abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:13:43 #101
241662 Jian
Well, well, well
pi_111644247
quote:
19s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:07 schreef OeJ het volgende:

[..]

Als ik jouw betogen zo lees, heb je dat al vrij makkelijk hoor.
Wat ik al zei, met je toetertje op de dam op een kistje, samen met Remmie, helemaal top enne ik woon in de buurt, dus ik kom kijken 8-)
pi_111644260
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:06 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ja, hallo zeg. Ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig. Had al op quoten gedrukt alvorens die toelichting in dit topic stond.

Hoe dan ook, je hebt je dus zand in de ogen laten strooien. :')

En tevens had ik dus wel degelijk gelijk wat betreft het uitverkopen van onze soevereiniteit. -O-
quote:
Om hoeveel gaat het dan? Volgens de Jager gaat het bij een lening van 5 miljard euro om niet meer dan 0,3 miljard euro. Niet echt geruststellend dus, want in geval van een overheidsfaillissement lopen de verliezen wel wat hoger op.
Op een begroting in 2012 van:

quote:
Totale uitgaven centrale overheid in 2012: 245,3 miljard euro

In 2012 komt het begrotingstekort naar verwachting uit op 17,8 miljard euro (uitgedrukt in een percentage van de economie is dit 2,9 procent bbp). De totale uitgaven bedragen in 2012 naar verwachting 245,3 miljard euro, waarvan ruim de helft wordt besteed aan sociale zekerheid en zorg.

Totale inkomsten centrale overheid in 2012: 231,9 miljard euro
bron: http://www.rijksbegroting(...)ota,kst160026_7.html

Nu mag je van mij best zulke grote woorden gebruiken als 'uitverkopen van onze soevereiniteit', maar het is wel 'lichtelijk' overdreven, waarmee ik bedoel 'nogal'.
pi_111644434
Volgens mij begrijp je niet wat soevereiniteit inhoudt.

Daarnaast kan die ESM veel groter worden zonder dat Nederland dat kan voorkomen.

Maar doe maar lekker eigen wijs. Je weet het allemaal zo goed, terwijl je je al aantoonbaar meermaals vergist hebt in dit topic.
pi_111644446
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 21:56 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dit is dus niet waar?

[..]

http://www.dagelijksestan(...)n-het-esm-te-stemmen
Dat gaat over de beslissing over het al of niet steunen van een land met geld uit het noodfonds.

Het gaat niet over de hoogte van de bijdrage van Nederland aan het noodfonds. Dat valt niet onder die noodprocedure. Het is dus niet zo, dat wij met het ESM-verdrag een blanco check tekenen.
pi_111644503
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:09 schreef Jian het volgende:

[..]

Behalve als ze bijvoorbeeld niet (op tijd) betalen, maar dat had u natuurlijk ook al gezien, Amice.

If any ESM Member fails to pay any part of the amount due in respect of its obligations in
relation to paid-in shares or calls of capital under Articles 8, 9 and 10, or in relation to the
reimbursement of the financial assistance under Article 14 or 15, such ESM Member shall be
unable, for so long as such failure continues, to exercise any of its voting rights. The voting
thresholds shall be recalculated accordingly

Zo staat er nog wel meer in, maar ik begrijp dat u dat allemaal al vermalen heeft :)
Tsja, het lijkt mij logisch dat het consequenties heeft als je geld toezegt maar vervolgens daarmee niet over de brug komt.
pi_111644672
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:18 schreef Igen het volgende:
Het gaat niet over de hoogte van de bijdrage van Nederland aan het noodfonds. Dat valt niet onder die noodprocedure. Het is dus niet zo, dat wij met het ESM-verdrag een blanco check tekenen.
Als het ESM wil verhogen, kan het Nederlands parlement dit niet stoppen, of begrijp ik het nu verkeerd?

Niet erg democratisch.
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:25:46 #107
241662 Jian
Well, well, well
pi_111644755
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Tsja, het lijkt mij logisch dat het consequenties heeft als je geld toezegt maar vervolgens daarmee niet over de brug komt.
Ja, ik begrijp het, maar wat als je niet over de brug kan komen? En zeg nou alsjeblieft niet dat die situatie zich waarschijnlijk niet voor zal doen.

Los daarvan vind ik dat artikel 30 over die immuniteit voor al die Governors, alternate
Governors, Directors, alternate Directors, as well as the Managing Director and other staff members, nogal ver gaan.

Nogmaals op voorhand, ik beken eerlijk dat ik nog niet alle implicaties van dit soort artikelen ken, ik heb hier en daar wel de meningen gehoord maar ik lees nu voor het eerst zelf de overeenkomst.
pi_111644773
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:23 schreef Ludd het volgende:

[..]

Als het ESM wil verhogen, kan het Nederlands parlement dit niet stoppen, of begrijp ik het nu verkeerd?

Niet erg democratisch.
Lees jij uberhaupt wel? Nederland neemt er zelf zitting in, ze hebben geen vetorecht, maar wel stemrecht.
pi_111644912
quote:
19s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:26 schreef OeJ het volgende:

[..]

Lees jij uberhaupt wel? Nederland neemt er zelf zitting in, ze hebben geen vetorecht, maar wel stemrecht.
Volgens mij kan jij niet lezen, want ik schreef dat het Nederlands PARLEMENTeen verhoging niet kan voorkomen.

Vertel jij maar waarom dat volgens jou wel kan. Of nee, laat maar. Praat liever niet meer tegen me.
pi_111644930
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 21:49 schreef Ludd het volgende:

[..]

In dit geval heeft hij groot gelijk dat hij parlement niet vertrouwt. Die parlementariërs gaan nogal achteloos met onze soevereiniteit om.
Ze zijn democratisch gekozen. Wilders trekt de stekker uit het kabinet waarin hij invloed had en verwacht vervolgens in zijn eentje het land te mogen regeren? Desnoods maar met behulp van de rechter? Dikke lul drie bier voor hem.
pi_111644999
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:29 schreef Ludd het volgende:

[..]

Volgens mij kan jij niet lezen, want ik schreef dat het Nederlands Parlement een verhoging niet kan voorkomen.

Vertel jij maar waarom dat volgens jou wel kan. Of nee, laat maar. Praat liever niet meer tegen me.
*Zucht*. De Minister van Financiën gaat eerst langs de Kamer om te zeggen: "hey jongens, wat vinden we ervan: voor of tegen, die nemen dan een beslissing en de Jager gaat daarmee naar zijn Europese collega's...om daar gebruik te maken van ons stemrecht.

Wat begrijp je niet?
pi_111645004
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat gaat over de beslissing over het al of niet steunen van een land met geld uit het noodfonds.

OK bedankt.
pi_111645114
quote:
19s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:31 schreef OeJ het volgende:

[..]

*Zucht*. De Minister van Financiën gaat eerst langs de Kamer om te zeggen: "hey jongens, wat vinden we ervan: voor of tegen, die nemen dan een beslissing en de Jager gaat daarmee naar zijn Europese collega's...om daar gebruik te maken van ons stemrecht.

Wat begrijp je niet?
Als het voorstel met 80% van de stemmen wordt aangenomen heb je je daar aan te houden. Als NL dus tegen is heb je kans dat het toch gebeurt en wij binnen 7 dagen miljarden moeten bijstorten.
pi_111645194
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:33 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als het voorstel met 80% van de stemmen wordt aangenomen heb je je daar aan te houden. Als NL dus tegen is heb je kans dat het toch gebeurt en wij binnen 7 dagen miljarden moeten bijstorten.
Tenzij Duitsland, Frankrijk of Italië hun veto uitspreken: 'ja'.
pi_111645309
quote:

[..]

De eerdere gequote Dagelijkse Standaard schrijft hierover:

quote:
Volgens artikel 10 treedt een wijziging in het maatschappelijk kapitaal dan wel enkel in werking “nadat de ESM-leden de depositaris in kennis hebben gesteld van de voltooiing van hun toepasselijke nationale procedures”, maar dit betekent niet dat landen zo’n beslissing kunnen laten afhangen van instemming door hun nationale parlementen. Eens de Minister van Financiën – die trouwens immuniteit geniet binnen het ESM - de “kennisgeving” heeft gedaan, kan de beslissing niet worden teruggedraaid, wat het Parlement of nationale rechtbanken ook zouden beslissen.
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:39:02 #116
241662 Jian
Well, well, well
pi_111645355
quote:

[..]

Jazeker! :Y

En dat staat nog los van het feit dat de Jager straks niet alleen Min. van Fin. is, maar ook Govenor van het EMS, de machtigste en rijkste organisatie van Europa, ende gezegend met immuniteit! Ik zeg er niets mee, maar je kunt je afvragen of het soms niet moeilijk is te bepalen waar je loyaliteit ligt. Het is dat politici zo vreselijk betrouwbaar zijn en zichzelf wegcijferen voor het volk, maar anders ...
pi_111645419
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:39 schreef Jian het volgende:

[..]

En dat staat nog los van het feit dat de Jager straks niet alleen Min. van Fin. is, maar ook Govenor van het EMS, de machtigste en rijkste organisatie van Europa, ende gezegend met immuniteit! Ik zeg er niets mee, maar je kunt je afvragen of het soms niet moeilijk is te bepalen waar je loyaliteit ligt. Het is dat politici zo vreselijk betrouwbaar zijn en zichzelf wegcijferen voor het volk, maar anders ...
Exact. Dat bedoelde ik met dat het parlement er niets over te zeggen heeft.
pi_111645593
Goed, laten we even de gedachtegang van meneer Wilders volgen, en dan stappen we uit de Euro (wat ook een paar miljard kost), dan ben je ook nog steeds afhankelijk van de economieën om je heen, plus dat je je handelspositie verzwakt, zeker als je ook nog eens tegen de schenen van allerlei politici trapt, dus wat is je winst?
pi_111645659
Misschien kunnen Ludd en Jian zich eens met die vraag bezighouden.
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:46:01 #120
241662 Jian
Well, well, well
pi_111645683
quote:
19s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:44 schreef OeJ het volgende:
Goed, laten we even de gedachtegang van meneer Wilders volgen, en dan stappen we uit de Euro (wat ook een paar miljard kost), dan ben je ook nog steeds afhankelijk van de economieën om je heen, plus dat je je handelspositie verzwakt, zeker als je ook nog eens tegen de schenen van allerlei politici trapt, dus wat is je winst?
Het gaat (nog) helemaal niet over uit de Euro stappen, dat is toch echt een ander vraagstuk
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:46:39 #121
241662 Jian
Well, well, well
pi_111645711
quote:
4s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:45 schreef OeJ het volgende:
Misschien kunnen Ludd en Jian zich eens met die vraag bezighouden.
Waarom? is die aan de orde hier dan?
pi_111645745
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:38 schreef Ludd het volgende:

[..]

De eerdere gequote Dagelijkse Standaard schrijft hierover:

[..]

Dat is inderdaad wel een serieus bezwaar.

Op zich begrijp ik wel dat men wil dat het ESM een betrouwbaar fonds is. Maar het nodigt zo wel een beetje uit tot ministers van financiën die bij een ESM-bijeenkomst kamikaze-acties uitvoeren: verplichtingen aangaan op grond waarvan ze allicht een motie van wantrouwen krijgen, maar die niet teruggedraaid kunnen worden.
pi_111645771
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:46 schreef Jian het volgende:

[..]

Het gaat (nog) helemaal niet over uit de Euro stappen, dat is toch echt een ander vraagstuk
Dat hangt daar toch wel degelijk mee samen, bovendien wil jullie leider dat toch zo graag. Ga nu maar eens in op die vraag.
pi_111645832
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 20:17 schreef Wokkel het volgende:
Het voelt raar om te zeggen, maar Wilders is dus de enige parlementarier die het goed voor heeft met dit land. Wat ik van ESM heb gelezen is het inderdaad je ziel verkopen aan een stel ambtenaren die nimmer vervolgd kunnen worden.
dat dus!!! ik had verwacht nooit op hem te stemmen, overweeg het nu toch. weet niet of ik er blij mee moet zijn pfffff moeilijk maar dit is wel een meesterlijke move die vergt wat politieke ballen en geeft wel aan dat hij het beste voor heeft met het land
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:50:47 #125
241662 Jian
Well, well, well
pi_111645912
quote:
19s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:47 schreef OeJ het volgende:

[..]

Dat hangt daar toch wel degelijk mee samen, bovendien wil jullie leider dat toch zo graag. Ga nu maar eens in op die vraag.
_O- okee, Remlof, kom maar uit dat OeJ-pak vandaan, ik heb je door! Je weet toch dat ik geen leider accepteer :P
pi_111645954
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel een serieus bezwaar.

Op zich begrijp ik wel dat men wil dat het ESM een betrouwbaar fonds is. Maar het nodigt zo wel een beetje uit tot ministers van financiën die bij een ESM-bijeenkomst kamikaze-acties uitvoeren: verplichtingen aangaan op grond waarvan ze allicht een motie van wantrouwen krijgen, maar die niet teruggedraaid kunnen worden.
Ja, het zijn heel vreemde wetsvoorstellen. Werkt een dictatoriaal systeem in de hand natuurlijk.

Er van uit gaande dat dat niet de opzet is, waarom komen ze dan met zo'n idioot systeem op de proppen. Ik vind het heel merkwaardig.
pi_111646000
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:50 schreef Jian het volgende:

[..]

_O- okee, Remlof, kom maar uit dat OeJ-pak vandaan, ik heb je door! Je weet toch dat ik geen leider accepteer :P
Ga nu eens in op de vraag.

Wil 'm nog wel een keer herhalen hoor, als je dat op prijs stelt:

Bovendien is dat wel de consequentie, met een stem op Wilders, dan sta je achter dat plan (of je dat wil of niet), of jij nou een leider accepteert of niet.
pi_111646102
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:48 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

dat dus!!! ik had verwacht nooit op hem te stemmen, overweeg het nu toch. weet niet of ik er blij mee moet zijn pfffff moeilijk maar dit is wel een meesterlijke move die vergt wat politieke ballen en geeft wel aan dat hij het beste voor heeft met het land
Ik denk er ook zo over. Ik zal er niet op stemmen, maar hij stijgt wel in mijn achting.

quote van nu.nl
quote:
De PVV-leider ziet het kort geding met vertrouwen tegemoet. Hij beschouwt zijn actie als uniek in de parlementaire geschiedenis, maar het is naar eigen zeggen geen verkiezingsstunt. ''Nee, ik kom op voor de belangen van Nederland.''
Ik twijfel of dit echt uit zuivere intenties gebeurt, of dat het wel degelijk een verkiezingsstunt is. Vind ik in dit geval ook niet zo interessant. Ik ben er blij mij, dat iemand er iets mee doet.
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:55:25 #129
241662 Jian
Well, well, well
pi_111646122
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:51 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ja, het zijn heel vreemde wetsvoorstellen. Werkt een dictatoriaal systeem in de hand natuurlijk.

Er van uit gaande dat dat niet de opzet is, waarom komen ze dan met zo'n idioot systeem op de proppen. Ik vind het heel merkwaardig.
Omdat deze niet gekozen elite bureaucraten het beste met Brussel voor hebben, maar dat hoeft lang niet altijd samen te gaan met het welzijn van de individuele lidstaten, laat staan met de burgers van die lidstaten.
pi_111646243
quote:

[..]

Zal wel om vertrouwen draaien. Als elke omvangaanpassing van het noodfonds, na unanieme goedkeuring door de ministers van financiën, ook nog door alle 17 parlementen moet worden goedgekeurd, dan kan ik me voorstellen dat bij de financiële markten weer het imago blijft hangen dat Europa verdeeld is en niet snel genoeg kan handelen. "Too little, too late" enzo.

Maar zouden we zelf niet kunnen regelen dat onze Minister van Financiën alleen maar "ja" mag stemmen bij het ESM als hij daar van te voren toestemming van de Kamer voor heeft gekregen?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2012 22:58:42 ]
pi_111646260
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:55 schreef Jian het volgende:

[..]

Omdat deze niet gekozen elite bureaucraten het beste met Brussel voor hebben, maar dat hoeft lang niet altijd samen te gaan met het welzijn van de individuele lidstaten, laat staan met de burgers van die lidstaten.
Bon, dat lijkt me aannemelijk. Maar de Nederlandse Parlementariërs dan. Vinden die die geen vreemd wetsontwerp? Of zullen ze niet de moeite genomen hebben om het helemaal te lezen, en hebben ze er slecht vaag zijdelings kennis van genomen?

Ik heb echt het idee dat de ingrijpendheid van deze wet enorm onderschat wordt...
pi_111646266
quote:

[..]

omdat ons hele politieke systeem zuigt het lijkt niet eens op een democratisch systeem dat moet zo lijken.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:59:19 #133
241662 Jian
Well, well, well
pi_111646289
quote:
19s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:52 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ga nu eens in op de vraag.

Wil 'm nog wel een keer herhalen hoor, als je dat op prijs stelt:

Bovendien is dat wel de consequentie, met een stem op Wilders, dan sta je achter dat plan (of je dat wil of niet), of jij nou een leider accepteert of niet.
Ik ben geen Wilders-stemmer domoor, nooit geweest, ik had eigenlijk de ijdele hoop dat je daar zelf wel achter zou komen, maar helaas.
Of we wel of niet uit de Euro zouden moeten stappen is de issue hier niet en daar ga ik hier dus ook niet over discussiëren ook al heb ik daar wel een mening over. Het zal je trouwens verbazen dat ik van mening ben dat we dat nu niet meer moeten doen. Alhoewel ik wel graag had gezien dat we niet voor deze EU, let wel deze EU, hadden gekozen.
En nou hup op je kistje en roepen! :s)
pi_111646328
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Zal wel om vertrouwen draaien. Als elke omvangaanpassing van het noodfonds, na unanieme goedkeuring door de ministers van financiën, ook nog door alle 17 parlementen moet worden goedgekeurd, dan kan ik me voorstellen dat bij de financiële markten weer het imago blijft hangen dat Europa verdeeld is en niet snel genoeg kan handelen. "Too little, too late" enzo.

Maar zouden we zelf niet kunnen regelen dat onze Minister van Financiën alleen maar "ja" mag stemmen bij het ESM als hij daar van te voren toestemming van de Kamer voor heeft gekregen?
Maar waarom wordt er voorzien in volledige immuniteit van die mensen die aan het ESM verbonden zijn. Dat gaat veel te ver. Feitelijk is zo'n minister van financiën dan niet eens meer verantwoording schuldig.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:02:47 #135
241662 Jian
Well, well, well
pi_111646438
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:58 schreef Ludd het volgende:

[..]

Bon, dat lijkt me aannemelijk. Maar de Nederlandse Parlementariërs dan. Vinden die die geen vreemd wetsontwerp? Of zullen ze niet de moeite genomen hebben om het helemaal te lezen, en hebben ze er slecht vaag zijdelings kennis van genomen?

Ik heb echt het idee dat de ingrijpendheid van deze wet enorm onderschat wordt...
Die indruk heb ik ook en daarom hoop ik in elk geval dat wat Nederland betreft een beslissing over de verkiezingen wordt heengetild. Ik zei het al eerder vanwaar die haast ineens. De eerdere planning was volgens ook 2013 dacht ik ergens gelezen te hebben.
pi_111646630
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:59 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik ben geen Wilders-stemmer domoor, nooit geweest, ik had eigenlijk de ijdele hoop dat je daar zelf wel achter zou komen, maar helaas.

Dat bleek anders nergens uit, los daarvan vind ik Wilders gewoon een belediging - een diepe belediging - voor de ratio.

[ Bericht 0% gewijzigd door OeJ op 17-05-2012 09:24:13 ]
pi_111646844
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:02 schreef Jian het volgende:

[..]

Die indruk heb ik ook en daarom hoop ik in elk geval dat wat Nederland betreft een beslissing over de verkiezingen wordt heengetild. Ik zei het al eerder vanwaar die haast ineens. De eerdere planning was volgens ook 2013 dacht ik ergens gelezen te hebben.
Ik betwijfel of het veel zal helpen.

Mensen zien dit gewoon niet als een big issue, maar als een oninteressant onbeduidend wetje. De media geven er ook nauwelijks ruchtbaarheid aan. Als dit niet op de kaart wordt gezet, wordt er ook geen aandacht voor gegenereerd.

Na de verkiezingen zullen de stemverhouding allicht iets anders liggen, maar dikke kans dat het merendeel toch gewoon weer instemt.

Dat is wat ik bedoel met het feit dat ik het zo stuitend vind om te zien hoe achteloos de politici onze soevereiniteit verkwanselen.

Ik heb een debat hierover helaas gemist. Maar ik vraag me serieus af hoe politici een aantal gegronde bezwaren kunnen weerleggen. En als ze dat niet kunnen, waarom ze er dan toch mee instemmen.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:12:39 #138
241662 Jian
Well, well, well
pi_111646988
quote:
19s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:06 schreef OeJ het volgende:

[..]

Dat bleek anders nergens uit, los daarvan vind ik Wilders gewoon een belediging - een belediging - voor het ratio.
Waarom niet? Omdat ik zeg dat de man slim, uitgekookt en begaafd is. Omdat ik niet verblind word door onderbuikgevoelens die me doen oordelen dat de man een onnozelaar is omdat ik het met een aantal van zijn standpunten niet eens ben of 'm verfoei. Foei, Sun Tzu zou niet tevreden met je zijn!
pi_111647083
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:12 schreef Jian het volgende:

[..]

Waarom niet? Omdat ik zeg dat de man slim, uitgekookt en begaafd is. Omdat ik niet verblind word door onderbuikgevoelens die me doen oordelen dat de man een onnozelaar is omdat ik het met een aantal van zijn standpunten niet eens ben of 'm verfoei. Foei, Sun Tzu zou niet tevreden met je zijn!
Ik deel géén enkel standpunt met die man, géén enkel, en als ik het wel deed, dan nog niet. :{w :r
pi_111647228
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:00 schreef Ludd het volgende:

[..]

Maar waarom wordt er voorzien in volledige immuniteit van die mensen die aan het ESM verbonden zijn. Dat gaat veel te ver. Feitelijk is zo'n minister van financiën dan niet eens meer verantwoording schuldig.
Hmm ja.

Ik ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken. In Nederland hebben we de gekke situatie dat verdragen helemaal bovenaan staan in de rechtsorde, maar in veel andere landen zoals Duitsland moeten ook verdragen gewoon binnen de kaders van de grondwet passen. En een aanklacht voor het Duitse constitutioneel hof ligt al klaar, dus dat kan nog spannend worden.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:17:08 #141
241662 Jian
Well, well, well
pi_111647284
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:10 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik betwijfel of het veel zal helpen.

Mensen zien dit gewoon niet als een big issue, maar als een oninteressant onbeduidend wetje. De media geven er ook nauwelijks ruchtbaarheid aan. Als dit niet op de kaart wordt gezet, wordt er ook geen aandacht voor gegenereerd.

Na de verkiezingen zullen de stemverhouding allicht iets anders liggen, maar dikke kans dat het merendeel toch gewoon weer instemt.

Dat is wat ik bedoel met het feit dat ik het zo stuitend vind om te zien hoe achteloos de politici onze soevereiniteit verkwanselen.

Ik heb een debat hierover helaas gemist. Maar ik vraag me serieus af hoe politici een aantal gegronde bezwaren kunnen weerleggen. En als ze dat niet kunnen, waarom ze er dan toch mee instemmen.
Je hebt gelijk, mijn hoop is ook alleen gevestigd op de tijd. Als het langer duurt kan zich een protest ontwikkelen ook in andere lidstaten. In elk geval zal de zaak van Wilders aandacht trekken. Ik heb nogmaals ook het idee dat het nu snel, snel moet om het er maar door te jassen voor er al te veel commotie ontstaat.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:18:14 #142
241662 Jian
Well, well, well
pi_111647353
quote:
19s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:13 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik deel géén enkel standpunt met die man, géén enkel, en als ik het wel deed, dan nog niet. :{w :r
dat bedoel ik :)
pi_111647791
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:17 schreef Jian het volgende:
In elk geval zal de zaak van Wilders aandacht trekken.
Die hoop heb ik ook enigszins.

In de praktijk zal dit echter ook wel tegenvallen. In de media wordt het gepresenteerd als weer een "stunt" van Wilders. Inhoudelijk wordt er niet op ingegaan. Hierdoor nemen mensen alsnog geen kennis van deze wetgeving.

Wellicht dat wanneer de zaak inhoudelijk behandeld wordt dat het accent in de media ook wat meer naar de inhoudelijk kant van deze kwestie verlegt wordt. In zo'n rechtszaak zal het echter wel meer gaan over de staatsrechtelijke procedures dan de inhoud van de wet, want die is voor de rechter minder relevant.

Maar inderdaad, elke stukje extra aandacht is mooi meegenomen. En eventueel uitstel ook natuurlijk.
pi_111648365
Het ESM verdrag(pdf)

Lees het verdrag aandachtig(!!!) door en vorm vervolgens je mening. Al dat domme kutvolk dat zijn mening klaar heeft en niet eens de moeite neemt om het verdrag daadwerkelijk te bestuderen, maar wel de tijd hebben de mening van anderen erover te lezen :r
None
pi_111648825
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:34 schreef Martieh het volgende:
Het ESM verdrag(pdf)

Lees het verdrag aandachtig(!!!) door en vorm vervolgens je mening. Al dat domme kutvolk dat zijn mening klaar heeft en niet eens de moeite neemt om het verdrag daadwerkelijk te bestuderen, maar wel de tijd hebben de mening van anderen erover te lezen :r
Wilders vraagt niet om afstel, maar om uitstel. Dus wat is je probleem? (Ik ben anti-Wilders, maar soms moet je de man gelijk geven, ook al is dat bijna nooit. )
pi_111649002
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:00 schreef Ludd het volgende:

[..]

Om hier nog even op terug te komen:

De immuniteiten in het ESM-verdrag zijn bijna letterlijk hetzelfde als die in het IMF-verdrag. Dat laatste verdrag vormt in de praktijk al decennialang geen probleem, dus ik zie niet in waarom het dat bij het ESM ineens wel zou zijn.
pi_111649469
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:46 schreef Igen het volgende:

[..]

De immuniteiten in het ESM-verdrag zijn bijna letterlijk hetzelfde als die in het IMF-verdrag. Dat laatste verdrag vormt in de praktijk al decennialang geen probleem, dus ik zie niet in waarom het dat bij het ESM ineens wel zou zijn.
Waarom komt ie er dan ?
pi_111649825
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:43 schreef Rechten_Student het volgende:

[..]

Wilders vraagt niet om afstel, maar om uitstel. Dus wat is je probleem? (Ik ben anti-Wilders, maar soms moet je de man gelijk geven, ook al is dat bijna nooit. )
Volgens mij heb ik nergens mijn mening gegeven over Wilders of het ESM verdrag? Geen probleem bij mij te vinden wat dat betreft.

Ik heb wel een probleem met de meningen die in een topic als deze worden geuit die totaal niet gebaseerd zijn op het werkelijke verdrag, vandaar dan ook dat ik het nodig vond om even te posten, dat doe ik normaal gesproken namelijk nooit.
None
pi_111650259
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:55 schreef Starphus het volgende:

[..]

Waarom komt ie er dan ?
Ik denk voor extra geld. Dat zie je nu immers ook met de 'troika' in Griekenland, Ierland en Portugal: het IMF zorgt vooral voor het expertise en voor pakweg een derde van het geld, het tijdelijke noodfonds EFSF zorgt voor de rest van het geld.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 00:11:28 ]
pi_111650791
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat het nergens goed voor is. Als DSK of een ander IMF figuur er van verdacht werd een meisje te hebben verkracht in Nederland, dan hadden we em niet eens kunnen berechten. Amerika is in ieder geval zo slim geweest om het VN-verdrag uit 1947 omtrent immuniteit niet te ondertekenen.
pi_111650822
En dat extra geld (weg) zie jij nietals uets wat problematisch kan worden/zijn...
pi_111650922
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:21 schreef Stezo het volgende:

[..]

Omdat het nergens goed voor is. Als DSK of een ander IMF figuur er van verdacht werd een meisje te hebben verkracht in Nederland, dan hadden we em niet eens kunnen berechten. Amerika is in ieder geval zo slim geweest om het VN-verdrag uit 1947 omtrent immuniteit niet te onderteken.
Het gaat alleen om handelingen die de betreffende figuren in hun functie bij het IMF respectievelijk ESM uitoefenen. En ik betwijfel of verkrachtingen in het takenpakket van een IMF-voorzitter zitten. :P

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 00:24:47 ]
pi_111650959
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:22 schreef Starphus het volgende:
En dat extra geld (weg) zie jij nietals uets wat problematisch kan worden/zijn...
Dat is weer een heel andere discussie, die ik nu (op dit tijdstip) niet ga voeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 00:25:11 ]
pi_111651290
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Het gaat alleen om handelingen die de betreffende figuren in hun functie bij het IMF respectievelijk ESM uitoefenen. En ik betwijfel of verkrachtingen in het takenpakket van een IMF-voorzitter zitten. :P
quote:
I intended to write a post explaining why International Monetary Fund (IMF) Managing Director, Dominique Strauss-Kahn (DSK), does not have immunity under the applicable treaties dealing with the immunity of the IMF and its employees. However, Chimene Keitner has beaten me to it and written an excellent piece over at Opinio Juris. I agree with the points that she makes and recommend her piece to readers.
In summary, although Article VI, Section 22 of the 1947 Convention on the Privileges and Immunities of United Nations Specialized Agencies provides that “the executive head of each specialized agency . . . the privileges and immunities, exemptions and facilities accorded to diplomatic envoys, in accordance with international law”, and even though diplomatic envoys have absolute immunity from criminal jurisdiction of foreign States, the United States is not a party to that treaty.

http://www.dipublico.com.ar/?p=7514
Het gaat hier dus om volledige immuniteit.
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:33:16 #155
241662 Jian
Well, well, well
pi_111651337
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:34 schreef Martieh het volgende:
Het ESM verdrag(pdf)

Dus je hebt de laatste versie gevonden gefrustreerde geul, dat was vast niet zo moeilijk. We would love to get your opinion on it. Nou enlighten us, uwe intelligentia of gebruik je die vellen eigenlijk alleen maar om je stronthol af te vegen?
pi_111651521
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:32 schreef Stezo het volgende:

[..]

[..]

Het gaat hier dus om volledige immuniteit.
Maar dat gaat om diplomatieke onschendbaarheid(?), niet om het IMF-verdrag. In het IMF-verdrag staat alleen:
quote:
All Governors, Executive Directors, [bla bla bla] and employees of the Fund:

i) shall be immune from legal process with respect to acts performed by them in their official capacity except when the Fund waives this immunity;

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 00:37:22 ]
pi_111654527
Van der Staaij van de SGP wil een debat over de ESM zo zegt hij via zijn Twitter account.
pi_111654658
Van der staaij wilt zoveel, maar wanneer gaat hij nou eens echt iets doen? Sowieso mensen die stemmen op de SGP :')
  donderdag 17 mei 2012 @ 04:38:49 #159
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_111655159
Ik ben het met Wilders eens.
Dit keer dan.

Al zal er toch niet naar het volk geluisterd worden ...
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  donderdag 17 mei 2012 @ 06:57:05 #160
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111655400
Tsja.... tegenhouden doe je het niet echt, maar we zijn maar wat gezegend met die EU. Wij hoeven ons nergens zorgen om te maken, zij hebben wel wat mannetjes.

Gaat u maar rustig slapen :')
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_111655405
ARTICLE 32

Legal status, privileges and immunities

1. To enable the ESM to fulfil its purpose, the legal status and the privileges and immunities set
out in this Article shall be accorded to the ESM in the territory of each ESM Member. The ESM
shall endeavour to obtain recognition of its legal status and of its privileges and immunities in other
territories in which it performs functions or holds assets. T/ESM 2012/en 46

2. The ESM shall have full legal personality; it shall have full legal capacity to:
(a) acquire and dispose of movable and immovable property;
(b) contract;
(c) be a party to legal proceedings; and
(d) enter into a headquarter agreement and/or protocols as necessary for ensuring that its legal
status and its privileges and immunities are recognised and enforced.

3. The ESM, its property, funding and assets, wherever located and by whomsoever held, shall
enjoy immunity from every form of judicial process except to the extent that the ESM expressly
waives its immunity for the purpose of any proceedings or by the terms of any contract, including
the documentation of the funding instruments.

4. The property, funding and assets of the ESM shall, wherever located and by whomsoever
held, be immune from search, requisition, confiscation, expropriation or any other form of seizure,
taking or foreclosure by executive, judicial, administrative or legislative action.

5. The archives of the ESM and all documents belonging to the ESM or held by it, shall
be inviolable.

6. The premises of the ESM shall be inviolable.

7. The official communications of the ESM shall be accorded by each ESM Member and by
each state which has recognised the legal status and the privileges and immunities of the ESM, the
same treatment as it accords to the official communications of an ESM Member.

8. To the extent necessary to carry out the activities provided for in this Treaty, all property,
funding and assets of the ESM shall be free from restrictions, regulations, controls and moratoria of
any nature.

9. The ESM shall be exempted from any requirement to be authorised or licensed as a credit
institution, investment services provider or other authorised licensed or regulated entity under the
laws of each ESM Member.

Is er ook iets wat ze niet mogen ?
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  donderdag 17 mei 2012 @ 06:59:19 #162
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111655413
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 06:58 schreef Gertje-Plongers het volgende:
ARTICLE 32

1. To enable the ESM to fulfil its purpose, the legal status and the privileges and immunities set
out in this Article shall be accorded to the ESM in the territory of each ESM Member. The ESM
shall endeavour to obtain recognition of its legal status and of its privileges and immunities in other

2. The ESM shall have full legal personality; it shall have full legal capacity to:
(b) contract;
(d) enter into a headquarter agreement and/or protocols as necessary for ensuring that its legal

3. The ESM, its property, funding and assets, wherever located and by whomsoever held, shall
enjoy immunity from every form of judicial process except to the extent that the ESM expressly
waives its immunity for the purpose of any proceedings or by the terms of any contract, including

4. The property, funding and assets of the ESM shall, wherever located and by whomsoever
held, be immune from search, requisition, confiscation, expropriation or any other form of seizure,
taking or foreclosure by executive, judicial, administrative or legislative action.

5. The archives of the ESM and all documents belonging to the ESM or held by it, shall
be inviolable.

60 jaar vrede en voorspoed jonguh!!!! :(
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_111655440
Prins-eerlijk, lay down on the floor and keep calm !

Law enforcement is on route and scheduled at ...

Your in violation of article 42/61a of ESM regulations.

No attorney will be appointed to you, you have no rights under law 45761/34/a-1 stipulated under ESM law.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_111655552
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:39 schreef Jian het volgende:

[..]

Kijk Jan Kees de Jager een lol hebben. :D
pi_111655559
quote:
Goeie vraag.

pi_111655620
Volgens mij gaat het Wilders helemaal niet om het ESM maar alleen maar om zijn eigen populariteit. Ik zie niet hoe hij de rechter kan overtuigen dat de parlementaire democratie opzij gezet moet worden, en ik denk dat hij dat zelf ook weet. Wilders speelt een geraffineerd populistisch spel en helaas trappen velen daar voor de zoveelste keer weer in. Geef die man toch niet de kans om Nederland te gijzelen, zoals hij ook het kabinet gegijzeld heeft.
pi_111655629
Wilders is politiek al net zo marginaal als Griekenland economisch.

Slachtafval, meer niet.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 17 mei 2012 @ 08:09:31 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111655633
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:08 schreef El_Matador het volgende:
Wilders is politiek al net zo marginaal als Griekenland economisch.

Slachtafval, meer niet.
Maar hij had -als enige- wel gelijk toen hij zij dat we van het geld dat we naar de Grieken stuurden geen cent terug zouden zien.
The End Times are wild
pi_111655638
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar hij had -als enige- wel gelijk toen hij zij dat we van het geld dat we naar de Grieken stuurden geen cent terug zouden zien.
Volgens mij vergeet je zo'n 10 miljoen andere Nederlanders... :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_111655642
quote:

[..]

Maar hij zei er niet bij dat het niet sturen van geld voor de Nederlandse open economie wel eens veel duurder zou kunnen uitpakken.
pi_111655649
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 20:24 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik denk niet dat Bram daarvan onder de indruk is, die zal toch echt als "zijn" argumenten voor het voetlicht van de Rechter gaan brengen en dan zullen we zien.
Ik denk dat Bram zijn argumenten of wat daar voor door moet gaan vooral voor het voetlicht van de media gaat brengen en de rechter daarvoor als aanleiding gebruikt. Als je met een juridisch inhoudelijk sterk argument wil komen dan heb je ook niet zoveel aan dat mafiamaatje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111655808
quote:

[..]

Hij niet alleen.

donderdag 17 mei 2012 @ 08:46:46 #173
225540 Pugg
Friends forever
pi_111655831
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:04 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Volgens mij gaat het Wilders helemaal niet om het ESM maar alleen maar om zijn eigen populariteit. Ik zie niet hoe hij de rechter kan overtuigen dat de parlementaire democratie opzij gezet moet worden, en ik denk dat hij dat zelf ook weet. Wilders speelt een geraffineerd populistisch spel en helaas trappen velen daar voor de zoveelste keer weer in. Geef die man toch niet de kans om Nederland te gijzelen, zoals hij ook het kabinet gegijzeld heeft.
_O_ _O_ _O_
pi_111655873
quote:

[..]

Wat een helderziende is het toch weer. Ongelooflijk!
Allah Al Watan Al Malik
pi_111656235
Dan moet je deze Youtube ook even bekijken...Maarten van Rossum op zijn Maarten van Rossum's.

donderdag 17 mei 2012 @ 09:42:03 #176
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_111656330
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 09:34 schreef OeJ het volgende:
Dan moet je deze Youtube ook even bekijken...Maarten van Rossum op zijn Maarten van Rossum's.

gulden terug kan misschien niet, maar doorgaan met de euro kan ook niet, tenzij alle landen samenvoegen en dat gaan ze niet doen, never
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 17 mei 2012 @ 09:43:26 #177
323876 michaelmoore
pi_111656346
quote:

[..]

en dat blijft zo, we moeten het zuiden blijven betalen om onze spullen te kopen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_111656413
quote:
ARTICLE 32

(b) contract;

be inviolable.

6. The premises of the ESM shall be inviolable.

7. The official communications of the ESM shall be accorded by each ESM Member and by
each state which has recognised the legal status and the privileges and immunities of the ESM, the
same treatment as it accords to the official communications of an ESM Member.

8. To the extent necessary to carry out the activities provided for in this Treaty, all property,
funding and assets of the ESM shall be free from restrictions, regulations, controls and moratoria of
any nature.

9. The ESM shall be exempted from any requirement to be authorised or licensed as a credit
institution, investment services provider or other authorised licensed or regulated entity under the
laws of each ESM Member.

Dat ziet er uit als standaard diplomatieke onschendbaarheid. Niet anders dan het IMF, de BIS, de World Bank, de VN, de Nederlandse Ambassades, ESA/ESTEC, etc.

Niks bijzonders.
pi_111656551
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 09:34 schreef OeJ het volgende:

Nou als Maarten van Rossum het zegt moet het wel waar wezen!
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 11:23:15 #180
241662 Jian
Well, well, well
pi_111658548
Krijgen we weer een zooitje onderbuik-huilers die het zwaartepunt weer op Wilders gaan leggen i.p.v. op het ESM :{

[ Bericht 0% gewijzigd door Jian op 17-05-2012 11:46:15 ]
pi_111658571
En ik maar denken dan van Rossum een historicus is. Blijkbaar is de beste man ook econoom.

Het lijkt mij echt niet onaannemelijk dat er in het komende decennium afscheid genomen wordt van de Euro in zijn huidige vorm. Of we een dan een tweedeling qua Eurolanden krijgen, of dat Nederland met bijvoorbeeld Duitsland een monetaire unie aan gaat, of dat we terug gaan naar de gulden weet ik niet.

Maar ik vind het redelijk vreemd dat dit als een onmogelijkheid afgeschilderd wordt. Ik zeg overigens niet dat het mij een goed plan lijkt, of dat het economisch gezien gunstig is, maar het is een mogelijkheid. Ik vind het dan ook raar om dit als pertinente onzin af te doen.

Hoe lang hebben ze ook niet geroepen dat het ondenkbaar was dat Griekenland failliet zou gaan of de Euro op zou geven. Dan zou heel West-Europa down the drain gaan. Inmiddels wordt het steeds aannemelijker dat Griekenland toch die koers kiest.

Ik zie het wel gebeuren dat er eerst een heleboel geld naar 'Griekenland' gaat en dat de boel dan alsnog klapt. Dan kan je het mijns inziens beter eerder laten klappen, zonder er eerst een hoop geld heen te sturen.

Ik zet 'Griekenland' bewust tussen aanhalingstekens. Als je kijkt waar het geld nu eigenlijk heen gaat zie je dat een groot deel gebruikt wordt om banken en ander financiële instellingen goed weg te laten komen, en dat dit niet zozeer naar de gewone Grieken gaat.
pi_111658613
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:23 schreef Jian het volgende:
Krijgen we weer een zooitje onderbuik-huilers die het zwaartepunt weer op Wilders gaan leggen i.p.v. op het EMS :{
Dat is ergens wel te begrijpen. Gezien zijn dubieuze politieke carrière vind ik het niet vreemd dat mensen dit gewoon zien als verkiezingsstunt en zich verder niet verdiepen in de achtergrond.

Wat dat betreft vind ik het dan ook jammer dat Roemer hem niet bijtreedt. Dat zou een mooi signaal afgeven.
  donderdag 17 mei 2012 @ 11:26:11 #183
241662 Jian
Well, well, well
pi_111658637
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik denk dat Bram zijn argumenten of wat daar voor door moet gaan vooral voor het voetlicht van de media gaat brengen en de rechter daarvoor als aanleiding gebruikt. Als je met een juridisch inhoudelijk sterk argument wil komen dan heb je ook niet zoveel aan dat mafiamaatje.
En gaat ie het daarmee redden denk je? Krijgen ze het voor elkaar om de beslissing over de verkiezingen heen te tillen? Want dan doet ie het goed, hè ....
  donderdag 17 mei 2012 @ 11:29:24 #184
241662 Jian
Well, well, well
pi_111658726
Maarten van Rossum, de media-clown, ik vind hem ook best vermakelijk :)
  donderdag 17 mei 2012 @ 11:41:01 #185
241662 Jian
Well, well, well
pi_111659056
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:23 schreef Ludd het volgende:
En ik maar denken dan van Rossum een historicus is. Blijkbaar is de beste man ook econoom.

Het lijkt mij echt niet onaannemelijk dat er in het komende decennium afscheid genomen wordt van de Euro in zijn huidige vorm. Of we een dan een tweedeling qua Eurolanden krijgen, of dat Nederland met bijvoorbeeld Duitsland een monetaire unie aan gaat, of dat we terug gaan naar de gulden weet ik niet.

Maar ik vind het redelijk vreemd dat dit als een onmogelijkheid afgeschilderd wordt. Ik zeg overigens niet dat het mij een goed plan lijkt, of dat het economisch gezien gunstig is, maar het is een mogelijkheid. Ik vind het dan ook raar om dit als pertinente onzin af te doen.

Eens, ik heb het elders reeds al eens geroepen dat bijvoorbeeld een Noord-Europese Unie met met Duitsland, Nederland (Benelux), de Scandinavische landen (incl. Denemarken) en van mij part de Baltische Staten een prachtige sterke unie zou zijn, een beetje naar het model van de oude Hanze. Zelfs Engeland heeft die flirt al eens gemaakt. Ik zeg helemaal niet dat, dat 'm wordt, maar een mens mag dromen, hè
  donderdag 17 mei 2012 @ 11:44:49 #186
323876 michaelmoore
pi_111659150
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:41 schreef Jian het volgende:

[..]

Eens, ik heb het elders reeds al eens geroepen dat bijvoorbeeld een Noord-Europese Unie met met Duitsland, Nederland (Benelux), de Scandinavische landen (incl. Denemarken) en van mij part de Baltische Staten een prachtige sterke unie zou zijn, een beetje naar het model van de oude Hanze. Zelfs Engeland heeft die flirt al eens gemaakt. Ik zeg helemaal niet dat, dat 'm wordt, maar een mens mag dromen, hè
is ook onontkoombaar, maar ook die landen zullen dan wel een soort moeten fuseren op USA voorbeeld, anders zal ook dat mislukken
  donderdag 17 mei 2012 @ 11:50:10 #187
241662 Jian
Well, well, well
pi_111659313
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

is ook onontkoombaar, maar ook die landen zullen dan wel een soort moeten fuseren op USA voorbeeld, anders zal ook dat mislukken
Is dat zo? , ik weet het niet, waarom niet gewoon meer gebaseerd op de oude EEG?
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:00:59 #188
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_111659646
Wilders heeft gelijk ;)
pi_111659940
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:26 schreef Jian het volgende:

[..]

En gaat ie het daarmee redden denk je? Krijgen ze het voor elkaar om de beslissing over de verkiezingen heen te tillen? Want dan doet ie het goed, hè ....
Wat redden? P&W, DWDD en die roddelrubriek zullen hem wel weer braaf een podium geven en respectvol en instemmend knikken wanneer hij weer wat dure woordjes in een simplistische redenering plaatst. Uiteraard overtuigt dat menigeen waardoor Wilders weer iets belangrijker wordt, zodat er meer naar hem geluisterd wordt wanneer hij islamieten zwart maakt, wat dan weer iets bijdraagt aan het draagvlak in Europa voor een etnisch gezuiverd groot Israel.
pi_111660058
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:
etnisch gezuiverd groot Israel.
):O

Als hij een groot rijk wil, heeft hij toch juist belang bij Europese eenwording? Je complot-theorie komt niet al te consistent over.
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:19:53 #191
323876 michaelmoore
pi_111660359
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:50 schreef Jian het volgende:

[..]

Is dat zo? , ik weet het niet, waarom niet gewoon meer gebaseerd op de oude EEG?
Nee dan kun je niet een gezamenlijke munt hebben en dat andere landen veel van die sterke munt gebruiken dat is een groot voordeel, vanwege de inflatie en het recht op geld printen van de reservewereldmunt , dat is een grotere rijkdom dan drie honderd oliebronnen

In het verleden (1972) ging er al eens een Europese muntunie kapot door de divergentie tussen landen

Dus volledig samengaan of splitsen en uit elkaar
pi_111660499
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:11 schreef Ludd het volgende:

[..]

):O

Als hij een groot rijk wil, heeft hij toch juist belang bij Europese eenwording? Je complot-theorie komt niet al te consistent over.
Wilders en daarmee Moszkowicz worden niet door Europeanen betaald hoor.
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:31:08 #193
241662 Jian
Well, well, well
pi_111660741
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat redden? P&W, DWDD en die roddelrubriek zullen hem wel weer braaf een podium geven en respectvol en instemmend knikken wanneer hij weer wat dure woordjes in een simplistische redenering plaatst. Uiteraard overtuigt dat menigeen waardoor Wilders weer iets belangrijker wordt, zodat er meer naar hem geluisterd wordt wanneer hij islamieten zwart maakt, wat dan weer iets bijdraagt aan het draagvlak in Europa voor een etnisch gezuiverd groot Israel.
Dat vroeg ik niet.

Daarnaast is je blik wat vertroebeld door het fenomeen Wilders, daar hebben er meer last van hier. What about ESM? groter en veel schokkender dan Wilders?!
pi_111660771
Geweldig contract dat ESM, Woekerpolissen en Dirk Schreringa zijn er maar kleine jongens bij.
Maar gelukkig krijgen we zoveel terug van Europa ;(
Terug naar de gulden zal dan niet kunnen, maar een gezamelijke munt met Duitsland en Finland en misschien Oostenrijk is nog de enige uitweg die ik zie.
De keuze op 12 september is ook eenvoudig SP of PVV.
(maar ik sluit niet uit dat de Eurofiele partijen gaan draaien, nu ze zien dat er totaal gaan ondersteuning vanuit het electoraat meer is voor "Europa")
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_111660970
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:31 schreef Oud_student het volgende:
(maar ik sluit niet uit dat de Eurofiele partijen gaan draaien, nu ze zien dat er totaal gaan ondersteuning vanuit het electoraat meer is voor "Europa")
Ik denk dat er inderdaad wat betreft de opstelling van Nederland ten aanzien van de eigen soeveraniteit, de EU en de euro geen andere keuze is dan op de SP of de PVV te stemmen als je verandering wil. Omdat deze partijen nooit met elkaar kunnen samenwerken, zal Nederland gewoon de euro's naar Brussel blijven pompen.
De andere partijen zullen zeker niet gaan draaien alhoewel de PvdA en de VVD het koude zweet over de rug loopt met zo'n grote protestpartij op hun flanken.
Waar ik voor vrees is dat geen van de partijen meer dan 25 à 30 zetels gaat halen zodat we een Kunduz-kabinet gaan krijgen dat maximaal twee jaar standhoudt.
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:39:46 #196
241662 Jian
Well, well, well
pi_111661054
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nee dan kun je niet een gezamenlijke munt hebben en dat andere landen veel van die sterke munt gebruiken dat is een groot voordeel, vanwege de inflatie en het recht op geld printen van de reservewereldmunt , dat is een grotere rijkdom dan drie honderd oliebronnen

In het verleden (1972) ging er al eens een Europese muntunie kapot door de divergentie tussen landen

Dus volledig samengaan of splitsen en uit elkaar
Ik zeg niet dat er geen gezamenlijke munt mag zijn hoor, (in een unie met gelijkwaardige partners, onder de juiste voorwaarden is dat goed mogelijk) maar bijvoorbeeld; devaluatie van een munt kan een land normaliter uit de financiële problemen trekken, zoals dat voor de euro in Europa met regelmaat werd toegepast. Griekenland had daar nu gebruik van kunnen maken. Door de gezamenlijke Euro gaat dat dus niet meer. Nu springt het IMF in met haar leningen en verkrijgt uiteindelijk de macht om Griekenland te ketenen, zoals zij dat al decennia doen met 3e wereld landen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:44:25 #197
262 Re
Kiss & Swallow
pi_111661226
Zou leuk zijn als Nederland meneer Wilders decimeert op 12 september. Droeftoeter eerste klas, scheiding van recht en politiek heeft voor hem dus geen betekenis.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:45:49 #198
241662 Jian
Well, well, well
pi_111661279
quote:
Geweldig contract dat ESM, Woekerpolissen en Dirk Schreringa zijn er maar kleine jongens bij.

pi_111661299
quote:
Maar gelukkig krijgen we zoveel terug van Europa ;(
Terug naar de gulden zal dan niet kunnen, maar een gezamelijke munt met Duitsland en Finland en misschien Oostenrijk is nog de enige uitweg die ik zie.
Knap dat jij wél zo'n kosten/baten-analyse kunt maken zeg!

'Kosten-batenanalyse gulden niet te maken' - Hoofdinhoud

maandag 5 maart 2012, 16:38

Bron: euobserver.com
TILBURG (ANP i) - Berekeningen over de voor en nadelen van een terugkeer naar de gulden zijn eigenlijk niet te maken. ,,Het hangt er helemaal vanaf van welke aannames of vooronderstellingen je uitgaat'', zegt hoogleraar financiële economie Sylvester Eijffinger in een reactie op het rapport dat de PVV i maandag publiceerde.
Een goede kosten-batenanalyse is niet te maken, omdat er te veel onzekere factoren zijn zoals bijvoorbeeld de toekomstige wisselkoersverhoudingen. Ook is het volgens de Tilburgse hoogleraar heel moeilijk te zeggen wat de kosten zijn van het overeind houden van de euro.
,,Het enige wat je wel met zekerheid kunt zeggen is dat een terugkeer naar de gulden enorme consequenties heeft voor de export. De gulden zal in waarde stijgen, waardoor de export gaat inzakken. Of dat met 10, 20 of 30 procent is, weet ik niet, maar het welvaartsverlies zal groot zijn'', aldus Eijffinger, die tevens lid is van het Monetary Experts Panel van het Europees Parlement i.
Verwant nieuws

Bron: http://www.europa-nu.nl/i(...)ken?ctx=vh9w9l2qtnwn
pi_111661378
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wilders en daarmee Moszkowicz worden niet door Europeanen betaald hoor.
Ah, maar wat heeft dit te maken met een Groot-Israel waar jij het over hebt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')