abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102134572

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Deze topicreeks loopt al meer dan 150 delen. Ruim 45000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 150 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
pi_102134581
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gast... Ooit gehoord van een best-case-benadering? De exacte bedragen zijn hoger, dit is een voorzichtige schatting, m.a.w. mijn punt staat des te steviger.
De huizenmarkt in Nederland is (ver)ZIEK(t)! => Nieuwe titel voor de volgende reeks.
Ik weet niet wat voor drek ze je op de HBO aanleren, maar dit was geen best case benadering, dit was gewoon slap geouwehoer in de ruimte, zonder onderbouwing, met een of andere brainfart als uitgangspunt. En dan vervolgens nog huilen dat niemand het serieus neemt :') gek he.
pi_102134627
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 09:25 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Op een gegeven moment wil je je eigen leven beginnen. En dat is best moeilijk op een kamertje bij je ouders.
Dat moment is toch niet uit de lucht komen vallen?

Dat kan je plannen, en van tevoren sparen. Desnoods vanaf 1980.

Je hebt het wel over aanschaf van een huis, niet een crop sla...

[ Bericht 1% gewijzigd door Terrorizer op 19-09-2011 12:35:05 ]
pi_102134639
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:06 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, want BVZ toont nergens dat hij intelligenter is dan anderen. In ieder geval heb ik absoluut niet die indruk, om het zo te zeggen. Maar eigenlijk zou ik mijn vraag ook aan jou kunnen stellen, Scorpie! Als jij zelf zo lekker woont in je huisje, waarom zit je dan niet voor de buis of computer of in de tuin te genieten? In plaats van op dit topic te komen en te proberen mensen op de kast te jagen?
Ik zit prima te genieten, maar dat betekent dus automatisch uitsluiting van een discussie blijkbaar? Nogal raar natuurlijk, die diskwalificatie op basis van personen, vind je zelf ook niet?

quote:
Oh trouwens... over CC beschuldigen dat hij een kloon van Xeno is. Wat mij betreft zouden jij, basp1, BVZ en DAM best wel eens minder dan 4 personen kunnen zijn... Maar ja helpt het om dat de hele tijd te suggereren?
Gast :') CG = Xeno, dat weet iedereen, dat zijn andere account gebanned is en hij uit principe daar niet meer mee wil posten is ook al een tijdje bekend voor de insiders. Heeft niks met beschuldigen te maken, is gewoon een constatering van een feit, vooral omdat het grappig was dat hij probeerde met deze kloon een soort relkloon te maken :') Magoed, ontopic maar weer.
pi_102134662
Dat er iets niet helemaal klopt aan de huizenmarkt daar heeft RD natuurlijk wel een punt. Maar de vraag is of we ooit nog de tijden gaan terugkrijgen dat je met 1 bovenmodaal salaris een 2 onder 1 kapper kan kopen.
pi_102134693
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:12 schreef Basp1 het volgende:
Dat er iets niet helemaal klopt aan de huizenmarkt daar heeft RD natuurlijk wel een punt.
En die correctie die op dit moment wordt doorgevoerd op de huizenmarkt is daar een schoolvoorbeeld van.

quote:
Maar de vraag is of we ooit nog de tijden gaan terugkrijgen dat je met 1 bovenmodaal salaris een 2 onder 1 kapper kan kopen.
Tja, zo zijn er nog wel meer dingen die vroeger vele malen goedkoper waren en nooit meer zullen zijn.
pi_102135075
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:13 schreef Scorpie het volgende:

Tja, zo zijn er nog wel meer dingen die vroeger vele malen goedkoper waren en nooit meer zullen zijn.
Ik weet het maar sommige mensen verwachten nog steeds dat de huizenprijzen zich eigenlijk net zoals electronica prijzen zouden moeten ontwikkelen, steeds meer voor steeds minder geld. Maar ze vergeten dat woningbouw arbeids en matriaal intensief is en dan hebben we nog het ruimtelijke ordeningsbeleid van NL wat ook niet bijdraagt aan genoeg bouwkavels.
pi_102136512
Wat zijn de verwachtingen van de mensen hier hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen aankomende 2/3 jaar? Om mij heen wordt vooral verteld dat iemand die een huis wil kopen gewoon lekker verder moet afwachten hoe de markt "nog verder inzakt" om op het juiste moment in te stappen. Mensen om mij heen verwachten dat de aankomende paar jaar de huidige prijzen zeker met 20/30% kunnen zakken omdat het economisch slecht gaat en uiteindelijk ook aan de HRA gezeten zal worden.

Hoe zien mensen dat hier?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_102136615
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 13:23 schreef Aloulou het volgende:
Wat zijn de verwachtingen van de mensen hier hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen aankomende 2/3 jaar? Om mij heen wordt vooral verteld dat iemand die een huis wil kopen gewoon lekker verder moet afwachten hoe de markt "nog verder inzakt" om op het juiste moment in te stappen. Mensen om mij heen verwachten dat de aankomende paar jaar de huidige prijzen zeker met 20/30% kunnen zakken omdat het economisch slecht gaat en uiteindelijk ook aan de HRA gezeten zal worden.

Als je kan wachten moet je dat gewoon doen. Soms is het beter om te verhuizen. Dan kan je nu best leuk onderhandelen. Zolang je niet verwacht dat je binnen 6 jaar opnieuw moet verhuizen en een verstandige hypotheek neemt (en dan niet verstandig volgens de "adviseur"), is er weinig aan de hand.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_102136797
quote:
Wat zijn de verwachtingen van de mensen hier hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen aankomende 2/3 jaar?
Ligt eraan in welk segment en welk gedeelte van Nederland je bedoelt.

quote:
Om mij heen wordt vooral verteld dat iemand die een huis wil kopen gewoon lekker verder moet afwachten hoe de markt "nog verder inzakt" om op het juiste moment in te stappen.
Zie hierboven.

quote:
Mensen om mij heen verwachten dat de aankomende paar jaar de huidige prijzen zeker met 20/30% kunnen zakken omdat het economisch slecht gaat en uiteindelijk ook aan de HRA gezeten zal worden.
Het kan, maar wederom, is afhankelijk van segment en locatie.
  maandag 19 september 2011 @ 13:47:39 #11
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_102137194
Ik weet het niet, de regering doet erg zijn best om alles 'op niveau' te houden.

Ik kijk zelf gewoon geinteresseerd toe: zolang er hier (in dit gezin, bedoel ik) geen banenverlies optreedt, blijft alles hier zoals het is. Ik ben zelf in ieder geval niet van plan de komende 20 jaar te verhuizen, bijvoorbeeld.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_102137232
quote:

Hier zijn de meningen verdeeld. In het algemeen geldt dat huizenbezitters zeggen dat het allemaal niet zo hard naar beneden zal gaan. Je haalt ze er meteen uit op deze forums.

In het algemeen zijn huurders / potentiele starters van mening dat de prijzen te hoog zijn.

Feit is dat sinds augustus 2008 (de piek) zo'n 8-9% van de prijsindex af is gegaan. Dus een huis van 250k verloor ruim 500 euro per maand aan waarde. Tevens is het aantal te koop staande huizen enorm, zie funda homepage. Verder staat er een crisis voor de deur, en mogen mensen minder lenen. Dit terwijl hypotheekrentes al jaren extreem laag staan... Banken voorspellen verdere daling, zo'n 2% per jaar, en die zijn vaak optimistisch. Wachten lijkt dus te lonen.

Maar aan de andere kant, er zijn onder de verkopers ook hele gemotiveerden... Door scherp te bieden kun je deze te voorschijn halen (dromers wijzen scherpe boden meteen af). Als je de tijd hebt, dan kun je gewoon af en toe een heel laag bod doen. Laat de verkopers maar wachten. Tijd is aan jouw kant immers.
pi_102137416
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 13:49 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Hier zijn de meningen verdeeld. In het algemeen geldt dat huizenbezitters zeggen dat het allemaal niet zo hard naar beneden zal gaan. Je haalt ze er meteen uit op deze forums.

In het algemeen zijn huurders / potentiele starters van mening dat de prijzen te hoog zijn.

Feit is dat sinds augustus 2008 (de piek) zo'n 8-9% van de prijsindex af is gegaan. Dus een huis van 250k verloor ruim 500 euro per maand aan waarde. Tevens is het aantal te koop staande huizen enorm, zie funda homepage. Verder staat er een crisis voor de deur, en mogen mensen minder lenen. Dit terwijl hypotheekrentes al jaren extreem laag staan... Banken voorspellen verdere daling, zo'n 2% per jaar, en die zijn vaak optimistisch. Wachten lijkt dus te lonen.

Maar aan de andere kant, er zijn onder de verkopers ook hele gemotiveerden... Door scherp te bieden kun je deze te voorschijn halen (dromers wijzen scherpe boden meteen af). Als je de tijd hebt, dan kun je gewoon af en toe een heel laag bod doen. Laat de verkopers maar wachten. Tijd is aan jouw kant immers.
Sorry hoor, maar je verhaal is veel te generiek, veel te oppervlakkig en veel te benepen. Ik ken locaties waar de prijzen juist omhoog zijn gegaan, niet omlaag. Zonder enige variablen aan te brengen in de context van het verhaal kan je er gewoon weinig zinnigs over zeggen.

"De huizenprijs" bestaat niet, ook al denken huurders van wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2011 13:56:32 ]
pi_102137609
Het is inderdaad kopersmarkt, maak daar gebruik van als je moet (per se wilt) kopen.
Er zijn weinig starters en veel aanbod, dus geen bod is te gek.
De prijzen blijven nog wel even dalen, hoe lang is koffiedik kijken, maar niet met 10%-20% per jaar.
Zomaar even verhuizen voor een mooier en/of groter huis zit er op dit moment niet in, iedereen blijft zitten waar hij zit zolang hij het kan betalen.
Moet je voor je werk verhuizen, dan wordt het lastig, maar als je je hypotheek kan meenemen kan je een deal maken, goedkoop verkopen en goedkoop terugkopen.
Echtscheiden nu even niet, is heel duur geworden, uitkopen tegen welke prijs, snel verkopen tegen welke prijs en restschuld (eventueel aangevuld met alimentatie).
Maar volledig is deze opsomming ook niet.
Als je goed zit, nog even wachten en blijven sparen, ook al is de rente laag.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_102138115
Zo... weer even mijn wekelijkse rondje Funda gedaan. Wat mij opvalt is dat naarmate we de 250k naderen er steeds meer mensen beginnen te zakken met hun vraagprijs. Ook de woningcorporaties zetten hun woningen lager in de markt ondanks de gedaalde OB. De dubbele woonlasten en verlaagde financieringsmogelijkheden hebben hun effect op de markt. Zo te zien zit er dus nog genoeg lucht in die we er uit kunnen knijpen :Y
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_102138150
Ondertussen maak ik me wel zorgen over de beurskoersen... ik vermoed dat ik met mijn beleggingshypotheek echt de pineut ben :X
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_102138248
Aflossingsvrij is zo gek nog niet, als je de discipline hebt voor jezelf te sparen/beleggen/gokken.
  maandag 19 september 2011 @ 14:34:12 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102138366
Wat mij opvalt is dat ze nu adverteren met "vrij op naam voor de prijs van kosten koper"... Waarschijnlijk dankzij de verlaging van de overdrachtsbelasting.
censuur :O
pi_102138434
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat mij opvalt is dat ze nu adverteren met "vrij op naam voor de prijs van kosten koper"... Waarschijnlijk dankzij de verlaging van de overdrachtsbelasting.
Haha ja, die reclamepraatjes van de NVM en consorten zijn wel een beetje sneu.
pi_102138535
quote:
Ik reken dat gelijk even om naar de nieuwe (bodem)vraagprijs k.k.
Kansloze actie in veel gevallen omdat de meeste mensen niet zo dom zijn dat ze de rekenkundige vertaling niet kunnen maken :)
pi_102138554
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kansloze actie in veel gevallen omdat de meeste mensen niet zo dom zijn dat ze de rekenkundige vertaling niet kunnen maken :)
Mmmm.... misschien heb ik wel een te hoge pet op van kamikazekopers :')
  maandag 19 september 2011 @ 14:48:33 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102138799
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het viel me hierbij op: http://www.funda.nl/koop/middelburg/huis-47158957-dam-50/
1.15M voor een (groot) oud huis in fucking-middle-of-nowhere-Middelburg. Uiteraard direct zichtbaar op funda.nl, in de hoop veel kijkers te trekken.
Als ik zelf op zoek ben naar wat-dan-ook sla ik altijd die extra-betalen-om-op-te-vallen-advertenties over, omdat ik weet dat ik daar minder waar voor m'n geld krijg. En dat gaat voor huizen net zo goed op.
pi_102139054
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het viel me hierbij op: http://www.funda.nl/koop/middelburg/huis-47158957-dam-50/
1.15M voor een (groot) oud huis in fucking-middle-of-nowhere-Middelburg. Uiteraard direct zichtbaar op funda.nl, in de hoop veel kijkers te trekken.
Als ik zelf op zoek ben naar wat-dan-ook sla ik altijd die extra-betalen-om-op-te-vallen-advertenties over, omdat ik weet dat ik daar minder waar voor m'n geld krijg. En dat gaat voor huizen net zo goed op.
QFT... kwaliteit behoeft geen krans of reclame. Kennelijk is de vraagprijs veel te hoog en de kwaliteit van de makkelmannetjes/vrouwtjes te belabberd om het tussen de oren van de wannabe verkoper te krijgen :)
pi_102139106
Middelburg.... :') Woon je in Zeeland maar nog steeds niet aan de Zeeuwse kust :|W
pi_102139528
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Middelburg.... :') Woon je in Zeeland maar nog steeds niet aan de Zeeuwse kust :|W
Inderdaad, de enig denkbare reden (voor mij dan) om ooit naar Zeeland te trekken zou een huis met zicht op zee zijn.
Is ook een krimpgebied, verkopen zolang het nog kan.
pi_102139964
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:12 schreef sorcees het volgende:

[..]

Inderdaad, de enig denkbare reden (voor mij dan) om ooit naar Zeeland te trekken zou een huis met zicht op zee zijn.
Is ook een krimpgebied, verkopen zolang het nog kan.
Ik denk niet dat er een grote markt is voor koopwoningen boven de 1 miljoen in Middelburg. Die was er misschien wel toen de markt nog 'booming' was en een huis gezien werd als een belegging die alleen maar in waarde kon toenemen w/
Er schijnt zelfs een bekende voetballer te zijn die er ingestonken is.... nou ja... niet dat je bijzonder slim hoeft te zijn om tegen een balletje aan te kunnen trappen ;)
  maandag 19 september 2011 @ 15:31:36 #27
324665 meth77
to do or not to do
pi_102140143
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]Er schijnt zelfs een bekende voetballer te zijn die er ingestonken is.... nou ja... niet dat je bijzonder slim hoeft te zijn om tegen een balletje aan te kunnen trappen ;)
Weten ze bij Feijenoord dat je in Dronten woont ??
En het nummer van je Starlet ??
  maandag 19 september 2011 @ 16:00:47 #28
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102141150
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 13:49 schreef Istrilyin het volgende:

[..]
Dat is het gene waar ik over zit te denken. Gewoon bij leuke huizen een bod doen van wat ik er voor over heb (en niet bijzonder laag uitvallen, maar kijken wat er mogelijk is). Als ik iets het waard vindt dan zou ik het zomaar kunnen kopen.

Want sommige huiseigenaren moeten zich echt even achter de oren krabbelen. Prijzen zijn soms echt ridicuul te noemen. Een huis waar écht van alles aan moet gebeuren en dan nog 190.000 euro eisen. Of eigenaren die een prijs een 'vanaf prijs noemen' (ja het zit me dwars :P).
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
  maandag 19 september 2011 @ 16:01:27 #29
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102141178
quote:

[..]

Dat denk ik niet, want BVZ toont nergens dat hij intelligenter is dan anderen. In ieder geval heb ik absoluut niet die indruk, om het zo te zeggen. Maar eigenlijk zou ik mijn vraag ook aan jou kunnen stellen, Scorpie! Als jij zelf zo lekker woont in je huisje, waarom zit je dan niet voor de buis of computer of in de tuin te genieten? In plaats van op dit topic te komen en te proberen mensen op de kast te jagen?

Gewone vragen, niet beantwoorden is wat mij betreft ook een antwoord trouwens.

Oh trouwens... over CC beschuldigen dat hij een kloon van Xeno is. Wat mij betreft zouden jij, basp1, BVZ en DAM best wel eens minder dan 4 personen kunnen zijn... Maar ja helpt het om dat de hele tijd te suggereren?
Gelukkig maar dat ze er zijn. Anders zou het wel een heel negatief doemdenkers topic worden. ;)
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
pi_102141488
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:31 schreef meth77 het volgende:

Weten ze bij Feijenoord dat je in Dronten woont ??
En het nummer van je Starlet ??
Alsof het hooligans om het voetbal zou gaan?
pi_102141612
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 16:01 schreef -Splash- het volgende:

Gelukkig maar dat ze er zijn. Anders zou het wel een heel negatief doemdenkers topic worden. ;)
Dit topic negatief? Ik noem het informatief... het geeft goed weer hoe er wordt gedacht over de huizenmarkt, zowel ik positieve als negatieve zin, een goede balans imo.
pi_102146792
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 16:01 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Nou ja, wat de 1 hoopt is voor de ander een doemscenario natuurlijk en vice versa :-)

Wat me al tijden opvalt... of soms niet meer omdat ik het gewend ben, is de felheid bij huizeneigenaren die niet willen zien dat we op de glijbaan naar beneden zitten. Mijn indruk is heel sterk dat het fanatisme meer te maken heeft met een soort ontkenninsfase dan met feiten. Een soort schoppen tegen de harde werkelijkheid, met af en toe een feitje ertussen om het nog als serieus te doen voorkomen.
  dinsdag 20 september 2011 @ 06:57:15 #33
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_102168792
quote:
di 20 sep 2011, 05:30 |

Koopkracht krijgt zwaardere klap
door Jarco de Swart
AMSTERDAM - Honderdduizenden Nederlanders met een middeninkomen gaan er volgend jaar veelal tussen 5 en 10% op achteruit. Dat is nóg meer dan op het eerste gezicht naar voren komt uit de gemiddelde koopkrachtplaatjes van het kabinet.

Door een opeenstapeling van maatregelen gaan vooral gezinnen met kinderen, chronisch zieken, oudere werknemers en ambtenaren met middeninkomens er fors op achteruit, zo blijkt uit doorrekeningen van vakcentrale MHP.
quote:
di 20 sep 2011, 06:44
Onderzoek: zorg heilig voor Nederlanders
AMSTERDAM - De gezondsheidszorg is heilig voor de 'gemiddelde' Nederlander. Uit een onderzoek van de Volkskrant, uitgevoerd door TNS Nipo, blijkt dinsdag dat 'de Nederlander' geen cent op de zorg zou bezuinigingen. Ook voor de politie geldt dat.
De hypotheekrenteaftrek is echter helemaal niet heilig.
Ook kan er minder geld naar Ontwikkelingssamenwerking en Defensie.

De vraag aan de deelnemers was waarop ze zouden bezuinigingen als de begroting met respectievelijk 35 miljard, 18 miljard en 5 miljard euro minder moest.

[ Bericht 36% gewijzigd door michaelmoore op 20-09-2011 07:02:58 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_102168895
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 18:22 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Nou ja, wat de 1 hoopt is voor de ander een doemscenario natuurlijk en vice versa :-)

Wat me al tijden opvalt... of soms niet meer omdat ik het gewend ben, is de felheid bij huizeneigenaren die niet willen zien dat we op de glijbaan naar beneden zitten. Mijn indruk is heel sterk dat het fanatisme meer te maken heeft met een soort ontkenninsfase dan met feiten. Een soort schoppen tegen de harde werkelijkheid, met af en toe een feitje ertussen om het nog als serieus te doen voorkomen.
Ik denk dat je wat aan je indruk-skills moet doen dan.
pi_102169555
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 18:22 schreef Istrilyin het volgende:

Wat me al tijden opvalt... of soms niet meer omdat ik het gewend ben, is de felheid bij wanna-be kopers die graag willen zien dat we op de glijbaan naar beneden zitten. Mijn indruk is heel sterk dat het fanatisme meer te maken heeft met een soort overijdele hoop dan met feiten. Een soort schoppen tegen de harde werkelijkheid, met af en toe een feitje ertussen om het nog als serieus te doen voorkomen.
Even voor je aangepast. Het werkt natuurlijk twee kanten op. Er komen hier minstens net zo veel gefrustreede wanna-be-kopers huilen dat het allemaal veel duurder blijkt dan ze hoopten als dat er huizenbezitters zitten die krampachtig aan hun huizenwaarde vastklampen.

Ik snap overigens beide kampen niet. De echte huizenbezitters die ergens last van hebben, die hoor je niet in dit topic want hun probleem is niet zozeer hun huis, maar hun echtscheiding, het verlies van hun baan, of andere rampspoed. Dat ze hun huis moeten verkopen is geen oorzaak, maar een gevolg ergens van. Vervelend, maar die klagen in andere topics over de dingen die écht belangrijk voor ze zijn.
De rest maakt het weinig uit. Alle huizen dalen in waarde, dus ook de huizen naast het hunne, dat grotere huis in die andere wijk op hun droomlocatie, dat kleinere huisje dat ze wilden kopen als de kinderen het huis uit zijn, enz enz.

Dan heb je de groep van wanna-be kopers die hier komen klagen dat de huizen zo duur zijn en dat ze het nooit kunnen betalen. Die staren zich allemaal blind op die 20% die dan van de prijzen afgaat zonder zich te realiseren dat in de tussentijd hun maximale hypotheek al met 25% is afgenomen en de rente met een procent is opgelopen. Die juichen hard, tot ze bij de bank komen en met hun neus op de feiten worden gedrukt.
Dan zijn ze boos en roepen dat het de schuld is van de HRA, dat die weg moet, wederom zonder te beseffen dat ook dát een huis niet betaalbaarder maakt. Als je dan zegt dat ze eerst moeten sparen en meer moeten gaan verdienen dan zijn ze verongelijkt...

De groep die het momenteel het beste voor elkaar heeft is de groep die nergens heen wil. Die prima zit waar ze zitten. Die hebben geen last van huizenprijzen, geen last van stijgende hypotheekrente, van anti-scheefhuur-beleid, enz enz. En dat geld dus voor zowel huurders als kopers. En die groep vermaakt zich dan ook het best in dit topic :D ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  dinsdag 20 september 2011 @ 08:36:46 #36
324665 meth77
to do or not to do
pi_102169643
De Woningmarkt gaat komend jaar keihard onderuit, maar als je lekker woont dan is er niets aan de hand, als je verkopen wil dan is het zaak scherp te zijn en niet te wachten
pi_102169678
Ik wacht nog even tot de pleuris uitbreekt en dan koop ik een 2e, 3e, 4e, 5e en 6e huis in Griekenland, Portugal, Italië, Spanje en Ierland. *)
  dinsdag 20 september 2011 @ 08:40:48 #38
324665 meth77
to do or not to do
pi_102169721
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:38 schreef Whuzz het volgende:
Ik wacht nog even tot de pleuris uitbreekt en dan koop ik een 2e, 3e, 4e, 5e en 6e huis in Griekenland, Portugal, Italië, Spanje en Ierland. *)
Ik ga dan voor de aankoop van een woning in Duitsland of Zuid-Polen
  dinsdag 20 september 2011 @ 08:41:52 #39
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102169745
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 06:57 schreef michaelmoore het volgende:
Uit een onderzoek van de Volkskrant, uitgevoerd door TNS Nipo, blijkt dinsdag dat 'de Nederlander' geen cent op de zorg zou bezuinigingen. Ook voor de politie geldt dat.
Ik ben benieuwd hoe ze de vragen gesteld hebben. Stel je de vraag: "Vindt u dat het een jaar langer in leven houden van een hoogbejaarde die niet eens meer kan lopen daadwerkelijk 200.000 euro mag kosten?", dan krijg je ongetwijfeld een hele andere uitkomst, zelfs als je het bejaarden vraagt!
De vergelijking met politie is vreemd: zorg kost 20 keer zo veel.

quote:
De vraag aan de deelnemers was waarop ze zouden bezuinigingen als de begroting met respectievelijk 35 miljard, 18 miljard en 5 miljard euro minder moest.
Raar. De vraag is waar ze wel op bezuinigen, en we krijgen te horen waar ze niet op bezuinigen... Dat geeft sowieso een vertekend beeld.
pi_102171044
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:31 schreef Whuzz het volgende:

zonder zich te realiseren dat in de tussentijd hun maximale hypotheek al met 25% is afgenomen en de rente met een procent is opgelopen. Die juichen hard, tot ze bij de bank komen en met hun neus op de feiten worden gedrukt.

Je lees kennelijk wat je wilt lezen, ik en anderen hebben al reeds een paar keer geroepen dat ik liever 100k financier tegen 8% dan 200k tegen 4%. Op deze manier word sparen nl. veel interessanter (zowel in spaarrente als in het eerder in zich komen van een koopwoning) en m.b.t. de afschaf van de HRA.... hiervoor dient een algemene belastingverlaging voor terug te komen. Komt deze niet dan komen een hoop kamikazekopers onder water te staan en gaan verzuipen.
pi_102171064
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:38 schreef Whuzz het volgende:
Eerst even je huis aflossen bij de bank Whuzz :7
  dinsdag 20 september 2011 @ 09:50:56 #42
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102171427
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 09:36 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Je lees kennelijk wat je wilt lezen, ik en anderen hebben al reeds een paar keer geroepen dat ik liever 100k financier tegen 8% dan 200k tegen 4%. Op deze manier word sparen nl. veel interessanter (zowel in spaarrente als in het eerder in zich komen van een koopwoning) en m.b.t. de afschaf van de HRA.... hiervoor dient een algemene belastingverlaging voor terug te komen. Komt deze niet dan komen een hoop kamikazekopers onder water te staan en gaan verzuipen.
Ik vrees dat de HRA afschaffing geen belastingverlaging gaat opleveren, maar dat dat geld direct gebruikt wordt om de stijgende zorgkosten te financieren. En die stijgen toch meerdere miljarden (!!) per jaar. Ironisch: jongeren worden gedwongen dure huizen te kopen, en dat geld gaat straks ook naar oudjes...
pi_102171500
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 09:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik vrees dat de HRA afschaffing geen belastingverlaging gaat opleveren, maar dat dat geld direct gebruikt wordt om de stijgende zorgkosten te financieren. En die stijgen toch meerdere miljarden (!!) per jaar. Ironisch: jongeren worden gedwongen dure huizen te kopen, en dat geld gaat straks ook naar oudjes...
De boomers hebben hun woning al reeds afbetaald dus de HRA kan eraf... de stijgende zorgkosten voor de boomers moeten immers gefinancierd worden :Y

Jongeren worden inderdaad weer genaaid... ten gunste van de babyboomers. Kunnen we de verplichte pil van Drion voor mensen boven de 67 niet invoeren? Dat sluit mooi aan bij het plan om de pensioenleeftijd naar 67 te brengen :')
pi_102171663
quote:

[..]

Even voor je aangepast.
Wow! Dank je wel! *O* Ik ben inderdaad een wanna-be koper. Nou ja, ik kan gewoon kopen morgen als ik zou willen. Maar met het huidige beleid is nog even scheefhuren beter. :)
quote:
De rest maakt het weinig uit. Alle huizen dalen in waarde, dus ook de huizen naast het hunne, dat grotere huis in die andere wijk op hun droomlocatie, dat kleinere huisje dat ze wilden kopen als de kinderen het huis uit zijn, enz enz.
Jij begrijpt het! Nu de andere huizenbezitters nog.
pi_102171874
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:00 schreef Istrilyin het volgende:

Jij begrijpt het! Nu de andere huizenbezitters nog.
Meer sparen, minder lenen. Dat geeft de banksters minder macht, minder TBTF en lagere kosten aan de HRA. Meer geld en middelen voor economische activiteiten die WEL productief zijn w/
Een arme banksters is een betere bankster :Y
  dinsdag 20 september 2011 @ 10:12:53 #46
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_102171949
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:10 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Meer sparen, minder lenen. Dat geeft de banksters minder macht, minder TBTF en lagere kosten aan de HRA. Meer geld en middelen voor economische activiteiten die WEL productief zijn w/
Een arme banksters is een betere bankster :Y
Waar waar stal jij je spaargeld dan?
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
pi_102172278
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:12 schreef Duiker_21 het volgende:

[..]

Bij de bank.... ja daar verdienen banksters ook aan, dat is inherent aan het systeem. Maar minder geld in de zeepbel betekend een lager risico. Zodra een lening overeenkomt met de intrinsieke waarde van het onderpand kunnen banken niet langer het TBTF argument aanvoeren om de maatschappij in een wurggreep te houden. De financiele sector moet tot een omvang terug gebracht worden die nog maar een paar procent van de economie uitmaakt.
pi_102172499
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:12 schreef Duiker_21 het volgende:

[..]

_O- _O- nice one! :D

Xeno en spaargeld.. lolwtfbbqasif! :D
pi_102172782
Wat weet de NVM wat wij niet weten? Straks zullen we het te horen krijgen :')

pi_102172803
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:33 schreef Whuzz het volgende:

[..]

_O- _O- nice one! :D

Xeno en spaargeld.. lolwtfbbqasif! :D
xeno leeft toch van een uitkering? Mag je dan eigenlijk wel spaargeld hebben?
pi_102172816
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wat weet de NVM wat wij niet weten? Straks zullen we het te horen krijgen :')

[ afbeelding ]
Misschien bedoelen ze het bejaardentehuis. Of het sterfhuis. Het ziekenhuis. Opties, opties!

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:44 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

xeno leeft toch van een uitkering? Mag je dan eigenlijk wel spaargeld hebben?
Oh, ik dacht dat je opgehouden was met dat spelletje :?
Maar ok, in dat geval: vraag het hem even, hij is dat andere stemmetje in je hoofd. 8)7
pi_102172870
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:44 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Misschien bedoelen ze het bejaardentehuis. Of het sterfhuis. Het ziekenhuis. Opties, opties!
Ik denk dat het in mijn geval een strandhuis word.... ergens op een Grieks eiland gekocht voor een tomaat en een olijf :P
pi_102173670
quote:
Haha die was voor die verlaging andersom :')
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:31:44 #54
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102174100
Zo een hypotheek gesprek. Geheel vrijblijvend natuurlijk.... :P
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:36:02 #55
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102174204
quote:

[..]
tot ze bij de bank komen en met hun neus op de feiten worden gedrukt.
Hoi! :W
Gebeurd straks O-)
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:36:56 #56
317913 1-800-cop-shot
Armed Society = Polite Society
pi_102174229
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 12:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je speculeren over wanneer je wat had moeten kopen of juist niet, maar dat is mijn punt helemaal niet. Mijn punt is dat flexibiliteit zowel monetaire als niet monetair waarde heeft en dat je daar dus gewoon voor mag betalen. Huren zou alleen al om die reden duurder moeten zijn dan kopen.
Exact. Kopers ketenen zich feitelijk vast aan een locatie in de hoop dat deze ze uiteindelijk welvaart brengt. Maar door het verlies in mobiliteit kan je minder flexibel inspringen op carrièremogelijkheden. Dus kopen heeft meer risico's dan alleen maar een waardedaling van het pand.
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:38:17 #57
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102174268
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:10 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Dat moment is toch niet uit de lucht komen vallen?

Dat kan je plannen, en van tevoren sparen. Desnoods vanaf 1980.

Je hebt het wel over aanschaf van een huis, niet een crop sla...
Blijkbaar werk je al sinds je 18e? :)
Ik wou graag studeren. Dan is sparen niet zo makkelijk als je zou denken. ;) Toch heb ik dat wel gedaan (alleen geen 20.000 euro).
pi_102174323
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:38 schreef -Splash- het volgende:

Ik wou graag studeren. Dan is sparen niet zo makkelijk als je zou denken. ;) Toch heb ik dat wel gedaan (alleen geen 20.000 euro).
Laat je niet gek maken door Terrortje, die woont nog steeds bij zijn moeder en heeft daardoor een ietwat vertroebeld beeld van de echte wereld ;)
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:40:37 #59
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102174324
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:36 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

[..]

Exact. Kopers ketenen zich feitelijk vast aan een locatie in de hoop dat deze ze uiteindelijk welvaart brengt. Maar door het verlies in mobiliteit kan je minder flexibel inspringen op carrièremogelijkheden. Dus kopen heeft meer risico's dan alleen maar een waardedaling van het pand.
Dus... het leven zit vol met risico's... *moet even zitten*
Als je je eigen sector kent dan weet je ook wel waar je moet wonen om voor alles centraal te zitten. Pas als ik in Maastricht of Leeuwarden zou gaan werken zal het problematisch worden. Maar of ik dat over heb voor een betere baan...
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:41:20 #60
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102174344
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:40 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Laat je niet gek maken door Terrortje, die woont nog steeds bij zijn moeder en heeft daardoor een ietwat vertroebeld beeld van de echte wereld ;)
Ik merk het. :)
pi_102174357
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:38 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Xeno schijnt niet gespaard en niet gestudeerd te hebben, toch schijnt hij een uitkering en een dak boven zijn hoofd te hebben w/
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:42:38 #62
317913 1-800-cop-shot
pi_102174381
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:40 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Als je je eigen sector kent dan weet je ook wel waar je moet wonen om voor alles centraal te zitten. Pas als ik in Maastricht of Leeuwarden zou gaan werken zal het problematisch worden. Maar of ik dat over heb voor een betere baan...
Ik heb Nederland altijd veel te klein gevonden om te kopen.
pi_102174443
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:42 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Xeno schijnt niet gespaard en niet gestudeerd te hebben, toch schijnt hij een uitkering en een dak boven zijn hoofd te hebben w/
Ach, die heeft dan ook niet zulke hoge eisen he. Hij woont in Almere in een "cultureel zeer ervaren" wijk, rijd in een 3-deurs autotje uit 1990 en zit in een oud corporatiewoninkje.
Als je niet veel van het leven verwacht kan het niet snel tegenvallen he :)
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:44:50 #64
324665 meth77
to do or not to do
pi_102174447
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:42 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

nou ik hoorde dat ie ook daklozen kranten doet en vaak onder een brug gaat slapen als het niet te hard regent
pi_102174450
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:36 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Hoi! :W
Gebeurd straks O-)
Laat je je teleurstelling hier even goed blijken? Misschien kunnen we wat tips geven om het leed te verzachten.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2011 11:45:14 ]
pi_102174465
quote:

[..]

Xeno had toch zijn geld in zo'n woekerpolis gestopt ;) . En volgens mij heeft deze ook nog wel wat uitgekeerd dus zal xeno ook nog wel wat spaargeld hebben. 8-)
pi_102174498
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:40 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Ik word nog liever anaal verkracht door een shemale dan dat ik Leeuwarden of Maastricht moet gaan wonen, en dat zou ik al helemaal niet doen 'omdat de huizen daar goedkoper zijn'. Brrrrrrrrrrrrrrr.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2011 11:47:33 ]
pi_102174528
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Xeno had toch zijn geld in zo'n woekerpolis gestopt ;) . En volgens mij heeft deze ook nog wel wat uitgekeerd dus zal xeno ook nog wel wat spaargeld hebben. 8-)
Viel wel tegen hoor, Xeno had het niet zo slim aangepakt allemaal. Schijnt dat hij nu boordevol frustratie zit tegenover de financiele wereld, puur om zijn eigen falen te maskeren. Tja, moet wel kut voor hem zijn, zo opeens je geld weg terwijl je dacht dat je gouden bergen zou krijgen.
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:52:58 #69
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102174691
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Laat je je teleurstelling hier even goed blijken? Misschien kunnen we wat tips geven om het leed te verzachten.
Uiteraard! Met een tirade van 2 a4'tjes waarin ik de banken uitzuigers noem, de woningmarkt failliet verklaar en huren als de ideale oplossing zie.
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:53:55 #70
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102174717
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:42 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

[..]

Ik heb Nederland altijd veel te klein gevonden om te kopen.
Ik vind het wel een aardige uitvalsbasis. :)
pi_102174765
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:52 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Uiteraard! Met een tirade van 2 a4'tjes waarin ik de banken uitzuigers noem, de woningmarkt failliet verklaar en huren als de ideale oplossing zie.
Vergeet niet de huidige kopers weg te zetten als naieve jonge idioten of uitgekookte babyboomers die 'jouw' geld opvreten.
pi_102174767
Ik denk dat xeno straks met bibberende knieën voor zijn tv'tje zit te kijken naar de troonrede. Ze gaan zijn uitkering, zijn huursubsidie, zijn zorgtoeslag en bijzondere bijstand afnemen, straks moet hij gewoon 'weer' werken voor de HRA van kamikazekopers zoals Whuzz, Scorpie en ik :D
Hopelijk ontwoekeren de banksters straks nog even mijn beleggingshypotheek zodat ik alsnog die gouden bergen krijg.... zoals belooft :Y)
pi_102174793
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Vergeet niet de huidige kopers weg te zetten als naieve jonge idioten of uitgekookte babyboomers die 'jouw' geld opvreten.
Vergeet ook HRA subsidie-parasieten niet.
pi_102175476
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:40 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Sparen voor een huis, waar is daar nou raar mee.

En als student kan je ook prima sparen, je hoeft toch niet elke avond te gaan zuipen?
pi_102175538
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:22 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

En als student kan je ook prima sparen, je hoeft toch niet elke avond te gaan zuipen?
Nou maak ons dan maar eens een berekening hoeveel een normale student die uitwonend is kwijt is aan zijn kosten per maand. En hoeveel inkomsten deze heeft vanuit de overheid en hoeveel hij al moet werken om uberhaubt te kunnen rondkomen en de studie te kunnen bekostigen zonder dan hij bij de IB groep een lening hoeft af te sluiten.
  dinsdag 20 september 2011 @ 12:24:33 #76
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102175541
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:22 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Ik heb dat ook niet gedaan. Studeren kost ook geld (net als levensonderhoud).
pi_102175614
quote:

welke mensen bedoel je dan?
er zijn hier 2 kampen en een derde groep die er wat genuanceerder tegenaankijkt

- kamp 1 bestaat uit NVM medewerkers die vanwege company policy elke dag moeten posten om hun baan (en huis) te mogen behouden, daar hebben zich een flink aantal bange huizenbezitters bij aangesloten die denken dat als ze hier heeeel hard roepen hoe goed het wel niet is om verantwoordelijk te zijn voor een geleend huis, dat dan misschien hun nachtmerries niet uit gaan komen.

- het andere kamp bestaat uit een linkse beweging die vind dat ze om de domme lezer voor zichzelf te behoeden al dan niet rechtvaardig tegengas lopen te geven tegen kamp 1, her en der sluiten zich hierbij mensen aan die het fijn vinden om andere mensen spiegologisgh te martelen, dit mede omdat kamp 1 zo makkelijk lijkt te happen, echter is dit ook een illusie omdat de mensen die het hardst happen de NVM-sponsored-propaganda posters zijn, terwijl de echte gefrustreerde huizen bezitter in stilte pijn lijd na het lezen van negatieve prognoses (al dan niet rechtvaardig) hier zijn natuurlijk uitzonderingen op, de zogenaamde schreeuw struisvolgels, deze pik je dr zo uit.

- dan zijn er nog een aantal mensen die niet bij een kamp horen met meer genuanceerde mening, deze meningen zijn echter uiteenlopend.

ik moet zeggen dat zo nu en dan een post van iemand uit groep 3 best interessant kan zijn, maar het blijft voornamelijk bij gebekvecht tussen groep 1 en 2, waar de kern van groep 1 gepolijster uit de hoek komt maar de achterliggende bedoeling mogelijk overeenkomt met die van een beleggingshypotheekadviseur, en waar groep 2 vaak erg a-sociaal uit de hoek komt, waarvan een deel een behoedende intentie heeft en het andere deel een sadomasochistische.

hoe het echt met de huizenmarkt gaat valt heel moeilijk te bepalen door al dit geschreeuw.
en ik denk dat elke on-onderbouwde prognose hiervan direct afgestreept kan worden en bij ofwel kamp 1 ofwel kamp 2 geplaatst kan worden.
pi_102175784
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:24 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Ik heb dat ook niet gedaan. Studeren kost ook geld (net als levensonderhoud).
Tip: Leer koken, dat scheelt veel dan dat je kant - en klaar koopt.
pi_102175816
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:27 schreef Artimunor het volgende:

hoe het echt met de huizenmarkt gaat valt heel moeilijk te bepalen door al dit geschreeuw.
Wut :?
Had je ooit de illusie dat je de toekomst van de huizenmarkt kon gaan ontdekken door een topic op FoK! te gaan lezen dan?
Het lijkt me niet dat dit topic ook maar enigszinds de pretentie heeft om een compleet beeld te schetsen over de huizenmarkt.

Verder ben ik het er mee eens dat je Xeno a-sociaal noemt natuurlijk :Y ;)
pi_102176047
Ik ben dan wel benieuwd wie hier tot de NVM propagandisten zou horen, scorpie en dam? :P
  dinsdag 20 september 2011 @ 12:42:45 #81
317913 1-800-cop-shot
pi_102176077
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:27 schreef Artimunor het volgende:

[..]

welke mensen bedoel je dan?
er zijn hier 2 kampen en een derde groep die er wat genuanceerder tegenaankijkt

- kamp 1 bestaat uit NVM medewerkers die vanwege company policy elke dag moeten posten om hun baan (en huis) te mogen behouden, daar hebben zich een flink aantal bange huizenbezitters bij aangesloten die denken dat als ze hier heeeel hard roepen hoe goed het wel niet is om verantwoordelijk te zijn voor een geleend huis, dat dan misschien hun nachtmerries niet uit gaan komen.

- het andere kamp bestaat uit een linkse beweging die vind dat ze om de domme lezer voor zichzelf te behoeden al dan niet rechtvaardig tegengas lopen te geven tegen kamp 1, her en der sluiten zich hierbij mensen aan die het fijn vinden om andere mensen spiegologisgh te martelen, dit mede omdat kamp 1 zo makkelijk lijkt te happen, echter is dit ook een illusie omdat de mensen die het hardst happen de NVM-sponsored-propaganda posters zijn, terwijl de echte gefrustreerde huizen bezitter in stilte pijn lijd na het lezen van negatieve prognoses (al dan niet rechtvaardig) hier zijn natuurlijk uitzonderingen op, de zogenaamde schreeuw struisvolgels, deze pik je dr zo uit.

- dan zijn er nog een aantal mensen die niet bij een kamp horen met meer genuanceerde mening, deze meningen zijn echter uiteenlopend.

ik moet zeggen dat zo nu en dan een post van iemand uit groep 3 best interessant kan zijn, maar het blijft voornamelijk bij gebekvecht tussen groep 1 en 2, waar de kern van groep 1 gepolijster uit de hoek komt maar de achterliggende bedoeling mogelijk overeenkomt met die van een beleggingshypotheekadviseur, en waar groep 2 vaak erg a-sociaal uit de hoek komt, waarvan een deel een behoedende intentie heeft en het andere deel een sadomasochistische.

en ik denk dat elke on-onderbouwde prognose hiervan direct afgestreept kan worden en bij ofwel kamp 1 ofwel kamp 2 geplaatst kan worden.
Gewoon alleen af gaan op de posts van SeLang. Die huurt al z'n hele leven en heeft meer poen dan iedereen in AEX bij elkaar.
pi_102176091
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:44 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ach, die heeft dan ook niet zulke hoge eisen he. Hij woont in Almere in een "cultureel zeer ervaren" wijk, rijd in een 3-deurs autotje uit 1990 en zit in een oud corporatiewoninkje.
Als je niet veel van het leven verwacht kan het niet snel tegenvallen he :)
laat jezelf toch niet zo kennen man, dat jouw ego zo getraumatiseerd is door balletjes en je geest zo onder de duim heeft dat voor jou de grote van je auto en je huis gelijk staat aan wat er te bereiken is in het leven brent toch wel een heel erg gebrek aan fantasie aan het daglicht

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:41 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben dan wel benieuwd wie hier tot de NVM propagandisten zou horen, scorpie en dam? :P
ik dacht eerder dat je wou weten wie er schreeuwstruisvogels waren :D
verder: namen noemen is zinloos omdat met toch makkelijk andere accounts aan kan maken, waar het om gaat is de toonzetting

[ Bericht 29% gewijzigd door Artimunor op 20-09-2011 12:49:45 ]
  dinsdag 20 september 2011 @ 13:02:38 #83
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102176704
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:32 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Tip: Leer koken, dat scheelt veel dan dat je kant - en klaar koopt.
Je zit echt vol met aannames he. :')
pi_102176728
Ik ken wel iemand die ik wil kwalificeren als een scheldstruisvogel :+
pi_102176763
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:02 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Je zit echt vol met aannames he. :')
Inderdaad kant en klaar hoeft helemaal niet duur te zijn, diepvriespizza's van de Lidl :9
pi_102176916
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Inderdaad kant en klaar hoeft helemaal niet duur te zijn, diepvriespizza's van de Lidl :9
een stoom maaltijd bij appie hein kan je ook bijna niet voor koken hoor
pi_102176981
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Tap je de stroom af bij de buren, of heb je een houtoven en kap je je eigen hout. :D

Zelf pizza's maken is trouwens nog veel goedkoper, dan moet je alleen we een grote diepvries hebben om ze daarna wel weer in te vriezen. :P
pi_102177110
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:41 schreef Basp1 het volgende:
As if :D de NVM mag van mij per direct kapot gaan _O-
pi_102177150
Tegen Haute Cuisine kan ik inderdaad niet tegenop koken. ;)
pi_102177227
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:43 schreef Artimunor het volgende:

[..]

laat jezelf toch niet zo kennen man, dat jouw ego zo getraumatiseerd is door balletjes en je geest zo onder de duim heeft dat voor jou de grote van je auto en je huis gelijk staat aan wat er te bereiken is in het leven brent toch wel een heel erg gebrek aan fantasie aan het daglicht

Ah gut, gevoelige snaar geraakt? :*

quote:
verder: namen noemen is zinloos omdat met toch makkelijk andere accounts aan kan maken, waar het om gaat is de toonzetting
Ja, men gaat echt klonen maken omdat ze zich zo gepakt voelen door jouw opmerkingen! 8)7
Beetje last van grootheidswaanzin? :D

Extragratis tip voor je: Lees de eerste 120 delen van dit topic even door, dan snap je de verhoudingen een beetje beter en kun je alles met een korreltje zout nemen. Is ook beter voor je hart enzo ;)
pi_102177499
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:19 schreef Whuzz het volgende:

Extragratis tip voor je: Lees de eerste 120 delen van dit topic even door, dan snap je de verhoudingen een beetje beter en kun je alles met een korreltje zout nemen. Is ook beter voor je hart enzo ;)
Als de voorspellingen van deel 1 uitgekomen waren hadden we nu een huis bij aankoop van 3 potten pindakaas gekregen. :D
pi_102177656
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de voorspellingen van deel 1 uitgekomen waren hadden we nu een huis bij aankoop van 3 potten pindakaas gekregen. :D
Hoe kreeg jij de jouwe dan :?
De mijne was gratis bij twee pakken afwasmachine-tablets. Bij de C1000, kreeg ook nog 3 extra GoGo's. Dat vond mijn zoontje belangrijker dan het huis trouwens. :P
pi_102178171
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:33 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Hoe kreeg jij de jouwe dan :?
De mijne was gratis bij twee pakken afwasmachine-tablets. Bij de C1000, kreeg ook nog 3 extra GoGo's. Dat vond mijn zoontje belangrijker dan het huis trouwens. :P
Haha.... in het nieuwe feodale stelsel dat de banksters willen invoeren zal jouw zoontje met gogo's uitbetaald worden in de toekomst >:)
pi_102178263
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:50 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Haha.... in het nieuwe feodale stelsel dat de banksters willen invoeren zal jouw zoontje met gogo's uitbetaald worden in de toekomst >:)
Maar dan weet je ook dat jij (wij?) tot de lijfeigenen gaat behoren. :P
pi_102178287
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:50 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Vanuit zijn perspectief klinkt dat als de hemel op aarde. Als de banksters er een paar van die speciale gogo's (glow in the dark / metallic ofzo) bij doen is hij waarschijnlijk bereid zijn ziel te verkopen ;)

En daarnaast:
"Papa, wat is fieo... fliou... feodaal?"
- "Iets met ridders"
"Woooow coool!"

;)
pi_102178304
Afgelopen zatyerdag een appartement bekeken. Toch wel aardig van de makelaar dat hij vertelde dat de prijzen over de komende 5 jaar naar verwachting 20% dalen. Dat moet je meenemen in de biedprijs zei hij..........ik wist niet wat ik hoorde. Wat een held _O_

Ik zal het in overweging nemen, ouwe reus w/
pi_102178336
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:55 schreef PierreBetfair het volgende:
Afgelopen zatyerdag een appartement bekeken. Toch wel aardig van de makelaar dat hij vertelde dat de prijzen over de komende 5 jaar naar verwachting 20% dalen. Dat moet je meenemen in de biedprijs zei hij..........ik wist niet wat ik hoorde. Wat een held _O_

Ik zal het in overweging nemen, ouwe reus w/
Sluit er wel even een mooie aflossingvrije beleggingshypotheek bij af Pierke. Dat was immers zo goed bevallen de vorige keer ;)

Iedereen weet overigens dat je niet naar makelaars moet luisteren. Dit bevestigd dat maar wee eens ;)
pi_102178371
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:57 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Sluit er wel even een mooie aflossingvrije beleggingshypotheek bij af Pierke. Dat was immers zo goed bevallen de vorige keer ;)
_O- hij kan het cash betalen, je weet toch! Of was dat nou die erfenis die wel/niet/wel/niet beschikbaar was? Het bleef wel een curieus verhaal, zeker toen ouwe Pierre bleek aan een mooi wurghypotheekje vast te zitten en niet te kunnen oversluiten _O-
pi_102178476
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:57 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Iedereen weet overigens dat je niet naar makelaars moet luisteren. Dit bevestigd dat maar wee eens ;)
Ik heb nooit een beleggingshypotheek gehad en zal er nooit een nemen.

De volgende hypotheek die ik neem is aflossingsvrij............een ander soort hypotheek neem ik niet meer.
pi_102178529
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:01 schreef PierreBetfair het volgende:

De volgende hypotheek die ik neem is aflossingsvrij............een ander soort hypotheek neem ik niet meer.
Waarom is dat :? Of bedoel je *niet*aflossingsvrij :?
pi_102178541
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:01 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Ik heb nooit een beleggingshypotheek gehad en zal er nooit een nemen.

Ehm, ik kan me toch wel herinneren dat je huidige hypotheek een verkapte beleggershypotheek was, maar ik kan me vergissen. Graaf jij even in je posthistory voor dat topic of moet ik het doen?
pi_102178560
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:03 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Waarom is dat :? Of bedoel je *niet*aflossingsvrij :?
Ik bedoel gewoon wat ik zeg. IK betaal 50% of 60% cash en neem voor de rest een afls.vrije hypotheer zodat ik alle vrijheid heb om daar wel of niet op af te lossen.
pi_102178601
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ehm, ik kan me toch wel herinneren dat je huidige hypotheek een verkapte beleggershypotheek was, maar ik kan me vergissen. Graaf jij even in je posthistory voor dat topic of moet ik het doen?
Je verrgist je. Ik heb 1/3 aflossingsvrij en 2/3 spaar. (KEW eigen woning) . Daar heb ik al tal van vragen over gesteld - en zelfs aparte topics over geopend - dus ik snap niet hoe je bij een beleggingshypotheek komt :{
pi_102178888
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:05 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Ik bedoel gewoon wat ik zeg. IK betaal 50% of 60% cash en neem voor de rest een afls.vrije hypotheer zodat ik alle vrijheid heb om daar wel of niet op af te lossen.
Ah, auf das fahrrad. Ik snap hem.
Maar wat nou als je huis straks 50% minder waard is, dan heb je mooi nix over!!111one 8)7 :P
pi_102178918
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:58 schreef Scorpie het volgende:

_O- hij kan het cash betalen, je weet toch! Of was dat nou die erfenis die wel/niet/wel/niet beschikbaar was? Het bleef wel een curieus verhaal, zeker toen ouwe Pierre bleek aan een mooi wurghypotheekje vast te zitten en niet te kunnen oversluiten _O-
Waarom lul je zo vreemd? Is het frustratie of jalouzie? Ik word onderhand simpel van jouw opmerkingen.
pi_102178974
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:16 schreef Whuzz het volgende:

Ah, auf das fahrrad. Ik snap hem.
Maar wat nou als je huis straks 50% minder waard is, dan heb je mooi nix over!!111one 8)7 :P
Dat risico durf ik wel te nemen. En mocht het ooit zover komen dan heb ik wel al die jaren extreem lage maandlasten gehad en dus extra veel kunnen sparen zodat ik weer cash een andere hut kan kopen :+

I
pi_102179249
Aaaahhhh dit doet me herinneren aan 'hoe het vroeger was' O+ O+ O+

Misschien komen zelfs DAM, Dino en xeno even langs om het af te maken *O*
pi_102179400
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Aaaahhhh dit doet me herinneren aan 'hoe het vroeger was' O+ O+ O+

Misschien komen zelfs DAM, Dino en xeno even langs om het af te maken *O*
Xenobinol en huizenmarkt-zeepbel.nl ook natuurlijk! ;)
pi_102179674
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
xeno
:')

Roep je relkloon VirtualMemory en Huizenmarktoptimist er ook nog even bij aub ;)
pi_102180609
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:17 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Waarom lul je zo vreemd? Is het frustratie of jalouzie? Ik word onderhand simpel van jouw opmerkingen.
Sorry, ik liet me meeslepen door het algemene niveau hier. Kusje.
  dinsdag 20 september 2011 @ 16:41:32 #111
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102184487
Nou... dat weten we ook weer....
pi_102184550
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 16:41 schreef -Splash- het volgende:
Do Tell.
pi_102184569
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 16:41 schreef -Splash- het volgende:
Klinkt niet positief, maar aangezien we met zijn allen ramptoeristen zijn, wil je het delen met ons. :P
pi_102185374
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 16:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Klinkt niet positief, maar aangezien we met zijn allen ramptoeristen zijn, wil je het delen met ons. :P
Gedeelde smart is halve smart en geen beter vermaak dan leedvermaak :P
pi_102185408
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 17:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Gedeelde smart is halve smart en geen beter vermaak dan leedvermaak :P
Denk dat hij een lesje 'Lagere huizenprijzen maken geen betaalbare woningen' heeft gekregen.
pi_102190555
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 september 2011 17:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Denk dat hij een lesje 'Lagere huizenprijzen maken geen betaalbare woningen' heeft gekregen.
Welke lage huizenprijzen? Wannabe verkopers zijn nog steeds in denial :)
  dinsdag 20 september 2011 @ 19:23:20 #117
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102190914
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 september 2011 17:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nope... ik kon meer lenen dan ik aanvankelijk dacht.... Heb nu een indicatie waar ik aan moet denken als ik een huis zou willen kopen. :) Dus eigenlijk best tevreden. Ik wou jullie gewoon even laten kibbelen. :P
pi_102191095
quote:
De Jager: Geen sombere boodschap

Minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) vindt niet dat het kabinet een somber verhaal vertelt in de begroting voor volgend jaar. "Het is inderdaad niet optimistisch, maar wel realistisch", zei De Jager dinsdag nadat hij het traditionele koffertje aan de Tweede Kamer had aangeboden.

De Jager vindt niet dat hij mensen de put in praat, waardoor ze geen geld meer uit durven te geven en de economie verder in het slop raakt. "Ik moet als minister van Financiën duidelijk neerzetten dat er risico's zijn, maar mensen die geld hebben, nodig ik vooral uit om te kopen wat ze willen kopen. Als je ervoor moet lenen is dat vaak minder verstandig, tenzij het om een huis gaat."

De Jager is het oneens met kritiek van de Raad van State, het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet. Die vindt dat achttien miljard euro bezuinigen, zoals het kabinet doet, lang niet voldoende is. De Jager zei niet te willen speculeren over de noodzaak van extra bezuinigingen. Of die nodig zijn, wordt in het voorjaar bepaald, zoals het kabinet eerder heeft afgesproken.

Eerder op de dag zei De Jager in zijn toespraak in de Tweede Kamer dat het kabinet rekening houdt met een 'opstekende storm'. "Terwijl ik hier de Miljoenennota 2012 aanbied, trekt om ons heen de financiële en economisch tegenwind steeds meer aan. Het is duidelijk dat de dreiging groot is. We moeten ons schrap zetten om overeind te blijven."
:'( :D :'(.
  dinsdag 20 september 2011 @ 19:31:20 #119
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102191250
JK maakt voor ons een compleet nieuwe bubbel. Lief van hem.
Tuurlijk moet je kopen wat je wilt kopen. Maar alleen áls je het kan veroorloven.

Maar goed... JK denkt ook nog steeds dat we het Griekse geld met rente terug krijgen (lieve man is het toch).
pi_102192173
quote:
Dat denk ik niet, want BVZ toont nergens dat hij intelligenter is dan anderen.
Ik huur toch niet? Nou dan. _O-
quote:
In ieder geval heb ik absoluut niet die indruk, om het zo te zeggen.
Oh, gelukkig maar dan.

quote:
Maar eigenlijk zou ik mijn vraag ook aan jou kunnen stellen, Scorpie! Als jij zelf zo lekker woont in je huisje, waarom zit je dan niet voor de buis of computer of in de tuin te genieten? In plaats van op dit topic te komen en te proberen mensen op de kast te jagen?
Heeft niets met mensen op de kast jagen te maken. Kwestie van educatie.

quote:
Oh trouwens... over CC beschuldigen dat hij een kloon van Xeno is. Wat mij betreft zouden jij, basp1, BVZ en DAM best wel eens minder dan 4 personen kunnen zijn...
Maar ja helpt het om dat de hele tijd te suggereren?
Dat zou net zoveel helpen als keer op keer vertellen dat de maanlanding niet heeft plaatsgevonden. Goed voor de verkoop van aluhoedjes, dat wel. Maar echt een gezonde indruk laat je er niet mee achter.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_102204330
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:42 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Gewoon alleen af gaan op de posts van SeLang. Die huurt al z'n hele leven en heeft meer poen dan iedereen in AEX bij elkaar.
Als je zoveel geld hebt, kun je je het inderdaad makkelijk veroorloven om te huren. Ik heb dat niet, dus de keuze tussen geld over de schutting gooien of kopen is voor mij veel minder vrijblijvend dan voor Selang.
  woensdag 21 september 2011 @ 04:50:30 #122
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102207666
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:32 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Xenobinol en huizenmarkt-zeepbel.nl ook natuurlijk! ;)
Tijd niks meer gelezen hier van huizenmarkt-zeepbel.nl, maar even wat interessante youtube-filmpjes van hem geplaatst:

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_102208378
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 04:50 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Tijd niks meer gelezen hier van huizenmarkt-zeepbel.nl, maar even wat interessante youtube-filmpjes van hem geplaatst:
Je vergeet deze link nog. :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie
  woensdag 21 september 2011 @ 09:16:20 #124
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102209205
quote:
Ja ja, er is veel sprake van cognitieve dissonantiereductie bij de huizenbezitters. Nog steeds in een staat van 'denial'. Vergelijkbaar zijn de beursmannetjes die Kees de Kort ook wel de roze brillenmannetjes noemt :D
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_102209260
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 19:31 schreef -Splash- het volgende:
JK maakt voor ons een compleet nieuwe bubbel. Lief van hem.
Tuurlijk moet je kopen wat je wilt kopen. Maar alleen áls je het kan veroorloven.

Maar goed... JK denkt ook nog steeds dat we het Griekse geld met rente terug krijgen (lieve man is het toch).
Dat denkt hij echt niet meer. Hij mag het alleen niet hardop zeggen.
pi_102209997
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 09:16 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ja ja, er is veel sprake van cognitieve dissonantiereductie bij de huizenbezitters. Nog steeds in een staat van 'denial'. Vergelijkbaar zijn de beursmannetjes die Kees de Kort ook wel de roze brillenmannetjes noemt :D
Ik denk dat na de algemene beschouwing en woorden van Jan 'Keynes' de Jager als 'financiële storm' de ontkenning wel eens plaats zou kunnen maken voor een gevoel van angst. Je zal maar grootlener zijn en je baan verliezen... voor mensen die een goed betaalde baan bij de overheid of semi-overheid hebben zie ik het somber in, de rest van de bevolking gaat het niet veel langer pikken dat deze parasieten zo makkelijk hun zakken kunnen vullen terwijl zij steeds meer en meer moeten inleveren. Tegenwoordig zijn banksters al de paria van de maatschappij maar de status van de overbetaalde (semi)ambtenaar gaat ook die kant op w/
  woensdag 21 september 2011 @ 09:59:26 #127
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_102210018
quote:
De prijzen van bestaande koopwoningen in Nederland zijn in augustus met 2,8% gedaald in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De prijsdaling is daarmee opnieuw groter dan die in voorgaande maanden, stelt het CBS.

Volgens het statistiekbureau waren alle woningtypen goedkoper dan in augustus 2010. Vrijstaande woningen daalden met 4,5% het meest in prijs, tussenwoningen met 2,1% het minst.

In nagenoeg alle provincies waren de prijzen lager, waarbij de sterkste prijsdalingen met ruim 5% plaatsvonden in Limburg en Gelderland. Alleen in Zeeland waren de prijzen hoger (+1,7%), aldus het CBS.

Ten opzichte van juli 2011 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,7%.

In augustus wisselden circa 10.000 bestaande koopwoningen van eigenaar. Daarmee lag het aantal verkopen bijna 4% onder het niveau van een jaar eerder, stelt het CBS.
http://www.rtl.nl/compone(...)s-dowjones962157.xml
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_102210378
Kabam! Meer dan een half procent in een maand van de prijs af. Da's 1500 euro voor een 250k huisje gewonnen als je de koop een maand uitstelde. Of... 1500 euro foetsie als je je huisje van 250k probeert te verkopen.

Linkje CBS cijfers die er toe doen.

Oh ja, Scorpie en anderen die vinden dat je er toch eigenlijk niets over kan zeggen: inderdaad. Zeeland. Daar geldt het niet voor. In Zeeland is het leven goed. :) Zeeland, de kleine dappere provincie die bewijst dat alle statistieken waardeloos zijn. >:)
pi_102210381
quote:
De markt blijft verder aftakelen. Ik volg wat huizen op funda en let op nieuwe 'objecten', allemaal dalen ze in prijs en ondanks dat blijven ze onverkocht. Alleen de huizen die echt iets extra's hebben (lage prijs, goede locatie, gerenoveerd etc...) gaan nog een beetje. Alle andere 'meuk' is tegen zeepbelprijzen onverkoopbaar :Y
Ook proef ik dat het animo onder 'starters' om te kopen VOLLEDIG verdwenen is, hier en daar is er nog wel eens sprake van een gevalletje cognitieve dissonantie maar zo'n persoon word dan van alle kanten belaagt door generatiegenoten die ze voor GEK verklaren. Het sentiment is volledig omgedraaid. (nu) Kopen is je (geleende) geld weggooien :D
pi_102210420
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:15 schreef Istrilyin het volgende:
Kabam! Meer dan een half procent in een maand van de prijs af. Da's 1500 euro voor een 250k huisje gewonnen als je de koop een maand uitstelde. Of... 1500 euro foetsie als je je huisje van 250k probeert te verkopen.
Daar kun je nog eens lekker voor blijven huren ;)
pi_102210588
Een verdubbeling van de gemiddelde verkoopprijs tussen mei 1996 en juni 2002 8)7

Te ziek voor woorden, wat we wel zien is een stagnatie daarna de piek van de gemiddelde verkoopprijs was in augustus 2008, daarna is ze nog amper gezakt... mede door alle overheidssteun die nu heel zwaar op de overheidsbegroting drukt. Zo zien we maar weer dat alle doemdenkers gelijk gaan krijgen... de overheid had zich niet met de markt moeten bemoeien. Waarschijnlijk hadden we nu al weer van economische groei kunnen genieten als de regenten in Den Haag gewoon de markt zijn werk hadden laten doen w/

Gelukkig gaan we nu alsnog het mes er in zetten.... het is immers onvermijdelijk... onze overheid had echter wel een flinke duw nodig vanuit Europa... je weet wel dat zijn voornamelijk onze zuiderburen waar wij onze geweldige economische groei vandaan halen d.m.v. het vertrekken van leningen aan niet-kredietwaardige pizzabakkers.... wie geld leent aan kale kippen moet droog brood eten w/
pi_102210697
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
wie geld leent aan kale kippen moet droog brood eten w/
Of kip ;-)
pi_102210744
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:15 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De markt blijft verder aftakelen. Ik volg wat huizen op funda en let op nieuwe 'objecten', allemaal dalen ze in prijs en ondanks dat blijven ze onverkocht. Alleen de huizen die echt iets extra's hebben (lage prijs, goede locatie, gerenoveerd etc...) gaan nog een beetje. Alle andere 'meuk' is tegen zeepbelprijzen onverkoopbaar :Y
Ook proef ik dat het animo onder 'starters' om te kopen VOLLEDIG verdwenen is, hier en daar is er nog wel eens sprake van een gevalletje cognitieve dissonantie maar zo'n persoon word dan van alle kanten belaagt door generatiegenoten die ze voor GEK verklaren. Het sentiment is volledig omgedraaid. (nu) Kopen is je (geleende) geld weggooien :D
Kun je nagaan wat het voor de topkopers van 2008-2009-2010 betekent. Voor nog hogere prijzen gekocht + de volle 10% k.k moeten dokken. Dan zit je pas echt in de shit.
pi_102210772
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:30 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Kun je nagaan wat het voor de topkopers van 2008-2009-2010 betekent. Voor nog hogere prijzen gekocht + de volle 10% k.k moeten dokken. Dan zit je pas echt in de shit.
Zolang je je lasten kunt betalen valt het allemaal hartstikke mij. Bij 'gedwongen' verkoop zit je wel in de penarie.
pi_102210881
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:29 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Of kip ;-)
Ik denk dat je van zo'n oude Italiaanse boomerkip alleen maar soep kan koken, nee dan heb ik toch liever een jong gegrild kippetje :9
pi_102210889
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:32 schreef lutser.com het volgende:

Zolang je je lasten kunt betalen valt het allemaal hartstikke mij. Bij 'gedwongen' verkoop zit je wel in de penarie.
Ja dat verhaaltje ken ik. Ondertussen moeten ze zwoegen als een muilezel om de tophypotheek van hun rijtjeshut te kunnen betalen en kunnen geen kant op. Door 1 verkeerde timing hebben ze hun kansen om door te groein op de woningmarkt volledig vergooid.
pi_102210971
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:30 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Of ze in de shit zitten weet ik niet, in ieder geval zitten ze nog jaren vastgeketend aan hun koopwoning.
Overigens hoor ik nog wel eens een verontwaardigde topkoper klagen over de verlaging van de OB, ik doe daar dan meteen een schepje bovenop door te klagen over mijn beleggingshypotheek... gedeelde smart is halve smart... maar de maandelijkse lasten blijven even hoog :|W
pi_102211027
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:36 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Ja dat verhaaltje ken ik. Ondertussen moeten ze zwoegen als een muilezel om de tophypotheek van hun rijtjeshut te kunnen betalen en kunnen geen kant op. Door 1 verkeerde timing hebben ze hun kansen om door te groein op de woningmarkt volledig vergooid.
En dat allemaal dankzij de gedachte "een eigen huis is goud waard".

Dat dit spreekwoordelijk bedoelt was hebben veel mensen kennelijk niet begrepen :')
pi_102211128
quote:

[..]

Of kip ;-)
KEBAB !
pi_102211271
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:41 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

En dat allemaal dankzij de gedachte "een eigen huis is goud waard".

Dat dit spreekwoordelijk bedoelt was hebben veel mensen kennelijk niet begrepen :')
Ik zag op TV een tijdje terug een stelletje van in de twintig met een koophuis. Zelfs al was het nog zo duidelijk dat ze in de financiele problemen zaten, zeiden ze twee keer met exact dezelfde woorden: "Vastgoed is altijd een goede belegging". Of "investering". Nou ja dat weet ik niet meer, maar echt hetzelfde zinnetje. Kennelijk had een stropdas die tekst met heel veel overtuiging tussen hun oortjes gepland. Arme arme mensjes...

[ Bericht 3% gewijzigd door Istrilyin op 21-09-2011 10:49:43 (aanvulling) ]
pi_102211319
quote:

[..]

Of kip ;-)
SCHEEEEERP! :D
pi_102211539
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
mijn beleggingshypotheek...
Beleggingshypotheken op sociale huurwoningen :?
Dit land is echt doorgedraaid :N
pi_102211640
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:48 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Ik zag op TV een tijdje terug een stelletje van in de twintig met een koophuis. Zelfs al was het nog zo duidelijk dat ze in de financiele problemen zaten, zeiden ze twee keer met exact dezelfde woorden: "Vastgoed is altijd een goede belegging". Of "investering". Nou ja dat weet ik niet meer, maar echt hetzelfde zinnetje. Kennelijk had een stropdas die tekst met heel veel overtuiging tussen hun oortjes gepland. Arme arme mensjes...
Volgens mij dat een uitzending van rondom tien... daar zat ook zo'n 'docente economie' in die haar nek door de strop gestoken had. Die jonge mensen waren gewoon volledig geindoctrineerd door vrienden en familie... dat zouden de mensen moeten zijn waar je het van moet hebben :')
pi_102211681
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:58 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Beleggingshypotheken op sociale huurwoningen :?
Dit land is echt doorgedraaid :N
Wat is er mis met een beleggingshypotheek?
pi_102211692
Ik proef nog steeds enige afgunst bij Xeno jegens zijn koopwoning_op_1_salaris+HRA+tweeverdiener medemens...
pi_102211706
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Wat is er mis met een beleggingshypotheek?
Vanalles, maar aangezien jij er geen hebt maakt dat voor jou niet uit. Houd wel een schuin oog op de huurprijzen!
pi_102211790
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:04 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Vanalles, maar aangezien jij er geen hebt maakt dat voor jou niet uit. Houd wel een schuin oog op de huurprijzen!
Ik zou willen dat ik geen beleggingshypotheek had maar uitstappen kan niet meer, gelukkig heb ik wel NHG... dus als ik onder water kom dan laat ik de belastingbetaler daarvoor opdraaien. Ik heb niet het idee dat ik mijn medemens genoeg genaaid heb met mijn torenhoge HRA :Y)
pi_102211897
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:48 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

GEVONDEN "ik vind het een slimme investering om een huis te kopen" _O_

Even luisteren naar die meneer die opmerkt dat de HRA de 'derde koper' is en de discussie die daarop volgt. Onbetaalbaar _O-
pi_102212084
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:04 schreef Whuzz het volgende:
Ik proef nog steeds enige afgunst bij Xeno jegens zijn koopwoning_op_1_salaris+HRA+tweeverdiener medemens...
Ik kan niet voor xeno spreken maar ik zou willen dat ik weer schuldenvrij in een huurwoning zou zitten. Die beleggingshypotheek op mijn overgewaardeerde woning geeft een aardige druk op mijn financiele situatie. De huurder kan eventueel 'downsizen' als topkoper met onderwaarde moet je gewoon hard door blijven buffelen of kiezen voor een faillissement :{
pi_102212177
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:19 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik kan niet voor xeno spreken

quote:
De huurder kan eventueel 'downsizen'
Downsizen qua grootte wel ja. Helaas niet qua prijs.
pi_102212492
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:22 schreef Whuzz het volgende:

Downsizen qua grootte wel ja. Helaas niet qua prijs.
Ik kan zo bij mijn ex intrekken.... kunnen we de kosten delen en misschien word het dan ook wel weer net zo gezellig als vroeger :)
pi_102212548
Maar Whuzz... vind jij het niet zielig voor die henk en ingrid dat hun derde koper eventueel moet defaulten? Dat had de familie niet verteld toen ze hun schaapjes vertelden dat kopen altijd de beste investering van hun leven was.
pi_102212604
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 09:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De boomers hebben hun woning al reeds afbetaald dus de HRA kan eraf... de stijgende zorgkosten voor de boomers moeten immers gefinancierd worden :Y

Jongeren worden inderdaad weer genaaid... ten gunste van de babyboomers.
Dat is erg zuur ja. Ze hebben zelf maximaal geprofiteerd maar nu moet de rest van het land bloeden. En die mensen, de jong volwassenen van dit moment, krijgen dus amper kansen om zelf iets op te bouwen.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_102212765
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:32 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik kan zo bij mijn ex intrekken.... kunnen we de kosten delen en misschien word het dan ook wel weer net zo gezellig als vroeger :)
Je had toch een beleggingshypotheek :?

Geintje Xeno, ik weet dat dat slechts het profiel van deze relkloon is.
Maar leuk voor je dat je zo goed met je ex overweg kan dat je daar eventueel bij in kan trekken. De meeste mensen gaan echter liever kapot aan hun hypotheek en dan drie jaar de schuldsanering in, dan dat ze bij hun ex moeten wonen. ;)

Dat geld overigens niet voor mij, twee van mijn ex-en zijn nog steeds erg goede vriendinnen en die zijn ook nog eens samen goede vriendinnen geworden. O+
Vragen over triotjes zal ik vakkundig ontwijken, so don't even try. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:35 schreef Mikkie het volgende:
En die mensen, de jong volwassenen van dit moment, krijgen dus amper kansen om zelf iets op te bouwen.
En dan is het ook nog eens bijna 2012! :'(
/drama
pi_102212787
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:35 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dat is erg zuur ja. Ze hebben zelf maximaal geprofiteerd maar nu moet de rest van het land bloeden. En die mensen, de jong volwassenen van dit moment, krijgen dus amper kansen om zelf iets op te bouwen.
Als je jong bent heb je nog het voordeel dat je iets kan opbouwen, desnoods elders. Laat je in ieder geval niet vastketenen aan allerlei financiele verplichtingen en wees bereid bestaande claims af te waarderen naar nul (pensioen, spaarpotjes... etc..) Juist het in stand houden van al die instanties en afspraken zal je uiteindelijk meer kosten en alsnog niets opleveren.
Pas als de storm in ons monetaire stelsel overgewaaid is en zijn destructieve werk gedaan heeft kunnen we weer vooruit kijken en plannen maken.
pi_102212832
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:40 schreef Whuzz het volgende:

Je had toch een beleggingshypotheek :?
Uiteraard na mijn faillissement... ik moet toch ergens schuilen voor mijn schuldeisers :@
pi_102213504
Ha! zie ook steeds meer borden bij mij in HV verschijnen(toch niet de minste woningen) met TE KOOP! :Y Betekend dus dat er panden vrij komen voor de verkoop en gezien de huidige economische toestand betekend dat dalende verkoopprijzen *O* = dus mogelijkheid 'goedkoop'wat op te kopen,op te knappen en later tegen de hoofdprijs te verkopen. O-)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_102213686
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:59 schreef rubje het volgende:
= dus mogelijkheid 'goedkoop'wat op te kopen,op te knappen en later tegen de hoofdprijs te verkopen. O-)
Welke hoofdprijs? Volgens de "experts" ( ;) ) hier gaan de prijzen nog jaren dalen en gaan we allemaal economisch kapot. Een huis kopen staat volgens hen gelijk aan financiële zelfmoord. :o

Love the smell of drama in the morning!
Nu tijd voor lunch. Baai.
pi_102213930

Haha.... de Nederlandse Vastgoed Maffia wenst nog meer subsidies.... want dat is niet alleen goed voor het hele zooitje nepondernemers... nee het is ook goed voor U!!! Wie is U... nou dat is degene die zich verder in de schulden wilt steken om de status quo in stand te houden. Het liefst geholpen d.m.v. overheidssteun en overheidsgaranties.... waar zijn de echte Nederlandse ondernemers gebleven die hun eigen risico's inschatten en daar echte verantwoording voor nemen?
pi_102214082
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:41 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als je jong bent heb je nog het voordeel dat je iets kan opbouwen, desnoods elders. Laat je in ieder geval niet vastketenen aan allerlei financiele verplichtingen en wees bereid bestaande claims af te waarderen naar nul (pensioen, spaarpotjes... etc..) Juist het in stand houden van al die instanties en afspraken zal je uiteindelijk meer kosten en alsnog niets opleveren.
Pas als de storm in ons monetaire stelsel overgewaaid is en zijn destructieve werk gedaan heeft kunnen we weer vooruit kijken en plannen maken.
maar wat gaat er gebeuren nadat alle babyboomers dood zijn?
over een jaar of 20?
met het financiele systeem en alle potjes (pensioen, zorg etc)
pi_102214127
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:16 schreef Artimunor het volgende:

[..]

maar wat gaat er gebeuren nadat alle babyboomers dood zijn?
over een jaar of 20?
met het financiele systeem en alle potjes (pensioen, zorg etc)
Ik ben goed bezig met mijn Touareg vol met kinderen.
  woensdag 21 september 2011 @ 12:22:02 #162
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102214236
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:41 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

The drama is strong with this one.
pi_102214420
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:19 schreef Whuzz het volgende:
ik lees hier langer dan jou, echter voel ik niet zo sterk als jij de behoefte om onzin uit te kramen, sterker nog, de hoeveelheid onzin stelt me elke keer weer teleur.
ik snap niet dat er mensen zijn die een economie forum gebruiken om hun onzin te ventileren, er zijn daar betere plekken voor zeg maar
  woensdag 21 september 2011 @ 12:42:20 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102214760
Ik zie net op Funda dat me zus weer 5k van de prijs van haar onverkoopbare huis heeft afgedaan.
Maar ja dat is 1,6% van de prijs, dus ze daalt minder snel dan de daling van de markt.
Zo wordt dat huis natuurlijk nooit verkocht...

Je kunt beter in één keer een grote prijsverlaging doen en snel verkopen, maar ja ik ga me er niet mee bemoeien want dat wordt natuurlijk ruzie :X :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102214941
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:42 schreef SeLang het volgende:
Ik zie net op Funda dat me zus weer 5k van de prijs van haar onverkoopbare huis heeft afgedaan.
Maar ja dat is 1,6% van de prijs, dus ze daalt minder snel dan de daling van de markt.
Fijne verkoopmakelaar heeft je zus dan. Als verkoper zelf niet inziet dat zo'n marginale verlaging zinloos is zou je van de makelaar toch mogen verwachten dat hij op je zus inpraat om er een serieus bedrag vanaf te doen.
pi_102215109
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:05 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Welke hoofdprijs? Volgens de "experts" ( ;) ) hier gaan de prijzen nog jaren dalen en gaan we allemaal economisch kapot. Een huis kopen staat volgens hen gelijk aan financiële zelfmoord. :o

Love the smell of drama in the morning!
Nu tijd voor lunch. Baai.

* Boris_Karloff pakt alvast een krat bier en een zak popcorn
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_102215209
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:22 schreef -Splash- het volgende:

[..]

The drama is strong with this one.
Valt mee hoor... ik ben bijzonder nuchter en optimistisch, als je van het ergste uitgaat kan het altijd nog meevallen ;)
pi_102215290
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:53 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

* Boris_Karloff pakt alvast een krat bier en een zak popcorn
join the club ^O^
  woensdag 21 september 2011 @ 13:06:49 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102215527
Ik volg de huizenmarkt met interesse, maar uitsluitend als één van de vele indicatoren van de creditbubble. Ik heb geen eigen huis en ook geen plannen om er een te kopen, en al helemaal niet in NL. In tegenstelling tot de meesten in dit topic heb ik dus geen emotionele betrokkenheid met dit onderwerp.
Mijn reisverslagen
pi_102216543
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:42 schreef SeLang het volgende:

Je kunt beter in één keer een grote prijsverlaging doen en snel verkopen, maar ja ik ga me er niet mee bemoeien want dat wordt natuurlijk ruzie :X :')
Je zus weet vast wel wat ze doet, haar huis is vast waard wat ze er voor vraagt heur! :{w
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 21 september 2011 @ 13:39:59 #171
324665 meth77
to do or not to do
pi_102216725
quote:
6s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Je zus weet vast wel wat ze doet, haar huis is vast waard wat ze er voor vraagt heur! :{w
Daar zou ik niet te zeker van zijn, ik ken ook een paar van die gevallen, die blijven de prijs verlagen en worden toch niet verkocht

Het beste is opnieuw laten taxeren en net onder die prijs te koop zetten
pi_102216770
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:39 schreef meth77 het volgende:

[..]

Daar zou ik niet te zeker van zijn, ik ken ook een paar van die gevallen, die blijven de prijs verlagen en worden toch niet verkocht
I was being sarcastic :P
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 21 september 2011 @ 14:17:35 #173
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102217991
quote:
3s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:06 schreef SeLang het volgende:
Ik volg de huizenmarkt met interesse, maar uitsluitend als één van de vele indicatoren van de creditbubble. Ik heb geen eigen huis en ook geen plannen om er een te kopen, en al helemaal niet in NL. In tegenstelling tot de meesten in dit topic heb ik dus geen emotionele betrokkenheid met dit onderwerp.
Maar stel je krijgt ergens anders een baan en moet verhuizen, dan is huren niet altijd een optie. Dan moet je soms een huis kopen. Je kan niet op straat leven.
pi_102218696
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 14:17 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Maar stel je krijgt ergens anders een baan en moet verhuizen, dan is huren niet altijd een optie. Dan moet je soms een huis kopen. Je kan niet op straat leven.
Dat komt door NL dat er bijna geen huuraanbod is, behalve in de particuliere sector, maar met die huurprijzen en looneisen dan kun je vaak beter toch nog steeds iets kopen in NL ipv particulier huren.
pi_102218708
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 14:17 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Hoezo zou je niet kunnen huren? Huren kan altijd. Je betaalt alleen een stuk meer dan dat je aan hypotheeklasten kwijt bent aan een vergelijkbaar huis.
  woensdag 21 september 2011 @ 14:51:58 #176
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102219228
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 14:37 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Hoezo zou je niet kunnen huren? Huren kan altijd. Je betaalt alleen een stuk meer dan dat je aan hypotheeklasten kwijt bent aan een vergelijkbaar huis.
Ik weet niet in welke gemeente jij leeft, maar het heeft mij jaren gekosten met destijds nog puntenopbouw.

Of je moet een hotelkamer huren ;)
  woensdag 21 september 2011 @ 15:01:44 #177
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102219649
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 14:51 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ik weet niet in welke gemeente jij leeft, maar het heeft mij jaren gekosten met destijds nog puntenopbouw.

Of je moet een hotelkamer huren ;)
Huren heeft 2 opties:
-zeer ver onder de (door schaarste opgedreven) marktprijs, met dus logischerwijs lange wachtlijsten.
-tegen marktprijs, waarbij je moet concurreren met andere huurders, met dus logischerwijs hoge prijzen.
pi_102219974
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:28 schreef Artimunor het volgende:

[..]

ik lees hier langer dan jou jij,
Artimunor, geregistreerd op maandag 9 mei 2011
Whuzz, geregistreerd op dinsdag 10 september 2002

Hmm ja. Nu zie ik het, grote kans dat je hier al veel langer leest dan ik ja :')

quote:
echter voel ik niet zo sterk als jij de behoefte om onzin uit te kramen, sterker nog, de hoeveelheid onzin stelt me elke keer weer teleur.
Ok, zou fijn zijn als je dat dan vanaf nu ook daadwerkelijk uit je posts laat blijken. Succes! ^O^

quote:
ik snap niet dat er mensen zijn die een economie forum gebruiken om hun onzin te ventileren, er zijn daar betere plekken voor zeg maar
Ik denk dat je ondertussen wel genoeg over Xeno geschreven hebt. Tijd om weer on-topic over de huizenmarkt te gaan, denk je ook niet? :)

* Whuzz wacht ondertussen de nieuwe WOZ af. Mijn HR is al super laag, nu de OZB nog. Wonen is nog nooit zo leuk geweest :D
  woensdag 21 september 2011 @ 15:13:26 #179
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102220135
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 15:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Huren heeft 2 opties:
-zeer ver onder de (door schaarste opgedreven) marktprijs, met dus logischerwijs lange wachtlijsten.
-tegen marktprijs, waarbij je moet concurreren met andere huurders, met dus logischerwijs hoge prijzen.
Ik weet niet in welk lala-land jij leeft maar het huren van een woonhuis onder een redelijke en normale prijs is heel moeilijk in Nederland. Of je hebt een lange adem en ben bereid om een aantal jaren punten op te bouwen of te wachten, of je bent heel honkvast (en woont er al maar zal nooit verhuizen), anders koop je een huis voor een veels te hoge prijs. Van vrije marktwerking is juist geen sprake. Ergens anders werken in Nederland? Een probleem in dit land.

----------------
Edit: je schreef dit al :@
pi_102221513
Veel lege huizen die al langer te koop staan en nog steeds niet verkocht zijn, zijn ook te huur, gewoon eens een rondje makelaars bellen, prijzen zijn ook onderhandelbaar.
(eigen ervaring i.v.m. tussenoplossing, huis verkocht maar nog geen nieuw gekocht in 2008).
  woensdag 21 september 2011 @ 16:07:12 #181
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102222502
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 15:46 schreef sorcees het volgende:
Veel lege huizen die al langer te koop staan en nog steeds niet verkocht zijn, zijn ook te huur, gewoon eens een rondje makelaars bellen, prijzen zijn ook onderhandelbaar.
Iemand enig idee hoe de verkoper/verhuurder dit doet? 't Is toch niet:
-HRA op 2 huizen
-Verhuur zwart in de knip steken?

Hoog tijd natuurlijk dat de HRA op 2 huizen wordt afgeschaft. Naast alle ongewenste effecten die HRA sowieso al heeft, leidt dit tot gesubsidieerde leegstand. Afschaffen dus, laat een 2e huis maar gewoon duur zijn, des te meer motivatie heeft de verkoper om z'n huis snel te verkopen.
pi_102223027
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Haha.... de Nederlandse Vastgoed Maffia wenst nog meer subsidies.... want dat is niet alleen goed voor het hele zooitje nepondernemers... nee het is ook goed voor U!!! Wie is U... nou dat is degene die zich verder in de schulden wilt steken om de status quo in stand te houden. Het liefst geholpen d.m.v. overheidssteun en overheidsgaranties.... waar zijn de echte Nederlandse ondernemers gebleven die hun eigen risico's inschatten en daar echte verantwoording voor nemen?
Nog meer _O- :').

En ik maar denken dat de Rutte MINDER overheid wilde :') :D.
pi_102224168
quote:
Huizenprijzen dalen harder

De verkoopprijzen van bestaande woningen zijn in augustus met 2,8 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Hiermee is de daling sterker dan in voorgaande maanden. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Ten opzichte van juli 2011 daalden de prijzen met 0,7 procent. In die maand daalden de prijzen nog met 2,3 procent ten opzichte van een maand ervoor. Dat was ook al een sterkere daling dan eerder in 2011.

In augustus wisselden ongeveer tienduizend bestaande koopwoningen van eigenaar, een daling van vier procent. In de eerste acht maanden werden circa 78 duizend woningen verkocht, een daling van vijf procent ten opzichte van dezelfde periode in 2010.

In de cijfers van augustus zijn de effecten van de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting nog niet zichtbaar. Die ging half juni in. Het CBS telt de inschrijvingsdatum van de verkoopakte. De inschrijving vindt meestel enkele maanden later plaats dan de ondertekening van die akte. De effecten van deze belastingmaatregelen worden daarom waarschijnlijk volgende maand duidelijk.
http://utrecht.nieuws.nl/nieuws/39685

Fok jou Gert Hukker en je NVM windbuilen w/
pi_102227701
Mocht deze al geplaatst zijn, dan heb ik eroverheen gelezen:

'Einde sociale huursector'
pi_102229352
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 18:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Niet relevant, de huidige ontwikkelingen maken corporatieve woningbouw weer interessant. Of ben je nog steeds van mening dat mensen huizen blijven kopen tegen zeepbelprijzen?
  woensdag 21 september 2011 @ 19:04:35 #186
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102229671
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 18:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Nu nog een einde aan de sociale koop sector (HRA)! ^O^
Mijn reisverslagen
pi_102230369
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 18:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Niet relevant, de huidige ontwikkelingen maken corporatieve woningbouw weer interessant. Of ben je nog steeds van mening dat mensen huizen blijven kopen tegen zeepbelprijzen?
Tuurlijk is dat relevant:

Er wordt verwacht dat zittende huurders in hun huidige huurhuis zullen blijven, omdat ze ofwel voor hetzelfde geld minder krijgen, of voor een vergelijkbare woning veel meer kwijt zullen zijn. Bovendien kan voor woningen boven de 652,52 euro geen huurtoeslag worden aangevraagd.

Of ben jij nog steeds van mening dat je als huurder zoveel vrijheid hebt?
pi_102230516
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 19:04 schreef SeLang het volgende:
Nu nog een einde aan de sociale koop sector (HRA)! ^O^
Wat is er mis met de HRA? (Buiten dat het veel geld aan inkomsten voor de staat scheelt).

Zolang het normaal is dat je belasting over je vermogen betaald, is het toch niet meer dan normaal dat je de kosten van een schuld mag aftrekken?
  woensdag 21 september 2011 @ 19:28:41 #189
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_102231004
quote:
3s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:06 schreef SeLang het volgende:
Ik lees jou mening over dit onderwerp iig altijd met bijzonder veel interesse.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:15 schreef Istrilyin het volgende:

Linkje CBS cijfers die er toe doen.

Aan het feit dat in die CBS-cijfers de gemiddelde verkoopprijs minder hard daalt dan de prijsindex, kun je m.i. ook al aflezen dat de interesse in (goedkope) starterswoningen enorm gedaald is. Maar misschien interpreteer ik de cijfers verkeerd...
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_102231945
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 19:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tuurlijk is dat relevant:

Er wordt verwacht dat zittende huurders in hun huidige huurhuis zullen blijven, omdat ze ofwel voor hetzelfde geld minder krijgen, of voor een vergelijkbare woning veel meer kwijt zullen zijn. Bovendien kan voor woningen boven de 652,52 euro geen huurtoeslag worden aangevraagd.

Of ben jij nog steeds van mening dat je als huurder zoveel vrijheid hebt?
Momenteel heeft niemand echt veel vrijheden, het verschil is dat de vrijheid van kopers afneemt en die van huurders op termijn fors zal toenemen.
pi_102232052
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 19:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat is er mis met de HRA? (Buiten dat het veel geld aan inkomsten voor de staat scheelt).

Zolang het normaal is dat je belasting over je vermogen betaald, is het toch niet meer dan normaal dat je de kosten van een schuld mag aftrekken?
Logisch? Dat je betaald over vermogen maar mag aftrekken over schulden? Nee.... dat is niet logisch, dat is het stimuleren van het aangaan van schulden. Er zijn genoeg economen die je kunnen vertellen waarom dat slecht is.
pi_102232093
Mark moet een nieuwe bril aanschaffen

http://www.depers.nl/binn(...)ergeten-monster.html
pi_102232453
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 19:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
en die van huurders op termijn fors zal toenemen.
Leg dat de huurders maar uit die bij verhuizing met de nieuwe huurprijzen geconfronteerd worden. (Of de huurders die daardoor niet eens meer kunnen verhuizen) Succes.

quote:
Er zijn genoeg economen die je kunnen vertellen waarom dat slecht is.
Xeno lukt dat i.i.g. niet. :+
pi_102232879
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 19:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Xeno lukt dat i.i.g. niet. :+
xeno is het niet gelukt nee... maar dat geeft niet... voor de entertainment gooi ik maar even een filmpje hier neer... normaal zou zeepbel dat doen maar die komt hier volgens mij niet meer.

woensdag 21 september 2011 @ 20:15:46 #195
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102233626
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

xeno is het niet gelukt nee... maar dat geeft niet... voor de entertainment gooi ik maar even een filmpje hier neer... normaal zou zeepbel dat doen maar die komt hier volgens mij niet meer.

Voorbeeld uit het filmpje: "Als je 3 ton schuld hebt... 10% daling... zit je met een restschuld van 30k. Het gaat dan ook om grote bedragen!"
Wat is dat voor kromme redenatie? Drie ton lenen is geen probleem, maar 10% daarvan is opeens een groot bedrag? Als je 30k al een "groot bedrag" vindt, hoe heb je dan ooit 10 (!!) keer zo veel kunnen lenen?!
Het geeft leuk aan hoe achterlijk omgegaan is met hypotheken, en hoe weinig waarde mensen toekennen aan "geleend" geld t.o.v. geld waar ze zelf voor moeten werken.
pi_102233924
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Voorbeeld uit het filmpje: "Als je 3 ton schuld hebt... 10% daling... zit je met een restschuld van 30k. Het gaat dan ook om grote bedragen!"
Wat is dat voor kromme redenatie? Drie ton lenen is geen probleem, maar 10% daarvan is opeens een groot bedrag? Als je 30k al een "groot bedrag" vindt, hoe heb je dan ooit 10 (!!) keer zo veel kunnen lenen?!
Het geeft leuk aan hoe achterlijk omgegaan is met hypotheken, en hoe weinig waarde mensen toekennen aan "geleend" geld t.o.v. geld waar ze zelf voor moeten werken.
QFT
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_102234598
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:26 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
Bazen in Italië _O_.
Hoeveel % van de woningen is daar een koopwoning?
pi_102234917
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En dat maakt uit? Die huizen staan er toch?
pi_102235364
Het probleem met geleend geld is inderdaad de waarde die mensen eraan toekennen. Geld dat je zelf verdient hebt heeft wat dat betreft een veel hogere waarde.
Feitelijk zouden ze de prijskaartjes aan de huizen met een factor ~3,5 moeten verhogen.... want dat is de werkelijke prijs van het huis. Mensen begrijpen niet dat het geld in een veelvoud terug betaald moet worden aan de bank. Stel je koopt een huis van 2 ton aflossingsvrij tegen 3%

¤200.000,- *1.03^30 = ¤485.000,- + ¤200.000,- = ¤685.000,-

Het prijskaartje van 2 ton klopt dus helemaal niet.... dat klopt alleen als je met je eigen geld dat huis koopt. Henk en Ingrid moeten nodig weer terug naar school om hun firmware bij te werken met de versie waarin deze bug wel is opgelost w/
pi_102235606
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het probleem met geleend geld is inderdaad de waarde die mensen eraan toekennen. Geld dat je zelf verdient hebt heeft wat dat betreft een veel hogere waarde.
Feitelijk zouden ze de prijskaartjes aan de huizen met een factor ~3,5 moeten verhogen.... want dat is de werkelijke prijs van het huis. Mensen begrijpen niet dat het geld in een veelvoud terug betaald moet worden aan de bank. Stel je koopt een huis van 2 ton aflossingsvrij tegen 3%

¤200.000,- *1.03^30 = ¤485.000,- + ¤200.000,- = ¤685.000,-
Je bent in de war met huren(!)

Bij 200.000 tegen 3% betaal je 6000,- aan rente per jaar, dus 180.000 in 30 jaar. Via de HRA toch wel minimaal een derde terug, dus zeg 120.000 in totaal. Exclusief de 200.000 voor de woning.

Bij huren echter, geldt die 3% wel cumulatief.

quote:
Henk en Ingrid moeten nodig weer terug naar school om hun firmware bij te werken met de versie waarin deze bug wel is opgelost w/
Verbeter de wereld en begin bij jezelf. ^O^
pi_102235859
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:26 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

Bazen in Italië _O_.
Zet daartegenover eens het spaarsaldo van Nederland. Fiscaal is het immers aantrekkelijk om niet af te lossen dus zo vreemd vind ik het niet dat die schuld hoger is.
pi_102235884
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je bent in de war met huren(!)

Bij 200.000 tegen 3% betaal je 6000,- aan rente per jaar, dus 180.000 in 30 jaar. Via de HRA toch wel minimaal een derde terug, dus zeg 120.000 in totaal. Exclusief de 200.000 voor de woning.

Bij huren echter, geldt die 3% wel cumulatief.

[..]

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. ^O^
Shit... ze zijn scherp vandaag :')
pi_102235973
Daarnaast zou ik Italie niet als economisch gidsland willen zien :')
pi_102236377
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
Shit... ze zijn scherp vandaag :')
Nu de andere kant, wel zo eerlijk:

Bij een huidige huur van 700,- en een jaarlijkse huurverhoging van 2,5% heb je totaal betaald

- na 30 jaar: ruim 368.000 (huur tegen die tijd 1432,- p/mnd)
- na 40 jaar: ruim 566.000 (huur tegen die tijd 1834,- p/mnd)
- na 50 jaar: ruim 818.000 (huur tegen die tijd 2347,- p/mnd)

En dan heb je uiteindelijk nog steeds niets. Behalve als dankjewel van je huisbaas een huur van 2347,- per maand. _O_
pi_102236640
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nu de andere kant, wel zo eerlijk:

Bij een huidige huur van 700,- en een jaarlijkse huurverhoging van 2,5% heb je totaal betaald

- na 30 jaar: ruim 368.000 (huur tegen die tijd 1432,- p/mnd)
- na 40 jaar: ruim 566.000 (huur tegen die tijd 1834,- p/mnd)
- na 50 jaar: ruim 818.000 (huur tegen die tijd 2347,- p/mnd)

En dan heb je uiteindelijk nog steeds niets. Behalve als dankjewel van je huisbaas een huur van 2347,- per maand. _O_
Je hebt me overtuigd... ik ben om.. morgen meteen maar even een afspraak maken bij de hypotheker voor een strop op maat :Y
pi_102236748
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Je hebt me overtuigd... ik ben om.. morgen meteen maar even een afspraak maken bij de hypotheker voor een strop op maat :Y
Jij had toch al een beleggingshypotheek...?

Lastig he Xeno, al die typetjes handhaven... :{w
pi_102237037
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jij had toch al een beleggingshypotheek...?

Lastig he Xeno, al die typetjes handhaven... :{w
Ik probeer gewoon de mensen te waarschuwen voor de risico's van een hypotheek.... vooral als het beleggingshypotheken zijn.... of aflossingsvrij....

Nog een filmpje voor de liefhebber...

woensdag 21 september 2011 @ 21:16:36 #209
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_102237243
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:12 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik probeer gewoon de mensen te waarschuwen voor de risico's van een hypotheek.... vooral als het beleggingshypotheken zijn.... of aflossingsvrij....

Welk programma is dit?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_102237268
quote:
99s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:16 schreef monkyyy het volgende:
Welk programma is dit?
Bananasplit.
pi_102237516
quote:
99s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:16 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Welk programma is dit?
'Debat op 2' bij de KRO.

http://debatop2.ncrv.nl/n(...)2-eigen-schuld-eerst
pi_102237551
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bananasplit.
Was het maar een grap :7
pi_102237873
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:12 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kan er weinig medelijden mee hebben, de hele gedachtengang van die gozer is dus precies wat er mis is: de verwachting dat je het alleen maar beter krijgt en geen enkele rekening houdt met fikse tegenslagen.
pi_102238032
quote:
Die man in de studio zit wel hard te zweten zeg, na het stukje "Dat ben jij ook een beetje". _O-
pi_102238198
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:22 schreef ComplexConjugate het volgende:
Was het maar een grap :7
Reken mij dan maar eens voor hoe je met '2 x modaal' 2 ton restschuld op kunt bouwen en tegelijkertijd intelligenter kunt zijn dan een amoebe.

(En deze keer de juiste cijfers gebruiken aub.)
pi_102238801
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Reken mij dan maar eens voor hoe je met '2 x modaal' 2 ton restschuld op kunt bouwen en tegelijkertijd intelligenter kunt zijn dan een amoebe.

(En deze keer de juiste cijfers gebruiken aub.)
Je hoeft meestal alleen maar een kruisje te zetten, de maffia doet de rest :)
pi_102239189
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
Je hoeft meestal alleen maar een kruisje te zetten, de maffia doet de rest :)
Jij kunt dus ook geen scenario bedenken dus gelooft er zelf ook niet echt in. :W
pi_102239265
Ik krijg steeds meer de indruk dat de politiek jarenlang een dubbele agenda heeft gespeelt mbt de huizenmarkt. Om enkele voorbeelden op te noemen

-Wetgeving mbt het huren van een woning naar inkomen - Teveel verdienen = niet huren maar kopen
-Huren dat volgende maand duurder wordt en per jaar met een paar procent mag stijgen. NVM kijkt hier al smullend naar uit las ik van de week.

-OB verlaging
-Het aannemen van bouwprojecten terwijl er 0,0 vraag naar is - Nieuwbouwprojecten van 4 jaar geleden zijn amper volgebouwd of er wordt alweer nieuw landbouwgrond omgespit voor de bouw. We zijn net china dat spooksteden uit de grond stampt.
-Hypotheekrente aftrek

De overpricing is ook te lachwekkend voor woorden. Ze - de bankiers, de politiek e.d - wisten er allemaal van : Een mannetje dat langskomt - Vergelijkbaar met een meteoroloog die de wind gaat meten met een natte vinger - en de prijs van jouw woning even gaat inschatten die vaak bijverdiend bij de lokale bank met als gevolg dat de huis wordt overgewaardeerd maar geen hond die ernaar kraait.

Het is immers jarenlang zo goed gegaan : Mensen verkochten hun nieuwbouwhuis met tonnen winst en de banken maakte met de nieuwe hypotheken ook dikke winsten. Nu staat de boel op instorten en proberen ze krampachtig met de maatregelen die ik hierboven noemde de boel in leven te houden en de verliezen bij de burger neer te dumpen om zelf de dans te ontspringen.

Eigenlijk komt beetje bij beetje de aap uit de mouw : Mensen moeten uit hun huurhuis om te gaan kopen als laatste poging om nog één keer flink te cashen en de teller van funda naar beneden te halen. Dit wordt langzaamaan duidelijk doordat het huren van een 30 jaar oude krot steeds onaantrekkelijker wordt gemaakt. Waarom immers 800 euro voor een huurhuis betalen als je voor dat geld een hypotheek hebt?

Het is overigens allang duidelijk waarom ze het systeem - als een terminale patient- zo lang mogelijk in leven proberen te houden. Mensen houden niet van veranderingen, zeker met jarenlang gigantische bonussen en winsten op de overwaarding in het achterhoofd houdende wat ten einde komt. Dat de politiek verworven zit met de vastgoedwereld is immers allang duidelijk.. Alsof de bouwfraude een paar jaar geleden voor de politiek een totale verassing was _O- laat me niet lachen.

We zitten al in een subprime markt, maar de banken hebben nog steeds 30 graden zonnenschijn in hun harses en houden de balansen kunstmatig hoog, net zoals ze dat doen met obligaties - Fictieve waarde kan erg verschillen met de werkelijkheid. Hoogmoed komt altijd voor de keiharde val :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Suncatcher op 21-09-2011 22:02:04 ]
pi_102240529
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:52 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Zet daartegenover eens het spaarsaldo van Nederland. Fiscaal is het immers aantrekkelijk om niet af te lossen dus zo vreemd vind ik het niet dat die schuld hoger is.
Italianen sparen ook veel, hoorde ik op RTL Z een paar weken terug tenminste.
pi_102240844
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:50 schreef Suncatcher het volgende:
Hoogmoed komt altijd voor de keiharde val :')
Amen _O_

Dit systeem gaat falen, dat is gewoon onvermijdelijk. De banksters zullen namelijk liever met het schip ten onder gaan dan een nieuwe koers uit te stippelen naar een resource based economy
pi_102240915
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:50 schreef Suncatcher het volgende:
Ik krijg steeds meer de indruk dat de politiek jarenlang een dubbele agenda heeft gespeelt mbt de huizenmarkt. Om enkele voorbeelden op te noemen

-Wetgeving mbt het huren van een woning naar inkomen - Teveel verdienen = niet huren maar kopen
Nee, teveel verdienen = vrije sector huren i.p.v. gesubsidieerd wonen.

quote:
-Huren dat volgende maand duurder wordt en per jaar met een paar procent mag stijgen. NVM kijkt hier al smullend naar uit las ik van de week.
Huren gaan al honderd+ jaar elk jaar een paar procent omhoog.............

quote:
-OB verlaging
Dat is sowieso een belachelijke belasting, die feitelijk niets anders is dan een verhuisboete. Zou helemaal afgeschaft moeten worden.

quote:
-Het aannemen van bouwprojecten terwijl er 0,0 vraag naar is - Nieuwbouwprojecten van 4 jaar geleden zijn amper volgebouwd of er wordt alweer nieuw landbouwgrond omgespit voor de bouw. We zijn net china dat spooksteden uit de grond stampt.
Sinds wanneer neemt de overheid bouwprojecten aan?

quote:
-Hypotheekrente aftrek
Onzin, die bestaat al sinds 1893.

quote:
De overpricing is ook te lachwekkend voor woorden. Ze - de bankiers, de politiek e.d - wisten er allemaal van : Een mannetje dat langskomt - Vergelijkbaar met een meteoroloog die de wind gaat meten met een natte vinger - en de prijs van jouw woning even gaat inschatten die vaak bijverdiend bij de lokale bank met als gevolg dat de huis wordt overgewaardeerd maar geen hond die ernaar kraait.
Normaliter wordt er gekeken naar de staat van onderhoud en waar gelijkwaardige huizen in de buurt voor verkocht worden. Bij jou in de buurt schijnt het dus anders te werken.

quote:
Eigenlijk komt beetje bij beetje de aap uit de mouw : Mensen moeten uit hun huurhuis om te gaan kopen
Nee hoor, vrije sector huren mag ook.

quote:
Waarom immers 800 euro voor een huurhuis betalen als je voor dat geld een hypotheek hebt?
Ehmmm.... Het is toch bij elk artikel wat je dagelijks gebruikt goedkoper om te kopen dan te huren? Waarom zou dat bij een huis anders moeten zijn?

quote:
Fictieve waarde kan erg verschillen met de werkelijkheid. Hoogmoed komt altijd voor de keiharde val :')
Och, liever op papier een tree omlaag vallen (in de praktijk merk ik daar he-le-maal niets van), dan elke dag anaal genomen worden door een huisbaas. ^O^
pi_102241609
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Nee, teveel verdienen = vrije sector huren i.p.v. gesubsidieerd wonen.

Kopen met geleend geld == gesubsidieerd wonen
pi_102242140
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
Kopen met geleend geld == gesubsidieerd wonen
Ik vind van niet. Een aftrek tbv ziektekosten is ook geen gesubsidieerd ziek zijn. Die aftrek is er met een goede reden.

Ergens gesubsidieerd gaan wonen omdat je een laag inkomen hebt is wat mij betreft terecht, dat heeft ook een goede reden. Maar als je inkomen dermate stijgt dat je er op een bepaald moment geen recht meer op hebt mag daar best wat aan gedaan worden.
pi_102242303
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:09 schreef pberends het volgende:
Gelukkig niet van een kennis, die een vriend heeft waarvan zijn ex-schoonmoeder gehoord heeft, dat het ergens op internet stond. :')
pi_102243639
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:09 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik bedoel niet zozeer het spaarsaldo van de Italianen.
Hier in NL is het fiscaal aantrekkelijk (HRA) om je schuld zo hoog mogelijk te houden. Dus stel persoon A heeft een aflossingsvrije hyp. lening van ¤200k daarnaast staat een geoormerkt spaarsaldo van ¤120k. Wat is dan de hypotheekschuld? ¤200k of ¤80k?
pi_102243882
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 23:00 schreef tjoptjop het volgende:
Wat is dan de hypotheekschuld? ¤200k of ¤80k?
Die wordt dan op 200K gewaardeerd. Feitelijk onjuist, maar ja.
  woensdag 21 september 2011 @ 23:04:30 #227
1986 Jane
pi_102243907
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

74 %

http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)0FA1/0/index1174.pdf

Blijkbaar is je Google weer eens stuk, dat je deze vraag stelt i.p.v. ff te zoeken.
pi_102243938
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die wordt dan op 200K gewaardeerd. Feitelijk onjuist, maar ja.
Het was dan ook geen echte vraag ;)
pi_102244091
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2011 23:04 schreef Jane het volgende:
Blijkbaar is je Google weer eens stuk, dat je deze vraag stelt i.p.v. ff te zoeken.
Dus als iemand een stelling poneert, moet ik gaan zoeken of die überhaupt ook maar ergens op gebaseerd is? |:(
pi_102244154
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 23:05 schreef tjoptjop het volgende:
Het was dan ook geen echte vraag ;)
OW, ok. *)
  woensdag 21 september 2011 @ 23:12:16 #231
1986 Jane
pi_102244369
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus als iemand een stelling poneert, moet ik gaan zoeken of die überhaupt ook maar ergens op gebaseerd is? |:(
Je reageert op een grafiek van RTL die PBerends postte. ):O

[ Bericht 0% gewijzigd door Jane op 22-09-2011 01:10:29 ]
pi_102244691
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2011 23:12 schreef Jane het volgende:
Je reageert op een grafiek van RTL die PBerends posste. ):O
Ja. En?

Die grafiek zei alleen maar wat over de totale hypotheekschuld, niet over mijn vraag.

En domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. Maar dat hoef ik jou helaas niet uit te leggen.
  woensdag 21 september 2011 @ 23:33:45 #233
323876 michaelmoore
pi_102245775
Volgens jaar gaat het besteedbaar inkomen 5- 10% onderuit

Dat is

1800 euro netto

500 euro woonlasten
400 euro boodschappen
200 euro energie
300 euro zorg
100 euro brandstof en busgeld
200 euro school en derg

en dan 5-10% MINDER
Jongens er gaat fors geknepen worden en dat weet de bank ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_102246135
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 23:33 schreef michaelmoore het volgende:

Jongens er gaat fors geknepen worden en dat weet de bank ook
Yep, en je huisbaas heeft er ook volkomen schijt aan, die verhoogd gewoon hoor. :Y
  donderdag 22 september 2011 @ 02:28:39 #235
323876 michaelmoore
pi_102249481
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yep, en je huisbaas heeft er ook volkomen schijt aan, die verhoogd gewoon hoor. :Y
ach over 6 jaar dan mag ik los, en gaan ik naar Frankrijk.
wijntjes proeven en petanque en veel wandelen
En het mooie is, de Nederlandse HRA is daar ook geldig
Thank god for the eindloonstelsel tot 1-1-2004 , toen zat ik precies aan de top
pi_102250269
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 02:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

wijntjes proeven en petanque en veel wandelen

Heb je daar je hele leven voor gewerkt?
Dat kan nu ook al, ik zou geen 6 jaar meer wachten, leven doe je nu.
pi_102250292
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 23:33 schreef michaelmoore het volgende:
Spreek voor jezelf. Mijn inkomen gaat met 12% vooruit dit jaar, daar kan Rutte niet tegenop bezuinigen. Het gezinsinkomen gaat zelfs met 45% vooruit, omdat mijn partner gaat werken. Daar kan zelfs griekenland niet tegenop bezuinigen :D
pi_102250374
Dit jaar 33% vooruit gegaan, volgend jaar 7% loonsverhoging _O_
pi_102250763
quote:
14s.gif Op donderdag 22 september 2011 07:24 schreef Scorpie het volgende:
Dit jaar 33% vooruit gegaan, volgend jaar 7% loonsverhoging _O_
7%? :{w
Volgend jaar is 2012 man, dan gaat de hele wereld kapot, zinkt Amerika in de oceaan, valt China Griekenland binnen, bombardeert Chavez de antillen, daalt de huizenmarkt in NL met 230% en is de enige bank die overeind blijft de Islamic Bank of SA.
Sta je dan met je 7%...

;)
pi_102250835
Is het grote piemels vergelijken wederom aan de gang. :')
pi_102250867
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 08:21 schreef Basp1 het volgende:
Is het grote piemels vergelijken wederom aan de gang. :')
MichaelMoore wist ons te melden dat onze piemels collectief met 5-10% gaan krimpen dit jaar. Kennelijk ben jij het daar mee eens dan?
pi_102250949
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 08:23 schreef Whuzz het volgende:

[..]

MichaelMoore wist ons te melden dat onze piemels collectief met 5-10% gaan krimpen dit jaar. Kennelijk ben jij het daar mee eens dan?
Ik denk dat hij het in dat geval eerder bij het rechte eind heeft dan de individuele voorbeelden van jullie 2en. Of de krimp dan 2 % of 5% is zou over te twisten zijn maar zoals de algemene veranderingen nu op tafel liggen zit er voor henk en ingrid geen groei in.
pi_102250999
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 08:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik denk dat hij het in dat geval eerder bij het rechte eind heeft dan de individuele voorbeelden van jullie 2en. Of de krimp dan 2 % of 5% is zou over te twisten zijn maar zoals de algemene veranderingen nu op tafel liggen zit er voor henk en ingrid geen groei in.
2-5% lijkt mij al een héél stuk realistischer dan 5-10%. Is nogal een verschil he. Ik besef prima dat mijn individuele geval niet representatief is voor het gemiddelde, maar dat was het punt ook niet.
Ik denk zelf dat we gemiddeld op zo'n 2 - 2,5% verlies zullen uitkomen, wat voor mensen die het al krap hebben natuurlijk nog steeds vrij pittig is.

Maar om met dingen als 10% aan te komen zetten gaat natuurlijk nergens over, dat is echt in geen énkele cijfermatige onderbouwing terug te vinden.
pi_102251055
Maar zoals we lezen uit de woorden van MM kunnen we de BB nog flink gaan uitkleden al die nietsnutten die met een eindloon stelsel met pensioen zijn gegaan. :Y)
pi_102251074
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 08:39 schreef Basp1 het volgende:
Maar zoals we lezen uit de woorden van MM kunnen we de BB nog flink gaan uitkleden al die nietsnutten die met een eindloon stelsel met pensioen zijn gegaan. :Y)
Precies. Ik heb net mijn pa een email gestuurd dat ik vana 2012 weer zakgeld verwacht. Betalen moeten die BB's! >:)
pi_102251676
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 08:23 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Als in jouw beleving de grote van je piemel afhankelijk is van je inkomen dan kan ik me voorstellen dat jij blij bent met je toename van 12% :')
pi_102251945
quote:
12s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:12 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als in jouw beleving de grote van je piemel afhankelijk is van je inkomen dan kan ik me voorstellen dat jij blij bent met je toename van 12% :')
In de analogie de we hier bezigen héb jij niet eens een piemel, dus waar bemoei je je mee :{w
pi_102252533
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:24 schreef Whuzz het volgende:

[..]

In de analogie de we hier bezigen héb jij niet eens een piemel, dus waar bemoei je je mee :{w
Er word hier toch alleen maar slap geluld, misschien moet je eens met hardere argumenten swaffelen :')
pi_102252647
quote:
Hoelang zat ie al in de draft?
  donderdag 22 september 2011 @ 09:59:02 #251
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102252649
Mensen die hun piemel lenen van de bank :X

(waar gaaaaaaaaaaaat dit topic over?!)
pi_102252686
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Mensen die hun piemel lenen van de bank :X

(waar gaaaaaaaaaaaat dit topic over?!)
Jij leent je besteedbaar inkomen van de bank :?
Hoe doe je dat met je belastingaangifte dan?
Want het ging namelijk over besteedbaar inkomen tot Basp met freudiaanse analogieën kwam aanzetten ;)
pi_102253889
quote:
VVD: doorpakken op woningmarkt

Het kabinet moet doorpakken op terreinen waar de problemen helder zijn, maar waar het nog te weinig actie onderneemt. Zo moet er nog meer gebeuren op de woningmarkt. De markt voor huurwoningen zit nog steeds op slot.

Dat zei VVD-fractievoorzitter Stef Blok woensdag tijdens de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer. Veel huurders met een goed inkomen wonen nog in een te goedkope woning. Met het recht om huurwoningen te mogen kopen, schiet het ook nog niet op.

Ook gaat het Blok nog niet hard genoeg met het kappen in allerlei regels die de overheid stelt. Hij stelt vast dat het kabinet daar wel mee bezig is, maar er kan nog meer gebeuren.

De VVD'er maande minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) nu echt werk te maken van samenvoeging van provincies in de Randstad. In de begroting van Binnenlandse Zaken vindt Blok daar te weinig van terug.

bron: NVM
Stef Blok is natuurlijk niets anders dan een trekpop van de vastgoedmaffia, ik heb die man nog nooit iets zinnigs horen uitkramen. Wie denkt de liberale VVD wel niet dat ze is, dat ze meent te moeten dicteren hoeveel geld mensen uit moeten geven aan huren/wonen 8)7

Dat de VVD voorstander is van het verwijderen van regels is duidelijk, met name de regels die moeten zorgen dat de achterban de zakken kan blijven vullen.... Voor anderen moeten we juist regels invoeren zodat de achterban de zakken kan blijven vullen. Conclusie... de VVD heeft maar 1 principe nl. zorgen dat de achterban kan blijven profiteren en parasiteren, wat dat betreft zouden ze zo kunnen fuseren met de PvdA :D (Dat scheelt ook op de overheidsbegroting meneertje Blok :7 )
  donderdag 22 september 2011 @ 11:09:02 #254
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102254210
Een derde van de hypotheken in NL onder water?

In Amerika heb je dit: http://www.youwalkaway.com/
Echte bazen daar doen een strategic default op hun hypotheek en gaan weer huren :7
Mijn reisverslagen
pi_102254349
quote:
10s.gif Op donderdag 22 september 2011 11:09 schreef SeLang het volgende:
Een derde van de hypotheken in NL onder water?

In Amerika heb je dit: http://www.youwalkaway.com/
Echte bazen daar doen een strategic default op hun hypotheek en gaan weer huren :7
_O-

Fucking priceless!
pi_102254381
Die site heeft wel een beetje hoog "Amazing, Mike!"-gehalte :')
  donderdag 22 september 2011 @ 11:31:16 #257
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102254747
In de VS is een hypotheek gewoon een secured loan met het huis als collateral. Dus als het huis onder water staat dan geef je het gewoon terug aan de bank!

Maar beter nog: je kunt gewoon stoppen met het betalen van je hypotheek. En dat is precies wat een miljoen mensen nu doet: niks meer betalen = gratis wonen. Als de bank je namelijk het huis uit zet dan moeten ze een afschrijving doen op de hypotheek want dat huis is geen drol meer waard (= verlies, dus bonus :') ). Zolang ze mensen gratis in hun huis laten zitten kunnen de banken net doen alsof ze geen verlies hebben.

Vandaar dat er dus een grote groep mensen is die niks meer betaalt (sommigen al meer dan 2 jaar!) en als de bank ze er uiteindelijk uit zet dan is het een verlies voor de bank en niet voor hun, want ze hadden sowieso geen eigen geld in dat huis zitten (100% hypo). Het enige wat ze kwijtraken is hun "gratis huur".

In NL is dat anders geregeld. Daar sta je met meer dan alleen het huis garant voor de hypotheek, dus in NL werkt die truuk niet.
Mijn reisverslagen
pi_102254845
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2011 11:31 schreef SeLang het volgende:
In de VS is een hypotheek gewoon een secured loan met het huis als collateral. Dus als het huis onder water staat dan geef je het gewoon terug aan de bank!

Maar beter nog: je kunt gewoon stoppen met het betalen van je hypotheek. En dat is precies wat een miljoen mensen nu doet: niks meer betalen = gratis wonen. Als de bank je namelijk het huis uit zet dan moeten ze een afschrijving doen op de hypotheek want dat huis is geen drol meer waard (= verlies, dus bonus :') ). Zolang ze mensen gratis in hun huis laten zitten kunnen de banken net doen alsof ze geen verlies hebben.

Vandaar dat er dus een grote groep mensen is die niks meer betaalt (sommigen al meer dan 2 jaar!) en als de bank ze er uiteindelijk uit zet dan is het een verlies voor de bank en niet voor hun, want ze hadden sowieso geen eigen geld in dat huis zitten (100% hypo). Het enige wat ze kwijtraken is hun "gratis" huur.
Screw the banksters _O_ _O_ _O_
  donderdag 22 september 2011 @ 11:36:06 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102254893
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 11:34 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Screw the banksters _O_ _O_ _O_
Nou ja, zo leuk is dat niet want de banken etc worden via bailouts weer met belastinggeld overeind gehouden. Dus uiteindelijk is de rekening gewoon voor de mensen die wel netjes hun hypotheek hebben betaald (of cash kopen/ huren)
Mijn reisverslagen
pi_102255028
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 11:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nou ja, zo leuk is dat niet want de banken etc worden via bailouts weer met belastinggeld overeind gehouden. Dus uiteindelijk is de rekening gewoon voor de mensen die wel netjes hun hypotheek hebben betaald (of cash kopen/ huren)
Da's juist het mooie er aan. Je koopt een huis, betaalt het niet, woont lekker gratis en als de shit dan de fan raakt, dan draait je buurman die gewoon huurt (mede) op voor de kosten via de belasting. Die buurman betaalt dus netjes zijn huur en betaalt ook nog eens mee aan jouw woonlasten. :D
  donderdag 22 september 2011 @ 11:42:13 #261
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102255085
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 10:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dat zei VVD-fractievoorzitter Stef Blok woensdag tijdens de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer. Veel huurders met een goed inkomen wonen nog in een te goedkope woning.
Wat wil hij hieraan doen? Scheefhuurders doodschieten?
Zolang er een tekort algeheel aan huizen is, is dit schuiven met problemen...
pi_102255203
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 11:42 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat wil hij hieraan doen? Scheefhuurders doodschieten?
Zolang er een tekort algeheel aan huizen is, is dit schuiven met problemen...
De VVD zou het liefst het geld uit de beurs van de huurder grijpen om het in zijn eigen beurs te stoppen. Dat is volgens de VVD het toppunt van liberalisme :')
In het verleden zouden deze lieden slavenhandelaren geweest zijn met de bekende VOC mentaliteit w/
Ali Baba en zijn 40 vrienden zouden nog heel wat kunnen leren van Stef Blok en zijn handlangers :|W
  donderdag 22 september 2011 @ 11:50:08 #263
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102255344
Ik denk dat de gemiddelde huurder graag eigenaar van z'n huurhut zou zijn, tegen de kosten die dat huis daadwerkelijk gekost heeft. Dus weg winst voor de woningcorporaties... Het grote probleem is dat enkele partijen heel veel geld verdienen over de rug van vrijwel elke inwoner van Nederland.
pi_102255848
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 11:50 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik denk dat de gemiddelde huurder graag eigenaar van z'n huurhut zou zijn, tegen de kosten die dat huis daadwerkelijk gekost heeft.
Nou bereken ons dan maar eens wat een nieuwbouwwoning van de wbv zou moeten kosten en hoeveel ze dan aan hypotheek kwijt zouden zijn.

Ow nee het gaat natuurlijk wederom om de oudere hutten die in de beleving van sommigen al een paar keer over de kop zijn gegaan. Maar dat is de koop woning van ander mensen ook, zelfs als ik een brood uit 1950 zou hebben is dat nu verrot (of ik moet er onderhoud op plegen wat wbv's over het algemeen wel doen) maar ook een paar keer over de kop gegaan.
  donderdag 22 september 2011 @ 12:15:48 #265
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102256137
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 12:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou bereken ons dan maar eens wat een nieuwbouwwoning van de wbv zou moeten kosten en hoeveel ze dan aan hypotheek kwijt zouden zijn.
Het overgrote deel van de woningcorporatiehutjes is OUD.
Maar goed, voor jou speciaal: http://statline.cbs.nl/St(...)nl&PA=70769ned&LA=nl : 101000 euro gemiddelde bouwkosten voor zo'n huurwoning. Hypotheker.nl: 5.3% rente. http://www.hypotheeklastencalculator.nl/berekenen/annuiteiten/ : 30 jaar annuiteitenhypotheek met volledige aflossing zonder (!) hypotheekrenteaftrek: 561 euro per maand. Er zijn genoeg woningcorporaties die meer huur vragen dan dat, m.a.w. dat hele systeem heeft geen bestaansrecht in z'n huidige vorm.
pi_102256763
Maar bij die bouwkosten daar zat toch van alles niet bij, waardoor de prijs ongeveer een factor 2 hoger kwam te liggen of ben ik nu abuis. Ah nee als we alleen al op de cbs site kijken vergeten we de BTW en we kunnen natuurlijk niet in de lucht wonen dus de aanschaf van grond komt er ook nog eens bij.

Dan komen er nog de grond en ontwikkelingkosten en ander geneuzel bij.:

http://www.nvbk.nl/download/?id=15686992

Dus rond de 1000 euro per maand aan hypotheek voor het wbv huis waarvoor je maar 600 euro huur hoeft te betalen. :D
pi_102256765
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 12:15 schreef RemcoDelft het volgende:
561 euro per maand. Er zijn genoeg woningcorporaties die meer huur vragen dan dat, m.a.w. dat hele systeem heeft geen bestaansrecht in z'n huidige vorm.
Wut? Voor die nieuwbouw woning die jij aanhaalt denk ik dat er maar bitter weinig woningcorporaties meer dan zo'n 550 zullen vragen aan huur. De duurdere woningbouw huizen zijn niet vergelijkbaar met dat hokje dat jij voor een ton wil laten bouwen.
  donderdag 22 september 2011 @ 12:53:05 #268
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102257176
@Basp1: Factor 2 hoger door dure grond geldt voor normale mensen, niet voor woningcorporaties.

@Whuzz: Wat is het nou... Zijn sociale huurhuizen nu opeens luxe grote vrijstaande huizen? 't Is ook net hoe het jou uitkomt he!
Ik had het over gemiddelde bouwkosten, en dus gemiddelde maandkosten.
pi_102257523
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 12:53 schreef RemcoDelft het volgende:
@Basp1: Factor 2 hoger door dure grond geldt voor normale mensen, niet voor woningcorporaties.

@Whuzz: Wat is het nou... Zijn sociale huurhuizen nu opeens luxe grote vrijstaande huizen? 't Is ook net hoe het jou uitkomt he!
Ik had het over gemiddelde bouwkosten, en dus gemiddelde maandkosten.
Want woningbouwverenigingen pachten de grond van de gemeentes? Dus jij moet dan als koper ook maar de grond gaan pachten. Ow wacht daarmee was ook een probleem toch.

Verder is het niet alleen de grond maar ook de overige kosten. Zoals in het genoemde stukje (pdf file) staat 75:15:10 verhouding voor de wbv's dus komen we daarmee al 25% hoger uit, dan nog 19% btw erop en zitten we toch 160 K te financieren volgens de link van jou tegen 5.3% rente zonder hra toch nog ¤ 888,49 per maand. En hoeveel mag de WBV aan huur daarvoor vragen 500 euro.

Snel het puntensysteem verhogen denk ik dan. 8-)
  vrijdag 23 september 2011 @ 04:07:59 #270
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102287847
quote:
Huizenprijzen in Nederland
Geschreven door Tom Lassing
woensdag 17 februari 2010 10:09

Wie naar een grafiek met de huizenprijzen sinds 1988 kijkt, kan zien dat de stijging in Amerika in het niet valt bij de stijging van de huizenprijzen in Nederland.

We hebben allemaal gezien hoe keihard de Amerikaanse huizenmarkt in elkaar is geklapt. Gezien de enorm dure huizen in Nederland, moeten we niet gek staan te kijken als ook hier de prijzen fors dalen.

Als de prijzen 33% dalen in Nederland, dan zitten we op het niveau van België. Als we in Nederland 50% in waarde dalen, zitten we op het niveau van Duitsland...

Nu kunnen er natuurlijk redenen zijn dat huizen in Nederland duurder moeten zijn... Denk aan tekorten of de geboden kwaliteit, maar de verschillen zijn wel erg groot.

De voornaamste reden van de hogere prijzen in Nederland is niet omdat huizen hier beter of groter zijn. Ook niet omdat tuinen groter zijn. Ook de kwaliteit is niet hoger dan in de omringende landen. De enige reden dat Nederlanders meer betalen, is omdat ze een deel van de hypotheekrente terug krijgen. Nederland was dus in staat om 30 tot 40% meer te lenen en een huizenmarkt 'weet' dan wel wat te doen. Dat is namelijk gewoon de prijzen met dat niveau omhoog brengen.

Waarom rijden zowel Duitsers als Belgen met mooiere auto's? Simpel! Ze hebben door lagere hypotheken privé meer geld om uit te geven en hun regeringen hebben meer geld om de belastingen op voertuigen lager te houden. De Nederlandse regering geeft immers de miljarden uit aan compensatie voor huizenbezitters met een (te hoge) hypotheek.

Heel veel Nederlanders hebben een probleem. Hun huis is in feite 30% te duur. Zodra logischerwijze de lucht er een keer uit gaat, rest een hoge hypotheek en uiteindelijk voor velen een restschuld.

Dat hangt de huizenbezittende Nederlander dus massaal boven het hoofd. Dat terwijl iedereen ook weet dat er bijgespaard moet worden voor het pensioen.

Het is dus wel duidelijk dat Nederland over een jaar of twintig een serieus probleem heeft.

Er is misschien nog één lichtpuntje... De babyboomers gaan over twintig jaar massaal hemelen. Hoeveel geld gaan die naar de volgende generatie overdragen? Gaan die wel wat overdragen, of hebben juist de babyboomers de grote hypotheken en zadelen ze dus in feite hun nageslacht met een extra probleem op?
Bron: beursbox via de scherpe pen
  vrijdag 23 september 2011 @ 06:57:22 #271
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102288100
Over 20 jaar is de hypotheek al bijna afgebetaald...
pi_102288217
quote:
Wat een stuk :') je ziet zelf toch ook wel de hiaten hoop ik?
  vrijdag 23 september 2011 @ 08:31:52 #273
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102288786
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 07:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wat een stuk :') je ziet zelf toch ook wel de hiaten hoop ik?
Ik denk niet dat Duitsers en Belgen mooiere auto's hebben omdat ze door lagere hypotheken privé meer geld hebben om uit te geven. Maar voor de rest ben ik het er zeer mee eens :Y
pi_102291388
quote:
Wie naar een grafiek met de huizenprijzen sinds 1988 kijkt, kan zien dat de stijging in Amerika in het niet valt bij de stijging van de huizenprijzen in Nederland.
Uh, ok. Die prijzen zijn gelukkig ook heel makkelijk één op één te vergelijken ja :')
Ik zou zeggen, vergelijk de prijzen van Nederland eens met de prijzen van alleen de stad (inclusief suburbs) New York. Dan kun je iig nog énigszins een paralel trekken.

quote:
Als de prijzen 33% dalen in Nederland, dan zitten we op het niveau van België. Als we in Nederland 50% in waarde dalen, zitten we op het niveau van Duitsland...
En als ze met 98.5% dalen, dan hebben we het niveau van Somalie! En daar moeten we uiteindelijk heen, want ze hebben daar net zoveel zeepiraten als wij softwarepiraten hebben. Dus dat is te vergelijken! 8)7

quote:
De enige reden dat Nederlanders meer betalen, is omdat ze een deel van de hypotheekrente terug krijgen.
Oh. Dan zitten DNB, de Oeso en elk ander financieel verslag over nederland er toch maar eens mooi naast he. Wij maar denken dat het een combinatie van factoren is, waaronder (al dan niet kunstmatig) hoge grondprijzen, hypotheken gebaseerd op tweeverdieners, hypotheken gebaseerd op 6x een jaarinkomen, hypotheken van 120% huiswaarde én de HRA.
Allemaal fout. Het is slechts de HRA die al 1 1/4 eeuw bestaat en sindsdien alleen maar is afgezwakt die de boosdoener is!
Ook fijn dat het artikel die stelling zo goed onderbouwt trouwens, dat geeft extra grond om alle andere rapporten naar het land der fabelen te verwijzen :Y

quote:
Waarom rijden zowel Duitsers als Belgen met mooiere auto's? Simpel! Ze hebben door lagere hypotheken privé meer geld om uit te geven
Wait, whut? Maar die Duitsers en Belgen krijgen geen HRA! Als wij zoveel HRA krijgen, dan zou dat die hogere hypotheken toch moeten balanceren en zouden we toch evenveel geld moeten hebben om aan mooie auto's uit te geven?
Of zou die hypotheek veel hoger zijn dan alleen de HRA kan compenseren? Neh, dat kan nooit, want de HRA is immers de ENIGE reden dat onze hypotheken zo hoog zijn! :o
Dus érgens klopt er iets niet aan de stelling...

quote:
Heel veel Nederlanders hebben een probleem.
Dat was ons al duidelijk ja. Gelukkig heeft maar een klein deel daarvan een hypotheek ;)

quote:
De babyboomers
pi_102292923
Als je je prioriteiten anders stelt heb je geen probleem meer.
(wat is een probleem, voor wie is het een probleem, als je er geen problemen mee hebt is het ook geen probleem, allemaal erg subjectief).
pi_102292989
Ik woon ook in een te duur huis met wellicht een te hoge en te dure hypotheek, ik los (nu) niets af, maar ik kan het wel betalen, ik heb er erg veel plezier van en ik wil er ook blijven wonen, ik heb er eigenlijk geen probleem mee.
pi_102293379
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 11:32 schreef sorcees het volgende:
Ik woon ook in een te duur huis met wellicht een te hoge en te dure hypotheek, ik los (nu) niets af, maar ik kan het wel betalen, ik heb er erg veel plezier van en ik wil er ook blijven wonen, ik heb er eigenlijk geen probleem mee.
Waarom woon je dan in een te duur huis?
Je kunt het toch betalen?
pi_102293550
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 11:44 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Volgens sommigen woont iedereen in NL in een te duur huis ;)
Xeno, kom er maar in...
  vrijdag 23 september 2011 @ 12:15:14 #279
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102294353
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 11:49 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Volgens sommigen woont iedereen in NL in een te duur huis ;)
Niet perse te duur, met dezelfde argumenten kan je zeggen dat het huis te klein is. Om het over de tuin nog maar niet te hebben...
* RemcoDelft heeft een nieuwe bank, past net in de kamer... Als ik buiten kijk ben ik omringd door lege grasvelden vol hondenstront... Prioriteiten liggen echt verkeerd in Nederland.

quote:

[..]

Is 50 euro voor een brood dan ook niet te duur? Dat kan iedereen toch wel (eenmalig) ophoesten?
pi_102294380
quote:

[..]

Snap ik niet.
pi_102295123
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:15 schreef RemcoDelft het volgende:

Is 50 euro voor een brood dan ook niet te duur? Dat kan iedereen toch wel (eenmalig) ophoesten?
Dit dus.
pi_102295605
Aan de prijzen van woningen te zien zou je verwachten dat metselaar, timmerman en stenenbakker de best betaalde beroepen van Nederland zijn. Toch krijgt een pennenlikker in een bankgebouw (iemand die nota bene helemaal niets produceert waar je praktisch wat aan hebt) een beter salaris dan de hard zwoegende man op de steiger. Dit kan natuurlijk alleen maar in een corrupt systeem waar arbeiders de slaven zijn van de banksters. Daarom zijn huizen te duur... om de parasieten die financiële producten 'produceren' een bestaansrecht te geven.
  vrijdag 23 september 2011 @ 14:17:52 #283
323876 michaelmoore
pi_102297965
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
Aan de prijzen van woningen te zien zou je verwachten dat metselaar, timmerman en stenenbakker de best betaalde beroepen van Nederland zijn. Toch krijgt een pennenlikker in een bankgebouw (iemand die nota bene helemaal niets produceert waar je praktisch wat aan hebt) een beter salaris dan de hard zwoegende man op de steiger. Dit kan natuurlijk alleen maar in een corrupt systeem waar arbeiders de slaven zijn van de banksters. Daarom zijn huizen te duur... om de parasieten die financiële producten 'produceren' een bestaansrecht te geven.
Ja je zou zeggen, grond kost een droppie en bouwmaterieel dat zijn de kosten niet, daar is een vermogen te verdienen en de economie zou een dikke boost krijgen
pi_102299846
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hopelijk ben je aan het trollen.

Plaats eens twee vacatures:

• Econometrist gezocht! ¤ 3000,- per maand
• Metselaar gezocht! ¤ 3000,- per maand

Gok voor beide eens hoeveel reacties je krijgt.
pi_102300363
Hypotheekrentes weer omlaag _O_ tis echt goed shoppen nu, ook als je wilt oversluiten _O_
pi_102300409
quote:
Waarom zitten mensen thuis met een uitkering, niks te produceren, terwijl Jan op de steiger hard aan het werk is? Daarom zijn huurhuizen zo duur; om de parasieten die uitkeringstrekkers zijn bestaansrecht te geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2011 15:36:05 ]
pi_102300637
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 15:33 schreef Scorpie het volgende:
Hypotheekrentes weer omlaag _O_ tis echt goed shoppen nu, ook als je wilt oversluiten _O_
Nou.... Als ik naar mijn hypotheek kijk, zit het percentage 1,65 hoger dan in oktober 2010. Nog speling zat naar beneden dus.
pi_102300676
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 15:16 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Hopelijk ben je aan het trollen.

Plaats eens twee vacatures:

• Econometrist gezocht! ¤ 3000,- per maand
• Metselaar gezocht! ¤ 3000,- per maand

Gok voor beide eens hoeveel reacties je krijgt.
Is dat relevant? Een metselaar levert tenminste (als hij zijn vak verstaat) een stabiel eindproduct op :P

Econometristen kunnen zich misschien beter met filosofie gaan bezighouden :*

The curious task of economics is to demonstrate to men how little they really know about what they imagine they can design.
pi_102300700
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 15:33 schreef Scorpie het volgende:
Als je onder water staat krijg je gewoon het 'buk eens scorpie' tarief, want geen enkele andere kredietverstrekker wil een verzopen kat in de zak kopen :W
pi_102300778
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 september 2011 15:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom zitten mensen thuis met een uitkering, niks te produceren, terwijl Jan op de steiger hard aan het werk is? Daarom zijn huurhuizen zo duur; om de parasieten die uitkeringstrekkers zijn bestaansrecht te geven.
xeno is gewoon een slachtoffer van het systeem, hij wilde niet langer meebetalen aan jouw HRA. Hij heeft goed opgelet hoe anderen van het systeem profiteerden en heeft daarin zijn keuze gemaakt. Het is niet alsof je nou een royaal leven kan leiden van zo'n uitkering hoor. Afgelopen kerst heb ik hem mijn kerstpakket opgestuurd of wat er van over was toen ik zelf de lekkerste dingen er al uitgehaald had :@
Ach... zo'n voedselbankklant is dat wel gewend... die moeten gewoon niet zeuren :)
pi_102301217
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 15:47 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

xeno is gewoon een slachtoffer van het systeem, hij wilde niet langer meebetalen aan jouw HRA. Hij heeft goed opgelet hoe anderen van het systeem profiteerden en heeft daarin zijn keuze gemaakt. Het is niet alsof je nou een royaal leven kan leiden van zo'n uitkering hoor. Afgelopen kerst heb ik hem mijn kerstpakket opgestuurd of wat er van over was toen ik zelf de lekkerste dingen er al uitgehaald had :@
Ach... zo'n voedselbankklant is dat wel gewend... die moeten gewoon niet zeuren :)
Vond de postbezorger het niet gek dat je pakketten naar jezelf stuurt :?

Anyway, aangezien HRA een mindering is op de hoeveelheid te betalen belasting kan er van "meebetalen aan iemands HRA" natuurlijk nooit sprake zijn.
Dit geheel in tegenstelling tot het trekken van een uitkering, die wel degelijk door anderen betaald moet worden.
pi_102301498
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:02 schreef Whuzz het volgende:

Vond de postbezorger het niet gek dat je pakketten naar jezelf stuurt :?
Ik heb die doos verstuurd omdat ik echt niet bij xeno op bezoek ga in zo'n (huur)achterbuurt.

quote:
Anyway, aangezien HRA een mindering is op de hoeveelheid te betalen belasting kan er van "meebetalen aan iemands HRA" natuurlijk nooit sprake zijn.
Dit geheel in tegenstelling tot het trekken van een uitkering, die wel degelijk door anderen betaald moet worden.
Daar heb ik xeno op aangesproken maar hij vertelde dat hij jarenlang belasting betaald heeft en daar nooit wat voor terug kreeg. Feitelijk is zijn uitkering gewoon een belastingteruggave. Ik ben dat met hem eens, wat dat betreft is hij geen haar beter als andere belastingontduikers :N
Wie blijft er dan nog over om mijn beleggingsfonds een bailout te geven? De AEX stond al even op 256 :'( Mijn arme beleggingshypotheek kan wel een oppepper of bailout gebruiken -O-
pi_102301553
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:02 schreef Whuzz het volgende:

Anyway, aangezien HRA een mindering is op de hoeveelheid te betalen belasting
Heb je koorts ofzo :D

het is gewoon cash geld wat je van de Staat krijgt om je lening bij de bank wat dragelijker te maken.
pi_102301984
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:12 schreef PierreBetfair het volgende:
het is gewoon cash geld wat je van de Staat krijgt om je lening bij de bank wat dragelijker te maken.
Moet jij voor de gein eens uitrekenen hoeveel je 'cash' krijgt als je geen inkomen hebt.
pi_102302017
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:12 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Heb je koorts ofzo :D

Het is gewoon een uitkering voor de mensen met grote schulden, de overheid is de 'derde koper' en ze zou daar eens mee moeten stoppen. Als je kan moet je gewoon werken en je deel aan belastingen betalen... net als de rest.
pi_102302080
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Moet jij voor de gein eens uitrekenen hoeveel je 'cash' krijgt als je geen inkomen hebt.
Moet je voor de gein eens uitrekenen wat je als grootverdiener met een hypotheek van een miljoen cash krijgt van de overheid :7
pi_102302119
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Moet je voor de gein eens uitrekenen wat je als grootverdiener met een hypotheek van een miljoen cash krijgt van de overheid :7
Geen cent. Je krijgt wel een kleine korting.op het schandalig hoge bedrag aan belasting wat je aan het eind van het jaar moet aftikken.
pi_102302214
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 15:44 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als je onder water staat krijg je gewoon het 'buk eens scorpie' tarief, want geen enkele andere kredietverstrekker wil een verzopen kat in de zak kopen :W
Ik heb geen huurbaas, dat weet je toch Xeno?
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:33:56 #299
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102302236
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Geen cent. Je krijgt wel een kleine korting.op het schandalig hoge bedrag aan belasting wat je aan het eind van het jaar moet aftikken.
En die korting is uitsluitend bestemd voor mensen die een hypotheek hebben... Wie dat niet heeft, moet een groter bedrag aftikken, oftewel netto is het gewoon een cadeautje van de belastingbetaler. Of je nou 5 euro minder moet betalen of 5 euro terugkrijgt, broekzak-vestzak verhaal.
pi_102302237
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 15:47 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik het over Xeno had, Xeno?
pi_102302315
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik het over Xeno had, Xeno?
xeno heeft toch een uitkering?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')