abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102105692
Het lijkt misschien een béétje aan de vroege kant, maar als er ook al een kruidnotentopic is, dan kan dit ook wel.. >:)

Welkom in het KERSTDINER-TOPIC 2011!

~:) ~:) ~:)

Het Kerstdiner: voor de één (zeg maar: ik) iets om ellenlang naar uit te kijken, voor de ander een keukenstress-hel van jewelste! Voor iedereen die het ook dit jaar weer op zich neemt om (een deel van) de meest feestelijke dis van het jaar te bereiden: klonten hier allen tezamen voor inspiratie, tips en steunbetuigingen!

Let me see you stripped down to the bone
pi_102105975
Kruidnoten ftw!

[ Bericht % gewijzigd door Mirjam op 25-09-2011 00:52:49 ]
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_102106099
Niet-kokers moeten hun mond houden! o|O

Ik begin alvast..

Ik kook een deel van het kerstdiner bij de ouders van mijn lief. Het is voor acht personen, allen tussen de twintig en de zestig. Twee jaar geleden deed ik de desserts, vorig jaar de voorgerechten, dit jaar heb ik me de voor- én nagerechten toegeëigend. :+

Dat betekent vooraf: aperetiefdrankje + knabbel, amuse, soep en voorgerecht
Achteraf: dessert en iets voor bij de koffie.

Ervaring leert dat mijn schoonfamilie niet al te avontuurlijk is ingesteld. Ik wilde het dit jaar dus maar een beetje 'gewoontjes' houden, maar dan met een lollige of originele twist. Ik heb al het volgende vastgesteld:

Aperetiefdrankje + knabbel: Meloenbellini** met een beetje ham van wild zwijn
Dessert: Stoofperentaartje met hazelnoot-koekkruim en Haagse Bluf

**

De rest wil ik een beetje in dezelfde sfeer: oubollige klassiekers (stoofperen, meloen met ham), in een iets nieuwere vorm. Nog vier gerechten(/tjes) te verzinnen!
*O*
pi_102106333
Sinterklaas moet nog komen man :')
pi_102106367
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 18:48 schreef Spaghettivreter het volgende:
Sinterklaas moet nog komen man :')
Weet ik, maar daarvoor zijn de lootjes ook al getrokken!
Winterzin! :Y

Bovendien: een goede voorbereiding is het halve werk! *)
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 september 2011 @ 18:54:55 #6
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_102106634
Nog werkelijk geen idee :P
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_102106886
Ach minilot laat de mensen hier zeuren, als jij er al naar uitkijkt is dat toch prima O+
Ik hoef alleen voor mezelf en mijn vriend te koken met kerst maar wil er wel altijd iets speciaals van maken dus gluur hier al lekker mee :)

Even de afgelopen jaren op een rij:

Vorig jaar: Teppenyaki
Jaar ervoor: Sushi
Jaar daarvoor: Tapas
Jaar daarvoor: Gamba's met aardappeltje en nog wat (weet het niet precies meer, weet alleen nog dat er teveel drank bij was)

Niet echt traditioneel maar dat boeit me niet dat krijgen we bij mijn schoonouders al!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_102107064
Eerst maar eens uitvechten bij wie we het allemaal vieren dit jaar. De ouders van manlief zijn gescheiden, dus er zijn drie ouderparen, redelijk verspreid over het land, dus allemaal doen we niet. Het feit dat ik dan 8 maanden zwanger ben zal denk ik wel een geaccepteerd excuus zijn om redelijk ons eigen plan te trekken, gelukkig :)
  zondag 18 september 2011 @ 19:10:59 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102107189
Ik ga het dit jaar niet doen, heb het 2 jaar achter elkaar gedaan, en 2 jaar daarvoor ook een keer. Ik maak wat lekkere dingen voor ons zelf en als de Familie wat wil, dan nodigen ze ons maar een keer uit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_102107543
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:07 schreef Bleie het volgende:
Eerst maar eens uitvechten bij wie we het allemaal vieren dit jaar. De ouders van manlief zijn gescheiden, dus er zijn drie ouderparen, redelijk verspreid over het land, dus allemaal doen we niet. Het feit dat ik dan 8 maanden zwanger ben zal denk ik wel een geaccepteerd excuus zijn om redelijk ons eigen plan te trekken, gelukkig :)
Ha, ongetwijfeld! :Y Mijn ouders lijken momenteel hun zinnen gezet te hebben op een vlucht naar een warm land rond kerst, dus ik heb (voor het eerst in een decennium) maar één familieverplichting dit jaar. Tweede kerstdag dus restjes van eerste kerstdag eten en onderuitgezakt naar kerstfilms kijken! Daarom is het extra belangrijk dat wat ik op eerste kerstdag maak schandelijk lekker is. Profiteren we een dag later van. >:)
pi_102107707
Het lijkt erop dat ik dit jaar vrij heb :Y) Een avond bij mijn ouders en normaal de andere avond bij mijn beste vriendin, maar die moet dit jaar werken op die dag tot 's avonds.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_102108388
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:24 schreef PdeHoog het volgende:
Het lijkt erop dat ik dit jaar vrij heb :Y) Een avond bij mijn ouders en normaal de andere avond bij mijn beste vriendin
Je kunt altijd nog een deel zelf doen bij je ouders! ;)

Ik heb eigenlijk nog nooit thuis gekookt voor kerst - we zijn altijd bij de ouders. Ik wilde dit jaar eigenlijk mijn ouders voor het eerst bij ons thuis uitnodigen, maar net nu gaan ze plots met kerst op vakantie! Volgens jaar maar eens hier thuis iets organiseren, want dat steeds gesleep met spullen (blender, grillpan, elektrisch steenoventje..) en half voorbereide gerechten naar mijn schoonouders is niet echt heel handig. }:|
pi_102113656
Nog geeeeeenidee, maar super dat er een topic is, Voorpret _O_ :s) *; *O*
pi_102114251
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:40 schreef minilot het volgende:

[..]

Je kunt altijd nog een deel zelf doen bij je ouders! ;)

Ik heb eigenlijk nog nooit thuis gekookt voor kerst - we zijn altijd bij de ouders. Ik wilde dit jaar eigenlijk mijn ouders voor het eerst bij ons thuis uitnodigen, maar net nu gaan ze plots met kerst op vakantie! Volgens jaar maar eens hier thuis iets organiseren, want dat steeds gesleep met spullen (blender, grillpan, elektrisch steenoventje..) en half voorbereide gerechten naar mijn schoonouders is niet echt heel handig. }:|
Geloof me...mijn ouders waarderen het wel maar ik vind het alle stress niet waard ;) Het is anders dan bij vrienden die dezelfde ideeen hebben als ik.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_102115261
Jeetje nu al! Eerst t sinterklaas diner maar eens :D
pi_102116223
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:21 schreef Zo-is-dat het volgende:
Jeetje nu al! Eerst t sinterklaas diner maar eens :D
Da's niet lastig........chocomel, gevulde speculaas, kruidnoten en taaitaai :9
pi_102116795
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2011 21:32 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Da's niet lastig........chocomel, gevulde speculaas, kruidnoten en taaitaai :9
En erwtensoep. Bij Sinterklaas hoort erwtensoep :Y
pi_102117692
T toetje moet inderdaad niet zo'n probleem zijn ;)
pi_102118508
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:38 schreef Bleie het volgende:

[..]

En erwtensoep. Bij Sinterklaas hoort erwtensoep :Y
en marsepeinen aardappeltjes O+ ik zag ze al liggen maar ga ze nog niet kopen!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 18 september 2011 @ 22:26:13 #20
45206 Pietverdriet
pi_102120586
Binnenkort maar weer eens een Pate au Foie Gras maken
pi_102122694
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Daar zat ik zelf nou ook aan te denken. En dan zelf brioche erbij bakken.. :9
Maar ik vind het nogal een onderneming, paté maken. Open er maar een topic over, met een handleiding en veel duidelijke foto's, ja? O+
pi_102123129
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Dierenmishandeling?
  zondag 18 september 2011 @ 23:51:51 #23
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_102125586
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 18:42 schreef minilot het volgende:
De rest wil ik een beetje in dezelfde sfeer: oubollige klassiekers (stoofperen, meloen met ham), in een iets nieuwere vorm. Nog vier gerechten(/tjes) te verzinnen!
*O*
Glaasje/bordje consommé? Niet teveel, maar net leuk in een glaasje.
Makkelijk van tevoren te doen/proeven/testen en op de dag op te warmen.
Maximaal resultaat tewijl je al je aandacht op nog iets anders kunt vestigen.

Bovendien, het lijkt me ook wel heel geschikt voor je gasten.

En ik zou dan een hele sterke, kruidige bouillon van bijvoorbeeld eend of wild maken :9
Zo: ijsgefilterde consommé

pi_102129504
Wat een tof idee! Dank! O+ Deze week maar eens uittesten. Hanos-folder net binnengekregen: veel leuk wild! :Y
pi_102136111
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:07 schreef Bleie het volgende:
dit!

hier zitten we allebei met gescheiden ouders en iedereen woont 200 km ver weg in verschillende richtingen. plus dat mijn schoonvader erg ziek is. ik hoop dat we er dit jaar mee weg kunnen komen om thuis te blijven zonder al te veel bezoek en ik ga al zeker niet met de kinderen slepen om daarnaartoe te gaan, want we gaan in de herfstvakantie al. dus hopelijk kan ik gewoon elke kerstdag de grillplaat op tafel mikken :P
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_102136322
Ik denk dat ik mijn moeder gewoon hier naar toe laat komen, kan ze logeren en eten we gezamenlijk bij mijn schoonouders als mijn zwager + vriendin ook komen, en anders hier en dan kook ik denk ik wel wat lekkers O-)
Zit nu al te denken aan lamsbout of schouder. Lekker, eenvoudig en goed voor te bereiden :) Ben niet zo van de chique of ingewikkeld klinkende dingen :P , meer landelijk, puur en gewoon vreselijk lekker :D
pi_102195641
1e kerstdag word gourmetten en 2e kerstdag zit ik nog in dubio, misschien moet ik iets met lams koteletten/racks gaan doen
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 20 september 2011 @ 20:58:36 #28
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_102195739
Zal er nog een hype komen? Paar jaar geleden had de AH in de allerhande Eendenborstfilet met rode wijnsaus. Kortom iedereen had toen eendenborstfilet _O-
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:00:17 #29
45206 Pietverdriet
pi_102195845
Ik eet vaker barbarie eendenborst dan kipfilet
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:47:39 #30
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102198197
Wij eten één van de kerstdagen altijd met mijn hele familie van moeders kant, een man of 20 :P.
Vorig jaar hebben we gewoon Chinees laten bezorgen :') .

Het jaar daarvoor hadden alle gezinnen een eigen stamppot / ovenschotel gemaakt (dus zuurkoolstamppot, boerenkool, hutspot, rodekool ovenschotel en dan diverse soorten worst en vlees erbij). Niet echt kerstvoedsel, maar wel lekker, makkelijk en gezellig winters O+.

De andere kerstdag brunchen we dan bij mijn schoonouders en gaan we 's avonds met alleen ons gezinnetje gourmetten.

Hoop hier ideeën op te doen voor zowel de kerstdag dat we met 20 man eten als de kerstdag dat we met ons drieën eten (iets anders dan gourmetten is ook wel eens leuk ;) ) :)
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:49:03 #31
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102198265
Waar blijft subforum Feestdagen trouwens, mag nu wel weer eens een keer open }:|
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_102234484
Ik ben dit jaar ook de pineut om voor een man of 10/12 een diner te verzorgen. Nog geen idee hoe of wat. :D
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_102237691
waarom weten jullie in september al wat je in december gaat eten :o
  † In Memoriam † woensdag 21 september 2011 @ 21:27:30 #34
91830 MaximusTG
pi_102237837
Nog geen idee wat we precies gaan doen. Misschien kook ik wel een gang bij mn ouders thuis. Bij mn schoonouders ga ik niet meer koken. Niet voor kerst iig. Veel te moeilijke mensen allemaal. Vooral de andere dochter van schoonouders en haar vriend.
Wat je ook doet the_stranger, kies iets dat je vaker gemaakt heb ;).
pi_102259384
Voorpret *O*
Ik was me gisteren al aan het afvragen waar ik de Good Food kerstedities ook alweer gelaten heb.
pi_102261579
Er staat niet echt iets 'groots' op de planning dit jaar.
We gaan met kerst twee dagen naar Nederland als het goed is maar zal daar niet koken.

Wil eigenlijk nog wel zelf een december diner achtig iets in elkaar draaien hier voor wat mensen, maar omdat we net hier in Engeland wonen en ik nog niet zoveel mensen ken is het nog even afwachten hoe dat gaat lopen :)

Wel zal ik op kerstavond of de avond daarvoor sowieso wel een avondje lekker koken voor mijn man en mijzelf O+ óók erg leuk en gezellig :9
Ja doei.
pi_102262396
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:24 schreef KrentebolHooft het volgende:
waarom weten jullie in september al wat je in december gaat eten :o
Voorpret, maar ook voorbereiding. Als er een groot diner in de planning staat, kost dat nu eenmaal tijd om alles te regelen. Kiezen wat je gaat eten is meestal het eerste punt. Misschien wat vroeg, maar dan kun je je recept proberen, verbeteren en oefenen (hoeveel tijd en plek heb ik nodig, etc.)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_102262541
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 15:48 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Voorpret, maar ook voorbereiding. Als er een groot diner in de planning staat, kost dat nu eenmaal tijd om alles te regelen. Kiezen wat je gaat eten is meestal het eerste punt. Misschien wat vroeg, maar dan kun je je recept proberen, verbeteren en oefenen (hoeveel tijd en plek heb ik nodig, etc.)
en je kan slim winkelen nu een aantal dingen nog goedkoop zijn
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_102346477
quote:
15s.gif Op zondag 18 september 2011 18:56 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Helemaal niet. Zie je KLB niet ofzo? Vol met mensen die erover klagen. Ook in de supermarkt zelf constant opmerkingen erover van mensen die langs die schappen lopen. 't Is officieel nog 5 dagen zomer ook!

[..]

Dat vind ik ook zo n gezeik om niks, staat er ergens in het Wetboek van Strafrecht wanneer je kruidnoten e.d. mag verkopen dan ? :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_102349727
opgeschoond
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 25 september 2011 @ 10:42:50 #41
45206 Pietverdriet
pi_102354093
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:58 schreef minilot het volgende:

[..]

Daar zat ik zelf nou ook aan te denken. En dan zelf brioche erbij bakken.. :9
Maar ik vind het nogal een onderneming, paté maken. Open er maar een topic over, met een handleiding en veel duidelijke foto's, ja? O+
LOL
Prima, wil ik wel modbijstand die alle pvdd stemmers wegkickt.
pi_102354126
Minlot! Ik dacht van de week aan je! Ik zag een aantal cheddars! Is je probleem inmiddels opgelost?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zondag 25 september 2011 @ 10:46:35 #43
45206 Pietverdriet
pi_102354156
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 10:44 schreef DancingPhoebe het volgende:
Minlot! Ik dacht van de week aan je! Ik zag een aantal cheddars! Is je probleem inmiddels opgelost?
Waar zag je chedder?
pi_102358632
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2011 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

LOL
Prima, wil ik wel modbijstand die alle pvdd stemmers wegkickt.
dat doen we toch al? :*
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_102389288
Voorpret topique! *O*

Vorig jaar was het tof, met halve kreeften en een grand dessert :9
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_102389359
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 08:58 schreef robuust89 het volgende:
Voorpret topique! *O*

Vorig jaar was het tof, met halve kreeften en een grand dessert :9
Hmm ja kreeft was ik ook sowieso van plan dit jaar O+ Met een lekkere aïoli dip :9
pi_102390604
TVP! We gaan vaak met vrienden een kerstdiner bereiden, weet nog niet of dat dit jaar weer gaat gebeuren. En mogelijk ga ik voor de familie van mijn moeder koken. Dat heb ik vorig jaar maar aangeboden na het diner van mijn oom (met gecremeerde rollade en pepersaus uit pakje). Het lastige is wel dat een groot deel bij die gecremeerde rollade met peperroomsaus uit pakje riep: 'ooooh lekkerrr! Je bent net Herman den Blijker!'; wild e.d. gaat er sowieso niet in dus.. moet even iets smakelijks edoch niet al te avontuurlijks gaan verzinnen.

(mijn aanbod tot koken was ook grotendeels egoïstisch, ik heb niet zo'n zin in weer een smerige maaltijd :+ )
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  † In Memoriam † maandag 26 september 2011 @ 12:04:27 #48
91830 MaximusTG
pi_102393376
Oei, dapper hoor cinnamon_M. Is niet gemakkelijk om te koken voor mensen die geen "verstand" van lekker eten hebben..
Ik ga me er (bij mn schoonfamilie iig) niet meer aan wagen. Tenzij we het bij ons thuis doen.. Maar dan nog heb ik er geen zin in :P.
Bij mn schoonouders thuis "mogen" we de oven niet voorverwarmen. Want het is immers een heteluchtoven.. Zo'n lomp groot ding op het aanrecht. En dan klagen ze dat de tijden op producten die in de oven moeten niet kloppen :P.
pi_102393628
Wij hebben nog geen plannen voor kerst. Maar eens rustig bedenken wat we gaan doen en waar.
  maandag 26 september 2011 @ 12:13:08 #50
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_102393683
Ik sla over na vorig jaar.

Ik had heel creatief de hele ochtend in de keuken mijn best gedaan voor een heerlijk zalmvoorafje. 's Avonds kreeg ik oa sperziebonen uit pot in spek gerold en als toetje een bak ijs van de AH.

Ik eet wel gewoon thuis.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2011 @ 12:16:12 #51
91830 MaximusTG
pi_102393786
Oh ja, das ook leuk, beetje zoals het heel veel tijd stoppen in surprise voor op basisschool/middelbare school, en dan een doos met krantensnippers (de "grabbelton") terugkrijgen.
  maandag 26 september 2011 @ 12:19:58 #52
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_102393886
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 12:16 schreef MaximusTG het volgende:
Oh ja, das ook leuk, beetje zoals het heel veel tijd stoppen in surprise voor op basisschool/middelbare school, en dan een doos met krantensnippers (de "grabbelton") terugkrijgen.
Hee! En daarmee weet ik meteen een leuk kerstkado! Bedankt! :D ;)
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_102398261
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 12:04 schreef MaximusTG het volgende:
Oei, dapper hoor cinnamon_M. Is niet gemakkelijk om te koken voor mensen die geen "verstand" van lekker eten hebben..
Ik ga me er (bij mn schoonfamilie iig) niet meer aan wagen. Tenzij we het bij ons thuis doen.. Maar dan nog heb ik er geen zin in :P.
Bij mn schoonouders thuis "mogen" we de oven niet voorverwarmen. Want het is immers een heteluchtoven.. Zo'n lomp groot ding op het aanrecht. En dan klagen ze dat de tijden op producten die in de oven moeten niet kloppen :P.
Ja, ik ga het ook wel toegankelijk houden. Een beetje het niveau ik-doe-simpel-maar-lekker als er een groep vrienden hier wat wil eten voor we de stad ingaan ofzo. En er zijn grenzen, de kinderen van mijn tante zijn enorm moeilijke eters en die vreten zich dan maar 't ongans aan de aardappeltjes ofzo (een van de twee weigerde zelfs groentensoep vorig jaar... :X ) Oh ja, er zitten ook twee vegetariërs bij en naar 't schijnt houdt mijn oma niet van knoflook (al heeft ze volgens mij best eens gerechten gegeten waar dat in zat).

Wat haal ik me op de hals! :o

Ik denk nu aan iets als een tomatensoepje vooraf, kip met citroen honing (en knof??) uit de oven, salade en gebakken aardappeltjes of een stoofpotje als hoofd. En voor de vega's een salade met geitenkaas en verse vijgen en nog eea (de vega's zijn godzijdank geen moeilijke eters). Beetje saai, maar liever dat dan wat ik vorig jaar op mijn bord had... :r

Of ik doe iets met allemaal verschillende hapjes. Dan kan iedereen pakken wat ie wèl lust.

Oh, dat verhaal met die oven. Hoe eigenwijs kunnen mensen zijn!
// wandelende paradox //
pi_102399248
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ga het dit jaar niet doen, heb het 2 jaar achter elkaar gedaan, en 2 jaar daarvoor ook een keer. Ik maak wat lekkere dingen voor ons zelf en als de Familie wat wil, dan nodigen ze ons maar een keer uit
^^

Ik ben alleen erg benieuwd of die uitnodiging er gaat komen. Het is altijd makkelijker om bij iemand aan te schuiven dan om zelf moeite te doen :')
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  † In Memoriam † maandag 26 september 2011 @ 15:38:18 #55
91830 MaximusTG
pi_102400134
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 14:31 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Ja, ik ga het ook wel toegankelijk houden. Een beetje het niveau ik-doe-simpel-maar-lekker als er een groep vrienden hier wat wil eten voor we de stad ingaan ofzo. En er zijn grenzen, de kinderen van mijn tante zijn enorm moeilijke eters en die vreten zich dan maar 't ongans aan de aardappeltjes ofzo (een van de twee weigerde zelfs groentensoep vorig jaar... :X ) Oh ja, er zitten ook twee vegetariërs bij en naar 't schijnt houdt mijn oma niet van knoflook (al heeft ze volgens mij best eens gerechten gegeten waar dat in zat).

Wat haal ik me op de hals! :o

Ik denk nu aan iets als een tomatensoepje vooraf, kip met citroen honing (en knof??) uit de oven, salade en gebakken aardappeltjes of een stoofpotje als hoofd. En voor de vega's een salade met geitenkaas en verse vijgen en nog eea (de vega's zijn godzijdank geen moeilijke eters). Beetje saai, maar liever dat dan wat ik vorig jaar op mijn bord had... :r

Of ik doe iets met allemaal verschillende hapjes. Dan kan iedereen pakken wat ie wèl lust.

Oh, dat verhaal met die oven. Hoe eigenwijs kunnen mensen zijn!
Ja, dat klinkt wel als een goed idee ;). Daar kunnen ze toch niet veel tegenin brengen lijkt me:). Simpele en toegankelijke gerechten, maar op een verfijnde manier klaargemaakt.
Wat hadden ze dan tegen de groentesoep? Te gezond :P?
pi_102400219
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 15:38 schreef MaximusTG het volgende:

Niet iedereen houdt van soep, mijn broer is zeker geen moeilijke eter, maar soep gaat er (nog steeds) niet in(*), onafhankelijk van de soort of smaak...

(*)uiteraard hebben we het over voorkeur, niet in het geval van niets anders hebben...
C. Sagan
pi_102428864
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 15:38 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Ja, dat klinkt wel als een goed idee ;). Daar kunnen ze toch niet veel tegenin brengen lijkt me:). Simpele en toegankelijke gerechten, maar op een verfijnde manier klaargemaakt.
Dat er 'stukjes' in zaten (groente) :X
// wandelende paradox //
pi_102434022
Wij hebben met ons huis eind oktober al 'kerst'diner, waar er voor weinig geld gekookt moet worden (zodat er veel budget over blijft voor aankleding en wijn, haha). Toch worden het altijd 4 gangen, maar dan een beetje standaard.. iig soep, dat kan nog redelijk cheap. ik blijf even kijken voor tips :)
  † In Memoriam † dinsdag 27 september 2011 @ 13:09:15 #59
91830 MaximusTG
pi_102434379
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:56 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

OMG 8)7 . Het moet niet veel gekker worden..
  dinsdag 27 september 2011 @ 13:16:04 #60
45206 Pietverdriet
pi_102434624
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:56 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Als kinderen die aardbeienyoghurt uit een pak lekker vinden maar naturel yoghurt met echte aardbeien niet omdat er stukjes in zitten.
pi_102434666
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als kinderen die aardbeienyoghurt uit een pak lekker vinden maar naturel yoghurt met echte aardbeien niet omdat er stukjes in zitten.
Ja vreselijk is dat.. En naturel yoghurt is natuurlijk ''te zuur'' :')
  dinsdag 27 september 2011 @ 13:25:30 #62
45206 Pietverdriet
pi_102434943
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 13:17 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ja vreselijk is dat.. En naturel yoghurt is natuurlijk ''te zuur'' :')
Jep, net als karnemelk te zuur is, spruitjes en witlof te bitter, rode wijn te zuur, maar wel bonbon Napoleon eten, Bier drinken.
Dan is het opeens niet te zuur of te bitter.
Maar chocolade moet zoete melk chocolade zijn.
pi_102435232
Wauw in razendtempo de stokpaardjes.opgezadeld en naar offtopicville gegalloppeerd! ^O^
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_102436999
OMG dat verhaal over het niet voorverwarmen van de oven.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:32:14 #65
45206 Pietverdriet
pi_102437215
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 13:33 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wauw in razendtempo de stokpaardjes.opgezadeld en naar offtopicville gegalloppeerd! ^O^
Ah, nu je er bent, waar had jij die Chedder gezien?
pi_102548775
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah, nu je er bent, waar had jij die Chedder gezien?
Dat wil ik ook wel eten ja, want ik ben net terug uit Engeland en moet nu dus weer afkicken van de cheddars en de rode Leicesters, enzovoorts! :)

Overigens, at eergisteren in Londen bij Nopi, het nieuwe restaurant van Yotam Ottolenghi.. Ik had daar een Valdéon-cheesecake met ingemaakte rode babybiet en hazelnoten die mijn voltallige gezelschap (8 man met zéér uiteenlopende smaken) dusdanig in verrukking bracht dat ik de komende weken ga besteden aan het namaken ervan.
Als dat ook maar een béétje lukt heb ik mijn voorgerecht voor kerst gevonden! :Y
(Driekwart van de schoonfamilie weigert namelijk pertinent iets te eten dat ook maar een béétje met wat voor lever dan ook te maken heeft. Helaas! Niettemin, Piet, graag topic openen, want dan maak ik die paté gewoon voor mezelf op 2e kerstdag)
pi_104889958
Enorme kick :+

Dit jaar komen zeker deze vrindjes op tafel

Stoofgerechtjes erin.
Verder moet er ijs op tafel (eis van oma) als dessert en aardappelen mogen niet ontbreken.

Hiermee ga ik op zoek naar de gerechten die op tafel komen.

In ieder geval een minisoepje met een klein hapje vooraf.
3 gerechtjes die samen het hoofdgerecht vormen (geen grote eters bleek na voorgaande jaren).
Dessert met ijs :P
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 27 november 2011 @ 19:26:54 #68
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_104890000
Eerste kerstdag bij mijn ouders, tweede kerstdag bij de schoonouders. De keuken blijft.schoon dit jaar :+
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_104890643
Eindelijk heb ik het -na jaaaaaren- voor elkaar dat ik een keer niet thuis ben met kerst en mezelf (en mijn gezin dus twee dagen uit heb laten nodigen. Nu het eenmaal zo ver is en ik de uitnodigingen binnen heb begin ik stiekem toch wel te balen.

Ik wil eigenlijk toch wel uitgebreid koken. Hmm, eens even kijken of ik voor kerstavond nog wat vrienden op kan trommelen....
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_104891077
Ik gok dat ik gewoon de hele kerstjamie op tafel kletter :D
pi_104891708
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 19:50 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik gok dat ik gewoon de hele kerstjamie op tafel kletter :D
Heb twee keer moeten lezen :D

Welke gerechten zijn dat?
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 11:13:44 #72
91830 MaximusTG
pi_104960057
Woehoeeee, we hoeven niet te koken bij de vreselijke zus van mn vriendin. Ja, kerst bij hun dit jaar, en jullie moeten koken was de mededeling . Ja, ammenooitniet. Zeker niet op zo'n manier. En ik ben nog nooit in dit huis van ze geweest, en ze zijn niet de meest nette mensen, dus dat zag ik totaal niet zitten. Nu wordt het toch gourmet.
pi_104960295
Ik zei vorige week voor de grap dat de fam op 2e Kerstdag wel bij mij mocht komen omdat ik 1e naar hen ga. Ze reageerden gelijk en nu komen ze 2e Kerstdag naar mij en moet ik een menu verzinnen :')
pi_104960314
Potverdorie, ik was van plan om heel november mogelijke kerstgerechten uit te gaan proberen, maar ik werd per ongeluk verliefd op de kookboeken van Yotam Ottolenghi, dus nu heb ik de afgelopen weken voornamelijk allerlei vage vegetarische dingen staan koken. *)
In de loop van deze week toch maar eens mijn hoofd gaan breken over kerst&schoonfamilie-geschikte voor- en nagerechten.
pi_104960876
Hier alwéér gourmet, t zelfde als de afgelopen 21 jaar geloof ik :'(

Tweede kerstdag waarschijnlijk voor het eerst kerst vieren bij mijn vader, word waarschijnlijk soep uit blik met kant en klaar stokbrood :')
pi_104960914
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:36 schreef hugsy33 het volgende:
Hier alwéér gourmet, t zelfde als de afgelopen 21 jaar geloof ik :'(

Tweede kerstdag waarschijnlijk voor het eerst kerst vieren bij mijn vader, word waarschijnlijk soep uit blik met kant en klaar stokbrood :')
kant en klaar stokbrood is niets mis mee :P
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 11:38:35 #77
91830 MaximusTG
pi_104960958
Het gaat tenslotte om de gezelligheid :')
pi_104961019
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:38 schreef MaximusTG het volgende:
Sober is niet leuk maar 3 dagen flink uitgebreid hoeft van mij ook niet. Ben net zo blij met een goed bord pasta en een schaaltje ijs met fruit toe op 1 kerstdag
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 11:45:34 #79
91830 MaximusTG
pi_104961209
Nee, het was ook meer over mn eigen situatie ;). Voorheen was ik wel wat enthousiaster over het kerstdiner, maar nu zal ik al blij zijn als het een beetje gezellig wordt.
pi_104961211
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:38 schreef MaximusTG het volgende:
je bedoeld verplichting ;)
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 11:46:11 #81
91830 MaximusTG
pi_104961409
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:45 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, het was ook meer over mn eigen situatie ;). Voorheen was ik wel wat enthousiaster over het kerstdiner, maar nu zal ik al blij zijn als het een beetje gezellig wordt.
De grootste ruzies ontstaan daar... Eigenlijk gek he, bij het feest van de vrede :?
pi_104962233
Dit jaar maar eens kijken welke dagen ik thuis ben en welke dagen ik buiten de deur ben. In ieder geval het voornemen met een maat van mij op 2e kerstdag uitgebreid te gaan koken. Zal dan ook de komende week de kookboeken maar eens uitgebreid door gaan lezen. Ik kom er nog op terug :P
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 12:22:40 #84
91830 MaximusTG
pi_104962519
Ja, nou, tis een beetje een ingewikkeld verhaal aan het worden; mn vriendin heeft 1 zusje, en die kan het eigenlijk niet zo goed met dr ouders vinden, die hebben (net als wij) een hekel aan de vriend. Dat is een stomme onbeschofte klojo met een iq van ver onder de 100. Altijd irritant gedrag. Maar mn schoonouders zeggen er niks van omdat ze het contact met haar niet kwijt willen. Wij zijn gewoon hele andere types dan zij. Wij zijn intelligent, fatsoenlijk en zij... niet. Mn vriendin is net begonnen met promoveren en ik ben bijna klaar met afstuderen. Schoonzusje heeft dr HBO niet afgemaakt en doet nu iets administratiefs. Hij zit in de metaal. En nu hoorden wel van het weekend dat ze het belachelijk vinden dat mn vriendin meer dan zij verdient "terwijl ze nog nooit een dag in dr leven hard gewerkt heeft". En dat terwijl ze altijd keihard werkt in drie lab, en af en toe lange dagen maakt. Jaloezie, dat is het. Pffffff.
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 12:23:30 #85
91830 MaximusTG
pi_104962552
Dubbel.. Stomme android browser.
pi_105044088
Nou, ik weet wel weer iets meer over onze indeling. Zoals het er nu naar uitziet wordt het het volgende:
- Kerstavond: thuis met gezin (= 2 volwassenen + 1 peuter)
- Eerste Kerstdag: bij mijn ouders (= 8 volwassenen, 4 kinderen tussen 2 en 7 jaar oud)
- Tweede Kerstdag: bij ons met onbekend aantal vrienden? Daar moeten we iedereen nog voor uitnodigen.

Voor eerste Kerstdag zal ik wel meehelpen met koken, maar mijn moeder bepaalt grotendeels het menu, en die wil graag kalkoen maken. Ben ik dol op, dus geen klachten van mijn kant. Daarbij denk ik vrij traditionele bijgerechten als aardappelpuree, stoofpeertjes, appelmoes en iets van groene groenten. We twijfelen nog over een voorgerecht. Voor de kinderen is dat eigenlijk te veel, dan eten ze verder niets meer, maar ik vind het er eigenlijk wel een beetje bij horen. Als toetje krijgen de kinderen denk ik ijs, volwassenen weten we nog niet goed.

Tweede Kerstdag zal als dit plan doorgaat ook worden 'iedereen neemt iets mee'. Vorig jaar was het thema Italiaans. Dat zouden we best in de herhaling kunnen gooien natuurlijk. Eerst maar eens kijken of er animo voor is.

Blijft over: Kerstavond. Eigenlijk fonduen we vaak dan met ons tweetjes, maar misschien wil ik er dit jaar eens wat meer van maken. Ik ben dan al twee weken met zwangerschapsverlof, dus ik heb de tijd :).
pi_105044771
bij ons staat het nu ook vast. Ik heb het menu alleen niet compleet.

kerstavond: kaasfondue van Nederlandse kazen

1e kerstdag:
Voorgerecht: ???
Hoofdgerecht: Gevulde kalkoen
Bijgerechten: ???
Nagerecht: ???

2e kerstdag:
fonduen bij de schoonfamilie

Kortom nog veel vraagtekens waarvoor ik de boeken in mag. *O*
pi_105045696
Ik ben ook al vast bezig met bedenken wat ik ga maken, ik heb er zin in!

Kerstavond: Vlaamse friet met zoervleis, mayo en appelmoes

1e Kerstdag:

Voorgerecht: Kreeft met citroenmayonaise, sushi met gerookte zalm,
Hoofdgerecht: ?
Nagerecht: Cheesecake met citroen en frambozencoulis

2e Kerstdag heb ik een brunch dus t zal niet uitgebreid worden, waarschijnlijk pompoen-bataatsoep met lekkere broodjes.
  donderdag 1 december 2011 @ 11:43:07 #89
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_105045758
Eén van de twee kerstdagen:
Gourmetten! ;) Wil alleen wel wat aparte dingetjes erbij gaan maken. Anders dan we ALTIJD doen. (Standaard dezelfde vleesjes, standaard dezelfde bijgerechten. :{ Wil ik dit jaar niet!) Zit alleen met het vriendinnetje van mijn broertje dat niets lust en niets wilt proeven (broertje is soms net zo erg, daar hebben ze mekaar perfect in gevonden!)

Andere kerstdag (broertje is dan toch naar zijn vriendin dus Bientje mag haar gang gaan!):
Voorgerecht: Paar tapas achtige dingetjes (zalmfilet, stokbrood en andere mini hapjes die ik nog moet verzinnen)
Hoofdgerecht: Beenham, honing mosterd :9~ (net als vorig jaar!)
Bijgerechten: Gepofte aardappel en ???
Nagerecht: ???
pi_105047921
Ik blijf een beetje zitten met mijn voorgerecht...
Ik heb tot nu toe het volgende, rekening houdend met de smaken van de schoonfamillie (niet zo spannend dus, maar och.. Avontuurlijk koken doen we thuis wel!) :

- Aperitief wordt meloen-bellini (bubbels! feest! :)) met een nog nader te bepalen toffe wildham van de groothandel.

- Voorgerecht - :?

- Soep wordt uiensoep, maar dan een lichte, van bosuien (gepureerd, met sjalotjes en wat room en wijn) met daarbij zelfgebakken knoflookfougasse (consommé van RobinOok was tof en heel lekker naar mijn persoonlijke smaak, maar is, vrees ik, op zichzelf toch niet substantiëel genoeg voor die veelvratige tak van de familie. :))

- Hoofdgerecht wordt door schoonouders verzorgd, iets met varkenshaas, saus, aardappelen en groentenbijgerechten..

- Als nagerecht zet ik drie verschillende toetjes to share op tafel: donkere chocolade-fudgetaart, mousse van gekaramelliseerde witte chocolade(!Heel!Erg!Lekker!), en zelfgedraaid mandarijntjes-roomijs. Men schept daar zelf dan van op.

Dat voorgerecht, daar wil ik eigenlijk vis in, maar men blieft daar in huis geloof ik alleen maar zalm en mijn ervaring daarmee beperkt zich tot het kopen van een bonk wilde zalm en dat gewoon op de grill en opeten, of kweekzalm uit de diepvries voor zalmburgers. Allebei weinig kerstdineresk. :')

Iemand een idee?

[ Bericht 2% gewijzigd door minilot op 01-12-2011 12:53:50 ]
  donderdag 1 december 2011 @ 12:48:21 #91
318361 Bienelientjee
pi_105048232
Weet niet of jullie grote of kleiner eters zijn. Of de zalm rauw of niet eten. Wat ideetjes:

Zalmquiche.
Zalmtartaartje.
Salade met gerookte zalm.
Frisse wrap met zalm.
Een zalmmouse maken met stukken stokbrood.
pi_105048419
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:48 schreef Bienelientjee het volgende:
Weet niet of jullie grote of kleiner eters zijn. Of de zalm rauw of niet eten. Wat ideetjes:

Zalmquiche.
Zalmtartaartje.
Salade met gerookte zalm.
Frisse wrap met zalm.
Een zalmmouse maken met stukken stokbrood.
Grrrrrote eters. Heel grote eters. Alleen een tikkie kieskeurig, niet zo dol op al te 'vreemde' dingen.

Enneh, ik weet natuurlijk wel waar je zalm zoal doorheen kunt gooien (zie je lijstje), maar ik ben niet zozeer op zoek naar een algemene 'iets van een salade'-tip, maar meer naar een goed specifiek recept.
Zalmwraps zie ik overigens niet zo erg voor me op de kersttafel.. ;)
  donderdag 1 december 2011 @ 12:56:05 #93
45206 Pietverdriet
pi_105048552
Bij de Aldi verkopen ze gerookte wilde zalm, die is erg lekker
pi_105049057
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij de Aldi verkopen ze gerookte wilde zalm, die is erg lekker
Dank voor de tip!

Ik bezin mij momenteel op een online gevonden gerecht van chef Thomas Keller, met kappertjes en rode ui en door een zeef gedrukt eiwit en eigeel:

Eén dezer dagen het recept maar eens uittesten.. Piet, jij nog een receptsuggestie met die gerookte wilde zalm, moet moet ik daarvoor in het andere topic zijn? :)
pi_105051448
Kerstavond eten we met z'n tweetjes hapjes als diner, moet nog bedenken wat.
In ieder geval lekkere kaasjes en vleeswaren met brood en crackers, dips, salade etc.

Eerste kerstdag met bezoek eten we lamrack gebakken in boter en olie, lekker rose, heel simpel met zout en peper, knoflook en thijm, roast potatoes (in ganzenvet als ik dat kan vinden), pompoenpuree, en spruiten met pancetta en marsala (van Nigella).

Tweede kerstdag eten we een gevulde minestronesoep met chorizo en knoflookcroutons.

Nu al zin in :9
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
  donderdag 1 december 2011 @ 14:22:35 #96
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105052081
Ik eet al van jongs af aan dezelfde dingen met kerst, en hoezeer ik ook het hele jaar door experimenteer met allerlei soorten eten, met kerst wil ik altijd hetzelfde. En dat is dus:

Lunch/tussendoor: Versgemaakte kippensoep met soepstengels.

Voorgerecht:
-Garnalencocktail met kropsla en whisky cocktailsaus.

Hoofd:
-Kalkoen, stoofperen in glühwein, kastanjes, pom duchesse, witlof/boontjes en cranberry saus.

Het nagerecht was 'vroeger' altijd ijs met slagroom, maar een nagerecht maak ik nu wel zelf. Dit jaar zit ik vol ideeën, en ik kan niet kiezen ;(

-Brownies met stukjes witte chocolade, tarte tatin met appel, chocolademouse en ik zit aan iets van cheesecake te denken.
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_105052453
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 14:22 schreef Purdey het volgende:

Het nagerecht was 'vroeger' altijd ijs met slagroom, maar een nagerecht maak ik nu wel zelf. Dit jaar zit ik vol ideeën, en ik kan niet kiezen ;(

-Brownies met stukjes witte chocolade, tarte tatin met appel, chocolademouse en ik zit aan iets van cheesecake te denken.
Grand dessert met van alles wat?

Misschien ga ik dat bij mijn moeder ook wel voorstellen voor het dessert. Ik had vorig jaar een combi met hangop en chocolademousse gemaakt. Die wil ik misschien ook wel in de herhaling gooien.
pi_105055560
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:10 schreef minilot het volgende:

[..]

Dank voor de tip!

Ik bezin mij momenteel op een online gevonden gerecht van chef Thomas Keller, met kappertjes en rode ui en door een zeef gedrukt eiwit en eigeel:
[ afbeelding ]

Eén dezer dagen het recept maar eens uittesten.. Piet, jij nog een receptsuggestie met die gerookte wilde zalm, moet moet ik daarvoor in het andere topic zijn? :)
Wat ook lekker is:
Een variant op de bekende Deense canapés (zie afbeelding)

Roggebrood, besmeerd met mierikswortel(boter), knapperige ijsbergsla, gerookte wilde zalm van de Aldi, roerei, forelfilet.

Je kunt de zalm en de forel eventueel 1-1,5 minuut in de magnetron doen om extra smaak te krijgen en het lauwwarm te maken.
  donderdag 1 december 2011 @ 15:51:14 #99
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105055571
Heb ik ook aan zitten denken Bleie :) Heb van de week al een springvorm gekocht van 16 cm, kan ik een klein taartje maken.
pi_105055859
Ik zie het helemaal voor me hoor: brownies kun je makkelijk in vrij kleine porties snijden natuurlijk, en dan in kleine vormpjes (muffinvorm of zo?) individuele tartes tatins, klein stukje cheesecake en een bolletje chocolademousse. Hmm, dat wordt wel vrij zwaar allemaal. Misschien wat citroenijs erbij of zo, om het wat luchtiger te maken?
  donderdag 1 december 2011 @ 16:56:39 #101
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105058430
Wilde een browniebeslag in muffinvorm doen, of in vierkant bakblik en dan kleine blokjes snijden. Klein taartje, en iets met fruit. Maar het gevaar is er inderdaad dat het too much is.
pi_105060032
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 15:50 schreef rhubarb het volgende:

[..]

Wat ook lekker is:
Een variant op de bekende Deense canapés (zie afbeelding)
[ afbeelding ]

Roggebrood, besmeerd met mierikswortel(boter), knapperige ijsbergsla, gerookte wilde zalm van de Aldi, roerei, forelfilet.

Je kunt de zalm en de forel eventueel 1-1,5 minuut in de magnetron doen om extra smaak te krijgen en het lauwwarm te maken.
Leuk en vast lekker, maar een canapeetje is toch iets anders dan een echt voorgerecht.. Niettemin dank voor tip!
pi_105062279
Mijn ex-schoonouders hadden altijd zo'n heerlijke amuse, ik geloof een recept van Ron Blaauw, geen idee meer wat er precies inging allemaal. Het was een rondje uitgestoken uit kruidkoek en daarop iets met vis en appel in een saus/dressing en dan ook nog even met de cremebrulee brander dr over.

Ik wil het recept!
  donderdag 1 december 2011 @ 19:26:21 #104
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105064324
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:40 schreef minilot het volgende:
- Als nagerecht zet ik drie verschillende toetjes to share op tafel: donkere chocolade-fudgetaart, mousse van gekaramelliseerde witte chocolade(!Heel!Erg!Lekker!), en zelfgedraaid mandarijntjes-roomijs. Men schept daar zelf dan van op.

Dat voorgerecht, daar wil ik eigenlijk vis in, maar men blieft daar in huis geloof ik alleen maar zalm en mijn ervaring daarmee beperkt zich tot het kopen van een bonk wilde zalm en dat gewoon op de grill en opeten, of kweekzalm uit de diepvries voor zalmburgers. Allebei weinig kerstdineresk. :')

Iemand een idee?
Toevallig receptjes van deze 2? Is trouwens een zalm tartaar niks? In zo'n steekring serveren? Zalm heel fijn hakken met wat avocado, koriander, limoen, rucola?
  donderdag 1 december 2011 @ 19:28:03 #105
318361 Bienelientjee
pi_105064397
Chocolade fudge taart lijkt me ook wel wat! :D
pi_105087963
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:39 schreef minilot het volgende:

[..]

Leuk en vast lekker, maar een canapeetje is toch iets anders dan een echt voorgerecht.. Niettemin dank voor tip!
Ik zie mijn variant ook niet echt als een canapee, mijn variant erop heb ik al meerdere malen als hoofdgerecht gereserveerd... Combinatie van roggebrood, sla, zalm, roerei en forel maakt het aardig vullend. Maar zoek gerust verder naar iets leuks. Staat er in de zilveren lepel geen mooi zalm voorgerecht?
pi_105199063
Oke met mijn vriend overlegd en het gaat Aziatische tapas worden. Nu op zoek naar lekkere kleine gerechtjes.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_105626769
Simpel menuutje in elkaar gezet met oma als gast moeten we wel voorzichtig zijn ;)

Vooraf: licht soepje (nog geen idee wat, geen uien of mosterd soep dat was het voorgaande jaren) met een brood hapje

Gevolgd door: Klein stukje zalm zoet gemarineerd met wat salade (walnoot appel wellicht met wat geitenkaas?)

Hoofdgerecht: Mini stoofpannetje (in wijn gestoofd vlees met paprika, champi's enz.) en daarbij biologische aardappeltjes schoongeboend een half uurtje in de oven vooraf ingesmeerd met een fijne olie en wat zeezout erover.

Dessert: IJs op bevel van oma, ik wil zelf geen ijs gaan maken dus ga ik naar de Italiaan en als die niks heeft dan vermoed ik dat ik moet gaan zoeken. Wil er voor ons wel wat bijmaken maar nog geen idee wat.
  donderdag 15 december 2011 @ 23:58:23 #109
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_105640449
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 19:28 schreef Ml-etje het volgende:
Dessert: IJs op bevel van oma, ik wil zelf geen ijs gaan maken dus ga ik naar de Italiaan en als die niks heeft dan vermoed ik dat ik moet gaan zoeken. Wil er voor ons wel wat bijmaken maar nog geen idee wat.
Wat dacht je van een simpele ijstaart? Kun je toch overal kopen? En anders hebben ze het zeker wel bij de ' diepvriesman' die aan de deur komt ^O^

En da's natuurlijk helemaal lekker met van die zelfgeklopte slagroom :9~

Nu ben ik weer gauw weg hier :P
pi_105646352
Onze plannen lijken nu vrij definitief te zijn: op Kerstavond eten we bij ons thuis met 3 volwassenen en waarschijnlijk 1 peuter (maar misschien komen daar nog drie kinderen van 4-7 bij, dat is dan weer nog niet duidelijk), en Eerste Kerstdag bij mijn ouders, met 7 volwassenen en 4 kinderen (2-7 jaar). Voor Kerstavond moet ik dus het hele diner bedenken, voor Eerste Kerstdag moet ik het toetje doen.

Ideeën voor Kerstavond:
vooraf: soepje
hoofd: iets met vis, maar heb nog geen idee wat
nagerecht: geen idee....

Toetje Eerste Kerstdag: grand dessert met in elk geval iets brownie-achtigs, en een bolletje (sorbet)ijs. Mijn moeder heeft verder nog een recept voor iets met avocado, wat ze erg graag erbij wil. Het klinkt heel vreemd, maar je weet nooit. Verder dacht ik nog aan iets van chocolademousse en/of bavarois (lekker retro ;)), maar dan moet ik wel recepten vinden zonder rauwe eieren (ivm zwanger / kleine kinderen). En iets van fruit erbij (mango, vijgen?) lijkt me ook wel lekker. Oh wacht, vorig jaar had ik nog iets gedaan met gegrilde ananas, dat was ook ontzettend lekker.

Iemand nog ergens suggesties voor?
  vrijdag 16 december 2011 @ 08:36:58 #111
45206 Pietverdriet
pi_105646471
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 19:28 schreef Ml-etje het volgende:
.

Walnotenijs in de vriezer leggen als backup, serveer dat met maple siroop.
Voor jullie zelf, haal diepvries frambozen (aldi heeft ze) en doe die in een pannetje en breng het aan de kook, week een velletje gelatine of twee, voeg die bij de frambozenmoes, voeg eetlepel suiker toe.
Sla slagroom stijf en als de framboos afgekoeld is lepel je hem door de slagroom.
Dit stort je in een puddingvorm.
Neem een verse rijpe mango, of bij gebrek daaraan perzik, pureer dit, met wat echte vanille, suiker en wat citroensap.
Serveer deze gele saus bij de roze pudding.
Nodig
1 pakje frambozen
2 pakjes slagroom
Suiker
Citroen
Mango

Het is natuurlijk mooi kleine puddingvormen te nemen, ieder zijn eigen pudding. Maar zorg dan dat oma er ook eentje krijgt. Wedden dat ze het ijs niet mist?
  vrijdag 16 december 2011 @ 18:11:01 #112
45206 Pietverdriet
pi_105664191
Zit een kerstdiner te verzinnen
Vooraf een salade van oa rucola en zure appels met gegrillde jacobsschelpen
Dan Iberico op 2 manieren
Gegrilled Rack met een sherrysaus
Wangetjes in rode wijn met zeekraal
Daarbij patatas bravas, aardappel gratine, worteltjes en erwtjes
Toe een frambozenmousse en Flan Caramel

Passende wijn moet ik nog uitzoeken
Ik weet het nog niet, het is vreselijk lekker allemaal, maar het is voor mij zo routine, piet classics en geen spetterend lat hoger leg prestatie.
Bezoek vroeg of het wat minder kon dit jaar omdat ik vorig jaar vooral in de keuken was..
Masr ik weet het niet. Het zit zo in elkaar dat veel van te voren te maken is, en er weinig op het moment zelf gedaan moet worden...
Dubio dubio
  vrijdag 16 december 2011 @ 18:13:51 #113
45206 Pietverdriet
pi_105664291
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:10 schreef minilot het volgende:

[..]

Dank voor de tip!

[ afbeelding ]

Sorry
Ik zie het nu pas, ik ga morgen een mousse maken van gerookte wilde zalm, zal het recept morgen even posten.
pi_105664335
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2011 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor jullie zelf, haal diepvries frambozen (aldi heeft ze) en doe die in een pannetje en breng het aan de kook, week een velletje gelatine of twee, voeg die bij de frambozenmoes, voeg eetlepel suiker toe.
Sla slagroom stijf en als de framboos afgekoeld is lepel je hem door de slagroom.
Neem een verse rijpe mango, of bij gebrek daaraan perzik, pureer dit, met wat echte vanille, suiker en wat citroensap.
Nodig
1 pakje frambozen
2 pakjes slagroom
Suiker
Citroen
Mango

Het is natuurlijk mooi kleine puddingvormen te nemen, ieder zijn eigen pudding. Maar zorg dan dat oma er ook eentje krijgt. Wedden dat ze het ijs niet mist?
Die mango ligt er al en back up ijs heb ik zeker :P
Goed idee! Thanks!!
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Zit een kerstdiner te verzinnen
Vooraf een salade van oa rucola en zure appels met gegrillde jacobsschelpen
Dan Iberico op 2 manieren
Gegrilled Rack met een sherrysaus
Wangetjes in rode wijn met zeekraal
Daarbij patatas bravas, aardappel gratine, worteltjes en erwtjes
Toe een frambozenmousse en Flan Caramel

Passende wijn moet ik nog uitzoeken
Ik weet het nog niet, het is vreselijk lekker allemaal, maar het is voor mij zo routine, piet classics en geen spetterend lat hoger leg prestatie.
Bezoek vroeg of het wat minder kon dit jaar omdat ik vorig jaar vooral in de keuken was..
Masr ik weet het niet. Het zit zo in elkaar dat veel van te voren te maken is, en er weinig op het moment zelf gedaan moet worden...
Dubio dubio
Wat vindt je het leukst?
Babbelen met de gasten of eten maken ;)
  vrijdag 16 december 2011 @ 18:15:59 #115
45206 Pietverdriet
pi_105664372
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:15 schreef Ml-etje het volgende:
!!

[..]

Wat vindt je het leukst?
Babbelen met de gasten of eten maken ;)
Ik denk dat je het antwoord al weet, toch?
  vrijdag 16 december 2011 @ 20:20:35 #116
45206 Pietverdriet
pi_105669224
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sorry
Ik zie het nu pas, ik ga morgen een mousse maken van gerookte wilde zalm, zal het recept morgen even posten.
Heb even een mousse in elkaar gezet, als het wat wordt zal ik het recept even posten, het is eenvoudig te maken, had het in een half uurtje voorbereid, gemaakt en daarna afgewassen en de boel weer opgeruimd. Moest het ff met de hand doen want de machine liep nog.
pi_105669308
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk dat je het antwoord al weet, toch?
Jawel :D
  vrijdag 16 december 2011 @ 21:49:18 #118
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105673660
HELP!!! ik heb gezegd dat ik dit jaar ga koken voor mijn schoonouders (bij hun is het al jaren een ramp....we kregen zelfs een keer (ongare) poffertjes! en mijn schoonbroertje eet nogsteeds voor de tv,zelfs met kerst!)
Maar goed. ik ben (nog) niet zo'n held met koken en al helemaal geen kerstdiner. Heel moeilijk zal het dus ook niet worden.
We zijn met zijn 6e.....en mijn broertje is een moeilijke eter (en schoonbroertje volgens mij ook)

Ik wilde beginnen met pastijtjes en ragout (ja heel simpel ik weet het...maar wel leuk en lekker (en volgens mij hebben mijn schoonouders het nog nooit gehad :P ))
Daarna wilde ik soep maken, maar heb nog geen idee welke. We zijn hier thuis echt van pakjessoep, dus echt soep maken heb ik ook nog nooit gedaan. Nu had ik wel een recept gevonden voor champignonsoep, maar waarschijnlijk wil ik ook iets van champignonssaus maken, word het dan niet teveel champignon???

Dan natuurlijk het hoofdgerecht.
Ik wil eigenlijk 2 vleesgerechten maken, zodat er iets te kiezen valt. Maar nu kom ik alleen maar kip tegen, wordt het dan niet teveel kip?
En ook over de aardappelen en groente twijfel ik. Voor groente ontbreekt me de inspiratie helemaal. En voor de aardappelen wil ik deze maken, maar misschien ook pasta......

en dan nog aardappelschijfjes, voor het geval men deze niet lekker vind/deze niet lukken.

Nagerecht ook nog inspiratieloos

Zou deze wel willen maken, maar is dat kerst genoeg??? :?

Ow en natuurlijk...hoeveel maak ik? Overal gewoon 6 porties van of minder omdat ze kunnen kiezen?

[ Bericht 3% gewijzigd door TaMieke op 16-12-2011 22:11:53 ]
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_105674203
Ik mis de recepten :P
Zou altijd 2 verschillende vleessoorten nemen als je een keuze wil bieden.
Verder zou ik het niet te lastig maken, het moet ook leuk voor jezelf zijn.
En uiteraard oefenen!
  vrijdag 16 december 2011 @ 22:14:10 #120
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105675018
Recepten er in een link bijgezet :D

Ja ik was ook aan het denken aan twee verschillende vleessoorten.
Maar lastig en goed organiseren wordt het toch wel....helaas ook geen tijd om te oefenen :( druk druk....
Heb net een tomatensoep gevonden....die kan ik al vooraf maken.
Heb sowieso in de planning om al smiddags (of zelfs smorgens) zoveel mogelijk voor te bereiden, anders ga ik het denk ik niet allemaal tegelijk klaar hebben :P
pi_105675367
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 22:14 schreef Tyler-Girl het volgende:
Recepten er in een link bijgezet :D

Ja ik was ook aan het denken aan twee verschillende vleessoorten.
Maar lastig en goed organiseren wordt het toch wel....helaas ook geen tijd om te oefenen :( druk druk....
Heb net een tomatensoep gevonden....die kan ik al vooraf maken.
Heb sowieso in de planning om al smiddags (of zelfs smorgens) zoveel mogelijk voor te bereiden, anders ga ik het denk ik niet allemaal tegelijk klaar hebben :P
Schrijf het geheel incl tijdsplanning uit. Dan vergeet je niks ;)
  vrijdag 16 december 2011 @ 22:25:00 #122
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105675568
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 22:21 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Schrijf het geheel incl tijdsplanning uit. Dan vergeet je niks ;)
Bedankt! Dat is idd een goede tip.

Heb je toevallig nog een idee welke saus goed bij varkensvlees past? Heb nu bedacht kipfilet met champignonsaus, maar dan wil ik wel een andere saus bij het andere vlees ;)
  vrijdag 16 december 2011 @ 23:20:55 #123
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105677963
Ik heb nog steeds geen enkel idee en geen enkele inspiratie.
Dat schiet lekker op zo. Straks wordt het stamppot boerenkool.
  zaterdag 17 december 2011 @ 00:10:38 #124
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_105679981
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 23:20 schreef RobinOok het volgende:
Ik heb nog steeds geen enkel idee en geen enkele inspiratie.
Dat schiet lekker op zo. Straks wordt het stamppot boerenkool.
Lekker toch? :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_105685275
Tyler_Girl: je kan eens een hele kip maken, dat klinkt aanzienlijk moeilijker dan het is, en het ziet er (zeker voor Kerst) wel mooi uit, zo'n heel beest op tafel. Je kunt hem wat van tevoren kruiden e.d., en dan gewoon iets meer dan een uur voor je gaat eten in de oven schuiven. En dan als tweede vleesgerecht bijvoorbeeld rollade? Je zou ook twee sausjes apart kunnen serveren, zodat de eters kunnen kiezen welke saus ze willen, en ze niet met een vleessoort ook meteen aan een saus 'vast zitten'.

Qua groente: wat dacht je van bijvoorbeeld boontjes (of, iets chiquer: haricots verts), even koken, in spek wikkelen en dat nog even bakken. Of stoofpeertjes?

Als je laat kiezen kun je inderdaad wat kleinere porties maken, misschien alles voor 4 personen? Je houdt dan wel over waarschijnlijk, maar je wilt ook niet dat er te weinig is.
pi_105686997
Ik ruil de zalm in voor French racks (lam) aangezien oma's al begon te bibberen toen ik over vis begon :D
pi_105687323
Simpel menuutje in elkaar gezet met oma als gast moeten we wel voorzichtig zijn ;)

Vooraf: licht paprikasoepje (nog geen idee wat, geen uien of mosterd soep dat was het voorgaande jaren) met een brood hapje

Gevolgd door: French Rack met salade

Hoofdgerecht: Mini stoofpannetje (in wijn gestoofd vlees met paprika, champi's enz.) en daarbij biologische aardappeltjes schoongeboend een half uurtje in de oven vooraf ingesmeerd met een fijne olie en wat zeezout erover.

Tip van Piet:
Nodig
1 pakje frambozen
2 pakjes slagroom
Suiker
Citroen
Mango

pi_105687435
Ooh, paprikasoepje. Goed idee, misschien doe ik dat Kerstavond ook maar.

En ik heb het recept van dat avocadotoetje van mijn moeder gekregen:

2 ripe avocado’s
juice of two or three lemons
4 tablespoons caster sugar
three quarter liter vanilla ice cream

Method:
Put avocado and lemon juice in food processor or mix with hand mixer,
add sugar.Then add the ice cream and mix thoroughly.Put in fridge

Garnish with a slice of avocado and some roasted almonds and serve with “ladyfingers”

Geen idee waarom het in het Engels is trouwens. Wat denken jullie ervan? Ik zou geloof ik in elk geval liever limoenen gebruiken dan citroenen - lijkt me beter combineren met avocado.
  zaterdag 17 december 2011 @ 11:26:25 #129
45206 Pietverdriet
pi_105687613
Okay
Ik heb gisteravond een mousse van gerookte zalm gemaakt
Heb een recept verzonnen wat gemakkelijk is en niet al te bewerkelijk.
Nodig
Pakje gerookte wilde zalm a 150 gram, bv van de aldi
3 eieren
1 pakje slagroom
Zout
Dille
4 blaadjes gelatine

Week je gelatine in wat water en wacht tot het zacht is
Neem de gelatineblaadjes en doe die met een half kopje water met zout en dille in een schaaltje in de magnetron en smelt dit, laat het afkoelen maar niet zo lang dat het opstijft, je kan intussen het volgende doen
Sla de slagroom stijf
Pureer de zalm in keukenmachine of blender
Scheid de eieren en sla de eiwitten stijf
Meng de zalmpuree met gelatinevloeistof tot een papje
Meng er voorzichtig de stijve slagroom door, niet roeren maar enveloperen
Meng hier voorzichtig het eiwit door, niet roeren, maar enveloperen,
Enveloperen is omvouwen, je haalt met een lepel mengsel naar boven en herhaalt dit, zo hou je lucht in je mousse, als je gaat roeren gaat de lucht er uit en wordt het veel zwaarder.

Enjoy!
Zet dit minstens 12 uur in de koeling om op te stijven.
pi_105687708
Klinkt heerlijk Piet, maar helaas is gerookte zalm nog eventjes verboden voor mij :'( :'( :'( .
  zaterdag 17 december 2011 @ 11:36:52 #131
45206 Pietverdriet
pi_105687815
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:31 schreef Bleie het volgende:
Klinkt heerlijk Piet, maar helaas is gerookte zalm nog eventjes verboden voor mij :'( :'( :'( .
Zwanger? Dan mag je ook geen rauw ei.
Recept was voor minilot op verzoek.
pi_105689954
quote:
- Als nagerecht zet ik drie verschillende toetjes to share op tafel: donkere chocolade-fudgetaart, mousse van gekaramelliseerde witte chocolade(!Heel!Erg!Lekker!)
Had je hier misschien nog een receptje van, minilot?
pi_105690537
Piet waar haal je je gelatine? Dat gebruik ik nl nooit :D
  zaterdag 17 december 2011 @ 13:43:18 #134
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105691016
Supermarkt. Naast de pakken appeltaartmix enzo.

[ Bericht 32% gewijzigd door RobinOok op 17-12-2011 14:16:54 ]
  zaterdag 17 december 2011 @ 14:00:45 #135
45206 Pietverdriet
pi_105691586
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 13:27 schreef Ml-etje het volgende:
Piet waar haal je je gelatine? Dat gebruik ik nl nooit :D
Op de bakafdeling, wat robin ook al zei. Heb me met ook rot lopen zoeken terwijl ik er voor stond
  zaterdag 17 december 2011 @ 14:25:53 #136
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105692329
Ben er vanochtend eens voor gaan zitten en ik ben eruit!
Als hoofdgerecht worden het Korean Lettuce Wraps. Maak een sous-vide hangar steak (makkelijk voor te bereiden, op de dag alleen in 't warm water en dan afgrillenl), buikspek (heb al een mooi recht bijgesneden stuk in de vriezer, gegaard ook, dus alleen even in plakjes bakken) en misschien dan nog wat kip. Met verschillende sausjes, pickles, van die dingen. En roasted rice-cakes.

En dan vooraf maak ik denk ik met garnalen gevulde tofuvellen.

Klaar!

Als het goed is kan ik heul erg veel de dag ervoor al doen en voorbereiden en ben dus op de dag zelf weinig in de keuken. Maakt voor mij dus niet zoveel uit, maar voor de anderen lijkt het dan net of ik er helemaal niet lang mee bezig was, want dat vinden ze zielig, lang in de keuken staan.
En oja, andere voordeel: niet in de rij hoeven staan bij visboer, slager of wildhandel. Coquilles, vis of wild eten we de anderen dagen van het jaar wel.

(en misschien koop ik een bak sesamijs voor wie er perse een toetje wil. Ik hou niet van toetjes, dus ik ga daar ook geen tijd aan verspillen)
pi_105693549
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zwanger? Dan mag je ook geen rauw ei.
Recept was voor minilot op verzoek.
Ha, over die rauwe eieren had ik nog heen gelezen. Ik weet dat het op verzoek was, maar ik ben echt dol op zalm, dus als ik niet meer zwanger ben (nog een week of 6), ga ik dit toch echt een keertje maken. Gewoon, omdat het kan.
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:25:35 #138
45206 Pietverdriet
pi_105693806
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:15 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ha, over die rauwe eieren had ik nog heen gelezen. Ik weet dat het op verzoek was, maar ik ben echt dol op zalm, dus als ik niet meer zwanger ben (nog een week of 6), ga ik dit toch echt een keertje maken. Gewoon, omdat het kan.
Kan dat in combi met zogen?
Als je slim bent koop je nu de gerookte wilde zalm bij de aldi, want of ze die in Feb nog hebben is de vraag en vries hem in. De gerookte wilde zalm is echt honderd maal zo lekker als de normale.
pi_105694038
Gerookte zalm is in te vriezen? Ik heb ook al een pakje van die wilde zalm gekocht en hij was inderdaad fantastisch. Als ik 'm in kan vriezen, dan leg ik een voorraadje aan :Y
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:38:03 #140
45206 Pietverdriet
pi_105694113
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:34 schreef PaarsBeestje het volgende:
Gerookte zalm is in te vriezen? Ik heb ook al een pakje van die wilde zalm gekocht en hij was inderdaad fantastisch. Als ik 'm in kan vriezen, dan leg ik een voorraadje aan :Y
Als je er mousse van gaat maken absoluut, bewaar het niet te lang in de vriezer, en zorg dat je vriezer zeker min 20 is.
pi_105694460
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je er mousse van gaat maken absoluut, bewaar het niet te lang in de vriezer, en zorg dat je vriezer zeker min 20 is.
Klinkt goed, en m'n vriezer staat inderdaad koud genoeg :Y Dan kan ik die mousse later nog eens proberen. Bedankt! :Y
pi_105715673
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan dat in combi met zogen?
Als je slim bent koop je nu de gerookte wilde zalm bij de aldi, want of ze die in Feb nog hebben is de vraag en vries hem in. De gerookte wilde zalm is echt honderd maal zo lekker als de normale.
Zalm kan in elk geval met borstvoeding samen, rauwe eieren weet ik eigenlijk niet. Kan het zo gauw ook niet vinden. Grrr, dan moet ik nog wel lang wachten voor ik dit kan eten. Nou ja, ik kan in elk geval weer aan de broodjes zalm straks, dat is al heel wat ;)
  zondag 18 december 2011 @ 10:16:17 #143
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105716363
Aangezien Piet ook frambozenmousse gaat maken, even een vraagje. Ik had in een kookboek een citroenmousse gezien, maar niet iedereen is dol op citroen, vandaar de framboos. Hoe dan ook, dat recept gaat ongeveer zo:

-Slagroom stijfkloppen
-2 eiwitten stijfkloppen met suiker
-Suiker, eiwitten en frambozen erbij.

Leek mij niet slecht, en simpel. Maak jij de mousse op de manier die je eerder beschreef? Met de gelatine?
  zondag 18 december 2011 @ 12:38:31 #144
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_105719152
Kent iemand nog een lekker, maar licht, amusesoepje? Ik heb een kleine amuse met coquilles, maar zou daarbij nog een klein glaasje met amusesoep willen serveren. Mijn voorgerecht na de amuse is vrij zwaar (richting ragout), dus het mag niet te zwaar zijn. Liefst op basis van een groente (en niet opnieuw vis of schaaldieren). Heb al in het Fok! Kookboek gekeken en surf me suf, maar kan niets naar mijn zin vinden. Alvast bedankt! :)
Smell the flowers while you can....
pi_105719457
Heb je [Amuse] Recepten & Lepels al gescanned?

Weet niet of er nou perse een soepje bijzit, maar dat topic hielp mij een paar weken geleden uit de amuse-brand.
  zondag 18 december 2011 @ 12:46:55 #146
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_105719478
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 12:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Heb je [Amuse] Recepten & Lepels al gescanned?

Weet niet of er nou perse een soepje bijzit, maar dat topic hielp mij een paar weken geleden uit de amuse-brand.
Oh, die had ik nog niet gezien. Bedankt! :)
Smell the flowers while you can....
  zondag 18 december 2011 @ 12:57:03 #147
45206 Pietverdriet
pi_105719931
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 10:16 schreef Purdey het volgende:
Aangezien Piet ook frambozenmousse gaat maken, even een vraagje. Ik had in een kookboek een citroenmousse gezien, maar niet iedereen is dol op citroen, vandaar de framboos. Hoe dan ook, dat recept gaat ongeveer zo:

-Slagroom stijfkloppen
-2 eiwitten stijfkloppen met suiker
-Suiker, eiwitten en frambozen erbij.

Leek mij niet slecht, en simpel. Maak jij de mousse op de manier die je eerder beschreef? Met de gelatine?
Pakje slagroom
Drie eiwitten
Pakje frambozen
Suiker
Wat water
3 a 4 blaadjes gelatine
Week 3 a 4 velletjes gelatine in wat water, als ze zacht zijn, doe de gelatine met wat water en suiker aan de kook, samen met de frambozenpuree
Sla slagroom stijf
Sla eiwitten stijf
Koel de frambozenmix af in een bak met wat ijswater maar roer en zorg dat ie nog niet opstijft.
Envelopeer het door de slagroom tot een egaal roze mengsel, maar niet roeren
Doe schep eisneeuw door de slagroomframbozen en envelopeer,
Herhaal dit tot alle eiwit er door is en zet het om op te stijven in de koeling.

Als je het zo doet wordt het erg luchtig en licht.
pi_105722454
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 12:38 schreef Miss-MacPhisto het volgende:
Kent iemand nog een lekker, maar licht, amusesoepje? Ik heb een kleine amuse met coquilles, maar zou daarbij nog een klein glaasje met amusesoep willen serveren. Mijn voorgerecht na de amuse is vrij zwaar (richting ragout), dus het mag niet te zwaar zijn. Liefst op basis van een groente (en niet opnieuw vis of schaaldieren). Heb al in het Fok! Kookboek gekeken en surf me suf, maar kan niets naar mijn zin vinden. Alvast bedankt! :)
Het wortelsoepje van Bluezz! Heel mooi fel oranje van kleur, hoog op smaak en makkelijk te maken. Staat denk ik wel in het amusetopic. Is hier altijd een succes. Inclusief mensen die stiekem in de keuken de pan uitlikken.
pi_105724012
*)
pi_105724446
kerstmenu hulp gezocht!!!

tijd en inspiratie loos en we krijgen op kerstavond schoonpa en stiefschoonma te eten...

Ze zijn (met name schoonpa) van wat de boer niet kent dat vreet ie niet.... En stiefschoonma wil volgens goed pools katholiek gebruik alleen vis op kerstavond... Geen vlees, geen vega. (dus de klassieke rollade met stoofpeertjes, rode kool en appelmoes valt af en mijn hemelse pompoenlasagna ook).
Totaal 5 personen, waaronder een kleuter van 4... Maar die eet minder kieskeurig dan schoonpa ;)

Qua voorbereiding en boodschappen alleen morgen en zaterdagochtend tijd.

Iemand nog tips voor een simpel doch smaakvol kerstmenu... Een gang of 3...max 4.
pi_105724528
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 08:23 schreef Bleie het volgende:

[..]

Zalm kan in elk geval met borstvoeding samen, rauwe eieren weet ik eigenlijk niet. Kan het zo gauw ook niet vinden. Grrr, dan moet ik nog wel lang wachten voor ik dit kan eten. Nou ja, ik kan in elk geval weer aan de broodjes zalm straks, dat is al heel wat ;)
Geen enkele reden om geen rauwe eieren te eten tijdens borstvoeding.
pi_105730099
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 14:46 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Geen enkele reden om geen rauwe eieren te eten tijdens borstvoeding.
Was ik inmiddels ook achter *O* .
  zondag 18 december 2011 @ 17:43:10 #153
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_105732528
Ik wil dit jaar het dessert verzorgen, iets van een mooie taart ofzo dis ik de dag vantevoren kan maken.
Ik kreeg van Piet al de tip om flan au caramel te maken maar ik twijffel daar nog steeds over.
Ik moet het in een rugzak een trein in mee kunnen nemen en dan is een lichtvloeibaar dessert misschien niet handig.
Ik denk dat het een donkere chocoladetaart gaat worden, liefst met zachte vulling, misschien met een gelatine laagje erop (framboos) of met witte chocoladesaus.

Vorig jaar heb ik deze gemaakt: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/baileysandchocolatec_72293
Bodem had ik alleen met bastogne gemaakt en ipv. Baileys had ik Tia Maria gebruikt.
Wel een machtige taart maar erg lekker.
  zondag 18 december 2011 @ 17:48:48 #154
45206 Pietverdriet
pi_105732732
Wat is het trouwens met ouders en schoonouders, opa en oma's dat ze willen bepalen wat er op tafel komt als ze worden uitgenodigd te komen eten? Kijk prima als je iets niet lust of allergies bent, maar te gaan vertellen wat er moet komen, heel mooi, maar ik zou me daar echt geen ruk van aantrekken
pi_105732975
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is het trouwens met ouders en schoonouders, opa en oma's dat ze willen bepalen wat er op tafel komt als ze worden uitgenodigd te komen eten? Kijk prima als je iets niet lust of allergies bent, maar te gaan vertellen wat er moet komen, heel mooi, maar ik zou me daar echt geen ruk van aantrekken
_O- je hebt nog nooit een reactie gehad van "jammer dat .... niet op tafel stond" denk ik :D
pi_105733969
Ik zoek eigenlijk iets wat bij een kalkoen als hoofdgerecht past maar dan geen aardappels, iemand ideeën? De kalkoen zal gevuld zijn...
  zondag 18 december 2011 @ 18:44:36 #157
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_105734976
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is gelukkig nog een verschil tussen ergens rekening mee houden en jezelf aanpassen..
Als ik kook moeten ze er maar rekening mee houden dat ik me niet aanpas
  zondag 18 december 2011 @ 18:48:02 #158
45206 Pietverdriet
pi_105735098
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:55 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

_O- je hebt nog nooit een reactie gehad van "jammer dat .... niet op tafel stond" denk ik :D
Nee, wel een schoonvader die de Gans mocht aansnijden wiens bek open viel dat er geen botten in de gans zaten.
Hij gromde later wat dat ie nog naar het circus moest, waarop schoonmama vroeg hoe hij aan kaarten kwam. Ik zei, Kaarten? Hij moet optreden, staat ie in de piste te grommen en voor hem iemand met een stoel en een zweep.
  zondag 18 december 2011 @ 18:50:47 #159
45206 Pietverdriet
pi_105735237
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 18:20 schreef Brembo het volgende:
Ik zoek eigenlijk iets wat bij een kalkoen als hoofdgerecht past maar dan geen aardappels, iemand ideeën? De kalkoen zal gevuld zijn...
Mag het niet uit aardappel gemaakt zijn? Wat dacht je van Knoedel, gemaakt van brood en hazelnoten?
Een mooi brood is ook erg lekker, of ei-noedels, maar dat is wel wat werk
pi_105736458
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 18:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, wel een schoonvader die de Gans mocht aansnijden wiens bek open viel dat er geen botten in de gans zaten.
Hij gromde later wat dat ie nog naar het circus moest, waarop schoonmama vroeg hoe hij aan kaarten kwam. Ik zei, Kaarten? Hij moet optreden, staat ie in de piste te grommen en voor hem iemand met een stoel en een zweep.
:D oma wenste rum rozijnen is.
Ik ben niet van plan het te maken maar licor 43 ijs daarentegen :9
Ik ben wel benieuwd naar haar reactie :+
  zondag 18 december 2011 @ 19:24:25 #161
45206 Pietverdriet
pi_105736628
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 19:19 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

:D oma wenste rum rozijnen is.
Ik ben niet van plan het te maken maar licor 43 ijs daarentegen :9
Ik ben wel benieuwd naar haar reactie :+

De mensen die komen eten bij ons met kerst weten nog geeneens wat er geserveerd gaat worden, man heeft spreekverbod gekregen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')