Volgens mij zit de koppeling links en niet in het midden, ook al heb je 2 pedalen dan zit je er alsnog wel erg ver naastquote:
Trap je het gaspedaal dieper in, schakelt ie automatisch terug.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:55 schreef hugsy33 het volgende:
Omdat zonder schakelen het genot van autorijden niet volledig is!
Het is wel de meest linker van de beschikbare pedalen.. En niet bij elke auto is de afstand van de pedalen tot het zijpaneel even groot..quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:54 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Volgens mij zit de koppeling links en niet in het midden, ook al heb je 2 pedalen dan zit je er alsnog wel erg ver naast
Op een lege weg als je net je rijbewijs hebt jaquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:55 schreef hugsy33 het volgende:
Omdat zonder schakelen het genot van autorijden niet volledig is!
Dit dus, mensen die niet weten van een kick-downquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:58 schreef pindaplukker het volgende:
[..]
Trap je het gaspedaal dieper in, schakelt ie automatisch terug.
Trap je het gaspedaal rustig aan diep in, schakelt ie omhoog.
Easy shit
Misschien heb je het gevoel dat je de koppeling zoekt, maar als je daadwerkelijk met je linkerpoot de rem in trapt ben je gewoon een klapjostiequote:Op vrijdag 9 december 2011 14:59 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Het is wel de meest linker van de beschikbare pedalen.. En niet bij elke auto is de afstand van de pedalen tot het zijpaneel even groot..
quote:Op vrijdag 9 december 2011 15:01 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Op een lege weg als je net je rijbewijs hebt jaLees de vorige pagina's ook even
[..]
Dit dus, mensen die niet weten van een kick-down
[..]
Misschien heb je het gevoel dat je de koppeling zoekt, maar als je daadwerkelijk met je linkerpoot de rem in trapt ben je gewoon een klapjostie
Joah maar de rem is bij automaten doorgaans groter; als je de koppeling in wil trappen dan sta je echt bovenop je rem, je zit er niet snel naast dan helaas...quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:54 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Volgens mij zit de koppeling links en niet in het midden, ook al heb je 2 pedalen dan zit je er alsnog wel erg ver naast
Ik heb net gewoon gekeken bij mijn auto omdat ik hier zo erg aan twijfelde, het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat je met je linkervoet op de rem trapt en hier blijf ik bij. Misschien heeft iemand het wel eens klaargespeeld maar toch denk ik... nee dat is wel heel extreemquote:Op vrijdag 9 december 2011 15:23 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Joah maar de rem is bij automaten doorgaans groter; als je de koppeling in wil trappen dan sta je echt bovenop je rem, je zit er niet snel naast dan helaas...
2 en 3 hen ik nog nooit problemen mee gehad. Een sjonnie bij het stoplicht heeft het nakijken en in de bergen kachel ik locals en skibussen voorbij.quote:Op vrijdag 9 december 2011 15:58 schreef Fokkingvet het volgende:
De "klassieke" Automaat is eigenlijk alleen leuk in de file, voor de rest niet.
Waarom?
1. Meer verbruik (door koppelomvormer)
2. Sloom rijgedrag door langzaam op en afschakelen (kickdown duurt altijd even)
3. Hij schakelt op momenten dat jij dat niet wilt
4. In de bergen zijn automaten een ramp
Een automaat die in de buurt komt zijn de DSG bakken. Deze hebben geen koppelomvormer en zijn vaak wat zuiniger en sneller dan handgeschakeld.
Kijk sjonnies ben je met enig rij-inzicht zo de baas, dus dat is een non-argument.quote:Op vrijdag 9 december 2011 16:02 schreef Pharkus het volgende:
[..]
2 en 3 hen ik nog nooit problemen mee gehad. Een sjonnie bij het stoplicht heeft het nakijken en in de bergen kachel ik locals en skibussen voorbij.
1. Geen last van, hangt af van je rechtervoet.quote:Op vrijdag 9 december 2011 15:58 schreef Fokkingvet het volgende:
De "klassieke" Automaat is eigenlijk alleen leuk in de file, voor de rest niet.
Waarom?
1. Meer verbruik (door koppelomvormer)
2. Sloom rijgedrag door langzaam op en afschakelen (kickdown duurt altijd even)
3. Hij schakelt op momenten dat jij dat niet wilt
4. In de bergen zijn automaten een ramp
Een automaat die in de buurt komt zijn de DSG bakken. Deze hebben geen koppelomvormer en zijn vaak wat zuiniger en sneller dan handgeschakeld.
Plus je kunt altijd (geen idee of elke auto dat heeft?) nog handmatig een versnelling hoger of lager kiezen als je zelf denkt dat dat dan echt nodig is.quote:Op vrijdag 9 december 2011 16:27 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
1. Geen last van, hangt af van je rechtervoet.
2. Onwaar, je bent vaak sneller weg omdat je niet zelf naar het aangrijppunt moet zoeken (wat overgens wel meevalt als je goed kan schakelen) maar toch ben je sneller weg, althans ik wel.
3. Onzin, hij schakelt wanneer dat het beste is, als je graag hoogtoerig wilt rijden moet je een handgeschakelde bak nemen
4. Je hebt bergversnellingen
Ik weet niet hoe jij in een handbak rijd, maar volgens mij is de reden dat je in een automaat zit uit je eigen onkunde.quote:Op vrijdag 9 december 2011 16:27 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
1. Geen last van, hangt af van je rechtervoet.
2. Onwaar, je bent vaak sneller weg omdat je niet zelf naar het aangrijppunt moet zoeken (wat overgens wel meevalt als je goed kan schakelen) maar toch ben je sneller weg, althans ik wel.
3. Onzin, hij schakelt wanneer dat het beste is, als je graag hoogtoerig wilt rijden moet je een handgeschakelde bak nemen
4. Je hebt bergversnellingen
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?quote:Op vrijdag 9 december 2011 16:55 schreef S1gnum het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij in een handbak rijd, maar volgens mij is de reden dat je in een automaat zit uit je eigen onkunde.
Autorijden in je Audi R8 waar iedereen naar omkijkt is geweldig ja. Maar niet in je Renault of Citroën ofzo. Dat is saai.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:21 schreef Casos het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf, autorijden is heerlijk. Automaat en handbak.
autorijden op zich staat compleet los van welke auto.. de vrijheid en mobiliteit heb je sowieso (om in de file achteraan te sluiten). Comfort daarentegen verschilt weer wel per autoquote:Op vrijdag 9 december 2011 17:33 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
Autorijden in je Audi R8 waar iedereen naar omkijkt is geweldig ja. Maar niet in je Renault of Citroën ofzo. Dat is saai.
Of om een auto te noemen in een redelijke prijsklasse die ook nog wel leuk eruit ziet, een Fiat 500. Voor de diegene die meer om comfort geeft, Audi/BMW/Mercedes sedan model.
Leer jij eerst eens fatsoenlijk je werkwoorden vervoegen.quote:
Waarom zou je dat willen? Ik hoor dat van heel veel mensen (o.a. mijn ouders) maar ik zie echt niet waarom je die controle wil hebben, ben je dan zo'n control freak?quote:Op vrijdag 9 december 2011 18:55 schreef Phreakingout het volgende:
Komop TS!!
Als je écht van autorijden houdt, en ook kán rijden, dan is een handbak het summum natuurlijk! Ik heb het dus hier over autorijden en niet over je vervoeren van A naar B. Je hebt veel meer de controle, en jij bepaald wanneer je op of terugschakeld.
Ook in een kut auto (zoals jij dat noemt) is een automaat heerlijk. Lekker ontspannen rijden.quote:Al zal ik niet ontkennen dat voor puur woon-werk ( en bovengemiddeld veel reizen ) een automaat-bak superrelaxed is in een luxe zaken sedan of station. Zoals een chille BMW of Merc.. Andere kant is als je een instap kut auto'tje hebt; dan is het wel een schande om een automaat te rijden, echt voor huisvrouwtjes
Ik vind een handbak dus niet echt autorijden. Je bent veel te veel bezig met schakelen, terugschakelen bij een stoplicht en in een file is het al helemaal een bak ellende. Als je zonder het handmatig schakelen niks te doen hebt, dan ben je niet goed aan het autorijden. Als handmatig schakelen je meeste aandacht opeist dan is er iets goed fout en hoor je niet eens op de openbare weg......quote:Conclusie :
Automaat=luxe, chill rijden, relaxed jezelf vervoeren.
Handbak=echt autorijden, you are in charge, jij bepaald het op of terugschakelen. Je kan sneller zijn over het circuit, of over mooie weggetjes bij jou in de buurt enz. + je hebt wat te doen tijdens het rijden, als je niet kan schakelen overigens ben je een homo of een vrouw![]()
Als je eenmaal in een automaat gereden hebt wil je niks anders mee. Juist voor beginners zou ik een automaat aanraden omdat je dan tenminste de volle 100% van je aandacht bij het verkeer hebt.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:01 schreef IkBenSjoerd het volgende:
Omdat het de koppeling en schakelen leuk is en een extra dimensie geeft aan autorijden (vooral voor omdat ik nog maar een jaar rijbewijs heb).
Hier sluit ik me volledig bij aanquote:Op vrijdag 9 december 2011 16:51 schreef QBay het volgende:
Ik snap niet wat er leuk aan is om handmatig je versnellingsbak te ontkoppelen en vervolgens met een stom pookje een versnelling te selecteren. Een computer (= automaat) kan dat veel sneller en beter. Daarnaast zijn automaten helemaal niet meer langzaam, dat waren ze wel in de jaren 90 maar nu zeker niet meer.
Ik heb genoeg geschakeld voor werk daarom vind ik het chiller om een automaat voor privé te hebben, je rijdt het toch voor het gemak?quote:Op vrijdag 9 december 2011 16:55 schreef S1gnum het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij in een handbak rijd, maar volgens mij is de reden dat je in een automaat zit uit je eigen onkunde.
Snap ik volkomen. Maar je moet realistisch denken. "Echt" autorijden doe ik namelijk altijd. En in mijn ogen past een automaat daar veel beter in.quote:Op vrijdag 9 december 2011 18:55 schreef Phreakingout het volgende:
Automaat=luxe, chill rijden, relaxed jezelf vervoeren.
Handbak=echt autorijden, you are in charge, jij bepaald het op of terugschakelen. Je kan sneller zijn over het circuit, of over mooie weggetjes bij jou in de buurt enz. + je hebt wat te doen tijdens het rijden, als je niet kan schakelen overigens ben je een homo of een vrouw![]()
Dat ga je een tijdje heel leuk vinden tot je het vaak genoeg gedaan hebt is mijn persoonlijke ervaring.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:01 schreef IkBenSjoerd het volgende:
Omdat het de koppeling en schakelen leuk is en een extra dimensie geeft aan autorijden (vooral voor omdat ik nog maar een jaar rijbewijs heb).
Dat soort semi-automatische bakken kan je tegenwoordig bij bijna elk merk bestellen, dus dat vind ik nou echt een goed argument. Daarbij kan je met dat soort bakken ook zelf beslissen wanneer je schakelt.quote:Op vrijdag 9 december 2011 18:55 schreef Phreakingout het volgende:
Komop TS!!
Als je écht van autorijden houdt, en ook kán rijden, dan is een handbak het summum natuurlijk! Ik heb het dus hier over autorijden en niet over je vervoeren van A naar B. Je hebt veel meer de controle, en jij bepaald wanneer je op of terugschakeld.
Al zal ik niet ontkennen dat voor puur woon-werk ( en bovengemiddeld veel reizen ) een automaat-bak superrelaxed is in een luxe zaken sedan of station. Zoals een chille BMW of Merc.. Andere kant is als je een instap kut auto'tje hebt; dan is het wel een schande om een automaat te rijden, echt voor huisvrouwtjes
Conclusie :
Automaat=luxe, chill rijden, relaxed jezelf vervoeren.
Handbak=echt autorijden, you are in charge, jij bepaald het op of terugschakelen. Je kan sneller zijn over het circuit, of over mooie weggetjes bij jou in de buurt enz. + je hebt wat te doen tijdens het rijden, als je niet kan schakelen overigens ben je een homo of een vrouw![]()
( heb één of twee vrienden die niet echt kunnen rijden, dat zijn ook precies de mensen die een automaat verkiezen boven een handbak )
* Ik heb het hier overigens niet over een BMW M5 ofzo, die zulke high-tech automaatbakken hebben mét flippers dat je het zelf echt niet beter zou kunnen als een reguliere handbak. Maar dit zijn auto's die de FOK!'ers hier toch niet kunnen rijden..
Dan moet je je linkerpoot gewoon thuishouden.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:40 schreef MuRKie het volgende:
Automaat is voor mietjes!
Automaat is niet leuk rijden!
Automaat is kut rijden! (denk je de koppeling in te trappen is het de rem..)
Je bedoelt met zo'n pookje tussen + en - liggen rommelen?quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat soort semi-automatische bakken kan je tegenwoordig bij bijna elk merk bestellen, dus dat vind ik nou echt een goed argument. Daarbij kan je met dat soort bakken ook zelf beslissen wanneer je schakelt.
Pook en of flippers. Punt van degene waarop ik reageerde was dat je met handbak zelf je schakelmoment kan kiezen, dat is dus een non-argument aangezien dat met zo'n bak ook kan.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:35 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Je bedoelt met zo'n pookje tussen + en - liggen rommelen?
Dat doe je hooguit een week en daarna staat de pook netjes in D.
De duurdere en snellere modellen ( bijv. een BMW 335i of zo iets ) heb je mooie flippers achter het stuur. Dat is opzich een mooie oplossing en komt al zeker in de richtingquote:Op vrijdag 9 december 2011 19:35 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Je bedoelt met zo'n pookje tussen + en - liggen rommelen?
Dat doe je hooguit een week en daarna staat de pook netjes in D.
In een golf met DSG heb je al flippers, dus zo bijzonder is het allemaal niet.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:42 schreef Phreakingout het volgende:
[..]
De duurdere en snellere modellen ( bijv. een BMW 335i of zo iets ) heb je mooie flippers achter het stuur. Dat is opzich een mooie oplossing en komt al zeker in de richting.. Maar volgens mij hebben de meeste het hier over een reguliere automaat-bak uit een Ford Mondeo of iets. Deze hebben gewoon lange schakeltijden, geen flippers, en hier moet je idd het pookje gebruiken voor + of - als je zelf wilt 'schakelen'.
Mwa nee, maar ik hou van autorijden ( dus niet mezelf vervoeren ) en daar is het wel lekker om het schakelen goed in de vingers te hebben, en zelf terug te schakelen if needed, eventueel de heel-and-toe techniek toepassen. Maarja dan praten we hier wel over sportief rijden ja..quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:06 schreef QBay het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen? Ik hoor dat van heel veel mensen (o.a. mijn ouders) maar ik zie echt niet waarom je die controle wil hebben, ben je dan zo'n control freak?![]()
[..]
Ook in een kut auto (zoals jij dat noemt) is een automaat heerlijk. Lekker ontspannen rijden.
[..]
Ik vind een handbak dus niet echt autorijden. Je bent veel te veel bezig met schakelen, terugschakelen bij een stoplicht en in een file is het al helemaal een bak ellende. Als je zonder het handmatig schakelen niks te doen hebt, dan ben je niet goed aan het autorijden. Als handmatig schakelen je meeste aandacht opeist dan is er iets goed fout en hoor je niet eens op de openbare weg......
[..]
Als je eenmaal in een automaat gereden hebt wil je niks anders mee. Juist voor beginners zou ik een automaat aanraden omdat je dan tenminste de volle 100% van je aandacht bij het verkeer hebt.
Das zeker een goed punt!! De meeste mensen zitten inderdaad meer te kutten met het schakelen en koppellen gedurende het rijlessen, waardoor het belangrijkste ( verkeersregels ) toch meer naar de achtergrond verdwijnen.quote:Juist voor beginners zou ik een automaat aanraden omdat je dan tenminste de volle 100% van je aandacht bij het verkeer hebt.
Dat kan je ook, tenzij je overtoeren maaktquote:Op vrijdag 9 december 2011 19:43 schreef SuperwormJim het volgende:
Ik wil zelf bepalen wanneer ik wil doorschakelen.
For the record: sportief is niet schakelen tenzij je er echt goede gezondheid aan over houdtquote:Op vrijdag 9 december 2011 19:47 schreef Phreakingout het volgende:
[..]
Maarja dan praten we hier wel over sportief rijden ja..
sportief hoeft niet met gezondheid te maken hebben komop manquote:Op vrijdag 9 december 2011 19:50 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
For the record: sportief is niet schakelen tenzij je er echt goede gezondheid aan over houdt
Misschien wat eerder naar bed gaan dan.quote:Op vrijdag 9 december 2011 14:32 schreef BasEnAad het volgende:
Een schakelaar geeft meer controle dan een automaat. Ik rijd liever met schakelen, dan heb je nog iets te doen onder het rijden, val je niet in slaap.
Toch grappig dat het grootste deel van de Europeese kopers de PDK verkiest boven de handbak. Niet zo vreemd aangezien je daarmee sneller schakelt dan met een handbak.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |