Homo. Autorijden is geweldig.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:13 schreef QBay het volgende:
Automaten inderdaad!.
Gewoon autorijden zoals het bedoeld is, geen gekloot met koppeling en schakelen maar gewoon sturen, gas geven en remmen.
Mijn ouders snappen het ook niet dat ik automaat zo leuk vind: 'Maar je wilt toch echt autorijden? Dat is toch leuk?'. NEE, autorijden is niet leuk. Autorijden doe je omdat het nodig is, niet omdat het leuk is...er is niks leuks aan.
Aldus deze 18 jarige jongen die maar al te graag schakelt in z'n verlaagde golf uit 95quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:13 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Homo. Autorijden is geweldig.
23, en ik had een Panda uit '89quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:16 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Aldus deze 18 jarige jongen die maar al te graag schakelt in z'n verlaagde golf uit 95
Dit, autorijden is geweldig, maar automaat doet daar niets aan af.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:13 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Homo. Autorijden is geweldig.
Spreek voor jezelf, autorijden is heerlijk. Automaat en handbak.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:13 schreef QBay het volgende:
Automaten inderdaad!.
Gewoon autorijden zoals het bedoeld is, geen gekloot met koppeling en schakelen maar gewoon sturen, gas geven en remmen.
Mijn ouders snappen het ook niet dat ik automaat zo leuk vind: 'Maar je wilt toch echt autorijden? Dat is toch leuk?'. NEE, autorijden is niet leuk. Autorijden doe je omdat het nodig is, niet omdat het leuk is...er is niks leuks aan.
Wat wel gaaf is, is van die flippers aan het stuur. Dat is wel grappig en werkt echt 100x beter dan een pedaaltje.
Ik heb geen automaat en sta dagelijks in de file. Ik moet zeggen dat ik op dat soort momenten ook wel een automaat zou willen hebben. Maar goed, dat is ook echt het enige moment.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:18 schreef sinepedraap het volgende:
Vaak heb ik het idee dat mensen die zo anti automaat zijn nog nooit in een dikke file hebben gestaan
Waarom? Wat maakt iemand zo veel beter?quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:22 schreef S1gnum het volgende:
[..]
Ik heb geen automaat en sta dagelijks in de file. Ik moet zeggen dat ik op dat soort momenten ook wel een automaat zou willen hebben. Maar goed, dat is ook echt het enige moment.
Automaat rijden is een beetje hetzelfde met gasten die stoer doen op een scooter. Koop een schakelbrommer, dan ben je pas een vent.
Hybridequote:Op vrijdag 9 december 2011 14:23 schreef Gripper het volgende:
ik kijk nu al naar mn nieuwe auto uit, een auris hybride. heerlijk, straks in de file niet meer telkens schakelen, maar gewoon lekker een beetje rollen.
trololoquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:23 schreef Gripper het volgende:
ik kijk nu al naar mn nieuwe auto uit, een auris hybride. heerlijk, straks in de file niet meer telkens schakelen, maar gewoon lekker een beetje rollen.
Dus jij ziet ook geen bezwaren in mannen met Uggs, of mannen met roze handtasjes? Zo een handtasje is immers retehandig om spulletjes in te stoppen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:24 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Waarom? Wat maakt iemand zo veel beter?
Het is oud en niet meer nodig.
Een beetje het zelfde verhaal als een ventilatortje op je sigarettenaansteker of ingebouwde airco
wtfquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:25 schreef S1gnum het volgende:
[..]
Dus jij ziet ook geen bezwaren in mannen met Uggs, of mannen met roze handtasjes? Zo een handtasje is immers retehandig om spulletjes in te stoppen.
File rijdenquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:23 schreef Gripper het volgende:
ik kijk nu al naar mn nieuwe auto uit, een auris hybride. heerlijk, straks in de file niet meer telkens schakelen, maar gewoon lekker een beetje rollen.
En een automaat wel..? Het is een alternatief, niet een verbetering.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:27 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
wtf
Dit is echt een vergelijking van niks. Uggs of handtasjes zijn geen technische verbeteringen
Het is wel een verbetering, omdat bepaalde handelingen niet meer nodig zijnquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:30 schreef S1gnum het volgende:
[..]
En een automaat wel..? Het is een alternatief, niet een verbetering.
Een moderne (semi)automaat kan sneller schakelen dan een mens en kan er ook voor zorgen dat een auto zuiniger wordt. Dus ja, ik noem dat een verbetering.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:30 schreef S1gnum het volgende:
[..]
En een automaat wel..? Het is een alternatief, niet een verbetering.
Dat is juist het hele idee er vanquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:30 schreef SeanFerdi het volgende:
Als ik later een leasebak heb ga ik zeker voor een automaat. Maar ik vind handgeschakeld toch net wat meer controle geven, een automaat begint op eigen initiatief te rollen als je de rem loslaat.
Weer zo een mooi argument, had ook wel in de OP gepastquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:32 schreef BasEnAad het volgende:
Een schakelaar geeft meer controle dan een automaat. Ik rijd liever met schakelen, dan heb je nog iets te doen onder het rijden, val je niet in slaap.
Maar je rijdt dus altijd minimaal die snelheid, met de handbak kan je ook nog tussen 0 en die drempelwaarde manoeuvreren.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:31 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Dat is juist het hele idee er van
Tevens gaat dit niet op voor semi's
Dat is niet waar. Overigens een kleine kanttekening; het verschilt ook sterk per bouwjaar/merk of een automaat wel of niet beter eigenschappen heeft dan een handbak. Een automaat verbruikt voor sommige merken meer dan een handbak, daarnaast kan een automaat sneller stuk gaan dan een handbak en kost reparatie ook meer geld. Remmem slijten bijvoorbeeld ook sneller bij de wat oudere modellen. Een automaat is niet per definitie beter (op technisch vlak) dan een handbak.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:31 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Het is wel een verbetering, omdat bepaalde handelingen niet meer nodig zijn
Klopt, handgeschakelde auto's zijn vaak goedkoper omdat ze al wat veroudert zijn. Dus voor voor sommige mensen is het prima. Moeten ze alleen niet technische verbeteringen afkraken zoals sommige hierboven doenquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:40 schreef Heroinjunk het volgende:
Zijn handgeschakelde vaak niet goedkoper? Ik ben een student en heb dus niet al te veel geld te besteden. Verder heb ik niks tegen een automaat.
Wie is er dan dom?quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:40 schreef MuRKie het volgende:
Automaat is voor mietjes!
Automaat is niet leuk rijden!
Automaat is kut rijden! (denk je de koppeling in te trappen is het de rem..)
Dat denk je één keer en daarna NOOIT meer.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:40 schreef MuRKie het volgende:
Automaat is kut rijden! (denk je de koppeling in te trappen is het de rem..)
Of gewoon gewenning?quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:43 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Klopt, handgeschakelde auto's zijn vaak goedkoper omdat ze al wat veroudert zijn. Dus voor voor sommige mensen is het prima. Moeten ze alleen niet technische verbeteringen afkraken zoals sommige hierboven doen
[..]
Wie is er dan dom?
Jupquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:50 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Dat denk je één keer en daarna NOOIT meer.
Volgens mij zit de koppeling links en niet in het midden, ook al heb je 2 pedalen dan zit je er alsnog wel erg ver naastquote:
Trap je het gaspedaal dieper in, schakelt ie automatisch terug.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:55 schreef hugsy33 het volgende:
Omdat zonder schakelen het genot van autorijden niet volledig is!
Het is wel de meest linker van de beschikbare pedalen.. En niet bij elke auto is de afstand van de pedalen tot het zijpaneel even groot..quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:54 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Volgens mij zit de koppeling links en niet in het midden, ook al heb je 2 pedalen dan zit je er alsnog wel erg ver naast
Op een lege weg als je net je rijbewijs hebt jaquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:55 schreef hugsy33 het volgende:
Omdat zonder schakelen het genot van autorijden niet volledig is!
Dit dus, mensen die niet weten van een kick-downquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:58 schreef pindaplukker het volgende:
[..]
Trap je het gaspedaal dieper in, schakelt ie automatisch terug.
Trap je het gaspedaal rustig aan diep in, schakelt ie omhoog.
Easy shit
Misschien heb je het gevoel dat je de koppeling zoekt, maar als je daadwerkelijk met je linkerpoot de rem in trapt ben je gewoon een klapjostiequote:Op vrijdag 9 december 2011 14:59 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Het is wel de meest linker van de beschikbare pedalen.. En niet bij elke auto is de afstand van de pedalen tot het zijpaneel even groot..
quote:Op vrijdag 9 december 2011 15:01 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Op een lege weg als je net je rijbewijs hebt jaLees de vorige pagina's ook even
[..]
Dit dus, mensen die niet weten van een kick-down
[..]
Misschien heb je het gevoel dat je de koppeling zoekt, maar als je daadwerkelijk met je linkerpoot de rem in trapt ben je gewoon een klapjostie
Joah maar de rem is bij automaten doorgaans groter; als je de koppeling in wil trappen dan sta je echt bovenop je rem, je zit er niet snel naast dan helaas...quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:54 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Volgens mij zit de koppeling links en niet in het midden, ook al heb je 2 pedalen dan zit je er alsnog wel erg ver naast
Ik heb net gewoon gekeken bij mijn auto omdat ik hier zo erg aan twijfelde, het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat je met je linkervoet op de rem trapt en hier blijf ik bij. Misschien heeft iemand het wel eens klaargespeeld maar toch denk ik... nee dat is wel heel extreemquote:Op vrijdag 9 december 2011 15:23 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Joah maar de rem is bij automaten doorgaans groter; als je de koppeling in wil trappen dan sta je echt bovenop je rem, je zit er niet snel naast dan helaas...
2 en 3 hen ik nog nooit problemen mee gehad. Een sjonnie bij het stoplicht heeft het nakijken en in de bergen kachel ik locals en skibussen voorbij.quote:Op vrijdag 9 december 2011 15:58 schreef Fokkingvet het volgende:
De "klassieke" Automaat is eigenlijk alleen leuk in de file, voor de rest niet.
Waarom?
1. Meer verbruik (door koppelomvormer)
2. Sloom rijgedrag door langzaam op en afschakelen (kickdown duurt altijd even)
3. Hij schakelt op momenten dat jij dat niet wilt
4. In de bergen zijn automaten een ramp
Een automaat die in de buurt komt zijn de DSG bakken. Deze hebben geen koppelomvormer en zijn vaak wat zuiniger en sneller dan handgeschakeld.
Kijk sjonnies ben je met enig rij-inzicht zo de baas, dus dat is een non-argument.quote:Op vrijdag 9 december 2011 16:02 schreef Pharkus het volgende:
[..]
2 en 3 hen ik nog nooit problemen mee gehad. Een sjonnie bij het stoplicht heeft het nakijken en in de bergen kachel ik locals en skibussen voorbij.
1. Geen last van, hangt af van je rechtervoet.quote:Op vrijdag 9 december 2011 15:58 schreef Fokkingvet het volgende:
De "klassieke" Automaat is eigenlijk alleen leuk in de file, voor de rest niet.
Waarom?
1. Meer verbruik (door koppelomvormer)
2. Sloom rijgedrag door langzaam op en afschakelen (kickdown duurt altijd even)
3. Hij schakelt op momenten dat jij dat niet wilt
4. In de bergen zijn automaten een ramp
Een automaat die in de buurt komt zijn de DSG bakken. Deze hebben geen koppelomvormer en zijn vaak wat zuiniger en sneller dan handgeschakeld.
Plus je kunt altijd (geen idee of elke auto dat heeft?) nog handmatig een versnelling hoger of lager kiezen als je zelf denkt dat dat dan echt nodig is.quote:Op vrijdag 9 december 2011 16:27 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
1. Geen last van, hangt af van je rechtervoet.
2. Onwaar, je bent vaak sneller weg omdat je niet zelf naar het aangrijppunt moet zoeken (wat overgens wel meevalt als je goed kan schakelen) maar toch ben je sneller weg, althans ik wel.
3. Onzin, hij schakelt wanneer dat het beste is, als je graag hoogtoerig wilt rijden moet je een handgeschakelde bak nemen
4. Je hebt bergversnellingen
Ik weet niet hoe jij in een handbak rijd, maar volgens mij is de reden dat je in een automaat zit uit je eigen onkunde.quote:Op vrijdag 9 december 2011 16:27 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
1. Geen last van, hangt af van je rechtervoet.
2. Onwaar, je bent vaak sneller weg omdat je niet zelf naar het aangrijppunt moet zoeken (wat overgens wel meevalt als je goed kan schakelen) maar toch ben je sneller weg, althans ik wel.
3. Onzin, hij schakelt wanneer dat het beste is, als je graag hoogtoerig wilt rijden moet je een handgeschakelde bak nemen
4. Je hebt bergversnellingen
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?quote:Op vrijdag 9 december 2011 16:55 schreef S1gnum het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij in een handbak rijd, maar volgens mij is de reden dat je in een automaat zit uit je eigen onkunde.
Autorijden in je Audi R8 waar iedereen naar omkijkt is geweldig ja. Maar niet in je Renault of Citroën ofzo. Dat is saai.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:21 schreef Casos het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf, autorijden is heerlijk. Automaat en handbak.
autorijden op zich staat compleet los van welke auto.. de vrijheid en mobiliteit heb je sowieso (om in de file achteraan te sluiten). Comfort daarentegen verschilt weer wel per autoquote:Op vrijdag 9 december 2011 17:33 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
Autorijden in je Audi R8 waar iedereen naar omkijkt is geweldig ja. Maar niet in je Renault of Citroën ofzo. Dat is saai.
Of om een auto te noemen in een redelijke prijsklasse die ook nog wel leuk eruit ziet, een Fiat 500. Voor de diegene die meer om comfort geeft, Audi/BMW/Mercedes sedan model.
Leer jij eerst eens fatsoenlijk je werkwoorden vervoegen.quote:
Waarom zou je dat willen? Ik hoor dat van heel veel mensen (o.a. mijn ouders) maar ik zie echt niet waarom je die controle wil hebben, ben je dan zo'n control freak?quote:Op vrijdag 9 december 2011 18:55 schreef Phreakingout het volgende:
Komop TS!!
Als je écht van autorijden houdt, en ook kán rijden, dan is een handbak het summum natuurlijk! Ik heb het dus hier over autorijden en niet over je vervoeren van A naar B. Je hebt veel meer de controle, en jij bepaald wanneer je op of terugschakeld.
Ook in een kut auto (zoals jij dat noemt) is een automaat heerlijk. Lekker ontspannen rijden.quote:Al zal ik niet ontkennen dat voor puur woon-werk ( en bovengemiddeld veel reizen ) een automaat-bak superrelaxed is in een luxe zaken sedan of station. Zoals een chille BMW of Merc.. Andere kant is als je een instap kut auto'tje hebt; dan is het wel een schande om een automaat te rijden, echt voor huisvrouwtjes
Ik vind een handbak dus niet echt autorijden. Je bent veel te veel bezig met schakelen, terugschakelen bij een stoplicht en in een file is het al helemaal een bak ellende. Als je zonder het handmatig schakelen niks te doen hebt, dan ben je niet goed aan het autorijden. Als handmatig schakelen je meeste aandacht opeist dan is er iets goed fout en hoor je niet eens op de openbare weg......quote:Conclusie :
Automaat=luxe, chill rijden, relaxed jezelf vervoeren.
Handbak=echt autorijden, you are in charge, jij bepaald het op of terugschakelen. Je kan sneller zijn over het circuit, of over mooie weggetjes bij jou in de buurt enz. + je hebt wat te doen tijdens het rijden, als je niet kan schakelen overigens ben je een homo of een vrouw![]()
Als je eenmaal in een automaat gereden hebt wil je niks anders mee. Juist voor beginners zou ik een automaat aanraden omdat je dan tenminste de volle 100% van je aandacht bij het verkeer hebt.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:01 schreef IkBenSjoerd het volgende:
Omdat het de koppeling en schakelen leuk is en een extra dimensie geeft aan autorijden (vooral voor omdat ik nog maar een jaar rijbewijs heb).
Hier sluit ik me volledig bij aanquote:Op vrijdag 9 december 2011 16:51 schreef QBay het volgende:
Ik snap niet wat er leuk aan is om handmatig je versnellingsbak te ontkoppelen en vervolgens met een stom pookje een versnelling te selecteren. Een computer (= automaat) kan dat veel sneller en beter. Daarnaast zijn automaten helemaal niet meer langzaam, dat waren ze wel in de jaren 90 maar nu zeker niet meer.
Ik heb genoeg geschakeld voor werk daarom vind ik het chiller om een automaat voor privé te hebben, je rijdt het toch voor het gemak?quote:Op vrijdag 9 december 2011 16:55 schreef S1gnum het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij in een handbak rijd, maar volgens mij is de reden dat je in een automaat zit uit je eigen onkunde.
Snap ik volkomen. Maar je moet realistisch denken. "Echt" autorijden doe ik namelijk altijd. En in mijn ogen past een automaat daar veel beter in.quote:Op vrijdag 9 december 2011 18:55 schreef Phreakingout het volgende:
Automaat=luxe, chill rijden, relaxed jezelf vervoeren.
Handbak=echt autorijden, you are in charge, jij bepaald het op of terugschakelen. Je kan sneller zijn over het circuit, of over mooie weggetjes bij jou in de buurt enz. + je hebt wat te doen tijdens het rijden, als je niet kan schakelen overigens ben je een homo of een vrouw![]()
Dat ga je een tijdje heel leuk vinden tot je het vaak genoeg gedaan hebt is mijn persoonlijke ervaring.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:01 schreef IkBenSjoerd het volgende:
Omdat het de koppeling en schakelen leuk is en een extra dimensie geeft aan autorijden (vooral voor omdat ik nog maar een jaar rijbewijs heb).
Dat soort semi-automatische bakken kan je tegenwoordig bij bijna elk merk bestellen, dus dat vind ik nou echt een goed argument. Daarbij kan je met dat soort bakken ook zelf beslissen wanneer je schakelt.quote:Op vrijdag 9 december 2011 18:55 schreef Phreakingout het volgende:
Komop TS!!
Als je écht van autorijden houdt, en ook kán rijden, dan is een handbak het summum natuurlijk! Ik heb het dus hier over autorijden en niet over je vervoeren van A naar B. Je hebt veel meer de controle, en jij bepaald wanneer je op of terugschakeld.
Al zal ik niet ontkennen dat voor puur woon-werk ( en bovengemiddeld veel reizen ) een automaat-bak superrelaxed is in een luxe zaken sedan of station. Zoals een chille BMW of Merc.. Andere kant is als je een instap kut auto'tje hebt; dan is het wel een schande om een automaat te rijden, echt voor huisvrouwtjes
Conclusie :
Automaat=luxe, chill rijden, relaxed jezelf vervoeren.
Handbak=echt autorijden, you are in charge, jij bepaald het op of terugschakelen. Je kan sneller zijn over het circuit, of over mooie weggetjes bij jou in de buurt enz. + je hebt wat te doen tijdens het rijden, als je niet kan schakelen overigens ben je een homo of een vrouw![]()
( heb één of twee vrienden die niet echt kunnen rijden, dat zijn ook precies de mensen die een automaat verkiezen boven een handbak )
* Ik heb het hier overigens niet over een BMW M5 ofzo, die zulke high-tech automaatbakken hebben mét flippers dat je het zelf echt niet beter zou kunnen als een reguliere handbak. Maar dit zijn auto's die de FOK!'ers hier toch niet kunnen rijden..
Dan moet je je linkerpoot gewoon thuishouden.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:40 schreef MuRKie het volgende:
Automaat is voor mietjes!
Automaat is niet leuk rijden!
Automaat is kut rijden! (denk je de koppeling in te trappen is het de rem..)
Je bedoelt met zo'n pookje tussen + en - liggen rommelen?quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat soort semi-automatische bakken kan je tegenwoordig bij bijna elk merk bestellen, dus dat vind ik nou echt een goed argument. Daarbij kan je met dat soort bakken ook zelf beslissen wanneer je schakelt.
Pook en of flippers. Punt van degene waarop ik reageerde was dat je met handbak zelf je schakelmoment kan kiezen, dat is dus een non-argument aangezien dat met zo'n bak ook kan.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:35 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Je bedoelt met zo'n pookje tussen + en - liggen rommelen?
Dat doe je hooguit een week en daarna staat de pook netjes in D.
De duurdere en snellere modellen ( bijv. een BMW 335i of zo iets ) heb je mooie flippers achter het stuur. Dat is opzich een mooie oplossing en komt al zeker in de richtingquote:Op vrijdag 9 december 2011 19:35 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Je bedoelt met zo'n pookje tussen + en - liggen rommelen?
Dat doe je hooguit een week en daarna staat de pook netjes in D.
In een golf met DSG heb je al flippers, dus zo bijzonder is het allemaal niet.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:42 schreef Phreakingout het volgende:
[..]
De duurdere en snellere modellen ( bijv. een BMW 335i of zo iets ) heb je mooie flippers achter het stuur. Dat is opzich een mooie oplossing en komt al zeker in de richting.. Maar volgens mij hebben de meeste het hier over een reguliere automaat-bak uit een Ford Mondeo of iets. Deze hebben gewoon lange schakeltijden, geen flippers, en hier moet je idd het pookje gebruiken voor + of - als je zelf wilt 'schakelen'.
Mwa nee, maar ik hou van autorijden ( dus niet mezelf vervoeren ) en daar is het wel lekker om het schakelen goed in de vingers te hebben, en zelf terug te schakelen if needed, eventueel de heel-and-toe techniek toepassen. Maarja dan praten we hier wel over sportief rijden ja..quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:06 schreef QBay het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen? Ik hoor dat van heel veel mensen (o.a. mijn ouders) maar ik zie echt niet waarom je die controle wil hebben, ben je dan zo'n control freak?![]()
[..]
Ook in een kut auto (zoals jij dat noemt) is een automaat heerlijk. Lekker ontspannen rijden.
[..]
Ik vind een handbak dus niet echt autorijden. Je bent veel te veel bezig met schakelen, terugschakelen bij een stoplicht en in een file is het al helemaal een bak ellende. Als je zonder het handmatig schakelen niks te doen hebt, dan ben je niet goed aan het autorijden. Als handmatig schakelen je meeste aandacht opeist dan is er iets goed fout en hoor je niet eens op de openbare weg......
[..]
Als je eenmaal in een automaat gereden hebt wil je niks anders mee. Juist voor beginners zou ik een automaat aanraden omdat je dan tenminste de volle 100% van je aandacht bij het verkeer hebt.
Das zeker een goed punt!! De meeste mensen zitten inderdaad meer te kutten met het schakelen en koppellen gedurende het rijlessen, waardoor het belangrijkste ( verkeersregels ) toch meer naar de achtergrond verdwijnen.quote:Juist voor beginners zou ik een automaat aanraden omdat je dan tenminste de volle 100% van je aandacht bij het verkeer hebt.
Dat kan je ook, tenzij je overtoeren maaktquote:Op vrijdag 9 december 2011 19:43 schreef SuperwormJim het volgende:
Ik wil zelf bepalen wanneer ik wil doorschakelen.
For the record: sportief is niet schakelen tenzij je er echt goede gezondheid aan over houdtquote:Op vrijdag 9 december 2011 19:47 schreef Phreakingout het volgende:
[..]
Maarja dan praten we hier wel over sportief rijden ja..
sportief hoeft niet met gezondheid te maken hebben komop manquote:Op vrijdag 9 december 2011 19:50 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
For the record: sportief is niet schakelen tenzij je er echt goede gezondheid aan over houdt
Misschien wat eerder naar bed gaan dan.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:32 schreef BasEnAad het volgende:
Een schakelaar geeft meer controle dan een automaat. Ik rijd liever met schakelen, dan heb je nog iets te doen onder het rijden, val je niet in slaap.
Toch grappig dat het grootste deel van de Europeese kopers de PDK verkiest boven de handbak. Niet zo vreemd aangezien je daarmee sneller schakelt dan met een handbak.quote:
Je bedoelt dus gewoon racen. Als je de discussie goed gelezen had wist je dat het daar niet over ging. Ik heb het over normaal gebruik en "echt" rijden. Niet scheuren.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:51 schreef Phreakingout het volgende:
[..]
sportief hoeft niet met gezondheid te maken hebben komop manje loopt te trollen homezzz
Juist niet. Leer eerst maar eens knap schakelen en met het verkeer mee te komen. Een maat van mij heeft na het behalen van zijn rijbewijs alleen maar automaat gereden (doet ie nog steeds) en hij had laatst mijn hulp ff nodig en een busje geleend van iemand. Schakel. Man, wat een ramp is dat zeg. Hak bonk bok stotter stotter. Maar, net als ieder ander mens, te bezig met tig andere dingen in de auto die iemand die zijn rijbewijs net heeft, vaak toch minder doet.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:06 schreef QBay het volgende:
Als je eenmaal in een automaat gereden hebt wil je niks anders mee. Juist voor beginners zou ik een automaat aanraden omdat je dan tenminste de volle 100% van je aandacht bij het verkeer hebt.
PDK bak is inderdaad sneller en prima shit, zie je ook terug in acceleratiecijfers. Maar de beleving is minder voor de puristen. Heb zo'n GT2 of GT3 RS liever als een 'normale' Carrera. Juist door die handbak..quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:55 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Toch grappig dat het grootste deel van de Europeese kopers de PDK verkiest boven de handbak. Niet zo vreemd aangezien je daarmee sneller schakelt dan met een handbak.
1quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:02 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
1
Juist niet. Leer eerst maar eens knap schakelen en met het verkeer mee te komen. Een maat van mij heeft na het behalen van zijn rijbewijs alleen maar automaat gereden (doet ie nog steeds) en hij had laatst mijn hulp ff nodig en een busje geleend van iemand. Schakel. Man, wat een ramp is dat zeg. Hak bonk bok stotter stotter. Maar, net als ieder ander mens, te bezig met tig andere dingen in de auto die iemand die zijn rijbewijs net heeft, vaak toch minder doet.
2
Overigens is een automaat prima, maar prefereer ik in de bergen, helemaal met een aanhanger o.i.d., toch echt een schakel. Kan je ten minste toeren houden. Uberhaupt met trekken een schakel, alleen bij het wegrijden iets meer opletten, maar voor de rest heb je wat meer controle. Automaat is dan wel weer, helemaal bij tweede hands, een zekerheid: Je motor is niet over de zeik getrokken. Wanneer ik zelf overigens automaat rijdt, valt het mensen op dat ik hem bij ieder stoplicht terug in zijn N zet. Hoef ik mijn poot niet op de rem te houden
Okéquote:Op vrijdag 9 december 2011 20:00 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Je bedoelt dus gewoon racen. Als je de discussie goed gelezen had wist je dat het daar niet over ging. Ik heb het over normaal gebruik en "echt" rijden. Niet scheuren.
Sportief heeft of met sport te maken of met gewoon goed bezig zijn. Niet met handmatig je versnellingsbak bedienen wanneer een computer dat veel beter kan doen en zodat jij met andere dingen bezig kan zijn.quote:
Als het goed is niks, het kan alleen wat irritant worden of gevaarlijk bij sommige bestuurders die het te belangrijk vindenquote:
1. Hij had dus de hele rit moeite met schakelen. En wat ik verder bedoel is dat je, naarmate je meer ervaring hebt, jezelf meer tijd gaat gunnen om je met andere dingen bezig te houden. Anders gezegd, je zelfvertrouwen gaat omhoog. Overigens, de reden dat ik met hem meereed, was omdat ik hem eerst te hulp mocht schieten met eigen wagen omdat de accu leeg was. Handig als je een lampje aan laat staan in de bak.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:05 schreef sinepedraap het volgende:
1
Dat is normaal dat je even de bak moet leren kennen. Als je hier de gehele rit moeite mee hebt ligt het wel aan jou. Door dat die gast altijd automaat heeft gereden heeft hij praktisch gezien wel veel meer tijd gehad om de rest te leren kennen, op verkeerssituaties inspelen zonder te veel aan de eigen motor te denken. Ik zei het ook al je moet het inderdaad geleerd hebben maar je leert ook een hoop zonder dat schakelen.
2.
Haha dat doe ik ook vaak
Het gaat erom dat je zelf kan bepalen bij welke toeren je kan schakelen. Met een conventionele automaat kan dat niet.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:22 schreef edcetera het volgende:
Voor degenen, die denken, dat je met een automaat de versnelling niet kan sturen: dat kan zeker wel op de manier, dat je het gaspedaal intrapt (zoals eerder genoemd)
De vraag is dan wel: Waarom is dat belangrijk? Kom je niet van A naar B als je niet precies kan bepalen wanneer er geschakeld wordt?quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:25 schreef Dennis101 het volgende:
Het gaat erom dat je zelf kan bepalen bij welke toeren je kan schakelen. Met een conventionele automaat kan dat niet.
Een moderne automaat heeft tiptoetsen om lager of hoger te schakelen. Verder schakelt een automaat op het juiste optimale moment.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:25 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je zelf kan bepalen bij welke toeren je kan schakelen. Met een conventionele automaat kan dat niet.
Kan wel, gewoon in je N zetten, je mag echter niet te hard rijden. Max 40-50 als ik het juist heb.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:26 schreef maartena het volgende:
Een automaat maakt rijden gewoon veel aangenamer en comfortabeler. Niet iedereen is een moet-haantje-de-voorste-zijn-bij-het-volgende-stoplicht type bestuurder, die met gierende bandjes door de bocht moet..... Ik heb een auto om van A naar B te raken, en dat doe ik liever comfortabel. Een automaat helpt daar behoorlijk bij.
Je kunt alleen niet meer touwtje-slepen met een automaat. (Dat is, met een touwtje gesleept worden.... je dient een echte sleepwagen te gebruiken en de aandrijfwielen van de grond te houden, anders verniel je je automaat).
Mwah, optimaal volgens wat? Als ik eens zin heb om hoog in de toeren te zitten voor een komende inhaalactie of wat dan ook, kan die automaat dat niet ruiken. Zelf controle hebben is iets wat de tegenstanders van automaten roepen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:28 schreef edcetera het volgende:
[..]
Een moderne automaat heeft tiptoetsen om lager of hoger te schakelen. Verder schakelt een automaat op het juiste optimale moment.
Dat kan je met een automaat ook, gewoon manueel overrulen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Mwah, optimaal volgens wat? Als ik eens zin heb om hoog in de toeren te zitten voor een komende inhaalactie of wat dan ook, kan die automaat dat niet ruiken. Zelf controle hebben is iets wat de tegenstanders van automaten roepen.
Wat niet juist is omdat een goede automaat dat op het juiste moment doet. Beter, dan de meeste mensen kunnen schakelenquote:Op vrijdag 9 december 2011 20:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Mwah, optimaal volgens wat? Als ik eens zin heb om hoog in de toeren te zitten voor een komende inhaalactie of wat dan ook, kan die automaat dat niet ruiken. Zelf controle hebben is iets wat de tegenstanders van automaten roepen.
Gas erop ?quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Mwah, optimaal volgens wat? Als ik eens zin heb om hoog in de toeren te zitten voor een komende inhaalactie of wat dan ook, kan die automaat dat niet ruiken. Zelf controle hebben is iets wat de tegenstanders van automaten roepen.
Ik wil niet het optimale, ik wil zelf kunnen spelen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:36 schreef edcetera het volgende:
[..]
Wat niet juist is omdat een goede automaat dat op het juiste moment doet. Beter, dan de meeste mensen kunnen schakelen
Als je de kickdown gebruiktt schakeld ie terug en gooit vol gas erop.
Die inhaalactie waar jij het over hebt kan een automaat sneller uitvoeren, omdat het een computer is. Het uiteindelijke vermogen is even veel of dat van een automaat misschien wel beter.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:37 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik wil niet het optimale, ik wil zelf kunnen spelen.
Over het algemeen ga je dan harder rijden met een automaat, zelf kan je een versnelling terug schakelen en de toeren omhoog gooien.quote:
Het gaat niet alleen om het sneller uitvoeren, het gaat erom dat je dat zelf uitvoert en niet dat 1 of andere computer dat voor je berekend.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:38 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Die inhaalactie waar jij het over hebt kan een automaat sneller uitvoeren, omdat het een computer is. Het uiteindelijke vermogen is even veel of dat van een automaat misschien wel beter.
Jah en ik hoef dat niet zelf te doen ik kan bezig zijn met inhalen met zelfde prestatiesquote:Op vrijdag 9 december 2011 20:38 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Over het algemeen ga je dan harder rijden met een automaat, zelf kan je een versnelling terug schakelen en de toeren omhoog gooien.
Een een of andere computer zo hypocriet je wil ook geen ABS zeker omdat je je daar te goed voor voelt?quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:39 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om het sneller uitvoeren, het gaat erom dat je dat zelf uitvoert en niet dat 1 of andere computer dat voor je berekend.
En ik doe dat wel graag zelf. Zo kom ik weer terug om mijn eerdere punt, er zijn mensen die liever zelf schakelen vanwege de controle. Ik ben dan ook wel weer zo realistisch dat er in de toekomst steeds meer automaten komen en dat we daar waarschijnlijk allemaal snel aan zullen wennen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:39 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Jah en ik hoef dat niet zelf te doen ik kan bezig zijn met inhalen met zelfde prestaties
Volgens mij snap je het punt niet, maar dat maakt niet uit hoor.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:39 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Een een of andere computer zo hypocriet je wil ook geen ABS zeker omdat je je daar te goed voor voelt?
Maar zelf schakelen is langzamer dan een computer, is dat dan geen stukje controle?quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:40 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En ik doe dat wel graag zelf. Zo kom ik weer terug om mijn eerdere punt, er zijn mensen die liever zelf schakelen vanwege de controle. Ik ben dan ook wel weer zo realistisch dat er in de toekomst steeds meer automaten komen en dat we daar waarschijnlijk allemaal snel aan zullen wennen.
Alleen jouw eigen mening telt?quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:41 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Maar zelf schakelen is langzamer dan een computer, is dat dan geen stukje controle?
Dat heeft niets met controle te maken. Zoals ik zei zijn er voor mij 2 redenen waarom ik liever een handbak heb dan een automaat: Zelf controle wanneer je schakelt en het gevoel dat je snel genoeg kan schakelen bij een stoplichtsprintje en dat je tenminste nog iets te doen hebt onder het autorijden. Dat een computer sneller/beter kan schakelen vind ik helemaal prima, maar daar gaat het mij persoonlijk niet om.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:41 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Maar zelf schakelen is langzamer dan een computer, is dat dan geen stukje controle?
Waarom wil je er dan niet aan dat sommige mensen graag zelf rijden?quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:43 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Nee zeker niet anders zou ik dit topic niet openen.
Heb je ooit in een automaat gereden? Vaker dan 1 ritje naar de supermarkt? Zoals ik al eerder zei zodra je je gas helemaal intrapt rijdt hij gewoon het snelst, met een handgeschakelde ga je niet sneller tenzij je een burnout maakt.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:45 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat heeft niets met controle te maken. Zoals ik zei zijn er voor mij 2 redenen waarom ik liever een handbak heb dan een automaat: Zelf controle wanneer je schakelt en het gevoel dat je snel genoeg kan schakelen bij een stoplichtsprintje en dat je tenminste nog iets te doen hebt onder het autorijden. Dat een computer sneller/beter kan schakelen vind ik helemaal prima, maar daar gaat het mij persoonlijk niet om.
Zoals ik al eerder zei rijden gaat verder dan schakelen, en zonder schakelen kan je nog steeds prima rijden (zie vorige replies)quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:45 schreef D. het volgende:
[..]
Waarom wil je er dan niet aan dat sommige mensen graag zelf rijden?
Dat is een semi-automaatquote:Op vrijdag 9 december 2011 20:47 schreef Guus Muisarm het volgende:
Die nieuwe automaten staan toch gewoon stil zonder rem erop bij het stoplicht? Had laatst een busje gehuurt, automaat, en die bleef keurig stilstaan.
Hij levert op dat moment het beste/maximale/meeste/snelste/hardste vermogen afhankelijk van hoe veel gas je geeftquote:Op vrijdag 9 december 2011 20:50 schreef D. het volgende:
Daarbij schakelt een computer (vaak) wellicht sneller, dat wil niet zeggen dat ie sneller rijdt.
Sorry, maar nou vat ik het nog samen voor je en nou zit je weer te hameren op de snelheid van het schakelen, daar gaat het dus helemaal niet om.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:51 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Heb je ooit in een automaat gereden? Vaker dan 1 ritje naar de supermarkt? Zoals ik al eerder zei zodra je je gas helemaal intrapt rijdt hij gewoon het snelst, met een handgeschakelde ga je niet sneller tenzij je een burnout maakt.
Nee dus, dat zeg ik net.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:51 schreef sinepedraap het volgende:
Hij levert op dat moment het beste/maximale/meeste/snelste/hardste vermogen afhankelijk van hoe veel gas je geeft
Da's jouw mening, die ik dus niet deel.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:51 schreef sinepedraap het volgende:
Zoals ik al eerder zei rijden gaat verder dan schakelen, en zonder schakelen kan je nog steeds prima rijden (zie vorige replies)
[..]
Laat me raden, je vind benzine ook beter dan dieselquote:Op vrijdag 9 december 2011 20:34 schreef D. het volgende:
Van mensen die dagelijks voor hun werk in de file staan kan ik me de aanschaf van een automaat voorstellen,
maar ik rijd graag 'echt' en recreatief
Beter als in?quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat me raden, je vind benzine ook beter dan diesel
Als je rap wilt rijden is dit gewoon een feit, het is goedkoper en makkelijker een snelle benzinemotor te bouwen dan een snelle dieselmotor.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat me raden, je vind benzine ook beter dan diesel
Ja, duh.quote:
Beetje vreemd aangezien dat nogal situatie afhankelijk is. Een dikke diesel kan heerlijk zijn om te rijden, veel koppel bij lage toeren. Echter is een diesel vaak wel duurder en als je weinig km's rijdt niet rendabel.quote:
Overdrive knopje uitschakelen op de pook, gas pedaal indrukken. En mijn V6 3.2 liter haalt je zonder problemen in.quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:31 schreef Dennis101 het volgende:
Mwah, optimaal volgens wat? Als ik eens zin heb om hoog in de toeren te zitten voor een komende inhaalactie of wat dan ook, kan die automaat dat niet ruiken. Zelf controle hebben is iets wat de tegenstanders van automaten roepen.
Op een cirquit wellicht..quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:03 schreef Dutchlike het volgende:
[..]
Als je rap wilt rijden is dit gewoon een feit, het is goedkoper en makkelijker een snelle benzinemotor te bouwen dan een snelle dieselmotor.
Hoe oud is jouw wagen?quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:05 schreef maartena het volgende:
[..]
Overdrive knopje uitschakelen op de pook, gas pedaal indrukken. En mijn V6 3.2 liter haalt je zonder problemen in.
Was ook niet mijn argumentquote:Op vrijdag 9 december 2011 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op een cirquit wellicht..
En dan nog.
Diesel heeft een veel hoger koppel onderin, rijdt veel fijner bij dagelijks gebruik.
En dan schakel ik terug, trap het gas in in en verdwijn aan de horizon. Zo kunnen we bezig blijven, maar ook dat is off-topicquote:Op vrijdag 9 december 2011 21:05 schreef maartena het volgende:
[..]
Overdrive knopje uitschakelen op de pook, gas pedaal indrukken. En mijn V6 3.2 liter haalt je zonder problemen in.
Leuk dat je me inhaalt, maar wat is nu je punt?quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:05 schreef maartena het volgende:
[..]
Overdrive knopje uitschakelen op de pook, gas pedaal indrukken. En mijn V6 3.2 liter haalt je zonder problemen in.
Ligt aan wat jouw dagelijks gebruik isquote:Op vrijdag 9 december 2011 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op een cirquit wellicht..
En dan nog.
Diesel heeft een veel hoger koppel onderin, rijdt veel fijner bij dagelijks gebruik.
2008.quote:
Tja, met onze audi diesel klop ik ook vrijwel allesquote:Op vrijdag 9 december 2011 21:05 schreef maartena het volgende:
[..]
Overdrive knopje uitschakelen op de pook, gas pedaal indrukken. En mijn V6 3.2 liter haalt je zonder problemen in.
Is wel ouderwets hoor, een overdrive.quote:
Deze boii snapt hetquote:Op vrijdag 9 december 2011 21:08 schreef leeell het volgende:
autorijden met een rustige bak is ook niets
brommer/motor
een 5 versnelling brommer met 50cc circuitcilinder, dat is pas rijden, 15000 toeren maken en dan pas schakelen, dat is mans
niet je fiat panda
Dat je met een automaat ook een inhaalactie kunt doen zonder te hoeven terugschakelen om toeren te maken. Maar dat is natuurlijk met een kleine V4 1.6L ook veel meer nodig, die toeren, anders kom je er gewoon niet voorbij.quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:07 schreef Dennis101 het volgende:
Leuk dat je me inhaalt, maar wat is nu je punt?
Nogmaals, wat wil je me nu duidelijk maken? Dat je een snelle auto hebt? Prima, maar om heel eerlijk te zijn boeit me dat niet zo.quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:09 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat je met een automaat ook een inhaalactie kunt doen zonder te hoeven terugschakelen om toeren te maken. Maar dat is natuurlijk met een kleine V4 1.6L ook veel meer nodig, die toeren, anders kom je er gewoon niet voorbij.
quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:10 schreef Dennis101 het volgende:
Nogmaals, wat wil je me nu duidelijk maken? Dat je een snelle auto hebt? Prima, maar om heel eerlijk te zijn boeit me dat niet zo.
quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:09 schreef maartena het volgende:
Dat je met een automaat ook een inhaalactie kunt doen zonder te hoeven terugschakelen om toeren te maken.
Heel fijn voor je dat de belasting en brandstof in Amerika een stuk lager zijn als in Nederland, maar dat was al wel bekent hoor.quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:09 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar dat is natuurlijk met een kleine V4 1.6L ook veel meer nodig, die toeren, anders kom je er gewoon niet voorbij.
Nu ga je wel heel off-topic hequote:Op vrijdag 9 december 2011 21:14 schreef Mercer het volgende:
[..]
Heel fijn voor je dat de belasting en brandstof in Amerika een stuk lager zijn als in Nederland, maar dat was al wel bekent hoor.
klopt, als is het wel te timen met 2traps-automaat na een tijdjequote:Op vrijdag 9 december 2011 21:14 schreef Dutchlike het volgende:
Met brommers is het al weird om geen directe controle te hebben, heb alleen maar schakelbrommer gereden en toen een tomosje geprobeerd, je merkt het daar al.
Je parkeert dan toch gewoon met de rem?quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:12 schreef BabeWatcher het volgende:
Automaten zijn enorm lastig bij inparkeren. Laatst mocht ik in de auto van mijn baas een paar pakketjes wegbrengen. Ik heb geen enkele keer per ongeluk met links geremd, maar je ziet een vrij vak, en dan is het echt van "wat nu?". Van D naar R gaat via N, waarbij je ook nog een extra knopje moet indrukken en dan rijdt de auto meteen vanzelf hard naar achteren.
Als je vaak langere stukken rijdt is het heerlijk, maar ik ben te veel gewend aan de directe controle.
Kwestie van gewenning. bij een schakel gebruik je bij het inparkeren 2 voeten. Bij een automaat maar een. En bij beide moet je hem van vooruit naar zijn achteruit zetten met je hand.quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:12 schreef BabeWatcher het volgende:
Automaten zijn enorm lastig bij inparkeren. Laatst mocht ik in de auto van mijn baas een paar pakketjes wegbrengen. Ik heb geen enkele keer per ongeluk met links geremd, maar je ziet een vrij vak, en dan is het echt van "wat nu?". Van D naar R gaat via N, waarbij je ook nog een extra knopje moet indrukken en dan rijdt de auto meteen vanzelf hard naar achteren.
Als je vaak langere stukken rijdt is het heerlijk, maar ik ben te veel gewend aan de directe controle.
ditquote:
Prius, wat een lawaaibakken zijn dat.quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:27 schreef Saysem het volgende:
Sowieso schakelen, automatisch of niet
Hybride met CVT is eigenlijk veel fraaier. Altijd optimaal toerental, instant koppel als je het gas indrukt, ook bij het wegrijden, geen schakelmoment...
Het maakt alleen wel een kutgeluid.
CVT heeft wel een zooi verlies in de overdracht, komt door de riem.quote:Op vrijdag 9 december 2011 21:27 schreef Saysem het volgende:
Sowieso schakelen, automatisch of niet
Hybride met CVT is eigenlijk veel fraaier. Altijd optimaal toerental, instant koppel als je het gas indrukt, ook bij het wegrijden, geen schakelmoment...
Het maakt alleen wel een kutgeluid.
http://www.john2211.nl/Hybride_versnellingsbak.htmquote:Op vrijdag 9 december 2011 21:34 schreef Saysem het volgende:
Prius/Auris heeft natuurlijk geen riem (het is ook geen echte cvt), maar ik doel meer op het principe
Dat geluid van een motor die lekker toeren maakt blijf je wel missen...
Alle vrouwen terug naar marrokoquote:Op vrijdag 9 december 2011 21:55 schreef The_Avatar het volgende:
Vrouwen moesten eigenlijk verplicht met automaat rijden.
Ja, want heel de tijd met een penisvormig object in je handen is erg mannelijkquote:Op vrijdag 9 december 2011 21:55 schreef The_Avatar het volgende:
Vrouwen moesten eigenlijk verplicht met automaat rijden.
Beter laat je daar even naar kijkenquote:Op vrijdag 9 december 2011 22:05 schreef arucard het volgende:
[..]
Ja, want heel de tijd met een penisvormig object in je handen is erg mannelijk
DAF!quote:
Vario's zijn ook gewoon koningquote:
+2quote:
De focus wordt iedere versie zogenaamd sportiever maar eigenlijk steeds harder afgeveerd en meer stuiterbakquote:Op vrijdag 9 december 2011 23:20 schreef Opaas het volgende:
Verschilt enorm per automaat.
Mijn ma heeft een focus automaat
Elke huidige wagen wordt tegenwoordig afgeveerd alsof het geweldig is om elk dwarsliggend steentje in het asfalt te voelen...quote:Op vrijdag 9 december 2011 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De focus wordt iedere versie zogenaamd sportiever maar eigenlijk steeds harder afgeveerd en meer stuiterbak
?quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:13 schreef Stofzuigerzak het volgende:
Heb een DSG automaat maar vind het niks. Stotterend naar stilstand als je in sport stand rijdt.
Ja het ligt aan de DSG want dit is de 2de poolauto met hetzelfde probleem.
Tevens is automaat voor luie flikkers en ik verveel me de poep tijdens het rijden.
Jep, daarom vind ik voor iedere dag gebruik naar werk rijden de laguna eigenlijk prettiger dan de A6 quattro.quote:Op vrijdag 9 december 2011 23:33 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Elke huidige wagen wordt tegenwoordig afgeveerd alsof het geweldig is om elk dwarsliggend steentje in het asfalt te voelen...
Als ik een auto zou mogen ontwerpen naar eigen keuze zou het een grote sedan zijn met klassieke lijnen, goed gemotoriseerd, hydropneumatisch geveerd, Diravi-stuurservo en een Variomatic.
niets mis met een goede automaat in de bergenquote:Op vrijdag 9 december 2011 23:41 schreef Eenskijken het volgende:
Je zou maar in de bergen moeten rijden met een automaat, lijkt me echt verschrikkelijk. Handgeschakeld = controle = heerlijk.
quote:Op zaterdag 10 december 2011 01:08 schreef Phreakingout het volgende:
Niemand gaat het ooit eens worden in dit topic..
Homo automaatrakkers
Schakel-kings
Slotje.
Dat kan naar zo.quote:Op vrijdag 9 december 2011 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De focus wordt iedere versie zogenaamd sportiever maar eigenlijk steeds harder afgeveerd en meer stuiterbak
Model uit die tijd rijdt heerlijk, een tijdje gereden voor ik mijn 407 kreeg, als voorloopauto.quote:Op zaterdag 10 december 2011 09:52 schreef Opaas het volgende:
[..]
Dat kan naar zo.
Ze heeft het nieuwste oude model uit 2004 en die stuitert totaal niet. Redelijk normaal afgeveerd. Hoe het met de nieuwere focussen is durf ik niet te zeggen.:)
Hoe royaal sad is dit dan.quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:58 schreef wolfrolf het volgende:
Oprecht goed topic.
Ik heb een automaat rijbewijs omdat ik na 5x (!!)examen in een schakelauto nog geen rijbewijs had.
2uur les gehad in een automaat en in 1x geslaagd daarin.
Automaat rijden kicks ass.
Automaat, gerobotiseerde handbak, schakeltijden <200ms, allemaal onzin.quote:Op vrijdag 9 december 2011 23:33 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Elke huidige wagen wordt tegenwoordig afgeveerd alsof het geweldig is om elk dwarsliggend steentje in het asfalt te voelen...
Als ik een auto zou mogen ontwerpen naar eigen keuze zou het een grote sedan zijn met klassieke lijnen, goed gemotoriseerd, hydropneumatisch geveerd, Diravi-stuurservo en een Variomatic.
godverdomme dit hebben we nou al honderd keer besproken dat kan met een automaat ook, lezen mensenquote:Op zaterdag 10 december 2011 11:49 schreef Postalz het volgende:
mensen die handschakelen niet snappen, snappen er ook helemaal niks van.
er is niks leuker dan hem in een versnelling lager gooien, gas er vol op. en weer doorschakelen.
als je hem nog goed weet te timen krijg je ook nog een lekkere boost erbij.
ja? jij kan een automaat in een versnelling lager gooien?quote:Op zaterdag 10 december 2011 11:51 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
godverdomme dit hebben we nou al honderd keer besproken dat kan met een automaat ook, lezen mensen
Een Variomatic rijdt altijd in de juiste versnelling, dus al je terug en op geschakel kost alleen maar onzinnige tijdquote:Op zaterdag 10 december 2011 11:49 schreef Postalz het volgende:
mensen die handschakelen niet snappen, snappen er ook helemaal niks van.
er is niks leuker dan hem in een versnelling lager gooien, gas er vol op. en weer doorschakelen.
als je hem nog goed weet te timen krijg je ook nog een lekkere boost erbij.
Ja, kinderlijk eenvoudigquote:Op zaterdag 10 december 2011 11:52 schreef Postalz het volgende:
[..]
ja? jij kan een automaat in een versnelling lager gooien?
Jij weet niet hoe je een automaat bediend?quote:Op zaterdag 10 december 2011 11:52 schreef Postalz het volgende:
[..]
ja? jij kan een automaat in een versnelling lager gooien?
In de formule 1 zijn ze zelfs niet toegestaan omdat het een te groot voordeel biedquote:Op zaterdag 10 december 2011 11:52 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een Variomatic rijdt altijd in de juiste versnelling, dus al je terug en op geschakel kost alleen maar onzinnige tijd
Precies, dan gaan de schakelhuilies met hun supersonische handbakken mekkeren dat ze niet kunnen winnenquote:Op zaterdag 10 december 2011 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de formule 1 zijn ze zelfs niet toegestaan omdat het een te groot voordeel bied
die paar keer dat ik met een automaat heb gereden was het in de "D" zetten, en gas en remmen. meer niet.quote:Op zaterdag 10 december 2011 11:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jij weet niet hoe je een automaat bediend?
Net als de petrolheads die huilen dat de diesels le Mans winnenquote:Op zaterdag 10 december 2011 11:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies, dan gaan de schakelhuilies met hun supersonische handbakken mekkeren dat ze niet kunnen winnen
En jij had de snelheid, acceleratie en de toeren niet onder controle?quote:Op zaterdag 10 december 2011 11:57 schreef Postalz het volgende:
[..]
die paar keer dat ik met een automaat heb gereden was het in de "D" zetten, en gas en remmen. meer niet.
omg, dat is toch niet te vergelijken met de controle over toeren die je hebt met een handschakel bak.quote:Op zaterdag 10 december 2011 11:59 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
En jij had de snelheid, acceleratie en de toeren niet onder controle?
Automaat + Adaptive cruise controlquote:Op zaterdag 10 december 2011 12:19 schreef Elusive het volgende:
ik rij in beiden voor m'n werk en er gaat gewoon niks boven een automaat met cruise control, nu nog een automatisch stuur
Ja, ik wel in ieder geval...Op twee manieren zelfs. Of door middel van het gaspedaal of door middel van de schakelflippers aan het stuur...quote:Op zaterdag 10 december 2011 11:52 schreef Postalz het volgende:
[..]
ja? jij kan een automaat in een versnelling lager gooien?
Ha, dan weet je dus niet alles. Ga nog eens in een automaat zitten en trap voor de gein op kruissnelheid het pedaal 'ns flink in... Bam, kickdown!quote:Op zaterdag 10 december 2011 11:57 schreef Postalz het volgende:
[..]
die paar keer dat ik met een automaat heb gereden was het in de "D" zetten, en gas en remmen. meer niet.
The Holy Button!quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:47 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Ha, dan weet je dus niet alles. Ga nog eens in een automaat zitten en trap voor de gein op kruissnelheid het pedaal 'ns flink in... Bam, kickdown!![]()
Daarnaast hebben redelijk wat doorsnee automaten zelfs een semi-verborgen knopje op de pook waarmee je ook terugschakelt en 'm vervolgens in die versnelling vastzet, zodat ie niet meer opschakelt. Dat vind ik nog wat handiger dan kickdown, het geeft je dezelfde mogelijkheid om flink toeren te maken maar dan zonder dat je meteen volgas wegspuit.
Wanneer je het gaspedaal indrukt, en dan vervolgens nog harder en de "hidden button" aanduwt, sjoow godverr jongee en dat met een M3quote:
Jij moet je mond houden, makker.quote:
Fijn voor je dat je het zo op kan lossen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 14:17 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
Jij moet je mond houden, makker.
In een schakelauto kreeg ik het niet voor elkaar om van dat schakelen een automatisme te maken. Kan ik čcht niks aan doen.
Bovendien is schakelen sowieso een overbodige extra handeling in mijn ogen.
Dat dachten ze bij DAF eerst ook, totdat ze de Variomatic van een DAF 66 toch maar onder een Volvo 343 knutselden. Die 75PK was dus geen probleem.quote:Op zaterdag 10 december 2011 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Is een variomatic niet beperkt tot de wat lagere pk's en koppel?
75 pk is natuurlijk niet veel, en een cirquitwagen is niet vergelijkbaar, daar voldoet een korte levensduur.quote:Op zaterdag 10 december 2011 14:47 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dat dachten ze bij DAF eerst ook, totdat ze de Variomatic van een DAF 66 toch maar onder een Volvo 343 knutselden. Die 75PK was dus geen probleem.
En ik ken mensen die een DAF 66 coupé hebben voorzien van een motorblok uit een Renault 5 Alpine. Ook geen probleem (en dat is wel een stuk meer dan 75PK).
Met een CVT (ijzeren schakeltjesriem) kun je nog veel hogere vermogens aan.
Nee, maar 75PK ten opzichte van 47PK (in een standaard DAF 66) is natuurlijk wel even wat anders. En een Volvo 343 is nou niet echt een circuitwagenquote:Op zaterdag 10 december 2011 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
75 pk is natuurlijk niet veel, en een cirquitwagen is niet vergelijkbaar, daar voldoet een korte levensduur.
Er zal altijd een behoefte blijven aan echte auto'squote:Op zaterdag 10 december 2011 15:15 schreef Piebe het volgende:
Over een aantal jaar, is schakelen alleen nog maar iets wat bij oldtimers hoort.
quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:36 schreef D. het volgende:
[..]
Er zal altijd een behoefte blijven aan echte auto's
Dat begrijp ik, maar mijn punt is, worden er auto gemaakt van, pak hem beet anderhalve tot twee ton wegen en 150-300 PK hebben met een CVT?quote:Op zaterdag 10 december 2011 14:52 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Nee, maar 75PK ten opzichte van 47PK (in een standaard DAF 66) is natuurlijk wel even wat anders. En een Volvo 343 is nou niet echt een circuitwagen
Uit mijn herinnering weet ik dat er Chrysler Voyagers waren met CVT.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar mijn punt is, worden er auto gemaakt van, pak hem beet anderhalve tot twee ton wegen en 150-300 PK hebben met een CVT?
Mwa zuiniger ben ik niet met je eens.... zeker niet als je nog een traditionele automaat heb met koppelomvormer... verlies je altijd energie... handgeschakeld is 1:1 overbrenging...quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:49 schreef Merkie het volgende:
Natuurlijk is een automaat beter. Sneller en zuiniger (in de praktijk).
57 pk voor de Marathonsquote:Op zaterdag 10 december 2011 14:52 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Nee, maar 75PK ten opzichte van 47PK (in een standaard DAF 66) is natuurlijk wel even wat anders. En een Volvo 343 is nou niet echt een circuitwagen
Dat.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:36 schreef Edmund_Blackadder het volgende:
Mensen die zeggen dat automaten voor luie mensen zijn, moeten dan ook consequent zijn en ook geen stuurbekrachtiging, elektrische ramen en rembekrachtiging willen.
Om nog maar te zwijgen over de startmotor, dat is ook pure overbodige luxe voor dat soort masochisten.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:36 schreef Edmund_Blackadder het volgende:
Mensen die zeggen dat automaten voor luie mensen zijn, moeten dan ook consequent zijn en ook geen stuurbekrachtiging, elektrische ramen en rembekrachtiging willen.
Jij slaat de plank compleet misquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:22 schreef S1gnum het volgende:
[..]
Ik heb geen automaat en sta dagelijks in de file. Ik moet zeggen dat ik op dat soort momenten ook wel een automaat zou willen hebben. Maar goed, dat is ook echt het enige moment.
Automaat rijden is een beetje hetzelfde met gasten die stoer doen op een scooter. Koop een schakelbrommer, dan ben je pas een vent.
quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:36 schreef Edmund_Blackadder het volgende:
Mensen die zeggen dat automaten voor luie mensen zijn, moeten dan ook consequent zijn en ook geen stuurbekrachtiging, elektrische ramen en rembekrachtiging willen.
Je vergeetquote:Op zaterdag 10 december 2011 16:36 schreef Edmund_Blackadder het volgende:
Mensen die zeggen dat automaten voor luie mensen zijn, moeten dan ook consequent zijn en ook geen stuurbekrachtiging, elektrische ramen en rembekrachtiging willen.
Geen groot succes dus, waarom niet? Te duur? Niet betrouwbaar genoeg?quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:58 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Uit mijn herinnering weet ik dat er Chrysler Voyagers waren met CVT.
Of anders neem je een Nissan Skyline V35 ofzo... Die zijn ook geleverd met CVT.
Piet, ik heb geen idee. Misschien teveel tegenstand van schakelende idioten gehad en daardoor nauwelijks verkocht?quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen groot succes dus, waarom niet? Te duur? Niet betrouwbaar genoeg?
Er worden zat autos met automaat verkocht, en cvt is, volgens mij, de mooiste oplossing, traploos, altijd de meest optimale versnelling.quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Piet, ik heb geen idee. Misschien teveel tegenstand van schakelende idioten gehad en daardoor nauwelijks verkocht?
1.5 tot 2 ton, dan zit je meer in de categorie jeeps e.d. te denken, die hebben ook geen 'gewone' versnellingsbak.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar mijn punt is, worden er auto gemaakt van, pak hem beet anderhalve tot twee ton wegen en 150-300 PK hebben met een CVT?
Dat zijn vrij lichte autos, ik weet dat tot die klasse een cvt geleverd wordt, maar waarom niet in een A6, ik vermoed een technisch issue.quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, meer dan genoeg.
Audi A3 en zoals ik al zei; meer dan 50% van de Japanse auto's is leverbaar als CVT
Audi A6, Passat, Peugeot 507, etc en groter zit ik aan te denken.quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
1.5 tot 2 ton, dan zit je meer in de categorie jeeps e.d. te denken, die hebben ook geen 'gewone' versnellingsbak.
Dat verband snap ik niet helemaal... wat heeft schakelen nou met autorijden te maken...?quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:13 schreef Eenskijken het volgende:
schakelen is het échte autorijden. Mensen die in een automaat rijden omdat ze nooit geleerd hebben te schakelen kunnen simpelweg niet goed autorijden.
Mensen die het allebei kunnen, soit, ik gun je de luxe. Maar leer eerst maar eens gewoon rijden met schakelen, dan weet je zeker dat je allebei kan gebruiken.
/thread
Een A6 is toch leverbaar met Multitronic? Da's ook CVT.quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat zijn vrij lichte autos, ik weet dat tot die klasse een cvt geleverd wordt, maar waarom niet in een A6, ik vermoed een technisch issue.
Kip-ei probleem. Als iedereen nou gewoon automaat rijdt, hoef je nooit meer te schakelen en is het nut om dat te leren ook verdwenen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:13 schreef Eenskijken het volgende:
Mensen die het allebei kunnen, soit, ik gun je de luxe. Maar leer eerst maar eens gewoon rijden met schakelen, dan weet je zeker dat je allebei kan gebruiken.
LOL, dat had mijn vader ook. Totdat een onoplettend ventje (type manager) niet zag dat mijn moeder stilstond bij een verkeerslicht. Met 70 per uur kwam hij achteringezeild. Auto was nu dus wel definitief exit. (Audi 80 van 1991 die al zes keer netjes was rechtgetrokken). Verse auto moest er dus komen en ik heb heel wat op mijn vader moeten inpraten voordat hij inzag dat hij liever niet telkens als chauffeur zou willen opdraven als mijn moeder ergens heenwilde - zij had bij dat ongeluk wat schade aan de ophanging van haar rechterarm opgelopen - omdat ze met een lamme rechtervlerk niet meer kon gaan zitten schakelen. Dat hij zelf al twintig jaar de meest niet-vloeiend-schakelende chauffeur meer was heb ik wijselijk even verzwegen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:03 schreef Djeez het volgende:
Mijn schoonvader, bijna 60 en al geen beste rijder, weigert echter een automaat te kopen. Hij voelt zich absoluut geen bejaarde zegt hij.
En je vader verteld nu hoe geweldig een automaat is?quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:15 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
LOL, dat had mijn vader ook. Totdat een onoplettend ventje (type manager) niet zag dat mijn moeder stilstond bij een verkeerslicht. Met 70 per uur kwam hij achteringezeild. Auto was nu dus wel definitief exit. (Audi 80 van 1991 die al zes keer netjes was rechtgetrokken). Verse auto moest er dus komen en ik heb heel wat op mijn vader moeten inpraten voordat hij inzag dat hij liever niet telkens als chauffeur zou willen opdraven als mijn moeder ergens heenwilde - zij had bij dat ongeluk wat schade aan de ophanging van haar rechterarm opgelopen - omdat ze met een lamme rechtervlerk niet meer kon gaan zitten schakelen. Dat hij zelf al twintig jaar de meest niet-vloeiend-schakelende chauffeur meer was heb ik wijselijk even verzwegen.
Een nieuwe(re) Audi viel af, omdat die toch echt te laag zijn voor mensen die tegen de 70 aanlopen, een Renault Scénic viel af omdat de automaat-pook zowat op de grond ligt.
Het is uiteindelijk een Citroën Evasion geworden, lekker hoog en met de automaatpook op het dashboard. Kan m'n moeder tenminste zelf ook nog eens ergens heenrijden.
Hee, kortzichtige pisvlek. Ik heb een jaar lang gelest in een schakel auto. Lees maar terug voor de rest.quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:13 schreef Eenskijken het volgende:
schakelen is het échte autorijden. Mensen die in een automaat rijden omdat ze nooit geleerd hebben te schakelen kunnen simpelweg niet goed autorijden.
Mensen die het allebei kunnen, soit, ik gun je de luxe. Maar leer eerst maar eens gewoon rijden met schakelen, dan weet je zeker dat je allebei kan gebruiken.
/thread
Hij heeft het één keer bijna willen doen. Het toegeven dat ik toch al jaren gelijk had. Maar uiteindelijk durfde hij het niet te zeggen en moest ik 't met zo'n blik van acceptatie doenquote:Op zaterdag 10 december 2011 19:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En je vader verteld nu hoe geweldig een automaat is?
Fries zeker?quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:02 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Hij heeft het één keer bijna willen doen. Het toegeven dat ik toch al jaren gelijk had. Maar uiteindelijk durfde hij het niet te zeggen en moest ik 't met zo'n blik van acceptatie doen
Die nutteloze elektronica zit tegenwoordig helaas in alle auto's. Daarom zullen de huidige auto's bijna nooit meer oldtimer kunnen worden. Er gaat niets boven eerlijke mechaniek.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:21 schreef DeBiekseBeuker het volgende: En de elektronica die er omheen gebouwd zit kan ook allemaal weer stuk.. dat zie ik enkel nog als nadeel.
ach gut, voel je je aangesproken? Ga maar lekker verder rijden in dat speelgoedauto'tje van jequote:Op zaterdag 10 december 2011 19:01 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
Hee, kortzichtige pisvlek. Ik heb een jaar lang gelest in een schakel auto. Lees maar terug voor de rest.
Gewoon je kop houden als er niets zinnigs uit kan komen ok?
1960 beldequote:Op zaterdag 10 december 2011 19:24 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Die nutteloze elektronica zit tegenwoordig helaas in alle auto's. Daarom zullen de huidige auto's bijna nooit meer oldtimer kunnen worden. Er gaat niets boven eerlijke mechaniek.
Hij heeft wel gelijk!...quote:
En de zuinigheid, milieu, veiligheid etc etcquote:Op zaterdag 10 december 2011 19:38 schreef DeBiekseBeuker het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk!...
Mechaniek gaat minder snel stuk als elektronica...
Maar die elektronica is wel een vooruit gang van het comfort
Lekker belangrijk allemaal. Je rijplezier gaat er niet op vooruit. Doe mij maar een amerikaan met een V8 erin, lekker bulderen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de zuinigheid, milieu, veiligheid etc etc
Zeker! Ik rij soms op de vrachtwagen, een mooie DAF wel te verstaan, daar zit naast de automatische versnellingsbak ook adaptive cruise control! rijd echt voortreffelijk! en als mijn voorganger te dichtbij komt grijpt hij zelf in als het moet!quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de zuinigheid, milieu, veiligheid etc etc
Now we're talkingquote:Op zaterdag 10 december 2011 19:58 schreef blek het volgende:
[..]
Lekker belangrijk allemaal. Je rijplezier gaat er niet op vooruit. Doe mij maar een amerikaan met een V8 erin, lekker bulderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |