Nee hoor, het gaat hier om de rechtszaak. Die is er niet vanwege de rechterlijke beslissing maar vanwege het podium in de media waar die rechtszaak aanleiding voor gaat vormen. Dat het kansloos is interesseert Wilders noch Moszkowicz. Dat is de context van dit onderwerp en dat valt dan weer in een grotere context en die betreft echt niet de EU of Nederlanders.quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:31 schreef Jian het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet.
Daarnaast is je blik wat vertroebeld door het fenomeen Wilders, daar hebben er meer last van hier.
Belangrijker wel, maar dat maakt deze rechtszaak nog niet belangrijk.quote:What about ESM? groter en veel schokkender dan Wilders?!
Dus je vindt wel dat ESM er moet komen?quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:44 schreef Re het volgende:
Zou leuk zijn als Nederland meneer Wilders decimeert op 12 september. Droeftoeter eerste klas, scheiding van recht en politiek heeft voor hem dus geen betekenis.
Ik vind dat het inschakelen van een rechter een aanslag op de politiekquote:Op donderdag 17 mei 2012 12:57 schreef Jian het volgende:
[..]
Dus je vindt wel dat ESM er moet komen?
Want?quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:05 schreef Re het volgende:
[..]
Ik vind dat het inschakelen van een rechter een aanslag op de politiek
Want? jij vind dat een demissionair kabinet (we praten over uitstel tot na de verkiezingen hè, niet over afstel) een dergelijke beslissing, onder meer aangaande onze nationale soevereiniteit, wel even kan nemen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:05 schreef Re het volgende:
[..]
In theorie kan een aanslag op de politiek zoals jij het betitelt juist de redding van de democratie zijn.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:05 schreef Re het volgende:
[..]
Ik ben bang van welquote:Op donderdag 17 mei 2012 12:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Belangrijker wel, maar dat maakt deze rechtszaak nog niet belangrijk.
quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:18 schreef Ludd het volgende:
[..]
In theorie kan een aanslag op de politiek zoals jij het betitelt juist de redding van de democratie zijn.
Ruimte makend voor het fascisme van geertje?quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:18 schreef Ludd het volgende:
[..]
In theorie kan een aanslag op de politiek zoals jij het betitelt juist de redding van de democratie zijn.
Dat is een schijnvertoning, dat leg ik uit.quote:
quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:38 schreef Ludd het volgende:
[..]
De eerdere gequote Dagelijkse Standaard schrijft hierover:
Ik heb eens in het IMF-verdrag gekeken, en als ik het goed heb werkt het daar als volgt. Daar treedt zo'n wijziging in werking, niet als de minister zegt dat de "nationale procedures" zijn afgerond, maar als de minister de verhoogde bijdrage in de IMF-kas heeft gestort. De immuniteiten zijn verder hetzelfde, dus daar kan een parlement of een nationale rechtbank ook niet nadien de boel terugdraaien.quote:Volgens artikel 10 treedt een wijziging in het maatschappelijk kapitaal dan wel enkel in werking “nadat de ESM-leden de depositaris in kennis hebben gesteld van de voltooiing van hun toepasselijke nationale procedures”, maar dit betekent niet dat landen zo’n beslissing kunnen laten afhangen van instemming door hun nationale parlementen. Eens de Minister van Financiën – die trouwens immuniteit geniet binnen het ESM - de “kennisgeving” heeft gedaan, kan de beslissing niet worden teruggedraaid, wat het Parlement of nationale rechtbanken ook zouden beslissen.
'De politiek'quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:05 schreef Re het volgende:
[..]
Ja, ja. Wilders zelf heeft dit kabinet demissionair gemaakt voor zijn eigen politieke gewin, en dan nu naar de rechter stappen als verkiezingsstuntjequote:Op donderdag 17 mei 2012 13:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Want? jij vind dat een demissionair kabinet (we praten over uitstel tot na de verkiezingen hè, niet over afstel) een dergelijke beslissing, onder meer aangaande onze nationale soevereiniteit, wel even kan nemen.
O jawel, dan hadden we hier een (nog veel ergere) bankencrisis gehad omdat toen ook banken hier (zoals ING) nog flink wat Griekse obligaties hadden die dan in één klap waardeloos waren geworden.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:28 schreef Truffelvarken het volgende:
Als de raad van Wilders, "Geen cent naar Griekenland" destijds was opgevolgd.
Was er geen Euro-crisis gekomen.
Had het ons geen geld gekost. Dus niks bezuinigen op Henk en Ingrid.
Het is in deze niet belangrijk of Wilders/Moszkowicz een dubbele agenda hebben, als zij er in slagen om ratificatie uit te stellen tot na de verkiezingen, dan bestaat er in elk geval nog een kleine kans dat het gedrocht ESM nog geblokkeerd kan worden. Zo niet dan is mijn enige hoop gevestigd op andere lidstaten.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is een schijnvertoning, dat leg ik uit.
Het gaat helemaal niet om het demissionair kabinet.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Want? jij vind dat een demissionair kabinet (we praten over uitstel tot na de verkiezingen hè, niet over afstel) een dergelijke beslissing, onder meer aangaande onze nationale soevereiniteit, wel even kan nemen.
Ze hebben een enkele agenda.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:33 schreef Jian het volgende:
[..]
Het is in deze niet belangrijk of Wilders/Moszkowicz een dubbele agenda hebben,
Daar gaan ze niet in slagen en dat weet Moszkowicz zelf ook wel, daar is hij voldoende jurist voor, zij het maar net. Verkiezingen doen er juridisch niet toe. Er is maar één juridisch punt dat eventueel hout zou kunnen snijden en dat is dat er een grondwetswijziging voor nodig is.quote:als zij er in slagen om ratificatie uit te stellen tot na de verkiezingen, dan bestaat er in elk geval nog een kleine kans dat het gedrocht ESM nog geblokkeerd kan worden. Zo niet dan is mijn enige hoop gevestigd op andere lidstaten.
Het gaat om ESM, voor de rest kunnen Wilders, de SP, andere partijen, Jan Kees de Hamburger, de VVD (fuck em, mijn stem krijgen ze niet meer) even de boom in.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om het demissionair kabinet.
Het gaat om het stemmen in de gehele kamer.
Heb liever dat ze vóór de verkiezingen gaan stemmen, dan kan ik de partijen 12 september afrekenen op hun stem.
Ik kan nog steeds niks vinden wat het ESM technisch gezien meer tot een gedrocht zou maken dan bijvoorbeeld het IMF(-verdrag).quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:33 schreef Jian het volgende:
[..]
Het is in deze niet belangrijk of Wilders/Moszkowicz een dubbele agenda hebben, als zij er in slagen om ratificatie uit te stellen tot na de verkiezingen, dan bestaat er in elk geval nog een kleine kans dat het gedrocht ESM nog geblokkeerd kan worden. Zo niet dan is mijn enige hoop gevestigd op andere lidstaten.
Dus eigenlijk zeg jij, net zoals je vroeger leerde op school, is het een soort samenwerking, die de lidstaten degelijker maken?quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
Waarom is het ESM precies een gedrocht, als ik vragen mag. Las in dit topic iets over onze soevereiniteit kwijtraken. Maar het ESM is simpelweg een soort vangnet voor Europese landen die in financieel zwaar weer verkeren, een vangnet bovendien dat met instemming van alle lidstaten is opgericht.
Als je aan de begroting komt kom je aan de soevereiniteit natuurlijk.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
Waarom is het ESM precies een gedrocht, als ik vragen mag. Las in dit topic iets over onze soevereiniteit kwijtraken. Maar het ESM is simpelweg een soort vangnet voor Europese landen die in financieel zwaar weer verkeren, een vangnet bovendien dat met instemming van alle lidstaten is opgericht.
Oke, in dat opzicht klopt dat wel inderdaad. Echter, we hebben er zelf mee ingestemd.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je aan de begroting komt kom je aan de soevereiniteit natuurlijk.
Als het kabinet de steun heeft van de TK, dan kan dat gewoon. De TK is nog gewoon missionair en mag besluiten nemen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Niet met 2x 2/3e meerderheid in beide kamers volgens mij.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, in dat opzicht klopt dat wel inderdaad. Echter, we hebben er zelf mee ingestemd.
Heeft het IMF (ook een boevenbende trouwens, maar dat terzijde) de mogelijkheid om nationale staatskassen te legen zonder dat het parlement hier iets aan kan doen?quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan nog steeds niks vinden wat het ESM technisch gezien meer tot een gedrocht zou maken dan bijvoorbeeld het IMF(-verdrag).
Volgens mij is dus alleen de vraag naar de doelstelling van belang: moeten wij onherroepelijk 40 miljard euro aan garanties en leningen ter beschikking stellen om landen en banken in de eurozone te kunnen redden?
Het IMF heeft daar net zo veel (of weinig) bevoegdheid toe als het ESM zal krijgen. Zie #212.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:31 schreef Jian het volgende:
[..]
Heeft het IMF (ook een boevenbende trouwens, maar dat terzijde) de mogelijkheid om nationale staatskassen te legen zonder dat het parlement hier iets aan kan doen?
Ja, dus en het blijft niet bij 40 miljard dat is al min of meer bekend.
Geen idee. Ik heb de precieze uitslag van de stemming niet in mn hoofd.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet met 2x 2/3e meerderheid in beide kamers volgens mij.
De vraag is of er een grondwetswijziging voor nodig is, dan moeten er verkiezingen tussen die 2/3e meerderheden.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen idee. Ik heb de precieze uitslag van de stemming niet in mn hoofd.
Aha, een Telegraaf-journalist heeft een of ander youtube-filmpje gezien en schrijft er een artikel over, zonder te begrijpen hoe de vork in de steel zit.. Nou nou.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:35 schreef michaelmoore het volgende:
ESM stem NEE
http://www.telegraaf.nl/d(...)0/__Stem_nee___.html
Oh het IMF kan ook zomaar meer miljarden eisen zonder dat het parlement daar nee tegen kan zeggen?quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Het IMF heeft daar net zo veel (of weinig) bevoegdheid toe als het ESM zal krijgen. Zie #212.
Voor het IMF zal de staatsinrichting worst wezen. Dat moet ook wel als daar zo'n beetje elk land ter wereld deelneemt. Dus ja, als de afgevaardigde van een land instemt met een verhoging van het "quotum" dan moet dat land inderdaad over de brug komen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:41 schreef Jian het volgende:
[..]
Oh het IMF kan ook zomaar meer miljarden eisen zonder dat het parlement daar nee tegen kan zeggen?
Dat is te kort door de bocht, hij haalt het filmpje aan als een begrijpelijke uitleg.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Aha, een Telegraaf-journalist heeft een of ander youtube-filmpje gezien en schrijft er een artikel over, zonder te begrijpen hoe de vork in de steel zit.. Nou nou.
Neuh, een land, een parlement kan nee zeggen tegen een verhoging, dat is ook één van de problemen van ESM, de inperking van bevoegdheden van het parlement ..... dat betekent in wezen dat het in strijd is met het Verdrag van Europa. Het volk zou zich hierover moeten uitspreken. Kan me voorstellen dat ze daar geen zin in hebben.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor het IMF zal de staatsinrichting worst wezen. Dat moet ook wel als daar zo'n beetje elk land ter wereld deelneemt. Dus ja, als de afgevaardigde van een land instemt met een verhoging van het "quotum" dan moet dat land inderdaad over de brug komen.
Zie jij daar ergens het woord "parlement"? Ik niet!quote:Article III: Quotas and Subscriptions
Section 2. Adjustment of quotas
(a) The Board of Governors shall at intervals of not more than five years conduct a general review, and if it deems it appropriate propose an adjustment, of the quotas of the members. It may also, if it thinks fit, consider at any other time the adjustment of any particular quota at the request of the member concerned.
(d) The quota of a member shall not be changed until the member has consented and until payment has been made unless payment is deemed to have been made in accordance with Section 3(b) of this Article.
Section 3. Payments when quotas are changed
(a) Each member which consents to an increase in its quota under Section 2(a) of this Article shall, within a period determined by the Fund, pay to the Fund twenty-five percent of the increase in special drawing rights, but the Board of Governors may prescribe that this payment may be made, on the same basis for all members, in whole or in part in the currencies of other members specified, with their concurrence, by the Fund, or in the member’s own currency.
Zie jij het woord consents, weet je ook dat Amerika niet zo lang geleden weigerde een extra bijdrage te leveren aan het IMF die zeiden 500 miljard dollar nodig te hebben om Europese landen met financiële problemen bij te staan.quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:02 schreef Igen het volgende:
Wat "neuh"? Heb je het verdrag van het IMF überhaupt gelezen? Ik citeer:
[..]
Zie jij daar ergens het woord "parlement"? Ik niet!
Het is bij het IMF dus heel simpel zo: stemt de minister in, dan moet het land betalen. Hoe ze dat verder regelen zal het IMF worst zijn, dat is een interne aangelegenheid van het land.
Bij het ESM is het daarentegen wel zo geregeld dat een verhoging in principe alleen kan doorgaan als in ieder land ook de "toepasselijke nationale procedures" zijn afgerond.
Zeker weten van wel, want elke bank / pensioenfonds / belegger in Nederland dat griekse obligaties had zou ineens met een berg waardeloos papier zitten. Instanties die geld hadden geleend aan banken/fondsen in het buitenland die om de zelfde reden in de problemen zouden zijn komen zouden vervolgens zelf ook in de problemen komen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:28 schreef Truffelvarken het volgende:
Als de raad van Wilders, "Geen cent naar Griekenland" destijds was opgevolgd.
Was er geen Euro-crisis gekomen.
Had het ons geen geld gekost. Dus niks bezuinigen op Henk en Ingrid.
Die zitten nu ook in de problemen hoor, nooit gehoord van de 100 miljard afschrijvingen aan schuldbezitters? ?quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zeker weten van wel, want elke bank / pensioenfonds / belegger in Nederland dat griekse obligaties had zou ineens met een berg waardeloos papier zitten. Instanties die geld hadden geleend aan banken/fondsen in het buitenland die om de zelfde reden in de problemen zouden zijn komen zouden vervolgens zelf ook in de problemen komen.
Ja, uiteraard. Maar dat was kiezen of delen voor ze. Of een gedeelte terug of gegarandeerd niks.quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:43 schreef Rechten_Student het volgende:
[..]
Die zitten nu ook in de problemen hoor, nooit gehoord van de 100 miljard afschrijvingen aan schuldbezitters? ?
Volgens mij was het totaal aan Nederlandse uitstaande beleggingen in Griekenland relatief maar klein.quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zeker weten van wel, want elke bank / pensioenfonds / belegger in Nederland dat griekse obligaties had zou ineens met een berg waardeloos papier zitten. Instanties die geld hadden geleend aan banken/fondsen in het buitenland die om de zelfde reden in de problemen zouden zijn komen zouden vervolgens zelf ook in de problemen komen.
Ja, dat betekent natuurlijk dat de afgevaardigde van dat land instemt.quote:
Dat is toch precies wat ik zeg - dat een land heus wel kan weigeren. Dat is bij het ESM niet anders.quote:, weet je ook dat Amerika niet zo lang geleden weigerde een extra bijdrage te leveren aan het IMF die zeiden 500 miljard dollar nodig te hebben om Europese landen met financiële problemen bij te staan.
En wie is die raad van bestuur? Dat zijn de ministers van Financiën van de lidstaten. En hoe wordt bij dat besluit van artikel 10.1 gestemd? Per unanimiteit, dus met vetorecht van elke (minister van een) lidstaat.quote:Zie je deze ook:
Art. 8 Het startkapitaal bedraagt 700 miljard euro.
Art. 10.1 De Raad van Bestuur kan besluiten om het kapitaal te wijzigen en artikel 8 dienovereenkomstig aan te passen.
Art. 9.3 De ESM leden beloven elke kapitaal-aanvraag onherroepelijk en onvoorwaardelijk te betalen binnen 7 dagen.
Je doet nou net alsof ministers een soort ongeleide projectielen zijn waar de kamer totaal machteloos tegenover staat. Maar dat is natuurlijk onzin.quote:Het ESM kan dus geld uit de staatskassen eisen zo veel en zo vaak het maar wil. Sommige kamerleden denken, dat ze een vetorecht hebben over de besluiten van het ESM. Dat is onjuist. Het ESM ontleent zijn bevoegdheden uit een internationaal verdrag. Dat heeft per definitie voorrang boven nationale wetgeving. Het feit, dat het de Ministers van Financiën de bestuurders worden van het ESM, verandert daar niets aan.
Liefde maakt blind, Ulx.quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:45 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Maar dat was kiezen of delen voor ze. Of een gedeelte terug of gegarandeerd niks.
Bron?quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:53 schreef Rechten_Student het volgende:
[..]
Als het land failliet gaat weet ik zeker dat alle schulden met 100% worden afgeschreven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |