abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 september 2011 @ 11:59:39 #151
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_101810362
Nieuw gerucht over Duits 'plan B'

De Duitse minister van Financiën, Wolfgang Schaüble, bereidt zich voor op een Grieks faillissement. Dat meldt het Duitse tijdschrift Der Spiegel. Vrijdagavond was er een soortgelijk bericht van het persagentschap Bloomberg. Intussen zinkt Griekenland steeds dieper weg in een recessie.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel (rechts) en haar financienminister Wolfgang Schaüble afgelopen week tijdens een begrotingsdebat in het Duits parlement, de Bundestag.

Volgens Der Spiegel werken ambtenaren van het Duitse ministerie van Financiën aan twee scenario's om om te gaan met een Grieks faillissement: in het ene scenario zou Griekenland de euro behouden, in het tweede scenario zouden de Grieken de drachme weer invoeren.

Een sleutelrol is alvast weggelegd voor het Europese stabiliteitsfonds EFSF. Zo zouden kredietlijnen worden voorzien voor landen als Spanje of Italië als investeerders na het Griekse falen die landen geen geld meer zouden lenen. Ook banken in verscheidene landen zouden afhankelijk worden van hulp van het fonds, indien ze miljarden aan Griekse obligaties in hun boeken moeten afschrijven.

Duitsland werkt alvast aan een noodplan voor zijn eigen banken, weet het persagentschap Bloomberg. Het land zou daarvoor zijn steunfonds uit 2008 nieuw leven inblazen. Als Griekenland in gebreke blijft, riskeren de Duitse banken tot de helft van hun inleg op hun Grieks staatspapier te verliezen.

Het bericht van Bloomberg werd door Evangelos Venizelos, de Griekse minister van Financiën, met klem ontkend en afgedaan als 'wansmakelijk spelletje'. Hij herhaalde dat Griekenland al zijn verplichtingen zal nakomen.
Gevaar

Die boodschap herhaalde de Griekse premier Georges Papandreou zaterdagavond op een belangrijke handelsbeurs in Thessaloniki. Hij waarschuwde zijn landgenoten dat 'Griekenland in gevaar komt' als het zijn engagementen tegenover de internationale gemeenschap niet nakomt.

Die engagementen zijn broodnodig. Financiënminister Venizelos verklaarde dat de Griekse economie harder krimpt dan verwacht. 'Met meer dan 5 procent, terwijl we in mei nog uitgingen van een achteruitgang van 3,8 procent.' De dieper dan verwachte recessie is een gevolg van dalende consumentenuitgaven en investeringen, aldus de minister. Het nieuwe cijfer is zwakker dan de prognoses van de EU, het IMF en de ECB.

Op straat maakten de toespraken weinig indruk. 20.000 betogers protesteerden tegen de besparingen en herstructureringen. Dat ging gepaard met rellen.
  zondag 11 september 2011 @ 12:04:07 #152
89730 Drugshond
pi_101810493
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2011 11:28 schreef Aether het volgende:
Een jaar geleden waren dit soort berichten direct naar BNW verplaatst.
Zou me niet verbazen als er vanavond een (belangrijke) beslissing valt.
Mij ook niet....of volgende week zondag. Maar ik denk vandaag omdat de markt afgelopen weken te nerveus is geworden. Als Griekenland default gaat moet je dan voor de grap eens kijken hoeveel goud er gelost gaat worden door de overheden om de banken te herkapitaliseren.
Goud lijkt me een aardige graadmeter hoe het plan zich gaat ontvouwen.
pi_101810652
Der Spiegel heeft het laatste jaar al drie keer met zekerheid gesteld dat de Grieken 'komende maandag' uit de euro zouden stappen. Het is ondertussen wat minder geloofwaardig aan het worden. Ik begrijp dat sommige mensen in dit topic niet kunnen wachten tot ze de ellende van het einde van de euro mogen ondergaan, maar tot nu toe is het alleen maar een masochistisch wishfull thinking geweest. En mijn inschatting is dat ze morgenochtend wéér teleurgesteld zullen moeten vaststellen dat Griekenland nog steeds in de EU en EMU zit.
  zondag 11 september 2011 @ 12:10:01 #154
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_101810708
Ongeloofelijk, zo en krimp van 5%, en dat terwijl die deskundige EU economen steeds van die goede interne devaluaties doen, waardoor de Griek nu zelfs zijn eigen vis niet meer kan betalen

quote:
Financiënminister Venizelos verklaarde dat de Griekse economie harder krimpt dan verwacht. 'Met meer dan 5 procent, terwijl we in mei nog uitgingen van een achteruitgang van 3,8 procent.' De dieper dan verwachte recessie is een gevolg van dalende consumentenuitgaven en investeringen, aldus de minister. Het nieuwe cijfer is zwakker dan de prognoses van de EU, het IMF en de ECB.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 11 september 2011 @ 12:38:31 #155
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_101811600
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:08 schreef HiZ het volgende:
Der Spiegel heeft het laatste jaar al drie keer met zekerheid gesteld dat de Grieken 'komende maandag' uit de euro zouden stappen. Het is ondertussen wat minder geloofwaardig aan het worden. Ik begrijp dat sommige mensen in dit topic niet kunnen wachten tot ze de ellende van het einde van de euro mogen ondergaan, maar tot nu toe is het alleen maar een masochistisch wishfull thinking geweest. En mijn inschatting is dat ze morgenochtend wéér teleurgesteld zullen moeten vaststellen dat Griekenland nog steeds in de EU en EMU zit.
En wederom ben ik het eens met je opmerking.

Trouwens, SeLang maakte een slimme opmerking (en die maakt hij vaak) dat in tegenstelling tot waar vele bang voor zijn, het misschien ook helemaal geen ramp hoeft te zijn om Griekenland gewoon failliet te laten gaan, terwijl het dan toch gewoon binnen de Euro wordt gehouden. Een positief nuchtere opmerking tussen al dat geblaat van michaelmoore.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_101811637
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:08 schreef HiZ het volgende:
Het is ondertussen wat minder geloofwaardig aan het worden.
Ik denk dat het juist geloofwaardiger wordt. Omdat de krimp de verwachtingen ruimschoots overtreft en dat heeft zeer waarschijnlijk een negatieve impact op de belastinginkomsten. Griekenland zal dus niet uit de problemen kunnen groeien. Een andere optie is dat de Griekse overheid zijn uitgaven te veel terug brengt, maar dat lijkt mij minder plausibel. :P
pi_101811722
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:38 schreef SemperSenseo het volgende:
En wederom ben ik het eens met je opmerking.
Zoveel inhoud zit er anders niet in die opmerking. Het is meer zuur geblaat, precies wat michaelmoore ook doet.
  zondag 11 september 2011 @ 13:12:05 #158
323876 michaelmoore
pi_101812642
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:42 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Zoveel inhoud zit er anders niet in die opmerking. Het is meer zuur geblaat, precies wat michaelmoore ook doet.
Maar ik krijg wel gelijk, en zal steeds meer gelijk krijgen

De Euro is een muntUNIE en een muntunie zal gevaar lopen op klappen, rechtevenredig aan het aantal landen die deelnemen.,
De enig oplossing om het leven van een muntunie te rekken, is door de extreemste landen te vragen die muntunie te verlaten, dus Duitsland en Griekenland moeten uitstappen, gevolg zal zijn een daling van de Euro tot pariteit dollar

Nederland is niet in staat om de koers van de Euro te beïnvloeden dus die kan best in de Euro blijven

Overigens heb ik al 40% rendement op goud de laatste 1,5 jaar

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 11-09-2011 13:44:34 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_101812726
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 13:12 schreef michaelmoore het volgende:
Maar ik krijg wel gelijk, en zal steeds meer gelijk krijgen
Ja net zoals Griekenland niet concurrerender kon worden binnen de euro. :W
  zondag 11 september 2011 @ 13:18:41 #160
323876 michaelmoore
pi_101812893
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 13:14 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ja net zoals Griekenland niet concurrerende kon worden binnen de euro. :W
Wel dat ze een krimp van 7,3 % hebben het laatste kwartaal en de schuld ratio op basis BNP nog steeds zeer fors oploopt
Dat de lonen dalen is geen mate van concurrentie, het afpakken van de uitkeringen van ouderen is geen verdienste
pi_101813267
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 13:18 schreef michaelmoore het volgende:
Wel dat ze een krimp van 7,3 % hebben het laatste kwartaal en de schuld ratio op basis BNP nog steeds zeer fors oploopt
Meer snijden/ belasting heffen, zo simpel is het. Als Griekenland geen steun zou krijgen, zouden ze dat direct moeten doen.

quote:
Dat de lonen dalen is geen mate van concurrentie, het afpakken van de uitkeringen van ouderen is geen verdienste
Nee joh dat is geen verbetering van de concurrentiepositie, hoe kom je daar nou bij?
  zondag 11 september 2011 @ 13:31:20 #162
323876 michaelmoore
pi_101813387
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 13:28 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Meer snijden/ belasting heffen, zo simpel is het. Als Griekenland geen steun zou krijgen, zouden ze dat direct moeten doen. Griekenland word door de EU kunstmatig in leven halfdood gehouden, terwijl ze zonder de EU dood zouden zijn.

Zonder de EU zou hun munt weer concurrerend zijn, de Euro BLIJFT veel te duur voor hen, derhalve zal er niet meer sprake zijn van een gezonde economie
pi_101813651
Dunning-Kruger alert!
  zondag 11 september 2011 @ 14:19:08 #164
323876 michaelmoore
pi_101815377
Hoelang denk jij dat de Euro nog zal bestaan ??

De EMUslang bestond slechts twee jaar
Maar dat was in een vastgestelde slang, een ruimte om te fluctueren.
Was er nu een EU-slang geweest dan had de Duitse munt ook al 40% hoger gestaan dan de Spaanse of Italiaanse munt, nu stoppen de zuidelijke economieën met functioneren door het onvermogen om te corrigeren

quote:
In maart 1971 stemmen de Zes ondanks hun verdeeldheid over een aantal belangrijke aanbevelingen van het verslag in principe in met de instelling van een EMU in drie fasen. De eerste fase, waarin de fluctuatiemarges van de valuta's kleiner moeten worden, gaat van start op experimentele basis, zonder dat er iets vastligt over het vervolg van het proces.

De ineenstorting van het stelsel van Bretton Woods en de Amerikaanse beslissing van augustus 1971 om de dollar te laten zweven, veroorzaken een golf van instabiliteit op de wisselmarkten waardoor de pariteitsverhoudingen tussen de Europese valuta's geheel en al op losse schroeven komen te staan. Het plan voor de EMU vertoont een ernstige stagnatie.

In maart 1972 proberen de Zes de monetaire integratie weer vlot te krijgen door de "slang in de tunnel" te creëren: de valuta's zweven gemeenschappelijk (de "slang") binnen nauwe fluctuatiemarges ten opzichte van de dollar (de "tunnel"). Gedestabiliseerd door de achtereenvolgende oliecrises, de zwakheid van de dollar en de verschillen tussen het economisch beleid van de lidstaten, verliest de "slang" in minder dan twee jaar de meeste van zijn leden en wordt hij uiteindelijk teruggebracht tot een "markzone" waarvan Duitsland, de Benelux en Denemarken deel uitmaken.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 11-09-2011 14:26:33 ]
pi_101815751
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:10 schreef michaelmoore het volgende:
Ongeloofelijk, zo en krimp van 5%, en dat terwijl die deskundige EU economen steeds van die goede interne devaluaties doen, waardoor de Griek nu zelfs zijn eigen vis niet meer kan betalen

[..]

Men laat Griekenland ook vrij dom bezuinigen. Ze zetten overal de bijl erin, maar dat gaat ten koste van economische groei en het vertrouwen. Ze zouden juist moeten hervormen om de economie te stimuleren, zodat er meer binnenkomt bij de staat.
pi_101815825
quote:
Das juist het probleem, dat ze in de euro blijven. Als je kwijtscheld, zet ze er dan ook maar gelijk uit. Meteen afhandelen, al die rotzooi.
  zondag 11 september 2011 @ 14:37:37 #168
323876 michaelmoore
pi_101816065
quote:
6s.gif Op zondag 11 september 2011 14:31 schreef pberends het volgende:

[..]

Das juist het probleem, dat ze in de euro blijven. Als je kwijtscheld, zet ze er dan ook maar gelijk uit. Meteen afhandelen, al die rotzooi.
We moeten, als we echt een EUland willen, en dus meer dan een tijdelijke muntunie, het van de grond af doen, dus een volledige landenfusie, met landen die goed bij elkaar passen
En dan kom ik op Duitsland en Nederland en Vlamingen en Polen en Oostenrijk, met eerst samenvoegen van Duitsland en Nederland en na tien jaar pas een ander land erbij, dan kan Den Haag naar Berlijn verhuizen

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 11-09-2011 15:36:09 ]
pi_101817993
Misschien al eerder gepost. Goed stuk van Paul de Grauwe

Paul De Grauwe: The Governance Of a Fragile Eurozone (Ipaper)

When entering a monetary union, member-countries change the nature of their sovereign debt in a fundamental way, i.e. they cease to have control over the currency in which their debt is issued. As a result, financial markets can force these countries’ sovereigns into default. In this sense member countries of a monetary union are downgraded to the status of emerging economies. This makes the monetary union fragile and vulnerable to changing market sentiments. It also makes it possible that self-fulfilling multiple equilibria arise.

The paper analyzes the implications of this fragility for the governance of the eurozone. It concludes that the new governance-structure – the European Stability Mechanism (ESM), which is intended to be successor starting 2013 of the European Financial Stability Mechanism (EFSF), created in May 2010 – does not sufficiently recognize this fragility. Some of the features of the new financial assistance are likely to increase this fragility. In addition, it is also likely to rip member-countries of their ability to use the automatic stabilizers during a recession. This is surely a step backward in the long history of social progress in Europe. I suggest a different approach to deal with these problem

http://www.mrwonkish.nl/p(...)gile-eurozone-ipaper

Niet mogelijk om een ipaper te embedden @fok?
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  zondag 11 september 2011 @ 19:44:41 #170
323876 michaelmoore
pi_101828230
Zo is dat, iedere streep besteedbaar inkomen weg belasten, zo krijg je de bevolking wel op de knieën en maak je het toerisme lekker duur

quote:
zo 11 sep 2011, 15:54
Griekenland voert extra belasting in
THESSALONIKI - Griekenland gaat een nieuwe belasting op onroerend goed invoeren.

De maatregel kon meteen op kritiek rekenen van Griekse makelaars.
„Belasting heffen op onroerend goed is een makkelijke manier om inkomsten op te halen.
Maar de onroerendgoedmarkt kan niet nog meer belastingen dragen”, aldus het hoofd van de Atheense makelaarsvereniging.

Eerder hebben inspecteurs van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) al aangegeven dat Griekenland belastingverhogingen zou moeten vermijden.
Het land zou zich moeten richten op structurele hervormingen en bezuinigingen om de overheidsfinanciën op orde te krijgen.
pi_101831851
Moeten ze natuurlijk wel een effectief kadaster hebben om te weten wie eigenaar is van het onroerend goed. Van Bolkestein begreep ik dat dat niet het geval is.
pi_101839547
Ondertussen bestaat de euro nog steeds, ook in Griekenland. Ik geloof dat ik rustig naar bed kan.
pi_101839814
Om te melden dat je naar bed gaat kun je beter in ONZ een topic openen.
  zondag 11 september 2011 @ 22:59:49 #174
89730 Drugshond
pi_101839969
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 20:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
Moeten ze natuurlijk wel een effectief kadaster hebben om te weten wie eigenaar is van het onroerend goed. Van Bolkestein begreep ik dat dat niet het geval is.
Hebben ze EU-150 miljoen voor gehad 7 jr geleden... en is nooit ten uitvoer gebracht.
Ik heb die uitzending ook gehoord.
  zondag 11 september 2011 @ 23:02:00 #175
89730 Drugshond
pi_101840074
Bolkenstein had 1 ding goed..... het gaat er niet wat de politiek ervan denkt maar de burgers. Beleidsmakers denken vaak voorbij dit proces die ze niet blijven monitoren... het pulitiek wel.
  zondag 11 september 2011 @ 23:02:21 #176
323876 michaelmoore
pi_101840097
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 22:52 schreef HiZ het volgende:
Ondertussen bestaat de euro nog steeds, ook in Griekenland. Ik geloof dat ik rustig naar bed kan.
De maand is nog niet om

quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 22:59 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Hebben ze EU-150 miljoen voor gehad 7 jr geleden... en is nooit ten uitvoer gebracht.
Ik heb die uitzending ook gehoord.
Als je in Griekenland rondrijd op het vaste land of de eilanden, dan zie je overal van die bordjes, met:
Dit Project is gefinancierd door de EU

Maar een paar jaar later zijn soms de bordjes omgevallen of staan er nog wel, maar er gebeurd nooit iets
  zondag 11 september 2011 @ 23:03:43 #177
89730 Drugshond
pi_101840181
Idd, October is DDay (paycheck = bounce)... die klap valt eerder... vandaar deze of volgende week.
De EU is aan zet met of zonder IMF..... en dat gaat lachen worden.
Futures maandag lijkt me ook lachen.

'Franse banken bereiden zich voor op afwaardering'

AMSTERDAM Franse banken zijn zich aan het voorbereiden op een kredietafwaardering door kredietbeoordelaar Moodys.
Foto: AFP

Dit meldde persbureau Reuters zaterdag op basis van anonieme bronnen. Naar verluidt gaat het om BNP Paribas, Société Générale en Credit Agricole.

Twee van de Franse banken hebben dochterbedrijven in Griekenland en ze hebben een enorme blootstelling aan Griekenland.

Volgens de bronnen kan een afwaardering elk moment plaatsvinden. Moodys heeft de Franse banken al in het oog vanaf juni.

BNP, SocGen en Credit Agricole hebben nu respectievelijk Aa2, Aa2 en Aa1. Moodys zou de kredietwaardigheid van BNP en Credit Agricole met een niveau willen verlagen. Het kredietoordeel over SocGen zou met twee niveaus omlaag moeten.
  zondag 11 september 2011 @ 23:13:51 #178
89730 Drugshond
pi_101840661
Vandaar mijn eerdere opmerking.... ook over Frankrijk en hun blootstelling (2 of 3 mnd terug die hebben ook een lange weg te gaan tot hervormingen)...de markt is eea. al hard aan het inprijzen...politiek wordt e.e.a. minder relevant). De uitkomst is solidariteit or f*ck it.
pi_101842097
Wanneer zal die AAA rating van Frankrijk omlaag worden geschroefd?
  maandag 12 september 2011 @ 01:09:08 #180
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_101845088
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 23:46 schreef horned_reaper het volgende:
Wanneer zal die AAA rating van Frankrijk omlaag worden geschroefd?
Maakt dat heel erg uit dan? Want volgens mij zijn de geruchten vaak al voldoende voor hetzelfde effect. Gaat de rating eenmaal echt omlaag dan zijn de grootste klappen al gevallen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 12 september 2011 @ 09:13:07 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101848236
quote:
Griekenland heeft geld tot oktober

ATHENE (AFN) - Griekenland heeft nog financiële reserves tot oktober. Maar in de loop van de maand zal het land moeten voldoen aan de voorwaarden voor het volgende deel van het financiële steunpakket van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds, zei de Griekse viceminister van Financiën maandag.

,,We hebben nog ruimte tot in oktober'', aldus Filippos Sachinidis in een televisie-interview op de vraag hoe lang de overheid nog de lonen en pensioenen kan betalen. ,,We proberen er alles aan te doen om de staat te laten functioneren zonder problemen.''
Gaan die Duitsers nog één keer bijlappen zodat Griekenland weer een paar maanden geld heeft of trekken ze deze maand de stekker eruit?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 12 september 2011 @ 09:21:44 #182
324665 meth77
to do or not to do
pi_101848385
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Gaan die Duitsers nog één keer bijlappen zodat Griekenland weer een paar maanden geld heeft of trekken ze deze maand de stekker eruit?
Duitsers hebben geen reputatie van rekken en er bij blijven
Het beste is het leed maar te nemen, en dan is het wachten op de volgende
  maandag 12 september 2011 @ 09:29:28 #183
89730 Drugshond
pi_101848508
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 23:03 schreef Drugshond het volgende:
Idd, October is DDay (paycheck = bounce)... die klap valt eerder... vandaar deze of volgende week.
De EU is aan zet met of zonder IMF..... en dat gaat lachen worden.
Futures maandag lijkt me ook lachen.

'Franse banken bereiden zich voor op afwaardering'

AMSTERDAM Franse banken zijn zich aan het voorbereiden op een kredietafwaardering door kredietbeoordelaar Moodys.
Foto: AFP

Dit meldde persbureau Reuters zaterdag op basis van anonieme bronnen. Naar verluidt gaat het om BNP Paribas, Société Générale en Credit Agricole.

Twee van de Franse banken hebben dochterbedrijven in Griekenland en ze hebben een enorme blootstelling aan Griekenland.

Volgens de bronnen kan een afwaardering elk moment plaatsvinden. Moodys heeft de Franse banken al in het oog vanaf juni.

BNP, SocGen en Credit Agricole hebben nu respectievelijk Aa2, Aa2 en Aa1. Moodys zou de kredietwaardigheid van BNP en Credit Agricole met een niveau willen verlagen. Het kredietoordeel over SocGen zou met twee niveaus omlaag moeten.
SocGen gaat fors saneren
PARIJS (AFN) - Société Générale (SocGen) gaat voor 4 miljard euro aan activiteiten verkopen. Dat maakte de Franse bank maandag bekend. Het bedrijf wil met de opbrengst de balans versterken. Ook wordt er in enkele landen sterk gesneden in het personeel.

SocGen staat al enige tijd zwaar onder druk op de beurs. Het aandeel kelderde sinds eind juni zo'n 57 procent in waarde, door zorgen over de financiële gesteldheid van het concern. De bank meldde maandag dat het een kleine en beheersbare blootstelling heeft aan Zuid-Europeese staatsobligaties.
---------------------------------------------------
Whopaa.
pi_101848569
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je weet dat je in onderhandelingen nooit begint met het opgeven van je positie? De dreiging dat we geen geld geven moet een modicum van realiteit in zich hebben. En het lijkt alleszins te werken wanr de Griekse regering schijnt te begrijpen dat boze Duitsers in de ECB belangrijker zijn dan rellende Grieken in Thessaloniki.
  maandag 12 september 2011 @ 09:37:03 #185
324665 meth77
to do or not to do
pi_101848641
Je vraagt je af waar ligt de bodem

http://www.telegraaf.nl/d(...)s_weer_dieper__.html
quote:
ma 12 sep 2011, 08:33
Eurocrisis weer dieper

AMSTERDAM - Sterke geruchten over een mogelijke aanstaande Griekse wanbetaling in combinatie met het verrassende ontslag van de Duitser Jürgen Stark als lid van de Raad van Bestuur van de ECB deden de koersen op Wall Street afgelopen vrijdag sterk dalen.
  maandag 12 september 2011 @ 09:38:54 #186
89730 Drugshond
  maandag 12 september 2011 @ 09:43:50 #187
89730 Drugshond
pi_101848842
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2011 09:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Je weet dat je in onderhandelingen nooit begint met het opgeven van je positie? De dreiging dat we geen geld geven moet een modicum van realiteit in zich hebben. En het lijkt alleszins te werken wanr de Griekse regering schijnt te begrijpen dat boze Duitsers in de ECB belangrijker zijn dan rellende Grieken in Thessaloniki.
Ja lekker regent spelen en laat de bevolking maar bloeden we hebben in het verleden al vaker gezien waar dat eindigde. Dat de bevolking hoe dan ook zal bloeden is wat anders maar als land zijnde je bevolking teveel over de kling jagen werkt gewoon niet.
  maandag 12 september 2011 @ 10:01:52 #189
89730 Drugshond
  maandag 12 september 2011 @ 10:09:53 #190
324665 meth77
to do or not to do
pi_101849330
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2011 09:32 schreef HiZ het volgende:

. En het lijkt alleszins te werken wanr de Griekse regering schijnt te begrijpen dat boze Duitsers in de ECB belangrijker zijn dan rellende Grieken in Thessaloniki.
Rellende Grieken gaan wel spoedig naar de stembus en gaan hun democratie terug opeisen, net als Nederlanders
  maandag 12 september 2011 @ 10:13:59 #191
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101849429
De euro gaat door het putje t.o.v. de meeste andere Europese valuta, maar niet t.o..v. de Poolse Zloty. Heeft de Nationale bank van Polen ook ingegrepen om deze af te zwakken?
  maandag 12 september 2011 @ 10:16:10 #192
324665 meth77
to do or not to do
pi_101849486
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:13 schreef Lemans24 het volgende:
De euro gaat door het putje t.o.v. de meeste andere Europese valuta, maar niet t.o..v. de Poolse Zloty. Heeft de Nationale bank van Polen ook ingegrepen om deze af te zwakken?
De Zloty heeft een koppeling met de euro, als voorbode op een definitieve conversie , maar die zal wel nooit plaatsvinden, de Polen hebben geen zin om voor allerlei criminele landen te moeten bloeden
  maandag 12 september 2011 @ 10:54:58 #193
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101850513
1-yr Griekse yield: 100,9% :7
Mijn reisverslagen
pi_101851036
Waar eindigt dit?
  maandag 12 september 2011 @ 11:15:10 #195
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_101851101
En hoe snel?

Bas Jacobs had er (zoals altijd) gister weer een aardig stukje over: http://basjacobs.wordpress.com/2011/09/10/euroramp/
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 12 september 2011 @ 11:17:43 #196
324665 meth77
to do or not to do
pi_101851178
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 11:15 schreef eleusis het volgende:
En hoe snel?

Bas Jacobs had er (zoals altijd) gister weer een aardig stukje over: http://basjacobs.wordpress.com/2011/09/10/euroramp/
De vrije markt gaat de eigenwijze regentpolitici op hun nummer zetten

quote:
Did the euro just enter its death throes?
OK, I know that sounds over the top, and I hope it is.
But recent developments are really, really bad the fact that European nations no longer have their own currencies leaves them vulnerable to self-fulfilling debt crises
  maandag 12 september 2011 @ 12:19:00 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101852680
quote:
Grieks begrotingstekort fors opgelopen
Gepubliceerd op 12 sep 2011 om 12:06

ATHENE (AFN) - Het begrotingstekort van de centrale Griekse overheid is in de maanden januari tot en met augustus met 22 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat bleek maandag uit voorlopige cijfers van het Griekse ministerie van Financiën.

Het tekort steeg van 14,8 miljard euro naar 18,1 miljard euro. Daarmee is het tekort onder de herziene doelstelling van 18,974 miljard euro gebleven. Die doelstelling is onderdeel van het in juni opgestelde plan voor de Griekse economie in de jaren tot en met 2015.

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)-fors-opgelopen.aspx
Mijn reisverslagen
pi_101852715
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Daar ging het net ook over bij RTLz. Waarschijnlijk trekt duitsland de stekker eruit..
  maandag 12 september 2011 @ 12:20:57 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101852719
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:54 schreef SeLang het volgende:
108,6% :')
Mijn reisverslagen
  maandag 12 september 2011 @ 12:22:28 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101852752
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

108,6% :')
109,4% :')
Mijn reisverslagen
pi_101852753
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:20 schreef the85mc het volgende:

[..]

Daar ging het net ook over bij RTLz. Waarschijnlijk trekt duitsland de stekker eruit..
Uit Griekenland of uit de euro?
pi_101852761
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

109,4% :')
Dat cijfer is toch al lang niet meer relevant.
  maandag 12 september 2011 @ 12:34:11 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101853057
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Duitsland zal niet snel de stekker uit de euro trekken want daarvoor zijn hun eigen belangen veel te groot. Maar de kans is groot dat ze de nieuwe bailout tranche voor Griekenland niet goedkeuren en daarmee gaat Griekenland dan automatisch in default.

Ze hadden dat natuurlijk al veel eerder moeten doen want de kosten zijn nu veel hoger dan in 2010 toen de bailouts begonnen. Aan de andere kant, misschien is dat wel de prijs die je betaalt om in elk geval te laten zien dat je de Grieken wel een kans hebt gegeven.

Ik moet zeggen dat de Grieken het de Duitsers ook wel erg makkelijk maken om te stoppen met de steun. Een "bailout" dient natuurlijk om iemand te helpen die tijdelijk even een probleem heeft maar als die vervolgens de gemaakte afspraken niet nakomt dan valt de hele basis voor die bailout weg.
Mijn reisverslagen
pi_101853096
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

uit griekenland. Dat gaat sneller dan zelf uit de euro. En dient gelijk al voorbeeld voor de PIGS.
pi_101853110
Maar komt Griekenland de afspraken niet na omdat ze fouten maken / er onwil bestaat of omdat ze in een negatieve spiraal zitten? Zware bezuinigingen -> minder economische groei (een grotere krimp) -> een groter begrotingstekort.
  maandag 12 september 2011 @ 12:45:49 #206
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101853301
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:36 schreef Sloggi het volgende:
Maar komt Griekenland de afspraken niet na omdat ze fouten maken / er onwil bestaat of omdat ze in een negatieve spiraal zitten? Zware bezuinigingen -> minder economische groei (een grotere krimp) -> een groter begrotingstekort.
Beiden. Als je Griekenland vergelijkt met andere landen die in het verleden steun kregen van het IMF dan zijn de eisen aan Griekenland een stuk minder streng.

Maar eigenlijk maakt het niet uit of het komt door "niet willen" of "niet kunnen". In beide gevallen is een bailout namelijk zinloos omdat de bailout dan niet gaat leiden tot een duurzame oplossing.
Mijn reisverslagen
  maandag 12 september 2011 @ 12:46:09 #207
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101853310
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat kan nooit Griekenland zijn, waar daar de stekker wordt uitgetrokken...
  maandag 12 september 2011 @ 12:46:46 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101853332
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:46 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dat kan nooit Griekenland zijn, waar daar de stekker wordt uitgetrokken...
Ik kon geen plaatje met een eurostekker vinden :')
Mijn reisverslagen
pi_101853337
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:36 schreef Sloggi het volgende:
Griekenland zit in een deflatiespiraal waar ze bijna niet meer uit kunnen komen. Of de ECB of de Europese kernlanden moeten met liquiditeit komen. De bezuinigingsmanie opgelegd door de IMF maakt het probleem juist erger in plaats van dat het ervoor zorgt dat Griekenland z'n rekeningen weer kan betalen.

De rente die Griekenland moet betalen staat ook totaal los van ook maar elke werkelijkheid. Griekenland is het minst kredietwaardige land van de wereld, nog lager dan Irak.
  maandag 12 september 2011 @ 12:48:20 #210
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101853369
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik kon geen plaatje met een eurostekker vinden :')
;)
  maandag 12 september 2011 @ 12:50:02 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101853402
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:46 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Griekenland zit in een deflatiespiraal waar ze bijna niet meer uit kunnen komen. Of de ECB of de Europese kernlanden moeten met liquiditeit komen. De bezuinigingsmanie opgelegd door de IMF maakt het probleem juist erger in plaats van dat het ervoor zorgt dat Griekenland z'n rekeningen weer kan betalen.
Daarom moet je Griekenland ook laten defaulten.
Mijn reisverslagen
  maandag 12 september 2011 @ 12:55:28 #212
324665 meth77
to do or not to do
pi_101853535
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:46 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

De rente die Griekenland moet betalen staat ook totaal los van ook maar elke werkelijkheid. Griekenland is het minst kredietwaardige land van de wereld, nog lager dan Irak.
Griekenland moet asap uit de Eurogebied anders gaat de rest ook, het zal toch wel niet zo lang meer duren met de euro
pi_101853597
Is een default wel genoeg? Wie zegt dat de Grieken zich wel gedragen nadat hun schulden zijn kwijtgescholden? Of volgen er nog sancties na een default?
  maandag 12 september 2011 @ 12:58:26 #214
324665 meth77
to do or not to do
pi_101853620
quote:
ma 12 sep 2011, 12:14 Grieks begrotingstekort fors opgelopen
ATHENE (AFN) - Het begrotingstekort van de centrale Griekse overheid is in de maanden januari tot en met augustus met 22 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Dat bleek maandag uit voorlopige cijfers van het Griekse ministerie van Financiën.

Het tekort steeg van 14,8 miljard euro naar 18,1 miljard euro.
8)7 :W
  maandag 12 september 2011 @ 13:00:24 #215
324665 meth77
to do or not to do
pi_101853671
quote:
ma 12 sep 2011, 12:20
Duitse en Nederlandse staatsleningen stijgen
AMSTERDAM (AFN) - De waarde van Duitse en Nederlandse staatsleningen steeg maandag verder.
De zorgen over de Europese schuldencrisis en vooral Griekenland dreef beleggers richting deze als veilig beschouwde beleggingen.
^O^ *O*
  maandag 12 september 2011 @ 13:04:59 #216
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101853814
Zijn er ergens cijfers/schattingen van wie allemaal flink swaps hebben op Griekenland?
The more debt, the better
pi_101853860
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 13:04 schreef flyguy het volgende:
Zijn er ergens cijfers/schattingen van wie allemaal flink swaps hebben op Griekenland?
De franse banken die moodys wilt afwaarderen. ;)
  maandag 12 september 2011 @ 13:10:12 #218
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101853964
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 13:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De franse banken die moodys wilt afwaarderen. ;)
Voor zover ik weet zijn daar alleen cijfers van bonds over. Het meest interessant is om nu te weten te komen wie swaps zonder de bonds hebben en wie er de meeste heeft onderschreven.
The more debt, the better
pi_101854040
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:57 schreef Sloggi het volgende:
Is een default wel genoeg? Wie zegt dat de Grieken zich wel gedragen nadat hun schulden zijn kwijtgescholden? Of volgen er nog sancties na een default?
Tuurlijk is een default alleen niet genoeg. Dan zitten we zo weer aan hetzelfde probleem. Het is niet alleen het "gedragen van de Grieken", maar ook de financiële markten die Griekenland zullen blijven testen. Als er geen ECB-steun of EU-steun komt, dan zal Griekenland zal op z'n minst de euro moeten verlaten om enig perspectief te zien.
  maandag 12 september 2011 @ 14:52:12 #220
324665 meth77
to do or not to do
pi_101857087
http://www.telegraaf.nl/d(...)ocrisis_in_3D__.html

Zeer goed verhaal van deze man

quote:
ma 12 sep 2011, 11:05 Eurocrisis in 3D

AMSTERDAM - Zoals sommige van mijn vaste lezers weten, ben ik van mening dat binnen vier jaar het doek zal vallen voor de euro.
Nu zijn er veel argumenten voor deze mening die ik de komende weken met u zal delen. De column van vandaag gaat over een van de belangrijkste en meest genegeerde argument de menselijke factor.
Theorie versus praktijk
Stel iemand kwam met het perfecte plan om de huidige eurocrisis te bezweren.
Het plan stipuleert dat de PIIGS (Portugal, Italië, Ierland, Griekenland en Spanje) een begrotingsoverschot moeten creëren door de klassieke mix van belastingverhoging en bezuiniging op overheidsuitgaven.
Verder moeten de schuldeisers genoegen nemen met lagere rentevergoeding en langere looptijden.
Op papier kan de som kloppend gemaakt worden maar de realiteit is echter compleet anders dan de theorie.
  maandag 12 september 2011 @ 14:55:27 #221
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_101857196
quote:
Trichet: centrale banken staan klaar om onbeperkt liquiditeit te verstrekken

De centrale banken staan klaar om onbeperkte liquiditeit in het bankwezen te pompen. Dat heeft president Jean-Claude Trichet van de Europese Centrale Bank (ECB) vandaag in Basel gezegd na afloop van een vergadering met de Bank voor Internationale Betalingen.

Daarmee benadrukt de ECB-bestuurder nog eens dat er altijd liquiditeit is voor de financiële sector. Als er geen financiering bij collegabanken te krijgen is, dan kan er altijd bij de centrale bank aangeklopt worden.

De ECB verstrekt op dit moment al onbeperkt geld via de reguliere wekelijkse tenderoperaties. Ook is er onbeperkt geld voor driemaandsoperaties beschikbaar tot begin volgend jaar. In augustus werd nog eens onbeperkt zesmaandsgeld in de markt gepompt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_101858039
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hij moet voor liquiditeit bij de regeringen zorgen ipv de banken.
  maandag 12 september 2011 @ 15:28:09 #223
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101858384
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:52 schreef meth77 het volgende:

[..]

Nog een helderziende die voorspelt dat de euro valt. Vast vooral handig voor z'n eigen onderneming.

Net of Europese landen in de toekomst nog willen gaan handelen met fluctuerende wisselkoersen.
pi_101858450
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:52 schreef meth77 het volgende:

[..]

Ja geweldig.

"Faillissement is nooit een kwestie van niet kunnen betalen, maar van niet willen betalen."

Wat een onzin.
pi_101858601
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:18 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Hij moet voor liquiditeit bij de regeringen zorgen ipv de banken.
Ik vind dat Trichet voor liquiditeit bij bankrekeningen moet zorgen ipv banken. Dan hebben banken er vanzelf wat aan.
  maandag 12 september 2011 @ 15:36:06 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101858635
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:54 schreef SeLang het volgende:
115,6% *)

Niet dat het nog boeit ofzo...

Mijn reisverslagen
pi_101858683
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:28 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Nog een helderziende die voorspelt dat de euro valt. Vast vooral handig voor z'n eigen onderneming.

Net of Europese landen in de toekomst nog willen gaan handelen met fluctuerende wisselkoersen.
Net als of europese landen niet wilden handelen voordat we een gekoppelde euro hadden. Sterker nog juist de zwakkere europesche landen waren altijd aantrekkelijk toeristen bestemmingen omdat hun munt altijd laag stond en het jaar erop weer lager, dan waren de prijzen wel wat gestegen maar procentueel net zoveel ongeveer als onze inflatie.
pi_101858697
quote:
10s.gif Op maandag 12 september 2011 15:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

115,6% *)

[ afbeelding ]
Kun je geen dagrafiek van vandaag maken. 8-)
pi_101858808
quote:
10s.gif Op maandag 12 september 2011 15:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

115,6% *)

[ afbeelding ]
Hoeveel doen Griekse hypotheken op dit moment eigenlijk?
  maandag 12 september 2011 @ 15:42:06 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101858822
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kun je geen dagrafiek van vandaag maken. 8-)
Mijn reisverslagen
pi_101858825
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Pompen of verzuipen *O*
For great justice!
  maandag 12 september 2011 @ 15:42:55 #232
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101858857
quote:
10s.gif Op maandag 12 september 2011 15:41 schreef pberends het volgende:

[..]

Ongeveer hetzelfde als in NL denk ik.
Mijn reisverslagen
pi_101858922
quote:

[..]

Belangrijker wat doen de huizenprijzen....een leuk tweede optrekje ligt nu in het verschiet
Wie de tijd niet heeft, heeft de tijd
pi_101858927
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ongeveer hetzelfde als in NL denk ik.
Ze baseren die rente op de ECB ofzo?
  maandag 12 september 2011 @ 15:45:55 #235
324665 meth77
to do or not to do
pi_101858966
quote:
6s.gif Op maandag 12 september 2011 15:44 schreef Salitos1 het volgende:

[..]

Belangrijker wat doen de huizenprijzen....een leuk tweede optrekje ligt nu in het verschiet
Als de drachme weer goedkoop zal worden dan kost een grieks huisje over 5 jaar maar 20% van nu
pi_101858979

Griekse mythologie.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 12 september 2011 @ 15:49:49 #237
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101859111
quote:
10s.gif Op maandag 12 september 2011 15:44 schreef pberends het volgende:

[..]

Ze baseren die rente op de ECB ofzo?
Euribor denk ik.
Mijn reisverslagen
pi_101859256
quote:

[..]

http://www.europeanmortgages.com/mortgage-greece-mortgages.html
  maandag 12 september 2011 @ 15:53:54 #239
324665 meth77
to do or not to do
pi_101859267
Griekenland moet eruit en snel ook

quote:
ma 12 sep 2011, 14:31
'Griekenland uit de euro'

BERLIJN (AFN) - Een van de meest vooraanstaande economen van Duitsland vindt dat Griekenland niet langer te handhaven is in de eurozone.
De reddingspakketten lopen uit de pas met wat gezonde landen kunnen dragen op hun eigen begrotingen'', zei professor Hans Werner Sinn, directeur van de Duitse economische topinstituten IFO en CES, maandag.

Minister van Economische Zaken Philipp Rösler (FDP) sprak zich eveneens uit over een mogelijk scenario om Griekenland failliet te laten gaan. ,,Geen enkele optie mag op dit moment worden uitgesloten.''

Sinn is sinds lange tijd lid van de raadgevende commissie van het ministerie van Economische Zaken. Hij was maandag te gast op een besloten bijeenkomst met buitenlandse journalisten in Duitsland.
pi_101859281
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2011 15:42 schreef Q. het volgende:

[..]

Pompen of verzuipen *O*
Fixed.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2011 15:56:18 ]
pi_101859482
  maandag 12 september 2011 @ 16:00:46 #242
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101859516
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Net als of europese landen niet wilden handelen voordat we een gekoppelde euro hadden. Sterker nog juist de zwakkere europesche landen waren altijd aantrekkelijk toeristen bestemmingen omdat hun munt altijd laag stond en het jaar erop weer lager, dan waren de prijzen wel wat gestegen maar procentueel net zoveel ongeveer als onze inflatie.
Toerisme ja, dat gaat gewoon door (en meer), maar handel in producten niet zomaar.
Natuurlijk werd er vroeger ook gehandeld, maar nu we met z'n allen weten wat de voordelen van één munt zijn, denk ik niet dat de handel binnen Europa nog op het huidige niveau gaat komen, zonder euro.

Daarnaast, nu is de markt nogal veranderd ten opzichte van 2001, import uit Rusland wordt nu b.v. vast veel aantrekkelijker.

Overigens speculeer ik nu alleen maar, ik heb heb me in bovenstaande niet verdiept.
  maandag 12 september 2011 @ 16:21:28 #243
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_101860302
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:53 schreef meth77 het volgende:
Griekenland moet eruit en snel ook

[..]

Vind het een drogredenering aan het simpele pvv-volk gericht. Griekenland failliet laten gaan en Griekenland redden zal allebei heel veel geld gaan kosten.

Het is meer de vraag of je voor het geld van de 'redding' (dat je toch al kwijt bent, het is nu alleen nog niet gerealiseerd) liever het geld uitgeeft aan redden van banken en andere landen, en vervolgens jezelf wil opzadelen met een disfunctionele euro waar niemand meer op vertrouwt, met de nodige waardeverlies en vertrek van kapitaal uit grote delen van de eurozone...

of dat je Griekenland/Ierland herstructureert en wél achter de euro gaat staan. Tegen een bounded verlies.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 12 september 2011 @ 16:26:28 #244
324665 meth77
to do or not to do
pi_101860489
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 16:21 schreef eleusis het volgende:

, of dat je Griekenland herstructureert en wél achter de euro gaat staan.
Griekenland zal er wel achter gaan staan, maar het land heeft geen enkele economische toekomst en zal altijd een bijstandsland blijven, dus of je moet Europa volledig laten fuseren zowel fiscaal als politiek of je moet Griekenland eruit houden

Griekenland heeft het economisch potentieel van Sicilie
  maandag 12 september 2011 @ 16:29:31 #245
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101860628
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 16:26 schreef meth77 het volgende:

[..]

Griekenland zal er wel achter gaan staan, maar het land heeft geen enkele economische toekomst en zal altijd een bijstandsland blijven, dus of je moet Europa volledig laten fuseren zowel fiscaal als politiek of je moet Griekenland eruit houden

Griekenland heeft het economisch potentieel van Sicilie
ehm, ja.
eerste hit op google:

quote:
Sicilië is economisch gezien een van de zwakste regio’s van Italië. Industrialisatie en miljarden lires subsidie van de Europese Unie en Italiaanse overheid hebben tot nu toe nog niet veel geholpen. De werkloosheid, met name onder vrouwen en jongeren, is hoog met ca. 20% van de beroepsbevolking en de inkomens per hoofd van de bevolking zijn laag, meer dan 30% lager dan het inkomen van de Noord-Italianen.
pi_101860840
quote:

of dat je Griekenland/Ierland herstructureert en wél achter de euro gaat staan. Tegen een bounded verlies.
Dat bounded verleis is dan een typische VVD drog redenering wat tot nu toe de ecnomen voorspellen / voorspelden klopte voor geen meter waarom zouden ze nu dan wel weten hoeveel verliezen er geleden gaan worden. 8-)

Waarom zou griekenland structureren dat hebben ze de afgelopen jaren ook niet gedaan en nu het water aan de lippen staat moeten we opeens hun op hun diepzwarte ogen wel geloven dat ze de hele mentaliteit in griekenland binnen 2 jaar kunnen omdraaien.
pi_101861701
quote:
Dat is wel erg simpel gezegd, tenminste als je vast wil blijven houden aan democratische waarden. Even Griekenland herstructuren kan niet, daar heb je politiek instemming voor nodig en eigenlijk ook draagvlak bij de bevolking. Ik denk wel dat de Griekse politiek zijn best doet, maar ook de mogelijkheden van de Griekse politiek zijn beperkt zeker nu de economische ontwikkelingen in het land ook nog eens tegenvallen.

Het gaat er mij trouwens totaal niet om de goedkoopste oplossing te vinden. Ik wil een eerlijke en democratische oplossing waarbij we niet belangrijke principes opzij schuiven voor geld.
pi_101862737
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 16:54 schreef Bolkesteijn het volgende:

Het gaat er mij trouwens totaal niet om de goedkoopste oplossing te vinden. Ik wil een eerlijke en democratische oplossing waarbij we niet belangrijke principes opzij schuiven voor geld.
Eerlijk gezegd wil ik de oplossing die ons (mij) het minste geld kost... w/
pi_101862913
quote:
6s.gif Op maandag 12 september 2011 17:21 schreef Salitos1 het volgende:
Eerlijk gezegd wil ik de oplossing die ons (mij) het minste geld kost...
Ook als daarvoor democratische waarden geschonden moeten worden? Dan zou ik het toch anders aanpakken. Een groep EU ambtenaren neemt Griekenland over en in 2 jaar is de boekhouding weer op orde. Hou dan ook niet meer de schijn van democratie op.
pi_101862988
quote:
6s.gif Op maandag 12 september 2011 17:21 schreef Salitos1 het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd wil ik de oplossing die ons (mij) het minste geld kost... w/
Geld is maar relatief we drukken het zo bij. Als we maar vertrouwen hebben in geld en democratisch is dat toch wat meer waard.
pi_101863063
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 17:25 schreef Bolkesteijn het volgende:

Ook als daarvoor democratische waarden geschonden moeten worden? Dan zou ik het toch anders aanpakken. Een groep EU ambtenaren neemt Griekenland over en in 2 jaar is de boekhouding weer op orde. Hou dan ook niet meer de schijn van democratie op.
Heel goed plan... :Y
pi_101865789
Politici uit Duitsland en mensen als Bolkestein hebben met hun "Griekenland uit de euro" geruchten al bijna voor een self-fulfilling prophecy gezorgd.
  maandag 12 september 2011 @ 18:49:05 #253
323876 michaelmoore
pi_101866198
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:39 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Politici uit Duitsland en mensen als Bolkestein hebben met hun "Griekenland uit de euro" geruchten al bijna voor een self-fulfilling prophecy gezorgd.
Griekenland zal niet de laatste zijn, Duitsland zit aan de andere kant van de weegschaal, die moet er ook uit om de euro op een juiste waarde te brengen, waar zuidelijke landen weer concurrerend mee kunnen worden

De Euro is ziek en er moet fors gesneden worden, zowel links als rechts

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 12-09-2011 18:54:32 ]
pi_101866651
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Griekenland zal niet de laatste zijn, Duitsland zit aan de andere kant van de weegschaal, die moet er ook uit om de euro op een juiste waarde te brengen, waar zuidelijke landen weer concurrerend mee kunnen worden

De Euro is ziek en er moet fors gesneden worden, zowel links als rechts
Ja die zuidelijke landen passen niet bij de euro, ze zijn niet concurrerend genoeg vergeleken met de noordelijke landen. Eigenlijk zouden er 2 euro's moeten komen, maar dat gaat toch niet gebeuren.
  maandag 12 september 2011 @ 19:04:26 #255
323876 michaelmoore
pi_101866989
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:58 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Ja die zuidelijke landen passen niet bij de euro, ze zijn niet concurrerend genoeg vergeleken met de noordelijke landen. Eigenlijk zouden er 2 euro's moeten komen, maar dat gaat toch niet gebeuren.
Moet wel.

Leer de lessen van het verleden, de huidige eurokoers met Duitsland, en Griekenland samen is zeker een doodlopende weg
pi_101867260
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Moet wel.

Leer de lessen van het verleden, de huidige eurokoers met Duitsland, en Griekenland samen is zeker een doodlopende weg
Dat zeker, maar 2 euro's staat buiten de politieke realiteit. Eerder dat ze weer nationale munten invoeren. Het zal ook een gelaagd proces zijn: eerst Griekenland eruit, dan zullen beleggers Portugal proberen, etc. Gaat weer maanden duren met grote recessies tot gevolg.
pi_101869513
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:04 schreef michaelmoore het volgende:

Moet wel.

Je kunt het ook anders zien...door de Euro met Duitsland en Griekenland, heeft Duitsland het voordeel dat de munt relatief goedkoop blijft (anders was het nu net een Zwitserland geweest) en dat de Grieken in principe de voordelen van een sterke munt hebben (dus eigenlijk relatief lage rentes op staatsleningen)....als de Grieken zich 'gewoon' aan de afspraken hadden gehouden was het echt een win-win situatie geweest...(zeker met de gedachte dat de 'wereldmunt' de Dollar onder druk staat waardoor je ook vanuit dat perspectief voordeel hebt)...kortom de Euro is geen slecht idee en heeft vele voordelen...het niet houden aan de regels die ze zelf hebben opgesteld (en het ontbreken van sanctiemogelijkheden) is m.i. wat nu de problemen geeft.
pi_101869975
quote:
6s.gif Op maandag 12 september 2011 19:45 schreef Salitos1 het volgende:

[..]

Je kunt het ook anders zien...door de Euro met Duitsland en Griekenland, heeft Duitsland het voordeel dat de munt relatief goedkoop blijft (anders was het nu net een Zwitserland geweest) en dat de Grieken in principe de voordelen van een sterke munt hebben (dus eigenlijk relatief lage rentes op staatsleningen)....als de Grieken zich 'gewoon' aan de afspraken hadden gehouden was het echt een win-win situatie geweest...(zeker met de gedachte dat de 'wereldmunt' de Dollar onder druk staat waardoor je ook vanuit dat perspectief voordeel hebt)...kortom de Euro is geen slecht idee en heeft vele voordelen...het niet houden aan de regels die ze zelf hebben opgesteld (en het ontbreken van sanctiemogelijkheden) is m.i. wat nu de problemen geeft.
Het probleem is dat het niet verstandig is om economieën met een verschillende concurrentiekracht in 1 muntunie te stoppen. Duitsers sparen teveel en hebben een lage binnenlandse vraag. Grieken sparen te weinig. Duitse banken moeten iets met dat geld dat ze verdienen door de exports en dat Duitsers op de bank zetten. Zij geven hier Grieks krediet voor uit, de Grieken kopen Duitse producten (omdat Duitsland het meest productief is), waardoor de Duitse motor blijft draaien. Dit systeem blijft in stand zolang de Duitse banken krediet blijven verstrekken. Toen de crisis begon en wantrouwen ontstond is de geldstroom naar Griekenland gestopt, en zit het land in een crisis.

Griekenland kan hier nooit meer uitkomen. Een euro impliceert dus óf een transferunie, óf de inflatie stijgt (als de ECB Grieks staatspapier opkoopt), anders zal de euro klappen. Maar hier zitten burgers niet op te wachten.

quote:
de Grieken in principe de voordelen van een sterke munt hebben (dus eigenlijk relatief lage rentes op staatsleningen)...
Die Grieken hebben dit voordeel alleen als Duitsland alle schuld van Griekenland garandeert (zoals het impliciet deed voor de crisis). Maar nu Duitsland dit geweigerd heeft, zal Griekenland die lage rente niet meer kunnen volhouden.
pi_101870451
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:54 schreef Athlon_2o0o het volgende:

Die Grieken hebben dit voordeel alleen als Duitsland alle schuld van Griekenland garandeert (zoals het impliciet deed voor de crisis). Maar nu Duitsland dit geweigerd heeft, zal Griekenland die lage rente niet meer kunnen volhouden.
Dat klopt maar dat komt dus omdat de Grieken zich niet aan de afspraken hebben gehouden (overigens Duitsland zelf ook niet), zonder een goed sanctiebeleid werkt de Euro dus ook niet. Het plan van de Jager is daarom in principe ook erg goed. Eerst laten we de Grieken failliet gaan (en laten we ze gewoon in de Euro) en gelijktijdig voeren we het plan 'De Jager' in. Lijkt mij persoonlijk de beste oplossing.
  maandag 12 september 2011 @ 20:17:37 #260
323876 michaelmoore
pi_101871294
quote:
6s.gif Op maandag 12 september 2011 19:45 schreef Salitos1 het volgende:

[..]

Je kunt het ook anders zien...door de Euro met Duitsland en Griekenland, heeft Duitsland het voordeel dat de munt relatief goedkoop blijft (anders was het nu net een Zwitserland geweest)
Dat is in het verleden nooit een probleem geweest met de D-Mark, de sterkste munt ter wereld heeft de Duitsers niet ervan weerhouden het wirtschafswunder te laten gebeuren
pi_101871425
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:17 schreef michaelmoore het volgende:

Dat is in het verleden nooit een probleem geweest met de D-Mark, de sterkste munt ter wereld heeft de Duitsers niet ervan weerhouden het wirtschafswunder te laten gebeuren
In een wereld waar op dit moment een valuta oorlog aan de gang is en iedereen vanwege de export probeert zijn munt zo laag mogelijk te houden was dat nu echt een probleem geweest...
pi_101871580
Ter aanvulling...de Euro is nog steeds een sterke munt...de waarde van de Euro ten opzichte van de Dollar en de Britse Pound is sinds de invoering sterk gestegen.
  maandag 12 september 2011 @ 20:51:30 #263
323876 michaelmoore
pi_101873320
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:23 schreef Salitos1 het volgende:
Ter aanvulling...de Euro is nog steeds een sterke munt...de waarde van de Euro ten opzichte van de Dollar en de Britse Pound is sinds de invoering sterk gestegen.
Ja en daar gaan nu de zuidelijke landen kapot aan, en dat is de schuld van Duitsland, dit verschijnsel zal alleen maar erger worden

Tot alle zuidelijke landen aan de bedelstaf zijn

De Euro hoort de pariteit Dollar te houden daar kunnen zuidelijke landen mee weken
pi_101874242
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:54 schreef Athlon_2o0o het volgende:

Het probleem is dat het niet verstandig is om economieën met een verschillende concurrentiekracht in 1 muntunie te stoppen.
Dat hoeft niet zo te zijn. Het idee is natuurlijk dat de economieën in de loop der tijd harmoniseren en dat verschillen in productiviteit e.d. uiteindelijk gewoon in de lonen tot uiting komen. Het is alleen waardeloos geimplementeerd, met een eenheidsrente van de ECB waartegen banken in de hele eurozone, ongeacht de lokale fiscale omstandigheden, kunnen lenen. Dat heeft de bubbles in Spanje, Ierland e.d. veroorzaakt. Daarnaast heeft de markt, door onze eenheidsmunt, die fiscale verschillen jarenlang verkeerd beoordeeld en bijvoorbeeld de Griekse staat veel te goedkoop laten lenen. En heeft de ECB/Brussel te weinig mogelijkheden om lidstaten fiscaal bij te sturen. Op zich zijn die weeffouten niet moeilijk te herstellen, om herhaling te voorkomen, maar een oplossing vinden voor de huidige crisis waar we middenin zitten ligt stukken moeilijker.
pi_101874475
Omdat de gemoederen inmiddels wat oplopen heb ik even een poll aangemaakt om de opinie op Fok te peilen. ;)

Poll: Wat gaat er gebeuren met Griekenland?
Op korte termijn default, niet uit de euro
Op korte termijn default, wel uit de euro
In 2013 default, niet uit de euro
In 2013 default, wel uit de euro
Geen default, niet uit de euro
Geen default, wel uit de euro
SPOILER: Poll-uitslag
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
One man's trash, another man's treasure.
  maandag 12 september 2011 @ 21:12:34 #266
323876 michaelmoore
pi_101874873
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:04 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat hoeft niet zo te zijn. Het idee is natuurlijk dat de economieën in de loop der tijd harmoniseren en dat verschillen in productiviteit e.d. uiteindelijk gewoon in de lonen tot uiting komen.
Wat een klets verhaal, een muntunie heeft nog nooit een invloed gehad op onafhankelijke economieën

Daarom mislukken muntunies ook altijd, anders was de hele wereld een grote muntunie geweest

Het idee van het communisme was dat iedereen naar het platteland zou gaan, en dan erg gelukkig zou gaan worden

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 12-09-2011 21:25:09 ]
pi_101876192
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:12 schreef michaelmoore het volgende:

Wat een klets verhaal, een muntunie heeft nog nooit een invloed gehad op onafhankelijke economieën
Beetje karig, had je niet nog even 'de slang!' en '17 verschillende munten!' te berde kunnen brengen?

Die muntunie maakt ze juist afhankelijk. Of dat werkt of niet is afhankelijk van de wijze waarop het geimplementeerd is. Als de eerdergenoemde weeffouten er niet waren geweest, zou de eurozone nu prima functioneren.
  maandag 12 september 2011 @ 21:35:39 #268
323876 michaelmoore
pi_101876483
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:31 schreef dvr het volgende:

[..]

Beetje karig, had je niet nog even 'de slang!' en '17 verschillende munten!' te berde kunnen brengen?

Die muntunie maakt ze juist afhankelijk. Of dat werkt of niet is afhankelijk van de wijze waarop het geïmplementeerd is. Als de eerdergenoemde weeffouten er niet waren geweest, zou de eurozone nu prima functioneren.
Muntunies mislukken altijd, en geen excuus van weeffouten en zulke kletskoek
Anders was er allang een wereldmunt geweest
Dat zou de wereldhandel enorm veranderen

De historie van alle mislukte muntunies wijst uit dat de sterkste munt als eerste de unie verlaat, maar in dit geval denk ik dat beiden (zowel Duitsland als Griekenland) eruit zullen stappen
pi_101877636
Muntunie is een mooi idee als de economieen een grotendeels hetzelfde bewegen. De financiele situatie en de monetaire regels zijn per europees land zo verschillend dat het in de huidige situatie nooit lang goed kan gaan. De mentaliteit van zuid europeanen is ook nogal anders dan van Nederlanders en Duitsers.
Als Duitsland uit de euro zou stappen (wat ik erg onwaarschijnlijk acht; eruit stappen kost duitsland erg veel geld en ze zijn qua afzetmarkt behoorlijk afhankelijk van de EU) dan devalueert de euro enorm. Ik denk eerder dat er steeds strengere regels komen die worden opgesteld door met name duitsland en dat landen die zich er niet aan houden uit de euro worden geknikkerd. Een land uit de euro knikkeren is een krachtig signaal voor de andere bananenrepublieken PIIGS landen. Wie betaalt, bepaalt lijkt me de beste en juiste oplossing.
  maandag 12 september 2011 @ 21:57:02 #270
323876 michaelmoore
pi_101877908
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:53 schreef the85mc het volgende:
Muntunie is een mooi idee als de economieen een grotendeels hetzelfde bewegen. De financiele situatie en de monetaire regels zijn per europees land zo verschillend dat het in de huidige situatie nooit lang goed kan gaan. De mentaliteit van zuid europeanen is ook nogal anders dan van Nederlanders en Duitsers.
Als Duitsland uit de euro zou stappen (wat ik erg onwaarschijnlijk acht; eruit stappen kost duitsland erg veel geld en ze zijn qua afzetmarkt behoorlijk afhankelijk van de EU) dan devalueert de euro enorm.
Duitsland is erg afhankelijk van de EU, klopt, de export van Duitsland naar Griekenland is in tien jaar tijd verdrievoudigd en vooral Verhoffstadt wijst daar keer op keer op, en zegt dan dat Duitsland dat graag wil continueren

Ik denk het ook wel dat Duitsland dat graag zou willen :)
Maar de PIIGS zijn vetgemest met Euro-leningen, zodat de economieën konden harmoniëren, en moeten nu erg, heel erg afvallen en mogen niets meer eten van de dokter

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 12-09-2011 22:43:45 ]
pi_101885165
Voor de kapotte plaat van MM iemand wat anders doet denken; de euro bestaat nog steeds. Net zoals na alle hysterische voorspellingen van het tegendeel.
  dinsdag 13 september 2011 @ 00:03:34 #272
323876 michaelmoore
pi_101885287
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:01 schreef HiZ het volgende:
Voor de kapotte plaat van MM iemand wat anders doet denken; de euro bestaat nog steeds. Net zoals na alle hysterische voorspellingen van het tegendeel.
De Euro bestaat nog wel, zal ok nog wel blijven bestaan, maar er zullen geen landen meer bijkomen en er zullen er wel afgaan

Ik verwacht dat wij samen met Duitsland de Euro zullen verlaten tzt
pi_101885444
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:04 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat hoeft niet zo te zijn. Het idee is natuurlijk dat de economieën in de loop der tijd harmoniseren en dat verschillen in productiviteit e.d. uiteindelijk gewoon in de lonen tot uiting komen. Het is alleen waardeloos geimplementeerd, met een eenheidsrente van de ECB waartegen banken in de hele eurozone, ongeacht de lokale fiscale omstandigheden, kunnen lenen. Dat heeft de bubbles in Spanje, Ierland e.d. veroorzaakt. Daarnaast heeft de markt, door onze eenheidsmunt, die fiscale verschillen jarenlang verkeerd beoordeeld en bijvoorbeeld de Griekse staat veel te goedkoop laten lenen. En heeft de ECB/Brussel te weinig mogelijkheden om lidstaten fiscaal bij te sturen. Op zich zijn die weeffouten niet moeilijk te herstellen, om herhaling te voorkomen, maar een oplossing vinden voor de huidige crisis waar we middenin zitten ligt stukken moeilijker.
De eenheidsworst van de ECB Tussen EU-landen, maar ook binnen landen zullen er altijd grote verschillen blijven bestaab (verschil Noord-Engeland en Londen, Randstad en Friesland, Noordoost VS en Zuid-VS, etc.). Het gaat er meer om of deze genoeg solidariteit hebben om 1 bond voor het hele land in te voeren een een politieke unie aan te gaan met 1 begrotingsbeleid. De EU-landen zijn hier niet klaar voor en zijn dus niet geschikt voor de euro.
pi_101885492
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Daarom mislukken muntunies ook altijd, anders was de hele wereld een grote muntunie geweest

Het idee van het communisme was dat iedereen naar het platteland zou gaan, en dan erg gelukkig zou gaan worden
Dit is zeker geen kletsverhaal, genoeg papers geschreven over hoe de handel binnen de Eurozonelanden is toegenomen. Het probleem is juist dat deze economieën zo van elkaar afhankelijk worden dat er geldstromen moeten komen van rijke naar arme gebieden om hiervoor te compenseren. Maar hier moet dan natuurlijk wel draagvlak voor bestaan. De VS is een voorbeeld van een muntunie die wel succesvol is.
pi_101885599
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:53 schreef the85mc het volgende:
Als Duitsland uit de euro zou stappen (wat ik erg onwaarschijnlijk acht; eruit stappen kost duitsland erg veel geld en ze zijn qua afzetmarkt behoorlijk afhankelijk van de EU) dan devalueert de euro enorm. Ik denk eerder dat er steeds strengere regels komen die worden opgesteld door met name duitsland en dat landen die zich er niet aan houden uit de euro worden geknikkerd. Een land uit de euro knikkeren is een krachtig signaal voor de andere bananenrepublieken PIIGS landen. Wie betaalt, bepaalt lijkt me de beste en juiste oplossing.
Het probleem is dat dit een schending is van democratische rechten. Duitsland kan niet als grootste land het allemaal maar even bepalen. Zo werkt het natuurlijk niet in de eurozone, daarin heeft elk land gelijke stemrechten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Athlon_2o0o op 13-09-2011 00:15:53 ]
  dinsdag 13 september 2011 @ 00:16:17 #276
323876 michaelmoore
pi_101885794
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:08 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Dit is zeker geen kletsverhaal, genoeg papers geschreven over hoe de handel binnen de Eurozonelanden is toegenomen. Het probleem is juist dat deze economieën zo van elkaar afhankelijk worden dat er geldstromen moeten komen van rijke naar arme gebieden om hiervoor te compenseren. Maar hier moet dan natuurlijk wel draagvlak voor bestaan. De VS is een voorbeeld van een muntunie die wel succesvol is.
De VS is geen munt-unie slimmerd.
Al dat geloer naar de VS o|O
pi_101886077
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De VS is geen munt-unie slimmerd.
Al dat geloer naar de VS o|O
De VS is geen muntunie, maar wel een gebied waar 1 munteenheid gevoerd wordt, net als de eurozone.
  dinsdag 13 september 2011 @ 00:24:33 #278
323876 michaelmoore
pi_101886087
Al 69 landen vertrokken uit een muntunie.
En dan wil ik de mislukte EU en EMU experimenten zoals de EMU slang, niet eens een muntunie noemen

http://rtl.nl/components/(...)ede-Wereldoorlog.xml
-plaatje voegt niks toe-

quote:
Al 69 landen vertrokken uit een muntunie

19 AUG 2011

De laatse 70 jaar zijn er wereldwijd al tientallen muntunies (gedeeltelijk) gesneuveld.
Opvallend veel landen hebben het Engelse Pond en de Franse Frank afgezworen.
De grootste landen vertrokken als eerste.
Klik verder voor een overzicht van de landen die vertrokken zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bolkesteijn op 13-09-2011 01:33:07 ]
pi_101886254
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:24 schreef michaelmoore het volgende:
Al 69 landen vertrokken uit een muntunie.
En dan wil ik de mislukte EU en EMU experimenten zoals de EMU slang, niet eens een muntunie noemen

http://rtl.nl/components/(...)ede-Wereldoorlog.xml
[ afbeelding ]

[..]

En jou valt niks op aan dat lijstje?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2011 00:30:37 ]
  dinsdag 13 september 2011 @ 00:35:08 #280
323876 michaelmoore
pi_101886400
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:30 schreef Igen het volgende:

[..]

En jou valt niks op aan dat lijstje?

SPOILER
Ja die staan er ook in.

Het zijn alle muntunies
pi_101886482
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

DAt de EU er nog nie in staat
Mên, ik zet die spoiler toch niet voor niks neer! |:(
  dinsdag 13 september 2011 @ 00:38:49 #282
323876 michaelmoore
pi_101886512
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:37 schreef Igen het volgende:

[..]

Ok

Ja de mislukte koppelingen zoals ook de EMU slang staan er niet in
http://nl.wikipedia.org/wiki/Argentijnse_economische_crisis
Het failliet van Argentinie en de talloze mislukte koppelingen aan de dollar staan er allemaal niet in

Venezuela laat ook koppeling met dollar los

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 13-09-2011 00:47:15 ]
  dinsdag 13 september 2011 @ 00:49:43 #283
323876 michaelmoore
pi_101886799
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:24 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

De VS is geen muntunie, maar wel een gebied waar 1 munteenheid gevoerd wordt, net als de eurozone.
Maar wel een fiscale eenheid en een politieke eenheid en een centrale bank die de Bonds uitgeeft
Dus een LAND :7

Net als Nederland dat is en Drente en Zeeland behoren tot het gebied van Nederland
pi_101887390
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:37 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor de mensen die geen anale fixatie hebben staat er een interessant stuk in de FAZ over hoe kennelijk de heisa over de troika de Griekse regering heeft doen inzien dat alles door overgangsregels uit te stellen naar 2013 geen optie meer is. Allerlei beroepen worden nog dit jaar volledig vrijgegeven. Dat is n.m.m. Nog beter nieuws dan wanneer ze eindelijk hun tekort naar beneden krijgen. Taxi chauffeurs gaan weer staken maar ik denk dat het de laatste taxi-staking ooit in .griekenland gaat worden.
  dinsdag 13 september 2011 @ 01:20:42 #285
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_101887479
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2011 01:14 schreef HiZ het volgende:

[..]

Voor de mensen die geen anale fixatie hebben staat er een interessant stuk in de FAZ over hoe kennelijk de heisa over de troika de Griekse regering heeft doen inzien dat alles door overgangsregels uit te stellen naar 2013 geen optie meer is. Allerlei beroepen worden nog dit jaar volledig vrijgegeven. Dat is n.m.m. Nog beter nieuws dan wanneer ze eindelijk hun tekort naar beneden krijgen. Taxi chauffeurs gaan weer staken maar ik denk dat het de laatste taxi-staking ooit in .griekenland gaat worden.
Echte maatregelen dus , wel goed voor de toekomst van Griekenland.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_101889142
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:08 schreef Athlon_2o0o het volgende:
De VS is een voorbeeld van een muntunie die wel succesvol is.
Ja hoe succesvol die is kun je momenteel elke dag in het nieuws horen. Vooral individuele staten als californië doen het echt mega goed in zo'n unie! :')
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_101889151
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Maar wel een fiscale eenheid en een politieke eenheid en een centrale bank die de Bonds uitgeeft

Net als Nederland dat is en Drente en Zeeland behoren tot het gebied van Nederland
Mwah, als je kijkt naar de fiscale vrijheid die de individuele staten hebben, valt het met die fiscale eenheid wel tegen. De staten mogen bijvoorbeeld ook inkomstenbelasting heffen e.d. Het zit eerder ergens tussen wat je een land en een provincie zou noemen in.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 13 september 2011 @ 08:46:49 #289
324665 meth77
to do or not to do
pi_101889867
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 06:59 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Mwah, als je kijkt naar de fiscale vrijheid die de individuele staten hebben, valt het met die fiscale eenheid wel tegen. De staten mogen bijvoorbeeld ook inkomstenbelasting heffen e.d. Het zit eerder ergens tussen wat je een land en een provincie zou noemen in.
Provincies mogen hier ook belasting heffen en als de motorijtuigbelasting wegviel door de tolpoorten, dan zouden ze gaan meeliften op de inkomstenbelasting dus die vergelijjking provincies en staten gaat wel aardig op
  dinsdag 13 september 2011 @ 08:50:48 #290
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_101889937
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 00:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja man, de VS doet het zooooo goed met hun dollar :')
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  dinsdag 13 september 2011 @ 08:59:08 #291
324665 meth77
to do or not to do
pi_101890061
China gaat het sponsoren van Italie overnemen van de sterke EU landen

quote:
di 13 sep 2011, 08:14 'Italië wil staatsleningen aan China slijten' NEW YORK (AFN) - Italië heeft China gevraagd om ,,substantieel'' Italiaanse staatsleningen op te kopen. Dat schrijft de Financial Times op basis van anonieme bronnen.

Volgens de krant heeft Gulio Tremonti, de Italiaanse minister van Financiën, vorige week daarover al gesprekken gevoerd met een Chinese delegatie. Die stond onder leiding van Lou Jiwei, de baas van de China Investment Corporation.

De China Investment Corporation beheert het grootste deel van de Chinese valutareserves. De Italiaanse overheid probeert China niet alleen warm te maken voor het opkopen van obligaties, maar het land er ook toe over te halen belangen te nemen in bedrijven met ,,strategisch belang'', aldus overheidsbronnen tegen de krant.

De rente op Italiaanse staatsobligaties is de afgelopen tijd flink gestegen. Marktvorsers reageerden positief op het bericht in de Financial Times. ,,China wist de Europese zorgen eerder dit jaar al in te dammen door Spaans schuldpapier op te kopen'', aldus een handelaar
pi_101890078
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 08:50 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ja man, de VS doet het zooooo goed met hun dollar :')
Maar willen we een euro-hegonomie creeren zodat we net als de VS een munt krijgen die zoveel gebruikt wordt dat we ook net zoals de VS onbeperkt schulden kunnen gaan maken.
  dinsdag 13 september 2011 @ 09:01:51 #293
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101890109
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 08:59 schreef meth77 het volgende:
China gaat het sponsoren van Italie overnemen van de sterke EU landen

[..]

Aangezien de yuan is gekoppeld aan een mandje currency met daarin de euro en aangezien China een handelsoverschot van 130 miljard ofzo heeft met de EU moet China sowieso euro assets opkopen.
Mijn reisverslagen
pi_101890853
Tja als Italië wel terug betaald dan is 5,5% rente best leuk
  dinsdag 13 september 2011 @ 09:58:29 #295
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101891096
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 september 2011 09:45 schreef Salitos1 het volgende:
Tja als Italië wel terug betaald dan is 5,5% rente best leuk
Ja, Italië is zeker niet beyond repair zoals Griekenland. En wie weet wat voor leuke extraatjes die Chinezen verder nog weten te bedingen in Italië. Ik vind het prima. Laat die Chinezen het risico maar lopen en niet de ECB.
Mijn reisverslagen
pi_101891112
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2011 01:14 schreef HiZ het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip. :)

Goed idd dat er ook eens budgetneutraal beleid gericht op economische groei wordt uitgevaardigd.

Ook interessant dat ze die huiseigenarenbelasting nu via de energierekening gaan innen om te voorkomen dat door gebrekkige administratie mensen niet betalen.

(Overigens: al in 2007 riep Privacy International Griekenland uit tot het land dat de privacy het beste beschermt, maar ook toen al met de kanttekening dat dat vooral eraan lag dat de Griekse overheid zo inefficiënt werkt dat ze privacy-inperkend beleid helemaal niet kunnen uitvoeren)
  dinsdag 13 september 2011 @ 10:03:17 #297
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101891186
Het "Chinese" nieuws ten spijt: de Italiaans-Duitse 10-yr spread is op dit moment toch weer hoger dan gisteren.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 13 september 2011 @ 10:52:18 #298
324665 meth77
to do or not to do
pi_101892198
De Euro"leiders" storten de wereld in een forse depressie met hun hobbies

quote:
di 13 sep 2011, 10:15 |
Obama maant Europese leiders

AMSTERDAM - De leiders van de eurozone moeten de markten laten zien dat ze hun verantwoording nemen in de aanpak van de schuldencrisis. Dat heeft president Obama volgens Spaanse media gezegd.
Hiermee heeft Obama zich voor het eerst openlijk uiterst bezorgd getoond over de eurocrisis.
De grootste zorg is Griekenland, maar de sutuatie wordt nog veel erger als de markten de grotere economiën van Spanje en Italië opnieuw onder vuur zouden nemen.

Obama zei verder dat zolang de Euro-crisis niet is opgelost, we te maken blijven houden met een zwakke wereldeconomie.

dinsdag 13 september 2011 @ 11:21:02 #299
262792 Case4
In uw gezicht
pi_101892929
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 september 2011 08:07 schreef pberends het volgende:

[..]

98 procent kans op Grieks faillissement

Nu op 98%, volgens Bloomberg althans.

De Jager :7.
Hadden ze tegen dergelijk speculeren geen verbod ingesteld? Of was dat alleen een verbod op speculeren met call -en putopties?
Maak je niet dik, daar wordt je alleen maar lelijker van.
  dinsdag 13 september 2011 @ 11:32:31 #300
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101893230

Die Italiaans-Duitse 10-yr spread staat op het punt om een nieuw hoogtepunt te maken. Dan krijgen we weer een nieuw paniekgolfje (of een ECB die er keihard inkomt)....
* tromgeroffel *

De ECB aankopen tot nu toe zijn dus weer weggegooid geld geweest, zoals verwacht
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')