Dom vraagje: wie of wat stelt eigenlijk de hoogte van de rente vast?quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:17 schreef Igen het volgende:
De spread van Italië is weer bijna op recordhoogte, maar dat ligt vooral eraan dat de Duitse rente gedaald is. Dus wat wil dat dan zeggen over de (on)houdbaarheid van de Italiaanse staatsschuld?
[ afbeelding ]
Italiaanse 10yr rente
Er was geen eens discussie over om Californië uit de dollar te mieteren.quote:Op dinsdag 13 september 2011 06:56 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ja hoe succesvol die is kun je momenteel elke dag in het nieuws horen. Vooral individuele staten als californië doen het echt mega goed in zo'n unie!
Italië deed het fantastisch. De enige reden dat Italië nu bij de crisis hoort is door paniek op de financiële markten, die alle Clubmed-landen bij elkaar gooien zonder te kijken naar de macro-economische omstandigheden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 09:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, Italië is zeker niet beyond repair zoals Griekenland. En wie weet wat voor leuke extraatjes die Chinezen verder nog weten te bedingen in Italië. Ik vind het prima. Laat die Chinezen het risico maar lopen en niet de ECB.
De markt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:22 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Dom vraagje: wie of wat stelt eigenlijk de hoogte van de rente vast?
Dan kunnen we Drente er ook wel uit Holland gooienquote:Op dinsdag 13 september 2011 12:57 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Er was geen eens discussie over om Californië uit de dollar te mieteren.
[..]
Dat er geen vertrouwen in de Italiaanse maffia en Berlusconi isquote:Op dinsdag 13 september 2011 12:17 schreef Igen het volgende:
De spread van Italië is weer bijna op recordhoogte, maar dat ligt vooral eraan dat de Duitse rente gedaald is. Dus wat wil dat dan zeggen over de (on)houdbaarheid van de Italiaanse staatsschuld?
[ afbeelding ]
Italiaanse 10yr rente
- Je wilt dus (via de ECB) de hele eurozone een 360 miljard staatschuld van Griekenland ver onder marktwaarde laten financieren? Dat is de moeder aller transfer unies.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:54 schreef zalkc het volgende:
Ik zat net even te cijferen (heel slecht, niet onderbouwd en geen compounds meegenomen) maar ik vraag me af waar in de basis de gaten zitten in het volgende plan.
cijfertjes
Griekse staatschuld 360 Mrd
In het kort:
Oprichten griekse staatshypotheekbank met de volgende voorwaarden:
De rente is 2% gefinancierd vanuit de ECB net zoals een normale hypotheekbank. Het verschil met de rente opslag (dat verschil tussen euribor en hypotheekrente die de bank in hun zak steekt voor het risico) die normaal berekent word, wordt niet berekend aangezien de bank geen winst mag maken (het is een griekse bank hè). hogere euribor rentes worden door ons (europa) betaalt.
Schulden van de griekse overheid mogen gedurende de looptijd niet meer elders worden ondergebracht, dit om te voorkomen dat er nieuwe schuld ontstaat. En en ander wordt vastgelegd in de griekse grondwet.
De bank krijgt als onderpand alle griekse staatsbezittingen om gemistte betalingen mee te kunnen dekken (geschatte waarde ? 500 Mrd??).
Het afbetalingsplan duurt 60 jaar en is progressief stijgend zodat de aflossingen op het eind sneller gaan aangezien de inflatie de koopkracht van de schuld heeft verminderd.
Schema afbetaling:
0 Mrd voor de eerste 5 jaar (om de economie te herstellen)
7 Mrd voor de volgende 15 jaar (gelijk aan de rente)
10 Mrd voor 10 jaar (30 afgelost)
14 Mrd voor 10 jaar (100 afgelost)
19 Mrd voor 10 jaar (220 afgelost)
24 Mrd voor 8 jaar (356 afgelost)
Begin maar met schieten!
Uit Nederland bedoel jequote:Op dinsdag 13 september 2011 13:02 schreef meth77 het volgende:
[..]
Dan kunnen we Drente er ook wel uit Holland gooien
het is hetzelfde als we jouw salaris drie jaar opschorten en op die manier je hypotheek gaan aflossenquote:Op dinsdag 13 september 2011 12:54 schreef zalkc het volgende:
Ik zat net even te cijferen (heel slecht, niet onderbouwd en geen compounds meegenomen) maar ik vraag me af waar in de basis de gaten zitten in het volgende plan.
Begin maar met schieten!
Ja. Een groot probleem is momenteel de speculatie op de obligatiemarkt, 50% rent op een 2 jaarslening is beroerder dan de maffia. Ik ben er ook niet blij mee, maar het is wel het goedkoopst in vergelijking tot een default.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
- Je wilt dus (via de ECB) de hele eurozone een 360 miljard staatschuld van Griekenland ver onder marktwaarde laten financieren? Dat is de moeder aller transfer unies.
Geef ik je gellijk in, maar de voorwaarde dat er geen externe schuld meer aangegaan mag worden dwingt griekenland tot een sluitende begroting. Dat lijkt me al een redelijk grote stap vooruit.quote:- Het lost niets fundamenteel op aan het probleem dat Griekenland heeft.
Dat is ook lastig, maar er zijn veel zaken die wel verkoopbaar zijn, maar wat het waard is, geen idee..quote:- 500 miljard aan Griekse staatsbezittingen als onderpand? Hebben ze dat überhaupt? Je hebt alleen iets aan onderpand als het ook realistisch verkoopbaar is. Dan kom je vrees ik niet veel verder dan een paar miljard.
Ah! De Rabobank is kennelijk klaar met het verkopen van haar Griekse bondsquote:'Griekenland gaat failliet'
UTRECHT (AFN) - Griekenland gaat failliet, de vraag is alleen nog wanneer. Dat zei financieel directeur Bert Bruggink van Rabobank dinsdag tegen Het Financieele Dagblad.
Bruggink zei dat naar aanleiding van de sterke koersdalingen van bankaandelen maandag. Beleggers maken zich steeds meer zorgen dat Griekenland in gebreke zal blijven bij het aflossen van zijn schulden. Ook zijn er zorgen dat kredietbeoordelaar Moody's de kredietwaardigheid van de grote Franse banken verlaagt.
Andersom bedoel je, drie jaar mijn hypotheek opschorten voordat ik begin met terugbetalen. De kosten van de opschorting komen later wel terug.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:11 schreef meth77 het volgende:
[..]
het is hetzelfde als we jouw salaris drie jaar opschorten en op die manier je hypotheek gaan aflossen
Een tijdige default is bijna altijd de minst dure oplossing. Ze hebben het al veel duurder gemaakt door het alweer meer dan een jaar uit te stellen, maar NU de stekker eruit is minder duur dan morgen de stekker eruit.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:13 schreef zalkc het volgende:
maar het is wel het goedkoopst in vergelijking tot een default.
Toch wel gewaagd, voor een bank die normaal zulke voorzichtige, afgewogen antwoorden geeft.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ah! De Rabobank is kennelijk klaar met het verkopen van haar Griekse bonds
Ik snap dat een vroegtijdige default goedkoper is als een latere, maar ik vraag mij af of dat nu de goedkoopste oplossing is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een tijdige default is bijna altijd de minst dure oplossing. Ze hebben het al veel duurder gemaakt door het alweer meer dan een jaar uit te stellen, maar NU de stekker eruit is minder duur dan morgen de stekker eruit.
Ja de ECB heeft hen ook weer goed geholpen, nu de laatste Italiaanse nog zien te slijtenquote:Op dinsdag 13 september 2011 13:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ah! De Rabobank is kennelijk klaar met het verkopen van haar Griekse bonds
Ach, elke bankier die dit nog ontkent maakt zichzelf volstrekt belachelijk.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:18 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Toch wel gewaagd, voor een bank die normaal zulke voorzichtige, afgewogen antwoorden geeft.
Wat ik niet begrijp, als het allemaal toch door de markt al is ingeprijst, dat het dan niet gewoon bestendigd wordt. Verdeel het 60% voor de Grieken, 20% voor de banken en 20% voor de ECB. Daar kan iedereen mee vooruit en niemand gaat dood. Dan is er tenminste duidelijkheid.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ach, elke bankier die dit nog ontkent maakt zichzelf volstrekt belachelijk.
Btw: als iemand daarwerkelijk gelooft dan Griekenland niet failliet gaat, dan koopt hij toch onmiddellijk voor tientallen miljarden Griekse 1-yr bonds met een yield van 129% as we speak...
Dat weet ik nog zo net niet. Die Italiaanse bonds kunnen weleens een koopje zijn. 2-yr nu 4,45%. Denk je echt dat Italië binnen 2 jaar gaat defaulten? lijkt me niet. Ik zou niet m'n hele kapitaal erop verwedden maar een plukje Italiaanse bonds in een gespreide portefeuille is best te doen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:22 schreef meth77 het volgende:
nu de laatste Italiaanse nog zien te slijten
Het is vooral een politieke drempel omdat politici en de ECB steeds bij hoog en laag hebben beweerd dat default onbespreekbaar was.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat ik niet begrijp, als het allemaal toch door de markt al is ingeprijst, dat het dan niet gewoon bestendigd wordt. Verdeel het 60% voor de Grieken, 20% voor de banken en 20% voor de ECB. Daar kan iedereen mee vooruit en niemand gaat dood. Dan is er tenminste duidelijkheid.
Tegen 80% is een koopje voor ze. Net zoals die 20% voor de ECB heel goed te overzien valt. En met een schuld van 60% van de huidige is het voor Griekenland ook allemaal weer te behapstukken, daarmee zouden ze weer kredietwaardig worden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is vooral een politieke drempel omdat politici en de ECB steeds bij hoog en laag hebben beweerd dat default onbespreekbaar was.
De directe schade is gering. De banken die deze bonds hadden hebben die allang met verlies verkocht of grotendeels afgeschreven. En de huidige bezitters zullen ze waarschijnlijk tegen grote kortingen hebben gekocht. Mogelijk maken ze er zelfs winst op als de uiteindelijke haircut kleiner blijkt te zijn dan aangenomen.
Of wel. Een 100% zekerheid op herstructurering met een haircut van ~60% zou consistent zijn met de huidige koers.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:26 schreef Igen het volgende:
Met 129% gelooft de markt dus ook niet meer in een gecoördineerde 'haircut'? Het impliceert immers >50% afwaardering...
Griekenland zelf is het probleem niet zo. Het is vooral dat de financiële markten dan doorgaan met het geld wegtrekken uit andere landen in Zuid-Europa, omdat ze weten dat een land uit de euro gespeculeerd kan worden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is vooral een politieke drempel omdat politici en de ECB steeds bij hoog en laag hebben beweerd dat default onbespreekbaar was.
De directe schade is gering. De banken die deze bonds hadden hebben die allang met verlies verkocht of grotendeels afgeschreven. En de huidige bezitters zullen ze waarschijnlijk tegen grote kortingen hebben gekocht. Mogelijk maken ze er zelfs winst op als de uiteindelijke haircut kleiner blijkt te zijn dan aangenomen.
onder normale condities de markt. Vandaag heeft Italië 6,5 miljard aan staatsleningen geveild tegen een rendement van 5,6 %. Dat is behoorlijk slecht en dan is het ook nog eens waarschijnlijk dat de ECB uiteindelijk de koper was.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:22 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Dom vraagje: wie of wat stelt eigenlijk de hoogte van de rente vast?
Griekenland hoeft bij een default toch niet de euro uit?quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:36 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Griekenland zelf is het probleem niet zo. Het is vooral dat de financiële markten dan doorgaan met het geld wegtrekken uit andere landen in Zuid-Europa, omdat ze weten dat een land uit de euro gespeculeerd kan worden.
Je zou dat verschil kunnen delen, als het te gortig werd.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:37 schreef Hanoying het volgende:
[..]
[..]
onder normale condities de markt. Vandaag heeft Italië 6,5 miljard aan staatsleningen geveild tegen een rendement van 5,6 %. Dat is behoorlijk slecht en dan is het ook nog eens waarschijnlijk dat de ECB uiteindelijk de koper was.
Nederland betaald op het moment trouwens geen klap meer voor haar leningen. Vandaag heeft Nederland ook weer 2,2 miljard opgehaald en dat hebben ze gedaan tegen een rente van 2,2 %. Peanuts.
Op zich scheelt dat mooi, herfinanciëren van staatsschuld was nog nooit zo goedkoop maar eigenlijk is het natuurlijk een rampzalig teken. Geld weet absoluut niet meer waar het heen moet en uit pure nood zoekt het dan maar staatsobligaties op van sterk geachte landen, letterlijk al het andere wordt te risicovol geacht.
Zolang westerse overheden één black swan van een bankroet verwijderd zijn zou ik überhaupt geen staatsobligaties in mijn portefeuille willen. Weet jij welke risico's de grote Italiaanse banken op dit moment lopen?quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:27 schreef SeLang het volgende:
Dat weet ik nog zo net niet. Die Italiaanse bonds kunnen weleens een koopje zijn. 2-yr nu 4,45%. Denk je echt dat Italië binnen 2 jaar gaat defaulten? lijkt me niet. Ik zou niet m'n hele kapitaal erop verwedden maar een plukje Italiaanse bonds in een gespreide portefeuille is best te doen.
Als de ECB bonds op de primaire markt gaat kopen is het hek helemaal van de dam... Lijkt me heel erg sterk dat dat het geval is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:37 schreef Hanoying het volgende:
[..]
onder normale condities de markt. Vandaag heeft Italië 6,5 miljard aan staatsleningen geveild tegen een rendement van 5,6 %. Dat is behoorlijk slecht en dan is het ook nog eens waarschijnlijk dat de ECB uiteindelijk de koper was.
Nederland betaald op het moment trouwens geen klap meer voor haar leningen. Vandaag heeft Nederland ook weer 2,2 miljard opgehaald en dat hebben ze gedaan tegen een rente van 2,2 %. Peanuts.
Op zich scheelt dat mooi, herfinanciëren van staatsschuld was nog nooit zo goedkoop maar eigenlijk is het natuurlijk een rampzalig teken. Geld weet absoluut niet meer waar het heen moet en uit pure nood zoekt het dan maar staatsobligaties op van sterk geachte landen, letterlijk al het andere wordt te risicovol geacht.
Die Grieken krijgen het nog moeilijk zat hoor, default of niet.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tegen 80% is een koopje voor ze. Net zoals die 20% voor de ECB heel goed te overzien valt. En met een schuld van 60% van de huidige is het voor Griekenland ook allemaal weer te behapstukken, daarmee zouden ze weer kredietwaardig worden.
Bovendien wordt er véél schade voorkomen.
Nadeel is dat de Grieken dan wel heel goed wegkomen. En die willen ze laten bloeden. Ik denk dat dat het is.
Speculanten kunnen niet alleen handelen, maar ze kunnen wel iets in gang zetten. Toen Griekenland eerst gedumpt werd (2 jaar terug) gebeurde dit nadat Dubai failliet was gegaan en de credit ratings agencies vervolgens als reactie daarop Griekenland afwaardeerden. Hierop hebben de markten enorm gereageerd door Griekse bonds te dumpen. Vervolgens moest Griekenland weer meer rente betalen en werden de budgetproblemen alleen maar erger. In deze lijkt de Europese crisis op de Aziëcrisis van 1997, met het verschil dat in Azië de koppeling werd opgeheven en dat hier (nog?) niet is gebeurd.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Griekenland hoeft bij een default toch niet de euro uit?
Bovendien ben ik van mening dat de invloed van speculanten vaak overtrokken wordt. Die speculeren enkel wanneer het hen waarschijnlijk lijkt. Als de speculanten helemaal geen punt hadden, dan zouden ze de koersen ook niet kunnen drukken, want dan was de markt te sterk.
60% of 100% schuld scheelt natuurlijk wel een slok op een borrel. Zeker wanneer er dan lagere rentepercentages aan gekoppeld zijn.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die Grieken krijgen het nog moeilijk zat hoor, default of niet.
Zelf denk ik ook ongeveer langs deze lijnen. Als Griekse schuld wordt herstructureerd zodanig dat het weer enigszins werkbaar is en er geen acuut gevaar meer is voor een nieuwe default binnen de komende ~3-5 jaar dan kunnen ze weer gewoon geld lenen (wel duurder dan de Duitse rente natuurlijk, maar geen belachelijke percentages). Dan hebben ze tijd om de hervormingen door te voeren en een enorm incentive om dat ook daadwerkelijk te doen. Want als ze het goed doen dan krijgt de markt weer vertrouwen en dalen de rentes verder. Zo geef je die Grieken tenminste ook een perspectief op een toekomst. En dat kan allemaal gewoon binnen de euro.
Wat je met Griekenland consistent ziet is dat du moment dat de druk een beetje van de ketel gaat ze allemaal lekker achterover gaan zitten leunen en een pijpje gaan roken. Alleen het dreigement van een fataal bankroet krijgt ze in beweging.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zelf denk ik ook ongeveer langs deze lijnen. Als Griekse schuld wordt herstructureerd zodanig dat het weer enigszins werkbaar is en er geen acuut gevaar meer is voor een nieuwe default binnen de komende ~3-5 jaar dan kunnen ze weer gewoon geld lenen (wel duurder dan de Duitse rente natuurlijk, maar geen belachelijke percentages). Dan hebben ze tijd om de hervormingen door te voeren en een enorm incentive om dat ook daadwerkelijk te doen. Want als ze het goed doen dan krijgt de markt weer vertrouwen en dalen de rentes verder. Zo geef je die Grieken tenminste ook een perspectief op een toekomst. En dat kan allemaal gewoon binnen de euro.
Het is niet zo dat als Griekse obligaties in waarde dalen, de Grieken meteen meer rente moeten betalen. De opbrengst voor diegene die ze dan koopt is hoger. De ECB leent vervolgens de Grieken geld tegen niet-marktconforme lage rente.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:47 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Speculanten kunnen niet alleen handelen, maar ze kunnen wel iets in gang zetten. Toen Griekenland eerst gedumpt werd (2 jaar terug) gebeurde dit nadat Dubai failliet was gegaan en de credit ratings agencies vervolgens als reactie daarop Griekenland afwaardeerden. Hierop hebben de markten enorm gereageerd door Griekse bonds te dumpen. Vervolgens moest Griekenland weer meer rente betalen en werden de budgetproblemen alleen maar erger. In deze lijkt de Europese crisis op de Aziëcrisis van 1997, met het verschil dat in Azië de koppeling werd opgeheven en dat hier (nog?) niet is gebeurd.
En over de euro, ik vind dat Griekenland gewoon uit de euro moet als ze defaulten. Dan kunnen ze op de korte termijn weer wat concurrentiekracht winnen ten opzichte van de Europese kernlanden.
Helemaal zoals het moet.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
QFT. Zie Ierland, waar het anders gelopen is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:48 schreef HiZ het volgende:
. Het probleem van Griekenland is niet die schuld. Het probleem van Griekenland is de soviet-economie die ze erop na houden.
Dat heeft alleen kans van slagen als het land daadwerkelijk zwak is. Op het moment dat een land het "tipping point" heeft bereikt dan kan speculatie het laatste tikje geven en de eindfase versnellen, maar het is niet zo dat speculanten zelf zoiets kunnen veroorzaken.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:36 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Griekenland zelf is het probleem niet zo. Het is vooral dat de financiële markten dan doorgaan met het geld wegtrekken uit andere landen in Zuid-Europa, omdat ze weten dat een land uit de euro gespeculeerd kan worden.
Hoe kunnen ze die concurrentiekracht dan winnen? Door hun munt te devalueren? En daarmee de Grieken die wel produceren koopkracht te laten verliezen?quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:47 schreef Athlon_2o0o het volgende:
En over de euro, ik vind dat Griekenland gewoon uit de euro moet als ze defaulten. Dan kunnen ze op de korte termijn weer wat concurrentiekracht winnen ten opzichte van de Europese kernlanden.
Excuus, is ook niet het geval. Maar via een omweg houden ze de rente wel kunstmatig laag, volgens Bloomberg heeft de ECB ook vandaag op de secundaire markt wel Italiaans staatspapier gekocht.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:40 schreef flyguy het volgende:
[..]
Als de ECB bonds op de primaire markt gaat kopen is het hek helemaal van de dam... Lijkt me heel erg sterk dat dat het geval is.
Een economische zone binnen de EU, met de Euro maar met lagere lonen is heel goed denkbaar, waarom niet? Dat hebben we binnen Nederland zelfs (Amsterdam vs Achterhoek)quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:53 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Hoe kunnen ze die concurrentiekracht dan winnen? Door hun munt te devalueren? En daarmee de Grieken die wel produceren koopkracht te laten verliezen?
Noem mij een land die sterk is geworden van een verzwakking van de eigen munt. Griekenland is daar wel het mooiste voorbeeld van: elke keer werden daar de mensen met schulden beloond en de mensen met geld gepakt door te devalueren. Je ziet wat er van komt.
Maar als ik dus de beschikking had over een geolied PR machine en "geloofwaardige" ratingagency's en een campagne zou beginnen om Nederland af te schilderen als een land van risico en de markt negatief zou bewerken. Als de rente hierdoor voor Nederland boven de 10% zou stijgen (onwaarschijnlijk, maar zeg nooit nooit) dan zou zelfs een land als Nederland zijn schulden niet meer kunnen betalen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:37 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Maar die lagere lonen dan wel graag voor die beroepen waar dat bij past, niet zomaar over het geheel door een munt in waarde te laten dalen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een economische zone binnen de EU, met de Euro maar met lagere lonen is heel goed denkbaar, waarom niet? Dat hebben we binnen Nederland zelfs (Amsterdam vs Achterhoek)
Er waren onlangs zelfs geruchten dat Duitsland afgewaardeerd zou wordenquote:Op dinsdag 13 september 2011 13:55 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar als ik dus de beschikking had over een geolied PR machine en "geloofwaardige" ratingagency's en een campagne zou beginnen om Nederland af te schilderen als een land van risico en de markt negatief zou bewerken. Als de rente hierdoor voor Nederland boven de 10% zou stijgen (onwaarschijnlijk, maar zeg nooit nooit) dan zou zelfs een land als Nederland zijn schulden niet meer kunnen betalen.
In Nederland gaan er ook veel uitkeringen naar de werklozen van de achterhoek, veelal verdiend in de Randstad. In de EU is hier geen draagvlak voor.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een economische zone binnen de EU, met de Euro maar met lagere lonen is heel goed denkbaar, waarom niet? Dat hebben we binnen Nederland zelfs (Amsterdam vs Achterhoek)
Ze kunnen op de korte termijn de export een boost geven door te devalueren. Tuurlijk, op de lange termijn niet echt een oplossing door de inflatie, maar op de korte termijn kunnen ze zichzelf makkelijker redden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:53 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Hoe kunnen ze die concurrentiekracht dan winnen? Door hun munt te devalueren? En daarmee de Grieken die wel produceren koopkracht te laten verliezen?
Noem mij een land die sterk is geworden van een verzwakking van de eigen munt. Griekenland is daar wel het mooiste voorbeeld van: elke keer werden daar de mensen met schulden beloond en de mensen met geld gepakt door te devalueren. Je ziet wat er van komt.
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, daarom moet je juist van dat bailout gedoe af.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat je met Griekenland consistent ziet is dat du moment dat de druk een beetje van de ketel gaat ze allemaal lekker achterover gaan zitten leunen en een pijpje gaan roken. Alleen het dreigement van een fataal bankroet krijgt ze in beweging.
Ik denk daarom dat de huidige politiek nog niet zo slecht is; de Grieken hebben door dat ze over de rand van de afgrond hangen en dat de helpende hand nu weggetrokken kan worden en tiens le voila, protesten van mensen die de Griekse economie in een echte doodsgreep houden worden weggeveegd. Het probleem van Griekenland is niet die schuld. Het probleem van Griekenland is de soviet-economie die ze erop na houden.
quote:'Sarkozy en Merkel nemen actie'
PARIJS (AFN) - De Franse president Nicolas Sarkozy en de Duitse bondkanselier Angela Merkel komen dinsdag met een verklaring ten aanzien van Griekenland. Dat zei een Franse topambtenaar dinsdag tegen persbureau Reuters.
,,Ze zullen vandaag actie ondernemen'', aldus de ambtenaar die anoniem wenste te blijven. Hij zei dat Sarkozy en Merkel maandag telefonisch overleg hebben gevoerd en dat de twee ,,vastberaden zijn om te doen wat nodig is.''
Eerder op de dag zei Merkel al dat Europa er alles aan doet om te voorkomen dat Griekenland zijn schulden niet meer kan betalen. Een vertrek van Griekenland uit de eurozone ontketent in haar ogen een domino-effect dat koste wat het kost voorkomen moet worden.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)kel-nemen-actie.aspx
Die betalingen stijgen niet voor Nederland als de waarde van die obligaties daalt!!!quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:55 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar als ik dus de beschikking had over een geolied PR machine en "geloofwaardige" ratingagency's en een campagne zou beginnen om Nederland af te schilderen als een land van risico en de markt negatief zou bewerken. Als de rente hierdoor voor Nederland boven de 10% zou stijgen (onwaarschijnlijk, maar zeg nooit nooit) dan zou zelfs een land als Nederland zijn schulden niet meer kunnen betalen.
Lees: we gaan de burger nog meer uitknijpen van de gezonde landen, omdat wij als politiek met een waardeloos plan zijn begonnen en ons falen niet willen toegeven.quote:
Uiteindelijk kan het niemand anders zijn dan de burger die betaalt. Of er nu gehaircut wordt, banken failliet gaan, Griekenland failliet gaat, pensioenfondsen moeten afschrijven of wat dan ook.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:04 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Lees: we gaan de burger nog meer uitknijpen van de gezonde landen, omdat wij als politiek met een waardeloos plan zijn begonnen en ons falen niet willen toegeven.
Ze zullen dat noodfonds wel weer wat vergroten. Is er weer een maandje lucht.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:06 schreef SeLang het volgende:
Mwah, ik wacht eerst even af wat ze te zeggen hebben.
Veel hoop op iets substantieels heb ik natuurlijk niet, maar wie weet...
De rating agencies hebben de schulden niet veroorzaakt, dat hebben de landen nog altijd zelf gedaan.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:55 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
ik hoop dat de beurzen even als een achterlijke stijgen, dan kan ik uitstappen...quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ze zullen dat noodfonds wel weer wat vergroten. Is er weer een maandje lucht.
Ze gaan een extra heffing invoeren voor alle burgers onder het motto, we zijn toch allen broeders in de EUquote:
Een deel van de grote spelers in de markt wordt (door de overheden die hun geld zelf nodig hebben) verboden in alternatieven te stappen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:40 schreef dvr het volgende:
[..]
Zolang westerse overheden één black swan van een bankroet verwijderd zijn zou ik überhaupt geen staatsobligaties in mijn portefeuille willen. Weet jij welke risico's de grote Italiaanse banken op dit moment lopen?
We hebben gezien hoe geweldig die 'marktdiscipline' heeft geholpen; de slechtste leerling van de klas heeft er nog een paar extra slechte gewoontes bijgekregen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, daarom moet je juist van dat bailout gedoe af.
Nu herstructureren zodanig dat Griekenland weer gewoon de kapitaalmarkt op kan en dan je handen er vanaf trekken. Griekenland zal een forse rente moeten betalen maar ze hebben een paar jaar ruimte dus voor kortlopende bonds is het defaultrisicio dan klein. Dat geeft ze tijd om hervormingen door te voeren. Tevens sluit je elke mogelijkheid op bailouts in de toekomst af. Dan repareer je het ingebouwde "strafmechanisme" van marktdiscipline dat de bailouts hebben vernietigd. Zo was het oorspronkelijk ook altijd bedoeld, dat landen met slechte begrotingsdiscipline gewoon automatisch zouden worden gestraft door hoge rentes.
Te veel goud in je portefeuille houden als pensioenfonds is ook niet erg handig. Het gaat de laatste jaren omhoog ja en zo lang de crisis diep blijft zal het nog wel even door stijgen maar maar het kan daarna net zo hard binnen een maand halveren in waarde. Een pensioenfonds moet een lange termijn horizon hanteren, goud is interessant voor de korte termijn maar op de lange termijn is het ontzettend risicovol.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:21 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Een deel van de grote spelers in de markt wordt (door de overheden die hun geld zelf nodig hebben) verboden in alternatieven te stappen.
Neem dat glas-pensioenfonds. Die moesten een deel van hun goud verkopen (nadat ze er een dik rendement mee maakte).
Als Griekenland de rating had gekregen die het verdiende had het nooit die schuldenberg kunnen verzamelen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:13 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De rating agencies hebben de schulden niet veroorzaakt, dat hebben de landen nog altijd zelf gedaan.
QFT, maar ze hebben zelf ook gesjoemeld.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als Griekenland de rating had gekregen die het verdiende had het nooit die schuldenberg kunnen verzamelen.
Ja weet ik ook wel, maar als rating agencies iedereen op z'n mooie blauwe ogen geloven kunnen we in het vervolg ook wel zonder rating agencies.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
QFT, maar ze hebben zelf ook gesjoemeld.
de markt dacht tot pakweg een jaar geleden nog dat landen uit de eurozone toch onbeperkt garant stonden voor elkaar. Nederland = Duitsland = Frankrijk = Griekenland. Zo was dat de markt ook verteld.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als Griekenland de rating had gekregen die het verdiende had het nooit die schuldenberg kunnen verzamelen.
Eh, nee, zo was dat niet verteld. Verteld was dat (artikel 125) landen niet garant stonden voor elkaar.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:35 schreef Hanoying het volgende:
[..]
de markt dacht tot pakweg een jaar geleden nog dat landen uit de eurozone toch onbeperkt garant stonden voor elkaar. Nederland = Duitsland = Frankrijk = Griekenland. Zo was dat de markt ook verteld.
Ja, maar niemand in de markt geloofde dat. Dat is ook logisch, want het was 1 munt, dus ze zouden toch met elkaar verder moeten, was de gedachte.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, nee, zo was dat niet verteld. Verteld was dat (artikel 125) landen niet garant stonden voor elkaar.
Dat maakte natuurlijk niet zo veel indruk. Het was de facto "ondenkbaar" dat er een land binnen de eurozone failliet zou gaan.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, nee, zo was dat niet verteld. Verteld was dat (artikel 125) landen niet garant stonden voor elkaar.
Dit dus. Op die manier komt een land dus terecht in een self-fulfilling prophecy, bevorderd door speculaties op de markt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, en als het eenmaal uitkomt, dan maken die rating agencies de problemen alleen maar groter door te hard af te waarderen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:51 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Dit dus. Op die manier komt een land dus terecht in een self-fulfilling prophecy, bevorderd door speculaties op de markt.
Ja hallo, wat kan hij anders zeggen? Hij zegt: "verschillende scenario's".quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:25 schreef Igen het volgende:
Nou ja, hij ontkent niet dat een faillissement van Griekenland tot de mogelijkheden behoort, dus het werkelijke antwoord zal wel 'ja' zijn.
Ja maar dit is al anders dan eerst, waar "een failliet van Griekenland ondenkbaar is". Dus het lijkt er inderdaad op dat ze op een failliet van Griekenland uit zijn.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:27 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ja hallo, wat kan hij anders zeggen? Hij zegt: "verschillende scenario's".
Als het antwoord 'nee' was, dan had hij dat volgens mij best kunnen zeggen aangezien dat tot nu toe altijd het officiële standpunt is geweest.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:27 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ja hallo, wat kan hij anders zeggen? Hij zegt: "verschillende scenario's".
In deze werkelijkheid is niets ondenkbaar. Echter, "he will be damned" als hij zegt dat Griekenland failliet gaat, en "will be damned" als hij zegt dat Griekenland niet failliet gaat.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:28 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ja maar dit is al anders dan eerst, waar "een failliet van Griekenland ondenkbaar is". Dus het lijkt er inderdaad op dat ze op een failliet van Griekenland uit zijn.
Ja, maar het geeft een verandering van het regeringsstandpunt aan. Ze gaan nu echt wel uit van een failliet van Griekenland, terwijl dat eerst uitgesloten was.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:30 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
In deze werkelijkheid is niets ondenkbaar. Echter, "he will be damned" als hij zegt dat Griekenland failliet gaat, en "will be damned" als hij zegt dat Griekenland niet failliet gaat.
De Grote Vraag is: - blijft Griekenland na een default toch in de EU ???quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:46 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ja, maar het geeft een verandering van het regeringsstandpunt aan. Ze gaan nu echt wel uit van een failliet van Griekenland, terwijl dat eerst uitgesloten was.
Jij beweerde dat het tegendeel ze was verzekerd, wat dus niet het geval was. Wat overduidelijk bewijst dat wat de 'markt denkt' tamelijk willekeurig is en niet per se een relatie met de onderliggende feiten hoeft te hebben.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:49 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Dat maakte natuurlijk niet zo veel indruk. Het was de facto "ondenkbaar" dat er een land binnen de eurozone failliet zou gaan.
Naief hoor daar niet van maar goed. Als jij als penisoenfonds geen Griekse en Italiaanse obligaties kocht dan werd je gezien als ontzettend dom rund. Een half procentje meer rente op een tienjaars voor een niet bestaande risico-opslag. haha, gratis geld
Waarschijnlijk wel, omdat het anders echt door het putje gaat. Ze kunnen niet eens meer eten kopen als we ze helemaal loskoppelen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:47 schreef meth77 het volgende:
[..]
De Grote Vraag is: - blijft Griekenland na een default toch in de EU ???
Volgens mij produceren ze zelf genoeg voedsel..quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, omdat het anders echt door het putje gaat. Ze kunnen niet eens meer eten kopen als we ze helemaal loskoppelen.
Griekenland produceert meer dan voldoende voedsel.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, omdat het anders echt door het putje gaat. Ze kunnen niet eens meer eten kopen als we ze helemaal loskoppelen.
quote:'De economen weten het echt niet meer'
De economen geven het op, hun wetenschap verkeert in een existentiële crisis, meldt econoom en columnist Rens van Tilburg.
Afgelopen woensdag verzamelde de academische fine fleur van de haute finance van de lage landen zich in het auditorium van de ABN Amro op de Amsterdamse Zuidas. Daar vond de opening plaats van het academisch jaar van de Duisenberg School of Finance, de opleiding van onze toekomstige financiële leiders. Geheel in de geest van de naamgever van de school, en nog actueel ook, stond de euro centraal.
Voor de gelegenheid was de Britse professor en voormalig centraal bankier Charles Goodhart uit Londen overgevlogen. Hij kon precies uitleggen wat er allemaal aan de huidige crisis vooraf ging, maar bekende geen weg vooruit te zien die én economisch zinvol én politiek haalbaar is. Op dit weinig opbeurende verhaal werd gereageerd door Lex Hoogduin, de gesneuvelde kroonprins van Nout Wellink, en Wim Boonstra, de oppereconoom van de Rabobank.
Dit is ook echt een uitdaging voor de economische wetenschap. Eigenlijk alleen De Grauwe heeft wat waardevolle stukken geschreven, voor de rest is er nog erg veel onbekend. Al moet ik zeggen dat financiële crises-theorie sowieso nog een lange weg te gaan heeft.quote:
Nee, ze produceren zelfs niet voldoende om zichzelf te voeden, stond drie weken geleden al in de NZZ. Voor sommige levensmiddelen gold zelfs dat ze de helft importeerden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:13 schreef meth77 het volgende:
[..]
Griekenland produceert meer dan voldoende voedsel.
Dat is nooit het probleem geweest, al die BMW's en Mercedessen die ze gekocht hebben met EU leningen, dat is het probleem
Ja, maar overdrijven is ook een vak hoor. Eten kopen zal het probleem niet zijn, al zou de economie totaal instorten. Maar de werkloosheid zal wel enorm toenemen en er zal een flinke economische krimp komen, Veel mensen zullen hun baan verliezen en dat op zich is geen prettig vooruitzicht.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, ze produceren zelfs niet voldoende om zichzelf te voeden, stond drie weken geleden al in de NZZ. Voor sommige levensmiddelen gold zelfs dat ze de helft importeerden.
Ik vertrouw de NZZ ietsje meer dan jou als je het niet erg vindt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:56 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ja, maar overdrijven is ook een vak hoor. Eten kopen zal het probleem niet zijn, al zou de economie totaal instorten. Maar de werkloosheid zal wel enorm toenemen en er zal een flinke economische krimp komen, Veel mensen zullen hun baan verliezen en dat op zich is geen prettig vooruitzicht.
Ergens online, of enkel de dodenbomenversie? Dat ze zich dan bij tijdelijke handelsverstoringen bijvoorbeeld geen blauwvintonijn of koningskrab kunnen veroorloven, dat lijkt me logisch... Maar fruit, olijven, vis en noten is er genoeg.. En Argentinie of IJsland tonen aan dat een failliet helemaal geen jarenlange ellende hoeft te betekenen..quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, ze produceren zelfs niet voldoende om zichzelf te voeden, stond drie weken geleden al in de NZZ. Voor sommige levensmiddelen gold zelfs dat ze de helft importeerden.
Als puntje bij paaltje komt dan is Griekenland echt wel in staat om zichzelf te voeden. Het is waar dat de Griekse bodem niet erg vruchtbaar is maar daar staat dan ook tegenover dat veel gewassen ten koste gaan van de veestapel die gevoed moet worden. De switch om over te gaan naar minder vee en meer gewassen met kwalitatief voedsel is snel gemaakt. Daarnaast heeft Griekenland ook strategische graanreserves die het land enkele jaren vooruit kunnen helpen mocht de nood hoog zijn. Het is nogal overtrokken om te denken dat Griekenland sterft van de honger als het budget niet meer toereikend is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef HiZ het volgende:
Ben je wel eens in landbouwgebieden geweest op de verschillende eilanden en wat te denken van de wijn en visquote:Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
1000 landbouwbedrijven >= dan 100 HAquote:De landbouw speelt een fundamentele rol
De Griekse landbouw produceert 21 % van de rijkdom van het land (bbp).
Hij stelt 23 % van de werknemers tewerk (600 000 personen, waarvan 14 % loontrekkers zijn).
De landbouwers gebruiken 3 500 000 ha, waarvan 27 % verpacht wordt.
Er zijn 821 000 landbouwbedrijven, waarvan 0,1 % groter zijn dan 100 ha.
Gemiddelde grootte van de landbouwbedrijven : 4,5 ha (EU : 18,5 ha).
twitter:RTLNieuwsnl twitterde op dinsdag 13-09-2011 om 19:30:45Ministerie van Financiën: Faillissement Griekenland onafwendbaar. http://ow.ly/6tgLY reageer retweet
twitter:fritswester twitterde op dinsdag 13-09-2011 om 19:41:40Oeps dat verhaal van ons zojuist leidt nu al tot allerlei crisisachtig overleg in Den Haag reageer retweet
Zo is dat dus niet, het zijn verschillende landen met verschillende talen en culturenquote:Op dinsdag 13 september 2011 14:35 schreef Hanoying het volgende:
[..]
de markt dacht tot pakweg een jaar geleden nog dat landen uit de eurozone toch onbeperkt garant stonden voor elkaar. Nederland = Duitsland = Frankrijk = Griekenland. Zo was dat de markt ook verteld.
Spannend hoor.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:46 schreef Darklight het volgende:
twitter:fritswester twitterde op dinsdag 13-09-2011 om 19:41:40Oeps dat verhaal van ons zojuist leidt nu al tot allerlei crisisachtig overleg in Den Haag reageer retweet
[Upd] MinFin: Griekenland gaat faillietquote:Op dinsdag 13 september 2011 19:46 schreef Darklight het volgende:
Als ze dat echt hebben gezegd dan is dat wereldnieuws!quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:36 schreef johnnylove het volgende:
Next:twitter:RTLNieuwsnl twitterde op dinsdag 13-09-2011 om 19:30:45Ministerie van Financiën: Faillissement Griekenland onafwendbaar. http://ow.ly/6tgLY reageer retweet
Laat ze het alsjeblieft gewoon doen, dan zijn we van een hoop gedoe af.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als ze dat echt hebben gezegd dan is dat wereldnieuws!
(ongeacht de open deur die het is)
Nu hebben ze precies in gang gezet wat ze niet wilden. Wat een faalhazen hebben wij ook in de regering zeg.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:48 schreef pberends het volgende:
[..]
[Upd] MinFin: Griekenland gaat failliet
Nu kunnen ze niet meer terug.
De euro stijgt ook nog steedsquote:Op dinsdag 13 september 2011 19:55 schreef SeLang het volgende:
Ik zie Wallstreet nog niet crashen....
<F5> <F5> <F5> <F5> <F5> <F5>
Misschien stijgt de euro wel enorm als blijkt dat het einde van de Griekse lijdensweg in zicht is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:57 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
De euro stijgt ook nog steeds
Die schulden worden gewoon geherstructureerd. Het verlies is voor diegenen die deze schulden nog in bezit hebben.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:57 schreef larry_flynt het volgende:
Hoi allen,
Zoals iedereen denk ik, heb ik de laatste tijd veel gehoord over Griekenland dat op de afgrond van faillissement stond en dat het nu zeker is dat Griekenland failliet zal gaan.
Nu vraag ik mij echter af hoe dit in zijn werk gaat en wat hier de gevolgen van zullen zijn. Is het mogelijk dat dit een gevolg heeft voor landen als Portugal, die ook problemen hebben? Is er de mogelijkheid dat de euro hierdoor sterk keldert?
Maar wat ik me vooral afvraag, hoe gaat zo land verder? Het lijkt me sterk dat het zoals een bedrijf een doorstart kan maken met nieuwe eigenaren... Wat is voor Griekenland zelf het gevolg? Wat merkt de bevolking?
Ze hebben geluisterd daar bij het CDAquote:Kamer tikt Verhagen op de vingers
DEN HAAG - Als minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) iets nieuws te melden heeft, moet eerst de Tweede Kamer en dan pas de pers worden geïnformeerd.
Het parlement gaat die boodschap schriftelijk overbrengen op de bewindsman, zo bleek dinsdag tijdens een overleg.
De vingertik bij Verhagen komt van D66-Kamerlid Kees Verhoeven. Hij vindt dat de minister stelselmatig zijn plannen via de media verspreidt en pas later de Tweede Kamer informeert en is dat zat.
De druppel die bij Verhoeven de emmer deed overlopen, was dat hij via de media moest vernemen dat Verhagen de heffing voor ondernemers bij de Kamer van Koophandel vanaf 2013 wil afschaffen. ''Dit is al de zoveelste keer dat minister Verhagen de regels aan zijn laars lapt'', aldus Verhoeven.
quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:54 schreef zalkc het volgende:
Schema afbetaling:
0 Mrd voor de eerste 5 jaar (om de economie te herstellen)
7 Mrd voor de volgende 15 jaar (gelijk aan de rente)
10 Mrd voor 10 jaar (30 afgelost)
14 Mrd voor 10 jaar (100 afgelost)
19 Mrd voor 10 jaar (220 afgelost)
24 Mrd voor 8 jaar (356 afgelost)
Begin maar met schieten!
VOC mentaliteit.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:57 schreef Sloggi het volgende:
Dat zou wat zijn, als het Nederlandse ministerie van Financiën de DJ laat crashen.
Dan krijgen de andere zuidelijke landen het extra moeilijkquote:Op dinsdag 13 september 2011 19:58 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Misschien stijgt de euro wel enorm als blijkt dat het einde van de Griekse lijdensweg in zicht is.
Oepsiepoepsiequote:Op dinsdag 13 september 2011 19:36 schreef johnnylove het volgende:
Next:twitter:RTLNieuwsnl twitterde op dinsdag 13-09-2011 om 19:30:45Ministerie van Financiën: Faillissement Griekenland onafwendbaar. http://ow.ly/6tgLY reageer retweet
Niemand gelooft het denk ik.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:07 schreef Falco het volgende:
Tamme reactie nog na ruim een half uur.
Het is ook nog steeds maar een gerucht. "Bronnen zeggen".quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niemand gelooft het denk ik.
Ik zie nog geen buitenlandse media die het overnemen. Ze denken wtf is RTL?
Ze bellen RTL in Duitslandquote:Op dinsdag 13 september 2011 20:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bovendien is het natuurlijk ook niet zo dat ze geen cent staatsschuld meer zullen afbetalen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:11 schreef LXIV het volgende:
Écht bankroet gaan ze niet, net als een bedrijf, want het land Griekenland blijft gewoon bestaan.
Nee, natuurlijk niet. Dat zou wel heel mooi zijn, als ze met een schone lei mochten beginnen. Die schulden worden gewoon geherstructureerd tot een aanvaardbaar niveau. En ik denk dat dit niveau nog boven het niveau ligt wat de markt nu inprijst.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bovendien is het natuurlijk ook niet zo dat ze geen cent staatsschuld meer zullen afbetalen.
Eindelijk eens wat daadkrachtquote:Op dinsdag 13 september 2011 20:13 schreef SeLang het volgende:
Ik zou wel trots zijn op onze eigen Jan-Kees als hij als eerste de stekker eruit trekt
RTL doet qua nieuwsorganisatie echt niet onder aan een NOS. Maar wellicht wordt er nu druk geverifieerd en hangt JK de Jager zometeen nog even de Irakese propagandaminister uit. Zou wel zijn politieke ondergang betekenen uiteindelijk.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
quote:Kort samengevat: Normaal devalueert de munt van een land in zo'n situatie, maar dat kan niet omdat Griekenland de euro heeft. Ze kunnen daar ook niet uitstappen, dat zou de euro als geheel te veel reputatieschade opleveren.
Wat overblijft is dat landen/instellingen die aan Griekenland geld hebben geleend minder terugkrijgen. Overigens valt het momenteel wel mee. Investeerders zien maar een kleine kans dat griekenland echt falliet gaat (de extra rente die je ontvangt op griekse staatsobligaties is maar beperkt hoger dan die van bijvoorbeeld Nederland.)
Zit ik de hele zondag te F5'en, doen ze het op een dinsdag en morgen moet ik om 6 uur op.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:13 schreef SeLang het volgende:
Ik zou wel trots zijn op onze eigen Jan-Kees als hij als eerste de stekker eruit trekt
Kun je zien hoe snel zoiets kan veranderen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:16 schreef horned_reaper het volgende:
Dit is een reactie van 161 dagen geleden....
[..]
Frits Wester is altijd de eerste met de scoops, omdat hij meteen de smsjes van Verhagen uit de ministerraad krijgt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:15 schreef Falco het volgende:
[..]
RTL doet qua nieuwsorganisatie echt niet onder aan een NOS. Maar wellicht wordt er nu druk geverifieerd en hangt JK de Jager zometeen nog even de Irakese propagandaminister uit. Zou wel zijn politieke ondergang betekenen uiteindelijk.
Uit zijn verklaring op RTL7 bleek al dat ze uitgingen van een failliet van Griekenland. Hij kan zich hier bijna niet meer uitpraten. RTL zet hem nu echt voor het blok, dat wel. Hij had beter geen interview kunnen geven.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:15 schreef Falco het volgende:
[..]
RTL doet qua nieuwsorganisatie echt niet onder aan een NOS. Maar wellicht wordt er nu druk geverifieerd en hangt JK de Jager zometeen nog even de Irakese propagandaminister uit. Zou wel zijn politieke ondergang betekenen uiteindelijk.
quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:21 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Frits Wester is altijd de eerste met de scoops, omdat hij meteen de smsjes van Verhagen uit de ministerraad krijgt.
Bron: business insiderquote:A CRISIS FOR THE WORLD: Citi's Willem Buiter Warns What Happens If Greece Quits The Euro
Simone Foxman|Sep. 13, 2011, 12:24 PM
Image: Patrick Hoesly on Flickr
Citi's Willem Buiter is out with a new note firmly opposing all those who toy with the idea of a Greek exit from the eurozone.
"The prospect of Greece exiting the euro area is seldom viewed with the proper degree of fear and trepidation," he writes.
While Buiter admits that a Greek exit could have euro-positive implications in the long term, in the short term it would be an "economic disaster" for both Greece and the remaining 16 euro states with "severe economic and political implications" for the rest of the world.
Here are a few of his main points:
- A Greek exit is still unlikely but has become a lot more possible in the last few weeks.
- While the Euro Area can't formally kick Greece out of the euro, denying it bailout funds or forcing it to adopt unfeasible austerity measures would virtually amount to booting the Greeks out. Buiter cites stalled negotiations (set to resume tomorrow) between Greek officials and ECB/EU/IMF troika inspectors as a bad sign that this not impossible. "For the sake of economic stability and growth in the euro area, the wider European Union and the global economy, we hope that this message is taken to heart by the European authorities."
- Buiter believes that the troika will continue to give Greece funding, but will probably force Greece to endure more austerity cuts and will be directly involved in designing the program.
- Private creditors to Greece will probably accept a haircut of 65-80% net present value of their investments. More than 90 percent of Greek sovereign debt held by private creditors was issued under Greek law. That means Greece could pass a single law and walk away from all these debts. Creditors would have no recourse. Not that Greece will do that -- just that it can.
- Were Greece to exit from the euro, however, Buiter would expect private creditors to lose 90-100% net present value on all Greek debt.
- Greece will not leave the euro on its own. "A collapsed banking system, widespread default throughout the economy, a continuing non-competitive economy and high inflation with a material risk of hyperinflation would make for a deep and enduring recession/depression in Greece. Social and political dislocation would be certain. There would, in our view, be a material risk of a downward spiral of dysfunctional politics and economics."
Here's what would happen in Greece if it left the euro:
- Greece immediately issues a new currency, a run on banks would ensue, and no one will be able to get cash in Greece. The banking system there would be kaput. This also wouldn't restore growth or competitiveness to Greece in the long run.
- The big deal for the rest of the euro area is that an exit from the area was allowed and precedent was broken.
- After a Greek exit, markets would immediately focus on the PIIGS countries most likely to follow suit. Investors would withdraw any deposits they would have there.
He paints a pretty picture of just what would happen:
Apart from bank runs in every country deemed, by markets and investors, to be even remotely at risk of exit from the euro area, there would be de facto funding strikes by external investors and lenders for borrowers from these countries. Again, putting under foreign law (most likely English or New York) all cross-border (or perhaps even all domestic) financial contracts and instruments could at most mitigate this but would not cure it.
The funding strike and deposit run out of the periphery euro area member states (defined very broadly), would create financial havoc and mostly like cause a financial crisis followed by a deep recession in the euro area broad periphery. The counterparty inflow of deposits and diversion of funding to the ‘hard core’ euro area and the removal (or at least substantial reduction) of the risk of ECB monetisation of EA sovereign and bank debt would drive up the euro exchange rate. So the remaining euro area members would suffer (at least temporarily) from an uncompetitive exchange rate as well from the spillovers of the financial and economic crises in the broad periphery.
Buiter is altijd voor een failliet van Griekenland geweest. Ik denk dat een failliet van Griekenland een flinke recessie op zal leveren, in Griekenland kan er een groot verlies aan output plaatsvinden. Maar de echte hel zou pas losbarsten als het overslaat naar Italië of Spanje.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:23 schreef SemperSenseo het volgende:
De hel breekt los als het zover is. Topeconoom Willem Buiter van Citi stelt dat we veel te achteloos denken over een faillissement van Griekenland. Het zal leiden tot een wereldwijde crisis, die ons nog heel lang zal heugen. De vergezichten van Buiter:
[..]
Bron: business insider
Samengevat: Willem Buiter raadt het af....
Ach, zoals hij schreef bij het beeindigen van zijn maverecon blog:quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:23 schreef SemperSenseo het volgende:
De hel breekt los als het zover is. Topeconoom Willem Buiter van Citi stelt dat we veel te achteloos denken over een faillissement van Griekenland. Het zal leiden tot een wereldwijde crisis, die ons nog heel lang zal heugen. De vergezichten van Buiter:
[..]
Buiter is nu belanghebbende geworden.quote:As a consequence of this career move, Maverecon will be mothballed. That is the logical implication of brand integrity and credibility. In Maverecon I wrote under the cover of ‘academic immunity’ . Academics have no duty other than to state the truth as they see it – to ‘speak truth to power’. This gives them the ability to be undiplomatic, blunt, tactless and outspoken in ways that are unacceptable in the wider world – the world of grown-ups.
Waar raadt Willen Buiter een faillissement af? Ik zie hem alleen afraden om uit de euro te stappen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:23 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kun je zien hoe snel zoiets kan veranderen.
Inmiddels is die 10 jaarsrente van de Grieken toch meer dan 20%? Is hoger dan een simpel roodstaan-limietje op een simpele lopende particulieren-rekeningquote:Op dinsdag 13 september 2011 20:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bijgewerkt t/m augustus
Alleen zijn NL, Duitsland, Oostenrijk en Finland dan uit de euro.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:30 schreef LXIV het volgende:
Die schulden moeten gewoon geherstructureerd worden, of Griekenland nu wel of niet failliet is.
Heel simpel: de ECB drukt gewoon 75 miljard euro bij. Daarmee kopen ze op de markt met 50% korting alle staatsleningen op van wie ze maar kwijt wil. Die schuld komt bevroren op de plank te liggen. Dan is veel paniek uit de markt.
Tegen de tijd dat de rust helemaal is wedergekeerd, laat je Griekenland langzaam die 150 miljard staatsschuld terugkopen. Je heft ondertussen geen rente. Levert ook nog 75 miljard op. Goedkoopste en simpelste oplossing.
Ik denk dat 'ze' (de politici) dat niet willen, omdat je feitelijk daarmee Griekenland dus veel geld cadeau doet, terwijl je juist wil dat ze hervormingen doorvoeren. Anders is het over 20 jaar hetzelfde verhaal. Anders is het natuurlijk de simpelste en goedkoopste oplossing.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:31 schreef SeLang het volgende:
Willem Buiter zei juist altijd dat je zo snel mogelijk de PIIGS en de banken moet herstructurereren, wat ik natuurlijk 100% met hem eens ben.
Waarom? Dat maakt toch geen fuck uit? Die 50 miljard wordt ahw ook weer uit het systeem onttrokken. Op de huidige manier zijn we uiteindelijk veel meer geld kwijt. Dit is echt de goedkoopste oplossing. Alleen te fijn voor Griekenland (zie bovenstaande post)quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Alleen zijn NL, Duitsland, Oostenrijk en Finland dan uit de euro.
Nee, dat gaat hem niet worden
De 10-yr staat op ruim 24%quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:30 schreef Falco het volgende:
[..]
Inmiddels is die 10 jaarsrente van de Grieken toch meer dan 20%? Is hoger dan een simpel roodstaan-limietje op een simpele lopende particulieren-rekening.
Je moet dan alleen eerst de ECB opheffen en een soort FED stichten. Je houdt de Duitsers en Nederlanders dan niet aan boord.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom? Dat maakt toch geen fuck uit? Die 50 miljard wordt ahw ook weer uit het systeem onttrokken. Op de huidige manier zijn we uiteindelijk veel meer geld kwijt. Dit is echt de goedkoopste oplossing. Alleen te fijn voor Griekenland (zie bovenstaande post)
Waarom niet? De haircut krijgen de banken toch (tegen marktconditie). Je schept 50 miljard (op zich niet veel). Je koopt 100 miljard staatsschuld op. Je legt dat op de plank. Over 15 jaar gaat Griekenland dat a pari afbetalen. Wat is het nadeel voor Nederland?quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je moet dan alleen eerst de ECB opheffen en een soort FED stichten. Je houdt de Duitsers en Nederlanders dan niet aan boord.
Dus een veel hogere euro en een grote crisis (=lagere beurs = laag instappen). Ik kan niet wachten.quote:So the remaining euro area members would suffer (at least temporarily) from an uncompetitive exchange rate as well from the spillovers of the financial and economic crises in the broad periphery.
Als het zoveel nadelen heeft, dan gebeurt het dus niet. Want het blijft een keuze.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:49 schreef SeLang het volgende:
Uit het Gloom en doom verhaal van Willem Buiter:
[..]
Dus een veel hogere euro en een grote crisis (=lagere beurs = laag instappen). Ik kan niet wachten.![]()
Pleur die Grieken er maar zo snel mogelijk uit
Go Jan Kees!![]()
Er is de laatste tijd misschien ook een beetje overkill aan elkaar tegensprekende berichten van zichzelf tegensprekende politici.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:50 schreef Falco het volgende:
Nog steeds blijft het rustig op de grotere nieuwswebsites. Saai...
Ik vind ook dat dit moet gebeuren. Ik was traditioneel tegenstander van geld drukken, maar de ECB heeft toch als taak om de euro te laten overleven. In de VS drukt de FED ook gewoon bij.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:30 schreef LXIV het volgende:
Die schulden moeten gewoon geherstructureerd worden, of Griekenland nu wel of niet failliet is.
Heel simpel: de ECB drukt gewoon 75 miljard euro bij. Daarmee kopen ze op de markt met 50% korting alle staatsleningen op van wie ze maar kwijt wil. Die schuld komt bevroren op de plank te liggen. Dan is veel paniek uit de markt.
Tegen de tijd dat de rust helemaal is wedergekeerd, laat je Griekenland langzaam die 150 miljard staatsschuld terugkopen. Je heft ondertussen geen rente. Levert ook nog 75 miljard op. Goedkoopste en simpelste oplossing.
WIllem Buiter is een kletskoekquote:Op dinsdag 13 september 2011 20:23 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
quote:Dutch Finance Ministry Says Greek Default Is Unavoidable, Immediately Retracts
Even though it has since provoked a firestorm of denials and refutations, the reality is that Dutch media RTLZ probably had some very good sources (certainly better than the FT's yesterday when China was supposed to LBO Italy for the 4th time in 2011) to release the following information, namely that according to the Finance Ministry, the bankruptcy of Greece is inevitable, and that the "question is no longer whether but how Greece goes bankrupt." Additionally, Reuters added that according to Jan Kees de Jager, "We are studying scenarios in secret together with the Dutch central bank (DNB) and also with other countries. We are looking at our own economy, our government finances, the financial sector and consequences for Europe," De Telegraaf added that the "other countries" also included Germany and Deutsche Bank. He said it was difficult to let a country go bankrupt in a controlled way. "Always, if something goes wrong there are effects on other countries, on central banks. So you will have to take into account side-effects. That is precisely the reason why we are looking at different scenarios behind closed doors." A ministry source later confirmed a report on Dutch broadcaster RTL that the scenarios being studied included default by Greece. Of course, in keeping with the European M.O. of spreading a rumor, gauging the market response, and if response is unpleasant, to immediately refute it, Dow Jones and everyone else has since reported that the Dutch were only kidding and were not calling for an orderly default for Greece. Sure. Just preparing for one. Huge semantic difference there...
http://www.zerohedge.com/(...)immediately-retracts
quote:
quote:Dutch Finance Ministry: Possible Greek Default Only A 'Scenario'
AMSTERDAM (Dow Jones)--The Dutch Finance Ministry Tuesday dismissed a media report that it considers a default for fiscally troubled Greece unavoidable, saying that such an event is only "a scenario."
Citing unnamed sources, Dutch broadcaster RTL Nieuws reported Tuesday that the Finance Ministry deems a default for Greece unavoidable and that it's calling for an orderly default to prevent panic from spreading throughout the euro zone.
"The report is incorrect. The ministry considers a default only a scenario. It's not asking for an orderly default," a spokeswoman told Dow Jones Newswires.
Finance Minister Jan Kees de Jager had said earlier Tuesday he is studying the possible consequences of a default in the euro zone, amid mounting concerns for a collapse of fiscally troubled Greece.
In an interview with the broadcaster, De Jager declined to comment when asked whether euro-zone officials are preparing for a default for Greece.
"I can't do that in public... I'm not denying it, but I can't confirm it either," he said.
Fears of a destabilizing collapse in Greece persist despite fresh efforts over the weekend to shore up the troubled country's finances. Those concerns mounted after some German government officials talked about the possibility of a Greek default.
Het mooie is dat je die 30% haircut gewoon kunt geven zonder dat het geld kost. Want de markt heeft dat allang ingeprijst. Je realiseert het alleen maar.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:54 schreef Zweistein het volgende:
Ik vind de denkrichting van LXIV ook aantrekkelijk. Het gelddrukken van Bernanke leidt ook niet tot die zogenaamde hyperinflatie.
Er wordt veel te dogmatisch gedacht.
Laat de ECB de geldpers aanzetten en hiermee een haircut geven aan Griekenland van 30% van de schulden en Portugal, Ierland en en Italie en Spanje hetzelfde beloven als ze aan een aantal vooraf gestelde eisen voldoen. Die 30 % betalen we gelijk terug aan de schuldeisers. Zo die baken zitten er nu weer beter bij. Moral Hazard vast, maar de schuldenlanden hebben nog genoeg om te betalen.
Wat zou dit voor ergs opleveren ?
Onconventionele probelemen, onconventionele oplossingen.
ook dat gekletsover het feit dat de ECB een bad bank zou worden door het opkopen van junk-obligaties. Ook gewoon bijdrukken. Omdat het kan
Wat ik mij ook afvraag he..quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die schulden worden gewoon geherstructureerd. Het verlies is voor diegenen die deze schulden nog in bezit hebben.
Dus stel Griekenland heeft 100 miljard schuld. Dat wordt 70 miljard nieuwe schuld.
Die 30 miljard die nooit meer terugbetaald wordt, zal verdeeld worden over de schuldeisers. Dus als jij 1000 euro aan Griekenland geleend had, krijg je een nieuwe verlening van 700 euro. Die 300 ben je kwijt. Voordeel is wel dat de kans dat die 700 terugbetaald worden veel groter is dan de kans dat die 1000 terugbetaald werden.
Het is gewoon slechte communicatie. In zo'n overleg wordt ook pauze gehouden. Een journalist gaat dan bij zo'n ambtenaar staan die buiten een peukje rookt. Even babbelen, slip of the tongue en alle aandacht is hierop gevestigd.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:20 schreef SeLang het volgende:
Het kan ook allemaal bluf zijn natuurlijk, dreigen dat je dit keer echt de stekker eruit trekt als die Grieken hun afspraken niet nakomen. Die Grieken hebben gewoon een beetje een duwtje nodig. [sub](schop onder hun reet)[/sb]
Het is niet het faillisement van een bedrijf (dat op de fles gaat). Het is uiteindelijk nooit meer dan een herstructurering. Feitelijk wordt een deel van de schuld kwijtgescholden, omdat het toch niet reeel is dat dit wordt terugbetaalt. In principe zitten de schuldeisers met de gebakken peren.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:21 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Wat ik mij ook afvraag he..
Hoe ziet een faillissement voor de Griekse burger eruit?
Ze staken daar nu al bij het leven, schoppen rellen en zijn het vooral overal mee oneens. Een belastingapparaat wat niet functioneert. Een kadaster wat met notitieblokjes werkt en banken die ook op het randje van de afgrond bungelen.
Betekend dit dat de Griekse ambtenaar geen salaris meer krijgt? Dat investeringen en oerheids bouwprojecten stopgezet worden of niet afgemaakt? Een nieuwe grondwet, andere regels?
Moet het parlement opstappen? Wat?
Ok, ik had mij vanmiddag al in een default voor naties verdiept, dus dit verhaal herken ik er wel in. Voor de Griekse burger verandert er dus weinig tot niks na een default van Griekenland in vergelijking met de situatie van vandaag/ vorige week?quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is niet het faillisement van een bedrijf (dat op de fles gaat). Het is uiteindelijk nooit meer dan een herstructurering. Feitelijk wordt een deel van de schuld kwijtgescholden, omdat het toch niet reeel is dat dit wordt terugbetaalt. In principe zitten de schuldeisers met de gebakken peren.
Voor alle grote Europese financials is dit echt wel te trekken (zal gaan om 30% ofzo). Voor een aantal Griekse banken niet (die hebben het meest aan hun staat geleend). Eventueel zou je die ook nog kunnen redden.
En dan, dan gaat alles door zoals het was. Griekenland heeft weer een aanvaardbare schuld en zal deze moeten blijven houden.
"Laat maar vallen dan, het komt er toch wel van.... etc" (C) Doe Maarquote:Posities banken in Griekse leningen
AMSTERDAM (AFN) - Veel Nederlandse banken en verzekeraars hebben nog een positie in Griekse staatsleningen of zijn op een andere manier blootgesteld aan het land. Een overzicht van wat de financiële instellingen hierover hebben gemeld bij de publicatie van hun halfjaarcijfers.
ING had in totaal nog voor 0,7 miljard euro aan Griekse leningen in de boeken staan. Daarvan zit 0,4 miljard euro bij de bank en 0,3 miljard euro bij de verzekeraar. Het tweede kwartaal heeft het concern voor een bedrag van 310 miljoen euro afgeschreven op deze investering.
SNS Reaal heeft nog 43 miljoen euro aan Griekse staatsobligaties. De bank en verzekeraar nam in de eerste jaarhelft al een verlies van 8 miljoen euro.
ABN Amro heeft voor 1,4 miljard euro aan door de Griekse overheid gegarandeerd papier. De bank zei bij de halfjaarcijfers dat hierop een niet-gerealiseerd verlies zit van 0,3 tot 0,5 miljard euro.
Rabobank heeft 104 miljoen euro afgeschreven op zijn Griekse positie. Deze stond halverwege het jaar nog voor 211 miljoen euro in de boeken.
Aegon heeft 4 miljoen euro tegoed van de Griekse overheid. Verder heeft de verzekeraar voor een bedrag van nog eens 35 miljoen euro een positie op Griekse banken en bedrijven.
De positie in Griekse staatsobligaties van verzekeraar Delta Lloyd was volgens de laatste melding bijna 52 miljoen euro.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)riekse-leningen.aspx
Het gevaar is natuurlijk niet de directe blootstelling, dat zijn peanuts. Het gevaar is de indirecte blootstelling. Daarom is herstructurering de goedkoopste oplossing.quote:
Goede postquote:Op dinsdag 13 september 2011 22:00 schreef Clan het volgende:
Het amusante aan dit hele verhaal is dat de meeste mensen ondanks alle gigantisch economische problemen maar lekker blijven navelstaren, de PVV inclusief.
De economie zijn wij inclusief, niet de rest om ons heen, maar wat zie je:
De FNV bondgenoten, IKkE, IKKE, IKKE.
Finland, IKKE, IKKE, IKKE.
Griekenland, IKKE, IKKE, IKKE.
Alle ministers, presidenten die alleen maar uit zijn op IKKE, IKKE en IKKE. Hoeveel onzin uitspraken moeten we nog krijgen van ministers etc.
Leuk dat je de achterban steunt, jammer dat je daarmee de rest van heel europa inclusief je achterban treft.
WE moeten vooral harder IKKE gaan roepen dan stort het zeker helemaal in. Frankrijk wil consequent Griekenland blijven steunen anders verliezen hun banken te veel centjes en gaat hun kredietwaardering nog verder omlaag (IKKE!).
Daar mogen wij dan echter wel weer voor betalen. De aankomende ECB president die italiaan zal vermoedelijk op hand zijn van de zuidelijke landen, dus trek de portomonnee maar vast.
Die Duitser van de ECB is nl. niet voor niets opgestapt bij de ECB, het opkopen van italiaanse staatschulden is nl pompen met de kraan open.
Als al deze mensen zich door hun ego laten leiden ipv gezond verstand dan blijft het een kaartenhuis dat onvermijdelijk in elkaar gaat storten.
Griekenland is tijdelijk uitgesteld door de betalingen, maar wordt nu gecontroleerd failliet verklaard, dit was bij de eerste betaling al duidelijk ondanks alle prietpraat van de Jager.
De rottigheid moet uit het systeem. En dat gaat ons centjes kosten.
Strict genomen denk ik dat gezien het mentaliteit verschil tussen noord en zuid, verstand vs buik, het niet zinvol is met wie dan ook onder de knoflookgrens te onderhandelen.
Wees eerlijk, D/NL en FIN hebben geen feestbegroting zoals die zuidelijke landen. Alleen al het feit dat wij als een van de enige dit jaar onder de 3% blijven zegt voldoende.
Kortom: wij betalen letterlijk de rekening voor die mensen door de onvermijdelijke geldontwaarding hierdoor.
Noord europa moet zelf verder, en de rest moet het zelf maar uitzoeken. Geen discipline, Geen euro!
En toch verval je net als die ministers in simplistische prietpraat, en vage onzin en denigrerende termen als "mentaliteitsverschil" en "knoflooklanden". Overigens houden Duitsland en Nederland zich ook niet aan de EU-begrotingsregels.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:00 schreef Clan het volgende:
Strict genomen denk ik dat gezien het mentaliteit verschil tussen noord en zuid, verstand vs buik, het niet zinvol is met wie dan ook onder de knoflookgrens te onderhandelen.
Wees eerlijk, D/NL en FIN hebben geen feestbegroting zoals die zuidelijke landen. Alleen al het feit dat wij als een van de enige dit jaar onder de 3% blijven zegt voldoende.
Kortom: wij betalen letterlijk de rekening voor die mensen door de onvermijdelijke geldontwaarding hierdoor.
Noord europa moet zelf verder, en de rest moet het zelf maar uitzoeken. Geen discipline, Geen euro!
Prietpraat en onzin zijn woorden met dezelfde betekenisquote:Op dinsdag 13 september 2011 22:04 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
En toch verval je net als die ministers in simplistische prietpraat, en vage onzin en denigrerende termen als "mentaliteitsverschil" en "knoflooklanden". Overigens houden Duitsland en Nederland zich ook niet aan de EU-begrotingsregels.
quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:00 schreef Clan het volgende:
[..]
Daar mogen wij dan echter wel weer voor betalen. (IKKE, IKKE, IKKE)
[..]
En dat gaat ons centjes kosten. IKKE, IKKE, IKKE.
Wees eerlijk, D/NL en FIN hebben geen feestbegroting zoals die zuidelijke landen. Alleen al het feit dat wij als een van de enige dit jaar onder de 3% blijven zegt voldoende. HUN, DAN WIJ OOK. IKKE, IKKE, IKKE.
Kortom: wij betalen letterlijk de rekening voor die mensen door de onvermijdelijke geldontwaarding hierdoor. IKKE, IKKE, IKKE.
Noord europa moet zelf verder, en de rest moet het zelf maar uitzoeken. IKKE, IKKE, IKKE.
Een "zuidelijke mentaliteit" bestaat niet, wat dat ook moge betekenen. Jouw oplossing is precies die "ikke ikke ikke"-mentaliteit waar jij kritiek op hebt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:14 schreef Clan het volgende:
[..]
Prietpraat en onzin zijn woorden met dezelfde betekenisMaar licht toe, het is simplistische en vage onzin, maar je begrijpt het wel en bent het er niet mee eens want...?
Als we die knoflooklanden niet scherp in de gaten houden dan gaan we er zelf ook aan, dan zal het jou persoonlijk gaan raken , snap je dat?quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:04 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
En toch verval je net als die ministers in simplistische prietpraat, en vage onzin en denigrerende termen als "mentaliteitsverschil" en "knoflooklanden". Overigens houden Duitsland en Nederland zich ook niet aan de EU-begrotingsregels.
Hoeveel miljard hebben ze in Griekse banken? Lijkt mij bijna belangrijker.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Laat maar vallen dan, het komt er toch wel van.... etc" (C) Doe Maar
Wij mogen dus niet aan onszelf denken nadat die zuidelijke landen de begroting niet op orde hebben weten te houden vanwege die manier van leven ( op hun 40 of 50e met pensioen bij veel ambtenaren ) , die mensen hebben alleen maar IKKE IKKE gedaan en wij zeggen: nu is het genoeg! Dan mogen we niet aan onszelf denken omdat...?quote:
Het is nu zonneklaar voor iedereen, een munt met 17 politieke bolwerken en 17 fiscale burocraten, onmogelijk zal kunnen werken.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:24 schreef Clan het volgende:
[..]
Wij mogen dus niet aan onszelf denken nadat die zuidelijke landen de begroting niet op orde hebben weten te houden vanwege die manier van leven ( op hun 40 of 50e met pensioen bij veel ambtenaren ) , die mensen hebben alleen maar IKKE IKKE gedaan en wij zeggen: nu is het genoeg! Dan mogen we niet aan onszelf denken omdat...?
Wat is jou oplossing? jij wilt dat Nederland maar gaat betalen, dat we flink extra kunnen bezuinigen zodat we achteraf kunnen zeggen: we hebben geen 'ikke' mentaliteit gehad?quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:16 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Een "zuidelijke mentaliteit" bestaat niet, wat dat ook moge betekenen. Jouw oplossing is precies die "ikke ikke ikke"-mentaliteit waar jij kritiek op hebt.
Nou tja, ik kan daar alleen maar jouw woorden als antwoord op geven, waar ik het zeer mee eens ben:quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:24 schreef Clan het volgende:
[..]
Wij mogen dus niet aan onszelf denken nadat die zuidelijke landen de begroting niet op orde hebben weten te houden vanwege die manier van leven ( op hun 40 of 50e met pensioen bij veel ambtenaren ) , die mensen hebben alleen maar IKKE IKKE gedaan en wij zeggen: nu is het genoeg! Dan mogen we niet aan onszelf denken omdat...?
We moeten kappen met dat IKKE IKKE en navelstaren. Kijk verder dan je eigen belangen en landsgrenzen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:00 schreef Clan het volgende:
Het amusante aan dit hele verhaal is dat de meeste mensen ondanks alle gigantisch economische problemen maar lekker blijven navelstaren, de PVV inclusief.
Jammer alleen dat het niet klopt. Pas volgend jaar blijven we met 2,9% net binnen de norm - hopelijk. Nu nog niet (toch?).quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:00 schreef Clan het volgende:
Maar uiteindelijk moet we dat toch vooral vanwege onze eigen belangen doen (toch?). Het is een non-discussie, uiteindelijk komt je er op uit dat echt altruïsme buitengewoon zeldzaam is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:29 schreef SemperSenseo het volgende:
Kijk verder dan je eigen belangen en landsgrenzen.
Ik weet niet waar jij werkt, maar het kalenderjaar eindigt pas in 2012.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Jammer alleen dat het niet klopt. Pas volgend jaar blijven we met 2,9% net binnen de norm - hopelijk. Nu nog niet (toch?).
En daarmee doen we het niet alleen structureel slechter dan de Scandinavische landen, maar bijvoorbeeld ook slechter dan Estland of Bulgarije.
Kortom, beetje apart om te klagen over ikke ikke ikke en vervolgens misplaatst arrogant te gaan doen.
De belangen van de Randstad worden ook geschaad door al die uitkeringen naar Friesland. Het ligt er maar aan welke "belangen" je het over hebt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk moet we dat toch vooral vanwege onze eigen belangen doen (toch?). Het is een non-discussie, uiteindelijk komt je er op uit dat echt altruïsme buitengewoon zeldzaam is.
Maar Friesland en de Randstad zijn een eenheid, met een politiek, een fiscus, een taal en een cultuur.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:40 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
De belangen van de Randstad worden ook geschaad door al die uitkeringen naar Friesland. Het ligt er maar aan welke "belangen" je het over hebt.
http://www.nu.nl/economie(...)ner-dan-geraamd.htmlquote:Op dinsdag 13 september 2011 22:40 schreef Igen het volgende:
-laat maar-
Is er dan nergens te vinden hoe hoog men denkt dat het begrotingstekort van Nederland in 2011 gaat worden?
Swap-clusterbommen > crisis 2.0quote:Op maandag 12 september 2011 13:04 schreef flyguy het volgende:
Zijn er ergens cijfers/schattingen van wie allemaal flink swaps hebben op Griekenland?
Een van de scenario's waar ik niemand over hoor is dat Griekenland voorlopig gewoon een Euro-gebruiker blijft net als Montenegroquote:Op dinsdag 13 september 2011 23:03 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ik heb het idee gehoord om als Griekenland failliet gaat ze in een weekend uit de Euro te zetten en dan gewoon te zorgen dat alle tegoeden in Griekenland gelijk worden omgezet in Drachmen. Alle bankkantoren zijn dicht, internetsites uit de lucht, etc. De Drachme zal dan op maandag gigantisch dalen (de Euro waarschijnlijk ook in mindere mate, maar dat is dan tijdelijk), maar er is wel een probleem gedeeltelijk weg. Alle leningen worden dan ook minder waard, maar dit geldt dan ook voor tegoeden etc.
Jij zit dichter bij Amsterdam dan ikquote:Op dinsdag 13 september 2011 23:11 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Cruijff over de Spaanse economie: "Als je zo omhoog gaat, dan moet het ook zo naar beneden komen. Dat had iedereen kunnen zien aankomen, dat is logisch".
Ik lig ook 5 seconden voor op de woonkamer, geen idee waarom dat isquote:Op dinsdag 13 september 2011 23:11 schreef Clan het volgende:
[..]
Jij zit dichter bij Amsterdam dan ik
Ik lees het en dan hoor ik het pas
quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:14 schreef MaLo het volgende:
Stel je bent in Griekenland op vakantie als het land failliet gaat, merk je er dan nog gevolgen van?
Ja, in de wisselkoers. Voor de rest zal het wel meevallen. Tenzij Griekenland echt uit de euro gezet wordt, dan zou het kunnen dat pinautomaten restricties opgelegd krijgen.quote:
Het grote verschil is dan natuurlijk dat de impact van een land als Griekenland met 11 miljoen inwoners veel groter is dan de impact van een land als Montenegro met 0,6/0,7 miljoen inwoners. Het zou dan moeilijk verantwoord gaan.quote:Op dinsdag 13 september 2011 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Een van de scenario's waar ik niemand over hoor is dat Griekenland voorlopig gewoon een Euro-gebruiker blijft net als Montenegro
Ze zijn dan zelfstandig en kunnen weer lenen bij de EU, indien ze zich gedragen, maar eerst een haircut, zeg 70% op alle leningen
Beleggersquote:The biggest beneficiaries, some traders said, were French banks, whose stocks rose strongly Tuesday. Shares in Société Générale SA, France's second-largest bank by market value, rose 15%, BNP Paribas SA shares rose 7.2% and Crédit Agricole SA gained 6.7%.
Dat zal de Jager niet in dank worden afgenomen...terwijl hij dat juist niet gezegt heeftquote:Op dinsdag 13 september 2011 23:18 schreef pberends het volgende:
http://www.bloomberg.com/(...)dable-rtlz-says.html
Dutch Government Sees Greek Default as Unavoidable, RTLZ Says
Maakt niet uit ze zijn wel euro gebruiker en dan heb je die schok nietquote:Op woensdag 14 september 2011 00:01 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Montenegro zit niet in de eurozone, dat is een volledig non-issue. Dat land zit niet eens in de EU, de integratie met Montenegro is nihil.
Als Griekenland voorlopig Euro gebruiker blijft, dan is ook dat geen issuequote:Op dinsdag 13 september 2011 23:40 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ja, in de wisselkoers. Voor de rest zal het wel meevallen. Tenzij Griekenland echt uit de euro gezet wordt, dan zou het kunnen dat pinautomaten restricties opgelegd krijgen.
quote:"Data released by the Hellenic Statistical Authority (ELSTAT) suggested that Greece imported 1.5 million euros’ worth of olive oil -- once a staple of its agricultural production -- from Germany in 2010, Skai reported on Thursday, adding that the General Confederation of Greek Agrarian Associations (GCGAA) believes that much of this oil came from Greece to begin with.
GCGAA member Giorgos Goniotakis said the reason for the high level of imports was that domestic olive oil production has slumped below demand due to the drop in price".
Of is het juist gunstig voor Nederland...de rente op staatsobligaties daalt enorm, Nederland heeft weinig exposure in Griekenland (zowel de bancaire instellingen als onze exportpositie)...de Euro kan hierdoor dalen waardoor onze exportpositie stijgt...misschien niet verkeerd (ik kan me overigens ook indenken dat de Euro juist stijgt omdat de rotte appel er uit is)quote:Op woensdag 14 september 2011 00:11 schreef MouzurX het volgende:
Dus we zijn de lul?
2012 gaat gebeuren?
Nouja, het zou kunnen. Je weet niet hoe valutabeleggers hierop reageren. Maar inderdaad, het zal weinig problemen opleveren op vakantie.quote:Op woensdag 14 september 2011 00:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als Griekenland voorlopig Euro gebruiker blijft, dan is ook dat geen issue
Dit of een pandemonium en hel op aarde. En het leuke is: niemand weet het!quote:Op woensdag 14 september 2011 00:14 schreef Salitos1 het volgende:
[..]
Of is het juist gunstig voor Nederland...de rente op staatsobligaties daalt enorm, Nederland heeft weinig exposure in Griekenland (zowel de bancaire instellingen als onze exportpositie)...de Euro kan hierdoor dalen waardoor onze exportpositie stijgt...misschien niet verkeerd (ik kan me overigens ook indenken dat de Euro juist stijgt omdat de rotte appel er uit is)
opgelucht.quote:Op woensdag 14 september 2011 00:15 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Nouja, het zou kunnen. Je weet niet hoe valutabeleggers hierop reageren.
[..]
Nou nee, niet echt, want van de drie landen in de topic titel is er maar eentje over dat in een positie zit waar in de euro-zone uberhaupt wordt besproken. Ierland is al redelijk op weg naar hestel en Portugal lijkt allerminst een basket case.quote:Op woensdag 14 september 2011 01:13 schreef Drugshond het volgende:
Nou wat we al maanden riepen is toch bijna waarheid geworden (deze reeks is al 10 mnd onderweg).
Mooi he, wat een boel posters bij elkaar hebben geïnventariseerd, waar de politiek achter de curve liep. Een boel zit volgens mij nog steeds in de kast (who is holding the bag). Maar dat komt tzt nog wel ter sprake.
Uit de gevarenzone zijn ze ook niet. En de wereldwijde tendens is down en niet up.quote:Op woensdag 14 september 2011 05:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou nee, niet echt, want van de drie landen in de topic titel is er maar eentje over dat in een positie zit waar in de euro-zone uberhaupt wordt besproken. Ierland is al redelijk op weg naar hestel en Portugal lijkt allerminst een basket case.
Portugal is next en Italie is in de plaats van Ierland gekomen, ik vrees dat het nog lang niet afgelopen isquote:Op woensdag 14 september 2011 05:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou nee, niet echt, want van de drie landen in de topic titel is er maar eentje over dat in een positie zit waar in de euro-zone uberhaupt wordt besproken. Ierland is al redelijk op weg naar hestel en Portugal lijkt allerminst een basket case.
quote:wo 14 sep 2011, 08:23
Rusland somberder over schuldencrisis EU
AMSTERDAM - Rusland, dat bijna de helft van zijn nationale valutareserves aanhoudt in euro’s, kijkt met argusogen naar Brussel, dat er maar niet in slaagt de problemen rond de Europese munteenheid op te lossen.
De Russische minister Aleksej Koedrin (Financiën) sprak dit voorjaar nog zijn vertrouwen uit in de eurozone. Inmiddels is zijn toon aanzienlijk somberder geworden.
Die acht miljard gaat wel direct het afvoerputje in, ik denk niet dat Jan-Kees mee gaat doenquote:Op woensdag 14 september 2011 09:06 schreef SeLang het volgende:
Vandaag is het toch D-day wat betreft de beslissing of die Grieken opnieuw 8 miljard krijgen?
Heeft natuurlijk wel het voordeel dat we nu kunnen stoppen zonder nog meer geld kwijt te zijnquote:Op woensdag 14 september 2011 09:28 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Dat systeem van die tranches werkt trouwens voor geen meter. Daardoor blijft die Griekse crisis vrijwel permanent in het nieuws en daardoor blijft er een permanente onzekerheid over Griekenland bestaan.
Wat is er met Ierland gebeurt ?quote:Op woensdag 14 september 2011 08:49 schreef meth77 het volgende:
[..]
Portugal is next en Italie is in de plaats van Ierland gekomen, ik vrees dat het nog lang niet afgelopen is
[..]
Maar Ierland is uit de problemen?quote:Op woensdag 14 september 2011 09:56 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ierland blijkt zich toch bij de Noordelijken te voegen
De financiele markten krijgen hun vertrouwen terug wegens de verbeterende omstandigheden, een klein handelsoverschot bijvoorbeeld.quote:
Ierland heeft wel altijd een handelsoverschot gehad, dat klopt. Maar de autoriteiten zijn daar compleet gestoord geweest door alle bad assets van banken over te nemen.quote:Op woensdag 14 september 2011 10:07 schreef meth77 het volgende:
[..]
De financiele markten krijgen hun vertrouwen terug wegens de verbeterende omstandigheden, een klein handelsoverschot bijvoorbeeld.
daardoor daalt de rente
Aah kijk eens aan, bedankt voor de update!quote:Op woensdag 14 september 2011 10:07 schreef meth77 het volgende:
[..]
De financiele markten krijgen hun vertrouwen terug wegens de verbeterende omstandigheden, een klein handelsoverschot bijvoorbeeld.
daardoor daalt de rente
met dit verschil dat de Yuan niet vrij verhandelbaar is zodat vrije markten geen invloed hebben op de YUAN, maar wel op de Euro zodat een koppeling aan de Zimbabwaanse dollar per onmiddelijk gecorrigeerd zou wordenquote:Op woensdag 14 september 2011 10:47 schreef Basp1 het volgende:
En bijvoorbeeld china die nu zo genereus is om italie te gaan helpen financieren hebben ook alleen maar een mega handelsoverschot omdat ze de yuan nog steeds aan de dollar gekoppeld hebben. Tot zover de zogenaamd vrije markt met vaste wisselkoersen.
Zouden de markten er in trappen als we de euro aan de zimbabwaanse munt koppelen, dan gaat de euro ook door het putje maar kan wel iederen in de wereld heel goedkoop gebruik maken van het menselijk kapitaal in de EU.
Maar dan worden Chinese producten ook meteen veel te duur en stort de Chinese economie in.quote:Op woensdag 14 september 2011 10:59 schreef meth77 het volgende:
Zou de Yuan vrij verhandelbaar zijn dan gaat de YUAN door de roof en is China per onmiddelijk het rijkste land ter wereld
Ja het gaat slecht in China hè? Geen nieuwe productiecapaciteiten, geen groei, ontevreden bevolking en een gigantische schuldencrisis.quote:Op woensdag 14 september 2011 10:59 schreef meth77 het volgende:
China is hun menselijk kapitaal nu aan het weggeven aan de wereld, beetje dom vind ik dat.
In het westen is menselijk kapitaal veel en veel te duur, ivm China en Indiaquote:Op woensdag 14 september 2011 11:11 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ja het gaat slecht in China hè? Geen nieuwe productiecapaciteiten, geen groei, ontevreden bevolking en een gigantische schuldencrisis.
De suckels!
Het Westen daarentegen... die geven hun menselijk kapitaal ten minste niet weg, en hebben een bloeiende economie. Het lijkt er wel een paradijs.
nou daar zitten nog wel een paar afdelingen tussen hoor.quote:Op woensdag 14 september 2011 11:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar dan worden Chinese producten ook meteen veel te duur en stort de Chinese economie in.
Dat valt uiteindelijk nog best mee, als je ook naar kwaliteit en continuïteit kijkt.quote:Op woensdag 14 september 2011 11:18 schreef meth77 het volgende:
[..]
In het westen is menselijk kapitaal veel en veel te duur, ivm China en India
ga maar eens rekenen per nuttig uurquote:Op woensdag 14 september 2011 11:43 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat valt uiteindelijk nog best mee, als je ook naar kwaliteit en continuïteit kijkt.
En daarom vind jij China de sukkel?quote:Op woensdag 14 september 2011 11:18 schreef meth77 het volgende:
en het westen zakt weg in een tomeloze schuldencrisis doordat we geen antwoord hebben op die kunstmatige koers van de YUAN
Zo bekeken heb je inderdaad een tweedeling in de wereldbevolking nodig tussen arm en rijk.quote:Op woensdag 14 september 2011 11:53 schreef thumbnail het volgende:
Goedkoop menselijk kapitaal kan geen dure spulletjes kopen.
De mensen die het maken en de mensen die het kopen.quote:Op woensdag 14 september 2011 12:46 schreef remlof het volgende:
Zo bekeken heb je inderdaad een tweedeling in de wereldbevolking nodig tussen arm en rijk.
quote:The toreador in a floppy hat, and the F1 driver with his helmet, represent Spain, Italy and the rest of the Euro Periphery.
The three men with helmets, shields, and medieval weaponry represent the CDU, CSU and FDP parties in Germany.
The blue-and-white sailor boy is Finland. Obvs.
The woman with an oversized carrot and her friend in overalls with a shovel represent the Social Democrats and Greens.
Wotan represents the Bundesbank.
The piggy bank is the IMF.
The grey-haired Banque chap is the ECB.
The chap in the red bib is Poland.
The artists are France.
The angry chef, the sweeper with a broom, the airline pilot, and the rest of the motley crew at bottom left, represent EU taxpayers in Core countries.
The storm troopers are the EU Commission and Euro Group Finance Ministers, chaired by Jose Manuel Barroso and Jean- Claude Juncker.
The monocled banker and his assistant are EU bondholders and shareholders.
.
pff, die Amerikaanse visie op Europa weer. Kleuters.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:28 schreef meth77 het volgende:
JP Morgan explains the euro crisis with lego
![]()
![]()
[ afbeelding ]
[..]
Gisteren werd nog een duitse econoom geinterviewd, deze verklapte ook dat veel van deze leningen afgedekt zijn met jawel cds'en en die zijn dan weer in het bezit van AIG, dat zou voglens hem ook de reden zijn dat komend weekend ook geithner gaat mee onderhandelen over de griekse default/ schulden her structurering.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:20 schreef RobbieD het volgende:
Faillissement van Griekenland is - wat WIJ natuurlijk allang wisten - onafwendbaar.
Rijst de vraag of ons geld op de banken nog wel veilig is. Je leest immers dat een Griekse default desastreuze gevolgen heeft voor Europa en tal van Europese banken. Sarkozy kent de ernst van de situatie en blijft dus blèren dat hij er alles aan zal doen om Griekenland niet failliet te laten gaan.
Geen wonder als je bedenkt dat Franse banken 57 miljard aan Griekse leningen in portefeuille hebben. Als antwoord op Moody's verlaagde credit rating snel roepen dat die banken dit als pijnlijk zullen ervaren, maar dat er verder niets aan de hand is, is een grove leugen om onrust te voorkomen. Maar ... als is de leugen nog zo snel...
Met het faillissement van Griekenland in het onafwendbare vooruitzicht, maak ik me in ieder geval zorgen en overweeg ik serieus de bank vaarwel te zeggen en de oude sok maar van stal te halen.
Om het in het Frans te zeggen: chaqu'un pour sois et Dieu pour tous!
Geithnerquote:VS doodsbang voor Grieks bankroet
Amerika is doodsbang dat Griekenland failliet gaat. Als het Zuid-Europese land bankroet gaat, zullen credit default swaps (CDS) op Griekenland uitbetaald moeten worden, en die komen met name uit de VS. Dit verklapte de Duitse topeconoom Hans-Werner Sinn dinsdag in een interview met Nieuwsuur.
Dit is ook de reden waarom de Amerikaanse minister van Financiën Timothy Geithner vrijdag aanschuift bij de EU-top van de ministers van Financiën, wat zeer ongebruikelijk en nieuw is. "Geithner zal willen dat Europa belastinggeld in Griekenland blijft pompen, zodat de Grieken schulden blijven afbetalen. Als ze failliet gaan treden de credit default swaps in werking. Die komen vooral uit de VS", aldus Sinn.
De topeconoom noemt als voorbeeld verzekeraar AIG (American International Group) die dan flink in de buidel zat moeten tasten. Zoveel, dat de financieel weer ondersteuning zal nodig hebben van Amerikaans belastinggeld. Sinn: "Dat bedrijf is vrijwel failliet en moet dan door de VS worden gered. Men heeft zich verzekerd tegen een faillissement en nu wil de VS geen faillissement, omdat ze niet willen uitbetalen."
Volgens Sinn is een bankroet van Griekenland de goedkoopste oplossing voor landen als Duitsland en Nederland. Het bankroet zou landen als Spanje en Italië niet meetrekken in zijn val. Portugal mogelijk wel, waarschuwt de Duitser. "Duitsland en Nederland hoeven dan alleen hun banken met belangen in Griekenland te ondersteunen en daarmee is de kous af", zegt Sinn.
Als dat de uitkomst wordt onderhandelen de Europese politici wel bizar slecht. Als de Amerikanen vrezen voor hun CDS-exposure betalen ze ook maar gewoon mee.quote:"Geithner zal willen dat Europa belastinggeld in Griekenland blijft pompen, zodat de Grieken schulden blijven afbetalen. Als ze failliet gaan treden de credit default swaps in werking. Die komen vooral uit de VS", aldus Sinn.
Yep, het is een soort verzekering. Die banken hebben CDS'en gekocht om hun kredietrisico op Griekenland af te dekken. Als Griekenland failliet gaat, dan moeten bedrijven als AIG betalen. Dit ging fout in 2008, toen AIG de CDS op Lehman Brothers moest uitkeren en gered moest worden door de Amerikaanse regering.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:05 schreef Sloggi het volgende:
Met andere woorden: de Amerikanen draaien door de CDS deels op voor de schulden die Europese banken in Griekenland hebben uitstaan? Of begrijp ik er geen hol van?
quote:Op woensdag 14 september 2011 14:05 schreef SeLang het volgende:
Trigger die CDS-en dan maar gewoon. Kan Obama die $447 miljard voor zijn herverkiezingsplan mooi aan AIG doneren.
Dacht dat Goldman ook flink had ingezet hier op?quote:Op woensdag 14 september 2011 14:05 schreef SeLang het volgende:
Trigger die CDS-en dan maar gewoon. Kan Obama die $447 miljard voor zijn herverkiezingsplan mooi aan AIG doneren.
Volgens mij weet niemand precies wie hoeveel CDS heeft uitstaan. Als je nog wat geld overhebt, is een CDS op Griekenland wel interessant. Je hoeft geen eens Griekse bonds te hebben om CDS af te kunnen sluiten.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:10 schreef Sloggi het volgende:
Hoe groot is het percentage van de uitstaande leningen van Europese banken in Griekenland dat wordt gedekt door een CDS?
In het uiterste geval hebben wij dus weinig last van een Grieks faillissement en heeft Amerika een groot probleem.
Tja, wat wou je doen, oorlog?quote:Op woensdag 14 september 2011 14:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat houdt een faillissement van een land eigenlijk in? Bij een bedrijf mogen de schuldeisers daarna de opbrengst van het restant hebben, hoe gaat dat met een land?
Het kan toch niet zo zijn dat de inwoners fijn alles houden, hun schulden worden kwijtgescholden, en ze opnieuw beginnen met nieuwe leningen en fraudes?
In de Middeleeuwen werden landen nog weleens veroverd. Maar dat gebeurt niet meerquote:Op woensdag 14 september 2011 14:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat houdt een faillissement van een land eigenlijk in? Bij een bedrijf mogen de schuldeisers daarna de opbrengst van het restant hebben, hoe gaat dat met een land?
Het kan toch niet zo zijn dat de inwoners fijn alles houden, hun schulden worden kwijtgescholden, en ze opnieuw beginnen met nieuwe leningen en fraudes?
Het leek me wel een goeie grap om ze te verdrijven, fijn op de boot naar Libie e.d. Alleen al om het gezicht van die Libiers te zien als ze in een leeg Griekenland aankomen met hun roeibootjes!quote:
Maar serieus: het kan toch niet zo zijn dat:quote:Die Grieken hebben het nog niet zo slecht bekeken. Net babyboomers.
ze zullen de zaak altijd blijven besodemieteren, het beste is nu eruit en dan hou je het zelfrespectquote:Op woensdag 14 september 2011 14:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het leek me wel een goeie grap om ze te verdrijven, fijn op de boot naar Libie e.d. Alleen al om het gezicht van die Libiers te zien als ze in een leeg Griekenland aankomen met hun roeibootjes!
[..]
Maar serieus: het kan toch niet zo zijn dat:
-Grieken jarenlang frauderen
-Grieken niet willen werken maar alleen staken/rellen
-Grieken honderden miljarden schuld maken
-Grieken op de valreep nog even honderden miljarden van de EU krijgen
-Grieken daarna geen cent terugbetalen
-Grieken hier zonder een enkele consequentie mee wegkomen?!
Als dat zo is, waarom doen wij dat niet ook?
Dat is iets dat ik mij ook al sinds het begin van de crisis afvraag. Als je toch de rommel mag opruimen kun je net zo goed meefeesten. Mathijs Bouman heeft daar laatst nog een mooie vergelijking van gemaakt meen ik. Zijn conclusie was dat de kater het feestje wel waard was voor de Grieken.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Als dat zo is, waarom doen wij dat niet ook?
Dus op dit moment lopen de Europese banken dus eigenlijk weinig tot geen risico door die CDS?quote:Op woensdag 14 september 2011 14:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Yep, het is een soort verzekering. Die banken hebben CDS'en gekocht om hun kredietrisico op Griekenland af te dekken. Als Griekenland failliet gaat, dan moeten bedrijven als AIG betalen. Dit ging fout in 2008, toen AIG de CDS op Lehman Brothers moest uitkeren en gered moest worden door de Amerikaanse regering.
De CDS-markt in totaal is iets van 10 keer de jaarlijkse GDP van de hele wereld. Het gaat echt om enorme bedragen.
Als je nagaat is het gewoon absurd. Je kunt CDS'en op iets afsluiten zonder daadwerkelijke leningen daaraan. Lekker gokken op een failliet.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:15 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Volgens mij weet niemand precies wie hoeveel CDS heeft uitstaan. Als je nog wat geld overhebt, is een CDS op Griekenland wel interessant. Je hoeft geen eens Griekse bonds te hebben om CDS af te kunnen sluiten.
En wie leenden die Grieken dan al het geld? Dat waren voor zover ik heb kunnen opmaken toch die slimme 'Noordelijke' bankiers.quote:Op woensdag 14 september 2011 15:08 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat is iets dat ik mij ook al sinds het begin van de crisis afvraag. Als je toch de rommel mag opruimen kun je net zo goed meefeesten. Mathijs Bouman heeft daar laatst nog een mooie vergelijking van gemaakt meen ik. Zijn conclusie was dat de kater het feestje wel waard was voor de Grieken.
Lijkt me ook.quote:Op woensdag 14 september 2011 15:09 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Dus op dit moment lopen de Europese banken dus eigenlijk weinig tot geen risico door die CDS?
Wat doen we dan moeilijk, lekker de stekker eruit.
Van de totale nederlandse export gaat slechts ong. 0,6% naar Griekenland...bronquote:Op woensdag 14 september 2011 15:12 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Lijkt me ook.
We hebben hier toch zo hard gewerkt enzo? Laat die Grieken dan maar lekker in hun eentje lui zijn. Gaan wij wel door met geld verdienen met onze geweldig draaiende en niet luie industrie.
Wie koopt die spullen eigenlijk?
Dank Jequote:Op woensdag 14 september 2011 15:03 schreef opgebaarde het volgende:
Ik dacht dat remcodelft een intelligente poster was, van meth wist ik het al wel zeker
Dat het enigzins cynisch bedoeld was lijkt me duidelijk, maar de meer filosofische vraag waarom wij ons niet ook suf lenen nu blijkt dat dat loont vind ik wel legitiem.quote:Op woensdag 14 september 2011 15:10 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En wie leenden die Grieken dan al het geld? Dat waren voor zover ik heb kunnen opmaken toch die slimme 'Noordelijke' bankiers.
Of zou 'het financiële systeem' plots niet meer bedreigd worden door een Griekse default.
Lekker laten klappen dan zou ik zeggen. Pleiten Bouwman en de slimmeriken hier daar dan ook voor?
Omdat wij in nederland een calvinistische en conservatieve instelling hebben. Dus qau cultuur zit het hier nog niet zo in elkaar dat we graag ons tot onze oogkassen in de schulden storten. Behalve dan voor huizen waarbij mensen teveel willen lenen en niets of weinig aflossen, omdat banken allerlei exotische financieringen bedacht hebben en daarop een goede marketing hebben bedreven.quote:Op woensdag 14 september 2011 15:25 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat het enigzins cynisch bedoeld was lijkt me duidelijk, maar de meer filosofische vraag waarom wij ons niet ook suf lenen nu blijkt dat dat loont vind ik wel legitiem.
Met andere woorden: Nederland doet het ook. De rekening komt later.quote:Op woensdag 14 september 2011 16:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat wij in nederland een calvinistische en conservatieve instelling hebben. Dus qau cultuur zit het hier nog niet zo in elkaar dat we graag ons tot onze oogkassen in de schulden storten. Behalve dan voor huizen waarbij mensen teveel willen lenen en niets of weinig aflossen, omdat banken allerlei exotische financieringen bedacht hebben en daarop een goede marketing hebben bedreven.
Waarom? Nederland is van de weinige landen met een positief overall saldo.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:08 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Met andere woorden: Nederland doet het ook. De rekening komt later.
Wat is er mis met gokken op een failissement, of beter gezegd, wanbetaling?quote:Op woensdag 14 september 2011 15:10 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als je nagaat is het gewoon absurd. Je kunt CDS'en op iets afsluiten zonder daadwerkelijke leningen daaraan. Lekker gokken op een failliet.
Goedzo, blijven zoeken naar manieren om de speculant de schuld te geven in plaats van naar de staatsschuld van Griekenland kijken.quote:Ik zou graag willen weten wie enkel die CDS'en op Griekenland hebben zonder enige leningen en in hoeverre daar spelers bij zitten die invloed hebben gehad op het afglijden van Griekenland
Ja slimpie.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goedzo, blijven zoeken naar manieren om de speculant de schuld te geven in plaats van naar de staatsschuld van Griekenland kijken.
We zullen we zien hoe het afloopt met productieve instellingen als ING en ABN als er wat meer schuldproblemen ontstaan wereldwijd.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:09 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waarom? Nederland is van de weinige landen met een positief overall saldo.
Zoek maar eens op wat de Nederlandse hypotheekschuld is.quote:Op woensdag 14 september 2011 15:25 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat het enigzins cynisch bedoeld was lijkt me duidelijk, maar de meer filosofische vraag waarom wij ons niet ook suf lenen nu blijkt dat dat loont vind ik wel legitiem.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsbankroetquote:Op woensdag 14 september 2011 14:19 schreef RemcoDelft het volgende:
quote:Here Is Who The Next Bottleneck In The Euro Bailout Will Be...
Europe must be hoping that the Dutch aren't sensitive people. We are all waiting for the outcome of a conference call between Germany, France and Greece. Holland isn't on the call, yet they are the 3rd largest AAA country in Europe and are responsible for 10% of EFSF's AAA rating. Germany has taken the time to mention Finland's demand for collateral. Finland is only 3% of the AAA portion of EFSF, but everyone is paying attention to them, yet Holland seems to be taken for granted. Holland has their own problem bank, ING, and came out yesterday with a statement that the Dutch government considers a Greek default as unavoidable. Today the Ministry is saying they are making all possible efforts, but didn't say that they still think the efforts will fail and a default is inevitable. Look for the next snag in the bailout to come from growing opposition in Holland. If I was them, I would be annoyed that their invaluable contribution seems to be taken for granted and that no one is reaching out to them in spite of their importance.
http://www.zerohedge.com/(...)euro-bailout-will-be
Ben het daar toch wel mee eens, overigens zou het wel ontzettend hypocriet zijn om te beweren dat een Griekse default onvermijdelijk is om vervolgens mee te doen met een nieuwe bailoutquote:
Dat zou inderdaad wel heel erg vreemd zijn.quote:Op woensdag 14 september 2011 18:13 schreef wbeco het volgende:
[..]
Ben het daar toch wel mee eens, overigens zou het wel ontzettend hypocriet zijn om te beweren dat een Griekse default onvermijdelijk is om vervolgens mee te doen met een nieuwe bailout
Discussies zijn leuk voor het aangeven van voors en tegens van een voorstel of onderwerp, maar het breekt geen potten.quote:Op woensdag 14 september 2011 18:20 schreef bascross het volgende:
Er is nu een debat op politiek24 over Griekenland. Het is weer erg vermoeiend. Geen oplossingen en constant proberen om elkaar vast te lullen.
Net alsof het politici ooit om een concrete oplossing gaat! Die denken maar aan één ding: macht. En dat is in Nederland te vergaren via stemmen.quote:Op woensdag 14 september 2011 18:20 schreef bascross het volgende:
Er is nu een debat op politiek24 over Griekenland. Het is weer erg vermoeiend. Geen oplossingen en constant proberen om elkaar vast te lullen.
Hup SWF starten, shortposities op Griekenland in nemen, PIPE's in onze banken(zodat ze voor een prikkie al assets van banken die omvallen kunnen overnemen) en vervolgens de politiek de stekker uit Griekenland trekken.quote:
Daar zat ik ook al aan te denkenquote:Op woensdag 14 september 2011 18:41 schreef flyguy het volgende:
[..]
Hup SWF starten, shortposities op Griekenland in nemen, PIPE's in onze banken(zodat ze voor een prikkie al assets van banken die omvallen kunnen overnemen) en vervolgens de politiek de stekker uit Griekenland trekken.
Omdat je dan eerst moet weten of de counterparty wel voldoende reserves/liquiditeit heeft om de swap te kunnen maken in het geval dat. En laat dat nou één van de grootste zwaktes van CDS's zijn.quote:Op woensdag 14 september 2011 18:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar zat ik ook al aan te denken
Maar iets "netter": wat belet de ECB eigenlijk om hun risico op al die gekochte bonds te hedgen met CDS-en op het moment dat ze de aankopen doen?
Dat snap ik ook wel, maar dan kun je als ECB altijd nog beslissen in welke mate je die CDS-en gaat gebruiken. Je kunt het geld altijd nog "teruggeven".quote:Op woensdag 14 september 2011 18:47 schreef flyguy het volgende:
[..]
Omdat je dan eerst moet weten of de counterparty wel voldoende reserves/liquiditeit heeft om de swap te kunnen maken in het geval dat. En laat dat nou één van de grootste zwaktes van CDS's zijn.
Ja, of ze zijn van een Europese bank, zijn ze indirect hun eigen bailout aan het betalenquote:Op woensdag 14 september 2011 18:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, maar dan kun je als ECB altijd nog beslissen in welke mate je die CDS-en gaat gebruiken. Je kunt het geld altijd nog "teruggeven".
Dus, het idee is dat een ECB die de stabiliteit etc. zou moeten bewaken de markt vertrouwen gaat imboezemen door de aanschaf van zeer dubieuze instrumenten.quote:Op woensdag 14 september 2011 18:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, maar dan kun je als ECB altijd nog beslissen in welke mate je die CDS-en gaat gebruiken. Je kunt het geld altijd nog "teruggeven".
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Echt niet, door onze volksaard hebben wij een calvinistische instellingquote:Op woensdag 14 september 2011 17:34 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Zoek maar eens op wat de Nederlandse hypotheekschuld is.
quote:Twijfels in Kamer over verhogen noodfonds
DEN HAAG - In de Tweede Kamer leven nog veel vragen over de uitbreiding van het noodfonds voor de euro. Een verhoging moet de tweede steunoperatie voor Griekenland mogelijk maken.
Tijdens een debat over de eurocrisis legde oppositiepartij PvdA woensdag een aantal voorwaarden op tafel waaraan voldaan moet worden voordat de partij akkoord gaat. Ook regeringspartij VVD heeft nog vragen en wil extra tijd.
Met name het veto dat het Duitse parlement eist bij nieuwe acties van het fonds, doet de Kamerleden twijfelen. PvdA-Kamerlid Ronald Plasterk vreest dat het fonds ''vleugellam'' wordt.
De verhoging van het Europese noodfonds leidt tot een verdubbeling van de Nederlandse garanties. Minister Jan Kees de Jager (Financiën) vraagt het parlement in te stemmen met een raamovereenkomst voor het fonds.
Die leidt tot een grotere leencapaciteit en het noodfonds krijgt de mogelijkheid overheidsobligaties op te kopen. België was dinsdag na Frankrijk het tweede land dat verhoging van het noodfonds goedkeurde.
Geniaal. Op die manier kunnen we de hongersnood in Afrika ook oplossen door Ethiopië tot Nederlands grondgebied te verklaren.quote:Op woensdag 14 september 2011 19:45 schreef remlof het volgende:
Zomaar een idee: De ultieme oplossing voor de Griekse crisis
De ECB heeft met het accepteren van junkbonds als collateral die grens al overschreden. En als je je dan toch als een hedgefund gaat gedragen wees dan ook consequent en dek je risicos af net zoals een hedgefund dat doet.quote:Op woensdag 14 september 2011 18:54 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dus, het idee is dat een ECB die de stabiliteit etc. zou moeten bewaken de markt vertrouwen gaat imboezemen door de aanschaf van zeer dubieuze instrumenten.
Op zich vrij weinig, als de betalingen gebeuren door bedrijven die op kunnen draaien voor de risico's die deze constructies met zich meebrengen. Het wordt een ander verhaal als mensen die verder geen risico of baat hebben bij dit soort constructies wel gedwongen worden om de rekening te betalen omdat het bedrijf de risico's die deze constructies met zich meebrengt helemaal niet kan dragen.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat is er mis met gokken op een failissement, of beter gezegd, wanbetaling?
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)nd-ligt-in-eurozone/quote:Merkel en Sarkozy: toekomst van Griekenland ligt in eurozone
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |