abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102105692
Het lijkt misschien een béétje aan de vroege kant, maar als er ook al een kruidnotentopic is, dan kan dit ook wel.. >:)

Welkom in het KERSTDINER-TOPIC 2011!

~:) ~:) ~:)

Het Kerstdiner: voor de één (zeg maar: ik) iets om ellenlang naar uit te kijken, voor de ander een keukenstress-hel van jewelste! Voor iedereen die het ook dit jaar weer op zich neemt om (een deel van) de meest feestelijke dis van het jaar te bereiden: klonten hier allen tezamen voor inspiratie, tips en steunbetuigingen!

Let me see you stripped down to the bone
pi_102105975
Kruidnoten ftw!

[ Bericht % gewijzigd door Mirjam op 25-09-2011 00:52:49 ]
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_102106099
Niet-kokers moeten hun mond houden! o|O

Ik begin alvast..

Ik kook een deel van het kerstdiner bij de ouders van mijn lief. Het is voor acht personen, allen tussen de twintig en de zestig. Twee jaar geleden deed ik de desserts, vorig jaar de voorgerechten, dit jaar heb ik me de voor- én nagerechten toegeëigend. :+

Dat betekent vooraf: aperetiefdrankje + knabbel, amuse, soep en voorgerecht
Achteraf: dessert en iets voor bij de koffie.

Ervaring leert dat mijn schoonfamilie niet al te avontuurlijk is ingesteld. Ik wilde het dit jaar dus maar een beetje 'gewoontjes' houden, maar dan met een lollige of originele twist. Ik heb al het volgende vastgesteld:

Aperetiefdrankje + knabbel: Meloenbellini** met een beetje ham van wild zwijn
Dessert: Stoofperentaartje met hazelnoot-koekkruim en Haagse Bluf

**

De rest wil ik een beetje in dezelfde sfeer: oubollige klassiekers (stoofperen, meloen met ham), in een iets nieuwere vorm. Nog vier gerechten(/tjes) te verzinnen!
*O*
pi_102106333
Sinterklaas moet nog komen man :')
pi_102106367
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 18:48 schreef Spaghettivreter het volgende:
Sinterklaas moet nog komen man :')
Weet ik, maar daarvoor zijn de lootjes ook al getrokken!
Winterzin! :Y

Bovendien: een goede voorbereiding is het halve werk! *)
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 september 2011 @ 18:54:55 #6
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_102106634
Nog werkelijk geen idee :P
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_102106886
Ach minilot laat de mensen hier zeuren, als jij er al naar uitkijkt is dat toch prima O+
Ik hoef alleen voor mezelf en mijn vriend te koken met kerst maar wil er wel altijd iets speciaals van maken dus gluur hier al lekker mee :)

Even de afgelopen jaren op een rij:

Vorig jaar: Teppenyaki
Jaar ervoor: Sushi
Jaar daarvoor: Tapas
Jaar daarvoor: Gamba's met aardappeltje en nog wat (weet het niet precies meer, weet alleen nog dat er teveel drank bij was)

Niet echt traditioneel maar dat boeit me niet dat krijgen we bij mijn schoonouders al!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_102107064
Eerst maar eens uitvechten bij wie we het allemaal vieren dit jaar. De ouders van manlief zijn gescheiden, dus er zijn drie ouderparen, redelijk verspreid over het land, dus allemaal doen we niet. Het feit dat ik dan 8 maanden zwanger ben zal denk ik wel een geaccepteerd excuus zijn om redelijk ons eigen plan te trekken, gelukkig :)
  zondag 18 september 2011 @ 19:10:59 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102107189
Ik ga het dit jaar niet doen, heb het 2 jaar achter elkaar gedaan, en 2 jaar daarvoor ook een keer. Ik maak wat lekkere dingen voor ons zelf en als de Familie wat wil, dan nodigen ze ons maar een keer uit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_102107543
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:07 schreef Bleie het volgende:
Eerst maar eens uitvechten bij wie we het allemaal vieren dit jaar. De ouders van manlief zijn gescheiden, dus er zijn drie ouderparen, redelijk verspreid over het land, dus allemaal doen we niet. Het feit dat ik dan 8 maanden zwanger ben zal denk ik wel een geaccepteerd excuus zijn om redelijk ons eigen plan te trekken, gelukkig :)
Ha, ongetwijfeld! :Y Mijn ouders lijken momenteel hun zinnen gezet te hebben op een vlucht naar een warm land rond kerst, dus ik heb (voor het eerst in een decennium) maar één familieverplichting dit jaar. Tweede kerstdag dus restjes van eerste kerstdag eten en onderuitgezakt naar kerstfilms kijken! Daarom is het extra belangrijk dat wat ik op eerste kerstdag maak schandelijk lekker is. Profiteren we een dag later van. >:)
pi_102107707
Het lijkt erop dat ik dit jaar vrij heb :Y) Een avond bij mijn ouders en normaal de andere avond bij mijn beste vriendin, maar die moet dit jaar werken op die dag tot 's avonds.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_102108388
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:24 schreef PdeHoog het volgende:
Het lijkt erop dat ik dit jaar vrij heb :Y) Een avond bij mijn ouders en normaal de andere avond bij mijn beste vriendin
Je kunt altijd nog een deel zelf doen bij je ouders! ;)

Ik heb eigenlijk nog nooit thuis gekookt voor kerst - we zijn altijd bij de ouders. Ik wilde dit jaar eigenlijk mijn ouders voor het eerst bij ons thuis uitnodigen, maar net nu gaan ze plots met kerst op vakantie! Volgens jaar maar eens hier thuis iets organiseren, want dat steeds gesleep met spullen (blender, grillpan, elektrisch steenoventje..) en half voorbereide gerechten naar mijn schoonouders is niet echt heel handig. }:|
pi_102113656
Nog geeeeeenidee, maar super dat er een topic is, Voorpret _O_ :s) *; *O*
pi_102114251
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:40 schreef minilot het volgende:

[..]

Je kunt altijd nog een deel zelf doen bij je ouders! ;)

Ik heb eigenlijk nog nooit thuis gekookt voor kerst - we zijn altijd bij de ouders. Ik wilde dit jaar eigenlijk mijn ouders voor het eerst bij ons thuis uitnodigen, maar net nu gaan ze plots met kerst op vakantie! Volgens jaar maar eens hier thuis iets organiseren, want dat steeds gesleep met spullen (blender, grillpan, elektrisch steenoventje..) en half voorbereide gerechten naar mijn schoonouders is niet echt heel handig. }:|
Geloof me...mijn ouders waarderen het wel maar ik vind het alle stress niet waard ;) Het is anders dan bij vrienden die dezelfde ideeen hebben als ik.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_102115261
Jeetje nu al! Eerst t sinterklaas diner maar eens :D
pi_102116223
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:21 schreef Zo-is-dat het volgende:
Jeetje nu al! Eerst t sinterklaas diner maar eens :D
Da's niet lastig........chocomel, gevulde speculaas, kruidnoten en taaitaai :9
pi_102116795
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2011 21:32 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Da's niet lastig........chocomel, gevulde speculaas, kruidnoten en taaitaai :9
En erwtensoep. Bij Sinterklaas hoort erwtensoep :Y
pi_102117692
T toetje moet inderdaad niet zo'n probleem zijn ;)
pi_102118508
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:38 schreef Bleie het volgende:

[..]

En erwtensoep. Bij Sinterklaas hoort erwtensoep :Y
en marsepeinen aardappeltjes O+ ik zag ze al liggen maar ga ze nog niet kopen!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 18 september 2011 @ 22:26:13 #20
45206 Pietverdriet
pi_102120586
Binnenkort maar weer eens een Pate au Foie Gras maken
pi_102122694
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Daar zat ik zelf nou ook aan te denken. En dan zelf brioche erbij bakken.. :9
Maar ik vind het nogal een onderneming, paté maken. Open er maar een topic over, met een handleiding en veel duidelijke foto's, ja? O+
pi_102123129
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Dierenmishandeling?
  zondag 18 september 2011 @ 23:51:51 #23
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_102125586
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 18:42 schreef minilot het volgende:
De rest wil ik een beetje in dezelfde sfeer: oubollige klassiekers (stoofperen, meloen met ham), in een iets nieuwere vorm. Nog vier gerechten(/tjes) te verzinnen!
*O*
Glaasje/bordje consommé? Niet teveel, maar net leuk in een glaasje.
Makkelijk van tevoren te doen/proeven/testen en op de dag op te warmen.
Maximaal resultaat tewijl je al je aandacht op nog iets anders kunt vestigen.

Bovendien, het lijkt me ook wel heel geschikt voor je gasten.

En ik zou dan een hele sterke, kruidige bouillon van bijvoorbeeld eend of wild maken :9
Zo: ijsgefilterde consommé

pi_102129504
Wat een tof idee! Dank! O+ Deze week maar eens uittesten. Hanos-folder net binnengekregen: veel leuk wild! :Y
pi_102136111
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:07 schreef Bleie het volgende:
dit!

hier zitten we allebei met gescheiden ouders en iedereen woont 200 km ver weg in verschillende richtingen. plus dat mijn schoonvader erg ziek is. ik hoop dat we er dit jaar mee weg kunnen komen om thuis te blijven zonder al te veel bezoek en ik ga al zeker niet met de kinderen slepen om daarnaartoe te gaan, want we gaan in de herfstvakantie al. dus hopelijk kan ik gewoon elke kerstdag de grillplaat op tafel mikken :P
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_102136322
Ik denk dat ik mijn moeder gewoon hier naar toe laat komen, kan ze logeren en eten we gezamenlijk bij mijn schoonouders als mijn zwager + vriendin ook komen, en anders hier en dan kook ik denk ik wel wat lekkers O-)
Zit nu al te denken aan lamsbout of schouder. Lekker, eenvoudig en goed voor te bereiden :) Ben niet zo van de chique of ingewikkeld klinkende dingen :P , meer landelijk, puur en gewoon vreselijk lekker :D
pi_102195641
1e kerstdag word gourmetten en 2e kerstdag zit ik nog in dubio, misschien moet ik iets met lams koteletten/racks gaan doen
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 20 september 2011 @ 20:58:36 #28
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_102195739
Zal er nog een hype komen? Paar jaar geleden had de AH in de allerhande Eendenborstfilet met rode wijnsaus. Kortom iedereen had toen eendenborstfilet _O-
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:00:17 #29
45206 Pietverdriet
pi_102195845
Ik eet vaker barbarie eendenborst dan kipfilet
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:47:39 #30
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102198197
Wij eten één van de kerstdagen altijd met mijn hele familie van moeders kant, een man of 20 :P.
Vorig jaar hebben we gewoon Chinees laten bezorgen :') .

Het jaar daarvoor hadden alle gezinnen een eigen stamppot / ovenschotel gemaakt (dus zuurkoolstamppot, boerenkool, hutspot, rodekool ovenschotel en dan diverse soorten worst en vlees erbij). Niet echt kerstvoedsel, maar wel lekker, makkelijk en gezellig winters O+.

De andere kerstdag brunchen we dan bij mijn schoonouders en gaan we 's avonds met alleen ons gezinnetje gourmetten.

Hoop hier ideeën op te doen voor zowel de kerstdag dat we met 20 man eten als de kerstdag dat we met ons drieën eten (iets anders dan gourmetten is ook wel eens leuk ;) ) :)
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:49:03 #31
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102198265
Waar blijft subforum Feestdagen trouwens, mag nu wel weer eens een keer open }:|
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_102234484
Ik ben dit jaar ook de pineut om voor een man of 10/12 een diner te verzorgen. Nog geen idee hoe of wat. :D
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_102237691
waarom weten jullie in september al wat je in december gaat eten :o
  † In Memoriam † woensdag 21 september 2011 @ 21:27:30 #34
91830 MaximusTG
pi_102237837
Nog geen idee wat we precies gaan doen. Misschien kook ik wel een gang bij mn ouders thuis. Bij mn schoonouders ga ik niet meer koken. Niet voor kerst iig. Veel te moeilijke mensen allemaal. Vooral de andere dochter van schoonouders en haar vriend.
Wat je ook doet the_stranger, kies iets dat je vaker gemaakt heb ;).
pi_102259384
Voorpret *O*
Ik was me gisteren al aan het afvragen waar ik de Good Food kerstedities ook alweer gelaten heb.
pi_102261579
Er staat niet echt iets 'groots' op de planning dit jaar.
We gaan met kerst twee dagen naar Nederland als het goed is maar zal daar niet koken.

Wil eigenlijk nog wel zelf een december diner achtig iets in elkaar draaien hier voor wat mensen, maar omdat we net hier in Engeland wonen en ik nog niet zoveel mensen ken is het nog even afwachten hoe dat gaat lopen :)

Wel zal ik op kerstavond of de avond daarvoor sowieso wel een avondje lekker koken voor mijn man en mijzelf O+ óók erg leuk en gezellig :9
Ja doei.
pi_102262396
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:24 schreef KrentebolHooft het volgende:
waarom weten jullie in september al wat je in december gaat eten :o
Voorpret, maar ook voorbereiding. Als er een groot diner in de planning staat, kost dat nu eenmaal tijd om alles te regelen. Kiezen wat je gaat eten is meestal het eerste punt. Misschien wat vroeg, maar dan kun je je recept proberen, verbeteren en oefenen (hoeveel tijd en plek heb ik nodig, etc.)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_102262541
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 15:48 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Voorpret, maar ook voorbereiding. Als er een groot diner in de planning staat, kost dat nu eenmaal tijd om alles te regelen. Kiezen wat je gaat eten is meestal het eerste punt. Misschien wat vroeg, maar dan kun je je recept proberen, verbeteren en oefenen (hoeveel tijd en plek heb ik nodig, etc.)
en je kan slim winkelen nu een aantal dingen nog goedkoop zijn
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_102346477
quote:
15s.gif Op zondag 18 september 2011 18:56 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Helemaal niet. Zie je KLB niet ofzo? Vol met mensen die erover klagen. Ook in de supermarkt zelf constant opmerkingen erover van mensen die langs die schappen lopen. 't Is officieel nog 5 dagen zomer ook!

[..]

Dat vind ik ook zo n gezeik om niks, staat er ergens in het Wetboek van Strafrecht wanneer je kruidnoten e.d. mag verkopen dan ? :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_102349727
opgeschoond
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 25 september 2011 @ 10:42:50 #41
45206 Pietverdriet
pi_102354093
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:58 schreef minilot het volgende:

[..]

Daar zat ik zelf nou ook aan te denken. En dan zelf brioche erbij bakken.. :9
Maar ik vind het nogal een onderneming, paté maken. Open er maar een topic over, met een handleiding en veel duidelijke foto's, ja? O+
LOL
Prima, wil ik wel modbijstand die alle pvdd stemmers wegkickt.
pi_102354126
Minlot! Ik dacht van de week aan je! Ik zag een aantal cheddars! Is je probleem inmiddels opgelost?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zondag 25 september 2011 @ 10:46:35 #43
45206 Pietverdriet
pi_102354156
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 10:44 schreef DancingPhoebe het volgende:
Minlot! Ik dacht van de week aan je! Ik zag een aantal cheddars! Is je probleem inmiddels opgelost?
Waar zag je chedder?
pi_102358632
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2011 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

LOL
Prima, wil ik wel modbijstand die alle pvdd stemmers wegkickt.
dat doen we toch al? :*
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_102389288
Voorpret topique! *O*

Vorig jaar was het tof, met halve kreeften en een grand dessert :9
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_102389359
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 08:58 schreef robuust89 het volgende:
Voorpret topique! *O*

Vorig jaar was het tof, met halve kreeften en een grand dessert :9
Hmm ja kreeft was ik ook sowieso van plan dit jaar O+ Met een lekkere aïoli dip :9
pi_102390604
TVP! We gaan vaak met vrienden een kerstdiner bereiden, weet nog niet of dat dit jaar weer gaat gebeuren. En mogelijk ga ik voor de familie van mijn moeder koken. Dat heb ik vorig jaar maar aangeboden na het diner van mijn oom (met gecremeerde rollade en pepersaus uit pakje). Het lastige is wel dat een groot deel bij die gecremeerde rollade met peperroomsaus uit pakje riep: 'ooooh lekkerrr! Je bent net Herman den Blijker!'; wild e.d. gaat er sowieso niet in dus.. moet even iets smakelijks edoch niet al te avontuurlijks gaan verzinnen.

(mijn aanbod tot koken was ook grotendeels egoïstisch, ik heb niet zo'n zin in weer een smerige maaltijd :+ )
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  † In Memoriam † maandag 26 september 2011 @ 12:04:27 #48
91830 MaximusTG
pi_102393376
Oei, dapper hoor cinnamon_M. Is niet gemakkelijk om te koken voor mensen die geen "verstand" van lekker eten hebben..
Ik ga me er (bij mn schoonfamilie iig) niet meer aan wagen. Tenzij we het bij ons thuis doen.. Maar dan nog heb ik er geen zin in :P.
Bij mn schoonouders thuis "mogen" we de oven niet voorverwarmen. Want het is immers een heteluchtoven.. Zo'n lomp groot ding op het aanrecht. En dan klagen ze dat de tijden op producten die in de oven moeten niet kloppen :P.
pi_102393628
Wij hebben nog geen plannen voor kerst. Maar eens rustig bedenken wat we gaan doen en waar.
  maandag 26 september 2011 @ 12:13:08 #50
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_102393683
Ik sla over na vorig jaar.

Ik had heel creatief de hele ochtend in de keuken mijn best gedaan voor een heerlijk zalmvoorafje. 's Avonds kreeg ik oa sperziebonen uit pot in spek gerold en als toetje een bak ijs van de AH.

Ik eet wel gewoon thuis.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2011 @ 12:16:12 #51
91830 MaximusTG
pi_102393786
Oh ja, das ook leuk, beetje zoals het heel veel tijd stoppen in surprise voor op basisschool/middelbare school, en dan een doos met krantensnippers (de "grabbelton") terugkrijgen.
  maandag 26 september 2011 @ 12:19:58 #52
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_102393886
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 12:16 schreef MaximusTG het volgende:
Oh ja, das ook leuk, beetje zoals het heel veel tijd stoppen in surprise voor op basisschool/middelbare school, en dan een doos met krantensnippers (de "grabbelton") terugkrijgen.
Hee! En daarmee weet ik meteen een leuk kerstkado! Bedankt! :D ;)
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_102398261
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 12:04 schreef MaximusTG het volgende:
Oei, dapper hoor cinnamon_M. Is niet gemakkelijk om te koken voor mensen die geen "verstand" van lekker eten hebben..
Ik ga me er (bij mn schoonfamilie iig) niet meer aan wagen. Tenzij we het bij ons thuis doen.. Maar dan nog heb ik er geen zin in :P.
Bij mn schoonouders thuis "mogen" we de oven niet voorverwarmen. Want het is immers een heteluchtoven.. Zo'n lomp groot ding op het aanrecht. En dan klagen ze dat de tijden op producten die in de oven moeten niet kloppen :P.
Ja, ik ga het ook wel toegankelijk houden. Een beetje het niveau ik-doe-simpel-maar-lekker als er een groep vrienden hier wat wil eten voor we de stad ingaan ofzo. En er zijn grenzen, de kinderen van mijn tante zijn enorm moeilijke eters en die vreten zich dan maar 't ongans aan de aardappeltjes ofzo (een van de twee weigerde zelfs groentensoep vorig jaar... :X ) Oh ja, er zitten ook twee vegetariërs bij en naar 't schijnt houdt mijn oma niet van knoflook (al heeft ze volgens mij best eens gerechten gegeten waar dat in zat).

Wat haal ik me op de hals! :o

Ik denk nu aan iets als een tomatensoepje vooraf, kip met citroen honing (en knof??) uit de oven, salade en gebakken aardappeltjes of een stoofpotje als hoofd. En voor de vega's een salade met geitenkaas en verse vijgen en nog eea (de vega's zijn godzijdank geen moeilijke eters). Beetje saai, maar liever dat dan wat ik vorig jaar op mijn bord had... :r

Of ik doe iets met allemaal verschillende hapjes. Dan kan iedereen pakken wat ie wèl lust.

Oh, dat verhaal met die oven. Hoe eigenwijs kunnen mensen zijn!
// wandelende paradox //
pi_102399248
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ga het dit jaar niet doen, heb het 2 jaar achter elkaar gedaan, en 2 jaar daarvoor ook een keer. Ik maak wat lekkere dingen voor ons zelf en als de Familie wat wil, dan nodigen ze ons maar een keer uit
^^

Ik ben alleen erg benieuwd of die uitnodiging er gaat komen. Het is altijd makkelijker om bij iemand aan te schuiven dan om zelf moeite te doen :')
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  † In Memoriam † maandag 26 september 2011 @ 15:38:18 #55
91830 MaximusTG
pi_102400134
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 14:31 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Ja, ik ga het ook wel toegankelijk houden. Een beetje het niveau ik-doe-simpel-maar-lekker als er een groep vrienden hier wat wil eten voor we de stad ingaan ofzo. En er zijn grenzen, de kinderen van mijn tante zijn enorm moeilijke eters en die vreten zich dan maar 't ongans aan de aardappeltjes ofzo (een van de twee weigerde zelfs groentensoep vorig jaar... :X ) Oh ja, er zitten ook twee vegetariërs bij en naar 't schijnt houdt mijn oma niet van knoflook (al heeft ze volgens mij best eens gerechten gegeten waar dat in zat).

Wat haal ik me op de hals! :o

Ik denk nu aan iets als een tomatensoepje vooraf, kip met citroen honing (en knof??) uit de oven, salade en gebakken aardappeltjes of een stoofpotje als hoofd. En voor de vega's een salade met geitenkaas en verse vijgen en nog eea (de vega's zijn godzijdank geen moeilijke eters). Beetje saai, maar liever dat dan wat ik vorig jaar op mijn bord had... :r

Of ik doe iets met allemaal verschillende hapjes. Dan kan iedereen pakken wat ie wèl lust.

Oh, dat verhaal met die oven. Hoe eigenwijs kunnen mensen zijn!
Ja, dat klinkt wel als een goed idee ;). Daar kunnen ze toch niet veel tegenin brengen lijkt me:). Simpele en toegankelijke gerechten, maar op een verfijnde manier klaargemaakt.
Wat hadden ze dan tegen de groentesoep? Te gezond :P?
pi_102400219
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 15:38 schreef MaximusTG het volgende:

Niet iedereen houdt van soep, mijn broer is zeker geen moeilijke eter, maar soep gaat er (nog steeds) niet in(*), onafhankelijk van de soort of smaak...

(*)uiteraard hebben we het over voorkeur, niet in het geval van niets anders hebben...
C. Sagan
pi_102428864
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 15:38 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Ja, dat klinkt wel als een goed idee ;). Daar kunnen ze toch niet veel tegenin brengen lijkt me:). Simpele en toegankelijke gerechten, maar op een verfijnde manier klaargemaakt.
Dat er 'stukjes' in zaten (groente) :X
// wandelende paradox //
pi_102434022
Wij hebben met ons huis eind oktober al 'kerst'diner, waar er voor weinig geld gekookt moet worden (zodat er veel budget over blijft voor aankleding en wijn, haha). Toch worden het altijd 4 gangen, maar dan een beetje standaard.. iig soep, dat kan nog redelijk cheap. ik blijf even kijken voor tips :)
  † In Memoriam † dinsdag 27 september 2011 @ 13:09:15 #59
91830 MaximusTG
pi_102434379
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:56 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

OMG 8)7 . Het moet niet veel gekker worden..
  dinsdag 27 september 2011 @ 13:16:04 #60
45206 Pietverdriet
pi_102434624
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:56 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Als kinderen die aardbeienyoghurt uit een pak lekker vinden maar naturel yoghurt met echte aardbeien niet omdat er stukjes in zitten.
pi_102434666
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als kinderen die aardbeienyoghurt uit een pak lekker vinden maar naturel yoghurt met echte aardbeien niet omdat er stukjes in zitten.
Ja vreselijk is dat.. En naturel yoghurt is natuurlijk ''te zuur'' :')
  dinsdag 27 september 2011 @ 13:25:30 #62
45206 Pietverdriet
pi_102434943
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 13:17 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ja vreselijk is dat.. En naturel yoghurt is natuurlijk ''te zuur'' :')
Jep, net als karnemelk te zuur is, spruitjes en witlof te bitter, rode wijn te zuur, maar wel bonbon Napoleon eten, Bier drinken.
Dan is het opeens niet te zuur of te bitter.
Maar chocolade moet zoete melk chocolade zijn.
pi_102435232
Wauw in razendtempo de stokpaardjes.opgezadeld en naar offtopicville gegalloppeerd! ^O^
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_102436999
OMG dat verhaal over het niet voorverwarmen van de oven.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:32:14 #65
45206 Pietverdriet
pi_102437215
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 13:33 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wauw in razendtempo de stokpaardjes.opgezadeld en naar offtopicville gegalloppeerd! ^O^
Ah, nu je er bent, waar had jij die Chedder gezien?
pi_102548775
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah, nu je er bent, waar had jij die Chedder gezien?
Dat wil ik ook wel eten ja, want ik ben net terug uit Engeland en moet nu dus weer afkicken van de cheddars en de rode Leicesters, enzovoorts! :)

Overigens, at eergisteren in Londen bij Nopi, het nieuwe restaurant van Yotam Ottolenghi.. Ik had daar een Valdéon-cheesecake met ingemaakte rode babybiet en hazelnoten die mijn voltallige gezelschap (8 man met zéér uiteenlopende smaken) dusdanig in verrukking bracht dat ik de komende weken ga besteden aan het namaken ervan.
Als dat ook maar een béétje lukt heb ik mijn voorgerecht voor kerst gevonden! :Y
(Driekwart van de schoonfamilie weigert namelijk pertinent iets te eten dat ook maar een béétje met wat voor lever dan ook te maken heeft. Helaas! Niettemin, Piet, graag topic openen, want dan maak ik die paté gewoon voor mezelf op 2e kerstdag)
pi_104889958
Enorme kick :+

Dit jaar komen zeker deze vrindjes op tafel

Stoofgerechtjes erin.
Verder moet er ijs op tafel (eis van oma) als dessert en aardappelen mogen niet ontbreken.

Hiermee ga ik op zoek naar de gerechten die op tafel komen.

In ieder geval een minisoepje met een klein hapje vooraf.
3 gerechtjes die samen het hoofdgerecht vormen (geen grote eters bleek na voorgaande jaren).
Dessert met ijs :P
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 27 november 2011 @ 19:26:54 #68
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_104890000
Eerste kerstdag bij mijn ouders, tweede kerstdag bij de schoonouders. De keuken blijft.schoon dit jaar :+
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_104890643
Eindelijk heb ik het -na jaaaaaren- voor elkaar dat ik een keer niet thuis ben met kerst en mezelf (en mijn gezin dus twee dagen uit heb laten nodigen. Nu het eenmaal zo ver is en ik de uitnodigingen binnen heb begin ik stiekem toch wel te balen.

Ik wil eigenlijk toch wel uitgebreid koken. Hmm, eens even kijken of ik voor kerstavond nog wat vrienden op kan trommelen....
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_104891077
Ik gok dat ik gewoon de hele kerstjamie op tafel kletter :D
pi_104891708
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 19:50 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik gok dat ik gewoon de hele kerstjamie op tafel kletter :D
Heb twee keer moeten lezen :D

Welke gerechten zijn dat?
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 11:13:44 #72
91830 MaximusTG
pi_104960057
Woehoeeee, we hoeven niet te koken bij de vreselijke zus van mn vriendin. Ja, kerst bij hun dit jaar, en jullie moeten koken was de mededeling . Ja, ammenooitniet. Zeker niet op zo'n manier. En ik ben nog nooit in dit huis van ze geweest, en ze zijn niet de meest nette mensen, dus dat zag ik totaal niet zitten. Nu wordt het toch gourmet.
pi_104960295
Ik zei vorige week voor de grap dat de fam op 2e Kerstdag wel bij mij mocht komen omdat ik 1e naar hen ga. Ze reageerden gelijk en nu komen ze 2e Kerstdag naar mij en moet ik een menu verzinnen :')
pi_104960314
Potverdorie, ik was van plan om heel november mogelijke kerstgerechten uit te gaan proberen, maar ik werd per ongeluk verliefd op de kookboeken van Yotam Ottolenghi, dus nu heb ik de afgelopen weken voornamelijk allerlei vage vegetarische dingen staan koken. *)
In de loop van deze week toch maar eens mijn hoofd gaan breken over kerst&schoonfamilie-geschikte voor- en nagerechten.
pi_104960876
Hier alwéér gourmet, t zelfde als de afgelopen 21 jaar geloof ik :'(

Tweede kerstdag waarschijnlijk voor het eerst kerst vieren bij mijn vader, word waarschijnlijk soep uit blik met kant en klaar stokbrood :')
pi_104960914
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:36 schreef hugsy33 het volgende:
Hier alwéér gourmet, t zelfde als de afgelopen 21 jaar geloof ik :'(

Tweede kerstdag waarschijnlijk voor het eerst kerst vieren bij mijn vader, word waarschijnlijk soep uit blik met kant en klaar stokbrood :')
kant en klaar stokbrood is niets mis mee :P
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 11:38:35 #77
91830 MaximusTG
pi_104960958
Het gaat tenslotte om de gezelligheid :')
pi_104961019
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:38 schreef MaximusTG het volgende:
Sober is niet leuk maar 3 dagen flink uitgebreid hoeft van mij ook niet. Ben net zo blij met een goed bord pasta en een schaaltje ijs met fruit toe op 1 kerstdag
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 11:45:34 #79
91830 MaximusTG
pi_104961209
Nee, het was ook meer over mn eigen situatie ;). Voorheen was ik wel wat enthousiaster over het kerstdiner, maar nu zal ik al blij zijn als het een beetje gezellig wordt.
pi_104961211
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:38 schreef MaximusTG het volgende:
je bedoeld verplichting ;)
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 11:46:11 #81
91830 MaximusTG
pi_104961409
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:45 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, het was ook meer over mn eigen situatie ;). Voorheen was ik wel wat enthousiaster over het kerstdiner, maar nu zal ik al blij zijn als het een beetje gezellig wordt.
De grootste ruzies ontstaan daar... Eigenlijk gek he, bij het feest van de vrede :?
pi_104962233
Dit jaar maar eens kijken welke dagen ik thuis ben en welke dagen ik buiten de deur ben. In ieder geval het voornemen met een maat van mij op 2e kerstdag uitgebreid te gaan koken. Zal dan ook de komende week de kookboeken maar eens uitgebreid door gaan lezen. Ik kom er nog op terug :P
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 12:22:40 #84
91830 MaximusTG
pi_104962519
Ja, nou, tis een beetje een ingewikkeld verhaal aan het worden; mn vriendin heeft 1 zusje, en die kan het eigenlijk niet zo goed met dr ouders vinden, die hebben (net als wij) een hekel aan de vriend. Dat is een stomme onbeschofte klojo met een iq van ver onder de 100. Altijd irritant gedrag. Maar mn schoonouders zeggen er niks van omdat ze het contact met haar niet kwijt willen. Wij zijn gewoon hele andere types dan zij. Wij zijn intelligent, fatsoenlijk en zij... niet. Mn vriendin is net begonnen met promoveren en ik ben bijna klaar met afstuderen. Schoonzusje heeft dr HBO niet afgemaakt en doet nu iets administratiefs. Hij zit in de metaal. En nu hoorden wel van het weekend dat ze het belachelijk vinden dat mn vriendin meer dan zij verdient "terwijl ze nog nooit een dag in dr leven hard gewerkt heeft". En dat terwijl ze altijd keihard werkt in drie lab, en af en toe lange dagen maakt. Jaloezie, dat is het. Pffffff.
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 12:23:30 #85
91830 MaximusTG
pi_104962552
Dubbel.. Stomme android browser.
pi_105044088
Nou, ik weet wel weer iets meer over onze indeling. Zoals het er nu naar uitziet wordt het het volgende:
- Kerstavond: thuis met gezin (= 2 volwassenen + 1 peuter)
- Eerste Kerstdag: bij mijn ouders (= 8 volwassenen, 4 kinderen tussen 2 en 7 jaar oud)
- Tweede Kerstdag: bij ons met onbekend aantal vrienden? Daar moeten we iedereen nog voor uitnodigen.

Voor eerste Kerstdag zal ik wel meehelpen met koken, maar mijn moeder bepaalt grotendeels het menu, en die wil graag kalkoen maken. Ben ik dol op, dus geen klachten van mijn kant. Daarbij denk ik vrij traditionele bijgerechten als aardappelpuree, stoofpeertjes, appelmoes en iets van groene groenten. We twijfelen nog over een voorgerecht. Voor de kinderen is dat eigenlijk te veel, dan eten ze verder niets meer, maar ik vind het er eigenlijk wel een beetje bij horen. Als toetje krijgen de kinderen denk ik ijs, volwassenen weten we nog niet goed.

Tweede Kerstdag zal als dit plan doorgaat ook worden 'iedereen neemt iets mee'. Vorig jaar was het thema Italiaans. Dat zouden we best in de herhaling kunnen gooien natuurlijk. Eerst maar eens kijken of er animo voor is.

Blijft over: Kerstavond. Eigenlijk fonduen we vaak dan met ons tweetjes, maar misschien wil ik er dit jaar eens wat meer van maken. Ik ben dan al twee weken met zwangerschapsverlof, dus ik heb de tijd :).
pi_105044771
bij ons staat het nu ook vast. Ik heb het menu alleen niet compleet.

kerstavond: kaasfondue van Nederlandse kazen

1e kerstdag:
Voorgerecht: ???
Hoofdgerecht: Gevulde kalkoen
Bijgerechten: ???
Nagerecht: ???

2e kerstdag:
fonduen bij de schoonfamilie

Kortom nog veel vraagtekens waarvoor ik de boeken in mag. *O*
pi_105045696
Ik ben ook al vast bezig met bedenken wat ik ga maken, ik heb er zin in!

Kerstavond: Vlaamse friet met zoervleis, mayo en appelmoes

1e Kerstdag:

Voorgerecht: Kreeft met citroenmayonaise, sushi met gerookte zalm,
Hoofdgerecht: ?
Nagerecht: Cheesecake met citroen en frambozencoulis

2e Kerstdag heb ik een brunch dus t zal niet uitgebreid worden, waarschijnlijk pompoen-bataatsoep met lekkere broodjes.
  donderdag 1 december 2011 @ 11:43:07 #89
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_105045758
Eén van de twee kerstdagen:
Gourmetten! ;) Wil alleen wel wat aparte dingetjes erbij gaan maken. Anders dan we ALTIJD doen. (Standaard dezelfde vleesjes, standaard dezelfde bijgerechten. :{ Wil ik dit jaar niet!) Zit alleen met het vriendinnetje van mijn broertje dat niets lust en niets wilt proeven (broertje is soms net zo erg, daar hebben ze mekaar perfect in gevonden!)

Andere kerstdag (broertje is dan toch naar zijn vriendin dus Bientje mag haar gang gaan!):
Voorgerecht: Paar tapas achtige dingetjes (zalmfilet, stokbrood en andere mini hapjes die ik nog moet verzinnen)
Hoofdgerecht: Beenham, honing mosterd :9~ (net als vorig jaar!)
Bijgerechten: Gepofte aardappel en ???
Nagerecht: ???
pi_105047921
Ik blijf een beetje zitten met mijn voorgerecht...
Ik heb tot nu toe het volgende, rekening houdend met de smaken van de schoonfamillie (niet zo spannend dus, maar och.. Avontuurlijk koken doen we thuis wel!) :

- Aperitief wordt meloen-bellini (bubbels! feest! :)) met een nog nader te bepalen toffe wildham van de groothandel.

- Voorgerecht - :?

- Soep wordt uiensoep, maar dan een lichte, van bosuien (gepureerd, met sjalotjes en wat room en wijn) met daarbij zelfgebakken knoflookfougasse (consommé van RobinOok was tof en heel lekker naar mijn persoonlijke smaak, maar is, vrees ik, op zichzelf toch niet substantiëel genoeg voor die veelvratige tak van de familie. :))

- Hoofdgerecht wordt door schoonouders verzorgd, iets met varkenshaas, saus, aardappelen en groentenbijgerechten..

- Als nagerecht zet ik drie verschillende toetjes to share op tafel: donkere chocolade-fudgetaart, mousse van gekaramelliseerde witte chocolade(!Heel!Erg!Lekker!), en zelfgedraaid mandarijntjes-roomijs. Men schept daar zelf dan van op.

Dat voorgerecht, daar wil ik eigenlijk vis in, maar men blieft daar in huis geloof ik alleen maar zalm en mijn ervaring daarmee beperkt zich tot het kopen van een bonk wilde zalm en dat gewoon op de grill en opeten, of kweekzalm uit de diepvries voor zalmburgers. Allebei weinig kerstdineresk. :')

Iemand een idee?

[ Bericht 2% gewijzigd door minilot op 01-12-2011 12:53:50 ]
  donderdag 1 december 2011 @ 12:48:21 #91
318361 Bienelientjee
pi_105048232
Weet niet of jullie grote of kleiner eters zijn. Of de zalm rauw of niet eten. Wat ideetjes:

Zalmquiche.
Zalmtartaartje.
Salade met gerookte zalm.
Frisse wrap met zalm.
Een zalmmouse maken met stukken stokbrood.
pi_105048419
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:48 schreef Bienelientjee het volgende:
Weet niet of jullie grote of kleiner eters zijn. Of de zalm rauw of niet eten. Wat ideetjes:

Zalmquiche.
Zalmtartaartje.
Salade met gerookte zalm.
Frisse wrap met zalm.
Een zalmmouse maken met stukken stokbrood.
Grrrrrote eters. Heel grote eters. Alleen een tikkie kieskeurig, niet zo dol op al te 'vreemde' dingen.

Enneh, ik weet natuurlijk wel waar je zalm zoal doorheen kunt gooien (zie je lijstje), maar ik ben niet zozeer op zoek naar een algemene 'iets van een salade'-tip, maar meer naar een goed specifiek recept.
Zalmwraps zie ik overigens niet zo erg voor me op de kersttafel.. ;)
  donderdag 1 december 2011 @ 12:56:05 #93
45206 Pietverdriet
pi_105048552
Bij de Aldi verkopen ze gerookte wilde zalm, die is erg lekker
pi_105049057
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij de Aldi verkopen ze gerookte wilde zalm, die is erg lekker
Dank voor de tip!

Ik bezin mij momenteel op een online gevonden gerecht van chef Thomas Keller, met kappertjes en rode ui en door een zeef gedrukt eiwit en eigeel:

Eén dezer dagen het recept maar eens uittesten.. Piet, jij nog een receptsuggestie met die gerookte wilde zalm, moet moet ik daarvoor in het andere topic zijn? :)
pi_105051448
Kerstavond eten we met z'n tweetjes hapjes als diner, moet nog bedenken wat.
In ieder geval lekkere kaasjes en vleeswaren met brood en crackers, dips, salade etc.

Eerste kerstdag met bezoek eten we lamrack gebakken in boter en olie, lekker rose, heel simpel met zout en peper, knoflook en thijm, roast potatoes (in ganzenvet als ik dat kan vinden), pompoenpuree, en spruiten met pancetta en marsala (van Nigella).

Tweede kerstdag eten we een gevulde minestronesoep met chorizo en knoflookcroutons.

Nu al zin in :9
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
  donderdag 1 december 2011 @ 14:22:35 #96
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105052081
Ik eet al van jongs af aan dezelfde dingen met kerst, en hoezeer ik ook het hele jaar door experimenteer met allerlei soorten eten, met kerst wil ik altijd hetzelfde. En dat is dus:

Lunch/tussendoor: Versgemaakte kippensoep met soepstengels.

Voorgerecht:
-Garnalencocktail met kropsla en whisky cocktailsaus.

Hoofd:
-Kalkoen, stoofperen in glühwein, kastanjes, pom duchesse, witlof/boontjes en cranberry saus.

Het nagerecht was 'vroeger' altijd ijs met slagroom, maar een nagerecht maak ik nu wel zelf. Dit jaar zit ik vol ideeën, en ik kan niet kiezen ;(

-Brownies met stukjes witte chocolade, tarte tatin met appel, chocolademouse en ik zit aan iets van cheesecake te denken.
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_105052453
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 14:22 schreef Purdey het volgende:

Het nagerecht was 'vroeger' altijd ijs met slagroom, maar een nagerecht maak ik nu wel zelf. Dit jaar zit ik vol ideeën, en ik kan niet kiezen ;(

-Brownies met stukjes witte chocolade, tarte tatin met appel, chocolademouse en ik zit aan iets van cheesecake te denken.
Grand dessert met van alles wat?

Misschien ga ik dat bij mijn moeder ook wel voorstellen voor het dessert. Ik had vorig jaar een combi met hangop en chocolademousse gemaakt. Die wil ik misschien ook wel in de herhaling gooien.
pi_105055560
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:10 schreef minilot het volgende:

[..]

Dank voor de tip!

Ik bezin mij momenteel op een online gevonden gerecht van chef Thomas Keller, met kappertjes en rode ui en door een zeef gedrukt eiwit en eigeel:
[ afbeelding ]

Eén dezer dagen het recept maar eens uittesten.. Piet, jij nog een receptsuggestie met die gerookte wilde zalm, moet moet ik daarvoor in het andere topic zijn? :)
Wat ook lekker is:
Een variant op de bekende Deense canapés (zie afbeelding)

Roggebrood, besmeerd met mierikswortel(boter), knapperige ijsbergsla, gerookte wilde zalm van de Aldi, roerei, forelfilet.

Je kunt de zalm en de forel eventueel 1-1,5 minuut in de magnetron doen om extra smaak te krijgen en het lauwwarm te maken.
  donderdag 1 december 2011 @ 15:51:14 #99
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105055571
Heb ik ook aan zitten denken Bleie :) Heb van de week al een springvorm gekocht van 16 cm, kan ik een klein taartje maken.
pi_105055859
Ik zie het helemaal voor me hoor: brownies kun je makkelijk in vrij kleine porties snijden natuurlijk, en dan in kleine vormpjes (muffinvorm of zo?) individuele tartes tatins, klein stukje cheesecake en een bolletje chocolademousse. Hmm, dat wordt wel vrij zwaar allemaal. Misschien wat citroenijs erbij of zo, om het wat luchtiger te maken?
  donderdag 1 december 2011 @ 16:56:39 #101
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105058430
Wilde een browniebeslag in muffinvorm doen, of in vierkant bakblik en dan kleine blokjes snijden. Klein taartje, en iets met fruit. Maar het gevaar is er inderdaad dat het too much is.
pi_105060032
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 15:50 schreef rhubarb het volgende:

[..]

Wat ook lekker is:
Een variant op de bekende Deense canapés (zie afbeelding)
[ afbeelding ]

Roggebrood, besmeerd met mierikswortel(boter), knapperige ijsbergsla, gerookte wilde zalm van de Aldi, roerei, forelfilet.

Je kunt de zalm en de forel eventueel 1-1,5 minuut in de magnetron doen om extra smaak te krijgen en het lauwwarm te maken.
Leuk en vast lekker, maar een canapeetje is toch iets anders dan een echt voorgerecht.. Niettemin dank voor tip!
pi_105062279
Mijn ex-schoonouders hadden altijd zo'n heerlijke amuse, ik geloof een recept van Ron Blaauw, geen idee meer wat er precies inging allemaal. Het was een rondje uitgestoken uit kruidkoek en daarop iets met vis en appel in een saus/dressing en dan ook nog even met de cremebrulee brander dr over.

Ik wil het recept!
  donderdag 1 december 2011 @ 19:26:21 #104
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105064324
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:40 schreef minilot het volgende:
- Als nagerecht zet ik drie verschillende toetjes to share op tafel: donkere chocolade-fudgetaart, mousse van gekaramelliseerde witte chocolade(!Heel!Erg!Lekker!), en zelfgedraaid mandarijntjes-roomijs. Men schept daar zelf dan van op.

Dat voorgerecht, daar wil ik eigenlijk vis in, maar men blieft daar in huis geloof ik alleen maar zalm en mijn ervaring daarmee beperkt zich tot het kopen van een bonk wilde zalm en dat gewoon op de grill en opeten, of kweekzalm uit de diepvries voor zalmburgers. Allebei weinig kerstdineresk. :')

Iemand een idee?
Toevallig receptjes van deze 2? Is trouwens een zalm tartaar niks? In zo'n steekring serveren? Zalm heel fijn hakken met wat avocado, koriander, limoen, rucola?
  donderdag 1 december 2011 @ 19:28:03 #105
318361 Bienelientjee
pi_105064397
Chocolade fudge taart lijkt me ook wel wat! :D
pi_105087963
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:39 schreef minilot het volgende:

[..]

Leuk en vast lekker, maar een canapeetje is toch iets anders dan een echt voorgerecht.. Niettemin dank voor tip!
Ik zie mijn variant ook niet echt als een canapee, mijn variant erop heb ik al meerdere malen als hoofdgerecht gereserveerd... Combinatie van roggebrood, sla, zalm, roerei en forel maakt het aardig vullend. Maar zoek gerust verder naar iets leuks. Staat er in de zilveren lepel geen mooi zalm voorgerecht?
pi_105199063
Oke met mijn vriend overlegd en het gaat Aziatische tapas worden. Nu op zoek naar lekkere kleine gerechtjes.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_105626769
Simpel menuutje in elkaar gezet met oma als gast moeten we wel voorzichtig zijn ;)

Vooraf: licht soepje (nog geen idee wat, geen uien of mosterd soep dat was het voorgaande jaren) met een brood hapje

Gevolgd door: Klein stukje zalm zoet gemarineerd met wat salade (walnoot appel wellicht met wat geitenkaas?)

Hoofdgerecht: Mini stoofpannetje (in wijn gestoofd vlees met paprika, champi's enz.) en daarbij biologische aardappeltjes schoongeboend een half uurtje in de oven vooraf ingesmeerd met een fijne olie en wat zeezout erover.

Dessert: IJs op bevel van oma, ik wil zelf geen ijs gaan maken dus ga ik naar de Italiaan en als die niks heeft dan vermoed ik dat ik moet gaan zoeken. Wil er voor ons wel wat bijmaken maar nog geen idee wat.
  donderdag 15 december 2011 @ 23:58:23 #109
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_105640449
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 19:28 schreef Ml-etje het volgende:
Dessert: IJs op bevel van oma, ik wil zelf geen ijs gaan maken dus ga ik naar de Italiaan en als die niks heeft dan vermoed ik dat ik moet gaan zoeken. Wil er voor ons wel wat bijmaken maar nog geen idee wat.
Wat dacht je van een simpele ijstaart? Kun je toch overal kopen? En anders hebben ze het zeker wel bij de ' diepvriesman' die aan de deur komt ^O^

En da's natuurlijk helemaal lekker met van die zelfgeklopte slagroom :9~

Nu ben ik weer gauw weg hier :P
pi_105646352
Onze plannen lijken nu vrij definitief te zijn: op Kerstavond eten we bij ons thuis met 3 volwassenen en waarschijnlijk 1 peuter (maar misschien komen daar nog drie kinderen van 4-7 bij, dat is dan weer nog niet duidelijk), en Eerste Kerstdag bij mijn ouders, met 7 volwassenen en 4 kinderen (2-7 jaar). Voor Kerstavond moet ik dus het hele diner bedenken, voor Eerste Kerstdag moet ik het toetje doen.

Ideeën voor Kerstavond:
vooraf: soepje
hoofd: iets met vis, maar heb nog geen idee wat
nagerecht: geen idee....

Toetje Eerste Kerstdag: grand dessert met in elk geval iets brownie-achtigs, en een bolletje (sorbet)ijs. Mijn moeder heeft verder nog een recept voor iets met avocado, wat ze erg graag erbij wil. Het klinkt heel vreemd, maar je weet nooit. Verder dacht ik nog aan iets van chocolademousse en/of bavarois (lekker retro ;)), maar dan moet ik wel recepten vinden zonder rauwe eieren (ivm zwanger / kleine kinderen). En iets van fruit erbij (mango, vijgen?) lijkt me ook wel lekker. Oh wacht, vorig jaar had ik nog iets gedaan met gegrilde ananas, dat was ook ontzettend lekker.

Iemand nog ergens suggesties voor?
  vrijdag 16 december 2011 @ 08:36:58 #111
45206 Pietverdriet
pi_105646471
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 19:28 schreef Ml-etje het volgende:
.

Walnotenijs in de vriezer leggen als backup, serveer dat met maple siroop.
Voor jullie zelf, haal diepvries frambozen (aldi heeft ze) en doe die in een pannetje en breng het aan de kook, week een velletje gelatine of twee, voeg die bij de frambozenmoes, voeg eetlepel suiker toe.
Sla slagroom stijf en als de framboos afgekoeld is lepel je hem door de slagroom.
Dit stort je in een puddingvorm.
Neem een verse rijpe mango, of bij gebrek daaraan perzik, pureer dit, met wat echte vanille, suiker en wat citroensap.
Serveer deze gele saus bij de roze pudding.
Nodig
1 pakje frambozen
2 pakjes slagroom
Suiker
Citroen
Mango

Het is natuurlijk mooi kleine puddingvormen te nemen, ieder zijn eigen pudding. Maar zorg dan dat oma er ook eentje krijgt. Wedden dat ze het ijs niet mist?
  vrijdag 16 december 2011 @ 18:11:01 #112
45206 Pietverdriet
pi_105664191
Zit een kerstdiner te verzinnen
Vooraf een salade van oa rucola en zure appels met gegrillde jacobsschelpen
Dan Iberico op 2 manieren
Gegrilled Rack met een sherrysaus
Wangetjes in rode wijn met zeekraal
Daarbij patatas bravas, aardappel gratine, worteltjes en erwtjes
Toe een frambozenmousse en Flan Caramel

Passende wijn moet ik nog uitzoeken
Ik weet het nog niet, het is vreselijk lekker allemaal, maar het is voor mij zo routine, piet classics en geen spetterend lat hoger leg prestatie.
Bezoek vroeg of het wat minder kon dit jaar omdat ik vorig jaar vooral in de keuken was..
Masr ik weet het niet. Het zit zo in elkaar dat veel van te voren te maken is, en er weinig op het moment zelf gedaan moet worden...
Dubio dubio
  vrijdag 16 december 2011 @ 18:13:51 #113
45206 Pietverdriet
pi_105664291
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:10 schreef minilot het volgende:

[..]

Dank voor de tip!

[ afbeelding ]

Sorry
Ik zie het nu pas, ik ga morgen een mousse maken van gerookte wilde zalm, zal het recept morgen even posten.
pi_105664335
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2011 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor jullie zelf, haal diepvries frambozen (aldi heeft ze) en doe die in een pannetje en breng het aan de kook, week een velletje gelatine of twee, voeg die bij de frambozenmoes, voeg eetlepel suiker toe.
Sla slagroom stijf en als de framboos afgekoeld is lepel je hem door de slagroom.
Neem een verse rijpe mango, of bij gebrek daaraan perzik, pureer dit, met wat echte vanille, suiker en wat citroensap.
Nodig
1 pakje frambozen
2 pakjes slagroom
Suiker
Citroen
Mango

Het is natuurlijk mooi kleine puddingvormen te nemen, ieder zijn eigen pudding. Maar zorg dan dat oma er ook eentje krijgt. Wedden dat ze het ijs niet mist?
Die mango ligt er al en back up ijs heb ik zeker :P
Goed idee! Thanks!!
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Zit een kerstdiner te verzinnen
Vooraf een salade van oa rucola en zure appels met gegrillde jacobsschelpen
Dan Iberico op 2 manieren
Gegrilled Rack met een sherrysaus
Wangetjes in rode wijn met zeekraal
Daarbij patatas bravas, aardappel gratine, worteltjes en erwtjes
Toe een frambozenmousse en Flan Caramel

Passende wijn moet ik nog uitzoeken
Ik weet het nog niet, het is vreselijk lekker allemaal, maar het is voor mij zo routine, piet classics en geen spetterend lat hoger leg prestatie.
Bezoek vroeg of het wat minder kon dit jaar omdat ik vorig jaar vooral in de keuken was..
Masr ik weet het niet. Het zit zo in elkaar dat veel van te voren te maken is, en er weinig op het moment zelf gedaan moet worden...
Dubio dubio
Wat vindt je het leukst?
Babbelen met de gasten of eten maken ;)
  vrijdag 16 december 2011 @ 18:15:59 #115
45206 Pietverdriet
pi_105664372
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:15 schreef Ml-etje het volgende:
!!

[..]

Wat vindt je het leukst?
Babbelen met de gasten of eten maken ;)
Ik denk dat je het antwoord al weet, toch?
  vrijdag 16 december 2011 @ 20:20:35 #116
45206 Pietverdriet
pi_105669224
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sorry
Ik zie het nu pas, ik ga morgen een mousse maken van gerookte wilde zalm, zal het recept morgen even posten.
Heb even een mousse in elkaar gezet, als het wat wordt zal ik het recept even posten, het is eenvoudig te maken, had het in een half uurtje voorbereid, gemaakt en daarna afgewassen en de boel weer opgeruimd. Moest het ff met de hand doen want de machine liep nog.
pi_105669308
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk dat je het antwoord al weet, toch?
Jawel :D
  vrijdag 16 december 2011 @ 21:49:18 #118
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105673660
HELP!!! ik heb gezegd dat ik dit jaar ga koken voor mijn schoonouders (bij hun is het al jaren een ramp....we kregen zelfs een keer (ongare) poffertjes! en mijn schoonbroertje eet nogsteeds voor de tv,zelfs met kerst!)
Maar goed. ik ben (nog) niet zo'n held met koken en al helemaal geen kerstdiner. Heel moeilijk zal het dus ook niet worden.
We zijn met zijn 6e.....en mijn broertje is een moeilijke eter (en schoonbroertje volgens mij ook)

Ik wilde beginnen met pastijtjes en ragout (ja heel simpel ik weet het...maar wel leuk en lekker (en volgens mij hebben mijn schoonouders het nog nooit gehad :P ))
Daarna wilde ik soep maken, maar heb nog geen idee welke. We zijn hier thuis echt van pakjessoep, dus echt soep maken heb ik ook nog nooit gedaan. Nu had ik wel een recept gevonden voor champignonsoep, maar waarschijnlijk wil ik ook iets van champignonssaus maken, word het dan niet teveel champignon???

Dan natuurlijk het hoofdgerecht.
Ik wil eigenlijk 2 vleesgerechten maken, zodat er iets te kiezen valt. Maar nu kom ik alleen maar kip tegen, wordt het dan niet teveel kip?
En ook over de aardappelen en groente twijfel ik. Voor groente ontbreekt me de inspiratie helemaal. En voor de aardappelen wil ik deze maken, maar misschien ook pasta......

en dan nog aardappelschijfjes, voor het geval men deze niet lekker vind/deze niet lukken.

Nagerecht ook nog inspiratieloos

Zou deze wel willen maken, maar is dat kerst genoeg??? :?

Ow en natuurlijk...hoeveel maak ik? Overal gewoon 6 porties van of minder omdat ze kunnen kiezen?

[ Bericht 3% gewijzigd door TaMieke op 16-12-2011 22:11:53 ]
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_105674203
Ik mis de recepten :P
Zou altijd 2 verschillende vleessoorten nemen als je een keuze wil bieden.
Verder zou ik het niet te lastig maken, het moet ook leuk voor jezelf zijn.
En uiteraard oefenen!
  vrijdag 16 december 2011 @ 22:14:10 #120
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105675018
Recepten er in een link bijgezet :D

Ja ik was ook aan het denken aan twee verschillende vleessoorten.
Maar lastig en goed organiseren wordt het toch wel....helaas ook geen tijd om te oefenen :( druk druk....
Heb net een tomatensoep gevonden....die kan ik al vooraf maken.
Heb sowieso in de planning om al smiddags (of zelfs smorgens) zoveel mogelijk voor te bereiden, anders ga ik het denk ik niet allemaal tegelijk klaar hebben :P
pi_105675367
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 22:14 schreef Tyler-Girl het volgende:
Recepten er in een link bijgezet :D

Ja ik was ook aan het denken aan twee verschillende vleessoorten.
Maar lastig en goed organiseren wordt het toch wel....helaas ook geen tijd om te oefenen :( druk druk....
Heb net een tomatensoep gevonden....die kan ik al vooraf maken.
Heb sowieso in de planning om al smiddags (of zelfs smorgens) zoveel mogelijk voor te bereiden, anders ga ik het denk ik niet allemaal tegelijk klaar hebben :P
Schrijf het geheel incl tijdsplanning uit. Dan vergeet je niks ;)
  vrijdag 16 december 2011 @ 22:25:00 #122
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105675568
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 22:21 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Schrijf het geheel incl tijdsplanning uit. Dan vergeet je niks ;)
Bedankt! Dat is idd een goede tip.

Heb je toevallig nog een idee welke saus goed bij varkensvlees past? Heb nu bedacht kipfilet met champignonsaus, maar dan wil ik wel een andere saus bij het andere vlees ;)
  vrijdag 16 december 2011 @ 23:20:55 #123
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105677963
Ik heb nog steeds geen enkel idee en geen enkele inspiratie.
Dat schiet lekker op zo. Straks wordt het stamppot boerenkool.
  zaterdag 17 december 2011 @ 00:10:38 #124
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_105679981
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 23:20 schreef RobinOok het volgende:
Ik heb nog steeds geen enkel idee en geen enkele inspiratie.
Dat schiet lekker op zo. Straks wordt het stamppot boerenkool.
Lekker toch? :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_105685275
Tyler_Girl: je kan eens een hele kip maken, dat klinkt aanzienlijk moeilijker dan het is, en het ziet er (zeker voor Kerst) wel mooi uit, zo'n heel beest op tafel. Je kunt hem wat van tevoren kruiden e.d., en dan gewoon iets meer dan een uur voor je gaat eten in de oven schuiven. En dan als tweede vleesgerecht bijvoorbeeld rollade? Je zou ook twee sausjes apart kunnen serveren, zodat de eters kunnen kiezen welke saus ze willen, en ze niet met een vleessoort ook meteen aan een saus 'vast zitten'.

Qua groente: wat dacht je van bijvoorbeeld boontjes (of, iets chiquer: haricots verts), even koken, in spek wikkelen en dat nog even bakken. Of stoofpeertjes?

Als je laat kiezen kun je inderdaad wat kleinere porties maken, misschien alles voor 4 personen? Je houdt dan wel over waarschijnlijk, maar je wilt ook niet dat er te weinig is.
pi_105686997
Ik ruil de zalm in voor French racks (lam) aangezien oma's al begon te bibberen toen ik over vis begon :D
pi_105687323
Simpel menuutje in elkaar gezet met oma als gast moeten we wel voorzichtig zijn ;)

Vooraf: licht paprikasoepje (nog geen idee wat, geen uien of mosterd soep dat was het voorgaande jaren) met een brood hapje

Gevolgd door: French Rack met salade

Hoofdgerecht: Mini stoofpannetje (in wijn gestoofd vlees met paprika, champi's enz.) en daarbij biologische aardappeltjes schoongeboend een half uurtje in de oven vooraf ingesmeerd met een fijne olie en wat zeezout erover.

Tip van Piet:
Nodig
1 pakje frambozen
2 pakjes slagroom
Suiker
Citroen
Mango

pi_105687435
Ooh, paprikasoepje. Goed idee, misschien doe ik dat Kerstavond ook maar.

En ik heb het recept van dat avocadotoetje van mijn moeder gekregen:

2 ripe avocado’s
juice of two or three lemons
4 tablespoons caster sugar
three quarter liter vanilla ice cream

Method:
Put avocado and lemon juice in food processor or mix with hand mixer,
add sugar.Then add the ice cream and mix thoroughly.Put in fridge

Garnish with a slice of avocado and some roasted almonds and serve with “ladyfingers”

Geen idee waarom het in het Engels is trouwens. Wat denken jullie ervan? Ik zou geloof ik in elk geval liever limoenen gebruiken dan citroenen - lijkt me beter combineren met avocado.
  zaterdag 17 december 2011 @ 11:26:25 #129
45206 Pietverdriet
pi_105687613
Okay
Ik heb gisteravond een mousse van gerookte zalm gemaakt
Heb een recept verzonnen wat gemakkelijk is en niet al te bewerkelijk.
Nodig
Pakje gerookte wilde zalm a 150 gram, bv van de aldi
3 eieren
1 pakje slagroom
Zout
Dille
4 blaadjes gelatine

Week je gelatine in wat water en wacht tot het zacht is
Neem de gelatineblaadjes en doe die met een half kopje water met zout en dille in een schaaltje in de magnetron en smelt dit, laat het afkoelen maar niet zo lang dat het opstijft, je kan intussen het volgende doen
Sla de slagroom stijf
Pureer de zalm in keukenmachine of blender
Scheid de eieren en sla de eiwitten stijf
Meng de zalmpuree met gelatinevloeistof tot een papje
Meng er voorzichtig de stijve slagroom door, niet roeren maar enveloperen
Meng hier voorzichtig het eiwit door, niet roeren, maar enveloperen,
Enveloperen is omvouwen, je haalt met een lepel mengsel naar boven en herhaalt dit, zo hou je lucht in je mousse, als je gaat roeren gaat de lucht er uit en wordt het veel zwaarder.

Enjoy!
Zet dit minstens 12 uur in de koeling om op te stijven.
pi_105687708
Klinkt heerlijk Piet, maar helaas is gerookte zalm nog eventjes verboden voor mij :'( :'( :'( .
  zaterdag 17 december 2011 @ 11:36:52 #131
45206 Pietverdriet
pi_105687815
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:31 schreef Bleie het volgende:
Klinkt heerlijk Piet, maar helaas is gerookte zalm nog eventjes verboden voor mij :'( :'( :'( .
Zwanger? Dan mag je ook geen rauw ei.
Recept was voor minilot op verzoek.
pi_105689954
quote:
- Als nagerecht zet ik drie verschillende toetjes to share op tafel: donkere chocolade-fudgetaart, mousse van gekaramelliseerde witte chocolade(!Heel!Erg!Lekker!)
Had je hier misschien nog een receptje van, minilot?
pi_105690537
Piet waar haal je je gelatine? Dat gebruik ik nl nooit :D
  zaterdag 17 december 2011 @ 13:43:18 #134
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105691016
Supermarkt. Naast de pakken appeltaartmix enzo.

[ Bericht 32% gewijzigd door RobinOok op 17-12-2011 14:16:54 ]
  zaterdag 17 december 2011 @ 14:00:45 #135
45206 Pietverdriet
pi_105691586
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 13:27 schreef Ml-etje het volgende:
Piet waar haal je je gelatine? Dat gebruik ik nl nooit :D
Op de bakafdeling, wat robin ook al zei. Heb me met ook rot lopen zoeken terwijl ik er voor stond
  zaterdag 17 december 2011 @ 14:25:53 #136
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105692329
Ben er vanochtend eens voor gaan zitten en ik ben eruit!
Als hoofdgerecht worden het Korean Lettuce Wraps. Maak een sous-vide hangar steak (makkelijk voor te bereiden, op de dag alleen in 't warm water en dan afgrillenl), buikspek (heb al een mooi recht bijgesneden stuk in de vriezer, gegaard ook, dus alleen even in plakjes bakken) en misschien dan nog wat kip. Met verschillende sausjes, pickles, van die dingen. En roasted rice-cakes.

En dan vooraf maak ik denk ik met garnalen gevulde tofuvellen.

Klaar!

Als het goed is kan ik heul erg veel de dag ervoor al doen en voorbereiden en ben dus op de dag zelf weinig in de keuken. Maakt voor mij dus niet zoveel uit, maar voor de anderen lijkt het dan net of ik er helemaal niet lang mee bezig was, want dat vinden ze zielig, lang in de keuken staan.
En oja, andere voordeel: niet in de rij hoeven staan bij visboer, slager of wildhandel. Coquilles, vis of wild eten we de anderen dagen van het jaar wel.

(en misschien koop ik een bak sesamijs voor wie er perse een toetje wil. Ik hou niet van toetjes, dus ik ga daar ook geen tijd aan verspillen)
pi_105693549
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zwanger? Dan mag je ook geen rauw ei.
Recept was voor minilot op verzoek.
Ha, over die rauwe eieren had ik nog heen gelezen. Ik weet dat het op verzoek was, maar ik ben echt dol op zalm, dus als ik niet meer zwanger ben (nog een week of 6), ga ik dit toch echt een keertje maken. Gewoon, omdat het kan.
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:25:35 #138
45206 Pietverdriet
pi_105693806
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:15 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ha, over die rauwe eieren had ik nog heen gelezen. Ik weet dat het op verzoek was, maar ik ben echt dol op zalm, dus als ik niet meer zwanger ben (nog een week of 6), ga ik dit toch echt een keertje maken. Gewoon, omdat het kan.
Kan dat in combi met zogen?
Als je slim bent koop je nu de gerookte wilde zalm bij de aldi, want of ze die in Feb nog hebben is de vraag en vries hem in. De gerookte wilde zalm is echt honderd maal zo lekker als de normale.
pi_105694038
Gerookte zalm is in te vriezen? Ik heb ook al een pakje van die wilde zalm gekocht en hij was inderdaad fantastisch. Als ik 'm in kan vriezen, dan leg ik een voorraadje aan :Y
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:38:03 #140
45206 Pietverdriet
pi_105694113
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:34 schreef PaarsBeestje het volgende:
Gerookte zalm is in te vriezen? Ik heb ook al een pakje van die wilde zalm gekocht en hij was inderdaad fantastisch. Als ik 'm in kan vriezen, dan leg ik een voorraadje aan :Y
Als je er mousse van gaat maken absoluut, bewaar het niet te lang in de vriezer, en zorg dat je vriezer zeker min 20 is.
pi_105694460
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je er mousse van gaat maken absoluut, bewaar het niet te lang in de vriezer, en zorg dat je vriezer zeker min 20 is.
Klinkt goed, en m'n vriezer staat inderdaad koud genoeg :Y Dan kan ik die mousse later nog eens proberen. Bedankt! :Y
pi_105715673
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan dat in combi met zogen?
Als je slim bent koop je nu de gerookte wilde zalm bij de aldi, want of ze die in Feb nog hebben is de vraag en vries hem in. De gerookte wilde zalm is echt honderd maal zo lekker als de normale.
Zalm kan in elk geval met borstvoeding samen, rauwe eieren weet ik eigenlijk niet. Kan het zo gauw ook niet vinden. Grrr, dan moet ik nog wel lang wachten voor ik dit kan eten. Nou ja, ik kan in elk geval weer aan de broodjes zalm straks, dat is al heel wat ;)
  zondag 18 december 2011 @ 10:16:17 #143
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105716363
Aangezien Piet ook frambozenmousse gaat maken, even een vraagje. Ik had in een kookboek een citroenmousse gezien, maar niet iedereen is dol op citroen, vandaar de framboos. Hoe dan ook, dat recept gaat ongeveer zo:

-Slagroom stijfkloppen
-2 eiwitten stijfkloppen met suiker
-Suiker, eiwitten en frambozen erbij.

Leek mij niet slecht, en simpel. Maak jij de mousse op de manier die je eerder beschreef? Met de gelatine?
  zondag 18 december 2011 @ 12:38:31 #144
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_105719152
Kent iemand nog een lekker, maar licht, amusesoepje? Ik heb een kleine amuse met coquilles, maar zou daarbij nog een klein glaasje met amusesoep willen serveren. Mijn voorgerecht na de amuse is vrij zwaar (richting ragout), dus het mag niet te zwaar zijn. Liefst op basis van een groente (en niet opnieuw vis of schaaldieren). Heb al in het Fok! Kookboek gekeken en surf me suf, maar kan niets naar mijn zin vinden. Alvast bedankt! :)
Smell the flowers while you can....
pi_105719457
Heb je [Amuse] Recepten & Lepels al gescanned?

Weet niet of er nou perse een soepje bijzit, maar dat topic hielp mij een paar weken geleden uit de amuse-brand.
  zondag 18 december 2011 @ 12:46:55 #146
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_105719478
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 12:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Heb je [Amuse] Recepten & Lepels al gescanned?

Weet niet of er nou perse een soepje bijzit, maar dat topic hielp mij een paar weken geleden uit de amuse-brand.
Oh, die had ik nog niet gezien. Bedankt! :)
Smell the flowers while you can....
  zondag 18 december 2011 @ 12:57:03 #147
45206 Pietverdriet
pi_105719931
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 10:16 schreef Purdey het volgende:
Aangezien Piet ook frambozenmousse gaat maken, even een vraagje. Ik had in een kookboek een citroenmousse gezien, maar niet iedereen is dol op citroen, vandaar de framboos. Hoe dan ook, dat recept gaat ongeveer zo:

-Slagroom stijfkloppen
-2 eiwitten stijfkloppen met suiker
-Suiker, eiwitten en frambozen erbij.

Leek mij niet slecht, en simpel. Maak jij de mousse op de manier die je eerder beschreef? Met de gelatine?
Pakje slagroom
Drie eiwitten
Pakje frambozen
Suiker
Wat water
3 a 4 blaadjes gelatine
Week 3 a 4 velletjes gelatine in wat water, als ze zacht zijn, doe de gelatine met wat water en suiker aan de kook, samen met de frambozenpuree
Sla slagroom stijf
Sla eiwitten stijf
Koel de frambozenmix af in een bak met wat ijswater maar roer en zorg dat ie nog niet opstijft.
Envelopeer het door de slagroom tot een egaal roze mengsel, maar niet roeren
Doe schep eisneeuw door de slagroomframbozen en envelopeer,
Herhaal dit tot alle eiwit er door is en zet het om op te stijven in de koeling.

Als je het zo doet wordt het erg luchtig en licht.
pi_105722454
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 12:38 schreef Miss-MacPhisto het volgende:
Kent iemand nog een lekker, maar licht, amusesoepje? Ik heb een kleine amuse met coquilles, maar zou daarbij nog een klein glaasje met amusesoep willen serveren. Mijn voorgerecht na de amuse is vrij zwaar (richting ragout), dus het mag niet te zwaar zijn. Liefst op basis van een groente (en niet opnieuw vis of schaaldieren). Heb al in het Fok! Kookboek gekeken en surf me suf, maar kan niets naar mijn zin vinden. Alvast bedankt! :)
Het wortelsoepje van Bluezz! Heel mooi fel oranje van kleur, hoog op smaak en makkelijk te maken. Staat denk ik wel in het amusetopic. Is hier altijd een succes. Inclusief mensen die stiekem in de keuken de pan uitlikken.
pi_105724012
*)
pi_105724446
kerstmenu hulp gezocht!!!

tijd en inspiratie loos en we krijgen op kerstavond schoonpa en stiefschoonma te eten...

Ze zijn (met name schoonpa) van wat de boer niet kent dat vreet ie niet.... En stiefschoonma wil volgens goed pools katholiek gebruik alleen vis op kerstavond... Geen vlees, geen vega. (dus de klassieke rollade met stoofpeertjes, rode kool en appelmoes valt af en mijn hemelse pompoenlasagna ook).
Totaal 5 personen, waaronder een kleuter van 4... Maar die eet minder kieskeurig dan schoonpa ;)

Qua voorbereiding en boodschappen alleen morgen en zaterdagochtend tijd.

Iemand nog tips voor een simpel doch smaakvol kerstmenu... Een gang of 3...max 4.
pi_105724528
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 08:23 schreef Bleie het volgende:

[..]

Zalm kan in elk geval met borstvoeding samen, rauwe eieren weet ik eigenlijk niet. Kan het zo gauw ook niet vinden. Grrr, dan moet ik nog wel lang wachten voor ik dit kan eten. Nou ja, ik kan in elk geval weer aan de broodjes zalm straks, dat is al heel wat ;)
Geen enkele reden om geen rauwe eieren te eten tijdens borstvoeding.
pi_105730099
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 14:46 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Geen enkele reden om geen rauwe eieren te eten tijdens borstvoeding.
Was ik inmiddels ook achter *O* .
  zondag 18 december 2011 @ 17:43:10 #153
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_105732528
Ik wil dit jaar het dessert verzorgen, iets van een mooie taart ofzo dis ik de dag vantevoren kan maken.
Ik kreeg van Piet al de tip om flan au caramel te maken maar ik twijffel daar nog steeds over.
Ik moet het in een rugzak een trein in mee kunnen nemen en dan is een lichtvloeibaar dessert misschien niet handig.
Ik denk dat het een donkere chocoladetaart gaat worden, liefst met zachte vulling, misschien met een gelatine laagje erop (framboos) of met witte chocoladesaus.

Vorig jaar heb ik deze gemaakt: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/baileysandchocolatec_72293
Bodem had ik alleen met bastogne gemaakt en ipv. Baileys had ik Tia Maria gebruikt.
Wel een machtige taart maar erg lekker.
  zondag 18 december 2011 @ 17:48:48 #154
45206 Pietverdriet
pi_105732732
Wat is het trouwens met ouders en schoonouders, opa en oma's dat ze willen bepalen wat er op tafel komt als ze worden uitgenodigd te komen eten? Kijk prima als je iets niet lust of allergies bent, maar te gaan vertellen wat er moet komen, heel mooi, maar ik zou me daar echt geen ruk van aantrekken
pi_105732975
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is het trouwens met ouders en schoonouders, opa en oma's dat ze willen bepalen wat er op tafel komt als ze worden uitgenodigd te komen eten? Kijk prima als je iets niet lust of allergies bent, maar te gaan vertellen wat er moet komen, heel mooi, maar ik zou me daar echt geen ruk van aantrekken
_O- je hebt nog nooit een reactie gehad van "jammer dat .... niet op tafel stond" denk ik :D
pi_105733969
Ik zoek eigenlijk iets wat bij een kalkoen als hoofdgerecht past maar dan geen aardappels, iemand ideeën? De kalkoen zal gevuld zijn...
  zondag 18 december 2011 @ 18:44:36 #157
45 SiGNe
pi_105734976
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is gelukkig nog een verschil tussen ergens rekening mee houden en jezelf aanpassen..
Als ik kook moeten ze er maar rekening mee houden dat ik me niet aanpas
  zondag 18 december 2011 @ 18:48:02 #158
45206 Pietverdriet
pi_105735098
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:55 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

_O- je hebt nog nooit een reactie gehad van "jammer dat .... niet op tafel stond" denk ik :D
Nee, wel een schoonvader die de Gans mocht aansnijden wiens bek open viel dat er geen botten in de gans zaten.
Hij gromde later wat dat ie nog naar het circus moest, waarop schoonmama vroeg hoe hij aan kaarten kwam. Ik zei, Kaarten? Hij moet optreden, staat ie in de piste te grommen en voor hem iemand met een stoel en een zweep.
  zondag 18 december 2011 @ 18:50:47 #159
45206 Pietverdriet
pi_105735237
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 18:20 schreef Brembo het volgende:
Ik zoek eigenlijk iets wat bij een kalkoen als hoofdgerecht past maar dan geen aardappels, iemand ideeën? De kalkoen zal gevuld zijn...
Mag het niet uit aardappel gemaakt zijn? Wat dacht je van Knoedel, gemaakt van brood en hazelnoten?
Een mooi brood is ook erg lekker, of ei-noedels, maar dat is wel wat werk
pi_105736458
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 18:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, wel een schoonvader die de Gans mocht aansnijden wiens bek open viel dat er geen botten in de gans zaten.
Hij gromde later wat dat ie nog naar het circus moest, waarop schoonmama vroeg hoe hij aan kaarten kwam. Ik zei, Kaarten? Hij moet optreden, staat ie in de piste te grommen en voor hem iemand met een stoel en een zweep.
:D oma wenste rum rozijnen is.
Ik ben niet van plan het te maken maar licor 43 ijs daarentegen :9
Ik ben wel benieuwd naar haar reactie :+
  zondag 18 december 2011 @ 19:24:25 #161
45206 Pietverdriet
pi_105736628
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 19:19 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

:D oma wenste rum rozijnen is.
Ik ben niet van plan het te maken maar licor 43 ijs daarentegen :9
Ik ben wel benieuwd naar haar reactie :+

De mensen die komen eten bij ons met kerst weten nog geeneens wat er geserveerd gaat worden, man heeft spreekverbod gekregen.
pi_105737517
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2011 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:

Pakje slagroom
Drie eiwitten
Pakje frambozen
Suiker
Wat water
3 a 4 blaadjes gelatine
Week 3 a 4 velletjes gelatine in wat water, als ze zacht zijn, doe de gelatine met wat water en suiker aan de kook, samen met de frambozenpuree
Sla slagroom stijf
Sla eiwitten stijf
Koel de frambozenmix af in een bak met wat ijswater maar roer en zorg dat ie nog niet opstijft.
Envelopeer het door de slagroom tot een egaal roze mengsel, maar niet roeren
Doe schep eisneeuw door de slagroomframbozen en envelopeer,
Herhaal dit tot alle eiwit er door is en zet het om op te stijven in de koeling.

Als je het zo doet wordt het erg luchtig en licht.
Misschien mis ik iets, maar moet je de pitjes van de frambozen er niet uithalen?
  zondag 18 december 2011 @ 20:42:20 #163
45206 Pietverdriet
pi_105740584
quote:
5s.gif Op zondag 18 december 2011 19:46 schreef robuust89 het volgende:

[..]

Misschien mis ik iets, maar moet je de pitjes van de frambozen er niet uithalen?
Als je dat wilt, ja, haal het door een zeef.
Sorry ff niet aan gedacht.
  maandag 19 december 2011 @ 10:17:24 #164
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105762839
Ik hou eigenlijk ook zelden rekening met gasten. Mijn schoonzus was net zo avontuurlijk als een oud wijf. At alleen maar sla, met gebakken aardappeltjes, en prakjes.

Dus haar eerste kerst was hier een feest. Verschrikt keek ze naar de garnalen in de cocktail, naar de cranberry saus, naar de kastanjes, naar de dadels met roomkaas die 's avonds op tafel kwamen, naar de gerookte zalm op de toastjes. Het enige wat bekend was waren de pom duchesse en de kippensoep :D

Nu eet ze alles mee. Soms een beetje terughoudend, maar ze eet. En omdat ze zoveel meer heeft geleerd kook ik geen rijst als ze met mijn broer komt eten, want dat lust ze écht niet.
pi_105763602
Ik zoek nog een lekker 1 pansrecept voor 2e kerstdag. Iemand tips? We maken het in eerste instantie gewoon thuis en dan nemen we het mee naar mijn schoonouders waar we het weer op het vuur zetten. Dus leek mij een 1 pas gerecht het makkelijkste.
  † In Memoriam † maandag 19 december 2011 @ 11:18:26 #166
91830 MaximusTG
pi_105764413
Een goedgevulde stoofschotel of zoiets? Of een pastei of quiche? Bij de stoofschotel eventueel nog los aardappel(s)(puree) of rijst of zo?
Of kijk hier eens:

http://www.bbcgoodfood.com/content/recipes/favourites/one-pot/
pi_105808212
Ik zit te denken aan een stoofschotel met hert. Iemand goede tips hiervoor?
pi_105809035
Eerste kerstdag heb ik in ieder geval al besloten over het hoofdgerecht en tussengerecht. Tussengerecht wordt een ouderwetse heldere rundvleessoep. Hoofdgerecht wil ik hazenrugfilet maken met een wildsaus (hoe ik die moet maken moet ik nog even uitzoeken. Piet, heb jij een idee?) Met een pastinaakpuree, rode bietjes en spruitjes. Nagerecht wil ik eigenlijk makkelijk iets een dag van tevoren maken. En voorgerecht moet ik nog nog even bepalen... Lastig!
pi_105814070
Vorig jaar heb ik eigen gemaakte vissoep voor mijn familie gemaakt en daar werd zo over gezeikt: "Ik lussss geen visssss" dat ik dit jaar gezegd heb: De tyfus ik ga lekker met anderen koken.

Nu heb ik de volgende gerechten:

Amuses:

Mousse van Asperges in een lepel
Cherry tomaat met caramel laagje erom heen met sesam zaadjes. (hoop dat het gaat lukken, vorige 10 pogingen zijn mislukt)
Een lepel met eigen recept: Zoete aardappel en Pastinaak puree (heel zoet, maar heerlijk)

Voorgerecht:

Coquilles in eigen gemaakte zoete saus met eetbare bloemen.

Hoofdgerecht:

Been van Lam gegaard in de oven met honing en rozemarijn.

Nu het probleem:

Ik weet nog geen bijgerecht bij het hoofdgerecht en ik weet nog geen nagerecht. Ik kan goed amandelcake maken, maar die maak ik al te vaak... :{

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2011 12:13:32 ]
pi_105814141
Die foto van tylergirl met die aardappelen lijkt me ook wel wat mare welke aardappel kan ik daar het best voor gebruiken ? denk niet dat ik hier die russets aardapel kan vinden.
  † In Memoriam † dinsdag 20 december 2011 @ 12:21:46 #171
91830 MaximusTG
pi_105814490
Je zou sowieso naar de groentenboer kunnen gaan en het daar vragen, of ze Russets hebben, en zo niet, wat ze dan adviseren.
Ze hebben ook bij bv de AH, een selectie "premium" aardappels, Pomme Primeur of Culinair oid. En bij mijn AH ook roosteraardappels van "Masterchef":'). Vaak nogal aan de dure kant, en die masterchef associatie slaat natuurlijk nergens op, maar het zijn vaak wel mooie aardappels.
pi_105816502
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 12:10 schreef Aneurism het volgende:
Vorig jaar heb ik eigen gemaakte vissoep voor mijn familie gemaakt en daar werd zo over gezeikt: "Ik lussss geen visssss" dat ik dit jaar gezegd heb: De tyfus ik ga lekker met anderen koken.

Nu heb ik de volgende gerechten:

Amuses:

Mousse van Asperges in een lepel
Cherry tomaat met caramel laagje erom heen met sesam zaadjes. (hoop dat het gaat lukken, vorige 10 pogingen zijn mislukt)
Een lepel met eigen recept: Zoete aardappel en Pastinaak puree (heel zoet, maar heerlijk)

Voorgerecht:

Coquilles in eigen gemaakte zoete saus met eetbare bloemen.

Hoofdgerecht:

Been van Lam gegaard in de oven met honing en rozemarijn.

Nu het probleem:

Ik weet nog geen bijgerecht bij het hoofdgerecht en ik weet nog geen nagerecht. Ik kan goed amandelcake maken, maar die maak ik al te vaak... :{
Je bent wel een zoetekauw zeker? :P
Heb je niet wat teveel zoete gerechten in je menu? Niet iedereen houdt van zoet bij iedere gang, ik iig niet. Misschien ipv van een zoete saus bij de coquilles wat frissers?
pi_105816743
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 13:20 schreef FigureBirdStars het volgende:

[..]

Je bent wel een zoetekauw zeker? :P
Heb je niet wat teveel zoete gerechten in je menu? Niet iedereen houdt van zoet bij iedere gang, ik iig niet. Misschien ipv van een zoete saus bij de coquilles wat frissers?
Het zijn wel andere zoet belevingen. Op zich is mijn saus wel fris bij de cocquilles (het is op basis van 2 soorten azijn, gesmolten honing, appel en kaneel compoté, balsamico azijn) , ik heb daarop ook macamadamia noot rasp erover heen verwerkt. Ik denk dat ik hartig in mijn bijgerecht ga verwerken... Maar wat.. :{

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2011 14:04:05 ]
  dinsdag 20 december 2011 @ 14:05:43 #174
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105818275
Ik had gezocht naar die Russets, volgens wikipedia leken ze op de aardappelen die we thuis ook hebben.....(maar ik ben echt een n00b wat eten betreft) zou ik dan niet gewone aardappelen kunnen gebruiken? :@
  dinsdag 20 december 2011 @ 14:22:57 #175
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105818968
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 12:10 schreef Aneurism het volgende:
Ik weet nog geen bijgerecht bij het hoofdgerecht
Aangezien je van zoet houdt: zoete aardappelpartjes uit de oven, gekruid met koriander-, venkel-, karwijzaad en cayennepeper:

pi_105819318
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 14:22 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Aangezien je van zoet houdt: zoete aardappelpartjes uit de oven, gekruid met koriander-, venkel-, karwijzaad en cayennepeper:

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Nee wil echt een hartig gerecht erbij.. Eerst zat ik te denken aan risotto van truffel, maar dat eet ik al te vaak om met kerst te eten.
pi_105855756
Ik hoef alleen een voorgerecht te maken voor 1e kerstdag, en ik ga wat uitgebreider koken op oudjaarsdag voor mijn man en mezelf.
Het voorgerecht wordt waarschijnlijk gebakken brie met saus (cranberry oid). Moet ik nog even een lekker recept van opzoeken; ik heb het ooit bij iemand anders gegeten en ik vond het heerlijk :)

Het oudjaarsdagmenu wordt Italiaans, met een eventueel een amuse, een voor- hoofd- en nagerecht. Het nagerecht wordt creme brulée, het hoofdgerecht iets met vlees en verder moet het nog bedacht worden. Suggesties zijn welkom :)
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_105855908
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 14:05 schreef Tyler-Girl het volgende:
Ik had gezocht naar die Russets, volgens wikipedia leken ze op de aardappelen die we thuis ook hebben.....(maar ik ben echt een n00b wat eten betreft) zou ik dan niet gewone aardappelen kunnen gebruiken? :@
Niet te vinden hier, dus wat nu ? kruimige, ietwat kruimige of een vaste aardappel voor die aardappeltorentjes ?
Groenteboer keek me wazig aan ;(
pi_105855992
oja mijn kerstdiner wordt: kipfilet gevuld met ricottokaas en gerold in parmaham, gecarameliseerde witlof, geglaceerde worteltjes en brocoli met een sausje, aardbeien en chocolade mousse,
bruschetta met paddestoelen en tomaatsalsa,
Soep d8 ik aan paprika soep maar is dat niet te zwaar ? portsaus kan dat bij de kipfilet ? en paddestoelen saus voor bij de brocolli ?
  woensdag 21 december 2011 @ 08:51:36 #180
45206 Pietverdriet
pi_105856102
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 14:05 schreef Tyler-Girl het volgende:
Russet is vooral een amerikaanse aardappel. Zou binten gebruiken als vervanger
pi_105856256
Ik kom er nog niet uit voor Kerstavond...

Tot nu toe heb ik als ideeën:

vooraf: paprikasoep

hoofd: een stevige witvis (even kijken wat de visboer heeft, ik ben afhankelijk van een kraampje op de markt :( ), gewikkeld in spek / pancetta. Daarbij iets met pastinaken (puree?), en een groente, maar nog geen idee welke. De dag erna krijgen we rode kool, en een mix van peultjes en haricots verts, dus die vallen af. Is bietjes een idee? Ik heb wel een lekker recept voor bietjes gestoofd met bosuitjes, maar of dat echt lekker is bij vis?

nagerecht: nog geen flauw idee, maar we komen om in de mandarijnen en (bloed)sinaasappels (beetje fout gegaan met inkopen), dus daar iets mee doen, is misschien een goed idee.
  woensdag 21 december 2011 @ 09:06:23 #182
45206 Pietverdriet
pi_105856331
Bleie, probeer zeeduivel te krijgen, heel stevig, heel lekker, als je het in spel wikkelt kan je ook een lossere vis nemen trouwens. Wijting heeft kleine filets maar is erg lekker, is echter wat vlokkiger. Kabeljauw is dat ook. Bietjes zou ik eerder lauw of koud eten dan warm.
Wat dacht je van een mousse of ijs van de sinaasappels? Lekker fris.
pi_105856755
Piet: jaaa, als ik zeeduivel kan krijgen, doe ik dat, heerlijk! Ik zal straks vast een even spieken wat ze ongeveer hebben. Mousse van sinaasappels lijkt me ook lekker. Heb je daar een recept van?
pi_105858134
Denken jullie dat het ok is om bij een volledig Frans/Hollands kerstmenu een Aziatisch tussengerecht te serveren?
Ik heb een kippen consommé gemaakt, die ik wilde garneren met een julienne van wortel en selder. Toevallig zag ik hier een topic over dumplings voorbij komen en nu lijkt het mij wel een leuk idee om de bouillon op smaak te brengen met wat dingen als sojasaus en rijstwijn en hier zelfgemaakte wontons aan toe te voegen.
pi_105858678
Eerste kerstdag: Bij schoonouders eten. Hoef ik niks te doen.
Tweede kerstdag: maak ik het voorgerecht. Champignonneonsoep uit Julia Child (Lekker!!) met rozemarijnbroodjes.
  woensdag 21 december 2011 @ 16:06:09 #186
45206 Pietverdriet
pi_105870408
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 09:27 schreef Bleie het volgende:
Piet: jaaa, als ik zeeduivel kan krijgen, doe ik dat, heerlijk! Ik zal straks vast een even spieken wat ze ongeveer hebben. Mousse van sinaasappels lijkt me ook lekker. Heb je daar een recept van?
Laat een velletje of 4-5 gelatine zacht worden in wat water
Neem een kwart liter sap,
Breng kort aan de kook om enzymen te vernietigen en voeg de gelatine toe en laat het afkoelen
Sla een pakje slagroom stijf met een eetlepel suiker
Sla drie eiwitten stijf
Als de sinaasappelsap koel is, maar nog niet stijf, envelopeer dit met de slagroom maar roer niet want dan gaat de lucht er uit
Voeg beetje bij beetje het eiwit toe terwijl je dit er door envelopeert, omslaan bedoel ik daarmee
Als het een egale luchtige massa is geworden, zet het in de koeling om op te stijven.
pi_105872306
Lijkt me heerlijk, maar rauw ei... Dat wordt 'm niet. Ik zoek nog even verder, dank!
  woensdag 21 december 2011 @ 16:53:55 #188
45206 Pietverdriet
pi_105872385
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 16:51 schreef Bleie het volgende:
Lijkt me heerlijk, maar rauw ei... Dat wordt 'm niet. Ik zoek nog even verder, dank!
Laat het ei weg en gebruik twee keer zoveel slagroom, eventueel uit een spuitbus om het luchtiger te krijgen.
  woensdag 21 december 2011 @ 16:54:58 #189
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105872424
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 08:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Russet is vooral een amerikaanse aardappel. Zou binten gebruiken als vervanger
En wat is binten??? Kun je die/dat wel overal krijgen.
Mijn tantes zeiden gisteren dat ik sowieso vastkokende aardappellen ipv kruimige moest gebruiken (moet toch eens kijken wat we thuis hebben liggen)
  woensdag 21 december 2011 @ 17:01:27 #190
45206 Pietverdriet
pi_105872743
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2011 16:54 schreef Tyler-Girl het volgende:

[..]

En wat is binten??? Kun je die/dat wel overal krijgen.
Mijn tantes zeiden gisteren dat ik sowieso vastkokende aardappellen ipv kruimige moest gebruiken (moet toch eens kijken wat we thuis hebben liggen)
Binten of Bintjes, een aardappel met ongeveer dezelfde eigenschappen als de Russet volgens mij.
Je moet geen vastkokende nemen, die hebben een lager zetmeelaandeel, bruinen niet mooi en worden niet zo krokant.
pi_105872911
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat het ei weg en gebruik twee keer zoveel slagroom, eventueel uit een spuitbus om het luchtiger te krijgen.
Je bent geweldig, doe ik het op die manier!

Pff, zwanger zijn met de feestdagen is echt niet leuk...
  woensdag 21 december 2011 @ 17:05:56 #192
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105872940
Ow oke....dus dan kan ik tog beter kruimige nemen....handig verschillende advieze :p maar ga er van uit dat jij er verstand van hebt ;)
Maar ik ga ook opzoek naar de bintjes. Dank!
  woensdag 21 december 2011 @ 17:07:15 #193
45206 Pietverdriet
pi_105872991
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:05 schreef Bleie het volgende:

[..]

Je bent geweldig, doe ik het op die manier!

Pff, zwanger zijn met de feestdagen is echt niet leuk...
Wat dacht je van op dieet zijn omdat je door de Medicamenten 15 kilo bent aangekomen...
Geen snoep, geen snacks, geen fris, geen bier, geen koekjes, etc etc
pi_105873767
Ooh, dat is ook heel vervelend ja.
  woensdag 21 december 2011 @ 17:29:28 #195
45 SiGNe
pi_105873825
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat dacht je van op dieet zijn omdat je door de Medicamenten 15 kilo bent aangekomen...
Geen snoep, geen snacks, geen fris, geen bier, geen koekjes, etc etc
Ik weet niet wat voor medicatie je hebt maar mijn ervaring met Prednison is dat je voornamelijk vocht vasthoudt en dat ook vrij snel weer kwijt bent als je ermee stopt.
Een snackje op z'n tijd hoeft dus voor het gewicht geen probleem te zijn en er zijn natuurlijk ook gezonde snacks :)
(zelf ga ik met oud&nieuw kipstengels met sherry-gembersaus serveren als snack: http://www.tantethea.net/(...)ngelsherrygember.htm )
  woensdag 21 december 2011 @ 17:32:57 #196
45206 Pietverdriet
pi_105873994
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:29 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor medicatie je hebt maar mijn ervaring met Prednison is dat je voornamelijk vocht vasthoudt en dat ook vrij snel weer kwijt bent als je ermee stopt.
Een snackje op z'n tijd hoeft dus voor het gewicht geen probleem te zijn en er zijn natuurlijk ook gezonde snacks :)
(zelf ga ik met oud&nieuw kipstengels met sherry-gembersaus serveren als snack: http://www.tantethea.net/(...)ngelsherrygember.htm )
Het was het synthetische krachtige broertje van Prednison waardoor ik de hele dag scheurde van de honger, in combinatie met totaal geen lucht kunnen krijgen dus nauwelijks wat kon doen aan beweging.
  woensdag 21 december 2011 @ 17:42:57 #197
45 SiGNe
pi_105874392
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het was het synthetische krachtige broertje van Prednison waardoor ik de hele dag scheurde van de honger, in combinatie met totaal geen lucht kunnen krijgen dus nauwelijks wat kon doen aan beweging.
Dat is minder fijn ja, ik herken er wel een gedeelte van.
Bij mij resulteert weinig doen ook in weinig koken en honger went.. gevolg is dus dat ik weer meer met ondergewicht te maken heb.
Maar zoals met alles, 't gaat op een gegeven moment weer beter en ik pas weer broeken met maat 31 ^O^
pi_105905494
Ik zit nu opeens te denken. Kan ik als groente niet beter bijvoorbeeld venkel doen, in plaats van bietjes?
pi_105905973
Ons diner voor 8 personen:

Aperitief - een Rose Cava

Amuses/Hapjes:
eigengemaakt Zalm ijs met shotje Bloody Mary (of virgin bloody mary - sommige willen niet drinken).

Dadels met roomkaas

Bruchetta met eigen tapenade.

Toastjes met eendenlever.

Voorgerecht:
Rundercarpaccio met pijnboompitten, parmesaan, een goede balsamico en een lekkere salade soort.

Hoofdgerecht:
Eendenborst filet, kort gemarineerd aan de vlees kant in de balsamico, ingesneden en knapperig aan de vet kant.
Haricots verts in een plakje pancetta, bloemkool bloempjes, bospeentjes. Een aardappelpuree. Een lekkere jus van de eend met gecarameliseerde sjalotjes.

Nagerecht:
nog niet uit, vanille ijs met lychees, of een lekkere sorbet met wat chocolade of vruchten.

iemand nog een idee voor het nagerecht? Of suggesties voor de rest?
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
  donderdag 22 december 2011 @ 08:51:18 #200
45206 Pietverdriet
pi_105906029
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 08:03 schreef Bleie het volgende:
Ik zit nu opeens te denken. Kan ik als groente niet beter bijvoorbeeld venkel doen, in plaats van bietjes?
Is ook lekker.
gekookt, met wat boter en pernod er over.
pi_105907444
Mensen, wie heeft er ideeën voor mijn groentebijgerecht? Ik wil wel groente serveren en ook wel iets hipper dan twee worteltjes, maar wat dan? Rode biet is uit den boze :P En ik heb een hekel aan boontjes in spek :N Iets van gegrilde groenten beetje aangemaakt met lekkere kruien of lichte saus/jus, maar ik ben geen keukenprinses. Wie helpt?
pi_105907495
Gekarameliseerde witlof?

Olie, roomboter en honing in koekenpan warm maken, witlof blaadjes erbij en paar minuten bakken. Daarna op bord of in schaal en tijm eroverheen, is heerlijk!
pi_105910988
Kook de witlofstronkjes beetgaar in water met citroensap, peper, zout en suiker. Giet af en halveer de stronkjes. Haal de kern eruit, bestrooi de lof met de suiker en bak ze vervolgens goudbruin.

Zelf zit ik te denken aan uienringen in tempurabeslag bij de Lam...:{ Zo moeilijk dit jaar.

Edit:

Kom al iets verder:

Ovenschaal met daarin een laagje van een soort ratatouille variant:

Uienringen in tempurabeslag
Courgette in tempurabeslag
(twijfel nog of ik tomaten puree ga gebruiken als laag erover heen of dat ik de tomaat ook in plakjes in tempurabeslag maak) om vervolgens 2 soorten kaas erover heen te strooien en het geheel 20 minuten in de oven te zetten @ 200 a 180 graden...

Sterk de voorkeur om alle groentes in tempura beslag te doen zonder saus om het knapperige karakter van de tempura te behouden.

Nu het nagerecht nog. :D

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2011 12:28:36 ]
pi_105913069
Iemand nog ideeen voor een leuke spoon?
pi_105913392
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:59 schreef Steven184 het volgende:
Iemand nog ideeen voor een leuke spoon?
Dit is wel een leuke:

pi_105913420
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 13:08 schreef DrParanoid het volgende:

[..]

Dit is wel een leuke:

[ afbeelding ]
Dat zullen me gasten inderdaad wel op prijs stellen vlak voor het hoofdgerecht.
pi_105913437
Maar nu serieus:

Bakje ruccola
1liter citroen sorbetijs
fles prosecco

Doe de ruccola in een bak maak fijn met de blender.

Doe de prosecco bij de ruccola en doe dit alles door de zeef. voeg op het laatst het sorbetijs toe en meteen serveren.

Is weer eens wat anders.
pi_105914798
Voor: Rosbiefrolletjes met paprikaconfiture
Hoofd: Varkenshaas met trappistensaus, gegrilde auberginerolletjes en ovenaardappels
Na: Monchoutrifle
pi_105914873
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 13:10 schreef DrParanoid het volgende:
Maar nu serieus:

Bakje ruccola
1liter citroen sorbetijs
fles prosecco

Doe de ruccola in een bak maak fijn met de blender.

Doe de prosecco bij de ruccola en doe dit alles door de zeef. voeg op het laatst het sorbetijs toe en meteen serveren.

Is weer eens wat anders.

Thnx, ziet er inderdaad wel grappig uit.
pi_105915178
voor eerste kerstdag ga ik hemelse modder maken :9~
pi_105915817
Weet iemand hoe ik een soort van krokante kaas kan maken los van andere gerechten?

Als een soort van decoratie zeg maar
  donderdag 22 december 2011 @ 14:14:16 #212
45206 Pietverdriet
pi_105916077
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 14:08 schreef Aneurism het volgende:
Weet iemand hoe ik een soort van krokante kaas kan maken los van andere gerechten?

Als een soort van decoratie zeg maar
Wat geraspte kaas op bakpapier en dan in de oven bakken? Krijg je een soort kletskop van kaas
pi_105916256
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat geraspte kaas op bakpapier en dan in de oven bakken? Krijg je een soort kletskop van kaas
Kan je er ook vormen mee maken zoals een raster?
  donderdag 22 december 2011 @ 14:19:57 #214
45206 Pietverdriet
pi_105916346
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 14:17 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat je bedoeld, maar je kan het natuurlijk gewoon proberen
  donderdag 22 december 2011 @ 14:26:30 #215
45 SiGNe
pi_105916592
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 14:17 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Als de kaas nog warm is kan je het ook (tijdens het afkoelen) buigen en vormen..
Als je een raster wil hebben is het een kwestie van de kaas in een rastervorm strooien.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 14:46:49 #216
91830 MaximusTG
pi_105917287
Ik en mn vriendin gaan tweede kerstdag bij haar ouders gourmetten met zn 7en. Dr vader haalt vlees voor 5 personen, maar nog wel extra hamburgertjes en cordon-bleus. Nu hadden wij toegezegd om er wel wat extra dingen bij te maken.
Alleen denk ik dat het wel lekker is om wat meer groentegerechtjes te doen die je op de steengrill kan klaarmaken. Iemand nog ideeen? We maken denk ik sowieso als toetje roomijs met stoofpeertjes, met een saus van ingekookt kookvocht, en iets van een wafeltje in het ijs.
En een insalata caprese. Verder heb ik geen idee. Ze lusten ook niet zoveel :(. Naja, allang blij dat we geen complete maaltijd hoeven te koken..
pi_105917524
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 14:46 schreef MaximusTG het volgende:
Ik en mn vriendin gaan tweede kerstdag bij haar ouders gourmetten met zn 7en. Dr vader haalt vlees voor 5 personen, maar nog wel extra hamburgertjes en cordon-bleus. Nu hadden wij toegezegd om er wel wat extra dingen bij te maken.
Alleen denk ik dat het wel lekker is om wat meer groentegerechtjes te doen die je op de steengrill kan klaarmaken. Iemand nog ideeen? We maken denk ik sowieso als toetje roomijs met stoofpeertjes, met een saus van ingekookt kookvocht, en iets van een wafeltje in het ijs.
En een insalata caprese. Verder heb ik geen idee. Ze lusten ook niet zoveel :(. Naja, allang blij dat we geen complete maaltijd hoeven te koken..
Voor op de bakplaat zou je gevulde champignons kunnen maken (waarbij de champignons geroosterd worden en de vulling -van bijvoorbeeld roomkaas- zacht smelt).
Of courgette in dunne plakken met plakken spek opgerold aan een prikkertje.
Of paprikaringen met een ei vulling er in.

Als bijgerecht een lekkere aardappelsalade met rozeval, petersie en uitgebakken spekjes en een dressing van mayo/cremefraiche/honing/mosterd.
Of een pastasalade?
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 14:55:07 #218
91830 MaximusTG
pi_105917620
Goeie ideeen! Hoef ook niet zoveel dingen te hebben, zal toch wel weer een vreetfestijn worden :p. Als ik die vriend van zusje vriendin en zijn broer beetje goed inschat tenminste..
Ga me beetje inhouden met de kerst.
pi_105917720
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 14:55 schreef MaximusTG het volgende:
Goeie ideeen! Hoef ook niet zoveel dingen te hebben, zal toch wel weer een vreetfestijn worden :p. Als ik die vriend van zusje vriendin en zijn broer beetje goed inschat tenminste..
Ga me beetje inhouden met de kerst.
Misschien dat je ergens aan raclette-kaas kan komen. Is ook nog superleuk voor op de bakplaat.
Verder schiet me nog dadels met pancetta te binnen om te grillen. En kleine stukjes maiskolf.

Ideetjes zat om gourmet een beetje op te leuken!
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 15:06:33 #220
91830 MaximusTG
pi_105918042
Ook leuk! Kijk, zo komen we er wel! Hmm, zou je ook verse minipizzas in een pannetje kunnen maken :D?
  donderdag 22 december 2011 @ 15:14:28 #221
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_105918308
Morgen even naar de Hanos om kerstinkopen te doen :Y) Wel ff aan denken om te zorgen dat ik goed vol zit voordat ik erheen ga.. dat scheelt weer een kar met "dingen die er wel lekker uit zien". Sowieso als ik daar rondloop krijg ik ongeveer hetzelfde gevoel dat ik als kind kreeg toen ik in een speelgoedwinkel liep.

Menu wordt;

Voor: Halve kreeft (met een mengel van olijfolie, knoflook, peper, peterselie en broodkruim in de oven hmm)
Tussen: Eigen gemaakte Ravioli met truffelvulling in roomsaus
Hoofd: Hertenbiefstukje... Moet alleen nog ff kijken wat voor groente ik daarbij ga doen. Iemand suggesties?
Na: Uitbesteed :)
  donderdag 22 december 2011 @ 16:00:23 #222
45 SiGNe
pi_105919829
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 15:14 schreef DaneV het volgende:
Hoofd: Hertenbiefstukje... Moet alleen nog ff kijken wat voor groente ik daarbij ga doen. Iemand suggesties?
Spruiten als groente? of Witlof.. vind ik zelf altijd wel goed bij hert passen.

(En dat rondlopen als een kind in de snoepwinkel bij de groothandel herken is wel ja, ik neem zelf dan ook nooit teveel geld mee)
pi_105920715
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 15:06 schreef MaximusTG het volgende:
Ook leuk! Kijk, zo komen we er wel! Hmm, zou je ook verse minipizzas in een pannetje kunnen maken :D?
Hmm, misschien wel als je het recept googled voor flatbread zonder gist. Dat bak ik vaak (in een droge koekepan) voor bij een stoofschotel. Je zou 1 kant kunnen bakken, dan omdraaien op de plaat en beleggen.....
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 16:51:51 #224
91830 MaximusTG
pi_105922051
Nee, wel met gist hoor :p. Ben nogal een pizza-enthousiasteling ;). Ik dacht zelf aan pannetje heetstoken, deeg erin, saus erop, ff voorbakken, rest erop, en weer het pannetje onderop.
pi_105922381
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 15:14 schreef DaneV het volgende:

Kruidigde rode kool, dat had ik er met sint bij, en geroosterde venkel met gepofte sjalot, knolselderij aardappel gratin om t af te maken en iedereen was gelukkig :9
  donderdag 22 december 2011 @ 18:02:18 #226
45 SiGNe
pi_105924754
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 16:51 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, wel met gist hoor :p. Ben nogal een pizza-enthousiasteling ;). Ik dacht zelf aan pannetje heetstoken, deeg erin, saus erop, ff voorbakken, rest erop, en weer het pannetje onderop.
Ik zou 'm in elk geval dun maken, zo heet is zo'n pannetje niet en je wil ook geen slap deeg..
misschien alvast wat voorbakken in de oven?
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 18:07:01 #227
91830 MaximusTG
pi_105924924
Ja, zit er nog een beetje over te twijfelen ja. Het moet wel in het pannetje, want anders willen ze het toch niet. Misschien idd van tevoren kleine rondjes voorbakken. Maar ze vinden het al gauw teveel gedoe.. Naja, we hebben nog genoeg andere dingen.
  donderdag 22 december 2011 @ 22:48:29 #228
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_105940549
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2011 16:59 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Kruidigde rode kool, dat had ik er met sint bij, en geroosterde venkel met gepofte sjalot, knolselderij aardappel gratin om t af te maken en iedereen was gelukkig :9
Hmm dat klinkt wel goed :9 ... was idd al van plan om een knolselderij-aardappelgratin te maken en die rode kool, venkel en sjalot klinken daar goed bij. Wat vijfkruidenpoeder met mss wat extra peper zou dan voldoende moeten zijn om de rode kool kruidig te maken, niet ?
pi_105950719
Dit jaar wordt mijn tweede jaar om een kerstdiner te bereiden. Dit jaar echter wel lichtelijk onverwachts, dus ik hoop dat er morgen nog dingen te krijgen zijn in de winkel om te maken wat ik wil gaan maken...
(....ik heb zo'n vervelend onderbuik-gevoel van niet...)

Vooraf:
- Een soepje, weet nog niet zeker welke. Kreeft, ossenstaart of wilde bospaddestoelensoep.

Bijgerechtjes
- Stoofpeertjes
- Sperzieboontjes met spek
- Broodplankje

Hoofdgerecht
- Hertenbiefstuk met bospaddenstoelen

Nagerecht
- Walnotenijs

Maar - dat is dus alleen als er dingen nog te verkrijgen zijn (en ik mag er zelf niets van hebben, behalve de soep en het ijs misschien :'()
  vrijdag 23 december 2011 @ 03:47:57 #230
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105950818
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 14:46 schreef MaximusTG het volgende:
Alleen denk ik dat het wel lekker is om wat meer groentegerechtjes te doen die je op de steengrill kan klaarmaken. Iemand nog ideeen?

Banana wrapped in Bacon
pi_105951530
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 22:48 schreef DaneV het volgende:

[..]

Hmm dat klinkt wel goed :9 ... was idd al van plan om een knolselderij-aardappelgratin te maken en die rode kool, venkel en sjalot klinken daar goed bij. Wat vijfkruidenpoeder met mss wat extra peper zou dan voldoende moeten zijn om de rode kool kruidig te maken, niet ?
Of met rode wijn, kruidnagel en een kaneelstokje :9
  vrijdag 23 december 2011 @ 06:57:51 #232
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_105951535
Iemand nog tips voor een licht dessert? Is voor 9 personen, wil het het liefste de avond ervoor (vanavond dus :')) maken.. help!

Edit: ik zat zelf te denken aan de wentelteefjes met custard en vanille ijs uit de Allerhande..

[ Bericht 19% gewijzigd door GotC op 23-12-2011 07:14:58 ]
pi_105952292
Ik weet niet of ik wentelteefjes een 'licht dessert' zou noemen. Piet heeft eerder in dit topic een paar suggesties gedaan aan anderen, misschien kun je daar wat mee?

Vorig jaar had ik een toetje met hangop en gegrilde ananas, dat was ook niet superheftig, en wel lekker.
pi_105957776
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Okay
Ik heb gisteravond een mousse van gerookte zalm gemaakt
Heb een recept verzonnen wat gemakkelijk is en niet al te bewerkelijk.
Nodig
Pakje gerookte wilde zalm a 150 gram, bv van de aldi
3 eieren
1 pakje slagroom
Zout
Dille
4 blaadjes gelatine

Week je gelatine in wat water en wacht tot het zacht is
Neem de gelatineblaadjes en doe die met een half kopje water met zout en dille in een schaaltje in de magnetron en smelt dit, laat het afkoelen maar niet zo lang dat het opstijft, je kan intussen het volgende doen
Sla de slagroom stijf
Pureer de zalm in keukenmachine of blender
Scheid de eieren en sla de eiwitten stijf
Meng de zalmpuree met gelatinevloeistof tot een papje
Meng er voorzichtig de stijve slagroom door, niet roeren maar enveloperen
Meng hier voorzichtig het eiwit door, niet roeren, maar enveloperen,
Enveloperen is omvouwen, je haalt met een lepel mengsel naar boven en herhaalt dit, zo hou je lucht in je mousse, als je gaat roeren gaat de lucht er uit en wordt het veel zwaarder.

Enjoy!
Zet dit minstens 12 uur in de koeling om op te stijven.
Geniaal! Dit eergisteren geprobeerd - om vingers bij af te likken!
Niettemin wordt 't 'm niet voor kerst. Ik ben licht fobisch aangaande het onder druk moeten stijfslaan van eiwitten. Ik ben te slordig - het gaat vaak mis wegens een niet volkomen vetvrije omgeving.
Niettemin bedankt, want het was verschrikkelijk lekker en ik zal het zeker vaker maken in de veilige omgeving van mijn eigen keuken en een doordeweekse avond. ;)
pi_105957933
Net een lading jus gemaakt voor morgen (en de rest voor de diepvries). Naar een voorbeeld van Jamie Oliver: bleekselderij, wortel, ui, knof, salie, rozemarijn en gekneusde kippenvleugels roosteren in de oven met olijfolie. Dan lekker stampen, bloem toevoegen, bruin bakken, water er op en een half uurtje pruttelen. Door een zeef en ........... jummie! Basisjus!

Kerst, kom er maar in!!!
pi_105958054
Ik ben eruit, rekening houdend met schoonfamilie, én het feit dat ik de afgelopen en de komende dagen helaas en onverwacht extreem weinig tijd heb.. Het is een beetje een zooitje geworden bij elkaar, maar och. Volgend jaar beter. :)

- Hartig middaghapje: bruschetta met in witte wijn gestoofd eekhoorntjesbrood, appelhout-gerookte bacon, een milde camembert en wat peterselie-olie

- Zoet middaghapje: gevulde Medjool-dadels met oranjebloesem-mascarpone, pistachenootjes en honing

- Aperetiefje: meloenbellini (cava + puree van honingmeloen) met een toffe wild-ham (nog uit te zoeken)

- Koud voorgerecht: zalmtartaar van Thomas Keller (handenvol Michelinsterren! :)) met ei, kappertjes, rode ui en zure room

- Soep: lichte soep met grove mosterd, room en piepkleine, zachte knoflook-naanbroodjes

- Hoofdgerecht: doen schoonouders. Iets met vlees.

- Nagerecht: spicy brownies met kaneel en ancho-chili, en versgemaakt sinaasappel-gember-roomijs (ijsmachine gaat pas aan bij het voorgerecht :))
pi_105958090
Lot ik wil verkering met je. Zou je lief dat erg vinden, ik erbij?
pi_105958145
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:23 schreef DancingPhoebe het volgende:
Lot ik wil verkering met je. Zou je lief dat erg vinden, ik erbij?
Och, als je leuk bent.. The more, the merrier, zoals de Britten zeggen! >:)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 23 december 2011 @ 12:27:32 #239
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_105958243
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2011 06:57 schreef GotC het volgende:
Iemand nog tips voor een licht dessert? Is voor 9 personen, wil het het liefste de avond ervoor (vanavond dus :')) maken.. help!

Edit: ik zat zelf te denken aan de wentelteefjes met custard en vanille ijs uit de Allerhande..

quote:
Tri­f­le met ka­neel­kwark en peer

4 personen

INGREDIËNTEN
4 dikke plakken kruidcake (450 g)
1 pot halve peertjes met kaneel (370 ml)
1 bak volle kwark kwark (500 g)
1 el kaneel
3 el poedersuiker

BEREIDEN
Verkruimel de kruidcake boven 4 glazen. Verdeel er de peertjes over. Schenk in elk glas 2 el van het perenvocht. Klop de kwark los met kaneel en poedersuiker. Verdeel de kaneelkwark over de glazen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_105958348
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:22 schreef minilot het volgende:
Ik ben eruit, rekening houdend met schoonfamilie, én het feit dat ik de afgelopen en de komende dagen helaas en onverwacht extreem weinig tijd heb.. Het is een beetje een zooitje geworden bij elkaar, maar och. Volgend jaar beter. :)

- Hartig middaghapje: bruschetta met in witte wijn gestoofd eekhoorntjesbrood, appelhout-gerookte bacon, een milde camembert en wat peterselie-olie

- Zoet middaghapje: gevulde Medjool-dadels met oranjebloesem-mascarpone, pistachenootjes en honing

- Aperetiefje: meloenbellini (cava + puree van honingmeloen) met een toffe wild-ham (nog uit te zoeken)

- Koud voorgerecht: zalmtartaar van Thomas Keller (handenvol Michelinsterren! :)) met ei, kappertjes, rode ui en zure room

- Soep: lichte soep met grove mosterd, room en piepkleine, zachte knoflook-naanbroodjes

- Hoofdgerecht: doen schoonouders. Iets met vlees.

- Nagerecht: spicy brownies met kaneel en ancho-chili, en versgemaakt sinaasappel-gember-roomijs (ijsmachine gaat pas aan bij het voorgerecht :))
Moest me vreselijk inhouden om niet gewoon alles te halen uit mijn twee (extreeeeeeem geliefde) Ottolenghi-kookboeken, want men houdt bij de schoonfamilie niet bepaald van exotische smaken. Niettemin zie ik nu pas dat er hier en daar toch nog wel een beetje 'buitenlands' in mijn menu is geslopen. :)
pi_105964145
Zo, kerst diner is bekend :)

Gerechten deze kerst:

Amuses:

Asperge mousse in een lepel
Cherry tomaat in zoet krokant laagje met sesam zaadjes
Pastinaak en Zoete aardappel puree (zit erover na te denken een leverkrul erop te serveren)

-------------------------

Voorgerecht

Coquilles gebakken in boter met een frisse zoete saus op een bedje van eetbare bloemen met geraspte macamadamia noot erop

-------------------------

Hoofdgerecht:

Lam in Honing met 3 soorten groenten (ui,tomaat en courgette) in tempura beslag met krokante kaas

--------------------------

Nagerecht:

Soufle van Citroenkwark. Met fijne stukjes gedroogde ananas.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2011 15:16:25 ]
  vrijdag 23 december 2011 @ 15:12:12 #242
45206 Pietverdriet
pi_105964212
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:13 schreef minilot het volgende:

[..]

Geniaal! Dit eergisteren geprobeerd - om vingers bij af te likken!
Niettemin wordt 't 'm niet voor kerst. Ik ben licht fobisch aangaande het onder druk moeten stijfslaan van eiwitten. Ik ben te slordig - het gaat vaak mis wegens een niet volkomen vetvrije omgeving.
Niettemin bedankt, want het was verschrikkelijk lekker en ik zal het zeker vaker maken in de veilige omgeving van mijn eigen keuken en een doordeweekse avond. ;)
Leuk te horen. Wij vonden hem ook lekker.
  vrijdag 23 december 2011 @ 15:42:18 #243
45 SiGNe
pi_105965254
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Leuk te horen. Wij vonden hem ook lekker.
Klinkt goed maar hoe serveer je die zalmmousse?
  vrijdag 23 december 2011 @ 15:47:12 #244
45206 Pietverdriet
pi_105965430
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 15:42 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Klinkt goed maar hoe serveer je die zalmmousse?
In cupjes, of vul er soesjes mee, of leg een bolletje op een bordje met garnituur, in hoorntjes van bladerdeeg, etc etc
  vrijdag 23 december 2011 @ 15:57:19 #245
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_105965790
Vanavond beginnen met koken voor de komende kerstdiners! *O*

Ben van plan alvast de stoofpeertjes te stoven, haché te maken voor 2e kerstdag, en de fazanten/shiitake-soep voor 't voorgerecht van morgenavond..

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 23-12-2011 16:04:56 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 23 december 2011 @ 16:02:17 #246
45206 Pietverdriet
pi_105965998
Ik begin morgen.
pi_105966365
Morgenmiddag is dan zover , beginnen aan het kerstdiner en mijn menu is nog niet helemaal compleet.

Voorgerecht: Iets met verse tonijn , tonijntartaar o.i.d. ( Suggesties welkom! )

Hoofdgerecht: Tournedos met een gepofte aardappel en ? (Suggesties welkom!)

Nagerecht: Uhhhh.....(Suggesties welkom! )

:D

Dat was het dan, nog niet helemaal goed voorbereidt dus..... :o O-)
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
  † In Memoriam † vrijdag 23 december 2011 @ 16:23:33 #248
91830 MaximusTG
pi_105966811
Het is morgen pas kerstavond he? Voor de zekerheid :P..
  vrijdag 23 december 2011 @ 16:26:28 #249
38496 Perrin
pi_105966910
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 16:11 schreef TripleS het volgende:
Morgenmiddag is dan zover , beginnen aan het kerstdiner en mijn menu is nog niet helemaal compleet.

Voorgerecht: Iets met verse tonijn , tonijntartaar o.i.d. ( Suggesties welkom! )

Hoofdgerecht: Tournedos met een gepofte aardappel en ? (Suggesties welkom!)

Nagerecht: Uhhhh.....(Suggesties welkom! )

:D

Dat was het dan, nog niet helemaal goed voorbereidt dus..... :o O-)
Voorgerecht: iets japans met de tonijn? Met komkommer, sesam/soja dressing en wasabi ofzo?

Hoofdgerecht: Tournedos met gepofte aardappel is al vrij heftig. Misschien een mooie groene salade erbij en voor de decoratie spercieboon/spekrolletjes?

Nagerecht: Misschien een fruitsalade, evt met ijs of custardsaus?
  vrijdag 23 december 2011 @ 16:27:41 #250
38496 Perrin
pi_105966939
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 16:23 schreef MaximusTG het volgende:
Het is morgen pas kerstavond he? Voor de zekerheid :P..
Ja :P
  † In Memoriam † vrijdag 23 december 2011 @ 16:29:02 #251
91830 MaximusTG
pi_105966983
Dat was geen vraag... Dat was aan TripleS gericht :p. zo van "Weet je wel dat het morgen pas kerstavond is?"
  vrijdag 23 december 2011 @ 16:30:23 #252
38496 Perrin
pi_105967024
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 16:29 schreef MaximusTG het volgende:
Dat was geen vraag... Dat was aan TripleS gericht :p. zo van "Weet je wel dat het morgen pas kerstavond is?"
Ohh, verkeerd begrepen
pi_105971968
Glas in de oven is gebroken... :(
pi_105972528
*O* Friet *O*
pi_105972853
Hier staat konijn op het menu. Gelukkig heb ik het uitgeprint (recept) Het staat niet meer online. Maar rete lekker en best makkelijk. :Y) Er gaan aardappel kroketjes bij en dunnen spercieboontjes bij
Hier het recept. Oh de de konijn delen heb ik bij de Aldi gekocht
Fijne kerstdagen :Y)
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_105973886
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:22 schreef minilot het volgende:
<knip>
Kleine update na het niet kunnen vinden van appelhout-gerookte bacon of toffe ham van wild..
(Grrrr beroerd assortiment Rotterdamse Sligro, grrrrr te weinig tijd voor de Hanos)

In plaats hiervan gekozen voor een beetje eenheid: zowel prosciutto als spek van Livar-varken. Ook leuk!

Verder op de zalmtartaar van het voorgerecht geen zure room maar dit:

..want specifiek deze crème fraîche is heel erg lekker, vind ik!
pi_105973994
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 19:12 schreef Soury het volgende:
Hier staat konijn op het menu. Gelukkig heb ik het uitgeprint (recept) Het staat niet meer online. Maar rete lekker en best makkelijk. :Y) Er gaan aardappel kroketjes bij en dunnen spercieboontjes bij
Hier het recept. Oh de de konijn delen heb ik bij de Aldi gekocht [ afbeelding ][ afbeelding ]
Fijne kerstdagen :Y)
Is de konijn van de Aldi niet al voorgekruid?
  vrijdag 23 december 2011 @ 19:42:15 #258
45206 Pietverdriet
pi_105974125
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 19:36 schreef minilot het volgende:

[..]

In plaats hiervan gekozen voor een beetje eenheid: zowel prosciutto als spek van Livar-varken. Ook leuk!

Lekker zijn die, ik gebruik dat spek om in port gewelde dadels te omwikkelen en dan kort te bakken.
pi_105974662
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2011 19:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lekker zijn die, ik gebruik dat spek om in port gewelde dadels te omwikkelen en dan kort te bakken.
Daaaadels. O+ Ik heb al weken flink verse Medjools, die blieven geen gewel - ze zijn al zo enorm dik en plump en zoet :)
  vrijdag 23 december 2011 @ 19:57:37 #260
45206 Pietverdriet
pi_105974815
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 19:54 schreef minilot het volgende:

[..]

Daaaadels. O+ Ik heb al weken flink verse Medjools, die blieven geen gewel :)
Moet je die voor de gein eens een paar uur in wat rode port leggen, met goed spek of coppa omwikkelen en dan even kort knapperig bakken.
Je vreet je vingers en je bordje er bij op.
Wel even de pit er uit snijden.
pi_105975282
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2011 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moet je die voor de gein eens een paar uur in wat rode port leggen, met goed spek of coppa omwikkelen en dan even kort knapperig bakken.
Je vreet je vingers en je bordje er bij op.
Wel even de pit er uit snijden.
Ga ik zeker doen, al blijf ik me afvragen hoe verse Medjools nóg lekkerder kunnen smaken dan ze naturel al zijn. :)

O, ik heb met dank aan de lui in het wijntopic trouwens ook iets te drinken bij mijn eten. Bij het zalmvoorgerecht een witte Bordeaux, bij de soep met grove mosterd een frisse Riesling (=de enige niet-droge witte wijn die ik te drinken vind :)) en bij het nagerecht een Duitse ijswijn. Ik kende dat laatste helemaal niet, maar het is dus letterlijk ijswijn - druiven die in nachtvorst bevriezen en dan pas geplukt en tot wijn verwerkt worden. Schijnt vrij geniale dessertwijn te zijn volgens de knul in de slijterij. Ben benieuwd! :9
  vrijdag 23 december 2011 @ 20:20:21 #262
45206 Pietverdriet
pi_105975886
Een goede ijswijn is idd lekker, de vorst dringt een deel van het water uit de druif, maar de suikers en de smaak blijven er in. Dit geeft een intense zoete wijn. Vaak schimmelen deze druiven aan de stok met een speciale schimmel die een nog mooier aroma geeft, net als een tokaji essentia of de flor op de sherry.
pi_105975984
Zou er het liefst nu al een flesje van opentrekken! :)
pi_105977652
Ik hoop zo dat mijn kruidengelei met kerst gaat lukken!! :{
  vrijdag 23 december 2011 @ 21:12:06 #265
318361 Bienelientjee
pi_105978733
Mijn eigen diner is eindelijk compleet! :P (Als ik zie wat voor bijzondere dingen hier voorbij komen, dan denk ik......dat van mij past totaal niet bij elkaar!! :D Maja, ik als beginnend kokkerelltje en mijn moeder die al helemaal een leek is! Vind ik het toch wel prima zo ;) )

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu alleen nog het wijntje/drankje uitkiezen denk ik! :*

Maandag gewoon gourmetten. Ga ik me nog bezig houden met de marinade van de vleesjes. Meer niet! :P
  vrijdag 23 december 2011 @ 21:29:51 #266
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_105979675
Zo, stoofpeertjes staan op, sjalotten tarte tatin in de oven..
pi_105979733
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 21:12 schreef Bienelientjee het volgende:
Mijn eigen diner is eindelijk compleet! :P (Als ik zie wat voor bijzondere dingen hier voorbij komen, dan denk ik......dat van mij past totaal niet bij elkaar!! :D Maja, ik als beginnend kokkerelltje en mijn moeder die al helemaal een leek is! Vind ik het toch wel prima zo ;) )

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu alleen nog het wijntje/drankje uitkiezen denk ik! :*

Maandag gewoon gourmetten. Ga ik me nog bezig houden met de marinade van de vleesjes. Meer niet! :P
Altijd goed toch :)
pi_105981390
Mijn kalkoen ligt te ontdooien.
Alle boodschappen zijn in huis!
pi_105982277
Het toetje voor de familie is klaar :) de rozijnen en andere gedroogdr vruchten voor de tea cake staan te weken en bijna alle boodschappen zijn binnen, morgen lekker de hele dag koken! :D
pi_105982290
Kip ligt in een heerlijke saffraanmarinade, voor de rest is alles in huis. Morgen de rest maar eens gaan voorbereiden.
pi_105986415
Broers op fok ;(

[ Bericht 95% gewijzigd door Sorella op 24-12-2011 09:35:09 ]
  vrijdag 23 december 2011 @ 23:43:55 #272
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_105986515
quote:
Kreeft met ingelegde uitjes, witlof,
schuim van rookspek en gepofte granen

Gepocheerde tarbot met kaviaarcrème,
zilte plantjes en groene asperges*

In de schelp bereide st. Jacobsmossel,
truffel, knolselderijpuree en saus van wintertruffel

Gebraden reerug, stoofvlees van de bout,
chutney van rodekool en jus van staartpeper

Vacherin Mont d’Or met garnituur van appel *

Gran Couva 68% pure chocolade en hazelnoot
als taartje, mousse en roomijs
Dat is het kerstmenu wat ik dit jaar klaar moet maken.
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
  vrijdag 23 december 2011 @ 23:52:51 #273
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_105987002
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 23:43 schreef Equites het volgende:

Dat is het kerstmenu wat ik dit jaar klaar moet maken.
Thuis?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 24 december 2011 @ 00:15:19 #274
198371 Equites
pi_105988020
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 23:52 schreef golfer het volgende:

[..]

Thuis?
Nee op me werk. Thuis geen middelen voor.
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
  zaterdag 24 december 2011 @ 00:21:23 #275
38496 Perrin
pi_105988282
Duur truffeljaar, als ik me niet vergis..
  zaterdag 24 december 2011 @ 00:27:42 #276
198371 Equites
pi_105988524
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 00:21 schreef Perrin het volgende:
Duur truffeljaar, als ik me niet vergis..
6 gangen 120 euro, 70 voor de wijnen.
  zaterdag 24 december 2011 @ 00:50:59 #277
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_105989422
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 00:27 schreef Equites het volgende:

Dan maak ik hier thuis zo'n bijna zelfgemaakt menu toch een stukje goedkoper klaar. ;)
Poef.....gone! ©golfer
pi_105989629
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 00:27 schreef Equites het volgende:

[..]

Waarom moeten een paar glazen wijn toch altijd zo overdreven duur zijn?
  zaterdag 24 december 2011 @ 08:49:11 #279
45206 Pietverdriet
pi_105993695
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 00:57 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Waarom moeten een paar glazen wijn toch altijd zo overdreven duur zijn?
Omdat restaurants daar het geld mee verdienen en aan het eten dat nauwelijks doen. En kom nu niet met kostprijs van de ingredienten, maar reken ook arbeid en andere overhead mee.
pi_105993792
Ik ben zo'n honderdvijftig euro kwijt voor twee hapjes, aperetief, voorgerecht, soep, twee nagerechten én alle wijnen - voor negen volwassen personen. :Y

Vandaag maar eens beginnen. Soep kan, minus de room, alvast gemaakt worden. Vanavond de mix voor het ijs klaarmaken zodat dat vannacht kan koelen.. Oranjebloesem-mascarpone maken, in een spuitzak ermee, en pistachenootjes hakken... Meloen vanavond pureren met suiker en in de koelkast ermee. Paddestoelen stoven in wijn.. De rest moet morgen, vrees ik:
- Paddestoel-spekbruschetta maken in de oven
- Dadels vullen
- Brooddeeg maken, laten rijzen en de broodjes bakken
- Zalmvoorgerecht maken
- Soep afmaken
- Brownies bakken
- Tijdens het eten ijs in de ijsmachine maken..

*O*
pi_105994560
Ben hier mee bezig:

quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 16:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat een velletje of 4-5 gelatine zacht worden in wat water
Neem een kwart liter sap,
Breng kort aan de kook om enzymen te vernietigen en voeg de gelatine toe en laat het afkoelen
Sla een pakje slagroom stijf met een eetlepel suiker
Sla drie eiwitten stijf
Als de sinaasappelsap koel is, maar nog niet stijf, envelopeer dit met de slagroom maar roer niet want dan gaat de lucht er uit
Voeg beetje bij beetje het eiwit toe terwijl je dit er door envelopeert, omslaan bedoel ik daarmee
Als het een egale luchtige massa is geworden, zet het in de koeling om op te stijven.
Maar.... slagroom in de keukenmachine werd half boter, en met de andere helft gebeurde niets. Moet dus naar de winkel, nieuwe slagroom halen. Maar sinaasappelsap heb ik al even gekookt, en gelatine staat te weken (nog niet samengevoegd). Wat kan ik het best doen. Sap laten staan, straks nieuwe gelatine weken, en dan samenvoegen? Nieuw sap (dan moet ik ook nieuwe sinaasappels halen)? Sap straks weer opwarmen?
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:26:44 #282
45206 Pietverdriet
pi_105994585
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:25 schreef Bleie het volgende:
Ben hier mee bezig:

[..]

Maar.... slagroom in de keukenmachine werd half boter, en met de andere helft gebeurde niets. Moet dus naar de winkel, nieuwe slagroom halen. Maar sinaasappelsap heb ik al even gekookt, en gelatine staat te weken (nog niet samengevoegd). Wat kan ik het best doen. Sap laten staan, straks nieuwe gelatine weken, en dan samenvoegen? Nieuw sap (dan moet ik ook nieuwe sinaasappels halen)? Sap straks weer opwarmen?
Gewoon je sap gebruiken en als de gelatine niets meer is nieuwe nemen.
Slagroom deze keer niet te stijf slaan, want dan heb je idd een soort boter.
Neem anders een spuitbus, je gebruikt het toch voor een mousse en door de gelatine blijft ie sowieso stevig.
pi_105994654
Dank! Ik heb wel nog een spuitbus, maar normaal is dat zo vies (geen idee waarom ik een spuitbus heb staan trouwens...). Als jij zegt dat t kan, doe ik dat. Wil het zo lang mogelijk laten opstijven eigenlijk.
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:31:52 #284
45206 Pietverdriet
pi_105994673
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:31 schreef Bleie het volgende:
Dank! Ik heb wel nog een spuitbus, maar normaal is dat zo vies (geen idee waarom ik een spuitbus heb staan trouwens...). Als jij zegt dat t kan, doe ik dat. Wil het zo lang mogelijk laten opstijven eigenlijk.
Is natuurlijk wel een noodoplossing, echte room is mooier en lekkerder.
pi_105994710
@minilot: ik vind het zo leuk om jouw verslagen te lezen! Ik 'voel' gewoon je spanning en opwinding.

Ik ben precies hetzelfde (maar hoeft deze kerst niet te koken): ik kan ook al in november beginnen met de voorbereidingen en een week voor kerst 's nachts wakker liggen omdat ik in mijn hoofd al vier keer de gerechten gemaakt heb.....
pi_105994714
Nou ja, het moet maar even...
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:40:00 #287
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105994807
Ik ga ook zo maar eens beginnen :)

1,5 stoofperen schillen, en in glühwein, suiker en wat kaneel een paar uurtjes laten pruttelen. Kastanjes inkruisen, en koken. En dan het leukste: Ze zo warm mogelijk pellen :X
Denk dat ik maar gele keuken handschoenen aan doe :')

Laat in de middag óf morgen brownies maken, en de frambozenmousse.. Altijd zo lastig, je kunt wel een dag van te voren iets maken, maar er is ook nog ee 2e kerstdag en dan is alles al 3 dagen oud.
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:44:40 #288
45206 Pietverdriet
pi_105994877
Goed
Diner morgen wordt
Pata Negra ham
Dadels geweld in port met spekmantel
Iberico rack
Varkenswangetjes in rode wijn met zeekraal
Verschillende kazen
Flan caramel
Frambozenpudding met mangosaus.

En voor maandag een pate van Eendenlever
Eend met appelsienen
Een kerstelijk ijs, met tonkabonen en foelie.
pi_105994929
Klinkt heerlijk Piet! Die dadels in port ga ik over een paar maanden ook maar eens maken. Lijkt me ook een erg fijn verjaardagshapje ;)
pi_105994970
:{ mijn oven gaat pas vrijdag gemaakt worden... :{ Kijken voor alternatieve bereidingswijzes...
  zaterdag 24 december 2011 @ 12:01:10 #291
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_105996393
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:49 schreef Aneurism het volgende:
:{ mijn oven gaat pas vrijdag gemaakt worden... :{ Kijken voor alternatieve bereidingswijzes...
:{ Wat naar! En wat een timing ook zeg.. :X
  zaterdag 24 december 2011 @ 12:29:53 #292
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_105997052
Hoofdgerecht : pannekoeken (drie-in-de-pan variant)
Nagerecht : fruitcobbler (veel fruit in ovenschotel met korst zoals de Britse crumble) + ijs

Maar zoet + zoet, misschien toch een ander soort tussengerecht er bij verzinnen.. suggesties?

(note : eerste kerstdag met familie voor de hazerug etc, bovenstaand menu is voor mij en mijn nieuwe vriendinnetje)
Overal verstand van.
pi_105997474
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed
Diner morgen wordt
Pata Negra ham
Iberico rack
Verschillende kazen
Flan caramel

Eend met appelsienen
Piet wint wat mij betreft met zijn kerstdiner! *O* Klinkt echt verrukkelijk! ^O^
pi_105997484
Drie in de pan is voor mij echt een nagerecht, geen hoofdgerecht. Zou je niet iets anders als hoofdgerecht doen? Misschien hartige pannenkoeken?
  zaterdag 24 december 2011 @ 12:54:17 #295
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_105997711
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:47 schreef Bleie het volgende:
Drie in de pan is voor mij echt een nagerecht, geen hoofdgerecht. Zou je niet iets anders als hoofdgerecht doen? Misschien hartige pannenkoeken?
Het is een keuze tussen gewone pannenkoeken en drie-in-de-pan, het samen koken in de keuken is waar het echt om draait. Dessert (cobbler) is wel echt mijn ding. En ze kent de drie in de pan niet, dus voor haar is het om het even. Als kind aten we het ook soms als hoofdgerecht.. maar hartige pannenkoeken, ik denk er even over na - dank!
Overal verstand van.
  zaterdag 24 december 2011 @ 13:11:45 #296
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_105998240
quote:
Goed
Diner morgen wordt
Pata Negra ham
Iberico rack
Verschillende kazen
Flan caramel

Overdosis varken, maar klinkt wel lekker.
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 24 december 2011 @ 13:47:48 #297
45206 Pietverdriet
pi_105999248
quote:
Goed
Diner morgen wordt
Pata Negra ham
Iberico rack
Verschillende kazen
Flan caramel

Eend met appelsienen
De pudding staat in de koeling, de flan in de oven, de saus staat te trekken en de ham is aan het luchten.
  zaterdag 24 december 2011 @ 13:49:25 #298
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105999290
Ben blij dat ik dit jaar voor een Koreaans kerstdiner koos. Ben snipverkouden, dus met Koreaans heb ik kans dat ik nog daadwerkelijk iets proef! *grin*
  zaterdag 24 december 2011 @ 13:50:36 #299
45206 Pietverdriet
pi_105999314
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:11 schreef golfer het volgende:

[..]

Overdosis varken, maar klinkt wel lekker.
Wil mijn schoonfamilie eens een keer echt lekker varkensvlees laten proeven, zijn nogal van het moet goedkoop zijn. Krijgen nu wat echt lekkers.
Vorig jaar hadden we wild en ganzelever.
  zaterdag 24 december 2011 @ 13:51:54 #300
45206 Pietverdriet
pi_105999351
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:49 schreef RobinOok het volgende:
Ben blij dat ik dit jaar voor een Koreaans kerstdiner koos. Ben snipverkouden, dus met Koreaans heb ik kans dat ik nog daadwerkelijk iets proef! *grin*
Koreaanen zijn toch die mensen die de Thai'se keuken lafjes vinden?
LOL
Christezielen wat was dat gruwelijk heet.
pi_105999368
Kerst! O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')