abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102105692
Het lijkt misschien een béétje aan de vroege kant, maar als er ook al een kruidnotentopic is, dan kan dit ook wel.. >:)

Welkom in het KERSTDINER-TOPIC 2011!

~:) ~:) ~:)

Het Kerstdiner: voor de één (zeg maar: ik) iets om ellenlang naar uit te kijken, voor de ander een keukenstress-hel van jewelste! Voor iedereen die het ook dit jaar weer op zich neemt om (een deel van) de meest feestelijke dis van het jaar te bereiden: klonten hier allen tezamen voor inspiratie, tips en steunbetuigingen!

Let me see you stripped down to the bone
pi_102105975
Kruidnoten ftw!

[ Bericht % gewijzigd door Mirjam op 25-09-2011 00:52:49 ]
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_102106099
Niet-kokers moeten hun mond houden! o|O

Ik begin alvast..

Ik kook een deel van het kerstdiner bij de ouders van mijn lief. Het is voor acht personen, allen tussen de twintig en de zestig. Twee jaar geleden deed ik de desserts, vorig jaar de voorgerechten, dit jaar heb ik me de voor- én nagerechten toegeëigend. :+

Dat betekent vooraf: aperetiefdrankje + knabbel, amuse, soep en voorgerecht
Achteraf: dessert en iets voor bij de koffie.

Ervaring leert dat mijn schoonfamilie niet al te avontuurlijk is ingesteld. Ik wilde het dit jaar dus maar een beetje 'gewoontjes' houden, maar dan met een lollige of originele twist. Ik heb al het volgende vastgesteld:

Aperetiefdrankje + knabbel: Meloenbellini** met een beetje ham van wild zwijn
Dessert: Stoofperentaartje met hazelnoot-koekkruim en Haagse Bluf

**

De rest wil ik een beetje in dezelfde sfeer: oubollige klassiekers (stoofperen, meloen met ham), in een iets nieuwere vorm. Nog vier gerechten(/tjes) te verzinnen!
*O*
pi_102106333
Sinterklaas moet nog komen man :')
pi_102106367
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 18:48 schreef Spaghettivreter het volgende:
Sinterklaas moet nog komen man :')
Weet ik, maar daarvoor zijn de lootjes ook al getrokken!
Winterzin! :Y

Bovendien: een goede voorbereiding is het halve werk! *)
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 september 2011 @ 18:54:55 #6
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_102106634
Nog werkelijk geen idee :P
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_102106886
Ach minilot laat de mensen hier zeuren, als jij er al naar uitkijkt is dat toch prima O+
Ik hoef alleen voor mezelf en mijn vriend te koken met kerst maar wil er wel altijd iets speciaals van maken dus gluur hier al lekker mee :)

Even de afgelopen jaren op een rij:

Vorig jaar: Teppenyaki
Jaar ervoor: Sushi
Jaar daarvoor: Tapas
Jaar daarvoor: Gamba's met aardappeltje en nog wat (weet het niet precies meer, weet alleen nog dat er teveel drank bij was)

Niet echt traditioneel maar dat boeit me niet dat krijgen we bij mijn schoonouders al!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_102107064
Eerst maar eens uitvechten bij wie we het allemaal vieren dit jaar. De ouders van manlief zijn gescheiden, dus er zijn drie ouderparen, redelijk verspreid over het land, dus allemaal doen we niet. Het feit dat ik dan 8 maanden zwanger ben zal denk ik wel een geaccepteerd excuus zijn om redelijk ons eigen plan te trekken, gelukkig :)
  zondag 18 september 2011 @ 19:10:59 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102107189
Ik ga het dit jaar niet doen, heb het 2 jaar achter elkaar gedaan, en 2 jaar daarvoor ook een keer. Ik maak wat lekkere dingen voor ons zelf en als de Familie wat wil, dan nodigen ze ons maar een keer uit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_102107543
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:07 schreef Bleie het volgende:
Eerst maar eens uitvechten bij wie we het allemaal vieren dit jaar. De ouders van manlief zijn gescheiden, dus er zijn drie ouderparen, redelijk verspreid over het land, dus allemaal doen we niet. Het feit dat ik dan 8 maanden zwanger ben zal denk ik wel een geaccepteerd excuus zijn om redelijk ons eigen plan te trekken, gelukkig :)
Ha, ongetwijfeld! :Y Mijn ouders lijken momenteel hun zinnen gezet te hebben op een vlucht naar een warm land rond kerst, dus ik heb (voor het eerst in een decennium) maar één familieverplichting dit jaar. Tweede kerstdag dus restjes van eerste kerstdag eten en onderuitgezakt naar kerstfilms kijken! Daarom is het extra belangrijk dat wat ik op eerste kerstdag maak schandelijk lekker is. Profiteren we een dag later van. >:)
pi_102107707
Het lijkt erop dat ik dit jaar vrij heb :Y) Een avond bij mijn ouders en normaal de andere avond bij mijn beste vriendin, maar die moet dit jaar werken op die dag tot 's avonds.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_102108388
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:24 schreef PdeHoog het volgende:
Het lijkt erop dat ik dit jaar vrij heb :Y) Een avond bij mijn ouders en normaal de andere avond bij mijn beste vriendin
Je kunt altijd nog een deel zelf doen bij je ouders! ;)

Ik heb eigenlijk nog nooit thuis gekookt voor kerst - we zijn altijd bij de ouders. Ik wilde dit jaar eigenlijk mijn ouders voor het eerst bij ons thuis uitnodigen, maar net nu gaan ze plots met kerst op vakantie! Volgens jaar maar eens hier thuis iets organiseren, want dat steeds gesleep met spullen (blender, grillpan, elektrisch steenoventje..) en half voorbereide gerechten naar mijn schoonouders is niet echt heel handig. }:|
pi_102113656
Nog geeeeeenidee, maar super dat er een topic is, Voorpret _O_ :s) *; *O*
pi_102114251
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:40 schreef minilot het volgende:

[..]

Je kunt altijd nog een deel zelf doen bij je ouders! ;)

Ik heb eigenlijk nog nooit thuis gekookt voor kerst - we zijn altijd bij de ouders. Ik wilde dit jaar eigenlijk mijn ouders voor het eerst bij ons thuis uitnodigen, maar net nu gaan ze plots met kerst op vakantie! Volgens jaar maar eens hier thuis iets organiseren, want dat steeds gesleep met spullen (blender, grillpan, elektrisch steenoventje..) en half voorbereide gerechten naar mijn schoonouders is niet echt heel handig. }:|
Geloof me...mijn ouders waarderen het wel maar ik vind het alle stress niet waard ;) Het is anders dan bij vrienden die dezelfde ideeen hebben als ik.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_102115261
Jeetje nu al! Eerst t sinterklaas diner maar eens :D
pi_102116223
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:21 schreef Zo-is-dat het volgende:
Jeetje nu al! Eerst t sinterklaas diner maar eens :D
Da's niet lastig........chocomel, gevulde speculaas, kruidnoten en taaitaai :9
pi_102116795
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2011 21:32 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Da's niet lastig........chocomel, gevulde speculaas, kruidnoten en taaitaai :9
En erwtensoep. Bij Sinterklaas hoort erwtensoep :Y
pi_102117692
T toetje moet inderdaad niet zo'n probleem zijn ;)
pi_102118508
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:38 schreef Bleie het volgende:

[..]

En erwtensoep. Bij Sinterklaas hoort erwtensoep :Y
en marsepeinen aardappeltjes O+ ik zag ze al liggen maar ga ze nog niet kopen!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 18 september 2011 @ 22:26:13 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102120586
Binnenkort maar weer eens een Pate au Foie Gras maken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_102122694
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Daar zat ik zelf nou ook aan te denken. En dan zelf brioche erbij bakken.. :9
Maar ik vind het nogal een onderneming, paté maken. Open er maar een topic over, met een handleiding en veel duidelijke foto's, ja? O+
pi_102123129
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Dierenmishandeling?
  zondag 18 september 2011 @ 23:51:51 #23
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_102125586
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 18:42 schreef minilot het volgende:
De rest wil ik een beetje in dezelfde sfeer: oubollige klassiekers (stoofperen, meloen met ham), in een iets nieuwere vorm. Nog vier gerechten(/tjes) te verzinnen!
*O*
Glaasje/bordje consommé? Niet teveel, maar net leuk in een glaasje.
Makkelijk van tevoren te doen/proeven/testen en op de dag op te warmen.
Maximaal resultaat tewijl je al je aandacht op nog iets anders kunt vestigen.

Bovendien, het lijkt me ook wel heel geschikt voor je gasten.

En ik zou dan een hele sterke, kruidige bouillon van bijvoorbeeld eend of wild maken :9
Zo: ijsgefilterde consommé

pi_102129504
Wat een tof idee! Dank! O+ Deze week maar eens uittesten. Hanos-folder net binnengekregen: veel leuk wild! :Y
pi_102136111
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:07 schreef Bleie het volgende:
dit!

hier zitten we allebei met gescheiden ouders en iedereen woont 200 km ver weg in verschillende richtingen. plus dat mijn schoonvader erg ziek is. ik hoop dat we er dit jaar mee weg kunnen komen om thuis te blijven zonder al te veel bezoek en ik ga al zeker niet met de kinderen slepen om daarnaartoe te gaan, want we gaan in de herfstvakantie al. dus hopelijk kan ik gewoon elke kerstdag de grillplaat op tafel mikken :P
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')