abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218422271
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 08:09 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Het is wel duidelijk dat Pim op missie is. Herna had daar geen zin in blijkbaar.
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?
pi_218422328
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 08:51 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.

quote:
Met de pakketbezorging maakt PostNL wel winst, maar dat geld overhevelen noemt Berendsen "een absoluut onbegaanbaar pad". Het zou volgens hem "een beetje gek zijn om de concurrentiepositie van een bedrijfsonderdeel dat keihard moet concurreren met bedrijven die in hun eigen land al veel vaker en anders geholpen zijn door een overheid, uit te hollen".
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:29:35 #78
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218422713
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 08:58 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.

quote:
[..]
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218423038
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 09:29 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.
[..]
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:55:32 #80
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218425747
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 10:09 schreef liedetector het volgende:

[..]
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???
Oeps sorry, daar ging iets mis.

Ik bedoelde te zeggen er zijn nu al depots met een personeelsoverschot. Daar waar geen personeelsoverschot is maar een tekort. Daar is het personeelstekort niet zo groot dat de helft van de wijken blijft staan. Vanaf volgend jaar Juni is het de bedoeling dat de helft van de wijken elke dag gelopen wordt, de andere helft de andere dag. Dat betekend veel minder mensen
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218425966
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 15:55 schreef V__L_N het volgende:

[..]Vanaf volgend jaar Juni is het de bedoeling dat de helft van de wijken elke dag gelopen wordt, de andere helft de andere dag. Dat betekend veel minder mensen
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.

Dat scenario wat jij schetst, dat ligt veel verder in de toekomst. Er staat zelfs nog ergens een filmpje over op Mijn Werk, waarbij PostNL zelf uitgaat van 2029. Maar dat is misschien zelfs nog te voorbarig van PostNL, want de postwet verplicht ons 5 dagen in de week post te bezorgen op ALLE adressen in Nederland. Dus op de ene dag de ene helft van de adressen en de volgende dag de andere helft, dat mag dus niet! En deze verplichting vloeit voort uit een Europese Postwet, dus dat kan ons kabinet ook niet eigenhandig veranderen.

Toen per januari 2025 (bijna) alle zakelijke post 48 uurs werd, had dat best wat impact. Looptijden van dalwijken gingen van ongeveer een uur, naar ongeveer 30 minuten. Maar zakelijke post is geloof ik ook iets van 95% van ons totale volume, dus logisch dat dat veel impact heeft. Dat die paar ansichtkaarten die je nu in je dalwijk er tussen hebt ook naar een piekdag gaan zal veel minder effect hebben. Misschien gaat zo'n dalwijk straks van 30 naar 15 minuten? Maar in absolute tijd zal de impact veel kleiner zijn dan bij de verschuiving van de zakelijke post, en zelfs toen viel het achteraf erg mee met de personele gevolgen. We hebben een paar weken inderdaad gehad dat we ruim in de mensen zaten, dat mensen zelfs minuren opbouwden, maar doordat het verloop erg hoog is (om van het ziekteverzuim maar te zwijgen) heeft dat niet lang geduurd. En inmiddels zitten we weer ouderwets krap in de mensen en blijven er weer wijken staan.

Er zullen ongetwijfeld depots zijn met personeelsoverschot (niet in mijn regio), maar ik denk niet dat het er veel zijn. PostNL geeft zelf nota bene aan dat de slechte bezorgkwaliteit door personeelstekort komt.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218430991
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.

Dat scenario wat jij schetst, dat ligt veel verder in de toekomst. Er staat zelfs nog ergens een filmpje over op Mijn Werk, waarbij PostNL zelf uitgaat van 2029. Maar dat is misschien zelfs nog te voorbarig van PostNL, want de postwet verplicht ons 5 dagen in de week post te bezorgen op ALLE adressen in Nederland. Dus op de ene dag de ene helft van de adressen en de volgende dag de andere helft, dat mag dus niet! En deze verplichting vloeit voort uit een Europese Postwet, dus dat kan ons kabinet ook niet eigenhandig veranderen.

Toen per januari 2025 (bijna) alle zakelijke post 48 uurs werd, had dat best wat impact. Looptijden van dalwijken gingen van ongeveer een uur, naar ongeveer 30 minuten. Maar zakelijke post is geloof ik ook iets van 95% van ons totale volume, dus logisch dat dat veel impact heeft. Dat die paar ansichtkaarten die je nu in je dalwijk er tussen hebt ook naar een piekdag gaan zal veel minder effect hebben. Misschien gaat zo'n dalwijk straks van 30 naar 15 minuten? Maar in absolute tijd zal de impact veel kleiner zijn dan bij de verschuiving van de zakelijke post, en zelfs toen viel het achteraf erg mee met de personele gevolgen. We hebben een paar weken inderdaad gehad dat we ruim in de mensen zaten, dat mensen zelfs minuren opbouwden, maar doordat het verloop erg hoog is (om van het ziekteverzuim maar te zwijgen) heeft dat niet lang geduurd. En inmiddels zitten we weer ouderwets krap in de mensen en blijven er weer wijken staan.

Er zullen ongetwijfeld depots zijn met personeelsoverschot (niet in mijn regio), maar ik denk niet dat het er veel zijn. PostNL geeft zelf nota bene aan dat de slechte bezorgkwaliteit door personeelstekort komt.
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:

Maurice van Unck:
"Ondertussen bereidt PostNL zich voor op de invoering van het nieuwe 48-uursmodel. Voor zakelijke post gebeurt dat al sinds begin dit jaar. Voor consumenten betekent het straks dat de bezorger drie dagen per week langskomt.

„Een voltijdbezorger krijgt twee wijken. De ene wijk lopen ze op dinsdag, donderdag en zaterdag, de andere op woensdag, vrijdag en zaterdag. Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen.”

Wie sneller wil verzenden, kan dat nog steeds, maar tegen een hoger tarief. Medische en rouwpost blijven binnen een etmaal bezorgd. Het nieuwe model vraagt om minder medewerkers; hoeveel minder is nog onduidelijk."

Voor brievenbuspakketjes start er een proef met 48-uurs bezorging en ik heb ergens gelezen dat er een vraag ligt bij de cor of 24 uurs brievenbuspakketjes eventueel overgeheveld kunnen worden naar pakketten.

Ik vermoed dat er straks een constructie is dat er 1 bezorger per 5/6 wijken nog de spoed gaat doen op de daldagen. De rest zal over de bezorgers worden verdeeld. Maar feit is dat er mensen weg moeten. Vraag is of de verloop in gebieden groot genoeg is om dat te doen. Maybe in stedelijk gebied of dure gebieden. Maar in de dorpen en kleine steden...

Er gaat trouwens in het najaar al tijd af van de daldagen. 5 tot 10 minuten.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218430997
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218433278
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:25 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:

Maurice van Unck:
"Ondertussen bereidt PostNL zich voor op de invoering van het nieuwe 48-uursmodel. Voor zakelijke post gebeurt dat al sinds begin dit jaar. Voor consumenten betekent het straks dat de bezorger drie dagen per week langskomt.

„Een voltijdbezorger krijgt twee wijken. De ene wijk lopen ze op dinsdag, donderdag en zaterdag, de andere op woensdag, vrijdag en zaterdag.”Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen.

Wie sneller wil verzenden, kan dat nog steeds, maar tegen een hoger tarief. Medische en rouwpost blijven binnen een etmaal bezorgd. Het nieuwe model vraagt om minder medewerkers; hoeveel minder is nog onduidelijk."

Voor brievenbuspakketjes start er een proef met 48-uurs bezorging en ik heb ergens gelezen dat er een vraag ligt bij de cor of 24 uurs brievenbuspakketjes eventueel overgeheveld kunnen worden naar pakketten.

Ik vermoed dat er straks een constructie is dat er 1 bezorger per 5/6 wijken nog de spoed gaat doen op de daldagen. De rest zal over de bezorgers worden verdeeld. Maar feit is dat er mensen weg moeten. Vraag is of de verloop in gebieden groot genoeg is om dat te doen. Maybe in stedelijk gebied of dure gebieden. Maar in de dorpen en kleine steden...

Er gaat trouwens in het najaar al tijd af van de daldagen. 5 tot 10 minuten.
Dat plan van PostNL ken ik ook, en dat weerspreek ik ook niet, maar jij beweerde dus dat dit al in juni 2026 ingaat. En dat klopt volgens mij niet. In een online video van PostNL, die ik helaas niet meer kan terugvinden, gingen ze er vanuit dat dit scenario in 2029 zou ingaan.

En die 2029 is ook nog eens volledig uit de lucht gegrepen. Want als je even kijkt naar de door mij onderstreepte en gecursiveerde zin van meneer van Unck (Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen): dat is dus in strijd met zowel de Nederlandse als de Europese postwet! Misschien heeft meneer van Unck inside informatie en is hem ingefluisterd dat de verplichting om 5 dagen per week op alle adressen post te bezorgen in 2029 zowel uit de Nederlandse als uit de Europese postwet geschrapt gaat worden, maar op basis van de huidige wetgeving is dit echt verboden!

Of 48 uurs briefpakjes een succes worden, betwijfel ik. Misschien voor particulieren, maar voor webshops die maar al te graag "vandaag besteld, morgen in huis" willen aanbieden (en dat is toch het overgrote deel van de brievenbuspakjes) vraag ik het mij beleefd af. Tenzij PostNL natuurlijk graag ook volumedaling bij de pakjes wil, en de zakelijke klanten in de armen van bijv DHL wil drijven die WEL 24 uurs bezorging aanbiedt, en ook nog eens 7 dagen per week.

Onze pakjes van de dalwijken naar Pakketservice overhevelen kan natuurlijk prima in theorie, maar de praktijk is dat ze daar nog veel krapper in de mensen zitten dan wij EN omkomen in het werk. Daarom hebben ze juist pakjes naar ONS overgeheveld (buitenlandse belpakjes zonder tracking). Die zitten er niet op te wachten om dat van ons terug te krijgen, plus nog een hele lading extra.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218433574
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 14:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:

Of 48 uurs briefpakjes een succes worden, betwijfel ik. Misschien voor particulieren, maar voor webshops die maar al te graag "vandaag besteld, morgen in huis" willen aanbieden (en dat is toch het overgrote deel van de brievenbuspakjes) vraag ik het mij beleefd af. Tenzij PostNL natuurlijk graag ook volumedaling bij de pakjes wil, en de zakelijke klanten in de armen van bijv DHL wil drijven die WEL 24 uurs bezorging aanbiedt, en ook nog eens 7 dagen per week.
Dat ligt denk ik ook heel erg aan wat voor soort producten en natuurlijk de prijs.

Met bijvoorbeeld kabels die inclusief verzendkosten (als Partijenpost Gemengd Extra Standaard) maar ¤5 kosten merk ik dat veel klanten het niet erg vinden dat het nu 1-2 werkdagen duurt i.p.v. 1 werkdag.
pi_218434204
Hoe het ook zij, ik werk hier al zo lang, en ik heb al zo ontzettend vaak dit soort paniekzaaierij vanuit PostNL gehoord over ingrijpende reorganisaties en gedwongen ontslagen, dat ik er niet echt meer van onder de indruk kan raken. In de praktijk blijkt het vaak vooral een pressiemiddel te zijn om het personeel (en in dit geval de overheid) onder druk te zetten, en vallen de personele gevolgen redelijk mee. Bijvoorbeeld omdat het via natuurlijk verloop opgelost kan worden, of omdat PostNL op wetten en praktische bezwaren stuit. Zo wilde PostNL in 2010 een groot deel van de fulltimers ontslaan, en verder gaan als deeltijdbedrijf. Iedereen met een contract voor 25 uur of minder was veilig, met meer dan 25 uur zat je op de schopstoel. Maar daar stak het UWV een stokje voor, want bij ontslagen om bedrijfseconomische redenen mag je geen onderscheid maken tussen fulltimers en deeltijdwerkers. Dus de creatieve interpretatie die PostNL nu aan de 5-daagse bezorgplicht denkt te kunnen geven zal ook wel op enig moment op een juridische blokkade stuiten.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218434228
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Hoe het ook zij, ik werk hier al zo lang, en ik heb al zo ontzettend vaak dit soort paniekzaaierij vanuit PostNL gehoord over ingrijpende reorganisaties en gedwongen ontslagen, dat ik er niet echt meer van onder de indruk kan raken. In de praktijk blijkt het vaak vooral een pressiemiddel te zijn om het personeel (en in dit geval de overheid) onder druk te zetten, en vallen de personele gevolgen redelijk mee. Bijvoorbeeld omdat het via natuurlijk verloop opgelost kan worden, of omdat PostNL op wetten en praktische bezwaren stuit. Zo wilde PostNL in 2010 een groot deel van de fulltimers ontslaan, en verder gaan als deeltijdbedrijf. Iedereen met een contract voor 25 uur of minder was veilig, met meer dan 25 uur zat je op de schopstoel. Maar daar stak het UWV een stokje voor, want bij ontslagen om bedrijfseconomische redenen mag je geen onderscheid maken tussen fulltimers en deeltijdwerkers. Dus de creatieve interpretatie die PostNL nu aan de 5-daagse bezorgplicht denkt te kunnen geven zal ook wel op enig moment op een juridische blokkade stuiten.
Wel zo dat ze sindsdien eigenlijk geen contract meer geven boven de 25 uur in de hoop dat ooit nog uit te kunnen voeren..
als je 13de weekse gemiddelde veel hoger is en je wil daar iets mee noemen ze het "claimen" en heb je ongeveer de bond nodig om te krijgenwaar je recht op hebt en maken ze je het daarna lastig
pi_218434558
quote:
Het bericht van de fnv vind ik eerlijker naar de bezorgers,en het is waar wat er staat ,dat weten we allemaal..
Wat ik denk dat het scenario straks is voor een bezorger/ster: kleine contracten zullen wel verdwijnen,of als men niet iets meer wil werken dan word erafscheid van degene genomen.
De grotere contracten krijgen allemaal piekwijken,waar je je helemaal kapot loopt.
Mooier wordt het er niet op, het pbzverhaal is nu iets meer dan 21jaar aan de gang,en velen hebben apmper een redelijk pensioen opgebouwd,ondanks dat ze zich veelal uit de naad gewerkt hebben tegen een allebelaberst loon en overige "vergoedingen".De top heeft zich sterk verrijkt,zie de vertrokken ceo tegen de 20 miljoen over 13 jaar zitten.
pi_218434769
Heb IEX weer even doorgenomen, mooie verhalen dat past wel in het scenario,ook minder fraaie zoals deze:

De toekomst "garanderen" klinkt nogal dom en arrogant.
Zo vinden we nooit een koper voor deze, dan nog ergere, sociale werkplaats.
Tijd voor effectieve en winstgevender bedrijfsvoering !
Dat zal links- of rechtsom waarschijnlijk wel wat banen gaan kosten, denk ik ?
Succes

https://www.iex.nl/Forum/(...)arheid.aspx?page=374 (bron)

vind het nogal wat hoe ze denken over m'n collega's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')