abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 januari 2012 @ 10:55:52 #251
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_106594680
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:34 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Die laten ze daar gewoon omvallen, no problem. :7
en zo hoort het ook, komt echt weer goed hoor
pi_106595564
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 08:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Welke crisis, de ene volgt de andere op, het is gewoon een achtbaan waar we in zitten.

Maar wat denk je van deel 1 tm 34 van deze reeks, dan is er nog de reeks Bulls, Bears & Bucks #71 Payback time!, als je die beide gelezen hebt is er wel een redelijk chronologische volgorde waarin het meeste wel genoemd wordt.
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 07:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Zo een boek zal er ongetwijfeld gaan komen en niet een, maar tientallen, want het is de grootste monetaire vergissing in eeuwen, veroorzaakt door de politiek.

Oorzaak: Politiek die Europese landen wil samenvoegen zonder dat vooraf te zeggen

Gevolg:: Invoering van een munt voor 17 verschillende landen met elk hun eigen economische snelheid.

Oplossing1: Duitsland zal uit de euro stappen en neemt de Neumark ,die worden ziek van al die bedelaars in het zuiden, de Euro zal dan fors in waarde zakken en de zuidelijke economieën gaan weer wat draaien

Oplossing2: De zuidelijke economieën gaan naar Duitsland met de pet in de hand, en leveren hun parlementen in Berlijn in, we krijgen dan allemaal een stem in de bundestag.

Resultaat: Europese beurzen leven op, enkele banken worden genationaliseerd
Bedankt, ik heb alleen geen tijd om op een boek te wachten hehe. Ik moet voor vrijdag een presentatie houden hierover en nou heb ik alles op tv wel een beetje gevolgd maar er is zoveel over te lezen dat ik niet echt de hoofdlijnen kan vinden om in een presentatie van een minuut of 10 te stoppen.
Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
pi_106595802
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:30 schreef Kill_em_all het volgende:

Bedankt, ik heb alleen geen tijd om op een boek te wachten hehe. Ik moet voor vrijdag een presentatie houden hierover en nou heb ik alles op tv wel een beetje gevolgd maar er is zoveel over te lezen dat ik niet echt de hoofdlijnen kan vinden om in een presentatie van een minuut of 10 te stoppen.
Je zou de schuldenberg van jaap van duijn kunnen pakken, dat boek is al geschreven en geeft in ieder geval een goed overzicht over de schuldencrisis wat indirect een conncetie heeft met de euro crisis.
  maandag 9 januari 2012 @ 11:41:49 #254
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106595912
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Laat die hele financiele sector lekker naar hongkong vertrekken, dan zitten ze daar op den duur met de gebakken peren dat banken omvallen. :D

Waarom zou er op financiele transacties geen heffing mogen zitten. Op alle andere transacties die we in ons dagelijks leven doen zit ook btw.
Precies... die parasieten zie ik liever gisteren dan vandaag nog gaan. Op arbeid en productie heffen overheden krankzinnige belastingen zodat de financiele sector gevrijwaard is. De financiele sector is de meest gesubsidieerde sector binnen de economie, toch raar aangezien ze niets van waarde produceren 8)7
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 9 januari 2012 @ 11:42:34 #255
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_106595944
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:30 schreef Kill_em_all het volgende:

[..]

[..]

Hier 2 linkjes die de boel een beetje proberen samen te vatten:
http://weblogs.nos.nl/bru(...)-met-andermans-geld/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_staatsschuldencrisis
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 9 januari 2012 @ 13:20:39 #256
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_106598698
quote:
hier ben ik het wel mee eens, de markt is op het verkeerde been gezet door de EU, net als de markt in 2004 - 2007 op het verkeerde been is gezet met de USA hypotheekderivaten en de CDS
Doordat de markt op de EU en ECB vertrouwde heeft men heel erg veel geld uitgeleend tegen veel te lage rentes, aan Spanje, Griekenland, Italie enz , Landen die voor het Eurotijdperk tegen veel hogere rentes moesten lenen

http://nl.wikipedia.org/w(...)en_en_vaststellingen
quote:
De financiële "markt" heeft gefaald:
Hoewel in de Europese muntunie-verdragen, altijd werd uitgesloten dat er een collectieve verantwoordelijkheid voor de staatsschulden was, heeft de "markt" er niet naar gehandeld en alle leningen, ongeacht het land, in de eurozone aanvankelijk dezelfde kredietstatus gegeven.
Zo hebben de schuldlanden veel te hoge schulden kunnen opbouwen, omdat krediet te goedkoop voor ze was.
Feitelijk dringt de "markt" nu de collectieve Europese verantwoordelijkheid voor alle eurozone staatsschulden op.
Door vele financiële commentatoren wordt de stelling verkondigd dat een monetaire unie onmogelijk is zonder een politieke en fiscale eenheid.[210]

[ Bericht 0% gewijzigd door Goofjansen op 09-01-2012 13:34:46 ]
pi_106599415
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:20 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

hier ben ik het wel mee eens, de markt is op het verkeerde been gezet door de EU, net als de markt in 2004 - 2007 op het verkeerde been is gezet met de USA hypotheekderivaten en de CDS
Doordat de markt op de EU en ECB vertrouwde heeft men heel erg veel geld uitgeleend tegen veel te lage rentes, aan Spanje, Griekenland, Italie enz , Landen die voor het Eurotijdperk tegen veel hogere rentes moesten lenen

http://nl.wikipedia.org/w(...)en_en_vaststellingen

De markt op het verkeerde been gezet :')

De markt heeft op den duur toch altijd gelijk, de omhoog gevallen economische goeroes die hun korte termijn bonussen moeten veiligstellen hebben gewoon een totaal verkeerde risicoinschatting gemaakt, en zijn met de flow meegegaan. _O-
  maandag 9 januari 2012 @ 14:00:01 #258
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_106599904
quote:
Hungary Runs Out of Options as Government Bonds Are Routed in Row With IMF

Hungary’s plunging bonds and falling currency pushed Prime Minister Viktor Orban into his first major U-turn in office in order to return to the negotiating table with the International Monetary Fund.

The risk of the country failing to reach an agreement with the lender sent the forint last week to a record low, pushed default risk to a record high and lifted government borrowing costs to the highest level since 2009. Talks for Hungary’s second bailout in four years broke down last month as the government refused to alter a central bank law that the EU said threatens the monetary authority’s independence.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 9 januari 2012 @ 14:20:41 #259
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_106600555
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De markt op het verkeerde been gezet :')

De markt heeft op den duur toch altijd gelijk, de omhoog gevallen economische goeroes die hun korte termijn bonussen moeten veiligstellen hebben gewoon een totaal verkeerde risicoinschatting gemaakt, en zijn met de flow meegegaan. _O-
Maar de EU vond het wel goed dat deze ideen omtrent obligaties uit landen van Europa de ronde deden, en hebben dit niet tegengesproken, zelfs aangemoedigd.
Tot bleek dat er geen enkele mandaat was voor een ECB en er ook nooit zal komen, want dat is geld met miljarden van Duitsland naar de zuidelijke uitvreters sturen ieder jaar maar weer
pi_106600576
Politici zullen net zo lang beweren dat de Euro goed is voor ons en dat de Euro crisis nu echt is opgelost, totdat er geen houden meer aan is.

een inzakkende euro koers, en stijgende olieprijzen, oplopende overheidstekorten, meer inflatie ..

dan ...als een kaartenhuis stort het systeem in elkaar.

Eerst Griekenland, dan Italie, Portugal, Spanje, Frankrijk, Belgie;

alsof Duitsland nog iets van zijn vorderingen terugziet .. :')

Zelfs onze pensioenfondsen gaan ten onder.

Als de PIGS-landen omvallen, dan vallen Frankrijk en Duitsland ook om.

de Duitsers zijn blijkbaar nog steeds zo gek om te werken voor de PIGS-landen, en belasting te betalen.
pi_106600652
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 14:20 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Maar de EU vond het wel goed dat deze ideen omtrent obligaties uit landen van Europa de ronde deden, en hebben dit niet tegengesproken, zelfs aangemoedigd.
Tot bleek dat er geen enkele mandaat was voor een ECB
Ja en als de EU tegen bankiers zegt dat ze hun bonussen moeten verminderen trekken ze zich er zeker wel wat van aan ;) Waarom nu opeens de EU de schuld geven terwijl deze bedrijfstak gewoon zelf compleet gefaald heeft in hun eigen vakgebied. :+
pi_106601608
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 14:00 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nou ja, de enige "U-Turn" is dat Orban eerst zo arrogant was om te denken dat hij het IMF niet nodig had en nu met hangende pootjes terugkomt. Maar daarmee is hij er nog niet, want het was immers juist het IMF dat de onderhandelingen had afgebroken:
quote:
Talks for Hungary’s second bailout in four years broke down last month as the government refused to alter a central bank law that the EU said threatens the monetary authority’s independence.

Orban abandoned all previous objections to an IMF bailout yesterday, telling state news service MTI his government was open to “any kind” of credit line to prop up financing.
Nog een paar opvallende quotes uit het artikel:
quote:
“They are clearly running out of time,” Lars Christensen, chief emerging-market analyst at Danske Bank A/S, said in a phone interview before Orban’s comments. “There are two options: the continuation of political and economic suicide or a return to normality, the acceptance of the rule of law, and normal conduct of affairs within a democratic market system.”
quote:
Orban has shunned the IMF since taking office in 2010 to prevent interference in what he called his “unorthodox” measures. They included the effective nationalization of $13 billion of private pension-fund assets, extraordinary industry taxes to raise revenue for the budget, Europe’s highest bank levy and forcing lenders to swallow exchange-rate losses on foreign-currency mortgages.

“It’s completely self-induced stress,” said Danske’s Christensen. “This government could end this stress tomorrow. Bond yields would be back at 6 percent in 24 hours if the Hungarian government enacted the right policies. They wouldn’t need the IMF.”
Ongelofelijk wat een bord voor z'n kop Orban heeft en hoe hij het land uit machtslust linea recta de afgrond in stuurt. :')
  maandag 9 januari 2012 @ 15:15:43 #263
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_106602308
NEGATIEVE RENTE _O- _O-
http://www.telegraaf.nl/d(...)gatieve_rente__.html
Het wordt steeds gekker
quote:
ma 09 jan 2012, 14:42
Duitsland slijt lening tegen negatieve rente
BERLIJN (AFN) - De Duitse overheid heeft maandag voor het eerst in haar geschiedenis een obligatielening met negatieve rente weten te slijten. De Staat haalde 3,9 miljard euro op met een 6-maandslening waarover de gemiddelde rente min 0,012 procent bedroeg.

De negatieve rente onderstreept de status van Duitsland als een van de weinige veilige havens in de onrustige financiële markten. De negatieve rente geeft aan dat beleggers zelfs bereid zijn te betalen om hun geld daar te stallen.

Nederland verkocht vorige maand al eens een 3-maandslening met een rente van min 0,004 procent.
  maandag 9 januari 2012 @ 15:35:30 #264
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_106602916
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 14:21 schreef Bankfurt het volgende:

een inzakkende euro koers
Okee,da's mooi! Ik heb nog tienduizenden dollars aan cash. Is nu gunstig, kan ik die mooi omzetten naar euro's. Ben ik nu op tijd, met dat roekeloos bijprinten en op de pof leven in amerika. Straks dondert de dollar inelkaar :P
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  maandag 9 januari 2012 @ 16:08:56 #265
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_106604197
Zal ik ze naar de ECB brengen?/ *O*

quote:
ma 09 jan 2012, 14:32
Mondriaan gestolen in Athene
ATHENE - Twee schilderijen, van Piet Mondriaan en Pablo Picasso, zijn in de nacht van zondag op maandag gestolen uit het nationale museum in Athene. Dat meldde de politie, die nog onderzoekt of ook andere kunstwerken zijn verdwenen.

Van Mondriaan is het olieverfschilderij Molen verdwenen, dat hij in 1905 maakte. Van Picasso gaat het om het werk Hoofd van een vrouw, een schilderij uit de jaren '30, dat aan het museum was geschonken. Ook een schets van de Italiaanse kunstenaar Moncalvo werd meegenomen.

De dieven hadden een balkondeur opengebroken aan de achterkant van het museum, tegenover een tophotel in Athene. Het inbraakalarm ging even rond 05.00 uur af en een bewaker zag het silhouet van een persoon die zich uit de voeten maakte.

[ Bericht 39% gewijzigd door Goofjansen op 09-01-2012 16:24:03 ]
  maandag 9 januari 2012 @ 17:20:01 #266
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_106606942
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 15:15 schreef Goofjansen het volgende:
NEGATIEVE RENTE _O- _O-
http://www.telegraaf.nl/d(...)gatieve_rente__.html
Het wordt steeds gekker

[..]

Duitsers zijn bazen _O_
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_106608697
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:28 schreef Basp1 het volgende:

Waarom zou er op financiele transacties geen heffing mogen zitten. Op alle andere transacties die we in ons dagelijks leven doen zit ook btw.

Als deze belasting volgens normale BTW-regels zou gelden, zou de weerstand ook veel minder groot zijn. Maar het absurde van de FTT is juist, dat zowel koper en verkoper deze belasting moeten betalen, over koop én verkoop, bij winst én verlies. En bedrijven kunnen i.t.t. de BTW, deze belasting niet terugvorderen (als voorbelasting) wanneer zij voor anderen handelen. Dat betekent in de praktijk dat de particulier zal moeten opdraaien voor zowel zijn eigen FTT, alsmede de FTT van álle tussenhandelaren, zowel bij koop én verkoop (winst én verlies).

Dus die 0,1% *lijkt* slechts zeer miniem, maar is het allerminst. Ook als je geen HFT-er bent, maar regelmatig handelt, (bijv. slechts 1 of 2x per maand je vermogen (her)belegt - da's absoluut geen HFT), kan de belasting op je rendement alleen al t.g.v. de FTT oplopen tot 75%. En daarboven op nog eens de 'normale' belastingen.
Dit is een aspect dat de meeste mensen én politici (niet-insiders) niet door (kunnen) hebben. Die zien alleen maar het tarief van 0,1%, en denken dan -terecht- dat zo'n minieme belasting 'te verwaarlozen' is. Maar in de praktijk kan de effective belastingdruk van de FTT dus schrikbarende vormen aannemen.
  maandag 9 januari 2012 @ 19:33:01 #268
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_106611976
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 18:07 schreef bfx het volgende:

[..]

Als deze belasting volgens normale BTW-regels zou gelden, zou de weerstand ook veel minder groot zijn. Maar het absurde van de FTT is juist, dat zowel koper en verkoper deze belasting moeten betalen, over koop én verkoop, bij winst én verlies. En bedrijven kunnen i.t.t. de BTW, deze belasting niet terugvorderen (als voorbelasting) wanneer zij voor anderen handelen. Dat betekent in de praktijk dat de particulier zal moeten opdraaien voor zowel zijn eigen FTT, alsmede de FTT van álle tussenhandelaren, zowel bij koop én verkoop (winst én verlies).

Dus die 0,1% *lijkt* slechts zeer miniem, maar is het allerminst. Ook als je geen HFT-er bent, maar regelmatig handelt, (bijv. slechts 1 of 2x per maand je vermogen (her)belegt - da's absoluut geen HFT), kan de belasting op je rendement alleen al t.g.v. de FTT oplopen tot 75%. En daarboven op nog eens de 'normale' belastingen.
Dit is een aspect dat de meeste mensen én politici (niet-insiders) niet door (kunnen) hebben. Die zien alleen maar het tarief van 0,1%, en denken dan -terecht- dat zo'n minieme belasting 'te verwaarlozen' is. Maar in de praktijk kan de effective belastingdruk van de FTT dus schrikbarende vormen aannemen.
ik ga dan weg bij de AEX, dat is duidelijk
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_106613282
De huizenprijzen in HK en Singapore zouden daar dan wel mooi van profiteren, niet dat ik die Aziaten welvaart gun maar dat is een andere zaak.
pi_106614224
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 19:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik ga dan weg bij de AEX, dat is duidelijk
Dan zul je zelf ook fysiek uit de Eurozone moeten verhuizen, want op dit moment wordt door Europese ambtenaren al geprobeerd het FTT-voorstel van toepassing te laten verklaren op iedereen (particulieren/bedrijven/instellingen) die op z'n minst een vestiging in de Eurozone heeft. Dit ter voorkoming dat bedrijven naar het VK (of elders) proberen te verhuizen.
Ikzelf handel alleen maar US indices op de CME (Chicago), maar ondanks dat ik helemaal niets met Europese beurzen of effecten te maken heb, zal deze FTT mij (en vele anderen) het handelen onmogelijk maken.
Het is onmogelijk om te concurreren tegen Amerikaanse handelspartners als jij wél extra belasting moet betalen, maar je handelspartner niet. Sterker nog, met de gewijzigde voorstellen word je (als Eurozone inwoner/bedrijf) gewongen om zowel jouw eigen FTT te voldoen, alsmede die van je handelspartner elders in de wereld. Een absurde situatie waar het laatste woord (en rechtzaken indien ingevoerd) nog lang niet over gesproken is.
Zo'n FTT lijkt onschuldig, maar kan desastreuze effecten tot gevolg hebben. Denk bv. aan pensioenfondsen die niet kúnnen verhuizen, en niet eens aan HFT doen.
  maandag 9 januari 2012 @ 22:14:21 #271
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_106621553
Komt helemaal goed met die Grieken, ze blijven geld strooien, lekker sociaal doen
Ja verkiezingen he
http://www.telegraaf.nl/b(...)gen_uitkering__.html

quote:
ma 09 jan 2012, 20:40 | 25 reacties
Griekse pedo's krijgen uitkering
Athene - Pedofielen, kleptomanen en exhibitionisten worden in Griekenland voortaan gezien als gehandicapten. Dat betekent dat ze aanspraak kunnen maken op een uitkering.

Griekse gehandicaptenorganisaties hebben woedend gereageerd op de nieuwe lijst handicaps van de Griekse regering. Ook pyromanen, gokverslaafden, fetisjisten en sadomasochisten kunnen voortaan een tegemoetkoming krijgen voor (een deel van) hun behandeling.

"Dit is onbegrijpelijk.
Straks krijgen pedofielen meer geld dan diabetici,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_106626561
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 15:35 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Okee,da's mooi! Ik heb nog tienduizenden dollars aan cash. Is nu gunstig, kan ik die mooi omzetten naar euro's. Ben ik nu op tijd, met dat roekeloos bijprinten en op de pof leven in amerika. Straks dondert de dollar inelkaar :P
dat kan, als er in euro-land en usa een giga inflatie tegelijkertijd plaatsvindt.
pi_106628391
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:09 schreef bfx het volgende:
Zo'n FTT lijkt onschuldig, maar kan desastreuze effecten tot gevolg hebben. Denk bv. aan pensioenfondsen die niet kúnnen verhuizen, en niet eens aan HFT doen.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken, mocht het ingevoerd worden. Vanuit niet-politieke zijde is er behoorlijke oppositie en ook de argumenten die jij aandraagt laten zien dat het een onverstandig plan is om door te zetten. Het kan net zo averechts werken als het laten meebetalen van de banken door het kwijtschelden van schuld. Daar heeft Merkel toen hard het deksel op de neus gekregen vanwege een sterke toename van het interbancaire wantrouwen.
pi_106629888
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dat is niet echt toeval hoor, als een bank door zijn solvabiliteitsratio's zakt, is in de regel het eigen vermogen (dwz aandeelkapitaal en achtergesteld kapitaal) voldoende om de rest te dekken.
Daar geloof ik niets van, althans niet wanneer de crisis doorzet. Europese grootbanken werken met 30-40x leverage, zodat hun assetkant maar zo'n 3% in waarde hoeft te dalen om het eigen vermogen weg te vagen. Die assetkant bestaat voor een groot deel uit Europese staatsschuld en Europees vastgoed, die beide veel meer dan 3% in waarde zullen dalen als de crisis doorzet en de autoriteiten ophouden (op móeten houden) met het bieden van kunstmatige steun.

Dat Icesave er goed uitsprong was echt toeval. Toen de curatoren van moedermaatschappij Landsbanki een eerste inschatting van de liquidatieopbrengsten gaven, zeiden ze, dat ze zo'n 85 á 90 van de vorderingen meenden te zullen kunnen terugbetalen. Daarna trok m.n. de Londonse vastgoedmarkt weer aan, waar veel van Landsbanki's geld in zat, en ging het richting 100%. Dat was stom geluk - door de daling van het pond werd het een interessante investering voor de grote Duitse vastgoedfondsen en daarna kwamen banggeworden Russische en Griekse oligarchen de Londense woningmarkt versterken. Voor hetzelfde geld was die markt echter verder gedaald en hadden de Icesave-spaarders maar 70% teruggekregen, of nog veel minder als de crisis echt had doorgezet.

In de huidige fase van de europese bankencrisis zijn nationale overheden al zo'n beetje uitgespeeld. Nederland zou misschien nog 25-50 miljard in de banken kunnen pompen, Frankrijk misschien 100 miljard, etc,voordat de ratings op staatsschuld eraan gaan en herfinanciering van de staatsschuld veel duurder gaat worden.
Dan is het 'game over' voor de nationale overheden en kan alleen de ECB nog bijspringen door euro's bij te drukken. De ECB heeft zich de afgelopen jaren al niet onbetuigd gelaten met de aankoop van Griekse, Spaanse, Italiaanse etc obligaties, en daar zullen waarschijnlijk alleen dit jaar al honderden miljarden bij komen. Onze enige hoop tegen die tijd is dat dollar, pond, yen en/of yuan onderuitgaat, om weer wat kapitaal onze kant op te jagen. Blijft dat uit, dan gaan ofwel grote europese banken alsnog kapot, zodat de inwoners en bedrijven van de EU kunnen fluiten naar het leeuwendeel van hun geld, of de geldpers gaat op volle toeren zodat de koopkracht van hun banktegoeden smelt als sneeuw voor de zon.

Een bijkomstigheid is nog, dat bij de aanvang van de crisis de ECB banken nog toestond, om Amerikaanse assets als onderpand voor geldleningen te geven. Zodoende konden onze banken hun assets nog een beetje diversifiëren. Daar is de ECB al snel mee gestopt en dat wekt bij mij de vrees, dat Europese banken hun dollargenoteerde bonds inmiddels voor Europese verruild hebben. Zodat dadelijk, als er banken geliquideerd moeten worden en de euro er nog kloteriger voorstaat dan hij nu al staat (Amerikaanse investeerders willen er hun vingers al niet meer aan branden), er dadelijk nauwelijks assets meer over zijn, die op de wereldmarkt tegen een goede prijs verkocht kunnen worden (als er überhaupt al kopers bestaan voor honderden, zoniet duizenden miljarden aan bank assets). Ik denk dat we blij mogen zijn als 50% van de waarde behouden blijft.

Dus nogmaals, als enige uitweg uit de Europese bankencrisis zie ik, dat dollar, pond, yen of yuan éérder op de knieën gaat. Daarvoor is erg slecht financieel/economisch nieuws uit de VS, UK, etc, nodig. Helaas voor ons, zijn de laatste berichten uit de VS en UK juist voorzichtig positief, heeft Japan zijn rampen tot nu toe goed doorstaan (productieproblemen opgelost) en is China de inflatie aan het opvoeren wat op korte termijn de economie daar zal stimuleren. Ik, voor mij, blijf mijn hoop dus op goud vestigen en ik vermoed dat dat het in 2012 vooral in euro's goed zal doen.
pi_106630211
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 02:26 schreef dvr het volgende:

[..]

Daar geloof ik niets van, althans niet wanneer de crisis doorzet. Europese grootbanken werken met 30-40x leverage, zodat hun assetkant maar zo'n 3% in waarde hoeft te dalen om het eigen vermogen weg te vagen. Die assetkant bestaat voor een groot deel uit Europese staatsschuld en Europees vastgoed, die beide veel meer dan 3% in waarde zullen dalen als de crisis doorzet en de autoriteiten ophouden (op móeten houden) met het bieden van kunstmatige steun.

Dat Icesave er goed uitsprong was echt toeval. Toen de curatoren van moedermaatschappij Landsbanki een eerste inschatting van de liquidatieopbrengsten gaven, zeiden ze, dat ze zo'n 85 á 90 van de vorderingen meenden te zullen kunnen terugbetalen. Daarna trok m.n. de Londonse vastgoedmarkt weer aan, waar veel van Landsbanki's geld in zat, en ging het richting 100%. Dat was stom geluk - door de daling van het pond werd het een interessante investering voor de grote Duitse vastgoedfondsen en daarna kwamen banggeworden Russische en Griekse oligarchen de Londense woningmarkt versterken. Voor hetzelfde geld was die markt echter verder gedaald en hadden de Icesave-spaarders maar 70% teruggekregen, of nog veel minder als de crisis echt had doorgezet.

In de huidige fase van de europese bankencrisis zijn nationale overheden al zo'n beetje uitgespeeld. Nederland zou misschien nog 25-50 miljard in de banken kunnen pompen, Frankrijk misschien 100 miljard, etc,voordat de ratings op staatsschuld eraan gaan en herfinanciering van de staatsschuld veel duurder gaat worden.
Dan is het 'game over' voor de nationale overheden en kan alleen de ECB nog bijspringen door euro's bij te drukken. De ECB heeft zich de afgelopen jaren al niet onbetuigd gelaten met de aankoop van Griekse, Spaanse, Italiaanse etc obligaties, en daar zullen waarschijnlijk alleen dit jaar al honderden miljarden bij komen. Onze enige hoop tegen die tijd is dat dollar, pond, yen en/of yuan onderuitgaat, om weer wat kapitaal onze kant op te jagen. Blijft dat uit, dan gaan ofwel grote europese banken alsnog kapot, zodat de inwoners en bedrijven van de EU kunnen fluiten naar het leeuwendeel van hun geld, of de geldpers gaat op volle toeren zodat de koopkracht van hun banktegoeden smelt als sneeuw voor de zon.

Een bijkomstigheid is nog, dat bij de aanvang van de crisis de ECB banken nog toestond, om Amerikaanse assets als onderpand voor geldleningen te geven. Zodoende konden onze banken hun assets nog een beetje diversifiëren. Daar is de ECB al snel mee gestopt en dat wekt bij mij de vrees, dat Europese banken hun dollargenoteerde bonds inmiddels voor Europese verruild hebben. Zodat dadelijk, als er banken geliquideerd moeten worden en de euro er nog kloteriger voorstaat dan hij nu al staat (Amerikaanse investeerders willen er hun vingers al niet meer aan branden), er dadelijk nauwelijks assets meer over zijn, die op de wereldmarkt tegen een goede prijs verkocht kunnen worden (als er überhaupt al kopers bestaan voor honderden, zoniet duizenden miljarden aan bank assets). Ik denk dat we blij mogen zijn als 50% van de waarde behouden blijft.

Dus nogmaals, als enige uitweg uit de Europese bankencrisis zie ik, dat dollar, pond, yen of yuan éérder op de knieën gaat. Daarvoor is erg slecht financieel/economisch nieuws uit de VS, UK, etc, nodig. Helaas voor ons, zijn de laatste berichten uit de VS en UK juist voorzichtig positief, heeft Japan zijn rampen tot nu toe goed doorstaan (productieproblemen opgelost) en is China de inflatie aan het opvoeren wat op korte termijn de economie daar zal stimuleren. Ik, voor mij, blijf mijn hoop dus op goud vestigen en ik vermoed dat dat het in 2012 vooral in euro's goed zal doen.
30-40x leverage is gebaseerd op het aandelenkapitaal/eigen vermogen.

Het risicodragende kapitaal/vermogen is echter veel ruimer (achtergestelde leningen met name, voor sommige instellingen is dat bijna even groot als het kapitaal/eigen vemogen, dat is ook ter beschikking om verliezen te absorberen.

/edit/ PS : en dat is tegelijk de grootste dommigheid van de aanscherpte solvabiliteitsnormen die ontzettend focussen op tier 1 kapitaal, en het liefst regulier kapitaal. Je ziet nu dat banken tier 2 kapitaal vervangen voor minder tier 1 kapitaal, en daardoor toch beter voldoen aan solvabiliteitsnormen (zoals medio dit jaar aan te scherpen, en Basel-III). Maar het risico voor schuldeisers wordt daardoor juist groter!

Ik heb onlangs een dergelijke (globale) analayse voor Royal Bank of Scotland gedaan (nou niet echt de meest solvabele bank, lijkt me), en gekeken wat ze in hun asset kant hadden, ik vind namelijk het reguliere bankenbedrijf (particulieren/mkb) niet zo risicovol aangezien banken daar verggaand zekerheid kunnen (en hebben) afdwingen, vervolgens ingeschat wat aan de assetzijde ze gehedged hadden (die balans is namelijk ontzettend opgeblazen doordat veel assets en liabilities niet genet mogen worden) dan mocht de rest makkelijk met 20+% in elkaar klappen, voordat obligatiehouders geraakt zouden kunnen worden.
Het grootste risico is dat je niet weet wat de timing van die betaling zou zijn. Onbeperkt risico qua tijdswaarde dus.

Nee, bij een crash als la 1930 is niemand veilig. Maar ik geloof daar niet zo in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')