http://www.volkskrant.nl/(...)baan-verhuizen.dhtmlquote:Werklozen met een uitkering die niet bereid zijn om te verhuizen voor een baan, wil minister Henk Kamp van Sociale Zaken harder aanpakken. Dat geldt ook voor mensen met een uitkering die niet hun verslaving willen aanpakken om hun kansen op werk te vergroten.
Dat zei Kamp donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer over handhaving in de sociale zekerheid. De minister gaf aan de afgelopen tijd geïrriteerd te zijn door berichten uit gemeenten met veel jonge mensen in de bijstand waar bedrijven desondanks Polen inhuren om kerstpakketten in te pakken. Volgens hem kunnen mensen in de bijstand dit werk prima doen.
De groep werklozen die niet wil, zei Kamp 'nadrukkelijk in beeld' te hebben bij een aanscherping van het regime. Met staatssecretaris Paul de Krom werkt hij nog aan een wetsvoorstel om het sneller gevolgen te laten hebben voor de uitkering als iemand niet meewerkt aan een aanbod om aan het werk te komen. Vanaf 1 januari 2013 moet de hardere aanpak ingaan.
Verbluffende toevoeging. Chapeau.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:16 schreef mymoodfentje het volgende:
VVD he, dan krijg je dit soort ondoordachte ideeën.
- Iedereen krijgt niet dik betaald en kan de verhuizing dus niet bekostigenquote:Op donderdag 17 november 2011 12:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat heeft vrieden te maken met verhuizen voor je baan? Overaal op de aarde wonen potentiele nieuwe vrienden...
Leven om te werken!!!quote:Op donderdag 17 november 2011 12:25 schreef FTWO het volgende:
Leven om te werken of werken om te leven...?
Mijn partner heeft geen rijbewijs, met de reistijd kun je de kinderen niet meer op tijd op school / opvang krijgen omdat je te vroeg weg moet.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het wel verstandig, ik vind het heel redelijk om te verhuizen als je elders wel een baan kan krijgen. Mocht er nog een partner zijn die werkt, dan kun je bijvoorbeeld beslissen om in het midden te gaan wonen of je neemt de reistijd voor lief. En natuurlijk krijg je zo'n verhuizing niet vergoed, zoals klagerig in de OP vastgesteld wordt, je hebt een baan voor jezelf en niet voor Kamp.
Ja, dus verhuis je en na een half jaar wordt je contract niet verlengdquote:Op donderdag 17 november 2011 13:08 schreef Ryan3 het volgende:
Je krijgt tegenwoordig toch heel vaak, in veel sectoren, zo niet alle sectoren, eerst een tijdelijk contract?
Ja, dat zou vrij normaal moeten zijn, dat je verkast naar waar het werk is.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)baan-verhuizen.dhtml
Wie betaalt die verhuizing?
Als ik werkloos ben en mijn vrouw werkt wel, hoe gaan we dat dan doen? Moet ik dan verhuizen naar Delfzijl en blijft zij in Maastricht wonen?
Ik ben alleenstaande ouder en werkloos. Moet ik dan mijn kinderen van school sleuren en verhuizen naar een andere plaats waar je maar moet afwachten of er plaats is in de Kinderopvang?
Het zoveelste 'ligt lekker in het gehoor in de kroeg' idee van dit Kabinet.
Kijk, van jou weten we dat je het liefst iedereen in een uitkering houdt, alle extremisten hier wilt houden en dat de pvda maar de grootste mag worden samen met groenlinks.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als ik werkloos ben en mijn vrouw werkt wel, hoe gaan we dat dan doen? Moet ik dan verhuizen naar Delfzijl en blijft zij in Maastricht wonen?
Ik ben alleenstaande ouder en werkloos. Moet ik dan mijn kinderen van school sleuren en verhuizen naar een andere plaats waar je maar moet afwachten of er plaats is in de Kinderopvang?
Dan stop je de kinderen op een andere school. Moet ik nou echt alles voorkauwen?quote:Op donderdag 17 november 2011 13:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mijn partner heeft geen rijbewijs, met de reistijd kun je de kinderen niet meer op tijd op school / opvang krijgen omdat je te vroeg weg moet.
Nee, nee, je moet niet verhuizen van Kamp, je kunt ook extra reistijd voor lief nemen. Als jij een baan dicht bij huis kunt krijgen kun je daar op in gaan, maar als je na lange tijd nog niks hebt, is het het helemaal niet gek dat er eens in een wat grotere regio gekeken gaat worden.quote:En als Kamp vindt dat ik moet verhuizen, gaat hij dat maar lekker betalen. Er geldt in NL nog altijd vrijheid van vestiging, we zijn hier goddomme niet in nazi-Duitsland of Sovjet Rusland waar de staat bepaalt waar je gaat wonen!
Wat zou dit oplossen dan? Er is een verschil of je zelf bereid bent om te verhuizen voor een baan (waar je zelf op solliciteert) of dat je gedwongen wordt om te verhuizen voor een baantje voor het inpakken van kerstpakketten (die vaak ook tijdelijk zijn)... Naast het feit van eventuele partner en/of kinderen die je ook uit hun omgeving haalt.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het wel verstandig, ik vind het heel redelijk om te verhuizen als je elders wel een baan kan krijgen (sterker nog, zelf ben ik bereid duizenden kilometers te verhuizen voor een baan). Het valt me tegen dat er in dit topic zo weinig steun voor is. Mocht er nog een partner zijn die werkt, dan kun je bijvoorbeeld beslissen om in het midden te gaan wonen of je neemt de reistijd voor lief. En natuurlijk krijg je zo'n verhuizing niet vergoed, zoals klagerig in de OP vastgesteld wordt, je hebt een baan voor jezelf en niet voor Kamp.
Is dit nu een bedreiging aan het adres van Kamp door een groep werklozen?quote:De groep werklozen die niet wil, zei Kamp 'nadrukkelijk in beeld' te hebben bij een aanscherping van het regime.
Leuk voor een vrijgezelle jongen knaap ja, die letterlijk nergens aan hoeft te denken, behalve zichzelf. Als je verhuist van de periferie naar het midden van het land nemen je woonkosten nl. ook onevenredig toe. Als je al woonruimte vindt natuurlijk. Verder zijn de wachtlijsten voor kinderopvang natuurlijk ook een euvel. En omdat je partner blijft werken bij haar/zijn werkgever nemen je vervoerskosten ook toe... en dat voor een tijdelijk contract???quote:Op donderdag 17 november 2011 13:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het wel verstandig, ik vind het heel redelijk om te verhuizen als je elders wel een baan kan krijgen (sterker nog, zelf ben ik bereid duizenden kilometers te verhuizen voor een baan). Het valt me tegen dat er in dit topic zo weinig steun voor is. Mocht er nog een partner zijn die werkt, dan kun je bijvoorbeeld beslissen om in het midden te gaan wonen of je neemt de reistijd voor lief. En natuurlijk krijg je zo'n verhuizing niet vergoed, zoals klagerig in de OP vastgesteld wordt, je hebt een baan voor jezelf en niet voor Kamp.
Dat is in de meeste gebieden op de wereld de dagelijkse praktijk. Ik zou niet weten waarom dat in Nederland weer eens niet kan.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:11 schreef rats het volgende:
Er is een verschil of je zelf bereid bent om te verhuizen voor een baan (waar je zelf op solliciteert) of dat je gedwongen wordt om te verhuizen voor een baantje voor het inpakken van kerstpakketten (die vaak ook tijdelijk zijn)...
De problemen op de woningmarkt lijken mij nog het grootste obstakel. Huren is geen optie gezien de wachtlijsten van enkele jaren en kopen lukt niet want banken eisen dat je een vast contract hebt.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wij hebben het hier over de bijstand.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het gaat hier volgens mij niet om mensen die even werkloos zijn (wellicht zelfs in de Bijstand zitten), maar om mensen die categorisch banen afwijzen omdat ze het reizen te ver vinden of geen enkele moeite doen om te verhuizen.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:14 schreef Copycat het volgende:
Misschien kunnen we deze werklozen verplichten om in een mobile home te gaan wonen, kunnen ze altijd achter het werk aan reizen.
Goed idee idd, gaan we terug naar de trekkers generatie... misschien kunnen ze gelijk weer wat oude ambachten instellen? Zoals de schaatsenslijper, de houtbewerker, de reizende hoefsmit, etc.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:14 schreef Copycat het volgende:
Kerstpakketten inpakken is ook echt doorlopend werk.
Misschien kunnen we deze werklozen verplichten om in een mobile home te gaan wonen, kunnen ze altijd achter het werk aan reizen.
Dan kunnen ze voor die laaggeschoolde baantjes toch beter in een mobile home wonen, dat klopt toch gewoon? Wat denk je dat een gemiddelde verhuizing kost?quote:Op donderdag 17 november 2011 13:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het gaat hier volgens mij niet om mensen die even werkloos zijn, maar om mensen die categorisch banen afwijzen omdat ze het reizen te ver vinden of geen enkele moeite doen om te verhuizen.
Dan zouden daar andere maatregelen voor genomen moeten worden, zoals vroeger ons verteld werd. Je krijgt drie aanbiedingen qua werk (wel redelijk in de buurt, maximaal 1 uur reizen) en sla je ze alle drie af dan wordt de uitkering stop gezet en ben je verplicht om eerstvolgende aanbieding wel aan te nemen.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het gaat hier volgens mij niet om mensen die even werkloos zijn, maar om mensen die categorisch banen afwijzen omdat ze het reizen te ver vinden of geen enkele moeite doen om te verhuizen.
The American Dream............Trailer Parksquote:Op donderdag 17 november 2011 13:14 schreef Copycat het volgende:
Verplicht in dit geval.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:23 schreef betyar het volgende:
[..]
The American Dream............Trailer Parks![]()
![]()
Een van beiden natuurlijk.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:20 schreef rats het volgende:
[..]
Dan zouden daar andere maatregelen voor genomen moeten worden, zoals vroeger ons verteld werd. Je krijgt drie aanbiedingen qua werk (wel redelijk in de buurt, maximaal 1 uur reizen) en sla je ze alle drie af dan wordt de uitkering stop gezet en ben je verplicht om eerstvolgende aanbieding wel aan te nemen.
Nogmaals een verplichte verhuizing voor een (tijdelijke) baan gaat niet werken, in die regio zijn ook genoeg werkelozen en waarschijnlijk in het eigen gebied ook.
Onzin, in amerika verhuizen mensen geregeld van de ene naar de andere kant. Dat is vrij normaal daar. Maar je kunt in de meeste steden gewoon ingerichte appartementen huren zonder wachtlijsten, dat voordeel hebben ze dan wel weerquote:Op donderdag 17 november 2011 13:23 schreef betyar het volgende:
[..]
The American Dream............Trailer Parks![]()
![]()
Ik vind het al bespottelijk dat je de eerste aanbieding afwijst als langdurig werkloze in de Bijstand. En de uitkering stop zetten gaat natuurlijk niet werken, dan gaan die mensen op straat leven of grote schulden maken.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:20 schreef rats het volgende:
Dan zouden daar andere maatregelen voor genomen moeten worden, zoals vroeger ons verteld werd. Je krijgt drie aanbiedingen qua werk (wel redelijk in de buurt, maximaal 1 uur reizen) en sla je ze alle drie af dan wordt de uitkering stop gezet en ben je verplicht om eerstvolgende aanbieding wel aan te nemen.
Muggenzifterij. Dat ziet Kamp dan wel weer. Ondoordachte plannen, wie houdt er niet van?quote:Op donderdag 17 november 2011 13:25 schreef Waaghals het volgende:
Hoe moet je aan een huis komen
normaal moet je toch jaren ingeschreven staan om aan een sociale huurwoning te komen?
Hier scoort-ie wel weer goed mee idd....quote:Op donderdag 17 november 2011 13:26 schreef Copycat het volgende:
[..]
Muggenzifterij. Dat ziet Kamp dan wel weer. Ondoordachte plannen, wie houdt er niet van?
Die Nederlandse werklozen willen niet. Kun je de bedrijven niet aanrekenen.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:10 schreef CindieY het volgende:
Laat Kamp die bedrijven aanpakken die goedkopere Polen in dienst nemen in plaats van een werkeloze Nederlander. Daarna kun je altijd verder kijken, alhoewel er veel haken en ogen aan dit plan zitten, zoals al genoemd in dit topic.
Dat is voor een deel toch een mythe.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:28 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Die Nederlandse werklozen willen niet. Kun je de bedrijven niet aanrekenen.
Oh vast. Zullen wel gevallen tussen zitten.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is voor een deel toch een mythe.
Als jij aan die boeren om een baantje gaat vragen, word je geweigerd als Nederlander.
Eigenlijk is zelfs ver reizen voor laaggeschoolde banen onzinnig. In elke regio zijn er werklozen te vinden die geschikt zijn om het werk uit te voeren dus iemand ver laten reizen heeft toch geen enkele zin? Neem dan iemand uit de regio.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het gaat hier volgens mij niet om mensen die even werkloos zijn (wellicht zelfs in de Bijstand zitten), maar om mensen die categorisch banen afwijzen omdat ze het reizen te ver vinden of geen enkele moeite doen om te verhuizen.
Nope ons werd dit zo verteld (moet wel zeggen dat dit al zo'n jaar of 15 terug is, als niet langer is).quote:
Kunnen gegronde reden voor zijn he, om iets af te wijzen.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vind het al bespottelijk dat je de eerste aanbieding afwijst als langdurig werkloze in de Bijstand. En de uitkering stop zetten gaat natuurlijk niet werken, dan gaan die mensen op straat leven of grote schulden maken.
Dit dus....quote:Op donderdag 17 november 2011 13:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is voor een deel toch een mythe.
Als jij aan die boeren om een baantje gaat vragen, word je geweigerd als Nederlander.
Ja, maar kom dan niet met het riedeltje dat Nederlanders lui zijn, praatjes hebben en veel te duur zijn e.d. Zeg dan gewoon wij willen Polen, omdat dan mijn marge zo groot mogelijk is.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:32 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Oh vast. Zullen wel gevallen tussen zitten.
Moeten ze de grenzen maar niet open gooien voor de goedkopere Polen. Die boer kan kiezen tussen een NL'er voor de volle pond of een Pool voor 50-60%.
Ik kan heel weinig bedenken. Maar dat zal wel komen omdat ik een dergelijke situatie er alles aan zou doen om weer een baan te krijgen.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:34 schreef rats het volgende:
Kunnen gegronde reden voor zijn he, om iets af te wijzen.
Tot nog toe ben ik vanzelf diverse baantjes in gerold vanwege mijn netwerk en heb eigenlijk nog nooit echt hoeven solliciteren. Maar dat maakt mijn oordeel niet minder waard vind ik.quote:Zelf wel eens (langdurig) werkeloos geweest?
quote:Op donderdag 17 november 2011 13:32 schreef rats het volgende:
[..]
Nope ons werd dit zo verteld (moet wel zeggen dat dit al zo'n jaar of 15 terug is, als niet langer is).
Met een hoog hek er omheen en om tien uur het licht uit. Om de boel te bewaken stellen we gesubsidieerde bewakers aan en die noemen we dan Kamp-bewakersquote:
Lol nee zo oud ben ik nu ook weer niet. Of het ook daadwerkelijk ooit uitgevoerd is, kan ik je niet vertellen. Alleen dat mij dit toen zo verteld is. Door de jaren heen zijn er zat van die rare plannen geweest die stuk voor stuk geflopt zijn.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:39 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hoe gaat de overheid je uitkering stopzetten en je vervolgens nog vertellen wat je moet doen? Ik denk dat je 70 jaar geleden bedoelt en toen moesten mensen verhuizen naar Polen en dergelijke. Arbeit macht frei.
Hoi Arolsen.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:03 schreef The_Avatar het volgende:
VVD gaat veel te ver. Voor de VVD is de arbeider niet meer dan een pion in zijn spel om zoveel mogelijk geld naar binnen te halen om de rijken te kunnen betalen.
Sommige (vaak arme) gemeentes kennen een relatief hoog aantal mensen dat in de bijstand zit terwijl er binnen de gemeente zelf nauwelijks mogelijkheden zijn om die mensen aan het werk te krijgen. Die mensen wonen vaak binnen die gemeente omdat ze daar zijn opgegroeid, ondanks dat er binnen die regio weinig werk is.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:30 schreef rats het volgende:
Hoe zien ze dit eigenlijk voor zich... Persoon wordt verplicht te verhuizen van lutjebroek naar Tilburg, want daar is tijdelijk werk in de productie. Het lukt persoon niet om aan fatsoenlijke woonruimte te komen dus moet via particulier veel te duur gaan wonen. Dit kan persoon eigenlijk niet betalen vna het minimumloon wat hij krijgt, maar goed het moest. Persoon krijgt (meer) schulden. Werk is klaar en persoon ligt er weer uit. Persoon krijgt weer (tijdelijk) uitkering en wordt verplicht om weer te verhuizen, dit keer naar Sneek, want ze kunnen wel iemand gebruiken die schaatsen slijpt...
Kijk je kan niet verwachten dat er werk bij je om de hoek is een reistijd van +/- een uur zou moeten kunnen. alleen dat verplichten om te verhuizen (verhuizing kost hoop geld, probleem om woning te vinden etc. waarbij ik eventuele partner en kinderen niet eens meereken), het gaat gewoon niet werken.
Dan verplicht je ze maar. Als je iemand zou kunnen verplichten om te verhuizen, dan kun je ze ook verplichten om bij een aspergeboer aan het werk te gaan die bij je om de hoek zit.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:28 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Die Nederlandse werklozen willen niet. Kun je de bedrijven niet aanrekenen.
Gezondheid bijvoorbeeld. Ik kan je een voorbeeld geven uit eigen ervaring. Was werkeloos en kreeg een baan aangeboden bij een archief... een heel stoffig archief werd mij verteld, heb een stofallergie. Kreeg wel een uitbrander dat ik weigerde. Als je iets fysiek of mentaal niet aan kan, dan gaat het ook niet werken. Zit de persoon binnen de kortste keren in de ziektewet en dat gaat de gezondsheidszorg en belastingbetaler alleen maar meer kosten.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik kan heel weinig bedenken. Maar dat zal wel komen omdat ik een dergelijke situatie er alles aan zou doen om weer een baan te krijgen.
[..]
Tot nog toe ben ik vanzelf diverse baantjes in gerold vanwege mijn netwerk en heb eigenlijk nog nooit echt hoeven solliciteren. Maar dat maakt mijn oordeel niet minder waard vind ik.
De groep die niet wil werken is groter dan het probleem van de Polen "they took our jobs".quote:Op donderdag 17 november 2011 13:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar kom dan niet met het riedeltje dat Nederlanders lui zijn, praatjes hebben en veel te duur zijn e.d. Zeg dan gewoon wij willen Polen, omdat dan mijn marge zo groot mogelijk is.
Kijk er zijn overigens best werklozen die niets willen aanpakken, maar dat is niet de reden dat die boeren Polen inhuren, want de Nederlander die alles wil aanpakken komt heus wel en die heeft zich dan al uitgeselecteerd...
Is al vaker geopperd. Dan komt er ineens een blik moralisten open die alles verafschuwen onder de noemer slavenarbeid e.d. onzin.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:46 schreef CindieY het volgende:
[..]
Dan verplicht je ze maar. Als je iemand zou kunnen verplichten om te verhuizen, dan kun je ze ook verplichten om bij een aspergeboer aan het werk te gaan die bij je om de hoek zit.
Ben het gedeeltelijk wel met je eens.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Sommige (vaak arme) gemeentes kennen een relatief hoog aantal mensen dat in de bijstand zit terwijl er binnen de gemeente zelf nauwelijks mogelijkheden zijn om die mensen aan het werk te krijgen. Die mensen wonen vaak binnen die gemeente omdat ze daar zijn opgegroeid, ondanks dat er binnen die regio weinig werk is.
Dit probleem had opgelost kunnen worden als die mensen naar een gemeente zouden verhuizen waar wel werk was. De kans is groot dat ze dan nooit een aanvraag voor een bijstandsuitkering überhaupt hadden hoeven doen omdat ze dan in een omgeving zaten waar wel gewoon werk is. Dat iemand perse in Zuid-Limburg wil wonen (ook al is er niets) is leuk en aardig, maar soms gewoon niet mogelijk.
Daarnaast is het natuurlijk ook moeilijk uit te leggen dat mensen binnen een regio werk weigeren. Hoewel kerstpakketten inpakken enigszins simpel werk is, is het wel werk. De bijstand zou een allerlaatst redmiddel moeten zijn, niet iets waar je voor kan kiezen als je daar zin in hebt.
Belachelijk. Ik dacht dat de laatste tijd toch wel de tendens was dat je maar wat terug moet doen voor dat zogenaamde gratis geld.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:48 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Is al vaker geopperd. Dan komt er ineens een blik moralisten open die alles verafschuwen onder de noemer slavenarbeid e.d. onzin.
Het recht om goed te leven staat erboven.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:52 schreef CindieY het volgende:
[..]
Belachelijk. Ik dacht dat de laatste tijd toch wel de tendens was dat je maar wat terug moet doen voor dat zogenaamde gratis geld.
Er is zeker een groep die niet wil werken en dat daar sancties op komen is ook terecht, maar er is ook een (grote) groep die wel wil werken, maar niets kan vinden en bij de genoemde groep gaat helaas die Pool toch voor op een Nederlander. Daar zou ook iets tegen gedaan moeten worden.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:47 schreef 3-voud het volgende:
[..]
De groep die niet wil werken is groter dan het probleem van de Polen "they took our jobs".
Dus beide punten zijn valide, maar de ene weegt zwaarder. Laat staan dat je de bedrijven moet beboeten voor het aannemen van Polen. Dat moet de politiek zichzelf maar aanrekenen.
Herkenbaar. In 2008/2009 zat ik dezelfde situatie. Eigen vakgebied niets te vinden en voor laaggeschoold werk hebben ze liever polen of mensen zonder opleiding.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:46 schreef rats het volgende:
[..]
Gezondheid bijvoorbeeld. Ik kan je een voorbeeld geven uit eigen ervaring. Was werkeloos en kreeg een baan aangeboden bij een archief... een heel stoffig archief werd mij verteld, heb een stofallergie. Kreeg wel een uitbrander dat ik weigerde. Als je iets fysiek of mentaal niet aan kan, dan gaat het ook niet werken. Zit de persoon binnen de kortste keren in de ziektewet en dat gaat de gezondsheidszorg en belastingbetaler alleen maar meer kosten.
Je mening is ook niet minder waard, maar het is moeilijker om je in te leven als je de situatie niet kent.
Zelf ben ik al 2 jaar op zoek naar werk, eerst in eigen beroepsveld, maar dat is zo goed als niet te vinden, verhuist naar andere provincie (mede door partner die daar werk kreeg), ook daar geen werk te vinden in eigen werkveld. Begonnen met solliciteren in andere werkvelden, ook voor laaggeschoolden en nog steeds is er niks te vinden. Voor de laaggeschoolden nemen ze nu eenmaal liever die pool aan die minder loon vraagt.
Helaas is het allemaal niet zo simpel als het lijkt.
Oh en zorgt Kamp er dan ook voor dat die bedrijven die die kerstpakketten e.d. inpakken dan ook die bijstandluitjes willen aannemen ipv de goedkopere polen?quote:Op donderdag 17 november 2011 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
hoogopgeleiden zijnnatuurlijk ook makkelijker met verhuizen, dat zijn ze al gewend door de studie etc. En langere reistijden is ook niet zo'n issue met een leaseauto.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:51 schreef rats het volgende:
De werkeloosheid is momenteel gewoon erg groot en de aantal openstaande vacatures te weinig. Tenzij je gespecialiseerd ben in een bepaald gebied, maar dat zijn vaak weer hoogopgeleiden en die komen toch makkelijker aan werk.
Dus we moeten die mensen een cursus "wen aan verhuizen" geven...quote:Op donderdag 17 november 2011 13:58 schreef computergirl het volgende:
[..]
hoogopgeleiden zijnnatuurlijk ook makkelijker met verhuizen, dat zijn ze al gewend door de studie etc.
Je hebt onbedoeld de kern van het probleem gevonden.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:03 schreef Truffelvarken het volgende:
Verhuizen hoeft van mij niet. Vind ik zelfs onwenselijk.
Maar!!
In mijn jeugd werkten hele volksstammen in Duitsland bij de wederopbouw, of bij de Deltawerken. Ik heb destijds zelfs overwogen om sluisdeuren te lassen. Daar sliep je in barakken.
Of je ging voor twee jaar naar zee en sliep met 4 man in een hut.
Niks mis mee.
We zijn toch geen weekdieren geworden.
Hoogopgeleiden zijn helemaal geen issue in deze. Wilde alleen als voorbeeld geven.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:58 schreef computergirl het volgende:
[..]
hoogopgeleiden zijnnatuurlijk ook makkelijker met verhuizen, dat zijn ze al gewend door de studie etc. En langere reistijden is ook niet zo'n issue met een leaseauto.
Vroeger legde men in tijden van hoge werkeloosheid een bos (het Amsterdamse bos) aan of groef men weer ergens een kanaal om mensen aan het werk te houden.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:03 schreef Truffelvarken het volgende:
Verhuizen hoeft van mij niet. Vind ik zelfs onwenselijk.
Maar!!
In mijn jeugd werkten hele volksstammen in Duitsland bij de wederopbouw, of bij de Deltawerken. Ik heb destijds zelfs overwogen om sluisdeuren te lassen. Daar sliep je in barakken.
Of je ging voor twee jaar naar zee en sliep met 4 man in een hut.
Niks mis mee.
We zijn toch geen weekdieren geworden.
Maar nogsteeds minder vacature's dan dat er werkelozen zijn.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:05 schreef Truffelvarken het volgende:
We hebben de laagste werkloosheid van Europa.
Zeker te dom. Het is dus niet slim om bv met een machine van een half miljoen de bermen af te maaien als dezelfde gemeente honderden werklozen in hun kaartenbakken heeft. Geef die mensen voor dat machinegeld een verplichte zeis en zet ze, ook verplicht, aan het werk. Zonder aanziens des persoons.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:06 schreef Ryon het volgende:
[..]
Vroeger legde men in tijden van hoge werkeloosheid een bos (het Amsterdamse bos) aan of groef men weer ergens een kanaal om mensen aan het werk te houden.
Tegenwoordig hebben wij minder spierkracht, maar meer kennis nodig. Spierkracht komt wel voort uit machines, maar een persoon heeft minimaal een mbo 3/4 diploma nodig om de machine te kunnen bedienen. We zijn niet te slap maar wel te dom geworden.
Onjuist...het CBS neemt de werklozen niet mee die 14 uur of minder per week werken. Corrigeer je dat dan kom je uit tussen de 8 en 10% !!!!quote:Op donderdag 17 november 2011 14:05 schreef Truffelvarken het volgende:
We hebben de laagste werkloosheid van Europa.
Yep, de werkeloosheid schijnt de schuld te zijn van de werklozen of zoiets.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:19 schreef Ryan3 het volgende:
Nou, deze discussie is al weer afgelopen, zie ik....
Als gesproken word over een gezonde werkloze dan is dat vaak wel aan de ordequote:Op donderdag 17 november 2011 14:20 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Yep, de werkeloosheid schijnt de schuld te zijn van de werklozen of zoiets.
Bij het UWV worden mensen die niet of minder dan 12 uur werken gewoon tot werklozen gerekend en cijfers van het UWV worden ook door het CBS meegenomen in het onderzoek.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:17 schreef cempexo het volgende:
[..]
Onjuist...het CBS neemt de werklozen niet mee die 14 uur of minder per week werken. Corrigeer je dat dan kom je uit tussen de 8 en 10% !!!!
Ze hebben behoefte aan mooie cijfers dus
En vergeet de groep werkzoekenden niet die geen bijstand krijgen (oftewel leven van inkomen van partner), maar wel op zoek naar werk zijn. Die worden ook niet meegeteld.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:17 schreef cempexo het volgende:
[..]
Onjuist...het CBS neemt de werklozen niet mee die 14 uur of minder per week werken. Corrigeer je dat dan kom je uit tussen de 8 en 10% !!!!
Ze hebben behoefte aan mooie cijfers dus
...of ZZP'ers zonder opdrachten.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:27 schreef rats het volgende:
[..]
En vergeet de groep werkzoekenden niet die geen bijstand krijgen (oftewel leven van inkomen van partner), maar wel op zoek naar werk zijn. Die worden ook niet meegeteld.
Nou nee, heb echt nog nooit mijn handje opgehouden bij de staat.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:54 schreef raptorix het volgende:
Al die mensen die hier klagen zijn van die kut tokkies die wel enerzijds verwacht dat de overheid hun geld toestopt, maar als de overheid een tegenprestatie terug verwacht dan is het weer een asociale maatregel, ik zou zeggen, regel het zelf als je het zo goed weet.
Niet zozeer asociaal als onuitvoerbaar. Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik binnen een paar maanden aan een huis zou moeten komen in een andere stad, als ik rond moet komen van een bijstandsuitkering.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:54 schreef raptorix het volgende:
Al die mensen die hier klagen zijn van die kut tokkies die wel enerzijds verwacht dat de overheid hun geld toestopt, maar als de overheid een tegenprestatie terug verwacht dan is het weer een asociale maatregel, ik zou zeggen, regel het zelf als je het zo goed weet.
Ik sluit mij daarbij aan.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er zijn natuurlijk genoeg werklozen die er te beroerd voor zijn om viooltjes in te pakken. Die mogen van mij ook best aangepakt worden.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:59 schreef erodome het volgende:
Ik verwacht dat iedereen probeerd aan een baan te komen en dan niet zijn neus ophaald voor een lagere baan, maar dan moeten die er wel zijn die banen, anders houd het gewoon op eventjes.
Hoe zou jij het aanpakken dan, om met een bijstandsuitkering een huis te vinden in de Randstad? Gewoon, even concreet.quote:
Bedrijven moesten Polen inhuren voor het inpakken van kerstpakketten.quote:Op donderdag 17 november 2011 15:00 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk genoeg werklozen die er te beroerd voor zijn om viooltjes in te pakken. Die mogen van mij ook best aangepakt worden.
Ga even lekker een halfjaartje anti-kraak zitten.quote:Op donderdag 17 november 2011 15:01 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hoe zou jij het aanpakken dan, om met een bijstandsuitkering een huis te vinden in de Randstad? Gewoon, even concreet.
Dit klopt. Het is allemaal een stuk minder dramatisch dan wordt voorgesteld. Op een gegeven moment is het iedereen wel duidelijk dat het binnen een bepaalde regio niet meer gaat lukken. In dat geval ben je of de gemeente (en de belastingbetalers aldaar) tot in de lengte der dagen tot last of het is verkassen naar een gebied waar nog wel mogelijkheden zijn.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik vind het een beetje raar dat hier mensen meteen gaan roepen dat er na een paar maanden werkeloosheid verwacht wordt dat je direct gaat verhuizen. Dat lijkt me helemaal niet aan de orde. Ten eerste als je tussen twee banen inzit lijkt het me dat je eerst een geruime tijd de gelegenheid hebt om ander werk te vinden. In het maximale geval heb je nu recht op 3 jaar WW. Als jij in die tijd gewoon normaal solliciteert lijkt me niet dat iemand je kan laten verhuizen. Daarna kom je in de bijstand. Als je dan nog enkele jaren in de bijstand zit, laten we zeggen 2 mag er best van je verwacht worden dat je verhuisd naar een regio met meer werk.
Mensen met een werkende partner, krijgen die eigenlijk wel bijstand? Niet toch? Die kun je dus ook niet dwingen te verhuizen. Dan leven ze maar lekker op 1 inkomen.
Dat kan bijvoorbeeld al niet als je kinderen hebt (althans niet toen ik nog anti-kraak woonde).quote:Op donderdag 17 november 2011 16:14 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ga even lekker een halfjaartje anti-kraak zitten.
Om maar eens wat te noemen.
Plus dat een hypotheek natuurlijk ook gewoon doorloopt. Woningen zijn op het moment al zo goed als onverkoopbaar en de bank zal ook niet even zeggen: "Oh, jij moet van Kamp in Groningen gaan werken (vanuit de randstad ofzo). Geen probleem, betaal maar weer als je weer werk hebt gevonden in de randstad. Wij hebben geld genoeg."quote:Op donderdag 17 november 2011 16:23 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dat kan bijvoorbeeld al niet als je kinderen hebt (althans niet toen ik nog anti-kraak woonde).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind best dat je van mensen flexibiliteit mag verwachten als ze al een tijdje in de bijstand zitten. Maar dat is niet voor iedereen zo simpel als voor een alleenstaande jongere.
Een hypotheek hebben in de bijstand?quote:Op donderdag 17 november 2011 16:35 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Plus dat een hypotheek natuurlijk ook gewoon doorloopt. Woningen zijn op het moment al zo goed als onverkoopbaar en de bank zal ook niet even zeggen: "Oh, jij moet van Kamp in Groningen gaan werken (vanuit de randstad ofzo). Geen probleem, betaal maar weer als je weer werk hebt gevonden in de randstad. Wij hebben geld genoeg."
je moet je huis eerst opeten voordat je in de bijstand komt.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:35 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Plus dat een hypotheek natuurlijk ook gewoon doorloopt. Woningen zijn op het moment al zo goed als onverkoopbaar en de bank zal ook niet even zeggen: "Oh, jij moet van Kamp in Groningen gaan werken (vanuit de randstad ofzo). Geen probleem, betaal maar weer als je weer werk hebt gevonden in de randstad. Wij hebben geld genoeg."
De eerste stap is alle werklozen verplicht laten wonen in een woonwagen. Dan is het een prima oplossing.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Och, daar is er weer eentje die alle plannen van de overheid als zoete koek sliktquote:Op donderdag 17 november 2011 14:54 schreef raptorix het volgende:
En drie flatsscreens, plus twee auto's, drie kinderen op hockey, vioolles en de toneelclub, abonnement op twee kranten en twee tijdschriften, Iphone 4S en 3x per week (toch tijd zat) uit kunnen gaan met je vrienden. Waar feest de bijstand. Algemeen bekend.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Een hypotheek hebben in de bijstand?
Ik dacht dat dat niet meer hoefde tegenwoordig, vandaar. Ik heb daar geen bron voor, maar heb dat eens van iemand in de bijstand gehoord.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
je moet je huis eerst opeten voordat je in de bijstand komt.
Volgens mij geldt dat pas vanaf een bepaalde leeftijd50 of 55. Ben niet zeker. Onder die leeftijd geldt het volgens mij nog steeds.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:56 schreef Hyperdude het volgende:
Hoeveel smoesjes kan je bedenken om je door anderen te laten onderhouden? Het lijkt hier wel een stel brugpiepers die alles uit de kast halen om maar geen huiswerk te hoeven maken.
Een vriendin van me, inmiddels een vage kennis, heeft vanaf haar 25ste in de bijstand gezeten. Prima geleefd, subsidie zus en zo, korting hier en daarop, hulp van de ambtelijke instanties van de vloer tot en met het plafond, toeslag van hier tot en met daar, gehandeld op marktplaats.nl, gebeunt in de beurt tot en met het volgende dorp.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:53 schreef Ryon het volgende:
[..]
En drie flatsscreens, plus twee auto's, drie kinderen op hockey, vioolles en de toneelclub, abonnement op twee kranten en twee tijdschriften, Iphone 4S en 3x per week (toch tijd zat) uit kunnen gaan met je vrienden. Waar feest de bijstand. Algemeen bekend.
Dit is een beetje een lastig geval aangezien het afhangt van de (over)waarde van het huis. Het is mogelijk om een hypotheek te hebben en in de bijstand te zitten. Je hoeft niet verplicht het huis te verkopen en ook hoef je niet alle overwaarde op te eten. Het kan wel zijn dat je een bijstand een lening wordt totdat het vermogen op is.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:55 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat niet meer hoefde tegenwoordig, vandaar. Ik heb daar geen bron voor, maar heb dat eens van iemand in de bijstand gehoord.
Ah. Dit soort verhalen (over vage kennissen) krijg ik honderd maal per dag te horen. Jammer genoeg blijven de precieze details altijd in het vage. Neemt niettemin niet weg dat heel Nederland wel iemand kent die dankzij de bijstand miljonair is geworden.quote:Op donderdag 17 november 2011 17:09 schreef cempexo het volgende:
[..]
Een vriendin van me, inmiddels een vage kennis, heeft vanaf haar 25ste in de bijstand gezeten. Prima geleefd, subsidie zus en zo, korting hier en daarop, hulp van de ambtelijke instanties van de vloer tot en met het plafond, toeslag van hier tot en met daar, gehandeld op marktplaats.nl, gebeunt in de beurt tot en met het volgende dorp.
Haar huis is inmiddels hypotheekvrij, met dank aan het UWV. Staat te koop voor 225.000 euro.
Gaat na de verkoop in Spanje wonen inklusief een maandelijkse overboeking van een weetikveel instantie.
Zij groet een ieder onder dankzegging van de maatschappelijke bijdrage !
Beroepswerklozen moeten een keer stoppen met FOK!ken de godganse dag...quote:Op donderdag 17 november 2011 17:26 schreef Ryan3 het volgende:
Werklozen moeten een keer stoppen met FOK!ken de godganse dag...
Jij studeert zogenaamd zeker.quote:Op donderdag 17 november 2011 17:36 schreef cempexo het volgende:
[..]
Beroepswerklozen moeten een keer stoppen met FOK!ken de godganse dag...
Nee, dat is inderdaad niet voor iedereen zo simpel.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:23 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dat kan bijvoorbeeld al niet als je kinderen hebt (althans niet toen ik nog anti-kraak woonde).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind best dat je van mensen flexibiliteit mag verwachten als ze al een tijdje in de bijstand zitten. Maar dat is niet voor iedereen zo simpel als voor een alleenstaande jongere.
In Nederland kun je prima op circa 1 uur rijden van je woonplaats werk zoeken, als het niet lukt in de directe omgeving...quote:Op donderdag 17 november 2011 17:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, dat is inderdaad niet voor iedereen zo simpel.
Kamp stelt ook niet voor om gezinnen van 8 naar de Randstad te sturen als ze in Limburg een leven hebben, want Nederland zou Nederland niet zijn, of ze hadden voor dergelijke "onmenselijke" situaties wel uitzonderingsregeltjes en clausules.
Maar laten we eens niet proberen te doen alsof 80% van de werklozen in aanmerking komen voor een dergelijk generaal pardon en volledig nagelvast gebonden zijn aan hun locatie. Je mag anno 2011 wel wat meer flexibiliteit van de burger eisen, dat eist de burger andersom ook van de overheid.
En waarom niet 1,5 of 2?quote:Op donderdag 17 november 2011 17:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In Nederland kun je prima op circa 1 uur rijden van je woonplaats werk zoeken, als het niet lukt in de directe omgeving...
Dus in feite kan bijna iedereen die niet op een waddeneiland of een absurde uithoek van dit land woont in de gehele arbeidsmarkt terecht.quote:Op donderdag 17 november 2011 17:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Desnoods.
Ik bedoel Almere-Amsterdam doe je vaak 1 ½ uur over...
Emigreren kan ook !!quote:Op donderdag 17 november 2011 17:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus in feite kan bijna iedereen die niet op een waddeneiland of een absurde uithoek van dit land woont in de gehele arbeidsmarkt terecht.
Ja, tenzij je in Zeeuws-Vlaanderen woont en in Delfzijl kunt baggeren...quote:Op donderdag 17 november 2011 17:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus in feite kan bijna iedereen die niet op een waddeneiland of een absurde uithoek van dit land woont in de gehele arbeidsmarkt terecht.
quote:Op donderdag 17 november 2011 13:14 schreef Copycat het volgende:
Daarom heb ik zo'n hekel aan democratie. Mensen stemmen puur op gevoel en kijken amper naar standpunten en programma's.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:10 schreef cempexo het volgende:
VVD...Kamp dus...doet het goed:
Verder wint de VVD 1 zetel, verliest het CDA er opnieuw 1 en verliest de SP er twee.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)peiling__.html?p=3,2
Wie betaalt de verhuizing? Hallo, wie betaalt de uitkering?quote:Op donderdag 17 november 2011 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als je kijkt hoe hoog de huizenprijzen tegenwoordig zijn opgelopen is het een stuk goedkoper om iemand een leven lang een uitkering te geven.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:20 schreef mlg het volgende:
[..]
Wie betaalt de verhuizing? Hallo, wie betaalt de uitkering?
Qua woonkosten hoeven ze niet meer kwijt te zijn. Als je een beetje vergelijkbaar gaat huren met je huidige woonplaats.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:22 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als je kijkt hoe hoog de huizenprijzen tegenwoordig zijn opgelopen is het een stuk goedkoper om iemand een leven lang een uitkering te geven.
Stel ik ben werkloos en ik woon al jaren sociaal huren in Rotterdam. Er is werk in Groningen dus daar zou ik aan het werk kunnen maar dan moet ik verhuizen. Dan kom je onderaan de lijst en tegen de tijd dat je in Groningen betaalbaar kan wonen is de baan vergeven, maar er wel eentje beschikbaar in Maastricht et cetera.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:23 schreef mlg het volgende:
[..]
Qua woonkosten hoeven ze niet meer kwijt te zijn. Als je een beetje vergelijkbaar gaat huren met je huidige woonplaats.
Je zegt het zelf al, 'ik vind'. Maar dat betekent nog niet je daarom andere mensen kan dwingen om hun hele leven achter te laten en zich diep in de schulden te steken (verhuizen is immers niet gratis) voor een baantje aan de andere kant van het land.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Je bent nou gewoon naar problemen aan het zoeken, zoals meerderen hier. Apart karaktereigenschap. Het is gewoon mogelijk, elke student heeft er uiteindelijk mee te maken, wat ook werklozen zijn.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Stel ik ben werkloos en ik woon al jaren sociaal huren in Rotterdam. Er is werk in Groningen dus daar zou ik aan het werk kunnen maar dan moet ik verhuizen. Dan kom je onderaan de lijst en tegen de tijd dat je in Groningen betaalbaar kan wonen is de baan vergeven, maar er wel eentje beschikbaar in Maastricht et cetera.
Nee, dat zijn wezenlijke problemen. Studenten zijn niet gelijk aan werklozen daar de gemiddelde studentenstad een stichting studentenhuisvesting (of iets van dien aard) kent die woningen aanbieden aan een select (studenten) publiek waardoor de wachtlijsten korter zijn en de doorstroom beter is. Als werkloze timmerman of wat dan ook kom je niet voor dergelijke zaken in aanmerking.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:27 schreef mlg het volgende:
[..]
Je bent nou gewoon naar problemen aan het zoeken, zoals meerderen hier. Apart karaktereigenschap. Het is gewoon mogelijk, elke student heeft er uiteindelijk mee te maken, wat ook werklozen zijn.
Noord Korea iets voor je ?quote:Op donderdag 17 november 2011 18:13 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daarom heb ik zo'n hekel aan democratie. Mensen stemmen puur op gevoel en kijken amper naar standpunten en programma's.
Daar moet je niet bij Kamp maar bij de overheid die idiote regels heeft bedacht voor het bedrijfsleven, zoals mensen mogen ontslaan. Alsmede zeer hoge lasten opleggen aan het bedrijfsleven !!!quote:Op donderdag 17 november 2011 18:15 schreef Nemephis het volgende:
Ik vond meneer Kamp altijd een goede politicus, maar begint hij nu ook al met die idiote proefballonnetjes op te laten 'om een discussie op te starten'?... Jammer. Die man heeft meer in z'n mars, dat soort ongein had ik van hem niet verwacht.
Laat Kamp eens zou beginnen met bedrijven die hun productie in de afgelopen jaren naar lage lonen landen hebben verplaatst te dwingen hun productie weer hierheen te halen zodat er ook werk is, bijvoorbeeld.
Stel je voor, mensen mogen ontslaan! Dat zou niet mogen !quote:Op donderdag 17 november 2011 18:36 schreef cempexo het volgende:
[..]
Daar moet je niet bij Kamp maar bij de overheid die idiote regels heeft bedacht voor het bedrijfsleven, zoals mensen mogen ontslaan. Alsmede zeer hoge lasten opleggen aan het bedrijfsleven !!!
Die heet officieel: Democratische Volksrepubliek Korea. Mij te democratisch!quote:
Wat een reactie zonder inhoud.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:39 schreef cempexo het volgende:
[..]
Gelukkig maar voor je...gewoon beroepswerkloze blijven
Dus bij deze heb je een oplossing gevonden. Je richt een stichting werklozenhuisvesting op. Politiek is juist om oplossingen voor problemen te vinden, en niet alleen wetten voorschrijven, voor als je het nog niet wist.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, dat zijn wezenlijke problemen. Studenten zijn niet gelijk aan werklozen daar de gemiddelde studentenstad een stichting studentenhuisvesting (of iets van dien aard) kent die woningen aanbieden aan een select (studenten) publiek waardoor de wachtlijsten korter zijn en de doorstroom beter is. Als werkloze timmerman of wat dan ook kom je niet voor dergelijke zaken in aanmerking.
Het komt inderdaad niet aanwaaien.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:44 schreef Mutant01 het volgende:
Moet je eerst een huis zien te vinden.
Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar dan moeten ze zich daar ook op richten. Tijdelijke woningen voor mensen met een tijdelijk contract.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:44 schreef mlg het volgende:
[..]
Dus bij deze heb je een oplossing gevonden. Je richt een stichting werklozenhuisvesting op. Politiek is juist om oplossingen voor problemen te vinden, en niet alleen wetten voorschrijven, voor als je het nog niet wist.
..want nieuwe vloerbedekking en de boel verven en de verhuiskosten zijn allemaal gratis voor werkeloze mensen wil je zeggen?quote:Op donderdag 17 november 2011 18:23 schreef mlg het volgende:
[..]
Qua woonkosten hoeven ze niet meer kwijt te zijn. Als je een beetje vergelijkbaar gaat huren met je huidige woonplaats.
Wat een uitwerking ook moge zijn, het is gewoon een terechte opmerking van Kamp. Je moet alles in staat stellen om mensen/werklozen aan het werk te krijgen en het zal naar alle waarschijnlijkheid meer gaan opleveren dan het kost, al helemaal als je dit tegenover uitkeringen zet.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:47 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar dan moeten ze zich daar ook op richten. Tijdelijke woningen voor mensen met een tijdelijk contract.
Staat nergens, dus nee. Bovendien is dat zo'n beetje de laatste zorg van deze kwestie, denk je niet?quote:Op donderdag 17 november 2011 18:50 schreef Nemephis het volgende:
[..]
..want nieuwe vloerbedekking en de boel verven en de verhuiskosten zijn allemaal gratis voor werkeloze mensen wil je zeggen?
Nou ja, je kan toch net als vroeger gewoon een woonwijk laten aanleggen die compleet voorzien is van woningen die voorzien zijn van verf en vloer en eventueel nog meubels?quote:Op donderdag 17 november 2011 18:50 schreef Nemephis het volgende:
[..]
..want nieuwe vloerbedekking en de boel verven en de verhuiskosten zijn allemaal gratis voor werkeloze mensen wil je zeggen?
Inderdaad. Een koopwoning is in het geval van een werkloze geen optie. Dus huren. Particuliere huur is geen optie, dus sociale huur. Sociale huur kent een wachtlijst van 50 jaar.quote:
Daar heb jij geloof ik geen flauw benul van. In ieder geval zal het woningaanbod ook een rol gaan spelen.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad. Een koopwoning is in het geval van een werkloze geen optie. Dus huren. Particuliere huur is geen optie, dus sociale huur. Sociale huur kent een wachtlijst van 50 jaar.
Als jij het zegt jongen.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:59 schreef mlg het volgende:
[..]
Daar heb jij geloof ik geen flauw benul van.
Ah, duidelijk. Toch een beetje goed gehoord danquote:Op donderdag 17 november 2011 17:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit is een beetje een lastig geval aangezien het afhangt van de (over)waarde van het huis. Het is mogelijk om een hypotheek te hebben en in de bijstand te zitten. Je hoeft niet verplicht het huis te verkopen en ook hoef je niet alle overwaarde op te eten. Het kan wel zijn dat je een bijstand een lening wordt totdat het vermogen op is.
Alleen.. is een bijstandsuitkering en een koophuis met hypotheek in de praktijk moeilijk (tot onmogelijk) met elkaar te combineren. Een sociale huurwoning is dan en stuk betaalbaarder. Op het moment dat je richting de bijstand gaat en je had een koopwoning (omdat je daarvoor wel gewerkt hebt) kan het best zijn dat je al eerder het huis van de hand hebt gedaan. Je wil ook niet dat de bank jou het huis uitschopt omdat je met de bijstand de maandelijkse rekening niet meer kan betalen.
Hoe komen die werklozen momenteel dan aan een woning?quote:
Welke werklozen? Die werklozen die niet gedwongen worden om te verhuizen bedoel je? Die zitten in een woning die ze hadden alvorens ze werden ontslagen of werkloos werden. En anders betreft het bijstandsgerechtigden die (veelal) een tijd in de betreffende gemeente stonden ingeschreven. En in sommige gevallen is er sprake van een medische urgentie, waardoor ze versneld een woning krijgen.quote:Op donderdag 17 november 2011 19:03 schreef mlg het volgende:
[..]
Hoe komen die werklozen momenteel dan aan een woning?
En hoe kwamen ze daaraan alvorens ze werden ontslagen of al werkloos waren? Die huizen komen vrij zodra ze verhuizen, en dat geldt ook wederzijds.quote:Op donderdag 17 november 2011 19:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Welke werklozen? Die werklozen die niet gedwongen worden om te verhuizen bedoel je? Die zitten in een woning die ze hadden alvorens ze werden ontslagen of werkloos werden. En anders betreft het bijstandsgerechtigden die (veelal) een tijd in de betreffende gemeente stonden ingeschreven. En in sommige gevallen is er sprake van een medische urgentie, waardoor ze versneld een woning krijgen.
Sorry, maar we hebben het daar niet over. We hebben het over het dwingen om te verhuizen. Dat is wat anders dan gedwongen worden om werk te vinden. Overigens loopt Kamp wat dat betreft dan achter de feiten aan. Als je langer dan 6 maanden in de WW zit, wordt er naar een PAWA-traject gewerkt (passend werkaanbod) - het UWV kan op dat moment gewoon 2 uur reistijd aanhouden en je op een gegeven moment dwingen allerlei banen aan te nemen (of anders je uitkering op te schorten).quote:Op donderdag 17 november 2011 19:15 schreef Janneke141 het volgende:
Wat Kamp aangeeft, en waar hij natuurlijk gelijk in heeft, is dat je als werkloze helemaal niet te kiezen hebt of je werk wil. Je bent verplicht om passend werk te accepteren, en Kamp opent de discussie over wat passende arbeid is. Passende arbeid kan natuurlijk prima op een andere plek zijn. Enig zinnig tegenargument is in dit topic nog niet gegeven, wel een wilde verzameling van allerlei beren op de weg waarom dit toch vooral erg vervelend is voor mensen die niet in hun eigen inkomen voorzien.
Werkloosheid bestaat niet, je bent werkzoekend. En als je iets zoekt, moet je ook maar zorgen dat je het vindt. Daarvoor maakt het overigens niet uit of je in de bijstand of in de WW zit.
Dat zou mooi zijn wanneer de woningmarkt beperkt wordt tot die groep. Maar dat is niet het geval natuurlijk. Als in een gebied met veel werkgelegenheid de wachtlijsten voor woningen al flink zijn komt een werkzoekende uit een andere regio daar natuurlijk niet makkelijk tussen.quote:Op donderdag 17 november 2011 19:19 schreef mlg het volgende:
[..]
En hoe kwamen ze daaraan alvorens ze werden ontslagen of al werkloos waren? Die huizen komen vrij zodra ze verhuizen, en dat geldt ook wederzijds.
Kamp heeft het niet over de WW of over het UWV maar over de bijstand. Daar is aparte wetgeving voor die volgend jaar en het jaar daarop flink aangepast gaat worden. Vandaar dat Kamp nu dit ballonnetje opgooit.quote:Op donderdag 17 november 2011 19:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sorry, maar we hebben het daar niet over. We hebben het over het dwingen om te verhuizen. Dat is wat anders dan gedwongen worden om werk te vinden. Overigens loopt Kamp wat dat betreft dan achter de feiten aan. Als je langer dan 6 maanden in de WW zit, wordt er naar een PAWA-traject gewerkt (passend werkaanbod) - het UWV kan op dat moment gewoon 2 uur reistijd aanhouden en je op een gegeven moment dwingen allerlei banen aan te nemen (of anders je uitkering op te schorten).
Er werd (door diegene waar ik op reageerde) in het algemeen gesproken over werkzoekenden. Voor wat betreft de bijstand gelden er soortgelijke regels. En daar zie ik "dwingen om te verhuizen" in de praktijk al helemaal niet gebeuren.quote:Op donderdag 17 november 2011 19:26 schreef Ryon het volgende:
[..]
Kamp heeft het niet over de WW of over het UWV maar over de bijstand. Daar is aparte wetgeving voor die volgend jaar en het jaar daarop flink aangepast gaat worden. Vandaar dat Kamp nu dit ballonnetje opgooit.
Nog afgezien of er genoeg woonruimte beschikbaar is,die betaalbaar is.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Er is moesten en wilde, denk dat je dat verschil wel moet maken.quote:Op donderdag 17 november 2011 15:02 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Bedrijven moesten Polen inhuren voor het inpakken van kerstpakketten.
Zegt genoeg.
En als iemand 100 kerstpakketten per dag in elkaar kan vouwen, wat het bedrijfje ¤ 65,- oplevert, kan hij dan een werknemer ¤ 66,24 betalen, het wettelijk minimumloon voor iemand boven de 23?quote:Op donderdag 17 november 2011 20:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Er is moesten en wilde, denk dat je dat verschil wel moet maken.
Ik ken wat bedrijfjes hier in de buurt die nog wel nederlanders aannemen(voornamelijk scholieren die ook goedkoop zijn), maar een heel aantal wil geen nederlanders omdat die simpelweg duurder zijn, minimumloon willen ze niet betalen.
Laten we in godsnaam beginnen met het afschaffen van kerstpakketten.quote:Op donderdag 17 november 2011 20:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En als iemand 100 kerstpakketten per dag in elkaar kan vouwen, wat het bedrijfje ¤ 65,- oplevert, kan hij dan een werknemer ¤ 66,24 betalen, het wettelijk minimumloon voor iemand boven de 23?
Gaat voorbij aan het punt, vind je niet?quote:Op donderdag 17 november 2011 20:57 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Laten we in godsnaam beginnen met het afschaffen van kerstpakketten.
Winst voor 2, blijkbaar ..
Nee, want het moet echt NETTO in zijn totaliteit iets opleveren.quote:Op donderdag 17 november 2011 20:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gaat voorbij aan het punt, vind je niet?
Dus je neemt een minimumloon als een gegeven aan, maar een bedrijf, waar vraag naar is, dat in theorie netto iets kan bijdragen, heeft buiten de bindende factor van het arbeidsloon gerekend?quote:Op donderdag 17 november 2011 21:04 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Nee, want het moet echt NETTO in zijn totaliteit iets opleveren.
Hiermee beloon je bedrijven die zich vestigen op een verkeerde overvolle locatie en te dure locatie, en hiermee creeer je nog meer files in drukke gebieden, ten koste van de werkelijk productieven. Niemand is ermee gebaat.
De trend voor de toekomst is trouwens localiteit, en het nieuwe werken is steeds minder afhankelijk van locatie.
Ik benoemde ook het belang van andere bedrijven die WEL locatie-bewust opereren. Deze worden gehinderd door bedrijven die niet naar de werkeloze toe willen komen (files, nog duurdere locaties), nog afgezien van de incompetente overheid die ook verantwoordelijk is voor de slechte spreiding van de werkgelegeneid.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus je neemt een minimumloon als een gegeven aan, maar een bedrijf, waar vraag naar is, dat in theorie netto iets kan bijdragen, heeft buiten de bindende factor van het arbeidsloon gerekend?
Een vrij onorthodoxe economische opvatting.
Er zijn meer eisen aan een locatie dan enkel de bereikbaarheid voor haar werknemers.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:16 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ik benoemde ook het belang van andere bedrijven die WEL locatie-bewust opereren. Deze worden gehinderd door bedrijven die niet naar de werkeloze toe willen komen (files, nog duurdere locaties), nog afgezien van de incompetente overheid die ook verantwoordelijk is voor de slechte spreiding van de werkgelegeneid.
ze kunt het zo orthodox krijgen als je maar hebben wilt..
Jawel, maar eigen volk eerst, en daarmee bedoel ik ook welzijn ...quote:Op donderdag 17 november 2011 21:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er zijn meer eisen aan een locatie dan enkel de bereikbaarheid voor haar werknemers.
Ik weet zeker dat je daar van op de hoogte bent.
Ik volg je niet langer.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:32 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Jawel, maar eigen volk eerst, en daarmee bedoel ik ook welzijn ...
Nog niemand heeft hier op FOK aannemelijk kunnen maken dat afschaffen van het wettelijk minimumloon in Nederland voor een significant lagere zal zorgenquote:Op donderdag 17 november 2011 20:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En als iemand 100 kerstpakketten per dag in elkaar kan vouwen, wat het bedrijfje ¤ 65,- oplevert, kan hij dan een werknemer ¤ 66,24 betalen, het wettelijk minimumloon voor iemand boven de 23?
Het belang van het volk, de burger mag niet ten koste gaan van een bedrijf die denkt ergens economisch voordeel te halen.quote:
Een significant lagere wat?quote:Op donderdag 17 november 2011 21:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nog niemand heeft hier op FOK aannemelijk kunnen maken dat afschaffen van het wettelijk minimumloon in Nederland voor een significant lagere zal zorgen. Ook jouw voorbeelden zijn weer niet al te sterk
Ik kan het even zo goed omdraaien. Een bedrijf, oftewel een verzameling burgers, mag niet ten koste gaan van een andere burger die denkt economisch voordeel te halen door een wettelijke verplichting.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:37 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het belang van het volk, de burger mag niet ten koste gaan van een bedrijf die denkt ergens economisch voordeel te halen.
er zijn tal van studies bekend die hebben aangetoond dat economische groei in Nederland juist gebaat is met een hoger minimumloon, bedrijven zijn dan meer gedwongen te innoveren om zodoende echt te kunnen gaan concurreren.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nog niemand heeft hier op FOK aannemelijk kunnen maken dat afschaffen van het wettelijk minimumloon in Nederland voor een significant lagere zal zorgen. Ook jouw voorbeelden zijn weer niet al te sterk
Werkeloosheid, oepsquote:
Dan nog is het niet aannemelijk dat de werkeloosheid zonder dat minimumloon significant zou dalen, het aantal ZZP'ers dat per gewerkt uur onder het minimumloon zit is ook weer niet zo groot en het is maar de vraag of die bedrijven dan wel extra mensen in loondienst aan zouden nemen.quote:Er zijn immers tal van trucjes om onder de minimumlonen uit te komen, welke nu al op de markt worden toegepast door werknemers in te huren als zelfstandigen of het verkopen van vruchten terwijl ze nog aan de boom groeien. Vind ik toch vrij sterke voorbeelden dat er dus bedrijven zijn die minder willen betalen en minder hoeven te betalen in het contract dat zij tot stand hebben gebracht met hun werknemers.
Onwaar.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:39 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
er zijn tal van studies bekend die hebben aangetoond dat economische groei in Nederland juist gebaat is met een hoger minimumloon, bedrijven zijn dan meer gedwongen te innoveren om zodoende echt te kunnen gaan concurreren.
Dit is zelfs wetenschappelijk erkend door de meeste toonaangevende economen.
Ok, uiteindelijk blijkt het dus een kwestie van keuze en individuele belangen. Maar beschaving heeft ook een prijs.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik kan het even zo goed omdraaien. Een bedrijf, oftewel een verzameling burgers, mag niet ten koste gaan van een andere burger die denkt economisch voordeel te halen door een wettelijke verplichting.
Slecht idee, nog even en je moet verplicht verhuizen naar een werkkamp. Dat de uitkering laag is vind ik niet zo erg, maar dat mensen echt verplicht moeten putjesscheppen in een ander deel van het land vind ik wel treurig.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Voor de specifieke Nederlandse situatie zou dit best nog wel eens kunnen kloppen inderdaadquote:Op donderdag 17 november 2011 21:39 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
er zijn tal van studies bekend die hebben aangetoond dat economische groei in Nederland juist gebaat is met een hoger minimumloon, bedrijven zijn dan meer gedwongen te innoveren om zodoende echt te kunnen gaan concurreren.
Dit is zelfs wetenschappelijk erkend door de meeste toonaangevende economen.
idd nihil, maar dat is tegenwoordig met alles in Nederland, de aandeelkoersen dalen niet voor niets al meer dan 10 jaar.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Slecht idee, nog even en je moet verplicht verhuizen naar een werkkamp. Dat de uitkering laag is vind ik niet zo erg, maar dat mensen echt verplicht moeten putjesscheppen in een ander deel van het land vind ik wel treurig.
Los van de kosten van dit soort verhuizing, de toegevoegde waarde zal nihil zijn, vind ik eht wel erg ver gaan.
Voor de Nederlandse situatie is er maar 1 goede oplossing: veel meer investeren in onderwijs en scholing en daarin ook in de nuttige richtingen, dus wel langstudeerdersboete bij vrijetijdskunde, maar lager collegegeld bij een TU opleiding bivjoorbeeld .quote:Op donderdag 17 november 2011 21:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de specifieke Nederlandse situatie zou dit best nog wel eens kunnen kloppen inderdaad. Lijkt me aannemelijker dan een significant dalende werkeloosheid bij een lager minimumloon.
quote:Op donderdag 17 november 2011 21:42 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Nou ? heb je ergens een publicatie waarin dat staat ?
quote:Het minimumloon is geen goed herverdelingsinstrument. Daarmee grijpt de overheid diep in op de marktprijzen voor arbeid; die kunnen niet meer schaarste signaleren en dat leidt tot inefficiënties. De allerarmste werknemers betalen met hogere werkloosheid voor een hoger minimumloon. Het is dan ook welvaartsverbeterend om het minimumloon te laten zakken in combinatie met lagere belastingen op laagbetaald werk, bijvoorbeeld via een hogere arbeidskorting. Daarmee kan zowel het nettoloon voor arme werkenden hoger worden als hun werkgelegenheid toenemen. Dit hoeft niet direct ten koste te gaan van de hoogste inkomens.
oratie
Het is eigenlijk heel simpel:quote:Op donderdag 17 november 2011 21:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de specifieke Nederlandse situatie zou dit best nog wel eens kunnen kloppen inderdaad. Lijkt me aannemelijker dan een significant dalende werkeloosheid bij een lager minimumloon.
Het geeft dan ook blijk van beschaving als zowel de soevereiniteit van het individu als de groep individuen gewaarborgd blijft binnen een samenleving en beider vrijheden niet worden ingeperkt vanwege vermeende negatieve effecten die de groep kan hebben op hem. Zolang zijn rechten niet geschonden worden door de groep - waarbij de groep niet de verplichting heeft het individu te huren voor een prijs waarvan hij stelt rond te kunnen komen - is het niet aan anderen daar een goed/fout label op te leggen.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:41 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ok, uiteindelijk blijkt het dus een kwestie van keuze en individuele belangen. Maar beschaving heeft ook een prijs.
De combinatie met veel lagere belastingen is dan inderdaad wel noodzakelijk. Dan zou je iets aan de armoedeval kunnen doen.quote:
Is werkloosheid het enige relevante element in de arbeidsmarkt?quote:Op donderdag 17 november 2011 21:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee maar wel het meest gehoorde argument tegen het minimumloon.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is werkloosheid het enige relevante element in de arbeidsmarkt?
Ik vind economische groei ook wel een belangrijke.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee maar wel het meest gehoorde argument tegen het minimumloon.
Dat het daadwerkelijk tot hogere economische groei zou leiden zie ik nog niet zo aangetoond worden.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind economische groei ook wel een belangrijke.
Of het feit dat het WML een slecht herverdelingsmiddel is.
Wat te denken van een maximum aan spaargeld, eigen vermogen of maximumloon ?quote:Op donderdag 17 november 2011 21:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind economische groei ook wel een belangrijke.
Of het feit dat het WML een slecht herverdelingsmiddel is.
Waarom zou je dat willen?quote:Op donderdag 17 november 2011 21:58 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat te denken van een maximum aan spaargeld, eigen vermogen of maximumloon ?
Lijkt me ook niet zo praktisch hoorquote:Op donderdag 17 november 2011 21:58 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat te denken van een maximum aan spaargeld, eigen vermogen of maximumloon ?
Zo houdt je onredelijke en ongezonde concentratie van macht tegen. Dit lijk mij ook wenselijk voor een goed functionerende economie.quote:
Mij niet. En het is niet onredelijk als jij dit overeenkomt met je werkgever of je klanten, noch ongezond. Schulden zijn ongezond, verdiensten zijn juist vruchten van gezond werk.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:00 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Zo houdt je onredelijke en ongezonde concentratie van macht tegen. Dit lijk mij ook wenselijk voor een goed functionerende economie.
Duidelijk aangestoken met het PVV virus!quote:Op donderdag 17 november 2011 23:00 schreef Leevancleef het volgende:
KampWat een ondeskundige knurft is die vent toch. Het verbaast me dat ik niet veel mensen meesmuilend hoor praten over Kamp.
Hier nog zo iemand.quote:Op vrijdag 18 november 2011 18:31 schreef Sicstus het volgende:
Ik ben rabiaat links en moet niks hebben van de VVD, maar dit vind ik dan weer niet zo'n raar idee.
Ben ik fout als ik er even snel vanuit ga dat dat niet alleen beter betaald werk was, maar ook werk wat je graag doet?quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:35 schreef thabit het volgende:
[..]
Hier nog zo iemand.
Zelf ben ik naar het buitenland verhuisd voor werk; m'n samenwonende relatie is daarmee in een LAT-relatie omgezet. En ik was niet eens werkloos; ik kon in het buitenland simpelweg beter werk krijgen dan in Nederland. Wat Kamp voorstelt is vanuit mijn optiek dus eigenlijk behoorlijk mild.
Waarom moet dat uitmaken?quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Ben ik fout als ik er even snel vanuit ga dat dat niet alleen beter betaald werk was, maar ook werk wat je graag doet?
Dat is wel even wat anders dan alles acher moeten laten om voor een minimumloon kerstpakketten in te gaan staan pakken.
Omdat kerstpakketten niet het hele jaar door ingepakt worden, dan maak je mensen zonder huis, die keer op keer moeten verhuizen, dat is voor een gezin niet te doen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom moet dat uitmaken?
Niet iedereen krijgt zomaar zijn droombaan aangeboden, waarbij iemand die in de bijstand verblijft een minimumloonfunctie toch al een behoorlijke vooruitgang is, ook al is het "maar" kerstpakketten inpakken. We moeten wel even af van het idee dat iemand met een hoge opleiding droombanen kan hebben en het gepeupel nooit een leuke baan kan hebben als het een laag opleidingsniveau vereist.
Als die lui zelf werk gaan zoeken (en dan niet als zanger lichte muziek), dan vinden heus wel wat beters dan wanneer iemand dat voor ze gaat doen. En ook al vinden ze niet direct iets beters, dan kunnen ze altijd nog wel vanuit een pauperbaan verder solliciteren naar een betere.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Ben ik fout als ik er even snel vanuit ga dat dat niet alleen beter betaald werk was, maar ook werk wat je graag doet?
Dat is wel even wat anders dan alles acher moeten laten om voor een minimumloon kerstpakketten in te gaan staan pakken.
Je bent je ervan bewust dat er een fiks deel van de bevolking is die nooit verder gaat komen dan een "pauperbaan"?quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:41 schreef thabit het volgende:
[..]
Als die lui zelf werk gaan zoeken (en dan niet als zanger lichte muziek), dan vinden heus wel wat beters dan wanneer iemand dat voor ze gaat doen. En ook al vinden ze niet direct iets beters, dan kunnen ze altijd nog wel vanuit een pauperbaan verder solliciteren naar een betere.
Maar vul jij nu niet in voor iemand die dozen moet vouwen dat het kutwerk is, niet stimuleert en geen deuren kan openen? Voor jou zal het misschien een achteruitgang zijn, een hopeloze, troosteloze en uitzichtsloze situatie, maar een gezin in de bijstand, op x% van het minimumloon, is het een vooruitgang, een stap richting zelfactualisatie, een opnieuw gevonden eergevoel, een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij, een dagbesteding, het gevoel nuttig bezig te zijn en trots te kunnen zijn op hetgeen je levert. De winter of najaarsperiode kerstpakketten vouwen en de lente of zomer op het veld werken is helemaal niet onwenselijk, keer op keer verhuizen is overdreven als iemand twee banen heeft die seizoensgebonden zijn, verhuiskosten zijn makkelijker op te brengen als beide ouders het minimumloon verdienen in plaats van een bijstandsuitkering van 70% WML en voor je huisvestingsproblemen zijn urgentieregelingen bij woningcorporaties.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Omdat kerstpakketten niet het hele jaar door ingepakt worden, dan maak je mensen zonder huis, die keer op keer moeten verhuizen, dat is voor een gezin niet te doen.
Omdat als je een baan krijgt die goed betaald verhuizen ook een stuk makkelijker is, een huis vinden is al makkelijker(duurder, maar makkelijker), je verhuiskosten kan je dragen, je huis leefbaar maken kan je dragen.
Omdat uit eigen keuze van baan en woonplaats wisselen compleet wat anders is als verplicht uit je huis gerukt worden en ergens anders neergeplant worden.
Omdat werk wat je leuk vindt je kan stimuleren om ergens anders een nieuw bestaan op te bouwen en kutwerk dat niet doet.
In de eigen regio is prima. Maar dan wel voor iedereen ongeacht opleiding. En op dat punt ben ik het met GS eens.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:42 schreef erodome het volgende:
Ik zie zelf trouwens veel meer in maatschappelijk werk om de uitkering te behouden, kijken waar je mensen kan plaatsen in de eigen regio.
Bv boodschappen doen met oudjes en vele andere zaken, ik ben ervan overtuigd dat er veel werk is waarvoor er niemand is en ook geen betaalde functie's zijn, je zou iemand in de bijstand kunnen laten werken voor de uitkering.
De meeste mensen die een goede baan hebben, hebben daar wat voor moeten doen. Dat willen veel mensen maar niet inzien.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat er een fiks deel van de bevolking is die nooit verder gaat komen dan een "pauperbaan"?
Dat het of kerstpakketten worden of cassiere bij de aldi?
Dat het enige goede aan zo'n baan een leuke groep collega's zijn en een baas die ermee door kan en je meer nooit hoeft te verwachten?
Dat de "betere" banen niet voor het oprapen liggen, er gewoon lang niet genoeg zijn voor iedereen?
Je kind mee door het land slepen is toch echt een fout van de ouders, niet de overheid die weigert iemand uit schubbekutteveen te vertrouwen op zijn blauwe ogen dat er "echt helemaal nergens passend werk te vinden is". Ik zie de taak van de overheid als een vrij nauwe instantie die er op toe ziet dat zij die echt niet kunnen niet direct overlijden, maar als de reistijd papa niet aanstaat omdat hij dan niet om 15:00 zijn zoon of dochter kan ophalen op school, dan hoeft hij niet op een zachte aanpak te rekenen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:49 schreef erodome het volgende:
Ik heb zat productiewerk gedaan en ik zou het ook vele malen liever doen dan mijn handje ophouden, maar daar hebben we het nu niet over.
Wel kan ik je met een gerust hart vertellen dat dat geen stimulerend werk is, nooit niet.
We hebben het nu over mijn kind en alles moeten meeslepen naar de andere kant van het land, zonder de zekerheid dat je een vast honk krijgt.
Je zegt de zomer op het land en de winter kerstpakketten, maar dan ga je er al vanuit dat die 2 bij elkaar in de buurt voorkomen.
Zat werkplekken op het land hier, bar weinig ander productiewerk.
Daar word je ook goed voor betaalt en is je eigen keuze. Niets mis mee. Maar we hebben het hier over een verkapte gedwongen verhuizing.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:53 schreef thabit het volgende:
[..]
De meeste mensen die een goede baan hebben, hebben daar wat voor moeten doen. Dat willen veel mensen maar niet inzien.
Oh en dat deze mensen niet het IQ, EQ of karakter hebben moet je ze dan maar onderdrukken.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:58 schreef thabit het volgende:
Ik heb zelf ook magazijnwerk gedaan, gewoon als bijbaantje/vakantiebaantje toen ik nog op de middelbare school zat. Er loopt daar een typisch soort volk rond. Zelfs met mijn gebrekkige mensenkennis snapte ik binnen 5 minuten waarom de meesten nooit verder zullen komen dan zo'n baan.
Heel veel mensen die geen goede baan hebben hebben hun hele leven al keihard gewerkt, toen jij lekker een biertje zat te zuipen in de stad met je studentenmakkers werkte hun al elke dag van 8 tot 5, zwaar fysiek werk.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:53 schreef thabit het volgende:
[..]
De meeste mensen die een goede baan hebben, hebben daar wat voor moeten doen. Dat willen veel mensen maar niet inzien.
Dat is absoluut waar, maar die mensen daar werken wel hard voor hun geld.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:58 schreef thabit het volgende:
Ik heb zelf ook magazijnwerk gedaan, gewoon als bijbaantje/vakantiebaantje toen ik nog op de middelbare school zat. Er loopt daar een typisch soort volk rond. Zelfs met mijn gebrekkige mensenkennis snapte ik binnen 5 minuten waarom de meesten nooit verder zullen komen dan zo'n baan.
Het idee dat als je studeert dat je dan vanzelf een goede baan krijgt en als je niet studeert je nooit een goede baan kan krijgen is echt flauwekul. Ik ken heel veel mensen die nooit gestudeerd hebben maar toch aardig in de slappe was zitten en heel veel mensen die wel gestudeerd hebben maar daarna nooit een goede baan hebben gekregen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 15:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Heel veel mensen die geen goede baan hebben hebben hun hele leven al keihard gewerkt, toen jij lekker een biertje zat te zuipen in de stad met je studentenmakkers werkte hun al elke dag van 8 tot 5, zwaar fysiek werk.
Helaas is het zo dat lager betaald werk meestal veel harder werken betekend, die doen vele malen meer dan die student die pas met zijn 25ste gaat werken.
Daarbij ontstaat er juist een hoop onrust in de maatschappij. Het is juist de arbeidersklasse in de lagere lonen die juist voor zekerheid kiezen voor gezin en wonen. Daardoor hebben ze een laag loon en vallen ook vaak onder een CAO. En juist een CAO biedt rust(op een werkvloer) voor deze mensen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 15:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar, maar die mensen daar werken wel hard voor hun geld.
Die hebben niet de mogelijk tot opkruipen daaruit, dus lijkt het me beter dat we het niet nog vervelender maken voor ze.
Het ging in de OP geloof ik om werklozen, niet om mensen al wel hard werken.quote:Op zaterdag 19 november 2011 15:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar, maar die mensen daar werken wel hard voor hun geld.
Die hebben niet de mogelijk tot opkruipen daaruit, dus lijkt het me beter dat we het niet nog vervelender maken voor ze.
Het zou me niets verbazen als hij daar ook een oplossing voor heeft. Net zoals de Polen met 6 man op een kamertje. Dit soort uitspraken zou je van Kamp kunnen verwachten die net als Donner totaal de weg kwijt is. Ik weet niet wat deze gasten roken of snuiven. Maar gezond lijkt het me niet. Want deze hersenspinsels vertroebelen de realiteitquote:Op zaterdag 19 november 2011 19:09 schreef JellieVrolijk het volgende:
Die Kamp leef echt niet in de realiteit, heeft ie enig idee hoelang de wachtlijsten zijn voor een andere woning? En zeker in gebieden waar nog relatief veel werkgelegenheid is.
Ja vooral in de jaren 40quote:Op zaterdag 19 november 2011 22:59 schreef Tinkepink het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel logisch. In duitsland is het heel normaal om te verhuizen voor een baan.
Niet heel geweldig, maar van lange tijd in een uitkering hangen wordt iemand zelf ook niet veel beter.quote:Op zaterdag 19 november 2011 22:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het zou me niets verbazen als hij daar ook een oplossing voor heeft. Net zoals de Polen met 6 man op een kamertje. Dit soort uitspraken zou je van Kamp kunnen verwachten die net als Donner totaal de weg kwijt is. Ik weet niet wat deze gasten roken of snuiven. Maar gezond lijkt het me niet. Want deze hersenspinsels vertroebelen de realiteit
Vind ik onzin.quote:Op zondag 20 november 2011 11:04 schreef Hyperdude het volgende:
Drogreden![]()
Je hoeft geen uitkering aan te vragen. Niemand dwingt je te verhuizen.
Geef alleen aan dat die kans er dus is. En dat je dat dient te voorkomen.quote:Op zondag 20 november 2011 11:09 schreef Ringo het volgende:
Wat een topic is dit aan het worden. De ene helft doet alsof een verhuizing voor werk gelijkstaat als een expeditie naar de goelag. De andere helft wil alle werklozen het liefst vandaag nog naar de goelag sturen.
quote:Op zondag 20 november 2011 11:09 schreef Ringo het volgende:
..De ene helft doet alsof een verhuizing voor werk gelijkstaat als een expeditie naar de goelag....
quote:Op zondag 20 november 2011 11:10 schreef joostvena het volgende:
[..]
Geef alleen aan dat die kans er dus is. En dat je dat dient te voorkomen.
http://www.behavenet.com/capsules/disorders/paranoidpd.htmquote:Diagnostic criteria for 301.0 Paranoid Personality Disorder
(1) suspects, without sufficient basis, that others are exploiting, harming, or deceiving him or her
Ik benadruk dit nog maar eens. Het moet allemaal niet enkel van 1 kant komen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 18:33 schreef Big-Ern het volgende:
Het is ook weer zo eenzijdig. Kamp wil dat mensen verhuizen voor werk, maar de regering zet het gros van hun middelen in in een klein gebied als de randstad. Stimuleer de andere provincies eens meer. We kunnen moeilijk met zn allen in een vervuilde, hele dure en uberdrukke randstad gaan wonen. Je moet JUIST regionen gaan stimuleren die het nodig hebben.
Bewijs het eens en anders zijn het allemaal smerige leugens van jequote:Op zaterdag 19 november 2011 22:53 schreef kawotski het volgende:
Er is genoeg werk in elke omgeving. Luie donders moeten zich doodschamen, dus als ze zgn geen werk hebben gevonden dan wordt t wel tijd om te verhuizen.
Een half miljoen werkzoekenden?quote:Op zondag 20 november 2011 12:33 schreef Arolsen het volgende:
19.836 op half miljoen werklozen. Dat tikt aan ja.
Als je aanneemt dat iedere werkloze werk zoekt wel.quote:Op zondag 20 november 2011 12:45 schreef betyar het volgende:
[..]
Er zullen meer werkzoekenden zijn dan werklozen.
Nee.quote:Op zondag 20 november 2011 12:45 schreef betyar het volgende:
[..]
Er zullen meer werkzoekenden zijn dan werklozen.
Het is natuurlijk wel van alle tijden dat mensen het werk achterna trekken. We zijn er aan gewend geraakt, maar het is eigenlijk pure luxe dat dit tegenwoordig niet meer hoeft omdat je altijd nog op de plek kunt blijven zitten dmv een uitkering. Vraag is nu: kunnen we ons als land die luxe blijven veroorloven?quote:Op zondag 20 november 2011 13:01 schreef Arolsen het volgende:
Aha nu gaan jullie natuurlijk beginnen met het beschimpen van een half miljoen Nederlanders dat ze allemaal luie uitvreters zouden zijn.
Precies die tactiek om maar niet geconfronteerd te hoeven worden met de waarheid.
Dat de hele crisis de schuld is van 5 CEO's, daarentegen, dat is dan weer wel geloofwaardig.quote:Op zondag 20 november 2011 13:01 schreef Arolsen het volgende:
Aha nu gaan jullie natuurlijk beginnen met het beschimpen van een half miljoen Nederlanders dat ze allemaal luie uitvreters zouden zijn.
Precies die tactiek om maar niet geconfronteerd te hoeven worden met de waarheid.
Nee hoor, niet iedere werkloze zoekt werk.quote:Op zondag 20 november 2011 12:53 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Als je aanneemt dat iedere werkloze werk zoekt wel.
Och om dit soort uitspraken moet je je niet druk maken. Zij zoeken gewoon een schuldige om een reden te hebben waarom het steeds slechter gaat.quote:Op zondag 20 november 2011 12:24 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Bewijs het eens en anders zijn het allemaal smerige leugens van je
Zou je je werk ook achterna gaan als je blijft zitten met een rest schuld van 30.000 euro op je koophuis?quote:Op zondag 20 november 2011 13:04 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel van alle tijden dat mensen het werk achterna trekken. We zijn er aan gewend geraakt, maar het is eigenlijk pure luxe dat dit tegenwoordig niet meer hoeft omdat je altijd nog op de plek kunt blijven zitten dmv een uitkering. Vraag is nu: kunnen we ons als land die luxe blijven veroorloven?
Bron?quote:Op zaterdag 19 november 2011 22:59 schreef Tinkepink het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel logisch. In duitsland is het heel normaal om te verhuizen voor een baan.
Precies en dat voor een tijdelijk baantje in de lage lonen sector. Je moet wel gek zijn. Dan ben je verhuist en zit met een schuld en als het dan ook nog tijdelijk is dan heb je meer problemen dan alleen je restschuld. Want dan heb je mogelijk ook nog een schuld als je weer moet verhuizen om ergens anders een tijdelijk baantje uit te voeren.quote:Op zondag 20 november 2011 14:49 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Zou je je werk ook achterna gaan als je blijft zitten met een rest schuld van 30.000 euro op je koophuis?
Ik woon er en ken veel mensen die dit hebben gedaan of gaan doen. Een weekendhuwelijk is ook zeker geen uitzondering.quote:Op zondag 20 november 2011 14:50 schreef Cherna het volgende:
[..]
Bron?
Ik geloof daar niet in mede om dat ik vaak in Dld gewerkt heb. Je kunt de ossies hier niet onder rekenen. Zij komen namelijk blijvend.
Maar zoals Kamp voorstelt om maar steeds te verhuizen voor een tijdelijk baantje daar geloof ik niets van. En daar gaat het om. Door het ontslagrecht en het groeien van tijdelijk werk is dat het uitgangspunt. Verhuizen voor een vaste baan met een perspectief is iets geheel anders.
Dit is wel tegenstrijdig. Van de ene kant heb je het over verhuizen en plots praat je over een weekendhuwelijk waarmee je dus aangeeft dan men niet verhuist maar een van beide partners een week van huis is en in het weekend thuis is. Tja dat komt hier ook vaker voor. Maar dan betaalt de baas je hotel of overnachtingen etc. Een vertegenwoordiger, foto-lasser, chauffeur, miltair , beroepsmusicus is vaak ook weken niet thuis.quote:Op zondag 20 november 2011 15:16 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik woon er en ken veel mensen die dit hebben gedaan of gaan doen. Een weekendhuwelijk is ook zeker geen uitzondering.
Dit dus. Het komt niet vaak voor, maar ik als VVD-er ben het met je eens.quote:Op zondag 20 november 2011 14:56 schreef Cherna het volgende:
[..]
Precies en dat voor een tijdelijk baantje in de lage lonen sector. Je moet wel gek zijn. Dan ben je verhuist en zit met een schuld en als het dan ook nog tijdelijk is dan heb je meer problemen dan alleen je restschuld. Want dan heb je mogelijk ook nog een schuld als je weer moet verhuizen om ergens anders een tijdelijk baantje uit te voeren.
En D66 had nog verdere plannen. Je zou zelfs binnen de EU moeten zoeken. Leuk bedacht en natuurlijk, voor een dure expat is dit ook geen probleem. Daarom stem ik niet meer op D66. Het is een partij voor de grachtengordel en de hoog opgeleide.
Dat ben je onder die condities ook. Ik vind gedwongen definitief verhuizen voor bollenpellen veel te ver gaan, zeker als je kijkt naar bijkomende zaken als huisverkoop probleem. Daar mag nooit iemand toe gedwongen worden. Maar als je het breder trekt, ook gelet op je opmerking van 'met 6 polen op een kamertje' vind ik dat er op dit vlak zeker mogelijkheden zijn. aan de andere kant van het land eenvoudig werk doen vind ik acceptabel. Mits de reis vergoed wordt en huisvesting geregeld wordt. Dat mag best heel eenvoudig zijn.quote:Op zondag 20 november 2011 14:56 schreef Cherna het volgende:
[..]
Precies en dat voor een tijdelijk baantje in de lage lonen sector. Je moet wel gek zijn. Dan ben je verhuist en zit met een schuld en als het dan ook nog tijdelijk is dan heb je meer problemen dan alleen je restschuld. Want dan heb je mogelijk ook nog een schuld als je weer moet verhuizen om ergens anders een tijdelijk baantje uit te voeren.
En D66 had nog verdere plannen. Je zou zelfs binnen de EU moeten zoeken. Leuk bedacht en natuurlijk, voor een dure expat is dit ook geen probleem. Daarom stem ik niet meer op D66. Het is een partij voor de grachtengordel en de hoog opgeleide.
Nee je meent het. Dat jij het met me eens bent doet me deugt.quote:Op zondag 20 november 2011 15:54 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dit dus. Het komt niet vaak voor, maar ik als VVD-er ben het met je eens.
Ja, ik begrijp je punt. Voor een hoogopgeleid iemand als Kamp is het makkelijk praten, maar inderdaad zit niet iedereen in zo'n luxe positie.quote:Op zondag 20 november 2011 16:00 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee je meent het. Dat jij het met me eens bent doet me deugt.
Kijk ik ben het met iedereen eens wanneer je in de ww beland er alles aan moet doen om weer aan het werk te gaan. En geloof me degene die een eigen huis en gezin hebben zullen dit zeker doen.
Waar het mij om gaat is degene met een lage opleiding die beperkter zijn in hun keuzes.
Geheel met je eens. Zeker wat betreft het laatste.quote:Als je mensen al verplicht aan het werk wilt hebben met behoud van een uitkering of tegen het minimum loon dan wel in de regio zodat men niet hoeft te verhuizen. Of verplicht scholing laten volgen met behoud van uitkering.
Hier heb je dan ook helemaal gelijk in. Je zal inderdaad wel gek zijn je huis met verlies te verkopen voor een tijdelijk baantje voor een laag loon. En na een paar maanden mag je weer naar je oorspronlijke woonplaats verhuizen, maar dan zit je wel zonder huisquote:Maar verplicht verhuizen voor een tijdelijk baantje in de lage loon sector daar zie ik totaal niets in zitten. Het spijt me.
Gelukkig probeer je wel met een goede onderbouwing je mening te ventileren. De sectoren waar we het over hebben proberen steeds het minimum loon te omzeilen. Ze verplichten de Pool daar te wonen(huisjesmelkers). Ze hebben geen keus. Ze worden uitgebuit.quote:Op zondag 20 november 2011 15:57 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat ben je onder die condities ook. Ik vind gedwongen definitief verhuizen voor bollenpellen veel te ver gaan, zeker als je kijkt naar bijkomende zaken als huisverkoop probleem. Daar mag nooit iemand toe gedwongen worden. Maar als je het breder trekt, ook gelet op je opmerking van 'met 6 polen op een kamertje' vind ik dat er op dit vlak zeker mogelijkheden zijn. aan de andere kant van het land eenvoudig werk doen vind ik acceptabel. Mits de reis vergoed wordt en huisvesting geregeld wordt. Dat mag best heel eenvoudig zijn.
Daarnaast moet het in principe tijdelijk zijn. Ik denk zelf aan als alternatief voor een volledige uitkering aan een situatie waarbij je 4 dagen in de week de spreekwoordelijke bollen in friesland gaat pellen en de vijfde dag vrij bent zodat je kans hebt om in je eigen regio te solliciteren. Op die manier blijf je aan het werk, je verdient je geld en ook dit werk wordt gedaan. Daar wordt iedereen beter van. Dat het minder leuk is dan elke dag om 5 uur bij moeder de vrouw aan tafel te zitten is zo, maar als dat voor een tijdje moet dan moet dat maar.
Bron?quote:Op zondag 20 november 2011 14:56 schreef Cherna het volgende:
Een zeldzaamheid is het zeker.quote:Op zondag 20 november 2011 16:04 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp je punt. Voor een hoogopgeleid iemand als Kamp is het makkelijk praten, maar inderdaad zit niet iedereen in zo'n luxe positie.
[..]
Geheel met je eens. Zeker wat betreft het laatste.
[..]
Hier heb je dan ook helemaal gelijk in. Je zal inderdaad wel gek zijn je huis met verlies te verkopen voor een tijdelijk baantje voor een laag loon. En na een paar maanden mag je weer naar je oorspronlijke woonplaats verhuizen, maar dan zit je wel zonder huisHet is een ondoordacht en populistisch plan. Een zeldzaamheid dat we het met elkaar eens zijn
Dan moet ik een uitspraak van Pechthold gaan opzoeken. Hij kwam ermee tijdens een toespraak waar hij het ook had over de kenniseconomie.quote:
Waarom zorgen we er niet eerst voor dat mensen in hun eigen regio aan het werk gaan (want dit gebeurt nog niet), en dan we dan pas kijken of het zinvol is om iemand in Zeeland woont in Friesland aan het werk te zetten?quote:Op zondag 20 november 2011 15:57 schreef CafeRoker het volgende:
Daarnaast moet het in principe tijdelijk zijn. Ik denk zelf aan als alternatief voor een volledige uitkering aan een situatie waarbij je 4 dagen in de week de spreekwoordelijke bollen in friesland gaat pellen en de vijfde dag vrij bent zodat je kans hebt om in je eigen regio te solliciteren. Op die manier blijf je aan het werk, je verdient je geld en ook dit werk wordt gedaan. Daar wordt iedereen beter van. Dat het minder leuk is dan elke dag om 5 uur bij moeder de vrouw aan tafel te zitten is zo, maar als dat voor een tijdje moet dan moet dat maar.
Dit dus. Laat de VVD hier eerst wat aan doen. Vooralsnog zijn de straffen onder dit "rechts" kabinet niet bijster veel omhoog gegaan en zijn de cellen nog steeds beladen van luxe.quote:Op zondag 20 november 2011 16:33 schreef Cherna het volgende:
Maar mensen die die overkomt meteen als loonslaaf te gebruiken in de sectoren die we allemaal bedoelen ben ik fel tegen.
De echte uitvreters zijn de criminelen, straattuig, rapaille. Maar die zullen toch nooit aan het werk gaan al pak je de uitkering af. Zij passen andere methodes toe om aan geld te komen.
Het stoort me enorm dat door dit soort uitschot velen de dupe zullen worden in de toekomst.
Welnee, is gewoon een botte boer.quote:Op zondag 20 november 2011 17:26 schreef Tinkepink het volgende:
Zou kamp langzaam richting de pauperkolonies aan het toewerken zijn?
Met WW ben ik het met je eens, maar eenmaal bijstand heb je imho niets meer te willen. Toch geloof ik niet dat iedereen van zo'n goede wil is als jij met dit soort dingen. Hoe dan ook, het is op dit moment niet eens een realistische optie. En dat mag wat mij betreft veranderen. Wat betreft het tuig heb ik geen duidelijke mening maar ik denk wel dat er een aanzienlijke tussengroep is die, als ze in de bijstand enigszins redelijk rond kunnen komen het wel prima vindt. Voor die mag de optie 'turfsteken' bespreekbaar worden.quote:Op zondag 20 november 2011 16:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
Gelukkig probeer je wel met een goede onderbouwing je mening te ventileren. De sectoren waar we het over hebben proberen steeds het minimum loon te omzeilen. Ze verplichten de Pool daar te wonen(huisjesmelkers). Ze hebben geen keus. Ze worden uitgebuit.
Als men dat nu eerst eens hard aanpakt dan krijg je ook een NLer die dit tijdelijk wilt uitvoeren daar aan het werk. Als ik in de ww beland en zou het minimum loon verdienen om bv in Adam te gaan werken en mijn overnachtingen vergoed zouden worden als ik bv in Maastricht woon is er niets aan de hand.
Ik ben er van overtuigd dat degene die een gezin hebben en een eigen huis keihard knokken weer aan het werk te gaan. Er is niets zo erg dan uit je huis gezet te worden en je gezin te zien lijden. Neem dat maar van mij aan. Zelf heb ik gelukkig dit nog nooit ervaren. Maar in de omgeving heb ik genoeg gezien. En niet alleen laag opgeleiden. In Limburg is het zonder meer al moeilijker weer aan het werk te geraken. En je moet ook niet vergeten dat de meeste niet eens thuis willen zitten. Ik zou thuis gek worden als ik in de ww zou belanden. Het is niet zo dat het allemaal uitvreters zijn.
Maar mensen die die overkomt meteen als loonslaaf te gebruiken in de sectoren die we allemaal bedoelen ben ik fel tegen.
De echte uitvreters zijn de criminelen, straattuig, rapaille. Maar die zullen toch nooit aan het werk gaan al pak je de uitkering af. Zij passen andere methodes toe om aan geld te komen.
Het stoort me enorm dat door dit soort uitschot velen de dupe zullen worden in de toekomst.
Liefst wel natuurlijk. Sowieso bespaart dat geld,en het gaat me echt niet om het straffen. Maar ook hier geldt wat hierboven staat; het mag van mij een reeele optie worden om op dezelfde manier als Polen ver van huis je geld te gaan verdienen. We moeten af van de luiheid cq gemakzucht die onze sociale voorzieningen veroorzaken.quote:Op zondag 20 november 2011 17:18 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Waarom zorgen we er niet eerst voor dat mensen in hun eigen regio aan het werk gaan (want dit gebeurt nog niet), en dan we dan pas kijken of het zinvol is om iemand in Zeeland woont in Friesland aan het werk te zetten?
Wat Kamp had moeten zeggen, naar mijn mening, is dat werklozen het werk in eigen regio dát beschikbaar is, moeten oppakken.
Wat is de toegevoegde waarde van een kerstpakket ?quote:Op zondag 20 november 2011 15:39 schreef Leandra het volgende:
Als de kerstpakketteninpakker het wettelijk minimumloon moet verdienen worden de kerstpakketten al te duur, het feit dat de kerstpakkettenboer niet bereid is mensen tegen het wettelijk minimumloon aan te nemen maakt het plan al onzinnig.
Echt?quote:Op donderdag 17 november 2011 13:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Onzin, in amerika verhuizen mensen geregeld van de ene naar de andere kant. Dat is vrij normaal daar. Maar je kunt in de meeste steden gewoon ingerichte appartementen huren zonder wachtlijsten, dat voordeel hebben ze dan wel weer
Ja, laten we alles verbieden waarbij sprake is van seizoensarbeid en de werkgevers liever Polen hebben omdat die minder kosten... Kerstpakketten, asperges, aardbeien en zelfs de gladiolen voor de vierdaagse.quote:Op zondag 20 november 2011 19:50 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat is de toegevoegde waarde van een kerstpakket ?
NIHIL
Als de Staat kerstpakketten verbiedt en daarvoor in de plaats een belastingkorting van 50 Euro geeft is iedereen goedkoper uit.
Dit creeert bovendien efficiente welvaart omdat het individu zelf kan kiezen wat ze ervoor willen kopen of anders sparen.
Kerstpakket is onzin; een kleine transactie qua volume met een onevenredig hoge factor aan ontevredenheid, kosten en rompslomp.quote:Op zondag 20 november 2011 20:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, laten we alles verbieden waarbij sprake is van seizoensarbeid en de werkgevers liever Polen hebben omdat die minder kosten... Kerstpakketten, asperges, aardbeien en zelfs de gladiolen voor de vierdaagse.
Het gaat niet om het feit of het kerstpakket wel of geen onzin is, het gaat om het feit dat Kamp wil dat mensen gaan verhuizen om in Schubbekutteveen kerstpakketten in te pakken, en dat inpakken van kerstpakketten kun je vervangen voor iedere andere vorm van seizoensarbeid.quote:Op zondag 20 november 2011 20:26 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Kerstpakket is onzin; een kleine transactie qua volume met een onevenredig hoge factor aan ontevredenheid, kosten en rompslomp.
Vooralsnog is Kamp al ruim een jaar aan het schreeuwen dat werklozen aan de slag moeten, maar heeft hij werkelijk nog geen enkele concrete maatregel doorgevoerd om dit ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Hup minister, iets minder praatjes en iets meer daden.quote:Op zondag 20 november 2011 17:26 schreef Tinkepink het volgende:
Zou kamp langzaam richting de pauperkolonies aan het toewerken zijn?
Ik weet niet waar dat idee vandaan komt, maar ik denk dat zelfs Kamp niet verwacht dat je voor een tijdelijke baan verhuist. Hij zal wel bedoelen voor banen met toekomst. En dan is het opnieuw een kletsplan, omdat je nergens meer vaste banen krijgt. Het zijn altijd jaarcontracten of zelfs halfjaarcontracten. Daar gaat (en kan) niemand voor verhuizen. En tegen de tijd dat je wel een vaste baan krijgt, ben je geen werkloze meer en mag je dus zelf bepalen of je verhuist of niet en heeft Kamp daar niks meer over te vertellen.quote:Op zondag 20 november 2011 22:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat niet om het feit of het kerstpakket wel of geen onzin is, het gaat om het feit dat Kamp wil dat mensen gaan verhuizen om in Schubbekutteveen kerstpakketten in te pakken, en dat inpakken van kerstpakketten kun je vervangen voor iedere andere vorm van seizoensarbeid.
In tegendeel, mijn mening is dat de overheid zich helemaal niet met werkgelegenheid zou moeten bemoeien, de markt kan dat prima zelf af.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:50 schreef eight het volgende:
[..]
Och, daar is er weer eentje die alle plannen van de overheid als zoete koek slikt
Dan moet de overheid wel eerst nog heel wat regels aanpassen dat je je camper op bedrijven terreinen mag laten staan en er ook op die moment in mag verblijven.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:14 schreef Copycat het volgende:
Het gaat niet alleen om jongeren natuurlijk. En de ww zal ook gekort worden. Daarbij gaat het om een werkloze. Of die nu nog nooit of wel gewerkt heeft is dan niet meer relevant.quote:Op maandag 21 november 2011 12:53 schreef Leandra het volgende:
Dit gaat niet zozeer om de WW-er, die heeft over het algemeen nog wel een kans op de arbeidsmarkt.
Dit gaat om mensen in de bijstand, die met een beetje pech nog nooit hebben gewerkt... in de OP gaat het vooral om jongeren in de bijstand, en persoonlijk heb ik het idee dat je die ook niet in de horeca of de zorg aan het werk kunt krijgen, wat je wel zou lukken als met hun 16de al bij de Mac of een winkel een bijbaantje zouden hebben gehad, maar dan is de kans ook groter dat ze geen jongere in de bijstand zouden zijn.
Dat dus.quote:Waar het mij om gaat is degene met een lage opleiding die beperkter zijn in hun keuzes. Als je mensen al verplicht aan het werk wilt hebben met behoud van een uitkering of tegen het minimum loon dan wel in de regio zodat men niet hoeft te verhuizen. Of verplicht scholing laten volgen met behoud van uitkering.
Maar verplicht verhuizen voor een tijdelijk baantje in de lage loon sector daar zie ik totaal niets in zitten.
...
echte VVD ers hebben een baan als accountmanager bij een zorgverzekeraar of een bankquote:Op donderdag 17 november 2011 12:16 schreef mymoodfentje het volgende:
VVD he, dan krijg je dit soort ondoordachte ideeën.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |