abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218600152
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:36 schreef Semargofni het volgende:

[..]
Dat lijkt me een hele slecht zet van PostNL gezien de krapte aan bezorgers, dan laat je mensen toch onder minimum loon werken in feite als je 3 uur over een wijk doet en dan 2.5 uitbetaald krijgt (noem waar wat). Zou dat mogen juridisch gezien?
Juridisch mag dat absoluut niet, maar veel bezorgers laten zich helaas piepelen. Uit angst dat hun contract niet wordt verlengd, of omdat ze geen zin hebben in ruzie met de baas. En dan zijn er nog bezorgers met een aanvullende uitkering voor wie het financieel weinig uitmaakt of ze die extra uren uitbetaald krijgen of niet (hoewel ze dan natuurlijk wel extra verlofopbouw mislopen). De bezorgers van Sandd hadden het nog veel slechter, die kregen aanvankelijk stukloon waarmee je meestal het minimumloon niet haalde. En toen Sandd uiteindelijk bij wet gedwongen werd de bezorgers per uur te betalen, kregen mensen inderdaad bijv. 2 uur betaald voor een wijk die je niet sneller dan 3 uur kon lopen. En in hun CAO stond ook nog eens dat je nooit recht had op uitbetaling van meer uren dan de computer van Sandd op basis van de norm (die nagenoeg onhaalbaar was) had uigerekend. Een CAO die dan ook geen enkele fatsoenlijke bond wilde ondertekenen, uitgezonderd een of ander schimmig bondje met de nietszeggende naam Landelijke Belangen Vereniging.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:38:28 #127
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218601312
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Maar dat is dus niet standaard?
De regels zeggen dat het goedgekeurd moet. Maar lc's krijgen een quota voor plustijd. Dus sommige zijn er rustig onder en sommige niet. Ik heb er 1 die als maatstaf had dat ie elke dag minimaal 5 mensen met plustijd belde en die moesten dan uitleggen waarom en wat. Als ie twijfelde moest ie het wel goedkeuren maar dan ging ie bv zeggen dat ie een keer komt meelopen. Of favo postnl truukje, zeggen dat dingen niet tellen als werktijd of dat het onder overservice valt. Ik ken aardig wat bezorgers die niet of weinig durven plussen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:36 schreef Semargofni het volgende:

[..]
Dat lijkt me een hele slecht zet van PostNL gezien de krapte aan bezorgers, dan laat je mensen toch onder minimum loon werken in feite als je 3 uur over een wijk doet en dan 2.5 uitbetaald krijgt (noem waar wat). Zou dat mogen juridisch gezien?
Juridisch mag het niet. Je moet er iets voor terug geven. Dus of tvt of gvt. Maar de postnl legt de verantwoording voor het claimen van de tijd bij de bezorgers en het goedkeuren van de tijd bij de laag erboven. Dat zorgt voor veel creatieve dingen.

Waarom denk je dat de postnl zo weinig personeel heeft? Het is een enorm flexibele baan. Je kan het uitvoeren tussen 9 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds. Geen diploma's nodig... Waaaarom zouden niet meer mensen het willen doen? En waarom haken de meeste mensen in de eerste paar weken al weer af?

[ Bericht 38% gewijzigd door V__L_N op 26-08-2025 22:44:21 ]
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218605831
NWS / Staat gaat PostNL geen stuiver subsidie meer geven

Ja jongens en meisjes, dat wordt verder de broekriem aanhalen! Zelf elastiekjes van kauwgom in elkaar knutselen, en de looptijd van wijken standaard omlaag brengen naar tien minuten.
pi_218606367
quote:
9s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 16:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
NWS / Staat gaat PostNL geen stuiver subsidie meer geven

Ja jongens en meisjes, dat wordt verder de broekriem aanhalen! Zelf elastiekjes van kauwgom in elkaar knutselen, en de looptijd van wijken standaard omlaag brengen naar tien minuten.
Ik verwacht eerder zoals aangekondigd een eindeloze gang naar de rechter. Zeker nu ze met deze afwijzing nog meer munitie hebben, denken ze. Maar of ze nou wel of geen subsidie krijgen, uiteindelijk merkt het personeel het toch wel. Bereid je voor op nog meer huilverhalen en straks krijg je gewoon ala Sandd postzakken geleverd en moet je zelf nog ter plekke gaan sorteren op je afhaalplek voordat je de wijk in kan. Uiteraard binnen 5 minuten.

quote:
'Postzegel nog duurder'
Als PostNL de nettokosten die het maakt voor de postdienst zelf zou willen opvangen moet de postzegelprijs in 2025 met 35 cent omhoog, stelde het bedrijf voor de rechter. Een brief of kaart versturen binnen Nederland zou dan geen 1,31 euro kosten, maar 1,66 euro. "Commercieel volstrekt onhaalbaar", omdat dan nog minder mensen post zullen versturen, betoogde de advocaat van PostNL. "PostNL zit financieel volledig klem" en subsidie is broodnodig.
Uiteindelijk wil PostNL naar 2 bezorgdagen in 2028 of 2029.

[ Bericht 10% gewijzigd door IsItMeOrYou op 27-08-2025 17:48:15 ]
pi_218606770
https://www.gelderlander.(...)-grijpt-in~acd9d2c7/

https://www.rtl.nl/nieuws(...)dwingen-nee-dat-niet

https://www.rtl.nl/nieuws(...)iet-meer-wat-het-was

die laatste nou hier niet,wijken worden doorgeschoven 2 piek geven bijna 7uur op de klok aan,iets overslaan zat er echt niet bij.

[ Bericht 20% gewijzigd door ophaling10 op 27-08-2025 18:32:06 ]
pi_218607173
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 18:20 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.gelderlander.(...)-grijpt-in~acd9d2c7/

https://www.rtl.nl/nieuws(...)dwingen-nee-dat-niet

https://www.rtl.nl/nieuws(...)iet-meer-wat-het-was

die laatste nou hier niet,wijken worden doorgeschoven 2 piek geven bijna 7uur op de klok aan,iets overslaan zat er echt niet bij.
Hij loopt zeker alleen dal wijken _O-
pi_218607991
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 19:12 schreef the_X het volgende:

[..]
Hij loopt zeker alleen dal wijken _O-
ja weer een "film" van lik me vestje
pi_218608483
quote:
quote:
Maar het meest wrange was dat een aantal adressen niet langer onder haar verantwoordelijkheid vielen, als gevolg van nieuw beleid. Dit leidde tot een langdurige en stressvolle discussie.
Ze probeerde PostNL te overtuigen niets te veranderen en bood zelfs 70.000 euro om een bezorgwijk van een collega over te nemen.
Dan moet je psychisch inderdaad wel heel ver heen zijn he. Tienduizenden euro's aan je werkgever willen betalen om werk te mogen doen?
pi_218614977
De OR is ook weer lekker bezig, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig! Vanaf volgende week is minnen blijkbaar verplicht!

quote:
Vanaf september zijn de looptijden aangepast. We verwachten dat ze nu beter aansluiten bij de praktijk. De pieklopen die eerder vaak langer duurden dan de roostertijd, hebben we extra tijd gegeven. De hoeveelheid post is elke dag anders. Daardoor kan het gebeuren dat je soms wat langer bezig bent, en soms juist sneller klaar. Daarom vragen we je om vanaf 2 september na elke loop je werktijd door te geven in Mijn Werk. Dat geldt zowel voor plussen (langer bezig) als minnen (sneller klaar). Deze afspraak hebben we samen met de Ondernemingsraad Operations gemaakt. In dit bericht lees je meer over de afspraken, die gelden voor alle voet- en fietslopen.

Waarom hebben we deze afspraak gemaakt?

Jij weet als geen ander hoeveel tijd je werk kost. Door dit door te geven, zorgen we er samen voor dat de tijden steeds beter kloppen.
De ene collega mint wel en de ander niet. Daar willen we geen onderscheid meer in. Daarom doen we dat vanaf nu allemaal op dezelfde manier.
De nieuwe piek-looptijden zijn bepaald door naar de gemiddelde uitvoeringstijd te kijken tussen week 4 en 15. Daarom is het logisch dat je in de praktijk soms langer en soms korter over je loop doet

Wat betekent dit voor jou?

Start en stop je loop zoals altijd. Aan het einde van de loop geef je je gewerkte tijd door.
Dit doe je per loop. Heb je meerdere lopen op een dag? Dan doe je dit voor iedere loop apart.
Als je meer tijd nodig had, geef je meertijd door.
Als je minder tijd nodig had, geef je mintijd door.
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.
Heb je veel minder post omdat bijvoorbeeld een tas niet geleverd is? Of omdat je loop al door een collega is gedaan door een planningsfout? Meld dit dan bij je Logistiekcoach of Bezorgcoach (als je die al hebt). Dan wordt alle mintijd gecompenseerd in je rooster.
En natuurlijk, je krijgt altijd minimaal je contracturen uitbetaald. Ook als je aan het einde van een tijdvak minuren hebt.
Klinkt leuk, maar het komt er onderaan de streep wel op neer dat de snellere collega's gestraft worden ten opzichte van de tragere bezorgers. En waarom minnen als er minder post is dan verwacht? Dat is gewoon het op de bezorgers afwentelen van bedrijfsrisico!
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_218615166
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 18:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De OR is ook weer lekker bezig, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig! Vanaf volgende week is minnen blijkbaar verplicht!
[..]
Klinkt leuk, maar het komt er onderaan de streep wel op neer dat de snellere collega's gestraft worden ten opzichte van de tragere bezorgers. En waarom minnen als er minder post is dan verwacht? Dat is gewoon het op de bezorgers afwentelen van bedrijfsrisico!
Ze willen gewoon de middelmaat terug. Ik zou uit principe niet gaan minnen hoor. Als jij een hoger tempo hebt is dat zo, je kan moeilijk rustiger gaan lopen. Reken maar dat ze dit uiteindelijk weer gaan gebruiken om de looptijden structureel lager te krijgen..
pi_218615785
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 18:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.: Eerlijk is het dus zeker niet,ja weer de laagstbetaalden.Die nieuwe app is ook al een beetje demotiverend, teveel handelingen waar ze naar mijn mening vanuit gaan ,dat sommigen dit lekker zo laten(is extra geld binnenharken voor de adh).

uit de pdf:

Bezorger mint méér dan 10% door het ontbreken van minimaal één tas
o In dit voorbeeld ontbreken er 2 tassen
o Roostertijd is 100 minuten en bezorger doet er 60 minuten over
o Bezorger brengt planner/coach op de hoogte en mint 40 minuten
o Deze min van 40 wordt teruggeboekt als compensatie mintijd

hoop dat er vele tassen(dagelijks) achterblijven,wie ook?
pi_218615793
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 18:40 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Ze willen gewoon de middelmaat terug. Ik zou uit principe niet gaan minnen hoor. Als jij een hoger tempo hebt is dat zo, je kan moeilijk rustiger gaan lopen. Reken maar dat ze dit uiteindelijk weer gaan gebruiken om de looptijden structureel lager te krijgen..
ik ga als een slak vanaf 1-9 :) time is money :)
pi_218617362
quote:
Als PostNL gelijk krijgt gaat de overheid in beroep. Krijgt de overheid gelijk dan gaat PostNL in beroep. Mark my words. Gebed zonder einde.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:56:07 #140
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218619215
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 19:32 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.: Eerlijk is het dus zeker niet,ja weer de laagstbetaalden.Die nieuwe app is ook al een beetje demotiverend, teveel handelingen waar ze naar mijn mening vanuit gaan ,dat sommigen dit lekker zo laten(is extra geld binnenharken voor de adh).

uit de pdf:

Bezorger mint méér dan 10% door het ontbreken van minimaal één tas
o In dit voorbeeld ontbreken er 2 tassen
o Roostertijd is 100 minuten en bezorger doet er 60 minuten over
o Bezorger brengt planner/coach op de hoogte en mint 40 minuten
o Deze min van 40 wordt teruggeboekt als compensatie mintijd

hoop dat er vele tassen(dagelijks) achterblijven,wie ook?
Heb je doorgeklikt naar de link mt extra uitleg? Ineens mag een coach ook plus of mintijd goedkeuren...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:58:32 #141
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218619238
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 19:33 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
ik ga als een slak vanaf 1-9 :) time is money :)
Ik ben straks 2 weken op vakantie, heb een collega die dit soort dingen echt gaat doen en zogenaamd heel snel is (kiept op daldagen bv uithoeken terug in de brievenbus). Dus ik ben straks bij de volgende opwaardering ook gewoon de lul... Perfect kans om de tijd weer te verlagen.
Loesje
pi_218620441
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 09:56 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Heb je doorgeklikt naar de link mt extra uitleg? Ineens mag een coach ook plus of mintijd goedkeuren...
Dat deed de (logistiek) coach toch altijd al?
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:04:33 #143
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218623607
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 12:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Dat deed de (logistiek) coach toch altijd al?
De letterlijke tekst is:

"Een Coach mag schriftelijk gemotiveerd een aanvraag voor plus- of mintijd afkeuren, maar nooit zonder vooraf mondeling contact met medewerker hierover. Geen contact betekent dat de aanvraag is goedgekeurd."

Daar gaat je gewerkte tijd is betaalde tijd...
Loesje
pi_218624511
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:04 schreef V__L_N het volgende:

[..]
De letterlijke tekst is:

"Een Coach mag schriftelijk gemotiveerd een aanvraag voor plus- of mintijd afkeuren, maar nooit zonder vooraf mondeling contact met medewerker hierover. Geen contact betekent dat de aanvraag is goedgekeurd."

Daar gaat je gewerkte tijd is betaalde tijd...
Maar dat is toch niet nieuw? Een TC had in principe altijd al de mogelijkheid om je plustijd af te keuren, en dan kon je als postbezorger een oranje kaart indienen. In de praktijk gebeurde dit afkeuren eigenlijk nagenoeg nooit.
pi_218625394
Zou me niks verbazen als het afkeuren vanuit het bedrijf dan misschien wel kan, maar dat het wettelijk eigenlijk niet houdbaar is. Er zijn ook wat zaken geweest waarbij helpdesk medewerkers gelijk kregen dat alle tijd om op te starten en in te loggen gewoon werktijd is.

Al vraag ik me tegelijk wel af wanneer een medewerker dit bedrijf voor de rechter sleept om ze te dwingen gewerkte tijd te laten betalen.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:29:21 #146
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218625933
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 19:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Maar dat is toch niet nieuw? Een TC had in principe altijd al de mogelijkheid om je plustijd af te keuren, en dan kon je als postbezorger een oranje kaart indienen. In de praktijk gebeurde dit afkeuren eigenlijk nagenoeg nooit.
In het verleden mocht dat niet hoor. Het moest goedgekeurd worden, maar vragen mochten gesteld worden. Bv om duidelijk te maken dat bepaalde dingen geen werktijd waren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:10 schreef zerebus het volgende:
Zou me niks verbazen als het afkeuren vanuit het bedrijf dan misschien wel kan, maar dat het wettelijk eigenlijk niet houdbaar is. Er zijn ook wat zaken geweest waarbij helpdesk medewerkers gelijk kregen dat alle tijd om op te starten en in te loggen gewoon werktijd is.

Al vraag ik me tegelijk wel af wanneer een medewerker dit bedrijf voor de rechter sleept om ze te dwingen gewerkte tijd te laten betalen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:10 schreef zerebus het volgende:

Ik vermoed dat de hele constructie die ze nu invoeren niet legaal is... Zelfs 10% van de roostertijd niet betalen klinkt als een loophole.
Loesje
pi_218626384
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 22:29 schreef V__L_N het volgende:

[..]
In het verleden mocht dat niet hoor. Het moest goedgekeurd worden, maar vragen mochten gesteld worden. Bv om duidelijk te maken dat bepaalde dingen geen werktijd waren.
Volgens mij mochten ze het wel. Ik heb even door wat oude OR nieuwsbrieven gebladerd, en in de nieuwsbrief van week 27 in 2023 staat de volgende passage:

quote:
De oranje kaart
Sinds een aantal maanden is het mogelijk om via de Mijnwerkapp een oranje kaart in te dienen, of contact te zoeken met de Procesmanager van jouw gebied.

Procedure
De oranje kaart kan je om twee redenen gebruiken.
1. Jij hebt extra tijd gevraagd voor het bezorgen van een loop en dit wordt afgekeurd door de teamleider.
Jouw teamleider moet altijd contact met jou opnemen voordat tijden worden afgekeurd. Mocht dat niet zijn gebeurd is het altijd aan te raden om eerst zelf even te bellen of appen met de vraag waarom jouw verzoek is afgekeurd. Krijg je geen reactie, een onduidelijke uitleg, of ben je het gewoon niet met elkaar eens over het afkeuren van de tijd? Dien dan een oranje kaart in.
Dus een teamleider mocht in 2023 in elk geval al gepluste tijd afkeuren, mits hij van tevoren contact met je opneemt en een hele goede reden geeft.

Als je dit zo leest zijn de regels mbt afkeur nu dus zelfs iets strenger geworden, want nu mag een TL dus zelfs pas je plustijd afkeuren NADAT hij je eerst schriftelijk een onderbouwde verklaring stuurt.
pi_218630488
https://nos.nl/artikel/25(...)vrezen-voor-hun-baan

quote:
De hoogleraar pleit voor een herziening van het gehele stelsel, waarbij de infrastructuur van de landelijke post weer in handen van de staat komen. Dat zou dan gaan om onder meer de brievenbussen, de sorteermachines en de busjes. Om de vijf jaar mogen partijen strijden om wie de post mag gaan verzorgen.
Liever niet.. 5 jaar is niks. En het gaat nooit beter worden. Alleen maar problemen doorschuiven op de volgende winnende partij..
pi_218630824
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 22:29 schreef V__L_N het volgende:
Ik vermoed dat de hele constructie die ze nu invoeren niet legaal is... Zelfs 10% van de roostertijd niet betalen klinkt als een loophole.
ze moeten eens ophouden met pakken bij de uitvoering
pi_218631729
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 13:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)vrezen-voor-hun-baan
[..]
Liever niet.. 5 jaar is niks. En het gaat nooit beter worden. Alleen maar problemen doorschuiven op de volgende winnende partij..
quote:
Postbodes in de regio vrezen voor hun baan

Al tien jaar lang loopt postbode Dennis zijn rondes in verschillende delen van de gemeente Eindhoven. "En ik hoop het nog jaren te doen."
Postbodes ja?

quote:
Tussen die regionale postbezorgers zitten ook gewoon commerciële bedrijven, benadrukt Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar Economie aan de UvA en kenner van de postmarkt. "En dat is prima. Ze zijn sympathiek en innovatief en ze kunnen nu nog vaak aan grote hoeveelheden brieven komen die relatief makkelijk te bezorgen zijn."

Toch is ook de zorg terecht, zegt Schinkel. "Inderdaad komt het verdienmodel van de regionale bezorgers onder druk te staan. Dat heeft maatschappelijk impact. Niet alleen geeft het onzekerheid voor deze bezorgers, het kan ook de bezorgkosten opvoeren voor de vaste klanten. Dat gaat vaak om belastinggeld."

Wel snapt Schinkel dat PostNL de regiopost niet kan blijven overnemen tegen een niet-marktconform tarief.
He kijk, hoogleraar Schinkel mag weer eens zijn mening geven @Kramerica-Industries! Blijkbaar is "sympathiek" ook een objectieve graadmeter waarmee je kunt bepalen of een commercieel bedrijf zou moeten bestaan.

quote:
Om de vijf jaar mogen partijen strijden om wie de post mag gaan verzorgen.
Ik denk dat het nog wel eens zou kunnen tegenvallen hoeveel partijen om de vijf jaar met elkaar zouden willen "strijden" om voor minieme marges post te mogen bezorgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')