Dom vraagje: wie of wat stelt eigenlijk de hoogte van de rente vast?quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:17 schreef Igen het volgende:
De spread van Italië is weer bijna op recordhoogte, maar dat ligt vooral eraan dat de Duitse rente gedaald is. Dus wat wil dat dan zeggen over de (on)houdbaarheid van de Italiaanse staatsschuld?
[ afbeelding ]
Italiaanse 10yr rente
Er was geen eens discussie over om Californië uit de dollar te mieteren.quote:Op dinsdag 13 september 2011 06:56 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ja hoe succesvol die is kun je momenteel elke dag in het nieuws horen. Vooral individuele staten als californië doen het echt mega goed in zo'n unie!
Italië deed het fantastisch. De enige reden dat Italië nu bij de crisis hoort is door paniek op de financiële markten, die alle Clubmed-landen bij elkaar gooien zonder te kijken naar de macro-economische omstandigheden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 09:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, Italië is zeker niet beyond repair zoals Griekenland. En wie weet wat voor leuke extraatjes die Chinezen verder nog weten te bedingen in Italië. Ik vind het prima. Laat die Chinezen het risico maar lopen en niet de ECB.
De markt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:22 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Dom vraagje: wie of wat stelt eigenlijk de hoogte van de rente vast?
Dan kunnen we Drente er ook wel uit Holland gooienquote:Op dinsdag 13 september 2011 12:57 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Er was geen eens discussie over om Californië uit de dollar te mieteren.
[..]
Dat er geen vertrouwen in de Italiaanse maffia en Berlusconi isquote:Op dinsdag 13 september 2011 12:17 schreef Igen het volgende:
De spread van Italië is weer bijna op recordhoogte, maar dat ligt vooral eraan dat de Duitse rente gedaald is. Dus wat wil dat dan zeggen over de (on)houdbaarheid van de Italiaanse staatsschuld?
[ afbeelding ]
Italiaanse 10yr rente
- Je wilt dus (via de ECB) de hele eurozone een 360 miljard staatschuld van Griekenland ver onder marktwaarde laten financieren? Dat is de moeder aller transfer unies.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:54 schreef zalkc het volgende:
Ik zat net even te cijferen (heel slecht, niet onderbouwd en geen compounds meegenomen) maar ik vraag me af waar in de basis de gaten zitten in het volgende plan.
cijfertjes
Griekse staatschuld 360 Mrd
In het kort:
Oprichten griekse staatshypotheekbank met de volgende voorwaarden:
De rente is 2% gefinancierd vanuit de ECB net zoals een normale hypotheekbank. Het verschil met de rente opslag (dat verschil tussen euribor en hypotheekrente die de bank in hun zak steekt voor het risico) die normaal berekent word, wordt niet berekend aangezien de bank geen winst mag maken (het is een griekse bank hè). hogere euribor rentes worden door ons (europa) betaalt.
Schulden van de griekse overheid mogen gedurende de looptijd niet meer elders worden ondergebracht, dit om te voorkomen dat er nieuwe schuld ontstaat. En en ander wordt vastgelegd in de griekse grondwet.
De bank krijgt als onderpand alle griekse staatsbezittingen om gemistte betalingen mee te kunnen dekken (geschatte waarde ? 500 Mrd??).
Het afbetalingsplan duurt 60 jaar en is progressief stijgend zodat de aflossingen op het eind sneller gaan aangezien de inflatie de koopkracht van de schuld heeft verminderd.
Schema afbetaling:
0 Mrd voor de eerste 5 jaar (om de economie te herstellen)
7 Mrd voor de volgende 15 jaar (gelijk aan de rente)
10 Mrd voor 10 jaar (30 afgelost)
14 Mrd voor 10 jaar (100 afgelost)
19 Mrd voor 10 jaar (220 afgelost)
24 Mrd voor 8 jaar (356 afgelost)
Begin maar met schieten!
Uit Nederland bedoel jequote:Op dinsdag 13 september 2011 13:02 schreef meth77 het volgende:
[..]
Dan kunnen we Drente er ook wel uit Holland gooien
het is hetzelfde als we jouw salaris drie jaar opschorten en op die manier je hypotheek gaan aflossenquote:Op dinsdag 13 september 2011 12:54 schreef zalkc het volgende:
Ik zat net even te cijferen (heel slecht, niet onderbouwd en geen compounds meegenomen) maar ik vraag me af waar in de basis de gaten zitten in het volgende plan.
Begin maar met schieten!
Ja. Een groot probleem is momenteel de speculatie op de obligatiemarkt, 50% rent op een 2 jaarslening is beroerder dan de maffia. Ik ben er ook niet blij mee, maar het is wel het goedkoopst in vergelijking tot een default.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
- Je wilt dus (via de ECB) de hele eurozone een 360 miljard staatschuld van Griekenland ver onder marktwaarde laten financieren? Dat is de moeder aller transfer unies.
Geef ik je gellijk in, maar de voorwaarde dat er geen externe schuld meer aangegaan mag worden dwingt griekenland tot een sluitende begroting. Dat lijkt me al een redelijk grote stap vooruit.quote:- Het lost niets fundamenteel op aan het probleem dat Griekenland heeft.
Dat is ook lastig, maar er zijn veel zaken die wel verkoopbaar zijn, maar wat het waard is, geen idee..quote:- 500 miljard aan Griekse staatsbezittingen als onderpand? Hebben ze dat überhaupt? Je hebt alleen iets aan onderpand als het ook realistisch verkoopbaar is. Dan kom je vrees ik niet veel verder dan een paar miljard.
Ah! De Rabobank is kennelijk klaar met het verkopen van haar Griekse bondsquote:'Griekenland gaat failliet'
UTRECHT (AFN) - Griekenland gaat failliet, de vraag is alleen nog wanneer. Dat zei financieel directeur Bert Bruggink van Rabobank dinsdag tegen Het Financieele Dagblad.
Bruggink zei dat naar aanleiding van de sterke koersdalingen van bankaandelen maandag. Beleggers maken zich steeds meer zorgen dat Griekenland in gebreke zal blijven bij het aflossen van zijn schulden. Ook zijn er zorgen dat kredietbeoordelaar Moody's de kredietwaardigheid van de grote Franse banken verlaagt.
Andersom bedoel je, drie jaar mijn hypotheek opschorten voordat ik begin met terugbetalen. De kosten van de opschorting komen later wel terug.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:11 schreef meth77 het volgende:
[..]
het is hetzelfde als we jouw salaris drie jaar opschorten en op die manier je hypotheek gaan aflossen
Een tijdige default is bijna altijd de minst dure oplossing. Ze hebben het al veel duurder gemaakt door het alweer meer dan een jaar uit te stellen, maar NU de stekker eruit is minder duur dan morgen de stekker eruit.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:13 schreef zalkc het volgende:
maar het is wel het goedkoopst in vergelijking tot een default.
Toch wel gewaagd, voor een bank die normaal zulke voorzichtige, afgewogen antwoorden geeft.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ah! De Rabobank is kennelijk klaar met het verkopen van haar Griekse bonds
Ik snap dat een vroegtijdige default goedkoper is als een latere, maar ik vraag mij af of dat nu de goedkoopste oplossing is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een tijdige default is bijna altijd de minst dure oplossing. Ze hebben het al veel duurder gemaakt door het alweer meer dan een jaar uit te stellen, maar NU de stekker eruit is minder duur dan morgen de stekker eruit.
Ja de ECB heeft hen ook weer goed geholpen, nu de laatste Italiaanse nog zien te slijtenquote:Op dinsdag 13 september 2011 13:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ah! De Rabobank is kennelijk klaar met het verkopen van haar Griekse bonds
Ach, elke bankier die dit nog ontkent maakt zichzelf volstrekt belachelijk.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:18 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Toch wel gewaagd, voor een bank die normaal zulke voorzichtige, afgewogen antwoorden geeft.
Wat ik niet begrijp, als het allemaal toch door de markt al is ingeprijst, dat het dan niet gewoon bestendigd wordt. Verdeel het 60% voor de Grieken, 20% voor de banken en 20% voor de ECB. Daar kan iedereen mee vooruit en niemand gaat dood. Dan is er tenminste duidelijkheid.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ach, elke bankier die dit nog ontkent maakt zichzelf volstrekt belachelijk.
Btw: als iemand daarwerkelijk gelooft dan Griekenland niet failliet gaat, dan koopt hij toch onmiddellijk voor tientallen miljarden Griekse 1-yr bonds met een yield van 129% as we speak...
Dat weet ik nog zo net niet. Die Italiaanse bonds kunnen weleens een koopje zijn. 2-yr nu 4,45%. Denk je echt dat Italië binnen 2 jaar gaat defaulten? lijkt me niet. Ik zou niet m'n hele kapitaal erop verwedden maar een plukje Italiaanse bonds in een gespreide portefeuille is best te doen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:22 schreef meth77 het volgende:
nu de laatste Italiaanse nog zien te slijten
Het is vooral een politieke drempel omdat politici en de ECB steeds bij hoog en laag hebben beweerd dat default onbespreekbaar was.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat ik niet begrijp, als het allemaal toch door de markt al is ingeprijst, dat het dan niet gewoon bestendigd wordt. Verdeel het 60% voor de Grieken, 20% voor de banken en 20% voor de ECB. Daar kan iedereen mee vooruit en niemand gaat dood. Dan is er tenminste duidelijkheid.
Tegen 80% is een koopje voor ze. Net zoals die 20% voor de ECB heel goed te overzien valt. En met een schuld van 60% van de huidige is het voor Griekenland ook allemaal weer te behapstukken, daarmee zouden ze weer kredietwaardig worden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is vooral een politieke drempel omdat politici en de ECB steeds bij hoog en laag hebben beweerd dat default onbespreekbaar was.
De directe schade is gering. De banken die deze bonds hadden hebben die allang met verlies verkocht of grotendeels afgeschreven. En de huidige bezitters zullen ze waarschijnlijk tegen grote kortingen hebben gekocht. Mogelijk maken ze er zelfs winst op als de uiteindelijke haircut kleiner blijkt te zijn dan aangenomen.
Of wel. Een 100% zekerheid op herstructurering met een haircut van ~60% zou consistent zijn met de huidige koers.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:26 schreef Igen het volgende:
Met 129% gelooft de markt dus ook niet meer in een gecoördineerde 'haircut'? Het impliceert immers >50% afwaardering...
Griekenland zelf is het probleem niet zo. Het is vooral dat de financiële markten dan doorgaan met het geld wegtrekken uit andere landen in Zuid-Europa, omdat ze weten dat een land uit de euro gespeculeerd kan worden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is vooral een politieke drempel omdat politici en de ECB steeds bij hoog en laag hebben beweerd dat default onbespreekbaar was.
De directe schade is gering. De banken die deze bonds hadden hebben die allang met verlies verkocht of grotendeels afgeschreven. En de huidige bezitters zullen ze waarschijnlijk tegen grote kortingen hebben gekocht. Mogelijk maken ze er zelfs winst op als de uiteindelijke haircut kleiner blijkt te zijn dan aangenomen.
onder normale condities de markt. Vandaag heeft Italië 6,5 miljard aan staatsleningen geveild tegen een rendement van 5,6 %. Dat is behoorlijk slecht en dan is het ook nog eens waarschijnlijk dat de ECB uiteindelijk de koper was.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:22 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Dom vraagje: wie of wat stelt eigenlijk de hoogte van de rente vast?
Griekenland hoeft bij een default toch niet de euro uit?quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:36 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Griekenland zelf is het probleem niet zo. Het is vooral dat de financiële markten dan doorgaan met het geld wegtrekken uit andere landen in Zuid-Europa, omdat ze weten dat een land uit de euro gespeculeerd kan worden.
Je zou dat verschil kunnen delen, als het te gortig werd.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:37 schreef Hanoying het volgende:
[..]
[..]
onder normale condities de markt. Vandaag heeft Italië 6,5 miljard aan staatsleningen geveild tegen een rendement van 5,6 %. Dat is behoorlijk slecht en dan is het ook nog eens waarschijnlijk dat de ECB uiteindelijk de koper was.
Nederland betaald op het moment trouwens geen klap meer voor haar leningen. Vandaag heeft Nederland ook weer 2,2 miljard opgehaald en dat hebben ze gedaan tegen een rente van 2,2 %. Peanuts.
Op zich scheelt dat mooi, herfinanciëren van staatsschuld was nog nooit zo goedkoop maar eigenlijk is het natuurlijk een rampzalig teken. Geld weet absoluut niet meer waar het heen moet en uit pure nood zoekt het dan maar staatsobligaties op van sterk geachte landen, letterlijk al het andere wordt te risicovol geacht.
Zolang westerse overheden één black swan van een bankroet verwijderd zijn zou ik überhaupt geen staatsobligaties in mijn portefeuille willen. Weet jij welke risico's de grote Italiaanse banken op dit moment lopen?quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:27 schreef SeLang het volgende:
Dat weet ik nog zo net niet. Die Italiaanse bonds kunnen weleens een koopje zijn. 2-yr nu 4,45%. Denk je echt dat Italië binnen 2 jaar gaat defaulten? lijkt me niet. Ik zou niet m'n hele kapitaal erop verwedden maar een plukje Italiaanse bonds in een gespreide portefeuille is best te doen.
Als de ECB bonds op de primaire markt gaat kopen is het hek helemaal van de dam... Lijkt me heel erg sterk dat dat het geval is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:37 schreef Hanoying het volgende:
[..]
onder normale condities de markt. Vandaag heeft Italië 6,5 miljard aan staatsleningen geveild tegen een rendement van 5,6 %. Dat is behoorlijk slecht en dan is het ook nog eens waarschijnlijk dat de ECB uiteindelijk de koper was.
Nederland betaald op het moment trouwens geen klap meer voor haar leningen. Vandaag heeft Nederland ook weer 2,2 miljard opgehaald en dat hebben ze gedaan tegen een rente van 2,2 %. Peanuts.
Op zich scheelt dat mooi, herfinanciëren van staatsschuld was nog nooit zo goedkoop maar eigenlijk is het natuurlijk een rampzalig teken. Geld weet absoluut niet meer waar het heen moet en uit pure nood zoekt het dan maar staatsobligaties op van sterk geachte landen, letterlijk al het andere wordt te risicovol geacht.
Die Grieken krijgen het nog moeilijk zat hoor, default of niet.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tegen 80% is een koopje voor ze. Net zoals die 20% voor de ECB heel goed te overzien valt. En met een schuld van 60% van de huidige is het voor Griekenland ook allemaal weer te behapstukken, daarmee zouden ze weer kredietwaardig worden.
Bovendien wordt er véél schade voorkomen.
Nadeel is dat de Grieken dan wel heel goed wegkomen. En die willen ze laten bloeden. Ik denk dat dat het is.
Speculanten kunnen niet alleen handelen, maar ze kunnen wel iets in gang zetten. Toen Griekenland eerst gedumpt werd (2 jaar terug) gebeurde dit nadat Dubai failliet was gegaan en de credit ratings agencies vervolgens als reactie daarop Griekenland afwaardeerden. Hierop hebben de markten enorm gereageerd door Griekse bonds te dumpen. Vervolgens moest Griekenland weer meer rente betalen en werden de budgetproblemen alleen maar erger. In deze lijkt de Europese crisis op de Aziëcrisis van 1997, met het verschil dat in Azië de koppeling werd opgeheven en dat hier (nog?) niet is gebeurd.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Griekenland hoeft bij een default toch niet de euro uit?
Bovendien ben ik van mening dat de invloed van speculanten vaak overtrokken wordt. Die speculeren enkel wanneer het hen waarschijnlijk lijkt. Als de speculanten helemaal geen punt hadden, dan zouden ze de koersen ook niet kunnen drukken, want dan was de markt te sterk.
60% of 100% schuld scheelt natuurlijk wel een slok op een borrel. Zeker wanneer er dan lagere rentepercentages aan gekoppeld zijn.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die Grieken krijgen het nog moeilijk zat hoor, default of niet.
Zelf denk ik ook ongeveer langs deze lijnen. Als Griekse schuld wordt herstructureerd zodanig dat het weer enigszins werkbaar is en er geen acuut gevaar meer is voor een nieuwe default binnen de komende ~3-5 jaar dan kunnen ze weer gewoon geld lenen (wel duurder dan de Duitse rente natuurlijk, maar geen belachelijke percentages). Dan hebben ze tijd om de hervormingen door te voeren en een enorm incentive om dat ook daadwerkelijk te doen. Want als ze het goed doen dan krijgt de markt weer vertrouwen en dalen de rentes verder. Zo geef je die Grieken tenminste ook een perspectief op een toekomst. En dat kan allemaal gewoon binnen de euro.
Wat je met Griekenland consistent ziet is dat du moment dat de druk een beetje van de ketel gaat ze allemaal lekker achterover gaan zitten leunen en een pijpje gaan roken. Alleen het dreigement van een fataal bankroet krijgt ze in beweging.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zelf denk ik ook ongeveer langs deze lijnen. Als Griekse schuld wordt herstructureerd zodanig dat het weer enigszins werkbaar is en er geen acuut gevaar meer is voor een nieuwe default binnen de komende ~3-5 jaar dan kunnen ze weer gewoon geld lenen (wel duurder dan de Duitse rente natuurlijk, maar geen belachelijke percentages). Dan hebben ze tijd om de hervormingen door te voeren en een enorm incentive om dat ook daadwerkelijk te doen. Want als ze het goed doen dan krijgt de markt weer vertrouwen en dalen de rentes verder. Zo geef je die Grieken tenminste ook een perspectief op een toekomst. En dat kan allemaal gewoon binnen de euro.
Het is niet zo dat als Griekse obligaties in waarde dalen, de Grieken meteen meer rente moeten betalen. De opbrengst voor diegene die ze dan koopt is hoger. De ECB leent vervolgens de Grieken geld tegen niet-marktconforme lage rente.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:47 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Speculanten kunnen niet alleen handelen, maar ze kunnen wel iets in gang zetten. Toen Griekenland eerst gedumpt werd (2 jaar terug) gebeurde dit nadat Dubai failliet was gegaan en de credit ratings agencies vervolgens als reactie daarop Griekenland afwaardeerden. Hierop hebben de markten enorm gereageerd door Griekse bonds te dumpen. Vervolgens moest Griekenland weer meer rente betalen en werden de budgetproblemen alleen maar erger. In deze lijkt de Europese crisis op de Aziëcrisis van 1997, met het verschil dat in Azië de koppeling werd opgeheven en dat hier (nog?) niet is gebeurd.
En over de euro, ik vind dat Griekenland gewoon uit de euro moet als ze defaulten. Dan kunnen ze op de korte termijn weer wat concurrentiekracht winnen ten opzichte van de Europese kernlanden.
Helemaal zoals het moet.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
QFT. Zie Ierland, waar het anders gelopen is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:48 schreef HiZ het volgende:
. Het probleem van Griekenland is niet die schuld. Het probleem van Griekenland is de soviet-economie die ze erop na houden.
Dat heeft alleen kans van slagen als het land daadwerkelijk zwak is. Op het moment dat een land het "tipping point" heeft bereikt dan kan speculatie het laatste tikje geven en de eindfase versnellen, maar het is niet zo dat speculanten zelf zoiets kunnen veroorzaken.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:36 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Griekenland zelf is het probleem niet zo. Het is vooral dat de financiële markten dan doorgaan met het geld wegtrekken uit andere landen in Zuid-Europa, omdat ze weten dat een land uit de euro gespeculeerd kan worden.
Hoe kunnen ze die concurrentiekracht dan winnen? Door hun munt te devalueren? En daarmee de Grieken die wel produceren koopkracht te laten verliezen?quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:47 schreef Athlon_2o0o het volgende:
En over de euro, ik vind dat Griekenland gewoon uit de euro moet als ze defaulten. Dan kunnen ze op de korte termijn weer wat concurrentiekracht winnen ten opzichte van de Europese kernlanden.
Excuus, is ook niet het geval. Maar via een omweg houden ze de rente wel kunstmatig laag, volgens Bloomberg heeft de ECB ook vandaag op de secundaire markt wel Italiaans staatspapier gekocht.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:40 schreef flyguy het volgende:
[..]
Als de ECB bonds op de primaire markt gaat kopen is het hek helemaal van de dam... Lijkt me heel erg sterk dat dat het geval is.
Een economische zone binnen de EU, met de Euro maar met lagere lonen is heel goed denkbaar, waarom niet? Dat hebben we binnen Nederland zelfs (Amsterdam vs Achterhoek)quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:53 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Hoe kunnen ze die concurrentiekracht dan winnen? Door hun munt te devalueren? En daarmee de Grieken die wel produceren koopkracht te laten verliezen?
Noem mij een land die sterk is geworden van een verzwakking van de eigen munt. Griekenland is daar wel het mooiste voorbeeld van: elke keer werden daar de mensen met schulden beloond en de mensen met geld gepakt door te devalueren. Je ziet wat er van komt.
Maar als ik dus de beschikking had over een geolied PR machine en "geloofwaardige" ratingagency's en een campagne zou beginnen om Nederland af te schilderen als een land van risico en de markt negatief zou bewerken. Als de rente hierdoor voor Nederland boven de 10% zou stijgen (onwaarschijnlijk, maar zeg nooit nooit) dan zou zelfs een land als Nederland zijn schulden niet meer kunnen betalen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:37 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Maar die lagere lonen dan wel graag voor die beroepen waar dat bij past, niet zomaar over het geheel door een munt in waarde te laten dalen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een economische zone binnen de EU, met de Euro maar met lagere lonen is heel goed denkbaar, waarom niet? Dat hebben we binnen Nederland zelfs (Amsterdam vs Achterhoek)
Er waren onlangs zelfs geruchten dat Duitsland afgewaardeerd zou wordenquote:Op dinsdag 13 september 2011 13:55 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar als ik dus de beschikking had over een geolied PR machine en "geloofwaardige" ratingagency's en een campagne zou beginnen om Nederland af te schilderen als een land van risico en de markt negatief zou bewerken. Als de rente hierdoor voor Nederland boven de 10% zou stijgen (onwaarschijnlijk, maar zeg nooit nooit) dan zou zelfs een land als Nederland zijn schulden niet meer kunnen betalen.
In Nederland gaan er ook veel uitkeringen naar de werklozen van de achterhoek, veelal verdiend in de Randstad. In de EU is hier geen draagvlak voor.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een economische zone binnen de EU, met de Euro maar met lagere lonen is heel goed denkbaar, waarom niet? Dat hebben we binnen Nederland zelfs (Amsterdam vs Achterhoek)
Ze kunnen op de korte termijn de export een boost geven door te devalueren. Tuurlijk, op de lange termijn niet echt een oplossing door de inflatie, maar op de korte termijn kunnen ze zichzelf makkelijker redden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:53 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Hoe kunnen ze die concurrentiekracht dan winnen? Door hun munt te devalueren? En daarmee de Grieken die wel produceren koopkracht te laten verliezen?
Noem mij een land die sterk is geworden van een verzwakking van de eigen munt. Griekenland is daar wel het mooiste voorbeeld van: elke keer werden daar de mensen met schulden beloond en de mensen met geld gepakt door te devalueren. Je ziet wat er van komt.
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, daarom moet je juist van dat bailout gedoe af.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat je met Griekenland consistent ziet is dat du moment dat de druk een beetje van de ketel gaat ze allemaal lekker achterover gaan zitten leunen en een pijpje gaan roken. Alleen het dreigement van een fataal bankroet krijgt ze in beweging.
Ik denk daarom dat de huidige politiek nog niet zo slecht is; de Grieken hebben door dat ze over de rand van de afgrond hangen en dat de helpende hand nu weggetrokken kan worden en tiens le voila, protesten van mensen die de Griekse economie in een echte doodsgreep houden worden weggeveegd. Het probleem van Griekenland is niet die schuld. Het probleem van Griekenland is de soviet-economie die ze erop na houden.
quote:'Sarkozy en Merkel nemen actie'
PARIJS (AFN) - De Franse president Nicolas Sarkozy en de Duitse bondkanselier Angela Merkel komen dinsdag met een verklaring ten aanzien van Griekenland. Dat zei een Franse topambtenaar dinsdag tegen persbureau Reuters.
,,Ze zullen vandaag actie ondernemen'', aldus de ambtenaar die anoniem wenste te blijven. Hij zei dat Sarkozy en Merkel maandag telefonisch overleg hebben gevoerd en dat de twee ,,vastberaden zijn om te doen wat nodig is.''
Eerder op de dag zei Merkel al dat Europa er alles aan doet om te voorkomen dat Griekenland zijn schulden niet meer kan betalen. Een vertrek van Griekenland uit de eurozone ontketent in haar ogen een domino-effect dat koste wat het kost voorkomen moet worden.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)kel-nemen-actie.aspx
Die betalingen stijgen niet voor Nederland als de waarde van die obligaties daalt!!!quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:55 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar als ik dus de beschikking had over een geolied PR machine en "geloofwaardige" ratingagency's en een campagne zou beginnen om Nederland af te schilderen als een land van risico en de markt negatief zou bewerken. Als de rente hierdoor voor Nederland boven de 10% zou stijgen (onwaarschijnlijk, maar zeg nooit nooit) dan zou zelfs een land als Nederland zijn schulden niet meer kunnen betalen.
Lees: we gaan de burger nog meer uitknijpen van de gezonde landen, omdat wij als politiek met een waardeloos plan zijn begonnen en ons falen niet willen toegeven.quote:
Uiteindelijk kan het niemand anders zijn dan de burger die betaalt. Of er nu gehaircut wordt, banken failliet gaan, Griekenland failliet gaat, pensioenfondsen moeten afschrijven of wat dan ook.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:04 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Lees: we gaan de burger nog meer uitknijpen van de gezonde landen, omdat wij als politiek met een waardeloos plan zijn begonnen en ons falen niet willen toegeven.
Ze zullen dat noodfonds wel weer wat vergroten. Is er weer een maandje lucht.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:06 schreef SeLang het volgende:
Mwah, ik wacht eerst even af wat ze te zeggen hebben.
Veel hoop op iets substantieels heb ik natuurlijk niet, maar wie weet...
De rating agencies hebben de schulden niet veroorzaakt, dat hebben de landen nog altijd zelf gedaan.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:55 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
ik hoop dat de beurzen even als een achterlijke stijgen, dan kan ik uitstappen...quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ze zullen dat noodfonds wel weer wat vergroten. Is er weer een maandje lucht.
Ze gaan een extra heffing invoeren voor alle burgers onder het motto, we zijn toch allen broeders in de EUquote:
Een deel van de grote spelers in de markt wordt (door de overheden die hun geld zelf nodig hebben) verboden in alternatieven te stappen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:40 schreef dvr het volgende:
[..]
Zolang westerse overheden één black swan van een bankroet verwijderd zijn zou ik überhaupt geen staatsobligaties in mijn portefeuille willen. Weet jij welke risico's de grote Italiaanse banken op dit moment lopen?
We hebben gezien hoe geweldig die 'marktdiscipline' heeft geholpen; de slechtste leerling van de klas heeft er nog een paar extra slechte gewoontes bijgekregen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, daarom moet je juist van dat bailout gedoe af.
Nu herstructureren zodanig dat Griekenland weer gewoon de kapitaalmarkt op kan en dan je handen er vanaf trekken. Griekenland zal een forse rente moeten betalen maar ze hebben een paar jaar ruimte dus voor kortlopende bonds is het defaultrisicio dan klein. Dat geeft ze tijd om hervormingen door te voeren. Tevens sluit je elke mogelijkheid op bailouts in de toekomst af. Dan repareer je het ingebouwde "strafmechanisme" van marktdiscipline dat de bailouts hebben vernietigd. Zo was het oorspronkelijk ook altijd bedoeld, dat landen met slechte begrotingsdiscipline gewoon automatisch zouden worden gestraft door hoge rentes.
Te veel goud in je portefeuille houden als pensioenfonds is ook niet erg handig. Het gaat de laatste jaren omhoog ja en zo lang de crisis diep blijft zal het nog wel even door stijgen maar maar het kan daarna net zo hard binnen een maand halveren in waarde. Een pensioenfonds moet een lange termijn horizon hanteren, goud is interessant voor de korte termijn maar op de lange termijn is het ontzettend risicovol.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:21 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Een deel van de grote spelers in de markt wordt (door de overheden die hun geld zelf nodig hebben) verboden in alternatieven te stappen.
Neem dat glas-pensioenfonds. Die moesten een deel van hun goud verkopen (nadat ze er een dik rendement mee maakte).
Als Griekenland de rating had gekregen die het verdiende had het nooit die schuldenberg kunnen verzamelen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:13 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De rating agencies hebben de schulden niet veroorzaakt, dat hebben de landen nog altijd zelf gedaan.
QFT, maar ze hebben zelf ook gesjoemeld.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als Griekenland de rating had gekregen die het verdiende had het nooit die schuldenberg kunnen verzamelen.
Ja weet ik ook wel, maar als rating agencies iedereen op z'n mooie blauwe ogen geloven kunnen we in het vervolg ook wel zonder rating agencies.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
QFT, maar ze hebben zelf ook gesjoemeld.
de markt dacht tot pakweg een jaar geleden nog dat landen uit de eurozone toch onbeperkt garant stonden voor elkaar. Nederland = Duitsland = Frankrijk = Griekenland. Zo was dat de markt ook verteld.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als Griekenland de rating had gekregen die het verdiende had het nooit die schuldenberg kunnen verzamelen.
Eh, nee, zo was dat niet verteld. Verteld was dat (artikel 125) landen niet garant stonden voor elkaar.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:35 schreef Hanoying het volgende:
[..]
de markt dacht tot pakweg een jaar geleden nog dat landen uit de eurozone toch onbeperkt garant stonden voor elkaar. Nederland = Duitsland = Frankrijk = Griekenland. Zo was dat de markt ook verteld.
Ja, maar niemand in de markt geloofde dat. Dat is ook logisch, want het was 1 munt, dus ze zouden toch met elkaar verder moeten, was de gedachte.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, nee, zo was dat niet verteld. Verteld was dat (artikel 125) landen niet garant stonden voor elkaar.
Dat maakte natuurlijk niet zo veel indruk. Het was de facto "ondenkbaar" dat er een land binnen de eurozone failliet zou gaan.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, nee, zo was dat niet verteld. Verteld was dat (artikel 125) landen niet garant stonden voor elkaar.
Dit dus. Op die manier komt een land dus terecht in een self-fulfilling prophecy, bevorderd door speculaties op de markt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, en als het eenmaal uitkomt, dan maken die rating agencies de problemen alleen maar groter door te hard af te waarderen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:51 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Dit dus. Op die manier komt een land dus terecht in een self-fulfilling prophecy, bevorderd door speculaties op de markt.
Ja hallo, wat kan hij anders zeggen? Hij zegt: "verschillende scenario's".quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:25 schreef Igen het volgende:
Nou ja, hij ontkent niet dat een faillissement van Griekenland tot de mogelijkheden behoort, dus het werkelijke antwoord zal wel 'ja' zijn.
Ja maar dit is al anders dan eerst, waar "een failliet van Griekenland ondenkbaar is". Dus het lijkt er inderdaad op dat ze op een failliet van Griekenland uit zijn.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:27 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ja hallo, wat kan hij anders zeggen? Hij zegt: "verschillende scenario's".
Als het antwoord 'nee' was, dan had hij dat volgens mij best kunnen zeggen aangezien dat tot nu toe altijd het officiële standpunt is geweest.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:27 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ja hallo, wat kan hij anders zeggen? Hij zegt: "verschillende scenario's".
In deze werkelijkheid is niets ondenkbaar. Echter, "he will be damned" als hij zegt dat Griekenland failliet gaat, en "will be damned" als hij zegt dat Griekenland niet failliet gaat.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:28 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ja maar dit is al anders dan eerst, waar "een failliet van Griekenland ondenkbaar is". Dus het lijkt er inderdaad op dat ze op een failliet van Griekenland uit zijn.
Ja, maar het geeft een verandering van het regeringsstandpunt aan. Ze gaan nu echt wel uit van een failliet van Griekenland, terwijl dat eerst uitgesloten was.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:30 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
In deze werkelijkheid is niets ondenkbaar. Echter, "he will be damned" als hij zegt dat Griekenland failliet gaat, en "will be damned" als hij zegt dat Griekenland niet failliet gaat.
De Grote Vraag is: - blijft Griekenland na een default toch in de EU ???quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:46 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ja, maar het geeft een verandering van het regeringsstandpunt aan. Ze gaan nu echt wel uit van een failliet van Griekenland, terwijl dat eerst uitgesloten was.
Jij beweerde dat het tegendeel ze was verzekerd, wat dus niet het geval was. Wat overduidelijk bewijst dat wat de 'markt denkt' tamelijk willekeurig is en niet per se een relatie met de onderliggende feiten hoeft te hebben.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:49 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Dat maakte natuurlijk niet zo veel indruk. Het was de facto "ondenkbaar" dat er een land binnen de eurozone failliet zou gaan.
Naief hoor daar niet van maar goed. Als jij als penisoenfonds geen Griekse en Italiaanse obligaties kocht dan werd je gezien als ontzettend dom rund. Een half procentje meer rente op een tienjaars voor een niet bestaande risico-opslag. haha, gratis geld
Waarschijnlijk wel, omdat het anders echt door het putje gaat. Ze kunnen niet eens meer eten kopen als we ze helemaal loskoppelen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:47 schreef meth77 het volgende:
[..]
De Grote Vraag is: - blijft Griekenland na een default toch in de EU ???
Volgens mij produceren ze zelf genoeg voedsel..quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, omdat het anders echt door het putje gaat. Ze kunnen niet eens meer eten kopen als we ze helemaal loskoppelen.
Griekenland produceert meer dan voldoende voedsel.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, omdat het anders echt door het putje gaat. Ze kunnen niet eens meer eten kopen als we ze helemaal loskoppelen.
quote:'De economen weten het echt niet meer'
De economen geven het op, hun wetenschap verkeert in een existentiële crisis, meldt econoom en columnist Rens van Tilburg.
Afgelopen woensdag verzamelde de academische fine fleur van de haute finance van de lage landen zich in het auditorium van de ABN Amro op de Amsterdamse Zuidas. Daar vond de opening plaats van het academisch jaar van de Duisenberg School of Finance, de opleiding van onze toekomstige financiële leiders. Geheel in de geest van de naamgever van de school, en nog actueel ook, stond de euro centraal.
Voor de gelegenheid was de Britse professor en voormalig centraal bankier Charles Goodhart uit Londen overgevlogen. Hij kon precies uitleggen wat er allemaal aan de huidige crisis vooraf ging, maar bekende geen weg vooruit te zien die én economisch zinvol én politiek haalbaar is. Op dit weinig opbeurende verhaal werd gereageerd door Lex Hoogduin, de gesneuvelde kroonprins van Nout Wellink, en Wim Boonstra, de oppereconoom van de Rabobank.
Dit is ook echt een uitdaging voor de economische wetenschap. Eigenlijk alleen De Grauwe heeft wat waardevolle stukken geschreven, voor de rest is er nog erg veel onbekend. Al moet ik zeggen dat financiële crises-theorie sowieso nog een lange weg te gaan heeft.quote:
Nee, ze produceren zelfs niet voldoende om zichzelf te voeden, stond drie weken geleden al in de NZZ. Voor sommige levensmiddelen gold zelfs dat ze de helft importeerden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:13 schreef meth77 het volgende:
[..]
Griekenland produceert meer dan voldoende voedsel.
Dat is nooit het probleem geweest, al die BMW's en Mercedessen die ze gekocht hebben met EU leningen, dat is het probleem
Ja, maar overdrijven is ook een vak hoor. Eten kopen zal het probleem niet zijn, al zou de economie totaal instorten. Maar de werkloosheid zal wel enorm toenemen en er zal een flinke economische krimp komen, Veel mensen zullen hun baan verliezen en dat op zich is geen prettig vooruitzicht.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, ze produceren zelfs niet voldoende om zichzelf te voeden, stond drie weken geleden al in de NZZ. Voor sommige levensmiddelen gold zelfs dat ze de helft importeerden.
Ik vertrouw de NZZ ietsje meer dan jou als je het niet erg vindt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:56 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ja, maar overdrijven is ook een vak hoor. Eten kopen zal het probleem niet zijn, al zou de economie totaal instorten. Maar de werkloosheid zal wel enorm toenemen en er zal een flinke economische krimp komen, Veel mensen zullen hun baan verliezen en dat op zich is geen prettig vooruitzicht.
Ergens online, of enkel de dodenbomenversie? Dat ze zich dan bij tijdelijke handelsverstoringen bijvoorbeeld geen blauwvintonijn of koningskrab kunnen veroorloven, dat lijkt me logisch... Maar fruit, olijven, vis en noten is er genoeg.. En Argentinie of IJsland tonen aan dat een failliet helemaal geen jarenlange ellende hoeft te betekenen..quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, ze produceren zelfs niet voldoende om zichzelf te voeden, stond drie weken geleden al in de NZZ. Voor sommige levensmiddelen gold zelfs dat ze de helft importeerden.
Als puntje bij paaltje komt dan is Griekenland echt wel in staat om zichzelf te voeden. Het is waar dat de Griekse bodem niet erg vruchtbaar is maar daar staat dan ook tegenover dat veel gewassen ten koste gaan van de veestapel die gevoed moet worden. De switch om over te gaan naar minder vee en meer gewassen met kwalitatief voedsel is snel gemaakt. Daarnaast heeft Griekenland ook strategische graanreserves die het land enkele jaren vooruit kunnen helpen mocht de nood hoog zijn. Het is nogal overtrokken om te denken dat Griekenland sterft van de honger als het budget niet meer toereikend is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef HiZ het volgende:
Ben je wel eens in landbouwgebieden geweest op de verschillende eilanden en wat te denken van de wijn en visquote:Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
1000 landbouwbedrijven >= dan 100 HAquote:De landbouw speelt een fundamentele rol
De Griekse landbouw produceert 21 % van de rijkdom van het land (bbp).
Hij stelt 23 % van de werknemers tewerk (600 000 personen, waarvan 14 % loontrekkers zijn).
De landbouwers gebruiken 3 500 000 ha, waarvan 27 % verpacht wordt.
Er zijn 821 000 landbouwbedrijven, waarvan 0,1 % groter zijn dan 100 ha.
Gemiddelde grootte van de landbouwbedrijven : 4,5 ha (EU : 18,5 ha).
twitter:RTLNieuwsnl twitterde op dinsdag 13-09-2011 om 19:30:45Ministerie van Financiën: Faillissement Griekenland onafwendbaar. http://ow.ly/6tgLY reageer retweet
twitter:fritswester twitterde op dinsdag 13-09-2011 om 19:41:40Oeps dat verhaal van ons zojuist leidt nu al tot allerlei crisisachtig overleg in Den Haag reageer retweet
Zo is dat dus niet, het zijn verschillende landen met verschillende talen en culturenquote:Op dinsdag 13 september 2011 14:35 schreef Hanoying het volgende:
[..]
de markt dacht tot pakweg een jaar geleden nog dat landen uit de eurozone toch onbeperkt garant stonden voor elkaar. Nederland = Duitsland = Frankrijk = Griekenland. Zo was dat de markt ook verteld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |