abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111667419
Bron? Tuurlijk heb ik geen bron, denk je dat de overheden zo dom zijn om dit te vertellen?

De enige bron die ik kan bedenken is de geschiedenis. Als een land failliet gaat betekent het OF oorlog, OF geen schulden terugbetalen.

Er is geen andere oplossing voor ze.
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:00:40 #252
241662 Jian
Well, well, well
pi_111667488
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 15:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, dat betekent natuurlijk dat de afgevaardigde van dat land instemt.

[..]

Dat is toch precies wat ik zeg - dat een land heus wel kan weigeren. Dat is bij het ESM niet anders.

[..]

En wie is die raad van bestuur? Dat zijn de ministers van Financiën van de lidstaten. En hoe wordt bij dat besluit van artikel 10.1 gestemd? Per unanimiteit, dus met vetorecht van elke (minister van een) lidstaat.

[..]

Je doet nou net alsof ministers een soort ongeleide projectielen zijn waar de kamer totaal machteloos tegenover staat. Maar dat is natuurlijk onzin.
Samengevat:

Volgens artikel 10 treedt een wijziging in het maatschappelijk kapitaal dan wel enkel in werking “nadat de ESM-leden de depositaris in kennis hebben gesteld van de voltooiing van hun toepasselijke nationale procedures”, maar dit betekent niet dat landen zo’n beslissing kunnen laten afhangen van instemming door hun nationale parlementen. Eens de Minister van Financiën – die trouwens immuniteit geniet binnen het ESM - de “kennisgeving” heeft gedaan, kan de beslissing niet worden teruggedraaid, wat het Parlement of nationale rechtbanken ook zouden beslissen.

Verder succes met je onvoorwaardelijke vertrouwen in Kees-Jan, hij zal je er dankbaar voor zijn.
pi_111667493
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 15:58 schreef Rechten_Student het volgende:
Bron? Tuurlijk heb ik geen bron, denk je dat de overheden zo dom zijn om dit te vertellen?

De enige bron die ik kan bedenken is de geschiedenis. Als een land failliet gaat betekent het OF oorlog, OF geen schulden terugbetalen.

Er is geen andere oplossing voor ze.
Tuurlijk wel, je kan ook de schulden deels terugbetalen als het niet meer lukt om ze allemaal terug te betalen. Voor zover ik weet heeft Argentinië de IMF-leningen bijvoorbeeld ook wél terugbetaald, ondanks dat ze failliet gingen.

[ Bericht 59% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 16:01:00 ]
pi_111667681
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, je kan ook de schulden deels terugbetalen als het niet meer lukt om ze allemaal terug te betalen. Voor zover ik weet heeft Argentinië de IMF-leningen bijvoorbeeld ook wél terugbetaald, ondanks dat ze failliet gingen.
+ dat zij steun kregen van andere landen, waardoor zij er weer helemaal bovenop kwamen:

Argentinië 2003:
In 2003 maakte de Argentijnse president Kirchner bekend dat Argentinië de 115 miljard dollar aan schuld niet terug kon betalen. Dit was een gevolg van de Argentijnse crisis. Door de hulp van andere landen is Argentinië er daarna wel weer goed bovenop gekomen, met name door de vraag naar landbouwproducten.

Bron: http://financieel.infonu.(...)d-failliet-gaan.html

Dus ja, Griekenland helpen zou een kapitale blunder zijn.
pi_111667698
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:00 schreef Jian het volgende:

[..]

Samengevat:

Volgens artikel 10 treedt een wijziging in het maatschappelijk kapitaal dan wel enkel in werking “nadat de ESM-leden de depositaris in kennis hebben gesteld van de voltooiing van hun toepasselijke nationale procedures”, maar dit betekent niet dat landen zo’n beslissing kunnen laten afhangen van instemming door hun nationale parlementen. Eens de Minister van Financiën – die trouwens immuniteit geniet binnen het ESM - de “kennisgeving” heeft gedaan, kan de beslissing niet worden teruggedraaid, wat het Parlement of nationale rechtbanken ook zouden beslissen.

Verder succes met je onvoorwaardelijke vertrouwen in Kees-Jan, hij zal je er dankbaar voor zijn.
Ik probeer me even in te beelden wat jij je nou concreet voorstelt.

1. We leggen wettelijk vast dat een noodfondsverhoging door de Kamer moet worden goedgekeurd.
2. De Kamer geeft Jan-Kees een motie mee, om niet in te stemmen met een noodfondsverhoging
3. Jan-Kees stemt wel in met een noodfondsverhoging
4. De Kamer stemt over de noodfondsverhoging, en verwerpt deze
5. Jan-Kees zegt tegen het ESM dat de Kamer heeft ingestemd met de noodfondsverhoging, en maakt het geld over.

Juridisch zou dat misschien mogelijk zijn, maar je gelooft toch zeker zelf niet dat het in de praktijk zo zal gaan?

(Immers, bij het IMF zou het theoretisch / juridisch ongeveer net zo kunnen gaan, maar gebeurt dat in de praktijk ook niet.)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 16:09:06 ]
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:21:27 #256
241662 Jian
Well, well, well
pi_111668292
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:06 schreef Igen het volgende:

[..]

1. We leggen wettelijk vast dat een noodfondsverhoging door de Kamer moet worden goedgekeurd.
2. De Kamer geeft Jan-Kees een motie mee, om niet in te stemmen met een noodfondsverhoging
5. Jan-Kees zegt tegen het ESM dat de Kamer heeft ingestemd met de noodfondsverhoging, en maakt het geld over.

Juridisch zou dat misschien mogelijk zijn, maar je gelooft toch zeker zelf niet dat het in de praktijk zo zal gaan?
Beste vent, en ik bedoel dat helemaal niet naar, maar; Kees-Jan heeft in een brief naar de Kamer gezegd dat hij over alle besluiten eerst zal overleggen met de Kamer. Dat is mooi en aardig van 'm, maar hij hoeft het niet volgens de regels van het ESM, sterker nog, overleg zou zelfs strijdig zijn met de opzet van het verdrag, dat wil juist druk of inmenging van buitenaf voorkomen en het onafhankelijk handelen van het ESM waarborgen!
Bovendien; art 4,4,
By way of derogation from paragraph 3, an emergency voting procedure shall be used where
the Commission and the ECB both conclude that a failure to urgently adopt a decision to grant or
implement financial assistance, as defined in Articles 13 to 18, would threaten the economic and
financial sustainability of the euro area. The adoption of a decision by mutual agreement by the
Board of Governors referred to in points (f) and (g) of Article 5(6) and the Board of Directors under
that emergency procedure requires a qualified majority of 85% of the votes cast.

Daar gaat het veto van Kees-Jan, want die heeft slechts 5,7% en van spoed is al snel sprake in een crisis!

En last but not least; Mr Barroso werkt momenteel ook nog aan een wijziging van alle Europese verdragen, waarbij "eenparigheid” van stemmen vervangen wordt door "meerderheid” van stemmen, de engnek.

Ik zeg het nogmaals vind het behoorlijk eng!
pi_111668413
quote:
19s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:46 schreef OeJ het volgende:
Knap dat jij wél zo'n kosten/baten-analyse kunt maken zeg!

'Kosten-batenanalyse gulden niet te maken' - Hoofdinhoud

maandag 5 maart 2012, 16:38

Bron: euobserver.com
TILBURG (ANP i) - Berekeningen over de voor en nadelen van een terugkeer naar de gulden zijn eigenlijk niet te maken. ,,Het hangt er helemaal vanaf van welke aannames of vooronderstellingen je uitgaat'', zegt hoogleraar financiële economie Sylvester Eijffinger in een reactie op het rapport dat de PVV i maandag publiceerde.
Een goede kosten-batenanalyse is niet te maken, omdat er te veel onzekere factoren zijn zoals bijvoorbeeld de toekomstige wisselkoersverhoudingen. Ook is het volgens de Tilburgse hoogleraar heel moeilijk te zeggen wat de kosten zijn van het overeind houden van de euro.
,,Het enige wat je wel met zekerheid kunt zeggen is dat een terugkeer naar de gulden enorme consequenties heeft voor de export. De gulden zal in waarde stijgen, waardoor de export gaat inzakken. Of dat met 10, 20 of 30 procent is, weet ik niet, maar het welvaartsverlies zal groot zijn'', aldus Eijffinger, die tevens lid is van het Monetary Experts Panel van het Europees Parlement i.
Verwant nieuws

Bron: http://www.europa-nu.nl/i(...)ken?ctx=vh9w9l2qtnwn
Of dat met 10, 20 of 30 procent is, weet ik niet, maar het welvaartsverlies zal groot zijn'', aldus Eijffinger[/b]
Lekker onderbouwd en hoe accuraat ;(
Allemaal bangmakerij, ons is ook verteld dat zonder de Euro en "Europa" er oorlog en fascisme zou ontstaan. Wat we zien in Griekenland (maar ook elders) dat het nationalisme juist wordt aangewakkerd door het gedrag van de Eurocraten. De EU is een club die liegt en bedriegt, de enige die wat durft te zeggen is Farage :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_111668662
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:24 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Of dat met 10, 20 of 30 procent is, weet ik niet, maar het welvaartsverlies zal groot zijn'', aldus Eijffinger[/b]
Lekker onderbouwd en hoe accuraat ;(
Allemaal bangmakerij, ons is ook verteld dat zonder de Euro en "Europa" er oorlog en fascisme zou ontstaan. Wat we zien in Griekenland (maar ook elders) dat het nationalisme juist wordt aangewakkerd door het gedrag van de Eurocraten. De EU is een club die liegt en bedriegt, de enige die wat durft te zeggen is Farage :{
Net zó accuraat als:

quote:
Schuldeisers van Griekenland zullen nooit iets terug krijgen, niet nu, niet over 10 jaar, niet over 20 jaar.
Als het land failliet gaat weet ik zeker dat alle schulden met 100% worden afgeschreven.
en:

quote:
Op donderdag 17 mei 2012 12:31 schreef Oud_student het volgende:
Geweldig contract dat ESM, Woekerpolissen en Dirk Schreringa zijn er maar kleine jongens bij.
Maar gelukkig krijgen we zoveel terug van Europa ;(
Terug naar de gulden zal dan niet kunnen, maar een gezamelijke munt met Duitsland en Finland en misschien Oostenrijk is nog de enige uitweg die ik zie.
De keuze op 12 september is ook eenvoudig SP of PVV.
(maar ik sluit niet uit dat de Eurofiele partijen gaan draaien, nu ze zien dat er totaal gaan ondersteuning vanuit het electoraat meer is voor "Europa")
Dat zijn je eigen teksten.

Jij bent nog met niks anders gekomen dan nattevingerwerk. En vooronderstellingen. Daarbij is het feitelijk onjuist dat electoraat zich massaal tegen Europa heeft gekeerd, want hier in Nederland geldt dat alleen nog voor de PVV-aanhang, bijvoorbeeld.
pi_111668707
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:21 schreef Jian het volgende:

[..]
Bovendien; art 4,4,
By way of derogation from paragraph 3, an emergency voting procedure shall be used where
the Commission and the ECB both conclude that a failure to urgently adopt a decision to grant or
implement financial assistance, as defined in Articles 13 to 18, would threaten the economic and
financial sustainability of the euro area. The adoption of a decision by mutual agreement by the
Board of Governors referred to in points (f) and (g) of Article 5(6) and the Board of Directors under
that emergency procedure requires a qualified majority of 85% of the votes cast.

Daar gaat het veto van Kees-Jan, want die heeft slechts 5,7% en van spoed is al snel sprake in een crisis!
Het belangrijke stukje heb ik even vet gemaakt. Dat geeft namelijk de verwijzing naar de onderwerpen waarbij het veto wegvalt als de spoedprocedure wordt gehanteerd. En als je die verwijzingen volgt, dan zul je zien dat het verhogen van bijdragen aan het noodfonds daar niet bij hoort.

Zoals ik trouwens ook al eerder in dit topic heb geschreven (#104), maar dat terzijde.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 16:37:56 ]
pi_111669016
quote:
19s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:31 schreef OeJ het volgende:

Dat zijn je eigen teksten.
De eerste tekst is niet van mij, maar lijkt mij wel erg waarschijnlijk.
Maar jij gelooft natuurlijk Jan kees de Jager: Alles komt terug met rente :N
quote:
Jij bent nog met niks anders gekomen dan nattevingerwerk. En vooronderstellingen. Daarbij is het feitelijk onjuist dat electoraat zich massaal tegen Europa heeft gekeerd, want hier in Nederland geldt dat alleen nog voor de PVV- en SP-aanhang, bijvoorbeeld.
2 jaar geleden was al bekend dat Griekenland failliet is, de politiek is nu eindelijk zover dat deze mogelijkheid overwogen wordt.
Ik kan me ook nog herinneren dat Nederland in een referendum met 60% tegen Europa heeft gestemd (en toen waren er nog nauwelijks problemen)
Griekenland is peanuts, straks komt Spanje, dan Italie en wrs ook Frankriijk.
Het ESM voorziet daar gelukkig al in, het noodfonds zal tot 1000den miljarden worden uitgebreid en Nederland mag zijn deel "geheel vrijwillig" afdragen. Lang leve de EUSSR
Exaudi orationem meam
pi_111669145
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:40 schreef Oud_student het volgende:

Ik kan me ook nog herinneren dat Nederland in een referendum met 60% tegen Europa heeft gestemd (en toen waren er nog nauwelijks problemen)
Dan herinner je je dat fout, want dat referendum ging over het Grondwetverdrag. Niet over "Europa". En ook niet over de euro, want die was er toen ook al.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 16:46:05 ]
pi_111669325
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:44 schreef Igen het volgende:

Dan herinner je je dat fout, want dat referendum ging over het Grondwetverdrag. Niet over "Europa". En ook niet over de euro, want die was er toen al.
Dat weet de gemidelde burger niet, het was de enige kans om op democratische wijze iets te kunnen zeggen over "Europa" en/of de euro.
De politici zagen het ook zo een stem tegen zou tegen Europa zijn en de doos van Pandora zou opengaan (ook toen bangmakerij om hun eigen positie te handhaven)
Exaudi orationem meam
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:51:14 #263
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_111669458
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan herinner je je dat fout, want dat referendum ging over het Grondwetverdrag. Niet over "Europa". En ook niet over de euro, want die was er toen ook al.
maar voor de kiezer was het de enige mogelijkheid om tegen de EU te stemmen, velen, ik ook hebben toen tegen de Euro en het EU monster gestemd

Men deed of de neus bloede en ging gewoon door op de reeds ingeslagen weg en over de uitslag van het referendum daar praatte niemand meer over

Inderdaad werd er gezegd, een tegenstem, is een stem tegen Europa, en iedereen dacht zie je wel dus toch, en ging expres NEE stemmen

Maar het maakte geen zak uit wat je stemde, helemaal NIETS
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_111669669
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:48 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dat weet de gemidelde burger niet, het was de enige kans om op democratische wijze iets te kunnen zeggen over "Europa" en/of de euro.
De politici zagen het ook zo een stem tegen zou tegen Europa zijn en de doos van Pandora zou opengaan (ook toen bangmakerij om hun eigen positie te handhaven)
Zeker ook weer geen bron voor?

Maar goed, de Euro heeft nu een zuchtje tegenwind. Ik geloof weer niet in die radicale verhalen dat we eruit moeten stappen voor het te laat is bla-die-bla-klets.

Wat je ervoor terugkrijgt lijkt me een stuk ongewisser.
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:56:58 #265
323876 michaelmoore
pi_111669732
quote:
19s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:55 schreef OeJ het volgende:

[..]

Zeker ook weer geen bron voor?

Maar goed, de Euro heeft nu een zuchtje tegenwind. Ik geloof weer niet in die radicale verhalen dat we eruit moeten stappen voor het te laat is bla-die-bla-klets.

Wat je ervoor terugkrijgt lijkt me een stuk ongewisser.
Jawel de muntunie is niet houdbaar.
De divergentie tussen staten en landen wordt steeds groter, dit deed zich reeds eerder voor he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_111669733
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

maar voor de kiezer was het de enige mogelijkheid om tegen de EU te stemmen, velen, ik ook hebben toen tegen de Euro en het EU monster gestemd

Men deed of de neus bloede en ging gewoon door op de reeds ingeslagen weg en over de uitslag van het referendum daar praatte niemand meer over

Inderdaad werd er gezegd, een tegenstem, is een stem tegen Europa, en iedereen dacht zie je wel dus toch, en ging expres NEE stemmen

Maar het maakte geen zak uit wat je stemde, helemaal NIETS
Als zowel de voorstanders als de tegenstanders zo onverantwoordelijk met het referendum om gingen, dan is het maar beter ook als het "geen zak" uitmaakte wat je stemde en kunnen er maar beter ook geen referenda meer worden georganiseerd.

:)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 16:57:07 ]
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:02:23 #267
323876 michaelmoore
pi_111669978
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Als zowel de voorstanders als de tegenstanders zo onverantwoordelijk met het referendum om gingen, dan is het maar beter ook als het "geen zak" uitmaakte wat je stemde en kunnen er maar beter ook geen referenda meer worden georganiseerd.

:)
referenda zijn de beste manier om de mening van het volk te weten, tenzij je die niet wilt weten , maar als er minder dan 50% komt stemmen dan kun je zeggen dat de politiek mag doen wat ze willen

Maar als er 63% tegenstemt dan mag je dat niet negeren

En ik kan me voorstellen dat er in Noord-Korea en Rusland geen referenda zijn , is de EU vergelijkbaar met Rusland ??
De USSR is nu ook ontmanteld, godzijdank
pi_111670125
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

referenda zijn de beste manier om de mening van het volk te weten,
O ja? Je zegt net zelf dat bij het referendum zowel bij voor- als tegenstanders de nadruk bij allerlei dingen lag die niks te maken hadden met de vraag die in het referendum gesteld werd. Uiteindelijk zei de uitslag van het referendum dus niets.
pi_111670163
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

referenda zijn de beste manier om de mening van het volk te weten, tenzij je die niet wilt weten , maar als er minder dan 50% komt stemmen dan kun je zeggen dat de politiek mag doen wat ze willen

Maar als er 63% tegenstemt dan mag je dat niet negeren

En ik kan me voorstellen dat er in Noord-Korea en Rusland geen referenda zijn
Een referendum was onzin, er is al lang voorzien in dat soort kwesties en dat is gewoon de procedure van de grondwetswijziging, welke dan ook gevolgd had moeten worden en welke nu weer gevolgd moet worden. 51% is gewoon niet genoeg om zulke ingrijpende beslissingen te nemen waar een volgende 51% meerderheid niet eens op terug kan komen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:06:40 #270
323876 michaelmoore
pi_111670173
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:05 schreef Igen het volgende:

[..]

O ja? Je zegt net zelf dat bij het referendum zowel bij voor- als tegenstanders de nadruk bij allerlei dingen lag die niks te maken hadden met de vraag die in het referendum gesteld werd. Uiteindelijk zei de uitslag van het referendum dus niets.
Jawel er was een keuze, voor of tegen de EU en de grondwet en men stemde TEGEN
pi_111670218
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Jawel er was een keuze, voor of tegen de EU grondwet en men stemde TEGEN
Je zegt net zelf dat heel veel mensen niet tegen de EU-grondwet stemden maar tegen "Europa" of tegen de "euro" of tegen weet ik veel wat voor iets anders dat niks met de vraagstelling van het referendum te maken had.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:09:31 #272
323876 michaelmoore
pi_111670305
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:07 schreef Igen het volgende:

[..]

Je zegt net zelf dat heel veel mensen niet tegen de EU-grondwet stemden maar tegen "Europa" of tegen de "euro" of tegen weet ik veel wat voor iets anders dat niks met de vraagstelling van het referendum te maken had.
Je dat referendum was de enige kans om je mening te geven over Europa, er was nooit een ander mogelijkheid geweest
pi_111670369
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Je dat referendum was de enige kans om je mening te geven over Europa.
Nee, het was daar geen kans voor.

Dat het daar wel voor is gebruikt, geeft wel aan dat een groot deel van de Nederlanders gewoon te weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft om met referenda om te kunnen gaan.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:12:42 #274
323876 michaelmoore
pi_111670423
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, het was daar was geen kans voor.

Dat het daar wel voor is gebruikt, geeft wel aan dat een groot deel van de Nederlanders gewoon te weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft om met referenda om te kunnen gaan. er al eerder een menig gevraagd had moeten worden
pi_111670491
De standpunten over Europa stonden ook gewoon altijd in de verkiezingsprogramma's van de verschillende politieke partijen, dus het klopt niet eens. Dat michaelmoore zich er toen niet in verdiept heeft, is een heel ander verhaal.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:17:42 #276
323876 michaelmoore
pi_111670595
quote:
19s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:14 schreef OeJ het volgende:
De standpunten over Europa stonden ook gewoon altijd in de verkiezingsprogramma's van de verschillende politieke partijen, dus het klopt niet eens. Dat michaelmoore zich er toen niet in verdiept heeft, is een heel ander verhaal.
Maar goed het loopt wel weer op de klippen net als voorheen
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:19:47 #277
241662 Jian
Well, well, well
pi_111670677
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Het belangrijke stukje heb ik even vet gemaakt. Dat geeft namelijk de verwijzing naar de onderwerpen waarbij het veto wegvalt als de spoedprocedure wordt gehanteerd. En als je die verwijzingen volgt, dan zul je zien dat het verhogen van bijdragen aan het noodfonds daar niet bij hoort.

Zoals ik trouwens ook al eerder in dit topic heb geschreven (#104), maar dat terzijde.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik 'm niet zover aandachtig heb doorgelezen omdat de betreffende punten naar nogal wat artikelen verwijzen, ik ga ervan uit dat je hierin gelijk hebt Een snelle scan doet mij echter in elk geval concluderen dat er nogal wat mogelijk is met 85%, MAAR, het betrof hier natuurlijk "slechts" een bovendien opmerking. Je gaat niet in op het feit dat ik stel dat de Jager dus niet hoeft te overleggen met de Kamer en dat zijn Ja of Nee bindend is.
Die Kees ....... en wat als bij de volgende verkiezingen de PVV toch heel groot wordt en in de regering komt en Dion Graus min. van fin. wordt en Govenor bij het EMS ..........die Dion :)
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:21:46 #278
323876 michaelmoore
pi_111670739
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:19 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik 'm niet zover aandachtig heb doorgelezen omdat de betreffende punten naar nogal wat artikelen verwijzen, ik ga ervan uit dat je hierin gelijk hebt Een snelle scan doet mij echter in elk geval concluderen dat er nogal wat mogelijk is met 85%, MAAR, het betrof hier natuurlijk "slechts" een bovendien opmerking. Je gaat niet in op het feit dat ik stel dat de Jager dus niet hoeft te overleggen met de Kamer en dat zijn Ja of Nee bindend is.
Die Kees ....... en wat als bij de volgende verkiezingen de PVV toch heel groot wordt en in de regering komt en Dion Graus min. van fin. wordt en Govenor bij het EMS ..........die Dion :)
De PVV is toch tegen de EU??
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:24:21 #279
241662 Jian
Well, well, well
pi_111670831
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De PVV is toch tegen de EU??
Jah, maar ik moet er toch niet aan denken dat Dion Graus over miljarden kan beschikken zonder daarover verantwoording te hoeven afleggen naar wie dan ook. Het was maar een voorbeeld om te illustreren hoe tricky dit verhaal is, want het kan wel gewoon.
pi_111670845
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:19 schreef Jian het volgende:

[..]

Daar was ik al op in gegaan:
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:06 schreef Igen het volgende:

[..]

(Immers, bij het IMF zou het theoretisch / juridisch ongeveer net zo kunnen gaan, maar gebeurt dat in de praktijk ook niet.)
[/quote]
Tsja, dat is democratie.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 17:31:55 ]
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:25:13 #281
323876 michaelmoore
pi_111670867
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:24 schreef Jian het volgende:
, want het kan wel gewoon.
Nee de EUro bestaat niet lang meer
pi_111670975
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nee de EUro bestaat niet lang meer
En dan ben je blij?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:30:26 #283
241662 Jian
Well, well, well
pi_111671100
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Daar was ik al op in gegaan:

[..]

[..]

Tsja, dat is democratie.
Nee, niet echt, ... omdat jij ervan uitgaat dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen en ik ben daar zeker niet gerust op.
Als alles allemaal wel goed zou zitten dan maakten we geen sluitende contracten meer op schrift, maar gaven we elkaar alleen een hand en gingen we ervan uit dat het allemaal wel goed zou komen.

En nee, die hele ESM is nu juist geen democratie!
pi_111671227
Als de macht van dat ESM groter is en democratische en justitiele controle kleiner dan dat van het Sovjet Politbureau, dan weet je nu al dat het minstens zo'n corrupt en machtswellustig orgaan zal worden. Ik geloof althans niet dat Europese politici van geboorte rechtschapener zijn dan Russische.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:33:24 #285
323876 michaelmoore
pi_111671239
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En dan ben je blij?
nee dan is er weer een bewijs dat een muntunie niet lang kan bestaan door de toenemende divergentie tussen landen
pi_111671293
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:30 schreef Jian het volgende:

[..]

Nee, niet echt, ... omdat jij ervan uitgaat dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen en ik ben daar zeker niet gerust op.
Als alles allemaal wel goed zou zitten dan maakten we geen sluitende contracten meer op schrift, maar gaven we elkaar alleen een hand en gingen we ervan uit dat het allemaal wel goed zou komen.
Juist in het staatsrecht gaat het wel vaker wel degelijk op die manier. Denk maar aan Nederland: zelfs zoiets fundamenteels als dat de regering het veld moet ruimen als de Kamer een motie van wantrouwen uitspreekt, is nergens zwart op wit geregeld.
pi_111671345
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee dan is er weer een bewijs dat een muntunie niet lang kan bestaan door de toenemende divergentie tussen landen
Nou gefeliciteerd. En dan gaat de vlag uit in huize Moore? Ik weet niet of we nou zo gelukkig moeten zijn met een ineenstortende EU. Het is als het openen van de deur van een donkere kamer. Je weet niet wat er gaat gebeuren.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:35:46 #288
323876 michaelmoore
pi_111671346
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Juist in het staatsrecht gaat het wel vaker wel degelijk op die manier. Denk maar aan Nederland: zelfs zoiets fundamenteels als dat de regering het veld moet ruimen als de Kamer een motie van wantrouwen uitspreekt, is nergens zwart op wit geregeld.
De kamer is het volk en de regering is niet het volk
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:36:25 #289
241662 Jian
Well, well, well
pi_111671383
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Als de macht van dat ESM groter is en democratische en justitiele controle kleiner dan dat van het Sovjet Politbureau, dan weet je nu al dat het minstens zo'n corrupt en machtswellustig orgaan zal worden. Ik geloof althans niet dat Europese politici van geboorte rechtschapener zijn dan Russische.
Hierin ga ik volledig met je mee!
pi_111671525
Vind het wel interessant, dat de tegenstanders van het ESM hier alleen maar over eventuele procedurele problemen hun beklag doen, maar er aan de andere kant totaal geen probleem mee lijken te hebben dat er evt. 40 miljard gaat worden uitgegeven aan een mislukte redding van de euro.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:43:06 #291
323876 michaelmoore
pi_111671700
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:39 schreef Igen het volgende:
Vind het wel interessant, dat de tegenstanders van het ESM hier alleen maar over eventuele procedurele problemen hun beklag doen, maar er aan de andere kant totaal geen probleem mee lijken te hebben dat er evt. 40 miljard gaat worden uitgegeven aan een mislukte redding van de euro.
Ja jij moet zelf ook bloeden voor Griekenland volgend jaar , we zitten allemaal in het schip en met Spanje wordt dat nog veel erger
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:48:39 #292
241662 Jian
Well, well, well
pi_111671957
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:39 schreef Igen het volgende:
Dat is slechts jouw conclusie natuurlijk
pi_111672063
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat moest wel want de kamer had het begrotingsrecht. Toen de kamer dat kreeg moest de koning zich wat van de kamer aan gaan trekken. Maar dat is nu passé.
pi_111672162
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De kamer is het volk en de regering is niet het volk
Jongen, als jij nou serieus genomen wilt worden, ga je dan eerst nog eens verdiepen in het politieke stelsel, en kom dan terug, je doet de ene onzinbewering na de andere.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:58:53 #295
323876 michaelmoore
pi_111672393
quote:
19s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:53 schreef OeJ het volgende:

[..]

Jongen, als jij nou serieus genomen wilt worden, ga je dan eerst nog eens verdiepen in het politieke stelsel, en kom dan terug, je doet de ene onzinbewering na de andere.
Nee de kamer is het volk en de regering is een deel van dat volk

Volksvertegenwoordigers heet dat
pi_111672433
quote:
19s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:53 schreef OeJ het volgende:

[..]

Vertel jij dan maar eens even of een parlement een gele kaart mag opsteken of een ander van die fantastische machtsmiddelen uit de Europese Grondwet verdrag van Lissabon die toen zo braaf werden opgelepeld door politici van door BZ verstrekte kaartjes. En hoe zit het met het o zo democratisch verkozen EP, hebben die hier een meepraatrecht in of kunnen ze meteen buitenspel gezet worden?
pi_111672445
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:48 schreef Jian het volgende:

[..]

Dat is slechts jouw conclusie natuurlijk
Ja. En die doe ik op grond van dit topic. Het gaat eigenlijk alleen maar erom in hoe verre de Kamer invloed heeft op wat de Minister in zijn rol als afgevaardigde bij het ESM doet als het gaat om de verhoging van de Nederlandse bijdrage. Maar dat de Nederlandse bijdrage in ieder geval 40 miljard zal zijn, die we misschien wel nooit meer terug zien, en dat dáártoe nu gauw-even voor de verkiezingen beslist dreigt te worden, daar heeft niemand het over.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 18:01:48 ]
  donderdag 17 mei 2012 @ 18:06:22 #298
241662 Jian
Well, well, well
pi_111672691
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 18:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja. En die doe ik op grond van dit topic. Het gaat eigenlijk alleen maar erom in hoe verre de Kamer invloed heeft op wat de Minister in zijn rol als afgevaardigde bij het ESM doet als het gaat om de verhoging van de Nederlandse bijdrage. Maar dat de Nederlandse bijdrage in ieder geval 40 miljard zal zijn, die we misschien wel nooit meer terug zien, daar heeft niemand het over.
Zelf ben ik bang dat het niet bij 40 miljard zal blijven, ik denk dat het zelfs nog veel meer wordt. Wat gebeurt er wanneer Spanje omvalt en/of Italie? Buiten het feit dat ze dan geld nodig hebben, mag je je afvragen of ze dan nog bij (kunnnen) dragen aan het ESM. En zo niet, wie gaat dat verschil dan bijpassen? En zien we dan als lidstaat Nederland nog geld terug, ja hoor net zoveel als dat we nu uit het Griekse fiasco terugzien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jian op 17-05-2012 18:17:51 ]
  donderdag 17 mei 2012 @ 18:10:36 #299
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_111672870
Net alsof iemand Wilders nog serieus neemt :'). Het zou mooi zijn als de SP hetzelfde lot ondergaat.
Pauper partijen.
pi_111673471
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 18:06 schreef Jian het volgende:

[..]

Zelf ben ik bang dat het niet bij 40 miljard zal blijven, ik denk dat het zelfs nog veel meer wordt. Wat gebeurt er wanneer Spanje omvalt en/of Italie? Buiten het feit dat ze dan geld nodig hebben, mag je je afvragen of ze dan nog bij (kunnnen) dragen aan het ESM. En zo niet, wie gaat dat verschil dan bijpassen? En zien we dan als lidstaat Nederland nog geld terug, ja hoor net zoveel als dat we nu uit het Griekse fiasco terugzien.
Het gaat erom welke macht je weggeeft. Invloed is irrelevant, politiek gaat helemaal niet om invloed, dat gaat om macht, dat is bepalend. Dan kan iedereen nu wel roepen dat het niet zo'n vaart zal lopen, dat kan het wel. Innerlijke beschaving houdt zelden iemand tegen, gebrek aan macht wel.

Als je dan dus die ESM alle macht geeft om koste wat het kost het stelsel overeind te houden, dan is dat wat ze zullen doen, nog los van de vraag wanneer ze nog veel ernstiger gaan corrumperen. Het stelsel, waarbij voorheen democratiën moeten kruipen voor de banken, zal dan niet veranderen. Als er nou een land nee kan zeggen tegen dat ESM, flikker maar op, zo is het genoeg, dan zal dat ESM misschien de moeilijkere opties moeten overwegen, moeilijker dan het leegtrekken van een land zijn begroting. Strenge wetten maken voor banken bijvoorbeeld, nationaliseer er eens een paar, dat soort dingen. Daar komt het op deze manier echt niet van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')