Weet ik, maar daarvoor zijn de lootjes ook al getrokken!quote:Op zondag 18 september 2011 18:48 schreef Spaghettivreter het volgende:
Sinterklaas moet nog komen man
Ha, ongetwijfeld!quote:Op zondag 18 september 2011 19:07 schreef Bleie het volgende:
Eerst maar eens uitvechten bij wie we het allemaal vieren dit jaar. De ouders van manlief zijn gescheiden, dus er zijn drie ouderparen, redelijk verspreid over het land, dus allemaal doen we niet. Het feit dat ik dan 8 maanden zwanger ben zal denk ik wel een geaccepteerd excuus zijn om redelijk ons eigen plan te trekken, gelukkig
Je kunt altijd nog een deel zelf doen bij je ouders!quote:Op zondag 18 september 2011 19:24 schreef PdeHoog het volgende:
Het lijkt erop dat ik dit jaar vrij hebEen avond bij mijn ouders en normaal de andere avond bij mijn beste vriendin
Geloof me...mijn ouders waarderen het wel maar ik vind het alle stress niet waardquote:Op zondag 18 september 2011 19:40 schreef minilot het volgende:
[..]
Je kunt altijd nog een deel zelf doen bij je ouders!![]()
Ik heb eigenlijk nog nooit thuis gekookt voor kerst - we zijn altijd bij de ouders. Ik wilde dit jaar eigenlijk mijn ouders voor het eerst bij ons thuis uitnodigen, maar net nu gaan ze plots met kerst op vakantie! Volgens jaar maar eens hier thuis iets organiseren, want dat steeds gesleep met spullen (blender, grillpan, elektrisch steenoventje..) en half voorbereide gerechten naar mijn schoonouders is niet echt heel handig.
Da's niet lastig........chocomel, gevulde speculaas, kruidnoten en taaitaaiquote:Op zondag 18 september 2011 21:21 schreef Zo-is-dat het volgende:
Jeetje nu al! Eerst t sinterklaas diner maar eens
En erwtensoep. Bij Sinterklaas hoort erwtensoepquote:Op zondag 18 september 2011 21:32 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Da's niet lastig........chocomel, gevulde speculaas, kruidnoten en taaitaai
en marsepeinen aardappeltjesquote:Op zondag 18 september 2011 21:38 schreef Bleie het volgende:
[..]
En erwtensoep. Bij Sinterklaas hoort erwtensoep
Daar zat ik zelf nou ook aan te denken. En dan zelf brioche erbij bakken..quote:Op zondag 18 september 2011 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Binnenkort maar weer eens een Pate au Foie Gras maken
Dierenmishandeling?quote:Op zondag 18 september 2011 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Binnenkort maar weer eens een Pate au Foie Gras maken
Glaasje/bordje consommé? Niet teveel, maar net leuk in een glaasje.quote:Op zondag 18 september 2011 18:42 schreef minilot het volgende:
De rest wil ik een beetje in dezelfde sfeer: oubollige klassiekers (stoofperen, meloen met ham), in een iets nieuwere vorm. Nog vier gerechten(/tjes) te verzinnen!
dit!quote:Op zondag 18 september 2011 19:07 schreef Bleie het volgende:
Eerst maar eens uitvechten bij wie we het allemaal vieren dit jaar. De ouders van manlief zijn gescheiden, dus er zijn drie ouderparen, redelijk verspreid over het land, dus allemaal doen we niet. Het feit dat ik dan 8 maanden zwanger ben zal denk ik wel een geaccepteerd excuus zijn om redelijk ons eigen plan te trekken, gelukkig
Voorpret, maar ook voorbereiding. Als er een groot diner in de planning staat, kost dat nu eenmaal tijd om alles te regelen. Kiezen wat je gaat eten is meestal het eerste punt. Misschien wat vroeg, maar dan kun je je recept proberen, verbeteren en oefenen (hoeveel tijd en plek heb ik nodig, etc.)quote:Op woensdag 21 september 2011 21:24 schreef KrentebolHooft het volgende:
waarom weten jullie in september al wat je in december gaat eten
en je kan slim winkelen nu een aantal dingen nog goedkoop zijnquote:Op donderdag 22 september 2011 15:48 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Voorpret, maar ook voorbereiding. Als er een groot diner in de planning staat, kost dat nu eenmaal tijd om alles te regelen. Kiezen wat je gaat eten is meestal het eerste punt. Misschien wat vroeg, maar dan kun je je recept proberen, verbeteren en oefenen (hoeveel tijd en plek heb ik nodig, etc.)
Dat vind ik ook zo n gezeik om niks, staat er ergens in het Wetboek van Strafrecht wanneer je kruidnoten e.d. mag verkopen dan ?quote:Op zondag 18 september 2011 18:56 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Helemaal niet. Zie je KLB niet ofzo? Vol met mensen die erover klagen. Ook in de supermarkt zelf constant opmerkingen erover van mensen die langs die schappen lopen. 't Is officieel nog 5 dagen zomer ook!
[..]
LOLquote:Op zondag 18 september 2011 22:58 schreef minilot het volgende:
[..]
Daar zat ik zelf nou ook aan te denken. En dan zelf brioche erbij bakken..![]()
Maar ik vind het nogal een onderneming, paté maken. Open er maar een topic over, met een handleiding en veel duidelijke foto's, ja?
Waar zag je chedder?quote:Op zondag 25 september 2011 10:44 schreef DancingPhoebe het volgende:
Minlot! Ik dacht van de week aan je! Ik zag een aantal cheddars! Is je probleem inmiddels opgelost?
dat doen we toch al?quote:Op zondag 25 september 2011 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
LOL
Prima, wil ik wel modbijstand die alle pvdd stemmers wegkickt.
Hmm ja kreeft was ik ook sowieso van plan dit jaarquote:Op maandag 26 september 2011 08:58 schreef robuust89 het volgende:
Voorpret topique!
Vorig jaar was het tof, met halve kreeften en een grand dessert
Hee! En daarmee weet ik meteen een leuk kerstkado! Bedankt!quote:Op maandag 26 september 2011 12:16 schreef MaximusTG het volgende:
Oh ja, das ook leuk, beetje zoals het heel veel tijd stoppen in surprise voor op basisschool/middelbare school, en dan een doos met krantensnippers (de "grabbelton") terugkrijgen.
Ja, ik ga het ook wel toegankelijk houden. Een beetje het niveau ik-doe-simpel-maar-lekker als er een groep vrienden hier wat wil eten voor we de stad ingaan ofzo. En er zijn grenzen, de kinderen van mijn tante zijn enorm moeilijke eters en die vreten zich dan maar 't ongans aan de aardappeltjes ofzo (een van de twee weigerde zelfs groentensoep vorig jaar...quote:Op maandag 26 september 2011 12:04 schreef MaximusTG het volgende:
Oei, dapper hoor cinnamon_M. Is niet gemakkelijk om te koken voor mensen die geen "verstand" van lekker eten hebben..
Ik ga me er (bij mn schoonfamilie iig) niet meer aan wagen. Tenzij we het bij ons thuis doen.. Maar dan nog heb ik er geen zin in.
Bij mn schoonouders thuis "mogen" we de oven niet voorverwarmen. Want het is immers een heteluchtoven.. Zo'n lomp groot ding op het aanrecht. En dan klagen ze dat de tijden op producten die in de oven moeten niet kloppen.
^^quote:Op zondag 18 september 2011 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ga het dit jaar niet doen, heb het 2 jaar achter elkaar gedaan, en 2 jaar daarvoor ook een keer. Ik maak wat lekkere dingen voor ons zelf en als de Familie wat wil, dan nodigen ze ons maar een keer uit
Ja, dat klinkt wel als een goed ideequote:Op maandag 26 september 2011 14:31 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Ja, ik ga het ook wel toegankelijk houden. Een beetje het niveau ik-doe-simpel-maar-lekker als er een groep vrienden hier wat wil eten voor we de stad ingaan ofzo. En er zijn grenzen, de kinderen van mijn tante zijn enorm moeilijke eters en die vreten zich dan maar 't ongans aan de aardappeltjes ofzo (een van de twee weigerde zelfs groentensoep vorig jaar...) Oh ja, er zitten ook twee vegetariërs bij en naar 't schijnt houdt mijn oma niet van knoflook (al heeft ze volgens mij best eens gerechten gegeten waar dat in zat).
Wat haal ik me op de hals!![]()
Ik denk nu aan iets als een tomatensoepje vooraf, kip met citroen honing (en knof??) uit de oven, salade en gebakken aardappeltjes of een stoofpotje als hoofd. En voor de vega's een salade met geitenkaas en verse vijgen en nog eea (de vega's zijn godzijdank geen moeilijke eters). Beetje saai, maar liever dat dan wat ik vorig jaar op mijn bord had...
Of ik doe iets met allemaal verschillende hapjes. Dan kan iedereen pakken wat ie wèl lust.
Oh, dat verhaal met die oven. Hoe eigenwijs kunnen mensen zijn!
Niet iedereen houdt van soep, mijn broer is zeker geen moeilijke eter, maar soep gaat er (nog steeds) niet in(*), onafhankelijk van de soort of smaak...quote:Op maandag 26 september 2011 15:38 schreef MaximusTG het volgende:
Wat hadden ze dan tegen de groentesoep? Te gezond?
Dat er 'stukjes' in zaten (groente)quote:Op maandag 26 september 2011 15:38 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Ja, dat klinkt wel als een goed idee. Daar kunnen ze toch niet veel tegenin brengen lijkt me:). Simpele en toegankelijke gerechten, maar op een verfijnde manier klaargemaakt.
Wat hadden ze dan tegen de groentesoep? Te gezond?
OMGquote:Op dinsdag 27 september 2011 09:56 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Dat er 'stukjes' in zaten (groente)
Als kinderen die aardbeienyoghurt uit een pak lekker vinden maar naturel yoghurt met echte aardbeien niet omdat er stukjes in zitten.quote:Op dinsdag 27 september 2011 09:56 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Dat er 'stukjes' in zaten (groente)
Ja vreselijk is dat.. En naturel yoghurt is natuurlijk ''te zuur''quote:Op dinsdag 27 september 2011 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als kinderen die aardbeienyoghurt uit een pak lekker vinden maar naturel yoghurt met echte aardbeien niet omdat er stukjes in zitten.
Jep, net als karnemelk te zuur is, spruitjes en witlof te bitter, rode wijn te zuur, maar wel bonbon Napoleon eten, Bier drinken.quote:Op dinsdag 27 september 2011 13:17 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ja vreselijk is dat.. En naturel yoghurt is natuurlijk ''te zuur''
Ah, nu je er bent, waar had jij die Chedder gezien?quote:Op dinsdag 27 september 2011 13:33 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wauw in razendtempo de stokpaardjes.opgezadeld en naar offtopicville gegalloppeerd!
Dat wil ik ook wel eten ja, want ik ben net terug uit Engeland en moet nu dus weer afkicken van de cheddars en de rode Leicesters, enzovoorts!quote:Op dinsdag 27 september 2011 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, nu je er bent, waar had jij die Chedder gezien?
Heb twee keer moeten lezenquote:Op zondag 27 november 2011 19:50 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik gok dat ik gewoon de hele kerstjamie op tafel kletter
kant en klaar stokbrood is niets mis meequote:Op dinsdag 29 november 2011 11:36 schreef hugsy33 het volgende:
Hier alwéér gourmet, t zelfde als de afgelopen 21 jaar geloof ik
Tweede kerstdag waarschijnlijk voor het eerst kerst vieren bij mijn vader, word waarschijnlijk soep uit blik met kant en klaar stokbrood
Sober is niet leuk maar 3 dagen flink uitgebreid hoeft van mij ook niet. Ben net zo blij met een goed bord pasta en een schaaltje ijs met fruit toe op 1 kerstdagquote:Op dinsdag 29 november 2011 11:38 schreef MaximusTG het volgende:
Het gaat tenslotte om de gezelligheid
je bedoeld verplichtingquote:Op dinsdag 29 november 2011 11:38 schreef MaximusTG het volgende:
Het gaat tenslotte om de gezelligheid
De grootste ruzies ontstaan daar... Eigenlijk gek he, bij het feest van de vredequote:Op dinsdag 29 november 2011 11:45 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, het was ook meer over mn eigen situatie. Voorheen was ik wel wat enthousiaster over het kerstdiner, maar nu zal ik al blij zijn als het een beetje gezellig wordt.
Grrrrrote eters. Heel grote eters. Alleen een tikkie kieskeurig, niet zo dol op al te 'vreemde' dingen.quote:Op donderdag 1 december 2011 12:48 schreef Bienelientjee het volgende:
Weet niet of jullie grote of kleiner eters zijn. Of de zalm rauw of niet eten. Wat ideetjes:
Zalmquiche.
Zalmtartaartje.
Salade met gerookte zalm.
Frisse wrap met zalm.
Een zalmmouse maken met stukken stokbrood.
Dank voor de tip!quote:Op donderdag 1 december 2011 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij de Aldi verkopen ze gerookte wilde zalm, die is erg lekker
Grand dessert met van alles wat?quote:Op donderdag 1 december 2011 14:22 schreef Purdey het volgende:
Het nagerecht was 'vroeger' altijd ijs met slagroom, maar een nagerecht maak ik nu wel zelf. Dit jaar zit ik vol ideeën, en ik kan niet kiezen![]()
-Brownies met stukjes witte chocolade, tarte tatin met appel, chocolademouse en ik zit aan iets van cheesecake te denken.
Wat ook lekker is:quote:Op donderdag 1 december 2011 13:10 schreef minilot het volgende:
[..]
Dank voor de tip!
Ik bezin mij momenteel op een online gevonden gerecht van chef Thomas Keller, met kappertjes en rode ui en door een zeef gedrukt eiwit en eigeel:
[ afbeelding ]
Eén dezer dagen het recept maar eens uittesten.. Piet, jij nog een receptsuggestie met die gerookte wilde zalm, moet moet ik daarvoor in het andere topic zijn?
Leuk en vast lekker, maar een canapeetje is toch iets anders dan een echt voorgerecht.. Niettemin dank voor tip!quote:Op donderdag 1 december 2011 15:50 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Wat ook lekker is:
Een variant op de bekende Deense canapés (zie afbeelding)
[ afbeelding ]
Roggebrood, besmeerd met mierikswortel(boter), knapperige ijsbergsla, gerookte wilde zalm van de Aldi, roerei, forelfilet.
Je kunt de zalm en de forel eventueel 1-1,5 minuut in de magnetron doen om extra smaak te krijgen en het lauwwarm te maken.
Toevallig receptjes van deze 2? Is trouwens een zalm tartaar niks? In zo'n steekring serveren? Zalm heel fijn hakken met wat avocado, koriander, limoen, rucola?quote:Op donderdag 1 december 2011 12:40 schreef minilot het volgende:
- Als nagerecht zet ik drie verschillende toetjes to share op tafel: donkere chocolade-fudgetaart, mousse van gekaramelliseerde witte chocolade(!Heel!Erg!Lekker!), en zelfgedraaid mandarijntjes-roomijs. Men schept daar zelf dan van op.
Dat voorgerecht, daar wil ik eigenlijk vis in, maar men blieft daar in huis geloof ik alleen maar zalm en mijn ervaring daarmee beperkt zich tot het kopen van een bonk wilde zalm en dat gewoon op de grill en opeten, of kweekzalm uit de diepvries voor zalmburgers. Allebei weinig kerstdineresk.![]()
Iemand een idee?
Ik zie mijn variant ook niet echt als een canapee, mijn variant erop heb ik al meerdere malen als hoofdgerecht gereserveerd... Combinatie van roggebrood, sla, zalm, roerei en forel maakt het aardig vullend. Maar zoek gerust verder naar iets leuks. Staat er in de zilveren lepel geen mooi zalm voorgerecht?quote:Op donderdag 1 december 2011 17:39 schreef minilot het volgende:
[..]
Leuk en vast lekker, maar een canapeetje is toch iets anders dan een echt voorgerecht.. Niettemin dank voor tip!
Wat dacht je van een simpele ijstaart? Kun je toch overal kopen? En anders hebben ze het zeker wel bij de ' diepvriesman' die aan de deur komtquote:Op donderdag 15 december 2011 19:28 schreef Ml-etje het volgende:
Dessert: IJs op bevel van oma, ik wil zelf geen ijs gaan maken dus ga ik naar de Italiaan en als die niks heeft dan vermoed ik dat ik moet gaan zoeken. Wil er voor ons wel wat bijmaken maar nog geen idee wat.
Walnotenijs in de vriezer leggen als backup, serveer dat met maple siroop.quote:Op donderdag 15 december 2011 19:28 schreef Ml-etje het volgende:
.
Dessert: IJs op bevel van oma, ik wil zelf geen ijs gaan maken dus ga ik naar de Italiaan en als die niks heeft dan vermoed ik dat ik moet gaan zoeken. Wil er voor ons wel wat bijmaken maar nog geen idee wat.
Sorryquote:Op donderdag 1 december 2011 13:10 schreef minilot het volgende:
[..]
Dank voor de tip!
Ik bezin mij momenteel op een online gevonden gerecht van chef Thomas Keller, met kappertjes en rode ui en door een zeef gedrukt eiwit en eigeel:
[ afbeelding ]
Eén dezer dagen het recept maar eens uittesten.. Piet, jij nog een receptsuggestie met die gerookte wilde zalm, moet moet ik daarvoor in het andere topic zijn?
Die mango ligt er al en back up ijs heb ik zekerquote:Op vrijdag 16 december 2011 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Walnotenijs in de vriezer leggen als backup, serveer dat met maple siroop.
Voor jullie zelf, haal diepvries frambozen (aldi heeft ze) en doe die in een pannetje en breng het aan de kook, week een velletje gelatine of twee, voeg die bij de frambozenmoes, voeg eetlepel suiker toe.
Sla slagroom stijf en als de framboos afgekoeld is lepel je hem door de slagroom.
Dit stort je in een puddingvorm.
Neem een verse rijpe mango, of bij gebrek daaraan perzik, pureer dit, met wat echte vanille, suiker en wat citroensap.
Serveer deze gele saus bij de roze pudding.
Nodig
1 pakje frambozen
2 pakjes slagroom
Suiker
Citroen
Mango
Het is natuurlijk mooi kleine puddingvormen te nemen, ieder zijn eigen pudding. Maar zorg dan dat oma er ook eentje krijgt. Wedden dat ze het ijs niet mist?
Wat vindt je het leukst?quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Zit een kerstdiner te verzinnen
Vooraf een salade van oa rucola en zure appels met gegrillde jacobsschelpen
Dan Iberico op 2 manieren
Gegrilled Rack met een sherrysaus
Wangetjes in rode wijn met zeekraal
Daarbij patatas bravas, aardappel gratine, worteltjes en erwtjes
Toe een frambozenmousse en Flan Caramel
Passende wijn moet ik nog uitzoeken
Ik weet het nog niet, het is vreselijk lekker allemaal, maar het is voor mij zo routine, piet classics en geen spetterend lat hoger leg prestatie.
Bezoek vroeg of het wat minder kon dit jaar omdat ik vorig jaar vooral in de keuken was..
Masr ik weet het niet. Het zit zo in elkaar dat veel van te voren te maken is, en er weinig op het moment zelf gedaan moet worden...
Dubio dubio
Ik denk dat je het antwoord al weet, toch?quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:15 schreef Ml-etje het volgende:
!!
[..]
Wat vindt je het leukst?
Babbelen met de gasten of eten maken
Heb even een mousse in elkaar gezet, als het wat wordt zal ik het recept even posten, het is eenvoudig te maken, had het in een half uurtje voorbereid, gemaakt en daarna afgewassen en de boel weer opgeruimd. Moest het ff met de hand doen want de machine liep nog.quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sorry
Ik zie het nu pas, ik ga morgen een mousse maken van gerookte wilde zalm, zal het recept morgen even posten.
Jawelquote:Op vrijdag 16 december 2011 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk dat je het antwoord al weet, toch?
Schrijf het geheel incl tijdsplanning uit. Dan vergeet je niksquote:Op vrijdag 16 december 2011 22:14 schreef Tyler-Girl het volgende:
Recepten er in een link bijgezet
Ja ik was ook aan het denken aan twee verschillende vleessoorten.
Maar lastig en goed organiseren wordt het toch wel....helaas ook geen tijd om te oefenendruk druk....
Heb net een tomatensoep gevonden....die kan ik al vooraf maken.
Heb sowieso in de planning om al smiddags (of zelfs smorgens) zoveel mogelijk voor te bereiden, anders ga ik het denk ik niet allemaal tegelijk klaar hebben
Bedankt! Dat is idd een goede tip.quote:Op vrijdag 16 december 2011 22:21 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Schrijf het geheel incl tijdsplanning uit. Dan vergeet je niks
Lekker toch?quote:Op vrijdag 16 december 2011 23:20 schreef RobinOok het volgende:
Ik heb nog steeds geen enkel idee en geen enkele inspiratie.
Dat schiet lekker op zo. Straks wordt het stamppot boerenkool.
Zwanger? Dan mag je ook geen rauw ei.quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:31 schreef Bleie het volgende:
Klinkt heerlijk Piet, maar helaas is gerookte zalm nog eventjes verboden voor mij![]()
![]()
.
Had je hier misschien nog een receptje van, minilot?quote:- Als nagerecht zet ik drie verschillende toetjes to share op tafel: donkere chocolade-fudgetaart, mousse van gekaramelliseerde witte chocolade(!Heel!Erg!Lekker!)
Op de bakafdeling, wat robin ook al zei. Heb me met ook rot lopen zoeken terwijl ik er voor stondquote:Op zaterdag 17 december 2011 13:27 schreef Ml-etje het volgende:
Piet waar haal je je gelatine? Dat gebruik ik nl nooit
Ha, over die rauwe eieren had ik nog heen gelezen. Ik weet dat het op verzoek was, maar ik ben echt dol op zalm, dus als ik niet meer zwanger ben (nog een week of 6), ga ik dit toch echt een keertje maken. Gewoon, omdat het kan.quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zwanger? Dan mag je ook geen rauw ei.
Recept was voor minilot op verzoek.
Kan dat in combi met zogen?quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:15 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ha, over die rauwe eieren had ik nog heen gelezen. Ik weet dat het op verzoek was, maar ik ben echt dol op zalm, dus als ik niet meer zwanger ben (nog een week of 6), ga ik dit toch echt een keertje maken. Gewoon, omdat het kan.
Als je er mousse van gaat maken absoluut, bewaar het niet te lang in de vriezer, en zorg dat je vriezer zeker min 20 is.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:34 schreef PaarsBeestje het volgende:
Gerookte zalm is in te vriezen? Ik heb ook al een pakje van die wilde zalm gekocht en hij was inderdaad fantastisch. Als ik 'm in kan vriezen, dan leg ik een voorraadje aan
Klinkt goed, en m'n vriezer staat inderdaad koud genoegquote:Op zaterdag 17 december 2011 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je er mousse van gaat maken absoluut, bewaar het niet te lang in de vriezer, en zorg dat je vriezer zeker min 20 is.
Zalm kan in elk geval met borstvoeding samen, rauwe eieren weet ik eigenlijk niet. Kan het zo gauw ook niet vinden. Grrr, dan moet ik nog wel lang wachten voor ik dit kan eten. Nou ja, ik kan in elk geval weer aan de broodjes zalm straks, dat is al heel watquote:Op zaterdag 17 december 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kan dat in combi met zogen?
Als je slim bent koop je nu de gerookte wilde zalm bij de aldi, want of ze die in Feb nog hebben is de vraag en vries hem in. De gerookte wilde zalm is echt honderd maal zo lekker als de normale.
Oh, die had ik nog niet gezien. Bedankt!quote:Op zondag 18 december 2011 12:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Heb je [Amuse] Recepten & Lepels al gescanned?
Weet niet of er nou perse een soepje bijzit, maar dat topic hielp mij een paar weken geleden uit de amuse-brand.
Pakje slagroomquote:Op zondag 18 december 2011 10:16 schreef Purdey het volgende:
Aangezien Piet ook frambozenmousse gaat maken, even een vraagje. Ik had in een kookboek een citroenmousse gezien, maar niet iedereen is dol op citroen, vandaar de framboos. Hoe dan ook, dat recept gaat ongeveer zo:
-Slagroom stijfkloppen
-2 eiwitten stijfkloppen met suiker
-Suiker, eiwitten en frambozen erbij.
Leek mij niet slecht, en simpel. Maak jij de mousse op de manier die je eerder beschreef? Met de gelatine?
Het wortelsoepje van Bluezz! Heel mooi fel oranje van kleur, hoog op smaak en makkelijk te maken. Staat denk ik wel in het amusetopic. Is hier altijd een succes. Inclusief mensen die stiekem in de keuken de pan uitlikken.quote:Op zondag 18 december 2011 12:38 schreef Miss-MacPhisto het volgende:
Kent iemand nog een lekker, maar licht, amusesoepje? Ik heb een kleine amuse met coquilles, maar zou daarbij nog een klein glaasje met amusesoep willen serveren. Mijn voorgerecht na de amuse is vrij zwaar (richting ragout), dus het mag niet te zwaar zijn. Liefst op basis van een groente (en niet opnieuw vis of schaaldieren). Heb al in het Fok! Kookboek gekeken en surf me suf, maar kan niets naar mijn zin vinden. Alvast bedankt!
Geen enkele reden om geen rauwe eieren te eten tijdens borstvoeding.quote:Op zondag 18 december 2011 08:23 schreef Bleie het volgende:
[..]
Zalm kan in elk geval met borstvoeding samen, rauwe eieren weet ik eigenlijk niet. Kan het zo gauw ook niet vinden. Grrr, dan moet ik nog wel lang wachten voor ik dit kan eten. Nou ja, ik kan in elk geval weer aan de broodjes zalm straks, dat is al heel wat
Was ik inmiddels ook achterquote:Op zondag 18 december 2011 14:46 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Geen enkele reden om geen rauwe eieren te eten tijdens borstvoeding.
quote:Op zondag 18 december 2011 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is het trouwens met ouders en schoonouders, opa en oma's dat ze willen bepalen wat er op tafel komt als ze worden uitgenodigd te komen eten? Kijk prima als je iets niet lust of allergies bent, maar te gaan vertellen wat er moet komen, heel mooi, maar ik zou me daar echt geen ruk van aantrekken
Er is gelukkig nog een verschil tussen ergens rekening mee houden en jezelf aanpassen..quote:Op zondag 18 december 2011 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is het trouwens met ouders en schoonouders, opa en oma's dat ze willen bepalen wat er op tafel komt als ze worden uitgenodigd te komen eten? Kijk prima als je iets niet lust of allergies bent, maar te gaan vertellen wat er moet komen, heel mooi, maar ik zou me daar echt geen ruk van aantrekken
Nee, wel een schoonvader die de Gans mocht aansnijden wiens bek open viel dat er geen botten in de gans zaten.quote:Op zondag 18 december 2011 17:55 schreef Ml-etje het volgende:
[..]je hebt nog nooit een reactie gehad van "jammer dat .... niet op tafel stond" denk ik
Mag het niet uit aardappel gemaakt zijn? Wat dacht je van Knoedel, gemaakt van brood en hazelnoten?quote:Op zondag 18 december 2011 18:20 schreef Brembo het volgende:
Ik zoek eigenlijk iets wat bij een kalkoen als hoofdgerecht past maar dan geen aardappels, iemand ideeën? De kalkoen zal gevuld zijn...
quote:Op zondag 18 december 2011 18:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, wel een schoonvader die de Gans mocht aansnijden wiens bek open viel dat er geen botten in de gans zaten.
Hij gromde later wat dat ie nog naar het circus moest, waarop schoonmama vroeg hoe hij aan kaarten kwam. Ik zei, Kaarten? Hij moet optreden, staat ie in de piste te grommen en voor hem iemand met een stoel en een zweep.
De mensen die komen eten bij ons met kerst weten nog geeneens wat er geserveerd gaat worden, man heeft spreekverbod gekregen.quote:Op zondag 18 december 2011 19:19 schreef Ml-etje het volgende:
[..]oma wenste rum rozijnen is.
Ik ben niet van plan het te maken maar licor 43 ijs daarentegen
Ik ben wel benieuwd naar haar reactie![]()
Misschien mis ik iets, maar moet je de pitjes van de frambozen er niet uithalen?quote:Op zondag 18 december 2011 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Pakje slagroom
Drie eiwitten
Pakje frambozen
Suiker
Wat water
3 a 4 blaadjes gelatine
Week 3 a 4 velletjes gelatine in wat water, als ze zacht zijn, doe de gelatine met wat water en suiker aan de kook, samen met de frambozenpuree
Sla slagroom stijf
Sla eiwitten stijf
Koel de frambozenmix af in een bak met wat ijswater maar roer en zorg dat ie nog niet opstijft.
Envelopeer het door de slagroom tot een egaal roze mengsel, maar niet roeren
Doe schep eisneeuw door de slagroomframbozen en envelopeer,
Herhaal dit tot alle eiwit er door is en zet het om op te stijven in de koeling.
Als je het zo doet wordt het erg luchtig en licht.
Als je dat wilt, ja, haal het door een zeef.quote:Op zondag 18 december 2011 19:46 schreef robuust89 het volgende:
[..]
Misschien mis ik iets, maar moet je de pitjes van de frambozen er niet uithalen?
Je bent wel een zoetekauw zeker?quote:Op dinsdag 20 december 2011 12:10 schreef Aneurism het volgende:
Vorig jaar heb ik eigen gemaakte vissoep voor mijn familie gemaakt en daar werd zo over gezeikt: "Ik lussss geen visssss" dat ik dit jaar gezegd heb: De tyfus ik ga lekker met anderen koken.
Nu heb ik de volgende gerechten:
Amuses:
Mousse van Asperges in een lepel
Cherry tomaat met caramel laagje erom heen met sesam zaadjes. (hoop dat het gaat lukken, vorige 10 pogingen zijn mislukt)
Een lepel met eigen recept: Zoete aardappel en Pastinaak puree (heel zoet, maar heerlijk)
Voorgerecht:
Coquilles in eigen gemaakte zoete saus met eetbare bloemen.
Hoofdgerecht:
Been van Lam gegaard in de oven met honing en rozemarijn.
Nu het probleem:
Ik weet nog geen bijgerecht bij het hoofdgerecht en ik weet nog geen nagerecht. Ik kan goed amandelcake maken, maar die maak ik al te vaak...
Het zijn wel andere zoet belevingen. Op zich is mijn saus wel fris bij de cocquilles (het is op basis van 2 soorten azijn, gesmolten honing, appel en kaneel compoté, balsamico azijn) , ik heb daarop ook macamadamia noot rasp erover heen verwerkt. Ik denk dat ik hartig in mijn bijgerecht ga verwerken... Maar wat..quote:Op dinsdag 20 december 2011 13:20 schreef FigureBirdStars het volgende:
[..]
Je bent wel een zoetekauw zeker?![]()
Heb je niet wat teveel zoete gerechten in je menu? Niet iedereen houdt van zoet bij iedere gang, ik iig niet. Misschien ipv van een zoete saus bij de coquilles wat frissers?
Aangezien je van zoet houdt: zoete aardappelpartjes uit de oven, gekruid met koriander-, venkel-, karwijzaad en cayennepeper:quote:Op dinsdag 20 december 2011 12:10 schreef Aneurism het volgende:
Ik weet nog geen bijgerecht bij het hoofdgerecht
Nee wil echt een hartig gerecht erbij.. Eerst zat ik te denken aan risotto van truffel, maar dat eet ik al te vaak om met kerst te eten.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:22 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Aangezien je van zoet houdt: zoete aardappelpartjes uit de oven, gekruid met koriander-, venkel-, karwijzaad en cayennepeper:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Niet te vinden hier, dus wat nu ? kruimige, ietwat kruimige of een vaste aardappel voor die aardappeltorentjes ?quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:05 schreef Tyler-Girl het volgende:
Ik had gezocht naar die Russets, volgens wikipedia leken ze op de aardappelen die we thuis ook hebben.....(maar ik ben echt een n00b wat eten betreft) zou ik dan niet gewone aardappelen kunnen gebruiken?
Russet is vooral een amerikaanse aardappel. Zou binten gebruiken als vervangerquote:Op dinsdag 20 december 2011 14:05 schreef Tyler-Girl het volgende:
Ik had gezocht naar die Russets, volgens wikipedia leken ze op de aardappelen die we thuis ook hebben.....(maar ik ben echt een n00b wat eten betreft) zou ik dan niet gewone aardappelen kunnen gebruiken?
Laat een velletje of 4-5 gelatine zacht worden in wat waterquote:Op woensdag 21 december 2011 09:27 schreef Bleie het volgende:
Piet: jaaa, als ik zeeduivel kan krijgen, doe ik dat, heerlijk! Ik zal straks vast een even spieken wat ze ongeveer hebben. Mousse van sinaasappels lijkt me ook lekker. Heb je daar een recept van?
Laat het ei weg en gebruik twee keer zoveel slagroom, eventueel uit een spuitbus om het luchtiger te krijgen.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:51 schreef Bleie het volgende:
Lijkt me heerlijk, maar rauw ei... Dat wordt 'm niet. Ik zoek nog even verder, dank!
En wat is binten??? Kun je die/dat wel overal krijgen.quote:Op woensdag 21 december 2011 08:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Russet is vooral een amerikaanse aardappel. Zou binten gebruiken als vervanger
Binten of Bintjes, een aardappel met ongeveer dezelfde eigenschappen als de Russet volgens mij.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:54 schreef Tyler-Girl het volgende:
[..]
En wat is binten??? Kun je die/dat wel overal krijgen.
Mijn tantes zeiden gisteren dat ik sowieso vastkokende aardappellen ipv kruimige moest gebruiken (moet toch eens kijken wat we thuis hebben liggen)
Je bent geweldig, doe ik het op die manier!quote:Op woensdag 21 december 2011 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat het ei weg en gebruik twee keer zoveel slagroom, eventueel uit een spuitbus om het luchtiger te krijgen.
Wat dacht je van op dieet zijn omdat je door de Medicamenten 15 kilo bent aangekomen...quote:Op woensdag 21 december 2011 17:05 schreef Bleie het volgende:
[..]
Je bent geweldig, doe ik het op die manier!
Pff, zwanger zijn met de feestdagen is echt niet leuk...
Ik weet niet wat voor medicatie je hebt maar mijn ervaring met Prednison is dat je voornamelijk vocht vasthoudt en dat ook vrij snel weer kwijt bent als je ermee stopt.quote:Op woensdag 21 december 2011 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat dacht je van op dieet zijn omdat je door de Medicamenten 15 kilo bent aangekomen...
Geen snoep, geen snacks, geen fris, geen bier, geen koekjes, etc etc
Het was het synthetische krachtige broertje van Prednison waardoor ik de hele dag scheurde van de honger, in combinatie met totaal geen lucht kunnen krijgen dus nauwelijks wat kon doen aan beweging.quote:Op woensdag 21 december 2011 17:29 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor medicatie je hebt maar mijn ervaring met Prednison is dat je voornamelijk vocht vasthoudt en dat ook vrij snel weer kwijt bent als je ermee stopt.
Een snackje op z'n tijd hoeft dus voor het gewicht geen probleem te zijn en er zijn natuurlijk ook gezonde snacks
(zelf ga ik met oud&nieuw kipstengels met sherry-gembersaus serveren als snack: http://www.tantethea.net/(...)ngelsherrygember.htm )
Dat is minder fijn ja, ik herken er wel een gedeelte van.quote:Op woensdag 21 december 2011 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het was het synthetische krachtige broertje van Prednison waardoor ik de hele dag scheurde van de honger, in combinatie met totaal geen lucht kunnen krijgen dus nauwelijks wat kon doen aan beweging.
Is ook lekker.quote:Op donderdag 22 december 2011 08:03 schreef Bleie het volgende:
Ik zit nu opeens te denken. Kan ik als groente niet beter bijvoorbeeld venkel doen, in plaats van bietjes?
Dit is wel een leuke:quote:Op donderdag 22 december 2011 12:59 schreef Steven184 het volgende:
Iemand nog ideeen voor een leuke spoon?
Dat zullen me gasten inderdaad wel op prijs stellen vlak voor het hoofdgerecht.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:08 schreef DrParanoid het volgende:
[..]
Dit is wel een leuke:
[ afbeelding ]
Thnx, ziet er inderdaad wel grappig uit.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:10 schreef DrParanoid het volgende:
Maar nu serieus:
Bakje ruccola
1liter citroen sorbetijs
fles prosecco
Doe de ruccola in een bak maak fijn met de blender.
Doe de prosecco bij de ruccola en doe dit alles door de zeef. voeg op het laatst het sorbetijs toe en meteen serveren.
Is weer eens wat anders.
Wat geraspte kaas op bakpapier en dan in de oven bakken? Krijg je een soort kletskop van kaasquote:Op donderdag 22 december 2011 14:08 schreef Aneurism het volgende:
Weet iemand hoe ik een soort van krokante kaas kan maken los van andere gerechten?
Als een soort van decoratie zeg maar
Kan je er ook vormen mee maken zoals een raster?quote:Op donderdag 22 december 2011 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat geraspte kaas op bakpapier en dan in de oven bakken? Krijg je een soort kletskop van kaas
Ik begrijp niet wat je bedoeld, maar je kan het natuurlijk gewoon proberenquote:Op donderdag 22 december 2011 14:17 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Kan je er ook vormen mee maken zoals een raster?
Als de kaas nog warm is kan je het ook (tijdens het afkoelen) buigen en vormen..quote:Op donderdag 22 december 2011 14:17 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Kan je er ook vormen mee maken zoals een raster?
Voor op de bakplaat zou je gevulde champignons kunnen maken (waarbij de champignons geroosterd worden en de vulling -van bijvoorbeeld roomkaas- zacht smelt).quote:Op donderdag 22 december 2011 14:46 schreef MaximusTG het volgende:
Ik en mn vriendin gaan tweede kerstdag bij haar ouders gourmetten met zn 7en. Dr vader haalt vlees voor 5 personen, maar nog wel extra hamburgertjes en cordon-bleus. Nu hadden wij toegezegd om er wel wat extra dingen bij te maken.
Alleen denk ik dat het wel lekker is om wat meer groentegerechtjes te doen die je op de steengrill kan klaarmaken. Iemand nog ideeen? We maken denk ik sowieso als toetje roomijs met stoofpeertjes, met een saus van ingekookt kookvocht, en iets van een wafeltje in het ijs.
En een insalata caprese. Verder heb ik geen idee. Ze lusten ook niet zoveel. Naja, allang blij dat we geen complete maaltijd hoeven te koken..
Misschien dat je ergens aan raclette-kaas kan komen. Is ook nog superleuk voor op de bakplaat.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:55 schreef MaximusTG het volgende:
Goeie ideeen! Hoef ook niet zoveel dingen te hebben, zal toch wel weer een vreetfestijn worden :p. Als ik die vriend van zusje vriendin en zijn broer beetje goed inschat tenminste..
Ga me beetje inhouden met de kerst.
Spruiten als groente? of Witlof.. vind ik zelf altijd wel goed bij hert passen.quote:Op donderdag 22 december 2011 15:14 schreef DaneV het volgende:
Hoofd: Hertenbiefstukje... Moet alleen nog ff kijken wat voor groente ik daarbij ga doen. Iemand suggesties?
Na: Uitbesteed
Hmm, misschien wel als je het recept googled voor flatbread zonder gist. Dat bak ik vaak (in een droge koekepan) voor bij een stoofschotel. Je zou 1 kant kunnen bakken, dan omdraaien op de plaat en beleggen.....quote:Op donderdag 22 december 2011 15:06 schreef MaximusTG het volgende:
Ook leuk! Kijk, zo komen we er wel! Hmm, zou je ook verse minipizzas in een pannetje kunnen maken?
Kruidigde rode kool, dat had ik er met sint bij, en geroosterde venkel met gepofte sjalot, knolselderij aardappel gratin om t af te maken en iedereen was gelukkigquote:Op donderdag 22 december 2011 15:14 schreef DaneV het volgende:
Hoofd: Hertenbiefstukje... Moet alleen nog ff kijken wat voor groente ik daarbij ga doen. Iemand suggesties?
Na: Uitbesteed
Ik zou 'm in elk geval dun maken, zo heet is zo'n pannetje niet en je wil ook geen slap deeg..quote:Op donderdag 22 december 2011 16:51 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, wel met gist hoor :p. Ben nogal een pizza-enthousiasteling. Ik dacht zelf aan pannetje heetstoken, deeg erin, saus erop, ff voorbakken, rest erop, en weer het pannetje onderop.
Hmm dat klinkt wel goedquote:Op donderdag 22 december 2011 16:59 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Kruidigde rode kool, dat had ik er met sint bij, en geroosterde venkel met gepofte sjalot, knolselderij aardappel gratin om t af te maken en iedereen was gelukkig
quote:Op donderdag 22 december 2011 14:46 schreef MaximusTG het volgende:
Alleen denk ik dat het wel lekker is om wat meer groentegerechtjes te doen die je op de steengrill kan klaarmaken. Iemand nog ideeen?
Of met rode wijn, kruidnagel en een kaneelstokjequote:Op donderdag 22 december 2011 22:48 schreef DaneV het volgende:
[..]
Hmm dat klinkt wel goed... was idd al van plan om een knolselderij-aardappelgratin te maken en die rode kool, venkel en sjalot klinken daar goed bij. Wat vijfkruidenpoeder met mss wat extra peper zou dan voldoende moeten zijn om de rode kool kruidig te maken, niet ?
Geniaal! Dit eergisteren geprobeerd - om vingers bij af te likken!quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Okay
Ik heb gisteravond een mousse van gerookte zalm gemaakt
Heb een recept verzonnen wat gemakkelijk is en niet al te bewerkelijk.
Nodig
Pakje gerookte wilde zalm a 150 gram, bv van de aldi
3 eieren
1 pakje slagroom
Zout
Dille
4 blaadjes gelatine
Week je gelatine in wat water en wacht tot het zacht is
Neem de gelatineblaadjes en doe die met een half kopje water met zout en dille in een schaaltje in de magnetron en smelt dit, laat het afkoelen maar niet zo lang dat het opstijft, je kan intussen het volgende doen
Sla de slagroom stijf
Pureer de zalm in keukenmachine of blender
Scheid de eieren en sla de eiwitten stijf
Meng de zalmpuree met gelatinevloeistof tot een papje
Meng er voorzichtig de stijve slagroom door, niet roeren maar enveloperen
Meng hier voorzichtig het eiwit door, niet roeren, maar enveloperen,
Enveloperen is omvouwen, je haalt met een lepel mengsel naar boven en herhaalt dit, zo hou je lucht in je mousse, als je gaat roeren gaat de lucht er uit en wordt het veel zwaarder.
Enjoy!
Zet dit minstens 12 uur in de koeling om op te stijven.
Och, als je leuk bent.. The more, the merrier, zoals de Britten zeggen!quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:23 schreef DancingPhoebe het volgende:
Lot ik wil verkering met je. Zou je lief dat erg vinden, ik erbij?
quote:Op vrijdag 23 december 2011 06:57 schreef GotC het volgende:
Iemand nog tips voor een licht dessert? Is voor 9 personen, wil het het liefste de avond ervoor (vanavond dus) maken.. help!
Edit: ik zat zelf te denken aan de wentelteefjes met custard en vanille ijs uit de Allerhande..
quote:Trifle met kaneelkwark en peer
4 personen
INGREDIËNTEN
4 dikke plakken kruidcake (450 g)
1 pot halve peertjes met kaneel (370 ml)
1 bak volle kwark kwark (500 g)
1 el kaneel
3 el poedersuiker
BEREIDEN
Verkruimel de kruidcake boven 4 glazen. Verdeel er de peertjes over. Schenk in elk glas 2 el van het perenvocht. Klop de kwark los met kaneel en poedersuiker. Verdeel de kaneelkwark over de glazen.
Moest me vreselijk inhouden om niet gewoon alles te halen uit mijn twee (extreeeeeeem geliefde) Ottolenghi-kookboeken, want men houdt bij de schoonfamilie niet bepaald van exotische smaken. Niettemin zie ik nu pas dat er hier en daar toch nog wel een beetje 'buitenlands' in mijn menu is geslopen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:22 schreef minilot het volgende:
Ik ben eruit, rekening houdend met schoonfamilie, én het feit dat ik de afgelopen en de komende dagen helaas en onverwacht extreem weinig tijd heb.. Het is een beetje een zooitje geworden bij elkaar, maar och. Volgend jaar beter.
- Hartig middaghapje: bruschetta met in witte wijn gestoofd eekhoorntjesbrood, appelhout-gerookte bacon, een milde camembert en wat peterselie-olie
- Zoet middaghapje: gevulde Medjool-dadels met oranjebloesem-mascarpone, pistachenootjes en honing
- Aperetiefje: meloenbellini (cava + puree van honingmeloen) met een toffe wild-ham (nog uit te zoeken)
- Koud voorgerecht: zalmtartaar van Thomas Keller (handenvol Michelinsterren!) met ei, kappertjes, rode ui en zure room
- Soep: lichte soep met grove mosterd, room en piepkleine, zachte knoflook-naanbroodjes
- Hoofdgerecht: doen schoonouders. Iets met vlees.
- Nagerecht: spicy brownies met kaneel en ancho-chili, en versgemaakt sinaasappel-gember-roomijs (ijsmachine gaat pas aan bij het voorgerecht)
Leuk te horen. Wij vonden hem ook lekker.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:13 schreef minilot het volgende:
[..]
Geniaal! Dit eergisteren geprobeerd - om vingers bij af te likken!
Niettemin wordt 't 'm niet voor kerst. Ik ben licht fobisch aangaande het onder druk moeten stijfslaan van eiwitten. Ik ben te slordig - het gaat vaak mis wegens een niet volkomen vetvrije omgeving.
Niettemin bedankt, want het was verschrikkelijk lekker en ik zal het zeker vaker maken in de veilige omgeving van mijn eigen keuken en een doordeweekse avond.
Klinkt goed maar hoe serveer je die zalmmousse?quote:Op vrijdag 23 december 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leuk te horen. Wij vonden hem ook lekker.
In cupjes, of vul er soesjes mee, of leg een bolletje op een bordje met garnituur, in hoorntjes van bladerdeeg, etc etcquote:Op vrijdag 23 december 2011 15:42 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Klinkt goed maar hoe serveer je die zalmmousse?
Voorgerecht: iets japans met de tonijn? Met komkommer, sesam/soja dressing en wasabi ofzo?quote:Op vrijdag 23 december 2011 16:11 schreef TripleS het volgende:
Morgenmiddag is dan zover , beginnen aan het kerstdiner en mijn menu is nog niet helemaal compleet.
Voorgerecht: Iets met verse tonijn , tonijntartaar o.i.d. ( Suggesties welkom! )
Hoofdgerecht: Tournedos met een gepofte aardappel en ? (Suggesties welkom!)
Nagerecht: Uhhhh.....(Suggesties welkom! )
![]()
Dat was het dan, nog niet helemaal goed voorbereidt dus.....![]()
Jaquote:Op vrijdag 23 december 2011 16:23 schreef MaximusTG het volgende:
Het is morgen pas kerstavond he? Voor de zekerheid..
Ohh, verkeerd begrepenquote:Op vrijdag 23 december 2011 16:29 schreef MaximusTG het volgende:
Dat was geen vraag... Dat was aan TripleS gericht :p. zo van "Weet je wel dat het morgen pas kerstavond is?"
Kleine update na het niet kunnen vinden van appelhout-gerookte bacon of toffe ham van wild..quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:22 schreef minilot het volgende:
- Hartig middaghapje: bruschetta met in witte wijn gestoofd eekhoorntjesbrood, appelhout-gerookte bacon, een milde camembert en wat peterselie-olie
<knip>
- Aperetiefje: meloenbellini (cava + puree van honingmeloen) met een toffe wild-ham (nog uit te zoeken)
Is de konijn van de Aldi niet al voorgekruid?quote:Op vrijdag 23 december 2011 19:12 schreef Soury het volgende:
Hier staat konijn op het menu. Gelukkig heb ik het uitgeprint (recept) Het staat niet meer online. Maar rete lekker en best makkelijk.Er gaan aardappel kroketjes bij en dunnen spercieboontjes bij
Hier het recept. Oh de de konijn delen heb ik bij de Aldi gekocht [ afbeelding ][ afbeelding ]
Fijne kerstdagen
Lekker zijn die, ik gebruik dat spek om in port gewelde dadels te omwikkelen en dan kort te bakken.quote:Op vrijdag 23 december 2011 19:36 schreef minilot het volgende:
[..]
In plaats hiervan gekozen voor een beetje eenheid: zowel prosciutto als spek van Livar-varken. Ook leuk!
Daaaadels.quote:Op vrijdag 23 december 2011 19:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker zijn die, ik gebruik dat spek om in port gewelde dadels te omwikkelen en dan kort te bakken.
Moet je die voor de gein eens een paar uur in wat rode port leggen, met goed spek of coppa omwikkelen en dan even kort knapperig bakken.quote:Op vrijdag 23 december 2011 19:54 schreef minilot het volgende:
[..]
Daaaadels.Ik heb al weken flink verse Medjools, die blieven geen gewel
Ga ik zeker doen, al blijf ik me afvragen hoe verse Medjools nóg lekkerder kunnen smaken dan ze naturel al zijn.quote:Op vrijdag 23 december 2011 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet je die voor de gein eens een paar uur in wat rode port leggen, met goed spek of coppa omwikkelen en dan even kort knapperig bakken.
Je vreet je vingers en je bordje er bij op.
Wel even de pit er uit snijden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu alleen nog het wijntje/drankje uitkiezen denk ik!
Maandag gewoon gourmetten. Ga ik me nog bezig houden met de marinade van de vleesjes. Meer niet!![]()
quote:Op vrijdag 23 december 2011 21:12 schreef Bienelientjee het volgende:
Mijn eigen diner is eindelijk compleet!(Als ik zie wat voor bijzondere dingen hier voorbij komen, dan denk ik......dat van mij past totaal niet bij elkaar!!
Maja, ik als beginnend kokkerelltje en mijn moeder die al helemaal een leek is! Vind ik het toch wel prima zo
)
Altijd goed tochSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu alleen nog het wijntje/drankje uitkiezen denk ik!
Maandag gewoon gourmetten. Ga ik me nog bezig houden met de marinade van de vleesjes. Meer niet!![]()
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
Dat is het kerstmenu wat ik dit jaar klaar moet maken.quote:Kreeft met ingelegde uitjes, witlof,
schuim van rookspek en gepofte granen
Gepocheerde tarbot met kaviaarcrème,
zilte plantjes en groene asperges*
In de schelp bereide st. Jacobsmossel,
truffel, knolselderijpuree en saus van wintertruffel
Gebraden reerug, stoofvlees van de bout,
chutney van rodekool en jus van staartpeper
Vacherin Mont d’Or met garnituur van appel *
Gran Couva 68% pure chocolade en hazelnoot
als taartje, mousse en roomijs
Thuis?quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:43 schreef Equites het volgende:
Dat is het kerstmenu wat ik dit jaar klaar moet maken.
Nee op me werk. Thuis geen middelen voor.quote:
6 gangen 120 euro, 70 voor de wijnen.quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:21 schreef Perrin het volgende:
Duur truffeljaar, als ik me niet vergis..
Dan maak ik hier thuis zo'n bijna zelfgemaakt menu toch een stukje goedkoper klaar.quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:27 schreef Equites het volgende:
6 gangen 120 euro, 70 voor de wijnen.
Waarom moeten een paar glazen wijn toch altijd zo overdreven duur zijn?quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:27 schreef Equites het volgende:
[..]
6 gangen 120 euro, 70 voor de wijnen.
Omdat restaurants daar het geld mee verdienen en aan het eten dat nauwelijks doen. En kom nu niet met kostprijs van de ingredienten, maar reken ook arbeid en andere overhead mee.quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:57 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Waarom moeten een paar glazen wijn toch altijd zo overdreven duur zijn?
Maar.... slagroom in de keukenmachine werd half boter, en met de andere helft gebeurde niets. Moet dus naar de winkel, nieuwe slagroom halen. Maar sinaasappelsap heb ik al even gekookt, en gelatine staat te weken (nog niet samengevoegd). Wat kan ik het best doen. Sap laten staan, straks nieuwe gelatine weken, en dan samenvoegen? Nieuw sap (dan moet ik ook nieuwe sinaasappels halen)? Sap straks weer opwarmen?quote:Op woensdag 21 december 2011 16:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat een velletje of 4-5 gelatine zacht worden in wat water
Neem een kwart liter sap,
Breng kort aan de kook om enzymen te vernietigen en voeg de gelatine toe en laat het afkoelen
Sla een pakje slagroom stijf met een eetlepel suiker
Sla drie eiwitten stijf
Als de sinaasappelsap koel is, maar nog niet stijf, envelopeer dit met de slagroom maar roer niet want dan gaat de lucht er uit
Voeg beetje bij beetje het eiwit toe terwijl je dit er door envelopeert, omslaan bedoel ik daarmee
Als het een egale luchtige massa is geworden, zet het in de koeling om op te stijven.
Gewoon je sap gebruiken en als de gelatine niets meer is nieuwe nemen.quote:Op zaterdag 24 december 2011 10:25 schreef Bleie het volgende:
Ben hier mee bezig:
[..]
Maar.... slagroom in de keukenmachine werd half boter, en met de andere helft gebeurde niets. Moet dus naar de winkel, nieuwe slagroom halen. Maar sinaasappelsap heb ik al even gekookt, en gelatine staat te weken (nog niet samengevoegd). Wat kan ik het best doen. Sap laten staan, straks nieuwe gelatine weken, en dan samenvoegen? Nieuw sap (dan moet ik ook nieuwe sinaasappels halen)? Sap straks weer opwarmen?
Is natuurlijk wel een noodoplossing, echte room is mooier en lekkerder.quote:Op zaterdag 24 december 2011 10:31 schreef Bleie het volgende:
Dank! Ik heb wel nog een spuitbus, maar normaal is dat zo vies (geen idee waarom ik een spuitbus heb staan trouwens...). Als jij zegt dat t kan, doe ik dat. Wil het zo lang mogelijk laten opstijven eigenlijk.
quote:Op zaterdag 24 december 2011 10:49 schreef Aneurism het volgende:
mijn oven gaat pas vrijdag gemaakt worden...
Kijken voor alternatieve bereidingswijzes...
Piet wint wat mij betreft met zijn kerstdiner!quote:Op zaterdag 24 december 2011 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed
Diner morgen wordt
Pata Negra ham
Dadels geweld in port met spekmantel
Iberico rack
Varkenswangetjes in rode wijn met zeekraal
Verschillende kazen
Flan caramel
Frambozenpudding met mangosaus.
En voor maandag een pate van Eendenlever
Eend met appelsienen
Een kerstelijk ijs, met tonkabonen en foelie.
Het is een keuze tussen gewone pannenkoeken en drie-in-de-pan, het samen koken in de keuken is waar het echt om draait. Dessert (cobbler) is wel echt mijn ding. En ze kent de drie in de pan niet, dus voor haar is het om het even. Als kind aten we het ook soms als hoofdgerecht.. maar hartige pannenkoeken, ik denk er even over na - dank!quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:47 schreef Bleie het volgende:
Drie in de pan is voor mij echt een nagerecht, geen hoofdgerecht. Zou je niet iets anders als hoofdgerecht doen? Misschien hartige pannenkoeken?
Overdosis varken, maar klinkt wel lekker.quote:Op zaterdag 24 december 2011 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed
Diner morgen wordt
Pata Negra ham
Iberico rack
Verschillende kazen
Flan caramel
De pudding staat in de koeling, de flan in de oven, de saus staat te trekken en de ham is aan het luchten.quote:Op zaterdag 24 december 2011 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed
Diner morgen wordt
Pata Negra ham
Iberico rack
Verschillende kazen
Flan caramel
En voor maandag een pate van Eendenlever
Eend met appelsienen
Een kerstelijk ijs, met tonkabonen en foelie.
Wil mijn schoonfamilie eens een keer echt lekker varkensvlees laten proeven, zijn nogal van het moet goedkoop zijn. Krijgen nu wat echt lekkers.quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:11 schreef golfer het volgende:
[..]
Overdosis varken, maar klinkt wel lekker.
Koreaanen zijn toch die mensen die de Thai'se keuken lafjes vinden?quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:49 schreef RobinOok het volgende:
Ben blij dat ik dit jaar voor een Koreaans kerstdiner koos. Ben snipverkouden, dus met Koreaans heb ik kans dat ik nog daadwerkelijk iets proef! *grin*
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |