abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106507590
Zojuist in nieuwsuur (nederland 2) een item over het Nederlands goud. Maar liefst 90% van het Nederlandse goud ligt niet in Nederland.

Ik wist dat een groot deel van het Nederlands goud niet in Nederland lag, maar dat maar 10% van het Nederlands goud wel in Nederland ligt vind ik opzienbarend weinig.

De rest ligt in het VK, Canada en vooral in de VS.

En over het goud in de VS ging het met name. Er werden vragen gesteld of ons goud wel veilig was in Amerikaanse handen.

Een theorie was dat de Amerikanen dit wel eens zouden confisqueren. Enerzijds klinkt dit wel erg conspiracy-achtig, maar de toelichting klonk niet heel vreemd.

De Amerikanen zullen er alles aan willen doen om economisch overwicht te houden. Het staat buiten kijf dat het vroeg of laat gedaan is met de dollar-hegemonie. De theorie in nieuwsuur ging er vanuit dat de Amerikanen dan al het buitenlands goud zouden confisqueren. Hiermee zouden ze dan een aanzienlijk deel van de wereldwijde goudvoorraad in handen hebben. Op basis hiervan zouden ze een nieuwe munt/systeem kunnen introduceren welke gedekt werd door deze goudvoorraad. Als de Amerikanen al het buitenlandse goud, wat in Amerika opgeslagen ligt confisqueren hebben ze in totaal zo'n 65% van de wereldgoudvoorraad.

=============================================================

Dit leek me een typisch bericht voor in bepaalde "alternatieve" media. Dit was echter gewoon op Nederland 2, in nieuwsuur. In het begin dacht ik, wat een onzin. Van de andere kant acht ik de Amerikanen tot veel in staat, zeker wanneer de dollar-hegemonie compleet wegvalt zullen ze wel iets 'moeten' doen om niet als derde wereldland ten onder te gaan.

Wat denken jullie hierover? Is dit enigszins aannemelijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ludd op 06-01-2012 23:51:20 ]
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:13:58 #2
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106507707
Nee.

De consequenties van buitenwettelijk handelen op de relatie met je handelspartners zijn vele male groter dan de waarde van dat goud.
  PR/Manusje van alles vrijdag 6 januari 2012 @ 23:15:25 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_106507783
het kán.

verder valt er weinig zinnigs over te zeggen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_106507838
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:13 schreef TweeGrolsch het volgende:
Nee.

De consequenties van buitenwettelijk handelen op de relatie met je handelspartners zijn vele male groter dan de waarde van dat goud.
Klopt, maar als de VS failliet dreigt te gaan zullen ze alle manieren zoeken om dat te voorkomen. Al het goud dat er ligt confisqueren hoort daarbij lijkt me.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:16:46 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_106507848
Ik zie het wel gebeuren.
pi_106507894
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:13 schreef TweeGrolsch het volgende:
Nee.

Het gaat niet om de waarde van het goud. Het gaat erom om te voorkomen dat de Amerikaanse munt de hegemonie over het internationaal monetair systeem verliest.

Want als dat gebeurt, dan wordt de Verenigde Staten toch gewoon een derde wereldland op den duur?
pi_106507931
Er lag toch ook een berg goudstaven onder het WTC destijds? Iemand enig idee wat daar mee is gebeurd tijdens/na 9/11?
pi_106507935
Waarom ligt dat goud eigenlijk in de V.S. en niet in NL?
pi_106508019
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:18 schreef Nemephis het volgende:
Waarom ligt dat goud eigenlijk in de V.S. en niet in NL?
Eerst waren we bang dat de Duitsers het zouden jatten. Toen waren we bang dat de Russen het zouden jatten. Daarom ligt maar 10% in Nederland.

In Amerika zou het veiliger liggen...
pi_106508246
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:20 schreef Ludd het volgende:

[..]

Eerst waren we bang dat de Duitsers het zouden jatten. Toen waren we bang dat de Russen het zouden jatten. Daarom ligt maar 10% in Nederland.

Vaag.. die dreiging van Duitsers en Russen lijkt me niet meer van deze tijd.
Aan de andere kant, de V.S. zullen niet zomaar dat goud confisqueren.

Ik had me altijd voorgesteld dat Nout Wellink al die goudstaven onder z'n bed had :+
pi_106508437
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:20 schreef Ludd het volgende:

[..]

En dat was in de tijd van de koude oorlog een juiste aanname.

En hoewel de kans op jatwerk door de amerikanen niet zo groot is lijkt me deze altijd nog groter dan dat de russen hier binenvallen.
Terughalen is mijn eerste gedachte.

Aan de andere kant denk ik dat wij meer baat hebben bij een stabiele en krachtige amerikaanse munt dan een partijtje goud wat volgens mij nog steeds maar een fractie is van onze eigen geldhoeveelheid.
-
pi_106508537
Lijkt me slim om het dan nu terug te vragen... de reactie daarop zal genoeg zeggen.
Dat we het zullen vragen zal natuurlijk wel een soort van trap in de ballen zijn. Da's wel een lastige afweging.
pi_106508629
Eerst de Duitsers met onze fietsen, straks de Amerikanen met ons goud. Waar houdt het op?!
pi_106508635
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:30 schreef Starphus het volgende:
Lijkt me slim om het dan nu terug te vragen... de reactie daarop zal genoeg zeggen.
Dat we het zullen vragen zal natuurlijk wel een soort van trap in de ballen zijn. Da's wel een lastige afweging.
Maar dan hebben we wel genoeg tijd om te rennen.
pi_106508636
Hier een pdfje van DNB over "ons" goud: http://www.dnb.nl/binaries/geld%20en%20goud_tcm46-211379.pdf
pi_106508675
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:28 schreef quo_ het volgende:
En hoewel de kans op jatwerk door de amerikanen niet zo groot is
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Maar als je er verder over nadenkt. Als de Amerika dreigt financieel onder te gaan, en tot een derde wereldland te verworden, wat gebeurt er dan? Denk je dat de Amerikanen dit lijdzaam aan zullen zien? Dat ligt niet in hun aard zou ik haast zeggen.
pi_106508802
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:30 schreef Starphus het volgende:
Durven we niet. Als we het doen dan is het risico groot dat alle andere Europese landen gaan volgen. Vervolgens komen we er dan achter dat de VS niet al het goud meer in de kluis heeft liggen omdat we de afgelopen 20 jaar met luchtkastelen hebben gewerkt. Dan stort ons eigen luchtkasteel ook in want opeens blijken we substantieel minder goud te hebben.
pi_106508939
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:35 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Durven we niet. Als we het doen dan is het risico groot dat alle andere Europese landen gaan volgen. Vervolgens komen we er dan achter dat de VS niet al het goud meer in de kluis heeft liggen omdat we de afgelopen 20 jaar met luchtkastelen hebben gewerkt. Dan stort ons eigen luchtkasteel ook in want opeens blijken we substantieel minder goud te hebben.
Waarom denk je dat dat goud er niet meer is? De Amerikanen hebben de afgelopen decennia toch juist géén goud verkocht in tegenstelling tot veel Europese landen?
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:38:51 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_106508988
Het ligt toch voornamelijk in de VS om zo de onderlinge verkoop te kunnen faciliteren? Ipv een pallet van Amsterdam naar Vancouver te versturen gaat het gewoon van Stelling A naar Stelling B.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_106509030
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:35 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Is er dan niet de mogelijkheid om beslag te leggen op Amerikaanse goederen ter waarde van het verdwenen goud? Ik heb geen idee hoe dat internationaal werkt eigenlijk.
pi_106509075
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:38 schreef Dagonet het volgende:
Het ligt toch voornamelijk in de VS om zo de onderlinge verkoop te kunnen faciliteren? Ipv een pallet van Amsterdam naar Vancouver te versturen gaat het gewoon van Stelling A naar Stelling B.
Dat speelt mee inderdaad.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:40:31 #23
363744 ABPID
Een van de vele echte
pi_106509085
Een beetje angstzaaierij lijkt mij.
We kunnen nu allemaal wel hard roepen dat Amerikanen onberekenbaar zijn en alles zouden doen om hun economische status te verhogen, maar het stelen van een hele hoop goud is natuurlijk rampzalig voor je handelspositie. Bovendien, wat hebben ze aan dat goud? Alsof de verslechhterende positie van de VS veroorzaakt wordt door hun munteenheid. En wat is de totale waarde van al dat goud? En verdienen ze er zoveel aan om de dollar op goud te baseren?
pi_106509205
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:40 schreef ABPID het volgende:
Een beetje angstzaaierij lijkt mij.
We kunnen nu allemaal wel hard roepen dat Amerikanen onberekenbaar zijn en alles zouden doen om hun economische status te verhogen, maar het stelen van een hele hoop goud is natuurlijk rampzalig voor je handelspositie. Bovendien, wat hebben ze aan dat goud? Alsof de verslechhterende positie van de VS veroorzaakt wordt door hun munteenheid. En wat is de totale waarde van al dat goud? En verdienen ze er zoveel aan om de dollar op goud te baseren?
Het gaat niet om de economische status te verhogen. De theorie gaat er vanuit dat dit pas gebeurt wanneer de dollar echt valt. Dan is er veel meer aan de hand.

Als de Amerikanen al dat goud confisqueren hebben ze in totaal 65% van de wereldgoudvoorraad!

[ Bericht 2% gewijzigd door Ludd op 06-01-2012 23:49:52 ]
pi_106509267
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:38 schreef Ludd het volgende:

[..]

Waarom denk je dat dat goud er niet meer is? De Amerikanen hebben de afgelopen decennia toch juist géén goud verkocht in tegenstelling tot veel Europese landen?
Omdat er op alle niveaus gigantische is gelogen en bedrogen de laatste decennia en de ''ex'' heren van Goldman Sachs all vele jaren in de regeringen van de VS zitten? Jeweetwel de mensen die het voor elkaar hebben gekregen om het tekort van Griekenland weg te poetsen? :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')