Maar ik ben zo benieuwd, hoe die verhalen onstaan zijn in de bijbel. En wat er wel en niet waar vd verhalen zijn. En hoe de bijbel/god/kerken zo groot zijn gewordenquote:Op woensdag 20 juni 2012 10:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als 1 persoon iets gelooft dat bijzonder onwaarschijnlijk is dan noemen we zo iemand gek. Als miljoenen mensen iets geloven dat bijzonder onwaarschijnlijk is dan noemen we het een religie.
Al deze antwoorden kan je vinden op dit forum.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:31 schreef Paul het volgende:
[..]
Ik ben serieus, omdat er miljoenen mensen elke zondag naar de kerk gaan en elke dag bidden. En dit geloven in NL .Daarom vraag ik dat.
Oh okquote:Op woensdag 20 juni 2012 10:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Al deze antwoorden kan je vinden op dit forum.
De menselijke neiging tot religieuze geloofsovertuigingen is heel algemeen, het christendom is slechts 1 van de vele succesvolle religies die er (hebben) bestaan. De wetenschap daarachter staat nog in de kinderschoenen, maar voor wat aardige ideeen hierover zie:quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:34 schreef Paul het volgende:
[..]
Maar ik ben zo benieuwd, hoe die verhalen onstaan zijn in de bijbel. En wat er wel en niet waar vd verhalen zijn. En hoe de bijbel/god/kerken zo groot zijn geworden
Als elk gevolg een oorzaak heeft, en elke oorzaak zelf het gevolg is van eerdere oorzaak, en als tijd niet oneindig is en er dus een begin der tijden is, dan is er een eerste oorzaak die niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak, maar dus alleen maar haar eigen oorzaak kan zijn.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:26 schreef Paul het volgende:
Bestaat er nu op dit moment nog wel of helemaal geen God "ergens"... (en heeft hij ooit wel bestaan?) En daarbij als 2e vraag, heeft hij nou wel of niet de aarde gemaakt?
Dat is geen Godsbewijs.quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:08 schreef wapi het volgende:
[..]
Als elk gevolg een oorzaak heeft, en elke oorzaak zelf het gevolg is van eerdere oorzaak, en als tijd niet oneindig is en er dus een begin der tijden is, dan is er een eerste oorzaak die niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak, maar dus alleen maar haar eigen oorzaak kan zijn.
Als de aarde is ontstaan ten gevolge van een oorzaak, dan is die oorzaak zelf het gevolg van een eerdere oorzaak, die zelf het gevolg is van een aaneenschakeling van eerdere oorzaken, die teruggaan tot het begin der tijden, waarin we de eerste oorzaak kunnen vinden, die zelf per definitie niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak, en dus enkel haar eigen oorzaak kan zijn.
Dat is het antwoord van Aristoteles.
* Monolith kijkt hoofdschuddend naar collega's.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:27 schreef sinepedraap het volgende:
Ik geloof wel degelijk dat er een God bestaat. Ik bedoel kijk eens om je heen!
Aristoteles maakt die redenering in een boek dat hij "fysica" noemt, dat is, "natuurkunde". Het was mijns insziens helemaal niet de bedoeling van Aristoteles om een "godsbewijs" te leveren. De conclusie van Aristoteles is dat er een ultieme oorzaak is, die enkel haar eigen reden kan zijn; onder assumptie van causaliteit en van eindigheid van de tijd. Je kan die twee assumpties uiteraard in vraag stellen. Mijns insziens houdt de redenering van Aristoteles goed stand, maar ik sta uiteraard open voor kritische opmerkingen daarop.quote:
Causaliteit gaat uit van een universum waarin tijd lineair verloopt. Binnen een model als dat van het multiuversum of string/m-theory zijn die premissen niet per se relevant.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef wapi het volgende:
[..]
Aristoteles maakt die redenering in een boek dat hij "fysica" noemt, dat is, "natuurkunde". Het was mijns insziens helemaal niet de bedoeling van Aristoteles om een "godsbewijs" te leveren. De conclusie van Aristoteles is dat er een ultieme oorzaak is, die enkel haar eigen reden kan zijn; onder assumptie van causaliteit en van eindigheid van de tijd. Je kan die twee assumpties uiteraard in vraag stellen. Mijns insziens houdt de redenering van Aristoteles goed stand, maar ik sta uiteraard open voor kritische opmerkingen daarop.
De route loopt dood omdat er nog steeds niemand in geslaagd is om een goed tegenvoorbeeld te vinden voor de redenering van Aristoteles. Je kan uiteraard een theorie niet verwerpen met een andere theorie. Dat is in strijd met de wetenschappelijke debatregels. Je moet op een contradictie wijzen. Waar heb jij een contradictie gevonden in Aristoteles? Dat is trouwens voer voor een Nobelprijs ...quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:12 schreef SpecialK het volgende:
Daarnaast heeft causaliteit verder niks met deze discussie te maken. Het feit dat jij het aanhaalt lijkt te zijn omdat je denkt dat het wel een soort antwoord is op een godsvraag. Maar ik denk dat je zelf ook wel snapt dat die route uiteindelijk dood loopt.
Volgens mij snap je weinig van het verschil tussen wetenschap en filosofische logica.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:18 schreef wapi het volgende:
[..]
De route loopt dood omdat er nog steeds niemand in geslaagd is om een goed tegenvoorbeeld te vinden voor de redenering van Aristoteles. Je kan uiteraard een theorie niet verwerpen met een andere theorie. Dat is in strijd met de wetenschappelijke debatregels. Je moet op een contradictie wijzen. Waar heb jij een contradictie gevonden in Aristoteles? Dat is trouwens voer voor een Nobelprijs ...
Een theorie is enkel geldig binnen een bepaald kaderquote:Op woensdag 20 juni 2012 16:18 schreef wapi het volgende:
[..]
De route loopt dood omdat er nog steeds niemand in geslaagd is om een goed tegenvoorbeeld te vinden voor de redenering van Aristoteles. Je kan uiteraard een theorie niet verwerpen met een andere theorie. Dat is in strijd met de wetenschappelijke debatregels. Je moet op een contradictie wijzen. Waar heb jij een contradictie gevonden in Aristoteles? Dat is trouwens voer voor een Nobelprijs ...
Wetenschappelijk gezien is het bestaan van een god gewoon onaantoonbaar, maar we kunnen wel iets zeggen over de waarschijnlijkheid van hetgeen wat aan Hem toegeschreven wordt: het creëren van het universum en deze wereld, met al haar verschijnselen. Ik ben geen briljant wetenschapper en een intellectueel die op veel wetenschappelijke vlakken wel wat weet, maar er is aanname dat de wetenschap veel verschijnselen in deze wereld heeft verklaard aan de hand van verklaarbare, aardse oorzaken. De evolutietheorie heeft ook veel verklaard op het gebied van de ontwikkeling van verschillende wezens.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:26 schreef Paul het volgende:
Bestaat er nu op dit moment nog wel of helemaal geen God "ergens"... (en heeft hij ooit wel bestaan?)
En daarbij als 2e vraag, heeft hij nou wel of niet de aarde gemaakt?
[ afbeelding ]
Of beter: zijn boek 'climbing mount improbable'.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:51 schreef Being het volgende:
Lees bijvoorbeeld ook over Mount Improbable in Richard Dawkins zijn boek God als Misvatting.
Dat lijkt mij inderdaad ook de achillespees van de redenering van Aristoteles te zijn. Causaliteit is zo sterk verbonden met het verschijnsel tijd, dat er inderdaad een probleem op dat vlak ontstaat in het begin der tijden. Andere kritiek die ook vaak gegeven wordt, is dat het normale causale kader, onder de Planck-schaal, zowiezo niet meer correct blijkt te functioneren, hoewel volledige afwezigheid van causaliteit op die schaalgrootte ook niet zomaar kan worden aangetoond. In feite kan je nooit de afwezigheid van causaliteit aantonen. Het blijft een veronderstelling ...quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:31 schreef Mr.44 het volgende:
Een theorie is enkel geldig binnen een bepaald kader. Voor de redenering van Aristoteles in een normale causaliteit nodig als denk kader. Als we terugrekenen naar de big bang dan houd de normale causaliteit op met bestaan waardoor die theorie niet meer geldig is en dat ligt niet aan een contradictie in de redenering van Aristoteles.
Goeie post wapi! In die andere draad ben ik het helemaal met je oneens, maar hier sluit ik me wel bij aan.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef wapi het volgende:
[..]
Aristoteles maakt die redenering in een boek dat hij "fysica" noemt, dat is, "natuurkunde". Het was mijns insziens helemaal niet de bedoeling van Aristoteles om een "godsbewijs" te leveren. De conclusie van Aristoteles is dat er een ultieme oorzaak is, die enkel haar eigen reden kan zijn; onder assumptie van causaliteit en van eindigheid van de tijd. Je kan die twee assumpties uiteraard in vraag stellen. Mijns insziens houdt de redenering van Aristoteles goed stand, maar ik sta uiteraard open voor kritische opmerkingen daarop.
Nee. De route loopt dood omdat oneindige causaliteit uiteindelijk niks zegt over het bestaan van een god of niet. Want die regel zou dan immers ook toegepast moeten worden op god zelf. Daarom loopt de route dood en niet om andere redenen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:18 schreef wapi het volgende:
[..]
De route loopt dood omdat er nog steeds niemand in geslaagd is om een goed tegenvoorbeeld te vinden voor de redenering van Aristoteles.
Aristoteles was geen wetenschapper en zijn filosofische ideeën zijn geen theorieën.quote:Je kan uiteraard een theorie niet verwerpen met een andere theorie. Dat is in strijd met de wetenschappelijke debatregels.
Zelfs al was er een Nobelprijs te winnen in filosofie dan is het aantonen van onzinnigheden in Aristoteles' werk kinderwerk. Zo is Aristoteles' analogie van het universum met een standbeeld al compleet achterhaald.quote:Je moet op een contradictie wijzen. Waar heb jij een contradictie gevonden in Aristoteles? Dat is trouwens voer voor een Nobelprijs ...
Voordat ik hier op in kan gaan zal ik eerst moeten weten wat jouw definitie is van God?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:26 schreef Paul het volgende:
Bestaat er nu op dit moment nog wel of helemaal geen God "ergens"... (en heeft hij ooit wel bestaan?)
En daarbij als 2e vraag, heeft hij nou wel of niet de aarde gemaakt?
[ afbeelding ]
Dat klopt voor causale verbanden die je wil voorspellen. Als je enkel naar verleden feiten kijkt, dan hoef je die correlatie zelfs niet te kennen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:23 schreef Molurus het volgende:
Als side-note: wat wij zien als causaliteit is niets meer dan een proefondervindelijke correlatie.
Jij praat hier over toekomstige feiten. Aristoteles praat alleen over verleden feiten. Aristoteles voorspelt niets, hoor. Zijn redenering gaat alleen achteruit in de tijd. Hij gaat nooit vooruit in de tijd. Hij hoeft helemaal niets over toekomstige feiten te weten.quote:Al laat je 100.000 keer zien dat X volgt op Y, dan nog kun je niet stellen dat X wordt veroorzaakt door Y. Het is altijd mogelijk dat de 100.001e keer X niet volgt op Y en/of dat die twee eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.Als je het mij vraagt is het bestaan van causaliteit onbewijsbaar. (Maar wel aannemelijk.)
Vroeger schreven ze ook gewoon verhalen hoor... Zowel fictie als vaak aangedikte semi-waargebeurde verhalen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:34 schreef Paul het volgende:
[..]
Maar ik ben zo benieuwd, hoe die verhalen onstaan zijn in de bijbel. En wat er wel en niet waar vd verhalen zijn. En hoe de bijbel/god/kerken zo groot zijn geworden
Aristoteles praat over een eerste oorzaak die alleen maar haar eigen oorzaak kan zijn.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:51 schreef SpecialK het volgende:
Nee. De route loopt dood omdat oneindige causaliteit uiteindelijk niks zegt over het bestaan van een god of niet.
Zo werkt de wiskunde helemaal niet, hoor. Als je bijvoorbeeld wil weten hoe groot 5 keren een getal is, dan kan je stellen dit het getal is plus 4 keren het getal. Vier keren een getal kan je dan zien als dat getal plus drie keren het getal. Je kan dit blijven doen, totdat je aan het beginpunt uitkomt.quote:Want die regel zou dan immers ook toegepast moeten worden op god zelf. Daarom loopt de route dood en niet om andere redenen.
Dat hangt af van de definitie van "theorie", die je niet geeft. Volgens welke definitie van "theorie" zou de redenering van Aristoteles niet wetenschappelijk zijn? Zonder zulke definitie te geven, is jouw opmerking eigenlijk een beetje belachelijk.quote:Aristoteles was geen wetenschapper en zijn filosofische ideeën zijn geen theorieën.
Natuurlijk zijn er wel wetenschappelijke debatregels. Een theorie kan alleen worden verworpen door een tegenvoorbeeld te geven. Je moet wijzen op een contradictie. Zoniet zijn jouw opmerkingen over die theorie belachelijk.quote:Bovendien zijn er geen "wetenschappelijke debatsregels".
In de ogen van een kind, is dat inderdaad kinderwerk.quote:Zelfs al was er een Nobelprijs te winnen in filosofie dan is het aantonen van onzinnigheden in Aristoteles' werk kinderwerk.
Aristotelis dacht ook dat maden spontaan uit vlees ontstonden en dat bloed bedoeld was om je hersenen te koelen. Dus over oorzaak en gevolg hoef je bij mij niet met hem aan te komen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:08 schreef wapi het volgende:
[..]
Als elk gevolg een oorzaak heeft, en elke oorzaak zelf het gevolg is van eerdere oorzaak, en als tijd niet oneindig is en er dus een begin der tijden is, dan is er een eerste oorzaak die niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak, maar dus alleen maar haar eigen oorzaak kan zijn.
Als de aarde is ontstaan ten gevolge van een oorzaak, dan is die oorzaak zelf het gevolg van een eerdere oorzaak, die zelf het gevolg is van een aaneenschakeling van eerdere oorzaken, die teruggaan tot het begin der tijden, waarin we de eerste oorzaak kunnen vinden, die zelf per definitie niet het gevolg kan zijn van een eerdere oorzaak, en dus enkel haar eigen oorzaak kan zijn.
Dat is het antwoord van Aristoteles.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |