Ja, want het staat in een serieus forumquote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:27 schreef Roellie80 het volgende:
En jij verwacht een serieus antwoord van Fok!end Nederland?
Jij denkt dat God dat bedacht heeft?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:27 schreef sinepedraap het volgende:
Ik geloof wel degelijk dat er een God bestaat. Ik bedoel kijk eens om je heen!
Als die eerste vraag beantwoord is, is die tweede vraag dan nog nodig?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:26 schreef Paul het volgende:
Bestaat er nu op dit moment nog wel of helemaal geen God "ergens"...
En daarbij als 2e vraag, heeft hij nou wel of niet de aarde gemaakt?
Nou als je zo om je heen kijkt ik bedoel dat kan toch geen toeval zijn?quote:
Geen idee, geen idee en geen idee. De vraag die me belangrijker is lijkt me, als er een god/goden bestaat of heeft bestaan, betekend dat ook dat ze zich dan ook ooit hebben bekommert om de Aarde en haar inwoners?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:26 schreef Paul het volgende:
Bestaat er nu op dit moment nog wel of helemaal geen God "ergens"... (en heeft hij ooit wel bestaan?)
Is dat een vraag of een hoop?quote:En daarbij als 2e vraag, heeft hij nou wel of niet de aarde gemaakt?
Volgens de wetenschap kan dat welquote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:29 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Nou als je zo om je heen kijkt ik bedoel dat kan toch geen toeval zijn?
edit: ow dit is F&L dacht ONZ of zo![]()
Hey, wij zijn naar zijn evenbeeld geschapen, minste wat je kan doen is een beetje contact houden hè. Zou arrogant van hem zijn als hij zich daar te goed voor voelt.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:34 schreef El_Matador het volgende:
Als er al een god zou bestaan, zou het wel van de grootste arrogantie en overmoed getuigen te denken dat mensjes die 200.000/4.600.000.000 jaar op de Aarde ronddartelen daar contact mee zouden kunnen maken...
Goed steekhoudend argument ookquote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:27 schreef sinepedraap het volgende:
Mensen blaten elkaar na dat het een lieve lust is. Kijk alleen eens op FOK! rond. Mensen doen de achterlijkste beweringen en uitspraken en geloven heilig in het waarheidsgehalte hiervan.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:40 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch knap dat het de gemoederen al sinds mensenheugenis weet te beroeren.
Dat was dan ook niet serieus bedoeld.quote:
Vind je het gek, de wereld staat vol met kerken. Je kan moeilijk om hem heen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:40 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch knap dat het de gemoederen al sinds mensenheugenis weet te beroeren.
Ik vind het zeker niet gek, wat ik niet begrijp echter is dat het met zoveel gelovigen al zolang geen vreedzaam paradijs op aarde is, dat snap ik niet !quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:44 schreef Paul het volgende:
[..]
Vind je het gek, de wereld staat vol met kerken. Je kan moeilijk om hem heen.
Evenbeeld? Geldt dat dan voor de jostiband, Angelina Jolie of Ron Jeremy?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:37 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Hey, wij zijn naar zijn evenbeeld geschapen, minste wat je kan doen is een beetje contact houden hè. Zou arrogant van hem zijn als hij zich daar te goed voor voelt.
Klopt, en ik zie maar weinig over de geestelijke inhoud gaan als ik eerlijk ben.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:42 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Mensen blaten elkaar na dat het een lieve lust is. Kijk alleen eens op FOK! rond. Mensen doen de achterlijkste beweringen en uitspraken en geloven heilig in het waarheidsgehalte hiervan.
Welke "god" heeft dat bepaald?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:52 schreef Paul het volgende:
[..]
Je weet dat je niet mag oproepen tot een slotje?
Je zult toch eerst moeten definiëren wat je dan precies bedoelt met 'god' voordat je kunt zeggen dat-ie niet bestaat.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:57 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Het feit dat jij zulks een topic opent geeft al aan dat er geen god bestaat.
Waarom daar onderscheid in maken? Wij zijn allen God's lammeren.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:46 schreef El_Matador het volgende:
Evenbeeld? Geldt dat dan voor de jostiband, Angelina Jolie of Ron Jeremy?
Too much credit. Je vader heeft een moment van geilheid gehad, je moeder heeft zich dat laten welgevallen en zo is zijn zaad bij haar eicelletjes terechtgekomen en daarna is een proces gestart dat 9 maanden lang redelijk goed is verlopen, waarna jij geboren werd. Laten we er niet meer drama van maken, met je 'geschapen'.quote:Ik ben gewoon geschapen door mijn ouders.
Nou kusje terug hoor.quote:Contact houd ik liever met toffe mensen, niet met laffe holocaustplegers.
Nee ik heb niks met jouw fantasie mannetje te maken.quote:
Kun je leuk vinden, kun je niet leuk vinden, 't is zóóó!quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:07 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Nee ik heb niks met jouw fantasie mannetje te maken.
Abeguwo (godin)quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kun je leuk vinden, kun je niet leuk vinden, 't is zóóó!
Post de rest anders ook even, zo kan ik lastig kiezen. Ik wil wel een volledig overzicht.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:33 schreef imanidiot het volgende:
Mag ik kiezen? ik zit nu op de d met fantasieën het lijstje gaat nog ff door.
Ik twijfelde evenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:35 schreef Elemo het volgende:
[..]
Post de rest anders ook even, zo kan ik lastig kiezen. Ik wil wel een volledig overzicht.
Deze lijst is 'completer'.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:37 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Ik twijfelde evenmaar misschien is een link toch handiger
.
Als ik dan een lammetje ben dan kies ik het liefste wel een badass god: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_goden_en_godinnen
Ik heb gekozen mijn god : heh? ja heh? http://nl.wikipedia.org/wiki/Heh
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:45 schreef Supertolll het volgende:
[..]
Deze lijst is 'completer'.Maar wat als ik nou de verkeerde kies dan ga ik naar de helSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
Hmm , goed keuze, ik hou het bij Crom, de wormgod.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:37 schreef imanidiot het volgende:
quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:16 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Hmm , goed keuze, ik hou het bij Crom, de wormgod.
ik zie hem niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:27 schreef sinepedraap het volgende:
En de vader heeft hoorns?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:58 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Waarom daar onderscheid in maken? Wij zijn allen God's lammeren.
Leuk, Jehova staat er niet bij.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:37 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Ik twijfelde evenmaar misschien is een link toch handiger
.
Als ik dan een lammetje ben dan kies ik het liefste wel een badass god: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_goden_en_godinnen
Onder welke categorie schaar jij jezelf dan ?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:02 schreef spiceinvader het volgende:
Dat kunnen we simpelweg niet weten. Daarom heb ik het niet zo op gelovigen en atheïsten.
We weten het gewoon niet. Punt uit.
Kennelijk een agnost, de polderaars der religies.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:51 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Onder welke categorie schaar jij jezelf dan ?
Ook agnosten zijn atheïsten of theïsten. Je gelooft in god(en) of je gelooft niet in god(en).quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:57 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Kennelijk een agnost, de polderaars der religies.
Inderdaad. Het houdt niet op.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:36 schreef Gertje-Plongers het volgende:
God is wel populair hier op fok !
Volgens mij onthouden agnosten zich van een mening daar over. Je weet wel:quote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:03 schreef Supertolll het volgende:
[..]
Ook agnosten zijn atheïsten of theïsten. Je gelooft in god(en) of je gelooft niet in god(en).
Zie het als een leuke soort loterij!quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:59 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Maar wat als ik nou de verkeerde kies dan ga ik naar de hel
Bedankt voor het aanbod deelnemerquote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Inderdaad. Het houdt niet op.
Zie ook: [CENTRAAL] Atheïsme, deel IV
Nope.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:03 schreef Supertolll het volgende:
[..]
Ook agnosten zijn atheïsten of theïsten. Je gelooft in god(en) of je gelooft niet in god(en).
Ehm, in principe klopt dat wel.quote:
quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:29 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Nou als je zo om je heen kijkt ik bedoel dat kan toch geen toeval zijn?
edit: ow dit is F&L dacht ONZ of zo![]()
Ik dacht zelf dat de wetenschap (nog) geen verklaring heeft, iets aan toeval toewijzen lijkt me niet erg wetenschappelijk.quote:
Ongeacht of er een of meerdere goden bestaan zijn de ideeen die mensen daarover hebben (of dat nu de bijbel, de koran of wat dan ook is) volledig door mensen verzonnen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 09:50 schreef Paul het volgende:
Denken jullie dat God ooit heeft bestaan? Vroeger? Of denken jullie dat de bijbel een verzonnen verhaal is door een fantasievolle schrijver?
Niet door één schrijver, maar een rits van schrijvers over een periode van eeuwen en het bijschaven van de reeds bestaande teksten.quote:Op woensdag 20 juni 2012 09:50 schreef Paul het volgende:
Denken jullie dat God ooit heeft bestaan? Vroeger? Of denken jullie dat de bijbel een verzonnen verhaal is door een fantasievolle schrijver?
Ben je nou aan het trollen of serieus?quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:01 schreef Paul het volgende:
Denken jullie dan dat die verhalen echt gebeurd zijn, of opgeblazen verhalen? Of 100 procent echte verhalen?
Gezien je het over ' jullie ' hebt, kan ik enkel mijn mening hierover geven en is reeds uitvoerig te lezen op tal van deze topics.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:01 schreef Paul het volgende:
Denken jullie dan dat die verhalen echt gebeurd zijn, of opgeblazen verhalen? Of 100 procent echte verhalen?
Toch wel.quote:
Zaken zoals opstaan uit de dood en maagdelijke geboorte zijn met een zeer grote mate van waarschijnlijkheid verzonnen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:01 schreef Paul het volgende:
Of simpelweg verkeerd begrepen, zeker als je dat letterlijk gaat nemen, wat oorspronkelijk ook niet de bedoeling was.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:07 schreef Molurus het volgende:
Zaken zoals opstaan uit de dood en maagdelijke geboorte zijn met een zeer grote mate van waarschijnlijkheid verzonnen.
Gelukkig maar, alhoewel je deze ' historische delen ' wel met iets meer dan een korreltje zout moet nemen en waar je het wel met me eens zal zijn.quote:Maar er zullen vast ook wel gebeurtenissen in beschreven staan die wel hebben plaatsgehad.
Ik ben serieus, omdat er miljoenen mensen elke zondag naar de kerk gaan en elke dag bidden. En dit geloven in NL .Daarom vraag ik dat.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:03 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Ben je nou aan het trollen of serieus?
Over water lopen cmon.
Als je nu in de lucht zit te praten met een onzichtbare man wordt je opgenomen. (terecht)
Als 1 persoon iets gelooft dat bijzonder onwaarschijnlijk is dan noemen we zo iemand gek. Als miljoenen mensen iets geloven dat bijzonder onwaarschijnlijk is dan noemen we het een religie.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:31 schreef Paul het volgende:
[..]
Ik ben serieus, omdat er miljoenen mensen elke zondag naar de kerk gaan en elke dag bidden. En dit geloven in NL .Daarom vraag ik dat.
Maar ik ben zo benieuwd, hoe die verhalen onstaan zijn in de bijbel. En wat er wel en niet waar vd verhalen zijn. En hoe de bijbel/god/kerken zo groot zijn gewordenquote:Op woensdag 20 juni 2012 10:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als 1 persoon iets gelooft dat bijzonder onwaarschijnlijk is dan noemen we zo iemand gek. Als miljoenen mensen iets geloven dat bijzonder onwaarschijnlijk is dan noemen we het een religie.
Al deze antwoorden kan je vinden op dit forum.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:31 schreef Paul het volgende:
[..]
Ik ben serieus, omdat er miljoenen mensen elke zondag naar de kerk gaan en elke dag bidden. En dit geloven in NL .Daarom vraag ik dat.
Oh okquote:Op woensdag 20 juni 2012 10:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Al deze antwoorden kan je vinden op dit forum.
De menselijke neiging tot religieuze geloofsovertuigingen is heel algemeen, het christendom is slechts 1 van de vele succesvolle religies die er (hebben) bestaan. De wetenschap daarachter staat nog in de kinderschoenen, maar voor wat aardige ideeen hierover zie:quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:34 schreef Paul het volgende:
[..]
Maar ik ben zo benieuwd, hoe die verhalen onstaan zijn in de bijbel. En wat er wel en niet waar vd verhalen zijn. En hoe de bijbel/god/kerken zo groot zijn geworden
Als elk gevolg een oorzaak heeft, en elke oorzaak zelf het gevolg is van eerdere oorzaak, en als tijd niet oneindig is en er dus een begin der tijden is, dan is er een eerste oorzaak die niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak, maar dus alleen maar haar eigen oorzaak kan zijn.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:26 schreef Paul het volgende:
Bestaat er nu op dit moment nog wel of helemaal geen God "ergens"... (en heeft hij ooit wel bestaan?) En daarbij als 2e vraag, heeft hij nou wel of niet de aarde gemaakt?
Dat is geen Godsbewijs.quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:08 schreef wapi het volgende:
[..]
Als elk gevolg een oorzaak heeft, en elke oorzaak zelf het gevolg is van eerdere oorzaak, en als tijd niet oneindig is en er dus een begin der tijden is, dan is er een eerste oorzaak die niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak, maar dus alleen maar haar eigen oorzaak kan zijn.
Als de aarde is ontstaan ten gevolge van een oorzaak, dan is die oorzaak zelf het gevolg van een eerdere oorzaak, die zelf het gevolg is van een aaneenschakeling van eerdere oorzaken, die teruggaan tot het begin der tijden, waarin we de eerste oorzaak kunnen vinden, die zelf per definitie niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak, en dus enkel haar eigen oorzaak kan zijn.
Dat is het antwoord van Aristoteles.
* Monolith kijkt hoofdschuddend naar collega's.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:27 schreef sinepedraap het volgende:
Aristoteles maakt die redenering in een boek dat hij "fysica" noemt, dat is, "natuurkunde". Het was mijns insziens helemaal niet de bedoeling van Aristoteles om een "godsbewijs" te leveren. De conclusie van Aristoteles is dat er een ultieme oorzaak is, die enkel haar eigen reden kan zijn; onder assumptie van causaliteit en van eindigheid van de tijd. Je kan die twee assumpties uiteraard in vraag stellen. Mijns insziens houdt de redenering van Aristoteles goed stand, maar ik sta uiteraard open voor kritische opmerkingen daarop.quote:
Causaliteit gaat uit van een universum waarin tijd lineair verloopt. Binnen een model als dat van het multiuversum of string/m-theory zijn die premissen niet per se relevant.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef wapi het volgende:
[..]
Aristoteles maakt die redenering in een boek dat hij "fysica" noemt, dat is, "natuurkunde". Het was mijns insziens helemaal niet de bedoeling van Aristoteles om een "godsbewijs" te leveren. De conclusie van Aristoteles is dat er een ultieme oorzaak is, die enkel haar eigen reden kan zijn; onder assumptie van causaliteit en van eindigheid van de tijd. Je kan die twee assumpties uiteraard in vraag stellen. Mijns insziens houdt de redenering van Aristoteles goed stand, maar ik sta uiteraard open voor kritische opmerkingen daarop.
De route loopt dood omdat er nog steeds niemand in geslaagd is om een goed tegenvoorbeeld te vinden voor de redenering van Aristoteles. Je kan uiteraard een theorie niet verwerpen met een andere theorie. Dat is in strijd met de wetenschappelijke debatregels. Je moet op een contradictie wijzen. Waar heb jij een contradictie gevonden in Aristoteles? Dat is trouwens voer voor een Nobelprijs ...quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:12 schreef SpecialK het volgende:
Daarnaast heeft causaliteit verder niks met deze discussie te maken. Het feit dat jij het aanhaalt lijkt te zijn omdat je denkt dat het wel een soort antwoord is op een godsvraag. Maar ik denk dat je zelf ook wel snapt dat die route uiteindelijk dood loopt.
Volgens mij snap je weinig van het verschil tussen wetenschap en filosofische logica.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:18 schreef wapi het volgende:
[..]
De route loopt dood omdat er nog steeds niemand in geslaagd is om een goed tegenvoorbeeld te vinden voor de redenering van Aristoteles. Je kan uiteraard een theorie niet verwerpen met een andere theorie. Dat is in strijd met de wetenschappelijke debatregels. Je moet op een contradictie wijzen. Waar heb jij een contradictie gevonden in Aristoteles? Dat is trouwens voer voor een Nobelprijs ...
Een theorie is enkel geldig binnen een bepaald kaderquote:Op woensdag 20 juni 2012 16:18 schreef wapi het volgende:
[..]
De route loopt dood omdat er nog steeds niemand in geslaagd is om een goed tegenvoorbeeld te vinden voor de redenering van Aristoteles. Je kan uiteraard een theorie niet verwerpen met een andere theorie. Dat is in strijd met de wetenschappelijke debatregels. Je moet op een contradictie wijzen. Waar heb jij een contradictie gevonden in Aristoteles? Dat is trouwens voer voor een Nobelprijs ...
Wetenschappelijk gezien is het bestaan van een god gewoon onaantoonbaar, maar we kunnen wel iets zeggen over de waarschijnlijkheid van hetgeen wat aan Hem toegeschreven wordt: het creëren van het universum en deze wereld, met al haar verschijnselen. Ik ben geen briljant wetenschapper en een intellectueel die op veel wetenschappelijke vlakken wel wat weet, maar er is aanname dat de wetenschap veel verschijnselen in deze wereld heeft verklaard aan de hand van verklaarbare, aardse oorzaken. De evolutietheorie heeft ook veel verklaard op het gebied van de ontwikkeling van verschillende wezens.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:26 schreef Paul het volgende:
Bestaat er nu op dit moment nog wel of helemaal geen God "ergens"... (en heeft hij ooit wel bestaan?)
[ afbeelding ]
Of beter: zijn boek 'climbing mount improbable'.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:51 schreef Being het volgende:
Lees bijvoorbeeld ook over Mount Improbable in Richard Dawkins zijn boek God als Misvatting.
Dat lijkt mij inderdaad ook de achillespees van de redenering van Aristoteles te zijn. Causaliteit is zo sterk verbonden met het verschijnsel tijd, dat er inderdaad een probleem op dat vlak ontstaat in het begin der tijden. Andere kritiek die ook vaak gegeven wordt, is dat het normale causale kader, onder de Planck-schaal, zowiezo niet meer correct blijkt te functioneren, hoewel volledige afwezigheid van causaliteit op die schaalgrootte ook niet zomaar kan worden aangetoond. In feite kan je nooit de afwezigheid van causaliteit aantonen. Het blijft een veronderstelling ...quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:31 schreef Mr.44 het volgende:
Een theorie is enkel geldig binnen een bepaald kader. Voor de redenering van Aristoteles in een normale causaliteit nodig als denk kader. Als we terugrekenen naar de big bang dan houd de normale causaliteit op met bestaan waardoor die theorie niet meer geldig is en dat ligt niet aan een contradictie in de redenering van Aristoteles.
Goeie post wapi! In die andere draad ben ik het helemaal met je oneens, maar hier sluit ik me wel bij aan.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef wapi het volgende:
[..]
Aristoteles maakt die redenering in een boek dat hij "fysica" noemt, dat is, "natuurkunde". Het was mijns insziens helemaal niet de bedoeling van Aristoteles om een "godsbewijs" te leveren. De conclusie van Aristoteles is dat er een ultieme oorzaak is, die enkel haar eigen reden kan zijn; onder assumptie van causaliteit en van eindigheid van de tijd. Je kan die twee assumpties uiteraard in vraag stellen. Mijns insziens houdt de redenering van Aristoteles goed stand, maar ik sta uiteraard open voor kritische opmerkingen daarop.
Nee. De route loopt dood omdat oneindige causaliteit uiteindelijk niks zegt over het bestaan van een god of niet. Want die regel zou dan immers ook toegepast moeten worden op god zelf. Daarom loopt de route dood en niet om andere redenen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:18 schreef wapi het volgende:
[..]
De route loopt dood omdat er nog steeds niemand in geslaagd is om een goed tegenvoorbeeld te vinden voor de redenering van Aristoteles.
Aristoteles was geen wetenschapper en zijn filosofische ideeën zijn geen theorieën.quote:Je kan uiteraard een theorie niet verwerpen met een andere theorie. Dat is in strijd met de wetenschappelijke debatregels.
Zelfs al was er een Nobelprijs te winnen in filosofie dan is het aantonen van onzinnigheden in Aristoteles' werk kinderwerk. Zo is Aristoteles' analogie van het universum met een standbeeld al compleet achterhaald.quote:Je moet op een contradictie wijzen. Waar heb jij een contradictie gevonden in Aristoteles? Dat is trouwens voer voor een Nobelprijs ...
Voordat ik hier op in kan gaan zal ik eerst moeten weten wat jouw definitie is van God?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:26 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
Dat klopt voor causale verbanden die je wil voorspellen. Als je enkel naar verleden feiten kijkt, dan hoef je die correlatie zelfs niet te kennen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:23 schreef Molurus het volgende:
Als side-note: wat wij zien als causaliteit is niets meer dan een proefondervindelijke correlatie.
Jij praat hier over toekomstige feiten. Aristoteles praat alleen over verleden feiten. Aristoteles voorspelt niets, hoor. Zijn redenering gaat alleen achteruit in de tijd. Hij gaat nooit vooruit in de tijd. Hij hoeft helemaal niets over toekomstige feiten te weten.quote:Al laat je 100.000 keer zien dat X volgt op Y, dan nog kun je niet stellen dat X wordt veroorzaakt door Y. Het is altijd mogelijk dat de 100.001e keer X niet volgt op Y en/of dat die twee eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.Als je het mij vraagt is het bestaan van causaliteit onbewijsbaar. (Maar wel aannemelijk.)
Vroeger schreven ze ook gewoon verhalen hoor... Zowel fictie als vaak aangedikte semi-waargebeurde verhalen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:34 schreef Paul het volgende:
[..]
Maar ik ben zo benieuwd, hoe die verhalen onstaan zijn in de bijbel. En wat er wel en niet waar vd verhalen zijn. En hoe de bijbel/god/kerken zo groot zijn geworden
Aristoteles praat over een eerste oorzaak die alleen maar haar eigen oorzaak kan zijn.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:51 schreef SpecialK het volgende:
Nee. De route loopt dood omdat oneindige causaliteit uiteindelijk niks zegt over het bestaan van een god of niet.
Zo werkt de wiskunde helemaal niet, hoor. Als je bijvoorbeeld wil weten hoe groot 5 keren een getal is, dan kan je stellen dit het getal is plus 4 keren het getal. Vier keren een getal kan je dan zien als dat getal plus drie keren het getal. Je kan dit blijven doen, totdat je aan het beginpunt uitkomt.quote:Want die regel zou dan immers ook toegepast moeten worden op god zelf. Daarom loopt de route dood en niet om andere redenen.
Dat hangt af van de definitie van "theorie", die je niet geeft. Volgens welke definitie van "theorie" zou de redenering van Aristoteles niet wetenschappelijk zijn? Zonder zulke definitie te geven, is jouw opmerking eigenlijk een beetje belachelijk.quote:Aristoteles was geen wetenschapper en zijn filosofische ideeën zijn geen theorieën.
Natuurlijk zijn er wel wetenschappelijke debatregels. Een theorie kan alleen worden verworpen door een tegenvoorbeeld te geven. Je moet wijzen op een contradictie. Zoniet zijn jouw opmerkingen over die theorie belachelijk.quote:Bovendien zijn er geen "wetenschappelijke debatsregels".
In de ogen van een kind, is dat inderdaad kinderwerk.quote:Zelfs al was er een Nobelprijs te winnen in filosofie dan is het aantonen van onzinnigheden in Aristoteles' werk kinderwerk.
Aristotelis dacht ook dat maden spontaan uit vlees ontstonden en dat bloed bedoeld was om je hersenen te koelen. Dus over oorzaak en gevolg hoef je bij mij niet met hem aan te komen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:08 schreef wapi het volgende:
[..]
Als elk gevolg een oorzaak heeft, en elke oorzaak zelf het gevolg is van eerdere oorzaak, en als tijd niet oneindig is en er dus een begin der tijden is, dan is er een eerste oorzaak die niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak, maar dus alleen maar haar eigen oorzaak kan zijn.
Als de aarde is ontstaan ten gevolge van een oorzaak, dan is die oorzaak zelf het gevolg van een eerdere oorzaak, die zelf het gevolg is van een aaneenschakeling van eerdere oorzaken, die teruggaan tot het begin der tijden, waarin we de eerste oorzaak kunnen vinden, die zelf per definitie niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak, en dus enkel haar eigen oorzaak kan zijn.
Dat is het antwoord van Aristoteles.
Dat verandert niets aan zijn stelling over de eerste oorzaak. Je kan die stelling helemaal niet beoordelen door de persoon van Aristoteles wat te bekritiseren. Daarvoor moet je tegenvoorbeelden zoeken voor de stelling zelf.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:34 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Aristotelis dacht ook dat maden spontaan uit vlees ontstonden en dat bloed bedoeld was om je hersenen te koelen. Dus over oorzaak en gevolg hoef je bij mij niet met hem aan te komen.
In de basis heeft het rationalisme al eeuwen geleden grotendeels plaatsgemaakt voor het empirisme als methode voor 'bewijsvoering' in de wetenschap. Rationalistische deductie is voornamelijk nog iets dat wordt gehanteerd als methode voor hypothesevorming. Zo zou je het filosofische argument van Aristoteles ook kunnen zien.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:31 schreef wapi het volgende:
Natuurlijk zijn er wel wetenschappelijke debatregels. Een theorie kan alleen worden verworpen door een tegenvoorbeeld te geven. Je moet wijzen op een contradictie. Zoniet zijn jouw opmerkingen over die
Alleen als de causaliteit compleet is (determinisme) is alles herleidbaar tot het voorafgaande. In dat geval is logica niet onafhankelijk van causaliteit. Maw de uitkomst kan nergens aan voldoen, tenzij dat op het causale pad ligt (dus ook niet aan logica of debatsregels).quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef wapi het volgende:
[..]
Het verandert er ook niets aan, maar geeft wel aan hoeveel toegepaste kennis er al was over oorzaak en gevolg. Niet bijster veel dus. Wat ook helemaal niet raar is voor een persoon die leefde in een tijd voordat er ook maar enige bewijzen gevonden waren waardoor je iets zinnigs kon zeggen over het ontstaan van het heelal ( als hij dat al wilde doen ).quote:Dat verandert niets aan zijn stelling over de eerste oorzaak.
Daarnaast beoordeel ik zijn persoon helemaal niet, ik durf zelfs te stellen dat het vast een hele toffe gozer was. Maar op het gebied van astrofysica kon en moest hij gewoon het beste zijn edele mondje houden.quote:Je kan die stelling helemaal niet beoordelen door de persoon van Aristoteles wat te bekritiseren.
Ok als jij het zegt:quote:Daarvoor moet je tegenvoorbeelden zoeken voor de stelling zelf.
Jaja, dus alles heeft een oorzaak. BEHALVE de eerste oorzaak. En dat weet je want.......? Welk bewijs heeft meneer aristoteles daarvoor gevonden voordat hij hierover zat te filosoferen? Met hetzelfde gemak kan je stellen dat als alles een oorzaak heeft, het heelal dus een voortbrengsel is van een oneindige aaneenschakeling van oorzaken waarvan het begin niet bestaat. Dan hoef je in ieder geval niet je eigen regel te breken. En wat heb ik nu bewezen? Niks. Net als Aristoteles.quote:Als de aarde is ontstaan ten gevolge van een oorzaak, dan is die oorzaak zelf het gevolg van een eerdere oorzaak, die zelf het gevolg is van een aaneenschakeling van eerdere oorzaken, die teruggaan tot het begin der tijden, waarin we de eerste oorzaak kunnen vinden, die zelf per definitie niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak en dus enkel haar eigen oorzaak kan zijn.
De vraag moet vooral zijn wat we als bewijs wensen te accepteren. Ik zie zelf niet in hoe dat uit te maken valt voor een entiteit als God.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:09 schreef ChrisBreezy het volgende:
Zolang er geen bewijs is geloof ik niet in God
Dat je dmv electrische stimulatie en/of hallucinogene drugs "religieuze ervaringen" ksn oproepen, lijkt me voldoende bewijs dat geloof in een opperwezen in de mens zit en daarmee het bestaan van een "god" zeer onwaarschijnlijk maakt...quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:23 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
De vraag moet vooral zijn wat we als bewijs wensen te accepteren. Ik zie zelf niet in hoe dat uit te maken valt voor een entiteit als God.
Que? Het biologische proces van verliefdheid / liefde is ook waarneembaar en op te roepen dus bestaat het niet?quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat je dmv electrische stimulatie en/of hallucinogene drugs "religieuze ervaringen" ksn oproepen, lijkt me voldoende bewijs dat geloof in een opperwezen in de mens zit en daarmee het bestaan van een "god" zeer onwaarschijnlijk maakt...
Tuurlijk bestaan die gevoelens wel. Dat maakt god nog geen waarheid...quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Que? Het biologische proces van verliefdheid / liefde is ook waarneembaar en op te roepen dus bestaat het niet?
Dat laatste volgt niet automatisch uit het eerste. Een geloof dat in de mens zit sluit immers niet op voorhand het bestaan van een god uit.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat je dmv electrische stimulatie en/of hallucinogene drugs "religieuze ervaringen" ksn oproepen, lijkt me voldoende bewijs dat geloof in een opperwezen in de mens zit en daarmee het bestaan van een "god" zeer onwaarschijnlijk maakt...
Plus het feit dat iedereen in een cultuurbekende "god" gelooft wel.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:34 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat laatste volgt niet automatisch uit het eerste. Een geloof dat in de mens zit sluit immers niet op voorhand het bestaan van een god uit.
Overigens probeerde ik geheel anders aan de orde te stellen. Namelijk, aan welke criteria dient een voldoende bewijs voor het bestaan van God te voldoen.
Dat doet niets af aan de constatering dat God in dat geval nog net zo goed kan bestaan.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:38 schreef El_Matador het volgende:
Plus het feit dat iedereen in een cultuurbekende "god" gelooft wel.
Een Arabier uit Zuid-Egypte die zonder ooit contact met hindoeisme gehad heeft opeens hindoe wordt, komt niet voor...
Het is zeker onzinnig maar juist niet om de reden die jij hier noemt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:38 schreef El_Matador het volgende:
God bewijzen is onzinnig. Dan zou het geen geloof meer zijn, maar ratio/wetenschap worden.
Objectief in de wereld (indirect) waarneembaar / kenbaar zijn.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:34 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat laatste volgt niet automatisch uit het eerste. Een geloof dat in de mens zit sluit immers niet op voorhand het bestaan van een god uit.
Overigens probeerde ik geheel anders aan de orde te stellen. Namelijk, aan welke criteria dient een voldoende bewijs voor het bestaan van God te voldoen.
Welnee, of geloof jij die Ander op zijn mooie grote blauwe(?) ogen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Objectief in de wereld (indirect) waarneembaar / kenbaar zijn.
QED.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:54 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Welnee, of geloof jij die Ander op zijn mooie grote blauwe(?) ogen.
Oftewel, dat iemand een baard en lange grijze haren heeft is nog geen bewijs voor het bestaan van God. Sterker nog, de onkenbaarheid als meest wezenlijke existentie van God sluit nu precies dat 'objectief in de wereld zijn' uit.
Maar zo simpel ligt het natuurlijk ook weer niet, zie mijn reactie van twee(?) dagen geleden.quote:
Die "God" noem ik geen God.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:03 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Maar zo simpel ligt het natuurlijk ook weer niet, zie mijn reactie van twee(?) dagen geleden.
In de menselijke verbeelding bestaat God natuurlijk wel. En daarmee is allerminst gezegd dat het een krachteloos en betekenisloos begrip is. Integendeel zou ik hier wel durven zeggen.
Allicht, maar wie ben jij?quote:
Over wie jij bent?quote:
En in een schizofrene verbeelding wel drie.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:03 schreef RolloGreb het volgende:
In de menselijke verbeelding bestaat God natuurlijk wel.
Ja, dat is een mogelijkheid. Niets valt uit te sluiten.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:20 schreef ATON het volgende:
[..]
En in een schizofrene verbeelding wel drie.
De vraag zou kunnen zijn hoe Jip en Janneke (de mensen dus) kunnen weten dat ze door jou of mij of ieder ander ('God' In dit geval) gelezen worden. Wat voor bewijs zouden ze kunnen aanvoeren voor de aanname van ons (de lezers) bestaan? En aan welke criteria dient een dergelijk bewijs te voldoen?quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:21 schreef Paul het volgende:
Ik kan het niet altijd meer volgen hier, kunnen jullie in Jip en Janneke taal praten aub?
quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:25 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
De vraag zou kunnen zijn hoe Jip en Janneke (de mensen dus) kunnen weten dat ze door jou of mij of ieder ander ('God' In dit geval) gelezen worden. Wat voor bewijs zouden ze kunnen aanvoeren voor de aanname van ons (de lezers) bestaan? En aan welke criteria dient een dergelijk bewijs te voldoen?
quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Objectief in de wereld (indirect) waarneembaar / kenbaar zijn.
quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:25 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
De vraag zou kunnen zijn hoe Jip en Janneke (de mensen dus) kunnen weten dat ze door jou of mij of ieder ander ('God' In dit geval) gelezen worden. Wat voor bewijs zouden ze kunnen aanvoeren voor de aanname van ons (de lezers) bestaan? En aan welke criteria dient een dergelijk bewijs te voldoen?
Beste bedoel je. Ik vraag de beste vraag die je maar kan vragen op dit subforumquote:
Dat zou natuurlijk kunnen maar of dat voor een ieder (de meer kritische mens) bevredigend zou zijn is een tweede.quote:
quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:31 schreef Paul het volgende:
[..]
Beste bedoel je. Ik vraag de beste vraag die je maar kan vragen op dit subforum
ik weet dat er veel gebeden word in bepaalde kerken en mensen spontaan weer kunnen lopen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:33 schreef Paul het volgende:
Zijn er bewijzen gevonden dat God mensen weer heeft laten lopen oid?
Punt is dat wij als lezers van Jip en Janneke ons nu juist niet in hun wereld bevinden.quote:
Maar is er niemand die altijd verlamd was, maar doordat hij bij een dominee kwam oid of in een kerk. Dat hij daarna weer kon lopen? HELEMAAL NIETS?quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:35 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik weet dat er veel gebeden word in bepaalde kerken en mensen spontaan weer kunnen lopen.
ik heb gehoord van gevallen dat dokters na het gebed geen ziekte meer kunnen vinden in het lichaam.
de meest vreemde dingen
maar bewijs, fysiek bewijs, zoals een handtekening van God, nee..
jawel dat is er genoegquote:Op woensdag 20 juni 2012 22:36 schreef Paul het volgende:
[..]
Maar is er niemand die altijd verlamd was, maar doordat hij bij een dominee kwam oid of in een kerk. Dat hij daarna weer kon lopen? HELEMAAL NIETS?
Het reduceert de waarschijnlijkheid tot het minimum, de enige mogelijkheid bij "godsbewijzen".quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:43 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat doet niets af aan de constatering dat God in dat geval nog net zo goed kan bestaan.
Jawel, juist om die reden.quote:Het is zeker onzinnig maar juist niet om de reden die jij hier noemt.
Jip en Janneke (de mensen dus) bevinden zich in dezelfde wereld als ik tochquote:Op woensdag 20 juni 2012 22:35 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Punt is dat wij als lezers van Jip en Janneke ons nu juist niet in hun wereld bevinden.
je bent m nog niet tegengekomen, dus je sluit m ook niet uit?quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jip en Janneke (de mensen dus) bevinden zich in dezelfde wereld als ik toch.
Ik snap dat je de voorstelling van de werkelijkheid kun herdefinieren tot je een ons weegt. Mijn startpunt is eenvoudig: mijn natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen. Zodoende ben ik God nog niet tegengekomen.
Voor mij is God een door anderen verzonnen idee.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:50 schreef Daskaar het volgende:
[..]
je bent m nog niet tegengekomen, dus je sluit m ook niet uit?
maar je kan de kans dat hij bestaat niet uitsluiten tot 0 procent.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Voor mij is God een door anderen verzonnen idee.
Je kunt niets uitsluiten tot 0 procent. Misschien ben jij wel de eerste nederlands typende Afrikaanse olifant.quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:00 schreef Daskaar het volgende:
[..]
maar je kan de kans dat hij bestaat niet uitsluiten tot 0 procent.
en portugees!quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je kunt niets uitsluiten tot 0 procent. Misschien ben jij wel de eerste nederlands typende olifant.
In dat geval. Hoe is het leven als olifant? Zo'n slurf lijkt me best handig.quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:08 schreef Daskaar het volgende:
[..]
en portugees!
ik zocht een hobby en dacht dat portugees wel lache zou zijn.
niks leuks aan uiteindelijk, pure hel.
zo'n cursus gedaan via internet, dat zo'n mentor je via de email corrigeert en helpt.
gast was nooit aanwezig en sprak geen woord portugees, wat bleek, hij was geen leraar portugees, ik was gewoon een vreemde aan het schrijven omdat ik me verveelde.
waar hadden we t over?
typt kutquote:Op woensdag 20 juni 2012 23:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In dat geval. Hoe is het leven als olifant? Zo'n slurf lijkt me best handig.
Als jij Ganesha bent wel ja.quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:19 schreef Daskaar het volgende:
[..]
je hebt mn schoolfoto gevonden zie ik
Volgens mij wijd je je aan een geloof omdat het geloof vruchten afwerpt. Als een christen genezingen, wonderen en een zeer liefdevolle community ziet, bevestigt dat hem dat hij goed gekozen heeft. En dat is mooi: dan kan hij stoppen met nadenken, zoals jij dat noemde, wat vast een erg bevrijdend gevoel is.quote:Op donderdag 21 juni 2012 00:15 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Waarom zou God niet bewezen kunnen worden volgens gelovigen? Dat is toch vreselijk zwak? Dat betekent dat men in elk verhaal zou kunnen geloven waar geen bewijs voor is. Maar dat doe je dan weer niet. Gelovigen zeggen dat je het altijd maar aan moet nemen. Dat is natuurlijk ook zo. Maar dan denk ik altijd: maar waarom neem je het ene dan wel aan en het andere niet? Als je Joheva aanneemt, dan neem je op diezelfde gronden Allah toch ook aan. Of Zeus. En waarom Jehova wel en Allah niet? Als je het toch maar aan hoeft te nemen?
En hoe neem je zoiets aan? Zeg je dan tegen jezelf: ik twijfel nog maar ik ga er gewoon niet meer over nadenken? Of hou je je ogen gericht op de buit: de hemel? En hoop je dat als je daar bent dat je toch nog binnenkomt? Ook al zul je moeten zeggen: Ja God, ik heb dan wel geen bewijs voor uw bestaan gevonden, maar ik heb er altijd wel rekening mee gehouden...mag ik nu naar binnen?
Ik kan me dat gewoon totaal niet voorstellen...
Axiomatische reductie is slechts een arbeidsbesparingsmaatregel. Je hoeft een regel niet rechtstreeks te toetsen als je kan aantonen dat de regel slechts een logische combinatie is van bestaande regels, die zelf reeds getoetst werden. Axiomatische reductie is dus een methode die toelaat van toetsingen te hergebruiken binnen een andere context.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:49 schreef Monolith het volgende:
In de basis heeft het rationalisme al eeuwen geleden grotendeels plaatsgemaakt voor het empirisme als methode voor 'bewijsvoering' in de wetenschap.
Het enige criterium voor hte wetenschappelijk karakter van een stelling is dat ze toetsbaar moet zijn.quote:Rationalistische deductie is voornamelijk nog iets dat wordt gehanteerd als methode voor hypothesevorming. Zo zou je het filosofische argument van Aristoteles ook kunnen zien.
Je stelt die vraag alleen maar omdat je geen enkel besef hebt van de regels van de wetenschap. Er wordt in de wetenschap nooit naar een bewijs gevraagd. Er wordt alleen gevraagd hoe je de regel kan toetsen; met andere woorden, hoe je naar tegenvoorbeelden kan zoeken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:24 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Jaja, dus alles heeft een oorzaak. BEHALVE de eerste oorzaak. En dat weet je want.......?[quote]
De begintoestand van een systeem kan alleen maar een uitzondering zijn op de regels die leiden tot de huidige toestand van dat systeem. Kan jij één enkele regel in de natuurwetenschappen die een systeem beschrijft en die niet uitgaat van een begintoestand?
[quote]Welk bewijs heeft meneer aristoteles daarvoor gevonden voordat hij hierover zat te filosoferen?
Je kan inderdaad met gemak van alles verkondigen als je je niet aan de spelregels wil houden. Waarom gebruik je de term "wetenschappelijk", als je je zelfs niet aan de basisregels van de wetenschap wil houden? Het is niet omdat anderen met sukses de wetenschap gebruiken en toepassen, en omdat jij daar vanop een afstand naar toe kijkt, zonder zelf eigenlijk te begrijpen wat die mensen doen, dat jij het nu ook kan, hoor.quote:Met hetzelfde gemak kan je stellen dat als alles een oorzaak heeft, het heelal dus een voortbrengsel is van een oneindige aaneenschakeling van oorzaken waarvan het begin niet bestaat. Dan hoef je in ieder geval niet je eigen regel te breken. En wat heb ik nu bewezen? Niks. Net als Aristoteles...Aangezien het wetenschappelijk totaal niet gefundeerd is met enig bewijs.
Heb jij ooit electriciteit met het blote oog waargenomen? Betekent dat dan dat electriciteit niet bestaat? Heb jij ooit een radiosignaal met het blote oog waargenomen? Het is niet omdat jij zelf electriciteit niet kan zien, dat het niet bestaat. Als de huidige technologie alleen zou functioneren met wat jij kan zien of wat jij kan begrijpen, dan zou dit forum zelfs niet bestaan. Dat is hoofdreden waarom iemand zoals jij geen enkele belangrijke beslissing mag nemen. De wereld functioneert alleen maar correct omdat mensen zoals jij de mond worden gesnoerd, terwijl verstandigere mensen de beslissingen nemen, waar jij misschien, misschien een onbelangrijk onderdeeltje van mag uitvoeren; maar zelfs dat wordt tegenwoordig vermeden, want dat dom werk wordt nog eerder aan een machine gegeven of aan een goedkopere Chinees.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:48 schreef deelnemer het volgende:
Ik snap dat je de voorstelling van de werkelijkheid kun herdefinieren tot je een ons weegt. Mijn startpunt is eenvoudig: mijn natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen. Zodoende ben ik God nog niet tegengekomen.
"mijn natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen". Bedoelde hij daar ook de gebruikelijke apparatuur mee? Misschien wel ...quote:Op donderdag 21 juni 2012 05:51 schreef Cockwhale het volgende:
Elektriciteit is dan misschien niet altijd waar te nemen met het oog, net als zuurstof of radiogolven, maar het is wel aan te tonen met apparatuur en zijn tevens met andere zintuigen waar te nemen.
Jawel, hoor. Er bestaat geen enkele stelling in de wetenschap die bewezen is, en toch houdt dat niemand tegen om daar toch gebruik van te maken.quote:Op donderdag 21 juni 2012 00:15 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Waarom zou God niet bewezen kunnen worden volgens gelovigen? Dat is toch vreselijk zwak? Dat betekent dat men in elk verhaal zou kunnen geloven waar geen bewijs voor is. Maar dat doe je dan weer niet.
En via bril of contactlenzen, mag dat ook als natuurlijk waarnemings- en begripsvermogen tellen ?quote:Op donderdag 21 juni 2012 06:29 schreef wapi het volgende:
[..]
"mijn natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen". Bedoelde hij daar ook de gebruikelijke apparatuur mee? Misschien wel ...
Je probeert met een heleboel woorden je onzin te laten klinken als waarheid.quote:Op donderdag 21 juni 2012 06:59 schreef wapi het volgende:
[..]
Jawel, hoor. Er bestaat geen enkele stelling in de wetenschap die bewezen is, en toch houdt dat niemand tegen om daar toch gebruik van te maken.
In theorie zou je kunnen zeggen dat feiten kunnen bewezen zijn, maar na verloop van tijd wordt dat alweer een probleem van bronnen -- namelijk wie heeft dat feit gezien -- en dan is het ook alweer niet meer bewezen, want dan kan de geloofwaardigheid van die bronnen in twijfel worden getrokken.
Jij leeft een beetje in een wereld die niet bestaat, namelijk, een wereld waar er bewezen stellingen bestaan. Die wereld bestaat echter alleen maar in de fantasie van bepaalde mensen.
Geloof jij dan dat er één wetenschappelijke stelling bestaat die bewezen is? Als je dat gelooft, dan ben je pas echt een idioot.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:02 schreef falling_away het volgende:
Je probeert met een heleboel woorden je onzin te laten klinken als waarheid.
Uit het feit dat niks 100% bewezen kan worden volgt niet dat alles even waarschijnlijk is. Ook dat zou idioot zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:06 schreef wapi het volgende:
[..]
Geloof jij dan dat er één wetenschappelijke stelling bestaat die bewezen is? Als je dat gelooft, dan ben je pas echt een idioot.
Wat Molerus zegt.. en daarbij kan iets misschien niet 100% bewezen zijn, maar op het moment dat je een theorie gebruikt om er 'voorspellingen' mee te doen over de uitkomst van proeven die vervolgens uitkomen, je de theorie keer op keer toetst bij nieuwe bevindingen en deze stand houdt, of zelfs fysieke zaken kunt maken op basis van deze theorieën ben je pas echt een idioot als je deze niet voor 'feit' aan neemt.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:06 schreef wapi het volgende:
[..]
Geloof jij dan dat er één wetenschappelijke stelling bestaat die bewezen is? Als je dat gelooft, dan ben je pas echt een idioot.
Ja die zijn er genoeg. De stelling van Pythagoras is bewezen. Je hoeft geen idioot te zijn om dat te onderkennen. Eén en ander heeft te maken met definities.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:06 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat is alleen waar in een euclidische ruimte.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:55 schreef hoatzin het volgende:
In een rechthoekige driehoek met rechthoekszijden A en B, en hypothenusa C, dan geldt A 2 + B 2 = C 2, dan is daar geen speld tussen te krijgen.
Axiomatische reductie ken ik niet. Axiomatische deductie wel. Je kunt middels een deductief bewijs op basis van een set hypotheses en axioma's een aantal consequenties afleiden. Een belangrijk aspect dat je hierbij in je achterhoofd moet houden is het feit dat dit verder niets zegt over het waarheidsgehalte van de consequentie. Als ik stel dat {A -> B, A}, dan kan ik B concluderen. Dat is natuurlijk enkel het geval indien zowel A -> B als A waar zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2012 03:11 schreef wapi het volgende:
[..]
Axiomatische reductie is slechts een arbeidsbesparingsmaatregel. Je hoeft een regel niet rechtstreeks te toetsen als je kan aantonen dat de regel slechts een logische combinatie is van bestaande regels, die zelf reeds getoetst werden. Axiomatische reductie is dus een methode die toelaat van toetsingen te hergebruiken binnen een andere context.
Een axiomatische reductie is dus inderdaad nooit een bewijs. Het toont alleen maar aan dat tegenvoorbeelden die er voor deze theorie zouden opduiken, ook als tegenvoorbeelden voor onderliggende theorieën zouden opduiken. Je mag in axiomatische reductie dus nooit meer in zien dan arbeidsbesparing.
Ik snap niet waarom je hier Gödel aanhaalt. Volgens mij gooi je wiskundige bewijzen en bewijzen in de wetenschap. Gödel's theorema handelt nu juist om de compleetheid en consistentie van dergelijke logisch deductieve systemen.quote:Enkel empirische toetsing brengt inderdaad validatie. Uiteraard is empirische toetsing ook geen bewijs. De enige reden waarom we regels gebruiken bestaat in het feit dat het zo moeilijk is om aan te tonen dat ze fout zijn; niet omdat ze niet fout zijn, want zelfs dat is niet waar.
We weten immers dat voor elke theorie die gebruik maakt van wiskundige basisbewerkingen, er tegenvoorbeelden moeten bestaan (onvolledigheidsstelling van Gödel). Met andere woorden, gebruiken we een theorie niet omdat er geen tegenvoorbeelden zouden bestaan -- want die bestaan wel --, maar alleen omdat we ze nog niet gevonden hebben.
"Het wetenschappelijke karakter van stellingen" is een beetje een non-term. In de wetenschap kent men geen 'stellingen', wel hypotheses. Dit zou je als een hypothese kunnen zien. Afgezien van het feit dat dit eigenlijk wat te abstract is om als wetenschappelijke hypothese, zegt het verder vrij weinig. Volgens het criterium dat je hier stelt is "Alle elfjes van de kerstman dragen paarse schoenen" ook een wetenschappelijke hypothese. Je hoeft slechts een voorbeeld te geven van een elfje dat voor de kerstman werkt en gele schoenen draagt om de hypothese te falsificeren.quote:[..]
Het enige criterium voor hte wetenschappelijk karakter van een stelling is dat ze toetsbaar moet zijn.
Aristoteles redenering is toetsbaar. Als je één feit kan vind waarvoor geen oorzakelijke feit bestaat, dan valt de theorie al in duigen. Als je voor elk voorstel van beginpunt der tijden kan aantonen dat er wel degelijk een eerder tijdstip bestaat, dan valt de theorie ook in duigen.
Vanuit de quantummmechanica bestaan er wel de nodige twijfels over causaliteit, er is de vraag of tijd wel bestaat naarmate je dichter bij de oorsprong van de Big Bang komt, enzovoort.quote:Het is echter niet gemakkelijk om causaliteit te verwerpen. Als er een tijdstip bestaat waarop de aarde ontstaan is, dan is dit een oorzakelijk feit voor alle andere feiten die zich ooit op de aarde hebben voorgedaan. Als jij dus een voorbeeld op aarde geeft, waarom een feit geen oorzaak zou hebben, dan kunnen we stellen dat dit feit zich nooit had kunnen voordoen als de aarde niet was ontstaan. Met andere woorden, er is altijd een causale oorzaak voor om het even welk feit op aarde, namelijk, het ontstaan van de aarde.
Geef dus maar een voorbeeld van een feit waarvoor er geen oorzakelijk feit bestaat.
Begin niet met de statistiek even gauw te verkrachten en met je pet te gooien naar de betekenis van "waarschijnlijkheid" en "de kans dat". Dat zijn zeer preciese wetenschappelijke/wiskundige begrippen, waarvan je altijd eerst de preciese definitie duidelijk moet uiteenzetten, alvorens zo'n begrippen hier zomaar neer te gooien, zodanig dat het duidelijk over dat preciese wetenschappelijk begrip gaat, en niet over jouw eigen uitvindsel.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:14 schreef Molurus het volgende:
Uit het feit dat niks 100% bewezen kan worden volgt niet dat alles even waarschijnlijk is. Ook dat zou idioot zijn.
Maar wat ben jij dom. Je verwacht een 'theorie' met een 'feit'. Een 'feit' is een éénmalige gebeurtenis. Een theorie is een verband tussen feiten. Wat schud jij toch allemaal uit je mouw?quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:46 schreef falling_away het volgende:
Wat Molerus zegt.. en daarbij kan iets misschien niet 100% bewezen zijn, maar op het moment dat je een theorie gebruikt om er 'voorspellingen' mee te doen over de uitkomst van proeven die vervolgens uitkomen, je de theorie keer op keer toetst bij nieuwe bevindingen en deze stand houdt, of zelfs fysieke zaken kunt maken op basis van deze theorieën ben je pas echt een idioot als je deze niet voor 'feit' aan neemt.
Maar wat zeg jij toch allemaal? Hoe vind je het toch allemaal uit!? Er bestaan gewoonweg geen bewezen stellingen, wetenschappelijke of andere. Die 'bewezen' stellingen bestaan alleen in jouw fantasie!quote:Maar gelukkig kun jij vrede hebben met jouw 100% bewezen 'theorie' van een almachtig onzichtbaar wezen ergens boven de sterren.
Dat is precies wat ik voorstel inderdaad.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:25 schreef wapi het volgende:
[..]
Begin niet met de statistiek even gauw te verkrachten en met je pet te gooien naar de betekenis van "waarschijnlijkheid" en "de kans dat". Dat zijn zeer preciese wetenschappelijke/wiskundige begrippen, waarvan je altijd eerst de preciese definitie duidelijk moet uiteenzetten, alvorens zo'n begrippen hier zomaar neer te gooien, zodanig dat het duidelijk over dat preciese wetenschappelijk begrip gaat, en niet over jouw eigen uitvindsel.
Die stelling is helemaal niet bewezen. Die stelling is alleen maar herleid tot de axioma's waar zij van gebruik maakt. Die axioma' zijn ook helemaal niet bewezen. Dat is gewoonweg onmogelijk. Het enige wat je kan zeggen is dat elke onjuistheid in de stelling van Pythogoras enkel te wijten kan zijn aan de onjuistheden in de axioma's waarop ze steunt. Meer valt daar niet over te zeggen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:55 schreef hoatzin het volgende:
Ja die zijn er genoeg. De stelling van Pythagoras is bewezen. Je hoeft geen idioot te zijn om dat te onderkennen. Eén en ander heeft te maken met definities.
Eindelijk eens iemand die iets zinvols zegt. Van al diegenen die hier posten, ben jij duidelijk de enige die begrijpt hoe het echt werkt ...quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:01 schreef Molurus het volgende:
Dat is alleen waar in een euclidische ruimte. Hoe dan ook bestaan wiskundige waarheden alleen bij gratie van axioma's die op zichzelf niet te bewijzen zijn.
quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Eindelijk eens iemand die iets zinvols zegt. Van al diegenen die hier posten, ben jij duidelijk de enige die begrijpt hoe het echt werkt ...
maar dan ook echt de enige he?quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Eindelijk eens iemand die iets zinvols zegt. Van al diegenen die hier posten, ben jij duidelijk de enige die begrijpt hoe het echt werkt ...
ok, val maar over het 'feit' dat ik in dat specifieke geval bijv. het woordje 'waar' had moeten gebruiken. Maar ga vooral niet in op de overige punten die ik aanhaal in mijn post. Typische gelovige.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:28 schreef wapi het volgende:
[..]
Maar wat ben jij dom. Je verwacht een 'theorie' met een 'feit'. Een 'feit' is een éénmalige gebeurtenis. Een theorie is een verband tussen feiten. Wat schud jij toch allemaal uit je mouw?
Maar wat zeg jij toch allemaal? Hoe vind je het toch allemaal uit!? Er bestaan gewoonweg geen bewezen stellingen, wetenschappelijke of andere. Die 'bewezen' stellingen bestaan alleen in jouw fantasie!
Ja ok, de term "deductie" is inderdaad in couranter gebruik dan "reductie", hoewel het eigenlijk echt wel om een reductie gaat, een herleiding tot.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:25 schreef Monolith het volgende:
Axiomatische reductie ken ik niet. Axiomatische deductie wel. Je kunt middels een deductief bewijs op basis van een set hypotheses en axioma's een aantal consequenties afleiden.
Dat klopt inderdaad volledig.quote:Een belangrijk aspect dat je hierbij in je achterhoofd moet houden is het feit dat dit verder niets zegt over het waarheidsgehalte van de consequentie.
Dat klopt ook, maar terwijl de falsificatie bezig is, en er nog geen falsifiërend voorbeeld gevonden is, mogen we de stelling gewoonweg blijven gebruiken. Dat geldt trouwens voor alle stellingen.quote:1, 2, 3 en 4 zijn hierin claims die door empirische falsificatie getoetst moeten worden.
De wiskunde en de andere wetenschappen zijn onderworpen aan juist dezelfde spelregels en gebruiken daarom juist dezelfde methode van toetsing aan de feitenwereld en arbeidsbesparing daarbij via het hergebruik van toetsingen door middel van axiomatische deductie/reductie.quote:Ik snap niet waarom je hier Gödel aanhaalt. Volgens mij gooi je wiskundige bewijzen en bewijzen in de wetenschap.
In de wiskunde toch ook? Het feit dat er heel wat arbeidsbesparing mogelijk is via axiomatische reductie/deductie stelt de wiskunde daarom nog niet vrij van toetsing, hoor. Als je kan aantonen dat een tegenvoorbeeld voor een stelling automatisch leidt tot een tegenvoorbeeld voor de stellingen tot dewelke ze axiomatisch herleid is, mag je gebruik maken van de toetsing die gebeurd is voor de basisstellingen.quote:In de wetenschap werkt men door middel van falsificatie.
Waar zie jij eigenlijk een verschil tussen de wiskunde en de andere wetenschappelijke disciplines? De wiskundige axioma's worden eveneens alleen aanvaard omdat ze rigoureus getoetst werden t.a.v. de realiteit.quote:Je bewijst met experimenten nooit iets in wiskundige zin. Naarmate falsificatie in experimenten uitblijft, worden de theorie echter wel sterker.
Een stelling is wat in het Engels een statement heet. Dat is gewoon een propositie. Een hypothese is ook maar gewoon een propositie.quote:"Het wetenschappelijke karakter van stellingen" is een beetje een non-term. In de wetenschap kent men geen 'stellingen', wel hypotheses.
Als je zoiets zegt, dan toon je daar alleen maar mee aan dat jij geen vertrouwen hebt in de wetenschappelijke methode. Dat verklaart misschien waarom je zo graag overstapt op niet-wetenschappelijke methodes. Wel, in die niet-wetenschappelijke methodes heb ik eerlijk gezegd nog veel minder vertrouwen in; zeg maar, geen enkel vertrouwen.quote:Volgens het criterium dat je hier stelt is "Alle elfjes van de kerstman dragen paarse schoenen" ook een wetenschappelijke hypothese. Je hoeft slechts een voorbeeld te geven van een elfje dat voor de kerstman werkt en gele schoenen draagt om de hypothese te falsificeren.
Ik zei: "mijn natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen". Dat begripsvermogen van mij is volgens jou nul. Waarop baseer je dat?quote:Op donderdag 21 juni 2012 03:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Heb jij ooit electriciteit met het blote oog waargenomen? Betekent dat dan dat electriciteit niet bestaat? Heb jij ooit een radiosignaal met het blote oog waargenomen? Het is niet omdat jij zelf electriciteit niet kan zien, dat het niet bestaat. Als de huidige technologie alleen zou functioneren met wat jij kan zien of wat jij kan begrijpen, dan zou dit forum zelfs niet bestaan. Dat is hoofdreden waarom iemand zoals jij geen enkele belangrijke beslissing mag nemen. De wereld functioneert alleen maar correct omdat mensen zoals jij de mond worden gesnoerd, terwijl verstandigere mensen de beslissingen nemen, waar jij misschien, misschien een onbelangrijk onderdeeltje van mag uitvoeren; maar zelfs dat wordt tegenwoordig vermeden, want dat dom werk wordt nog eerder aan een machine gegeven of aan een goedkopere Chinees.
Ik heb electriciteit weleens waargenomen hoor. En volgens het weerbericht kan jij het vandaag in de middag en avond ook waarnemen want het gaat weer onweren!quote:Heb jij ooit electriciteit met het blote oog waargenomen? Betekent dat dan dat electriciteit niet bestaat?
Dat klopt. Maar daarmee haal je dus je eigen stelling al onderuit. Het gaat er niet om dat je iets binnen 1 seconden kan zien zonder dat je er wat voor hoeft te doen. En dat het anders niet bestaat.quote:Als de huidige technologie alleen zou functioneren met wat jij kan zien of wat jij kan begrijpen, dan zou dit forum zelfs niet bestaan.
Vind je het heel erg als ik je totaal niet volg? Jij zegt: alleen mensen die geloven in een onzichtbare tovenaar zoals ik, mogen belangrijke beslissingen nemen. Beslissingen waarover? Over wat waar( neembaar) is en wat niet? En ik ben dus onverstandig omdat ik niet klakkeloos een onbewijsbare stelling aanneem?quote:Dat is hoofdreden waarom iemand zoals jij geen enkele belangrijke beslissing mag nemen.
In de wiskunde hoeft een axiomatisch stelsel alleen logisch consistent te zijn. In de wetenschap moet het bovendien de werkelijkheid beschrijven.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:47 schreef wapi het volgende:
De wiskunde en de andere wetenschappen zijn onderworpen aan juist dezelfde spelregels en gebruiken daarom juist dezelfde methode van toetsing aan de feitenwereld en arbeidsbesparing daarbij via het hergebruik van toetsingen door middel van axiomatische deductie/reductie.
[..]
In de wiskunde toch ook? Het feit dat er heel wat arbeidsbesparing mogelijk is via axiomatische reductie/deductie stelt de wiskunde daarom nog niet vrij van toetsing, hoor. Als je kan aantonen dat een tegenvoorbeeld voor een stelling automatisch leidt tot een tegenvoorbeeld voor de stellingen tot dewelke ze axiomatisch herleid is, mag je gebruik maken van de toetsing die gebeurd is voor de basisstellingen.
[..]
Waar zie jij eigenlijk een verschil tussen de wiskunde en de andere wetenschappelijke disciplines? De wiskundige axioma's worden eveneens alleen aanvaard omdat ze rigoureus getoetst werden t.a.v. de realiteit.
Weer zo'n betekenisloze bewering: "We mogen stellingen gebruiken". Wat mij betreft mag je inderdaad rustig blijven beweren dat alle elfjes van de kerstman rode sokken dragen als je daar vrolijk van wordt.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:47 schreef wapi het volgende:
Dat klopt ook, maar terwijl de falsificatie bezig is, en er nog geen falsifiërend voorbeeld gevonden is, mogen we de stelling gewoonweg blijven gebruiken. Dat geldt trouwens voor alle stellingen.
Dat je het verschil niet ziet is vrij bijzonder gezien de stelligheid waarmee jij hier allerlei beweringen neerplempt.quote:[..]
De wiskunde en de andere wetenschappen zijn onderworpen aan juist dezelfde spelregels en gebruiken daarom juist dezelfde methode van toetsing aan de feitenwereld en arbeidsbesparing daarbij via het hergebruik van toetsingen door middel van axiomatische deductie/reductie.
[..]
In de wiskunde toch ook? Het feit dat er heel wat arbeidsbesparing mogelijk is via axiomatische reductie/deductie stelt de wiskunde daarom nog niet vrij van toetsing, hoor. Als je kan aantonen dat een tegenvoorbeeld voor een stelling automatisch leidt tot een tegenvoorbeeld voor de stellingen tot dewelke ze axiomatisch herleid is, mag je gebruik maken van de toetsing die gebeurd is voor de basisstellingen.
[..]
Waar zie jij eigenlijk een verschil tussen de wiskunde en de andere wetenschappelijke disciplines? De wiskundige axioma's worden eveneens alleen aanvaard omdat ze rigoureus getoetst werden t.a.v. de realiteit.
Bespaar me je misplaatste arrogantie. Hoog van de toren blazen is prima, maar begrijp dan ook zelf waarover je praat.quote:Als je zoiets zegt, dan toon je daar alleen maar mee aan dat jij geen vertrouwen hebt in de wetenschappelijke methode. Dat verklaart misschien waarom je zo graag overstapt op niet-wetenschappelijke methodes. Wel, in die niet-wetenschappelijke methodes heb ik eerlijk gezegd nog veel minder vertrouwen in; zeg maar, geen enkel vertrouwen.
Nou kijk eens aan. Komt heel wel overeen met dat wat ik er gisteren over schreef:quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:54 schreef deelnemer het volgende:
Voor mij is God een door anderen verzonnen idee.
Klopt. Maar volgens mij zijn vrijwel alle gelovigen van mening dat God niet slechts een menselijke verbeelding is.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:38 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Nou kijk eens aan. Komt heel wel overeen met dat wat ik er gisteren over schreef:
'In de menselijke verbeelding bestaat God natuurlijk wel.'
Eindelijk zijn we het erover eens dat er geen bewezen stellingen bestaan ...quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:28 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Je doet heel hard je best om aan te tonen dat niks zeker is. Dat vind ik een interessante gedachte. Het zou best waar kunnen zijn.
De stelling van de wetgevende Schepper heeft een zeer belangrijk politiek nut. Kijk. De eerste wet van de Schepper zegt dat je geen enkele andere wetgever mag aanvaarden dan hem. Er bestaat dus maar één enkele legitieme wetgever. Alle andere wetgevers zijn afgoden, die we niet mogen volgen en wiens pogingen tot wetgeving we niet mogen erkennen. Dat betekent dus vooral dat er niemand de bevoegdheid heeft om de vrijheid die de wetten van de Schepper mij laten, verder in te perken. De exclusiviteit van de Schepper als wetgever is de enige garantie om niet verder te worden onderworpen aan nieuwe onvrijheden en nieuwe vrijheidsbeperkingen.quote:Maar wat heeft dat voor nut voor jouw stelling dat God bestaat?
Dat is een autoritaire denkwijze die haaks staat op de wetenschappelijke methode.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:44 schreef wapi het volgende:
De stelling van de wetgevende Schepper heeft een zeer belangrijk politiek nut. Kijk. De eerste wet van de Schepper zegt dat je geen enkele andere wetgever mag aanvaarden dan hem. Er bestaat dus maar één enkele legitieme wetgever. Alle andere wetgevers zijn afgoden, die we niet mogen volgen en wiens pogingen tot wetgeving we niet mogen erkennen. Dat betekent dus vooral dat er niemand de bevoegdheid heeft om de vrijheid die de wetten van de Schepper mij laten, verder in te perken. De exclusiviteit van de Schepper als wetgever is de enige garantie om niet verder te worden onderworpen aan nieuwe onvrijheden en nieuwe vrijheidsbeperkingen.
Het zou natuurlijk niet in hun voordeel werken als ze allemaal toegeven dat het tussen hun oren zitquote:Op donderdag 21 juni 2012 12:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. Maar volgens mij zijn vrijwel alle gelovigen van mening dat God niet slechts een menselijke verbeelding is.
Het ontgaat me eerlijk gezegd hoe dat een antwoord is op zijn vraag.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:44 schreef wapi het volgende:
De stelling van de wetgevende Schepper heeft een zeer belangrijk politiek nut. Kijk. De eerste wet van de Schepper zegt dat je geen enkele andere wetgever mag aanvaarden dan hem. Er bestaat dus maar één enkele legitieme wetgever. Alle andere wetgevers zijn afgoden, die we niet mogen volgen en wiens pogingen tot wetgeving we niet mogen erkennen. Dat betekent dus vooral dat er niemand de bevoegdheid heeft om de vrijheid die de wetten van de Schepper mij laten, verder in te perken. De exclusiviteit van de Schepper als wetgever is de enige garantie om niet verder te worden onderworpen aan nieuwe onvrijheden en nieuwe vrijheidsbeperkingen.
Toch niet. Elke stelling die we vandaag nog gebruiken, is op die manier ontstaan. Hopelijk denken er niet teveel mensen zoals jij, want dan is het dus gedaan met de wetenschappelijke vooruitgang.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:30 schreef Monolith het volgende:
Sommige mensen lijken het idee te hebben dat je elke in theorie empirisch falsificeerbare propositie als hypothese kunt opwerpen en vervolgens doodleuk kunt beweren dat het waar is tot het tegendeel bewezen is. Dat is natuurlijk onzinnig.
Je mag die stelling blijven gebruiken totdat er een voorbeeld opduikt van een zwaan die niet zwart is.quote:In de wetenschap is de bewijslast in zekere zin inductief en empirisch en is de waarheidswaarde veel minder stellig dan in de wiskunde. In wezen redeneer je in de wetenschap vanuit waarnemingen. In het simpele voorbeeld zeg je 'we hebben nu al 10 zwarte zwanen gezien, dus wij stellen de hypothese op dat alle zwanen zwart zijn'. Vervolgens ga je op heel veel plekken zwanen observeren en kijken de resultaten verzamelen. Zijn ze allemaal zwart, dan is dat een ondersteuning van de hypothese. Is de hypothese daarmee 'waar'?
Herleid tot de basisuitgangspunten. Dat is alles wat er bestaat, zowel in de wiskunde, de religie, en de empirische wetenschap. In de empirische wetenschap worden er echter gemakkelijk nieuwe uitgangspunten uitgeprobeerd, maar dat mag in de wiskunde evenzeer. Als je dat dan ook inderdaad kunt blijven volhouden, des te beter voor jou ;-)quote:Nee, maar 'waar' bestaat ook enkel in de wiskunde en religie, niet in de empirische wetenschap.
Volgens de wetenschappelijke methode bestaan er alleen stellingen/hypothesen waarvoor er nog geen tegenvoorbeelden gevonden zijn.quote:Dat een hypothese wetenschappelijk valide is (d.w.z. empirisch toetsbare voorspellingen doet), zegt niet zoveel. Dat heeft ook verder bar weinig van doen met de wetenschappelijke methode.
Zulke nieuwe toetsing is arbeidsintensief. Als er een manier bestaat om die te vermijden omdat er vroegere toetsingen kunnen worden hergebruikt, dan leidt dat tot welkome arbeidsbesparingen. Dit is niet altijd mogelijk, uiteraard.quote:De wetenschappelijke methode behelst vervolgens het hele proces van het opzetten van repliceerbare experimenten ...
Waarom?quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:45 schreef deelnemer het volgende:
Dat is een autoritaire denkwijze die haaks staat op de wetenschappelijke methode.
Ik zeg niet dat ik het volledig accepteer. Ik vind het interessant en het zou waar KUNNEN zijn. Lezen he....Daarnaast ging ik even met jouw idee mee om aan te tonen dat die stelling dus onmogelijk voor een bewijs van God kan zorgen. God is niet direct waarneembaar. Dus moet het via indirecte zaken gebeuren. Maar als je die niet kan duiden houdt je dus niks over om je te baseren in de richting van God. Want niks valt te bewijzen...Dat heb je zelf gezegd. En nee, daar ben ik het niet automatisch mee eens, ik ga gewoon even mee in jouw denkbeeld.quote:Eindelijk zijn we het erover eens dat er geen bewezen stellingen bestaan ...
Dit verband mag je me nog even uitleggen. Er bestaat DUS? Je zegt: het staat in de bijbel en DUS is het waar? Als niks te bewijzen valt dan kan je al zeggen dat: god niet bestaat, de bijbel niet bestaat. Niet vaststaat dat God de bijbel gedicteerd heeft. Dat wat in de bijbel zou staan niet per se de bijbel is ( want ook dat kan je dan niet bewijzen ). En dat wat in de bijbel staat nooit aantoonbaar de wil van god kan blijken te zijn. En vervolgens leg jij een verband met dat hij dus wel moet bestaan?quote:De eerste wet van de Schepper zegt dat je geen enkele andere wetgever mag aanvaarden dan hem. Er bestaat dus maar één enkele legitieme wetgever.
Gezien er voor geen enkele stelling een bewijs bestaat, waarom vraag je dan naar een bewijs voor de godshypothese?quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:52 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Daarnaast ging ik even met jouw idee mee om aan te tonen dat die stelling dus onmogelijk voor een bewijs van God kan zorgen.
Het publieke aspect van de godshypothese is vooral een politieke stelling. De exclusiviteit van de Schepper als wetgever. Het is vooral een weigering om afgoden te erkennen.quote:Dit verband mag je me nog even uitleggen. Er bestaat DUS? En vervolgens leg jij een verband met dat hij dus wel moet bestaan? Kan ik ook: ''Er is maar één God...
De wiskunde is deductief, in de zin dat stellingen afgeleid worden uit de axioma's.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:51 schreef wapi het volgende:
Volgens de wetenschappelijke methode bestaan er alleen stellingen/hypothesen waarvoor er nog geen tegenvoorbeelden gevonden zijn.
Dat is toch net hetzelfde? Of je nu akkoord gaat om nieuwe basisstellingen te aanvaarden na grondige toetsing (de empirische aanpak) of je verkiest van zo weinig mogelijke nieuwe basisstellingen in te voeren, met dien verstande dat de bestaande basisstellingen ook grondig getoetst moeten zijn, dat komt toch op hetzelfde neer?quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wiskunde is deductief, in de zin dat stellingen afgeleid worden uit de axioma's.
De wetenschap is tevens inductief, in de zin dat toesbare hypothesen geponeerd worden en vervolgens getoest. Inductie leidt niet tot absolute zekerheid.
Omdat in de wetenschap de bestaande kennis altijd voor herzienning vatbaar is, in het licht van toekomstige nieuwe feiten en inzichten.quote:
Zo heet dient de soep natuurlijk niet gegeten te worden. Er bestaat wel degelijk een onderscheid enkel met de kanttekening dat een dergelijk onderscheid immer voorwaardelijk is en altijd een goede rechtvaardiging behoeft.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:43 schreef deelnemer het volgende:
Edit: Omdat jij, in navolging van Rorty, het idee van objectiviteit in rook laat opgaan, vervalt ieder onderscheidt tussen verzinsels en realiteit.
Dit maakt een toekomstige kennisontwikkeling mogelijk.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:04 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat is toch net hetzelfde? Of je nu akkoord gaat om nieuwe basisstellingen te aanvaarden na grondige toetsing (de empirische aanpak).
Zo weinig mogelijk nieuwe basisstellingen invoeren? Dat is niet eens verschillend van het voorafgaande.quote:of je verkiest van zo weinig mogelijke nieuwe basisstellingen in te voeren, met dien verstande dat de bestaande basisstellingen ook grondig getoetst moeten zijn, dat komt toch op hetzelfde neer?
Er komt wel grondige toetsing bij te pas, alvorens zo'n nieuwe kennis wijd -en zijd wordt aanvaard.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:04 schreef deelnemer het volgende:
Omdat in de wetenschap de bstaande kennis altijd voor herzienning vatbaar is, in het licht van toekomstigen nieuwe feiten en inzichten.
Als het mogelijk was om nieuwe morele regels eerst grondig te toetsen, dan zou het misschien mogelijk zijn om dat ook te doen. Het probleem is echter dat de effecten op de overlevingscyclus pas generaties later duidelijk worden. Ondertussen zitten we wel met een mislukt experiment, waarvan de gevolgen vaak niet omkeerbaar zijn. De wetenschap kan dus veel gemakkelijker nieuwe bronnen van onjuistheid accepteren dan de godsdienst.quote:In jouw opvatting van religie, is religie een Godgegeven openbaring waaraan niets kan worden verandert. Dat is een autoritaire denkwijze.
De rechtvaardiging begint bij ons natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen. Als je dat weer herleid tot iets is anders, heb je geen natuurlijk startpunt meer, en kun je alle kanten op redeneren.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:05 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Zo heet dient de soep natuurlijk niet gegeten te worden. Er bestaat wel degelijk een onderscheid enkel met de kanttekening dat een dergelijk onderscheid immer voorwaardelijk is en altijd een goede rechtvaardiging behoeft.
Wat is hier de betekenis van 'natuurlijke'?quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De rechtvaardiging begint bij ons natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen. Als je dat weer herleid tot iets is anders, heb je geen natuurlijk startpunt meer, en kun je alle kanten op redeneren.
Haha, maar dat is toch het hele punt? Jij zegt: niks valt te bewijzen. Maar God bestaat!quote:Gezien er voor geen enkele stelling een bewijs bestaat, waarom vraag je dan naar een bewijs voor de godshypothese?
Dus volgens jou is religie wel open voor empirische toetsing. Maar de hypothese dat God bestaat en de bron is van de moraal is niet falsificeerbaar.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:10 schreef wapi het volgende:
[..]
Er komt wel grondige toetsing bij te pas, alvorens zo'n nieuwe kennis wijd -en zijd wordt aanvaard.
[..]
Als het mogelijk was om nieuwe morele regels eerst grondig te toetsen, dan zou het misschien mogelijk zijn om dat ook te doen. Het probleem is echter dat de effecten op de overlevingscyclus pas generaties later duidelijk worden. Ondertussen zitten we wel met een mislukt experiment, waarvan de gevolgen vaak niet omkeerbaar zijn. De wetenschap kan dus veel gemakkelijker nieuwe bronnen van onjuistheid accepteren dan de godsdienst.
Voor de godsdienst bestaat er ook empirische toetsing, hoor. Het feit dat we die godsdienst al zo lang gebruiken en dat we er nog steeds zijn. Er zijn mensen die denken dat de overlevingscyclus vanzelfssprekend is en geen regels nodig heeft, maar ja, die mogen dan zelf en op zichzelf experimenteren. Ik doe niet mee.
Zoals een kat een vogeltje kan waarnemen en zelfs weet te vangen. Dat getuigt van een zeker waarnemings- en begripsvermogen. Dat hebben katten van nature. Wij hebben ook van nature een zeker waarnemings- en begripsvermogen. Daarmee is het allemaal begonnen. Ons inzicht in de samenhang der dingen is verdiept in een vele eeuwen durende culturele ontwikkeling. Het is zinloos om deze historisch wortels ter zijde te schuiven en proberen om de werkelijkheid vanuit 'first principles' af te leiden. Want alles verwijst naar elkaar. Komt onze kennis tot ons via de zintuigen (empirisme) of veronderstel het waarnemen van feiten al een interpretatie? Etc.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:15 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Wat is hier de betekenis van 'natuurlijke'?
Juist, en het is deze historische inkadering dat onze kennis immer voorwaardelijk maakt.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zoals een kat een vogeltje kan waarnemen en zelfs weet te vangen. Dat getuigt van een zeker waarnemings- en begripsvermogen. Dat hebben katten van nature. Wij hebben ook van nature een zeker waarnemings- en begripsvermogen. Daarmee is het allemaal begonnen. Ons inzicht in de samenhang der dingen is verdiept in een vele eeuwen durende culturele ontwikkeling. Het is zinloos om deze historisch wortels ter zijde te schuiven en proberen om de werkelijkheid vanuit 'first principles' af te leiden. Want alles verwijst naar elkaar. Komt onze kennis tot ons via de zintuigen (empirisme) of veronderstel het waarnemen van feiten al een interpretatie? Etc.
Ja, de enige toetsing die een godsdienst kan hebben, is de geschiedenis van haar geloofsgroep, en het feit dat ze nog steeds bestaat en ondertussen niet ten onder is gegaan aan fouten in haar stellingen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:17 schreef deelnemer het volgende:
Dus volgens jou is religie wel open voor empirische toetsing.
Elke stelling die falsificeerbaar is, wordt vroeg of laat gefalsificeerd. Voor wetenschappelijke theorieën komt dat goed uit, want dan krijgen we wetenschappelijke vooruitgang. De technologische artifacten, die gebouwd werden op basis van de falsiceerbare stellingen van de wetenschap zijn leuke, maar eigenlijk ook maar vervangbare dingen, waarvan we betere versies kunnen bouwen.quote:Maar de hypothese dat God bestaat en de bron is van de moraal is niet falsificeerbaar.
Klopt. De werkelijk heeft zelf teveel het karakter van een ontwikkelingsproces om te kunnen spreken over de werkelijkheid los van zijn ontstaansgeschiedenis.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:32 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Juist, en het is deze historische inkadering dat onze kennis immer voorwaardelijk maakt.
Ah, maar dan hebben we het over religie en niet over het waar zijn van religieuze overtuigingen. Dat religie bestaat betwist uiteraard niemand.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Ja, de enige toetsing die een godsdienst kan hebben, is de geschiedenis van haar geloofsgroep, en het feit dat ze nog steeds bestaat en ondertussen niet ten onder is gegaan aan fouten in haar stellingen.
Nou, ik denk toch graag dat we moreel heel veel vooruitgang hebben geboekt sinds de middeleeuwen. Niet dat hedendaagse moraliteit objectief juist is ofzo, maar de wereld is een stuk leefbaarder geworden.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:33 schreef wapi het volgende:
De mens is geen technologisch artifact waarvan het blauwdruk een wetenschappelijke ontdekking is. Op dat blauwdruk hebben we gewoonweg geen vat. Voor moraliteit is een falsificeerbare en dus wijzigbare theorie ongetwijfeld niet zo gunstig, want we kunnen redelijkerwijze geen enkele morele vooruitgang verwachten. De ware natuur van de mens ligt immers vast in zijn blauwdruk, met zijn goede en zijn slechte kanten.
Dat heeft nergens wat mee te maken.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Ja, de enige toetsing die een godsdienst kan hebben, is de geschiedenis van haar geloofsgroep, en het feit dat ze nog steeds bestaat en ondertussen niet ten onder is gegaan aan fouten in haar stellingen.
Ik zeg niet dat er een feit bestaat dat God zou bestaan. Je gelooft dat of je gelooft dat niet. Ik heb het er zelfs niet over of ik dat wel geloof, want dat is eigenlijk een private zaak.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Haha, maar dat is toch het hele punt? Jij zegt: niks valt te bewijzen. Maar God bestaat!
Of de Schepper bestaat of niet, doet eigenlijk in een publieke discussie niet echt ter zake. Wat wel degelijk bestaat is de codex die de wetten van de Schepper bundelt. Die kan je hier vinden:quote:Dan vraag ik je: Waarom neem je dat dan wel aan?
Dat heeft toch geen enkel praktisch belang? Nu weet je toch wat ik moreel en immoreel vind? Wat ik toegelaten en verboden vind? Ik heb je getoond waar je de volledige en integrale documentie kan raadplegen over wat ik aan morele verplichtingen aanvaard.quote:Nog een keer: als niks te bewijzen valt ( zoals JIJ stelt), hoe weet je dan dat God bestaat?
De Islam bestaat pas sinds de 7e eeuw en is zelf een afsplitsing van oudere religies.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Wetenschap gaat niet alleen over de technologische artefacten, maar ook over de blauwdruk van de mens. Deze is geidentificeerd als het DNA.quote:Elke stelling die falsificeerbaar is, wordt vroeg of laat gefalsificeerd. Voor wetenschappelijke theorieën komt dat goed uit, want dan krijgen we wetenschappelijke vooruitgang. De technologische artifacten, die gebouwd werden op basis van de falsiceerbare stellingen van de wetenschap zijn leuke, maar eigenlijk ook maar vervangbare dingen, waarvan we betere versies kunnen bouwen.
De mens is geen technologisch artifact waarvan het blauwdruk een wetenschappelijke ontdekking is. Op dat blauwdruk hebben we gewoonweg geen vat. Voor moraliteit is een falsificeerbare en dus wijzigbare theorie ongetwijfeld niet zo gunstig, want we kunnen redelijkerwijze geen enkele morele vooruitgang verwachten. De ware natuur van de mens ligt immers vast in zijn blauwdruk, met zijn goede en zijn slechte kanten.
Waarom dan niet het burgerlijk wetboek: http://www.wetboek-online.nlquote:Op donderdag 21 juni 2012 13:42 schreef wapi het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat er een feit bestaat dat God zou bestaan. Je gelooft dat of je gelooft dat niet. Ik heb het er zelfs niet over of ik dat wel geloof, want dat is eigenlijk een private zaak.
[..]
Of de Schepper bestaat of niet, doet eigenlijk in een publieke discussie niet echt ter zake. Wat wel degelijk bestaat is de codex die de wetten van de Schepper bundelt. Die kan je hier vinden:
islamitische versie: http://quran.com/
christelijke versie: http://www.biblegateway.com/
Dat is de volledige lijst van vrijheidsbeperkingen waar ik mee akkoord ga. Alle andere vrijheidsbeperkingen verwerp ik, want ze komen van de verkeerde wetgever.
[..]
Dat heeft toch geen enkel praktisch belang? Nu weet je toch wat ik moreel en immoreel vind? Wat ik toegelaten en verboden vind? Ik heb je getoond waar je de volledige en integrale documentie kan raadplegen over wat ik aan morele verplichtingen aanvaard.
Nouja, je begrijpt in ieder geval dat het woord van god uitsluitend vrijheidsbeperkingen zijn. Nu nog de vraag waarom je daar (in godsnaam?) aan wil conformeren. Waarom die drang om je te onderwerpen?quote:Dat is de volledige lijst van vrijheidsbeperkingen waar ik mee akkoord ga. Alle andere vrijheidsbeperkingen verwerp ik, want ze komen van de verkeerde wetgever.
Dat zegt iets over de godsdienst, niet over de god.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Die van 2012, 2011, 2010, 2009 2008 of een eerdere versie? Betekent dat ik dan ook automatisch de versie van 2013, 2014 en alle volgende versies ook goedkeur? Dat is dan zo'n soort van blanco cheque waar je om vraagt?quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:48 schreef deelnemer het volgende:
Waarom dan niet het burgerlijk wetboek: http://www.wetboek-online.nl
Ja maar ik weet zeer goed wie dat herziet en verbetert. Ik wil uit dat soort van bron helemaal geen herzieningen en "verbeteringen".quote:Deze is namelijk te herzien en te verbeteren.
De drang in het monothëisme is niet zozeer gericht om zich aan iets te onderwerpen, maar om goed duidelijk te maken aan wat men zich NIET onderwerpt. Hetzelfde instrument dat kan gebruikt worden om de vrijheid in te perken kan uiteraard ook worden gebruikt om de vrijheid te vergroten. Gezien het feit dat er in de genoemde codex eigenlijk relatief weinig vrijheidsbeperkingen staan, en gezien het feit dat het niet is toegestaan om er nieuwe aan toe te voegen, vind ik dat die codex mijn vrijheid vooral garandeert.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:49 schreef ems. het volgende:
Nouja, je begrijpt in ieder geval dat het woord van god uitsluitend vrijheidsbeperkingen zijn. Nu nog de vraag waarom je daar (in godsnaam?) aan wil conformeren. Waarom die drang om je te onderwerpen?
Of je negeert de codex en hebt dus nog veel meer vrijheden.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:02 schreef wapi het volgende:
[..]
De drang in het monothëisme is niet zozeer gericht om zich aan iets te onderwerpen, maar om goed duidelijk te maken aan wat men zich NIET onderwerpt. Hetzelfde instrument dat kan gebruikt worden om de vrijheid in te perken kan uiteraard ook worden gebruikt om de vrijheid te vergroten. Gezien het feit dat er in de genoemde codex eigenlijk relatief weinig vrijheidsbeperkingen staan, en gezien het feit dat het niet is toegestaan om er nieuwe aan toe te voegen, vind ik dat die codex mijn vrijheid vooral garandeert.
Was het maar waar ... De regels die jou verbieden om dingen te doen, verbieden ook aan andere mensen om die dingen met jou te doen. Vandaar dat het allemaal niet zo simpel ligt, hoor.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:04 schreef ems. het volgende:
Of je negeert de codex en hebt dus nog veel meer vrijheden.
Als je van nature een conservatief bent, lijkt dat gekkenwerk. Maar in de afgelopen eeuwen is het recht aanzienlijk verbeterd. Het idee van een rechtstaat is dat de staat zelf ook aanspreekbaar is op zijn gedrag. Veel hangt af van de mate waarin de instituties van de samenleving ontwikkeld zijn om weerstand te kunnen bieden tegen corruptie en machtsmisbruik.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:58 schreef wapi het volgende:
[..]
Die van 2012, 2011, 2010, 2009 2008 of een eerdere versie? Betekent dat ik dan ook automatisch de versie van 2013, 2014 en alle volgende versies ook goedkeur? Dat is dan zo'n soort van blanco cheque waar je om vraagt?
Hoe kan je jezelf nou op zoiets richten? Dat is gewoonweg een moving target waar voortdurend nieuwe uitvindsels in verschijnen en waar we helemaal niet van weten of de bijhorende geloofsgroep het zelfs honderd jaar zal uithouden. Daarenboven, het is niet omdat ik even 100 km oostwaarts of westwaarts afleg dat ik mij plotseling zou richten naar een nieuw moving target. In de mate dat de inhoud van dat moving target een kopie is van de wetten van de Schepper, verwijs ik natuurlijk wel naar het origineel en niet naar de Chinese namaakversie.
[..]
Ja maar ik weet zeer goed wie dat herziet en verbetert. Ik wil uit dat soort van bron helemaal geen herzieningen en "verbeteringen".
Precies. Een bekende en vaak voorkomende fout: geen onderscheid maken tussen "god" en "het concept god" (zoals dat gebruikt wordt in godsdienst).quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat zegt iets over de godsdienst, niet over de god.
Alleen in het westen vindt men dat. Elders, heb ik nog nooit iemand zoiets horen zeggen. Uiteindelijk zijn de concepten van recht en rechtvaardigheid geen dingen die je kan uitvinden. Ze zitten gewoonweg in het blauwdruk van de mens ingebakken.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:07 schreef deelnemer het volgende:
Maar in de afgelopen eeuwen is het recht aanzienlijk verbeterd.
Machtsmisbruik is proportioneel met de macht van de staat, want macht wordt onvermijdelijk misbruikt. Als het niet mogelijk is om nieuwe wetten uit te vinden die nieuwe vrijheidsbeperkingen invoeren, dan kan de macht van de staat ook niet groeien en dus ook niet het machtsmisbruik. Met een restant van machtsmisbruik zul je moeten leren leven, want staten zijn nou eenmaal onvermijdelijk, al was het maar om te verhinderen dat andere staten in hun plaats macht beginnen uit te oefenen.quote:Veel hangt af van de mate waarin instituties van de samenleving voldoende ontwikkeld zijn om weerstand te kunnen bieden tegen corruptie en machtsmisbruik.
Maar waarom( waardoor?) geloof jij wel en ik niet? Waarom vind jij Zeus ondenkbaar en Thor ook? Maar de God van de Koran niet ( of bijbel, je noemt ze alletwee )?quote:Je gelooft dat of je gelooft dat niet
Hoe weet je dat de andere wetgevers verkeerd zijn? Dat is een stelling die ook niet bewezen kan worden als je nog steeds uitgaat van dat niks vaststaat. Het lijkt heel kinderachtig wat ik doe. Maar je stelt zelf dat niks bewezen kan worden en vervolgens maak je heel duidelijk onderscheid in wat je wel verwerpt, en wat niet. En wie de 'goede' wetgever is en de 'verkeerde'. Hoe kom je aan die inzichten?quote:Dat is de volledige lijst van vrijheidsbeperkingen waar ik mee akkoord ga. Alle andere vrijheidsbeperkingen verwerp ik, want ze komen van de verkeerde wetgever.
Dat heb je zeker aangetoond. Ik heb ook weleens van die boeken gehoord, hoor. Maar wat jij moreel goed vindt of niet en waar je dat vandaan hebt blijft een GEVOLG van de aanname dat God bestaat. En die aanname is vooral wat ik interessant vind. Veel gelovigen stellen zelf dat God niet bewezen kan worden. Jij stelt zelfs dat niks bewezen kan worden. Maar je gelooft wel in God. Nog steeds snap ik niet hoe dat kan. Of die vraag praktisch nut heeft maakt me vrij weinig uit. Ik ben er gewoon nieuwsgierig naar...quote:Dat heeft toch geen enkel praktisch belang? Nu weet je toch wat ik moreel en immoreel vind? Wat ik toegelaten en verboden vind? Ik heb je getoond waar je de volledige en integrale documentie kan raadplegen over wat ik aan morele verplichtingen aanvaard.
De strijd om een rechtvaardige samenleving is een belangrijke bron voor religieuze en politieke bewegingen geweest. Het rechtsgevoel (in de blauwdruk van de mens) is vrij flexibel gebleken en neemt in verschillende culturen verschillende vormen aan. Ook individuele mensen verschillen hierin, afhankelijk van hun persoonlijkheid en ervaringen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:12 schreef wapi het volgende:
[..]
Alleen in het westen vindt men dat. Elders, heb ik nog nooit iemand zoiets horen zeggen. Uiteindelijk zijn de concepten van recht en rechtvaardigheid geen dingen die je kan uitvinden. Ze zitten gewoonweg in het blauwdruk van de mens ingebakken.
Machtsmisbruik is proportioneel van de hierachische structuur van de samenleving. Ook de kerk is een bekende en belangrijke bron van machtsmisbruik. De letter van de religieuze teksten is te gevoelig voor interpretatie om veel garanties te kunnen bieden (zie ook de vele stromingen binnen het Christendom en de Islam). Ook is het uitgangspunt, zoals vasgelegd in de religieuze teksten, niet vanzelfsprekend de meest optimale uitdrukking van ons rechtsgevoel.quote:Machtsmisbruik is proportioneel met de macht van de staat, want macht wordt onvermijdelijk misbruikt. Als het niet mogelijk is om nieuwe wetten uit te vinden die nieuwe vrijheidsbeperkingen invoeren, dan kan de macht van de staat ook niet groeien en dus ook niet het machtsmisbruik. Met een restant van machtsmisbruik zul je moeten leren leven, want staten zijn nou eenmaal onvermijdelijk, al was het maar om te verhinderen dat andere staten in hun plaats macht beginnen uit te oefenen.
Hoezo ingebakken? Wat goed is en wat slecht hangt af van waar en wanneer je bent geboren. En tijdens je leven blijkt dat wat eerst slecht is op een later moment anders is.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:12 schreef wapi het volgende:
[..]
Alleen in het westen vindt men dat. Elders, heb ik nog nooit iemand zoiets horen zeggen. Uiteindelijk zijn de concepten van recht en rechtvaardigheid geen dingen die je kan uitvinden. Ze zitten gewoonweg in het blauwdruk van de mens ingebakken.
Dat zijn varianten op mekaar. Het enige frappante verschil is dat verhaal over de familieleden van de Schepper: de zoon, de moeder, de tante, de oom, en de neven van God. Daar ga ik niet mee akkoord. Voor het overige is daar niets mis mee, vooral niet met het joodse gedeelte.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:26 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Maar de God van de Koran niet ( of bijbel, je noemt ze alletwee )?
Omdat ik dat geloof. Iedereen gelooft toch wat hij zelf wil?quote:Hoe weet je dat de andere wetgevers verkeerd zijn?
Nee, hoor. De boedhisten verheffen die stelling zelfs tot een kunst. Als je aan hen vraagt: Bestaat God wel, dan antwoorden zij: Daar gaat het niet over. Het gaat over waarom je lijdt en hoe je verder lijden kan vermijden. Alle morele overtredingen die je begaat, wreken zich vroeg of laat, in dit leven, of in het volgende. Dat is de reden waarom je lijdt. De codex die moraliteit voor eeuwig vastlegt heten de dharma, en je mag die regels niet overtreden als je lijden wil vermijden.quote:Maar wat jij moreel goed vindt of niet en waar je dat vandaan hebt blijft een GEVOLG van de aanname dat God bestaat.
Ik wil gewoon vermijden van te lijden, in dit leven, of in het volgende. Vandaar dat ik mij aan de wetten van de Schepper tracht te houden. Wat is daar nou zo moeilijk aan?quote:Maar je gelooft wel in God. Nog steeds snap ik niet hoe dat kan. Of die vraag praktisch nut heeft maakt me vrij weinig uit. Ik ben er gewoon nieuwsgierig naar...
Die centrale kerk is iets dat alleen in het christendom voorkomt. De joden kennen dat niet. De moslims ook niet. Die balkanisatie in allerhande stromingen bestaat overal, maar in het christendom is dat veel uitgebreider. De balkanisatie ging in het verleden klaarblijkelijk vooral over wie er de lakens mocht uitdelen. en allerhande breuken met de centrale macht in Rome. Geen enkele andere godsdienst heeft een centraal machtsapparaat ergens in een stad zoals Rome.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:29 schreef deelnemer het volgende:
Ook de kerk is een bekende en belangrijke bron van machtsmisbruik. De letter van de religieuze teksten is te gevoelig voor interpretatie om veel garanties te kunnen bieden (zie ook de vele stromingen binnen het Christendom en de Islam).
Dat hangt af van jouw opvoeding. Als je in een bepaalde godsdienst bent opgevoed, dan vind je het bijhorende rechtsgevoel waarschijnlijk wel optimaal.quote:Ook is het uitgangspunt, zoals vasgelegd in de religieuze teksten, niet vanzelfsprekend de meest optimale uitdrukking van ons rechtsgevoel.
Tuurlijk! Ik zeg ook niet dat je ermee op moet houdenquote:Omdat ik dat geloof. Iedereen gelooft toch wat hij zelf wil?
Over Boeddhisten hebben we het nu niet. Maar als jij aanneemt dat God de enige wetgever is, ga je er dus vanuit dat God bestaat. Of volg je God terwijl je ook vindt dat hij niet kan bestaan? Lijkt mij niet. Je zegt zelf al dat je het gelooft.quote:Nee, hoor. De boedhisten verheffen die stelling zelfs tot een kunst.
Als je het zo stelt is het zelfs voor mij inderdaad niet moeilijk te begrijpen! Gelukkig was dat ook niet wat ik bedoelde. Maar jij gaat uit van de gok van Pascal?: het maakt niet uit of God bestaat of niet. Laat ik maar zorgen dat ( ik fake) dat ik hem volg. Want als ik dan eenmaal toch bij de hemel zou komen dan mag ik in ieder geval naar binnen? Zo nee, als je los van de beloning al accepteert dat God bestaat. Hoe weet je dat dan? Het blijft onduidelijk voor mij. En zeg niet: omdat ik dat geloof, maar probeer eens uit te leggen waardoor je dat gelooft. Zeker in een wereld waarin niks bewezen kan worden, volgens jou.quote:Ik wil gewoon vermijden van te lijden, in dit leven, of in het volgende. Vandaar dat ik mij aan de wetten van de Schepper tracht te houden. Wat is daar nou zo moeilijk aan?
Het is waar dat het christendom zich heeft verenigd tot de katholieke kerk die allerlei alternatieve geloofsopvattingen voor ketters verklaarde. Maar zelfs binnen de katholieke kerk was er ruimte voor alternatieve zienswijzen (zoals mystici) zolang men zich maar niet teveel profileerden. Het protestantisme is een doorbreking van dit monopolie op de geloofswaarheid en dat leidde tot een wildgroei van protestante nominaties.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:40 schreef wapi het volgende:
[..]
Die centrale kerk is iets dat alleen in het christendom voorkomt. De joden kennen dat niet. De moslims ook niet. Die balkanisatie in allerhande stromingen bestaat overal, maar in het christendom is dat veel uitgebreider. De balkanisatie ging in het verleden klaarblijkelijk vooral over wie er de lakens mocht uitdelen. en allerhande breuken met de centrale macht in Rome. Geen enkele andere godsdienst heeft een centraal machtsapparaat ergens in een stad zoals Rome.
Daarmee wordt de juiste moraal een kwestie van opvoeding (ipv de universele blauwdruk van de mens).quote:Dat hangt af van jouw opvoeding. Als je in een bepaalde godsdienst bent opgevoed, dan vind je het bijhorende rechtsgevoel waarschijnlijk wel optimaal.
Zo blijft er helemaal niets meer over van de publieke functie van het geloof.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:35 schreef wapi het volgende:
Omdat ik dat geloof. Iedereen gelooft toch wat hij zelf wil?
Blaas nou eens niet zo hoog van de toren. Je begrijpt echt geen zak van de materie en begrijpend lezen kun je blijkbaar ook al niet.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:51 schreef wapi het volgende:
[..]
Toch niet. Elke stelling die we vandaag nog gebruiken, is op die manier ontstaan. Hopelijk denken er niet teveel mensen zoals jij, want dan is het dus gedaan met de wetenschappelijke vooruitgang.
Losstaande hypotheses hebben echter weinig betekenis in de wetenschap.quote:Hypothesis
Perhaps the most difficult and intriguing step is the development of a specific, testable hypothesis. A useful hypothesis enables predictions by applying deductive reasoning, often in the form of mathematical analysis. It is a limited statement regarding the cause and effect in a specific situation, which can be tested by experimentation and observation or by statistical analysis of the probabilities from the data obtained. The outcome of the test hypothesis should be currently unknown, so that the results can provide useful data regarding the validity of the hypothesis.
Ik gaf in mijn vorige post al aan dat dit soort uitspraken in een wetenschappelijke context volkomen betekenisloos zijn.quote:[..]
Je mag die stelling blijven gebruiken totdat er een voorbeeld opduikt van een zwaan die niet zwart is.
Je brabbelt weer wat. Zoals ik al stelde spreek je bij wiskundig (deductisch) bewijs over proposities / stellingen die een waarde '0' of '1' hebben (d.w.z. waar of niet waar).quote:[..]
Herleid tot de basisuitgangspunten. Dat is alles wat er bestaat, zowel in de wiskunde, de religie, en de empirische wetenschap. In de empirische wetenschap worden er echter gemakkelijk nieuwe uitgangspunten uitgeprobeerd, maar dat mag in de wiskunde evenzeer. Als je dat dan ook inderdaad kunt blijven volhouden, des te beter voor jou ;-)
Volgens de wetenschappelijke methode bestaan er alleen stellingen/hypothesen waarvoor er nog geen tegenvoorbeelden gevonden zijn.
ja dat is onderdeel van het vormen van een goede hypothese, hè? Daarnaast betekent toetsen niet noodzakelijkerwijs dat je zelf de data moet verzamelen. Stel je vormt op basis van verzamelde dataset A een hypothese. Dan is het testen van de voorspellingen van de hypothese tegen die dataset niet zinvol. Wel kun je testen tegen een andere al bestaande dataset.quote:[..]
Zulke nieuwe toetsing is arbeidsintensief. Als er een manier bestaat om die te vermijden omdat er vroegere toetsingen kunnen worden hergebruikt, dan leidt dat tot welkome arbeidsbesparingen. Dit is niet altijd mogelijk, uiteraard.
Maar wat is dat met die terminologie uit de brugklas? Heb je ooit de term "begrijpend lezen" aan de universiteit horen gebruiken? Nee, toch? Is de brugklas dan het laatste onderwijs dat je genoten hebt?quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:05 schreef Monolith het volgende:
... begrijpend lezen kun je blijkbaar ook al niet ...
De wetenschappelijke benadering zou zijn van de term losstaand eerst heel grondig te definiëren alvorens je de term gebruikt in een stelling. Wat betekent dan juist losstaand? Wat zijn voorbeelden van losstaande en van niet losstaande hypotheses? Wat betekent betekenis in de wetenschap? Wie legt er zoiets vast? Bestaat daar een objectieve norm voor? De ongedefinieerde terminologie die je gebruikt, is simpelweg onbruikbaar binnen de wetenschap. Zoals hier gebruikt, kan men die begrippen niet meten, quantificeren, of falsificeren. Hoe kan ik nou naar een tegenvoorbeeld zoeken van een lossstaande hypothese die wel betekenis zou hebben in de wetenschap, als beide termen simpelweg niet kunnen worden gedefinieerd? Jouw stelling is dus net een voorbeeld van anti-wetenschap. Zodra de stelling niet kan getoetst worden, is ze immers onwetenschappelijk.quote:Losstaande hypotheses hebben echter weinig betekenis in de wetenschap.
Elke arbeidsbesparing is uiteraard welkom. Als je data kan gebruiken die al bestaat, dan levert dat mooi winst op. Dit is uiteraard niet altijd mogelijk.quote:Daarnaast betekent toetsen niet noodzakelijkerwijs dat je zelf de data moet verzamelen.
Toegegeven. Dat zou inderdaad een contradictie zijn. Ik heb er ook geen antwoord op ...quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:00 schreef deelnemer het volgende:
Daarmee wordt de juiste moraal een kwestie van opvoeding (ipv de universele blauwdruk van de mens).
Losstaand = los van de context. In de wetenschap maakt een nieuwe hypothese meestal gebruik van een reeds bestaand kader van theorieen en technieken.quote:Op donderdag 21 juni 2012 17:31 schreef wapi het volgende:
De wetenschappelijke benadering zou zijn van de term losstaand eerst heel grondig te definiëren alvorens je de term gebruikt in een stelling. Wat betekent dan juist losstaand? Wat zijn voorbeelden van losstaande en van niet losstaande hypotheses? Wat betekent betekenis in de wetenschap? Wie legt er zoiets vast? Bestaat daar een objectieve norm voor? De ongedefinieerde terminologie die je gebruikt, is simpelweg onbruikbaar binnen de wetenschap. Zoals hier gebruikt, kan men die begrippen niet meten, quantificeren, of falsificeren. Hoe kan ik nou naar een tegenvoorbeeld zoeken van een lossstaande hypothese die wel betekenis zou hebben in de wetenschap, als beide termen simpelweg niet kunnen worden gedefinieerd? Jouw stelling is dus net een voorbeeld van anti-wetenschap. Zodra de stelling niet kan getoetst worden, is ze immers onwetenschappelijk.
Tja. De publieke functie van het geloof gaat alleen over wat toegelaten en wat verboden is, hoor. Van de metafysische stellingen binnen het geloof een publieke zaak maken, is echt niet evident. Dat wordt dan een ruzie over het geslacht der engelen ...quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:04 schreef deelnemer het volgende:
Zo blijft er helemaal niets meer over van de publieke functie van het geloof.
En als je dat rigoureus doet, dan wordt dat een axiomatische herleiding naar basisstellingen ...quote:Op donderdag 21 juni 2012 17:38 schreef deelnemer het volgende:
Losstaand = los van de context. In de wetenschap maakt een nieuwe hypothese meestal gebruik van een reeds bestaand kader van theorieen en technieken.
Dat is zelden mogelijk. De meeste dingen zijn wat ze zijn als gevolg van een historische ontwikkeling. Ze bestaan, maar zijn nog niet begrepen. Mag je de bestaande dingen gebruiken in de formulering van een hypothese? Bijvoorbeeld, de mechanica van Newton verklaart de valbeweging van een appel en de planeetbanen rond de zon. Maar appels, planeten en sterren waren toen nog nauwelijks begrepen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 17:42 schreef wapi het volgende:
[..]
En als je dat rigoureus doet, dan wordt dat een axiomatische herleiding naar basisstellingen ...
Alles wat je niet axiomatisch kan herleiden, moet je dan maar rechtstreeks en grondig toetsen. Dat kost heel wat moeite, maar er is dan geen alternatief.quote:Op donderdag 21 juni 2012 17:56 schreef deelnemer het volgende:
Dat is zelden mogelijk. De meeste dingen zijn wat ze zijn als gevolg van een historische ontwikkeling. Ze bestaan, maar zijn nog niet begrepen.
Het is ieders keuze om die regels te negeren. Je moet niets. Ik hou me alleen aan regels waar ik zelf ook achter sta. Vaak genoeg doe ik "illegale" dingen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:06 schreef wapi het volgende:
[..]
Was het maar waar ... De regels die jou verbieden om dingen te doen, verbieden ook aan andere mensen om die dingen met jou te doen. Vandaar dat het allemaal niet zo simpel ligt, hoor.
Ik heb het volgens mij voor het laatst op de basisschool gehoord, daarom verbaast het mij ook altijd hoe slecht sommige mensen dit aspect van taal beheersen. Verder heb ik mijn doctoraal zo'n 8 jaar terug succesvol afgerond, bedankt voor je interesse.quote:Op donderdag 21 juni 2012 17:31 schreef wapi het volgende:
[..]
Maar wat is dat met die terminologie uit de brugklas? Heb je ooit de term "begrijpend lezen" aan de universiteit horen gebruiken? Nee, toch? Is de brugklas dan het laatste onderwijs dat je genoten hebt?
Je brabbelt maar weer wat. Losstaand is gewoon een helder gedefinieerd begrip.quote:[..]
De wetenschappelijke benadering zou zijn van de term losstaand eerst heel grondig te definiëren alvorens je de term gebruikt in een stelling. Wat betekent dan juist losstaand? Wat zijn voorbeelden van losstaande en van niet losstaande hypotheses? Wat betekent betekenis in de wetenschap? Wie legt er zoiets vast? Bestaat daar een objectieve norm voor? De ongedefinieerde terminologie die je gebruikt, is simpelweg onbruikbaar binnen de wetenschap. Zoals hier gebruikt, kan men die begrippen niet meten, quantificeren, of falsificeren. Hoe kan ik nou naar een tegenvoorbeeld zoeken van een lossstaande hypothese die wel betekenis zou hebben in de wetenschap, als beide termen simpelweg niet kunnen worden gedefinieerd? Jouw stelling is dus net een voorbeeld van anti-wetenschap. Zodra de stelling niet kan getoetst worden, is ze immers onwetenschappelijk.
In de hedendaagse wetenschap moet je een hypothese altijd plaatsen in de context van soortgelijk onderzoek. Zie het plaatje dat ik in een eerdere post plaatste. Welk onderzoek is er al gedaan? Wat zijn de uitkomsten daarvan? Hoe verhoudt dat zich tot hetgeen jij wilt gaan onderzoeken?quote:LOSSTAAND 1)Afzonderlijk 2) Alleenstaand 3) Apart 4) Geïsoleerd
Dingen die in overtreding zijn met regelgeving van overheidswege zijn vaak onpraktisch. Dingen die in overtreding zijn met de wetten van de Schepper zijn immoreel. Daar gaat het eerder over een princiepskwestie, dan datgene wat al dan niet handig uitkomt.quote:
Nu ga je te ver. Dit is klinkklare onzin. Sterker nog, als je je strikt aan de wetten van jouw schepper houdt word je opgepakt.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:18 schreef wapi het volgende:
Dingen die in overtreding zijn met de wetten van de Schepper zijn immoreel.
Immoreel is een rekbaar begrip. Wat in het ene land wel kan, kan in het andere niet. Niemand heeft daarin per se gelijk. Alleen voor zichzelf.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:18 schreef wapi het volgende:
[..]
Dingen die in overtreding zijn met regelgeving van overheidswege zijn vaak onpraktisch. Dingen die in overtreding zijn met de wetten van de Schepper zijn immoreel. Daar gaat het eerder over een princiepskwestie, dan datgene wat al dan niet handig uitkomt.
Als je dat alleen doet, dan sta je als individu volstrekt machteloos tegenover een staatsapparaat. Als je dat in geloofsgemeenschap doet, dan staat een individueel staatsapparaat volstrekt machteloos tegenover een groep die zo groot is als twintig of dertig procent van de wereldbevolking. Vandaar dat het ondertussen voor iedereen toch duidelijk is geworden dat de islam helemaal geen angst heeft voor het Nederlandse staatsapparaat, terwijl je andersom het gebibber en gebeef tot hier kan horen. Jij bent dus niet realistisch.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:26 schreef hoatzin het volgende:
Nu ga je te ver. Dit is klinkklare onzin. Sterker nog, als je je strikt aan de wetten van jouw schepper houdt word je opgepakt.
Zo denken wij nou eenmaal niet.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:29 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Immoreel is een rekbaar begrip. Wat in het ene land wel kan, kan in het andere niet. Niemand heeft daarin per se gelijk. Alleen voor zichzelf.
lulkoek natuurlijk. Het probleem is dat de ene moslim niet zo idioot denkt als de ander. Hetzelfde heb je bij de christenen. Onderling is er net zoveel wrijving.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:41 schreef wapi het volgende:
[..]
Als je dat alleen doet, dan sta je als individu volstrekt machteloos tegenover een staatsapparaat. Als je dat in geloofsgemeenschap doet, dan staat een individueel staatsapparaat volstrekt machteloos tegenover een groep die zo groot is als twintig of dertig procent van de wereldbevolking. Vandaar dat het ondertussen voor iedereen toch duidelijk is geworden dat de islam helemaal geen angst heeft voor het Nederlandse staatsapparaat, terwijl je andersom het gebibber en gebeef tot hier kan horen. Jij bent dus niet realistisch.
Wel, je weet toch hoe die dingen gaan. Er zijn op dit moment zeer veel onderhuidse spanningen in de globale moslimgemeenschap, die trouwens sterk toenemen. De massa is in beginsel eigenlijk nogal amorf, totdat ze plotseling sterk chaotisch wordt, om dan terug amorf te worden. Die dingen zijn volstrekt onvoorspelbaar. Het gevaarlijke eraan is dat de massa wel enorm is; gewoon gigantisch. We spreken over 20% tot 30% van de wereldbevolking.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:22 schreef ems. het volgende:
lulkoek natuurlijk. Het probleem is dat de ene moslim niet zo idioot denkt als de ander. Hetzelfde heb je bij de christenen. Onderling is er net zoveel wrijving.
Klopt, maar dus zal je ook niet kunnen concluderen dat alle moslims 'opeens' hun handen op één buik hebben. Mijn beste vriend is toevallig een moslim en lacht meestal snuivend om de opmerkingen van de moslims op dit forumquote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:31 schreef wapi het volgende:
[..]
Wel, je weet toch hoe die dingen gaan. Er zijn op dit moment zeer veel onderhuidse spanningen in de globale moslimgemeenschap, die trouwens sterk toenemen. De massa is in beginsel eigenlijk nogal amorf, totdat ze plotseling sterk chaotisch wordt, om dan terug amorf te worden. Die dingen zijn volstrekt onvoorspelbaar.
En dat zou best eens vervelend kunnen zijn als ze daarnaast ook nog eens een militaire macht hadden, die eensgezind achter hen stond. Nu is de groep echter te versplinterd, mede dankzij de koran en de interpretatie daarvan.quote:Het gevaarlijke eraan is dat de massa wel enorm is; gewoon gigantisch. We spreken over 20% tot 30% van de wereldbevolking.
Willen dat jouw groep de macht heeft, leidt tot onderdrukking en dat is natuurlijk immoreel. Goeps- en hierarchievorming moet juist in banen worden geleidt dmv (inter)nationale spelregels.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:41 schreef wapi het volgende:
[..]
Als je dat alleen doet, dan sta je als individu volstrekt machteloos tegenover een staatsapparaat. Als je dat in geloofsgemeenschap doet, dan staat een individueel staatsapparaat volstrekt machteloos tegenover een groep die zo groot is als twintig of dertig procent van de wereldbevolking. Vandaar dat het ondertussen voor iedereen toch duidelijk is geworden dat de islam helemaal geen angst heeft voor het Nederlandse staatsapparaat, terwijl je andersom het gebibber en gebeef tot hier kan horen. Jij bent dus niet realistisch.
Als je met 'wij' moslims bedoelt wil je zeggen dat er geen verschil is tussen wat moslims immoreel vinden en wat niet?quote:
Geloofsgemeenschappen zijn helemaal niet op zoek naar weredlijke macht.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:56 schreef deelnemer het volgende:
Willen dat jouw groep de macht heeft, leidt tot onderdrukking en dat is natuurlijk immoreel. Goeps- en hierarchievorming moet juist in banen worden geleidt dmv (inter)nationale spelregels.
Al hetgene dat niet uitdrukkelijk verboden wordt door de wetten van de Schepper, is toegelaten. Iedereen doet dus binnen die grenzen inderdaad wat hij wil. Wat betreft vraagstukken van moraliteit, namelijk of een bepaald gedrag al dan niet verboden is, kan ik op simpele gevallen zelf antwoorden. Wat betreft complexe gevallen, en die komen inderdaad frequent voor, moet ik de stelling van Al Ghazali inroepen en kan het probleem enkel worden opgelost door de fatwas van de ulema naast mekaar te leggen in de hoop dat er ijma kan worden bereikt.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 00:07 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Als je met 'wij' moslims bedoelt wil je zeggen dat er geen verschil is tussen wat moslims immoreel vinden en wat niet? Wat dacht je van de Nederlandse moslim die zijn zusje helpt met haar huiswerk en de talibanstrijder die een school voor meisjes in de fik steekt met iedereen erin? De Turkse moslima zonder hoofddoek en de Indonesische met? De kapers van 11 september die duizenden opofferen uit frustratie en geloof en de Nederlandse islamitische politie-agent die voor iedereen klaarstaat, desnoods met gevaar voor eigen leven? Wie heeft er gelijk? Zeg het maar... Wie laat zijn eigen regels en rechtsgevoel bepalen hoe ze de koran beoordelen? Al deze mensen.
Wat is dat?quote:de stelling van Al Ghazali inroepen
En wat betekent dat?quote:de fatwas van de ulema
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik zal er vast naast zitten...
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
De stelling van Al Ghazali zegt dat ijma, dat is, consensus, in eenvoudige gevallen een zaak is van de ganse geloofsgemeenschap, terwijl in complexe gevallen, best de fatwas, dat is, de op basis van de Koran gemotiveerde determinaties van de ulema, dat is, de islamitsche schriftgeleerden, naast mekaar worden gelegd.quote:
Zoals de vraag wat voor bewijzen er zijn dat Mohammed de Islam gesticht heeft, en of ie ooit bestaan heeft. Nog steeds geen antwoord natuurlijk.quote:Op zondag 24 juni 2012 03:51 schreef wapi het volgende:
[..]
De stelling van Al Ghazali zegt dat ijma, dat is, consensus, in eenvoudige gevallen een zaak is van de ganse geloofsgemeenschap, terwijl in complexe gevallen, best de fatwas, dat is, de op basis van de Koran gemotiveerde determinaties van de ulema, dat is, de islamitsche schriftgeleerden, naast mekaar worden gelegd.
In andere bewoordingen, als het morele vraagstuk relatief simpel is, dan weet je zelf wel het antwoord, of dan kan je de vraag stellen aan mensen in de buurt ofzo. Als er echter langdradige redeneringen moeten worden gemaakt om tot een conclusie te komen, kan je best de redeneringen naast mekaar leggen die de schriftgeleerden gemaakt hebben.
Nee, hoor. Jij hebt nog steeds de 281 geciteerde bronnen niet verworpen die getuigen dat profeet Mohammed, moge hij in vrede rusten, werkelijk bestaan heeft. Maar ja, dan moet je wel wat meer onderzoek doen dan een beetje gemakkelijke statements uit je mouw schudden.quote:Op zondag 24 juni 2012 08:40 schreef ATON het volgende:
Zoals de vraag wat voor bewijzen er zijn dat Mohammed de Islam gesticht heeft, en of ie ooit bestaan heeft. Nog steeds geen antwoord natuurlijk.
Deze wiki-link geeft enkel 281 bronnen uit de mythes die men hieromheen verzonnen heeft, maar zijn historisch niet correct. Je hebt nog steeds geen enkele historisch bewijs laten zien. Iedereen kan op wiki wat plaatsen, en zolang er geen correcties worden doorgegeven, blijft dit gewoon staan.quote:Op zondag 24 juni 2012 09:35 schreef wapi het volgende:
Nee, hoor. Jij hebt nog steeds de 281 geciteerde bronnen niet verworpen die getuigen dat profeet Mohammed, moge hij in vrede rusten, werkelijk bestaan heeft. Maar ja, dan moet je wel wat meer onderzoek doen dan een beetje gemakkelijke statements uit je mouw schudden.
Ah, dan zit ik inderdaad behoorlijk in de goede richting. Snap je wat ik ermee bedoel in ieder geval?quote:dan weet je zelf wel het antwoord,
Sharia is niets anders dat het systeem van axiomatische herleiding van stellingen naar basisuitgangspunten in de Koran. De reden waarom er niet altijd ijma bestaat tussen de fatwas van de ulema betreffende een moreel vraagstuk is helemaal niet te wijten aan geografische verschillen, maar aan de complexiteit van bepaalde vraagstukken.quote:Op zondag 24 juni 2012 12:53 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Want denk maar niet dat een moslimgeleerde uit Nederland tot dezelfde conclusie komt als een pro-sharia geleerde bij vraagstukken over goed of kwaad met betrekking tot leefregels.
Dat probleem moet je dan wel met die 281 bronnen aankaarten, hoor.quote:Op zondag 24 juni 2012 10:04 schreef ATON het volgende:
Deze wiki-link geeft enkel 281 bronnen uit de mythes die men hieromheen verzonnen heeft, maar zijn historisch niet correct.
Er bestaan geen historische bewijzen. Er bestaan alleen historische bronnen. Je volgt gewoon de spelregels niet.quote:Je hebt nog steeds geen enkele historisch bewijs laten zien.
Wikipedia volgt een stricte politiek van No Original Research. Voor alle stellingen die in Wikipedia staan, moet er dus bronvermelding zijn. Als jij vindt dat er in het artikel overtredingen zijn op de NOR-richtlijn, gelieve dan in Wikipedia de passages aan te duiden die niet attribueerbaar zouden zijn.quote:Iedereen kan op wiki wat plaatsen, en zolang er geen correcties worden doorgegeven, blijft dit gewoon staan.
Eenvoudig, geef zélf één bewijs.quote:Op zondag 24 juni 2012 13:37 schreef wapi het volgende:
Dat probleem moet je dan wel met die 281 bronnen aankaarten, hoor.
OK, daar zijn we dan al over eens.quote:Er bestaan geen historische bewijzen.
En de bronnen die de moslims gebruiken zijn allemaal vervalst en stroken niet met de geschiedenis.quote:Er bestaan alleen historische bronnen.
Over historische feiten? Ik was er zelf niet bij, hoor.quote:
Citeer de desbetreffende bron dan en toon aan waarom ze in contradictie zou zijn met andere bronnen; en natuurlijk ook, waarom die andere bronnen betrouwbaarder zouden zijn.quote:En de bronnen die de moslims gebruiken zijn allemaal vervalst en stroken niet met de geschiedenis.
Nou, dat geloof ik best.quote:Op zondag 24 juni 2012 14:13 schreef wapi het volgende:
Over historische feiten? Ik was er zelf niet bij, hoor.
O maar, jij komt hier met je ' Mohammed, hij rust in vrede '. Moet je ook aantonen dat ie bestaan heeft toch ? Ik niet.quote:Citeer de desbetreffende bron dan en toon aan waarom ze in contradictie zou zijn met andere bronnen; en natuurlijk ook, waarom die andere bronnen betrouwbaarder zouden zijn.
Nee, dat moet je kunnen onderbouwen. Dus waar blijf je met je onderbouw ?quote:Dit soort van statements kan je niet zomaar eventjes losjes uit je mouw schudden.
Ik heb nog steeds geen bron gezien.quote:Het verwerpen van een bron, moet serieus onderbouwd zijn.
Ik ben doodernstig en jij onwetend.quote:Jouw aanpak kan alleen maar worden verworpen, wegens een flagrant gebrek aan ernst.
Dat komt doordat deze axiomatische afleiding helemaal niet mogelijk isquote:Op zondag 24 juni 2012 13:32 schreef wapi het volgende:
[..]
Sharia is niets anders dat het systeem van axiomatische herleiding van stellingen naar basisuitgangspunten in de Koran. De reden waarom er niet altijd ijma bestaat tussen de fatwas van de ulema betreffende een moreel vraagstuk is helemaal niet te wijten aan geografische verschillen, maar aan de complexiteit van bepaalde vraagstukken.
Ik moet daartoe alleen bronnen citeren. Dat heb ik toch gedaan? Nu ligt de bal in jouw kamp om die bronnen te verwerpen.quote:Op zondag 24 juni 2012 14:22 schreef ATON het volgende:
O maar, jij komt hier met je ' Mohammed, hij rust in vrede '. Moet je ook aantonen dat ie bestaan heeft toch ? Ik niet.
Als het vraagstuk niet van morele orde is, dan is zulke axiomatische afleiding inderdaad helemaal niet mogelijk.quote:Op zondag 24 juni 2012 14:36 schreef deelnemer het volgende:
Dat komt doordat deze axiomatische afleiding helemaal niet mogelijk is ...
Dat is geen bron. Het is niet omdat ik hier het verhaal van Hans en Grietje kom uitleggen, dat het daarom écht gebeurt is.quote:Op zondag 24 juni 2012 14:37 schreef wapi het volgende:
Ik moet daartoe alleen bronnen citeren. Dat heb ik toch gedaan? Nu ligt de bal in jouw kamp om die bronnen te verwerpen.
Ook als ze wel van morele orde is, is het niet mogelijk. Je kunt wel praten over analogieen, maar dat is geen strenge afleiding. Weinig is zo onbetrouwbaar als een analogie.quote:Op zondag 24 juni 2012 14:41 schreef wapi het volgende:
[..]
Als het vraagstuk niet van morele orde is, dan is zulke axiomatische afleiding inderdaad helemaal niet mogelijk.
Het gaat niet om een verhaal uit te leggen, maar over het citeren van bronnen. Welke bronnen kan jij citeren, die op hun beurt terug verwijzen naar verslagen van rechtstreekse ooggetuigenissen, dat Hans en Grietje ooit geleefd hebben?quote:Op zondag 24 juni 2012 14:45 schreef ATON het volgende:
Dat is geen bron. Het is niet omdat ik hier het verhaal van Hans en Grietje kom uitleggen, dat het daarom écht gebeurt is.
Dat zijn de fijnmazige punten uit die discipline. Ik maak zelf geen fatwas, hoor. Ik leg alleen fatwas van ulema naast mekaar. Neen, zelfs niet. Ik lees eerder de conclusies van bestaande naast-mekaar-leggingen.quote:Op zondag 24 juni 2012 14:50 schreef deelnemer het volgende:
Ook als ze wel van morele orde is, is het niet mogelijk. Je kunt wel praten over analogieen, maar dat is geen strenge afleiding. Weinig is zo onbetrouwbaar als een analogie.
Er bestaan vele teksten die naar ooggetuigenverslagen verwijzen over Christendom, Jodendom, Hindoeïsme, Boeddhisme, oud-Griekse, Noorse, etc. religies.quote:Op zondag 24 juni 2012 14:53 schreef wapi het volgende:
[..]
Het gaat niet om een verhaal uit te leggen, maar over het citeren van bronnen. Welke bronnen kan jij citeren, die op hun beurt terug verwijzen naar verslagen van rechtstreekse ooggetuigenissen, dat Hans en Grietje ooit geleefd hebben?
Kortom, je gelooft dat het allemaal wel klopt.quote:Op zondag 24 juni 2012 14:56 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat zijn de fijnmazige punten uit die discipline. Ik maak zelf geen fatwas, hoor. Ik leg alleen fatwas van ulema naast mekaar. Neen, zelfs niet. Ik lees eerder de conclusies van bestaande naast-mekaar-leggingen.
Ja maar, de opmerking ging over de vraag of Hans en Grietje historisch echt geleefd hebben. Ik vroeg om daar bronnen voor te citeren.quote:Op zondag 24 juni 2012 14:59 schreef UltraR het volgende:
Er bestaan vele teksten die naar ooggetuigenverslagen verwijzen over Christendom, Jodendom, Hindoeïsme, Boeddhisme, oud-Griekse, Noorse, etc. religies.
De eerste vraag is of er ijma bestaat, dat is, consensus, tussen de fatwas van de ulema. Als er geen consensus is, dan geloof ik best dat dit zo is. Dan blijft het vraagstuk eigenlijk onbeantwoord. Als er wel consensus is, dan verspreid deze zich gewoonlijk geleidelijk aan over de geloofsgemeenschap, maar dat duurt lang, hoor. Daar kunnen zelfs generaties over gaan.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:04 schreef deelnemer het volgende:
Kortom, je gelooft dat het allemaal wel klopt.
Dat is gewoon voortschreidend inzicht of een veranderende tijdgeest.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:28 schreef wapi het volgende:
[..]
De eerste vraag is of er ijma bestaat, dat is, consensus, tussen de fatwas van de ulema. Als er geen consensus is, dan geloof ik best dat dit zo is. Dan blijft het vraagstuk eigenlijk onbeantwoord. Als er wel consensus is, dan verspreid deze zich gewoonlijk geleidelijk aan over de geloofsgemeenschap, maar dat duurt lang, hoor. Daar kunnen zelfs generaties over gaan.
Je mag Hans en Grietje niet verwarren met dat ander sprookjesboek wat Mohammed zou hebben uitgegeven, en dat is niet zo. Mohammed heeft nooit bestaan, en daar gaat het om, en daar heb jij geen bewijs van kunnen aanbrengen dat ie wél zou bestaan hebben. Een beetje trollen wat je doet is nog geen bewijs.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:25 schreef wapi het volgende:
Ja maar, de opmerking ging over de vraag of Hans en Grietje historisch echt geleefd hebben. Ik vroeg om daar bronnen voor te citeren.
Wat maakt het voor jou zo overduidelijk dat de persoon Mohammed nooit kan hebben bestaan?quote:Op zondag 24 juni 2012 16:11 schreef ATON het volgende:
Mohammed heeft nooit bestaan, en daar gaat het om, en daar heb jij geen bewijs van kunnen aanbrengen dat ie wél zou bestaan hebben. Een beetje trollen wat je doet is nog geen bewijs.
Hoe komen de leefregels en visies eigenlijk tot stand vanuit een heilig boek? Want soms zie ik dat de oorsprong van een Christelijke gedachte al ten grondslag ligt aan wat God tegen een bepaald persoon zegt, of wat een bepaalde profeet als retorische vraag stelt. Buiten de 10 geboden staan er toch niet hele duidelijke regels in volgens mij.quote:De eerste vraag is of er ijma bestaat, dat is, consensus, tussen de fatwas van de ulema. Als er geen consensus is, dan geloof ik best dat dit zo is. Dan blijft het vraagstuk eigenlijk onbeantwoord. Als er wel consensus is, dan verspreid deze zich gewoonlijk geleidelijk aan over de geloofsgemeenschap, maar dat duurt lang, hoor. Daar kunnen zelfs generaties over gaan.
Dit is precies wat ik bedoel. Ik pik even uit de bijbel een willkeurig gebod. Die heb ik met mijn ogen dicht van wikipedia gekozenquote:Het Arabisch is een zeer context-gevoelige taal. Woorden kunnen tientallen verschillende betekenissen hebben. En vertalers moeten daar een keuze uit maken. Zij doen dit vanuit hun eigen achtergrond, vanuit hun eigen maatschappij, vanuit hun eigen religieuze overtuiging. In die optiek wordt een vertaling van de Koran een beetje als een bron 'van horen zeggen' beschouwd. Sommige Koranvertalingen zijn volgens muslims zodanig ver verwijderd van de betekenis van de oorspronkelijke Boodschap dat de boeken anti-Islamitisch te noemen zijn. Waakzaamheid is dus geboden.Bron: http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert01.htm
Precies. Het arabisch schrift zoals we nu kennen is uit de 10e eeuw. Er bestonden reeds zogezegde Koranteksten in Syrisch-Aramees, al eeuwen voordat het boek is geschreven. Veel van deze Arameese woorden/begrippen zijn als leenwoord blijven staan of foutievelijk vertaald. Het proto- arabisch kende daarvoor nog verschillende tussenvormen zoals het Hidjazi-, Koefi- en Nabatese schrift. Een echte doolhof waar men nog lang niet uit is en waar men nog niet zo lang en intensief mee bezig is. Om enig zicht op deze geschiedenis te krijgen is het aan te raden het boek ' De omstreden bronnen van de Islam ' erop na te slaan. Wetenschappelijk zeer goed onderbouwd. Heel wat tekst is zelfs nog niet vrijgegeven door de eigenaars. Anderzijds worden er nog regelmatig verlorengewaande teksten teruggevonden. Mohammed is blijkbaar al zomin historisch te noemen als de Jezus uit het Christendom. Zeer boeiende materie.quote:Op zondag 24 juni 2012 19:57 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik heb op een site namelijk dit gevonden:
Het Arabisch is een zeer context-gevoelige taal. Woorden kunnen tientallen verschillende betekenissen hebben. En vertalers moeten daar een keuze uit maken. Zij doen dit vanuit hun eigen achtergrond, vanuit hun eigen maatschappij, vanuit hun eigen religieuze overtuiging. In die optiek wordt een vertaling van de Koran een beetje als een bron 'van horen zeggen' beschouwd. Sommige Koranvertalingen zijn volgens muslims zodanig ver verwijderd van de betekenis van de oorspronkelijke Boodschap dat de boeken anti-Islamitisch te noemen zijn. Waakzaamheid is dus geboden.Bron: http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert01.htm
Er zijn inderdaad mensen die bijvoorbeeld opperen dat de opkomst van de traditie (soenna) omtrent Mohammed hand in hand ging met de opkomst van het Islamitische recht, en dat veel traditie werd verzonnen om dat recht kracht bij te zetten. De vraag is, en dat is ook bij Jezus het geval: in hoeverre is er sprake van fictie, en in hoeverre is er sprake van historiciteit?quote:Op zondag 24 juni 2012 21:08 schreef ATON het volgende:
Mohammed is blijkbaar al zomin historisch te noemen als de Jezus uit het Christendom.
Dat zal voor jou steeds een open vraag blijven.quote:Op zondag 24 juni 2012 21:13 schreef Haushofer het volgende:
Er zijn inderdaad mensen die bijvoorbeeld opperen dat de opkomst van de traditie (soenna) omtrent Mohammed hand in hand ging met de opkomst van het Islamitische recht, en dat veel traditie werd verzonnen om dat recht kracht bij te zetten. De vraag is, en dat is ook bij Jezus het geval: in hoeverre is er sprake van fictie, en in hoeverre is er sprake van historiciteit?
En dan ?quote:Het lijkt me nogal drastisch om alle traditie omtrent Mohammed als fictie weg te zetten.
Het hangt af van de methodiek die je toepast.quote:Op zondag 24 juni 2012 21:38 schreef ATON het volgende:
Dat zal voor jou steeds een open vraag blijven.
Dan zul je daar goede argumenten voor moeten aangeven, tenzij je alles a priori als fictief beschouwt. Dan zijn we gauw klaar, natuurlijk.quote:En dan ?
O maar, met jou ben ik al lang klaar. Ik heb je al eens duidelijk gemaakt dat sommige zaken niet duidelijk kunnen gemaakt worden in enkele postings en daarom geef ik enkel mijn bron, wat in dit geval méér dan één boek beslaat om dit verstaanbaar te maken. Maar zo te zien is het annonceren van een boek enkel jou privilege. Het is wel prettiger de communiseren met iemand die wat achtergrondinformatie heeft en vandaar. En gezien deze lektuur bij mijn weten nog niet op het net staat, moet je het doen met de schrijvers:quote:Op zondag 24 juni 2012 21:41 schreef Haushofer het volgende:
Dan zul je daar goede argumenten voor moeten aangeven, tenzij je alles a priori als fictief beschouwt. Dan zijn we gauw klaar, natuurlijk.
Die truuk kennen we inmiddels, dat je jezelf neerzet als alwetend en de mensen naast je als ongeletterde imbecielen. Het is echter tekenend dat je niet in een paar regels kunt samenvatten wat je motivatie er achter is en je weer met boektitels op de proppen komt.quote:Op zondag 24 juni 2012 21:56 schreef ATON het volgende:
Het is wel prettiger de communiseren met iemand die wat achtergrondinformatie heeft en vandaar.
Dan kun je wel fijntjes pretenderen sluitende antwoorden te hebben, maar zoals ik al eerder zei is het dan handig de nodige kanttekeningen erbij te zetten. En daar laat jij vaak steken vallen.quote:Prof. dr. Fred Leemhuis stelde tijdens zijn oratie als hoogleraar Koranwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen op 7 september 2004, dat Luxenbergs theorie onvoldoende onderbouwd is. Dat is een goede samenvatting van de reacties op Luxenbergs werk onder westerse islamologen.
Luxenbergs ideeën zijn gebaseerd op een aantal vooronderstellingen die niet per se onjuist, maar wel risicovol zijn.
1-Duidelijk niet op de hoogte. Luxenberg is de pseudoniem van een groep wetenschappers.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:22 schreef Haushofer het volgende:
Werk als dat van Luxenberg wordt trouwens ook vanuit niet-Islamtische hoek bekritiseerd:
En waaruit blijkt nou precies uit mijn post dat ik dat niet wist? Jij denkt echt dat andere mensen hier op het forum debielen zijn, zekerquote:Op zondag 24 juni 2012 23:06 schreef ATON het volgende:
[..]
1-Duidelijk niet op de hoogte. Luxenberg is de pseudoniem van een groep wetenschappers.
Doe ff normaal joh, ik maak gewoon wat opmerkingenquote:2- Wat eigenlijk jou probleem ? Is het enkel hier dat je de lul uithangt of ben je gewoon zo ?
Mogen dit soort opmerkingen vanaf hier (ook in andere topics) achterwege blijven, ATON? Alvast bedankt.quote:Op zondag 24 juni 2012 23:06 schreef ATON het volgende:
2- Wat eigenlijk jou probleem ? Is het enkel hier dat je de lul uithangt of ben je gewoon zo ?
Dat is een vraag die alleen kan worden opgelost via de historische methode. Heeft een feit echt plaatsgevonden? Heeft een persoon echt geleefd?quote:Op zondag 24 juni 2012 16:11 schreef ATON het volgende:
Mohammed heeft nooit bestaan, en daar gaat het om, en daar heb jij geen bewijs van kunnen aanbrengen dat ie wél zou bestaan hebben.
Ben ik dan vast de enige die hiervoor een opmerking krijgt.quote:Op maandag 25 juni 2012 09:29 schreef Molurus het volgende:
Mogen dit soort opmerkingen vanaf hier (ook in andere topics) achterwege blijven, ATON? Alvast bedankt.
Jouw probleem is dat je dergelijke posts van mij als directe aanvallen ervaart, en dit soort topics voor jou vooral een egokwestie schijnen te zijn van "kijk mij es veel literatuur gelezen hebben". Ik ben gewoon benieuwd waarop je bepaalde uitspraken baseert, en zet kanttekeningen bij je verhaal. Het is in het verleden al vaker es gebleken dat jij bijzonder slecht tegen kritiek kunt, ook als andere mensen die daadwerkelijk historische of religieuze wetenschappen hebben gestudeerd kanttekeningen bij je beweringen leggen, maar als je op deze ronduit debiele manier blijft reageren, dan zal ik voortaan m'n vragen voor me houden.quote:Op maandag 25 juni 2012 10:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Ben ik dan vast de enige die hiervoor een opmerking krijgt.
Ik geen dan mijn bronnen én het boek waarin dit allemaal uitvoerig beschreven staat, ook de kritiek die Luxenberg heeft gekregen, maar uitgerekend daarop gaat Haushofer me op afrekenen ? En wat met de andere twee wetenschappers G.Puin en KH.Ohlig ? Overheen gelezen zeker ? Kijk, als Haushofer enkel maar zulke reacties aan mijn adres kan geven, zal hij alvast nog soortgelijke reacties mogen verwachten. Ik stel zijn postings toch ook niet in vraag op houdbaarheid, of wel soms ?
Nou, 200 jaar is nou wel wat overdreven, en honderd jaar zal ook al volstaan. Men kan nog steeds een zekere mondelinge traditie aanvoeren. Maar dit verklaard niet dat er al proto-koranteksten bestonden van vóór Mohammed's tijd. Hoe is dát dan mogelijk?quote:Op maandag 25 juni 2012 10:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik heb al meerdere keren gelezen dat het koran-verhaal pas 200 jaar na mohammed op gang is gekomen doordat mensen met terugwerkende kracht over hem gingen schrijven. Klopt dat?
Dit is op z'n best een 'hij doet het ook' argument. Zelfs als dat het geval is is dat geen excuus om je zo uit te laten. Mocht je klachten hebben over de posts van Haushofer dan kun je die kwijt in het feedback topic, niet hier.quote:Op maandag 25 juni 2012 10:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Ben ik dan vast de enige die hiervoor een opmerking krijgt.
Ik geen dan mijn bronnen én het boek waarin dit allemaal uitvoerig beschreven staat, ook de kritiek die Luxenberg heeft gekregen, maar uitgerekend daarop gaat Haushofer me op afrekenen ? En wat met de andere twee wetenschappers G.Puin en KH.Ohlig ? Overheen gelezen zeker ? Kijk, als Haushofer enkel maar zulke reacties aan mijn adres kan geven, zal hij alvast nog soortgelijke reacties mogen verwachten. Ik stel zijn postings toch ook niet in vraag op houdbaarheid, of wel soms ?
wellicht vechten jullie dit even uit via de mailbox. Het is niet interessant voor anderen.quote:Op maandag 25 juni 2012 10:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jouw probleem is dat je dergelijke posts van mij als directe aanvallen ervaart, en dit soort topics voor jou vooral een egokwestie schijnen te zijn van "kijk mij es veel literatuur gelezen hebben". Ik ben gewoon benieuwd waarop je bepaalde uitspraken baseert, en zet kanttekeningen bij je verhaal. Het is in het verleden al vaker es gebleken dat jij bijzonder slecht tegen kritiek kunt, ook als andere mensen die daadwerkelijk historische of religieuze wetenschappen hebben gestudeerd kanttekeningen bij je beweringen leggen, maar als je op deze ronduit debiele manier blijft reageren, dan zal ik voortaan m'n vragen voor me houden.
Iedereen blij.
Volgens mij was het wel on topic. Jezus is God en Jezus is het Woord. Als de Bijbel niet klopt, klopt Jezus ook niet. Dit is: Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard (Woord). Dit is vervolging omwille van het Woord. Als iemand Gods Woord verwerpt en een ander niet, dan komt daar ruzie om. Denk ik.quote:Op maandag 25 juni 2012 10:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is op z'n best een 'hij doet het ook' argument. Zelfs als dat het geval is is dat geen excuus om je zo uit te laten. Mocht je klachten hebben over de posts van Haushofer dan kun je die kwijt in het feedback topic, niet hier.
Nu weer on topic hier graag. (Iedereen.)
Het één heeft met het ander niets te maken, hoor.quote:Op maandag 25 juni 2012 10:18 schreef falling_away het volgende:
Tsja maar Christenen beroepen zich veelal ook op die 'historische methoden' om te bewijzen dat Christus echt bestaan heeft (en dat het NT daarom wel waar moet zijn).
Inderdaad. Dat zijn twee volledig verschillende vragen. De eerste vraag is een vraagstuk dat via de historische methode kan worden aangepakt. De tweede vraag is helemaal geen vraagstuk van historische methode.quote:En je hoeft nog niet eens zo ver terug te gaan in de geschiedenis om te bewijzen dat Joseph Smith echt bestaan heeft. Als hij iets eerder was geweest met zijn visioenen waren er misschien nu ook wel honderden miljoenen mormonen op de aarde. Maar zegt dat ook iets over de waarheid van de leer van die persoon?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |