Een significant lagere wat?quote:Op donderdag 17 november 2011 21:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nog niemand heeft hier op FOK aannemelijk kunnen maken dat afschaffen van het wettelijk minimumloon in Nederland voor een significant lagere zal zorgen. Ook jouw voorbeelden zijn weer niet al te sterk
Ik kan het even zo goed omdraaien. Een bedrijf, oftewel een verzameling burgers, mag niet ten koste gaan van een andere burger die denkt economisch voordeel te halen door een wettelijke verplichting.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:37 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het belang van het volk, de burger mag niet ten koste gaan van een bedrijf die denkt ergens economisch voordeel te halen.
er zijn tal van studies bekend die hebben aangetoond dat economische groei in Nederland juist gebaat is met een hoger minimumloon, bedrijven zijn dan meer gedwongen te innoveren om zodoende echt te kunnen gaan concurreren.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nog niemand heeft hier op FOK aannemelijk kunnen maken dat afschaffen van het wettelijk minimumloon in Nederland voor een significant lagere zal zorgen. Ook jouw voorbeelden zijn weer niet al te sterk
Werkeloosheid, oepsquote:
Dan nog is het niet aannemelijk dat de werkeloosheid zonder dat minimumloon significant zou dalen, het aantal ZZP'ers dat per gewerkt uur onder het minimumloon zit is ook weer niet zo groot en het is maar de vraag of die bedrijven dan wel extra mensen in loondienst aan zouden nemen.quote:Er zijn immers tal van trucjes om onder de minimumlonen uit te komen, welke nu al op de markt worden toegepast door werknemers in te huren als zelfstandigen of het verkopen van vruchten terwijl ze nog aan de boom groeien. Vind ik toch vrij sterke voorbeelden dat er dus bedrijven zijn die minder willen betalen en minder hoeven te betalen in het contract dat zij tot stand hebben gebracht met hun werknemers.
Onwaar.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:39 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
er zijn tal van studies bekend die hebben aangetoond dat economische groei in Nederland juist gebaat is met een hoger minimumloon, bedrijven zijn dan meer gedwongen te innoveren om zodoende echt te kunnen gaan concurreren.
Dit is zelfs wetenschappelijk erkend door de meeste toonaangevende economen.
Ok, uiteindelijk blijkt het dus een kwestie van keuze en individuele belangen. Maar beschaving heeft ook een prijs.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik kan het even zo goed omdraaien. Een bedrijf, oftewel een verzameling burgers, mag niet ten koste gaan van een andere burger die denkt economisch voordeel te halen door een wettelijke verplichting.
Slecht idee, nog even en je moet verplicht verhuizen naar een werkkamp. Dat de uitkering laag is vind ik niet zo erg, maar dat mensen echt verplicht moeten putjesscheppen in een ander deel van het land vind ik wel treurig.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)baan-verhuizen.dhtml
Wie betaalt die verhuizing?
Als ik werkloos ben en mijn vrouw werkt wel, hoe gaan we dat dan doen? Moet ik dan verhuizen naar Delfzijl en blijft zij in Maastricht wonen?
Ik ben alleenstaande ouder en werkloos. Moet ik dan mijn kinderen van school sleuren en verhuizen naar een andere plaats waar je maar moet afwachten of er plaats is in de Kinderopvang?
Het zoveelste 'ligt lekker in het gehoor in de kroeg' idee van dit Kabinet.
Voor de specifieke Nederlandse situatie zou dit best nog wel eens kunnen kloppen inderdaadquote:Op donderdag 17 november 2011 21:39 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
er zijn tal van studies bekend die hebben aangetoond dat economische groei in Nederland juist gebaat is met een hoger minimumloon, bedrijven zijn dan meer gedwongen te innoveren om zodoende echt te kunnen gaan concurreren.
Dit is zelfs wetenschappelijk erkend door de meeste toonaangevende economen.
idd nihil, maar dat is tegenwoordig met alles in Nederland, de aandeelkoersen dalen niet voor niets al meer dan 10 jaar.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Slecht idee, nog even en je moet verplicht verhuizen naar een werkkamp. Dat de uitkering laag is vind ik niet zo erg, maar dat mensen echt verplicht moeten putjesscheppen in een ander deel van het land vind ik wel treurig.
Los van de kosten van dit soort verhuizing, de toegevoegde waarde zal nihil zijn, vind ik eht wel erg ver gaan.
Voor de Nederlandse situatie is er maar 1 goede oplossing: veel meer investeren in onderwijs en scholing en daarin ook in de nuttige richtingen, dus wel langstudeerdersboete bij vrijetijdskunde, maar lager collegegeld bij een TU opleiding bivjoorbeeld .quote:Op donderdag 17 november 2011 21:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de specifieke Nederlandse situatie zou dit best nog wel eens kunnen kloppen inderdaad. Lijkt me aannemelijker dan een significant dalende werkeloosheid bij een lager minimumloon.
quote:Op donderdag 17 november 2011 21:42 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Nou ? heb je ergens een publicatie waarin dat staat ?
quote:Het minimumloon is geen goed herverdelingsinstrument. Daarmee grijpt de overheid diep in op de marktprijzen voor arbeid; die kunnen niet meer schaarste signaleren en dat leidt tot inefficiënties. De allerarmste werknemers betalen met hogere werkloosheid voor een hoger minimumloon. Het is dan ook welvaartsverbeterend om het minimumloon te laten zakken in combinatie met lagere belastingen op laagbetaald werk, bijvoorbeeld via een hogere arbeidskorting. Daarmee kan zowel het nettoloon voor arme werkenden hoger worden als hun werkgelegenheid toenemen. Dit hoeft niet direct ten koste te gaan van de hoogste inkomens.
oratie
Het is eigenlijk heel simpel:quote:Op donderdag 17 november 2011 21:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de specifieke Nederlandse situatie zou dit best nog wel eens kunnen kloppen inderdaad. Lijkt me aannemelijker dan een significant dalende werkeloosheid bij een lager minimumloon.
Het geeft dan ook blijk van beschaving als zowel de soevereiniteit van het individu als de groep individuen gewaarborgd blijft binnen een samenleving en beider vrijheden niet worden ingeperkt vanwege vermeende negatieve effecten die de groep kan hebben op hem. Zolang zijn rechten niet geschonden worden door de groep - waarbij de groep niet de verplichting heeft het individu te huren voor een prijs waarvan hij stelt rond te kunnen komen - is het niet aan anderen daar een goed/fout label op te leggen.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:41 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ok, uiteindelijk blijkt het dus een kwestie van keuze en individuele belangen. Maar beschaving heeft ook een prijs.
De combinatie met veel lagere belastingen is dan inderdaad wel noodzakelijk. Dan zou je iets aan de armoedeval kunnen doen.quote:
Is werkloosheid het enige relevante element in de arbeidsmarkt?quote:Op donderdag 17 november 2011 21:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee maar wel het meest gehoorde argument tegen het minimumloon.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is werkloosheid het enige relevante element in de arbeidsmarkt?
Ik vind economische groei ook wel een belangrijke.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee maar wel het meest gehoorde argument tegen het minimumloon.
Dat het daadwerkelijk tot hogere economische groei zou leiden zie ik nog niet zo aangetoond worden.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind economische groei ook wel een belangrijke.
Of het feit dat het WML een slecht herverdelingsmiddel is.
Wat te denken van een maximum aan spaargeld, eigen vermogen of maximumloon ?quote:Op donderdag 17 november 2011 21:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind economische groei ook wel een belangrijke.
Of het feit dat het WML een slecht herverdelingsmiddel is.
Waarom zou je dat willen?quote:Op donderdag 17 november 2011 21:58 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat te denken van een maximum aan spaargeld, eigen vermogen of maximumloon ?
Lijkt me ook niet zo praktisch hoorquote:Op donderdag 17 november 2011 21:58 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat te denken van een maximum aan spaargeld, eigen vermogen of maximumloon ?
Zo houdt je onredelijke en ongezonde concentratie van macht tegen. Dit lijk mij ook wenselijk voor een goed functionerende economie.quote:
Mij niet. En het is niet onredelijk als jij dit overeenkomt met je werkgever of je klanten, noch ongezond. Schulden zijn ongezond, verdiensten zijn juist vruchten van gezond werk.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:00 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Zo houdt je onredelijke en ongezonde concentratie van macht tegen. Dit lijk mij ook wenselijk voor een goed functionerende economie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |