abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106363233

Het klaag-, praat en vraagtopic voor medewerkers van PostNL.
Vanaf 1 Juni heet TNT Post PostNL.

Alle postbodes, postbezorgers, pakketchauffeurs, dames van de klantenservice, de medewerkers van de kantoren en alle andere TNT'ers zijn van harte welkom!

Klanten kunnen hier al hun vragen stellen over het versturen van poststukken!

Vorige topics:
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 |
42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 |
52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 |
62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 |
70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75

Salaristabel:

Uitbetalingen:

Handige linkjes voor klanten:

Consumenten:
PostNL voor Thuis
Posttarieven
Juist adresseren
Verhuisservice
Bewaarservice
Postzegeluitgiftekalender

Zakelijke klanten:
TNT Zakelijk

Veel gebruikte afkortingen en termen:
HAH = Huis aan Huis
HSM = HuisNummerSorteermachine
Lola = Los en Laad ruimte
VOS = Vroege Ochtend Sortering

Overige linkjes:
Over PostNL
TPG en klagen
IntranetMail-Thuis voor TNT'ers

Mensen die hier vaak langskomen

ultra_ivo, Ivo, werkzaam in VBG Maastricht
Token_W, werkzaam in Den Haag, Chroomstraat
xxiessiexx, Isabeau, werkzaam in het Westland
Peterselieman, werkzaam in VBG Leeuwarden
Jojoortje, werkzaam ergens in Twente
Bloemhof, Gerwin, werkzaam in Hasselt
Viper86, werkzaam in VBG Sneek
JMT, werkzaam in Amstelveen (ZO)
ries, werkzaam in VBG Den Bosch
silliegirl, werkzaam op Zuid-Beveland
MissSpooky, werkzaam in Kerkrade
Armageddon, werkzaam in Den Haag, Waldorpstraat
seventhseagulll, werkzaam in Den Haag, Fahrenheitstraat
Beaudelaire, werkzaam in Emmen, Weerdingestraat
sbientje, werkzaam in Breda
Dionysiou, Dion, werkzaam in Alkmaar-Noord en Heiloo
geeMc, Leon, werkzaam in Enschede Rigtersbleek
rub3n, Ruben, werkzaam in Kampen
dutch-mamma, werkzaam in Flevoland
Taneli, Danny, werkzaam in Diemen
JochemP, Jochem, werkzaam in Haarlem
ErwinRommel Erwin, werkzaam bij het autobedrijf Area Centrum

De OP is hier te vinden.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_106363647
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 16:19 schreef lololo het volgende:

[..]

Ik had een rukconditie maar het wás ook gewoon ontzettend veel zwaarder. Wat nu 2 zakken post zijn (mits ingepakt volgens de regels, dus tot het zwarte randje), dat was toen ik een jaar of 11 geleden begon het 'bodempje' onderin mijn tas voordat je bundels rechtop ging zetten. :P En toen namen we ook nog alle pakjes mee die niet te zwaar of te groot waren. Vertrok je dus vaak met een toren pakjes op je bagagedrager naar je wijk, zo zwaar beladen dat je nauwelijks meer durfde te sturen :')
Ik heb de "oude" PTT-tijd ook nog meegemaakt, en hoewel er toen meer post was dan nu, was het absoluut niet zwaarder, eerder lichter. Je bereidde 1 of 2 wijken voor (een ochtendwijk en een middagwijk) en die liep je zelf weg. Je kon op die manier zelf de handigste loopvolgorde bepalen, zonder bemoeienis van bovenaf (Georoute en zo). Hah zette je gewoon tussen de post, dus dat was veel beter te hanteren dan die onzin met uit 2 bundels (en straks misschien 3!) bestellen. En je had maar maximaal 3 soorten reclame, terwijl je er nu soms wel 8 hebt! En op zaterdag was er sowieso nooit hah! En de tijden stonden sowieso veel ruimer, zowel voor de voorbereiding als de uitvoering. Ik had iedere zaterdag 2 kleine middagwijken voorbereiden en uitvoeren, en daar mocht ik 5 uur over doen. Opdelen? Dat deden ze alleen in de zomer, en dan waren het ook echt maar 1 of 2 wijken die verdeeld werden. 1 persoon straatte de wijk in, 2 personen zetten 'm, en de overige mensen liepen allemaal 1 straatje van de wijk.

Dus van mij mag die oude tijd weer terugkomen. Niet in de laatste plaats omdat het toen veel gezelliger was :Y
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_106363807
Vandaag dus inderdaad die dikke boeken voor veel bedrijven. Het klote is: morgen weer, ik rij namelijk twee bestellingen, elk vanaf een andere vestiging. Op de ene vestiging hadden ze wel boeken erbij gedaan, op de andere lieten ze ze liggen voor morgen...
lama
pi_106364080
Fijn is dat dan..

Ik ben toch wel erg benieuwd naar wat jullie op dit moment de PLUS en de MIN punten van PostNL vinden. Ik hoor heel veel kritiek (ook door te googlen hoor ;)) en vraag me af of er op dit moment voor jullie nog wel positieve dingen zijn veranderd..

Voor mij zijn de minpunten; soms beroerd gezette tassen (verkeerde volgorde huisnummers, soms hele bundels), de dinsdagen (teveel post + HaH)

Pluspunten; ik werk nu nog vanuit een VBG, dus nauwer contact met leiding, collega's etc. Ook is het erg fijn dat de post meestal rond 10.30/11.00 klaar staat, en dat mijn nabrengzakken altijd optijd zijn.
pi_106364290
quote:
Ik heb de "oude" PTT-tijd ook nog meegemaakt, en hoewel er toen meer post was dan nu, was het absoluut niet zwaarder, eerder lichter. Je bereidde 1 of 2 wijken voor (een ochtendwijk en een middagwijk) en die liep je zelf weg. Je kon op die manier zelf de handigste loopvolgorde bepalen, zonder bemoeienis van bovenaf (Georoute en zo). Hah zette je gewoon tussen de post, dus dat was veel beter te hanteren dan die onzin met uit 2 bundels (en straks misschien 3!) bestellen. En je had maar maximaal 3 soorten reclame, terwijl je er nu soms wel 8 hebt! En op zaterdag was er sowieso nooit hah! En de tijden stonden sowieso veel ruimer, zowel voor de voorbereiding als de uitvoering. Ik had iedere zaterdag 2 kleine middagwijken voorbereiden en uitvoeren, en daar mocht ik 5 uur over doen. Opdelen? Dat deden ze alleen in de zomer, en dan waren het ook echt maar 1 of 2 wijken die verdeeld werden. 1 persoon straatte de wijk in, 2 personen zetten 'm, en de overige mensen liepen allemaal 1 straatje van de wijk.

Dus van mij mag die oude tijd weer terugkomen. Niet in de laatste plaats omdat het toen veel gezelliger was :Y
Zethark 8-)

Ik vond het vroeger ook minder zwaar. Heel vroeger had je misschien 1 soort HAH per week. Dat mocht je over de week verspreiden en uiteraard achter elk adres zetten (dmv de zethark kon je ook zien welk adres geen HAH had) Nou was er in mijn tijd wel iets meer HAH dan heel vroeger maar nogmaals, het mocht ertussen. Laatst nog een wijk gelopen op een piekdag met HAH van bijna 200gram. Dat HAH apart achter de hand mee is echt niet gezond te noemen dan.

Sowieso moest je vroeger elke brief de kast ingooien (dus uiteindelijk geen machinefouten ertussen) En daarna heel makkelijk met de zethark op volgorde en ook van laag naar hoog zetten. (formaat) Dus tijdens het lopen pakte je gewoon tot en met het grootste stuk (of HAH) kijken of het adres erachter inderdaad het adres is wat erachter komt en alles erin gooien. Snel en foutloos (als je zelf je wijk zette tenminste)
  dinsdag 3 januari 2012 @ 18:28:12 #6
189430 Anonymousz
Bedankt Voor Het Nieuwtje Hans
pi_106364575
waarom staat er geen uurloon bij zaw ( zie tabel 22 jaar)?
Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw: http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4
Een Fokker Tijdens Een Meteoroïd: http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4
Een Fokker Tijdens Het Warme Weer: http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 januari 2012 @ 18:30:52 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_106364664
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 18:28 schreef Anonymousz het volgende:
waarom staat er geen uurloon bij zaw ( zie tabel 22 jaar)
je gaat dan al over naar de schaaljaar 0
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_106364680
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 17:57 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

HAH is hier eigenlijk weinig aan veranderd. Dat je veel meer je eigen gang kon gaan klopt, maar fysiek was het echt wel een enorm stuk zwaarder, iig bij ons wel. Wat ik toen een normale goed te hanteren bundel vond zou ik nu een gesprek met de TC krijgen of ik wel goed wijs was :') . Tijden stonden ook veel te krap bij ons. En de TC maar zweren dat ze klopten. Man, wat heb ik toen veel in mijn eigen tijd gelopen :X
  dinsdag 3 januari 2012 @ 18:31:43 #9
189430 Anonymousz
Bedankt Voor Het Nieuwtje Hans
pi_106364696
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 18:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je gaat dan al over naar de schaaljaar 0
thanks
Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw: http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4
Een Fokker Tijdens Een Meteoroïd: http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4
Een Fokker Tijdens Het Warme Weer: http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4
  dinsdag 3 januari 2012 @ 18:35:55 #10
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_106364834
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 18:13 schreef Poesopstokje het volgende:
Fijn is dat dan..

Ik ben toch wel erg benieuwd naar wat jullie op dit moment de PLUS en de MIN punten van PostNL vinden. Ik hoor heel veel kritiek (ook door te googlen hoor ;)) en vraag me af of er op dit moment voor jullie nog wel positieve dingen zijn veranderd..

Voor mij zijn de minpunten; soms beroerd gezette tassen (verkeerde volgorde huisnummers, soms hele bundels), de dinsdagen (teveel post + HaH)

Pluspunten; ik werk nu nog vanuit een VBG, dus nauwer contact met leiding, collega's etc. Ook is het erg fijn dat de post meestal rond 10.30/11.00 klaar staat, en dat mijn nabrengzakken altijd optijd zijn.
Voordelen: Heerlijk ontspannen werken, geen zeikerige/stalkerige baas, leuk contact met mensen uit de buurt en goed voor me conditie. Maar dat heeft meeste niet zoveel met postnl te maken.

Nadelen weer wel: Slecht gezet, rare loopvolgordes en dat de post zo laat is.

Echt grootste nadeel vind ik dat mijn wijk pas tussen 12.45 en 13.15 op het depo is (zaterdag zelfs meestal pas om 13.30). Terwijl er op didoza gewoon 3 uur+ voor staat. Ben dus eigenlijk nooit voor half 5 klaar.

Ohja en ik vind het prettig dat depo om de hoek, maar je spreekt nooit is een collega enzo. DAt is wel jammer.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_106365089
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 18:35 schreef V__L_N het volgende:

[..]

Voordelen: Heerlijk ontspannen werken, geen zeikerige/stalkerige baas, leuk contact met mensen uit de buurt en goed voor me conditie. Maar dat heeft meeste niet zoveel met postnl te maken.
Dat is precies wat ik er leuk aan vindt ja :)

quote:
Ohja en ik vind het prettig dat depo om de hoek, maar je spreekt nooit is een collega enzo. DAt is wel jammer.
Ja en al die losse pakjes door de tas heen, vaak verkeerd gezet waardoor je weer terug moet en vaak mn HaH helemaal onderop.

En mijn depot is 15 min van mijn wijk en 30 min van het distributiecentrum (mijn wijk ook) dus da's niet zo handig.
pi_106365702
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 18:43 schreef Selestha het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik er leuk aan vindt ja :)

[..]

Ja en al die losse pakjes door de tas heen, vaak verkeerd gezet waardoor je weer terug moet en vaak mn HaH helemaal onderop.

En mijn depot is 15 min van mijn wijk en 30 min van het distributiecentrum (mijn wijk ook) dus da's niet zo handig.
Woon je in een dorpje? Of juist in een grote stad?
pi_106365823
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 18:59 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Woon je in een dorpje? Of juist in een grote stad?
Amersfoort, dus n middelgrote stad ;) Maar in een buitenwijk, en mijn bezorgwijk is nèt aan de andere kant van de stad.
pi_106365983
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:02 schreef Selestha het volgende:

[..]

Amersfoort, dus n middelgrote stad ;) Maar in een buitenwijk, en mijn bezorgwijk is nèt aan de andere kant van de stad.
Lekker slim geregeld.. :+ Kun je geen wijk bij jezelf in de buurt krijgen?
pi_106366299
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:06 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Lekker slim geregeld.. :+ Kun je geen wijk bij jezelf in de buurt krijgen?
Nope, alles in de buurt was al vol zeiden ze toen ik aangenomen werd. Kan me ook niets schelen, deze wijk is prima te doen en goed voor mn conditie :)
pi_106366496
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:13 schreef Selestha het volgende:[..]Nope, alles in de buurt was al vol zeiden ze toen ik aangenomen werd. Kan me ook niets schelen, deze wijk is prima te doen en goed voor mn conditie :)
Da's jammer inderdaad.. En conditie krijg je inderdaad wel ;) Eerste werkdag kwam ik al steigerend (met de fiets;)) door. Gaat inmiddels prima.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 19:30:06 #17
364597 ptrvnk
Evanescence
pi_106367011
Ik treed half januari uit dienst na een 3-jarig dienstverband bij TNT / PostNL. Mijn contract loopt af en oktober 2011 al laten weten dat ik als zaterdagbesteller wil stoppen. Toen mezelf over laten halen om t/m de KNJ-drukte door te blijven werken.

Heb in mijn werkperiode een behoorlijk aantal verlofuren opgebouwd (zo'n 40 naar schatting).

Nu vertelde mijn pa zojuist dat ik eens goed in de cao moest loeren of ik wel recht heb op uitbetaling hiervan. Nu heb ik deze CAO geraadpleegd maar hier werd ik niet wijzer van.

Iemand die bij mij kan vertellen of ik nog recht heb op uitbetaling van deze waardevolle uurtjes? Kan dit zoals ik in mijn hoofd had in één klap bij het aflopen van mijn contract?
Bassgitaar, skateboarding, gamen, FC Utrecht, lui.
pi_106367252
quote:

[..]

Echt grootste nadeel vind ik dat mijn wijk pas tussen 12.45 en 13.15 op het depo is (zaterdag zelfs meestal pas om 13.30). Terwijl er op didoza gewoon 3 uur+ voor staat. Ben dus eigenlijk nooit voor half 5 klaar.

Als ik de situatie tegenwoordig vergelijk met vroeger dan kan ik eerlijk gezegd geen enkele verbetering ontdekken. Je moet harder werken voor minder geld, en in minder tijd. Veel leuke collega's van vroeger zijn weg en hun plaats ingenomen door mensen die eruit zien alsof ze achter het Centraal Station zijn opgepikt, of ontsnapt uit een psychiatrische instelling.

De enige verbetering tov vroeger is dat er niet meer gerookt mag worden binnen. Ik kan me de tijden nog herinneren dat 's ochtends om 6 uur de postbussenruimte al blauw stond van de rook. Gadverdamme! :r
pi_106367276
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:30 schreef ptrvnk het volgende:
Ik treed half januari uit dienst na een 3-jarig dienstverband bij TNT / PostNL. Mijn contract loopt af en oktober 2011 al laten weten dat ik als zaterdagbesteller wil stoppen. Toen mezelf over laten halen om t/m de KNJ-drukte door te blijven werken.

Heb in mijn werkperiode een behoorlijk aantal verlofuren opgebouwd (zo'n 40 naar schatting).

Nu vertelde mijn pa zojuist dat ik eens goed in de cao moest loeren of ik wel recht heb op uitbetaling hiervan. Nu heb ik deze CAO geraadpleegd maar hier werd ik niet wijzer van.

Iemand die bij mij kan vertellen of ik nog recht heb op uitbetaling van deze waardevolle uurtjes? Kan dit zoals ik in mijn hoofd had in één klap bij het aflopen van mijn contract?
Ja, daar heb je recht op, en het wordt gewoon uitbetaald, maar soms met enige vertraging.
pi_106367466
Met die 6x HAH van vandaag (waarvan twee van sportscholen) is een bezoekje aan de sportschool ook niet meer nodig O-) Wel erg veel wind: als je fietsend met vol beladen fietstassen nog omver geduwd wordt door de wind en een lege binnentas uit je fietstas ziet vliegen weet je dat het hard waait :+

Qua verbeteringen de afgelopen jaren vind ik de binnentas als nabrengzak trouwens wel ideaal. Die postzakken die daarvoor de dienst uitmaakten en je op locatie dus ook je fietstas weer helemaal moest gaan inladen was ook maar onhandig en de lege zak kon je ook niet op een fatsoenlijke manier meenemen, want nam al best veel ruimte in in de fietstas. De komst van de nieuwe fietstassen is wel een verslechtering, zeker als de tassen dicht moeten om naar het depot te moeten. Was er toch wel een beetje rouwig dat de eerste kennismaking met de nieuwe TC het einde van m'n PTT-fietstassen betekende ;)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 januari 2012 @ 19:47:16 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_106367705
quote:
Fijn is dat dan..

Pluspunten zijn dat ik nu vrijwel iedere week ook mag sorteren en meer variatie heb in het aantal wijken dat ik loop. Hierdoor draai ik meer uren en pik ik de gezelligheid op kantoor ook nog mee, al was dat vroeger nog gezelliger.

Minpunten: toen ik begon als zaterdagwerker was er op zaterdag nog geen reclame en kon je alles makkelijk binnen de tijd halen, nu moet je steeds harder doorwerken. Door de hoeveelheid reclame wordt het soms zwaar en een aantal routes zijn erg lang. Daarnaast is er de toegenomen reistijd t.o.v. vroeger.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 3 januari 2012 @ 19:52:55 #22
364597 ptrvnk
Evanescence
pi_106367956
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Ja, daar heb je recht op, en het wordt gewoon uitbetaald, maar soms met enige vertraging.
Kijk das fijn. Hele opluchting zie het nog niet echt voor me elke zaterdag vrij.

Echt een soort van wekelijks ritueel heerlijk rondje door het dorpie en overal een praatje maken.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:06:02 #23
364597 ptrvnk
Evanescence
pi_106368493
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Pluspunten zijn dat ik nu vrijwel iedere week ook mag sorteren en meer variatie heb in het aantal wijken dat ik loop. Hierdoor draai ik meer uren en pik ik de gezelligheid op kantoor ook nog mee, al was dat vroeger nog gezelliger.

Minpunten: toen ik begon als zaterdagwerker was er op zaterdag nog geen reclame en kon je alles makkelijk binnen de tijd halen, nu moet je steeds harder doorwerken. Door de hoeveelheid reclame wordt het soms zwaar en een aantal routes zijn erg lang. Daarnaast is er de toegenomen reistijd t.o.v. vroeger.
Ik vind het probleem van het laatste jaar bij ons vooral: In 2009 begon ik als zaterdagwerker. 06:30 uur aanwezig op het kantoor voor de postbussen en het sorteren van wijken. Tussendoor lekker peukie doen, beetje keten. Nog 2 wijken bezorgen en je was thuis rond een 14:00 en ongemerkt heerlijk wat uren gemaakt.

Ik ben samen met andere zaterdagwerkers in mijn werkplaats gewoon de dupe van het nieuwe beleid. Tegenwoordig begin ik als zaterdagwerker om 10:30 uur aangezien ik binnen overbodig ben. Ik loop dus als zaterdagwerker alleen nog maar wijken en eindig meestal zo tussen 15:00 en 16:00 uur.

Dat is de voornaamste reden waarom ik ermee stop. Hoop van harte dat de winter nog uitblijft al hoewel het vandaag ook geen pretje moest zijn.
pi_106369730
Pluspunten:
Depot vlakbij mijn huis (3 min fietsen max) en in mijn wijk (maar dit depot schijnt weg te gaan)
Lopen wanneer ik wil
Mijn zakken zijn eigenlijk altijd wel in orde, uitzonderingen daargelaten. Soms komt deel 1 van de wijk later dan deel 2.
Op dagen dat er geen HAH is, geen probleem, maar anders wordt het toch wel lastig. Maar mijn straat staat er eigenlijk altijd wel om 11:15. 2 keer niet, maar 1 keer kwam het door een kapotte sorteermachine.
Een eigen wijk vind ik ook erg prettig. Dan weet je een beetje wie er in je wijk wonen en zo.

Minpunten:
HAH van 3 of meer.
Ik spreek amper collega's, want ik kom zelden op het VBG (toevallig morgen wel).
Veel van die extra dingen zoals loodzware boeken en tijdschriften (Flow, Linda).

Ik bezorg in een middelgroot stadje denk ik. Het is iig niet heel klein, maar ook niet heel groot ;).
pi_106375452
quote:
Fijn is dat dan..

Minpunten: veel gejammer over het bedrijf iedere dag, of meerdere keren op de dag,
in reality,of via de media, of die je per persoonlijke post ontvangt.
slecht vooruitzicht qua salaris, 9euro bruto is niet meer van deze tijd.
ongeorganiseerde rommel,gewoon alles in tassen prakken en bekijk het maar.
binnen krijg je te vreten tijdens knj,buiten kan je doodvallen(dit is gewoon ernstig)
Geoshit en andere aanpassingen weggegooid geld en investering qua tijd.(veel wegloop nwe krachten,ja meer voor minder gaat niet goed komen)
gedemotiveerde mensen(collega's)
Je word niet meer gescreend zoals vroeger,iedereen kan er werken.
veel vergaderingen,welke weinig positiefs bijdragen.

pluspunten zijn er bijna niet
als je,je van bovenstaande afstandig kan houden heb je een redelijk leven daar.
de klanten waar je komt, zijn altijd blij je te zien.

Even een voetnoot,de doelgroep waar tnt toendertijd op mikte
gaat hem niet worden.
Mede door de verdwijning van de toeslag op kinderopvang, heeft het voor een huisvr geen zin meer dit werk te doen.
Dit geld ook een beetje voor de uitkeringstrekkers,waarom werken als je hier minder krijgt.
Het lijkt een beetje negatief allemaal, maar ik zie het allemaal dagelijks om me heen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')