Volgens mij wijd je je aan een geloof omdat het geloof vruchten afwerpt. Als een christen genezingen, wonderen en een zeer liefdevolle community ziet, bevestigt dat hem dat hij goed gekozen heeft. En dat is mooi: dan kan hij stoppen met nadenken, zoals jij dat noemde, wat vast een erg bevrijdend gevoel is.quote:Op donderdag 21 juni 2012 00:15 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Waarom zou God niet bewezen kunnen worden volgens gelovigen? Dat is toch vreselijk zwak? Dat betekent dat men in elk verhaal zou kunnen geloven waar geen bewijs voor is. Maar dat doe je dan weer niet. Gelovigen zeggen dat je het altijd maar aan moet nemen. Dat is natuurlijk ook zo. Maar dan denk ik altijd: maar waarom neem je het ene dan wel aan en het andere niet? Als je Joheva aanneemt, dan neem je op diezelfde gronden Allah toch ook aan. Of Zeus. En waarom Jehova wel en Allah niet? Als je het toch maar aan hoeft te nemen?
En hoe neem je zoiets aan? Zeg je dan tegen jezelf: ik twijfel nog maar ik ga er gewoon niet meer over nadenken? Of hou je je ogen gericht op de buit: de hemel? En hoop je dat als je daar bent dat je toch nog binnenkomt? Ook al zul je moeten zeggen: Ja God, ik heb dan wel geen bewijs voor uw bestaan gevonden, maar ik heb er altijd wel rekening mee gehouden...mag ik nu naar binnen?
Ik kan me dat gewoon totaal niet voorstellen...
Axiomatische reductie is slechts een arbeidsbesparingsmaatregel. Je hoeft een regel niet rechtstreeks te toetsen als je kan aantonen dat de regel slechts een logische combinatie is van bestaande regels, die zelf reeds getoetst werden. Axiomatische reductie is dus een methode die toelaat van toetsingen te hergebruiken binnen een andere context.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:49 schreef Monolith het volgende:
In de basis heeft het rationalisme al eeuwen geleden grotendeels plaatsgemaakt voor het empirisme als methode voor 'bewijsvoering' in de wetenschap.
Het enige criterium voor hte wetenschappelijk karakter van een stelling is dat ze toetsbaar moet zijn.quote:Rationalistische deductie is voornamelijk nog iets dat wordt gehanteerd als methode voor hypothesevorming. Zo zou je het filosofische argument van Aristoteles ook kunnen zien.
Je stelt die vraag alleen maar omdat je geen enkel besef hebt van de regels van de wetenschap. Er wordt in de wetenschap nooit naar een bewijs gevraagd. Er wordt alleen gevraagd hoe je de regel kan toetsen; met andere woorden, hoe je naar tegenvoorbeelden kan zoeken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:24 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Jaja, dus alles heeft een oorzaak. BEHALVE de eerste oorzaak. En dat weet je want.......?[quote]
De begintoestand van een systeem kan alleen maar een uitzondering zijn op de regels die leiden tot de huidige toestand van dat systeem. Kan jij één enkele regel in de natuurwetenschappen die een systeem beschrijft en die niet uitgaat van een begintoestand?
[quote]Welk bewijs heeft meneer aristoteles daarvoor gevonden voordat hij hierover zat te filosoferen?
Je kan inderdaad met gemak van alles verkondigen als je je niet aan de spelregels wil houden. Waarom gebruik je de term "wetenschappelijk", als je je zelfs niet aan de basisregels van de wetenschap wil houden? Het is niet omdat anderen met sukses de wetenschap gebruiken en toepassen, en omdat jij daar vanop een afstand naar toe kijkt, zonder zelf eigenlijk te begrijpen wat die mensen doen, dat jij het nu ook kan, hoor.quote:Met hetzelfde gemak kan je stellen dat als alles een oorzaak heeft, het heelal dus een voortbrengsel is van een oneindige aaneenschakeling van oorzaken waarvan het begin niet bestaat. Dan hoef je in ieder geval niet je eigen regel te breken. En wat heb ik nu bewezen? Niks. Net als Aristoteles...Aangezien het wetenschappelijk totaal niet gefundeerd is met enig bewijs.
Heb jij ooit electriciteit met het blote oog waargenomen? Betekent dat dan dat electriciteit niet bestaat? Heb jij ooit een radiosignaal met het blote oog waargenomen? Het is niet omdat jij zelf electriciteit niet kan zien, dat het niet bestaat. Als de huidige technologie alleen zou functioneren met wat jij kan zien of wat jij kan begrijpen, dan zou dit forum zelfs niet bestaan. Dat is hoofdreden waarom iemand zoals jij geen enkele belangrijke beslissing mag nemen. De wereld functioneert alleen maar correct omdat mensen zoals jij de mond worden gesnoerd, terwijl verstandigere mensen de beslissingen nemen, waar jij misschien, misschien een onbelangrijk onderdeeltje van mag uitvoeren; maar zelfs dat wordt tegenwoordig vermeden, want dat dom werk wordt nog eerder aan een machine gegeven of aan een goedkopere Chinees.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:48 schreef deelnemer het volgende:
Ik snap dat je de voorstelling van de werkelijkheid kun herdefinieren tot je een ons weegt. Mijn startpunt is eenvoudig: mijn natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen. Zodoende ben ik God nog niet tegengekomen.
"mijn natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen". Bedoelde hij daar ook de gebruikelijke apparatuur mee? Misschien wel ...quote:Op donderdag 21 juni 2012 05:51 schreef Cockwhale het volgende:
Elektriciteit is dan misschien niet altijd waar te nemen met het oog, net als zuurstof of radiogolven, maar het is wel aan te tonen met apparatuur en zijn tevens met andere zintuigen waar te nemen.
Jawel, hoor. Er bestaat geen enkele stelling in de wetenschap die bewezen is, en toch houdt dat niemand tegen om daar toch gebruik van te maken.quote:Op donderdag 21 juni 2012 00:15 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Waarom zou God niet bewezen kunnen worden volgens gelovigen? Dat is toch vreselijk zwak? Dat betekent dat men in elk verhaal zou kunnen geloven waar geen bewijs voor is. Maar dat doe je dan weer niet.
En via bril of contactlenzen, mag dat ook als natuurlijk waarnemings- en begripsvermogen tellen ?quote:Op donderdag 21 juni 2012 06:29 schreef wapi het volgende:
[..]
"mijn natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen". Bedoelde hij daar ook de gebruikelijke apparatuur mee? Misschien wel ...
Je probeert met een heleboel woorden je onzin te laten klinken als waarheid.quote:Op donderdag 21 juni 2012 06:59 schreef wapi het volgende:
[..]
Jawel, hoor. Er bestaat geen enkele stelling in de wetenschap die bewezen is, en toch houdt dat niemand tegen om daar toch gebruik van te maken.
In theorie zou je kunnen zeggen dat feiten kunnen bewezen zijn, maar na verloop van tijd wordt dat alweer een probleem van bronnen -- namelijk wie heeft dat feit gezien -- en dan is het ook alweer niet meer bewezen, want dan kan de geloofwaardigheid van die bronnen in twijfel worden getrokken.
Jij leeft een beetje in een wereld die niet bestaat, namelijk, een wereld waar er bewezen stellingen bestaan. Die wereld bestaat echter alleen maar in de fantasie van bepaalde mensen.
Geloof jij dan dat er één wetenschappelijke stelling bestaat die bewezen is? Als je dat gelooft, dan ben je pas echt een idioot.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:02 schreef falling_away het volgende:
Je probeert met een heleboel woorden je onzin te laten klinken als waarheid.
Uit het feit dat niks 100% bewezen kan worden volgt niet dat alles even waarschijnlijk is. Ook dat zou idioot zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:06 schreef wapi het volgende:
[..]
Geloof jij dan dat er één wetenschappelijke stelling bestaat die bewezen is? Als je dat gelooft, dan ben je pas echt een idioot.
Wat Molerus zegt.. en daarbij kan iets misschien niet 100% bewezen zijn, maar op het moment dat je een theorie gebruikt om er 'voorspellingen' mee te doen over de uitkomst van proeven die vervolgens uitkomen, je de theorie keer op keer toetst bij nieuwe bevindingen en deze stand houdt, of zelfs fysieke zaken kunt maken op basis van deze theorieën ben je pas echt een idioot als je deze niet voor 'feit' aan neemt.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:06 schreef wapi het volgende:
[..]
Geloof jij dan dat er één wetenschappelijke stelling bestaat die bewezen is? Als je dat gelooft, dan ben je pas echt een idioot.
Ja die zijn er genoeg. De stelling van Pythagoras is bewezen. Je hoeft geen idioot te zijn om dat te onderkennen. Eén en ander heeft te maken met definities.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:06 schreef wapi het volgende:
[..]
Geloof jij dan dat er één wetenschappelijke stelling bestaat die bewezen is? Als je dat gelooft, dan ben je pas echt een idioot.
Dat is alleen waar in een euclidische ruimte.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:55 schreef hoatzin het volgende:
In een rechthoekige driehoek met rechthoekszijden A en B, en hypothenusa C, dan geldt A 2 + B 2 = C 2, dan is daar geen speld tussen te krijgen.
Axiomatische reductie ken ik niet. Axiomatische deductie wel. Je kunt middels een deductief bewijs op basis van een set hypotheses en axioma's een aantal consequenties afleiden. Een belangrijk aspect dat je hierbij in je achterhoofd moet houden is het feit dat dit verder niets zegt over het waarheidsgehalte van de consequentie. Als ik stel dat {A -> B, A}, dan kan ik B concluderen. Dat is natuurlijk enkel het geval indien zowel A -> B als A waar zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2012 03:11 schreef wapi het volgende:
[..]
Axiomatische reductie is slechts een arbeidsbesparingsmaatregel. Je hoeft een regel niet rechtstreeks te toetsen als je kan aantonen dat de regel slechts een logische combinatie is van bestaande regels, die zelf reeds getoetst werden. Axiomatische reductie is dus een methode die toelaat van toetsingen te hergebruiken binnen een andere context.
Een axiomatische reductie is dus inderdaad nooit een bewijs. Het toont alleen maar aan dat tegenvoorbeelden die er voor deze theorie zouden opduiken, ook als tegenvoorbeelden voor onderliggende theorieën zouden opduiken. Je mag in axiomatische reductie dus nooit meer in zien dan arbeidsbesparing.
Ik snap niet waarom je hier Gödel aanhaalt. Volgens mij gooi je wiskundige bewijzen en bewijzen in de wetenschap. Gödel's theorema handelt nu juist om de compleetheid en consistentie van dergelijke logisch deductieve systemen.quote:Enkel empirische toetsing brengt inderdaad validatie. Uiteraard is empirische toetsing ook geen bewijs. De enige reden waarom we regels gebruiken bestaat in het feit dat het zo moeilijk is om aan te tonen dat ze fout zijn; niet omdat ze niet fout zijn, want zelfs dat is niet waar.
We weten immers dat voor elke theorie die gebruik maakt van wiskundige basisbewerkingen, er tegenvoorbeelden moeten bestaan (onvolledigheidsstelling van Gödel). Met andere woorden, gebruiken we een theorie niet omdat er geen tegenvoorbeelden zouden bestaan -- want die bestaan wel --, maar alleen omdat we ze nog niet gevonden hebben.
"Het wetenschappelijke karakter van stellingen" is een beetje een non-term. In de wetenschap kent men geen 'stellingen', wel hypotheses. Dit zou je als een hypothese kunnen zien. Afgezien van het feit dat dit eigenlijk wat te abstract is om als wetenschappelijke hypothese, zegt het verder vrij weinig. Volgens het criterium dat je hier stelt is "Alle elfjes van de kerstman dragen paarse schoenen" ook een wetenschappelijke hypothese. Je hoeft slechts een voorbeeld te geven van een elfje dat voor de kerstman werkt en gele schoenen draagt om de hypothese te falsificeren.quote:[..]
Het enige criterium voor hte wetenschappelijk karakter van een stelling is dat ze toetsbaar moet zijn.
Aristoteles redenering is toetsbaar. Als je één feit kan vind waarvoor geen oorzakelijke feit bestaat, dan valt de theorie al in duigen. Als je voor elk voorstel van beginpunt der tijden kan aantonen dat er wel degelijk een eerder tijdstip bestaat, dan valt de theorie ook in duigen.
Vanuit de quantummmechanica bestaan er wel de nodige twijfels over causaliteit, er is de vraag of tijd wel bestaat naarmate je dichter bij de oorsprong van de Big Bang komt, enzovoort.quote:Het is echter niet gemakkelijk om causaliteit te verwerpen. Als er een tijdstip bestaat waarop de aarde ontstaan is, dan is dit een oorzakelijk feit voor alle andere feiten die zich ooit op de aarde hebben voorgedaan. Als jij dus een voorbeeld op aarde geeft, waarom een feit geen oorzaak zou hebben, dan kunnen we stellen dat dit feit zich nooit had kunnen voordoen als de aarde niet was ontstaan. Met andere woorden, er is altijd een causale oorzaak voor om het even welk feit op aarde, namelijk, het ontstaan van de aarde.
Geef dus maar een voorbeeld van een feit waarvoor er geen oorzakelijk feit bestaat.
Begin niet met de statistiek even gauw te verkrachten en met je pet te gooien naar de betekenis van "waarschijnlijkheid" en "de kans dat". Dat zijn zeer preciese wetenschappelijke/wiskundige begrippen, waarvan je altijd eerst de preciese definitie duidelijk moet uiteenzetten, alvorens zo'n begrippen hier zomaar neer te gooien, zodanig dat het duidelijk over dat preciese wetenschappelijk begrip gaat, en niet over jouw eigen uitvindsel.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:14 schreef Molurus het volgende:
Uit het feit dat niks 100% bewezen kan worden volgt niet dat alles even waarschijnlijk is. Ook dat zou idioot zijn.
Maar wat ben jij dom. Je verwacht een 'theorie' met een 'feit'. Een 'feit' is een éénmalige gebeurtenis. Een theorie is een verband tussen feiten. Wat schud jij toch allemaal uit je mouw?quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:46 schreef falling_away het volgende:
Wat Molerus zegt.. en daarbij kan iets misschien niet 100% bewezen zijn, maar op het moment dat je een theorie gebruikt om er 'voorspellingen' mee te doen over de uitkomst van proeven die vervolgens uitkomen, je de theorie keer op keer toetst bij nieuwe bevindingen en deze stand houdt, of zelfs fysieke zaken kunt maken op basis van deze theorieën ben je pas echt een idioot als je deze niet voor 'feit' aan neemt.
Maar wat zeg jij toch allemaal? Hoe vind je het toch allemaal uit!? Er bestaan gewoonweg geen bewezen stellingen, wetenschappelijke of andere. Die 'bewezen' stellingen bestaan alleen in jouw fantasie!quote:Maar gelukkig kun jij vrede hebben met jouw 100% bewezen 'theorie' van een almachtig onzichtbaar wezen ergens boven de sterren.
Dat is precies wat ik voorstel inderdaad.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:25 schreef wapi het volgende:
[..]
Begin niet met de statistiek even gauw te verkrachten en met je pet te gooien naar de betekenis van "waarschijnlijkheid" en "de kans dat". Dat zijn zeer preciese wetenschappelijke/wiskundige begrippen, waarvan je altijd eerst de preciese definitie duidelijk moet uiteenzetten, alvorens zo'n begrippen hier zomaar neer te gooien, zodanig dat het duidelijk over dat preciese wetenschappelijk begrip gaat, en niet over jouw eigen uitvindsel.
Die stelling is helemaal niet bewezen. Die stelling is alleen maar herleid tot de axioma's waar zij van gebruik maakt. Die axioma' zijn ook helemaal niet bewezen. Dat is gewoonweg onmogelijk. Het enige wat je kan zeggen is dat elke onjuistheid in de stelling van Pythogoras enkel te wijten kan zijn aan de onjuistheden in de axioma's waarop ze steunt. Meer valt daar niet over te zeggen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:55 schreef hoatzin het volgende:
Ja die zijn er genoeg. De stelling van Pythagoras is bewezen. Je hoeft geen idioot te zijn om dat te onderkennen. Eén en ander heeft te maken met definities.
Eindelijk eens iemand die iets zinvols zegt. Van al diegenen die hier posten, ben jij duidelijk de enige die begrijpt hoe het echt werkt ...quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:01 schreef Molurus het volgende:
Dat is alleen waar in een euclidische ruimte. Hoe dan ook bestaan wiskundige waarheden alleen bij gratie van axioma's die op zichzelf niet te bewijzen zijn.
quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Eindelijk eens iemand die iets zinvols zegt. Van al diegenen die hier posten, ben jij duidelijk de enige die begrijpt hoe het echt werkt ...
maar dan ook echt de enige he?quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Eindelijk eens iemand die iets zinvols zegt. Van al diegenen die hier posten, ben jij duidelijk de enige die begrijpt hoe het echt werkt ...
ok, val maar over het 'feit' dat ik in dat specifieke geval bijv. het woordje 'waar' had moeten gebruiken. Maar ga vooral niet in op de overige punten die ik aanhaal in mijn post. Typische gelovige.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:28 schreef wapi het volgende:
[..]
Maar wat ben jij dom. Je verwacht een 'theorie' met een 'feit'. Een 'feit' is een éénmalige gebeurtenis. Een theorie is een verband tussen feiten. Wat schud jij toch allemaal uit je mouw?
Maar wat zeg jij toch allemaal? Hoe vind je het toch allemaal uit!? Er bestaan gewoonweg geen bewezen stellingen, wetenschappelijke of andere. Die 'bewezen' stellingen bestaan alleen in jouw fantasie!
Ja ok, de term "deductie" is inderdaad in couranter gebruik dan "reductie", hoewel het eigenlijk echt wel om een reductie gaat, een herleiding tot.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:25 schreef Monolith het volgende:
Axiomatische reductie ken ik niet. Axiomatische deductie wel. Je kunt middels een deductief bewijs op basis van een set hypotheses en axioma's een aantal consequenties afleiden.
Dat klopt inderdaad volledig.quote:Een belangrijk aspect dat je hierbij in je achterhoofd moet houden is het feit dat dit verder niets zegt over het waarheidsgehalte van de consequentie.
Dat klopt ook, maar terwijl de falsificatie bezig is, en er nog geen falsifiërend voorbeeld gevonden is, mogen we de stelling gewoonweg blijven gebruiken. Dat geldt trouwens voor alle stellingen.quote:1, 2, 3 en 4 zijn hierin claims die door empirische falsificatie getoetst moeten worden.
De wiskunde en de andere wetenschappen zijn onderworpen aan juist dezelfde spelregels en gebruiken daarom juist dezelfde methode van toetsing aan de feitenwereld en arbeidsbesparing daarbij via het hergebruik van toetsingen door middel van axiomatische deductie/reductie.quote:Ik snap niet waarom je hier Gödel aanhaalt. Volgens mij gooi je wiskundige bewijzen en bewijzen in de wetenschap.
In de wiskunde toch ook? Het feit dat er heel wat arbeidsbesparing mogelijk is via axiomatische reductie/deductie stelt de wiskunde daarom nog niet vrij van toetsing, hoor. Als je kan aantonen dat een tegenvoorbeeld voor een stelling automatisch leidt tot een tegenvoorbeeld voor de stellingen tot dewelke ze axiomatisch herleid is, mag je gebruik maken van de toetsing die gebeurd is voor de basisstellingen.quote:In de wetenschap werkt men door middel van falsificatie.
Waar zie jij eigenlijk een verschil tussen de wiskunde en de andere wetenschappelijke disciplines? De wiskundige axioma's worden eveneens alleen aanvaard omdat ze rigoureus getoetst werden t.a.v. de realiteit.quote:Je bewijst met experimenten nooit iets in wiskundige zin. Naarmate falsificatie in experimenten uitblijft, worden de theorie echter wel sterker.
Een stelling is wat in het Engels een statement heet. Dat is gewoon een propositie. Een hypothese is ook maar gewoon een propositie.quote:"Het wetenschappelijke karakter van stellingen" is een beetje een non-term. In de wetenschap kent men geen 'stellingen', wel hypotheses.
Als je zoiets zegt, dan toon je daar alleen maar mee aan dat jij geen vertrouwen hebt in de wetenschappelijke methode. Dat verklaart misschien waarom je zo graag overstapt op niet-wetenschappelijke methodes. Wel, in die niet-wetenschappelijke methodes heb ik eerlijk gezegd nog veel minder vertrouwen in; zeg maar, geen enkel vertrouwen.quote:Volgens het criterium dat je hier stelt is "Alle elfjes van de kerstman dragen paarse schoenen" ook een wetenschappelijke hypothese. Je hoeft slechts een voorbeeld te geven van een elfje dat voor de kerstman werkt en gele schoenen draagt om de hypothese te falsificeren.
Ik zei: "mijn natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen". Dat begripsvermogen van mij is volgens jou nul. Waarop baseer je dat?quote:Op donderdag 21 juni 2012 03:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Heb jij ooit electriciteit met het blote oog waargenomen? Betekent dat dan dat electriciteit niet bestaat? Heb jij ooit een radiosignaal met het blote oog waargenomen? Het is niet omdat jij zelf electriciteit niet kan zien, dat het niet bestaat. Als de huidige technologie alleen zou functioneren met wat jij kan zien of wat jij kan begrijpen, dan zou dit forum zelfs niet bestaan. Dat is hoofdreden waarom iemand zoals jij geen enkele belangrijke beslissing mag nemen. De wereld functioneert alleen maar correct omdat mensen zoals jij de mond worden gesnoerd, terwijl verstandigere mensen de beslissingen nemen, waar jij misschien, misschien een onbelangrijk onderdeeltje van mag uitvoeren; maar zelfs dat wordt tegenwoordig vermeden, want dat dom werk wordt nog eerder aan een machine gegeven of aan een goedkopere Chinees.
Ik heb electriciteit weleens waargenomen hoor. En volgens het weerbericht kan jij het vandaag in de middag en avond ook waarnemen want het gaat weer onweren!quote:Heb jij ooit electriciteit met het blote oog waargenomen? Betekent dat dan dat electriciteit niet bestaat?
Dat klopt. Maar daarmee haal je dus je eigen stelling al onderuit. Het gaat er niet om dat je iets binnen 1 seconden kan zien zonder dat je er wat voor hoeft te doen. En dat het anders niet bestaat.quote:Als de huidige technologie alleen zou functioneren met wat jij kan zien of wat jij kan begrijpen, dan zou dit forum zelfs niet bestaan.
Vind je het heel erg als ik je totaal niet volg? Jij zegt: alleen mensen die geloven in een onzichtbare tovenaar zoals ik, mogen belangrijke beslissingen nemen. Beslissingen waarover? Over wat waar( neembaar) is en wat niet? En ik ben dus onverstandig omdat ik niet klakkeloos een onbewijsbare stelling aanneem?quote:Dat is hoofdreden waarom iemand zoals jij geen enkele belangrijke beslissing mag nemen.
In de wiskunde hoeft een axiomatisch stelsel alleen logisch consistent te zijn. In de wetenschap moet het bovendien de werkelijkheid beschrijven.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:47 schreef wapi het volgende:
De wiskunde en de andere wetenschappen zijn onderworpen aan juist dezelfde spelregels en gebruiken daarom juist dezelfde methode van toetsing aan de feitenwereld en arbeidsbesparing daarbij via het hergebruik van toetsingen door middel van axiomatische deductie/reductie.
[..]
In de wiskunde toch ook? Het feit dat er heel wat arbeidsbesparing mogelijk is via axiomatische reductie/deductie stelt de wiskunde daarom nog niet vrij van toetsing, hoor. Als je kan aantonen dat een tegenvoorbeeld voor een stelling automatisch leidt tot een tegenvoorbeeld voor de stellingen tot dewelke ze axiomatisch herleid is, mag je gebruik maken van de toetsing die gebeurd is voor de basisstellingen.
[..]
Waar zie jij eigenlijk een verschil tussen de wiskunde en de andere wetenschappelijke disciplines? De wiskundige axioma's worden eveneens alleen aanvaard omdat ze rigoureus getoetst werden t.a.v. de realiteit.
Weer zo'n betekenisloze bewering: "We mogen stellingen gebruiken". Wat mij betreft mag je inderdaad rustig blijven beweren dat alle elfjes van de kerstman rode sokken dragen als je daar vrolijk van wordt.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:47 schreef wapi het volgende:
Dat klopt ook, maar terwijl de falsificatie bezig is, en er nog geen falsifiërend voorbeeld gevonden is, mogen we de stelling gewoonweg blijven gebruiken. Dat geldt trouwens voor alle stellingen.
Dat je het verschil niet ziet is vrij bijzonder gezien de stelligheid waarmee jij hier allerlei beweringen neerplempt.quote:[..]
De wiskunde en de andere wetenschappen zijn onderworpen aan juist dezelfde spelregels en gebruiken daarom juist dezelfde methode van toetsing aan de feitenwereld en arbeidsbesparing daarbij via het hergebruik van toetsingen door middel van axiomatische deductie/reductie.
[..]
In de wiskunde toch ook? Het feit dat er heel wat arbeidsbesparing mogelijk is via axiomatische reductie/deductie stelt de wiskunde daarom nog niet vrij van toetsing, hoor. Als je kan aantonen dat een tegenvoorbeeld voor een stelling automatisch leidt tot een tegenvoorbeeld voor de stellingen tot dewelke ze axiomatisch herleid is, mag je gebruik maken van de toetsing die gebeurd is voor de basisstellingen.
[..]
Waar zie jij eigenlijk een verschil tussen de wiskunde en de andere wetenschappelijke disciplines? De wiskundige axioma's worden eveneens alleen aanvaard omdat ze rigoureus getoetst werden t.a.v. de realiteit.
Bespaar me je misplaatste arrogantie. Hoog van de toren blazen is prima, maar begrijp dan ook zelf waarover je praat.quote:Als je zoiets zegt, dan toon je daar alleen maar mee aan dat jij geen vertrouwen hebt in de wetenschappelijke methode. Dat verklaart misschien waarom je zo graag overstapt op niet-wetenschappelijke methodes. Wel, in die niet-wetenschappelijke methodes heb ik eerlijk gezegd nog veel minder vertrouwen in; zeg maar, geen enkel vertrouwen.
Nou kijk eens aan. Komt heel wel overeen met dat wat ik er gisteren over schreef:quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:54 schreef deelnemer het volgende:
Voor mij is God een door anderen verzonnen idee.
Klopt. Maar volgens mij zijn vrijwel alle gelovigen van mening dat God niet slechts een menselijke verbeelding is.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:38 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Nou kijk eens aan. Komt heel wel overeen met dat wat ik er gisteren over schreef:
'In de menselijke verbeelding bestaat God natuurlijk wel.'
Eindelijk zijn we het erover eens dat er geen bewezen stellingen bestaan ...quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:28 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Je doet heel hard je best om aan te tonen dat niks zeker is. Dat vind ik een interessante gedachte. Het zou best waar kunnen zijn.
De stelling van de wetgevende Schepper heeft een zeer belangrijk politiek nut. Kijk. De eerste wet van de Schepper zegt dat je geen enkele andere wetgever mag aanvaarden dan hem. Er bestaat dus maar één enkele legitieme wetgever. Alle andere wetgevers zijn afgoden, die we niet mogen volgen en wiens pogingen tot wetgeving we niet mogen erkennen. Dat betekent dus vooral dat er niemand de bevoegdheid heeft om de vrijheid die de wetten van de Schepper mij laten, verder in te perken. De exclusiviteit van de Schepper als wetgever is de enige garantie om niet verder te worden onderworpen aan nieuwe onvrijheden en nieuwe vrijheidsbeperkingen.quote:Maar wat heeft dat voor nut voor jouw stelling dat God bestaat?
Dat is een autoritaire denkwijze die haaks staat op de wetenschappelijke methode.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:44 schreef wapi het volgende:
De stelling van de wetgevende Schepper heeft een zeer belangrijk politiek nut. Kijk. De eerste wet van de Schepper zegt dat je geen enkele andere wetgever mag aanvaarden dan hem. Er bestaat dus maar één enkele legitieme wetgever. Alle andere wetgevers zijn afgoden, die we niet mogen volgen en wiens pogingen tot wetgeving we niet mogen erkennen. Dat betekent dus vooral dat er niemand de bevoegdheid heeft om de vrijheid die de wetten van de Schepper mij laten, verder in te perken. De exclusiviteit van de Schepper als wetgever is de enige garantie om niet verder te worden onderworpen aan nieuwe onvrijheden en nieuwe vrijheidsbeperkingen.
Het zou natuurlijk niet in hun voordeel werken als ze allemaal toegeven dat het tussen hun oren zitquote:Op donderdag 21 juni 2012 12:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. Maar volgens mij zijn vrijwel alle gelovigen van mening dat God niet slechts een menselijke verbeelding is.
Het ontgaat me eerlijk gezegd hoe dat een antwoord is op zijn vraag.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:44 schreef wapi het volgende:
De stelling van de wetgevende Schepper heeft een zeer belangrijk politiek nut. Kijk. De eerste wet van de Schepper zegt dat je geen enkele andere wetgever mag aanvaarden dan hem. Er bestaat dus maar één enkele legitieme wetgever. Alle andere wetgevers zijn afgoden, die we niet mogen volgen en wiens pogingen tot wetgeving we niet mogen erkennen. Dat betekent dus vooral dat er niemand de bevoegdheid heeft om de vrijheid die de wetten van de Schepper mij laten, verder in te perken. De exclusiviteit van de Schepper als wetgever is de enige garantie om niet verder te worden onderworpen aan nieuwe onvrijheden en nieuwe vrijheidsbeperkingen.
Toch niet. Elke stelling die we vandaag nog gebruiken, is op die manier ontstaan. Hopelijk denken er niet teveel mensen zoals jij, want dan is het dus gedaan met de wetenschappelijke vooruitgang.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:30 schreef Monolith het volgende:
Sommige mensen lijken het idee te hebben dat je elke in theorie empirisch falsificeerbare propositie als hypothese kunt opwerpen en vervolgens doodleuk kunt beweren dat het waar is tot het tegendeel bewezen is. Dat is natuurlijk onzinnig.
Je mag die stelling blijven gebruiken totdat er een voorbeeld opduikt van een zwaan die niet zwart is.quote:In de wetenschap is de bewijslast in zekere zin inductief en empirisch en is de waarheidswaarde veel minder stellig dan in de wiskunde. In wezen redeneer je in de wetenschap vanuit waarnemingen. In het simpele voorbeeld zeg je 'we hebben nu al 10 zwarte zwanen gezien, dus wij stellen de hypothese op dat alle zwanen zwart zijn'. Vervolgens ga je op heel veel plekken zwanen observeren en kijken de resultaten verzamelen. Zijn ze allemaal zwart, dan is dat een ondersteuning van de hypothese. Is de hypothese daarmee 'waar'?
Herleid tot de basisuitgangspunten. Dat is alles wat er bestaat, zowel in de wiskunde, de religie, en de empirische wetenschap. In de empirische wetenschap worden er echter gemakkelijk nieuwe uitgangspunten uitgeprobeerd, maar dat mag in de wiskunde evenzeer. Als je dat dan ook inderdaad kunt blijven volhouden, des te beter voor jou ;-)quote:Nee, maar 'waar' bestaat ook enkel in de wiskunde en religie, niet in de empirische wetenschap.
Volgens de wetenschappelijke methode bestaan er alleen stellingen/hypothesen waarvoor er nog geen tegenvoorbeelden gevonden zijn.quote:Dat een hypothese wetenschappelijk valide is (d.w.z. empirisch toetsbare voorspellingen doet), zegt niet zoveel. Dat heeft ook verder bar weinig van doen met de wetenschappelijke methode.
Zulke nieuwe toetsing is arbeidsintensief. Als er een manier bestaat om die te vermijden omdat er vroegere toetsingen kunnen worden hergebruikt, dan leidt dat tot welkome arbeidsbesparingen. Dit is niet altijd mogelijk, uiteraard.quote:De wetenschappelijke methode behelst vervolgens het hele proces van het opzetten van repliceerbare experimenten ...
Waarom?quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:45 schreef deelnemer het volgende:
Dat is een autoritaire denkwijze die haaks staat op de wetenschappelijke methode.
Ik zeg niet dat ik het volledig accepteer. Ik vind het interessant en het zou waar KUNNEN zijn. Lezen he....Daarnaast ging ik even met jouw idee mee om aan te tonen dat die stelling dus onmogelijk voor een bewijs van God kan zorgen. God is niet direct waarneembaar. Dus moet het via indirecte zaken gebeuren. Maar als je die niet kan duiden houdt je dus niks over om je te baseren in de richting van God. Want niks valt te bewijzen...Dat heb je zelf gezegd. En nee, daar ben ik het niet automatisch mee eens, ik ga gewoon even mee in jouw denkbeeld.quote:Eindelijk zijn we het erover eens dat er geen bewezen stellingen bestaan ...
Dit verband mag je me nog even uitleggen. Er bestaat DUS? Je zegt: het staat in de bijbel en DUS is het waar? Als niks te bewijzen valt dan kan je al zeggen dat: god niet bestaat, de bijbel niet bestaat. Niet vaststaat dat God de bijbel gedicteerd heeft. Dat wat in de bijbel zou staan niet per se de bijbel is ( want ook dat kan je dan niet bewijzen ). En dat wat in de bijbel staat nooit aantoonbaar de wil van god kan blijken te zijn. En vervolgens leg jij een verband met dat hij dus wel moet bestaan?quote:De eerste wet van de Schepper zegt dat je geen enkele andere wetgever mag aanvaarden dan hem. Er bestaat dus maar één enkele legitieme wetgever.
Gezien er voor geen enkele stelling een bewijs bestaat, waarom vraag je dan naar een bewijs voor de godshypothese?quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:52 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Daarnaast ging ik even met jouw idee mee om aan te tonen dat die stelling dus onmogelijk voor een bewijs van God kan zorgen.
Het publieke aspect van de godshypothese is vooral een politieke stelling. De exclusiviteit van de Schepper als wetgever. Het is vooral een weigering om afgoden te erkennen.quote:Dit verband mag je me nog even uitleggen. Er bestaat DUS? En vervolgens leg jij een verband met dat hij dus wel moet bestaan? Kan ik ook: ''Er is maar één God...
De wiskunde is deductief, in de zin dat stellingen afgeleid worden uit de axioma's.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:51 schreef wapi het volgende:
Volgens de wetenschappelijke methode bestaan er alleen stellingen/hypothesen waarvoor er nog geen tegenvoorbeelden gevonden zijn.
Dat is toch net hetzelfde? Of je nu akkoord gaat om nieuwe basisstellingen te aanvaarden na grondige toetsing (de empirische aanpak) of je verkiest van zo weinig mogelijke nieuwe basisstellingen in te voeren, met dien verstande dat de bestaande basisstellingen ook grondig getoetst moeten zijn, dat komt toch op hetzelfde neer?quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wiskunde is deductief, in de zin dat stellingen afgeleid worden uit de axioma's.
De wetenschap is tevens inductief, in de zin dat toesbare hypothesen geponeerd worden en vervolgens getoest. Inductie leidt niet tot absolute zekerheid.
Omdat in de wetenschap de bestaande kennis altijd voor herzienning vatbaar is, in het licht van toekomstige nieuwe feiten en inzichten.quote:
Zo heet dient de soep natuurlijk niet gegeten te worden. Er bestaat wel degelijk een onderscheid enkel met de kanttekening dat een dergelijk onderscheid immer voorwaardelijk is en altijd een goede rechtvaardiging behoeft.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:43 schreef deelnemer het volgende:
Edit: Omdat jij, in navolging van Rorty, het idee van objectiviteit in rook laat opgaan, vervalt ieder onderscheidt tussen verzinsels en realiteit.
Dit maakt een toekomstige kennisontwikkeling mogelijk.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:04 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat is toch net hetzelfde? Of je nu akkoord gaat om nieuwe basisstellingen te aanvaarden na grondige toetsing (de empirische aanpak).
Zo weinig mogelijk nieuwe basisstellingen invoeren? Dat is niet eens verschillend van het voorafgaande.quote:of je verkiest van zo weinig mogelijke nieuwe basisstellingen in te voeren, met dien verstande dat de bestaande basisstellingen ook grondig getoetst moeten zijn, dat komt toch op hetzelfde neer?
Er komt wel grondige toetsing bij te pas, alvorens zo'n nieuwe kennis wijd -en zijd wordt aanvaard.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:04 schreef deelnemer het volgende:
Omdat in de wetenschap de bstaande kennis altijd voor herzienning vatbaar is, in het licht van toekomstigen nieuwe feiten en inzichten.
Als het mogelijk was om nieuwe morele regels eerst grondig te toetsen, dan zou het misschien mogelijk zijn om dat ook te doen. Het probleem is echter dat de effecten op de overlevingscyclus pas generaties later duidelijk worden. Ondertussen zitten we wel met een mislukt experiment, waarvan de gevolgen vaak niet omkeerbaar zijn. De wetenschap kan dus veel gemakkelijker nieuwe bronnen van onjuistheid accepteren dan de godsdienst.quote:In jouw opvatting van religie, is religie een Godgegeven openbaring waaraan niets kan worden verandert. Dat is een autoritaire denkwijze.
De rechtvaardiging begint bij ons natuurlijke waarnemings- en begripsvermogen. Als je dat weer herleid tot iets is anders, heb je geen natuurlijk startpunt meer, en kun je alle kanten op redeneren.quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:05 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Zo heet dient de soep natuurlijk niet gegeten te worden. Er bestaat wel degelijk een onderscheid enkel met de kanttekening dat een dergelijk onderscheid immer voorwaardelijk is en altijd een goede rechtvaardiging behoeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |