Dus.... wat denken jullie? Maakt iedereen elkaar maar bang met dat ESM gedoe? OF...... zullen we vervalen in een keiharde dictatuur?quote:Geert Wilders spant een kort geding aan tegen het kabinet. Hij wil zo afdwingen dat pas na de verkiezingen op 12 september wordt gestemd over het nieuwe permanente noodfonds voor de euro ESM. Dat zei hij woensdag in de Tweede Kamer. Wilders wordt bijgestaan door advocaat Bram Moszkowicz.
Volgens Wilders moet de kiezer zich kunnen uitspreken over het besluit. Het kabinet wordt de komende dagen gedagvaard.
Wat mij betreft zijn zulke EU-fondsen de grootste black holes voor belastinggeld ter wereld. Juist omdat er geen inzicht in is en niemand precies weet hoe het programma gaat opereren, laat staan dat wij iets te zeggen hebben over hoe het beleid geregeld is daar.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:13 schreef LavenderTown het volgende:
Wilder is winning. Maar zijn betrokkenheid bij de coalitie heeft hem onherroepelijk de das omgedaan. Wat het ESM betreft is het moeilijk oordelen. We weten immers niet hoe het programma gaat opereren op basis van de bekende regels. Metaforisch zie ik het als een mast om de zeilen overeind te houden. Dat is op zichzelf geen slecht initiatief.
Ja, ik zou het moeten terugzoeken maar ik heb eerder op Fok! gepost waarom dat filmpje nergens op slaat en niks anders dan onterechte bangmakerij is.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:14 schreef horned_reaper het volgende:
Ik zit er niet zo goed in, maar zijn er mensen die zich verder hebben verdiept dan enkel dit filmpje?
quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Over het filmpje van het ESM kan ik het kort houden: 'ze', de hoge heren van het ESM, zijn gewoon de ministers van financiën van de lidstaten. En bij belangrijke beslissingen is unanimiteit vereist en kan dus ieder land z'n veto uitspreken. Niks engs aan dus.
Ik denk niet dat Bram daarvan onder de indruk is, die zal toch echt als "zijn" argumenten voor het voetlicht van de Rechter gaan brengen en dan zullen we zien.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:22 schreef Igen het volgende:
Mij lijkt trouwens dat dit iets is wat de Tweede Kamer helemaal zelf mag beslissen en waar de rechter niks over te zeggen heeft.
Helaasquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:17 schreef Wokkel het volgende:
Het voelt raar om te zeggen, maar Wilders is dus de enige parlementarier die het goed voor heeft met dit land. Wat ik van ESM heb gelezen is het inderdaad je ziel verkopen aan een stel ambtenaren die nimmer vervolgd kunnen worden.
ik zie wel meer medestanders nu, maar zijn we niet te laat??quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:15 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Wat mij betreft zijn zulke EU-fondsen de grootste black holes voor belastinggeld ter wereld. Juist omdat er geen inzicht in is en niemand precies weet hoe het programma gaat opereren, laat staan dat wij iets te zeggen hebben over hoe het beleid geregeld is daar.
Artikel 120 van de Grondwet verbiedt het expliciet dat een rechter verdragen zou mogen verwerpen. Het idee is nl. dat de Kamer het laatste woord moet hebben over wat de wettelijke regels in dit land zijn, niet de rechter.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:24 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Bram daarvan onder de indruk is, die zal toch echt als "zijn" argumenten voor het voetlicht van de Rechter gaan brengen en dan zullen we zien.
Dat denk jij dan verkeerd.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:22 schreef Igen het volgende:
Mij lijkt trouwens dat dit iets is wat de Tweede Kamer helemaal zelf mag beslissen en waar de rechter niks over te zeggen heeft.
Het gebrek aan transparantie is inderdaad een goed tegenargument. Tegelijkertijd heeft dat als gevolg dat ook Nederland naar eigen voordeel de regels kan interpreteren.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:15 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Wat mij betreft zijn zulke EU-fondsen de grootste black holes voor belastinggeld ter wereld. Juist omdat er geen inzicht in is en niemand precies weet hoe het programma gaat opereren, laat staan dat wij iets te zeggen hebben over hoe het beleid geregeld is daar.
Dit inderdaad. Maar ik zie het niet gebeuren binnenkort.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:28 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Het gebrek aan transparantie is inderdaad een goed tegenargument. Tegelijkertijd heeft dat als gevolg dat ook Nederland naar eigen voordeel de regels kan interpreteren.
Daarbij is het aanstaande referendum over het ESM ook een voorbeeld van een veel fundamenteler probleem. Je weet nooit waar je voor kiest. Jij niet, ik niet en een politicus ook niet.
Wat zijn de belangen? Hoe komen besluiten tot stand? Als we dat zodanig in kaart kunnen brengen dat Henk en Ingrid het overzicht hebben, dan is de weg open voor verandering.
Hoe weet je dat zo zeker? Ben je waarzegger ofzo?quote:
Volgens mij stemde ook 2/3 van de bevolking tegen het hele 'Europese Idee'.quote:D66-leider Alexander Pechtold noemde het plan van Wilders merkwaardig. „Hij heeft een stemming gekregen, daar moet je je als democraat bij neerleggen.” Verrast is Pechtold niet: „We kennen de heer Wilders inmiddels.”
En ook niet geheel onbelangrijk, wie gaat die boel in goede banen leiden? Wie is de baas, en wie wordt de baas later?quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:28 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Het gebrek aan transparantie is inderdaad een goed tegenargument. Tegelijkertijd heeft dat als gevolg dat ook Nederland naar eigen voordeel de regels kan interpreteren.
Daarbij is het aanstaande referendum over het ESM ook een voorbeeld van een veel fundamenteler probleem. Je weet nooit waar je voor kiest. Jij niet, ik niet en een politicus ook niet.
Wie zijn namelijk de belanghebbenden? Wat zijn de belangen? Hoe komen besluiten tot stand? Als we dat zodanig in kaart kunnen brengen dat Henk en Ingrid het overzicht hebben, dan is de weg open voor verandering en had Wilders geen rechtzaak aan hoeven te spannen. Of juist wel. Maar nu maakt hij er maar een spelletje van. Zonde van een anders zo briljant politicus, ongeacht zijn standpunten.
Mosco gaat niet voor het verwerpen van het verdrag, hij gaat voor, daar komt ie weerquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Artikel 120 van de Grondwet verbiedt het expliciet dat een rechter verdragen zou mogen verwerpen. Het idee is nl. dat de Kamer het laatste woord moet hebben over wat de wettelijke regels in dit land zijn, niet de rechter.
Dat hele geneuzel over wat een demissionair kabinet wel en niet mag, dat zijn voor zover ik weet alleen maar informele afspraken over hoe het 'hoort', geen wettelijke regels die je voor de rechter kan afdwingen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:36 schreef Jian het volgende:
[..]
Mosco gaat niet voor het verwerpen van het verdrag, hij gaat voor, daar komt ie weer, de onrechtmatigheid (ongewenstheid) om een demissionair kabinet dit besluit te laten nemen. Hij wil het besluit laten opschorten tot na de verkiezingen, niet het tegenhouden.
Helaas wel. Het idee is dat wij indirect kiezen door wie wij ons laten vertegenwoordigen. Door op een partij te stemmen in de Tweede Kamer kies je indirect je vertegenwoordiging op Europees niveau. Maar maakt dat uit? Ik zie niet hoe een directe vertegenwoordiger beter rekening houdt met jouw belangen. Die mensen zitten daar voor zichzelf. Wel heeft het succes van een politieke loopbaan een los verband met jouw belang, maar dat is een bonus.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:34 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
En ook niet geheel onbelangrijk, wie gaat die boel in goede banen leiden? Wie is de baas, en wie wordt de baas later?
Niet iemand waarvoor wij hebben gestemd, dat is zeker.
Ik wil iig niet dat "de kiezer" hier over moet stemmen zoals hij blaat, aangezien "de kiezer" geen ruk verstand heeft van dit soort complexe dingen. Als dat wél zo was, waren er niet zoveel legiolease gedupeerden en woekerpolisbezitters in dit land.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:01 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Dus.... wat denken jullie? Maakt iedereen elkaar maar bang met dat ESM gedoe? OF...... zullen we vervalen in een keiharde dictatuur?
De onrechtmatige daad, "met inachtneming van redelijkheid en billijkheid, ben ik van mening dat;"quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat hele geneuzel over wat een demissionair kabinet wel en niet mag, dat zijn voor zover ik weet alleen maar informele afspraken over hoe het 'hoort', geen wettelijke regels die je voor de rechter kan afdwingen.
Ik heb nooit een referendum gezien dat ging over "het hele 'Europese Idee'".quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Volgens mij stemde ook 2/3 van de bevolking tegen het hele 'Europese Idee'.
Mij lijkt dat je ook moet kijken naar het idee achter art 120 Gw., namelijk dat de rechter niet op de stoel van de wetgever mag gaan zitten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:43 schreef Jian het volgende:
[..]
De onrechtmatige daad, "met inachtneming van redelijkheid en billijkheid, ben ik van mening dat;"
Waarom heb jij daar zo veel moeite mee, er zijn nogal wat zaken, waarin de Rechter op die gronden uitspraak doet! En natuurlijk kun je daarna in hoger beroep gaan. Maar in dit geval hebben we dan al verkiezingen gehad denk ikDit is het spel en ik weet niet of Mosco/Wilders hier zal slagen, maar het is naar mijn mening zeker niet onmogelijk.
Uit het bovenstaande volgt dat een besluit over het ESM wel rechtsgeldig in de letter van de wet, maar de geest van de wet. Het lijkt me dan ook voor de hand liggen datde rechter beslist dat het demissionaire kabinet niet mag beslissen over het ESM-programma. Anders zet de rechter de deur open voor het regeren over je eigen graf. En dat zien we als ongewenst.quote:De vraag is nu of een demissionair kabinet minder mag doen dan een kabinet dat dat niet is. Duidelijk is dat een demissionair kabinet meestal minder kan: er is geen politieke steun meer voor het kabinet.
Zuiver juridisch is een demissionair kabinet volledig bevoegd: het kan wetsvoorstellen indienen, besluiten nemen, Nederland in het buitenland vertegenwoordigen. Wel is er een algemeen idee dat zo'n kabinet zich moet beperken tot spoedeisende zaken en onderwerpen die politiek niet controversieel zijn. Controversiële onderwerpen, zo is het idee, moet het kabinet maar overlaten aan een volgend kabinet dat weer het vertrouwen heeft van de Tweede Kamer. Je moet niet over je graf heen willen regeren.
nee, dan was het allemaal niet zover gekomenquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:45 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ik heb nooit een referendum gezien dat ging over "het hele 'Europese Idee'".
Helaas, ik ook als fervent SPerquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:37 schreef RedFever007 het volgende:
Heb weinig met de man op maar in dit geval geheel eens met Wilders
quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:45 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ik heb nooit een referendum gezien dat ging over "het hele 'Europese Idee'".
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gzgic52zquote:Op woensdag 1 juni 2005 wees een ruime meerderheid van de Nederlandse kiezers in een landelijk referendum het voorstel voor een Europese Grondwet af. Drie dagen daarvoor hadden de Fransen dat ook al gedaan.
Hoewel het Nederlandse referendum raadplegend en niet bindend was, verklaarden ook de Tweede Kamerfracties die zelf vóór waren, de uitslag te zullen respecteren. Het kabinet trok daarop het wetsvoorstel waarmee de officiële goedkeuring geregeld moest worden, in.
De vraag die aan de kiezers werd voorgelegd, luidde: Bent u voor of tegen instemming door Nederland met het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa?
Nee, niet uit m'n hoofd althans, dan zou ik moeten gaan graven en dit geval laat ik dat graag aan anderen over. Maar ik blijf zeggen, hij zal zich niet met het uiteindelijke besluit gaan bemoeien, hij zal zich richten op het tijdstip en het demissionaire kabinet. "Heren waarom deze haast? (vraag ik me trouwens ook wel af) Waarom niet even wachten tot september en een besluit van een nieuw kabinet!?quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Mij lijkt dat je ook moet kijken naar het idee achter art 120 Gw., namelijk dat de rechter niet op de stoel van de wetgever mag gaan zitten.
Ik vraag me dan ook af: ken jij enige jurisprudentie waarbij de rechter zich heeft bemoeid met de procedure van totstandkoming van wetgeving op nationaal niveau?
Nou ja, het ding moet in juli al actief zijn dus op zich is er wel enige haast geboden...quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:56 schreef Jian het volgende:
[..]
Nee, niet uit m'n hoofd althans, dan zou ik moeten gaan graven en dit geval laat ik dat graag aan anderen over. Maar ik blijf zeggen, hij zal zich niet met het uiteindelijke besluit gaan bemoeien, hij zal zich richten op het tijdstip en het demissionaire kabinet. "Heren waarom deze haast? (vraag ik me trouwens ook wel af) Waarom niet even wachten tot september en een besluit van een nieuw kabinet!?
Exact. Dat is heel wat anders.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:54 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
[..]
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gzgic52z
Probeer je onderbuik eens uit te schakelen wanneer je iemand beoordeelt op het hebben van bepaalde capaciteitenquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:55 schreef OeJ het volgende:
Wat is er slim aan eigenlijk? Omdat hij dan de kudde schapen weer achter zich krijgt?
Wilders en capaciteiten??? hihi...kom op zeg!quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:00 schreef Jian het volgende:
[..]
Probeer je onderbuik eens uit te schakelen wanneer je iemand beoordeelt op het hebben van bepaalde capaciteitenBest moeilijk nog, er zijn er velen, ook hier op Fok, die dat niet of moeilijk kunnen.
Och, ze wachten wel op Nederland hoor en anderen die niet zo kort door de bocht willen. (Eerlijk gezegd weet ik niet of die er zijn, maar ik neem aan van wel)quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou ja, het ding moet in juli al actief zijn dus op zich is er wel enige haast geboden...
Dat is precies wat ik bedoelquote:Op woensdag 16 mei 2012 21:06 schreef OeJ het volgende:
[..]
Wilders en capaciteiten??? hihi...kom op zeg!
Nou ja, als mensen naar de mond praten slim zijn heet...(al treurig dat het uberhaupt nog werkt ook, maar daar zullen we het dan maar even niet over hebben).quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:08 schreef Jian het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel![]()
Wat dacht je nou, dat alleen mensen waar jij het mee eens bent slim kunnen zijn?
Ik hoop van niet.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:06 schreef Jian het volgende:
[..]
Och, ze wachten wel op Nederland hoor en anderen die niet zo kort door de bocht willen. (Eerlijk gezegd weet ik niet of die er zijn, maar ik neem aan van wel)
O wacht even, we moeten dit natuurlijk aan de politici, de hoge ambtenaren en de bankiers over laten, die hebben er tenslotte verstand vanquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:41 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik wil iig niet dat "de kiezer" hier over moet stemmen zoals hij blaat, aangezien "de kiezer" geen ruk verstand heeft van dit soort complexe dingen. Als dat wél zo was, waren er niet zoveel legiolease gedupeerden en woekerpolisbezitters in dit land.
61,5 procentquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Volgens mij stemde ook 2/3 van de bevolking tegen het hele 'Europese Idee'.
Dit is precies waar Wilders op hoopt, wat laat jij je makkelijk inpakken zeg, ongelooflijk.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:12 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
O wacht even, we moeten dit natuurlijk aan de politici, de hoge ambtenaren en de bankiers over laten, die hebben er tenslotte verstand van
Wilders heeft hier 100% gelijk. Onze regering steekt onze kop in de strop en de EU mag wanneer ze daar zin in hebben de stoel er onder uit schoppen.
quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:11 schreef OeJ het volgende:
[..]
Nou ja, als mensen naar de mond praten slim zijn heet...(al treurig dat het uberhaupt nog werkt ook, maar daar zullen we het dan maar even niet over hebben).
Nee, ik vind echt niks slim aan die man. Dat hij toch zoveel kiezers achter zich aan krijgt, zegt meer en vooral iets over het intellect van diezelfde kiezer.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:17 schreef Jian het volgende:
[..]ik zei al, je hoeft het niet met iemand eens te zijn om te onderkennen dat hij best slim/gewiekst/begaafd is.
tot de boel klapt en dan weten ze nergens meer vanquote:Op woensdag 16 mei 2012 21:12 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
O wacht even, we moeten dit natuurlijk aan de politici, de hoge ambtenaren en de bankiers over laten, die hebben er tenslotte verstand van
En wie moet dat ESM dan vullen? En aan wie gaat dat ESM vragen om te vullen? Alle Europese staten? en naar welke evenredigheid? En kan zo staat dan nee zeggen? Ik geloof het niet, die macht van dit ESM reikt voor zover ik het begrijp tot aan de hemel en haar bestuurders en medewerkers hebben onbeperkte immuniteit !?quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik hoop van niet.
We zitten nu in de situatie dat Griekenland op het punt staat om failliet te gaan, wat weer niet zo heel veel uitmaakt mede omdat op zeer korte termijn het ESM in werking treedt (of zou moeten treden) om de effecten daarvan op te vangen en een domino-effect te vermijden.
Het lijkt me dus uiterst onverstandig om nu weer de boel uit te willen stellen.
Nee, dat is onzin. (Zoals ik al eerder heb uitgelegd in een post die ik op de vorige pagina heb geciteerd.)quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:22 schreef Jian het volgende:
[..]
En wie moet dat ESM dan vullen? En aan wie gaat dat ESM vragen om te vullen? Alle Europese staten? en naar welke evenredigheid? En kan zo staat dan nee zeggen? Ik geloof het niet, die macht van dit ESM reikt voor zover ik het begrijp tot aan de hemel en haar bestuurders en medewerkers hebben onbeperkte immuniteit !?
Drogreden! Waarom gaat het dan nog langs de Tweede Kamer denk je, heh?quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:22 schreef Jian het volgende:
[..]
En wie moet dat ESM dan vullen? En aan wie gaat dat ESM vragen om te vullen? Alle Europese staten? en naar welke evenredigheid? En kan zo staat dan nee zeggen? Ik geloof het niet, die macht van dit ESM reikt voor zover ik het begrijp tot aan de hemel en haar bestuurders en medewerkers hebben onbeperkte immuniteit !?
Ja, ja het verhaal van elke Wilders stemmer is dom en achterlijk. .......quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:19 schreef OeJ het volgende:
[..]
Nee, ik vind echt niks slim aan die man. Dat hij toch zoveel kiezers achter zich aan krijgt, zegt meer en vooral iets over het intellect van diezelfde kiezer.
Juist. Ben blij dat je het zelf ook inziet. hehe.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:23 schreef Jian het volgende:
[..]
Ja, ja het verhaal van elke Wilders stemmer is dom en achterlijk. .......Je moet samen met Remlof op een kistje op de dam gaan staan met een megafoon
Sorry, ik had gezien dat je zei dat je eerder iets gepost had over het ESM, maar niet dat je de verwijzing reeds had gemaakt. Ik ga even kijken.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat is onzin. (Zoals ik al eerder heb uitgelegd in een post die ik op de vorige pagina heb geciteerd.)
Uit jouw vorige posts maak ik op dat je wel enig verstand van rechten hebt. Dus ik zou zeggen: pak de tekst van het ESM er eens bij en vorm je eigen oordeel.
Oh, je hebt het gelezen en gewogen en je velt nu je oordeel. Ik neem het zelf ook nog even door, goed?quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:23 schreef OeJ het volgende:
[..]
Drogreden! Waarom gaat het dan nog langs de Tweede Kamer denk je, heh?
Je verplaatst nu de discussie, jij stelt dat de ESM alle macht heeft, terwijl het door de Tweede Kamer behandeld wordt, daar hoeft verder niks voor gelezen te worden hoor. Dat is voldoende om te weten dat je onzin uitkraamt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:32 schreef Jian het volgende:
[..]
Oh, je hebt het gelezen en gewogen en je velt nu je oordeel. Ik neem het zelf ook nog even door, goed?
Je bedoelt, ik als Wilders-stemmer?quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:24 schreef OeJ het volgende:
[..]
Juist. Ben blij dat je het zelf ook inziet. hehe.
ja, ja besluiten van het ESM worden eerst door de Tweede Kamer behandeld dus ...quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:33 schreef OeJ het volgende:
[..]
Je verplaatst nu de discussie, jij stelt dat de ESM alle macht heeft, terwijl het door de Tweede Kamer behandeld wordt, daar hoeft verder niks voor gelezen te worden hoor. Dat is voldoende om te weten dat je onzin uitkraamt.
Wat wil je nu nog bediscussiëren, pop, als de TK nee zegt tegen dat Eurofonds, gaat het hele plan niet door, dus hoezo alle macht?quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:39 schreef Jian het volgende:
[..]
ja, ja besluiten van het ESM worden eerst door de Tweede Kamer behandeld dus ...ja ja, wat praat ik dan voor onzin zeg.
Als Bram geen verse zionist vindt kan Wilders het wel. Maag je geen zorgen, die doen intern handje klap.quote:
?quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:43 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Als Bram geen verse zionist vindt kan Wilders het wel. Maag je geen zorgen, die doen intern handje klap.²
In dit geval heeft hij groot gelijk dat hij parlement niet vertrouwt. Die parlementariërs gaan nogal achteloos met onze soevereiniteit om.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:44 schreef Ulx het volgende:
Slimme actie. Krijgt hij zo het parlement op de knieën heeft hij wat hij wil. Geeft de rechter hem ongelijk kan hij weer kankeren op de Nederlandse rechters. Het zijn allebei doelen van hem: Het vernielen van het vertrouwen in het parlement en het vernielen van het vertrouwen in de rechtsstaat. Dus tja. Die flikker neemt de beste beslissing voor zijn partij.
Bovendien:quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:39 schreef Jian het volgende:
[..]
ja, ja besluiten van het ESM worden eerst door de Tweede Kamer behandeld dus ...ja ja, wat praat ik dan voor onzin zeg.
Nederland zit daar zelf in, en de minister van Financiën heeft ook altijd weer de steun nodig van de Kamer, bij beslissingen van het ESM.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Over het filmpje van het ESM kan ik het kort houden: 'ze', de hoge heren van het ESM, zijn gewoon de ministers van financiën van de lidstaten. En bij belangrijke beslissingen is unanimiteit vereist en kan dus ieder land z'n veto uitspreken. Niks engs aan dus.
Ook dat is dus feitelijk gewoon onjuist.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:49 schreef Ludd het volgende:
[..]
In dit geval heeft hij groot gelijk dat hij parlement niet vertrouwt. Die parlementariërs verkwanselen zonder omkijk Nederlands soevereiniteit.
M.a.w.: de joodse lobbie zal hiervoor betalen.quote:
Say what? Waarom zouden de Joden dit volgens jou willen dan?quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:53 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
M.a.w.: de joodse lobbie zal hiervoor betalen.²
Joden weten dat dit soort besluiten kunnen leiden tot meer zetels voor Wilders, dus meer macht. Indirect ook meer macht voor de joodse lobbyquote:Op woensdag 16 mei 2012 21:54 schreef Ludd het volgende:
[..]
Say what? Waarom zouden de Joden dit volgens jou willen dan?
Ik kan me er niets bij voorstellen.
Omdat Wilders het met veel joden/zionisten gemeen heeft dat hij het niet zo heeft op Moslims.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:54 schreef Ludd het volgende:
[..]
Say what? Waarom zouden de Joden dit volgens jou willen dan?
Ik kan me er niets bij voorstellen.
Dit is dus niet waar?quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:49 schreef OeJ het volgende:
[..]
Bovendien:
[..]
Nederland zit daar zelf in, en de minister van Financiën heeft ook altijd weer de steun nodig van de Kamer, bij beslissingen van het ESM.
http://www.dagelijksestan(...)n-het-esm-te-stemmenquote:6. Nederland kan geen veto stellen tegen ESM – leningen in “spoedsituaties”
Opnieuw in tegenstelling tot Duitsland (en ook Frankrijk en Italië), beschikt Nederland niet over een veto over ESM – activering, in het geval het snel moet gaan. Dit vanwege artikel 4.4, dat een “spoedstemprocedure” voorziet, waarbij het mogelijk is om met een meerderheid van 85% van stemmen een beslissing te nemen over het verlenen van hulp aan een land in moeilijkheden.
Weliswaar is er wel een conclusie van zowel de Europese Commissie als de ECB vereist dat anders “de economische en financiële duurzaamheid van de eurozone in gevaar” komt, maar dat is van toepassing is op zo ongeveer elke crisis binnen de eurozone. Enkel Duitsland, Frankrijk en Italië beschikken over minstens 15 % van het ESM kapitaal (en navenant van de stemmen binnen het ESM), en hebben dus een veto. Er was nog even verzet van Finland tegen deze regel, maar dat werd al snel in de kiem gesmoord na de toezegging dat de spoedprocedure enkel zou worden toegepast in “echt uitzonderlijke omstandigheden” en er bij leningen een zeer klein deel van het geld als “noodreservefonds” zal worden ingesteld ten behoeve van alle ESM – lidstaten, “ter dekking van eventuele tegenvallers op de desbetreffende lening”. Om hoeveel gaat het dan? Volgens de Jager gaat het bij een lening van 5 miljard euro om niet meer dan 0,3 miljard euro. Niet echt geruststellend dus, want in geval van een overheidsfaillissement lopen de verliezen wel wat hoger op.
Ok, ik zie het. Dan klopt wat Igen beweerde niet.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:56 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dit is dus niet waar?
[..]
http://www.dagelijksestan(...)n-het-esm-te-stemmen
Kijk, hier kan ik wel mee levenquote:Op woensdag 16 mei 2012 21:44 schreef Ulx het volgende:
Slimme actie. Krijgt hij zo het parlement op de knieën heeft hij wat hij wil. Geeft de rechter hem ongelijk kan hij weer kankeren op de Nederlandse rechters. Het zijn allebei doelen van hem: Het vernielen van het vertrouwen in het parlement en het vernielen van het vertrouwen in de rechtsstaat. Dus tja. Die flikker neemt de beste beslissing voor zijn partij.
Kan je dat feitelijk onderbouwen. Ik heb laatste nog een hele discussie hier over gevolgd op de radio, en werd niets over veto's van landen gesteld. Kan je het parafraseren uit die wet?quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:55 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dat staat er duidelijk in post 77. Oogjes opendoen.
Heb jij je geen zand in de ogen laten strooien?quote:Oogjes opendoen.
Je hobbelt wel erg graag achter de feiten aan, heh? Het staat er nu toch, hoe het zit: post 86.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:01 schreef Ludd het volgende:
[..]
Kan je dat feitelijk onderbouwen. Ik heb laatste nog een hele discussie hier over gevolgd op de radio, en werd niets over veto's van landen gesteld. Kan je het parafraseren uit die wet?
Of heb jij je zand in de ogen laten strooien?
Ik zie niet in waarom zij belang zouden hebben bij een dergelijke actie. Tevens denk ik dat de joodse lobby niet afhankelijk is van Wilders.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:56 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Omdat Wilders het met veel joden/zionisten gemeen heeft dat hij het niet zo heeft op Moslims.
En uiteindelijk meer macht voor Wilders dus ook voor de joodsee lobby die hem voorzien van fast cash.
"Pop,"quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:40 schreef OeJ het volgende:
[..]
Wat wil je nu nog bediscussiëren, pop, als de TK nee zegt tegen dat Eurofonds, gaat het hele plan niet door, dus hoezo alle macht?
Ja, hallo zeg. Ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig. Had al op quoten gedrukt alvorens die toelichting in dit topic stond.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:03 schreef OeJ het volgende:
[..]
Je hobbelt wel erg graag achter de feiten aan, heh? Het staat er nu toch, hoe het zit: post 86.
Als ik jouw betogen zo lees, heb je dat al vrij makkelijk hoor.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:05 schreef Jian het volgende:
[..]
"Pop,"geeft je dat een enigszins superioriteitsgevoel wellicht? Als dat zo is, drop it, m'n kleine man want het is zo onterecht. Je snapt er namelijk niet zo heel veel van heb ik de indruk.
Merkwaardig, maar noodzakelijk. Ik vind het echt goed dat dit gebeurt. Ik hoop dat de SP hem nog moreel bijvalt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:07 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
. ESM daargelaten, de regering aanklagen als parlementariër is erg merkwaardig.
Behalve als ze bijvoorbeeld niet (op tijd) betalen, maar dat had u natuurlijk ook al gezien, Amice.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:49 schreef OeJ het volgende:
[..]
Bovendien:
[..]
Nederland zit daar zelf in, en de minister van Financiën heeft ook altijd weer de steun nodig van de Kamer, bij beslissingen van het ESM.
Die was ik ook aan het lezen, ik vind het tot op heden een ietwat eng verhaal!quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:56 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dit is dus niet waar?
[..]
Steek jij je kop lekker in het zand. Laat Brussel maar over alles beslissen. Geef ze vooral carte blanche over onze spaarpot. Wie als politicus voor het ESM is, is ronduit slecht van geweten of vreselijk onnozel.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:17 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dit is precies waar Wilders op hoopt, wat laat jij je makkelijk inpakken zeg, ongelooflijk.
Wat ik al zei, met je toetertje op de dam op een kistje, samen met Remmie, helemaal top enne ik woon in de buurt, dus ik kom kijkenquote:Op woensdag 16 mei 2012 22:07 schreef OeJ het volgende:
[..]
Als ik jouw betogen zo lees, heb je dat al vrij makkelijk hoor.
quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:06 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ja, hallo zeg. Ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig. Had al op quoten gedrukt alvorens die toelichting in dit topic stond.
Hoe dan ook, je hebt je dus zand in de ogen laten strooien.![]()
En tevens had ik dus wel degelijk gelijk wat betreft het uitverkopen van onze soevereiniteit.
Op een begroting in 2012 van:quote:Om hoeveel gaat het dan? Volgens de Jager gaat het bij een lening van 5 miljard euro om niet meer dan 0,3 miljard euro. Niet echt geruststellend dus, want in geval van een overheidsfaillissement lopen de verliezen wel wat hoger op.
bron: http://www.rijksbegroting(...)ota,kst160026_7.htmlquote:Totale uitgaven centrale overheid in 2012: 245,3 miljard euro
In 2012 komt het begrotingstekort naar verwachting uit op 17,8 miljard euro (uitgedrukt in een percentage van de economie is dit 2,9 procent bbp). De totale uitgaven bedragen in 2012 naar verwachting 245,3 miljard euro, waarvan ruim de helft wordt besteed aan sociale zekerheid en zorg.
Totale inkomsten centrale overheid in 2012: 231,9 miljard euro
Dat gaat over de beslissing over het al of niet steunen van een land met geld uit het noodfonds.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:56 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dit is dus niet waar?
[..]
Tsja, het lijkt mij logisch dat het consequenties heeft als je geld toezegt maar vervolgens daarmee niet over de brug komt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:09 schreef Jian het volgende:
[..]
Behalve als ze bijvoorbeeld niet (op tijd) betalen, maar dat had u natuurlijk ook al gezien, Amice.
If any ESM Member fails to pay any part of the amount due in respect of its obligations in
relation to paid-in shares or calls of capital under Articles 8, 9 and 10, or in relation to the
reimbursement of the financial assistance under Article 14 or 15, such ESM Member shall be
unable, for so long as such failure continues, to exercise any of its voting rights. The voting
thresholds shall be recalculated accordingly
Zo staat er nog wel meer in, maar ik begrijp dat u dat allemaal al vermalen heeft
Als het ESM wil verhogen, kan het Nederlands parlement dit niet stoppen, of begrijp ik het nu verkeerd?quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:18 schreef Igen het volgende:
Het gaat niet over de hoogte van de bijdrage van Nederland aan het noodfonds. Dat valt niet onder die noodprocedure. Het is dus niet zo, dat wij met het ESM-verdrag een blanco check tekenen.
Ja, ik begrijp het, maar wat als je niet over de brug kan komen? En zeg nou alsjeblieft niet dat die situatie zich waarschijnlijk niet voor zal doen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Tsja, het lijkt mij logisch dat het consequenties heeft als je geld toezegt maar vervolgens daarmee niet over de brug komt.
Lees jij uberhaupt wel? Nederland neemt er zelf zitting in, ze hebben geen vetorecht, maar wel stemrecht.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:23 schreef Ludd het volgende:
[..]
Als het ESM wil verhogen, kan het Nederlands parlement dit niet stoppen, of begrijp ik het nu verkeerd?
Niet erg democratisch.
Volgens mij kan jij niet lezen, want ik schreef dat het Nederlands PARLEMENTeen verhoging niet kan voorkomen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:26 schreef OeJ het volgende:
[..]
Lees jij uberhaupt wel? Nederland neemt er zelf zitting in, ze hebben geen vetorecht, maar wel stemrecht.
Ze zijn democratisch gekozen. Wilders trekt de stekker uit het kabinet waarin hij invloed had en verwacht vervolgens in zijn eentje het land te mogen regeren? Desnoods maar met behulp van de rechter? Dikke lul drie bier voor hem.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:49 schreef Ludd het volgende:
[..]
In dit geval heeft hij groot gelijk dat hij parlement niet vertrouwt. Die parlementariërs gaan nogal achteloos met onze soevereiniteit om.
*Zucht*. De Minister van Financiën gaat eerst langs de Kamer om te zeggen: "hey jongens, wat vinden we ervan: voor of tegen, die nemen dan een beslissing en de Jager gaat daarmee naar zijn Europese collega's...om daar gebruik te maken van ons stemrecht.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:29 schreef Ludd het volgende:
[..]
Volgens mij kan jij niet lezen, want ik schreef dat het Nederlands Parlement een verhoging niet kan voorkomen.
Vertel jij maar waarom dat volgens jou wel kan. Of nee, laat maar. Praat liever niet meer tegen me.
OK bedankt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat gaat over de beslissing over het al of niet steunen van een land met geld uit het noodfonds.
Het gaat niet over de hoogte van de bijdrage van Nederland aan het noodfonds. Dat valt niet onder die noodprocedure. Het is dus niet zo, dat wij met het ESM-verdrag een blanco check tekenen.
Als het voorstel met 80% van de stemmen wordt aangenomen heb je je daar aan te houden. Als NL dus tegen is heb je kans dat het toch gebeurt en wij binnen 7 dagen miljarden moeten bijstorten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:31 schreef OeJ het volgende:
[..]
*Zucht*. De Minister van Financiën gaat eerst langs de Kamer om te zeggen: "hey jongens, wat vinden we ervan: voor of tegen, die nemen dan een beslissing en de Jager gaat daarmee naar zijn Europese collega's...om daar gebruik te maken van ons stemrecht.
Wat begrijp je niet?
Tenzij Duitsland, Frankrijk of Italië hun veto uitspreken: 'ja'.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:33 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als het voorstel met 80% van de stemmen wordt aangenomen heb je je daar aan te houden. Als NL dus tegen is heb je kans dat het toch gebeurt en wij binnen 7 dagen miljarden moeten bijstorten.
De eerdere gequote Dagelijkse Standaard schrijft hierover:quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:33 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als het voorstel met 80% van de stemmen wordt aangenomen heb je je daar aan te houden. Als NL dus tegen is heb je kans dat het toch gebeurt en wij binnen 7 dagen miljarden moeten bijstorten.
quote:Volgens artikel 10 treedt een wijziging in het maatschappelijk kapitaal dan wel enkel in werking “nadat de ESM-leden de depositaris in kennis hebben gesteld van de voltooiing van hun toepasselijke nationale procedures”, maar dit betekent niet dat landen zo’n beslissing kunnen laten afhangen van instemming door hun nationale parlementen. Eens de Minister van Financiën – die trouwens immuniteit geniet binnen het ESM - de “kennisgeving” heeft gedaan, kan de beslissing niet worden teruggedraaid, wat het Parlement of nationale rechtbanken ook zouden beslissen.
Jazeker!quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:33 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Exact. Dat bedoelde ik met dat het parlement er niets over te zeggen heeft.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:39 schreef Jian het volgende:
[..]
Jazeker!![]()
En dat staat nog los van het feit dat de Jager straks niet alleen Min. van Fin. is, maar ook Govenor van het EMS, de machtigste en rijkste organisatie van Europa, ende gezegend met immuniteit! Ik zeg er niets mee, maar je kunt je afvragen of het soms niet moeilijk is te bepalen waar je loyaliteit ligt. Het is dat politici zo vreselijk betrouwbaar zijn en zichzelf wegcijferen voor het volk, maar anders ...
Het gaat (nog) helemaal niet over uit de Euro stappen, dat is toch echt een ander vraagstukquote:Op woensdag 16 mei 2012 22:44 schreef OeJ het volgende:
Goed, laten we even de gedachtegang van meneer Wilders volgen, en dan stappen we uit de Euro (wat ook een paar miljard kost), dan ben je ook nog steeds afhankelijk van de economieën om je heen, plus dat je je handelspositie verzwakt, zeker als je ook nog eens tegen de schenen van allerlei politici trapt, dus wat is je winst?
Waarom? is die aan de orde hier dan?quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:45 schreef OeJ het volgende:
Misschien kunnen Ludd en Jian zich eens met die vraag bezighouden.
Dat is inderdaad wel een serieus bezwaar.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:38 schreef Ludd het volgende:
[..]
De eerdere gequote Dagelijkse Standaard schrijft hierover:
[..]
Dat hangt daar toch wel degelijk mee samen, bovendien wil jullie leider dat toch zo graag. Ga nu maar eens in op die vraag.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:46 schreef Jian het volgende:
[..]
Het gaat (nog) helemaal niet over uit de Euro stappen, dat is toch echt een ander vraagstuk
dat dus!!! ik had verwacht nooit op hem te stemmen, overweeg het nu toch. weet niet of ik er blij mee moet zijn pfffff moeilijk maar dit is wel een meesterlijke move die vergt wat politieke ballen en geeft wel aan dat hij het beste voor heeft met het landquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:17 schreef Wokkel het volgende:
Het voelt raar om te zeggen, maar Wilders is dus de enige parlementarier die het goed voor heeft met dit land. Wat ik van ESM heb gelezen is het inderdaad je ziel verkopen aan een stel ambtenaren die nimmer vervolgd kunnen worden.
quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:47 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dat hangt daar toch wel degelijk mee samen, bovendien wil jullie leider dat toch zo graag. Ga nu maar eens in op die vraag.
Ja, het zijn heel vreemde wetsvoorstellen. Werkt een dictatoriaal systeem in de hand natuurlijk.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een serieus bezwaar.
Op zich begrijp ik wel dat men wil dat het ESM een betrouwbaar fonds is. Maar het nodigt zo wel een beetje uit tot ministers van financiën die bij een ESM-bijeenkomst kamikaze-acties uitvoeren: verplichtingen aangaan op grond waarvan ze allicht een motie van wantrouwen krijgen, maar die niet teruggedraaid kunnen worden.
Ga nu eens in op de vraag.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:50 schreef Jian het volgende:
[..]okee, Remlof, kom maar uit dat OeJ-pak vandaan, ik heb je door! Je weet toch dat ik geen leider accepteer
Ik denk er ook zo over. Ik zal er niet op stemmen, maar hij stijgt wel in mijn achting.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:48 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
dat dus!!! ik had verwacht nooit op hem te stemmen, overweeg het nu toch. weet niet of ik er blij mee moet zijn pfffff moeilijk maar dit is wel een meesterlijke move die vergt wat politieke ballen en geeft wel aan dat hij het beste voor heeft met het land
Ik twijfel of dit echt uit zuivere intenties gebeurt, of dat het wel degelijk een verkiezingsstunt is. Vind ik in dit geval ook niet zo interessant. Ik ben er blij mij, dat iemand er iets mee doet.quote:De PVV-leider ziet het kort geding met vertrouwen tegemoet. Hij beschouwt zijn actie als uniek in de parlementaire geschiedenis, maar het is naar eigen zeggen geen verkiezingsstunt. ''Nee, ik kom op voor de belangen van Nederland.''
Omdat deze niet gekozen elite bureaucraten het beste met Brussel voor hebben, maar dat hoeft lang niet altijd samen te gaan met het welzijn van de individuele lidstaten, laat staan met de burgers van die lidstaten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:51 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ja, het zijn heel vreemde wetsvoorstellen. Werkt een dictatoriaal systeem in de hand natuurlijk.
Er van uit gaande dat dat niet de opzet is, waarom komen ze dan met zo'n idioot systeem op de proppen. Ik vind het heel merkwaardig.
Zal wel om vertrouwen draaien. Als elke omvangaanpassing van het noodfonds, na unanieme goedkeuring door de ministers van financiën, ook nog door alle 17 parlementen moet worden goedgekeurd, dan kan ik me voorstellen dat bij de financiële markten weer het imago blijft hangen dat Europa verdeeld is en niet snel genoeg kan handelen. "Too little, too late" enzo.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:51 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ja, het zijn heel vreemde wetsvoorstellen. Werkt een dictatoriaal systeem in de hand natuurlijk.
Er van uit gaande dat dat niet de opzet is, waarom komen ze dan met zo'n idioot systeem op de proppen. Ik vind het heel merkwaardig.
Bon, dat lijkt me aannemelijk. Maar de Nederlandse Parlementariërs dan. Vinden die die geen vreemd wetsontwerp? Of zullen ze niet de moeite genomen hebben om het helemaal te lezen, en hebben ze er slecht vaag zijdelings kennis van genomen?quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:55 schreef Jian het volgende:
[..]
Omdat deze niet gekozen elite bureaucraten het beste met Brussel voor hebben, maar dat hoeft lang niet altijd samen te gaan met het welzijn van de individuele lidstaten, laat staan met de burgers van die lidstaten.
omdat ons hele politieke systeem zuigt het lijkt niet eens op een democratisch systeem dat moet zo lijken.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:51 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik ben geen Wilders-stemmer domoor, nooit geweest, ik had eigenlijk de ijdele hoop dat je daar zelf wel achter zou komen, maar helaas.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:52 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ga nu eens in op de vraag.
Wil 'm nog wel een keer herhalen hoor, als je dat op prijs stelt:
Goed, laten we even de gedachtegang van meneer Wilders volgen, en dan stappen we uit de Euro (wat ook een paar miljard kost), dan ben je ook nog steeds afhankelijk van de economieën om je heen, plus dat je je handelspositie verzwakt, zeker als je ook nog eens tegen de schenen van allerlei politici trapt, dus wat is je winst?
Bovendien is dat wel de consequentie, met een stem op Wilders, dan sta je achter dat plan (of je dat wil of niet), of jij nou een leider accepteert of niet.
Maar waarom wordt er voorzien in volledige immuniteit van die mensen die aan het ESM verbonden zijn. Dat gaat veel te ver. Feitelijk is zo'n minister van financiën dan niet eens meer verantwoording schuldig.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Zal wel om vertrouwen draaien. Als elke omvangaanpassing van het noodfonds, na unanieme goedkeuring door de ministers van financiën, ook nog door alle 17 parlementen moet worden goedgekeurd, dan kan ik me voorstellen dat bij de financiële markten weer het imago blijft hangen dat Europa verdeeld is en niet snel genoeg kan handelen. "Too little, too late" enzo.
Maar zouden we zelf niet kunnen regelen dat onze Minister van Financiën alleen maar "ja" mag stemmen bij het ESM als hij daar van te voren toestemming van de Kamer voor heeft gekregen?
Die indruk heb ik ook en daarom hoop ik in elk geval dat wat Nederland betreft een beslissing over de verkiezingen wordt heengetild. Ik zei het al eerder vanwaar die haast ineens. De eerdere planning was volgens ook 2013 dacht ik ergens gelezen te hebben.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:58 schreef Ludd het volgende:
[..]
Bon, dat lijkt me aannemelijk. Maar de Nederlandse Parlementariërs dan. Vinden die die geen vreemd wetsontwerp? Of zullen ze niet de moeite genomen hebben om het helemaal te lezen, en hebben ze er slecht vaag zijdelings kennis van genomen?
Ik heb echt het idee dat de ingrijpendheid van deze wet enorm onderschat wordt...
Dat bleek anders nergens uit, los daarvan vind ik Wilders gewoon een belediging - een diepe belediging - voor de ratio.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:59 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik ben geen Wilders-stemmer domoor, nooit geweest, ik had eigenlijk de ijdele hoop dat je daar zelf wel achter zou komen, maar helaas.
Ik betwijfel of het veel zal helpen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:02 schreef Jian het volgende:
[..]
Die indruk heb ik ook en daarom hoop ik in elk geval dat wat Nederland betreft een beslissing over de verkiezingen wordt heengetild. Ik zei het al eerder vanwaar die haast ineens. De eerdere planning was volgens ook 2013 dacht ik ergens gelezen te hebben.
Waarom niet? Omdat ik zeg dat de man slim, uitgekookt en begaafd is. Omdat ik niet verblind word door onderbuikgevoelens die me doen oordelen dat de man een onnozelaar is omdat ik het met een aantal van zijn standpunten niet eens ben of 'm verfoei. Foei, Sun Tzu zou niet tevreden met je zijn!quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:06 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dat bleek anders nergens uit, los daarvan vind ik Wilders gewoon een belediging - een belediging - voor het ratio.
Ik deel géén enkel standpunt met die man, géén enkel, en als ik het wel deed, dan nog niet.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:12 schreef Jian het volgende:
[..]
Waarom niet? Omdat ik zeg dat de man slim, uitgekookt en begaafd is. Omdat ik niet verblind word door onderbuikgevoelens die me doen oordelen dat de man een onnozelaar is omdat ik het met een aantal van zijn standpunten niet eens ben of 'm verfoei. Foei, Sun Tzu zou niet tevreden met je zijn!
Hmm ja.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:00 schreef Ludd het volgende:
[..]
Maar waarom wordt er voorzien in volledige immuniteit van die mensen die aan het ESM verbonden zijn. Dat gaat veel te ver. Feitelijk is zo'n minister van financiën dan niet eens meer verantwoording schuldig.
Je hebt gelijk, mijn hoop is ook alleen gevestigd op de tijd. Als het langer duurt kan zich een protest ontwikkelen ook in andere lidstaten. In elk geval zal de zaak van Wilders aandacht trekken. Ik heb nogmaals ook het idee dat het nu snel, snel moet om het er maar door te jassen voor er al te veel commotie ontstaat.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:10 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik betwijfel of het veel zal helpen.
Mensen zien dit gewoon niet als een big issue, maar als een oninteressant onbeduidend wetje. De media geven er ook nauwelijks ruchtbaarheid aan. Als dit niet op de kaart wordt gezet, wordt er ook geen aandacht voor gegenereerd.
Na de verkiezingen zullen de stemverhouding allicht iets anders liggen, maar dikke kans dat het merendeel toch gewoon weer instemt.
Dat is wat ik bedoel met het feit dat ik het zo stuitend vind om te zien hoe achteloos de politici onze soevereiniteit verkwanselen.
Ik heb een debat hierover helaas gemist. Maar ik vraag me serieus af hoe politici een aantal gegronde bezwaren kunnen weerleggen. En als ze dat niet kunnen, waarom ze er dan toch mee instemmen.
dat bedoel ikquote:Op woensdag 16 mei 2012 23:13 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik deel géén enkel standpunt met die man, géén enkel, en als ik het wel deed, dan nog niet.![]()
Die hoop heb ik ook enigszins.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:17 schreef Jian het volgende:
In elk geval zal de zaak van Wilders aandacht trekken.
Wilders vraagt niet om afstel, maar om uitstel. Dus wat is je probleem? (Ik ben anti-Wilders, maar soms moet je de man gelijk geven, ook al is dat bijna nooit. )quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:34 schreef Martieh het volgende:
Het ESM verdrag(pdf)
Lees het verdrag aandachtig(!!!) door en vorm vervolgens je mening. Al dat domme kutvolk dat zijn mening klaar heeft en niet eens de moeite neemt om het verdrag daadwerkelijk te bestuderen, maar wel de tijd hebben de mening van anderen erover te lezen
Om hier nog even op terug te komen:quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:00 schreef Ludd het volgende:
[..]
Maar waarom wordt er voorzien in volledige immuniteit van die mensen die aan het ESM verbonden zijn. Dat gaat veel te ver. Feitelijk is zo'n minister van financiën dan niet eens meer verantwoording schuldig.
Waarom komt ie er dan ?quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Om hier nog even op terug te komen:
De immuniteiten in het ESM-verdrag zijn bijna letterlijk hetzelfde als die in het IMF-verdrag. Dat laatste verdrag vormt in de praktijk al decennialang geen probleem, dus ik zie niet in waarom het dat bij het ESM ineens wel zou zijn.
Volgens mij heb ik nergens mijn mening gegeven over Wilders of het ESM verdrag? Geen probleem bij mij te vinden wat dat betreft.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:43 schreef Rechten_Student het volgende:
[..]
Wilders vraagt niet om afstel, maar om uitstel. Dus wat is je probleem? (Ik ben anti-Wilders, maar soms moet je de man gelijk geven, ook al is dat bijna nooit. )
Ik denk voor extra geld. Dat zie je nu immers ook met de 'troika' in Griekenland, Ierland en Portugal: het IMF zorgt vooral voor het expertise en voor pakweg een derde van het geld, het tijdelijke noodfonds EFSF zorgt voor de rest van het geld.quote:
Omdat het nergens goed voor is. Als DSK of een ander IMF figuur er van verdacht werd een meisje te hebben verkracht in Nederland, dan hadden we em niet eens kunnen berechten. Amerika is in ieder geval zo slim geweest om het VN-verdrag uit 1947 omtrent immuniteit niet te ondertekenen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Om hier nog even op terug te komen:
De immuniteiten in het ESM-verdrag zijn bijna letterlijk hetzelfde als die in het IMF-verdrag. Dat laatste verdrag vormt in de praktijk al decennialang geen probleem, dus ik zie niet in waarom het dat bij het ESM ineens wel zou zijn.
Het gaat alleen om handelingen die de betreffende figuren in hun functie bij het IMF respectievelijk ESM uitoefenen. En ik betwijfel of verkrachtingen in het takenpakket van een IMF-voorzitter zitten.quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:21 schreef Stezo het volgende:
[..]
Omdat het nergens goed voor is. Als DSK of een ander IMF figuur er van verdacht werd een meisje te hebben verkracht in Nederland, dan hadden we em niet eens kunnen berechten. Amerika is in ieder geval zo slim geweest om het VN-verdrag uit 1947 omtrent immuniteit niet te onderteken.
Dat is weer een heel andere discussie, die ik nu (op dit tijdstip) niet ga voeren.quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:22 schreef Starphus het volgende:
En dat extra geld (weg) zie jij nietals uets wat problematisch kan worden/zijn...
quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Het gaat alleen om handelingen die de betreffende figuren in hun functie bij het IMF respectievelijk ESM uitoefenen. En ik betwijfel of verkrachtingen in het takenpakket van een IMF-voorzitter zitten.
Het gaat hier dus om volledige immuniteit.quote:I intended to write a post explaining why International Monetary Fund (IMF) Managing Director, Dominique Strauss-Kahn (DSK), does not have immunity under the applicable treaties dealing with the immunity of the IMF and its employees. However, Chimene Keitner has beaten me to it and written an excellent piece over at Opinio Juris. I agree with the points that she makes and recommend her piece to readers.
In summary, although Article VI, Section 22 of the 1947 Convention on the Privileges and Immunities of United Nations Specialized Agencies provides that “the executive head of each specialized agency . . . the privileges and immunities, exemptions and facilities accorded to diplomatic envoys, in accordance with international law”, and even though diplomatic envoys have absolute immunity from criminal jurisdiction of foreign States, the United States is not a party to that treaty.
http://www.dipublico.com.ar/?p=7514
Dus je hebt de laatste versie gevonden gefrustreerde geul, dat was vast niet zo moeilijk. We would love to get your opinion on it. Nou enlighten us, uwe intelligentia of gebruik je die vellen eigenlijk alleen maar om je stronthol af te vegen?quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:34 schreef Martieh het volgende:
Het ESM verdrag(pdf)
Lees het verdrag aandachtig(!!!) door en vorm vervolgens je mening. Al dat domme kutvolk dat zijn mening klaar heeft en niet eens de moeite neemt om het verdrag daadwerkelijk te bestuderen, maar wel de tijd hebben de mening van anderen erover te lezen
Maar dat gaat om diplomatieke onschendbaarheid(?), niet om het IMF-verdrag. In het IMF-verdrag staat alleen:quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:32 schreef Stezo het volgende:
[..]
[..]
Het gaat hier dus om volledige immuniteit.
quote:All Governors, Executive Directors, [bla bla bla] and employees of the Fund:
i) shall be immune from legal process with respect to acts performed by them in their official capacity except when the Fund waives this immunity;
60 jaar vrede en voorspoed jonguh!!!!quote:Op donderdag 17 mei 2012 06:58 schreef Gertje-Plongers het volgende:
ARTICLE 32
Legal status, privileges and immunities
1. To enable the ESM to fulfil its purpose, the legal status and the privileges and immunities set
out in this Article shall be accorded to the ESM in the territory of each ESM Member. The ESM
shall endeavour to obtain recognition of its legal status and of its privileges and immunities in other
territories in which it performs functions or holds assets. T/ESM 2012/en 46
2. The ESM shall have full legal personality; it shall have full legal capacity to:
(a) acquire and dispose of movable and immovable property;
(b) contract;
(c) be a party to legal proceedings; and
(d) enter into a headquarter agreement and/or protocols as necessary for ensuring that its legal
status and its privileges and immunities are recognised and enforced.
3. The ESM, its property, funding and assets, wherever located and by whomsoever held, shall
enjoy immunity from every form of judicial process except to the extent that the ESM expressly
waives its immunity for the purpose of any proceedings or by the terms of any contract, including
the documentation of the funding instruments.
4. The property, funding and assets of the ESM shall, wherever located and by whomsoever
held, be immune from search, requisition, confiscation, expropriation or any other form of seizure,
taking or foreclosure by executive, judicial, administrative or legislative action.
5. The archives of the ESM and all documents belonging to the ESM or held by it, shall
be inviolable.
Is er ook iets wat ze niet mogen ?
quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:39 schreef Jian het volgende:
[..]
Jazeker!![]()
En dat staat nog los van het feit dat de Jager straks niet alleen Min. van Fin. is, maar ook Govenor van het EMS, de machtigste en rijkste organisatie van Europa, ende gezegend met immuniteit! Ik zeg er niets mee, maar je kunt je afvragen of het soms niet moeilijk is te bepalen waar je loyaliteit ligt. Het is dat politici zo vreselijk betrouwbaar zijn en zichzelf wegcijferen voor het volk, maar anders ...
Goeie vraag.quote:Op donderdag 17 mei 2012 06:58 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Maar hij had -als enige- wel gelijk toen hij zij dat we van het geld dat we naar de Grieken stuurden geen cent terug zouden zien.quote:Op donderdag 17 mei 2012 08:08 schreef El_Matador het volgende:
Wilders is politiek al net zo marginaal als Griekenland economisch.
Slachtafval, meer niet.
Volgens mij vergeet je zo'n 10 miljoen andere Nederlanders...quote:Op donderdag 17 mei 2012 08:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar hij had -als enige- wel gelijk toen hij zij dat we van het geld dat we naar de Grieken stuurden geen cent terug zouden zien.
Maar hij zei er niet bij dat het niet sturen van geld voor de Nederlandse open economie wel eens veel duurder zou kunnen uitpakken.quote:Op donderdag 17 mei 2012 08:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar hij had -als enige- wel gelijk toen hij zij dat we van het geld dat we naar de Grieken stuurden geen cent terug zouden zien.
Ik denk dat Bram zijn argumenten of wat daar voor door moet gaan vooral voor het voetlicht van de media gaat brengen en de rechter daarvoor als aanleiding gebruikt. Als je met een juridisch inhoudelijk sterk argument wil komen dan heb je ook niet zoveel aan dat mafiamaatje.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:24 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Bram daarvan onder de indruk is, die zal toch echt als "zijn" argumenten voor het voetlicht van de Rechter gaan brengen en dan zullen we zien.
Hij niet alleen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 08:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 17 mei 2012 08:04 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Volgens mij gaat het Wilders helemaal niet om het ESM maar alleen maar om zijn eigen populariteit. Ik zie niet hoe hij de rechter kan overtuigen dat de parlementaire democratie opzij gezet moet worden, en ik denk dat hij dat zelf ook weet. Wilders speelt een geraffineerd populistisch spel en helaas trappen velen daar voor de zoveelste keer weer in. Geef die man toch niet de kans om Nederland te gijzelen, zoals hij ook het kabinet gegijzeld heeft.
Wat een helderziende is het toch weer. Ongelooflijk!quote:Op donderdag 17 mei 2012 08:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
gulden terug kan misschien niet, maar doorgaan met de euro kan ook niet, tenzij alle landen samenvoegen en dat gaan ze niet doen, neverquote:Op donderdag 17 mei 2012 09:34 schreef OeJ het volgende:
Dan moet je deze Youtube ook even bekijken...Maarten van Rossum op zijn Maarten van Rossum's.
en dat blijft zo, we moeten het zuiden blijven betalen om onze spullen te kopenquote:Op donderdag 17 mei 2012 08:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat ziet er uit als standaard diplomatieke onschendbaarheid. Niet anders dan het IMF, de BIS, de World Bank, de VN, de Nederlandse Ambassades, ESA/ESTEC, etc.quote:Op donderdag 17 mei 2012 06:58 schreef Gertje-Plongers het volgende:
ARTICLE 32
Legal status, privileges and immunities
1. To enable the ESM to fulfil its purpose, the legal status and the privileges and immunities set
out in this Article shall be accorded to the ESM in the territory of each ESM Member. The ESM
shall endeavour to obtain recognition of its legal status and of its privileges and immunities in other
territories in which it performs functions or holds assets. T/ESM 2012/en 46
2. The ESM shall have full legal personality; it shall have full legal capacity to:
(a) acquire and dispose of movable and immovable property;
(b) contract;
(c) be a party to legal proceedings; and
(d) enter into a headquarter agreement and/or protocols as necessary for ensuring that its legal
status and its privileges and immunities are recognised and enforced.
3. The ESM, its property, funding and assets, wherever located and by whomsoever held, shall
enjoy immunity from every form of judicial process except to the extent that the ESM expressly
waives its immunity for the purpose of any proceedings or by the terms of any contract, including
the documentation of the funding instruments.
4. The property, funding and assets of the ESM shall, wherever located and by whomsoever
held, be immune from search, requisition, confiscation, expropriation or any other form of seizure,
taking or foreclosure by executive, judicial, administrative or legislative action.
5. The archives of the ESM and all documents belonging to the ESM or held by it, shall
be inviolable.
6. The premises of the ESM shall be inviolable.
7. The official communications of the ESM shall be accorded by each ESM Member and by
each state which has recognised the legal status and the privileges and immunities of the ESM, the
same treatment as it accords to the official communications of an ESM Member.
8. To the extent necessary to carry out the activities provided for in this Treaty, all property,
funding and assets of the ESM shall be free from restrictions, regulations, controls and moratoria of
any nature.
9. The ESM shall be exempted from any requirement to be authorised or licensed as a credit
institution, investment services provider or other authorised licensed or regulated entity under the
laws of each ESM Member.
Nou als Maarten van Rossum het zegt moet het wel waar wezen!quote:Op donderdag 17 mei 2012 09:34 schreef OeJ het volgende:
Dan moet je deze Youtube ook even bekijken...Maarten van Rossum op zijn Maarten van Rossum's.
Dat is ergens wel te begrijpen. Gezien zijn dubieuze politieke carrière vind ik het niet vreemd dat mensen dit gewoon zien als verkiezingsstunt en zich verder niet verdiepen in de achtergrond.quote:Op donderdag 17 mei 2012 11:23 schreef Jian het volgende:
Krijgen we weer een zooitje onderbuik-huilers die het zwaartepunt weer op Wilders gaan leggen i.p.v. op het EMS
En gaat ie het daarmee redden denk je? Krijgen ze het voor elkaar om de beslissing over de verkiezingen heen te tillen? Want dan doet ie het goed, hè ....quote:Op donderdag 17 mei 2012 08:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk dat Bram zijn argumenten of wat daar voor door moet gaan vooral voor het voetlicht van de media gaat brengen en de rechter daarvoor als aanleiding gebruikt. Als je met een juridisch inhoudelijk sterk argument wil komen dan heb je ook niet zoveel aan dat mafiamaatje.
Eens, ik heb het elders reeds al eens geroepen dat bijvoorbeeld een Noord-Europese Unie met met Duitsland, Nederland (Benelux), de Scandinavische landen (incl. Denemarken) en van mij part de Baltische Staten een prachtige sterke unie zou zijn, een beetje naar het model van de oude Hanze. Zelfs Engeland heeft die flirt al eens gemaakt. Ik zeg helemaal niet dat, dat 'm wordt, maar een mens mag dromen, hèquote:Op donderdag 17 mei 2012 11:23 schreef Ludd het volgende:
En ik maar denken dan van Rossum een historicus is. Blijkbaar is de beste man ook econoom.
Het lijkt mij echt niet onaannemelijk dat er in het komende decennium afscheid genomen wordt van de Euro in zijn huidige vorm. Of we een dan een tweedeling qua Eurolanden krijgen, of dat Nederland met bijvoorbeeld Duitsland een monetaire unie aan gaat, of dat we terug gaan naar de gulden weet ik niet.
Maar ik vind het redelijk vreemd dat dit als een onmogelijkheid afgeschilderd wordt. Ik zeg overigens niet dat het mij een goed plan lijkt, of dat het economisch gezien gunstig is, maar het is een mogelijkheid. Ik vind het dan ook raar om dit als pertinente onzin af te doen.
is ook onontkoombaar, maar ook die landen zullen dan wel een soort moeten fuseren op USA voorbeeld, anders zal ook dat mislukkenquote:Op donderdag 17 mei 2012 11:41 schreef Jian het volgende:
[..]
Eens, ik heb het elders reeds al eens geroepen dat bijvoorbeeld een Noord-Europese Unie met met Duitsland, Nederland (Benelux), de Scandinavische landen (incl. Denemarken) en van mij part de Baltische Staten een prachtige sterke unie zou zijn, een beetje naar het model van de oude Hanze. Zelfs Engeland heeft die flirt al eens gemaakt. Ik zeg helemaal niet dat, dat 'm wordt, maar een mens mag dromen, hè
Is dat zo? , ik weet het niet, waarom niet gewoon meer gebaseerd op de oude EEG?quote:Op donderdag 17 mei 2012 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is ook onontkoombaar, maar ook die landen zullen dan wel een soort moeten fuseren op USA voorbeeld, anders zal ook dat mislukken
Wat redden? P&W, DWDD en die roddelrubriek zullen hem wel weer braaf een podium geven en respectvol en instemmend knikken wanneer hij weer wat dure woordjes in een simplistische redenering plaatst. Uiteraard overtuigt dat menigeen waardoor Wilders weer iets belangrijker wordt, zodat er meer naar hem geluisterd wordt wanneer hij islamieten zwart maakt, wat dan weer iets bijdraagt aan het draagvlak in Europa voor een etnisch gezuiverd groot Israel.quote:Op donderdag 17 mei 2012 11:26 schreef Jian het volgende:
[..]
En gaat ie het daarmee redden denk je? Krijgen ze het voor elkaar om de beslissing over de verkiezingen heen te tillen? Want dan doet ie het goed, hè ....
quote:
Nee dan kun je niet een gezamenlijke munt hebben en dat andere landen veel van die sterke munt gebruiken dat is een groot voordeel, vanwege de inflatie en het recht op geld printen van de reservewereldmunt , dat is een grotere rijkdom dan drie honderd oliebronnenquote:Op donderdag 17 mei 2012 11:50 schreef Jian het volgende:
[..]
Is dat zo? , ik weet het niet, waarom niet gewoon meer gebaseerd op de oude EEG?
Wilders en daarmee Moszkowicz worden niet door Europeanen betaald hoor.quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:11 schreef Ludd het volgende:
[..]![]()
Als hij een groot rijk wil, heeft hij toch juist belang bij Europese eenwording? Je complot-theorie komt niet al te consistent over.
Dat vroeg ik niet.quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat redden? P&W, DWDD en die roddelrubriek zullen hem wel weer braaf een podium geven en respectvol en instemmend knikken wanneer hij weer wat dure woordjes in een simplistische redenering plaatst. Uiteraard overtuigt dat menigeen waardoor Wilders weer iets belangrijker wordt, zodat er meer naar hem geluisterd wordt wanneer hij islamieten zwart maakt, wat dan weer iets bijdraagt aan het draagvlak in Europa voor een etnisch gezuiverd groot Israel.
Ik denk dat er inderdaad wat betreft de opstelling van Nederland ten aanzien van de eigen soeveraniteit, de EU en de euro geen andere keuze is dan op de SP of de PVV te stemmen als je verandering wil. Omdat deze partijen nooit met elkaar kunnen samenwerken, zal Nederland gewoon de euro's naar Brussel blijven pompen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:31 schreef Oud_student het volgende:
De keuze op 12 september is ook eenvoudig SP of PVV.
(maar ik sluit niet uit dat de Eurofiele partijen gaan draaien, nu ze zien dat er totaal gaan ondersteuning vanuit het electoraat meer is voor "Europa")
Ik zeg niet dat er geen gezamenlijke munt mag zijn hoor, (in een unie met gelijkwaardige partners, onder de juiste voorwaarden is dat goed mogelijk) maar bijvoorbeeld; devaluatie van een munt kan een land normaliter uit de financiële problemen trekken, zoals dat voor de euro in Europa met regelmaat werd toegepast. Griekenland had daar nu gebruik van kunnen maken. Door de gezamenlijke Euro gaat dat dus niet meer. Nu springt het IMF in met haar leningen en verkrijgt uiteindelijk de macht om Griekenland te ketenen, zoals zij dat al decennia doen met 3e wereld landen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee dan kun je niet een gezamenlijke munt hebben en dat andere landen veel van die sterke munt gebruiken dat is een groot voordeel, vanwege de inflatie en het recht op geld printen van de reservewereldmunt , dat is een grotere rijkdom dan drie honderd oliebronnen
In het verleden (1972) ging er al eens een Europese muntunie kapot door de divergentie tussen landen
Dus volledig samengaan of splitsen en uit elkaar
quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:31 schreef Oud_student het volgende:
Geweldig contract dat ESM, Woekerpolissen en Dirk Schreringa zijn er maar kleine jongens bij.
Knap dat jij wél zo'n kosten/baten-analyse kunt maken zeg!quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:31 schreef Oud_student het volgende:
Geweldig contract dat ESM, Woekerpolissen en Dirk Schreringa zijn er maar kleine jongens bij.
Maar gelukkig krijgen we zoveel terug van Europa![]()
Terug naar de gulden zal dan niet kunnen, maar een gezamelijke munt met Duitsland en Finland en misschien Oostenrijk is nog de enige uitweg die ik zie.
(maar ik sluit niet uit dat de Eurofiele partijen gaan draaien, nu ze zien dat er totaal gaan ondersteuning vanuit het electoraat meer is voor "Europa")
Ah, maar wat heeft dit te maken met een Groot-Israel waar jij het over hebt?quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wilders en daarmee Moszkowicz worden niet door Europeanen betaald hoor.
Nee hoor, het gaat hier om de rechtszaak. Die is er niet vanwege de rechterlijke beslissing maar vanwege het podium in de media waar die rechtszaak aanleiding voor gaat vormen. Dat het kansloos is interesseert Wilders noch Moszkowicz. Dat is de context van dit onderwerp en dat valt dan weer in een grotere context en die betreft echt niet de EU of Nederlanders.quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:31 schreef Jian het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet.
Daarnaast is je blik wat vertroebeld door het fenomeen Wilders, daar hebben er meer last van hier.
Belangrijker wel, maar dat maakt deze rechtszaak nog niet belangrijk.quote:What about ESM? groter en veel schokkender dan Wilders?!
Dus je vindt wel dat ESM er moet komen?quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:44 schreef Re het volgende:
Zou leuk zijn als Nederland meneer Wilders decimeert op 12 september. Droeftoeter eerste klas, scheiding van recht en politiek heeft voor hem dus geen betekenis.
Ik vind dat het inschakelen van een rechter een aanslag op de politiekquote:Op donderdag 17 mei 2012 12:57 schreef Jian het volgende:
[..]
Dus je vindt wel dat ESM er moet komen?
Want?quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:05 schreef Re het volgende:
[..]
Ik vind dat het inschakelen van een rechter een aanslag op de politiek
Want? jij vind dat een demissionair kabinet (we praten over uitstel tot na de verkiezingen hè, niet over afstel) een dergelijke beslissing, onder meer aangaande onze nationale soevereiniteit, wel even kan nemen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:05 schreef Re het volgende:
[..]
In theorie kan een aanslag op de politiek zoals jij het betitelt juist de redding van de democratie zijn.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:05 schreef Re het volgende:
[..]
Ik ben bang van welquote:Op donderdag 17 mei 2012 12:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Belangrijker wel, maar dat maakt deze rechtszaak nog niet belangrijk.
quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:18 schreef Ludd het volgende:
[..]
In theorie kan een aanslag op de politiek zoals jij het betitelt juist de redding van de democratie zijn.
Ruimte makend voor het fascisme van geertje?quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:18 schreef Ludd het volgende:
[..]
In theorie kan een aanslag op de politiek zoals jij het betitelt juist de redding van de democratie zijn.
Dat is een schijnvertoning, dat leg ik uit.quote:
quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:38 schreef Ludd het volgende:
[..]
De eerdere gequote Dagelijkse Standaard schrijft hierover:
Ik heb eens in het IMF-verdrag gekeken, en als ik het goed heb werkt het daar als volgt. Daar treedt zo'n wijziging in werking, niet als de minister zegt dat de "nationale procedures" zijn afgerond, maar als de minister de verhoogde bijdrage in de IMF-kas heeft gestort. De immuniteiten zijn verder hetzelfde, dus daar kan een parlement of een nationale rechtbank ook niet nadien de boel terugdraaien.quote:Volgens artikel 10 treedt een wijziging in het maatschappelijk kapitaal dan wel enkel in werking “nadat de ESM-leden de depositaris in kennis hebben gesteld van de voltooiing van hun toepasselijke nationale procedures”, maar dit betekent niet dat landen zo’n beslissing kunnen laten afhangen van instemming door hun nationale parlementen. Eens de Minister van Financiën – die trouwens immuniteit geniet binnen het ESM - de “kennisgeving” heeft gedaan, kan de beslissing niet worden teruggedraaid, wat het Parlement of nationale rechtbanken ook zouden beslissen.
'De politiek'quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:05 schreef Re het volgende:
[..]
Ja, ja. Wilders zelf heeft dit kabinet demissionair gemaakt voor zijn eigen politieke gewin, en dan nu naar de rechter stappen als verkiezingsstuntjequote:Op donderdag 17 mei 2012 13:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Want? jij vind dat een demissionair kabinet (we praten over uitstel tot na de verkiezingen hè, niet over afstel) een dergelijke beslissing, onder meer aangaande onze nationale soevereiniteit, wel even kan nemen.
O jawel, dan hadden we hier een (nog veel ergere) bankencrisis gehad omdat toen ook banken hier (zoals ING) nog flink wat Griekse obligaties hadden die dan in één klap waardeloos waren geworden.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:28 schreef Truffelvarken het volgende:
Als de raad van Wilders, "Geen cent naar Griekenland" destijds was opgevolgd.
Was er geen Euro-crisis gekomen.
Had het ons geen geld gekost. Dus niks bezuinigen op Henk en Ingrid.
Het is in deze niet belangrijk of Wilders/Moszkowicz een dubbele agenda hebben, als zij er in slagen om ratificatie uit te stellen tot na de verkiezingen, dan bestaat er in elk geval nog een kleine kans dat het gedrocht ESM nog geblokkeerd kan worden. Zo niet dan is mijn enige hoop gevestigd op andere lidstaten.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is een schijnvertoning, dat leg ik uit.
Het gaat helemaal niet om het demissionair kabinet.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Want? jij vind dat een demissionair kabinet (we praten over uitstel tot na de verkiezingen hè, niet over afstel) een dergelijke beslissing, onder meer aangaande onze nationale soevereiniteit, wel even kan nemen.
Ze hebben een enkele agenda.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:33 schreef Jian het volgende:
[..]
Het is in deze niet belangrijk of Wilders/Moszkowicz een dubbele agenda hebben,
Daar gaan ze niet in slagen en dat weet Moszkowicz zelf ook wel, daar is hij voldoende jurist voor, zij het maar net. Verkiezingen doen er juridisch niet toe. Er is maar één juridisch punt dat eventueel hout zou kunnen snijden en dat is dat er een grondwetswijziging voor nodig is.quote:als zij er in slagen om ratificatie uit te stellen tot na de verkiezingen, dan bestaat er in elk geval nog een kleine kans dat het gedrocht ESM nog geblokkeerd kan worden. Zo niet dan is mijn enige hoop gevestigd op andere lidstaten.
Het gaat om ESM, voor de rest kunnen Wilders, de SP, andere partijen, Jan Kees de Hamburger, de VVD (fuck em, mijn stem krijgen ze niet meer) even de boom in.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om het demissionair kabinet.
Het gaat om het stemmen in de gehele kamer.
Heb liever dat ze vóór de verkiezingen gaan stemmen, dan kan ik de partijen 12 september afrekenen op hun stem.
Ik kan nog steeds niks vinden wat het ESM technisch gezien meer tot een gedrocht zou maken dan bijvoorbeeld het IMF(-verdrag).quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:33 schreef Jian het volgende:
[..]
Het is in deze niet belangrijk of Wilders/Moszkowicz een dubbele agenda hebben, als zij er in slagen om ratificatie uit te stellen tot na de verkiezingen, dan bestaat er in elk geval nog een kleine kans dat het gedrocht ESM nog geblokkeerd kan worden. Zo niet dan is mijn enige hoop gevestigd op andere lidstaten.
Dus eigenlijk zeg jij, net zoals je vroeger leerde op school, is het een soort samenwerking, die de lidstaten degelijker maken?quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
Waarom is het ESM precies een gedrocht, als ik vragen mag. Las in dit topic iets over onze soevereiniteit kwijtraken. Maar het ESM is simpelweg een soort vangnet voor Europese landen die in financieel zwaar weer verkeren, een vangnet bovendien dat met instemming van alle lidstaten is opgericht.
Als je aan de begroting komt kom je aan de soevereiniteit natuurlijk.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
Waarom is het ESM precies een gedrocht, als ik vragen mag. Las in dit topic iets over onze soevereiniteit kwijtraken. Maar het ESM is simpelweg een soort vangnet voor Europese landen die in financieel zwaar weer verkeren, een vangnet bovendien dat met instemming van alle lidstaten is opgericht.
Oke, in dat opzicht klopt dat wel inderdaad. Echter, we hebben er zelf mee ingestemd.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je aan de begroting komt kom je aan de soevereiniteit natuurlijk.
Als het kabinet de steun heeft van de TK, dan kan dat gewoon. De TK is nog gewoon missionair en mag besluiten nemen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Niet met 2x 2/3e meerderheid in beide kamers volgens mij.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, in dat opzicht klopt dat wel inderdaad. Echter, we hebben er zelf mee ingestemd.
Heeft het IMF (ook een boevenbende trouwens, maar dat terzijde) de mogelijkheid om nationale staatskassen te legen zonder dat het parlement hier iets aan kan doen?quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan nog steeds niks vinden wat het ESM technisch gezien meer tot een gedrocht zou maken dan bijvoorbeeld het IMF(-verdrag).
Volgens mij is dus alleen de vraag naar de doelstelling van belang: moeten wij onherroepelijk 40 miljard euro aan garanties en leningen ter beschikking stellen om landen en banken in de eurozone te kunnen redden?
Het IMF heeft daar net zo veel (of weinig) bevoegdheid toe als het ESM zal krijgen. Zie #212.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:31 schreef Jian het volgende:
[..]
Heeft het IMF (ook een boevenbende trouwens, maar dat terzijde) de mogelijkheid om nationale staatskassen te legen zonder dat het parlement hier iets aan kan doen?
Ja, dus en het blijft niet bij 40 miljard dat is al min of meer bekend.
Geen idee. Ik heb de precieze uitslag van de stemming niet in mn hoofd.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet met 2x 2/3e meerderheid in beide kamers volgens mij.
De vraag is of er een grondwetswijziging voor nodig is, dan moeten er verkiezingen tussen die 2/3e meerderheden.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen idee. Ik heb de precieze uitslag van de stemming niet in mn hoofd.
Aha, een Telegraaf-journalist heeft een of ander youtube-filmpje gezien en schrijft er een artikel over, zonder te begrijpen hoe de vork in de steel zit.. Nou nou.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:35 schreef michaelmoore het volgende:
ESM stem NEE
http://www.telegraaf.nl/d(...)0/__Stem_nee___.html
Oh het IMF kan ook zomaar meer miljarden eisen zonder dat het parlement daar nee tegen kan zeggen?quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Het IMF heeft daar net zo veel (of weinig) bevoegdheid toe als het ESM zal krijgen. Zie #212.
Voor het IMF zal de staatsinrichting worst wezen. Dat moet ook wel als daar zo'n beetje elk land ter wereld deelneemt. Dus ja, als de afgevaardigde van een land instemt met een verhoging van het "quotum" dan moet dat land inderdaad over de brug komen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:41 schreef Jian het volgende:
[..]
Oh het IMF kan ook zomaar meer miljarden eisen zonder dat het parlement daar nee tegen kan zeggen?
Dat is te kort door de bocht, hij haalt het filmpje aan als een begrijpelijke uitleg.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Aha, een Telegraaf-journalist heeft een of ander youtube-filmpje gezien en schrijft er een artikel over, zonder te begrijpen hoe de vork in de steel zit.. Nou nou.
Neuh, een land, een parlement kan nee zeggen tegen een verhoging, dat is ook één van de problemen van ESM, de inperking van bevoegdheden van het parlement ..... dat betekent in wezen dat het in strijd is met het Verdrag van Europa. Het volk zou zich hierover moeten uitspreken. Kan me voorstellen dat ze daar geen zin in hebben.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor het IMF zal de staatsinrichting worst wezen. Dat moet ook wel als daar zo'n beetje elk land ter wereld deelneemt. Dus ja, als de afgevaardigde van een land instemt met een verhoging van het "quotum" dan moet dat land inderdaad over de brug komen.
Zie jij daar ergens het woord "parlement"? Ik niet!quote:Article III: Quotas and Subscriptions
Section 2. Adjustment of quotas
(a) The Board of Governors shall at intervals of not more than five years conduct a general review, and if it deems it appropriate propose an adjustment, of the quotas of the members. It may also, if it thinks fit, consider at any other time the adjustment of any particular quota at the request of the member concerned.
(d) The quota of a member shall not be changed until the member has consented and until payment has been made unless payment is deemed to have been made in accordance with Section 3(b) of this Article.
Section 3. Payments when quotas are changed
(a) Each member which consents to an increase in its quota under Section 2(a) of this Article shall, within a period determined by the Fund, pay to the Fund twenty-five percent of the increase in special drawing rights, but the Board of Governors may prescribe that this payment may be made, on the same basis for all members, in whole or in part in the currencies of other members specified, with their concurrence, by the Fund, or in the member’s own currency.
Zie jij het woord consents, weet je ook dat Amerika niet zo lang geleden weigerde een extra bijdrage te leveren aan het IMF die zeiden 500 miljard dollar nodig te hebben om Europese landen met financiële problemen bij te staan.quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:02 schreef Igen het volgende:
Wat "neuh"? Heb je het verdrag van het IMF überhaupt gelezen? Ik citeer:
[..]
Zie jij daar ergens het woord "parlement"? Ik niet!
Het is bij het IMF dus heel simpel zo: stemt de minister in, dan moet het land betalen. Hoe ze dat verder regelen zal het IMF worst zijn, dat is een interne aangelegenheid van het land.
Bij het ESM is het daarentegen wel zo geregeld dat een verhoging in principe alleen kan doorgaan als in ieder land ook de "toepasselijke nationale procedures" zijn afgerond.
Zeker weten van wel, want elke bank / pensioenfonds / belegger in Nederland dat griekse obligaties had zou ineens met een berg waardeloos papier zitten. Instanties die geld hadden geleend aan banken/fondsen in het buitenland die om de zelfde reden in de problemen zouden zijn komen zouden vervolgens zelf ook in de problemen komen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:28 schreef Truffelvarken het volgende:
Als de raad van Wilders, "Geen cent naar Griekenland" destijds was opgevolgd.
Was er geen Euro-crisis gekomen.
Had het ons geen geld gekost. Dus niks bezuinigen op Henk en Ingrid.
Die zitten nu ook in de problemen hoor, nooit gehoord van de 100 miljard afschrijvingen aan schuldbezitters? ?quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zeker weten van wel, want elke bank / pensioenfonds / belegger in Nederland dat griekse obligaties had zou ineens met een berg waardeloos papier zitten. Instanties die geld hadden geleend aan banken/fondsen in het buitenland die om de zelfde reden in de problemen zouden zijn komen zouden vervolgens zelf ook in de problemen komen.
Ja, uiteraard. Maar dat was kiezen of delen voor ze. Of een gedeelte terug of gegarandeerd niks.quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:43 schreef Rechten_Student het volgende:
[..]
Die zitten nu ook in de problemen hoor, nooit gehoord van de 100 miljard afschrijvingen aan schuldbezitters? ?
Volgens mij was het totaal aan Nederlandse uitstaande beleggingen in Griekenland relatief maar klein.quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zeker weten van wel, want elke bank / pensioenfonds / belegger in Nederland dat griekse obligaties had zou ineens met een berg waardeloos papier zitten. Instanties die geld hadden geleend aan banken/fondsen in het buitenland die om de zelfde reden in de problemen zouden zijn komen zouden vervolgens zelf ook in de problemen komen.
Ja, dat betekent natuurlijk dat de afgevaardigde van dat land instemt.quote:
Dat is toch precies wat ik zeg - dat een land heus wel kan weigeren. Dat is bij het ESM niet anders.quote:, weet je ook dat Amerika niet zo lang geleden weigerde een extra bijdrage te leveren aan het IMF die zeiden 500 miljard dollar nodig te hebben om Europese landen met financiële problemen bij te staan.
En wie is die raad van bestuur? Dat zijn de ministers van Financiën van de lidstaten. En hoe wordt bij dat besluit van artikel 10.1 gestemd? Per unanimiteit, dus met vetorecht van elke (minister van een) lidstaat.quote:Zie je deze ook:
Art. 8 Het startkapitaal bedraagt 700 miljard euro.
Art. 10.1 De Raad van Bestuur kan besluiten om het kapitaal te wijzigen en artikel 8 dienovereenkomstig aan te passen.
Art. 9.3 De ESM leden beloven elke kapitaal-aanvraag onherroepelijk en onvoorwaardelijk te betalen binnen 7 dagen.
Je doet nou net alsof ministers een soort ongeleide projectielen zijn waar de kamer totaal machteloos tegenover staat. Maar dat is natuurlijk onzin.quote:Het ESM kan dus geld uit de staatskassen eisen zo veel en zo vaak het maar wil. Sommige kamerleden denken, dat ze een vetorecht hebben over de besluiten van het ESM. Dat is onjuist. Het ESM ontleent zijn bevoegdheden uit een internationaal verdrag. Dat heeft per definitie voorrang boven nationale wetgeving. Het feit, dat het de Ministers van Financiën de bestuurders worden van het ESM, verandert daar niets aan.
Liefde maakt blind, Ulx.quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:45 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Maar dat was kiezen of delen voor ze. Of een gedeelte terug of gegarandeerd niks.
Bron?quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:53 schreef Rechten_Student het volgende:
[..]
Als het land failliet gaat weet ik zeker dat alle schulden met 100% worden afgeschreven.
Samengevat:quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, dat betekent natuurlijk dat de afgevaardigde van dat land instemt.
[..]
Dat is toch precies wat ik zeg - dat een land heus wel kan weigeren. Dat is bij het ESM niet anders.
[..]
En wie is die raad van bestuur? Dat zijn de ministers van Financiën van de lidstaten. En hoe wordt bij dat besluit van artikel 10.1 gestemd? Per unanimiteit, dus met vetorecht van elke (minister van een) lidstaat.
[..]
Je doet nou net alsof ministers een soort ongeleide projectielen zijn waar de kamer totaal machteloos tegenover staat. Maar dat is natuurlijk onzin.
Tuurlijk wel, je kan ook de schulden deels terugbetalen als het niet meer lukt om ze allemaal terug te betalen. Voor zover ik weet heeft Argentinië de IMF-leningen bijvoorbeeld ook wél terugbetaald, ondanks dat ze failliet gingen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:58 schreef Rechten_Student het volgende:
Bron? Tuurlijk heb ik geen bron, denk je dat de overheden zo dom zijn om dit te vertellen?
De enige bron die ik kan bedenken is de geschiedenis. Als een land failliet gaat betekent het OF oorlog, OF geen schulden terugbetalen.
Er is geen andere oplossing voor ze.
+ dat zij steun kregen van andere landen, waardoor zij er weer helemaal bovenop kwamen:quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, je kan ook de schulden deels terugbetalen als het niet meer lukt om ze allemaal terug te betalen. Voor zover ik weet heeft Argentinië de IMF-leningen bijvoorbeeld ook wél terugbetaald, ondanks dat ze failliet gingen.
Ik probeer me even in te beelden wat jij je nou concreet voorstelt.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:00 schreef Jian het volgende:
[..]
Samengevat:
Volgens artikel 10 treedt een wijziging in het maatschappelijk kapitaal dan wel enkel in werking “nadat de ESM-leden de depositaris in kennis hebben gesteld van de voltooiing van hun toepasselijke nationale procedures”, maar dit betekent niet dat landen zo’n beslissing kunnen laten afhangen van instemming door hun nationale parlementen. Eens de Minister van Financiën – die trouwens immuniteit geniet binnen het ESM - de “kennisgeving” heeft gedaan, kan de beslissing niet worden teruggedraaid, wat het Parlement of nationale rechtbanken ook zouden beslissen.
Verder succes met je onvoorwaardelijke vertrouwen in Kees-Jan, hij zal je er dankbaar voor zijn.
Beste vent, en ik bedoel dat helemaal niet naar, maar; Kees-Jan heeft in een brief naar de Kamer gezegd dat hij over alle besluiten eerst zal overleggen met de Kamer. Dat is mooi en aardig van 'm, maar hij hoeft het niet volgens de regels van het ESM, sterker nog, overleg zou zelfs strijdig zijn met de opzet van het verdrag, dat wil juist druk of inmenging van buitenaf voorkomen en het onafhankelijk handelen van het ESM waarborgen!quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik probeer me even in te beelden wat jij je nou concreet voorstelt.
1. We leggen wettelijk vast dat een noodfondsverhoging door de Kamer moet worden goedgekeurd.
2. De Kamer geeft Jan-Kees een motie mee, om niet in te stemmen met een noodfondsverhoging
3. Jan-Kees stemt wel in met een noodfondsverhoging
4. De Kamer stemt over de noodfondsverhoging, en verwerpt deze
5. Jan-Kees zegt tegen het ESM dat de Kamer heeft ingestemd met de noodfondsverhoging, en maakt het geld over.
Juridisch zou dat misschien mogelijk zijn, maar je gelooft toch zeker zelf niet dat het in de praktijk zo zal gaan?
Of dat met 10, 20 of 30 procent is, weet ik niet, maar het welvaartsverlies zal groot zijn'', aldus Eijffinger[/b]quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:46 schreef OeJ het volgende:
Knap dat jij wél zo'n kosten/baten-analyse kunt maken zeg!
'Kosten-batenanalyse gulden niet te maken' - Hoofdinhoud
maandag 5 maart 2012, 16:38
Bron: euobserver.com
TILBURG (ANP i) - Berekeningen over de voor en nadelen van een terugkeer naar de gulden zijn eigenlijk niet te maken. ,,Het hangt er helemaal vanaf van welke aannames of vooronderstellingen je uitgaat'', zegt hoogleraar financiële economie Sylvester Eijffinger in een reactie op het rapport dat de PVV i maandag publiceerde.
Een goede kosten-batenanalyse is niet te maken, omdat er te veel onzekere factoren zijn zoals bijvoorbeeld de toekomstige wisselkoersverhoudingen. Ook is het volgens de Tilburgse hoogleraar heel moeilijk te zeggen wat de kosten zijn van het overeind houden van de euro.
,,Het enige wat je wel met zekerheid kunt zeggen is dat een terugkeer naar de gulden enorme consequenties heeft voor de export. De gulden zal in waarde stijgen, waardoor de export gaat inzakken. Of dat met 10, 20 of 30 procent is, weet ik niet, maar het welvaartsverlies zal groot zijn'', aldus Eijffinger, die tevens lid is van het Monetary Experts Panel van het Europees Parlement i.
Verwant nieuws
Bron: http://www.europa-nu.nl/i(...)ken?ctx=vh9w9l2qtnwn
Net zó accuraat als:quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:24 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Of dat met 10, 20 of 30 procent is, weet ik niet, maar het welvaartsverlies zal groot zijn'', aldus Eijffinger[/b]
Lekker onderbouwd en hoe accuraat![]()
Allemaal bangmakerij, ons is ook verteld dat zonder de Euro en "Europa" er oorlog en fascisme zou ontstaan. Wat we zien in Griekenland (maar ook elders) dat het nationalisme juist wordt aangewakkerd door het gedrag van de Eurocraten. De EU is een club die liegt en bedriegt, de enige die wat durft te zeggen is Farage
en:quote:Schuldeisers van Griekenland zullen nooit iets terug krijgen, niet nu, niet over 10 jaar, niet over 20 jaar.
Als het land failliet gaat weet ik zeker dat alle schulden met 100% worden afgeschreven.
Dat zijn je eigen teksten.quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:31 schreef Oud_student het volgende:
Maar gelukkig krijgen we zoveel terug van Europa![]()
Terug naar de gulden zal dan niet kunnen, maar een gezamelijke munt met Duitsland en Finland en misschien Oostenrijk is nog de enige uitweg die ik zie.
Het belangrijke stukje heb ik even vet gemaakt. Dat geeft namelijk de verwijzing naar de onderwerpen waarbij het veto wegvalt als de spoedprocedure wordt gehanteerd. En als je die verwijzingen volgt, dan zul je zien dat het verhogen van bijdragen aan het noodfonds daar niet bij hoort.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:21 schreef Jian het volgende:
[..]
Bovendien; art 4,4,
By way of derogation from paragraph 3, an emergency voting procedure shall be used where
the Commission and the ECB both conclude that a failure to urgently adopt a decision to grant or
implement financial assistance, as defined in Articles 13 to 18, would threaten the economic and
financial sustainability of the euro area. The adoption of a decision by mutual agreement by the
Board of Governors referred to in points (f) and (g) of Article 5(6) and the Board of Directors under
that emergency procedure requires a qualified majority of 85% of the votes cast.
Daar gaat het veto van Kees-Jan, want die heeft slechts 5,7% en van spoed is al snel sprake in een crisis!
De eerste tekst is niet van mij, maar lijkt mij wel erg waarschijnlijk.quote:
2 jaar geleden was al bekend dat Griekenland failliet is, de politiek is nu eindelijk zover dat deze mogelijkheid overwogen wordt.quote:Jij bent nog met niks anders gekomen dan nattevingerwerk. En vooronderstellingen. Daarbij is het feitelijk onjuist dat electoraat zich massaal tegen Europa heeft gekeerd, want hier in Nederland geldt dat alleen nog voor de PVV- en SP-aanhang, bijvoorbeeld.
Dan herinner je je dat fout, want dat referendum ging over het Grondwetverdrag. Niet over "Europa". En ook niet over de euro, want die was er toen ook al.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:40 schreef Oud_student het volgende:
Ik kan me ook nog herinneren dat Nederland in een referendum met 60% tegen Europa heeft gestemd (en toen waren er nog nauwelijks problemen)
Dat weet de gemidelde burger niet, het was de enige kans om op democratische wijze iets te kunnen zeggen over "Europa" en/of de euro.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:44 schreef Igen het volgende:
Dan herinner je je dat fout, want dat referendum ging over het Grondwetverdrag. Niet over "Europa". En ook niet over de euro, want die was er toen al.
maar voor de kiezer was het de enige mogelijkheid om tegen de EU te stemmen, velen, ik ook hebben toen tegen de Euro en het EU monster gestemdquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan herinner je je dat fout, want dat referendum ging over het Grondwetverdrag. Niet over "Europa". En ook niet over de euro, want die was er toen ook al.
Zeker ook weer geen bron voor?quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:48 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dat weet de gemidelde burger niet, het was de enige kans om op democratische wijze iets te kunnen zeggen over "Europa" en/of de euro.
De politici zagen het ook zo een stem tegen zou tegen Europa zijn en de doos van Pandora zou opengaan (ook toen bangmakerij om hun eigen positie te handhaven)
Jawel de muntunie is niet houdbaar.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:55 schreef OeJ het volgende:
[..]
Zeker ook weer geen bron voor?
Maar goed, de Euro heeft nu een zuchtje tegenwind. Ik geloof weer niet in die radicale verhalen dat we eruit moeten stappen voor het te laat is bla-die-bla-klets.
Wat je ervoor terugkrijgt lijkt me een stuk ongewisser.
Als zowel de voorstanders als de tegenstanders zo onverantwoordelijk met het referendum om gingen, dan is het maar beter ook als het "geen zak" uitmaakte wat je stemde en kunnen er maar beter ook geen referenda meer worden georganiseerd.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar voor de kiezer was het de enige mogelijkheid om tegen de EU te stemmen, velen, ik ook hebben toen tegen de Euro en het EU monster gestemd
Men deed of de neus bloede en ging gewoon door op de reeds ingeslagen weg en over de uitslag van het referendum daar praatte niemand meer over
Inderdaad werd er gezegd, een tegenstem, is een stem tegen Europa, en iedereen dacht zie je wel dus toch, en ging expres NEE stemmen
Maar het maakte geen zak uit wat je stemde, helemaal NIETS
referenda zijn de beste manier om de mening van het volk te weten, tenzij je die niet wilt weten , maar als er minder dan 50% komt stemmen dan kun je zeggen dat de politiek mag doen wat ze willenquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Als zowel de voorstanders als de tegenstanders zo onverantwoordelijk met het referendum om gingen, dan is het maar beter ook als het "geen zak" uitmaakte wat je stemde en kunnen er maar beter ook geen referenda meer worden georganiseerd.
O ja? Je zegt net zelf dat bij het referendum zowel bij voor- als tegenstanders de nadruk bij allerlei dingen lag die niks te maken hadden met de vraag die in het referendum gesteld werd. Uiteindelijk zei de uitslag van het referendum dus niets.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
referenda zijn de beste manier om de mening van het volk te weten,
Een referendum was onzin, er is al lang voorzien in dat soort kwesties en dat is gewoon de procedure van de grondwetswijziging, welke dan ook gevolgd had moeten worden en welke nu weer gevolgd moet worden. 51% is gewoon niet genoeg om zulke ingrijpende beslissingen te nemen waar een volgende 51% meerderheid niet eens op terug kan komen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
referenda zijn de beste manier om de mening van het volk te weten, tenzij je die niet wilt weten , maar als er minder dan 50% komt stemmen dan kun je zeggen dat de politiek mag doen wat ze willen
Maar als er 63% tegenstemt dan mag je dat niet negeren
En ik kan me voorstellen dat er in Noord-Korea en Rusland geen referenda zijn
Jawel er was een keuze, voor of tegen de EU en de grondwet en men stemde TEGENquote:Op donderdag 17 mei 2012 17:05 schreef Igen het volgende:
[..]
O ja? Je zegt net zelf dat bij het referendum zowel bij voor- als tegenstanders de nadruk bij allerlei dingen lag die niks te maken hadden met de vraag die in het referendum gesteld werd. Uiteindelijk zei de uitslag van het referendum dus niets.
Je zegt net zelf dat heel veel mensen niet tegen de EU-grondwet stemden maar tegen "Europa" of tegen de "euro" of tegen weet ik veel wat voor iets anders dat niks met de vraagstelling van het referendum te maken had.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jawel er was een keuze, voor of tegen de EU grondwet en men stemde TEGEN
Je dat referendum was de enige kans om je mening te geven over Europa, er was nooit een ander mogelijkheid geweestquote:Op donderdag 17 mei 2012 17:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Je zegt net zelf dat heel veel mensen niet tegen de EU-grondwet stemden maar tegen "Europa" of tegen de "euro" of tegen weet ik veel wat voor iets anders dat niks met de vraagstelling van het referendum te maken had.
Nee, het was daar geen kans voor.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je dat referendum was de enige kans om je mening te geven over Europa.
quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, het was daar was geen kans voor.
Dat het daar wel voor is gebruikt, geeft wel aan dat een groot deel van de Nederlanders gewoon te weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft om met referenda om te kunnen gaan. er al eerder een menig gevraagd had moeten worden
Maar goed het loopt wel weer op de klippen net als voorheenquote:Op donderdag 17 mei 2012 17:14 schreef OeJ het volgende:
De standpunten over Europa stonden ook gewoon altijd in de verkiezingsprogramma's van de verschillende politieke partijen, dus het klopt niet eens. Dat michaelmoore zich er toen niet in verdiept heeft, is een heel ander verhaal.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik 'm niet zover aandachtig heb doorgelezen omdat de betreffende punten naar nogal wat artikelen verwijzen, ik ga ervan uit dat je hierin gelijk hebt Een snelle scan doet mij echter in elk geval concluderen dat er nogal wat mogelijk is met 85%, MAAR, het betrof hier natuurlijk "slechts" een bovendien opmerking. Je gaat niet in op het feit dat ik stel dat de Jager dus niet hoeft te overleggen met de Kamer en dat zijn Ja of Nee bindend is.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Het belangrijke stukje heb ik even vet gemaakt. Dat geeft namelijk de verwijzing naar de onderwerpen waarbij het veto wegvalt als de spoedprocedure wordt gehanteerd. En als je die verwijzingen volgt, dan zul je zien dat het verhogen van bijdragen aan het noodfonds daar niet bij hoort.
Zoals ik trouwens ook al eerder in dit topic heb geschreven (#104), maar dat terzijde.
De PVV is toch tegen de EU??quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:19 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik 'm niet zover aandachtig heb doorgelezen omdat de betreffende punten naar nogal wat artikelen verwijzen, ik ga ervan uit dat je hierin gelijk hebt Een snelle scan doet mij echter in elk geval concluderen dat er nogal wat mogelijk is met 85%, MAAR, het betrof hier natuurlijk "slechts" een bovendien opmerking. Je gaat niet in op het feit dat ik stel dat de Jager dus niet hoeft te overleggen met de Kamer en dat zijn Ja of Nee bindend is.
Die Kees ....... en wat als bij de volgende verkiezingen de PVV toch heel groot wordt en in de regering komt en Dion Graus min. van fin. wordt en Govenor bij het EMS ..........die Dion
Jah, maar ik moet er toch niet aan denken dat Dion Graus over miljarden kan beschikken zonder daarover verantwoording te hoeven afleggen naar wie dan ook. Het was maar een voorbeeld om te illustreren hoe tricky dit verhaal is, want het kan wel gewoon.quote:
Daar was ik al op in gegaan:quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:19 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik 'm niet zover aandachtig heb doorgelezen omdat de betreffende punten naar nogal wat artikelen verwijzen, ik ga ervan uit dat je hierin gelijk hebt Een snelle scan doet mij echter in elk geval concluderen dat er nogal wat mogelijk is met 85%, MAAR, het betrof hier natuurlijk "slechts" een bovendien opmerking. Je gaat niet in op het feit dat ik stel dat de Jager dus niet hoeft te overleggen met de Kamer en dat zijn Ja of Nee bindend is.
Die Kees ....... en wat als bij de volgende verkiezingen de PVV toch heel groot wordt en in de regering komt en Dion Graus min. van fin. wordt en Govenor bij het EMS ..........die Dionquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik probeer me even in te beelden wat jij je nou concreet voorstelt.
1. We leggen wettelijk vast dat een noodfondsverhoging door de Kamer moet worden goedgekeurd.
2. De Kamer geeft Jan-Kees een motie mee, om niet in te stemmen met een noodfondsverhoging
3. Jan-Kees stemt wel in met een noodfondsverhoging
4. De Kamer stemt over de noodfondsverhoging, en verwerpt deze
5. Jan-Kees zegt tegen het ESM dat de Kamer heeft ingestemd met de noodfondsverhoging, en maakt het geld over.
Juridisch zou dat misschien mogelijk zijn, maar je gelooft toch zeker zelf niet dat het in de praktijk zo zal gaan?
(Immers, bij het IMF zou het theoretisch / juridisch ongeveer net zo kunnen gaan, maar gebeurt dat in de praktijk ook niet.)
Nee de EUro bestaat niet lang meerquote:
En dan ben je blij?quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee de EUro bestaat niet lang meer
Nee, niet echt, ... omdat jij ervan uitgaat dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen en ik ben daar zeker niet gerust op.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Daar was ik al op in gegaan:
[..]
[..]
Tsja, dat is democratie.
nee dan is er weer een bewijs dat een muntunie niet lang kan bestaan door de toenemende divergentie tussen landenquote:
Juist in het staatsrecht gaat het wel vaker wel degelijk op die manier. Denk maar aan Nederland: zelfs zoiets fundamenteels als dat de regering het veld moet ruimen als de Kamer een motie van wantrouwen uitspreekt, is nergens zwart op wit geregeld.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:30 schreef Jian het volgende:
[..]
Nee, niet echt, ... omdat jij ervan uitgaat dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen en ik ben daar zeker niet gerust op.
Als alles allemaal wel goed zou zitten dan maakten we geen sluitende contracten meer op schrift, maar gaven we elkaar alleen een hand en gingen we ervan uit dat het allemaal wel goed zou komen.
Nou gefeliciteerd. En dan gaat de vlag uit in huize Moore? Ik weet niet of we nou zo gelukkig moeten zijn met een ineenstortende EU. Het is als het openen van de deur van een donkere kamer. Je weet niet wat er gaat gebeuren.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dan is er weer een bewijs dat een muntunie niet lang kan bestaan door de toenemende divergentie tussen landen
De kamer is het volk en de regering is niet het volkquote:Op donderdag 17 mei 2012 17:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Juist in het staatsrecht gaat het wel vaker wel degelijk op die manier. Denk maar aan Nederland: zelfs zoiets fundamenteels als dat de regering het veld moet ruimen als de Kamer een motie van wantrouwen uitspreekt, is nergens zwart op wit geregeld.
Hierin ga ik volledig met je mee!quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Als de macht van dat ESM groter is en democratische en justitiele controle kleiner dan dat van het Sovjet Politbureau, dan weet je nu al dat het minstens zo'n corrupt en machtswellustig orgaan zal worden. Ik geloof althans niet dat Europese politici van geboorte rechtschapener zijn dan Russische.
Ja jij moet zelf ook bloeden voor Griekenland volgend jaar , we zitten allemaal in het schip en met Spanje wordt dat nog veel ergerquote:Op donderdag 17 mei 2012 17:39 schreef Igen het volgende:
Vind het wel interessant, dat de tegenstanders van het ESM hier alleen maar over eventuele procedurele problemen hun beklag doen, maar er aan de andere kant totaal geen probleem mee lijken te hebben dat er evt. 40 miljard gaat worden uitgegeven aan een mislukte redding van de euro.
Dat is slechts jouw conclusie natuurlijkquote:Op donderdag 17 mei 2012 17:39 schreef Igen het volgende:
Vind het wel interessant, dat de tegenstanders van het ESM hier alleen maar over eventuele procedurele problemen hun beklag doen, maar er aan de andere kant totaal geen probleem mee lijken te hebben dat er evt. 40 miljard gaat worden uitgegeven aan een mislukte redding van de euro.
Dat moest wel want de kamer had het begrotingsrecht. Toen de kamer dat kreeg moest de koning zich wat van de kamer aan gaan trekken. Maar dat is nu passé.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Juist in het staatsrecht gaat het wel vaker wel degelijk op die manier. Denk maar aan Nederland: zelfs zoiets fundamenteels als dat de regering het veld moet ruimen als de Kamer een motie van wantrouwen uitspreekt, is nergens zwart op wit geregeld.
Jongen, als jij nou serieus genomen wilt worden, ga je dan eerst nog eens verdiepen in het politieke stelsel, en kom dan terug, je doet de ene onzinbewering na de andere.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De kamer is het volk en de regering is niet het volk
Nee de kamer is het volk en de regering is een deel van dat volkquote:Op donderdag 17 mei 2012 17:53 schreef OeJ het volgende:
[..]
Jongen, als jij nou serieus genomen wilt worden, ga je dan eerst nog eens verdiepen in het politieke stelsel, en kom dan terug, je doet de ene onzinbewering na de andere.
Vertel jij dan maar eens even of een parlement een gele kaart mag opsteken of een ander van die fantastische machtsmiddelen uit de Europese Grondwet verdrag van Lissabon die toen zo braaf werden opgelepeld door politici van door BZ verstrekte kaartjes. En hoe zit het met het o zo democratisch verkozen EP, hebben die hier een meepraatrecht in of kunnen ze meteen buitenspel gezet worden?quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:53 schreef OeJ het volgende:
[..]
Jongen, als jij nou serieus genomen wilt worden, ga je dan eerst nog eens verdiepen in het politieke stelsel, en kom dan terug, je doet de ene onzinbewering na de andere.
Ja. En die doe ik op grond van dit topic. Het gaat eigenlijk alleen maar erom in hoe verre de Kamer invloed heeft op wat de Minister in zijn rol als afgevaardigde bij het ESM doet als het gaat om de verhoging van de Nederlandse bijdrage. Maar dat de Nederlandse bijdrage in ieder geval 40 miljard zal zijn, die we misschien wel nooit meer terug zien, en dat dáártoe nu gauw-even voor de verkiezingen beslist dreigt te worden, daar heeft niemand het over.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:48 schreef Jian het volgende:
[..]
Dat is slechts jouw conclusie natuurlijk
Zelf ben ik bang dat het niet bij 40 miljard zal blijven, ik denk dat het zelfs nog veel meer wordt. Wat gebeurt er wanneer Spanje omvalt en/of Italie? Buiten het feit dat ze dan geld nodig hebben, mag je je afvragen of ze dan nog bij (kunnnen) dragen aan het ESM. En zo niet, wie gaat dat verschil dan bijpassen? En zien we dan als lidstaat Nederland nog geld terug, ja hoor net zoveel als dat we nu uit het Griekse fiasco terugzien.quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. En die doe ik op grond van dit topic. Het gaat eigenlijk alleen maar erom in hoe verre de Kamer invloed heeft op wat de Minister in zijn rol als afgevaardigde bij het ESM doet als het gaat om de verhoging van de Nederlandse bijdrage. Maar dat de Nederlandse bijdrage in ieder geval 40 miljard zal zijn, die we misschien wel nooit meer terug zien, daar heeft niemand het over.
Het gaat erom welke macht je weggeeft. Invloed is irrelevant, politiek gaat helemaal niet om invloed, dat gaat om macht, dat is bepalend. Dan kan iedereen nu wel roepen dat het niet zo'n vaart zal lopen, dat kan het wel. Innerlijke beschaving houdt zelden iemand tegen, gebrek aan macht wel.quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:06 schreef Jian het volgende:
[..]
Zelf ben ik bang dat het niet bij 40 miljard zal blijven, ik denk dat het zelfs nog veel meer wordt. Wat gebeurt er wanneer Spanje omvalt en/of Italie? Buiten het feit dat ze dan geld nodig hebben, mag je je afvragen of ze dan nog bij (kunnnen) dragen aan het ESM. En zo niet, wie gaat dat verschil dan bijpassen? En zien we dan als lidstaat Nederland nog geld terug, ja hoor net zoveel als dat we nu uit het Griekse fiasco terugzien.
De beslissingsdragers van het ESM zijn de Ministers van Financiën en die kunnen door het (nationale) parlement uit hun functie worden gezet als ze zich bij het ESM als ongeleid projectiel gedragen. Een machtsbeluste, plucheplakkende minister zal dus toch wel uitkijken dat 'ie geen dingen doet waarvan de Kamer vindt dat het echt niet door de beugel kan.quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat erom welke macht je weggeeft. Invloed is irrelevant, politiek gaat helemaal niet om invloed, dat gaat om macht, dat is bepalend. Dan kan iedereen nu wel roepen dat het niet zo'n vaart zal lopen, dat kan het wel. Innerlijke beschaving houdt zelden iemand tegen, gebrek aan macht wel.
Als je dan dus die ESM alle macht geeft om koste wat het kost het stelsel overeind te houden, dan is dat wat ze zullen doen, nog los van de vraag wanneer ze nog veel ernstiger gaan corrumperen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |