ;)
Ah op die manier, klaagzang over andermans of (hypothetisch) falen dan dus. Geen toegevoegde waar de zoals zinvol zei. Als je zo´n hypotheek neemt was je zowiezo al niet slim bezig.
  zondag 2 december 2012 @ 20:55:38 #77
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119854550
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja-en-nee... Ik ben het met je eens dat dit nergens over gaat, MAAR: deze mensen (voor zover het geen "nieuwe salarisstijgingen" betreft) wilden die woning niet verlaten toen koopprijzen stegen, en toen hoorde je de politiek er ook niet over. Pas nu prijzen dalen moeten deze mensen gedwongen worden te kopen, en dat klopt ook niet!
Maar ja, de hele woningmarkt klopt van geen kanten...
censuur :O
  zondag 2 december 2012 @ 21:03:40 #78
323876 michaelmoore
pi_119855050
Dit is ook leuk met een halve hectare grond erbij
http://www.green-acres.com/en/properties/1624a-td8987.htm
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_119855459
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 21:03 schreef michaelmoore het volgende:
Dit is ook leuk met een halve hectare grond erbij
http://www.green-acres.com/en/properties/1624a-td8987.htm
Eens! Leuk 1e stulpje als je wilt gaan rentenieren of je ouders een plek van rust zoeken.

Of je gaat voor zo'n huisje in Detroit voor een paar dollar.
http://www.realtor.com/re(...)I_48204_M43509-91764
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 2 december 2012 @ 21:18:15 #80
323876 michaelmoore
pi_119855925
quote:
14s.gif Op zondag 2 december 2012 21:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Eens! Leuk 1e stulpje als je wilt gaan rentenieren of je ouders een plek van rust zoeken.

Of je gaat voor zo'n huisje in Detroit voor een paar dollar.
http://www.realtor.com/re(...)I_48204_M43509-91764
of als je zelf een rustig plekje zoekt, ik hoorde vandaag dat een leeftijdsgenoot woning en bedrijf verkocht heeft en voorgoed naar de Philippines gaat

Ook niet verkeerd hoor
pi_119856072
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 21:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

of als je zelf een rustig plekje zoekt, ik hoorde vandaag dat een leeftijdsgenoot woning en bedrijf verkocht heeft en voorgoed naar de Philippines gaat

Ook niet verkeerd hoor
Blijft een tricky keuze. Ik zou zoiets alleen doen als ik er 1) meerdere malen ben geweest en de omgeving een beetje ken 2) genoeg centen heb om het, mocht het mis gaan niet binnen een aantal maand terug te moeten 3) ik geen weemoed terug naar Nederland of welk land dan ook zou krijgen. Weer eventjes terug naar Nederland is dan niet zo gemakkelijk ..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 2 december 2012 @ 21:34:47 #82
323876 michaelmoore
pi_119856850
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 21:21 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Blijft een tricky keuze. Ik zou zoiets alleen doen als ik er 1) meerdere malen ben geweest en de omgeving een beetje ken 2) genoeg centen heb om het, mocht het mis gaan niet binnen een aantal maand terug te moeten 3) ik geen weemoed terug naar Nederland of welk land dan ook zou krijgen. Weer eventjes terug naar Nederland is dan niet zo gemakkelijk ..
Hij en zijn vrouw hebben er Nederlandse vrienden en zijn er al heel wat keertjes geweest als ik het hoorde, die weet echt wel wat ie doet
Ik ga volgend jaar een keertje kijken daar

Een ander gaat in Colombia wonen, dat vindt ik veel linker
  maandag 3 december 2012 @ 06:14:39 #83
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119868623
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 21:18 schreef michaelmoore het volgende:
Maar om dat nou rustig te noemen... Tenzij je zwaar afgelegen gaat wonen is het daar gruwelijk druk, ook in het verkeer...
pi_119869387
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 06:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar om dat nou rustig te noemen... Tenzij je zwaar afgelegen gaat wonen is het daar gruwelijk druk, ook in het verkeer...
Is daar net als in NL op sommige plekken lekker rustig andere plekken belachelijk druk. Hmmzzz is dat niet overal zo ??? Voordeel daar wel is, dat de een timmerman wel 5,- USD per dag kost.
  maandag 3 december 2012 @ 09:02:38 #85
323876 michaelmoore
pi_119869798
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 08:33 schreef Tikbalang het volgende:

??? Voordeel daar wel is, dat de een timmerman wel 5,- USD per dag kost.
moet je ze wel iedere dag aan de gang schoppen

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 06:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

ik dacht niet dat het hartje manilla was , er zullen wel een paar mooie eilanden in de buurt zijn als ik hem zo ken
pi_119870007
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 09:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

moet je ze wel iedere dag aan de gang schoppen

[..]

ik dacht niet dat het hartje manilla was , er zullen wel een paar mooie eilanden in de buurt zijn als ik hem zo ken
Ach de filipijntjes waar ik mee werk die doen prima hun werk. De jongere garde daar vandaan heeft een betere arbeids etos dan de oudere garde daar vandaan.

Die mooie eilanden zijn daar zeker wel. Keuze genoeg ook nog.
pi_119870186
Maar wat hebben al die toekomstige expats/emigranten objecten niet in NL te maken met de nederlandse huizenmarkt? :?
  maandag 3 december 2012 @ 09:25:48 #88
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119870235
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 09:23 schreef Basp1 het volgende:
Maar wat hebben al die toekomstige expats/emigranten objecten niet in NL te maken met de nederlandse huizenmarkt? :?
Vraaguitval?
  maandag 3 december 2012 @ 09:40:43 #89
323876 michaelmoore
pi_119870563
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 09:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Vraaguitval?
nee aanbod
pi_119871323
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 09:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Vraaguitval?
Integendeel, de meeste grootmuilen komen op hangende pootjes weer terug, gestript en wel.
pi_119871518
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 10:13 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Integendeel, de meeste grootmuilen komen op hangende pootjes weer terug, gestript en wel.
Maar gestript en wel zullen ze dan toch de sociale huur in moeten en die is al vol gezien de wachtlijsten.
pi_119872031
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 10:21 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Maar gestript en wel zullen ze dan toch de sociale huur in moeten en die is al vol gezien de wachtlijsten.
Het zijn allemaal grootverdieners hier, dus die komen dadelijk de sociale huur niet eens meer in, ach dan zich maar lekker in de armen werpen van de particuliere verhuurders. :D
pi_119872235
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 10:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het zijn allemaal grootverdieners hier, dus die komen dadelijk de sociale huur niet eens meer in, ach dan zich maar lekker in de armen werpen van de particuliere verhuurders. :D
Voordeel daar heb je wel dat onze regering dan niet zomaar kan zeggen "jij gaat 10% meer betalen vanaf nu om die en die bullshit reden". Welke wel begrijpbaar is maar zoals gewoonlijk op een verkeerd moment genomen is.
pi_119872262
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 10:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het voordeel is wel dat ze in dat soort landen gezien hebben dat je op je 72ste nog best een baantje als beveiliging aankan, of deuren opendoen.
pi_119872431
quote:
12s.gif Op maandag 3 december 2012 10:47 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Het voordeel is wel dat ze in dat soort landen gezien hebben dat je op je 72ste nog best een baantje als beveiliging aankan, of deuren opendoen.
Gisteren op belgie 2 een documantaire over een dame van 93 die nog een hotel runde met in totaal 20 kamers en 48 bedden, het merendeel van het werk in haar eentje deed. En haar kinderen die haar een rustige oude dag gunden maar zie ging als een echte workaholic maar door.
pi_119873372
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 10:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gisteren op belgie 2 een documantaire over een dame van 93 die nog een hotel runde met in totaal 20 kamers en 48 bedden, het merendeel van het werk in haar eentje deed. En haar kinderen die haar een rustige oude dag gunden maar zie ging als een echte workaholic maar door.
Ik vind dat dan ook wel weer wat overdreven, maar kan me wel voorstellen dat sommige mensen nu eenmaal een dagelijkse behoefte nodig hebben, en niet achter de geraniums kunnen zitten want anders sterft het misschien wel erg snel af.
  maandag 3 december 2012 @ 11:33:01 #97
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119873806
Niets mis mee toch? Ik ken de verhalen van (Amerikanen) die na 80+ jaar werken met pensioen gaan, en twee weken later dood zijn... Routine is goed, en als ze het daarmee ook nog naar hun zin hebben is dat toch veel beter dan wachten tot de verpleegster je eens per week komt oppoetsen?
pi_119880102
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 18:41 schreef graaierrr het volgende:

quote:
De buurman gaat het schip in met zijn dure hypotheek. Wij niet. Net als zoveel huizenbezitters wiegen de redacteuren van HP/De Tijd zichzelf in slaap in hun onverkoopbare huis, terwijl hun hurende collega’s met leedvermaak toekijken. Slechts één redacteur ziet in de verte een ijsberg opdoemen: ‘Ik ben het haasje. Nout Wellink, bedankt.’
Je hebt toch wel een beetje recht op 'gratis' vermaeck als je buurtjes stemmen op een jaloeziebelasting voor verstandige huurders :Y

Dan kunnen ze wat mij betreft niet hard genoeg worden opgeslurpt door het afvoerputje ~O>
  maandag 3 december 2012 @ 14:58:55 #99
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119880603
Als ik hier in de buurt kijk zijn het de (particuliere) huurders die meer en grotere auto's hebben dan de rest van de wijk... Komt op mij over als tijdelijk huren zolang de prijzen dalen!

[ Bericht 0% gewijzigd door RemcoDelft op 03-12-2012 15:04:31 ]
  maandag 3 december 2012 @ 15:27:03 #100
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119881631
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:58 schreef RemcoDelft het volgende:
Als ik hier in de buurt kijk zijn het de (particuliere) huurders die meer en grotere auto's hebben dan de rest van de wijk... Komt op mij over als tijdelijk huren zolang de prijzen dalen!
vuige profiteurs.... ik denk dat Stef Blok zelfs wetgeving aan het maken is om deze parasieten aan te pakken met een fijne hoge huursverhoging. Hoe durven ze te weigeren hun nek door de strop te steken o|O
pi_119882064
quote:
geven ze al dat 'verdiende' geld direct uit, ja, zo bouw je idd nooit wat op ;)
pi_119883135
Ach er wordt tegenwoordig ook op de leasebakken bezuinigd daarom hebben die kopers een kleinere maar wel nieuwere auto als die huurders. :D

Waanzin dat mensen het opeens over autos moeten gaan hebben in een huizen topic alleen om daarmee hun gelijk van wachten tot het juiste moment te proberen te bepalen. _O-
  maandag 3 december 2012 @ 16:12:38 #103
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119883265
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 16:09 schreef Basp1 het volgende:
Waanzin dat mensen het opeens over autos moeten gaan hebben in een huizen topic alleen om daarmee hun gelijk van wachten tot het juiste moment te proberen te bepalen. _O-
Mijn punt is dat hetzelfde huis huren een aanzienlijk hoger salaris eist dan dat huis kopen. M.a.w. ideaal voor degenen die zich kunnen permitteren te wachten.
pi_119884350
quote:
Als ik hier in de buurt kijk zijn het de (particuliere) huurders die meer en grotere auto's hebben dan de rest van de wijk...
Dat is ook logisch, die zijn niet anders gewend dan hun geld over de schutting te gooien. :+

Overigens gaat het met die huurders door de bank genomen ( :o ) kennelijk ook niet zo best: http://www.nu.nl/economie(...)ruim-26-procent.html

[ Bericht 20% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 03-12-2012 20:02:06 ]
pi_119884701
Grote van de auto's gebruiken als argument _O-
pi_119884843
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 16:46 schreef sitting_elfling het volgende:
Grote van de auto's gebruiken als argument _O-
Jaha dan neem je een dacia lodgy. Groot genoeg om anderen de ogen mee uit te steken toch. Tja auto's intereseren mij geen zak, zo goedkoop mogelijk graag en rij er zo lang mogelijk in. Des te meer kan ik aan mijn huis of eigenlijk vakanties uitgeven.
pi_119892998
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 16:50 schreef Tikbalang het volgende:
Tja auto's intereseren mij geen zak, zo goedkoop mogelijk graag en rij er zo lang mogelijk in.
Mij ook niet. Ik rij wel al 20 jaar een middenklasse auto omdat comfort, veiligheid en betrouwbaarheid wel welkom zijn, maar altijd tweedehands. (No way dat ik BPM aftik, ook niet indirect...)

Bovendien heb ik een goede band met 1 van de weinige echte specialisten voor dat merk (hij is gewoon een begrip in NL, als de dealer het niet meer weet, ga dan maar even bij hem langs...), dus als er wat aan hand is wordt het voor weinig zeer vakkundig opgelost.
pi_119893735

2e keer al, volgens mij worden er mensen wanhopig. :P
pi_119893878
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 20:24 schreef Schuifpui het volgende:
[ afbeelding ]

2e keer al, volgens mij worden er mensen wanhopig. :P
Ja, want het staat al 11 dagen te koop... :')

http://www.funda.nl/koop/(...)straat-54/kenmerken/

(Belachelijke prijs overigens, 140 a 150K lijkt me meer op zijn plaats)
pi_119894871
nu op ned 1 over HRA na 1 1 2013
pi_119895949
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 20:45 schreef komrad het volgende:
Yep, kost je op een huis van 180K, zo'n 41K extra*. Daar moet je best wel even voor doorhuren... :o

* 100% spaarhypotheek vergeleken met annuitair, dus beiden na 30 jaar afgelost.
pi_119897635
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 21:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yep, kost je op een huis van 180K, zo'n 41K extra*. Daar moet je best wel even voor doorhuren... :o

* 100% spaarhypotheek vergeleken met annuitair, dus beiden na 30 jaar afgelost.
een keer raden wat er komend jaar met de huizenprijzen gaat gebeuren....

ze hadden het wel even contant mogen makan zodat je het tegen de huidige huizenprijzen af kunt zetten. zal zo'n 15k zijn schat ik in
pi_119897764
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 21:35 schreef komrad het volgende:
een keer raden wat er komend jaar met de huizenprijzen gaat gebeuren....
De statistieken zullen wel omlaag gaan schat ik zo. Omdat de mindere woningen nog wel verkocht worden, en de mensen die niet perse hoeven te verkopen gewoon afwachten.

quote:
ze hadden het wel even contant mogen makan zodat je het tegen de huidige huizenprijzen af kunt zetten. zal zo'n 15k zijn schat ik in
Tja, hoop doet leven?
pi_119897975
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 21:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De statistieken zullen wel omlaag gaan schat ik zo. Omdat de mindere woningen nog wel verkocht worden, en de mensen die niet perse hoeven te verkopen gewoon afwachten.

[..]

Tja, hoop doet leven?
die laatste opmerking begrijp ik niet. dat contant maken is nodig om geen appels (aankoopprijs nu) met peren (oplopende meerkosten tijdens de looptijd) te vergelijken. De meerkosten zitten vooral in de tweede helft vd looptijd waardoor de verdiscontering een groot effect heeft.
pi_119898263
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 21:41 schreef komrad het volgende:
die laatste opmerking begrijp ik niet. dat contant maken is nodig om geen appels (aankoopprijs nu) met peren (oplopende meerkosten tijdens de looptijd) te vergelijken. De meerkosten zitten vooral in de tweede helft vd looptijd waardoor de verdiscontering een groot effect heeft.
Wat bedoel jij met contant maken en 15K overblijven dan? Feit is dat als je voor 31 december een woning van 180K koopt met een spaarhypotheek, je dat in vergelijking met 1 januari 2013 41K scheelt. (Want spaarhypotheek mag dan niet meer)

Zet dat verschil consequent weg in een deposito en je hebt na 30 jaar sowieso al de helft van je woning gratis.
pi_119898286
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 21:41 schreef komrad het volgende:

[..]

dus je bedoelt te zeggen dat het nauwelijks effect heeft op de prijzen, zodra mensen beseffen wat je zegt ;)
pi_119898474
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 21:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat bedoel jij met contant maken en 15K overblijven dan? Feit is dat als je voor 31 december een woning van 180K koopt met een spaarhypotheek, je dat in vergelijking met 1 januari 2013 41K scheelt. (Want spaarhypotheek mag dan niet meer)

Zet dat verschil consequent weg in een deposito en je hebt na 30 jaar sowieso al de helft van je woning gratis.
verschil tussen de contante waarde(nu) en de eindwaarde(na 30 jaar). en wat zij uitrekenen is cumulatief extra netto inleg zonder rente-effecten. als je het wil afzetten tegen de koopprijs nu is de contante waarde relevant voor de vergelijking.
pi_119898564
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 21:48 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

dus je bedoelt te zeggen dat het nauwelijks effect heeft op de prijzen, zodra mensen beseffen wat je zegt ;)
feitelijk wel, gemiddeld 1-1,5% per jaar verhoging. In CW is het andere koek, ca 15k op 2 ton huiswaarde.
  maandag 3 december 2012 @ 21:55:10 #119
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119898672
Radar :')
Het 4-ton-per-jaar-2-keer-Balkenende-mens vs de ze-kunnen-minder-lenen-en-onze-leden-krijgen-straks-minder-geld-voor-hun-oude-huis-voorzitter-van-de-leendersvereniging :')
pi_119899874
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 21:51 schreef komrad het volgende:

[..]

verschil tussen de contante waarde(nu) en de eindwaarde(na 30 jaar). en wat zij uitrekenen is cumulatief extra netto inleg zonder rente-effecten. als je het wil afzetten tegen de koopprijs nu is de contante waarde relevant voor de vergelijking.
Blijft staan dat als je nu een woning koopt voor 180K, of over een maand, je 41K meer betaald.

Nu kun je er natuurlijk op hopen dat je voor 180K binnenkort een veel beter woning kunt kopen, maar de mensen die moeten verkopen raken ook op een gegeven moment op he..
pi_119900086
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Blijft staan dat als je nu een woning koopt voor 180K, of over een maand, je 41K meer betaald.

Nu kun je er natuurlijk op hopen dat je voor 180K binnenkort een veel beter woning kunt kopen, maar de mensen die moeten verkopen raken ook op een gegeven moment op he..
het gaat dus alleen niet om 41k afgezet tegen de huidige aankoopprijs. Als ik namelijk nu ca. 15k op een rekening zet tegen de hypotheekrente gaat dat om een equivalent bedrag aan die 41k over de looptijd. gezien de hoeveelheid te koop staande woningen op funda zijn de woningen voorlopig nog niet op :')
pi_119900230
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 22:20 schreef komrad het volgende:
gezien de hoeveelheid te koop staande woningen op funda zijn de woningen voorlopig nog niet op :')
Gezien de tijdspanne dat die hoeveelheid te koop staat, is men ook niet echt genegen de prijs omlaag te doen...

(Zou dat wel zo zijn dan had de fundateller niet zo hoog gestaan... Hoe hoger de teller, hoe meer het verschil tussen koper en verkoper groeit...)
pi_119900458
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Gezien de tijdspanne dat die hoeveelheid te koop staat, is men ook niet echt genegen de prijs omlaag te doen...

(Zou dat wel zo zijn dan had de fundateller niet zo hoog gestaan... Hoe hoger de teller, hoe meer het verschil tussen koper en verkoper groeit...)
uiteindelijk bepaalt de vraagzijde en dat komt door de specifieke eigenschappen van og. De koper kan/wil minder betalen en daarmee dalen de prijzen. Dat de verkoper daar niet aan wil betekent alleen dat hij/zij niet verkoopt.
pi_119902012
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 22:27 schreef komrad het volgende:
Dat de verkoper daar niet aan wil betekent alleen dat hij/zij niet verkoopt.
Dat de te koop staande aantallen steeds maar stijgen, betekent dus dat de verkoper niet meegaat in de wens van de koper. Want wannabee kopers zijn er genoeg hoor. Kijk alleen maar in dit topic. Dat betekent alleen dat men niet kan kopen.
  maandag 3 december 2012 @ 23:03:25 #125
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119902302
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 21:55 schreef RemcoDelft het volgende:
Radar :')
Het 4-ton-per-jaar-2-keer-Balkenende-mens vs de ze-kunnen-minder-lenen-en-onze-leden-krijgen-straks-minder-geld-voor-hun-oude-huis-voorzitter-van-de-leendersvereniging :')
Beiden lid van de tot-aan-de-oogballen-gefinancierd-en-'met-rente!!!!'-gesubsidieerd-generatie :')
  maandag 3 december 2012 @ 23:04:34 #126
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119902355
Funda lijkt wel stuk :P

274.639 huizen te koop
  maandag 3 december 2012 @ 23:06:53 #127
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119902449
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat de te koop staande aantallen steeds maar stijgen, betekent dus dat de verkoper niet meegaat in de wens van de koper. Want wannabee kopers zijn er genoeg hoor. Kijk alleen maar in dit topic. Dat betekent alleen dat men niet kan kopen.
Dit werkt twee kanten op! Want wannabee verkopers zijn er genoeg hoor. Dat betekent alleen dat men niet kan verkopen...
  maandag 3 december 2012 @ 23:06:58 #128
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119902458
Misschien halen ze de lijken uit de kast voor de eindjaarsrally, speciaal voor de horde sukkels die nog snel een molensteen om de nek willen scoren :o
  maandag 3 december 2012 @ 23:07:40 #129
323876 michaelmoore
pi_119902492
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is onzin want ik zie hier de huizen wel dalen in prijs, kennelijk maakt dat niet zoveel uit
  maandag 3 december 2012 @ 23:09:37 #130
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119902581
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat is onzin want ik zie hier de huizen wel dalen in prijs, kennelijk maakt dat niet zoveel uit
Komt omdat ze niet snel genoeg dalen. Het is als in de motorsport, wil je winnen dan moet je iedereen te slim af zijn. Al is jouw auto net zo snel als de winnende auto van vorig jaar dan ben je alsnog een loser.
  maandag 3 december 2012 @ 23:11:54 #131
323876 michaelmoore
pi_119902663
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:09 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Komt omdat ze niet snel genoeg dalen.
nee ik denk dat niemand de kosten koper kan ophoesten, banken willen eigen geld en een vast dienstverband
Die combinatie is zeldzaam geworden

Dat was overigens vroeger ook zo hoor., kennelijk spaarden mensen toen, of hadden geen studieschulden en derg
pi_119903809
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:06 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit werkt twee kanten op! Want wannabee verkopers zijn er genoeg hoor. Dat betekent alleen dat men niet kan verkopen...
Verkopen kan men altijd, als je maar ver genoeg wilt zakken, toch? Kennelijk is de nood dus niet zo hoog aan de kant van de verkopers, anders zou de fundateller niet zo hoog staan.
En die teller zal vast nog verder oplopen, want alleen de 'moetjes' zullen zakken, de rest wacht gewoon op zijn gemak af.
pi_119903878
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:11 schreef michaelmoore het volgende:
Dat was overigens vroeger ook zo hoor., kennelijk spaarden mensen toen, of hadden geen studieschulden en derg
Vroeger kocht men premie A, B, of C-woningen, om dan later (na het cashen en als inmiddels verzuurde huurder) te gaan zeiken over de HRA. :D
  maandag 3 december 2012 @ 23:45:41 #134
323876 michaelmoore
pi_119904071
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vroeger kocht men premie A, B, of C-woningen, om dan later (na het cashen en als inmiddels verzuurde huurder) te gaan zeiken over de HRA. :D
nou ik ben tegen subsidies, dat is slecht he
.
Altijd geweest hoor
Subsidies zijn verslavend en zinloos
Als de markt zelf corrigeert heb je geen subsidies nodig
pi_119904415
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:45 schreef michaelmoore het volgende:
nou ik ben tegen subsidies, dat is slecht he
.
Altijd geweest hoor
Stort je ze dan met terugwerkende kracht even terug? Als je zo principieel tegen bent? Vast niet... _O-

Laatst had je het nog over hoe je vader tonnen verdiende met de verkoop van grond, maar als het om een ander gaat ben je ook ineens fel tegen speculatie met grond, want niet rechtvaardig... _O-

MM, je laat jezelf wel erg kennen tussen de regels door...
pi_119904465
OW, en ik gun het jou en je vader wel hoor... Maar kom niet achteraf zeiken over iets waar je zelf tientallen jaren van geprofiteerd hebt. :W
  dinsdag 4 december 2012 @ 09:12:19 #137
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119908483
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Verkopen kan men altijd, als je maar ver genoeg wilt zakken, toch? Kennelijk is de nood dus niet zo hoog aan de kant van de verkopers, anders zou de fundateller niet zo hoog staan.
Ook hier: hetzelfde kan je zeggen over de kopers: blijkbaar is de nood niet zo hoog!
quote:
En die teller zal vast nog verder oplopen, want alleen de 'moetjes' zullen zakken, de rest wacht gewoon op zijn gemak af.
En het zou zomaar kunnen dat ze 30 jaar kunnen wachten voor de inflatie de prijsdalingen heeft weggewerkt O-)
Dan zullen ze op een bepaald moment toch echt capituleren! Al enkele jaren geldt dat langer wachten leidt tot een lagere prijs.
pi_119908806
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee ik denk dat niemand de kosten koper kan ophoesten, banken willen eigen geld en een vast dienstverband
Die combinatie is zeldzaam geworden

check, check en check. Dat betekent nog niet dat ik ga betalen omdat de verkoper anders in de problemen komt. Ik bepaal een redelijke prijs obv locatie, marktsentiment en technische staat. en ja dan kom ik aanzienlijk onder de vraagprijs uit. Maar wie heeft nu een probleem, de markt komt vanzelf mijn kant uit, dus ik beweeg maar zeer beperkt. Kunst is om ook een woning te durven laten lopen.
  dinsdag 4 december 2012 @ 09:43:18 #139
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_119909065
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2012 09:30 schreef komrad het volgende:

Kunst is om ook een woning te durven laten lopen.
Dat is zeker waar

Je kunt 10 keer bieden en maar ene keer kopen
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_119909164
quote:

[..]

check, check en check. Dat betekent nog niet dat ik ga betalen omdat de verkoper anders in de problemen komt. Ik bepaal een redelijke prijs obv locatie, marktsentiment en technische staat. en ja dan kom ik aanzienlijk onder de vraagprijs uit. Maar wie heeft nu een probleem, de markt komt vanzelf mijn kant uit, dus ik beweeg maar zeer beperkt. Kunst is om ook een woning te durven laten lopen.
Dan gooi ik er nog een keer de vraag in:
-wat is een redelijke prijs cq. hoe bepaal je die;
-hoe bepaal je wanneer het moment is om wel te kopen.

Ik bedoel ik ken ook mensen die al 15 jaar en langer lopen te schuimbekken dat alles te duur is, maar laten we eerlijk zijn, er is geen prijsniveau waarop die wel zouden toehappen. Die blijven gewoon altijd 50% eraf roepen, op elk niveau.
  dinsdag 4 december 2012 @ 09:51:57 #141
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119909270
Hoe kan zo'n fundateller nu in 1 dag met 9.000 woningen stijgen?

Zouden dit de executieverkoopjes zijn die Rabo nog op de plank had liggen? Ik begreep al dat we via het internet mee mochten gaan bieden :')
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:01:38 #142
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_119909532
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 09:47 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Dan gooi ik er nog een keer de vraag in:
-wat is een redelijke prijs cq. hoe bepaal je die;
-hoe bepaal je wanneer het moment is om wel te kopen.
als de koper naast een vast dienstverband, een redelijk hoeveelheid eigen geld (10% a 25%) meeneemt naar de bank

De bank wil best 90% van de executiewaarde financieren
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:03:12 #143
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119909573
Van zeepbel:

quote:
Funda gisteren 266.527
Funda vandaag 275.247

Net voor sinterklaas 8720 erbij?
Haha.... de uitverkoop begint al voor pakjesavond oO/
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:13:36 #144
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119909854
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 09:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hoe kan zo'n fundateller nu in 1 dag met 9.000 woningen stijgen?
Net zoals deze in 1 dag 9.000 woningen kan dalen, 't zal een foutje zijn:
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:22:06 #145
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119910108
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:13 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Net zoals deze in 1 dag 9.000 woningen kan dalen, 't zal een foutje zijn:
[ afbeelding ]
Even afwachten maar :)

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat funda de teller gemanipuleerd heeft:

van floris.nu:

quote:
Update 20 september 2012: De laatste weken lijkt de teller op funda.nl veel minder vaak te worden aangepast. Soms staat hij dagenlang op exact dezelfde waren. Dat zie je ook terug in de grafiek, die is de laatste tijd wat 'groffer'.
De lijn loopt verdacht recht door... en nu ineens de sprong omhoog, misschien mag je de lijn vanaf eind september gewoon recht doortrekken. Lijkt mij niet zo onwaarschijnlijk, ik zie steeds meer bordjes 'te koop' verschijnen in het straatbeeld. Iedereen wil van zijn casa af lijkt het soms wel :P
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:27:43 #146
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_119910274
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:22 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Even afwachten maar :)

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat funda de teller gemanipuleerd heeft:

van floris.nu:

[..]

De lijn loopt verdacht recht door... en nu ineens de sprong omhoog, misschien mag je de lijn vanaf eind september gewoon recht doortrekken. Lijkt mij niet zo onwaarschijnlijk, ik zie steeds meer bordjes 'te koop' verschijnen in het straatbeeld. Iedereen wil van zijn casa af lijkt het soms wel :P
nee alleen ouderen, woningcorporaties en mensen die gaan scheiden
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:28:02 #147
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119910286
Vanaf eind augustus is de resolutie een stuk lager, lijkt erop dat men toen begonnen is met de manipulatie van de werkelijk te koop staande voorraad.

Wie nu een huis koopt is een kamikazekopert, 2013 word een echt rampjaar voor de woningmarkt :Y
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:30:58 #148
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119910351
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:27 schreef HD9 het volgende:

[..]

nee alleen ouderen, woningcorporaties en mensen die gaan scheiden
En mensen die de pijp aan Maarten geven, nou ja... hun erven dan. Die moeten van de woning af en willen mogelijk best zakken met de prijs.

Dat huis dat ik laatst aanhaalde dan met 40% korting verkocht werd t.o.v. 2008? Gevalletje 'het hoekje om'. Gaat de komende jaren nog heel veel vaker gebeuren, doodgaan is gewoon een natuurlijk gebeuren en zelfs de overheid, de banksters en de illuminatie gaan daar niets tegen ondernemen _O_
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:31:30 #149
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119910364
Lees dus de familieberichten in de krant :P
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:39:46 #150
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119910623
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Gevalletje 'het hoekje om'. Gaat de komende jaren nog heel veel vaker gebeuren, doodgaan is gewoon een natuurlijk gebeuren en zelfs de overheid, de banksters en de illuminatie gaan daar niets tegen ondernemen _O_
Daar hebben ze in Griekenland allang een oplossing voor bedacht: jaren na het overlijden gewoon nog pensioen blijven vangen!
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:46:09 #151
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119910796
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:39 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Daar hebben ze in Griekenland allang een oplossing voor bedacht: jaren na het overlijden gewoon nog pensioen blijven vangen!
En dan het lijk in de kast stoppen? Of gewoon begraven in de achtertuin?
pi_119911118
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wie nu een huis koopt is een kamikazekopert, 2013 word een echt rampjaar voor de woningmarkt
Dat riep je 5 jaar geleden ook al, ondertussen woon ik er al 5 jaar en zijn mijn woonlasten alleen maar gedaald. Tot zover het normaal financieren van een woning en de lening kunnen aflossen.

Anders had ik in de afgelopen 5 jaar toch minstens mijn verhuurder met 500 (excl 100 servicekosten) per maand = 30.000 euro gespekt. :D
pi_119911468
quote:

[..]

Ik bepaal een redelijke prijs obv locatie, marktsentiment en technische staat. en ja dan kom ik aanzienlijk onder de vraagprijs uit.
Dus volgens jou is elke vraagprijs op funda onrealistisch. Gaat natuurlijk nergens over ik verkocht mijn kot binnen 3 maand omdat mijn prijs al realistisch was.
  dinsdag 4 december 2012 @ 11:22:08 #154
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_119911863
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:22 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Update 20 september 2012: De laatste weken lijkt de teller op funda.nl veel minder vaak te worden aangepast. Soms staat hij dagenlang op exact dezelfde waren. Dat zie je ook terug in de grafiek, die is de laatste tijd wat 'groffer'.
dat gedrag was op 25 september weer verdwenen.

deze sprong lijkt wel te 'kloppen' sinds gisteravond is het totaal langzaam opgelopen.

als ik echter op huizen sinds 1 dag te koop zoek vind ik niet veel huizen...
knolraap en lof schorseneren en prei
  dinsdag 4 december 2012 @ 11:49:04 #155
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119912755
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 11:22 schreef florisje het volgende:

[..]

dat gedrag was op 25 september weer verdwenen.

deze sprong lijkt wel te 'kloppen' sinds gisteravond is het totaal langzaam opgelopen.

als ik echter op huizen sinds 1 dag te koop zoek vind ik niet veel huizen...
Die huizen staan natuurlijk ook al langer als 1 dag te koop 8-)

Maar wat is jouw verklaring?
pi_119913172
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:30 schreef ComplexConjugate het volgende:

Dat huis dat ik laatst aanhaalde dan met 40% korting verkocht werd t.o.v. 2008?
Dat huis waarvan je de gegevens niet wou plaatsen, ja dat huis, weet je wel uit het sprookjesboek van xeno.

Kom op zeg kom dan echt met concrete voorbeelden daar hebben we toen ook om gevraagd en het niet gekregen. :D
  dinsdag 4 december 2012 @ 13:09:33 #157
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119915482
Hans Andre pleit hier voor huizen leasen van de bank:

http://www.bnr.nl/?servic(...)6642&audioId=1736624

Eindelijk geven ze het gewoon toe, vereniging eigen huis is eigenlijk de vereniging geleased huis.

Pleiten voor GESUBSIDIEERD leasen is toch niet meer van deze tijd? Een tijd waarin ongesubsidieerd huren al als ASOCIAAL word bestempeld door onze verlichte leiders :|W

Altijd belasting betaald? Nooit geleend? Geen schuld? Tja... dat is een typisch gevalletje van een woningmarkt profiteur o|O
pi_119916720
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat riep je 5 jaar geleden ook al, ondertussen woon ik er al 5 jaar en zijn mijn woonlasten alleen maar gedaald. Tot zover het normaal financieren van een woning en de lening kunnen aflossen.

Anders had ik in de afgelopen 5 jaar toch minstens mijn verhuurder met 500 (excl 100 servicekosten) per maand = 30.000 euro gespekt. :D
Je hebt vast geen overdrachts belasting betaald en de rente hoef je ook niet te betalen????

Stel; 150k aanschaf; dat geeft een overdrachts belasting van 9000 Euro. Stel je betaalt een procent of 3 rente dan heb jij je bank ook al mooi met 22500 gespekt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Sparqq op 04-12-2012 13:57:47 ]
  dinsdag 4 december 2012 @ 13:50:24 #159
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_119916795
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 13:48 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Je hebt vast geen overdrachts belasting betaald en de rente hoef je ook niet te betalen????
wel WOZ denk ik
  dinsdag 4 december 2012 @ 13:58:22 #160
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119917036
quote:

[..]

Stel; 150k aanschaf; dat geeft een overdrachts belasting van 9000 Euro. Stel je betaalt een procent of 3 rente dan heb jij je bank ook al mooi met 22500 gespekt.
Maar hij krijgt daar wel een dikke subsidie voor -O-
pi_119917259
quote:
Overdrachtsbelasting komt niet ten goede van de bank.

EDIT: OW, die had je al niet meegerekend zie ik. :X
pi_119917638
quote:

[..]

Ach ja die 7000 euro overdrachtbelasting, en de rente ja daar betaal ik nu 275 euro per maand bruto voor. Dat heb je wel eens als je meteen niet zoveel hypotheek hoeft af te sluiten vanwege spaargeld afkomstig uit een erfenis, waarbij ik ook jaarlijks 1.2% vermogensrendementheffing mocht aftikken.

En zoals je ziet heb ik ook mijn oorspronkelijke huur erbij vermeld. Dus weet je ook waarom ik ruim kan aflossen jaarlijks en nog steeds op mijn planning zit om over 7 jaar de boel hypotheek vrij te hebben.

Oke volgend jaar loop ik denk ik wel een jaartje vertraging op vanwege een extreem dure vakantie. :D
pi_119917873
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ach ja die 7000 euro overdrachtbelasting, en de rente ja daar betaal ik nu 275 euro per maand bruto voor. Dat heb je wel eens als je meteen niet zoveel hypotheek hoeft af te sluiten vanwege spaargeld afkomstig uit een erfenis, waarbij ik ook jaarlijks 1.2% vermogensrendementheffing mocht aftikken.

En zoals je ziet heb ik ook mijn oorspronkelijke huur erbij vermeld. Dus weet je ook waarom ik ruim kan aflossen jaarlijks en nog steeds op mijn planning zit om over 7 jaar de boel hypotheek vrij te hebben.

Oke volgend jaar loop ik denk ik wel een jaartje vertraging op vanwege een extreem dure vakantie. :D
Mooi voor jou natuurlijk, Maar niet iedereen kan gaan zitten wachten op een erfenis voor ze gaan kopen. Ik woon al 12 jaar in eigen huis en tot op heden nog geen zicht op erfenis of wat dan ook. Komt ergens vast nog wel en dan gaat mijn erfenis ook regelrecht naar de aflos van.

Dus welke voordeeltjes jij hier hebt is denk ik zo voor 90% der kopers NVT. Je loopt hier nou gewoon te snoeven met geld van een ander eigenlijk. Niet dat ik jou dat misgun hoor.
pi_119918211
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:25 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Mooi voor jou natuurlijk, Maar niet iedereen kan gaan zitten wachten op een erfenis voor ze gaan kopen. Ik woon al 12 jaar in eigen huis en tot op heden nog geen zicht op erfenis of wat dan ook. Komt ergens vast nog wel en dan gaat mijn erfenis ook regelrecht naar de aflos van.

Dus welke voordeeltjes jij hier hebt is denk ik zo voor 90% der kopers NVT. Je loopt hier nou gewoon te snoeven met geld van een ander eigenlijk. Niet dat ik jou dat misgun hoor.
Ik was ook pas 38 toen ik kocht, toen de woningbouw een redelijk aanbod deed om dit appartement te kopen. En niet alle spaargeld kwam uit een erfenis. ;)

Het feit dat je heden ten dage nog steeds die appartementen kan kopen tegen redelijk gunstige voorwaarden waardoor de vergelijking bij deze apaprtementen tussen huur en koop ook heel makkelijk gemaakt kan worden bewijst nog steeds het tegendeel van wat hier door sommigen beweert wordt dat kopen op dit moment echt niet lonend is.

Het is natuurlijk wel gewoon een feit dat als je maximaal leent je in de eerste jaren waarschijnlijk nooit wat geld over hebt om ook maar in je aflossing te stoppen, dan zou je veel beter 3*1/3 van het max kunnen lenen en in totaal veel minder geld aan rente hebben betaald en makkelijk afgelost hebben.
pi_119918287
Als je een sloot eigen geld hebt en je hebt niet de ambitie om een bedrijf op te starten ben je gek als je gaat huren. Want met de huidige spaarrentes en vermogens belasting en de verborgen inflatie is sparen niet verstandig. Als je dan ook nog de komende jaren lekker op de zelfde plek wilt wonen, is een eigenhuis kopen ook in deze tijd heel verstandig!

Maar ik ben dolblij dat ik huur, want ik verwacht over een paar maanden mij uit te schrijven als inwoner van dit land. Dan heb ik er net 2 jaar gewoond, dat is veel te kort om te kopen.
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:46:56 #166
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119918418
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:41 schreef Sparqq het volgende:
Als je een sloot eigen geld hebt en je hebt niet de ambitie om een bedrijf op te starten ben je gek als je gaat huren. Want met de huidige spaarrentes en vermogens belasting en de verborgen inflatie is sparen niet verstandig. Als je dan ook nog de komende jaren lekker op de zelfde plek wilt wonen, is een eigenhuis kopen ook in deze tijd heel verstandig!
Inflatie ligt er ook aan wat je wilt kopen. Als dat een huis is, heb je helemaal geen inflatie zolang huizenprijzen sneller dalen dan de waarde van je geld.
pi_119919049
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:46 schreef RemcoDelft het volgende:

Inflatie ligt er ook aan wat je wilt kopen. Als dat een huis is, heb je helemaal geen inflatie zolang huizenprijzen sneller dalen dan de waarde van je geld.
Kun je dit eens in een rekenvoorbeeld uitleggen,ik heb die regel nu al een paar keer gelezen maar snap er de ballen van.
pi_119919053
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik was ook pas 38 toen ik kocht, toen de woningbouw een redelijk aanbod deed om dit appartement te kopen. En niet alle spaargeld kwam uit een erfenis. ;)

Het feit dat je heden ten dage nog steeds die appartementen kan kopen tegen redelijk gunstige voorwaarden waardoor de vergelijking bij deze apaprtementen tussen huur en koop ook heel makkelijk gemaakt kan worden bewijst nog steeds het tegendeel van wat hier door sommigen beweert wordt dat kopen op dit moment echt niet lonend is.

Het is natuurlijk wel gewoon een feit dat als je maximaal leent je in de eerste jaren waarschijnlijk nooit wat geld over hebt om ook maar in je aflossing te stoppen, dan zou je veel beter 3*1/3 van het max kunnen lenen en in totaal veel minder geld aan rente hebben betaald en makkelijk afgelost hebben.
Ik heb toenertijd dat ik kocht op mijn 25e maximaal geleend tov mijn loon, het huis was duurder dus zelf ook eigen geld erin. Met een spaarhypotheek en aflos vrij. Nu ben ik nog niet bezig met aflossen. Door de HRA is het goedkoper om te sparen via deposisto's dus dat vrolijk aan het doen. Mocht dat straks als HRA verminderd word dan begin ik lekke met aflossen. Niet eerder dan dat. Laat ik het zo zeggen Huis - Hypotheek - Spaar tegoeden geven mij totaal geen reden tot wat voor zorg dan ook.
  dinsdag 4 december 2012 @ 15:26:04 #169
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119919483
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kun je dit eens in een rekenvoorbeeld uitleggen,ik heb die regel nu al een paar keer gelezen maar snap er de ballen van.
Van Dale:
in·fla·tie (de; v; meervoud: inflaties)
1
waardevermindering van het geld, hetgeen leidt tot prijsstijgingen

Dat zegt toch alles al? Stel, je hebt 1 euro (of 1 miljoen, of alles boven de vrijstellingsgrens vermogensbelasting). Jaarlijks krijg je een lullige 2,5% spaarrente, en betaal je 1,2% vermogensbelasting. Dan neemt je geld 1,3% per jaar toe. Maar gemiddeld is de inflatie (zeg) 3%. Netto wordt je geld dus minder waard!
Nu wil je een huis kopen:
Na 1 jaar heb je 1.3% meer geld, terwijl het huis 8% goedkoper is geworden! Netto koop je dus 9% meer voor je geld.
  dinsdag 4 december 2012 @ 15:48:37 #170
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119920367
Een VVD senator wil meer subprime hypotheken verlenen aan starters om de druk op de zeepbel te houden:

quote:
VVD-senator wil hypotheekregels starters aanpassen
(Novum) - De hypotheekregels voor starters op de woningmarkt moeten worden versoepeld. Daarvoor pleitte VVD-senator Loek Hermans dinsdag tijdens de algemene beschouwingen in de Eerste Kamer.

Hermans vroeg zich af of de nieuwe regels waarbij nieuwe hypotheken per 1 januari meteen annuïtair en volledig moeten worden afgelost niet 'remmend' werken voor starters. "Is een aflossing van honderd procent wel reëel?" De VVD'er denkt dat een systeem waarbij starters minder hoeven af te lossen beter is.

bron: nieuws.nl
VVD voor als het nep-liberalisme en gesubsidieerd lenen uw lief is :')
pi_119920514
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Van Dale:
in·fla·tie (de; v; meervoud: inflaties)
1
waardevermindering van het geld, hetgeen leidt tot prijsstijgingen

Dat zegt toch alles al? Stel, je hebt 1 euro (of 1 miljoen, of alles boven de vrijstellingsgrens vermogensbelasting). Jaarlijks krijg je een lullige 2,5% spaarrente, en betaal je 1,2% vermogensbelasting. Dan neemt je geld 1,3% per jaar toe. Maar gemiddeld is de inflatie (zeg) 3%. Netto wordt je geld dus minder waard!
Nu wil je een huis kopen:
Na 1 jaar heb je 1.3% meer geld, terwijl het huis 8% goedkoper is geworden! Netto koop je dus 9% meer voor je geld.
Zo eenvoudig gaat die vlieger natuurlijk niet op, want in de tussentijd dat je wacht op het nieuwe huis moet je wel ergens wonen, dus maak je kosten.
  dinsdag 4 december 2012 @ 15:57:29 #172
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119920724
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:52 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Zo eenvoudig gaat die vlieger natuurlijk niet op, want in de tussentijd dat je wacht op het nieuwe huis moet je wel ergens wonen, dus maak je kosten.
Logisch... want wonen kost geld. Vandaar dat mensen niet meer tegen zeepbelprijzen willen kopen want die zijn gebaseerd op de aanname dat je huis geld oplevert.
pi_119920758
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:26 schreef RemcoDelft het volgende:

Dat huis kunnen de meesten alleen niet cash aftikken, dus netto kun je dit niet zo berekenen zonder je financieringsmogelijkheden erin te betrekken en daarom dus totaal geen goede vergelijking mijns inziens.

En zoals iemand anders ook al opmerkte je hebt toch je woonlasten links of rechtsom.
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:04:45 #174
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119921036
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat huis kunnen de meesten alleen niet cash aftikken, dus netto kun je dit niet zo berekenen zonder je financieringsmogelijkheden erin te betrekken en daarom dus totaal geen goede vergelijking mijns inziens.

En zoals iemand anders ook al opmerkte je hebt toch je woonlasten links of rechtsom.
Juist daarom kun je met een gerust hart blijven huren, want wonen kost hoe dan ook geld. Of je nu huurt of koopt.

Moet je eens zien hoe zo'n kabaal ze bij de vereniging geleased huis maken over het feit dat je moet aflossen (=vermogensopbouw). Rob Mulder riep in het verleden reeds dat aflossen onwenselijk was, gewoon huren van de bank want je huis word toch steeds meer waard en huurders betalen ook hun hele leven huur!!!

Je kan als huurder ook vermogen opbouwen door te sparen of PM te kopen, lijkt mij op dit moment een veel betere keus in tijden van stevige huisenprijsdeflatie.
pi_119921441
Of ik nou 6000 euro huur betaal of 3000 euro moet afschrijven op m'n huis en 3000 euro rente moet betalen, dat is om het even.

De vraag moet zijn, hoe lang wil ik er wonen. Wat is mijn verwachting van de huizenmarkt en hoeveel eigengeld heb ik. Dan kan je bepalen of je wilt kopen of huren. Voor beide valt veel te zeggen, maar is afhankelijk van de persoonlijke situatie.
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:15:58 #176
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119921497
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:52 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Die woonkosten heb je toch! Alleen reken dan eens uit wat het voordeligst is:
-nu kopen en rente betalen aan de bank
-nu kopen van eigen geld en geen rente meer krijgen (of een mix van deze 2)
In beide bovenstaande gevallen wordt je huis 8% per jaar minder waard
-nu huren en de prijsdalingen nog even aankijken
pi_119921851
Vergeet je dan ook niet de 5.5% boven inflatie huurverhoging voor de bovenmodaal verdiener in de sociale verhuur mee te rekenen remco? B-)

Wanneer ik was blijven huren was ik in ieder geval niet voordeliger uit geweest, en die superdaling die sommigen hier neerzetten van kennissen van kennissen is er nog steeds niet geweest als ik de site van de woningbouw moet geloven (maximaal 5% daling in totaal ten opzicht van mijn koopprijs) , waarvoor ze nog steeds de boel verkopen.

Verder valt mijn woning onder koopgarant dus mocht ik deze met verlies aan hun terug verkopen dan betaalt de woningbouw alsnog 50% van het verlies.
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:44:36 #178
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119922684
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:25 schreef Basp1 het volgende:
Vergeet je dan ook niet de 5.5% boven inflatie huurverhoging voor de bovenmodaal verdiener in de sociale verhuur mee te rekenen remco? B-)
5.5% op een minimale huur is nou niet bepaald indrukwekkend... Als de overheid scheefwonen daadwerkelijk zou willen aanpakken, zouden ze in 1 keer die huren moeten verhogen naar (zeg) 800 euro per maand. En dat is dan nog steeds weinig t.o.v. vrije sector.

quote:
Wanneer ik was blijven huren was ik in ieder geval niet voordeliger uit geweest, en die superdaling die sommigen hier neerzetten van kennissen van kennissen is er nog steeds niet geweest als ik de site van de woningbouw moet geloven (maximaal 5% daling in totaal ten opzicht van mijn koopprijs) , waarvoor ze nog steeds de boel verkopen.
Klopt, in jouw geval wellicht niet. Maar ik heb weinig zin om een 85k-flatje te betrekken.

quote:
Verder valt mijn woning onder koopgarant dus mocht ik deze met verlies aan hun terug verkopen dan betaalt de woningbouw alsnog 50% van het verlies.
Hoe zit dat eigenlijk bij faillissement van die corporatie?
  dinsdag 4 december 2012 @ 17:03:17 #179
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_119923495
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
Een VVD senator wil meer subprime hypotheken verlenen aan starters om de druk op de zeepbel te houden:

[..]

VVD voor als het nep-liberalisme en gesubsidieerd lenen uw lief is :')
Een lening voor een woning die gebaseerd is op een door het nibud/AFM vastgestelde verantwoorde berekening van inkomen vs. lasten en vervolgens toestaan dat die lening bijv. 50% afslossingsvrij is, heeft werkelijk niets te maken met het begrip "sub prime".

Heck, zelfs mijn opa & oma hebben nog een hypotheek van zo'n 50.000 euro op hun huis waar ze niet op aflossen. Dat kunnen ze prima betalen en ze wonen daar prettig. Wat maakt dat nou uit?
Dat kost ze bij een hypotheekrente van 5% zo'n 200 euro per maand. Lijkt me geen enkel probleem.

Dat er gedwongen meer verantwoord moet worden geleend is een feit, maar een 50% aflossingsvrije hypotheek zie ik echt niet als een probleem. Het probleem van de bubbel zit hem in de jaren waarin mensen 6 tot 7 keer hun jaarinkomen 100% aflossingsvrij hebben kunnen lenen, hun spaarpot van de hypotheek konden overhevelen naar box 3 om er vervolgens een dakkapel, boot, nieuwe auto of vakantie van te kopen enz. enz.

Daar ging het mis.

Ik vind de regels die men nu invoert zwaar overtrokken en de doodsteek voor de huizenmarkt die toch al op zijn gat ligt.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  dinsdag 4 december 2012 @ 17:08:53 #180
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119923714
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:03 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik vind de regels die men nu invoert zwaar overtrokken en de doodsteek voor de huizenmarkt die toch al op zijn gat ligt.
Waarom zou 100% aflossen in 30 jaar wel een probleem zijn?
De regels gaan juist nog lang niet ver genoeg... Op termijn langzaam maximaal 100% lenen, het duurt nog jaren voor dat bereikt is, is nog steeds enorm veel, zowel historisch als internationaal gezien.
Knal dat naar max. 80%, in combinatie met een hypotheekrente (en Euribor) die ongetwijfeld niet eeuwig zo laag blijft, en kijk dan eens wat "de markt" doet...
Meer lenen lost een schuldencrisis niet op!
  dinsdag 4 december 2012 @ 17:14:50 #181
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_119923977
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom zou 100% aflossen in 30 jaar wel een probleem zijn?
De regels gaan juist nog lang niet ver genoeg... Op termijn langzaam maximaal 100% lenen, het duurt nog jaren voor dat bereikt is, is nog steeds enorm veel, zowel historisch als internationaal gezien.
Knal dat naar max. 80%, in combinatie met een hypotheekrente (en Euribor) die ongetwijfeld niet eeuwig zo laag blijft, en kijk dan eens wat "de markt" doet...
Meer lenen lost een schuldencrisis niet op!
Ik bepleit helemaal nergens dat er meer geleend moet worden.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  dinsdag 4 december 2012 @ 19:51:50 #182
323876 michaelmoore
pi_119929779
woningcorporaties bieden nu naast woongarant ook huur van de grond aan, zag ik net

zo raken ze die 1.500.000 woningen wel kwijt, slim gedaan
pi_119929951
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:51 schreef michaelmoore het volgende:
woningcorporaties bieden nu naast woongarant ook huur van de grond aan, zag ik net

zo raken ze die 1.500.000 woningen wel kwijt, slim gedaan
huis kopen zonder grond, kutconstructie.
  dinsdag 4 december 2012 @ 20:26:40 #184
323876 michaelmoore
pi_119931398
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:55 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

huis kopen zonder grond, kutconstructie.
maar voor mensen die het anders niet kunnen financieren is t wel mooi en voor die corporatie ook, als ze al hun woningen verkocht hebben, dan hebben ze nog inkomsten
  dinsdag 4 december 2012 @ 21:00:59 #185
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119933080
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 20:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

maar voor mensen die het anders niet kunnen financieren is t wel mooi en voor die corporatie ook, als ze al hun woningen verkocht hebben, dan hebben ze nog inkomsten
Dus voor de grond die ze vrijwel gratis hebben gekregen moet ook betaald worden, naast het betalen vor het huis dat ze al 4 keer terugverdiend hebben? Wat een lui :N :N
pi_119934456
En als je dan teveel verdient , ben je dan een scheefhuurder van de grond en krijg je 6,5% extra huurverhoging aan je broek?
pi_119943496
quote:
Welk programma was het?
pi_119945829
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:31 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Welk programma was het?
TROS Radar was het volgensmij.
  woensdag 5 december 2012 @ 10:00:14 #189
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119947410
Funda doet aan mooie getallen!
Gisteren:
275.000 huizen te koop
Nu:
275.275 huizen te koop
  woensdag 5 december 2012 @ 10:28:34 #190
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_119948151
quote:
ach die subsidies moeten ze mee ophouden, zo zinloos allemaal
pi_119948762
Met hoeveel gemiddelde salarissen kan je nu een gemiddeld huis kopen?

2500 euro bruto en 250.000 ongeveer, dus ongeveer 100x, oftwel rond de 9 jaar?

Wat zou een gezonde ratio zijn?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 5 december 2012 @ 11:12:56 #192
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_119949391
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 10:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Met hoeveel gemiddelde salarissen kan je nu een gemiddeld huis kopen?

2500 euro bruto en 250.000 ongeveer, dus ongeveer 100x, oftwel rond de 9 jaar?

Wat zou een gezonde ratio zijn?
2500 bruto ??
salaris van een schoonmaker ??

30.000 jaar maal 4 keer = 100.000 euro mits je eigen geld hebt voor kosten koper
pi_119949511
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:12 schreef HD9 het volgende:

[..]

2500 bruto ??
salaris van een schoonmaker ??

30.000 jaar maal 4 keer = 100.000 euro mits je eigen geld hebt voor kosten koper
Is dat niet een beetje weinig?
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
pi_119949517
Lees het nog een keer want ik schreef wat anders
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 5 december 2012 @ 11:28:05 #195
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_119949899
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Lees het nog een keer want ik schreef wat anders
250.000 eigen geld ??
pi_119950229
Is alleen om de betaalbaarheid aan te geven in vergelijking met de salarissen
pi_119950774
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is alleen om de betaalbaarheid aan te geven in vergelijking met de salarissen
De gemiddelde eenverdiener woont niet in een gemiddeld huis van 250K, dus begin maar met je uitkomst door 2 te delen.
pi_119950928
Waar kan ik een huis kopen van 125k?
  woensdag 5 december 2012 @ 12:03:16 #199
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119951019
quote:
19s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:17 schreef Guidetti het volgende:

[..]

Is dat niet een beetje weinig?
Die 2500 voor de schoonmaker? Tja.... misschien met de ploegentoeslag wel.
  woensdag 5 december 2012 @ 12:03:55 #200
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119951029
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Over een paar jaar gewoon weer in de meeste delen van Nederland.
pi_119951053
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nu we je delirium weer gehad hebben weer ontopic
pi_119951110
quote:

[..]

Nu op funda al 15000 te vinden tussen 75k en 125k dus zijn al netjes te koop.
pi_119951211
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Overal, behalve op de Kalverstraat.
  woensdag 5 december 2012 @ 12:18:20 #204
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119951442
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:07 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Zie hier de laatste toevoegingen in die prijsklasse... Ik som even op:
-1 kamer voor 92k in Leiderdorp
-een afgeschreven portiekflat voor 125k in Utrecht
-een 80 jaar oud rijtjeshuis in Leeuwarden voor 99k
Allemaal stuk voor stuk objecten die zonder kunstmatige schaarste nog geen kwart hiervan zouden opbrengen.
pi_119951528
quote:

[..]

Die 2500 voor de schoonmaker? Tja.... misschien met de ploegentoeslag wel.
Ik bedoel 100.000 kunnen lenen met 30k bruto per jaar.
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
  woensdag 5 december 2012 @ 12:28:53 #206
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119951806
quote:
19s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:20 schreef Guidetti het volgende:

[..]

Ik bedoel 100.000 kunnen lenen met 30k bruto per jaar.
Dat is toch een normaal bedrag?
Maximaal 80% lenen bij een koopsom van 3,5..4,5 maal je bruto inkomen.

Dat we zijn gaan denken dat 230k voor een rijtjescontainer normaal is geeft aan hoever we van de realiteit verwijdert geraakt zijn. De huidige zeepbel kan alleen stand houden met belachelijk goedkoop geld, aflossingsvrij EN gesubsidieerd lenen.

Vandaar dat 150k straks nog aan de hoge kant is voor een rijtjescontainer die moeten echt weer naar de 100k willen we het systeem niet gaan opblazen d.m.v. hyperinflatie.
  woensdag 5 december 2012 @ 12:30:06 #207
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119951854
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nu we je delirium weer gehad hebben weer ontopic
Ik neem nog even een lijntje als je het niet erg vindt :P
pi_119952065
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:18 schreef RemcoDelft het volgende:
Zie hier de laatste toevoegingen in die prijsklasse... Ik som even op:
-1 kamer voor 92k in Leiderdorp
-een afgeschreven portiekflat voor 125k in Utrecht
-een 80 jaar oud rijtjeshuis in Leeuwarden voor 99k
Allemaal stuk voor stuk objecten die zonder kunstmatige schaarste nog geen kwart hiervan zouden opbrengen.
http://www.funda.nl/koop/heel-nederland/115000+/sorteer-prijs-op/

Keus zat.
pi_119952823
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:28 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat is toch een normaal bedrag?
Maximaal 80% lenen bij een koopsom van 3,5..4,5 maal je bruto inkomen.

Dat we zijn gaan denken dat 230k voor een rijtjescontainer normaal is geeft aan hoever we van de realiteit verwijdert geraakt zijn. De huidige zeepbel kan alleen stand houden met belachelijk goedkoop geld, aflossingsvrij EN gesubsidieerd lenen.

Vandaar dat 150k straks nog aan de hoge kant is voor een rijtjescontainer die moeten echt weer naar de 100k willen we het systeem niet gaan opblazen d.m.v. hyperinflatie.
Rijtjes containers kun je al vinden vanaf 95k. Dan wel ex huur woning en slimmer kopen idee erbij en hoop opknap werk. Waarom dan een opgeknapte dan 180k moet opbrengen weet ik ook niet en zal het er zelf ook niet voorover hebben.
pi_119953560
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:07 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Raar dan dat een gemiddeld huis ongeveer 230/250 oplevert, volgens mij snap je de term gemiddeld niet
pi_119953811
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Raar dan dat een gemiddeld huis ongeveer 230/250 oplevert, volgens mij snap je de term gemiddeld niet
Die snap ik prima wat gemiddeld is, maar daar hebben we helemaal niks aan natuurlijk wat een gemiddeld huis kost. Moet je eerst gaan bedenken wat een gemiddeld huis is. Dan opdelen in sectoren want dat gemiddelde huis kost afhankelijk van waar het staat ook weer meer of minder.

Ik ben dit jaar verhuisd van een flatje (240k) naar een 2 onder 1 kap (240k) welke van die 2 is gemiddeld dan ????????
  woensdag 5 december 2012 @ 13:25:58 #212
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119953829
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:58 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Rijtjes containers kun je al vinden vanaf 95k. Dan wel ex huur woning en slimmer kopen idee erbij en hoop opknap werk. Waarom dan een opgeknapte dan 180k moet opbrengen weet ik ook niet en zal het er zelf ook niet voorover hebben.
Je gaat toch niet voor 95k een krot kopen? Het idee van een 'opknappertje' is echt zo zeepbel :{w

Zo'n woning moeten ze gewoon tegen de vlakte beuken en vervangen voor wat nieuwbouw. Nederlandse banken hebben al genoeg bouwvallen tegen de goudprijs op hun balansen staan :|W
pi_119954219
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Je gaat toch niet voor 95k een krot kopen? Het idee van een 'opknappertje' is echt zo zeepbel :{w

Zo'n woning moeten ze gewoon tegen de vlakte beuken en vervangen voor wat nieuwbouw. Nederlandse banken hebben al genoeg bouwvallen tegen de goudprijs op hun balansen staan :|W
Ik ga dat er ook zeker niet voor neerleggen. Met je eens gewoon slopen die zooi. Maar dan, cooperatie kan er niks nieuws neerzetten want geen geld, kopers kunnen niks zetten want geen lening probleem toch ???????
  woensdag 5 december 2012 @ 13:44:58 #214
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_119954476
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:37 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Ik ga dat er ook zeker niet voor neerleggen. Met je eens gewoon slopen die zooi. Maar dan, cooperatie kan er niks nieuws neerzetten want geen geld, kopers kunnen niks zetten want geen lening probleem toch ???????
Het probleem is dat men niet heeft afgeschreven (leer je toch mooi wel op school) en die troep voor enorme bedragen op de balans heeft laten staan. Tja... pas nu komen de lijken uit de kast... is altijd zo tijdens een crisis.
pi_119956276
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:44 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het probleem is dat men niet heeft afgeschreven (leer je toch mooi wel op school) en die troep voor enorme bedragen op de balans heeft laten staan. Tja... pas nu komen de lijken uit de kast... is altijd zo tijdens een crisis.
Tja als men gaat afschrijven zou je de huren omhoog moeten doen. Ik zou zeggen afschrijven in 30 jaar dan oppotten 30 jaar. Hadden de gemiddelde 60-er jaren huurwoningen nou mooi gesloopt kunnen worden. Maar nee dus, kopers trouwens ook niet. Over minder dan 20 jaar heb ik mijn huidige woning afbetaald. Een ieder die het dan zou willen kopen kan ik dan wel een mooi prijsje aanbieden. Dat kan men dan ook mooi doen met huizen van overledenen, 50% van overwarde huis verplicht reserveren voor herbouw ofzo. Zo kom je wel mooi van wat oude huisjes af denk ik zo.
pi_119957502
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:25 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Die snap ik prima wat gemiddeld is, maar daar hebben we helemaal niks aan natuurlijk wat een gemiddeld huis kost. Moet je eerst gaan bedenken wat een gemiddeld huis is. Dan opdelen in sectoren want dat gemiddelde huis kost afhankelijk van waar het staat ook weer meer of minder.

Ik ben dit jaar verhuisd van een flatje (240k) naar een 2 onder 1 kap (240k) welke van die 2 is gemiddeld dan ????????
Totale waarde van de verkochte huizen delen door aantal verkochte huizen
pi_119957576
Gemiddeld salaris is het gemiddelde salaris, ik weet dat je moeite hebt met lezen, maar begrijp je die term?
  woensdag 5 december 2012 @ 15:51:34 #218
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119959318
Diego voetbalfan: i.p.v. hier te zeiken kan je dit ook even bij het CBS opzoeken.
pi_119959620
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Totale waarde van de verkochte huizen delen door aantal verkochte huizen
Het is een tijd geleden dat ik les had in statistieken. Maar "dat van jou hierboven" zegt niks over waarde van wat voor huis dan ook. Wat RemcoDelft zegt kijk bij het CBS.
pi_119960542
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Diego voetbalfan: i.p.v. hier te zeiken kan je dit ook even bij het CBS opzoeken.
Zei ik zelf al hè, rond de 2500 bruto en 250k, dus moet je in Nederland ongeer 100 maanden sparen om een gemiddeld huis te kunnen kopen met een gemiddeld salaris

Maar aangezien jij nooit verder komt dan debielig persoonlijk te worden kan jij misschien de exacte cijfers opzoeken?

Verder wat zou een goede ratio zijn? Schat dat het nu een stuk beter is dan in 2008, dus is de betaalbaarheid beter
pi_119960579
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:01 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Het is een tijd geleden dat ik les had in statistieken. Maar "dat van jou hierboven" zegt niks over waarde van wat voor huis dan ook. Wat RemcoDelft zegt kijk bij het CBS.
Gemiddelde waarde is een cijfer dus zegt wel wat
pi_119961208
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Gemiddelde waarde is een cijfer dus zegt wel wat
1 is ook een cijfer en zegt zonder context helemaal niks. Bij huizen is 1 groot gemiddelde gewoon totaal waardeloos als getal. Leuk om te weten dat het naar benden gaat maar is dat dan omdat iedereen goedkopere huizen is gaan kopen of is dat omdat iedereen minder is gaan bieden en accepteren op eigenlijk duurdere huizen. Feit is wel er is minder betaald maar je weet niet waarom en waarop. Daarom dus uitspecificeren dan weet je pas wat. Dan nog even delen door het totale woonoppervlak en pas dan kun je ergens wat gaan vergelijken.
pi_119961841
Ik vroeg je niet naar je interpretatie, die is net zo irrelevant als je reacties
pi_119965615
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vroeg je niet naar je interpretatie, die is net zo irrelevant als je reacties
Stel dan ook niet zo'n stomme vraag van gemiddeld salaris tov gemiddeld huis. Van gemiddeld salaris kun je in ieder geval geen huis kopen van 240k. Tevens is dan de term gemiddeld huis NVT. Je vraag zou moeten zijn hoeveel hypotheek zou je dan eigenlijk moeten kunnen krijgen tov je loon. Hoe en wat voor huis het dan gaat worden is natuurlijk totaal niet van belang.

En oh ja schijnbaar is alleen jou mening van belang en die van de rest niet. Doe ff normaal zou ik zeggen.
pi_119966041
Ik vroeg je interpretatie niet of wat jij belangrijk vindt, ik vroeg met hoeveel keer je salaris in Nederland een gemiddeld huis kan kopen

Dus nu weer ontopic
pi_119967521
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 19:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vroeg je interpretatie niet of wat jij belangrijk vindt, ik vroeg met hoeveel keer je salaris in Nederland een gemiddeld huis kan kopen
Maar wonen er dan in een gemiddeld huis, alleenverdieners, 1,2 verdieners, 1,5 verdieners of 2 verdieners. En zo ja, waarom wil je dat dan perse afzetten tegen 1 gemiddeld salaris?

En heb je het dan over een gemiddeld koophuis, en dus het gemiddelde salaris van woningeigenaren, of tel je bv. ook de bijstandsgerechtigden mee, die geen fuck te maken hebben met het gemiddelde koophuis?

Vragen, vragen, vragen...
pi_119968094
Ja voor jou vooral veel vragen, blijf ze stellen, misschien leer je wat

Gemiddelde huizenprijs, lijkt me vrij duidelijk voor een normaal denkend mens
pi_119968569
Hier ga naar google.nl en tik het volgende in "hypotheek salaris verhouding" dan kom je erachter op het moment 4-6 maal je jaar salaris en wat voor huis je daar voor koopt is, zoals ik al eerder zei, niet van belang. Zolang de executie/WOZ waarde maar overeenkomt met hypotheek bedrag of dat dan gemiddeld is, lekker belangrijk.
pi_119968667
Ik vroeg niet hoeveel hypotheek je kan krijgen

Zou zeggen lees Het nog een keer en probeer het vooral te begrijpen

Kom op je kan het
pi_119968873
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 19:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja voor jou vooral veel vragen, blijf ze stellen, misschien leer je wat

Gemiddelde huizenprijs, lijkt me vrij duidelijk voor een normaal denkend mens
Als het zo duidelijk is, waarom vraag je het dan? :D
pi_119969134
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 19:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vroeg niet hoeveel hypotheek je kan krijgen

Zou zeggen lees Het nog een keer en probeer het vooral te begrijpen

Kom op je kan het
Dan gaat jou vraag nergens over. Je kan in een huis wonen van 500k met een loon van 1500 bruto. Je kunt het alleen niet kopen. De verhouding loon - huis kopen gaat aan de hand van de hypotheek en hoeveel eigen geld je hebt. Ook al verdien je 6k bruto, geen hypotheek, geen eigen geld dan kun je nog niet eens een huis kopen van 7k gewoon omdat je het niet hebt.
pi_119970913
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 20:05 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Dan gaat jou vraag nergens over. Je kan in een huis wonen van 500k met een loon van 1500 bruto. Je kunt het alleen niet kopen. De verhouding loon - huis kopen gaat aan de hand van de hypotheek en hoeveel eigen geld je hebt. Ook al verdien je 6k bruto, geen hypotheek, geen eigen geld dan kun je nog niet eens een huis kopen van 7k gewoon omdat je het niet hebt.
Ik vraag helemaal niet of je het kan kopen

[ Bericht 2% gewijzigd door sitting_elfling op 05-12-2012 21:13:22 (Zwakzinnig is op de man spelen ..) ]
pi_119970931
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 19:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als het zo duidelijk is, waarom vraag je het dan? :D
Omdat een vraag is
pi_119974327
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 20:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Omdat een vraag is
Akkoord. In dat geval is het antwoord op je vraag of een ratio van 100 normaal is: ja.
pi_119974709
Vind ik niet, eerst maar eens 15% meer van de prijs af en dan in 2015 kopen

Voldoende landen waar de ratio 60-70 is
pi_119976113
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 21:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zolang jij niet kunt aangeven wat je met een gemiddeld salaris bedoelt, en wat een gemiddelde huizenprijs inhoudt, is die ratio die jij aangeeft net zoveel waard als mijn antwoord... _O-

quote:
Waarom ga je daar dan niet gewoon wonen, als NL toch geen meerwaarde voor je heeft... :?
pi_119977008
Ik woon al in Nederland
pi_119977075
Gemiddeld salaris en een gemiddeld huis

Dat bedoel ik er mee

Misschien lesje Nederlands volgen?
pi_119977348
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 22:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gemiddeld salaris en een gemiddeld huis
Het gemiddelde salaris kan gemiddeld zijn gemiddelde huis prima betalen. Dus ja, die ratio van 100 is prima.
pi_119977517
Waarom is een ratio van 100 prima?

Hoe is dat bij onze buurlanden?
pi_119977669
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 22:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom is een ratio van 100 prima?
Daarom: Het gemiddelde salaris kan gemiddeld zijn gemiddelde huis prima betalen. Dus ja, die ratio van 100 is prima.

quote:
Hoe is dat bij onze buurlanden?
Geen idee, en zolang jij geen idee hebt wat je zelf bedoelt met een gemiddeld salaris en een gemiddelde huizenprijs kan ik dat ook niet vergelijken. En jij ook niet.
pi_119979687
Gemiddeld salaris is een gemiddeld salaris

Gemiddeld huisje een gemiddeld huis

Zo nu kan je reageren
pi_119979905
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 23:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gemiddeld salaris is een gemiddeld salaris
Dat zeg jij nou wel, maar ik vraag me af of je stiekum niet in de war bent met een modaal salaris.

Maar goed, als jij zelf al niet fatsoenlijk kunt uitleggen wat je met een gemiddeld salaris en gemiddeld huis bedoeld, dan wordt het een beetje koffiedik kijken voor ieder ander dan jijzelf. :X
pi_119980275
Alleen al de berekening gemiddeld inkomen, gemiddeld inkomen niet werkenden, gemiddeld inkomen werkenden, modaal inkomen zitten al aardige verschillen in 22100, 18400, 34600, 33000.
Wat ik dus de hele tijd al zeg, hoe bereken je je spul, specificatie graag dus.

Dus gemiddeld salaris is niet zomaar gemiddeld salaris en voor huizen geld dat net zo.
pi_119980660

[ Bericht 100% gewijzigd door sitting_elfling op 06-12-2012 01:39:42 (Sinterklaas wil vriendelijkheid op 5 december) ]
pi_119983497
Persoonlijke aanvallen zijn nergens voor nodig. Discussieren over voetbal ook niet, dat kan ergens anders :). Als er fatsoenlijk gepraat kan worden in een beleggingstopic kan dat ook hier.
pi_119985839
quote:
'Sluit woningen studenten uit van huurmaatregelen'

AMSTERDAM - Studentenwoningen moeten uitgezonderd worden van de maatregelen die het kabinet neemt met betrekking tot de nieuwe vaststelling van huurprijzen.

Hiervoor pleit Tweede Kamerlid Linda Voortman (GroenLinks) tegenover NU.nl.

Voortman vreest dat de nieuwe maatregelen van het kabinet er toe zullen leiden dat er minder studentenwoningen worden gebouwd, terwijl er al een tekort aan dergelijke woningen is.

Daling

In het regeerakkoord is afgesproken de huurprijs van woningen te baseren op 4,5 procent van de WOZ-waarde. Door de relatief lage WOZ-waarde van studentenwoningen leidt dit in veel gevallen tot een flinke huurprijsdaling, zo licht Jan Benschop, directeur van studentwoningcorporatie DUWO toe aan NU.nl.

"De huurprijs van een studentenwoning van de campus Uilenstede in Amstelveen daalt door de nieuwe regeling van 189 naar 80 euro per maand. Het zijn kolossale en desastreuze maatregelen. Studenthuisverhuurders gaan op deze manier failliet", aldus Benschop.

Bouw

Door deze inkomstendaling komt de bouw van nieuwe studentenwoningen in het gedrang, zo waarschuwt GroenLinks.

Zo maakte Duwo onlangs al bekend door de plannen de bouw van nieuwe studentenflats, zoals de bouw van een flat met 520 woningen in Delft, te moeten annuleren. Ook in Groningen en Leiden is de bouw van studentenwoningen opgeschort.

"Als deze kabinetsmaatregelen doorgaan wordt het nog veel moeilijker om een studentenkamer te vinden. Het kabinetsbeleid om huren meer marktconform te behandelen dreigt dramatisch uit te pakken voor studenten", zo stelt Voortman.

Bodem

Het Tweede Kamerlid heeft minister Stef Blok (Wonen) gevraagd om een berekening te maken van de budgettaire gevolgen van door hen voorgestelde uitzondering van studentenwoningen. Ook vraagt Voortman zich af of de gevolgen van de maatregelen door het ministerie wel waren voorzien.

DUWO zelf voert als oplossing aan om een bodem in de WOZ-waarde vast te leggen, waarbij de waarde van woningen minimaal op 125.000 euro word vastgelegd. "Op die manier kunnen we maximaal 470 euro huur per maand vragen", aldus Benschop.
Dat zelfs groen links inziet dat de woz maatregel ten opzichte van de huur ook niet in alle verhuursectoren echt goed gaat functioneren. :D
  donderdag 6 december 2012 @ 09:04:02 #248
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119986015
Benschop van DUWO, toen ik als student via die club huurde was het clubje gruwelijk gehaat onder ALLE huurders die ik kende! Stomweg vanwege gigantisch wanbeleid op zeer veel punten bij DUWO. Werkelijk alles ging fout, en dat proberen ze de huurders in de schoenen te schuiven, tot aan deurwaarders aan toe. Maar dat is ze (bij mij in ieder geval) niet gelukt.

Linda Voortman brengt het leuk: "er worden anders geen studentenwoningen meer gebouwd", maar het komt er simpelweg op neer dat ze geen huurverlagingen dulden! Studenten mogen dus geen voordeeltje hebben, daar komt het op neer.
Dit maakt 1 ding duidelijk: De 4.5% WOZ-waarde is bedoeld voor het verhogen van huren die daar onder zitten, niet andersom. Meten met twee maten dus...
Als 4.5% WOZ een verlaging van 189 naar 80 euro inhoudt, zit het nu op 10,6% WOZ-waarde. Oftewel dat zou inderdaad behoorlijk omlaag moeten en kunnen, waarom zou een kamer die 20.000 euro kost om te bouwen zo duur mogelijk verhuurd moeten worden aan mensen die ver onder het minimum leven?

quote:
Het kabinetsbeleid om huren meer marktconform te behandelen dreigt dramatisch uit te pakken voor studenten", zo stelt Voortman.
Nou nou wat een drama voor die studenten, als de kamerhuur van 189 naar 80 euro gaat! Ideaal voor de huidige studenten, en qua nieuwbouw, ach, als je meer huur wilt zal je wat minder goedkoop moeten bouwen. Dit gaat over de bestaande gevallen die worden uitgemolken.
Tenslotte is er voor de woningcorporatie in het nieuwe geval geen verschil tussen een studentenwoning van 125k bouwen en een sociale huurwoning voor een steuntrekker voor diezelfde prijs neerzetten.

quote:
"Op die manier kunnen we maximaal 470 euro huur per maand vragen", aldus Benschop.
Voor een kamer of container! :X :X Terugverdientijd <10 jaar, daarna gaat de winst lopen!

*edit*: Als studentenkamers 20k waard zijn, verkoop ze dan, haal die schatrijke tussenhandelwoningcorporatiedirecteurtjes er tussenuit, en laat die student (of z'n ouders) 400 euro per jaar aan rente betalen! Zelfs bij een halvering in waarde is dat nog goedkoper dan 5 jaar huren.

[ Bericht 5% gewijzigd door RemcoDelft op 06-12-2012 10:15:37 ]
pi_119987205
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 08:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat zelfs groen links inziet dat de woz maatregel ten opzichte van de huur ook niet in alle verhuursectoren echt goed gaat functioneren. :D
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat er weer 180.000 armen bijgekomen zijn in Nederland, mede dankzij het fantastische beleid van het stelletje fantasten in Den Haag. Lastenverzwaring is niet de oplossing waarmee we de crisis gaan bestrijden. Duurzaam investeren en ontschulden wel.

Het verhogen van de huren is gewoon een schandalige maatregel die enkel tot doelstelling heeft om ook de huren tot zeepbel niveau op te trekken, dat staat loodrecht op het doel tot lastenverlaging om zodoende de economie te stimuleren. Dit beleid leid gegarandeerd tot een verdere neerwaartse trend.
pi_119987502
Nederlandse politici doen er werkelijk alles aan om de economie verder kapot te maken want de huizenprijzen mogen immers niet dalen! Want als de banksters moeten afboeken op het vastgoed dan valt de bank.
Laat maar vallen want het komt er toch wel van het geeft niet of je van de bank 'rent'.
De waarde van het vastgoed is onbekend, misschien wel heel veel lager dan gewend :P
pi_119987562
Maar een kamer huren voor 80 euro dat wilt elke student wel en is totaal niet realistisch dat kan natuurlijk iedere malloot op 2 vingers natellen. De 20 jaar geleden dat ik een kamer huurde kost dat object omgerekend al 190 euro (incl gwl) voor 16m^2 en dat waren toendertijd normale prijzen in eindhoven. En dat was ook nog eens na een leuk traject bij de huurcommisie met het hele huis iedereen heeft er toen gemiddel ongeveer 50 euro per maand af gekregen. Maar de intimidatie door een huisbaas die over de zeik was waren ook niet mis( stoppen uit de kast draaien en die dan op slot doen, bedriegingen, de keuken op slot draaien, enz...) . Die huisbaas was door zo'n instantie als direct wonen ook verkeerd voorgelicht met wat hij maximaal kon vragen per kamer. Scheelde hem ook 500 euro per maand in dat huis met 10 kamers.
  donderdag 6 december 2012 @ 10:20:29 #252
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119987620
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 10:17 schreef Basp1 het volgende:
Maar een kamer huren voor 80 euro dat wilt elke student wel en is totaal niet realistisch dat kan natuurlijk iedere malloot op 2 vingers natellen.
Maar tienduizenden euro's per kamertje winst maken als woningcorporatie ten koste van studenten is niet de oplossing! Als dat geld nou gebruikt zou worden voor voldoende nieuwbouw zou er nog wat voor te zeggen zijn, maar ook dat is niet geval.

Aan de andere kant wordt er bij koop nog steeds geadverteerd met maandlasten die lager zijn dan wat veel studenten voor hun kamertje betalen... Ook dat is niet realistisch en zou volledig op de schop moeten.

Klein voorbeeldje: 2 ton hypotheek, 4% rente, 52% aftrek ==> 320 euro per maand aflossingsvrij.
Er zijn genoeg studenten die meer betalen voor een kamertje. Je bent het toch met me eens dat die verhouding ook compleet zoek is, terwijl de rijkere partij hier subsidie belastingvoordeel bij krijgt?
pi_119987653
quote:
Brinkman weg als voorzitter Bouwend Nederland

Elco Brinkman treedt volgend jaar terug als voorzitter van Bouwend Nederland. De leden van de brancheorganisatie worden vandaag geïnformeerd. Dit staat in het blad Cobouw.

“Ik ga niet weg omdat ik 65 word, maar ik vind het wel een goed ijkmoment om te zeggen: ik leef wel heel intensief en ik heb ook kleinkinderen waar ik meer aandacht aan wil besteden”, zegt Brinkman in een interview met Cobouw dat vandaag wordt gepubliceerd.

Brinkman is sinds 2004 voorzitter van de belangenorganisatie van de bouwbranche. Bouwend Nederland ontstond acht jaar geleden na een fusie van het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (waarvan Brinkman toen al voorzitter was), BouwNed, VIANED, Bolegbo-vok, vocBetonbouw en WRI.

Brinkman is in de Eerste Kamer fractievoorzitter namens het CDA. Hij is ook onder meer voormalig minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur.

bron: NVM.nl
Meer opa-tijd voor deze man, het is hem gegund :Y

Zo... weer een dinosauriër die ten tijde van de huizen-boom geen enkel talent aan de dag hoefde te leggen die naar het museum word afgevoerd... Goed bezig ^O^

Hopelijk komt er nu eens iemand aan zet die wel een verrassende nieuwe kijk op de zaak heeft en niet de hele tijd zit te zeuren om nog meer douceurtje en subsidiemaatregelen voor de bouwsector.

Hopelijk iemand die de leden aanmoedigt om te innoveren en te bouwen naar de wensen van de mensen.
pi_119987703
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 10:17 schreef Basp1 het volgende:
Maar een kamer huren voor 80 euro dat wilt elke student wel en is totaal niet realistisch dat kan natuurlijk iedere malloot op 2 vingers natellen. De 20 jaar geleden dat ik een kamer huurde kost dat object omgerekend al 190 euro (incl gwl) voor 16m^2 en dat waren toendertijd normale prijzen in eindhoven. En dat was ook nog eens na een leuk traject bij de huurcommisie met het hele huis iedereen heeft er toen gemiddel ongeveer 50 euro per maand af gekregen. Maar de intimidatie door een huisbaas die over de zeik was waren ook niet mis( stoppen uit de kast draaien en die dan op slot doen, bedriegingen, de keuken op slot draaien, enz...) . Die huisbaas was door zo'n instantie als direct wonen ook verkeerd voorgelicht met wat hij maximaal kon vragen per kamer. Scheelde hem ook 500 euro per maand in dat huis met 10 kamers.
Hoe is dat recalcitrante gedrag van de huisbaas dan uiteindelijk ten einde gekomen?
pi_119987706
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 10:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar tienduizenden euro's per kamertje winst maken als woningcorporatie ten koste van studenten is niet de oplossing! Als dat geld nou gebruikt zou worden voor voldoende nieuwbouw zou er nog wat voor te zeggen zijn, maar ook dat is niet geval.
Nou hebben ze het over de uilenstede in wageningen (dat zijn toch die flats met elke een eigen kroeg onderin :D ) en als er volgens mij 1 studentenstad was toendertijd waar het aanbod in kamers redelijk goed was , dan was het wel wageningen.
  donderdag 6 december 2012 @ 10:25:49 #256
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119987745
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 10:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou hebben ze het over de uilenstede in wageningen (dat zijn toch die flats met elke een eigen kroeg onderin :D ) en als er volgens mij 1 studentenstad was toendertijd waar het aanbod in kamers redelijk goed was , dan was het wel wageningen.
In dat geval is er geen probleem voor toekomstige studenten, en kan er gewoon max. 4.5% WOZ worden opgelegd.
pi_119987755
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 10:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die boertjes willen natuurlijk ook even gezellig met elkaar een pilsje drinken als ze van het land af of uit de stal komen :7
Lijkt mij superhandig zo'n kroeg onder in de flat, moeten ze eigenlijk subsidie op krijgen via veilig verkeer Nederland :P
pi_119988563
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 10:24 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Hoe is dat recalcitrante gedrag van de huisbaas dan uiteindelijk ten einde gekomen?
Hij heeft zich toch neergelegd bij de uitspraak van de huurcommisie, en werd nogal gek van het feit dat hij wel de keuken kon aflsuiten maar we deze dan toch gewoon weer uit de scharnieren tilden, vervolgens plaatste hij dievenklauwen in de keukendeur, die we weer doorzaagden met een ijzezaagje om toch te kunnen koken. :D

Misschien dat hij ook nog de politie aan zijn deur heeft gehad aangezien we ook verschillende meldingen daar gedaan hebben.
  donderdag 6 december 2012 @ 11:36:07 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_119989855
Plaatjes update:

Aangezien ik deze plaatjes regelmatig update met data van het CBS voldoen ze imo aan de definitie van "nieuws" en zijn één of meer van deze plaatjes wellicht materiaal voor de OP.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_119990409
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 11:36 schreef SeLang het volgende:
Plaatjes update:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Aangezien ik deze plaatjes regelmatig update met data van het CBS voldoen ze imo aan de definitie van "nieuws" en zijn één of meer van deze plaatjes wellicht materiaal voor de OP.
Hoe zijn die berekend ? Ik kom met de cijfers van het CBS op een daling van 15,5 % vanaf de top.
En daar komt inflatiecorrectie nog bovenop.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 6 december 2012 @ 11:56:00 #261
78918 SeLang
Black swans matter
pi_119990505
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Hoe zijn die berekend ? Ik kom met de cijfers van het CBS op een daling van 15,5 % vanaf de top.
En daar komt inflatiecorrectie nog bovenop.
Dit zijn grafieken van de gemiddelde prijs. Wellicht gebruik jij een prijsindex?
Mijn reisverslagen
pi_119990544
Ziet er goed uit SeLang, de 'knik' geeft goed weer dat de bubble op de threshold staat. Deze bubble gaat in 2013 definitief klappen, er is geen weg meer terug.
pi_119991031
quote:
AMSTERDAM - De plannen van het kabinet om de woningmarkt in beweging te krijgen, zullen pas op de lange termijn resultaat hebben.
http://www.nu.nl/geldzake(...)-verder-in-2013.html
  donderdag 6 december 2012 @ 12:24:19 #264
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_119991247
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 11:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ziet er goed uit SeLang, de 'knik' geeft goed weer dat de bubble op de threshold staat. Deze bubble gaat in 2013 definitief klappen, er is geen weg meer terug.
2013, niet in 2008?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_119991315
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:24 schreef Sjabba het volgende:

[..]

2013, niet in 2008?
Nee... in 2008 waren er nog doodleuk mensen die de hoofdprijs betaalden. Zelfs anno 2012 staat er nog een heel legertje mensen klaar die hun nek door de strop willen steken omdat ze nog graag willen profiteren van extra belastingontwijking. 2013 word het jaar van zeer ernstige huizenprijs deflatie ^O^
  donderdag 6 december 2012 @ 12:28:55 #266
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_119991361
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:26 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nee... in 2008 waren er nog doodleuk mensen die de hoofdprijs betaalden. Zelfs anno 2012 staat er nog een heel legertje mensen klaar die hun nek door de strop willen steken omdat ze nog graag willen profiteren van extra belastingontwijking. 2013 word het jaar van zeer ernstige huizenprijs deflatie ^O^
Ok, dat zei je toen ook al. Dat er niemand meer in gaat trappen, oogballen, geen HRA meer en ander gejank. Houd daar eens mee op zeg...

Blijf bij de feiten.
and made it rain upward
  donderdag 6 december 2012 @ 12:29:03 #267
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119991367
quote:
Niet zo gek: kopers wachten af zolang de prijzen dalen. Des te meer reden voor de overheid om te stoppen met "pappen en nathouden"! Als de overheid dat in 2008 niet gedaan had, waren de prijzen in elkaar geklapt en hadden starters in 2009 voor de helft van de huidige prijzen alweer mee kunnen doen aan de markt.
pi_119991473
Maar de maatregelen die de overheid genomen heeft om de HRA ver in te perken is blijkbaar dus nog niet genoeg voor de doemdenkers hier, die willen gewoon dat er heel veel mensen een groot financieel probleem krijgen alleen om hun gelijk te krijgen en als ze genoeg gespaard te hebben voor zichzelf een koopje te kunnen vinden. Waar is de rationele en sociale kant van NL gebleven waar we een ieder het licht in de ogen gunnen ipv een compleet chaos wensen te creeren.
pi_119991481
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:28 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ok, dat zei je toen ook al. Dat er niemand meer in gaat trappen, oogballen, geen HRA meer en ander gejank. Houd daar eens mee op zeg...

Blijf bij de feiten.
Goed.... in 2008 is de blow off fase ingezet, je zou mogen stellen dat de zeepbel begonnen is met de leegloop.

Kijk dit plaatje nog even en projecteer het over de eerste grafiek van SeLAng:

Even mentaal spelen met de horizontale as en je hebt een goed beeld van wat waarschijnlijk voorbij de horizon ligt :)
  donderdag 6 december 2012 @ 12:39:27 #270
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119991696
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:32 schreef Basp1 het volgende:
Maar de maatregelen die de overheid genomen heeft om de HRA ver in te perken is blijkbaar dus nog niet genoeg voor de doemdenkers hier, die willen gewoon dat er heel veel mensen een groot financieel probleem krijgen alleen om hun gelijk te krijgen en als ze genoeg gespaard te hebben voor zichzelf een koopje te kunnen vinden. Waar is de rationele en sociale kant van NL gebleven waar we een ieder het licht in de ogen gunnen ipv een compleet chaos wensen te creeren.
De HRA wordt NAUWELIJKS beperkt. 0.5% per jaar van het toptarief zorgt ervoor dat het over tientallen jaren nog steeds een zeer grote invloed op de markt heeft.
Daarbij is HRA zelf helemaal niet zo'n probleem, het probleem is het opblazen van prijzen door schaarste en steeds-meer-lenen. Max. 80% hypotheken op max. anderhalf salaris zou dat aardig oplossen, terwijl minder dure grond de andere kant aanpakt.

En wat die "complete chaos" betreft: dat is ontstaan toen mensen 7 keer hun jaarsalaris mochten lenen om aflossingsvrij prijzen op te drijven. Niet de boel omdraaien he!
pi_119991723
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:29 schreef RemcoDelft het volgende:
en hadden starters in 2009 voor de helft van de huidige prijzen alweer mee kunnen doen aan de markt.
OK, dus volgens jou kunnen starters dan in 2013 a 2014 voor de helft van de prijzen van 2008 kopen? Zal mij benieuwen. :D
  donderdag 6 december 2012 @ 12:40:51 #272
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119991747
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

OK, dus volgens jou kunnen starters dan in 2013 a 2014 voor de helft van de prijzen van 2008 kopen? Zal mij benieuwen. :D
Nee, die overheidsmaatregelen zijn nog steeds van kracht. Het wordt slechts zeer langzaam beperkt.
pi_119991831
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Nee, die overheidsmaatregelen zijn nog steeds van kracht. Het wordt slechts zeer langzaam beperkt.
Nou wat mij betreft gaat het zo prima. Zal mijn tijd allemaal wel duren. :Y Wat mij betreft hoeven niet 1 miljoen huishoudens in de problemen te komen zodat er wat starters goedkoper kunnen instappen.
pi_119991873
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:39 schreef RemcoDelft het volgende:

De HRA wordt NAUWELIJKS beperkt. 0.5% per jaar van het toptarief zorgt ervoor dat het over tientallen jaren nog steeds een zeer grote invloed op de markt heeft.

Ik zie de beperking van hypotheek varianten waarop HRA van toepassing is toch ook als een zeer grote verandering en dus ook beperking.

Of mensen nu een 100% aflossingsvrije hypotheek af sluiten, of een compleet aflossende annuitaire hypotheek dat scheelt even met mijn dikke duim 3% extra aflossen per jaar, dus 5% rente + 3% = 8% kosten per jaar, tegen alleen 5% rente per jaar, is toch een verschil van 60% in financierings kosten.
pi_119991973
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou wat mij betreft gaat het zo prima. Zal mijn tijd allemaal wel duren. :Y Wat mij betreft hoeven niet 1 miljoen huishoudens in de problemen te komen zodat er wat starters goedkoper kunnen instappen.
Vanmorgen op de radio: Nederland heeft er weer 180.000 'armen' bij, totaal nu 1 miljoen.

Daar gaan echt nog wel 1 miljoen mensen bijkomen de komende jaren, want deze crisis gaat nu pas een beetje op 'volle toeren' komen.
pi_119992029
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
Daar gaan echt nog wel 1 miljoen mensen bijkomen de komende jaren, want deze crisis gaat nu pas een beetje op 'volle toeren' komen.
Daarom. 1 miljoen lijkt me meer dan genoeg. Ik zie het nut er niet van in om daar 2 miljoen van te maken zodat jij eindelijk een huisje kan kopen.
pi_119992050
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik zie de beperking van hypotheek varianten waarop HRA van toepassing is toch ook als een zeer grote verandering en dus ook beperking.

Of mensen nu een 100% aflossingsvrije hypotheek af sluiten, of een compleet aflossende annuitaire hypotheek dat scheelt even met mijn dikke duim 3% extra aflossen per jaar, dus 5% rente + 3% = 8% kosten per jaar, tegen alleen 5% rente per jaar, is toch een verschil van 60% in financierings kosten.
3% van 230k is toch zo'n 6900 euro per jaar en die mag je in tegenstelling tot de HRA niet tegen maximaal 52% aftrekken. 575 euri in de maand, 30 jaar lang.... plotseling is een rijtjescontainer niet meer zo voordelig als ooit gelooft.
pi_119992098
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
3% van 230k is toch zo'n 6900 euro per jaar en die mag je in tegenstelling tot de HRA niet tegen maximaal 52% aftrekken. 575 euri in de maand, 30 jaar lang.... plotseling is een rijtjescontainer niet meer zo voordelig als ooit gelooft.
Ja, doei. Als je 6900 aflost per jaar, dan daalt het elk jaar he... Dan kun je dus mooi de bespaarde rente de plaats in laten nemen van je aflossing.

EDIT: En over 30 jaar betaal je voor een normale huurwoning 1800,- per maand

[ Bericht 4% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 06-12-2012 13:00:55 ]
pi_119992154
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Daarom. 1 miljoen lijkt me meer dan genoeg. Ik zie het nut er niet van in om daar 2 miljoen van te maken zodat jij eindelijk een huisje kan kopen.
Blijkbaar zijn sommmigen te sociaal ingesteld en moeten we verharden tot een echt klootzakken die niemand het licht in de ogen gunnen zolang maar je eigen behoefte voldaan kan worden. Misschien gaat dat ook niet lukken maar dan gaan we maar met zijn allen ten onder een erg fatalistische insteek hoor.
  donderdag 6 december 2012 @ 12:52:41 #280
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_119992162
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:49 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

_O-

Houd nou eens op zeg....
and made it rain upward
  donderdag 6 december 2012 @ 12:53:06 #281
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119992178
quote:

[..]

Als ik de kopers hier in het topic hoor, maakt het toch helemaal niet uit als je huisje met hypotheekschuld opeens nog maar 5 euro waard is?
pi_119992217
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Als ik de kopers hier in het topic hoor, maakt het toch helemaal niet uit als je huisje met hypotheekschuld opeens nog maar 5 euro waard is?
Voor mij niet. Voor 1 miljoen (schatting) andere huishoudens wellicht wel. Die willen wellicht ooit nog eens verhuizen. (Of simpelweg hun hypotheek oversluiten...)
  donderdag 6 december 2012 @ 12:56:04 #283
78918 SeLang
Black swans matter
pi_119992291
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:47 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Vanmorgen op de radio: Nederland heeft er weer 180.000 'armen' bij, totaal nu 1 miljoen.

Zijn dat van die mensen die met een sigaret in de mond (¤5 per pakje ofzo) met de auto naar de voedselbank komen of echte hongernegertjes die onder een stuk plastic wonen en niks te vreten hebben?
Mijn reisverslagen
pi_119992448
quote:

[..]

Reken dan ook eens uit hoeveel huur je in die 30 jaar kwijt zult zijn en na die 30 jaar ook zal mogen blijvben betalen ipv een afgelost hypotheek te hebben.

Verder betaal je voor een rijtjescontainer niet veel meer als de oud ijzer prijs. Of heb je weer kennissen die blijkbaar de gemiddelde huizenprijs waar je het over hebt betaald hebben voor de goedkopere objecten.
pi_119992712
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:59 schreef Basp1 het volgende:

Reken dan ook eens uit hoeveel huur je in die 30 jaar kwijt zult zijn en na die 30 jaar ook zal mogen blijvben betalen ipv een afgelost hypotheek te hebben.
Maakt het wat uit dan of je huurt van de bank of van een verhuurder? Ja.... dat maakt uit... als je huurt van de bank word je gesubsidieerd en als je huurt van een corporatie en netjes je belastingen betaald word je weggezet als een vuige parasiet :7
Sparen of aflossen kan je beiden, maar waar de lener aflost in stenen kan de huurder sparen in fiat of PM.

quote:
Verder betaal je voor een rijtjescontainer niet veel meer als de oud ijzer prijs. Of heb je weer kennissen die blijkbaar de gemiddelde huizenprijs waar je het over hebt betaald hebben voor de goedkopere objecten.
Rijtjescontainers zouden best wel eens kunnen afwaarderen tot grondprijs + schrootprijs :o
pi_119992923
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 13:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Maakt het wat uit dan of je huurt van de bank of van een verhuurder? Ja.... dat maakt uit... als je huurt van de bank word je gesubsidieerd en als je huurt van een corporatie en netjes je belastingen betaald word je weggezet als een vuige parasiet :7
Sparen of aflossen kan je beiden, maar waar de lener aflost in stenen kan de huurder sparen in fiat of PM.

Moet je nu echt wederom in een slachtoffer rol kruipen?

Ja het is bizar dat er zoveel mensen in sociale huurwoningen zitten, en dan is het logisch gevolg daarvan dat je mensen die niet tot de doelgroep horen van sociale huurwoningen uit die markt probeert te drukken. Als je particulier huurt met een bovenmodaal salaris wordt je ook geen scheefhuurder genoemd.

Waar de huruder jaarlijks zijn huurverhoging voor de kiezen krijgt en dus niet jaarlijks meer kan gaan sparen in tegenstelling tot de aflossende koper die jaarlijks juist minder rentelasten krijgt dus meer kan aflossen.
pi_119993140
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 13:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Moet je nu echt wederom in een slachtoffer rol kruipen?

Ja het is bizar dat er zoveel mensen in sociale huurwoningen zitten, en dan is het logisch gevolg daarvan dat je mensen die niet tot de doelgroep horen van sociale huurwoningen uit die markt probeert te drukken. Als je particulier huurt met een bovenmodaal salaris wordt je ook geen scheefhuurder genoemd.
Als je niet koopt met een dikke leensubsidie word je ook geen scheeflener genoemd en hoef je ook niet te gaan stemmen op een 1 issue partij als de VVD die zweert van de HRA af te blijven.

quote:
Waar de huruder jaarlijks zijn huurverhoging voor de kiezen krijgt en dus niet jaarlijks meer kan gaan sparen in tegenstelling tot de aflossende koper die jaarlijks juist minder rentelasten krijgt dus meer kan aflossen.
Die huurder is sowieso genaaid omdat ze geen leensubsidie krijgt en wel vermogensrendementsheffing moet betalen over zijn spaartegoeden. Dus dat kan er dan ook nog wel bij.
pi_119993641
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 11:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit zijn grafieken van de gemiddelde prijs. Wellicht gebruik jij een prijsindex?
Ik gebruik idd de prijsindex alle woningen.
Extrapoleer ik die met de cijfers van de banken dan zijn de prijzen vanaf 2008 in 2014 met 36% gedaald. Inflatiegecorigeerd.

is dat andromeda trouwens van jouw .
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_119993749
quote:

[..]

Dus jij vind dat deze mensen een 'bail-out' verdienen? Wie domme dingen doet hoeft niet op de blaren te zitten? Mensen die niet mee willen doen met het doen van domme dingen moeten de rekening van het feestje maar even betalen?

Die miljoen gezinnen waar jij het over hebt (mogelijk zijn het meer of minder) moeten gewoon de gevolgen van hun handelen accepteren en er mee leren leven. Niet omdat ik 'lekker goedkoop' wil wonen maar omdat zij DOMME DINGEN hebben gedaan door te investeren in een vastgoed zeepbel.
pi_119993848
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 13:34 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dus jij vind dat deze mensen een 'bail-out' verdienen? Wie domme dingen doet hoeft niet op de blaren te zitten? Mensen die niet mee willen doen met het doen van domme dingen moeten de rekening van het feestje maar even betalen?
Nee, die mensen krijgen nu geen bailout, ze krijgen alleen niet de straf die jij in gedachten hebt. Feitelijk klaag je omdat JIJ geen bailout krijgt.
pi_119993927
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 13:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, die mensen krijgen nu geen bailout, ze krijgen alleen niet de straf die jij in gedachten hebt. Feitelijk klaag je omdat JIJ geen bailout krijgt.
Ik klaag omdat ik geen subsidie krijg, ik wil ook een huurpenningensubsidie als mijn huur 'markconform' moet worden :Y
pi_119993997
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 13:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik klaag omdat ik geen subsidie krijg, ik wil ook een huurpenningensubsidie als mijn huur 'markconform' moet worden :Y
Jij kiest er toch zelf voor om geen gebruik te maken van je recht op HRA? Je huisbaas trekt de rentekosten en het onderhoud ook al af, als jij dan ook nog eens gaat aftrekken moet er voor je woning dus dubbel aftrek worden betaald. Koop hem dan gewoon.
pi_119994620
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 13:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jij kiest er toch zelf voor om geen gebruik te maken van je recht op HRA? Je huisbaas trekt de rentekosten en het onderhoud ook al af, als jij dan ook nog eens gaat aftrekken moet er voor je woning dus dubbel aftrek worden betaald. Koop hem dan gewoon.
De bank trekt de rentekosten toch ook gewoon af? Dus waarom krijgen leners dan een renteaftrek?
pi_119994954
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 14:01 schreef ComplexConjugate het volgende:
De bank trekt de rentekosten toch ook gewoon af? Dus waarom krijgen leners dan een renteaftrek?
Kan me vergissen hoor, maar de rente die ik betaal zijn inkomsten voor de bank. Dat ze daar de kosten die ze ervoor moeten maken mogen aftrekken is niet meer dan volstrekt normaal.

Jouw huur is zo laag omdat je huisbaas zijn kosten kan aftrekken. Schrap dat en je huur gaat een tikje omhoog.
pi_119995062
quote:
5s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zijn dat van die mensen die met een sigaret in de mond (¤5 per pakje ofzo) met de auto naar de voedselbank komen of echte hongernegertjes die onder een stuk plastic wonen en niks te vreten hebben?
dat dus, ik geloof er geen fuck van. wel arm, maar wel de nieuwste iphone enzo.
pi_119995204
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 14:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kan me vergissen hoor, maar de rente die ik betaal zijn inkomsten voor de bank. Dat ze daar de kosten die ze ervoor moeten maken mogen aftrekken is niet meer dan volstrekt normaal.

Jouw huur is zo laag omdat je huisbaas zijn kosten kan aftrekken. Schrap dat en je huur gaat een tikje omhoog.
De huur die ik betaal - de rentekosten (heeft de bankster ook hè) zijn de inkomsten van de verhuurder, dus waarom mag ik die niet aftrekken?
pi_119995263
Ooh... en ik heb ook nog een 'huurschuld' maar volgens de overheid is dat geen schuld waarvan je de kosten mag aftrekken.

Huurschuld != schuld, nee het is gewoon de kostprijs van het wonen.

Wonen kost geld en dat gaat een hele generatie scheefleners weer eens leren :P
pi_119995884
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 14:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
De huur die ik betaal - de rentekosten (heeft de bankster ook hè) zijn de inkomsten van de verhuurder, dus waarom mag ik die niet aftrekken?
Omdat je huisbaas dat al doet. Zijn rentekosten zijn weer de inkomsten van de bank. Je kunt niet 2 x dezelfde rente aftrekken he.

quote:
Huurschuld != schuld, nee het is gewoon de kostprijs van het wonen.
Wel een schuld, maar consumptief. En die zijn niet aftrekbaar :+
pi_119995931
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 13:39 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als jij een marktconforme huur zou hebben, zou je ook niet in een sociale huurwoning zitten.

En tja dat je dan geen huurpenningen aftrek krijgt is logisch in het huidige fiscale stelsel.
pi_119996091
Zucht.....probeer leenslaven maar eens wat moreel besef en logica bij te brengen -O-
pi_119996115
Ies slecht gesteld met de geestelijke gesteldheid van leners... eigenlijk is het een gevaar voor de mentale volksgezondheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')