En dat is nu precies wat je op waarde moet weten te schatten. Fietsers schatten jou ook in en het slechtste wat je kunt doen is schrikken en in paniek raken. In het verkeer communiceer je, jij communiceert iets en de fietser ook. Als er een fietser voor je langs flitst, heeft hij 3 seconden eerder al voorspeld wat jij gaat doen en waarschijnlijk terecht omdat je een onervaren auto bestuurder bent. Gewoon rijden en niet teveel nadenken, dan komt het goedquote:Op dinsdag 24 januari 2012 22:18 schreef jeroentje93 het volgende:
Heb ik ook last van idd, Marrije. Je denkt de situatie goed te overzien en toch schiet er dan wel is een fietser voorbij.
Wat mijn probleem daarbij nog wel eens is, is dat ik soms geen nacontrole doe. Enerzijds omdat je soms gezien hebt dat er toch niks aan kwam en anderzijds vergeet ik het wel eens.
Wel balen, want al die kleine minpunten maken dat ik nog niet op mag helaas.
Bijna, nu staan (volgens mij) alle geslaagden van 2011 in de OP, zodat er voor het volgende topic vers begonnen kan worden met die van 2012. (Anders missen we mensen bij het teruglinken enzo.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 22:34 schreef msnk het volgende:
De OP is hetzelfde? Of wat zie ik over het hoofd?
Idd niet schrikken en panieken. Maar ook niet teveel aarzelen. Want dan wordt je onvoorspelbaar voor fietsers en besluiten ze misschien op het laatste moment toch te gaan waardoor het maar net goed gaat ofzo.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 22:34 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
En dat is nu precies wat je op waarde moet weten te schatten. Fietsers schatten jou ook in en het slechtste wat je kunt doen is schrikken en in paniek raken. In het verkeer communiceer je, jij communiceert iets en de fietser ook. Als er een fietser voor je langs flitst, heeft hij 3 seconden eerder al voorspeld wat jij gaat doen en waarschijnlijk terecht omdat je een onervaren auto bestuurder bent. Gewoon rijden en niet teveel nadenken, dan komt het goed.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ga maar naar hey enne ho, enne SwompSwompSwomp
Thanksquote:
Praktijkexamen ja,quote:Op donderdag 26 januari 2012 19:37 schreef XxSwollie het volgende:
Praktijk Examen?
Ik maandag, dus nog lekker verweggos ;p
Hoeveel lessen heb je gehad enzo?quote:Op donderdag 26 januari 2012 19:45 schreef Swomp het volgende:
[..]
Thanks
[..]
Praktijkexamen ja,
Het is zo maandag hoorSucces alvast !
Ik zit nu op 28 lessen volgens mij, dus dat zal neer komen op 40u.quote:Op donderdag 26 januari 2012 19:50 schreef H-D het volgende:
[..]
Hoeveel lessen heb je gehad enzo?![]()
watvoor auto les je?
Ah das wel netjesquote:Op donderdag 26 januari 2012 20:32 schreef Swomp het volgende:
[..]
Ik zit nu op 28 lessen volgens mij, dus dat zal neer komen op 40u.
Ik les in een VW Polo Blue motion. Ik vind het wel een leuk autootje
Ik mag hopen dat ik hem gaan halenquote:Op donderdag 26 januari 2012 20:42 schreef H-D het volgende:
[..]
Ah das wel netjesDus dan ga je het gewoon zeker halen morgen
![]()
Ja rijdt het fijn? Zijn die niet best wel traag? Dacht dat ik eens zoiets gehoord had over de BM Polo. En je hebt 3cylinders dan ofniet? Niet onrustig op de snelweg enzo?
Dankuquote:Op donderdag 26 januari 2012 20:43 schreef XxSwollie het volgende:
Heel veel succes!!!!![]()
Ik duim voor je, heb je 'n beetje een mooie tijd, dus niet om 8 uur in de ochtend ofzo? ;p
Als je gewoon rijd als in een normale les, en volle concentratie op de weg houd, dan haal je 'm!![]()
Thanks!quote:
Ja dat zeggen examinatoren/instructeurs echt altijd inderdaad. Maja het is natuurlijk logisch dat je zo af en toe wat inschattingsfoutjes maakt. Doen we allemaal weleensquote:Op donderdag 26 januari 2012 21:00 schreef Swomp het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat ik hem gaan halen![]()
Heb nog wat moeite met vooruit kijken en moet beter anticiperen, je kent het wel het standaard verhaal bij alle lessers.
Ja ik vind hem wel fijn, maar ik ben ook niet beter gewend heMaar hij is idd niet erg snel ofzo, maar ach. Verder heb ik geen idee of het een 3 cilinder is, ik ben niet zo'n auto freak
[..]
Danku![]()
Ik moet rond 10u, is wel een lekkere tijd toch?
[..]
Thanks!
Haha, thanks!quote:Op donderdag 26 januari 2012 21:07 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja dat zeggen examinatoren/instructeurs echt altijd inderdaad. Maja het is natuurlijk logisch dat je zo af en toe wat inschattingsfoutjes maakt. Doen we allemaal weleensHet hoeft ook niet foutloos toch? Gewoon netjes en veilig.
![]()
Verder is het volgens mij een 3cylinder en ik was een beetje nieuwsgierig of ie ook typische 3cylinder-rijeigenschappen had. Maar als je niet zo'n auto freak bent maakt het je wss niet zoveel uit![]()
![]()
Anyway veel succes morgen
Feliciteerdquote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:38 schreef Swomp het volgende:
Ik ben geslaagd![]()
En hoe, sjongejonge...
Ik faalde wel een keer de bocht, nam hem te scherp terwijl er een auto links van me in de dode hoek zat. Ik dacht serieus, ok nu ben ik gezakt.
Verder nog 2 puntjes kwa doorijden, bij een voorangsweg oversteken, had ik eerder kunnen gaan, maar mijn instructeur zei afteraf dat hij ook gestopt zou zijn.
Hij had me dus kunnen laten zakken, maar over het algemeen reed ik goed zei hij, dus ik ben blij
Dus ik kn nu in het lijstje van 2012
Geluk idd. Maar dat hoor je tegenwoordig zovaak.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:14 schreef msnk het volgende:
Gefeliciteerd kerel
Wel geluk gehad met de examinator dus als ik dit zo lees? Of zijn examinatoren die je voor deze dingen laten zakken gewoon te streng?
Valt wel mee, had nog een buffer voor als ik ging zakken. Dus daar maakte ik me eerlijk gezegd niet heel druk om.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:47 schreef XxSwollie het volgende:
Aaahww, gefeliciteerd!!!,
Valt nu zeker een hele last van je af, geen geld meer kwijt zijn aan lessen, je hebt hem gewoon voor het leven!!![]()
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:39 schreef zeebeschuit het volgende:
Vandaag ook m'n praktijk gehaald. Niet in NL maar UK. Ze rijden hier in Vauxhall Corsa's. Gekkenhuis om hier te rijden (londen) want iedereen is ongeduldig, toeteren is hobby nummer 1 en de wegen zijn bijna nergens breed genoeg om met 2 auto's naast elkaar te rijden dus je moet telkens voor je tegenligger naar de zijkant van de weg (open plekken waar niemand staat geparkeerd) of Heel veel snelheid minderen om langzaam te passen zonder dat je iets raakt en dan ook nog eens brede bussen en fietsers zonder eigen fietspad dus gewoon tussen de auto's door. Gelukkig toch na veel lessen de 2de keer geslaagd. Scheelt gelukkig wel dat ik nooit in NL lessen heb gehad dus was wel direct gewend aan andere kant van de weg rijdenHad bij het examen maar 1 minor fault (van 15 die toegestaan waren). De examinator zei op het eind: als je belooft niet naast me te parken bij de supermarkt ben je geslaagd
Aangezien het inparkeren wat matig ging.
Overigens rij je hier tijdens je rijles NIET op de snelweg (niet toegestaan). Dat mag je dus na je examen zelf gaan proberenVreemde regel...
Weet iemand trouwens of auto-verhuur bedrijven wagens uitlenen aan mensen die rijbewijs pas net gehaald hebben in NL? Of is het nog steeds zo dat je 1 jaar moet wachten?
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:38 schreef Swomp het volgende:
Ik ben geslaagd![]()
En hoe, sjongejonge...
Ik faalde wel een keer de bocht, nam hem te scherp terwijl er een auto links van me in de dode hoek zat. Ik dacht serieus, ok nu ben ik gezakt.
Verder nog 2 puntjes kwa doorijden, bij een voorangsweg oversteken, had ik eerder kunnen gaan, maar mijn instructeur zei afteraf dat hij ook gestopt zou zijn.
Hij had me dus kunnen laten zakken, maar over het algemeen reed ik goed zei hij, dus ik ben blij
Dus ik kn nu in het lijstje van 2012
Ik had juist niet door dat het stoplicht op groen stondquote:Op vrijdag 27 januari 2012 20:20 schreef Marrije het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Vandaag om 15.50 had ik mijn praktijkexamen, gezakt. Het begin ging heel soepel, maar bij de snelweg ging het verkeerd. Het was zo giga druk op de a4 dat je met 60 moest invoegen, iedereen kleven ik kwam er moeilijk tussen en opeens stond alles stil en remde ik nietDus dat deed de examinator voor mij. Toen we weer verder konden rijden zag ik niet dat het stoplicht net voor mij op rood was gegaan dus remde de examinator weer voor mij. Daar reed ik, volgens de examinator, als een zonnetje. Kortom, gezakt als een baksteen en faalpunt de snelweg. Leerpuntje en zsm nieuw examen aanvragen.
Ja.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:06 schreef H-D het volgende:
Gefeliciteerd!![]()
En hoe zit dat dan precies? Mag je dan zegmaar rijden met iemand die al langer rbw heeft? Zo zat het toch dacht ik?
Dat is niet helemaal waar. Het is niet de bedoeling dat de coach op wat voor manier dan ook zou ingrijpen, het is meer dat ze feedback geven tijdens het rijden en zeggen: niet zo hard!quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:31 schreef Repeating het volgende:
[..]
Maarja. Dit experiment is er om ons, de 17 jarige, begeleid auto te laten rijden. Dus dat de coach kan ingrijpen als er iets is. Alleen bij mijn vaders auto gaat dit al niet. Die is automaat en heeft alles elektronisch. Dus je kan duwen op die elektronische handrem zo vaak je wilt maar afremmen ga je niet. Eigenlijk zit je dus vaak in precies dezelfde situatie dan wanneer je alleen zou rijden zonder coach..
quote:De coach is een aanspreekpunt voor je en coacht waar nodig. De coach is geen rijinstructeur, hij/zij geeft je geen les en verricht zelf geen bestuurdershandelingen. Voor beginnende bestuurders kan het vanwege minder ervaring, lastig zijn om bepaalde verkeerssituaties in te schatten. De coach is er om je in dit soort situaties te helpen.
quote:De rijinstructeur geeft rijlessen, het is niet de bedoeling dat de coach dit gaat doen. Jij hebt je rijbewijs al behaald als je de weg opgaat samen met je coach. De coach heeft geen extra gas- of rempedaal. Hij kan dus niet met je 'meerijden' zoals een rijinstructeur dat wel kan.
Als je wilt, mag je wel een rijinstructeur als coach opgeven. Die hoeft dan niet minimaal 27 jaar te zijn en het is ook niet nodig dat de rijinstructeur minstens vijf jaar het B-rijbewijs heeft.
Bij mij was het echt nodig om het bij te houden. Als ik er een paar weken tussen had zitten, dan moest ik er echt weer inkomen en dan merkte ik dat het wel een kwartier of langer duurde voordat ik in de les zat. Zonde van de tijd, toch?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:29 schreef Bendkorn het volgende:
Ik heb nu een stuk of 20 lessen gehad (aan het begin steeds 1 uur maar nu 1,5) en het gaat op zich wel oké. Ik was vanaf begin af al goed bezig zei m'n instructeur maar nu zegt hij dat ie geen vooruitgang meer ziet. Ik let de laatste tijd vooral op bij het kijken en het handelen gaat ook prima. Ik had een paar weken geleden wel een terugval, want ik was er met mijn hoofd gewoon niet bij.
Ook heb ik vaak moeite met het vinden van motivatie voor het rijden, ik denk dat daardoor ook de kwaliteit van mijn rijgedrag achteruit gaat. Heeft iemand hier nog tips voor? Ik moet aan m'n theorie ook nog beginnen
Ik probeer zo regelmatig mogelijk te lessen maar door mijn studie zit er soms een week of twee tussen. Maakt dit veel verschil (naar jullie eigen ervaringen?)
Ik heb nu 10 lessen gehad en ook ik merk dat ik behoorlijk stil sta nu. Ik had tussentijds wel twee weken niet gereden vanwege omstandigheden, ik merkte daarna wel dat het de eerste les daaropvolgend gelijk ruk ging. En met ruk bedoel ik dan ook echt... Je zou me vierkant uitlachenquote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:29 schreef Bendkorn het volgende:
Ik heb nu een stuk of 20 lessen gehad (aan het begin steeds 1 uur maar nu 1,5) en het gaat op zich wel oké. Ik was vanaf begin af al goed bezig zei m'n instructeur maar nu zegt hij dat ie geen vooruitgang meer ziet. Ik let de laatste tijd vooral op bij het kijken en het handelen gaat ook prima. Ik had een paar weken geleden wel een terugval, want ik was er met mijn hoofd gewoon niet bij.
Ook heb ik vaak moeite met het vinden van motivatie voor het rijden, ik denk dat daardoor ook de kwaliteit van mijn rijgedrag achteruit gaat. Heeft iemand hier nog tips voor? Ik moet aan m'n theorie ook nog beginnen
Ik probeer zo regelmatig mogelijk te lessen maar door mijn studie zit er soms een week of twee tussen. Maakt dit veel verschil (naar jullie eigen ervaringen?)
Ah ok. Thanx voor de uitleg.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:31 schreef Repeating het volgende:
[..]
Ja.
Je haalt je rijbewijs zoals iedereen dit doet. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tijdens de rijlessen, examen, TTT, tussen iemand van 18 en iemand van 16 jaar.
Wanneer je geslaagd bent moet je je moet een begeleiderspas aanvragen bij de RBW. Hierop mogen 5 personen staan die voldoen aan een aantal eisen.
- ouder zijn dan 27 jaar.
- Langer dan 5 jaar het rijbewijs hebben
- Geen ernstig verkeersdelict ondergaan hebben.
Deze persoon mag iedereen zijn die aan bovenstaande verplichtingen voldoet. Zo heb ik mijn vader en moeder er opstaan, maar ook een werknemer van me vader (chaffeur).
Je mag dus alleen rijden wanneer met de coaches die jij op je begeleiderspasje hebt staan. Deze coaches moeten naast je zitten (dus niet op de achterbank) en nuchter zijn.
Maarja. Dit experiment is er om ons, de 17 jarige, begeleid auto te laten rijden. Dus dat de coach kan ingrijpen als er iets is. Alleen bij mijn vaders auto gaat dit al niet. Die is automaat en heeft alles elektronisch. Dus je kan duwen op die elektronische handrem zo vaak je wilt maar afremmen ga je niet. Eigenlijk zit je dus vaak in precies dezelfde situatie dan wanneer je alleen zou rijden zonder coach..
True story. Dan toch maar z.s.m. aan m'n theorie gaan. Maar mijn broertje is ook nog niet begonnen met zijn theorie (hij heeft al 29 lessen gehad van de 30), bij hem gaat het rijden stukken beter. Mijn instructeur behandelt wel wat theorie in de auto ook en mijn logische niveau is best hoog waardoor ik veel van zijn vragen ook wel correct weet te beantwoorden.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:57 schreef msnk het volgende:
[..]
Ik heb nu 10 lessen gehad en ook ik merk dat ik behoorlijk stil sta nu. Ik had tussentijds wel twee weken niet gereden vanwege omstandigheden, ik merkte daarna wel dat het de eerste les daaropvolgend gelijk ruk ging. En met ruk bedoel ik dan ook echt... Je zou me vierkant uitlachen![]()
Verder merk ik ook dat minder dan 2 uur per week gewoon niet genoeg is voor mij. Het liefst doe ik meer, maar zonder theorie heeft dat niet veel nut merk ik nu ook.
Mijn instructeur slaat nu ook echt dreigende taal uit. Dat ik mijn theorie nu maar 's eindelijk moet gaan halenDus dat gaan we de komende paar weken maar 's regelen dan.
Hoe jij tot 20 lessen zonder theorie bent gekomen vind ik daarom wel héél erg opvallendGeen wonder dat je dan stilstaat!
Voor de zekerheid: Je haalt je theorie niet met logisch denken.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 15:11 schreef Bendkorn het volgende:
[..]
True story. Dan toch maar z.s.m. aan m'n theorie gaan. Maar mijn broertje is ook nog niet begonnen met zijn theorie (hij heeft al 29 lessen gehad van de 30), bij hem gaat het rijden stukken beter. Mijn instructeur behandelt wel wat theorie in de auto ook en mijn logische niveau is best hoog waardoor ik veel van zijn vragen ook wel correct weet te beantwoorden.
Dat stilstaan zal wel een combinatie zijn van te weinig lessen en geen theorie doenIk ga hier z.s.m. mee aan de slag, thanks voor de reacties
Fix je op de weg als je aan het rijden bent...quote:Op zaterdag 28 januari 2012 18:53 schreef XxSwollie het volgende:
Het is na 4 jaar uit met mijn vriend.....
Wanneer ik hem het ergst nodig had, heeft hij me gedumpt, ik lig al de hele dag huilend op bed, en maandag heb ik examen... hoe kan ik nou ooit mijn gedachte op de weg houden, als ik iemand verloren heb.
Je had/hebt hem juist helemaal niet nodig voor je examen, dat moet je namelijk helemaal zelf en alleen doenquote:Op zaterdag 28 januari 2012 18:53 schreef XxSwollie het volgende:
Het is na 4 jaar uit met mijn vriend.....
Wanneer ik hem het ergst nodig had, heeft hij me gedumpt, ik lig al de hele dag huilend op bed, en maandag heb ik examen... hoe kan ik nou ooit mijn gedachte op de weg houden, als ik iemand verloren heb.
Hopelijk gaat het vannacht niet veel sneeuwen, maar ik wens je heel veel succes, en hopelijk halen we het beide!quote:Op zondag 29 januari 2012 13:35 schreef EdNoolk het volgende:
Morgen afrijden, 14:00uur. Gaat sowieso goed komen, had na les 17 mijn TTT gehaald en de afgelopen rijlessen waren zonder grote fouten.
Good luckquote:Op zondag 29 januari 2012 13:37 schreef XxSwollie het volgende:
[..]
Hopelijk gaat het vannacht niet veel sneeuwen, maar ik wens je heel veel succes, en hopelijk halen we het beide!
quote:Op zondag 29 januari 2012 13:35 schreef H-D het volgende:
Succes voor de mensen die morgen gaan afrijden!
Dan gaat het nu vast wel lukken danquote:Op zondag 29 januari 2012 16:49 schreef Shispeed het volgende:
ik heb de 22e weer examen, na inmiddels al 3x gezakt te zijn
ja dat is waar, maar ik zak iedere keer op allerlei kleine dingen die ik zelf als geen probleem ervaarquote:Op zondag 29 januari 2012 16:50 schreef H-D het volgende:
[..]
Dan gaat het nu vast wel lukken danweet je iig prčcies wat je kan verwachten
Zoals?quote:Op zondag 29 januari 2012 17:04 schreef Shispeed het volgende:
[..]
ja dat is waar, maar ik zak iedere keer op allerlei kleine dingen die ik zelf als geen probleem ervaar
Dan zou je zeggen dat je de 4e keer 'normaal' rijdtquote:Op zondag 29 januari 2012 17:09 schreef Shispeed het volgende:
[..]
de eerste keer reed ik te nonchalant, de 2e keer te gespannen, de 3e keer te sportief
ik hoop het, ik rijd al een tijdje zelf rond en heb ook voor mijn werk een paar jaar auto's moeten verplaatsen, en ik rijd ook schakelbrommer en verschillende landbouwmachines dus ik zou wel makkelijk kunnen slagen zou je denken, maar schijnbaar is dat niet zoquote:Op zondag 29 januari 2012 17:14 schreef H-D het volgende:
[..]
Dan zou je zeggen dat je de 4e keer 'normaal' rijdt
Misschien vinden ze je juist daarom snel te assertief overkomen ofzo.quote:Op zondag 29 januari 2012 17:18 schreef Shispeed het volgende:
[..]
ik hoop het, ik rijd al een tijdje zelf rond en heb ook voor mijn werk een paar jaar auto's moeten verplaatsen, en ik rijd ook schakelbrommer en verschillende landbouwmachines dus ik zou wel makkelijk kunnen slagen zou je denken, maar schijnbaar is dat niet zo
Lekker wij, gefeliciteerd!quote:Op maandag 30 januari 2012 16:51 schreef XxSwollie het volgende:
ik ben geslaagd!!!![]()
2 keer de motor uit laten vallen, en ik pakte een bocht van de zenuwen in zijn 2, waar je makkelijk mee in zijn 3 had kunnen nemen... Maar het kijk werk was super zei hij!![]()
De instructeur vertelde dat ik een hele soepele examinator had, want menig anderen hadden me het een keertje over laten doen,ik was zijn laatste kandidaat voor vandaag.
![]()
Super, zoals ik jou zo hoorde vertellen dacht ik wel dat je ging slagenquote:Op maandag 30 januari 2012 16:51 schreef XxSwollie het volgende:
ik ben geslaagd!!!![]()
2 keer de motor uit laten vallen, en ik pakte een bocht van de zenuwen in zijn 2, waar je makkelijk mee in zijn 3 had kunnen nemen... Maar het kijk werk was super zei hij!![]()
De instructeur vertelde dat ik een hele soepele examinator had, want menig anderen hadden me het een keertje over laten doen,ik was zijn laatste kandidaat voor vandaag.
![]()
Congratz!quote:Op maandag 30 januari 2012 16:51 schreef XxSwollie het volgende:
ik ben geslaagd!!!![]()
2 keer de motor uit laten vallen, en ik pakte een bocht van de zenuwen in zijn 2, waar je makkelijk mee in zijn 3 had kunnen nemen... Maar het kijk werk was super zei hij!![]()
De instructeur vertelde dat ik een hele soepele examinator had, want menig anderen hadden me het een keertje over laten doen,ik was zijn laatste kandidaat voor vandaag.
![]()
Ik stelde mij 2 maal verkeerd op 1 maal bij een wegversmalling, en de andere keer snap ik het commentaar van m'n examinator niet. Dit zag ik pas later in, dus helaas niet naar gevraagd wat hij op dat moment van mij verwachte. Ook zat ik te dicht op een vracht auto, dit was meer omdat ik wou inhalen op de snelweg, wou dus 120 gaan rijden i.p.v. 90. Maar toen ik de linker baan op ging, zij m'n examinator dat we de afslag moesten hebben dus moest ik hem er wel tussen drukken. Vervolgens heeft hij er wat van gezegd dat ik er te dicht op zat, en heb ik mijn gas los gelaten. Maar dit heeft hij niet gemerkt..quote:
quote:Op maandag 30 januari 2012 16:51 schreef XxSwollie het volgende:
ik ben geslaagd!!!![]()
2 keer de motor uit laten vallen, en ik pakte een bocht van de zenuwen in zijn 2, waar je makkelijk mee in zijn 3 had kunnen nemen... Maar het kijk werk was super zei hij!![]()
De instructeur vertelde dat ik een hele soepele examinator had, want menig anderen hadden me het een keertje over laten doen,ik was zijn laatste kandidaat voor vandaag.
![]()
Denk niet dat dat echt helpt...doorgaans laten ze je niet zakken omdat ze nou eenmaal graag willen dat jij 4x examen doet oid.quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:52 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Ik moet de 14e opnieuw op voor rijexamen, zodalijk nog even een lesje, nadat ik erg genaaid was bij mijn eerste examen, ga ik wel met een slechte stemming het examen in, maarja. Ik ga gewoon subtiel laten weten dat als ik weer zak, dat ik er voorlopig mee stop. Dan weten ze dat er zo niets bij mij te halen valt.
Ook laat ik weten aan mijn rijinstructeur dat als ik weer zak, dat ik een nieuwe rijschool zoek, aangezien ik vind dat een gemiddelde rijschool mij in maximaal 2x moet laten slagen, zij moeten mij genoeg kunnen leren om dat in een fatsoenlijk aantal pogingen te halen.
Heb je dan zelf het idee dat je het nog niet goed genoeg beheerst? Zo ja, waarom zeg je daar niks van tegen je examinator??quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:52 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Ook laat ik weten aan mijn rijinstructeur dat als ik weer zak, dat ik een nieuwe rijschool zoek, aangezien ik vind dat een gemiddelde rijschool mij in maximaal 2x moet laten slagen, zij moeten mij genoeg kunnen leren om dat in een fatsoenlijk aantal pogingen te halen.
Hangt natuurlijk ook af van jou, hoe snel jij dingen oppakt.quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:52 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Ik moet de 14e opnieuw op voor rijexamen, zodalijk nog even een lesje, nadat ik erg genaaid was bij mijn eerste examen, ga ik wel met een slechte stemming het examen in, maarja. Ik ga gewoon subtiel laten weten dat als ik weer zak, dat ik er voorlopig mee stop. Dan weten ze dat er zo niets bij mij te halen valt.
Ook laat ik weten aan mijn rijinstructeur dat als ik weer zak, dat ik een nieuwe rijschool zoek, aangezien ik vind dat een gemiddelde rijschool mij in maximaal 2x moet laten slagen, zij moeten mij genoeg kunnen leren om dat in een fatsoenlijk aantal pogingen te halen.
Mjah dat zou ik begrijpen, maar ik kan me het zelf helemaal niet meer herinneren, ik zou echt wel merken als ik te snel ergens op af zou komen =\quote:Op donderdag 2 februari 2012 14:08 schreef Marrije het volgende:
Misschien zat de examinator daardoor erg ongemakkelijk naast jou, dat ie net niet hoefde in te grijpen een paar keer omdat je dan net op tijd stopte, misschien vinden ze dat je dat beter moet inschatten voor ze jou een rijbewijs meegeven.
Want jij weet natuurlijk beter of je goed rijdt dan de examinator. Als ze je laten zakken is dat puur en alleen om je te pesten. En natuurlijk is het onredelijk om meer dan 2 keer af te rijden, het idee alleen al! Ik zou inderdaad stoppen, want daar zullen zij echt mee zittenquote:Op donderdag 2 februari 2012 13:36 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Nee ik vind juist dat ik super rijd, bij mijn eerste examen had ik echt het idee dat ik fantastisch reed, een klein foutje, dat ik links op de weg voor sorteerde aangezien het een heel klein krap straatje was dus ik dacht dat het eenrichtingsweg was, dat was dus niet zo, maar dat werd niet eens meer op gebracht bij het gesprek nadien, het enige argument was dat mijn naderingssnelheid te hoog was voor een rotonde als ik op wachtende auto's af kwam rijden. Heb geen enkele ingreep gehad ofzo, dit was gewoon de enige reden waarom ik zakte. Sloeg echt nergens op.
Denk meer dat het de algehele indruk van je rit was dat je deed zakken. En die fout een illustratie was van die indruk die de examinator kreeg.quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:36 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Nee ik vind juist dat ik super rijd, bij mijn eerste examen had ik echt het idee dat ik fantastisch reed, een klein foutje, dat ik links op de weg voor sorteerde aangezien het een heel klein krap straatje was dus ik dacht dat het eenrichtingsweg was, dat was dus niet zo, maar dat werd niet eens meer op gebracht bij het gesprek nadien, het enige argument was dat mijn naderingssnelheid te hoog was voor een rotonde als ik op wachtende auto's af kwam rijden. Heb geen enkele ingreep gehad ofzo, dit was gewoon de enige reden waarom ik zakte. Sloeg echt nergens op.
Altijd lachen, lessers die vinden dat ze geweldig rijdenquote:Op donderdag 2 februari 2012 13:36 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Nee ik vind juist dat ik super rijd
Gelukkig maar dat er mensen zijn die dit kunnen zien vanuit hun stoel voor de pc. Wat is niets kunnen? Natuurlijk kun je wel rijden, maar ik heb pas echt beter leren rijden nadat ik zelf kon gaan rijden zonder instructeur naast me, dat moet ik wel toegeven.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 03:39 schreef D0808 het volgende:
[..]
Altijd lachen, lessers die vinden dat ze geweldig rijden. Man, je kan nog niets, zelfs niet als je net je rijbewijs hebt gehaald.
quote:Op zaterdag 4 februari 2012 12:31 schreef Mwanatabu het volgende:
Nog een lullig verhaaltje horen? Sinds oktober mijn rijbewijs, gisteren voor het eerst sinds het lessen weer in sneeuw gereden. Ik net uitparkeren bij het winkelcentrum, extra voorzichtig want er staat een oudere man met winkelkarretje schuin achter me.
Op het moment dat ik eruit denk te zijn, duikt de eigenaar van de auto naast me op. Dat is dus toeschouwer nummer twee en allebei (uiteraard) op een plek waarop ik rekening moet houden met ze met uitparkeren want ik moet nu extra voorzichtig doen omdat ik bang ben dat de banden ineens grip krijgen en de auto voor- of achteruit schiet en iemand raak. En ja hoor, ik doe alles te snel en verkeerd, auto slaat af en komt vast te zitten in dat geultje net achter de parkeerplek. Kan niet voor of achteruit.
Inmiddels staan er vier mannen te kijken hoe ik -blonde tuthola in afgeragde Daihatsu- beurtelings voor en achteruit probeer te komen en uiteindelijk de handel stilzet. Ik gebaar naar mannetje met karretje dat hij er maar langs moet proberen te lopen omdat het ff niet lukt zo. Maar nee, natuurlijk niet! Er is een doos in nood, dus er gaan nu -inmiddels 5- mannen helpen.
Deur aan de rechterkant gaat open. Karretjesman zegt "Je moet hem in zijn 2 zetten en dan heeeel langzaam op laten komen!" Ik laat me niet kennen, steek mijn duim op en bedank vriendelijk. Auto weer aan, in zijn 2 en inderdaad krijg ik het kreng weer vooruit op de parkeerplaats. Nu poging twee. Weer in zijn achteruit, langzaam langzaam maar gestaag gaat ie. Aan de voorkant staan inmiddels 3 mannen te duwen. Ik ben er bijna uit. Op dat moment besluit een andere doos dat als er 5 mannen bezig zijn met een auto die blijkbaar vaststaat, dat een heel goed moment is om er achterlangs te lopen. Ik rem. Auto weer vast in geul.
Deur aan de linkerkant gaat open. Eigenaar auto naast me zegt "Nu sta je weer op hetzelfde punt! Je zit vast!". Nu duwen er 4 mannen mee. Man nummer 1 met het winkelkarretje staat inmiddels weer strategisch opgesteld op de plek waar ik moet indraaien. Ik rem.
Deur aan de rechterkant gaat open. Karremans. "Je zit vast!" Deur aan linkerkant gaat open. "Je zit weer vast!"
Enfin, ik ben er uiteindelijk uit geduwd en weggekomen, maar het enige wat ontbrak is het Benny Hill-muziekje
Wegschieten in zijn 2?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 14:11 schreef Balsam het volgende:
Met dit soort weer is het inderdaad het verstandigst om je auto in de 2 te zetten en voorzichtig weg te rijden op de koppeling. Niet te snel want voordat je het weet heb je wel voldoende grip en schiet je weg.
Daar heeft de motor toch niet genoeg kracht voor? Dan slaat hij eerder af dan dat die wegschiet.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 14:20 schreef Balsam het volgende:
ja als je voldoende grip hebt wel ja je handelingen zijn sneller in iedergeval dan in zijn 1
Ja klopt. Scheelt veel met dit weer. Heb je veel meer grip.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 13:38 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Dat verhaal van in z'n twee zetten heb ik trouwens vaker gehoord (en ook dat 't werkte).
Dat heb ik ook heel lang gehad, pas sinds kort dat ik niet meer zenuwachtig ben voor mn rijles. Ik voel me ook wel een stuk zekerder nadat ik laatst gezakt benquote:Op maandag 6 februari 2012 16:34 schreef Prequel het volgende:
Zo rijles en ik ben superzenuwachtig.. slaat gewoon nergens op..
Ik ben bij een kleinere rijschool gegaan (een auto, een instructeur) vond dit zelf erg prettig, oa geen wisselende instructeurs.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 01:06 schreef das_phantom het volgende:
Ga ook maar weer rijden. Ben er een tijd uit geweest ivm verhuizing naar Haarlem. Nu heb ik echt zo'n tien rijscholen aangeschreven die mij allemaal wel aantrekkelijk overkomen, maar een keuze maken wordt nog echt lastig. Geen idee waar ik op moet letten (afgezien van de prijzen en slagingspercentage, ook al is dat laatste ook niet altijd een indicatie voor kwaliteit).
Lastig!
Hmm.. ervaringen van anderen, vaste/wisselende instructeurs/rokende instructeur? inderdaad.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 01:06 schreef das_phantom het volgende:
Ga ook maar weer rijden. Ben er een tijd uit geweest ivm verhuizing naar Haarlem. Nu heb ik echt zo'n tien rijscholen aangeschreven die mij allemaal wel aantrekkelijk overkomen, maar een keuze maken wordt nog echt lastig. Geen idee waar ik op moet letten (afgezien van de prijzen en slagingspercentage, ook al is dat laatste ook niet altijd een indicatie voor kwaliteit).
Lastig!
gemiddeld misschien wel, voor mij niet. Ik had naast dat ook nog wat proefexamens via internet nodig. Daar werden toch net ff weer andere dingen duidelijk.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:44 schreef Thermo16 het volgende:
Morgen theorie-examen. Heb een anwb-boek geleerd en alle oefenexamens van de anwb theorie-examencd-rom gemaakt. Bij 5 van de 9 geslaagd, waarvan de laatste 3x allemaal. Is dit normaal gesproken voldoende om te slagen?
Bij een diesel is de 1 een aparte versnelling die waarin je kan terugschakelen tijdens het rijden. Bij een benzine is de 1 niet echt een aparte versnelling maar meer een 'opstart' versnelling. Dus wanneer je van 0 moet optrekken.quote:Op donderdag 9 februari 2012 16:35 schreef EdNoolk het volgende:
Heb nu een week mijn rijbewijs. Eerste dag gelijk beide auto's hier thuis geprobeerd, rest van de week niet gereden vanwege sneeuw/gladheid.
Ik heb gelest en ben afgereden in een diesel. Er is mij geleerd dat als ik ergens zacht aan kom rijden (bijvoorbeeld bij het parkeren, of bij een onoverzichtelijke kruising waar je stapvoets aan komt) ik de auto in z'n 1 moet zetten. Mijn ouders (rijden benzine) zeggen juist dat hij pas in z'n 1 mag als je helemaal stil staat.
Wat is het nou? Of maakt het niet zo veel uit?
Rijden zelf ging trouwens kloten, trok heel langzaam weg omdat ik bang was dat hij af zou slaan dat gebeurde namelijk twee keer in een half uur tijd. Eerst dus weer aan de auto wennen en dan lekker rijden.
Mooi weer, kom maar door!
Kijk, dit is duidelijk. Voortaan dus gewoon parkeren enzo in zijn twee tot ik stil sta. Zal vanavond eens proberen wat meer gas te geven, even flink oefenen. Dankquote:Op donderdag 9 februari 2012 16:58 schreef Repeating het volgende:
[..]
Bij een diesel is de 1 een aparte versnelling die waarin je kan terugschakelen tijdens het rijden. Bij een benzine is de 1 niet echt een aparte versnelling maar meer een 'opstart' versnelling. Dus wanneer je van 0 moet optrekken.
Over dat afslaan. Ik heb gemerkt dat je bij een benzine meer gas moet geven. Bij een diesel kan je gewoon redelijk vlot wegtrekken met alleen de koppeling. Met een benzine is dit ondenkbaar.
Dit is mijn visie en mijn ervaring. Weet niet of iemand anders een andere heeft?
Dat is een vrij algemene indruk van mensen die zowel diesel als benzine hebben geredenquote:Op donderdag 9 februari 2012 16:58 schreef Repeating het volgende:
[..]
Bij een diesel is de 1 een aparte versnelling die waarin je kan terugschakelen tijdens het rijden. Bij een benzine is de 1 niet echt een aparte versnelling maar meer een 'opstart' versnelling. Dus wanneer je van 0 moet optrekken.
Over dat afslaan. Ik heb gemerkt dat je bij een benzine meer gas moet geven. Bij een diesel kan je gewoon redelijk vlot wegtrekken met alleen de koppeling. Met een benzine is dit ondenkbaar.
Dit is mijn visie en mijn ervaring. Weet niet of iemand anders een andere heeft?
Beul je ff lekker af (sporten), dat helpt echt om stress te verminderen en zorgt dat je lichamelijk moe bent en dus in ieder geval een beetje slaapt. Oh ja, en visualiseren dat je een uit de kluiten gewassen botsautootje rijdt, dat helpt bij mij altijdquote:Op donderdag 9 februari 2012 17:25 schreef Tante-Leen het volgende:
Morgen examen!! Vorige keer was ik onverwacht ineens enorm zenuwachtig.. Als iemand nog tips heeft, ze zijn welkom..![]()
En?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 09:30 schreef Warsaw het volgende:
Nog een uurtje, godverdomme zenuwachtig
Ik breng je welquote:Op vrijdag 10 februari 2012 15:48 schreef Tante-Leen het volgende:
Weer gezakt.. Ik wilde inhalen terwijl ik zelf bijna werd ingehaald. Ik voel me zo'n faalhaas.![]()
Nu heb ik én geen geld én geen rijbewijs. Balen!
Het ging redelijk, ik vond het al stukken beter gaan dan de laatste keer. Maar er waren telkens van die kleine dingen die net even anders gingen dan met de lessen. Ik moest een omkeer opdracht doen op een industrieterrein & toen wist ik niet of ik wel of niet op een bedrijventerrein mocht rijden etc.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 16:24 schreef Marrije het volgende:
Tante leen, ach wat jammer. Kan me jouw gevoel goed voorstellen. Maar was dat het enige of ging het over all niet zo lekker? Waar heb je afgereden?
quote:Op vrijdag 10 februari 2012 17:02 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik breng je wel
Ik weet het, kut grap![]()
jammer zeg, was je vergeten te kijken of had je wel gekeken maar niet gezien dat je bijna werd ingehaald. Of wel gezien maar dacht je dat het wel kon?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 19:12 schreef Tante-Leen het volgende:
[..]
Het ging redelijk, ik vond het al stukken beter gaan dan de laatste keer. Maar er waren telkens van die kleine dingen die net even anders gingen dan met de lessen. Ik moest een omkeer opdracht doen op een industrieterrein & toen wist ik niet of ik wel of niet op een bedrijventerrein mocht rijden etc.
Ook was ik een keer in de war met het wisselen van rijstrook, maar dat had ik opzich wel goed opgelost.
De examinator zei dat hij al die foutjes wel had vergeven, maar dat hij me door die inhaalactie niet kon laten slagen.
[..]Zou handig zijn, ik heb het wel gehad met m'n fietsje!
Dat is extra zuur. Bij twijfel moet je het sowieso nooit doen. Vooral niet op examen..quote:Op vrijdag 10 februari 2012 20:14 schreef Tante-Leen het volgende:
Ik wist eigenlijk wel dat het niet kon, maar ik dacht met mijn stomme kop dat ik toch moest inhalen. Dus denk dat nooit! Haha.
Aaaah wat jammer. Lees hierboven dat het alleen daarom hing...zondezonde maar je kunt het dus wel.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 15:48 schreef Tante-Leen het volgende:
Weer gezakt.. Ik wilde inhalen terwijl ik zelf bijna werd ingehaald. Ik voel me zo'n faalhaas.![]()
Nu heb ik én geen geld én geen rijbewijs. Balen!
Omg zo'n Fünfer is zo vet. Welk type is het? MY?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:14 schreef Repeating het volgende:
Ik heb momenteel al enkele keren mijn vader en moeder mogen vervoeren. (ja 17 jaar). Moest vooral wennen aan de grote en het vermogen van de auto. 306 PK wilt nogal. En zo'n 5 serie is breed. Ook heb ik gelijk ondervonden dat je dus écht niet meer rijdt zoals het CBR dit van je verwacht. Het kijkproces bij richting aangeven is toch wel het meest onnozele wat er is, en waar ik dus ook gelijk mee ben gestopt. Met de rest van het kijken heb ik niet zo veel moeite...
Volgende week zaterdag naar Ahoy rijden vanaf Midden-Limburg. Kijken of dit zonder al te veel slag of stoot gaat.
Weet niet wat MY betekend. Deze:quote:Op zaterdag 11 februari 2012 00:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Omg zo'n Fünfer is zo vet. Welk type is het? MY?
Oh srry..ModelYearquote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:08 schreef Repeating het volgende:
[..]
Weet niet wat MY betekend. Deze:
[ afbeelding ]
Alleen vreselijk lastig met bijzondere manoeuvres.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:21 schreef H-D het volgende:
[..]
Oh srry..ModelYearMaar je pic was ook goed
Errug mooie auto![]()
Went wel toch? En je hebt park assist en allesquote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:24 schreef Repeating het volgende:
[..]
Alleen vreselijk lastig met bijzondere manoeuvres.
Heb je vast binnen paar keer door en ben je het helemaal gewendquote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:28 schreef Swomp het volgende:
Ik heb 2 weken geleden mijn rijbewijs dus gehaald, en ik heb dus lessen gehad in een diesel.
Vandaag dus mijn eerste rondje gemaakt met de auto (benzine) van mijn ouders.
Wat een verschil zeg![]()
Ik wou weg rijden, BAM! afgeslagen![]()
Achteruit rijden ging ook niet echt soepel, klonk als een oude oma zat te rijden...
De pedalen reageren ook veel anders heb ik het idee, ze bieden als het ware minder weerstand.
Dit wordt volgens mij nog flink wat oefenen met die oudere bak.
Zal wel wennen idd. Na gelest te hebben in zo'n kleine Punto lijkt het of die BMW een draaicirkel van een vrachtwagen heeft...quote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:28 schreef H-D het volgende:
[..]
Went wel toch? En je hebt park assist en allesdus wat wil je nog meer
Haha volgens mij heeft iedereen dat in het begin wel. De auto maar flink vaak meenemen, haha dan leer je het vanzelf!quote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:28 schreef Swomp het volgende:
Ik heb 2 weken geleden mijn rijbewijs dus gehaald, en ik heb dus lessen gehad in een diesel.
Vandaag dus mijn eerste rondje gemaakt met de auto (benzine) van mijn ouders.
Wat een verschil zeg![]()
Ik wou weg rijden, BAM! afgeslagen![]()
Achteruit rijden ging ook niet echt soepel, klonk als een oude oma zat te rijden...
De pedalen reageren ook veel anders heb ik het idee, ze bieden als het ware minder weerstand.
Dit wordt volgens mij nog flink wat oefenen met die oudere bak.
Haha dat kan ik me voorstellen iddquote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:32 schreef Repeating het volgende:
[..]
Zal wel wennen idd. Na gelest te hebben in zo'n kleine Punto lijkt het of die BMW een draaicirkel van een vrachtwagen heeft...
Ford Fiesta celebrationquote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:29 schreef H-D het volgende:
[..]
Heb je vast binnen paar keer door en ben je het helemaal gewendwatvoor auto rij je nu dan in?
quote:Op vrijdag 10 februari 2012 19:12 schreef Tante-Leen het volgende:
[..]
Het ging redelijk, ik vond het al stukken beter gaan dan de laatste keer. Maar er waren telkens van die kleine dingen die net even anders gingen dan met de lessen. Ik moest een omkeer opdracht doen op een industrieterrein & toen wist ik niet of ik wel of niet op een bedrijventerrein mocht rijden etc.
Ook was ik een keer in de war met het wisselen van rijstrook, maar dat had ik opzich wel goed opgelost.
De examinator zei dat hij al die foutjes wel had vergeven, maar dat hij me door die inhaalactie niet kon laten slagen.
[..]Zou handig zijn, ik heb het wel gehad met m'n fietsje!
Rijdt het niet fijn dan tov die VW, hij is iig vrij handzaamquote:Op zaterdag 11 februari 2012 18:43 schreef Swomp het volgende:
[..]
Ford Fiesta celebration[ afbeelding ]
Maar het is idd gewoon een kwestie van wennen, alleen reed die VW toch wel heel fijn naar mijn gevoel
Heb je ook bij ANWB rijles ofniet?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:48 schreef princess-a het volgende:
Ook maar even meeposten hierInmiddels 3 rijlessen gehad, probeer zo vaak het lukt 2 keer per week te gaan rijden. Vandaag een theorieboek bij de ANWB gekocht en de cd met oefenexamens valt deze week in mn brievenbus. Heb zin om te knallen en het snel te gaan halen
Hoe ver is iedereen hier?
Succes alvastquote:Op zondag 12 februari 2012 15:56 schreef Snuf. het volgende:
Hee, ik meld me ook maar eens
Zit zelf nu al op 19 lessen van 90 minuten en komende vrijdag theorie examenWil het echt halen want dan kan ik binnen afzienbare tijd examen gaan doen!
Het is geen auto waar ik niet mee om kan gaan, maar die VW was gewoon wat fijner. En dan heb ik het dus over dat omgaan met die pedalen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:59 schreef H-D het volgende:
[..]
Rijdt het niet fijn dan tov die VW, hij is iig vrij handzaam? Sowieso is benzine gewoon anders
Hoezo?:P als je maar voor je examen bentquote:Op zondag 12 februari 2012 17:01 schreef Snuf. het volgende:
[..]
Dankjewel! Ben een beetje laat met theorie
Meen je niet! Dat is kut man.. Omdat het glad is ofzo?quote:Op maandag 13 februari 2012 11:10 schreef blaffende_visjes het volgende:
Verdomme, eindelijk niet zenuwachtig, vroeg op. Wordt het toch nog afgelast!
Mja, de examens die plaatsvonden in de week voor ik examen had, waren ook afgelast. Ik was een van de eersten die examen mocht doen in 2011quote:Op maandag 13 februari 2012 16:14 schreef Barbapapamama het volgende:
Zo lullig als ze het aflassen.
Had ik ook vorige week maandag, nu moet ik weer een maand wachten.
Pauperorganisatie
Same here, gisterenavond begonnen met leren. Ik moest wel even gniffelen om die lui die het vervolgens al voor de 3e keer oid moesten doen. Maar dat kan gebeuren.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:23 schreef omelette het volgende:
Vandaag in één keer m'n theorie gehaald
Herkenbaar ditquote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:03 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Same here, gisterenavond begonnen met leren. Ik moest wel even gniffelen om die lui die het vervolgens al voor de 3e keer oid moesten doen. Maar dat kan gebeuren.
Ik had wel 2 vragen die ik niet helemaal zeker wist waarna ik stiekem een conclusie heb getrokken vanuit met welke arm mensen het knopje aandrukte. (links ja / recht nee of andersom) En dan kijken welke het meeste werd gedrukt.
Was ik veel te schuw voorquote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:03 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Same here, gisterenavond begonnen met leren. Ik moest wel even gniffelen om die lui die het vervolgens al voor de 3e keer oid moesten doen. Maar dat kan gebeuren.
Ik had wel 2 vragen die ik niet helemaal zeker wist waarna ik stiekem een conclusie heb getrokken vanuit met welke arm mensen het knopje aandrukte. (links ja / recht nee of andersom) En dan kijken welke het meeste werd gedrukt.
Theorieboekje heb ik op me standbedje in Gran Canaria doorgelezenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:14 schreef waaromniet1988 het volgende:
Hoelang hebben jullie dan geleerd voor de theorie?
Wees alsjeblieft eerlijk
Good Luckquote:Op woensdag 15 februari 2012 00:59 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Over 9u en 45 mins zit ik met de examinator naast me in de auto, nu snel slaapje doen, ga wel vragen of Skyradio aan mag morgen
Thanks, halfuurtje totdat ik wordt opgehaald, zenuwen zijn minder omdat ik weet wat mij te wachten staat, alleen zie ik op tegen parkeren, maarja.quote:
Je hebt een 'strafwachttijd' van twee weken, dus meteen aanvragen dan maar weer.quote:Op woensdag 15 februari 2012 12:03 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Kut CBR, dit is echt geld in een bodemloze put. ALS ik nog een nieuw examen ga doen, dan ga ik echt geen lessen meer nemen, en meteen een nieuw examen.
Slecht gedrag bij kruispunten, liet iemand voorgaan die geen voorrang had, blokkeerde een andere auto die veel te laat aangaf dat hij naar links ging (vond ik dus eigenlijk niet echt mijn schuld maarja). En dingen die ik zei vond hij niet zo goed.quote:Op woensdag 15 februari 2012 12:51 schreef Marrije het volgende:
[..]
Je hebt een 'strafwachttijd' van twee weken, dus meteen aanvragen dan maar weer.
Waar ben je op gezakt?
Nope,quote:Op woensdag 15 februari 2012 17:43 schreef Prequel het volgende:
Ouch.. balen![]()
Zijn jullie instructeurs trouwens meegegaan met t examen?
Ik moet nog afrijden (hopelijk binnenkort..)quote:
Of gewoon relaxed zelf meepraten....quote:Op woensdag 15 februari 2012 17:56 schreef Prequel het volgende:
[..]
Ik moet nog afrijden (hopelijk binnenkort..)![]()
Lijkt me wel fijn als ie mee gaat, laat die twee dan maar lekker babbelen en dat ik ze dan relaxed rond rijd.
Ja niet dus, ik raak dan helemaal afgeleid. Ga ik leuk lopen vertellen en als ik dan een beetje doordraaf let ik ondertussen niet genoeg op..quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:30 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Of gewoon relaxed zelf meepraten....
Lijkt inderdaad alsof 'ie gewoon een reden zoekt om je te laten zakken. Zei je instructeur niks tegen de examinator, lijkt mij dat als ie het niet met em eens was er wel 'tegen in' zou gaan..?quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:50 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Bij mij is ie wel meegegaan.
Wat mij echt nog het meest boos maakt is het feit dat ik eigenlijk na 10 mins al was gezakt en dan alsnog 30 minuten ben doorgereden, help mij dan meteen uit m'n droom.
En wat mij nog bozer maakte is dat ik invoegde op de autoweg, en een andere auto op de rechter strook aardig naar links ging voor mij, dus ik zei in mezelf 'goh wat vriendelijk', waarop de examinator bij het eindgesprek opeens begon over dat wat ik zei dat het aardig was niet goed was, omdat hij mij voor liet gaan, ik de regie uit handen gaf en 'wat had je gedaan als die niet opzij ging', 'nou dan ging ik gas terugdoen en meteen na hem erachter'.
Zegt ie 'ja je moet van te voren al weten hoe je ertussen gaat, waarop ik zei 'hoe moet ik dat in hemelsnaam weten, of iemand links gaat rijden of rechts gaat rijden, dat kun je niet zien, je moet gewoon goed kijken en netjes zonder mensen te hinderen invoegen'.
Sloeg echt helemaal nergens op.
Die invoeging ging ook gewoon prima, was niets aan de hand, alleen maar omdat ik zei 'goh wat aardig' begon hij zo te zeiken. Ook stond er in het emailtje dat invoegen onvoldoende was, allemaal dus omdat ik zei dat het sympathiek was dat ik mocht invoegen van de andere bestuurder.
Heb de examinator ook echt laten merken wat ik van zijn mening vond, en nergens op vond slaan, en ongegrond was omdat zoals het voorbeeld hierboven, nergens op sloeg aangezien er niets aan de hand was, dus waarom dan klagen?
Of misschien nog harder zodat je evt. voor de andere auto had kunnen invoegen. Mits dat nog kon qua lengte van de strook natuurlijk.quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:42 schreef Nagelschaartje het volgende:
Examinator heeft wel een punt.
Jij had al minder hard moeten gaan toen je de invoegstrook opging, want je had ervanuit moeten gaan dat hij rechts zou blijven en jij hem niet mag hinderen.
Ik had toevallig hetzelfde in mijn examen. Een auto die naar links ging waardoor ik kon invoegen. Ik heb niks gezegd, maar ik denk dat mijn gezicht boekdelen sprak, want ik dacht alleen maar "kut, inschattingsfout, als hij rechts was gebleven had ik er niet netjes op gekund."
Dit was aan het begin van mijn examen. De examinator heeft me daarna verder laten rijden en dit ging prima. Toen hij dus zag dat ik het verder wel goed kon heeft hij me nog een keer op de snelweg laten invoegen. Ditmaal ging het keurig. Zo ben ik uiteindelijk geslaagd.
(hij had me dus ook 10 minuten laten rijden en uit de droom kunnen helpen, maar heeft me verder laten rijden zodat ik mijn fout nog kon goedmaken)
Ik ben het er mee eens dat je geluk of pech met een examinator kan hebben en dat een zekere mate van subjectiviteit altijd zal meespelen, maar ik geloof er niet in dat een examinator iets zoekt om je te laten zakken. Beter dan klagen over je examinator kan je deze ervaringen meenemen om een volgende keer wel te slagen.
Je hebt gelijk. Is misschien nog aantrekkelijker, omdat je dan minder kans loopt het eventuele verkeer achter je op de invoegstrook te hinderen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 21:03 schreef H-D het volgende:
[..]
Of misschien nog harder zodat je evt. voor de andere auto had kunnen invoegen. Mits dat nog kon qua lengte van de strook natuurlijk.
Ja ook dat. En het komt lekker vlot en zelfverzekerd overquote:Op woensdag 15 februari 2012 21:18 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Is misschien nog aantrekkelijker, omdat je dan minder kans loopt het eventuele verkeer achter je op de invoegstrook te hinderen.
Precies, net alsof je weet wat je doetquote:Op woensdag 15 februari 2012 21:27 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja ook dat. En het komt lekker vlot en zelfverzekerd over![]()
In zijn 3 de snelweg opquote:Op woensdag 15 februari 2012 21:27 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja ook dat. En het komt lekker vlot en zelfverzekerd over![]()
Ja mja dat moet je ook wel weten eigenlijk dan tochquote:Op woensdag 15 februari 2012 21:43 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Precies, net alsof je weet wat je doet.
Ik weet vooral wat ik doe sinds ik zelfstandig op de weg zit moet ik zeggenquote:Op woensdag 15 februari 2012 22:08 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja mja dat moet je ook wel weten eigenlijk dan toch
Niet zeggen dat iemand anders die jouw fout verhelpt vriendelijk is blijkbaarquote:Op woensdag 15 februari 2012 22:22 schreef EO. het volgende:
Ik heb over circa 3 weken m'n eerste examen. 9 Maart om precies te zijn. Mijn rij-instructeur zegt dat het super gaat en dat als ik 9 maart zak dat ik dan wel iets heel erg fout moet doen. Zijn er nog enige tips waar ik speciaal voor op moet letten tijdens het examen?
Groetjes,
EO.
Jaa oke natuurlijk krijg je dan pas routine enzo, maar invoegen moet je in theorie wel snappen als je examen doet:+quote:Op woensdag 15 februari 2012 22:30 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik weet vooral wat ik doe sinds ik zelfstandig op de weg zit moet ik zeggen
Herkenbaar wel.quote:Op woensdag 15 februari 2012 22:30 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik weet vooral wat ik doe sinds ik zelfstandig op de weg zit moet ik zeggen
O wat gemeen dat hij je nog in spanning liet zittenquote:Op donderdag 16 februari 2012 00:16 schreef Morenoo het volgende:
Nou oke, ondanks al het gedoe hier ben ik dus wel geslaagd!
Kwam aan bij het CBR, kreeg nog tips over dat ik niet teveel moet praten met de examinator.
Naja werd opgeroepen, blablabla eerst ga ik je zeggen links rechts en je gaat ook een deel zelfstandig rijden. Nou ik dus naar de auto lopen, zitten we binnen verwachtte ik een vragenvuur over de lampjes begon die gast over dat de hoofdsteunen goed moeten zitten, thats it!
Nou ik dacht van oke lekker meegenomen.
Nou we gaan op weg, mn hart zat in mn keel! Zelf vergeten mn handrem eraf te halen maar kwam daar na 5 meter wel achter.
Naja best wel rustige examenroute ivm de tijd (14.55), snelweg op, snelweg af, 30km zone in.
Straatje keren, waren alleen geen zijstraatjes dus was echt steken (achteruit vooruit achteruit etc) maar bleef goed keken! Daarna stukje verder achteruit parkeren. Ook in 1 keer gelukt.
Toen met de navigatie terug gereden en nou hij begon heel koel / rustig dus ik nam eigenlyk al aan dat ik gezakt was.
Maar uiteindelijk begon ie van "Nou Moreno, ..... ik vind dat jij wel rijvaardig genoeg bent" zo dat was een last van mijn schouders!
Tot zover mijn verslagje!
Alleen letten op slagingspercentage zou ik niet doen, meestal laten die scholen je lessen tot in de eeuwigheid, om hun percentage hoog te houden.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 01:06 schreef das_phantom het volgende:
Ga ook maar weer rijden. Ben er een tijd uit geweest ivm verhuizing naar Haarlem. Nu heb ik echt zo'n tien rijscholen aangeschreven die mij allemaal wel aantrekkelijk overkomen, maar een keuze maken wordt nog echt lastig. Geen idee waar ik op moet letten (afgezien van de prijzen en slagingspercentage, ook al is dat laatste ook niet altijd een indicatie voor kwaliteit).
Lastig!
Maar je mag niet rechts inhalen op de invoegstrook.... Dat zouden ze helemaal niet kunnen waarderenquote:Op donderdag 16 februari 2012 13:37 schreef Ziviaantje het volgende:
[quote
[..]
Of misschien nog harder zodat je evt. voor de andere auto had kunnen invoegen. Mits dat nog kon qua lengte van de strook natuurlijk.
Klopt wat je zeg, heb wat vragen gestuurd en ga maar een proefles doen kijken of het wat isquote:Op donderdag 16 februari 2012 09:55 schreef Isdezenaamalbezet het volgende:
[..]
Alleen letten op slagingspercentage zou ik niet doen, meestal laten die scholen je lessen tot in de eeuwigheid, om hun percentage hoog te houden.
Welke rijschool? Ik rij bij Snelweg in Haarlemquote:Op donderdag 16 februari 2012 18:14 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Klopt wat je zeg, heb wat vragen gestuurd en ga maar een proefles doen kijken of het wat is. Dus verwacht binnenkort veel geklaag weer van mijn zijde over mijn falen in het verkeer
Ja dat mag volgens mijquote:Op donderdag 16 februari 2012 19:33 schreef Nagelschaartje het volgende:
Iets waar ik nog wel eens discussie over heb: Mag je ook rechts inhalen als je op de uitvoegstrook zit?
Ik meen me te herinneren van wel (want blokmarkering), maar mijn bijrijder dacht van niet.
VVZ ga ik proberen. Ben je tevreden over Snelweg?quote:Op donderdag 16 februari 2012 18:15 schreef JochemP het volgende:
[..]
Welke rijschool? Ik rij bij Snelweg in Haarlem
En daar ook blijft, uiteraard.quote:Op donderdag 16 februari 2012 20:17 schreef Morenoo het volgende:
Dat mag inderdaad, als je rechts van de blokmarkering rijd
Dan heet het geen inhalen, maar passeren denk ikquote:Op donderdag 16 februari 2012 19:33 schreef Nagelschaartje het volgende:
Iets waar ik nog wel eens discussie over heb: Mag je ook rechts inhalen als je op de uitvoegstrook zit?
Ik meen me te herinneren van wel (want blokmarkering), maar mijn bijrijder dacht van niet.
Haha toevallig, ik zit bij Snelweg maar heb de instructeur/directeur van VVZ '(eenmanszaak volgensmij) omdat hij af en toe ook voor Snelweg rijdt. Ik heb hier ergens boven een verhaaltje getypt over mijn ervaringen met die instructeur. Als je al goed kan rijden is het een prima instructeur, laat ik het zo zeggenquote:Op donderdag 16 februari 2012 21:45 schreef das_phantom het volgende:
[..]
VVZ ga ik proberen. Ben je tevreden over Snelweg?
Jeetje, gelezen en ik hoop maar dat het meevalt. Ben nu aan t twijfelen omdat ik niet echt aanleg heb en juist een onzekere rijder benquote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:18 schreef JochemP het volgende:
[..]
Haha toevallig, ik zit bij Snelweg maar heb de instructeur/directeur van VVZ '(eenmanszaak volgensmij) omdat hij af en toe ook voor Snelweg rijdt. Ik heb hier ergens boven een verhaaltje getypt over mijn ervaringen met die instructeur. Als je al goed kan rijden is het een prima instructeur, laat ik het zo zeggen
Ik zit nog bij dezelfde, ik kijk het nog even aan. HUS weet ik niks van, had er zelfs nog nooit van gehoord, totdat ik er eergisteren een autootje van zag rijden in de stadquote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:40 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Jeetje, gelezen en ik hoop maar dat het meevalt. Ben nu aan t twijfelen omdat ik niet echt aanleg heb en juist een onzekere rijder benMisschien toch ook maar bij een andere rijschool een proefles boeken.
Heb je nu trouwens een andere instructeur aangevraagd zoals je eerder heb genoemd?
En: weet jij of klasgenoten iets van rijschool HUS? Lees daar wat gemengde verhalen over.
Gratz!quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:13 schreef Marrije het volgende:
Eindelijk maar toch, vandaag voor de 2e keer afgereden en geslaagd![]()
Het ging als een tierelier!
Zaterdag heb ik het theorieboekje doorgelezen. Zondag 5 oefenexamens gemaakt. Maandag geslaagdquote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:14 schreef waaromniet1988 het volgende:
Hoelang hebben jullie dan geleerd voor de theorie?
Wees alsjeblieft eerlijk
Waar rij je nu in dan?quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:22 schreef Marrije het volgende:
Kan me wel indenken hoe je je gevoeld moet hebben.
Misschien een beetje vergelijkbaar met mij vandaag.
Ik heb vandaag mn rijbewijs opgehaald en het rijden was zķ anders als in de lesauto, het leek wel of ik opnieuw moest leren rijdenParkeren gaat ook heel anders en na 5 keer (of meer?) insteken en weer terug was ik het zat en vond ik het prima dat ie zo'n 40 cm van de kant stond
![]()
En bij een druk parkeerterrein moest ik voordat ik daarop wilde rijden eerst wachten voor een fietser waardoor ik daarna een soort van hellingproef moest doen terwijl achter mij al een auto bijna op mn bumper zat. Ik probeerde een paar keer weg te komen maar het lukte gewoon niet, kon wel jankenUiteindelijk heb ik m uit gezet en op de handrem en heeft mn man het voor me opgelost, ik wist ook gewoon even helemaal niet meer wat ik moest doen
De terugweg wilde ik dan ook niet rijden, maar wel gedaan en dat ging verder wel redelijk. Wel twee keer een geluid waar ik me rot van schrok, maar het schakelen met onze auto voelt anders aan als in de lesauto en ik zat er dus een paar keer flink naast
![]()
Ik moet echt eerst wennen aan deze auto voor ik met mn kinderen de weg op ga.
De handvattentruc?quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:38 schreef Marrije het volgende:
De lesauto had een piepje als je te dicht met je achterkant op een andere auto zat en parkeren deed ik met de handvattentruc. Dat heeft onze auto dus allemaal niet
Oooh dat. Dat deed ik ook toen ik net m'n rijbewijs had. Werkte nooit bij mij als het niet in m'n lesauto wasquote:Op donderdag 23 februari 2012 19:47 schreef Marrije het volgende:
Met fileparkeren, 1 rondje sturen en dan als je onderste handvat (die van de achterdeur) de stoeprand raakt in je spiegel, terugdraaien en je staat perfect.
Hm ja dat kost eventjes tijd dan inderdaad. Maar dan kun je het ook in elke autoquote:Op donderdag 23 februari 2012 20:06 schreef Marrije het volgende:
Ijsdraakje, ja zo doen we dat nu ook maar levert alsnog best wat stress situaties op![]()
HD, ja stoppen met die trucs, dat doe ik ook maar dan is het dus echt weer alsof je opnieuw moet leren rijden (bijzondere verrichtingen dan).
Tis weer ff vallen en opstaan en door de zure appel. In elk geval minder leuk dan ik had gehoopt
Heb je niet een rustige parkeerplaats in de buurt waar je een paar keer kan gaan steken? Ik ben gewoon bij de vakken voor de deur gaan oefenen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:06 schreef Marrije het volgende:
Ijsdraakje, ja zo doen we dat nu ook maar levert alsnog best wat stress situaties op![]()
HD, ja stoppen met die trucs, dat doe ik ook maar dan is het dus echt weer alsof je opnieuw moet leren rijden (bijzondere verrichtingen dan).
Tis weer ff vallen en opstaan en door de zure appel. In elk geval minder leuk dan ik had gehoopt
Begrijp me niet verkeerd maar ik zou er als de donder voor zorgen dat je van dit onzekere gedrag afkomt, desnoods door een paar extra lessen te nemen. Het gevaar bestaat dat je er in blijft of dat het erger wordt. Onzeker gedrag kan voor verwarring zorgen bij de overige weggebruikers en een ongeluk zit tenslotte in een heel klein hoekje.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:24 schreef Soempie het volgende:
Marrije, je bent niet de enige. Heb al een poosje m'n rijbewijs, maar door zwangerschap niet echt gereden. Sinds twee weken weer af en toe met de auto weg en sommige dingen gaan voor geen meter. Parkeren is vooral een lastig punt.![]()
In het weekend zou ik wel even met de auto boodschappen doen. Nou, er was een parkeerplek vrij, maar op zo'n lastig punt dat ik maar weer naar huis ben gegaan en lopend naar de supermarkt terug ben gegaan.
Gister 2 keer geprobeerd de auto achteruit in te parkeren en toen buren voor de ramen gingen meekijken ben ik weggereden, omgekeerd en op een heel ruime plek gaan staan bij andere buren voor de deur.Heb eenmaal thuis m'n man gevraagd de auto voor onze deur te zetten.
![]()
En die dag ook flink zitten stressen bij de hellingproef. Ik baalde zo. Er stond een heel mooie dure auto achter me en ik kneep hem echt enorm. Uiteindelijk is het wel in een keer gelukt, maar vraag niet hoe.![]()
En dat terwijl het met rijles altijd prima ging.
Super, gefeliciteerd! En dat voor het eerst in je eigen auto rijden lijkt me ook wat eng en onwennig, maar gewoon lekker oefenen zonder je kinderen erbij tot je zeker bent van je zaakquote:Op vrijdag 17 februari 2012 19:49 schreef Marrije het volgende:
Thanks, ben echt zķ blij, wat een opluchting.
• Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen.
Oktober 2011 begonnen
• Hoeveel lessen je hebt gehad.
Dubbele volle uren gelest, meer dan 80 uur (maar ik ben zwanger he)
• Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen.
ingrepen bij van alles wel een keertje, rood stoplicht niet gezien, voorrangsfoutje, te laat geremd voor voorganger
• Wanneer je geslaagd bent.
feb 2012 2e poging (1e poging jan 2012 gezakt)
Ik heb aan het eind van een prima les een boom geramd.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:12 schreef princess-a het volgende:
[..]
Super, gefeliciteerd! En dat voor het eerst in je eigen auto rijden lijkt me ook wat eng en onwennig, maar gewoon lekker oefenen zonder je kinderen erbij tot je zeker bent van je zaak
Ik heb dinsdag mn rijles verpest. We reden door dorpen die ik niet kende, met van die slingerwegen in het donker, en ineens reed ik de snelweg op. Van schrik was ik er af en de instructeur heeft ingegrepen en ons op de vluchtstrook geredenMaar vandaag ging alles pérfect! Zo raar
Hebben jullie dit ook? dus dat het de ene keer extreem slecht, en dan weer supergoed gaat?
da's ook gewoon stom, omdat dat autospecifiek is. ik kreeg geloof ik deze truc mee: terugsturen als je rechterspiegel op dezelfde haakse lijn op de stoep staat als de achterkant van de auto waar je achter parkeert... die is veel universelerquote:Op donderdag 23 februari 2012 19:47 schreef Marrije het volgende:
Met fileparkeren, 1 rondje sturen en dan als je onderste handvat (die van de achterdeur) de stoeprand raakt in je spiegel, terugdraaien en je staat perfect.
Whaha oh wat erg! Echt geramd ook, of bijna geramd?quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:19 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Ik heb aan het eind van een prima les een boom geramd.(En bijna een andere auto in een les die verder écht heel goed ging.
)
Gelukkig zakten die fratsen later weg.(nu ram ik hoogstens stoepjes.
)
Ik was aan het inparkeren en toen was het *pok* *regen van blaadjes*quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:31 schreef princess-a het volgende:
[..]
Whaha oh wat erg! Echt geramd ook, of bijna geramd?
Jawel, had ik ook altijd, maar perfect ging het nooitquote:Op donderdag 23 februari 2012 21:12 schreef princess-a het volgende:
[..]
Super, gefeliciteerd! En dat voor het eerst in je eigen auto rijden lijkt me ook wat eng en onwennig, maar gewoon lekker oefenen zonder je kinderen erbij tot je zeker bent van je zaak
Ik heb dinsdag mn rijles verpest. We reden door dorpen die ik niet kende, met van die slingerwegen in het donker, en ineens reed ik de snelweg op. Van schrik was ik er af en de instructeur heeft ingegrepen en ons op de vluchtstrook geredenMaar vandaag ging alles pérfect! Zo raar
Hebben jullie dit ook? dus dat het de ene keer extreem slecht, en dan weer supergoed gaat?
't Komt echt wel goed. De hellingproef vond ik lastig, omdat ik het opeens met de handrem moest doen in een benzineauto. Gemerkt dat het prima gaat en dat ik me helemaal niet druk had hoeven maken. En voor het parkeren ga ik dit weekend even oefenen op een groot parkeerterrein. Verder gewoon in een keer geslaagd (wat m'n instructeur ook al had voorspeld), zonder op- of aanmerkingen, maar als je maanden helemaal niet rijdt, dan is het vervolgens wel even wennen en zoeken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:05 schreef D0808 het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd maar ik zou er als de donder voor zorgen dat je van dit onzekere gedrag afkomt, desnoods door een paar extra lessen te nemen. Het gevaar bestaat dat je er in blijft of dat het erger wordt. Onzeker gedrag kan voor verwarring zorgen bij de overige weggebruikers en een ongeluk zit tenslotte in een heel klein hoekje.
Dit dus. Daarom gaat het ook wel goed komen zonder extra lessen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:04 schreef Ferdo het volgende:
Er is toch echt maar één manier om het in de vingers te krijgen, hoor.
t Zal aan mij liggen maar ik begrijp het niet meteenquote:Op donderdag 23 februari 2012 21:29 schreef Daantke het volgende:
[..]
da's ook gewoon stom, omdat dat autospecifiek is. ik kreeg geloof ik deze truc mee: terugsturen als je rechterspiegel op dezelfde haakse lijn op de stoep staat als de achterkant van de auto waar je achter parkeert... die is veel universeler
Waarschijnlijk bedoelt hij; insturen als je achterbank op het einde is van de auto waar je achter parkeert en dan terugsturen als je rechterspiegel ook bij die achterkant is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 08:12 schreef Marrije het volgende:
[..]
t Zal aan mij liggen maar ik begrijp het niet meteenMaar misschien dat iemand het ook nog op een andere manier kan uitleggen want de tip klinkt an sich wel goed
![]()
Soempie, gelukkig herkenningMaar wat ijsdraakje zegt inderdaad, en wat jij zelf ook al aangeeft, gewoon veel oefenen. We komen er wel
Maar dat is niet waar je op hoopt als je geslaagd bent, dan wil je eigenlijk gewoon instappen en wegrijden.
Phantom, je goed voelen bij een instructeur is wel handig, maar wat je zelf ook al zei, je zou van die man meer leren dan van je vorige instructeur. Ik heb maar 1 instructeur gehad maar die kon heel relaxt zijn, als het goed ging, maar als ik voor de zoveelste keer niet deed wat ie zei dan kon ie ook wel wat onaardiger worden. Bij mij heeft dat wel geholpen
Eigenlijk is dat juist makkelijkerquote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:52 schreef Marrije het volgende:
Ah ok, nu begrijp ik het wel. Ik probeer het gewoon en lukt het niet dan maar inschatten op basis van spiegels enzo. Maar ik blijf dat toch lastig vinden![]()
Ik heb hellingproef ooit ook geleerd in een diesel en ook daar gewoon op de handrem geleerd. Zoals ik vertelde op de vorige pagina, ben ik nu met BE bezig. Ik rijd al een tijd met bakken achter de auto, maar nu maar even officiel een aanhangerrijbewijs halen. Ik merk dat ik zelf eigenlijk maar weinig de handrem gebruik, ook niet met een aanhanger. 't Is een kwestie van wat meer gas bijgeven en je koppeling iets rustiger laten opkomen, laat maar wat langer slippen die koppeling.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 02:44 schreef Soempie het volgende:
't Komt echt wel goed. De hellingproef vond ik lastig, omdat ik het opeens met de handrem moest doen in een benzineauto. Gemerkt dat het prima gaat en dat ik me helemaal niet druk had hoeven maken.
Mijn vader is des tijds, dat ik net mijn rijbewijs had, met mij naar een groot parkeerterrein gereden met de grootste auto die wij hadden en heeft mij daar rondjes laten rijden. Ga maar rijden, eerst op benzine, daarna ook nog op LPG (een diesel slaat bijna nooit af, benzine al sneller maar LPG is helemaal drama als je te weinig gas geeft). Daarna heb ik ook regelmatig stukken moeten rijden. Niet zo ver, even op en neer naar de stad enzo, met een van mijn ouders ernaast. Gewoon rustig rijden, klein voertuig en je leert, onder begeleiding, het autorijden tot een routine maken. Ik vind het ook, op zijn zachtst gezegd, oerdom dat je direct na het behalen van je rijbewijs niet bent gaan rijden. Het is nog geen routine als je hem net hebt, je mag autorijden en je wordt geacht dit veilig te kunnen doen, maar autorijden leer je pas als je flink wat meer kilometers gemaakt hebt. Dan kan je spreken van het kunnen autorijden.quote:En voor het parkeren ga ik dit weekend even oefenen op een groot parkeerterrein. Verder gewoon in een keer geslaagd (wat m'n instructeur ook al had voorspeld), zonder op- of aanmerkingen, maar als je maanden helemaal niet rijdt, dan is het vervolgens wel even wennen en zoeken.
Had misschien m'n post anders moeten formuleren, maar ik vond het wel grappig dat ik niet de enige ben die nog moet zoeken hoe dingen te doen in een andere auto (en na maanden niet rijden).
Maar ik denk dat het bij heel veel mensen gewoon is dat het ze niet boeit. Maar dat ze het wel kunnen maar gewoon ff snel die auto in zo'n vak pleuren.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:28 schreef Nagelschaartje het volgende:
Achteruit inparkeren in een vak heb ik in de rijles op de regeltjes geleerd. Toen ik m'n rijbewijs had heb ik het gedaan met een vriendin naast me en die heeft het me met wat geduld op de spiegels leren doen. Voelt veel prettiger, want ik zie precies of het goed gaat of niet. En ja het duurt nog wat langer dan bij de gemiddelde automobilist, maar dat boeit me niet (ik zet hem ook een stuk rechter dan de gemiddelde automobilist, omdat ik erg perfectionistisch ben met hoe die staat).
Fileparkeren houd ik nog steeds aan dat je gaat draaien als je achterbank bij de neus/achterkant van de auto naast je is. Het moment van indraaien doe ik eigenlijk op gevoel. En hoe vaker ik het doe, hoe beter het gaat. Ik heb nu regelmatig dat ik hem er in 1 keer in kan draaien (nou ja, dat zou kunnen, maar dan staat hij 20cm van de stoep en dat vind ik te ver, dus dan draai ik nog een paar keer bij). En soms zit ik nog te vroeg of te laat, dat kan.
Wel grappig om op te letten hoe slecht sommige mensen geparkeerd staan trouwens. Halve meter van de stoep of met een half wiel op de stoep, dat soort dingen. Zie je echt heel veel!
Of je hebt een deuk in je portier.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:03 schreef Pizza_Boom het volgende:
Door hem er strak tegenaan te zetten leer je het mensen op den duur wel af. Zowel fileparkeren als normaal naast elkaar parkeren.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:09 schreef Mieska het volgende:
Ja, de 4e keer dat ik rijexamen doe dan eindelijk gehaald!!![]()
![]()
Iets met kenteken noteren, onbeschadigd neergezet, dus aangifte vernieling met kenteken erbij. Verder knappe jongen die een deuk in een Espace schopt...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Of je hebt een deuk in je portier.
Wat zal het mij boeien hoe anderen parkerenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:03 schreef Pizza_Boom het volgende:
Door hem er strak tegenaan te zetten leer je het mensen op den duur wel af. Zowel fileparkeren als normaal naast elkaar parkeren.
Waarom zou ik gezeik gaan opzoeken door 'm bewust strak te gaan parkeren?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:58 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Iets met kenteken noteren, onbeschadigd neergezet, dus aangifte vernieling met kenteken erbij. Verder knappe jongen die een deuk in een Espace schopt...
Ik was zwanger en had ongelooflijk veel pijn tijdens het zitten, omdat ik net na het behalen van m'n rijbewijs last kreeg van bekkeninstabiliteit. Dat had ik ook zo niet bedacht. Was dus heel slim van me om niet te gaan rijden, want dan had ik zeker ongelukken gemaakt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik vind het ook, op zijn zachtst gezegd, oerdom dat je direct na het behalen van je rijbewijs niet bent gaan rijden. Het is nog geen routine als je hem net hebt, je mag autorijden en je wordt geacht dit veilig te kunnen doen, maar autorijden leer je pas als je flink wat meer kilometers gemaakt hebt. Dan kan je spreken van het kunnen autorijden.
Fijnere instructeur ofzo? Beter sfeer?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 16:19 schreef das_phantom het volgende:
Vandaag bij andere rijschool proefles gehad. Wereld van verschil! Waar ik bij die van gister nog het gevoel had alles opnieuw te moeten leren reed ik vandaag alsof ik nooit gestopt was. Auto reed ook super.
Dus tip aan de twijfelaars: probeer meerdere rijscholen uit.
Ook fijn om te weten dat het theoriebewijs ook met terugwerkende kracht anderhalf jaar geldig is. Was daar nog niet van op de hoogte.
Omdat ik pertinent weiger in de modder te gaan staan of zelf het risico te lopen klem gezet te worden doordat ik buiten mijn vak moet gaan staan. Je hebt een vak, daar pas je in en als het niet past, dan zet je hem er niet in of je neemt een kleinere auto. Als je niet met een groot voertuig overweg kan gaan, moet je er ook niet mee gaan rijden. Zelfde geldt voor mensen die binnendoor over 70 of 80 weggetjes rijden en het eng vinden in het donker, een smal slingerweggetje langs een sloot of een ander groot water, zonder vangrail, en derhalve maar een flink stuk onder de vmax gaan rijden. Als je het eng vindt, dan moet je een andere weg nemen waar je deze problemen niet tegenkomt of niet in het donker gaan rijden. Klinkt misschien heel lullig, maar omdat jij iets eng vindt de verkeersveiligheid in gevaar gaan brengen (40 rijden waar je 80 mag in het donker is nou eenmaal gevaarlijk), dat vind ik egoīstisch.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:28 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Waarom zou ik gezeik gaan opzoeken door 'm bewust strak te gaan parkeren?
Ik had het over het algemeen. Ik had inderdaad gelezen dat je zwanger was, maar over bekkeninstabiliteit heb je zelf ook niets gezegd. Verder is het in het algemeen, juist net na het behalen van je rijbewijs moet je zorgen dat je voldoende blijft rijden om het tot een automatisme te krijgen. Als je er al enkele ettelijke tonnen op hebt zitten pik je het veel sneller weer op.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:21 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ik was zwanger en had ongelooflijk veel pijn tijdens het zitten, omdat ik net na het behalen van m'n rijbewijs last kreeg van bekkeninstabiliteit. Dat had ik ook zo niet bedacht. Was dus heel slim van me om niet te gaan rijden, want dan had ik zeker ongelukken gemaakt.Vind het altijd wel jammer als mensen zo stellig iets roepen als ze de situatie niet kennen.
Gefeliciteeerd!!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:09 schreef Mieska het volgende:
Ja, de 4e keer dat ik rijexamen doe dan eindelijk gehaald!!![]()
![]()
Ik bemerk wat lichte frustraties.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:38 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Omdat ik pertinent weiger in de modder te gaan staan of zelf het risico te lopen klem gezet te worden doordat ik buiten mijn vak moet gaan staan. Je hebt een vak, daar pas je in en als het niet past, dan zet je hem er niet in of je neemt een kleinere auto. Als je niet met een groot voertuig overweg kan gaan, moet je er ook niet mee gaan rijden. Zelfde geldt voor mensen die binnendoor over 70 of 80 weggetjes rijden en het eng vinden in het donker, een smal slingerweggetje langs een sloot of een ander groot water, zonder vangrail, en derhalve maar een flink stuk onder de vmax gaan rijden. Als je het eng vindt, dan moet je een andere weg nemen waar je deze problemen niet tegenkomt of niet in het donker gaan rijden. Klinkt misschien heel lullig, maar omdat jij iets eng vindt de verkeersveiligheid in gevaar gaan brengen (40 rijden waar je 80 mag in het donker is nou eenmaal gevaarlijk), dat vind ik egoīstisch.
Ergo: Als het voor jou niet mogelijk is om op een normale en veilige manier mee te doen aan het verkeer, dan moet je ook niet mee willen doen aan het verkeer. En natuurlijk maakt iedereen fouten, dat is bekend en daar anticiperen we op, maar er zijn grenzen.
VZV? Zoja, zeeeeeeer herkenbaarquote:Op donderdag 23 februari 2012 18:40 schreef das_phantom het volgende:
Marrije super gedaan!
Ik had net voor het eerst sinds de zomer weer een proefles. Andere instructeur, auto en nieuwe stad. Was ontzettend anders, vooral de instructeur. Had eerst een heel rustig persoon, nu iemand die over van alles en nog wat praat en ontzettend veel op je afvuurt aan commentaar. Het huilen stond me nader dan het lachen op een punt, omdat het zoveel was dat je voor jezelf wilt opkomen. Moet dan opletten om niet in discussie te gaan, en hij had ook goede punten want hij wist zo te noemen waar mijn valkuilen lagen die ik allang kende.
Het rijden op zich ging technisch redelijk, maar was heel gespannen (verkrampt aan het stuur) helaas. Totaal niet rustig en alles te snel willen. Meer volgen van instructies dan weten wat je er gebeurt op de weg.
Ga nog bij andere rijscholen proefles nemen, omdat ik wel twijfel over deze persoon. Ik denk dat ik er wel meer van leer dan van mijn vorige instructeur, maar voel me niet echt bij hem op mijn gemak (maar dat is misschien aan mij dat ik net zolang zoek dat het plaatje perfect is, kan ook uitgaan van eigen kunnen natuurlijk).
Wel jammer vond ik het dat ik achteraf het gevoel had totaal geen kijkgedrag meer te hebben, dwz wel spiegelen maar niets zien, alle borden missen. Hopelijk komt dat weer, al was het altijd al een probleem.
Morgen weer een verhaal van de volgende proefles!
De nieuwe staat klaar en zo is er een mooi overzicht van 2011.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:59 schreef Swomp het volgende:
Die lijst in de OP moet toch echt eens gewijzigd worden
Ik ben het met je eens hoor, dat mensen het best direct na het behalen van het rijbewijs veel gaan rijden. Alleen zo algemeen kwam dit niet over:quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik had het over het algemeen. Ik had inderdaad gelezen dat je zwanger was, maar over bekkeninstabiliteit heb je zelf ook niets gezegd. Verder is het in het algemeen, juist net na het behalen van je rijbewijs moet je zorgen dat je voldoende blijft rijden om het tot een automatisme te krijgen. Als je er al enkele ettelijke tonnen op hebt zitten pik je het veel sneller weer op.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik vind het ook, op zijn zachtst gezegd, oerdom dat je direct na het behalen van je rijbewijs niet bent gaan rijden.
Dankjequote:Op zaterdag 25 februari 2012 09:52 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor, dat mensen het best direct na het behalen van het rijbewijs veel gaan rijden. Alleen zo algemeen kwam dit niet over:
[..]
Mieska, gefeliciteerd!
Mooi, snel afrijden dusquote:Op vrijdag 24 februari 2012 16:19 schreef das_phantom het volgende:
Vandaag bij andere rijschool proefles gehad. Wereld van verschil! Waar ik bij die van gister nog het gevoel had alles opnieuw te moeten leren reed ik vandaag alsof ik nooit gestopt was. Auto reed ook super.
Dus tip aan de twijfelaars: probeer meerdere rijscholen uit.
Ook fijn om te weten dat het theoriebewijs ook met terugwerkende kracht anderhalf jaar geldig is. Was daar nog niet van op de hoogte.
En waar kunnen we die vinden om hem in de volgende OP te pleuren?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 08:51 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
De nieuwe staat klaar en zo is er een mooi overzicht van 2011.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |