weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:09 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk dat Pim op missie is. Herna had daar geen zin in blijkbaar.
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:51 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?quote:Met de pakketbezorging maakt PostNL wel winst, maar dat geld overhevelen noemt Berendsen "een absoluut onbegaanbaar pad". Het zou volgens hem "een beetje gek zijn om de concurrentiepositie van een bedrijfsonderdeel dat keihard moet concurreren met bedrijven die in hun eigen land al veel vaker en anders geholpen zijn door een overheid, uit te hollen".
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:58 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.quote:[..]
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:29 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.
[..]
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.
Oeps sorry, daar ging iets mis.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:09 schreef liedetector het volgende:
[..]
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 15:55 schreef V__L_N het volgende:
[..]Vanaf volgend jaar Juni is het de bedoeling dat de helft van de wijken elke dag gelopen wordt, de andere helft de andere dag. Dat betekend veel minder mensen
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.
Dat scenario wat jij schetst, dat ligt veel verder in de toekomst. Er staat zelfs nog ergens een filmpje over op Mijn Werk, waarbij PostNL zelf uitgaat van 2029. Maar dat is misschien zelfs nog te voorbarig van PostNL, want de postwet verplicht ons 5 dagen in de week post te bezorgen op ALLE adressen in Nederland. Dus op de ene dag de ene helft van de adressen en de volgende dag de andere helft, dat mag dus niet! En deze verplichting vloeit voort uit een Europese Postwet, dus dat kan ons kabinet ook niet eigenhandig veranderen.
Toen per januari 2025 (bijna) alle zakelijke post 48 uurs werd, had dat best wat impact. Looptijden van dalwijken gingen van ongeveer een uur, naar ongeveer 30 minuten. Maar zakelijke post is geloof ik ook iets van 95% van ons totale volume, dus logisch dat dat veel impact heeft. Dat die paar ansichtkaarten die je nu in je dalwijk er tussen hebt ook naar een piekdag gaan zal veel minder effect hebben. Misschien gaat zo'n dalwijk straks van 30 naar 15 minuten? Maar in absolute tijd zal de impact veel kleiner zijn dan bij de verschuiving van de zakelijke post, en zelfs toen viel het achteraf erg mee met de personele gevolgen. We hebben een paar weken inderdaad gehad dat we ruim in de mensen zaten, dat mensen zelfs minuren opbouwden, maar doordat het verloop erg hoog is (om van het ziekteverzuim maar te zwijgen) heeft dat niet lang geduurd. En inmiddels zitten we weer ouderwets krap in de mensen en blijven er weer wijken staan.
Er zullen ongetwijfeld depots zijn met personeelsoverschot (niet in mijn regio), maar ik denk niet dat het er veel zijn. PostNL geeft zelf nota bene aan dat de slechte bezorgkwaliteit door personeelstekort komt.
Dat plan van PostNL ken ik ook, en dat weerspreek ik ook niet, maar jij beweerde dus dat dit al in juni 2026 ingaat. En dat klopt volgens mij niet. In een online video van PostNL, die ik helaas niet meer kan terugvinden, gingen ze er vanuit dat dit scenario in 2029 zou ingaan.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:25 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:
Maurice van Unck:
"Ondertussen bereidt PostNL zich voor op de invoering van het nieuwe 48-uursmodel. Voor zakelijke post gebeurt dat al sinds begin dit jaar. Voor consumenten betekent het straks dat de bezorger drie dagen per week langskomt.
„Een voltijdbezorger krijgt twee wijken. De ene wijk lopen ze op dinsdag, donderdag en zaterdag, de andere op woensdag, vrijdag en zaterdag.”Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen.”
Wie sneller wil verzenden, kan dat nog steeds, maar tegen een hoger tarief. Medische en rouwpost blijven binnen een etmaal bezorgd. Het nieuwe model vraagt om minder medewerkers; hoeveel minder is nog onduidelijk."
Voor brievenbuspakketjes start er een proef met 48-uurs bezorging en ik heb ergens gelezen dat er een vraag ligt bij de cor of 24 uurs brievenbuspakketjes eventueel overgeheveld kunnen worden naar pakketten.
Ik vermoed dat er straks een constructie is dat er 1 bezorger per 5/6 wijken nog de spoed gaat doen op de daldagen. De rest zal over de bezorgers worden verdeeld. Maar feit is dat er mensen weg moeten. Vraag is of de verloop in gebieden groot genoeg is om dat te doen. Maybe in stedelijk gebied of dure gebieden. Maar in de dorpen en kleine steden...
Er gaat trouwens in het najaar al tijd af van de daldagen. 5 tot 10 minuten.
Dat ligt denk ik ook heel erg aan wat voor soort producten en natuurlijk de prijs.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Of 48 uurs briefpakjes een succes worden, betwijfel ik. Misschien voor particulieren, maar voor webshops die maar al te graag "vandaag besteld, morgen in huis" willen aanbieden (en dat is toch het overgrote deel van de brievenbuspakjes) vraag ik het mij beleefd af. Tenzij PostNL natuurlijk graag ook volumedaling bij de pakjes wil, en de zakelijke klanten in de armen van bijv DHL wil drijven die WEL 24 uurs bezorging aanbiedt, en ook nog eens 7 dagen per week.
Wel zo dat ze sindsdien eigenlijk geen contract meer geven boven de 25 uur in de hoop dat ooit nog uit te kunnen voeren..quote:Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Hoe het ook zij, ik werk hier al zo lang, en ik heb al zo ontzettend vaak dit soort paniekzaaierij vanuit PostNL gehoord over ingrijpende reorganisaties en gedwongen ontslagen, dat ik er niet echt meer van onder de indruk kan raken. In de praktijk blijkt het vaak vooral een pressiemiddel te zijn om het personeel (en in dit geval de overheid) onder druk te zetten, en vallen de personele gevolgen redelijk mee. Bijvoorbeeld omdat het via natuurlijk verloop opgelost kan worden, of omdat PostNL op wetten en praktische bezwaren stuit. Zo wilde PostNL in 2010 een groot deel van de fulltimers ontslaan, en verder gaan als deeltijdbedrijf. Iedereen met een contract voor 25 uur of minder was veilig, met meer dan 25 uur zat je op de schopstoel. Maar daar stak het UWV een stokje voor, want bij ontslagen om bedrijfseconomische redenen mag je geen onderscheid maken tussen fulltimers en deeltijdwerkers. Dus de creatieve interpretatie die PostNL nu aan de 5-daagse bezorgplicht denkt te kunnen geven zal ook wel op enig moment op een juridische blokkade stuiten.
Het bericht van de fnv vind ik eerlijker naar de bezorgers,en het is waar wat er staat ,dat weten we allemaal..quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:26 schreef V__L_N het volgende:
BVPP bericht aan de minister: https://www.bvpp.nl/nl/ni(...)p-minister-karremans
En die van de fnv:
https://www.fnv.nl/nieuws(...)mU3BjZwwuqlP1d4YmoXQ
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |