Je tikt vaak rare dingen in op Fok, maar dit slaat wel allesquote:Op woensdag 21 december 2011 18:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
China heeft helemaal niet genoeg mensen, de langdurige één kind politiek gaat daar binnenkort voor een demografische ramp zorgen.
Dit zegt natuurlijk ook niks. Je moet de leeftijdsverdeling van de bevolking kennen, en dus naar een bevolkingspiramide zoeken.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:32 schreef michaelmoore het volgende:
Je tikt vaak rare dingen in op Fok, maar dit slaat wel alles
http://www.google.nl/publ(...)=country&hl=nl&dl=nl
Een groeiende bevolking is een jonge populatie, als je de aanwas van de laatste 30 jaar neemt, dan is de bevolking in China en India verdubbelt met ruim 1.000.000.000 mensen erbijquote:Op woensdag 21 december 2011 19:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dit zegt natuurlijk ook niks. Je moet de leeftijdsverdeling van de bevolking kennen, en dus naar een bevolkingspiramide zoeken.
quote:wo 21 dec 2011, 19:10
'Portugese doelen wellicht versoepelen'
LISSABON (AFN) - De doelstellingen voor de bezuinigingen in Portugal moeten wellicht worden versoepeld als de economische omstandigheden in Europa verder verslechteren.
Dat zei de leider van de Portugese IMF-delegatie, Poul Thomsen, woensdag.
,,Als een sterke verslechtering van de omstandigheden de groei van de Portugese economie raakt, dan kun je niet zomaar zeggen dat er nog meer bezuinigingen nodig zijn om de doelen te halen'', zei Thomsen. Hij voegde eraan toe dat hij ervan overtuigd is dat Portugal geen nieuwe noodkredieten nodig heeft om de huidige crisis te doorstaan.
Portugal kreeg eerder dit jaar 78 miljard euro aan noodleningen toegezegd door Europa en het IMF. Die moeten het land helpen de economie te hervormen, zodat het vanaf 2013 weer tegen een betaalbare rente geld kan lenen op de internationale financiële markten.
De groei van de bevolking van China is één van de laagste ter wereld, de bevolking veroudert er snel en er is ook nog een groot vrouwen tekort omdat er door de strenge geboorten politiek veel ouders kiezen voor abortus als een vrouw in verwachting blijkt te zijn van een dochter.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dit zegt natuurlijk ook niks. Je moet de leeftijdsverdeling van de bevolking kennen, en dus naar een bevolkingspiramide zoeken.
Gemiddeld is de Chinese bevolking met 100% gegroeid de laatste 30 jaarquote:Op woensdag 21 december 2011 23:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
De groei van de bevolking van China is één van de laagste ter wereld, de bevolking veroudert er snel en er is ook nog een groot vrouwen tekort omdat er door de strenge geboorten politiek veel ouders kiezen voor abortus als een vrouw in verwachting blijkt te zijn van een dochter.
Als de huidige tendens voortzet begint de bevolking van China over een jaar of 30 te krimpen. Gemiddeld is de Chinese bevolking verhoudingsgewijs oud, met relatief weinig jonge kinderen.
De beroepsbevolking onder de 65 jaar krimpt al vanaf 2015.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:21 schreef HiZ het volgende:
Als de huidige tendens voortzet begint de bevolking van China over een jaar of 30 te krimpen. Gemiddeld is de Chinese bevolking verhoudingsgewijs oud, met relatief weinig jonge kinderen.
Oh, ik dacht 2020. Maar goed, het precieze jaar is minder belangrijk. Als het feest daar begint verdampt de spaarquote daar ook als sneeuw voor de zon. En dan vraag ik me af wie de VS verder gaat financieren.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
De beroepsbevolking onder de 65 jaar krimpt al vanaf 2015.
maar goed, ze hebben daar geen AOW dus voor de kosten zal t niet uitmaken, die oudjes komen dan inwonen en kunnen nog wat thuiswerk doenquote:Op woensdag 21 december 2011 23:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
De beroepsbevolking onder de 65 jaar krimpt al vanaf 2015.
quote:Poverty and the Elderly in China
In the cities some retirees and pensioners get by on so little they subsist off cabbage and turnips and do not watch television or turn on the heat in their apartments because they can't afford the utility bills.
Already China is facing a situation in the countryside in which low-skilled peasants are forced to support themselves doing physical labor such as demanding field work as old age and disability set in.
There are alarmingly high suicides rates among the elderly, caused by loneliness or unwillingness to stick their families with large medical bills.
Suicide and Other Serious Problems Among the Elderly in China
Concerns about how to care for Chinas older people are growing as the nations population rapidly gets older, wealthier and more urbanized, Sharon Lafraniere wrote in the New York Times. Half of those over the age of 60 suffer from chronic illness and about 3 in 10 suffer from depression or other mental disorders, the group said. [Source: Sharon Lafraniere, New York Times, January 29, 2011]
En dat wordt dus alleen nog maar erger. Ofwel de staat of de kinderen moeten stevig gaan graven in hun spaarpotje om deze mensen alleen maar in leven te houden.quote:Op donderdag 22 december 2011 10:17 schreef Goofjansen het volgende:
Ouderen hebben geen pensioen en leven vaak van restjes kool en giften
http://factsanddetails.co(...)&catid=4&subcatid=21
[..]
quote:do 22 dec 2011, 16:15
Sterke groei Zuid-Europeanen in Duitsland
BERLIJN - Het aantal Spanjaarden en Grieken dat naar Duitsland gaat om daar werk te zoeken, is in de eerste helft van dit jaar sterk gestegen.
Dat blijkt uit cijfers van het Duitse bureau voor de statistiek. Het aantal migranten uit Spanje nam met 49 procent toe.
Uit Griekenland kwamen zelfs 84 procent meer mensen naar Duitsland.
In totaal kwamen in de eerste helft van dit jaar 67.000 meer buitenlanders naar Duitsland dan in dezelfde periode van 2010.
Beide Zuid-Europese landen zijn door onder meer de eurocrisis in grote economische problemen geraakt. In Spanje is de werkloosheid tot 20 procent van de beroepsbevolking gestegen en in Griekenland tot 17,7 procent.
Aangezien arbeidsmobiliteit nou juist is waar een sterk te kort aan is in Europa lijkt me dit geen ernstige ontwikkeling.quote:Op donderdag 22 december 2011 16:26 schreef Goofjansen het volgende:
De grote krimp is begonnen en weg zijn de hoogopgeleide werkwilligen
http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland
[..]
Kan wel zijn, maar waar moeten onze ''eigen'' hoog opgeleiden heen dan? Ik vermoed dat een gemiddelde hoog opgeleidde griek voor een stuk minder werkt als die van ''ons.'' Zelfde verhaal als met de goedkope krachten uit het oostblok, in principe.quote:Op donderdag 22 december 2011 19:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Aangezien arbeidsmobiliteit nou juist is waar een sterk te kort aan is in Europa lijkt me dit geen ernstige ontwikkeling.
Daar ben ik ook niet bang voor hoor, ik weet best dat deze expats graag aan de slag willen, ik denk alleen dat ze het voor een stuk minder salaris doen,quote:Op donderdag 22 december 2011 19:35 schreef HiZ het volgende:
Er is meestal weinig mis met de werklust van mensen die bereid zijn om in een ander land te gaan werken. Je moet uitkeringstoerisme niet verwarren met arbeidsmigratie.
quote:Op donderdag 22 december 2011 10:17 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
'quote:Op donderdag 22 december 2011 19:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daar ben ik ook niet bang voor hoor, ik weet best dat deze expats graag aan de slag willen, ik denk alleen dat ze het voor een stuk minder salaris doen,
De meest Polen in Nederland werken hard en zijn absoluut geen profiteurs. De kritiek altijd vind ik sterk overdreven.quote:Op donderdag 22 december 2011 20:56 schreef CafeRoker het volgende:
Ik vind het best jammer dat je als Nederlander niet op dezelfde manier zoals de Polen hier op 1000 km van huis veel meer dan thuis kan verdienen. Zonder gezin had ik het best zien zitten om zo een paar jaar te buffelen. Overigens wordt er altijd neerbuigend over 'Polenhotel' gedaan, maar ik heb er zijdelings mee te maken gehad en ik moet zeggen dat het me ondanks alles daar best gezellig leek. Leuker dan een westerse consultant die ergens alleen op z'n 'luxe' hotelkamer zit.
Geen slecht plan.quote:Op donderdag 22 december 2011 21:12 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De meest Polen in Nederland werken hard en zijn absoluut geen profiteurs. De kritiek altijd vind ik sterk overdreven.
Maar je kunt zelf ook je geld verdienen in een 'hoge-lonen land' en het uitgeven in een 'lage-lonen land'. Namelijk werken in Nederland en daarna verhuizen naar Polen!
meeste oudje willen juist een huisje aan de strand en zon. Alleen is die duur.quote:Op donderdag 22 december 2011 21:19 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Geen slecht plan.
Zo kunnen we ook onze ouderen 'exporteren' naar goedkope landen waar de zorg nog betaalbaar is. Dan is de vergrijzing probleem ook opgelost.
Griekenland, Spanje, Suriname, Thailand b.v. kunnen ook. Griekenland en Spanje kampen toch met een hoge werkeloosheid, hebben die mensen ook weer een job.quote:Op donderdag 22 december 2011 22:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
meeste oudje willen juist een huisje aan de strand en zon. Alleen is die duur.
Bovendien polen is ook ver weg.
Stel je ervoor dat je ouders in krakow woont en je moet paar keren gaan bezoeken.
In rusland is het gemiddelde salaris ook maximaal 1000 euro en vaak de helft en geen AOW hoorquote:Op donderdag 22 december 2011 22:42 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Griekenland, Spanje, Suriname, Thailand b.v. kunnen ook. Griekenland en Spanje kampen toch met een hoge werkeloosheid, hebben die mensen ook weer een job.
Bezoeken gaat dan inderdaad lastig, gelukkig is er nog internet. Af en toe sparen voor een ticket is ook te doen, plak je er gelijk een vakantie aan vast.
Je doelt ook op nivellering?quote:Op donderdag 22 december 2011 23:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In rusland is het gemiddelde salaris ook maximaal 1000 euro en vaak de helft en geen AOW hoor
Dus zal er hier wel het een en ander gaan veranderen, zeker als ik de loonstrook berekening van Januari opvraag, ga ik er zo een 75 euro op achteruit netto per maand
Zuid Europa wordt in de toekomst onbewoonbaar, de Oostzee de nieuwe hotspot. Schijnt.quote:Op donderdag 22 december 2011 22:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Stel je ervoor dat je ouders in krakow woont en je moet paar keren gaan bezoeken.
nou, ik ben er een aantal keren geweest, maar dat is een zeer gezellige en hele mooie stad, ook de zoutmijn van Wielicka is prachtigquote:Op donderdag 22 december 2011 22:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Florida ?quote:Op vrijdag 23 december 2011 08:46 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
nou, ik ben er een aantal keren geweest, maar dat is een zeer gezellige en hele mooie stad, ook de zoutmijn van Wielicka is prachtig
Maar als het zo door gaat dan is er in Spanje en Portugal over tien jaar alleen nog een paar oudjes en gehandicapten en heel erg veel vastgoed
Wat is het verschil dan? In Florida besteden mensen uit het noord-oosten van de VS hun pensioengeld. Als gepensioneerden uit het noord-westen van de EU hetzelfde gaan doen in de Club Med landen, dan heb je een effectief fiscaal overdrachtssysteem dat nauwelijks controversieel kan zijn.quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:33 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Je moet even af van het VSEU idee, Nederland is Nederland en Spanje is Spanje en niet Florida
Dit dus. Het zuiden van Europa zou zich toe moeten leggen op het verzorgen van de bejaarden uit het noorden. Ongeveer wat je in Florida ook ziet. op die manier vloeien er ook de nodige Euro's naar het zuiden van Europa toe.quote:Op donderdag 22 december 2011 21:19 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Geen slecht plan.
Zo kunnen we ook onze ouderen 'exporteren' naar goedkope landen waar de zorg nog betaalbaar is. Dan is de vergrijzing probleem ook opgelost.
Over ruim 10 jaar zijn ze gewoon aan de beurt hoor: http://www.z24.nl/analyse(...)ina_vanaf_2025_.htmlquote:Op woensdag 21 december 2011 19:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Een groeiende bevolking is een jonge populatie, als je de aanwas van de laatste 30 jaar neemt, dan is de bevolking in China en India verdubbelt met ruim 1.000.000.000 mensen erbij
Ja vast. Lekker met hetzelfde teringklimaat als hier.quote:Op vrijdag 23 december 2011 00:27 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zuid Europa wordt in de toekomst onbewoonbaar, de Oostzee de nieuwe hotspot. Schijnt.
Waar en de Chineze beginnen dat ook te zien. Ik dacht dat in bepaalde steden zoals Shanghai de een kind politiek al is versoepeld om dit tegen te gaan.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
De groei van de bevolking van China is één van de laagste ter wereld, de bevolking veroudert er snel en er is ook nog een groot vrouwen tekort omdat er door de strenge geboorten politiek veel ouders kiezen voor abortus als een vrouw in verwachting blijkt te zijn van een dochter.
Was dat al niet een tijdje aan de gang want de jeugdwerkeloosheid is al tijden schrikbarend hoog in de zuidelijke landen.quote:Op donderdag 22 december 2011 16:26 schreef Goofjansen het volgende:
De grote krimp is begonnen en weg zijn de hoogopgeleide werkwilligen
http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland
[..]
quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waar en de Chineze beginnen dat ook te zien. Ik dacht dat in bepaalde steden zoals Shanghai de een kind politiek al is versoepeld om dit tegen te gaan.
Weet iemand trouwens hoe pensioenen geregeld zijn in communistische China?
quote:Op donderdag 22 december 2011 10:17 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Zie edit zag het idd te laat.quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:23 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]![]()
anders lees je even het hele topic door, enkele posts hierboven was je antwoord
[..]
quote:vr 23 dec 2011, 19:19
Nokken met de Euro
AMSTERDAM - Zoals aangekondigd door Alexander Sassen van Elsloo, ga ik in deel 2 van Nokken met de EURO vandaag eens even stilstaan bij de EURO en de verwikkelingen van het afgelopen jaar.
We beginnen zo met de EUR/USD en verleggen de blik van de EUR/NOK naar het EUR/CHF gevolgd door de EUR/TRY, om vervolgens de reeks te beëindigen met de EUR/JPY en de EUR/AUD.
Het betreft zoals vorige week beloofd een overzicht van de stand van zaken zo eind 2011 van de de EURO afgezet tegen de grote tegenhangers.
2011 is een jaar om niet te vergeten bijna want het was bijna het jaar dat de EURO op zou houden te bestaan.
De zuidelijke helft van het gebied waar de EURO gehanteerd wordt zou in een groot zwart gat verdwijnen en daarmee de rest van Europa en de wereld in een economische nachtmerrie doen belanden.
Dat is ongeveer de zomer in een notendop, maar nog vlak daarvoor gingen we het jaar van start met de mening dat de EURO wel eens een nieuwe reserve standaard zou kunnen worden bij aanhoudende problematiek in de VS en dus de USD…
Ja echt dat was de stemming die de koersen van EUR/USD van ronde 1,32 naar de 1,50 en hoger tilde. Ziet u hier de grafiek van de EUR/USD.
Ongelooflijk wat een slecht geschreven stukje doorspekt met fatalisme. En dan gaan vergelijken met de Turkse Lira, wat z'n stelling geheel niet ondersteunt.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
goede kolom
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_Euro_deel_2__.html
[..]
De waarde van een munt is niet het belangrijkste, als je de chinese munt neemt die staat veel te laag en veroorzaakt daardoor veel van de huidige problemen in de wereldhandelquote:Op zaterdag 24 december 2011 09:38 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ongelooflijk wat een slecht geschreven stukje doorspekt met fatalisme. En dan gaan vergelijken met de Turkse Lira, wat z'n stelling geheel niet ondersteunt.
Ik kan ook grafieken laten zien die juist het tegendeel beweren: een gestage trend waarbij de Euro gemiddeld steeds meer in waarde toeneemt t.o.v. de dollar (de munt waar het sinds 2008 wel in waarde tegen verliest is de zwitserse frank).
[ afbeelding ]
ZALM in 2000: ‘De prestaties van Griekenland zijn buitengewoon indrukwekkend’quote:za 24 dec 2011, 07:00
Zalm hoopvol over oplossing van schuldencrisis
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - Europa kan de schuldencrisis volgend jaar overwinnen en in de tweede helft gaan we weer groeien.
Voorwaarde is wel dat de regeringsleiders zorgen dat landen als Italië en Spanje worden geholpen als ze niet meer op de kapitaalmarkt terecht kunnen.![]()
![]()
![]()
Oud-minister van Financiën en nu ABN Amro-topman Gerrit Zalm maakt in een exclusief interview met De Telegraaf de balans op. Er staat in principe nu genoeg op de rails om de eurolanden het volgende jaar door te laten komen. Wellicht valt Griekenland nog buiten de boot, maar de Grieken zullen zelfs in geval van faillissement de euro niet loslaten.Volgens Zalm heeft Europa nu genoeg geld in de pot om de cruciale landen Italië en Spanje boven water te houden. Als de eurolanden ook voldoende bezuinigen, gaat er een positief signaal aan naar de markten.
Goed? Ik vind het vol met vage beweringen zitten.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
goede kolom
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_Euro_deel_2__.html
[..]
En dát gaat niet gebeuren.quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De waarde van een munt is niet het belangrijkste, als je de chinese munt neemt die staat veel te laag en veroorzaakt daardoor veel van de huidige problemen in de wereldhandel
Het probleem van de Euro is intern, de scheve wisselkoers of onmogelijkheid tot depreciëren of appreciëren door de valutahandel van binnen de eurozone
Voor de zuidelijke EU landen staat de euro veel en veel te hoog, daardoor komen ze eeuwig in de IMF bijstand, en door de noordelijke landen worden ze in een deflatoir keurslijf gedrongen met bittere armoede tot gevolg
Het is zaak om asap de Eurozonde te splitsen
Vergeet het maar.quote:Op zaterdag 24 december 2011 16:54 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Goed? Ik vind het vol met vage beweringen zitten.
[..]
En dát gaat niet gebeuren.
Dus, we zoeken een oplossing waarbij splitsing niet nodig is.
Ofwel: een federatie. Binnen 10 jaar is de Verenigde Europese Staten echt wel een feit.
Dat de EU ons beleid m.b.t. de hypotheekrente uiteindelijk gaan bepalen, lijkt me helemaal duidelijk. Iedereen bemoeit zich straks met iedereen.quote:Op zaterdag 24 december 2011 17:05 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Vergeet het maar.
Qua harmonisatie zijn de verschillen groter dan de optelsom.
En de (huidige) problemen groter dan de draagkracht.
Als de EU gaat afdwingen dat we de HRA met rasse schreden gaan beperken is NL.BV in no time aan de grond. Dat zullen we als +EV bijdrager nooit accepteren.
Denk maar van yes dat we niet lang meer wachten met het afschaffen van de HRA. Als dit niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks. De HRA wordt onze economische ondergang nogquote:Op zaterdag 24 december 2011 17:05 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Vergeet het maar.
Qua harmonisatie zijn de verschillen groter dan de optelsom.
En de (huidige) problemen groter dan de draagkracht.
Als de EU gaat afdwingen dat we de HRA met rasse schreden gaan beperken is NL.BV in no time aan de grond. Dat zullen we als +EV bijdrager nooit accepteren.
discussies omtrent de HRA horen in het huizentopic, maar ik ben het er mee eens dat een subsidie op schulden maken die vervolgens niet afgelost worden, volslagen idioot isquote:Op zaterdag 24 december 2011 17:56 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Denk maar van yes dat we niet lang meer wachten met het afschaffen van de HRA. Als dit niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks. De HRA wordt onze economische ondergang nog
Het is daar in de zomer een stuk warmer hoor.quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja vast. Lekker met hetzelfde teringklimaat als hier.
Ga eens kijken in Spanje en zie hoe 'armoedig' ze daar zijn. In Nederland vind ik het straatbeeld triester. Het werkelijk besteedbaar inkomen in Nederland is dan ook niet veel hoger dan in Zuid Europa.quote:Op zaterdag 24 december 2011 18:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
discussies omtrent de HRA horen in het huizentopic, maar ik ben het er mee eens dat een subsidie op schulden maken die vervolgens niet afgelost worden, volslagen idioot is
En Eurofielen die de diepe armoede en totale ontreddering in zuidelijke landen niet willen zien zijn dommer dan dom
De laatste tien jaar zijn er daar veel Mercedessen en BMW ´s gekocht met EU/leningen en EU subsidies, maar dat is nu over
Spanje is niet het straatbeeld van de topwinkelstraat in Madrid of Barcelonaquote:Op zaterdag 24 december 2011 18:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ga eens kijken in Spanje en zie hoe 'armoedig' ze daar zijn. In Nederland vind ik het straatbeeld triester. Het werkelijk besteedbaar inkomen in Nederland is dan ook niet veel hoger dan in Zuid Europa.
De werkloosheid is altijd hoog in Spanje en zegt niks over 'armoede'. Hij is nu inderdaad nog hoger, zelfs absurd hoog. Maar dat wil nog niet zeggen dat die mensen het héél slecht hebben. Veel van de jongeren vinden het wel prima, zo zonder werk. Het is immers de generatie van feesten en leven. Willen ze wel werken, gaan ze naar het buitenland of zoeken gericht. Want er is werk genoeg, dat bewijzen alle buitenlanders (EU, ook Nederlanders!) die er werken wel.quote:Op zaterdag 24 december 2011 18:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Spanje is niet de PC Hooft winkelstraat in Madrid of Barcelona
Werkloosheid Spanje naar 21,5 procent
Werkloosheid Spanje hoogste sinds 15 jaar
Meer dan 3 miljoen leegstaande woningen in Spanje
OVER nine million people live in extreme poverty in Spain.quote:Op zaterdag 24 december 2011 18:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Spain's new middle classes slip into poverty
inderdaadquote:Op zaterdag 24 december 2011 19:43 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
OVER nine million people live in extreme poverty in Spain.
En daar geloof ik gewoon niks van, zonder onderbouwing van Amnesty International.
Extreme poverty, kom nou. Dat bestaan in Europa niet. Extreme betekent dat je ieder moment dood kan gaan,
En de definitie lijkt te zijn "mensen met een inkomen dat minder is dan 60% van het gemiddelde"quote:Op zaterdag 24 december 2011 19:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad
Spanje is het ergste armoedeland van Europa, erger dan Estonia
http://www.indexmundi.com/g/r.aspx?c=sp&v=69
Hangt ervan af wat het gemiddelde isquote:Op zaterdag 24 december 2011 19:50 schreef Lemans24 het volgende:
Lekker lijstje trouwens: China vrijwel helemaal onderaan met 2.8%. Gelooft iemand dat?
quote:Op zaterdag 24 december 2011 19:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hangt ervan af wat het gemiddelde is
Is overigens een gerespecteerde site hoor
je moet niet alles in twijfel trekken dat tegen je eurofiele ideaal in gaat
Oh, Griekenland, Slowakije, Bulgarije en Roemenië liggen er (in die volgorde) nog boven, volgens dat lijstje. Italië staat er niet eens in.quote:Op zaterdag 24 december 2011 19:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad
Spanje is het ergste armoedeland van Europa, erger dan Estonia
quote:'Stijgende trend Italiaanse rente gestopt'
Laatste update: 24 december 2011 10:04 info
AMSTERDAM – De stijgende trend in de rente van Italiaanse staatsobligaties is gestopt en de rente vertoont nu zelfs een dalende tendens.
Dit verklaart Ignazio Visco, president van de Italiaanse centrale bank en lid van het bestuur van de ECB.
De opmerkingen zijn opmerkelijk. Vrijdag steeg de Italiaanse rente op 10-jarige staatsobligaties nog naar ruim 7 procent. Het hoogste niveau sinds 16 december.
“Toch stopt de trend van hogere rentes en het is zelfs omgedraaid. Vandaag zitten we ruim onder het niveau dat we een paar maanden terug kregen te zien”, aldus Visco tegenover de Italiaanse zakenkrant Il Sole 24 Ore.
quote:Op www.inflatieblog.nl houd ik ontwikkelingen en nieuws op het gebied van inflatie bij en voorzie ik ze van duiding en commentaar. Daarmee schrijf ik op deze site als het ware verder waar mijn boek 'Het inflatiespook - Waarom de inflatie in Nederland gaat oplopen en hoe u uw vermogen kunt beschermen' opgehouden is. De lezers van dat boek en anderen blijven zo voordurend goed op de hoogte van inflatieontwikkelingen.
quote:vr 23 dec 2011, 08:55
Make or Brake 2012
AMSTERDAM - Het jaar 2011 zit er bijna op. Het was een zeer moeilijk beursjaar waarin meer verliezen zijn geleden dan dat er winsten zijn gerealiseerd. De Europese soevereine schuldencrisis trekt diepe sporen in markt en economie en verzorgt in elke vermogenscategorie voor zwaar weer.
Het is de Europese politiek in alle 8 toppen die we dit jaar hebben gekend nog steeds niet gelukt om de Big Bazooka te leveren die een begin kan maken van het einde van de diepe Europese soevereine schuldencrisis. De Europese politiek krijgt dan ook een dikke onvoldoende voor 2011.
Vele mensen zijn de tel kwijtgeraakt van de voorgestelde plannen en mogelijke oplossingen om maar een wending aan de diepe soevereine schuldencrisis te geven. Een feit is wel dat sinds de nazomer van 2011 de aandelenbeurzen in Europa niet meer scherp negatief hebben gereageerd op de feitelijke verder wordende negatieve ontwikkelingen van de diepe Europese schuldencrisis.
Want in de nazomer werd het dieptepunt van dit jaar neergezet van de AEX rond de 263 punten. Daarna kregen de Europese politici en beleidsmakers elke keer weer het voordeel van de twijfel dat DE mogelijke oplossing aanstaande was. De beursontwikkeling sindsdien kenmerkt zich als een achtbaan.
Diverse rallies van hoop werden gerealiseerd die beurzen soms ongekend extreme stijgingen deed ondergaan. Maar die rallies werden ook weer gevolgd door korte felle zeer negatieve perioden die veel van de eerdere winsten als sneeuw voor de zon weer deden verdwijnen.
Het grote verlies in de nazomer van ruim 25 procent voor de AEX voor 2011 is vlak voor de kerst ingelopen tot een verlies van 14 procent. De beursontwikkeling van de laatste weken impliceert dat in ieder geval de aandelenbeurzen het mogelijke begin van het einde van de diepe Europese soevereine schuldencrisis zien.
De Europese beleggers lijkt schuldenmoe te zijn geworden want de negatieve berichtgeving en ontwikkelingen van de zich nog immer verdiepende Europese soevereine schuldencrisis worden in de afgelopen weken genegeerd. In plaats daarvan trekt men zich op aan de verbeterende economische data vanuit Amerika.
Alle ogen van de wereld zijn gericht op de schuldencrisis ontwikkelingen in Europa waar de eurozone een soevereine schuldenlast met zich meetorst van euro 8000 miljard. De kredietbeoordelaars komen tijd tekort om de Europese landen en financiële instellingen te waarschuwen en in kredietwaardigheid te verlagen.
Amerika en zijn beleidsmakers weten handig de focus van de markt op Europa te vestigen. Ogenschijnlijk lijkt het de goede kant op te gaan met de Amerikaanse economie. De economische data verbeteren dus is de conclusie snel getrokken dat de economie weer aantrekt.
Dit wordt vertaald in de solide beursontwikkeling van de Dow Jones en de S&P500 voor dit jaar die ondanks de heftige koersbewegingen. Waar alle beleidsmakers en kredietbeoordelaars hun hoofd van afwenden is de Amerikaanse schuldenontwikkeling. De nationale schuld van Amerika is in de afgelopen 4 maanden met $ 850 miljard gestegen tot een niveau van $ 15.150 miljard.
De schulden accelereren naar boven terwijl de Amerikaanse politiek erin is gefaald om een bezuinigingspakket te implementeren. Tot na de presidentsverkiezingen van eind volgend jaar wordt er niets bezuinigd terwijl de schuldenlast versnelt naar boven. Een absoluut onhoudbare situatie.
Vroeg in 2012 zal het volgende schuldenplafond alweer worden bereikt terwijl dat eigenlijk pas eind volgend jaar bereikt zou moeten worden. Afgelopen begin augustus werd na zeer veel politieke ruzie het nieuwe schuldenplafond bereikt. Amerika stevent in 2012 af op een totaal onhoudbare nationale schuldontwikkeling.
Het jaar 2012 wordt het make or brake jaar voor de euro en de eurozone. Het is niet te voorspellen wat er gaat gebeuren. Er zullen honderden en nog eens honderden miljarden euro’s moeten worden opgehaald uit de markt door zowel centrale banken als ook commerciële banken. Het is niet te voorspellen hoe dit proces zal verlopen.
Komt de Big Bazooka eindelijk? Is het leenfaciliteit bedrag van euro 489 miljard aan 523 eurozone banken het onverwachte antwoord? Zet de ECB echt de geldpers aan? Worden de euro obligaties geïntroduceerd? Gaat de ECB over tot uitgebreid kwantitatief verruimen? Of gebeurt er niets van dit voorafgaande en laten we marktwerking zelf de diepe soevereine schuldencrisis zich oplossen. Dan gaat het echt fout
In ieder geval wordt 2012 een beslissend jaar voor de euro en de eurozone. Het is niet te verwachten dat het proces van pappen en nat houden en een plan voor een plan maken nog lang kan stand houden. De enorme schuldenlast blijft terwijl recessie toe is geslagen en groei steeds verder weg lijkt. Er moet dus wat gebeuren in 2012.
Het positieve sentiment op de aandelenbeurzen van de laatste weken stelt dat in ieder geval de beleggers binnenkort een begin van het einde van de diepe soevereine schuldencrisis verwachten. De grote vraag voor 2012 is wie het ongekend grote aanbod van vele honderden miljarden aan staatsobligaties wil oppakken en vooral tegen welke rentevergoeding?
2011 was sterk volatiel en teleurstellend. 2012 kan diep zwart worden met een diepe recessie of zelfs depressie of het kan een ongekend sterke beursopgang inluiden die enige jaren kan duren als men eindelijk de sleutel van het begin van het einde van de diepe soevereine schuldencrisis heeft gevonden.
Beurspsychologie leert ons dat het gene altijd gebeurt op aandelenbeurzen wat men het minst verwacht. De meerderheid ziet het somber in voor 2012. Dus krijgen we volgend jaar een mooi beursjaar.
quote:ma 26 dec 2011, 13:56
Topeconoom: lot euro ligt in handen Italië
FRANKFURT (AFN) - Het komende jaar zal beslissend worden voor de toekomst van de euro en Italië zal daarbij een doorslaggevende rol gaan spelen.
Dat heeft topeconoom Thomas Mayer van Deutsche Bank gezegd in een interview met de krant Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.
Volgens Mayer hangt het lot van de euro van de ontwikkelingen in Italië af. ,,Het gaat om de vraag of de Europese eenheidsmunt gaat overleven.
En dat zal van Italië afhangen. Aan het begin van komend jaar zal Italië in een diepe recessie belanden. Als het land slaagt om daar voor de verkiezingen in mei 2013 weer uit te komen, wat ik verwacht, dan kan Italië een voorbeeld voor alle Zuid-Europese landen zijn. Mocht dat niet lukken, dan zal de eurozone uiteenvallen.''
Mayer stelt verder dat rekening moet worden gehouden met het vertrek van landen uit de eurozone. ,
,Een uitstap van Griekenland is niet langer taboe.
Het gevaar bestaat dat na de nieuwe verkiezingen in 2012 een regering komt die niet wil of kan doorgaan met de bezuinigingen.
Dan wordt de steun aan Griekenland stopgezet en zullen de Grieken extra geld moeten bijdrukken om de rekeningen te kunnen betalen. Dat geld kunnen ze drachmes of iets anders noemen.''
Volgens de topeconoom van Deutsche Bank zal Duitsland de crisis zonder grote kleerscheuren doorkomen.
Mayer verwacht dat de Duitse economie weliswaar flink zal afkoelen en dat de eerste helft van 2012 moeilijk wordt, maar dat in de tweede helft de Duitse economie flink zal profiteren van de groei in China en andere opkomende landen en het economische herstel in de Verenigde Staten.
Het is volgens Mayer onwaarschijnlijk dat Duitsland zijn sterke kredietwaardigheid kwijtraakt. Voor Frankrijk ligt de zaak anders, aldus de topeconoom. ,,De Fransen rekenen er al op dat ze spoedig afgewaardeerd zullen worden.''
quote:di 27 dec 2011, 13:01
Italiaanse rente loopt op
ROME (AFN) - De rente op Italiaanse 10-jarige staatsleningen is dinsdag opnieuw opgelopen. Investeerders wachten met spanning op de laatste grote uitgifte van Italiaanse staatsobligaties van dit jaar, die donderdag plaatsvindt.
Het rendement op bestaande Italiaanse 10-jarige leningen bedroeg dinsdag rond het middaguur 7,1 procent. Het grootste deel van vorige week lag de rente op de obligaties lager dan 7 procent. Vrijdag werd die grens opnieuw doorbroken.
quote:• The privatization program has completely ground to a halt. The plan was to sell off ¤50 billion of government-owned assets by 2015, but so far only ¤1.7 billion has been raised. Why? Because the government first wanted to implement the debt swap.
• Labor markets have yet to be freed up and deregulated.
• The program of public sector layoffs is a fiasco. Instead of the planned 30,000 job cuts, only around 1,000 workers have been transferred to a so-called labor reserve by the end of 2011.
• The merging or winding down of public authorities is proceeding at a snail's pace.
• The modernization of the civil serice and of the inefficient health service is plagued by delays.
• The planned third round of pension cuts has come to a stop. Additional pensions are to be cut by between 15 and 40 percent -- but the New Democracy party in particular is blocking the process.
quote:. Meanwhile, one LAOS member of parliament, psychiatrist Vaitsis Apostolatos, can claim to be Greece's luckiest politician. Suddenly he had ¤1 million in his bank account, which he said had come from a lottery win.
quote:wo 28 dec 2011, 20:20
'Berlijn wil nieuw EU-fonds zwakke landen'
BERLIJN (AFN) - Duitsland wil een nieuw Europees steunfonds opzetten voor zwakke landen met ongebruikte miljarden uit EU-structuurfondsen voor regionale projecten.
Dat meldde een bron bij de Duitse regering aan persagentschap Reuters woensdag.
Sommige EU-landen zoals Griekenland hebben nu geen toegang tot bepaalde hulpfondsen van de EU, bijvoorbeeld omdat ze geen geld hebben om projecten mede te financieren. In dat geval wordt het geld teruggegeven aan de donorlanden.
Berlijn wil nu dat deze middelen via een nieuw fonds worden ingezet om de concurrentiekracht en economische groei van olierekening zwakke landen aan te jagen, aldus de bron.
Het zou alleen gaan om geld uit EU-fondsen waar de met noodsteun geredde landen Griekenland, Portugal en Ierland geen toegang tot hebben gehad. Duitsland zou hopen dat met deze maatregel een grotere rol van de Europese Centrale Bank (ECB) bij de bestrijding van de crisis kan worden voorkomen.
Zon en strand is helemaal niet duur.quote:Op donderdag 22 december 2011 22:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
In een aantal documentaires over ghost cities zie je goed hoe veel Chinezen wonen, dat is in bittere armoede.quote:Op zaterdag 24 december 2011 19:50 schreef Lemans24 het volgende:
Lekker lijstje trouwens: China vrijwel helemaal onderaan met 2.8%. Gelooft iemand dat?
Ik kom er regelmatigquote:Op donderdag 22 december 2011 22:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
vind je dat verassend? Dit was van tevoren al bekend, het enige dat er is gebeurd is het kopen van tijd, zodat er plannen kunnen gemaakt om een exit van Griekenland niet te laten ontaarden in totale chaos. Griekenland gaat echt wel voor de bijl in 2012, daar hoef je geen helderziende voor te zijn.quote:Op woensdag 28 december 2011 19:37 schreef johnnylove het volgende:
Griekenland kan nooit zijn beloften nakomen als je dit artikel leest.
http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,805975,00.html
[..]
[..]
quote:za 31 dec 2011, 11:15
'Steeds meer druk van Pluto en Uranus bij eurocrisis'
Van een onzer verslaggeefsters
AMSTERDAM - De crisis op de financiële markten houdt nog wel een paar jaar aan, zeggen voorspellers die zich onder andere baseren op astrologie. Tussen de eurolanden zullen nog meer ruzies en spanningen optreden die alles met het in stand houden van de euro te maken hebben. Ook de inwoners van verschillende naties komen in opstand.
Dat zeggen marktanaIiste Irma Schogt, die zich baseert op astrologie, technische analyse en langetermijnbewegingen, astrologe Karen Hamaker-Zondag en trendwatcher Adjiedj Bakas.
Hamaker-Zondag bekeek de horoscopen van verschillende eurolanden, de Europese Centrale Bank en de geboortehoroscoop van Christine Lagarde. De conclusie? „Deze beginnen steeds meer onder druk te staan van Pluto en Uranus. Pluto zorgt ervoor dat zaken aan de oppervlakte komen. Uranus heeft veel te maken met opstanden van bevolkingen. Dat thema speelt bijvoorbeeld een grote rol in de Griekse horoscoop.”
Dan maar hopen dat Mars onze schulden opkoopt.quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:03 schreef michaelmoore het volgende:
Inwoners zuidelijke landen komen in opstand volgens Uranus
http://www.telegraaf.nl/d(...)risis___.html?sn=dft
[..]
quote:zo 01 jan 2012, 17:50
Europese leiders waarschuwen voor zwaar 2012
ATHENE/ROME/PARIJS - Leiders van Europese landen hebben in hun toespraken rond oud en nieuw gewaarschuwd voor een moeilijk en zwaar 2012.
„Offers zijn noodzakelijk voor de toekomst van onze jongeren”, zo stelde de Italiaanse president Giorgio Napolitano.
Italië is een van de Europese landen die in het afgelopen jaar hard werden getroffen door de schuldencrisis.
quote:Wellink: Nederland is deel lening Griekenland kwijt
vk UPDATE Nout Wellink, de oud-president van De Nederlandsche Bank (DNB), acht de kans levensgroot dat de eurolanden een deel van hun leningen aan Griekenland moeten afschrijven. De bijdrage van banken aan de redding van Griekenland is niet genoeg.
Dat stelt Wellink in een interview dat morgen verschijnt in Het Financieele Dagblad.
Overheden hebben inmiddels zo'n groot deel van de Griekse staatsschuld gefinancierd, dat zij volgens Wellink bij een herstructurering niet buiten schot kunnen blijven. 'Inmiddels is de balans tussen publieke (overheden en ECB) en private sector zodanig veranderd, dat als er echt afgeschreven gaat worden, het bijna ondenkbaar is dat de overheid daaraan kan ontsnappen', aldus de voormalige DNB-topman
quote:zo 01 jan 2012, 15:30
Banktopman ziet meer kans op eurosplitsing
LONDEN (AFN) - De kans dat een of meer landen de eurozone in 2012 zullen verlaten groeit. Dat zei Peter Sands, topman van de Britse bank Standard Chartered zondag in de SundayTelegraph.
Europese leiders moeten volgens Sands een duidelijkere oplossing voor de schuldencrisis aandragen. ,,
We gaan 2012 in met een erg moeilijke verwachting voor de eurozone'', aldus de topman van een van de vijf grootste banken van Groot-Brittannië.
De gevolgen van een eurosplitsing moeten niet onderschat worden, zo waarschuwde hij in de krant. ,,
Het zou erg moeilijk zijn het besmettingsrisico te beheersen, al is het alleen Griekenland dat uit de eurozone stapt.
De verstoring zal vertakkingen hebben over de hele wereld.
Volgens Sands moeten overheden en het bedrijfsleven er overigens voor zorgen dat de sociale gevolgen van de huidige economische groeivertraging in Europa worden verzacht. De huidige sociale effecten van de crisis, zoals bezuinigingen, hogere werkloosheid in het algemeen en in enkele landen een zeer hoge jeugdwerkloosheid, brengen volgens de bestuursvoorzitter grote risico's met zich mee. ,,Het kan leiden tot een grotere vraag om protectionisme en meer populistisch beleid''.
''
Hoe kan dat nou? Jan Kees heeft ons verzekerd dat het geld terug zou komen, mét rente.quote:
Niemand kon dit zien aankomen natuurlijkquote:
quote:
Het is wachten op de toekenning van de volgende tranche van 8 miljardquote:Op zondag 1 januari 2012 20:26 schreef Setting_Sun het volgende:
[..]![]()
![]()
Blijkt maar weer eens dat de overheid een slechte investeerder is of bij aangaan al heeft geaccepteerd dat een deel niet terug kwam en daarmee de Nederlandse belastingbetalers flink in de steek laat.
Misschien moet een voornemen voor 2012 zijn om maar eens flink te gaan rellen in Den Haag, in de Arabische wereld lijkt het te helpen.
De rekening opmaken had al twee jaar geleden, zo niet nog eerder, gedaan moeten worden. Dat is nu juist waar iedereen schijnbaar bang voor is en dus ook niet (zichtbaar) gaat gebeuren. Bovendien valt-ie nu in de verkeerde brievenbus, d.w.z. niet bij de primaire risiconemers.quote:Op zondag 1 januari 2012 20:34 schreef SeLang het volgende:
Maar ik vind dit eigenlijk wel positief. Laat maar eens gewoon een rekening op de mat vallen die tot gevolg heeft dat er weer een paar miljard extra bezuinigd moet worden. Loonsverlaging voor ambtenaren vanwege de verliezen op Griekenland. Dan krijg je toch opeens een wat andere discussie dan "anders gaat het licht gaat uit".
Ow, daar ben ik het volledig mee eens hoor! Heb ik ook altijd gezegd, al voordat dat die bailouts een feit waren.quote:Op zondag 1 januari 2012 20:38 schreef nostra het volgende:
[..]
De rekening opmaken had al twee jaar geleden, zo niet nog eerder, gedaan moeten worden. Dat is nu juist waar iedereen schijnbaar bang voor is en dus ook niet (zichtbaar) gaat gebeuren. Bovendien valt-ie nu in de verkeerde brievenbus, d.w.z. niet bij de primaire risiconemers.
Het probleem is dat Jan Kees dit toch allang ingecalculeerd had? Zo niet, dan is hij wel heel dom.quote:Op zondag 1 januari 2012 20:34 schreef SeLang het volgende:
Maar ik vind dit eigenlijk wel positief. Laat maar eens gewoon een rekening op de mat vallen die tot gevolg heeft dat er weer een paar miljard extra bezuinigd moet worden. Loonsverlaging voor ambtenaren vanwege de verliezen op Griekenland. Dan krijg je toch opeens een wat andere discussie dan "anders gaat het licht gaat uit".
Het is wachten op het moment dat mensen er genoeg van krijgen, zaken als verhoging bijtelling en verlaging huursubsidie en gelijk een nieuwe gift van 8 miljard aan Griekenland , dat gaat wringen.quote:Op zondag 1 januari 2012 20:34 schreef SeLang het volgende:
quote:Ministerie van BiZa gaat 100 miljoen euro bezuinigen op de huurtoeslag zo blijkt uit een circulaire
Dus omdat Wellink zegt dat het zou kunnen gebeuren is het ook meteen zo? Er is iedere dag een orakel dat iets zegt over de situatie met de euro. Het is wat kinderachtig om alleen die orakels te zien die het eigen gelijk onderschrijven.quote:Op zondag 1 januari 2012 19:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niemand kon dit zien aankomen natuurlijk
Waar ben jij nu mee bezig dan? Jan Kees is toch jouw orakel?quote:Op maandag 2 januari 2012 01:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dus omdat Wellink zegt dat het zou kunnen gebeuren is het ook meteen zo? Er is iedere dag een orakel dat iets zegt over de situatie met de euro. Het is wat kinderachtig om alleen die orakels te zien die het eigen gelijk onderschrijven.
Niemand is mijn orakel. Hij al helemaal niet.quote:Op maandag 2 januari 2012 01:43 schreef bascross het volgende:
[..]
Waar ben jij nu mee bezig dan? Jan Kees is toch jouw orakel?
Wellink heeft gewoon als opdracht om dit nieuws voorzichtig te brengen, het moet toch een keer komenquote:Op maandag 2 januari 2012 01:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dus omdat Wellink zegt dat het zou kunnen gebeuren is het ook meteen zo? Er is iedere dag een orakel dat iets zegt over de situatie met de euro. Het is wat kinderachtig om alleen die orakels te zien die het eigen gelijk onderschrijven.
Ik wil best een weddenschap met je aangaan dat Wellink hierin gelijk heeft en dat de Nederlandse staat verliezen gaat lijden op die leningen aan Griekenland. Ik heb nooit anders verwacht. Jij kennelijk wel?quote:Op maandag 2 januari 2012 01:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh ja, we krijgen natuurlijk keurig elke eurocent terug. Wel eens gehoord van die uitdrukking over die kale kip?quote:Op maandag 2 januari 2012 01:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
En italie dan?quote:Op maandag 2 januari 2012 07:34 schreef Drugshond het volgende:
Griekenland is passe.
Portugal en Spanje are next.
Zo weer een oudgediende die kritiek heeft op de huidige gang van zaken. Ik verwacht verder niet dat er meer daadkracht gaat komen dit jaar.quote:Kok hekelt trage aanpak schuldencrisis
Laatste update: 2 januari 2012 08:20 info.
AMSTERDAM - Oud-premier Wim Kok vindt dat de Europese regeringsleiders te laat, te langzaam en onvoldoende hebben gereageerd op de schuldencrisis.
Foto: ANP
Dat zegt hij in een gesprek in het Radio 1 Journaal waarin hij terugkijkt op de introductie van de euro.
Kok verwijt de huidige regeringsleiders dat niemand zich echt verantwoordelijk voelt voor de munt. Bovendien is de besluitvorming te ondoorzichtig.
"Ik zie ook wel dat het politieke klimaat broeierig is en dat er een sentiment de kop op steekt van schuilen achter de dijken, maar dat lost niets op. Juist nu moeten we er staan", aldus Kok.
Basis
De voormalig minister-president stond als minister van Financiën begin jaren negentig mede aan de basis van de Europese munt. Kok stelt dat er destijds niet genoeg harde maatregelen zijn genomen om ervoor te zorgen dat de schulden van de landen niet verder zouden oplopen. "Er was geen politieke meerderheid voor."
De betrokken landen hielden eraan vast zelf verantwoordelijk te blijven, maar al snel bleek dat juist grote landen als Frankrijk en Duitsland een loopje namen met de regels voor begrotingstekorten. Kok noemde het daarom belangrijk dat niet regeringen, maar de Europese Commissie de naleving van de spelregels beoordeelt.
Ik heb totaal geen beeld van welke kant deze crisis uiteindelijk opgaat. Ik heb een algemeen idee dat doorgaan met de euro beter is dan ermee ophouden, maar ik weet niet waar de grens daarvoor ligt.quote:Op maandag 2 januari 2012 07:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik wil best een weddenschap met je aangaan dat Wellink hierin gelijk heeft en dat de Nederlandse staat verliezen gaat lijden op die leningen aan Griekenland. Ik heb nooit anders verwacht. Jij kennelijk wel?
De Nederlandse staat is geen bank en ook geen belegger. En als je kijkt naar de geschiedenis, dan zijn er wel extremere voorbeelden te geven van een 'kennelijk kale kip' die toch zijn schulden heeft betaald.quote:Op maandag 2 januari 2012 07:58 schreef Q. het volgende:
[..]
Oh ja, we krijgen natuurlijk keurig elke eurocent terug. Wel eens gehoord van die uitdrukking over die kale kip?
als ze met pensioen zijn kunnen ze ineens wel de waarheid zeggenquote:
Dat zou zomaar kunnen, maar dat is dus wel een politieke uitruil waar de uitstaande schuld betaling is voor het opheffen van de Griekse soevereiniteit. En dan is het dus geen kwestie dat wij zomaar ons geld kwijt zijn, maar dat wij het recht verkrijgen om over de Griekse financiën beslissen voor de komende tijd.quote:Op maandag 2 januari 2012 10:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
als ze met pensioen zijn kunnen ze ineens wel de waarheid zeggenAls je Griekenland realistisch gezien in de euro moet houden ,moet je alle schulden kwijtschelden (100% dus) en als tegenprestatie de hele Griekse begroting vanuit Brussel regelen. De Griekse regering voert gewoon uit wat per decreet vanuit Brussel gedicteerd wordt. In feite gebeurt dit laatste natuurlijk bijna al, maar zonder perspectief zul je zo'n land niet redden.
De grens ligt bij de vraag of landen bereid zijn om hun zelfstandigheid op te geven, momentel is dat er absoluut nietquote:Op maandag 2 januari 2012 10:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb totaal geen beeld van welke kant deze crisis uiteindelijk opgaat. Ik heb een algemeen idee dat doorgaan met de euro beter is dan ermee ophouden, maar ik weet niet waar de grens daarvoor ligt.
Of die bereidheid er wel of niet is kan ik niet goed inschatten aangezien er nogal gezwabberd wordt op dat punt, maar het is inderdaad die vraag.quote:Op maandag 2 januari 2012 10:13 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
De grens ligt bij de vraag of landen bereid zijn om hun zelfstandigheid op te geven, momentel is dat er absoluut niet
Ik vind het bijna schattig dat je het vertrouwen hebt dat de burgers een groot gedeelte van de soevereiniteit van hun landen willen opgeven.quote:Op maandag 2 januari 2012 10:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Of die bereidheid er wel of niet is kan ik niet goed inschatten aangezien er nogal gezwabberd wordt op dat punt, maar het is inderdaad die vraag.
dat klopt helemaal . Natuurlijk kan de euro makkelijk overeind gehouden worden, maar er is een groot wantrouwen tussen de eurolanden en men blijft kijken naar eigen electoraat en politiek gewin. Zolang deze elementen er zijn zal er nooit een snelle en goede oplossing komen.quote:Op maandag 2 januari 2012 10:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Of die bereidheid er wel of niet is kan ik niet goed inschatten aangezien er nogal gezwabberd wordt op dat punt, maar het is inderdaad die vraag.
Waarmee ik dus ook zeg dat alle financieële experts die het hebben over het uiteenvallen van de euro omdat er liquiditeits of solvabiliteits problemen zijn; die kletsen uit hun nekharen. De euro is van het allereerste moment een politieke keuze geweest en de euro is nog steeds een politieke keuze.
|Ze mogen al blij zijn als Italie niet gaat splitsen, laat staan samenvoegenquote:Op maandag 2 januari 2012 10:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vind het bijna schattig dat je het vertrouwen hebt dat de burgers een groot gedeelte van de soevereiniteit van hun landen willen opgeven.
Dat is natuurlijk nooit de bedoeling geweest van 1 europa en 1 euro, maar omdat we nu met de gebakken peren zitten moeten alle europesche burgers maar even bukken en 1 groot europa worden.
Kom op zeg dat geloof je toch zelf niet. Als de eu ambtenaren zelf al niet eens het voor elkaar krijgen om 1 voertaal te hebben om zodoende een effcienter overheids apparaat te creeren, en dan moeten de burgers wel opeens 1 front pro europa gaan vormen.
wat de burgers willen doet minder ter zake als de nood hoog is. In Griekenland en Italie heeft men toch alle souverjniteit in feite al opggegevn met het installeren van 2 Europese marionettenregeringen.quote:Op maandag 2 januari 2012 10:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vind het bijna schattig dat je het vertrouwen hebt dat de burgers een groot gedeelte van de soevereiniteit van hun landen willen opgeven.
Dat is natuurlijk nooit de bedoeling geweest van 1 europa en 1 euro, maar omdat we nu met de gebakken peren zitten moeten alle europesche burgers maar even bukken en 1 groot europa worden.
Kom op zeg dat geloof je toch zelf niet. Als de eu ambtenaren zelf al niet eens het voor elkaar krijgen om 1 voertaal te hebben om zodoende een effcienter overheids apparaat te creeren, en dan moeten de burgers wel opeens 1 front pro europa gaan vormen.
Het idee dat er een keuze bestaat t.a.v. hoeveel soevereiniteit je wilt behouden is lachwekkend. Als je tijdens deze crisis nog gelooft dat er Europese landen zijn die los van alle externe omstandigheden een keuze hebben, dan leef je in een soort Lala land dat geen band met de realiteit heeft.quote:Op maandag 2 januari 2012 10:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het lachwekkende is juist dat jij het lachwekkend vindt.quote:Op maandag 2 januari 2012 10:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het idee dat er een keuze bestaat t.a.v. hoeveel soevereiniteit je wilt behouden is lachwekkend.
We kunnen het Zwitserland van de Noordzee worden?quote:Op maandag 2 januari 2012 10:52 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Het lachwekkende is juist dat jij het lachwekkend vindt.
Nederland kan prima opereren als zelfstandig land buiten EU verband. Rotterdam blijft liggen waar het ligt ook zonder Europa. Onze weg-en waterbouwkennis blijft volledig overeind, ook zonder Europa.
Onze handel blijft prima overeind, gewoon wat billaterale verdragen sluiten met landen die winst ook boven het Europa gevoel plaatsen en klaar is Kees.
Blijven we dan de nummer 16 van de wereld? Geen idee en eigenlijk boeit me dat ook niet. Als nummer 30 van de wereld zullen het ook prima hebben.
En ja, een aantal ondernemers zullen moord en brand schreeuwen...newsflash, dat heet ondernemen: gewoon overschakelen op iets anders dat wel een boterham oplevert. Is dat lastig? och, ondernemers weten het ook altijd mooi te formuleren als medewerkers moeten omscholen, tijd om het zelf in praktijk te brengen.
De realiteit is in mijn optiek niet dat we maar alles wat een stel omhoog gevallen bestuurders moeten accepteren omdat ze moord en brand schreeeuwen en er anders alle lichten uitgaan.quote:Op maandag 2 januari 2012 10:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het idee dat er een keuze bestaat t.a.v. hoeveel soevereiniteit je wilt behouden is lachwekkend. Als je tijdens deze crisis nog gelooft dat er Europese landen zijn die los van alle externe omstandigheden een keuze hebben, dan leef je in een soort Lala land dat geen band met de realiteit heeft.
We hebben niet de keuze om wel of niet soeverein te blijven/weer worden. We hebben een keuze om te functioneren in de bestaande realiteit. En die bestaande realiteit is dat er een financieële markt bestaat die over 'soevereiniteit' heenwalst als dat noodzakelijk wordt geacht.
Het argument van taal is ook tamelijk lachwekkend; Zwitserland functioneert uitstekend met 4 landstalen. Het probleem van talen doet zich juist voor op het moment dat er een dominante taal ontstaat waardoor andere talen achtergesteld raken.
Beter is het als Nederland samengaat met Duitsland denk ik en Den Haag opgaat in de Bundestag dan worden we Deelstaat Hollandquote:Op maandag 2 januari 2012 10:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
We kunnen het Zwitserland van de Noordzee worden?
In Zwitserland hebben ze net zo'n vertaal- en tolkdienst als bij de EU. Er werkt zelfs deels hetzelfde personeel.quote:Op maandag 2 januari 2012 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De realiteit is in mijn optiek niet dat we maar alles wat een stel omhoog gevallen bestuurders moeten accepteren omdat ze moord en brand schreeeuwen en er anders alle lichten uitgaan.![]()
En hebben ze in zwitserland dan ook dat ze een grote stapel vertalers in het parlement hebben zitten, of stiekum toch de voertaal zwitsers in het parlement. Sterker nog zelfs in NL hebben we 2 talen, toch wordt in de 2e kamer alles in het ABN afgehandeld en zitten er geen fries vertalers in de 2e kamer voor de friezen.
quote:ma 02 jan 2012, 11:36
'Spaans tekort zelfs boven 8%'
MADRID (AFN) - Het Spaanse begrotingstekort over 2011 kan zelfs boven de 8 procent van het bruto binnenlands product (bbp) uitkomen. Daarvoor heeft de minister van Economische Zaken, Luis de Guindos, maandag gewaarschuwd.
,,Het is mogelijk dat het boven de 8 procent uitkomt, ik hoop niet veel hoger'', aldus de minister. Het officiële doel voor vorig jaar lag op 6 procent. Vorige week gaf de overheid echter al aan dat het tekort tot 8 procent kon stijgen.
Guindos acht een economische krimp in de het eerste kwartaal goed mogelijk, nadat de economie in het afgelopen kwartaal ook al was gekrompen. Om de schulden en de uitgaven terug te dringen, wil de nieuwe Spaanse regering dit jaar 8,9 miljard euro bezuinigen.
Het lullige is dat Spanje eerder een van de weinige landen was die hun overheidsuitgaven redelijk netjes in orde hadden, maar door de economische krimp en hoge leningen die zij moeten afsluiten is dit weer totaal uit het lood geslagen.quote:Op maandag 2 januari 2012 14:02 schreef Goofjansen het volgende:
8% , ach maakt het uit
Gewoon alle pensioenen en ambtenarensalarissen halveren
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_8_procent___.html
[..]
Zo ben ik benieuwd of ze toch ooit nog wat gaan afwaarderen, of dat we gewoon in de LALA verhaaltjes van onze huidige bestuurders moeten blijven luisteren.quote:Griekse verliezen zijn onafwendbaar
Laatste update: 2 januari 2012 14:32 info.
AMSTERDAM - Europese landen zullen onvermijdelijk verliezen lijden op hun leningen aan Griekenland. Om die verliezen te beperken kan er beter zo snel mogelijk worden besloten een deel van de Griekse schulden te schrappen.
Dat zeiden economen maandag tegen het ANP.
Zij reageerden daarmee op uitspraken van oud-president van De Nederlandsche Bank Nout Wellink. Die zei in een interview met het Financieele Dagblad dat Nederland er niet op moet rekenen dat al het aan Griekenland geleende geld terugkomt.
Hoogleraar economie Lans Bovenberg sloot zich bij deze conclusie aan. ''De schuldeisers moeten die realiteit ook zo snel mogelijk erkennen. Dat is in hun eigen belang'', aldus de hoogleraar van de Universiteit van Tilburg.
Schuldverlichting
''Hoe sneller we besluiten tot schuldverlichting, hoe groter de kans dat in ieder geval een deel van het geld nog terugkomt'', aldus Bovenberg. ''Doen we het niet, dan gaat het in Griekenland van kwaad tot erger en krijgen we helemaal niets terug.''
Ook voor econoom Teunis Brosens van ING is het duidelijk dat overheden een deel van hun leningen moet afschrijven. ''Er is een wonderbaarlijke wederopstanding van de Griekse economie nodig om de doelen voor 2020 te halen. Het ziet er niet naar uit dat die er komt.''
Bezuinigingen
Brosens wees erop dat het IMF en de EU er nog altijd op rekenen dat de Griekse schuld in 2020 is verkleind tot 120 procent van het bruto binnenlands product.
''Daarbij gaan ze ervan uit dat alle bezuinigingen de komende 8 jaar worden doorgevoerd en dat de economie desondanks gaat groeien. Dat gaat waarschijnlijk niet lukken.''
Schuldverlichting is daarom onvermijdelijk, stelden beide economen. ''De Grieken moeten weer perspectief krijgen'', aldus Bovenberg. ''In ruil daarvoor moeten ze zeggenschap over de modernisering van de Griekse economie uit handen geven.''
Onder curatele
Bovenberg verwacht dat politici deze ''win-winsituatie'' dit jaar al inzien. ''De schuldeisers en de Grieken hebben een gedeeld belang. Door Griekenland bij schuldverlichting onder curatele te stellen kan de modernisering van de economie worden afgedwongen.
De Grieken krijgen daarnaast met een lagere schuldenberg iets terug voor het uit handen geven van autonomie
Dat is een echte ambtenaren-kreet win- win, in de praktijk gaat er geen mens op vooruit, alleen de ambtenaar zelfquote:Op maandag 2 januari 2012 16:24 schreef Blandigan het volgende:
Bovenberg verwacht dat politici deze ''win-winsituatie'' dit jaar al inzien.
*druk bezig de koffie van zijn monitor af te vegen*
Dexia en KBC zien dus, naast de gevolgen van de problemen bij de banken zelf, ook de gevolgen van de uitgifte van de Belgische Staatsbons. De staatsbons kunnen op korte termijn dan de problemen bij overheden verminderen, op langer termijn kan de overheid alsnog extra geld kwijt zijn vanwege de substitutie van geld op spaarrekeningen naar de staatsbons.quote:Dexia Bank en KBC zien miljarden verdwijnen op spaarboekje
Dexia Bank België zag in de loop van 2011 3,5 miljard euro spaargeld wegvloeien. Dat is ongeveer 10 procent van het totale bedrag dat op 31 december 2010 op de spaarboekjes stond. Ook die andere Belgische grootbank, KBC, verloor een pak geld op de spaarboekjes: 1,4 miljard euro.
Op 31 december 2011 stond er 30,3 miljard euro op de spaarboekjes van Dexia Bank België, ofwel 3,5 miljard euro minder dan een jaar eerder. De bank zelf ziet twee redenen voor de uitstroom van het spaargeld: de moeilijke periode die Dexia Bank België doormaakte voor de aankoop door de Belgische staat en het succes van de staatsbon.
De Tijd maakte eerder al gewag van een bankrun op Dexia Bank België in de maanden voorafgaand aan de redding van de bank. Jos Clijsters, de directievoorzitter van Dexia Bank België, had in een hoorzitting van de Dexia-commissie al gezegd dat de klanten van de bank in de week van 4 oktober ongeveer 2 miljard euro hadden weggetrokken.
Ook KBC (inclusief CBC) zag in 2011 1,4 miljard euro van de spaarboekjes vertrekken. 'Ongeveer de helft van die daling is toe te wijzen aan de staatsbon-uitgifte van december', klinkt het bij KBC. Daarnaast was er volgens KBC 'een belangrijke verschuiving' van het spaarboekje naar termijnbeleggingen, verzekeringen en obligaties. BNP Paribas Fortis verloor het afgelopen jaar 130 miljoen euro. De enige winnaar onder de grootbanken is ING België. De Belgische spaarders vertrouwden de bank 2,1 miljard euro extra toe.
Crowding outquote:Op maandag 2 januari 2012 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dexia en KBC zien dus, naast de gevolgen van de problemen bij de banken zelf, ook de gevolgen van de uitgifte van de Belgische Staatsbons. De staatsbons kunnen op korte termijn dan de problemen bij overheden verminderen, op langer termijn kan de overheid alsnog extra geld kwijt zijn vanwege de substitutie van geld op spaarrekeningen naar de staatsbons.
Ik snap er ok geen fuck van dat de rente niet omhoog knaltquote:Op maandag 2 januari 2012 23:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Crowding out
Geld dat de overheid leent kan niet worden geleend door productieve delen van de economie zoals bedrijven. Ze concurreren tegen elkaar voor hetzelfde kapitaal.
Omdat de private sector aan het deleveragen is.quote:Op maandag 2 januari 2012 23:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik snap er ok geen fuck van dat de rente niet omhoog knalt
quote:di 03 jan 2012, 08:31
Spannende tijd voor eurocrisis
AMSTERDAM - Het nieuwe jaar is nog niet begonnen of de Europese schuldencrisis dreigt zich al weer te verscherpen.
Niet alleen wil de Griekse regering dat de banken nog veel grotere verliezen nemen op Griekse schulden, de komende paar maanden moeten de eurolanden voor liefst ¤650 miljard aan aflopende obligaties herfinancieren.
Volgens analisten is het eerste kwartaal van dit jaar dan ook beslissend of de eurozone in zijn huidige vorm overleeft
quote:Unemployed Portuguese told to 'just emigrate'
Lisbon, Portugal - Hounded by the economic crisis that shows no signs of letting up and by political leaders of all stripes, Portugal's conservative Prime Minister Pedro Passos Coelho sent out an unprecedented message to his fellow citizens: Emigrate.
A wave of indignation was triggered when Passos Coelho, in the face of the growing unemployment that is hitting young people and educators extremely hard, suggested to teachers on December 18 that as an alternative they could move to Portuguese-speaking countries like Brazil or Angola.
The next day, several ministers applauded the prime minister's remarks, saying his suggestion was a valid solution, especially for teachers.
But the governments of Angola and Brazil quickly responded, saying they had no immediate need for teachers.
Surveys indicate that young people between the ages of 25 and 34 are the most interested in moving abroad.
quote:03 jan 2012, 15:18 | 6 reacties
Parlementariërs Italië topverdieners in EU
ROME - Terwijl Italië gebukt gaat onder een enorme schuldenlast, zijn de parlementariërs in het Zuid-Europese land topverdieners in de EU.
Een senator of Kamerlid in Rome krijgt per maand bijna 20.000 euro op zijn bankrekening bijgeschreven.
Dat blijkt uit onderzoek, dat dinsdag is gepresenteerd.
Naast een basissalaris van 11.283 euro krijgen de 'parlamentari' vervoer-, verblijfs- en representatiekosten uitgekeerd, evenals geld om kantoor te houden en daarvoor medewerkers in te huren.
Nu in Italië van alle bevolkingsgroepen offers worden gevraagd om de schuldencrisis de baas te worden, is opnieuw de discussie losgebarsten over de betaling van de parlementariërs.
Onze banken, eigenlijk ons hele financiele stelsel zit zo gods verweven in die EU. Je kan niet zomaar je vinger opsteken en met China in zee gaan. Was het maar zo simpelquote:Op maandag 2 januari 2012 10:52 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Het lachwekkende is juist dat jij het lachwekkend vindt.
Nederland kan prima opereren als zelfstandig land buiten EU verband. Rotterdam blijft liggen waar het ligt ook zonder Europa. Onze weg-en waterbouwkennis blijft volledig overeind, ook zonder Europa.
Onze handel blijft prima overeind, gewoon wat billaterale verdragen sluiten met landen die winst ook boven het Europa gevoel plaatsen en klaar is Kees.
Blijven we dan de nummer 16 van de wereld? Geen idee en eigenlijk boeit me dat ook niet. Als nummer 30 van de wereld zullen het ook prima hebben.
En ja, een aantal ondernemers zullen moord en brand schreeuwen...newsflash, dat heet ondernemen: gewoon overschakelen op iets anders dat wel een boterham oplevert. Is dat lastig? och, ondernemers weten het ook altijd mooi te formuleren als medewerkers moeten omscholen, tijd om het zelf in praktijk te brengen.
Donder op met die Britse propagandaquote:
Een buitengewoon genereus aanbod. Behalve Gerzo is er niets op het eiland, hoe wil je de bevolking onderhouden? Al kreeg ik 1 miljard cadeau dan zou ik het nog niet doenquote:Op maandag 2 januari 2012 23:18 schreef Bankfurt het volgende:
Ik bied Euro 250,00 voor het eiland Kreta !
Dit bod vervalt op 15 januari 2012; dus niemand kan zeggen dat ik de Grieken niet wil helpen.
Arbeidsmigratie is een doel van de Europese Unie, het ondergraaft dus helemaal niets. Het versnelt de vorming van een federaal Europa wellicht. Griekenland zal zich uiteindelijk moeten specialiseren in wat anders.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik sprak vandaag iemand van de universiteit die zich met inschrijvingen bezig houdt. En hij zei dat bij een aantal masters de Grieken de grootste groep buitenlandse studenten vormen. In een geval is het aantal Griekse studenten zelfs groter dan het aantal Nederlandse studenten. Ik ken zelf ook een aantal Griekse studenten, en allen zijn zij bezig om Nederlands te leren en niet van plan om op korte termijn terug te keren naar Griekenland. Naast dat de EU met een grote mobiliteit van goederen en kapitaal de economische positie van de Zuid-Europese landen ondergraaft gebeurd dit dus ook op het gebied van personen.
De hoogopgeleiden die daar voor moeten zorgen trekken dus naar West-Europa... Dat is geen positieve ontwikkeling voor de evenwichtigheid binnen de Eurozone.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:17 schreef Lemans24 het volgende:
Griekenland zal zich uiteindelijk moeten specialiseren in wat anders.
De vraag is dus natuurlijk of dit in het belang van Griekenland is op de langere termijn, dat lijkt mij niet zozeer.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:17 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Arbeidsmigratie is een doel van de Europese Unie, het ondergraaft dus helemaal niets. Het versneld de vorming van een federaal Europa wellicht. Griekenland zal zich uiteindelijk moeten specialiseren in wat anders.
Precies, die drama verhalen over migratie slaan nergens op. De grote tekortkoming van de EU was altijd dat mensen te weinig bereid waren om het werk achterna te gaan. Nu gaat dat dus kennelijk veranderen, ten goede dus.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:17 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Arbeidsmigratie is een doel van de Europese Unie, het ondergraaft dus helemaal niets. Het versneld de vorming van een federaal Europa wellicht. Griekenland zal zich uiteindelijk moeten specialiseren in wat anders.
Als die Grieken productief zijn in andere delen, dan zitten ze in ieder geval niet aan de staatsruif in Griekenland. Ook dus een deel van de oplossing.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De hoogopgeleiden die daar voor moeten zorgen trekken dus naar West-Europa... Dat is geen positieve ontwikkeling voor de evenwichtigheid binnen de Eurozone.
wie zegt dat ik de bevolking van Kreta wil onderhouden ?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 21:40 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Een buitengewoon genereus aanbod. Behalve Gerzo is er niets op het eiland, hoe wil je de bevolking onderhouden? Al kreeg ik 1 miljard cadeau dan zou ik het nog niet doen
En ze dragen niks bij om het huidige schuldenprobleem op te lossen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als die Grieken productief zijn in andere delen, dan zitten ze in ieder geval niet aan de staatsruif in Griekenland. Ook dus een deel van de oplossing.
Tijd om naar Griekenland te emigreren dus, binnenkort. In het land der blinden...quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De hoogopgeleiden die daar voor moeten zorgen trekken dus naar West-Europa... Dat is geen positieve ontwikkeling voor de evenwichtigheid binnen de Eurozone.
Oh jaaaaaa... ik was vergeten dat IEDEREEN die werkt uit Griekenland weggaat. Dat is toch wat je bedoelt?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:19 schreef bascross het volgende:
[..]
En ze dragen niks bij om het huidige schuldenprobleem op te lossen.
Nee hoor, alleen de hoogopgeleiden, dus de mensen die veel toevoegen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:33 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh jaaaaaa... ik was vergeten dat IEDEREEN die werkt uit Griekenland weggaat. Dat is toch wat je bedoelt?
Maar de gedachte is natuurlijk dat een hoger opgeleide op termijn banen creëert doordat er innovatieve bedrijven worden opgericht. De vraag is dan of de uitgespaarde werkloze, als daar al sprake van zou zijn, opweegt tegen het mislopen van economische activiteit op langer termijn, ik denk het niet.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:12 schreef HiZ het volgende:
Als die Grieken productief zijn in andere delen, dan zitten ze in ieder geval niet aan de staatsruif in Griekenland. Ook dus een deel van de oplossing.
Zonder de macht te hebben gegrepen heeft een Hollander daar decennia geleden onze Kretenzische vrinden in het zuid-oosten van Kreta al een grote sprong voorwaarts doen maken op het gebied van landbouw: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Kuijpersquote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:17 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
wie zegt dat ik de bevolking van Kreta wil onderhouden ?
Het eerste wat ik ga doen als ik alleenheerser van Kreta ben, is ervoor te zorgen dat de bevolking zichzelf kan onderhouden, efficientere tuinbouw en handel in voedsel.
Toeristen zullen flink meer moeten gaan betalen, maar dan krijgen ze uiteraard veel meer voor terug dan nu het geval is.
Er komt een groot Disney park op Kreta, een nieuwe moderne luchthaven, een speciale marinebasis en meer golfbanen voor pensionado's, 2 nieuwe luxe jachthavens en een nieuwe voetbalclub FC Kreta, die in de Championsleague gaat meedoen.
En er komt een bankgeheim, dit trekt extra kapitaal aan.
Zo zie je maar, geld verdienen in Griekenland is heel simpel.
Hoezo?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Klopt. Maar de huidige problemen zijn mede ontstaan door onbalans in de Europese economie in combinatie met een gebrek aan een mechanisme om dat recht te trekken, zoals dat in de voorbeelden die jij aanhaalt wel kan.quote:Op woensdag 4 januari 2012 01:59 schreef Krantenman het volgende:
Hoezo?
In Nederland heb je ook de Randstad en het wat economisch "minder ontwikkelde" Limburg en Groningen.
In België heb je Vlaanderen en Wallonië.
In Italië heb je noord en zuid.
In Duitsland heb je oost en west.
Et cetera.
Wat het resulteert is een MEGAKRIMP uit de schuldenlanden, en ontvolkte gebieden met armoe en heel veel leegstand, BIJSTANDSLANDEN dusquote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:40 schreef bascross het volgende:
[..]
Nee hoor, alleen de hoogopgeleiden, dus de mensen die veel toevoegen.
Als er in Griekenland geen fatsoenlijke economie op te bouwen is, dan is het juist een goed teken dat de hoog opgeleiden daar vertrekken.quote:Op woensdag 4 januari 2012 02:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Klopt. Maar de huidige problemen zijn mede ontstaan door onbalans in de Europese economie in combinatie met een gebrek aan een mechanisme om dat recht te trekken, zoals dat in de voorbeelden die jij aanhaalt wel kan.
ouzo drinkenquote:Op woensdag 4 januari 2012 02:23 schreef Krantenman het volgende:
[..]
laat ze doen waar ze goed in zijn.
Waarom is diezelfde euro niet te duur voor Duitse auto's? Die boeren best goed!quote:Op woensdag 4 januari 2012 02:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat het resulteert is een MEGAKRIMP uit de schuldenlanden, en ontvolkte gebieden met armoe en heel veel leegstand, BIJSTANDSLANDEN dus
Ik zet mijn geld liever op Polen dan op Italië
Italië is niet meer in staat om de eigen Fiats te bouwen, door de dure euro
Doordat de Duitse economie goed draait, trekken ze de koers van de euro omhoog, veel te ver omhoog voor de zuidelijke landenquote:Op woensdag 4 januari 2012 02:31 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waarom is diezelfde euro niet te duur voor Duitse auto's? Die boeren best goed!
quote:Griekenland voert de druk op.
Als de onderhandelingen over een nieuwe noodlening mislukken, kan dat grote gevolgen hebben. Dan moet Griekenland de euro misschien wel verlaten.
Dat stellen onderhandelaars.
Later deze maand melden het IMF, de EU en de ECB zich weer in Athene.
Zij gaan onderhandelen over de voorwaarden voor een nieuwe lening van 130 miljard euro. De protesten tegen de bezuinigingen gaan door.
Dat verhoogt de druk op de Griekse regering om met een goede deal te komen.
Die waarschuwt daarom om Griekenland geen al te zware eisen te stellen.
Een Griekse exit kan aan de orde komen, als Griekenland niet genoeg bezuinigt en dus geen tweede pakket aan noodleningen krijgt.
Maar waarschijnlijk komt het niet zo ver, zegt correspondent Marloes de Koning. De andere eurolanden hebben een Griekse exit tot nu toe uitgesloten, omdat dit tot een diepe crisis zou leiden in de hele eurozone.
Tja, als mensen onderhandelen, dan proberen ze wel eens om een voordeeltje te halen. Dat is raar he?quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:49 schreef Goofjansen het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)er-verlaten-euro.xml
Tja en Griekenland uit de euro dat willen we niet he, dat is zo belangrijk
http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland
[..]
Ik denk ook dat ze die miljarden wel blijven krijgen, of ze nu wel of niet de pensioenen verlagenquote:Op woensdag 4 januari 2012 14:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tja, als mensen onderhandelen, dan proberen ze wel eens om een voordeeltje te halen. Dat is raar he?
Dat zullen de EU regenten nooit toegeven , die willen er nog meer tokkielanden bij, Albanië en Turkijequote:Op woensdag 4 januari 2012 19:05 schreef Scorpie het volgende:
Trap al die B landen er nou uit voordat ze onze ondergang worden...
Als je slim bent, dan probeer je nu vastgoed te kopen in bv. Hongarije.quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:05 schreef Scorpie het volgende:
Trap al die B landen er nou uit voordat ze onze ondergang worden...
De Hongaren zijn een stel zeikerds. Wat doen ze in de EU als ze weigeren te accepteren dat buitenlandse investeringen ook buitenlandse zeggenschap betekenen?quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:34 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Als je slim bent, dan probeer je nu vastgoed te kopen in bv. Hongarije.
Maar daar gaan de Hongaren niet blij mee zijn, dat zijn ze trouwens al jaren niet (weet ik uit ervaring).
De "gewone Hongaar" heeft hier misschien niet om gevraagd, maar het lijkt me niet juist om de schuld bij de vrijhandel te leggen. Als de de politiek gewoon z'n huiswerk een beetje had gedaan, zoals in eigenlijk alle andere Oost-Europese landen, dan was er niks aan de hand geweest.quote:Zo zie je maar dat politiek en vrijemarktdenken niet vaak hand in hand lopen. (En terecht, wat mij betreft, geld is enkel een ruilmiddel en waarom zou een Hongaar verlies moeten lijden op zijn huis omwille van een Nederlander? Hongarije heeft niks verkeerds gedaan, die mensen willen ook gewoon werken en geld verdienen.)
Mwah, in Nederland wil toch ook niemand dat alles door de Chinezen of de Russen of de Amerikanen bepaald wordt?quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:59 schreef Igen het volgende:
[..]
De Hongaren zijn een stel zeikerds. Wat doen ze in de EU als ze weigeren te accepteren dat buitenlandse investeringen ook buitenlandse zeggenschap betekenen?
Het is of ik Colijn zie spreken, de domme militaire sukkelquote:wo 04 jan 2012, 18:54
Papademos Colijn zet vakbonden onder druk
ATHENE (AFN) - Griekenland gaat in maart failliet als de vakbonden en de werknemers niet op korte termijn een akkoord weten te sluiten over lagere lonen.
Dat zei de Griekse premier Lucas Papademos woensdag na gesprekken met de sociale partners.
Lagere lonen en andere bezuinigingen op de arbeidskosten zijn nodig om de Griekse economie weer concurrerend te maken en te voldoen aan de eisen van de EU en het IMF. Die geldschieters rapporteren later deze maand over de vorderingen van Griekenland en de mogelijkheid om het volgende deel van de beloofde noodsteun uit te keren.
quote:Tijdens de crisis van de jaren '30 voerde Colijn een strakke bezuinigingspolitiek, waarbij voornamelijk werd bezuinigd op ambtenarensalarissen en onderwijs.
De verlaging van de werklozensteun mondde uit in het Jordaanoproer van 4 juli 1934 waarbij vijf doden vielen.
Zijn hoofddoel, de handhaving van de gouden standaard, moest hij echter op 27 september 1936 opgeven.
Ambtenaren moeten ook bezuinigen, dat zijn de grootste uitzuigers die er zijn. En in Griekenland al helemaal.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:49 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_onder_druk__.html
Mooi he, hoe de EU probeert de jaren dertig te laten herleven, Deflatie here we kom, increase our debt, kill our earnings.
Arme arme Grieken
[..]
Het is of ik Colijn zie spreken, de domme militaire sukkel
[..]
quote:do 05 jan 2012, 08:32
Focus op Spanje
AMSTERDAM - De Spaanse banken zullen vanochtend onder druk kunnen komen door de aankondiging van de Spaanse minister van financiën dat men haar balansen met euro 50 miljard moet versterken.
En de Spaanse banken verkeren al in zwaar weer. Spanje sluit de creatie van een Bad Bank uit.
Gisteren werd de markt verrast door het nieuws dat de regionale overheid van Valencia niet in staat bleek een lening van 123 miljoen euro aan Deutsche Bank terug te betalen. Er komst speculatie in de markt dat Spanje het volgende periferie land zal worden dat zal worden geforceerd om aan te kloppen bij het IMF voor noodhulp.
De natuurlijke marktreactie vandaag zal zijn om short te gaan in 10-jarige Spaanse staatsobligaties die gisteren nog rond de 5,3 procent noteerden. De Spaanse renten zullen stijgen wat het duurder maakt om volgende week te herfinancieren.
Het was toch al apart om te constateren dat het grote internationale flitsgeld de Spaanse obligatiemarkt in de afgelopen maanden nog relatief met rust hadden gehouden. Het spread verschil met de Italiaanse 10-arige beliep eind vorig jaar zelfs nog even op tot meer dan 200 punten.
De focus van de professionele handel en hedge funds is in de afgelopen maanden vooral gericht geweest in het short gaan op de euro en de Italiaanse staatsobligaties, vooral de 10-jarige Italiaanse.
Hierdoor noteert het rendement van de Italiaanse 10-jarige staatsobligatie al maanden rond de kritische en onhoudbare 7 procent.
Nu komt ook Spanje vol in de focus.
En Portugal gaat heel snel volgen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 08:58 schreef Goofjansen het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)cus_op_Spanje__.html
Nu is Spanje weer het zwarte schaap
Dus spanje moet maar het land zijn wat de domino steen van omvallende banken omdat ze allemaal aan elkaar gelinkt zijn in gang moet zetten.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:11 schreef HiZ het volgende:
Verstandig trouwens dat de Spanjaarden weigeren een 'bad bank' te creëren. Op die manier zit de Spaanse belastingbetaler niet tot het einde der dagen aan de haak voor onverantwoordelijke bankiers.
En zijn ze bij u deur ook al langs geweest met de collectebus voor Portugal en Ierland.quote:Noodfonds haalt geld op voor Ierland en Portugal
Laatste update: 5 januari 2012 15:15 infoBekijk op de kaart.
LUXEMBURG - Het tijdelijke Europese noodfonds EFSF heeft donderdag 3 miljard euro opgehaald met de eerste uitgifte van 3-jaarsobligaties sinds de oprichting van het fonds.
De opbrengst wordt gebruikt voor de financiële steun die is toegezegd aan Portugal en Ierland.
Volgens het noodfonds was er veel interesse voor de obligaties. In totaal ontving het vanuit de hele wereld biedingen ter waarde van 4,5 miljard euro.
De opbrengsten worden in de komende weken uitgekeerd aan Portugal en Ierland. In totaal moet het fonds dit jaar voor die twee landen 24 miljard euro ophalen.
quote:do 05 jan 2012, 13:34
Zuid-Europese rentes lopen op
AMSTERDAM (AFN) - De aanhoudende zorgen over de schuldencrisis zetten donderdag opnieuw druk op de waarde van de staatsobligaties van Zuid-Europese eurolanden. De Italiaanse rente brak daarbij weer door de grens van 7 procent.
Het rendement op Italiaanse 10-jarige obligaties steeg aan het begin van de middag tot 7,1 procent. De eerste dagen van 2012 lag het rendement over het algemeen lager dan 7 procent. De rente op Spaanse obligaties liep op tot 5,6 procent, tegen 5,4 procent aan het begin van de dag.
De rente op een obligatie beweegt tegengesteld aan de waarde. Een hogere rente betekent dat de waarde van het schuldpapier is gedaald.
Ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken, maar Merkel en Sarkozy gaan het wéér proberen, op de volgende EU-top eind deze maand. Dec. 2011 all over again.quote:Op donderdag 15 december 2011 12:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou je niet tegen mogen stemmen als je het ergens falikant mee oneens bent? Het blijft toch dat raar verhaal van die financiële transactiebelasting, waarom moest dat zonodig op die top besproken worden? Ik zie zelf ook niks in de financiële transactiebelasting en kan mij de bereidheid om daarvoor het hele plan te torpederen eigenlijk wel goed voorstellen.
Alsof de overige lidstaten helemaal niets meer in te brengen hebbenquote:Jean Leonetti, the country’s minister for Europe, said the French and the Germans have already ‘decided’ on the introduction of the levy, and that other countries would be forced to fall into line.
quote:do 05 jan 2012, 23:52 '
Noodfonds euro snel ophogen'
DEN HAAG (AFN) - De regeringsleiders van de 17 eurolanden moeten snel een besluit nemen over een verhoging van het tijdelijke noodfonds voor de euro.
Dat zei president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank donderdag in een extra uitzending van Nieuwsuur.
In het tijdelijke fonds zit nu 750 miljard euro in, maar dat is niet genoeg, aldus Knot. Vooral Duitsland houdt een verhoging tegen. Knot hoopt dat het andere landen lukt de Duitsers over te halen. Bij de Nederlandse regering ligt ,,geen blokkade’’ tegen een ophoging van het fonds, is de indruk die Knot kreeg uit gesprekken met premier Mark Rutte.
Knot vond het nog ,,te vroeg'' om te zeggen of Nederland het geld dat aan Griekenland geleend is, terugkrijgt. Knots voorganger, Nout Wellink, zei begin deze week nog dat Europese landen onvermijdelijk verliezen gaan lijden op hun leningen aan Griekenland.
quote:Soros: opsplitsen EU zou drama zijn
06 jan 2012, 11:45 - IEXProfs Redactie
Een ineenstorting van de euro zou kunnen leiden tot het uiteen vallen van de Europese Unie. En dat zou een regelrecht drama zijn, stelt goeroe George Soros. De belegger van Hongaarse komaf vestigde zijn naam in de vorige eeuw toen hij grote posities innam tegen de Britse pond met zijn hedgefund. “De euro ondermijnt op dit moment de politieke cohesie van de EU”, stelt Soros.
Het uiteenvallen van de euro leidt niet alleen tot een break up van de EU, maar is ook een direct gevaar voor het wereldwijde financiële systeem, waarschuwt Soros vanuit het Indiase Hyderabad. De eurocrisis is zelfs ‘ernstiger dan de financiële crisis van 2008’, tekent Economic Times op uit de mond van de vermaarde belegger.
Soros voorziet dat sommige landen fors zullen moeten bezuinigen, maar voorlopig hebben ze hun handen vol met het oplossen van de financiële problemen. Een uitweg uit de ellende ziet Soros dan ook (nog) niet.
Ja, ik heb Portugal 1 euro gegeven, en Ierland 1 D-mark.quote:Op donderdag 5 januari 2012 15:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En zijn ze bij u deur ook al langs geweest met de collectebus voor Portugal en Ierland.
Leuk dat je zo'n losers als Soros gelooft, maar ze zijn toch echt de outsiders (waar een heleboel mensen in willen geloven).quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:29 schreef michaelmoore het volgende:
Helaas George Soros, het gaat echt gebeuren, want de divergentie neemt nu met de maand toe, en de zuidelijke landen zijn inmiddels economisch vleugellam
http://www.iexprofs.nl/pr(...)-zou-drama-zijn.aspx
Bezuinigen is slechts tijd kopen, geen oplossing
[..]
Mocht het zo ver komen, dan kunnen ze ook gelijk onze pensioenen oplossen.quote:Werknemers Portugese supermarkt eisen Nederlands minimumloon
De werknemers van de Portugese supermarktketen Pingo Doce vinden dat zij recht hebben op het Nederlandse minimumsalaris, aangezien hun werkgever zich om fiscale redenen in Nederland gaat huisvesten. Ze zouden dan per maand bijna 1500 in plaats van 500 euro verdienen.
Pingo Doce is een joint venture van Ahold. Met de vestiging van het hoofdkantoor in Nederland ontduikt de Portugese keten de hoge Portugese belastingen, want die in Nederland vallen gunstiger uit. Alexandre Soares dos Santos, de op één na rijkste man van Portugal, blijft wel eigenaar.
Werknemers vragen nu ook om het Nederlandse minimumloon. Ze hebben hiervoor een Facebook-pagina opgericht: 'Salário Mínimo holandês para os trabalhadores do Pingo Doce'. Volgens de werknemers is de reeds steenrijke eigenaar er met de vestiging in Nederland op uit om de winstmarge van het bedrijf te verhogen, door toch de lonen laag te houden. (Redactie)
Bron: ad.nl
Belastingparadijs Nederland.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:07 schreef Terrorizer het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Misschien niet echt OT maar goed:
[..]
Mocht het zo ver komen, dan kunnen ze ook gelijk onze pensioenen oplossen.![]()
Hmmmz. kapitaalvlucht in de maak.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 06:16 schreef Blandigan het volgende:
Het gaat van kwaad tot erger: http://www.zerohedge.com/news/guest-post-has-italy-gone-fascist
Wetsvoorstel Italie:
- cash transcaties van meer dan 1000 euro illegaal (wens is 300 euro, wie weet binnenkort)
- alle credit card transacties moeten worden gemeld aan de financiele autoriteiten
- vertragingen/weigering als je meer dan 10000 euro wilt opnemen
- camera's aan de grens met Zwitserland die alle nummerborden registreren + valuta-opsporingshonden
En dit is slechts het begin..lang leve Europa.
Die kwam ik een paar jaar geleden al op London Heathrow tegen. Zo'n hond die snuffelde aan alle handbagage voordat je in het vliegtuig stapte. Ik vroeg aan de security of dat een drugshond was maar het bleek een cash hond te zijn.quote:
Dit is mijn grootste angst. Mede om die reden had ik in 2007-2008 alles in staatsobligaties. Die kun je altijd verkopen en omzetten in aandelen op het instappunt. Maar tegenwoordig hebben NL staatsobligaties een valutarisico omdat ze waarschijnlijk in euros blijven als NL uit de euro stapt. Momenteel ga ik voor een gespreid portfolio van bankrekeningen. Met overheidsgarantie zou dat even veilig moeten zijn als staatsobligaties maar met een lager valutarisico en bovendien een veel hogere yield (>3% hoger dan staatsobligaties)quote:- vertragingen/weigering als je meer dan 10000 euro wilt opnemen
Niet.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 07:57 schreef Kandijfijn het volgende:
Hoe betrouwbaar vinden jullie zerohedge?
Ik kan me herinneren dat we hier al eerder over hebben gediscussieerd...wie gaat die garantie nakomen als de ene na de andere bank (domino effect) omdondert?quote:
Zoiets dacht het al, was er aan het rondneuzen maar vond het nogal veel conspiracy.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet.
ZeroHedge is een entertainment site imo. Maar af en toe hebben ze aardige links. Je moet echter wel zelf het kaf van het koren kunnen scheiden want het loopt uiteen van interessante informatie tot aperte onzin (maar meestal dat laatste)
Een bank kan omdonderen maar dat betekent zoals je wel weet niet dat je geld pleite is. Het DSG is preferent, maar het belangrijkste is de staatsgarantie. En als de staat niet meer kan betalen dan geldt hetzelfde voor staatsobligaties. Daarom stel ik die ongeveer gelijk aan elkaar, minus een valutarisico. Uiteindelijk bestaan er natuurlijk nooit waterdichte garanties in het leven.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:03 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat we hier al eerder over hebben gediscussieerd...wie gaat die garantie nakomen als de ene na de andere bank (domino effect) omdondert?
Jij zit waarschijnlijk in banken in de UK maar om in Nederland het voorbeeld aan te halen dat de Rabo zou omvallen...dan is er geen enkele instantie die de bedragen waar we het dan over hebben, kan ophoesten.
Klopt, maar wat je hierboven schetst is precies HET bezwaar dat ik heb tegen jouw 100% cash policy. Ik vind het bloedlink en prefereer zelf een gespreide portefeuille.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een bank kan omdonderen maar dat betekent zoals je wel weet niet dat je geld pleite is. Het DSG is preferent, maar het belangrijkste is de staatsgarantie. En als de staat niet meer kan betalen dan geldt hetzelfde voor staatsobligaties. Daarom stel ik die ongeveer gelijk aan elkaar, minus een valutarisico. Uiteindelijk bestaan er natuurlijk nooit waterdichte garanties in het leven.
Cash gespreid over 10+ banken. Als het hele financiële stelsel instort dan gaan een paar gouden of zilveren muntjes je echt niet redden hoor. De belangrijkste hedge die dan hebt ben je zelf: je eigen skills en capaciteiten.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:11 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Klopt, maar wat je hierboven schetst is precies HET bezwaar dat ik heb tegen jouw 100% cash policy. Ik vind het bloedlink en prefereer zelf een gespreide portefeuille.
Och als dat gebeurt heb ik 1) geen schulden 2) een huis 3) ander onroerend goed 4) goud en zilver 5) ook nog cash en 6) wat andere zaken.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Cash gespreid over 10+ banken. Als het hele financiële stelsel instort dan gaan een paar gouden of zilveren muntjes je echt niet redden hoor. De belangrijkste hedge die dan hebt ben je zelf: je eigen skills en capaciteiten.
http://www.bloomberg.com/(...)-on-tax-evaders.htmlquote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:07 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Zoiets dacht het al, was er aan het rondneuzen maar vond het nogal veel conspiracy.
Met die quote ben ik het helemaal eens.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 09:20 schreef SeLang het volgende:
Het enige dat je imo kunt doen is jezelf scholen en kritisch het kaf van het koren scheiden.
Dat is inderdaad de juiste houding volgens mij.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 09:20 schreef SeLang het volgende:
De reden dat veel sites zoals ZeroHedge en veel sites van de goud/ nieuwsbrieven industrie terecht het label "conspiracy" krijgen is omdat je na een korte kritische inspectie de meerderheid van die berichten al kunt afdoen als onzin. Dat helpt natuurlijk niet voor de geloofwaardigheid.
Over het algemeen wordt er op dat soort sites ook weinig moeite gedaan om het correct te krijgen. Aan één kant is dat jammer, maar het is ook begrijpelijk omdat ze een agenda hebben. ZH wil gewoon maximaal traffic creëren en dat doe je niet met uitgebreide gebalanceerde goede research artikelen. En nieuwsbrieven en goudsites willen iets verkopen, al dan niet via sponsors.
Dat neemt niet weg dat CNBC en Bloomberg ook vol geblaat staan. Die onderzoeken ook niks maar citeren andere mensen die naar hun eigen belangen toe praten of gewoon niets te melden hebben (als je echt "iets" weet dan slinger je dat natuurlijk niet de massa media in). Daarnaast staan die ook onder druk om elke minuut "nieuws" te melden, wat natuurlijk 99,9% pure ruis is. Er is daarom geen enkele sector ter wereld waar zoveel onzin wordt geblaat als in de financiële pers. Het enige dat je imo kunt doen is jezelf scholen en kritisch het kaf van het koren scheiden.
Mensen willen geld verdienen, maar mensen zijn vooral héél erg bang om geld te verliezen. Daarom krijg je conspiracy-achtige berichten in de media en zelfs volledige websites die er op draaien.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 09:29 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Met die quote ben ik het helemaal eens.
Waar wij van mening verschillen (denk ik) is dat jij de ruis als toevallig kwalificeert, terwijl ik vind dat we systematisch op een bepaalde manier worden "geinformeerd" om ons, beetje bij beetje, stapje voor stapje, klaar te stomen voor een nieuwe maatschappij die, als alle stof en "ruis" opgetrokken is, betekent dat we minder vrijheden hebben, minder keuzes, en veel, veel minder privacy.
En dat valt bij mij onder het kopje conspiracy.
Ik ken maar weinig sites waar doomsday achtige berichten langs komen zonder enige onderbouwing. Doel je op maya-voorspellingen, of godsdienstige of andere sektes die 2012 schreeuwen?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 09:33 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Mensen willen geld verdienen, maar mensen zijn vooral héél erg bang om geld te verliezen. Daarom krijg je conspiracy-achtige berichten in de media en zelfs volledige websites die er op draaien.
Meestal zijn dat ook meteen doomsday-achtige berichten die je daar leest, het is nooit een beetje geld dat je gaat verliezen, maar meteen alles en de hele wereld gaat ten onder etc. etc.
Nee, de sektes boeien me weinig.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 09:44 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik ken maar weinig sites waar doomsday achtige berichten langs komen zonder enige onderbouwing. Doel je op maya-voorspellingen, of godsdienstige of andere sektes die 2012 schreeuwen?
Er zijn tientallen redenen te bedenken waarom die meneer die al veertig jaar in de industrie meedraait waarschuwt. Misschien wil hij binnenkort wel op pensioen en is hij alsnog bang dat zijn investeringen niets waard blijken te zijn.quote:Of vind je het al doomsday als iemand, die 40 jaar in de financiele industrie meedraait, onderbouwt waarom de FED de dollar met 40% gaat devalueren en je daarvoor probeert te waarschuwen?
Verslechteringen gaan nooit met enorme sprongen. Altijd met hele kleine stapjes, waarvan iedereen zegt "logisch, whats the big deal", doen....en als je dan een paar jaar later al die stapjes bij elkaar optelt dan ben je weer heel veel vrijheden en privacy kwijt. En dan is het zogenaamd "te laat"....
Mensen hebben geen neiging om te schaken, om 10 zetten vooruit te denken. Sommige overheden / overheidsinstellingen doen dat wel. Daarom zul je er zelden of nooit één gebeurtenis uit kunnen halen die 100% aantoont dat we in de luren worden gelegd. Als je heel lang meedraait zie je misschien wat patronen of terugkerende zaken waardoor je alert wordt.
Dat er misinformatie is op het internet (en ook in de reguliere media), daar is denk ik iedereen het wel over eens.quote:Ik realiseer me dat ik totaal offtopic ben..ik vind dit een heel belangrijk onderwerp dat op Fok veel te weinig aandacht krijgt en vaak in het belachelijke wordt getrokken. Geld verdienen aan misinformatie, is wat mij betreft veeeel te oppervlakkig gedacht. Er zit vaak veel meer achter, althans dat is mijn stellige overtuiging.
Ja ik lijkt me logisch die banken in Italie worden steeds zwakker, als er spaargeld verdwijntquote:Op zaterdag 7 januari 2012 06:16 schreef Blandigan het volgende:
Het gaat van kwaad tot erger: http://www.zerohedge.com/news/guest-post-has-italy-gone-fascist
Wetsvoorstel Italie:
- cash transcaties van meer dan 1000 euro illegaal (wens is 300 euro, wie weet binnenkort)
- alle credit card transacties moeten worden gemeld aan de financiele autoriteiten
- vertragingen/weigering als je meer dan 10000 euro wilt opnemen
- camera's aan de grens met Zwitserland die alle nummerborden registreren + valuta-opsporingshonden
En dit is slechts het begin..lang leve Europa.
quote:za 07 jan 2012, 10:44 | 54 reacties
ECB-bestuurder: einde euro is waandenkbeeld
BRUSSEL - Verhalen over het einde van het eurozonetijdperk zijn „complete fantasieën”.
Dat zegt de gouverneur van de Belgische Centrale Bank, Luc Coene, zaterdag in een interview met de krant La Libre Belgique.
Volgens Coene, die ook bestuurder is bij de Europese Centrale Bank (ECB), beginnen de Europese landen hun begrotingstekorten onder controle te krijgen.
„Ik denk dat we op dit moment de situatie onder controle hebben.![]()
![]()
![]()
We hebben nu wat tijd nodig om te kijken hoe succesvol al die bezuinigingsmaatregelen zijn”, aldus de gouverneur.
quote:za 07 jan 2012, 10:19
AFM-baas: Italië preventief naar Europees noodfonds
door onze redactie
AMSTERDAM -
AFM-topman Ronald Gerritse heeft Italië opgeroepen om een beroep te doen om op het Europees noodfonds EFSF.
Het land moet zo snel mogelijk de helpende hand worden gereikt. ,,Het is de vraag of Italië bestand is tegen de onzekerheden van schuldherfinanciering in de komende weken en maanden”, stelde hij tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van NYSE Euronext in Amsterdam.
„Italië wordt de testcase voor het vermogen van Europa om de problemen het hoofd te bieden. Het zijn omstandigheden die maken dat een tijdig en preventief beroep op het noodfonds en de mogelijkheden van het IMF niet uit de weg gegaan moeten worden.”
Gerritse vindt dat het Europees noodfonds snel opgehoogd moet worden. „Zodanig dat Italië de eerste jaren geloofwaardig zou kunnen worden bijgestaan. Laten we de zaken nu eens voorwezen en zowel het IMF als het EFSF in stelling brengen, naast een geloofwaardig programma van schuldvermindering.”
De topman ziet een zwart scenario opdoemen voor Italië.
http://www.nu.nl/buitenla(...)ten-registreren.htmlquote:'Griekenland gaat gehandicapten registreren'
Laatste update: 7 januari 2012 13:21 info
ATHENE - De regering van Griekenland zal duizenden mensen die zich gehandicapt noemen, vragen zich te registreren.
De reden is dat het ministerie van Volksgezondheid na uitgebreid onderzoek vele mogelijke gevallen van fraude met uitkeringen heeft ontdekt, meldde de krant Kathimerini zaterdag.
Zo bleken er in de regio Viotia in het centrum van het Zuid-Europese land erg veel astmapatiënten te wonen. Het eiland Kalymnos is kennelijk overspoeld met verstandelijk gehandicapten.
In augustus gaf de onderminister van Volksgezondheid, Markos Bolaris, opdracht tot een onderzoek op het toeristische eiland Zante. Meer dan 600 mensen, ongeveer 1,5 procent van de bevolking, kreeg daar een blindenuitkering.
Ja,quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:15 schreef bascross het volgende:
Hoe meer van dat soort berichten, hoe ongeloofwaardiger het is.
Zou ik ook doen met zo een salaris en vergoeding tegen 14% loonbelasting , ik bleef erin geloven tot de laatste salarisstrookquote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:43 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ja,
maar ik denk dat de Euro-bureaucraten nog steeds denken dat het volk ze nog serieus neemt.
Het is genant dat Europese landen voor hulp aan moeten kloppen omdat zij hun schulden niet meer kunnen betalen. Dat dat dan via het IMF loopt heb ik geen problemen mee als dat een oplossing bevorderd, ik vind het zelfs wel een voordeel dat de EU er eens niet direct tussen zit.quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:04 schreef Perrin het volgende:
Toch genant dat Europese landen bij het IMF moeten aankloppen.
Er is geen staatsgarantie en het DGS is niet preferent (voor dat laatste bestaan alleen plannen). Het DGS wordt uitgevoerd door DNB, maar zonder enige verplichting van de kant van DNB of de Staat - het DGS wordt volledig door de banken gedragen. Als er banken failliet gaan, moeten de overblijvende banken het gegarandeerde bedrag bij elkaar harken en via DNB aan de gedupeerde rekeninghouders uitkeren. Hierbij hoeven ze echter nooit meer dan 5% van hun eigen vermogen per jaar af te dragen. Als dat niet volstaat is er geen garantie dat de Staat of DNB zullen bijspringen; in het geval van Icesave deden ze dat om het vertrouwen in het bankenstelsel te behouden, maar als ING en/of Rabo omvallen valt er weinig meer te behouden. In feite is de enige optie dan om die bank te nationaliseren, met alle gevolgen van dien voor de rente op onze staatsschuld en voor de waarde van euro (want ditzelfde probleem speelt overal in de Eurozone).quote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:09 schreef SeLang het volgende:
Een bank kan omdonderen maar dat betekent zoals je wel weet niet dat je geld pleite is. Het DSG is preferent, maar het belangrijkste is de staatsgarantie. En als de staat niet meer kan betalen dan geldt hetzelfde voor staatsobligaties.
Nogmaals: toch genant dat landen van een zo'n rijk continent als Europa bij het IMF moeten aankloppen. En continent van wereldlanden met zo'n rijke geschiedenis, letterlijk het centrum van de wereld. Dan zo'n knieval moeten doen vanwege gierigheid. De Chinezen zeggen terecht van zoek het zelf eerst maar uitquote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is genant dat Europese landen voor hulp aan moeten kloppen omdat zij hun schulden niet meer kunnen betalen. Dat dat dan via het IMF loopt heb ik geen problemen mee als dat een oplossing bevorderd, ik vind het zelfs wel een voordeel dat de EU er eens niet direct tussen zit.
Nogmaals, het schuldenprobleem is een symptoom van de Euro-problemenquote:Op zondag 8 januari 2012 07:37 schreef SemperSenseo het volgende:
Het probleem is dat vele mensen denken dat de schuld van een land iets statisch is, echter door het langdurig wachten kan het expantioneel groeien.
Daarentegen had met vroeg daadkrachtig ingrijpen het schuldenprobleem in de kiem gesmoord kunnen zijn. Het is allemaal too little too late.
Ik dacht dat het systeem anders werkte, waarbij de overheid DGS betaalt, en dat vervolgens naar ratio verhaalt op de andere banken. Dat is juridisch imho even wat anders.quote:Op zondag 8 januari 2012 07:28 schreef dvr het volgende:
[..]
Er is geen staatsgarantie en het DGS is niet preferent (voor dat laatste bestaan alleen plannen). Het DGS wordt uitgevoerd door DNB, maar zonder enige verplichting van de kant van DNB of de Staat - het DGS wordt volledig door de banken gedragen. Als er banken failliet gaan, moeten de overblijvende banken het gegarandeerde bedrag bij elkaar harken en via DNB aan de gedupeerde rekeninghouders uitkeren. Hierbij hoeven ze echter nooit meer dan 5% van hun eigen vermogen per jaar af te dragen. Als dat niet volstaat is er geen garantie dat de Staat of DNB zullen bijspringen; in het geval van Icesave deden ze dat om het vertrouwen in het bankenstelsel te behouden, maar als ING en/of Rabo omvallen valt er weinig meer te behouden. In feite is de enige optie dan om die bank te nationaliseren, met alle gevolgen van dien voor de rente op onze staatsschuld en voor de waarde van euro (want ditzelfde probleem speelt overal in de Eurozone).
Uiteindelijk zie ik binnen het huidige geldstelsel, waar het dollars, euro's, yens en ponden aangaat, geen uitweg voor wie (de waarde van) zijn geld wil behouden. Als je aan je geld hecht en niet in goud wilt stappen, zou ik je aanraden om zo mogelijk toch tenminste een deel om te zetten in Noorse kronen en/of Singaporese dollars.
Zo is het inderdaad. Dat geld wordt pas achteraf op de banken verhaald.quote:Op zondag 8 januari 2012 10:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik dacht dat het systeem anders werkte, waarbij de overheid DGS betaalt, en dat vervolgens naar ratio verhaalt op de andere banken. Dat is juridisch imho even wat anders.
Als daar aanleiding toe is dan zal er onder de nieuwe wetgeving eerst beslag worden gelegd op voldoende assets van de bank zodat spaartegoeden 100% zijn gegarandeerd en ze kunnen worden overgezet naar een andere bank.quote:Waarbij ik nog steeds geen antwoord heb op de vraagt wat er gebeurt ihk van DGS als een bankenvergunning wordt ingetrokken
Nuquote:'Twijfels IMF over Griekenland nemen toe'
AMSTERDAM – De twijfels van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) of de hervormingsplannen van Griekenland voldoende zijn om uit het diepe dal te klimmen, nemen toe.
Dat meldt het Duitse weekblad Der Spiegel dit weekeinde op basis van een memo van het fonds.
Het IMF is ontevreden met het tempo waarin het Zuid-Europese land de hervormingen doorvoert. Vooral de vooruitgang met het innen van belastinggeld en de privatisering van staatsbezittingen zijn onder verwachting.
Als Griekenland geen haast maakt met de hervormingen, stevent het land af op een faillissement, aldus het IMF.
Afschrijven
In de memo rept het IMF over drie mogelijke opties. Griekenland zou nieuwe bezuinigingen kunnen doorvoeren, schuldeisers kunnen meer afschrijven op hun Griekse leningen of de eurolanden moeten meer geld overmaken naar Athene.
Op 16 januari reizen vertegenwoordigers van de trojka (het IMF, de Europese Unie en de Europese Centrale Bank) af naar Athene om de details van de financiële noodhulp en de vorderingen van de Grieken te bespreken.
Zaterdag stelde een belangrijke Duitse adviseur ook al dat de afschrijving van 50 procent op de Griekse schuld vermoedelijk te klein is.
Dat gaat de ECB een godsvermogen kosten aan CDS-en die ingelost moeten wordenquote:Op zondag 8 januari 2012 12:08 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nu
Als Griekenland geen haast maakt met de hervormingen, stevent het land af op een faillissement, aldus het IMF.
Dan zijn ze al 8 dagen te laatquote:Op zondag 8 januari 2012 14:27 schreef bascross het volgende:
Griekenland ligt er voor 2013 uit, dat kan bijna niet anders.
waarom en aan wie zouden ze die moeten betalen? Ze zouden wel gek zijn dat te doen!quote:Op zondag 8 januari 2012 12:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat gaat de ECB een godsvermogen kosten aan CDS-en die ingelost moeten worden
Wie gaat hier de bietenbrug op ??
Ik zou zweren dat er net 2012 stondquote:Op zondag 8 januari 2012 14:30 schreef bascross het volgende:
[..]
Kijk eens goed wat je gequote hebt.
De gemiddelde Griek heeft ook jarenlang geen/weinig belasting en boetes betaald. Daarnaast zijn dat ook heel veel ambtenaren die geen reet uitvoerden. Dat zij nu de rekening gepresenteerd krijgen is logisch.quote:Op zondag 8 januari 2012 14:32 schreef Oud_student het volgende:
Ik kan mij goed voorstellen dat de gemiddelde Griek zich goed verneukt voelt door haar eigen regering.
Het enige wat deze regering, in alle rechtvaardigheid kan doen is beslag leggen op alle rekeningen van alle Grieken, met name die in het buitenland (Zwitserland) en alsnog de jarenlange achterstallige belastingen + boete heffen.
Pas dan kun je rechtvaardig de lasten verdelen.
Maar zover zal het nooit komen, Griekenland is door en door corrupt.
Klopt. Ik had het al aangepast.quote:Op zondag 8 januari 2012 14:37 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik zou zweren dat er net 2012 stond
de CDS-en zijn uitgegeven door de ECB en AIG en gekocht door Goldman-Sachs en andere Banken en pensioenfondsenquote:Op zondag 8 januari 2012 14:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
waarom en aan wie zouden ze die moeten betalen? Ze zouden wel gek zijn dat te doen!
Is dat zo, bij de afschrijving van de schuld werden CDSen ook niet uitbetaald toch? Men kan gewoon 100% van de schulden afschrijven en hierna Griekenland uit de euro zetten,dan hoeft niemand wat te betalen en kan Griekenland zijn eigen boontjes doppenquote:Op zondag 8 januari 2012 15:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de CDS-en zijn uitgegeven door de ECB en AIG en gekocht door Goldman-Sachs en andere Banken en pensioenfondsen
Het is een verzekering tegen een failliet van de uitgever van de obligatie
Dat is vrijwillig zogenaamd, maar daar komt niets van terecht, Griekenland is failliet en het IMF zal dat moeten vertellen, de ECB doet het niet, die bijten liever hun tong afquote:Op zondag 8 januari 2012 15:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Is dat zo, bij de afschrijving van de schuld werden CDSen ook niet uitbetaald toch? Men kan gewoon 100% van de schulden afschrijven en hierna Griekenland uit de euro zetten,dan hoeft niemand wat te betalen en kan Griekenland zijn eigen boontjes doppen
Nee, zo 'is' het niet. Dat DNB op die wijze uitvoering heeft gegeven aan de DSB en Icesave faillissementen, om het vertrouwen van burgers in het bankensysteem niet te schaden, wil niet zeggen dat ze dat later ook weer zullen doen. Wettelijk wordt het DGS uitsluitend door de banken gedragen.quote:Op zondag 8 januari 2012 10:52 schreef SeLang het volgende:
Zo is het inderdaad. Dat geld wordt pas achteraf op de banken verhaald.
Dat is niet zo. Staatsleningen zijn het laatste waarop gedefault zal worden. Als een grootbank failliet is zou de staat nog met een compromis kunnen komen en bijvoorbeeld alleen de eerste 10.000 van iedere rekeninghouder voorschieten, en/of garanderen dat de rest binnen 10 jaar terugkomt. Een dergelijke discretionaire speelruimte is er bij staatsleningen niet.quote:De kern van de zaak is dat die garantie (of dat nu een impliciete of expliciete garantie is) ongeveer evenveel kans heeft om niet te worden nagekomen als de kans dat ze defaulten op staatsleningen.
Die wetgeving geldt nog niet, en het gedeelte dat het DGS preferentie geeft is zelfs nog niet in voorbereiding. Voorlopig wordt op 1 juli a.s. alleen de ex-antefinanciering ingevoerd (en zelfs dat lijkt nog niet zeker). Verder is er geen enkele garantie dat bank-assets de spaartegoeden nog 100% zullen dekken. Bij Icesave was dat door stom geluk het geval (de markten, m.n. Londens vastgoed waarin Landsbanki grootschalig belegde, trokken aan na al het overheidsingrijpen) maar als de crisis doorzet zullen zowel staatsschuld als hypotheken sterk in waarde dalen.quote:Als daar aanleiding toe is dan zal er onder de nieuwe wetgeving eerst beslag worden gelegd op voldoende assets van de bank zodat spaartegoeden 100% zijn gegarandeerd en ze kunnen worden overgezet naar een andere bank.
dannog, zelfs in dit scenario valt de financiele schade volgens mij reuze mee.Ik snap niet waarom men hier zo moeilijk over doet.quote:Op zondag 8 januari 2012 16:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is vrijwillig zogenaamd, maar daar komt niets van terecht, Griekenland is failliet en het IMF zal dat moeten vertellen, de ECB doet het niet, die bijten liever hun tong af
Je krijgt het idee dat hier ook nog alwat privé vermogens van EU-parlementariërs mee naar de filistijnen gaanquote:Op zondag 8 januari 2012 16:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dannog, zelfs in dit scenario valt de financiele schade volgens mij reuze mee.Ik snap niet waarom men hier zo moeilijk over doet.
quote:zo 08 jan 2012, 14:25
Breed verzet transactietaks
door onze redactie
AMSTERDAM - Tegen de voorgestelde heffing op financiële transacties in Europa is steeds meer verzet. Franse financiële instellingen, de Britse premier Cameron en toezichthouder Ronald Gerritse (AFM) in Nederland keren zich tegen de nieuwe belasting.
Cameron zei zondag tegen de BBC zijn vetorecht te zullen gebruiken. Alleen als de heffing wereldwijd geldt, zal hij instemmen.
,,Als de Fransen een belasting willen invoeren, dan moeten ze dat kunnen doen. Maar ik vind het idee van een nieuwe Europese belasting die je elders niet invoert, onverstandig en zal dit dus blokkeren'', aldus Cameron.
Niet alleen Griekenland is failliet.quote:Op zondag 8 januari 2012 16:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is vrijwillig zogenaamd, maar daar komt niets van terecht, Griekenland is failliet en het IMF zal dat moeten vertellen, de ECB doet het niet, die bijten liever hun tong af
Fuck it. Hoezo elite? Even het geldsysteem resetten en ze kunnen fluiten naar hun geld. Het meeste van de schulden is trouwens veroorzaakt door investment banks en Hedge fundse die - in opdracht van de 'elite' - door met geleend geld op de beurs probeerden te speculeren. 'Digits' aan de ene kant, en 'digits' aan de andere kant. Daar liggen de mega-miljarden schulden!quote:Op zondag 8 januari 2012 19:03 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Niet alleen Griekenland is failliet.
en er komt geen oplossing voor de euro-crisis.... NEVER NOOIT NIET
de elite vecht voor zijn eigen hachje.... tevergeefs..
Dit jaar gaat HET gebeuren ....
en de elite weet wat ik bedoel.....
De Euro is wel te redden, maar dan moet Duitsland (en Nederland?) uitstappen, de Euro kan dan zakken naar pariteit dollar en de zuidelijke landen kunnen weer exporteren met winstquote:Op zondag 8 januari 2012 19:54 schreef bfx het volgende:
Dat lees ik zo vaak, dat speculanten de hoofdoorzaak zouden zijn van deze crisis. Maar is dat wel werkelijk het geval? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat speculanten een dermate groot aandeel op financiële markten beheersen dat zij in staat zijn tot zo'n sterke beïnvloeding op deze schaal.
Volgens mij ligt de hoofdoorzaak van deze crisis toch bij landen die (dankzij nieuwe regelingen met de komst van de Euro) veel te veel geld hebben geleend bij Europese banken, die op hun beurt (o.a. door die nieuwe regelingen) veel te roekeloos die leningen hebben verschaft. Ze gingen er (ten onrechte) vanuit dat 'Europa' wel garant stond voor die leningen. En omdat (Europese) overheden dit lange tijd op z'n beloop hebben gelaten, door o.a. geen maatregelen te nemen tegen landen die niet aan alle (begrotings)eisen voldeden, (waarschijnlijk omdat landen als DU en FR daar zelf óók niet aan voldeden) is de boel geescaleerd.
Zie evt. ook onderstaande reactie op de FP die duidelijker uitlegt wat ook ik vermoed:
Topeconoom: 'Lot euro ligt in handen Italië'
ik doelde eigenlijk niet op nou net die ene laatste zin van dat betoogquote:Op zondag 8 januari 2012 20:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De Euro is wel te redden, maar dan moet Duitsland (en Nederland?) uitstappen, de Euro kan dan zakken naar pariteit dollar en de zuidelijke landen kunnen weer exporteren met winst
De Muntunie Euro heeft geen bestaansrecht meer , dat kan na tien jaar niet meer , dan lopen de economieën zover uiteen dat er geen werkbare valutakoers meer isquote:Op zondag 8 januari 2012 20:23 schreef bfx het volgende:
[..]
ik doelde eigenlijk niet op nou net die ene laatste zin van dat betoog
Maar Duitsland en Nederland uit de Euro bedoel je? Ik heb begrepen dat de kans dan groot is dat er andere landen spoedig zouden volgen. Ongeacht of dit een gewenste ontwikkeling is of juist niet, dit lijkt mij uiteindelijk toch een bedreiging voor het het voortbestaan van de Euro als zodanig.
Zo een boek zal er ongetwijfeld gaan komen en niet een, maar tientallen, want het is de grootste monetaire vergissing in eeuwen, veroorzaakt door de politiek.quote:Op zondag 8 januari 2012 23:23 schreef Kill_em_all het volgende:
Weet iemand toevallig waar ik een soort van samenvatting kan vinden over de crisis, de oorzaken, de gevolgen en de eventuele oplossingen?
Vandaag is de bespreking tussen Sarkozy en Merkel hierover. Sarkozy heeft zich in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd: Blijft hij volhouden aan een unilaterale invoering van de FTT, dan krijgt hij alle andere EU-landen tegen zich. Geeft hij zijn plan op, dan zal de Franse kiezer dat beoordelen als wéér een nederlaag van hem tegen Merkel. En de pers heeft-ie ook al niet mee:quote:Op zondag 8 januari 2012 16:48 schreef michaelmoore het volgende:
Cameron gaat dit winnen
Geen transactie tax en ook geen CO2 tax, beiden zijn nog dommer dan de email-tax die men eerst wilde invoeren
http://www.telegraaf.nl/d(...)ransactietaks__.html
[..]
Welke crisis, de ene volgt de andere op, het is gewoon een achtbaan waar we in zitten.quote:Op zondag 8 januari 2012 23:23 schreef Kill_em_all het volgende:
Weet iemand toevallig waar ik een soort van samenvatting kan vinden over de crisis, de oorzaken, de gevolgen en de eventuele oplossingen?
quote:ma 09 jan 2012, 08:31
Handelsoverschot Duitsland neemt toe
WIESBADEN (AFN) - Het handelsoverschot van Duitsland is in januari gestegen tot 15,1 miljard euro vergeleken met 12,6 miljard euro in december.
Dat maakte het Duitse bureau voor de statistiek vrijdag bekend.
Economen rekenden gemiddeld op een Duits handelsoverschot van 12 miljard euro. De export van Duitse goederen en diensten steeg met 2,5 procent, maar de import nam met 0,4 procent af. Duitsland is de grootste exporteur ter wereld
Als ik Sarkozy was dan hield ik er over op, dit is geen goed plan, zo gaat de financiele sector zeker naar Hong Kongquote:Op maandag 9 januari 2012 08:19 schreef bfx het volgende:
[..]
Vandaag is de bespreking tussen Sarkozy en Merkel hierover. Sarkozy heeft zich in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd: Blijft hij volhouden aan een unilaterale invoering van de FTT, dan krijgt hij alle andere EU-landen tegen zich. Geeft hij zijn plan op, dan zal de Franse kiezer dat beoordelen als wéér een nederlaag van hem tegen Merkel. En de pers heeft-ie ook al niet mee:
La presse critique la taxe Tobin, "bluff" ou vouée à "l'échec"
Toch ben ik nog bang voor een mogelijke invoering van de FTT op basis van de 'gekwalificeerde meerderheid', dat bv. zo'n 10-15 landen zo dom zijn om onderling af te spreken het samen in te voeren. Die kans lijkt me belachelijk klein, maar je weet het maar nooit met deze onberekenbare politici.
quote:zo 08 jan 2012, 14:25 Breed verzet transactietaks door onze redactie
AMSTERDAM - Tegen de voorgestelde heffing op financiële transacties in Europa is steeds meer verzet. Franse financiële instellingen, de Britse premier Cameron en toezichthouder Ronald Gerritse (AFM) in Nederland keren zich tegen de nieuwe belasting.
Laat die hele financiele sector lekker naar hongkong vertrekken, dan zitten ze daar op den duur met de gebakken peren dat banken omvallen.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:24 schreef Goofjansen het volgende:
Als ik Sarkozy was dan hield ik er over op, dit is geen goed plan, zo gaat de financiele sector zeker naar Hong Kong
Die laten ze daar gewoon omvallen, no problem.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat die hele financiele sector lekker naar hongkong vertrekken, dan zitten ze daar op den duur met de gebakken peren dat banken omvallen.![]()
Waarom zou er op financiele transacties geen heffing mogen zitten. Op alle andere transacties die we in ons dagelijks leven doen zit ook btw.
Dat is niet echt toeval hoor, als een bank door zijn solvabiliteitsratio's zakt, is in de regel het eigen vermogen (dwz aandeelkapitaal en achtergesteld kapitaal) voldoende om de rest te dekken.quote:Op zondag 8 januari 2012 16:18 schreef dvr het volgende:
Die wetgeving geldt nog niet, en het gedeelte dat het DGS preferentie geeft is zelfs nog niet in voorbereiding. Voorlopig wordt op 1 juli a.s. alleen de ex-antefinanciering ingevoerd (en zelfs dat lijkt nog niet zeker). Verder is er geen enkele garantie dat bank-assets de spaartegoeden nog 100% zullen dekken. Bij Icesave was dat door stom geluk het geval (de markten, m.n. Londens vastgoed waarin Landsbanki grootschalig belegde, trokken aan na al het overheidsingrijpen) maar als de crisis doorzet zullen zowel staatsschuld als hypotheken sterk in waarde dalen.
en zo hoort het ook, komt echt weer goed hoorquote:Op maandag 9 januari 2012 10:34 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Die laten ze daar gewoon omvallen, no problem.
quote:Op maandag 9 januari 2012 08:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welke crisis, de ene volgt de andere op, het is gewoon een achtbaan waar we in zitten.
Maar wat denk je van deel 1 tm 34 van deze reeks, dan is er nog de reeks Bulls, Bears & Bucks #71 Payback time!, als je die beide gelezen hebt is er wel een redelijk chronologische volgorde waarin het meeste wel genoemd wordt.
Bedankt, ik heb alleen geen tijd om op een boek te wachten hehe. Ik moet voor vrijdag een presentatie houden hierover en nou heb ik alles op tv wel een beetje gevolgd maar er is zoveel over te lezen dat ik niet echt de hoofdlijnen kan vinden om in een presentatie van een minuut of 10 te stoppen.quote:Op maandag 9 januari 2012 07:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zo een boek zal er ongetwijfeld gaan komen en niet een, maar tientallen, want het is de grootste monetaire vergissing in eeuwen, veroorzaakt door de politiek.
Oorzaak: Politiek die Europese landen wil samenvoegen zonder dat vooraf te zeggen
Gevolg:: Invoering van een munt voor 17 verschillende landen met elk hun eigen economische snelheid.
Oplossing1: Duitsland zal uit de euro stappen en neemt de Neumark ,die worden ziek van al die bedelaars in het zuiden, de Euro zal dan fors in waarde zakken en de zuidelijke economieën gaan weer wat draaien
Oplossing2: De zuidelijke economieën gaan naar Duitsland met de pet in de hand, en leveren hun parlementen in Berlijn in, we krijgen dan allemaal een stem in de bundestag.
Resultaat: Europese beurzen leven op, enkele banken worden genationaliseerd
Je zou de schuldenberg van jaap van duijn kunnen pakken, dat boek is al geschreven en geeft in ieder geval een goed overzicht over de schuldencrisis wat indirect een conncetie heeft met de euro crisis.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:30 schreef Kill_em_all het volgende:
Bedankt, ik heb alleen geen tijd om op een boek te wachten hehe. Ik moet voor vrijdag een presentatie houden hierover en nou heb ik alles op tv wel een beetje gevolgd maar er is zoveel over te lezen dat ik niet echt de hoofdlijnen kan vinden om in een presentatie van een minuut of 10 te stoppen.
Precies... die parasieten zie ik liever gisteren dan vandaag nog gaan. Op arbeid en productie heffen overheden krankzinnige belastingen zodat de financiele sector gevrijwaard is. De financiele sector is de meest gesubsidieerde sector binnen de economie, toch raar aangezien ze niets van waarde producerenquote:Op maandag 9 januari 2012 10:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat die hele financiele sector lekker naar hongkong vertrekken, dan zitten ze daar op den duur met de gebakken peren dat banken omvallen.![]()
Waarom zou er op financiele transacties geen heffing mogen zitten. Op alle andere transacties die we in ons dagelijks leven doen zit ook btw.
Hier 2 linkjes die de boel een beetje proberen samen te vatten:quote:Op maandag 9 januari 2012 11:30 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
[..]
Bedankt, ik heb alleen geen tijd om op een boek te wachten hehe. Ik moet voor vrijdag een presentatie houden hierover en nou heb ik alles op tv wel een beetje gevolgd maar er is zoveel over te lezen dat ik niet echt de hoofdlijnen kan vinden om in een presentatie van een minuut of 10 te stoppen.
hier ben ik het wel mee eens, de markt is op het verkeerde been gezet door de EU, net als de markt in 2004 - 2007 op het verkeerde been is gezet met de USA hypotheekderivaten en de CDSquote:Op maandag 9 januari 2012 11:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hier 2 linkjes die de boel een beetje proberen samen te vatten:
http://weblogs.nos.nl/bru(...)-met-andermans-geld/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_staatsschuldencrisis
quote:De financiële "markt" heeft gefaald:
Hoewel in de Europese muntunie-verdragen, altijd werd uitgesloten dat er een collectieve verantwoordelijkheid voor de staatsschulden was, heeft de "markt" er niet naar gehandeld en alle leningen, ongeacht het land, in de eurozone aanvankelijk dezelfde kredietstatus gegeven.
Zo hebben de schuldlanden veel te hoge schulden kunnen opbouwen, omdat krediet te goedkoop voor ze was.
Feitelijk dringt de "markt" nu de collectieve Europese verantwoordelijkheid voor alle eurozone staatsschulden op.
Door vele financiële commentatoren wordt de stelling verkondigd dat een monetaire unie onmogelijk is zonder een politieke en fiscale eenheid.[210]
De markt op het verkeerde been gezetquote:Op maandag 9 januari 2012 13:20 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
hier ben ik het wel mee eens, de markt is op het verkeerde been gezet door de EU, net als de markt in 2004 - 2007 op het verkeerde been is gezet met de USA hypotheekderivaten en de CDS
Doordat de markt op de EU en ECB vertrouwde heeft men heel erg veel geld uitgeleend tegen veel te lage rentes, aan Spanje, Griekenland, Italie enz , Landen die voor het Eurotijdperk tegen veel hogere rentes moesten lenen
http://nl.wikipedia.org/w(...)en_en_vaststellingen
quote:Hungary Runs Out of Options as Government Bonds Are Routed in Row With IMF
Hungary’s plunging bonds and falling currency pushed Prime Minister Viktor Orban into his first major U-turn in office in order to return to the negotiating table with the International Monetary Fund.
The risk of the country failing to reach an agreement with the lender sent the forint last week to a record low, pushed default risk to a record high and lifted government borrowing costs to the highest level since 2009. Talks for Hungary’s second bailout in four years broke down last month as the government refused to alter a central bank law that the EU said threatens the monetary authority’s independence.
Maar de EU vond het wel goed dat deze ideen omtrent obligaties uit landen van Europa de ronde deden, en hebben dit niet tegengesproken, zelfs aangemoedigd.quote:Op maandag 9 januari 2012 13:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De markt op het verkeerde been gezet![]()
De markt heeft op den duur toch altijd gelijk, de omhoog gevallen economische goeroes die hun korte termijn bonussen moeten veiligstellen hebben gewoon een totaal verkeerde risicoinschatting gemaakt, en zijn met de flow meegegaan.
Ja en als de EU tegen bankiers zegt dat ze hun bonussen moeten verminderen trekken ze zich er zeker wel wat van aanquote:Op maandag 9 januari 2012 14:20 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Maar de EU vond het wel goed dat deze ideen omtrent obligaties uit landen van Europa de ronde deden, en hebben dit niet tegengesproken, zelfs aangemoedigd.
Tot bleek dat er geen enkele mandaat was voor een ECB
Nou ja, de enige "U-Turn" is dat Orban eerst zo arrogant was om te denken dat hij het IMF niet nodig had en nu met hangende pootjes terugkomt. Maar daarmee is hij er nog niet, want het was immers juist het IMF dat de onderhandelingen had afgebroken:quote:
Nog een paar opvallende quotes uit het artikel:quote:Talks for Hungary’s second bailout in four years broke down last month as the government refused to alter a central bank law that the EU said threatens the monetary authority’s independence.
Orban abandoned all previous objections to an IMF bailout yesterday, telling state news service MTI his government was open to “any kind” of credit line to prop up financing.
quote:“They are clearly running out of time,” Lars Christensen, chief emerging-market analyst at Danske Bank A/S, said in a phone interview before Orban’s comments. “There are two options: the continuation of political and economic suicide or a return to normality, the acceptance of the rule of law, and normal conduct of affairs within a democratic market system.”
Ongelofelijk wat een bord voor z'n kop Orban heeft en hoe hij het land uit machtslust linea recta de afgrond in stuurt.quote:Orban has shunned the IMF since taking office in 2010 to prevent interference in what he called his “unorthodox” measures. They included the effective nationalization of $13 billion of private pension-fund assets, extraordinary industry taxes to raise revenue for the budget, Europe’s highest bank levy and forcing lenders to swallow exchange-rate losses on foreign-currency mortgages.
“It’s completely self-induced stress,” said Danske’s Christensen. “This government could end this stress tomorrow. Bond yields would be back at 6 percent in 24 hours if the Hungarian government enacted the right policies. They wouldn’t need the IMF.”
quote:ma 09 jan 2012, 14:42
Duitsland slijt lening tegen negatieve rente
BERLIJN (AFN) - De Duitse overheid heeft maandag voor het eerst in haar geschiedenis een obligatielening met negatieve rente weten te slijten. De Staat haalde 3,9 miljard euro op met een 6-maandslening waarover de gemiddelde rente min 0,012 procent bedroeg.
De negatieve rente onderstreept de status van Duitsland als een van de weinige veilige havens in de onrustige financiële markten. De negatieve rente geeft aan dat beleggers zelfs bereid zijn te betalen om hun geld daar te stallen.
Nederland verkocht vorige maand al eens een 3-maandslening met een rente van min 0,004 procent.
Okee,da's mooi! Ik heb nog tienduizenden dollars aan cash. Is nu gunstig, kan ik die mooi omzetten naar euro's. Ben ik nu op tijd, met dat roekeloos bijprinten en op de pof leven in amerika. Straks dondert de dollar inelkaarquote:
quote:ma 09 jan 2012, 14:32
Mondriaan gestolen in Athene
ATHENE - Twee schilderijen, van Piet Mondriaan en Pablo Picasso, zijn in de nacht van zondag op maandag gestolen uit het nationale museum in Athene. Dat meldde de politie, die nog onderzoekt of ook andere kunstwerken zijn verdwenen.
Van Mondriaan is het olieverfschilderij Molen verdwenen, dat hij in 1905 maakte. Van Picasso gaat het om het werk Hoofd van een vrouw, een schilderij uit de jaren '30, dat aan het museum was geschonken. Ook een schets van de Italiaanse kunstenaar Moncalvo werd meegenomen.
De dieven hadden een balkondeur opengebroken aan de achterkant van het museum, tegenover een tophotel in Athene. Het inbraakalarm ging even rond 05.00 uur af en een bewaker zag het silhouet van een persoon die zich uit de voeten maakte.
Duitsers zijn bazenquote:Op maandag 9 januari 2012 15:15 schreef Goofjansen het volgende:
NEGATIEVE RENTE![]()
![]()
http://www.telegraaf.nl/d(...)gatieve_rente__.html
Het wordt steeds gekker
[..]
Als deze belasting volgens normale BTW-regels zou gelden, zou de weerstand ook veel minder groot zijn. Maar het absurde van de FTT is juist, dat zowel koper en verkoper deze belasting moeten betalen, over koop én verkoop, bij winst én verlies. En bedrijven kunnen i.t.t. de BTW, deze belasting niet terugvorderen (als voorbelasting) wanneer zij voor anderen handelen. Dat betekent in de praktijk dat de particulier zal moeten opdraaien voor zowel zijn eigen FTT, alsmede de FTT van álle tussenhandelaren, zowel bij koop én verkoop (winst én verlies).quote:Op maandag 9 januari 2012 10:28 schreef Basp1 het volgende:
ik ga dan weg bij de AEX, dat is duidelijkquote:Op maandag 9 januari 2012 18:07 schreef bfx het volgende:
[..]
Als deze belasting volgens normale BTW-regels zou gelden, zou de weerstand ook veel minder groot zijn. Maar het absurde van de FTT is juist, dat zowel koper en verkoper deze belasting moeten betalen, over koop én verkoop, bij winst én verlies. En bedrijven kunnen i.t.t. de BTW, deze belasting niet terugvorderen (als voorbelasting) wanneer zij voor anderen handelen. Dat betekent in de praktijk dat de particulier zal moeten opdraaien voor zowel zijn eigen FTT, alsmede de FTT van álle tussenhandelaren, zowel bij koop én verkoop (winst én verlies).
Dus die 0,1% *lijkt* slechts zeer miniem, maar is het allerminst. Ook als je geen HFT-er bent, maar regelmatig handelt, (bijv. slechts 1 of 2x per maand je vermogen (her)belegt - da's absoluut geen HFT), kan de belasting op je rendement alleen al t.g.v. de FTT oplopen tot 75%. En daarboven op nog eens de 'normale' belastingen.
Dit is een aspect dat de meeste mensen én politici (niet-insiders) niet door (kunnen) hebben. Die zien alleen maar het tarief van 0,1%, en denken dan -terecht- dat zo'n minieme belasting 'te verwaarlozen' is. Maar in de praktijk kan de effective belastingdruk van de FTT dus schrikbarende vormen aannemen.
Dan zul je zelf ook fysiek uit de Eurozone moeten verhuizen, want op dit moment wordt door Europese ambtenaren al geprobeerd het FTT-voorstel van toepassing te laten verklaren op iedereen (particulieren/bedrijven/instellingen) die op z'n minst een vestiging in de Eurozone heeft. Dit ter voorkoming dat bedrijven naar het VK (of elders) proberen te verhuizen.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ga dan weg bij de AEX, dat is duidelijk
quote:ma 09 jan 2012, 20:40 | 25 reacties
Griekse pedo's krijgen uitkering
Athene - Pedofielen, kleptomanen en exhibitionisten worden in Griekenland voortaan gezien als gehandicapten. Dat betekent dat ze aanspraak kunnen maken op een uitkering.
Griekse gehandicaptenorganisaties hebben woedend gereageerd op de nieuwe lijst handicaps van de Griekse regering. Ook pyromanen, gokverslaafden, fetisjisten en sadomasochisten kunnen voortaan een tegemoetkoming krijgen voor (een deel van) hun behandeling.
"Dit is onbegrijpelijk.
Straks krijgen pedofielen meer geld dan diabetici,
dat kan, als er in euro-land en usa een giga inflatie tegelijkertijd plaatsvindt.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:35 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Okee,da's mooi! Ik heb nog tienduizenden dollars aan cash. Is nu gunstig, kan ik die mooi omzetten naar euro's. Ben ik nu op tijd, met dat roekeloos bijprinten en op de pof leven in amerika. Straks dondert de dollar inelkaar
Ik ben benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken, mocht het ingevoerd worden. Vanuit niet-politieke zijde is er behoorlijke oppositie en ook de argumenten die jij aandraagt laten zien dat het een onverstandig plan is om door te zetten. Het kan net zo averechts werken als het laten meebetalen van de banken door het kwijtschelden van schuld. Daar heeft Merkel toen hard het deksel op de neus gekregen vanwege een sterke toename van het interbancaire wantrouwen.quote:Op maandag 9 januari 2012 20:09 schreef bfx het volgende:
Zo'n FTT lijkt onschuldig, maar kan desastreuze effecten tot gevolg hebben. Denk bv. aan pensioenfondsen die niet kúnnen verhuizen, en niet eens aan HFT doen.
Daar geloof ik niets van, althans niet wanneer de crisis doorzet. Europese grootbanken werken met 30-40x leverage, zodat hun assetkant maar zo'n 3% in waarde hoeft te dalen om het eigen vermogen weg te vagen. Die assetkant bestaat voor een groot deel uit Europese staatsschuld en Europees vastgoed, die beide veel meer dan 3% in waarde zullen dalen als de crisis doorzet en de autoriteiten ophouden (op móeten houden) met het bieden van kunstmatige steun.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat is niet echt toeval hoor, als een bank door zijn solvabiliteitsratio's zakt, is in de regel het eigen vermogen (dwz aandeelkapitaal en achtergesteld kapitaal) voldoende om de rest te dekken.
30-40x leverage is gebaseerd op het aandelenkapitaal/eigen vermogen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 02:26 schreef dvr het volgende:
[..]
Daar geloof ik niets van, althans niet wanneer de crisis doorzet. Europese grootbanken werken met 30-40x leverage, zodat hun assetkant maar zo'n 3% in waarde hoeft te dalen om het eigen vermogen weg te vagen. Die assetkant bestaat voor een groot deel uit Europese staatsschuld en Europees vastgoed, die beide veel meer dan 3% in waarde zullen dalen als de crisis doorzet en de autoriteiten ophouden (op móeten houden) met het bieden van kunstmatige steun.
Dat Icesave er goed uitsprong was echt toeval. Toen de curatoren van moedermaatschappij Landsbanki een eerste inschatting van de liquidatieopbrengsten gaven, zeiden ze, dat ze zo'n 85 á 90 van de vorderingen meenden te zullen kunnen terugbetalen. Daarna trok m.n. de Londonse vastgoedmarkt weer aan, waar veel van Landsbanki's geld in zat, en ging het richting 100%. Dat was stom geluk - door de daling van het pond werd het een interessante investering voor de grote Duitse vastgoedfondsen en daarna kwamen banggeworden Russische en Griekse oligarchen de Londense woningmarkt versterken. Voor hetzelfde geld was die markt echter verder gedaald en hadden de Icesave-spaarders maar 70% teruggekregen, of nog veel minder als de crisis echt had doorgezet.
In de huidige fase van de europese bankencrisis zijn nationale overheden al zo'n beetje uitgespeeld. Nederland zou misschien nog 25-50 miljard in de banken kunnen pompen, Frankrijk misschien 100 miljard, etc,voordat de ratings op staatsschuld eraan gaan en herfinanciering van de staatsschuld veel duurder gaat worden.
Dan is het 'game over' voor de nationale overheden en kan alleen de ECB nog bijspringen door euro's bij te drukken. De ECB heeft zich de afgelopen jaren al niet onbetuigd gelaten met de aankoop van Griekse, Spaanse, Italiaanse etc obligaties, en daar zullen waarschijnlijk alleen dit jaar al honderden miljarden bij komen. Onze enige hoop tegen die tijd is dat dollar, pond, yen en/of yuan onderuitgaat, om weer wat kapitaal onze kant op te jagen. Blijft dat uit, dan gaan ofwel grote europese banken alsnog kapot, zodat de inwoners en bedrijven van de EU kunnen fluiten naar het leeuwendeel van hun geld, of de geldpers gaat op volle toeren zodat de koopkracht van hun banktegoeden smelt als sneeuw voor de zon.
Een bijkomstigheid is nog, dat bij de aanvang van de crisis de ECB banken nog toestond, om Amerikaanse assets als onderpand voor geldleningen te geven. Zodoende konden onze banken hun assets nog een beetje diversifiëren. Daar is de ECB al snel mee gestopt en dat wekt bij mij de vrees, dat Europese banken hun dollargenoteerde bonds inmiddels voor Europese verruild hebben. Zodat dadelijk, als er banken geliquideerd moeten worden en de euro er nog kloteriger voorstaat dan hij nu al staat (Amerikaanse investeerders willen er hun vingers al niet meer aan branden), er dadelijk nauwelijks assets meer over zijn, die op de wereldmarkt tegen een goede prijs verkocht kunnen worden (als er überhaupt al kopers bestaan voor honderden, zoniet duizenden miljarden aan bank assets). Ik denk dat we blij mogen zijn als 50% van de waarde behouden blijft.
Dus nogmaals, als enige uitweg uit de Europese bankencrisis zie ik, dat dollar, pond, yen of yuan éérder op de knieën gaat. Daarvoor is erg slecht financieel/economisch nieuws uit de VS, UK, etc, nodig. Helaas voor ons, zijn de laatste berichten uit de VS en UK juist voorzichtig positief, heeft Japan zijn rampen tot nu toe goed doorstaan (productieproblemen opgelost) en is China de inflatie aan het opvoeren wat op korte termijn de economie daar zal stimuleren. Ik, voor mij, blijf mijn hoop dus op goud vestigen en ik vermoed dat dat het in 2012 vooral in euro's goed zal doen.
Denk je dat het 20% 'dragelijke' verlies op assets dat je bij RBS vond, representatief is voor Europese grootbanken in het algemeen (DB, CA, BNP-P, etc) ? Het lijkt mij erg optimistisch, maar ik baseer me vooral op Amerikaanse bronnen (bij gebrek aan Europese..) en die zijn erg negatief gestemd.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 03:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het risicodragende kapitaal/vermogen is echter veel ruimer (achtergestelde leningen met name, voor sommige instellingen is dat bijna even groot als het kapitaal/eigen vemogen, dat is ook ter beschikking om verliezen te absorberen.
Ja, en dat wordt alleen maar lastiger naarmate er meer en grotere banken in een steeds ongunster klimaat onderuit gaan, die daarbij ook anderen aansteken, en naarmate overheden minder mogelijkheden hebben om bij te springen om dat tijdsgat met leningen te overbruggen.quote:Het grootste risico is dat je niet weet wat de timing van die betaling zou zijn. Onbeperkt risico qua tijdswaarde dus.
Ik ook niet hoor.quote:Nee, bij een crash als la 1930 is niemand veilig. Maar ik geloof daar niet zo in.
Hongarije haalde een soortgelijk grapje uit. Pensioenen, ondergebracht bij private ondernemingen als Aegon werden verplicht genationaliseerd door de overheid en gebruikt om tekorten op de begroting te dekken.quote:En dan kom je op het terrein van de onconventionele maatregelen. Zou je het bijvoorbeeld mogelijk achten, dat overheden op een gegeven moment 50% van alle spaartegoeden in hun land tijdelijk confisceren om zwalkende banken overeind te houden? Iets dergelijks stelde JP van Rossem (een van mijn favoriete Belgen) ooit voor, maar dan om dat geld in publieke werken te steken om zo de werkgelegenheid en economie te stimuleren.
Tja, er ligt zowel een CPB als een EC rapport waarin met klem gewaarschuwd wordt voor de negatieve effecten. Maar desondanks lijken Europese politici daar geen boodschap aan te hebben, en stug vol te houden dat een FTT goed is om die 'egoïstische banken een lesje te leren', en de 'rust op de financiële markten te herstellen'. Niets is minder waar, maar dat weten alleen ingewijden. Helaas zijn dit soort 'daadkrachtige' uitspraken momenteel heel populair bij de 'gewone' bevolking, die geen weet heeft hoe de financiële wereld wérkelijk in elkaar zit, en worden er zelfs petities aangeboden om weerbarstige politici te overreden om tóch die FTT te steunen. Berichten als de onderstaande zijn dan ook zwaar frustrerend:quote:Op dinsdag 10 januari 2012 00:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken, mocht het ingevoerd worden. Vanuit niet-politieke zijde is er behoorlijke oppositie en ook de argumenten die jij aandraagt laten zien dat het een onverstandig plan is om door te zetten. Het kan net zo averechts werken als het laten meebetalen van de banken door het kwijtschelden van schuld. Daar heeft Merkel toen hard het deksel op de neus gekregen vanwege een sterke toename van het interbancaire wantrouwen.
Dat denk ik ook, men is nu bezig om de EU volledig te isoleren van de rest van de wereld door deze en de CO2 tax, het kan wel maar dan wereldwijdquote:Op dinsdag 10 januari 2012 08:12 schreef bfx het volgende:
Euro parliament firmly in favour of Eurozone financial transaction tax
Eurozone nog wel, niet eens meer EU-wide. Ze hebben geen idéé. Dus van alle landen op de wereld zijn er dan slechts 17 met deze vorm van FTT, terwijl de financiële markten een wereldwijde omvang hebben. De rest van de wereld lacht zich kapot. Dit zal de Eurozone eerder schade toebrengen, dan dat het zijn positie verbetert, en dat in deze tóch al zorgelijke tijden.
absurd die FTT, zeer schadelijk voor Nederland en alle reden hier eens een veto te gebruiken. Het lijkt wel of die politici er helemaal niets van snappen!! Je zou zeggen dat we hier gewaarschuwd zijn met de geflopte vliegtax.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 08:12 schreef bfx het volgende:
[..]
Tja, er ligt zowel een CPB als een EC rapport waarin met klem gewaarschuwd wordt voor de negatieve effecten. Maar desondanks lijken Europese politici daar geen boodschap aan te hebben, en stug vol te houden dat een FTT goed is om die 'egoïstische banken een lesje te leren', en de 'rust op de financiële markten te herstellen'. Niets is minder waar, maar dat weten alleen ingewijden. Helaas zijn dit soort 'daadkrachtige' uitspraken momenteel heel populair bij de 'gewone' bevolking, die geen weet heeft hoe de financiële wereld wérkelijk in elkaar zit, en worden er zelfs petities aangeboden om weerbarstige politici te overreden om tóch die FTT te steunen. Berichten als de onderstaande zijn dan ook zwaar frustrerend:
Euro parliament firmly in favour of Eurozone financial transaction tax
Eurozone nog wel, niet eens meer EU-wide. Ze hebben geen idéé. Dus van alle landen op de wereld zijn er dan slechts 17 met deze vorm van FTT, terwijl de financiële markten een wereldwijde omvang hebben. De rest van de wereld lacht zich kapot. Dit zal de Eurozone eerder schade toebrengen, dan dat het zijn positie verbetert, en dat in deze tóch al zorgelijke tijden.
Maar er is nog hoop: In Duitsland is ook de coalitiepartner (FDP) van Merkel tegen een EZ-FTT. Dat is meteen ook de reden waarom Merkel zo hard tekeer ging, de afgelopen maanden, en op de EU-top: Zij wist, dat wanneer zij niet alle EU-landen mee zou krijgen in een FTT, haar coalitiepartner de FTT in eigen land zal blokkeren.
Dat i.t.t. tot Mark Rutte, die álle reden heeft om nee te zeggen tegen een FTT in Nederland. Zowel de VVD, als het CDA, en zélfs de PVV en D66 zijn tegen. Ook het CPB en AFM hebben een negatief advies gegeven, het CPB zelfs met een 'vernietigend' rapport. Maar tóch durft Rutte het niet, en legt het voor aan het parlement. Dat kan problemen opleveren, wanneer de FTT onderdeel wordt van het vernieuwde verdrag. Als Wilders dat niet steunt (want EU), is het kabinet afhankelijk van de PvdA, die samen met Groen Links wél een enorme voorstander is van de FTT. Het is te hopen dat Plassterk zijn verstand op dit punt eens gebruikt, maar ik vrees dat politieke overwegingen weer doorslaggevend zullen zijn.
Als je banken wil straffen, moet je banken straffen, maar niet een belasting invoeren waar de vermeende schuldige slechts ten dele last van heeft, en waar derden misschien nog wel meer de dupe van zijn. Bovendien is er nog veel onzekerheid over de mogelijk schadelijke gevolgen van de negatieve effecten van een FTT. Bij twijfel dus niet invoeren, zeker niet in het huidige klimaat. Er zijn effectievere alternatieven, en die worden in het CPB-rapport genoemd.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 08:30 schreef Basp1 het volgende:
Maar bfx hoe kunnen banken dan wederom het vertrouwen van de burger en overheden terug krijgen, in ieder geval niet door op dezelfde manier als de afgelopen 10 jaar door te gaan en dat hebben ze de afgelopen 3 jaar natuurlijk wel gedaan.
(Bedoel je wel of niet?) In ieder geval niet in de Eurozone. Ik verbaas me er over dat de financiële sector in Duitsland en Frankrijk (zelfs met rechts/centrum-rechtse partijen aan de macht), het zover heeft laten komen, en niet in staat is gebleken om een krachtige vuist te maken tegen de pro-FTT lobby. De lobby van de financiële sector is een stuk zwakker dan werd vermoed.quote:Dat de financiele sector een heel goede lobby hebben merken we in ieder geval wel aan het zogenaamde verzet wat er tegen die FTT is.
Daarom schreef ik ook, dat je dan juist géén HFT-trader bentquote:En als je zegt dat je een HFT trader bent wanneer je 2* per maand je vermogen herbelegd kan ik me niet voorstellen. Het idee van beleggen zou juist moeten zijn dat het met een lange termijn rendementen zou op moeten leveren, dat gebeurt natuurlijk nooit bij zulke korte periodes als jij beschrijft.
Ik zal er bij gelegenheid een keer eentje uit elkaar trekken, en de resultaten posten.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 04:05 schreef dvr het volgende:
[..]
Denk je dat het 20% 'dragelijke' verlies op assets dat je bij RBS vond, representatief is voor Europese grootbanken in het algemeen (DB, CA, BNP-P, etc) ? Het lijkt mij erg optimistisch, maar ik baseer me vooral op Amerikaanse bronnen (bij gebrek aan Europese..) en die zijn erg negatief gestemd.
Zou je eens van de (naar jouw idee) gemiddelde Europese grootbank de samenstelling kunnen schetsen van alle liabilities (aandelen, achtergestelde leningen, reserves, obligaties, rekeninghouders, etc), waarbij je aan elk een percentage hangt? En dat liefst in volgorde van wie er het eerst naar zijn geld kan fluiten?
Ah nu krijgt de overheid weer de schuld omdat banken euro rotzooi hebben gekocht tegen verkeerde risico inschattingen die ze zelf zouden moeten kunnen maken. En over schadelijke gevolgen van rotzooi opkopen daar hebben banken ook nooit over nagedacht bij mandjes hypotheken uit de VS en andere rotzooi, dat is wel een van de redenen dat ze nu zo in de problemen zitten. Maar nu er een regel wordt doorgevoerd mag dat opeens niet omdat het mogelijk schadelijk zou zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:21 schreef bfx het volgende:
[..]
Als je banken wil straffen, moet je banken straffen, maar niet een belasting invoeren waar de vermeende schuldige slechts ten dele last van heeft, en waar derden misschien nog wel meer de dupe van zijn. Bovendien is er nog veel onzekerheid over de mogelijk schadelijke gevolgen van de negatieve effecten van een FTT. Bij twijfel dus niet invoeren, zeker niet in het huidige klimaat. Er zijn effectievere alternatieven, en die worden in het CPB-rapport genoemd.
Verder zijn overheden op z'n minst medeschuldig aan de huidige situatie, maar die hebben het zo slim gespeeld dat bijna alle woede zich richt op de banken, en zijzelf vrijwel buiten schot blijven. De zaak ligt een stuk genuanceerder dan de argeloze burger vermoedt.
Ik bedoel wel, want ik verbaas me er over dat er nog zoveel negatieve berichtgeving over de FTT is. Terwijl de FTT positieve bericht niet bestaan lijkt het wel.quote:(Bedoel je wel of niet?) In ieder geval niet in de Eurozone. Ik verbaas me er over dat de financiële sector in Duitsland en Frankrijk (zelfs met rechts/centrum-rechtse partijen aan de macht), het zover heeft laten komen, en niet in staat is gebleken om een krachtige vuist te maken tegen de pro-FTT lobby. De lobby van de financiële sector is een stuk zwakker dan werd vermoed.
Pensioen fondsen zullen toch niet 2* per maand hun hele vermogen omgooien van het ene fonds naar het andere fonds, tuurlijk zit er wat verloop in hun portefeuille, maar ik kan me niet voorstellen dat het zoveel is. Hoeveel betaalt een pensioen fonds eigenlijk voor aan en verkoopkosten? Die 0.1% valt natuurlijk in het niet bij de particuliere in en verkoop kosten die banken je aan rekenen.quote:Daarom schreef ik ook, dat je dan juist géén HFT-trader bent
HFT-trading wordt in de media meestal beschreven als trading met behulp van 'supersnelle' computers, die in fracties van een seconde orders plaatsen, en tientallen tot honderden transacties per dag uitvoeren. 2x per maand traden valt daar niet onder. Natuurlijk is het relatief veel, vergeleken met de incidentele belegger, maar voor bv. actieve beleggers, beleggings- of pensioenfondsen is zoiets heel gebruikelijk. Er is ook geen enkele reden om daar een gevaar in te zien, want dat soort transacties verlopen veel te langzaam om ergens schadelijk voor te zijn.
Nee, ze zijn *medeschuldig*. Natuurlijk hadden banken op de eerste plaats deze risico's niet moeten aangaan, maar de zaak had niet zo uit de hand hoeven lopen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah nu krijgt de overheid weer de schuld omdat banken euro rotzooi hebben gekocht tegen verkeerde risico inschattingen die ze zelf zouden moeten kunnen maken. En over schadelijke gevolgen van rotzooi opkopen daar hebben banken ook nooit over nagedacht bij mandjes hypotheken uit de VS en andere rotzooi, dat is wel een van de redenen dat ze nu zo in de problemen zitten. Maar nu er een regel wordt doorgevoerd mag dat opeens niet omdat het mogelijk schadelijk zou zijn.
Dat is pas sinds de laatste weken. De afgelopen jaren daarvoor waren er vrijwel alleen positive berichten naar buiten gebracht. Vooral Oxfam heeft erg haar best gedaan. En kijk anders eens hierquote:Ik bedoel wel, want ik verbaas me er over dat er nog zoveel negatieve berichtgeving over de FTT is. Terwijl de FTT positieve bericht niet bestaan lijkt het wel.
Nee, maar dat hoeft ook niet om serieus last te krijgen van een FTT. Pensioenfondsen hebben in ieder geval al aan de bel getrokken. En dan nog: Pensioenfondsen hebben geen schuld aan de crisis, dienen een publieke zaak, en staan er al slecht voor. Waarom deze nog onnodig extra belasten.quote:Pensioen fondsen zullen toch niet 2* per maand hun hele vermogen omgooien van het ene fonds naar het andere fonds, tuurlijk zit er wat verloop in hun portefeuille, maar ik kan me niet voorstellen dat het zoveel is. Hoeveel betaalt een pensioen fonds eigenlijk voor aan en verkoopkosten? Die 0.1% valt natuurlijk in het niet bij de particuliere in en verkoop kosten die banken je aan rekenen.
Graag, dat lijkt me heel interessant!quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zal er bij gelegenheid een keer eentje uit elkaar trekken, en de resultaten posten.
quote:wo 11 jan 2012, 05:30 | 0 reacties | lees voor
Meevaller door crisis Van onze financiële redactie
AMSTERDAM - De ultralage rente die de pensioenen van miljoenen Nederlanders bedreigt, is juist een flinke meevaller voor minister De Jager (Financiën).
Doordat het kabinet de staatsschuld tegen een steeds lagere rente kan financieren lonkt voor de bewindsman een enorme meevaller, die alleen al dit jaar kan oplopen tot tegen de twee miljard euro.
Economen bevestigen de met de dag oplopende rentemeevaller voor de minister, die het gevolg is van de toenemende onzekerheid in de eurozone. Doordat banken elkaar nauwelijks nog geld durven te lenen en het vertrouwen in veel Zuid-Europese landen volledig weg is zijn Duitsland en ook Nederland vluchthavens geworden voor zekerheid zoekende beleggers. Met als gevolg dat Berlijn en Den Haag tegen historisch lage rentes kunnen lenen.
Maar die zelfde bedragen 'verliezen' de pensioenfondsen.quote:Op woensdag 11 januari 2012 09:07 schreef Goofjansen het volgende:
Dit is voor de knoflooklanden dus een extra tegenvaller
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_door_crisis__.html
[..]
quote:wo 11 jan 2012, 14:36 Fitch:
ECB moet ineenstorting euro voorkomen
FRANKFURT (AFN) - De Europese Centrale Bank (ECB) moet veel meer Europese obligaties opkopen om een ,,catastrofale'' ineenstorting van de euro te voorkomen.
Dat zei staatsschuldenexpert David De eurozone valt volgens Fitch uit elkaar als Italië niet uit de huidige schuldenproblematiek komt. ,,H
et is moeilijk te geloven dat de euro het zal redden als Italië het niet doorstaat'', zei Riley. ,,Het einde van de euro zou catastrofaal zijn. De euro is een reservemunt. Wat zou dat betekenen voor financiële en politieke stabiliteit?''
Fitch gaat er vooralsnog wel van uit dat de eurozone de schuldencrisis overleeft.
Zie je nu wel dat we best mogen bloeden voor de euro??quote:McKinsey: euro heeft Nederland 37 miljard opgeleverd
De ECB moet dat helemaal niet doen. Het enige wat de ECB moet doen is de rente verhogen en zorgen dat de inflatie onder de 2% komt.quote:Op woensdag 11 januari 2012 14:59 schreef Goofjansen het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)uro_voorkomen__.html
En de verliezen van de ECB komen dan via de Ned Bank, weer ten laste van de schatkist van Nederland, t is fraai.
En dan maar weer bezuinigen hier
[..]
quote:wo 11 jan 2012, 17:58
Pensioenfondsen luiden noodklok
RIJSWIJK (AFN) - De pensioenfondsen maken zich zorgen over de belasting op financiële transacties (FTT), zoals die door de Europese Commissie is voorgesteld. Ze vrezen dat dit de fondsen jaarlijks 3 miljard euro gaat kosten en dat de pensioenuitkering met 10 procent omlaag zou kunnen gaan.
10 procent .... en de gepensioneerden gaan nog steeds niet de barricades op ? ..... dan hebben ze misschien iets te verbergen ..quote:Op woensdag 11 januari 2012 22:22 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)iden_noodklok__.html
Pensioenfondsen zijn er niet helemaal blij mee
[..]
De gemiddelde Nederlander weet nog steeds niet hoe het pensioenstelsel werkt. Men denkt over het algemeen dat er veilig gespaard wordt door maandelijks af te betalen. Collectief? Heeft men nog nooit van gehoord. En zodra iemand met pensioen ís, is er al helemaal geen interesse meer in demonstreren.quote:Op donderdag 12 januari 2012 02:29 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
10 procent .... en de gepensioneerden gaan nog steeds niet de barricades op ? ..... dan hebben ze misschien iets te verbergen ..
bij 30 procent misschien, volgend jaar dan ?
Druk bezig dus zich niet met de echte problemen bezig te houden.quote:Op donderdag 12 januari 2012 10:24 schreef REC het volgende:
Maar het FTT-nieuws verandert inmiddels van dag tot dag. Politici buitelen over elkaar heen, en Merkel en Monti gaan nu weer voor een EU-wide FTT (die er niet zal komen). Ook Denemarken, de voorzitter van de EU-top eind deze maand, is gedraaid en ziet niets in een EZ-only FTT. De soap wordt vervolgd..
http://www.telegraaf.nl/d(...)alen_bankplan__.htmlquote:Athene: extra geld nodig bij falen bankplan
ATHENE (AFN) - Griekenland moet mogelijk extra geld vragen aan zijn Europese geldschieters als het land er niet in slaagt tot een akkoord te komen met alle private crediteuren. Dat zei onderminister Filippos Sachinidis van het Ministerie van Financiën donderdag.
Tijdens een Europese top in oktober werd afgesproken dat de private partijen, veelal banken, een verlies nemen op hun Griekse bezittingen van 50 procent. De onderhandelingen over wat de banken precies krijgen in ruil voor de Griekse staatsobligaties die ze nu bezitten verlopen moeizaam.
,,Als de deelname aan de schuldruil niet 100 procent is, hebben we geld van onze Europese partners nodig om de gaten te dichten'', aldus Sachinidis. De schuldenruil wordt als belangrijk onderdeel gezien van een stappenplan om de Griekse schuldenlast terug te dringen van de huidige 160 procent van het bruto binnenlands product naar 120 procent in 2020.
Hij zal wel moeten want anders gaat het licht uit!quote:Op donderdag 12 januari 2012 13:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
Die 100% zullen ze met grote waarschijnlijkheid niet halen, dus kan Jan Kees weer de gulle gever spelen.
Of er komt oorlogquote:Op donderdag 12 januari 2012 17:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij zal wel moeten want anders gaat het licht uit!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |