SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Ik weet niet wat voor drek ze je op de HBO aanleren, maar dit was geen best case benadering, dit was gewoon slap geouwehoer in de ruimte, zonder onderbouwing, met een of andere brainfart als uitgangspunt. En dan vervolgens nog huilen dat niemand het serieus neemtquote:Op maandag 19 september 2011 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Gast... Ooit gehoord van een best-case-benadering? De exacte bedragen zijn hoger, dit is een voorzichtige schatting, m.a.w. mijn punt staat des te steviger.
De huizenmarkt in Nederland is (ver)ZIEK(t)! => Nieuwe titel voor de volgende reeks.
Dat moment is toch niet uit de lucht komen vallen?quote:Op maandag 19 september 2011 09:25 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Op een gegeven moment wil je je eigen leven beginnen. En dat is best moeilijk op een kamertje bij je ouders.
Ik zit prima te genieten, maar dat betekent dus automatisch uitsluiting van een discussie blijkbaar? Nogal raar natuurlijk, die diskwalificatie op basis van personen, vind je zelf ook niet?quote:Op maandag 19 september 2011 12:06 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, want BVZ toont nergens dat hij intelligenter is dan anderen. In ieder geval heb ik absoluut niet die indruk, om het zo te zeggen. Maar eigenlijk zou ik mijn vraag ook aan jou kunnen stellen, Scorpie! Als jij zelf zo lekker woont in je huisje, waarom zit je dan niet voor de buis of computer of in de tuin te genieten? In plaats van op dit topic te komen en te proberen mensen op de kast te jagen?
Gastquote:Oh trouwens... over CC beschuldigen dat hij een kloon van Xeno is. Wat mij betreft zouden jij, basp1, BVZ en DAM best wel eens minder dan 4 personen kunnen zijn... Maar ja helpt het om dat de hele tijd te suggereren?
En die correctie die op dit moment wordt doorgevoerd op de huizenmarkt is daar een schoolvoorbeeld van.quote:Op maandag 19 september 2011 12:12 schreef Basp1 het volgende:
Dat er iets niet helemaal klopt aan de huizenmarkt daar heeft RD natuurlijk wel een punt.
Tja, zo zijn er nog wel meer dingen die vroeger vele malen goedkoper waren en nooit meer zullen zijn.quote:Maar de vraag is of we ooit nog de tijden gaan terugkrijgen dat je met 1 bovenmodaal salaris een 2 onder 1 kapper kan kopen.
Ik weet het maar sommige mensen verwachten nog steeds dat de huizenprijzen zich eigenlijk net zoals electronica prijzen zouden moeten ontwikkelen, steeds meer voor steeds minder geld. Maar ze vergeten dat woningbouw arbeids en matriaal intensief is en dan hebben we nog het ruimtelijke ordeningsbeleid van NL wat ook niet bijdraagt aan genoeg bouwkavels.quote:Op maandag 19 september 2011 12:13 schreef Scorpie het volgende:
Tja, zo zijn er nog wel meer dingen die vroeger vele malen goedkoper waren en nooit meer zullen zijn.
Als je kan wachten moet je dat gewoon doen. Soms is het beter om te verhuizen. Dan kan je nu best leuk onderhandelen. Zolang je niet verwacht dat je binnen 6 jaar opnieuw moet verhuizen en een verstandige hypotheek neemt (en dan niet verstandig volgens de "adviseur"), is er weinig aan de hand.quote:Op maandag 19 september 2011 13:23 schreef Aloulou het volgende:
Wat zijn de verwachtingen van de mensen hier hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen aankomende 2/3 jaar? Om mij heen wordt vooral verteld dat iemand die een huis wil kopen gewoon lekker verder moet afwachten hoe de markt "nog verder inzakt" om op het juiste moment in te stappen. Mensen om mij heen verwachten dat de aankomende paar jaar de huidige prijzen zeker met 20/30% kunnen zakken omdat het economisch slecht gaat en uiteindelijk ook aan de HRA gezeten zal worden.
Hoe zien mensen dat hier?
Ligt eraan in welk segment en welk gedeelte van Nederland je bedoelt.quote:Op maandag 19 september 2011 13:23 schreef Aloulou het volgende:
Wat zijn de verwachtingen van de mensen hier hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen aankomende 2/3 jaar?
Zie hierboven.quote:Om mij heen wordt vooral verteld dat iemand die een huis wil kopen gewoon lekker verder moet afwachten hoe de markt "nog verder inzakt" om op het juiste moment in te stappen.
Het kan, maar wederom, is afhankelijk van segment en locatie.quote:Mensen om mij heen verwachten dat de aankomende paar jaar de huidige prijzen zeker met 20/30% kunnen zakken omdat het economisch slecht gaat en uiteindelijk ook aan de HRA gezeten zal worden.
Hier zijn de meningen verdeeld. In het algemeen geldt dat huizenbezitters zeggen dat het allemaal niet zo hard naar beneden zal gaan. Je haalt ze er meteen uit op deze forums.quote:Op maandag 19 september 2011 13:23 schreef Aloulou het volgende:
Wat zijn de verwachtingen van de mensen hier hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen aankomende 2/3 jaar? Om mij heen wordt vooral verteld dat iemand die een huis wil kopen gewoon lekker verder moet afwachten hoe de markt "nog verder inzakt" om op het juiste moment in te stappen. Mensen om mij heen verwachten dat de aankomende paar jaar de huidige prijzen zeker met 20/30% kunnen zakken omdat het economisch slecht gaat en uiteindelijk ook aan de HRA gezeten zal worden.
Sorry hoor, maar je verhaal is veel te generiek, veel te oppervlakkig en veel te benepen. Ik ken locaties waar de prijzen juist omhoog zijn gegaan, niet omlaag. Zonder enige variablen aan te brengen in de context van het verhaal kan je er gewoon weinig zinnigs over zeggen.quote:Op maandag 19 september 2011 13:49 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Hier zijn de meningen verdeeld. In het algemeen geldt dat huizenbezitters zeggen dat het allemaal niet zo hard naar beneden zal gaan. Je haalt ze er meteen uit op deze forums.
In het algemeen zijn huurders / potentiele starters van mening dat de prijzen te hoog zijn.
Feit is dat sinds augustus 2008 (de piek) zo'n 8-9% van de prijsindex af is gegaan. Dus een huis van 250k verloor ruim 500 euro per maand aan waarde. Tevens is het aantal te koop staande huizen enorm, zie funda homepage. Verder staat er een crisis voor de deur, en mogen mensen minder lenen. Dit terwijl hypotheekrentes al jaren extreem laag staan... Banken voorspellen verdere daling, zo'n 2% per jaar, en die zijn vaak optimistisch. Wachten lijkt dus te lonen.
Maar aan de andere kant, er zijn onder de verkopers ook hele gemotiveerden... Door scherp te bieden kun je deze te voorschijn halen (dromers wijzen scherpe boden meteen af). Als je de tijd hebt, dan kun je gewoon af en toe een heel laag bod doen. Laat de verkopers maar wachten. Tijd is aan jouw kant immers.
Haha ja, die reclamepraatjes van de NVM en consorten zijn wel een beetje sneu.quote:Op maandag 19 september 2011 14:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat mij opvalt is dat ze nu adverteren met "vrij op naam voor de prijs van kosten koper"... Waarschijnlijk dankzij de verlaging van de overdrachtsbelasting.
Ik reken dat gelijk even om naar de nieuwe (bodem)vraagprijs k.k.quote:Op maandag 19 september 2011 14:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat mij opvalt is dat ze nu adverteren met "vrij op naam voor de prijs van kosten koper"... Waarschijnlijk dankzij de verlaging van de overdrachtsbelasting.
Mmmm.... misschien heb ik wel een te hoge pet op van kamikazekopersquote:Op maandag 19 september 2011 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik reken dat gelijk even om naar de nieuwe (bodem)vraagprijs k.k.
Kansloze actie in veel gevallen omdat de meeste mensen niet zo dom zijn dat ze de rekenkundige vertaling niet kunnen maken
Het viel me hierbij op: http://www.funda.nl/koop/middelburg/huis-47158957-dam-50/quote:Op maandag 19 september 2011 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik reken dat gelijk even om naar de nieuwe (bodem)vraagprijs k.k.
Kansloze actie in veel gevallen omdat de meeste mensen niet zo dom zijn dat ze de rekenkundige vertaling niet kunnen maken
QFT... kwaliteit behoeft geen krans of reclame. Kennelijk is de vraagprijs veel te hoog en de kwaliteit van de makkelmannetjes/vrouwtjes te belabberd om het tussen de oren van de wannabe verkoper te krijgenquote:Op maandag 19 september 2011 14:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het viel me hierbij op: http://www.funda.nl/koop/middelburg/huis-47158957-dam-50/
1.15M voor een (groot) oud huis in fucking-middle-of-nowhere-Middelburg. Uiteraard direct zichtbaar op funda.nl, in de hoop veel kijkers te trekken.
Als ik zelf op zoek ben naar wat-dan-ook sla ik altijd die extra-betalen-om-op-te-vallen-advertenties over, omdat ik weet dat ik daar minder waar voor m'n geld krijg. En dat gaat voor huizen net zo goed op.
Inderdaad, de enig denkbare reden (voor mij dan) om ooit naar Zeeland te trekken zou een huis met zicht op zee zijn.quote:Op maandag 19 september 2011 14:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Middelburg....Woon je in Zeeland maar nog steeds niet aan de Zeeuwse kust
Ik denk niet dat er een grote markt is voor koopwoningen boven de 1 miljoen in Middelburg. Die was er misschien wel toen de markt nog 'booming' was en een huis gezien werd als een belegging die alleen maar in waarde kon toenemenquote:Op maandag 19 september 2011 15:12 schreef sorcees het volgende:
[..]
Inderdaad, de enig denkbare reden (voor mij dan) om ooit naar Zeeland te trekken zou een huis met zicht op zee zijn.
Is ook een krimpgebied, verkopen zolang het nog kan.
Weten ze bij Feijenoord dat je in Dronten woont ??quote:Op maandag 19 september 2011 15:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]Er schijnt zelfs een bekende voetballer te zijn die er ingestonken is.... nou ja... niet dat je bijzonder slim hoeft te zijn om tegen een balletje aan te kunnen trappen
Dat is het gene waar ik over zit te denken. Gewoon bij leuke huizen een bod doen van wat ik er voor over heb (en niet bijzonder laag uitvallen, maar kijken wat er mogelijk is). Als ik iets het waard vindt dan zou ik het zomaar kunnen kopen.quote:Op maandag 19 september 2011 13:49 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant, er zijn onder de verkopers ook hele gemotiveerden... Door scherp te bieden kun je deze te voorschijn halen (dromers wijzen scherpe boden meteen af). Als je de tijd hebt, dan kun je gewoon af en toe een heel laag bod doen. Laat de verkopers maar wachten. Tijd is aan jouw kant immers.
Gelukkig maar dat ze er zijn. Anders zou het wel een heel negatief doemdenkers topic worden.quote:Op maandag 19 september 2011 12:06 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, want BVZ toont nergens dat hij intelligenter is dan anderen. In ieder geval heb ik absoluut niet die indruk, om het zo te zeggen. Maar eigenlijk zou ik mijn vraag ook aan jou kunnen stellen, Scorpie! Als jij zelf zo lekker woont in je huisje, waarom zit je dan niet voor de buis of computer of in de tuin te genieten? In plaats van op dit topic te komen en te proberen mensen op de kast te jagen?
Gewone vragen, niet beantwoorden is wat mij betreft ook een antwoord trouwens.
Oh trouwens... over CC beschuldigen dat hij een kloon van Xeno is. Wat mij betreft zouden jij, basp1, BVZ en DAM best wel eens minder dan 4 personen kunnen zijn... Maar ja helpt het om dat de hele tijd te suggereren?
Alsof het hooligans om het voetbal zou gaan?quote:Op maandag 19 september 2011 15:31 schreef meth77 het volgende:
Weten ze bij Feijenoord dat je in Dronten woont ??
En het nummer van je Starlet ??
Dit topic negatief? Ik noem het informatief... het geeft goed weer hoe er wordt gedacht over de huizenmarkt, zowel ik positieve als negatieve zin, een goede balans imo.quote:Op maandag 19 september 2011 16:01 schreef -Splash- het volgende:
Gelukkig maar dat ze er zijn. Anders zou het wel een heel negatief doemdenkers topic worden.
Nou ja, wat de 1 hoopt is voor de ander een doemscenario natuurlijk en vice versa :-)quote:Op maandag 19 september 2011 16:01 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat ze er zijn. Anders zou het wel een heel negatief doemdenkers topic worden.
quote:di 20 sep 2011, 05:30 |
Koopkracht krijgt zwaardere klap
door Jarco de Swart
AMSTERDAM - Honderdduizenden Nederlanders met een middeninkomen gaan er volgend jaar veelal tussen 5 en 10% op achteruit. Dat is nóg meer dan op het eerste gezicht naar voren komt uit de gemiddelde koopkrachtplaatjes van het kabinet.
Door een opeenstapeling van maatregelen gaan vooral gezinnen met kinderen, chronisch zieken, oudere werknemers en ambtenaren met middeninkomens er fors op achteruit, zo blijkt uit doorrekeningen van vakcentrale MHP.
quote:di 20 sep 2011, 06:44
Onderzoek: zorg heilig voor Nederlanders
AMSTERDAM - De gezondsheidszorg is heilig voor de 'gemiddelde' Nederlander. Uit een onderzoek van de Volkskrant, uitgevoerd door TNS Nipo, blijkt dinsdag dat 'de Nederlander' geen cent op de zorg zou bezuinigingen. Ook voor de politie geldt dat.
De hypotheekrenteaftrek is echter helemaal niet heilig.
Ook kan er minder geld naar Ontwikkelingssamenwerking en Defensie.
De vraag aan de deelnemers was waarop ze zouden bezuinigingen als de begroting met respectievelijk 35 miljard, 18 miljard en 5 miljard euro minder moest.
Ik denk dat je wat aan je indruk-skills moet doen dan.quote:Op maandag 19 september 2011 18:22 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Nou ja, wat de 1 hoopt is voor de ander een doemscenario natuurlijk en vice versa :-)
Wat me al tijden opvalt... of soms niet meer omdat ik het gewend ben, is de felheid bij huizeneigenaren die niet willen zien dat we op de glijbaan naar beneden zitten. Mijn indruk is heel sterk dat het fanatisme meer te maken heeft met een soort ontkenninsfase dan met feiten. Een soort schoppen tegen de harde werkelijkheid, met af en toe een feitje ertussen om het nog als serieus te doen voorkomen.
Even voor je aangepast. Het werkt natuurlijk twee kanten op. Er komen hier minstens net zo veel gefrustreede wanna-be-kopers huilen dat het allemaal veel duurder blijkt dan ze hoopten als dat er huizenbezitters zitten die krampachtig aan hun huizenwaarde vastklampen.quote:Op maandag 19 september 2011 18:22 schreef Istrilyin het volgende:
Wat me al tijden opvalt... of soms niet meer omdat ik het gewend ben, is de felheid bij wanna-be kopers die graag willen zien dat we op de glijbaan naar beneden zitten. Mijn indruk is heel sterk dat het fanatisme meer te maken heeft met een soort overijdele hoop dan met feiten. Een soort schoppen tegen de harde werkelijkheid, met af en toe een feitje ertussen om het nog als serieus te doen voorkomen.
Ik ga dan voor de aankoop van een woning in Duitsland of Zuid-Polenquote:Op dinsdag 20 september 2011 08:38 schreef Whuzz het volgende:
Ik wacht nog even tot de pleuris uitbreekt en dan koop ik een 2e, 3e, 4e, 5e en 6e huis in Griekenland, Portugal, Italië, Spanje en Ierland.![]()
Ik ben benieuwd hoe ze de vragen gesteld hebben. Stel je de vraag: "Vindt u dat het een jaar langer in leven houden van een hoogbejaarde die niet eens meer kan lopen daadwerkelijk 200.000 euro mag kosten?", dan krijg je ongetwijfeld een hele andere uitkomst, zelfs als je het bejaarden vraagt!quote:Op dinsdag 20 september 2011 06:57 schreef michaelmoore het volgende:
Uit een onderzoek van de Volkskrant, uitgevoerd door TNS Nipo, blijkt dinsdag dat 'de Nederlander' geen cent op de zorg zou bezuinigingen. Ook voor de politie geldt dat.
Raar. De vraag is waar ze wel op bezuinigen, en we krijgen te horen waar ze niet op bezuinigen... Dat geeft sowieso een vertekend beeld.quote:De vraag aan de deelnemers was waarop ze zouden bezuinigingen als de begroting met respectievelijk 35 miljard, 18 miljard en 5 miljard euro minder moest.
Je lees kennelijk wat je wilt lezen, ik en anderen hebben al reeds een paar keer geroepen dat ik liever 100k financier tegen 8% dan 200k tegen 4%. Op deze manier word sparen nl. veel interessanter (zowel in spaarrente als in het eerder in zich komen van een koopwoning) en m.b.t. de afschaf van de HRA.... hiervoor dient een algemene belastingverlaging voor terug te komen. Komt deze niet dan komen een hoop kamikazekopers onder water te staan en gaan verzuipen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:31 schreef Whuzz het volgende:
zonder zich te realiseren dat in de tussentijd hun maximale hypotheek al met 25% is afgenomen en de rente met een procent is opgelopen. Die juichen hard, tot ze bij de bank komen en met hun neus op de feiten worden gedrukt.
Eerst even je huis aflossen bij de bank Whuzzquote:Op dinsdag 20 september 2011 08:38 schreef Whuzz het volgende:
Ik wacht nog even tot de pleuris uitbreekt en dan koop ik een 2e, 3e, 4e, 5e en 6e huis in Griekenland, Portugal, Italië, Spanje en Ierland.![]()
Ik vrees dat de HRA afschaffing geen belastingverlaging gaat opleveren, maar dat dat geld direct gebruikt wordt om de stijgende zorgkosten te financieren. En die stijgen toch meerdere miljarden (!!) per jaar. Ironisch: jongeren worden gedwongen dure huizen te kopen, en dat geld gaat straks ook naar oudjes...quote:Op dinsdag 20 september 2011 09:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je lees kennelijk wat je wilt lezen, ik en anderen hebben al reeds een paar keer geroepen dat ik liever 100k financier tegen 8% dan 200k tegen 4%. Op deze manier word sparen nl. veel interessanter (zowel in spaarrente als in het eerder in zich komen van een koopwoning) en m.b.t. de afschaf van de HRA.... hiervoor dient een algemene belastingverlaging voor terug te komen. Komt deze niet dan komen een hoop kamikazekopers onder water te staan en gaan verzuipen.
De boomers hebben hun woning al reeds afbetaald dus de HRA kan eraf... de stijgende zorgkosten voor de boomers moeten immers gefinancierd wordenquote:Op dinsdag 20 september 2011 09:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik vrees dat de HRA afschaffing geen belastingverlaging gaat opleveren, maar dat dat geld direct gebruikt wordt om de stijgende zorgkosten te financieren. En die stijgen toch meerdere miljarden (!!) per jaar. Ironisch: jongeren worden gedwongen dure huizen te kopen, en dat geld gaat straks ook naar oudjes...
Wow! Dank je wel!quote:
Jij begrijpt het! Nu de andere huizenbezitters nog.quote:De rest maakt het weinig uit. Alle huizen dalen in waarde, dus ook de huizen naast het hunne, dat grotere huis in die andere wijk op hun droomlocatie, dat kleinere huisje dat ze wilden kopen als de kinderen het huis uit zijn, enz enz.
Meer sparen, minder lenen. Dat geeft de banksters minder macht, minder TBTF en lagere kosten aan de HRA. Meer geld en middelen voor economische activiteiten die WEL productief zijnquote:Op dinsdag 20 september 2011 10:00 schreef Istrilyin het volgende:
Jij begrijpt het! Nu de andere huizenbezitters nog.
Waar waar stal jij je spaargeld dan?quote:Op dinsdag 20 september 2011 10:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Meer sparen, minder lenen. Dat geeft de banksters minder macht, minder TBTF en lagere kosten aan de HRA. Meer geld en middelen voor economische activiteiten die WEL productief zijn![]()
Een arme banksters is een betere bankster
Bij de bank.... ja daar verdienen banksters ook aan, dat is inherent aan het systeem. Maar minder geld in de zeepbel betekend een lager risico. Zodra een lening overeenkomt met de intrinsieke waarde van het onderpand kunnen banken niet langer het TBTF argument aanvoeren om de maatschappij in een wurggreep te houden. De financiele sector moet tot een omvang terug gebracht worden die nog maar een paar procent van de economie uitmaakt.quote:Op dinsdag 20 september 2011 10:12 schreef Duiker_21 het volgende:
[..]
Waar waar stal jij je spaargeld dan?
quote:Op dinsdag 20 september 2011 10:12 schreef Duiker_21 het volgende:
[..]
Waar waar stal jij je spaargeld dan?
xeno leeft toch van een uitkering? Mag je dan eigenlijk wel spaargeld hebben?quote:Op dinsdag 20 september 2011 10:33 schreef Whuzz het volgende:
[..]![]()
nice one!
Xeno en spaargeld.. lolwtfbbqasif!
Misschien bedoelen ze het bejaardentehuis. Of het sterfhuis. Het ziekenhuis. Opties, opties!quote:Op dinsdag 20 september 2011 10:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wat weet de NVM wat wij niet weten? Straks zullen we het te horen krijgen![]()
[ afbeelding ]
Oh, ik dacht dat je opgehouden was met dat spelletjequote:Op dinsdag 20 september 2011 10:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
xeno leeft toch van een uitkering? Mag je dan eigenlijk wel spaargeld hebben?
Ik denk dat het in mijn geval een strandhuis word.... ergens op een Grieks eiland gekocht voor een tomaat en een olijfquote:Op dinsdag 20 september 2011 10:44 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Misschien bedoelen ze het bejaardentehuis. Of het sterfhuis. Het ziekenhuis. Opties, opties!
Haha die was voor die verlaging andersomquote:Op maandag 19 september 2011 14:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoi!quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:31 schreef Whuzz het volgende:
[..]
tot ze bij de bank komen en met hun neus op de feiten worden gedrukt.
Exact. Kopers ketenen zich feitelijk vast aan een locatie in de hoop dat deze ze uiteindelijk welvaart brengt. Maar door het verlies in mobiliteit kan je minder flexibel inspringen op carrièremogelijkheden. Dus kopen heeft meer risico's dan alleen maar een waardedaling van het pand.quote:Op zondag 18 september 2011 12:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je speculeren over wanneer je wat had moeten kopen of juist niet, maar dat is mijn punt helemaal niet. Mijn punt is dat flexibiliteit zowel monetaire als niet monetair waarde heeft en dat je daar dus gewoon voor mag betalen. Huren zou alleen al om die reden duurder moeten zijn dan kopen.
Blijkbaar werk je al sinds je 18e?quote:Op maandag 19 september 2011 12:10 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Dat moment is toch niet uit de lucht komen vallen?
Dat kan je plannen, en van tevoren sparen. Desnoods vanaf 1980.
Je hebt het wel over aanschaf van een huis, niet een crop sla...
Laat je niet gek maken door Terrortje, die woont nog steeds bij zijn moeder en heeft daardoor een ietwat vertroebeld beeld van de echte wereldquote:Op dinsdag 20 september 2011 11:38 schreef -Splash- het volgende:
Blijkbaar werk je al sinds je 18e?
Ik wou graag studeren. Dan is sparen niet zo makkelijk als je zou denken.Toch heb ik dat wel gedaan (alleen geen 20.000 euro).
Dus... het leven zit vol met risico's... *moet even zitten*quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:36 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Exact. Kopers ketenen zich feitelijk vast aan een locatie in de hoop dat deze ze uiteindelijk welvaart brengt. Maar door het verlies in mobiliteit kan je minder flexibel inspringen op carrièremogelijkheden. Dus kopen heeft meer risico's dan alleen maar een waardedaling van het pand.
Ik merk het.quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:40 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Laat je niet gek maken door Terrortje, die woont nog steeds bij zijn moeder en heeft daardoor een ietwat vertroebeld beeld van de echte wereld
Xeno schijnt niet gespaard en niet gestudeerd te hebben, toch schijnt hij een uitkering en een dak boven zijn hoofd te hebbenquote:Op dinsdag 20 september 2011 11:38 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Blijkbaar werk je al sinds je 18e?
Ik wou graag studeren. Dan is sparen niet zo makkelijk als je zou denken.Toch heb ik dat wel gedaan (alleen geen 20.000 euro).
Ik heb Nederland altijd veel te klein gevonden om te kopen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:40 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Dus... het leven zit vol met risico's... *moet even zitten*
Als je je eigen sector kent dan weet je ook wel waar je moet wonen om voor alles centraal te zitten. Pas als ik in Maastricht of Leeuwarden zou gaan werken zal het problematisch worden. Maar of ik dat over heb voor een betere baan...
Ach, die heeft dan ook niet zulke hoge eisen he. Hij woont in Almere in een "cultureel zeer ervaren" wijk, rijd in een 3-deurs autotje uit 1990 en zit in een oud corporatiewoninkje.quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Xeno schijnt niet gespaard en niet gestudeerd te hebben, toch schijnt hij een uitkering en een dak boven zijn hoofd te hebben
nou ik hoorde dat ie ook daklozen kranten doet en vaak onder een brug gaat slapen als het niet te hard regentquote:Op dinsdag 20 september 2011 11:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Xeno schijnt niet gespaard en niet gestudeerd te hebben, toch schijnt hij een uitkering en een dak boven zijn hoofd te hebben
Laat je je teleurstelling hier even goed blijken? Misschien kunnen we wat tips geven om het leed te verzachten.quote:
Xeno had toch zijn geld in zo'n woekerpolis gestoptquote:Op dinsdag 20 september 2011 11:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik word nog liever anaal verkracht door een shemale dan dat ik Leeuwarden of Maastricht moet gaan wonen, en dat zou ik al helemaal niet doen 'omdat de huizen daar goedkoper zijn'. Brrrrrrrrrrrrrrr.quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:40 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Dus... het leven zit vol met risico's... *moet even zitten*
Als je je eigen sector kent dan weet je ook wel waar je moet wonen om voor alles centraal te zitten. Pas als ik in Maastricht of Leeuwarden zou gaan werken zal het problematisch worden. Maar of ik dat over heb voor een betere baan...
Viel wel tegen hoor, Xeno had het niet zo slim aangepakt allemaal. Schijnt dat hij nu boordevol frustratie zit tegenover de financiele wereld, puur om zijn eigen falen te maskeren. Tja, moet wel kut voor hem zijn, zo opeens je geld weg terwijl je dacht dat je gouden bergen zou krijgen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Xeno had toch zijn geld in zo'n woekerpolis gestopt. En volgens mij heeft deze ook nog wel wat uitgekeerd dus zal xeno ook nog wel wat spaargeld hebben.
Uiteraard! Met een tirade van 2 a4'tjes waarin ik de banken uitzuigers noem, de woningmarkt failliet verklaar en huren als de ideale oplossing zie.quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Laat je je teleurstelling hier even goed blijken? Misschien kunnen we wat tips geven om het leed te verzachten.
Ik vind het wel een aardige uitvalsbasis.quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:42 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Ik heb Nederland altijd veel te klein gevonden om te kopen.
Vergeet niet de huidige kopers weg te zetten als naieve jonge idioten of uitgekookte babyboomers die 'jouw' geld opvreten.quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:52 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Uiteraard! Met een tirade van 2 a4'tjes waarin ik de banken uitzuigers noem, de woningmarkt failliet verklaar en huren als de ideale oplossing zie.
Vergeet ook HRA subsidie-parasieten niet.quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vergeet niet de huidige kopers weg te zetten als naieve jonge idioten of uitgekookte babyboomers die 'jouw' geld opvreten.
Sparen voor een huis, waar is daar nou raar mee.quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:40 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Laat je niet gek maken door Terrortje, die woont nog steeds bij zijn moeder en heeft daardoor een ietwat vertroebeld beeld van de echte wereld
Nou maak ons dan maar eens een berekening hoeveel een normale student die uitwonend is kwijt is aan zijn kosten per maand. En hoeveel inkomsten deze heeft vanuit de overheid en hoeveel hij al moet werken om uberhaubt te kunnen rondkomen en de studie te kunnen bekostigen zonder dan hij bij de IB groep een lening hoeft af te sluiten.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:22 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Sparen voor een huis, waar is daar nou raar mee.
En als student kan je ook prima sparen, je hoeft toch niet elke avond te gaan zuipen?
Ik heb dat ook niet gedaan. Studeren kost ook geld (net als levensonderhoud).quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:22 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Sparen voor een huis, waar is daar nou raar mee.
En als student kan je ook prima sparen, je hoeft toch niet elke avond te gaan zuipen?
welke mensen bedoel je dan?quote:Op maandag 19 september 2011 13:23 schreef Aloulou het volgende:
Tip: Leer koken, dat scheelt veel dan dat je kant - en klaar koopt.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:24 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Ik heb dat ook niet gedaan. Studeren kost ook geld (net als levensonderhoud).
Wutquote:Op dinsdag 20 september 2011 12:27 schreef Artimunor het volgende:
hoe het echt met de huizenmarkt gaat valt heel moeilijk te bepalen door al dit geschreeuw.
Gewoon alleen af gaan op de posts van SeLang. Die huurt al z'n hele leven en heeft meer poen dan iedereen in AEX bij elkaar.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:27 schreef Artimunor het volgende:
[..]
welke mensen bedoel je dan?
er zijn hier 2 kampen en een derde groep die er wat genuanceerder tegenaankijkt
- kamp 1 bestaat uit NVM medewerkers die vanwege company policy elke dag moeten posten om hun baan (en huis) te mogen behouden, daar hebben zich een flink aantal bange huizenbezitters bij aangesloten die denken dat als ze hier heeeel hard roepen hoe goed het wel niet is om verantwoordelijk te zijn voor een geleend huis, dat dan misschien hun nachtmerries niet uit gaan komen.
- het andere kamp bestaat uit een linkse beweging die vind dat ze om de domme lezer voor zichzelf te behoeden al dan niet rechtvaardig tegengas lopen te geven tegen kamp 1, her en der sluiten zich hierbij mensen aan die het fijn vinden om andere mensen spiegologisgh te martelen, dit mede omdat kamp 1 zo makkelijk lijkt te happen, echter is dit ook een illusie omdat de mensen die het hardst happen de NVM-sponsored-propaganda posters zijn, terwijl de echte gefrustreerde huizen bezitter in stilte pijn lijd na het lezen van negatieve prognoses (al dan niet rechtvaardig) hier zijn natuurlijk uitzonderingen op, de zogenaamde schreeuw struisvolgels, deze pik je dr zo uit.
- dan zijn er nog een aantal mensen die niet bij een kamp horen met meer genuanceerde mening, deze meningen zijn echter uiteenlopend.
ik moet zeggen dat zo nu en dan een post van iemand uit groep 3 best interessant kan zijn, maar het blijft voornamelijk bij gebekvecht tussen groep 1 en 2, waar de kern van groep 1 gepolijster uit de hoek komt maar de achterliggende bedoeling mogelijk overeenkomt met die van een beleggingshypotheekadviseur, en waar groep 2 vaak erg a-sociaal uit de hoek komt, waarvan een deel een behoedende intentie heeft en het andere deel een sadomasochistische.
hoe het echt met de huizenmarkt gaat valt heel moeilijk te bepalen door al dit geschreeuw.
en ik denk dat elke on-onderbouwde prognose hiervan direct afgestreept kan worden en bij ofwel kamp 1 ofwel kamp 2 geplaatst kan worden.
laat jezelf toch niet zo kennen man, dat jouw ego zo getraumatiseerd is door balletjes en je geest zo onder de duim heeft dat voor jou de grote van je auto en je huis gelijk staat aan wat er te bereiken is in het leven brent toch wel een heel erg gebrek aan fantasie aan het daglichtquote:Op dinsdag 20 september 2011 11:44 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ach, die heeft dan ook niet zulke hoge eisen he. Hij woont in Almere in een "cultureel zeer ervaren" wijk, rijd in een 3-deurs autotje uit 1990 en zit in een oud corporatiewoninkje.
Als je niet veel van het leven verwacht kan het niet snel tegenvallen he
ik dacht eerder dat je wou weten wie er schreeuwstruisvogels warenquote:Op dinsdag 20 september 2011 12:41 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben dan wel benieuwd wie hier tot de NVM propagandisten zou horen, scorpie en dam?
Je zit echt vol met aannames he.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:32 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Tip: Leer koken, dat scheelt veel dan dat je kant - en klaar koopt.
Inderdaad kant en klaar hoeft helemaal niet duur te zijn, diepvriespizza's van de Lidlquote:Op dinsdag 20 september 2011 13:02 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Je zit echt vol met aannames he.
een stoom maaltijd bij appie hein kan je ook bijna niet voor koken hoorquote:Op dinsdag 20 september 2011 13:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Inderdaad kant en klaar hoeft helemaal niet duur te zijn, diepvriespizza's van de Lidl
Tap je de stroom af bij de buren, of heb je een houtoven en kap je je eigen hout.quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Inderdaad kant en klaar hoeft helemaal niet duur te zijn, diepvriespizza's van de Lidl
As ifquote:Op dinsdag 20 september 2011 12:41 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben dan wel benieuwd wie hier tot de NVM propagandisten zou horen, scorpie en dam?
Ah gut, gevoelige snaar geraakt?quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:43 schreef Artimunor het volgende:
[..]
laat jezelf toch niet zo kennen man, dat jouw ego zo getraumatiseerd is door balletjes en je geest zo onder de duim heeft dat voor jou de grote van je auto en je huis gelijk staat aan wat er te bereiken is in het leven brent toch wel een heel erg gebrek aan fantasie aan het daglicht
Ja, men gaat echt klonen maken omdat ze zich zo gepakt voelen door jouw opmerkingen!quote:verder: namen noemen is zinloos omdat met toch makkelijk andere accounts aan kan maken, waar het om gaat is de toonzetting
Als de voorspellingen van deel 1 uitgekomen waren hadden we nu een huis bij aankoop van 3 potten pindakaas gekregen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:19 schreef Whuzz het volgende:
Extragratis tip voor je: Lees de eerste 120 delen van dit topic even door, dan snap je de verhoudingen een beetje beter en kun je alles met een korreltje zout nemen. Is ook beter voor je hart enzo
Hoe kreeg jij de jouwe danquote:Op dinsdag 20 september 2011 13:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de voorspellingen van deel 1 uitgekomen waren hadden we nu een huis bij aankoop van 3 potten pindakaas gekregen.
Haha.... in het nieuwe feodale stelsel dat de banksters willen invoeren zal jouw zoontje met gogo's uitbetaald worden in de toekomstquote:Op dinsdag 20 september 2011 13:33 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Hoe kreeg jij de jouwe dan
De mijne was gratis bij twee pakken afwasmachine-tablets. Bij de C1000, kreeg ook nog 3 extra GoGo's. Dat vond mijn zoontje belangrijker dan het huis trouwens.
Maar dan weet je ook dat jij (wij?) tot de lijfeigenen gaat behoren.quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Haha.... in het nieuwe feodale stelsel dat de banksters willen invoeren zal jouw zoontje met gogo's uitbetaald worden in de toekomst
Vanuit zijn perspectief klinkt dat als de hemel op aarde. Als de banksters er een paar van die speciale gogo's (glow in the dark / metallic ofzo) bij doen is hij waarschijnlijk bereid zijn ziel te verkopenquote:Op dinsdag 20 september 2011 13:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Haha.... in het nieuwe feodale stelsel dat de banksters willen invoeren zal jouw zoontje met gogo's uitbetaald worden in de toekomst
Sluit er wel even een mooie aflossingvrije beleggingshypotheek bij af Pierke. Dat was immers zo goed bevallen de vorige keerquote:Op dinsdag 20 september 2011 13:55 schreef PierreBetfair het volgende:
Afgelopen zatyerdag een appartement bekeken. Toch wel aardig van de makelaar dat hij vertelde dat de prijzen over de komende 5 jaar naar verwachting 20% dalen. Dat moet je meenemen in de biedprijs zei hij..........ik wist niet wat ik hoorde. Wat een held
Ik zal het in overweging nemen, ouwe reus
quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:57 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Sluit er wel even een mooie aflossingvrije beleggingshypotheek bij af Pierke. Dat was immers zo goed bevallen de vorige keer
Ik heb nooit een beleggingshypotheek gehad en zal er nooit een nemen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:57 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Sluit er wel even een mooie aflossingvrije beleggingshypotheek bij af Pierke. Dat was immers zo goed bevallen de vorige keer
Iedereen weet overigens dat je niet naar makelaars moet luisteren. Dit bevestigd dat maar wee eens
Waarom is datquote:Op dinsdag 20 september 2011 14:01 schreef PierreBetfair het volgende:
De volgende hypotheek die ik neem is aflossingsvrij............een ander soort hypotheek neem ik niet meer.
Ehm, ik kan me toch wel herinneren dat je huidige hypotheek een verkapte beleggershypotheek was, maar ik kan me vergissen. Graaf jij even in je posthistory voor dat topic of moet ik het doen?quote:Op dinsdag 20 september 2011 14:01 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Ik heb nooit een beleggingshypotheek gehad en zal er nooit een nemen.
De volgende hypotheek die ik neem is aflossingsvrij............een ander soort hypotheek neem ik niet meer.
Ik bedoel gewoon wat ik zeg. IK betaal 50% of 60% cash en neem voor de rest een afls.vrije hypotheer zodat ik alle vrijheid heb om daar wel of niet op af te lossen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 14:03 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Waarom is datOf bedoel je *niet*aflossingsvrij
Je verrgist je. Ik heb 1/3 aflossingsvrij en 2/3 spaar. (KEW eigen woning) . Daar heb ik al tal van vragen over gesteld - en zelfs aparte topics over geopend - dus ik snap niet hoe je bij een beleggingshypotheek komtquote:Op dinsdag 20 september 2011 14:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ehm, ik kan me toch wel herinneren dat je huidige hypotheek een verkapte beleggershypotheek was, maar ik kan me vergissen. Graaf jij even in je posthistory voor dat topic of moet ik het doen?
Ah, auf das fahrrad. Ik snap hem.quote:Op dinsdag 20 september 2011 14:05 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Ik bedoel gewoon wat ik zeg. IK betaal 50% of 60% cash en neem voor de rest een afls.vrije hypotheer zodat ik alle vrijheid heb om daar wel of niet op af te lossen.
Waarom lul je zo vreemd? Is het frustratie of jalouzie? Ik word onderhand simpel van jouw opmerkingen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:58 schreef Scorpie het volgende:
hij kan het cash betalen, je weet toch! Of was dat nou die erfenis die wel/niet/wel/niet beschikbaar was? Het bleef wel een curieus verhaal, zeker toen ouwe Pierre bleek aan een mooi wurghypotheekje vast te zitten en niet te kunnen oversluiten
Dat risico durf ik wel te nemen. En mocht het ooit zover komen dan heb ik wel al die jaren extreem lage maandlasten gehad en dus extra veel kunnen sparen zodat ik weer cash een andere hut kan kopenquote:Op dinsdag 20 september 2011 14:16 schreef Whuzz het volgende:
Ah, auf das fahrrad. Ik snap hem.
Maar wat nou als je huis straks 50% minder waard is, dan heb je mooi nix over!!111one![]()
Xenobinol en huizenmarkt-zeepbel.nl ook natuurlijk!quote:Op dinsdag 20 september 2011 14:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Aaaahhhh dit doet me herinneren aan 'hoe het vroeger was'![]()
![]()
![]()
Misschien komen zelfs DAM, Dino en xeno even langs om het af te maken
quote:
Sorry, ik liet me meeslepen door het algemene niveau hier. Kusje.quote:Op dinsdag 20 september 2011 14:17 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Waarom lul je zo vreemd? Is het frustratie of jalouzie? Ik word onderhand simpel van jouw opmerkingen.
Klinkt niet positief, maar aangezien we met zijn allen ramptoeristen zijn, wil je het delen met ons.quote:
Gedeelde smart is halve smart en geen beter vermaak dan leedvermaakquote:Op dinsdag 20 september 2011 16:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Klinkt niet positief, maar aangezien we met zijn allen ramptoeristen zijn, wil je het delen met ons.
Denk dat hij een lesje 'Lagere huizenprijzen maken geen betaalbare woningen' heeft gekregen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 17:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gedeelde smart is halve smart en geen beter vermaak dan leedvermaak
Welke lage huizenprijzen? Wannabe verkopers zijn nog steeds in denialquote:Op dinsdag 20 september 2011 17:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Denk dat hij een lesje 'Lagere huizenprijzen maken geen betaalbare woningen' heeft gekregen.
Nope... ik kon meer lenen dan ik aanvankelijk dacht.... Heb nu een indicatie waar ik aan moet denken als ik een huis zou willen kopen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 17:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Denk dat hij een lesje 'Lagere huizenprijzen maken geen betaalbare woningen' heeft gekregen.
quote:De Jager: Geen sombere boodschap
Minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) vindt niet dat het kabinet een somber verhaal vertelt in de begroting voor volgend jaar. "Het is inderdaad niet optimistisch, maar wel realistisch", zei De Jager dinsdag nadat hij het traditionele koffertje aan de Tweede Kamer had aangeboden.
De Jager vindt niet dat hij mensen de put in praat, waardoor ze geen geld meer uit durven te geven en de economie verder in het slop raakt. "Ik moet als minister van Financiën duidelijk neerzetten dat er risico's zijn, maar mensen die geld hebben, nodig ik vooral uit om te kopen wat ze willen kopen. Als je ervoor moet lenen is dat vaak minder verstandig, tenzij het om een huis gaat."
De Jager is het oneens met kritiek van de Raad van State, het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet. Die vindt dat achttien miljard euro bezuinigen, zoals het kabinet doet, lang niet voldoende is. De Jager zei niet te willen speculeren over de noodzaak van extra bezuinigingen. Of die nodig zijn, wordt in het voorjaar bepaald, zoals het kabinet eerder heeft afgesproken.
Eerder op de dag zei De Jager in zijn toespraak in de Tweede Kamer dat het kabinet rekening houdt met een 'opstekende storm'. "Terwijl ik hier de Miljoenennota 2012 aanbied, trekt om ons heen de financiële en economisch tegenwind steeds meer aan. Het is duidelijk dat de dreiging groot is. We moeten ons schrap zetten om overeind te blijven."
Ik huur toch niet? Nou dan.quote:Op maandag 19 september 2011 12:06 schreef Istrilyin het volgende:
Dat denk ik niet, want BVZ toont nergens dat hij intelligenter is dan anderen.
Oh, gelukkig maar dan.quote:In ieder geval heb ik absoluut niet die indruk, om het zo te zeggen.
Heeft niets met mensen op de kast jagen te maken. Kwestie van educatie.quote:Maar eigenlijk zou ik mijn vraag ook aan jou kunnen stellen, Scorpie! Als jij zelf zo lekker woont in je huisje, waarom zit je dan niet voor de buis of computer of in de tuin te genieten? In plaats van op dit topic te komen en te proberen mensen op de kast te jagen?
Dat zou net zoveel helpen als keer op keer vertellen dat de maanlanding niet heeft plaatsgevonden. Goed voor de verkoop van aluhoedjes, dat wel. Maar echt een gezonde indruk laat je er niet mee achter.quote:Oh trouwens... over CC beschuldigen dat hij een kloon van Xeno is. Wat mij betreft zouden jij, basp1, BVZ en DAM best wel eens minder dan 4 personen kunnen zijn...
Maar ja helpt het om dat de hele tijd te suggereren?
Als je zoveel geld hebt, kun je je het inderdaad makkelijk veroorloven om te huren. Ik heb dat niet, dus de keuze tussen geld over de schutting gooien of kopen is voor mij veel minder vrijblijvend dan voor Selang.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:42 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Gewoon alleen af gaan op de posts van SeLang. Die huurt al z'n hele leven en heeft meer poen dan iedereen in AEX bij elkaar.
Tijd niks meer gelezen hier van huizenmarkt-zeepbel.nl, maar even wat interessante youtube-filmpjes van hem geplaatst:quote:Op dinsdag 20 september 2011 14:32 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Xenobinol en huizenmarkt-zeepbel.nl ook natuurlijk!
Je vergeet deze link nog.quote:Op woensdag 21 september 2011 04:50 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Tijd niks meer gelezen hier van huizenmarkt-zeepbel.nl, maar even wat interessante youtube-filmpjes van hem geplaatst:
Ja ja, er is veel sprake van cognitieve dissonantiereductie bij de huizenbezitters. Nog steeds in een staat van 'denial'. Vergelijkbaar zijn de beursmannetjes die Kees de Kort ook wel de roze brillenmannetjes noemtquote:Op woensdag 21 september 2011 08:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je vergeet deze link nog.![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie
Dat denkt hij echt niet meer. Hij mag het alleen niet hardop zeggen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 19:31 schreef -Splash- het volgende:
JK maakt voor ons een compleet nieuwe bubbel. Lief van hem.
Tuurlijk moet je kopen wat je wilt kopen. Maar alleen áls je het kan veroorloven.
Maar goed... JK denkt ook nog steeds dat we het Griekse geld met rente terug krijgen (lieve man is het toch).
Ik denk dat na de algemene beschouwing en woorden van Jan 'Keynes' de Jager als 'financiële storm' de ontkenning wel eens plaats zou kunnen maken voor een gevoel van angst. Je zal maar grootlener zijn en je baan verliezen... voor mensen die een goed betaalde baan bij de overheid of semi-overheid hebben zie ik het somber in, de rest van de bevolking gaat het niet veel langer pikken dat deze parasieten zo makkelijk hun zakken kunnen vullen terwijl zij steeds meer en meer moeten inleveren. Tegenwoordig zijn banksters al de paria van de maatschappij maar de status van de overbetaalde (semi)ambtenaar gaat ook die kant opquote:Op woensdag 21 september 2011 09:16 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ja ja, er is veel sprake van cognitieve dissonantiereductie bij de huizenbezitters. Nog steeds in een staat van 'denial'. Vergelijkbaar zijn de beursmannetjes die Kees de Kort ook wel de roze brillenmannetjes noemt
http://www.rtl.nl/compone(...)s-dowjones962157.xmlquote:De prijzen van bestaande koopwoningen in Nederland zijn in augustus met 2,8% gedaald in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De prijsdaling is daarmee opnieuw groter dan die in voorgaande maanden, stelt het CBS.
Volgens het statistiekbureau waren alle woningtypen goedkoper dan in augustus 2010. Vrijstaande woningen daalden met 4,5% het meest in prijs, tussenwoningen met 2,1% het minst.
In nagenoeg alle provincies waren de prijzen lager, waarbij de sterkste prijsdalingen met ruim 5% plaatsvonden in Limburg en Gelderland. Alleen in Zeeland waren de prijzen hoger (+1,7%), aldus het CBS.
Ten opzichte van juli 2011 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,7%.
In augustus wisselden circa 10.000 bestaande koopwoningen van eigenaar. Daarmee lag het aantal verkopen bijna 4% onder het niveau van een jaar eerder, stelt het CBS.
De markt blijft verder aftakelen. Ik volg wat huizen op funda en let op nieuwe 'objecten', allemaal dalen ze in prijs en ondanks dat blijven ze onverkocht. Alleen de huizen die echt iets extra's hebben (lage prijs, goede locatie, gerenoveerd etc...) gaan nog een beetje. Alle andere 'meuk' is tegen zeepbelprijzen onverkoopbaarquote:Op woensdag 21 september 2011 09:59 schreef Hanoying het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/compone(...)s-dowjones962157.xml
Daar kun je nog eens lekker voor blijven hurenquote:Op woensdag 21 september 2011 10:15 schreef Istrilyin het volgende:
Kabam! Meer dan een half procent in een maand van de prijs af. Da's 1500 euro voor een 250k huisje gewonnen als je de koop een maand uitstelde. Of... 1500 euro foetsie als je je huisje van 250k probeert te verkopen.
Of kip ;-)quote:Op woensdag 21 september 2011 10:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
wie geld leent aan kale kippen moet droog brood eten
Kun je nagaan wat het voor de topkopers van 2008-2009-2010 betekent. Voor nog hogere prijzen gekocht + de volle 10% k.k moeten dokken. Dan zit je pas echt in de shit.quote:Op woensdag 21 september 2011 10:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De markt blijft verder aftakelen. Ik volg wat huizen op funda en let op nieuwe 'objecten', allemaal dalen ze in prijs en ondanks dat blijven ze onverkocht. Alleen de huizen die echt iets extra's hebben (lage prijs, goede locatie, gerenoveerd etc...) gaan nog een beetje. Alle andere 'meuk' is tegen zeepbelprijzen onverkoopbaar![]()
Ook proef ik dat het animo onder 'starters' om te kopen VOLLEDIG verdwenen is, hier en daar is er nog wel eens sprake van een gevalletje cognitieve dissonantie maar zo'n persoon word dan van alle kanten belaagt door generatiegenoten die ze voor GEK verklaren. Het sentiment is volledig omgedraaid. (nu) Kopen is je (geleende) geld weggooien
Zolang je je lasten kunt betalen valt het allemaal hartstikke mij. Bij 'gedwongen' verkoop zit je wel in de penarie.quote:Op woensdag 21 september 2011 10:30 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Kun je nagaan wat het voor de topkopers van 2008-2009-2010 betekent. Voor nog hogere prijzen gekocht + de volle 10% k.k moeten dokken. Dan zit je pas echt in de shit.
Ik denk dat je van zo'n oude Italiaanse boomerkip alleen maar soep kan koken, nee dan heb ik toch liever een jong gegrild kippetjequote:
Ja dat verhaaltje ken ik. Ondertussen moeten ze zwoegen als een muilezel om de tophypotheek van hun rijtjeshut te kunnen betalen en kunnen geen kant op. Door 1 verkeerde timing hebben ze hun kansen om door te groein op de woningmarkt volledig vergooid.quote:Op woensdag 21 september 2011 10:32 schreef lutser.com het volgende:
Zolang je je lasten kunt betalen valt het allemaal hartstikke mij. Bij 'gedwongen' verkoop zit je wel in de penarie.
Of ze in de shit zitten weet ik niet, in ieder geval zitten ze nog jaren vastgeketend aan hun koopwoning.quote:Op woensdag 21 september 2011 10:30 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Kun je nagaan wat het voor de topkopers van 2008-2009-2010 betekent. Voor nog hogere prijzen gekocht + de volle 10% k.k moeten dokken. Dan zit je pas echt in de shit.
En dat allemaal dankzij de gedachte "een eigen huis is goud waard".quote:Op woensdag 21 september 2011 10:36 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Ja dat verhaaltje ken ik. Ondertussen moeten ze zwoegen als een muilezel om de tophypotheek van hun rijtjeshut te kunnen betalen en kunnen geen kant op. Door 1 verkeerde timing hebben ze hun kansen om door te groein op de woningmarkt volledig vergooid.
Ik zag op TV een tijdje terug een stelletje van in de twintig met een koophuis. Zelfs al was het nog zo duidelijk dat ze in de financiele problemen zaten, zeiden ze twee keer met exact dezelfde woorden: "Vastgoed is altijd een goede belegging". Of "investering". Nou ja dat weet ik niet meer, maar echt hetzelfde zinnetje. Kennelijk had een stropdas die tekst met heel veel overtuiging tussen hun oortjes gepland. Arme arme mensjes...quote:Op woensdag 21 september 2011 10:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
En dat allemaal dankzij de gedachte "een eigen huis is goud waard".
Dat dit spreekwoordelijk bedoelt was hebben veel mensen kennelijk niet begrepen
Beleggingshypotheken op sociale huurwoningenquote:Op woensdag 21 september 2011 10:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
mijn beleggingshypotheek...
Volgens mij dat een uitzending van rondom tien... daar zat ook zo'n 'docente economie' in die haar nek door de strop gestoken had. Die jonge mensen waren gewoon volledig geindoctrineerd door vrienden en familie... dat zouden de mensen moeten zijn waar je het van moet hebbenquote:Op woensdag 21 september 2011 10:48 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Ik zag op TV een tijdje terug een stelletje van in de twintig met een koophuis. Zelfs al was het nog zo duidelijk dat ze in de financiele problemen zaten, zeiden ze twee keer met exact dezelfde woorden: "Vastgoed is altijd een goede belegging". Of "investering". Nou ja dat weet ik niet meer, maar echt hetzelfde zinnetje. Kennelijk had een stropdas die tekst met heel veel overtuiging tussen hun oortjes gepland. Arme arme mensjes...
Wat is er mis met een beleggingshypotheek?quote:Op woensdag 21 september 2011 10:58 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Beleggingshypotheken op sociale huurwoningen![]()
Dit land is echt doorgedraaid
Vanalles, maar aangezien jij er geen hebt maakt dat voor jou niet uit. Houd wel een schuin oog op de huurprijzen!quote:Op woensdag 21 september 2011 11:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat is er mis met een beleggingshypotheek?
Ik zou willen dat ik geen beleggingshypotheek had maar uitstappen kan niet meer, gelukkig heb ik wel NHG... dus als ik onder water kom dan laat ik de belastingbetaler daarvoor opdraaien. Ik heb niet het idee dat ik mijn medemens genoeg genaaid heb met mijn torenhoge HRAquote:Op woensdag 21 september 2011 11:04 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Vanalles, maar aangezien jij er geen hebt maakt dat voor jou niet uit. Houd wel een schuin oog op de huurprijzen!
GEVONDEN "ik vind het een slimme investering om een huis te kopen"quote:Op woensdag 21 september 2011 10:48 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Ik zag op TV een tijdje terug een stelletje van in de twintig met een koophuis. Zelfs al was het nog zo duidelijk dat ze in de financiele problemen zaten, zeiden ze twee keer met exact dezelfde woorden: "Vastgoed is altijd een goede belegging". Of "investering". Nou ja dat weet ik niet meer, maar echt hetzelfde zinnetje. Kennelijk had een stropdas die tekst met heel veel overtuiging tussen hun oortjes gepland. Arme arme mensjes...
Ik kan niet voor xeno spreken maar ik zou willen dat ik weer schuldenvrij in een huurwoning zou zitten. Die beleggingshypotheek op mijn overgewaardeerde woning geeft een aardige druk op mijn financiele situatie. De huurder kan eventueel 'downsizen' als topkoper met onderwaarde moet je gewoon hard door blijven buffelen of kiezen voor een faillissementquote:Op woensdag 21 september 2011 11:04 schreef Whuzz het volgende:
Ik proef nog steeds enige afgunst bij Xeno jegens zijn koopwoning_op_1_salaris+HRA+tweeverdiener medemens...
quote:Op woensdag 21 september 2011 11:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik kan niet voor xeno spreken
Downsizen qua grootte wel ja. Helaas niet qua prijs.quote:De huurder kan eventueel 'downsizen'
Ik kan zo bij mijn ex intrekken.... kunnen we de kosten delen en misschien word het dan ook wel weer net zo gezellig als vroegerquote:Op woensdag 21 september 2011 11:22 schreef Whuzz het volgende:
Downsizen qua grootte wel ja. Helaas niet qua prijs.
Dat is erg zuur ja. Ze hebben zelf maximaal geprofiteerd maar nu moet de rest van het land bloeden. En die mensen, de jong volwassenen van dit moment, krijgen dus amper kansen om zelf iets op te bouwen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 09:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De boomers hebben hun woning al reeds afbetaald dus de HRA kan eraf... de stijgende zorgkosten voor de boomers moeten immers gefinancierd worden![]()
Jongeren worden inderdaad weer genaaid... ten gunste van de babyboomers.
Je had toch een beleggingshypotheekquote:Op woensdag 21 september 2011 11:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik kan zo bij mijn ex intrekken.... kunnen we de kosten delen en misschien word het dan ook wel weer net zo gezellig als vroeger
En dan is het ook nog eens bijna 2012!quote:Op woensdag 21 september 2011 11:35 schreef Mikkie het volgende:
En die mensen, de jong volwassenen van dit moment, krijgen dus amper kansen om zelf iets op te bouwen.
Als je jong bent heb je nog het voordeel dat je iets kan opbouwen, desnoods elders. Laat je in ieder geval niet vastketenen aan allerlei financiele verplichtingen en wees bereid bestaande claims af te waarderen naar nul (pensioen, spaarpotjes... etc..) Juist het in stand houden van al die instanties en afspraken zal je uiteindelijk meer kosten en alsnog niets opleveren.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:35 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat is erg zuur ja. Ze hebben zelf maximaal geprofiteerd maar nu moet de rest van het land bloeden. En die mensen, de jong volwassenen van dit moment, krijgen dus amper kansen om zelf iets op te bouwen.
Uiteraard na mijn faillissement... ik moet toch ergens schuilen voor mijn schuldeisersquote:
Welke hoofdprijs? Volgens de "experts" (quote:Op woensdag 21 september 2011 11:59 schreef rubje het volgende:
= dus mogelijkheid 'goedkoop'wat op te kopen,op te knappen en later tegen de hoofdprijs te verkopen.
maar wat gaat er gebeuren nadat alle babyboomers dood zijn?quote:Op woensdag 21 september 2011 11:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je jong bent heb je nog het voordeel dat je iets kan opbouwen, desnoods elders. Laat je in ieder geval niet vastketenen aan allerlei financiele verplichtingen en wees bereid bestaande claims af te waarderen naar nul (pensioen, spaarpotjes... etc..) Juist het in stand houden van al die instanties en afspraken zal je uiteindelijk meer kosten en alsnog niets opleveren.
Pas als de storm in ons monetaire stelsel overgewaaid is en zijn destructieve werk gedaan heeft kunnen we weer vooruit kijken en plannen maken.
Ik ben goed bezig met mijn Touareg vol met kinderen.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:16 schreef Artimunor het volgende:
[..]
maar wat gaat er gebeuren nadat alle babyboomers dood zijn?
over een jaar of 20?
met het financiele systeem en alle potjes (pensioen, zorg etc)
The drama is strong with this one.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je jong bent heb je nog het voordeel dat je iets kan opbouwen, desnoods elders. Laat je in ieder geval niet vastketenen aan allerlei financiele verplichtingen en wees bereid bestaande claims af te waarderen naar nul (pensioen, spaarpotjes... etc..) Juist het in stand houden van al die instanties en afspraken zal je uiteindelijk meer kosten en alsnog niets opleveren.
Pas als de storm in ons monetaire stelsel overgewaaid is en zijn destructieve werk gedaan heeft kunnen we weer vooruit kijken en plannen maken.
ik lees hier langer dan jou, echter voel ik niet zo sterk als jij de behoefte om onzin uit te kramen, sterker nog, de hoeveelheid onzin stelt me elke keer weer teleur.quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:19 schreef Whuzz het volgende:
Extragratis tip voor je: Lees de eerste 120 delen van dit topic even door, dan snap je de verhoudingen een beetje beter en kun je alles met een korreltje zout nemen. Is ook beter voor je hart enzo
Fijne verkoopmakelaar heeft je zus dan. Als verkoper zelf niet inziet dat zo'n marginale verlaging zinloos is zou je van de makelaar toch mogen verwachten dat hij op je zus inpraat om er een serieus bedrag vanaf te doen.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:42 schreef SeLang het volgende:
Ik zie net op Funda dat me zus weer 5k van de prijs van haar onverkoopbare huis heeft afgedaan.
Maar ja dat is 1,6% van de prijs, dus ze daalt minder snel dan de daling van de markt.
Zo wordt dat huis natuurlijk nooit verkocht...
* Boris_Karloff pakt alvast een krat bier en een zak popcornquote:Op woensdag 21 september 2011 12:05 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Welke hoofdprijs? Volgens de "experts" () hier gaan de prijzen nog jaren dalen en gaan we allemaal economisch kapot. Een huis kopen staat volgens hen gelijk aan financiële zelfmoord.
Love the smell of drama in the morning!
Nu tijd voor lunch. Baai.
Valt mee hoor... ik ben bijzonder nuchter en optimistisch, als je van het ergste uitgaat kan het altijd nog meevallenquote:Op woensdag 21 september 2011 12:22 schreef -Splash- het volgende:
[..]
The drama is strong with this one.
join the clubquote:Op woensdag 21 september 2011 12:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
* Boris_Karloff pakt alvast een krat bier en een zak popcorn
Je zus weet vast wel wat ze doet, haar huis is vast waard wat ze er voor vraagt heur!quote:Op woensdag 21 september 2011 12:42 schreef SeLang het volgende:
Ik zie net op Funda dat me zus weer 5k van de prijs van haar onverkoopbare huis heeft afgedaan.
Maar ja dat is 1,6% van de prijs, dus ze daalt minder snel dan de daling van de markt.
Zo wordt dat huis natuurlijk nooit verkocht...
Je kunt beter in één keer een grote prijsverlaging doen en snel verkopen, maar ja ik ga me er niet mee bemoeien want dat wordt natuurlijk ruzie![]()
Daar zou ik niet te zeker van zijn, ik ken ook een paar van die gevallen, die blijven de prijs verlagen en worden toch niet verkochtquote:Op woensdag 21 september 2011 13:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je zus weet vast wel wat ze doet, haar huis is vast waard wat ze er voor vraagt heur!
I was being sarcasticquote:Op woensdag 21 september 2011 13:39 schreef meth77 het volgende:
[..]
Daar zou ik niet te zeker van zijn, ik ken ook een paar van die gevallen, die blijven de prijs verlagen en worden toch niet verkocht
Maar stel je krijgt ergens anders een baan en moet verhuizen, dan is huren niet altijd een optie. Dan moet je soms een huis kopen. Je kan niet op straat leven.quote:Op woensdag 21 september 2011 13:06 schreef SeLang het volgende:
Ik volg de huizenmarkt met interesse, maar uitsluitend als één van de vele indicatoren van de creditbubble. Ik heb geen eigen huis en ook geen plannen om er een te kopen, en al helemaal niet in NL. In tegenstelling tot de meesten in dit topic heb ik dus geen emotionele betrokkenheid met dit onderwerp.
Dat komt door NL dat er bijna geen huuraanbod is, behalve in de particuliere sector, maar met die huurprijzen en looneisen dan kun je vaak beter toch nog steeds iets kopen in NL ipv particulier huren.quote:Op woensdag 21 september 2011 14:17 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar stel je krijgt ergens anders een baan en moet verhuizen, dan is huren niet altijd een optie. Dan moet je soms een huis kopen. Je kan niet op straat leven.
Hoezo zou je niet kunnen huren? Huren kan altijd. Je betaalt alleen een stuk meer dan dat je aan hypotheeklasten kwijt bent aan een vergelijkbaar huis.quote:Op woensdag 21 september 2011 14:17 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar stel je krijgt ergens anders een baan en moet verhuizen, dan is huren niet altijd een optie. Dan moet je soms een huis kopen. Je kan niet op straat leven.
Ik weet niet in welke gemeente jij leeft, maar het heeft mij jaren gekosten met destijds nog puntenopbouw.quote:Op woensdag 21 september 2011 14:37 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Hoezo zou je niet kunnen huren? Huren kan altijd. Je betaalt alleen een stuk meer dan dat je aan hypotheeklasten kwijt bent aan een vergelijkbaar huis.
Huren heeft 2 opties:quote:Op woensdag 21 september 2011 14:51 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik weet niet in welke gemeente jij leeft, maar het heeft mij jaren gekosten met destijds nog puntenopbouw.
Of je moet een hotelkamer huren
Artimunor, geregistreerd op maandag 9 mei 2011quote:Op woensdag 21 september 2011 12:28 schreef Artimunor het volgende:
[..]
ik lees hier langer dan jou jij,
Ok, zou fijn zijn als je dat dan vanaf nu ook daadwerkelijk uit je posts laat blijken. Succes!quote:echter voel ik niet zo sterk als jij de behoefte om onzin uit te kramen, sterker nog, de hoeveelheid onzin stelt me elke keer weer teleur.
Ik denk dat je ondertussen wel genoeg over Xeno geschreven hebt. Tijd om weer on-topic over de huizenmarkt te gaan, denk je ook niet?quote:ik snap niet dat er mensen zijn die een economie forum gebruiken om hun onzin te ventileren, er zijn daar betere plekken voor zeg maar
Ik weet niet in welk lala-land jij leeft maar het huren van een woonhuis onder een redelijke en normale prijs is heel moeilijk in Nederland. Of je hebt een lange adem en ben bereid om een aantal jaren punten op te bouwen of te wachten, of je bent heel honkvast (en woont er al maar zal nooit verhuizen), anders koop je een huis voor een veels te hoge prijs. Van vrije marktwerking is juist geen sprake. Ergens anders werken in Nederland? Een probleem in dit land.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Huren heeft 2 opties:
-zeer ver onder de (door schaarste opgedreven) marktprijs, met dus logischerwijs lange wachtlijsten.
-tegen marktprijs, waarbij je moet concurreren met andere huurders, met dus logischerwijs hoge prijzen.
Iemand enig idee hoe de verkoper/verhuurder dit doet? 't Is toch niet:quote:Op woensdag 21 september 2011 15:46 schreef sorcees het volgende:
Veel lege huizen die al langer te koop staan en nog steeds niet verkocht zijn, zijn ook te huur, gewoon eens een rondje makelaars bellen, prijzen zijn ook onderhandelbaar.
Nog meerquote:Op woensdag 21 september 2011 12:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Haha.... de Nederlandse Vastgoed Maffia wenst nog meer subsidies.... want dat is niet alleen goed voor het hele zooitje nepondernemers... nee het is ook goed voor U!!! Wie is U... nou dat is degene die zich verder in de schulden wilt steken om de status quo in stand te houden. Het liefst geholpen d.m.v. overheidssteun en overheidsgaranties.... waar zijn de echte Nederlandse ondernemers gebleven die hun eigen risico's inschatten en daar echte verantwoording voor nemen?
http://utrecht.nieuws.nl/nieuws/39685quote:Huizenprijzen dalen harder
De verkoopprijzen van bestaande woningen zijn in augustus met 2,8 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Hiermee is de daling sterker dan in voorgaande maanden. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Ten opzichte van juli 2011 daalden de prijzen met 0,7 procent. In die maand daalden de prijzen nog met 2,3 procent ten opzichte van een maand ervoor. Dat was ook al een sterkere daling dan eerder in 2011.
In augustus wisselden ongeveer tienduizend bestaande koopwoningen van eigenaar, een daling van vier procent. In de eerste acht maanden werden circa 78 duizend woningen verkocht, een daling van vijf procent ten opzichte van dezelfde periode in 2010.
In de cijfers van augustus zijn de effecten van de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting nog niet zichtbaar. Die ging half juni in. Het CBS telt de inschrijvingsdatum van de verkoopakte. De inschrijving vindt meestel enkele maanden later plaats dan de ondertekening van die akte. De effecten van deze belastingmaatregelen worden daarom waarschijnlijk volgende maand duidelijk.
Niet relevant, de huidige ontwikkelingen maken corporatieve woningbouw weer interessant. Of ben je nog steeds van mening dat mensen huizen blijven kopen tegen zeepbelprijzen?quote:Op woensdag 21 september 2011 18:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mocht deze al geplaatst zijn, dan heb ik eroverheen gelezen:
'Einde sociale huursector'
Nu nog een einde aan de sociale koop sector (HRA)!quote:Op woensdag 21 september 2011 18:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mocht deze al geplaatst zijn, dan heb ik eroverheen gelezen:
'Einde sociale huursector'
Tuurlijk is dat relevant:quote:Op woensdag 21 september 2011 18:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Niet relevant, de huidige ontwikkelingen maken corporatieve woningbouw weer interessant. Of ben je nog steeds van mening dat mensen huizen blijven kopen tegen zeepbelprijzen?
Wat is er mis met de HRA? (Buiten dat het veel geld aan inkomsten voor de staat scheelt).quote:Op woensdag 21 september 2011 19:04 schreef SeLang het volgende:
Nu nog een einde aan de sociale koop sector (HRA)!
Ik lees jou mening over dit onderwerp iig altijd met bijzonder veel interesse.quote:Op woensdag 21 september 2011 13:06 schreef SeLang het volgende:
Ik volg de huizenmarkt met interesse, maar uitsluitend als één van de vele indicatoren van de creditbubble. Ik heb geen eigen huis en ook geen plannen om er een te kopen, en al helemaal niet in NL. In tegenstelling tot de meesten in dit topic heb ik dus geen emotionele betrokkenheid met dit onderwerp.
Aan het feit dat in die CBS-cijfers de gemiddelde verkoopprijs minder hard daalt dan de prijsindex, kun je m.i. ook al aflezen dat de interesse in (goedkope) starterswoningen enorm gedaald is. Maar misschien interpreteer ik de cijfers verkeerd...quote:Op woensdag 21 september 2011 10:15 schreef Istrilyin het volgende:
Kabam! Meer dan een half procent in een maand van de prijs af. Da's 1500 euro voor een 250k huisje gewonnen als je de koop een maand uitstelde. Of... 1500 euro foetsie als je je huisje van 250k probeert te verkopen.
Linkje CBS cijfers die er toe doen.
Momenteel heeft niemand echt veel vrijheden, het verschil is dat de vrijheid van kopers afneemt en die van huurders op termijn fors zal toenemen.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat relevant:
Er wordt verwacht dat zittende huurders in hun huidige huurhuis zullen blijven, omdat ze ofwel voor hetzelfde geld minder krijgen, of voor een vergelijkbare woning veel meer kwijt zullen zijn. Bovendien kan voor woningen boven de 652,52 euro geen huurtoeslag worden aangevraagd.
Of ben jij nog steeds van mening dat je als huurder zoveel vrijheid hebt?
Logisch? Dat je betaald over vermogen maar mag aftrekken over schulden? Nee.... dat is niet logisch, dat is het stimuleren van het aangaan van schulden. Er zijn genoeg economen die je kunnen vertellen waarom dat slecht is.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat is er mis met de HRA? (Buiten dat het veel geld aan inkomsten voor de staat scheelt).
Zolang het normaal is dat je belasting over je vermogen betaald, is het toch niet meer dan normaal dat je de kosten van een schuld mag aftrekken?
Leg dat de huurders maar uit die bij verhuizing met de nieuwe huurprijzen geconfronteerd worden. (Of de huurders die daardoor niet eens meer kunnen verhuizen) Succes.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
en die van huurders op termijn fors zal toenemen.
Xeno lukt dat i.i.g. niet.quote:Er zijn genoeg economen die je kunnen vertellen waarom dat slecht is.
xeno is het niet gelukt nee... maar dat geeft niet... voor de entertainment gooi ik maar even een filmpje hier neer... normaal zou zeepbel dat doen maar die komt hier volgens mij niet meer.quote:
Voorbeeld uit het filmpje: "Als je 3 ton schuld hebt... 10% daling... zit je met een restschuld van 30k. Het gaat dan ook om grote bedragen!"quote:Op woensdag 21 september 2011 20:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
xeno is het niet gelukt nee... maar dat geeft niet... voor de entertainment gooi ik maar even een filmpje hier neer... normaal zou zeepbel dat doen maar die komt hier volgens mij niet meer.
QFTquote:Op woensdag 21 september 2011 20:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Voorbeeld uit het filmpje: "Als je 3 ton schuld hebt... 10% daling... zit je met een restschuld van 30k. Het gaat dan ook om grote bedragen!"
Wat is dat voor kromme redenatie? Drie ton lenen is geen probleem, maar 10% daarvan is opeens een groot bedrag? Als je 30k al een "groot bedrag" vindt, hoe heb je dan ooit 10 (!!) keer zo veel kunnen lenen?!
Het geeft leuk aan hoe achterlijk omgegaan is met hypotheken, en hoe weinig waarde mensen toekennen aan "geleend" geld t.o.v. geld waar ze zelf voor moeten werken.
Hoeveel % van de woningen is daar een koopwoning?quote:
En dat maakt uit? Die huizen staan er toch?quote:Op woensdag 21 september 2011 20:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hoeveel % van de woningen is daar een koopwoning?
Je bent in de war met huren(!)quote:Op woensdag 21 september 2011 20:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het probleem met geleend geld is inderdaad de waarde die mensen eraan toekennen. Geld dat je zelf verdient hebt heeft wat dat betreft een veel hogere waarde.
Feitelijk zouden ze de prijskaartjes aan de huizen met een factor ~3,5 moeten verhogen.... want dat is de werkelijke prijs van het huis. Mensen begrijpen niet dat het geld in een veelvoud terug betaald moet worden aan de bank. Stel je koopt een huis van 2 ton aflossingsvrij tegen 3%
¤200.000,- *1.03^30 = ¤485.000,- + ¤200.000,- = ¤685.000,-
Verbeter de wereld en begin bij jezelf.quote:Henk en Ingrid moeten nodig weer terug naar school om hun firmware bij te werken met de versie waarin deze bug wel is opgelost
Zet daartegenover eens het spaarsaldo van Nederland. Fiscaal is het immers aantrekkelijk om niet af te lossen dus zo vreemd vind ik het niet dat die schuld hoger is.quote:
Shit... ze zijn scherp vandaagquote:Op woensdag 21 september 2011 20:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je bent in de war met huren(!)
Bij 200.000 tegen 3% betaal je 6000,- aan rente per jaar, dus 180.000 in 30 jaar. Via de HRA toch wel minimaal een derde terug, dus zeg 120.000 in totaal. Exclusief de 200.000 voor de woning.
Bij huren echter, geldt die 3% wel cumulatief.
[..]
Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Nu de andere kant, wel zo eerlijk:quote:Op woensdag 21 september 2011 20:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
Shit... ze zijn scherp vandaag
Je hebt me overtuigd... ik ben om.. morgen meteen maar even een afspraak maken bij de hypotheker voor een strop op maatquote:Op woensdag 21 september 2011 21:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nu de andere kant, wel zo eerlijk:
Bij een huidige huur van 700,- en een jaarlijkse huurverhoging van 2,5% heb je totaal betaald
- na 30 jaar: ruim 368.000 (huur tegen die tijd 1432,- p/mnd)
- na 40 jaar: ruim 566.000 (huur tegen die tijd 1834,- p/mnd)
- na 50 jaar: ruim 818.000 (huur tegen die tijd 2347,- p/mnd)
En dan heb je uiteindelijk nog steeds niets. Behalve als dankjewel van je huisbaas een huur van 2347,- per maand.
Jij had toch al een beleggingshypotheek...?quote:Op woensdag 21 september 2011 21:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Je hebt me overtuigd... ik ben om.. morgen meteen maar even een afspraak maken bij de hypotheker voor een strop op maat
Ik probeer gewoon de mensen te waarschuwen voor de risico's van een hypotheek.... vooral als het beleggingshypotheken zijn.... of aflossingsvrij....quote:Op woensdag 21 september 2011 21:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij had toch al een beleggingshypotheek...?
Lastig he Xeno, al die typetjes handhaven...![]()
Welk programma is dit?quote:Op woensdag 21 september 2011 21:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik probeer gewoon de mensen te waarschuwen voor de risico's van een hypotheek.... vooral als het beleggingshypotheken zijn.... of aflossingsvrij....
Nog een filmpje voor de liefhebber...
Was het maar een grapquote:
Kan er weinig medelijden mee hebben, de hele gedachtengang van die gozer is dus precies wat er mis is: de verwachting dat je het alleen maar beter krijgt en geen enkele rekening houdt met fikse tegenslagen.quote:Op woensdag 21 september 2011 21:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik probeer gewoon de mensen te waarschuwen voor de risico's van een hypotheek.... vooral als het beleggingshypotheken zijn.... of aflossingsvrij....
Nog een filmpje voor de liefhebber...
Die man in de studio zit wel hard te zweten zeg, na het stukje "Dat ben jij ook een beetje".quote:Op woensdag 21 september 2011 21:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
'Debat op 2' bij de KRO.
http://debatop2.ncrv.nl/n(...)2-eigen-schuld-eerst
Reken mij dan maar eens voor hoe je met '2 x modaal' 2 ton restschuld op kunt bouwen en tegelijkertijd intelligenter kunt zijn dan een amoebe.quote:
Je hoeft meestal alleen maar een kruisje te zetten, de maffia doet de restquote:Op woensdag 21 september 2011 21:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Reken mij dan maar eens voor hoe je met '2 x modaal' 2 ton restschuld op kunt bouwen en tegelijkertijd intelligenter kunt zijn dan een amoebe.
(En deze keer de juiste cijfers gebruiken aub.)
Jij kunt dus ook geen scenario bedenken dus gelooft er zelf ook niet echt in.quote:Op woensdag 21 september 2011 21:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
Je hoeft meestal alleen maar een kruisje te zetten, de maffia doet de rest
Italianen sparen ook veel, hoorde ik op RTL Z een paar weken terug tenminste.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zet daartegenover eens het spaarsaldo van Nederland. Fiscaal is het immers aantrekkelijk om niet af te lossen dus zo vreemd vind ik het niet dat die schuld hoger is.
Amenquote:Op woensdag 21 september 2011 21:50 schreef Suncatcher het volgende:
Hoogmoed komt altijd voor de keiharde val![]()
Nee, teveel verdienen = vrije sector huren i.p.v. gesubsidieerd wonen.quote:Op woensdag 21 september 2011 21:50 schreef Suncatcher het volgende:
Ik krijg steeds meer de indruk dat de politiek jarenlang een dubbele agenda heeft gespeelt mbt de huizenmarkt. Om enkele voorbeelden op te noemen
-Wetgeving mbt het huren van een woning naar inkomen - Teveel verdienen = niet huren maar kopen
Huren gaan al honderd+ jaar elk jaar een paar procent omhoog.............quote:-Huren dat volgende maand duurder wordt en per jaar met een paar procent mag stijgen. NVM kijkt hier al smullend naar uit las ik van de week.
Dat is sowieso een belachelijke belasting, die feitelijk niets anders is dan een verhuisboete. Zou helemaal afgeschaft moeten worden.quote:-OB verlaging
Sinds wanneer neemt de overheid bouwprojecten aan?quote:-Het aannemen van bouwprojecten terwijl er 0,0 vraag naar is - Nieuwbouwprojecten van 4 jaar geleden zijn amper volgebouwd of er wordt alweer nieuw landbouwgrond omgespit voor de bouw. We zijn net china dat spooksteden uit de grond stampt.
Onzin, die bestaat al sinds 1893.quote:-Hypotheekrente aftrek
Normaliter wordt er gekeken naar de staat van onderhoud en waar gelijkwaardige huizen in de buurt voor verkocht worden. Bij jou in de buurt schijnt het dus anders te werken.quote:De overpricing is ook te lachwekkend voor woorden. Ze - de bankiers, de politiek e.d - wisten er allemaal van : Een mannetje dat langskomt - Vergelijkbaar met een meteoroloog die de wind gaat meten met een natte vinger - en de prijs van jouw woning even gaat inschatten die vaak bijverdiend bij de lokale bank met als gevolg dat de huis wordt overgewaardeerd maar geen hond die ernaar kraait.
Nee hoor, vrije sector huren mag ook.quote:Eigenlijk komt beetje bij beetje de aap uit de mouw : Mensen moeten uit hun huurhuis om te gaan kopen
Ehmmm.... Het is toch bij elk artikel wat je dagelijks gebruikt goedkoper om te kopen dan te huren? Waarom zou dat bij een huis anders moeten zijn?quote:Waarom immers 800 euro voor een huurhuis betalen als je voor dat geld een hypotheek hebt?
Och, liever op papier een tree omlaag vallen (in de praktijk merk ik daar he-le-maal niets van), dan elke dag anaal genomen worden door een huisbaas.quote:Fictieve waarde kan erg verschillen met de werkelijkheid. Hoogmoed komt altijd voor de keiharde val![]()
Kopen met geleend geld == gesubsidieerd wonenquote:Op woensdag 21 september 2011 22:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nee, teveel verdienen = vrije sector huren i.p.v. gesubsidieerd wonen.
Ik vind van niet. Een aftrek tbv ziektekosten is ook geen gesubsidieerd ziek zijn. Die aftrek is er met een goede reden.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
Kopen met geleend geld == gesubsidieerd wonen
Gelukkig niet van een kennis, die een vriend heeft waarvan zijn ex-schoonmoeder gehoord heeft, dat het ergens op internet stond.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:09 schreef pberends het volgende:
Italianen sparen ook veel, hoorde ik op RTL Z een paar weken terug tenminste.
Ik bedoel niet zozeer het spaarsaldo van de Italianen.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:09 schreef pberends het volgende:
[..]
Italianen sparen ook veel, hoorde ik op RTL Z een paar weken terug tenminste.
Die wordt dan op 200K gewaardeerd. Feitelijk onjuist, maar ja.quote:Op woensdag 21 september 2011 23:00 schreef tjoptjop het volgende:
Wat is dan de hypotheekschuld? ¤200k of ¤80k?
74 %quote:Op woensdag 21 september 2011 20:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hoeveel % van de woningen is daar een koopwoning?
Het was dan ook geen echte vraagquote:Op woensdag 21 september 2011 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die wordt dan op 200K gewaardeerd. Feitelijk onjuist, maar ja.
Dus als iemand een stelling poneert, moet ik gaan zoeken of die überhaupt ook maar ergens op gebaseerd is?quote:Op woensdag 21 september 2011 23:04 schreef Jane het volgende:
Blijkbaar is je Google weer eens stuk, dat je deze vraag stelt i.p.v. ff te zoeken.
Je reageert op een grafiek van RTL die PBerends postte.quote:Op woensdag 21 september 2011 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus als iemand een stelling poneert, moet ik gaan zoeken of die überhaupt ook maar ergens op gebaseerd is?
Ja. En?quote:Op woensdag 21 september 2011 23:12 schreef Jane het volgende:
Je reageert op een grafiek van RTL die PBerends posste.
Yep, en je huisbaas heeft er ook volkomen schijt aan, die verhoogd gewoon hoor.quote:Op woensdag 21 september 2011 23:33 schreef michaelmoore het volgende:
Volgens jaar gaat het besteedbaar inkomen 5- 10% onderuit
Jongens er gaat fors geknepen worden en dat weet de bank ook
ach over 6 jaar dan mag ik los, en gaan ik naar Frankrijk.quote:Op woensdag 21 september 2011 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep, en je huisbaas heeft er ook volkomen schijt aan, die verhoogd gewoon hoor.
Heb je daar je hele leven voor gewerkt?quote:Op donderdag 22 september 2011 02:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wijntjes proeven en petanque en veel wandelen
Spreek voor jezelf. Mijn inkomen gaat met 12% vooruit dit jaar, daar kan Rutte niet tegenop bezuinigen. Het gezinsinkomen gaat zelfs met 45% vooruit, omdat mijn partner gaat werken. Daar kan zelfs griekenland niet tegenop bezuinigenquote:Op woensdag 21 september 2011 23:33 schreef michaelmoore het volgende:
Volgens jaar gaat het besteedbaar inkomen 5- 10% onderuit
7%?quote:Op donderdag 22 september 2011 07:24 schreef Scorpie het volgende:
Dit jaar 33% vooruit gegaan, volgend jaar 7% loonsverhoging
MichaelMoore wist ons te melden dat onze piemels collectief met 5-10% gaan krimpen dit jaar. Kennelijk ben jij het daar mee eens dan?quote:Op donderdag 22 september 2011 08:21 schreef Basp1 het volgende:
Is het grote piemels vergelijken wederom aan de gang.
Ik denk dat hij het in dat geval eerder bij het rechte eind heeft dan de individuele voorbeelden van jullie 2en. Of de krimp dan 2 % of 5% is zou over te twisten zijn maar zoals de algemene veranderingen nu op tafel liggen zit er voor henk en ingrid geen groei in.quote:Op donderdag 22 september 2011 08:23 schreef Whuzz het volgende:
[..]
MichaelMoore wist ons te melden dat onze piemels collectief met 5-10% gaan krimpen dit jaar. Kennelijk ben jij het daar mee eens dan?
2-5% lijkt mij al een héél stuk realistischer dan 5-10%. Is nogal een verschil he. Ik besef prima dat mijn individuele geval niet representatief is voor het gemiddelde, maar dat was het punt ook niet.quote:Op donderdag 22 september 2011 08:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij het in dat geval eerder bij het rechte eind heeft dan de individuele voorbeelden van jullie 2en. Of de krimp dan 2 % of 5% is zou over te twisten zijn maar zoals de algemene veranderingen nu op tafel liggen zit er voor henk en ingrid geen groei in.
Precies. Ik heb net mijn pa een email gestuurd dat ik vana 2012 weer zakgeld verwacht. Betalen moeten die BB's!quote:Op donderdag 22 september 2011 08:39 schreef Basp1 het volgende:
Maar zoals we lezen uit de woorden van MM kunnen we de BB nog flink gaan uitkleden al die nietsnutten die met een eindloon stelsel met pensioen zijn gegaan.
Als in jouw beleving de grote van je piemel afhankelijk is van je inkomen dan kan ik me voorstellen dat jij blij bent met je toename van 12%quote:Op donderdag 22 september 2011 08:23 schreef Whuzz het volgende:
[..]
MichaelMoore wist ons te melden dat onze piemels collectief met 5-10% gaan krimpen dit jaar. Kennelijk ben jij het daar mee eens dan?
In de analogie de we hier bezigen héb jij niet eens een piemel, dus waar bemoei je je meequote:Op donderdag 22 september 2011 09:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als in jouw beleving de grote van je piemel afhankelijk is van je inkomen dan kan ik me voorstellen dat jij blij bent met je toename van 12%
Er word hier toch alleen maar slap geluld, misschien moet je eens met hardere argumenten swaffelenquote:Op donderdag 22 september 2011 09:24 schreef Whuzz het volgende:
[..]
In de analogie de we hier bezigen héb jij niet eens een piemel, dus waar bemoei je je mee
Hoelang zat ie al in de draft?quote:Op donderdag 22 september 2011 09:55 schreef pberends het volgende:
Huizenmarkt stort in; Funda naar 250.000
Jij leent je besteedbaar inkomen van de bankquote:Op donderdag 22 september 2011 09:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Mensen die hun piemel lenen van de bank
(waar gaaaaaaaaaaaat dit topic over?!)
Stef Blok is natuurlijk niets anders dan een trekpop van de vastgoedmaffia, ik heb die man nog nooit iets zinnigs horen uitkramen. Wie denkt de liberale VVD wel niet dat ze is, dat ze meent te moeten dicteren hoeveel geld mensen uit moeten geven aan huren/wonenquote:VVD: doorpakken op woningmarkt
Het kabinet moet doorpakken op terreinen waar de problemen helder zijn, maar waar het nog te weinig actie onderneemt. Zo moet er nog meer gebeuren op de woningmarkt. De markt voor huurwoningen zit nog steeds op slot.
Dat zei VVD-fractievoorzitter Stef Blok woensdag tijdens de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer. Veel huurders met een goed inkomen wonen nog in een te goedkope woning. Met het recht om huurwoningen te mogen kopen, schiet het ook nog niet op.
Ook gaat het Blok nog niet hard genoeg met het kappen in allerlei regels die de overheid stelt. Hij stelt vast dat het kabinet daar wel mee bezig is, maar er kan nog meer gebeuren.
De VVD'er maande minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) nu echt werk te maken van samenvoeging van provincies in de Randstad. In de begroting van Binnenlandse Zaken vindt Blok daar te weinig van terug.
bron: NVM
quote:Op donderdag 22 september 2011 11:09 schreef SeLang het volgende:
Een derde van de hypotheken in NL onder water?
In Amerika heb je dit: http://www.youwalkaway.com/
Echte bazen daar doen een strategic default op hun hypotheek en gaan weer huren
Screw the bankstersquote:Op donderdag 22 september 2011 11:31 schreef SeLang het volgende:
In de VS is een hypotheek gewoon een secured loan met het huis als collateral. Dus als het huis onder water staat dan geef je het gewoon terug aan de bank!
Maar beter nog: je kunt gewoon stoppen met het betalen van je hypotheek. En dat is precies wat een miljoen mensen nu doet: niks meer betalen = gratis wonen. Als de bank je namelijk het huis uit zet dan moeten ze een afschrijving doen op de hypotheek want dat huis is geen drol meer waard (= verlies, dus bonus). Zolang ze mensen gratis in hun huis laten zitten kunnen de banken net doen alsof ze geen verlies hebben.
Vandaar dat er dus een grote groep mensen is die niks meer betaalt (sommigen al meer dan 2 jaar!) en als de bank ze er uiteindelijk uit zet dan is het een verlies voor de bank en niet voor hun, want ze hadden sowieso geen eigen geld in dat huis zitten (100% hypo). Het enige wat ze kwijtraken is hun "gratis" huur.
Nou ja, zo leuk is dat niet want de banken etc worden via bailouts weer met belastinggeld overeind gehouden. Dus uiteindelijk is de rekening gewoon voor de mensen die wel netjes hun hypotheek hebben betaald (of cash kopen/ huren)quote:
Da's juist het mooie er aan. Je koopt een huis, betaalt het niet, woont lekker gratis en als de shit dan de fan raakt, dan draait je buurman die gewoon huurt (mede) op voor de kosten via de belasting. Die buurman betaalt dus netjes zijn huur en betaalt ook nog eens mee aan jouw woonlasten.quote:Op donderdag 22 september 2011 11:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nou ja, zo leuk is dat niet want de banken etc worden via bailouts weer met belastinggeld overeind gehouden. Dus uiteindelijk is de rekening gewoon voor de mensen die wel netjes hun hypotheek hebben betaald (of cash kopen/ huren)
Wat wil hij hieraan doen? Scheefhuurders doodschieten?quote:Op donderdag 22 september 2011 10:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dat zei VVD-fractievoorzitter Stef Blok woensdag tijdens de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer. Veel huurders met een goed inkomen wonen nog in een te goedkope woning.
De VVD zou het liefst het geld uit de beurs van de huurder grijpen om het in zijn eigen beurs te stoppen. Dat is volgens de VVD het toppunt van liberalismequote:Op donderdag 22 september 2011 11:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat wil hij hieraan doen? Scheefhuurders doodschieten?
Zolang er een tekort algeheel aan huizen is, is dit schuiven met problemen...
Nou bereken ons dan maar eens wat een nieuwbouwwoning van de wbv zou moeten kosten en hoeveel ze dan aan hypotheek kwijt zouden zijn.quote:Op donderdag 22 september 2011 11:50 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik denk dat de gemiddelde huurder graag eigenaar van z'n huurhut zou zijn, tegen de kosten die dat huis daadwerkelijk gekost heeft.
Het overgrote deel van de woningcorporatiehutjes is OUD.quote:Op donderdag 22 september 2011 12:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou bereken ons dan maar eens wat een nieuwbouwwoning van de wbv zou moeten kosten en hoeveel ze dan aan hypotheek kwijt zouden zijn.
Wut? Voor die nieuwbouw woning die jij aanhaalt denk ik dat er maar bitter weinig woningcorporaties meer dan zo'n 550 zullen vragen aan huur. De duurdere woningbouw huizen zijn niet vergelijkbaar met dat hokje dat jij voor een ton wil laten bouwen.quote:Op donderdag 22 september 2011 12:15 schreef RemcoDelft het volgende:
561 euro per maand. Er zijn genoeg woningcorporaties die meer huur vragen dan dat, m.a.w. dat hele systeem heeft geen bestaansrecht in z'n huidige vorm.
Want woningbouwverenigingen pachten de grond van de gemeentes? Dus jij moet dan als koper ook maar de grond gaan pachten. Ow wacht daarmee was ook een probleem toch.quote:Op donderdag 22 september 2011 12:53 schreef RemcoDelft het volgende:
@Basp1: Factor 2 hoger door dure grond geldt voor normale mensen, niet voor woningcorporaties.
@Whuzz: Wat is het nou... Zijn sociale huurhuizen nu opeens luxe grote vrijstaande huizen? 't Is ook net hoe het jou uitkomt he!
Ik had het over gemiddelde bouwkosten, en dus gemiddelde maandkosten.
Bron: beursbox via de scherpe penquote:Huizenprijzen in Nederland
Geschreven door Tom Lassing
woensdag 17 februari 2010 10:09
Wie naar een grafiek met de huizenprijzen sinds 1988 kijkt, kan zien dat de stijging in Amerika in het niet valt bij de stijging van de huizenprijzen in Nederland.
We hebben allemaal gezien hoe keihard de Amerikaanse huizenmarkt in elkaar is geklapt. Gezien de enorm dure huizen in Nederland, moeten we niet gek staan te kijken als ook hier de prijzen fors dalen.
Als de prijzen 33% dalen in Nederland, dan zitten we op het niveau van België. Als we in Nederland 50% in waarde dalen, zitten we op het niveau van Duitsland...
Nu kunnen er natuurlijk redenen zijn dat huizen in Nederland duurder moeten zijn... Denk aan tekorten of de geboden kwaliteit, maar de verschillen zijn wel erg groot.
De voornaamste reden van de hogere prijzen in Nederland is niet omdat huizen hier beter of groter zijn. Ook niet omdat tuinen groter zijn. Ook de kwaliteit is niet hoger dan in de omringende landen. De enige reden dat Nederlanders meer betalen, is omdat ze een deel van de hypotheekrente terug krijgen. Nederland was dus in staat om 30 tot 40% meer te lenen en een huizenmarkt 'weet' dan wel wat te doen. Dat is namelijk gewoon de prijzen met dat niveau omhoog brengen.
Waarom rijden zowel Duitsers als Belgen met mooiere auto's? Simpel! Ze hebben door lagere hypotheken privé meer geld om uit te geven en hun regeringen hebben meer geld om de belastingen op voertuigen lager te houden. De Nederlandse regering geeft immers de miljarden uit aan compensatie voor huizenbezitters met een (te hoge) hypotheek.
Heel veel Nederlanders hebben een probleem. Hun huis is in feite 30% te duur. Zodra logischerwijze de lucht er een keer uit gaat, rest een hoge hypotheek en uiteindelijk voor velen een restschuld.
Dat hangt de huizenbezittende Nederlander dus massaal boven het hoofd. Dat terwijl iedereen ook weet dat er bijgespaard moet worden voor het pensioen.
Het is dus wel duidelijk dat Nederland over een jaar of twintig een serieus probleem heeft.
Er is misschien nog één lichtpuntje... De babyboomers gaan over twintig jaar massaal hemelen. Hoeveel geld gaan die naar de volgende generatie overdragen? Gaan die wel wat overdragen, of hebben juist de babyboomers de grote hypotheken en zadelen ze dus in feite hun nageslacht met een extra probleem op?
Wat een stukquote:Op vrijdag 23 september 2011 04:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Bron: beursbox via de scherpe pen
Ik denk niet dat Duitsers en Belgen mooiere auto's hebben omdat ze door lagere hypotheken privé meer geld hebben om uit te geven. Maar voor de rest ben ik het er zeer mee eensquote:Op vrijdag 23 september 2011 07:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat een stukje ziet zelf toch ook wel de hiaten hoop ik?
Uh, ok. Die prijzen zijn gelukkig ook heel makkelijk één op één te vergelijken jaquote:Wie naar een grafiek met de huizenprijzen sinds 1988 kijkt, kan zien dat de stijging in Amerika in het niet valt bij de stijging van de huizenprijzen in Nederland.
En als ze met 98.5% dalen, dan hebben we het niveau van Somalie! En daar moeten we uiteindelijk heen, want ze hebben daar net zoveel zeepiraten als wij softwarepiraten hebben. Dus dat is te vergelijken!quote:Als de prijzen 33% dalen in Nederland, dan zitten we op het niveau van België. Als we in Nederland 50% in waarde dalen, zitten we op het niveau van Duitsland...
Oh. Dan zitten DNB, de Oeso en elk ander financieel verslag over nederland er toch maar eens mooi naast he. Wij maar denken dat het een combinatie van factoren is, waaronder (al dan niet kunstmatig) hoge grondprijzen, hypotheken gebaseerd op tweeverdieners, hypotheken gebaseerd op 6x een jaarinkomen, hypotheken van 120% huiswaarde én de HRA.quote:De enige reden dat Nederlanders meer betalen, is omdat ze een deel van de hypotheekrente terug krijgen.
Wait, whut? Maar die Duitsers en Belgen krijgen geen HRA! Als wij zoveel HRA krijgen, dan zou dat die hogere hypotheken toch moeten balanceren en zouden we toch evenveel geld moeten hebben om aan mooie auto's uit te geven?quote:Waarom rijden zowel Duitsers als Belgen met mooiere auto's? Simpel! Ze hebben door lagere hypotheken privé meer geld om uit te geven
Dat was ons al duidelijk ja. Gelukkig heeft maar een klein deel daarvan een hypotheekquote:Heel veel Nederlanders hebben een probleem.
quote:De babyboomers
Waarom woon je dan in een te duur huis?quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:32 schreef sorcees het volgende:
Ik woon ook in een te duur huis met wellicht een te hoge en te dure hypotheek, ik los (nu) niets af, maar ik kan het wel betalen, ik heb er erg veel plezier van en ik wil er ook blijven wonen, ik heb er eigenlijk geen probleem mee.
Volgens sommigen woont iedereen in NL in een te duur huisquote:Op vrijdag 23 september 2011 11:44 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Waarom woon je dan in een te duur huis?
Je kunt het toch betalen?
Niet perse te duur, met dezelfde argumenten kan je zeggen dat het huis te klein is. Om het over de tuin nog maar niet te hebben...quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:49 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Volgens sommigen woont iedereen in NL in een te duur huis
Is 50 euro voor een brood dan ook niet te duur? Dat kan iedereen toch wel (eenmalig) ophoesten?quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:44 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Snap ik niet.quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:44 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dit dus.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Is 50 euro voor een brood dan ook niet te duur? Dat kan iedereen toch wel (eenmalig) ophoesten?
Ja je zou zeggen, grond kost een droppie en bouwmaterieel dat zijn de kosten niet, daar is een vermogen te verdienen en de economie zou een dikke boost krijgenquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
Aan de prijzen van woningen te zien zou je verwachten dat metselaar, timmerman en stenenbakker de best betaalde beroepen van Nederland zijn. Toch krijgt een pennenlikker in een bankgebouw (iemand die nota bene helemaal niets produceert waar je praktisch wat aan hebt) een beter salaris dan de hard zwoegende man op de steiger. Dit kan natuurlijk alleen maar in een corrupt systeem waar arbeiders de slaven zijn van de banksters. Daarom zijn huizen te duur... om de parasieten die financiële producten 'produceren' een bestaansrecht te geven.
Hopelijk ben je aan het trollen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
Aan de prijzen van woningen te zien zou je verwachten dat metselaar, timmerman en stenenbakker de best betaalde beroepen van Nederland zijn. Toch krijgt een pennenlikker in een bankgebouw (iemand die nota bene helemaal niets produceert waar je praktisch wat aan hebt) een beter salaris dan de hard zwoegende man op de steiger. Dit kan natuurlijk alleen maar in een corrupt systeem waar arbeiders de slaven zijn van de banksters. Daarom zijn huizen te duur... om de parasieten die financiële producten 'produceren' een bestaansrecht te geven.
Waarom zitten mensen thuis met een uitkering, niks te produceren, terwijl Jan op de steiger hard aan het werk is? Daarom zijn huurhuizen zo duur; om de parasieten die uitkeringstrekkers zijn bestaansrecht te geven.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
Nou.... Als ik naar mijn hypotheek kijk, zit het percentage 1,65 hoger dan in oktober 2010. Nog speling zat naar beneden dus.quote:Op vrijdag 23 september 2011 15:33 schreef Scorpie het volgende:
Hypotheekrentes weer omlaagtis echt goed shoppen nu, ook als je wilt oversluiten
Is dat relevant? Een metselaar levert tenminste (als hij zijn vak verstaat) een stabiel eindproduct opquote:Op vrijdag 23 september 2011 15:16 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Hopelijk ben je aan het trollen.
Plaats eens twee vacatures:
• Econometrist gezocht! ¤ 3000,- per maand
• Metselaar gezocht! ¤ 3000,- per maand
Gok voor beide eens hoeveel reacties je krijgt.
Als je onder water staat krijg je gewoon het 'buk eens scorpie' tarief, want geen enkele andere kredietverstrekker wil een verzopen kat in de zak kopenquote:Op vrijdag 23 september 2011 15:33 schreef Scorpie het volgende:
Hypotheekrentes weer omlaagtis echt goed shoppen nu, ook als je wilt oversluiten
xeno is gewoon een slachtoffer van het systeem, hij wilde niet langer meebetalen aan jouw HRA. Hij heeft goed opgelet hoe anderen van het systeem profiteerden en heeft daarin zijn keuze gemaakt. Het is niet alsof je nou een royaal leven kan leiden van zo'n uitkering hoor. Afgelopen kerst heb ik hem mijn kerstpakket opgestuurd of wat er van over was toen ik zelf de lekkerste dingen er al uitgehaald hadquote:Op vrijdag 23 september 2011 15:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom zitten mensen thuis met een uitkering, niks te produceren, terwijl Jan op de steiger hard aan het werk is? Daarom zijn huurhuizen zo duur; om de parasieten die uitkeringstrekkers zijn bestaansrecht te geven.
Vond de postbezorger het niet gek dat je pakketten naar jezelf stuurtquote:Op vrijdag 23 september 2011 15:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
xeno is gewoon een slachtoffer van het systeem, hij wilde niet langer meebetalen aan jouw HRA. Hij heeft goed opgelet hoe anderen van het systeem profiteerden en heeft daarin zijn keuze gemaakt. Het is niet alsof je nou een royaal leven kan leiden van zo'n uitkering hoor. Afgelopen kerst heb ik hem mijn kerstpakket opgestuurd of wat er van over was toen ik zelf de lekkerste dingen er al uitgehaald had![]()
Ach... zo'n voedselbankklant is dat wel gewend... die moeten gewoon niet zeuren
Ik heb die doos verstuurd omdat ik echt niet bij xeno op bezoek ga in zo'n (huur)achterbuurt.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:02 schreef Whuzz het volgende:
Vond de postbezorger het niet gek dat je pakketten naar jezelf stuurt
Daar heb ik xeno op aangesproken maar hij vertelde dat hij jarenlang belasting betaald heeft en daar nooit wat voor terug kreeg. Feitelijk is zijn uitkering gewoon een belastingteruggave. Ik ben dat met hem eens, wat dat betreft is hij geen haar beter als andere belastingontduikersquote:Anyway, aangezien HRA een mindering is op de hoeveelheid te betalen belasting kan er van "meebetalen aan iemands HRA" natuurlijk nooit sprake zijn.
Dit geheel in tegenstelling tot het trekken van een uitkering, die wel degelijk door anderen betaald moet worden.
Heb je koorts ofzoquote:Op vrijdag 23 september 2011 16:02 schreef Whuzz het volgende:
Anyway, aangezien HRA een mindering is op de hoeveelheid te betalen belasting
Moet jij voor de gein eens uitrekenen hoeveel je 'cash' krijgt als je geen inkomen hebt.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:12 schreef PierreBetfair het volgende:
het is gewoon cash geld wat je van de Staat krijgt om je lening bij de bank wat dragelijker te maken.
Het is gewoon een uitkering voor de mensen met grote schulden, de overheid is de 'derde koper' en ze zou daar eens mee moeten stoppen. Als je kan moet je gewoon werken en je deel aan belastingen betalen... net als de rest.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:12 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Heb je koorts ofzo
het is gewoon cash geld wat je van de Staat krijgt om je lening bij de bank wat dragelijker te maken.
Moet je voor de gein eens uitrekenen wat je als grootverdiener met een hypotheek van een miljoen cash krijgt van de overheidquote:Op vrijdag 23 september 2011 16:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Moet jij voor de gein eens uitrekenen hoeveel je 'cash' krijgt als je geen inkomen hebt.
Geen cent. Je krijgt wel een kleine korting.op het schandalig hoge bedrag aan belasting wat je aan het eind van het jaar moet aftikken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Moet je voor de gein eens uitrekenen wat je als grootverdiener met een hypotheek van een miljoen cash krijgt van de overheid
Ik heb geen huurbaas, dat weet je toch Xeno?quote:Op vrijdag 23 september 2011 15:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je onder water staat krijg je gewoon het 'buk eens scorpie' tarief, want geen enkele andere kredietverstrekker wil een verzopen kat in de zak kopen
En die korting is uitsluitend bestemd voor mensen die een hypotheek hebben... Wie dat niet heeft, moet een groter bedrag aftikken, oftewel netto is het gewoon een cadeautje van de belastingbetaler. Of je nou 5 euro minder moet betalen of 5 euro terugkrijgt, broekzak-vestzak verhaal.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Geen cent. Je krijgt wel een kleine korting.op het schandalig hoge bedrag aan belasting wat je aan het eind van het jaar moet aftikken.
Wie zegt dat ik het over Xeno had, Xeno?quote:Op vrijdag 23 september 2011 15:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
xeno is gewoon een slachtoffer van het systeem, hij wilde niet langer meebetalen aan jouw HRA. Hij heeft goed opgelet hoe anderen van het systeem profiteerden en heeft daarin zijn keuze gemaakt. Het is niet alsof je nou een royaal leven kan leiden van zo'n uitkering hoor. Afgelopen kerst heb ik hem mijn kerstpakket opgestuurd of wat er van over was toen ik zelf de lekkerste dingen er al uitgehaald had![]()
Ach... zo'n voedselbankklant is dat wel gewend... die moeten gewoon niet zeuren
xeno heeft toch een uitkering?quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik het over Xeno had, Xeno?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |