abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 september 2011 @ 11:40:44 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101893461

Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10 jaars rente:

Griekenland (l) en Ierland (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Yield spread Italiaanse 10-yr staatsobligatie boven de Duitse 10-yr:

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks: AEX: Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro

Waar de PIIGS dankzij Belgie BIGPIS gaan heten, en Ierland er bovenop komt, dus BPIGS
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101894503
De spread van Italië is weer bijna op recordhoogte, maar dat ligt vooral eraan dat de Duitse rente gedaald is. Dus wat wil dat dan zeggen over de (on)houdbaarheid van de Italiaanse staatsschuld?

Italiaanse 10yr rente

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2011 12:18:20 ]
pi_101894635
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:17 schreef Igen het volgende:
De spread van Italië is weer bijna op recordhoogte, maar dat ligt vooral eraan dat de Duitse rente gedaald is. Dus wat wil dat dan zeggen over de (on)houdbaarheid van de Italiaanse staatsschuld?

[ afbeelding ]
Italiaanse 10yr rente
Dom vraagje: wie of wat stelt eigenlijk de hoogte van de rente vast?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_101894667
Het absurde is, hoe ernstig dit ook allemaal is;
hoe langer dit schulden-verhaal gerekt kan worden, hoe minder de gewone burger het iets kan schelen.

Uiteindelijk is dat het vertrouwen wat de boel nog bij elkaar houdt.

Ik keek er van op dat mijn vader, toch wel een pientere wereldburger, het allemaal niet meer volgt en het wel prima vindt.

Kan ook iets te maken hebben met het feit dat hij WEL over een paar maanden met vervroegd pensioen gaat. Babyboomers. :r :P
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_101895645
Ik zat net even te cijferen (heel slecht, niet onderbouwd en geen compounds meegenomen) maar ik vraag me af waar in de basis de gaten zitten in het volgende plan.

cijfertjes
Griekse staatschuld 360 Mrd

In het kort:
Oprichten griekse staatshypotheekbank met de volgende voorwaarden:
De rente is 2% gefinancierd vanuit de ECB net zoals een normale hypotheekbank. Het verschil met de rente opslag (dat verschil tussen euribor en hypotheekrente die de bank in hun zak steekt voor het risico) die normaal berekent word, wordt niet berekend aangezien de bank geen winst mag maken (het is een griekse bank hè). hogere euribor rentes worden door ons (europa) betaalt.
Schulden van de griekse overheid mogen gedurende de looptijd niet meer elders worden ondergebracht, dit om te voorkomen dat er nieuwe schuld ontstaat. En en ander wordt vastgelegd in de griekse grondwet.

De bank krijgt als onderpand alle griekse staatsbezittingen om gemistte betalingen mee te kunnen dekken (geschatte waarde ? 500 Mrd??).

Het afbetalingsplan duurt 60 jaar en is progressief stijgend zodat de aflossingen op het eind sneller gaan aangezien de inflatie de koopkracht van de schuld heeft verminderd.

Schema afbetaling:
0 Mrd voor de eerste 5 jaar (om de economie te herstellen)
7 Mrd voor de volgende 15 jaar (gelijk aan de rente)
10 Mrd voor 10 jaar (30 afgelost)
14 Mrd voor 10 jaar (100 afgelost)
19 Mrd voor 10 jaar (220 afgelost)
24 Mrd voor 8 jaar (356 afgelost)

Begin maar met schieten!
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_101895728
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 06:56 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ja hoe succesvol die is kun je momenteel elke dag in het nieuws horen. Vooral individuele staten als californië doen het echt mega goed in zo'n unie! :')
Er was geen eens discussie over om Californië uit de dollar te mieteren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 09:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja, Italië is zeker niet beyond repair zoals Griekenland. En wie weet wat voor leuke extraatjes die Chinezen verder nog weten te bedingen in Italië. Ik vind het prima. Laat die Chinezen het risico maar lopen en niet de ECB.
Italië deed het fantastisch. De enige reden dat Italië nu bij de crisis hoort is door paniek op de financiële markten, die alle Clubmed-landen bij elkaar gooien zonder te kijken naar de macro-economische omstandigheden.
pi_101895833
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:22 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Dom vraagje: wie of wat stelt eigenlijk de hoogte van de rente vast?
De markt.
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:02:38 #8
324665 meth77
to do or not to do
pi_101895886
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:57 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Er was geen eens discussie over om Californië uit de dollar te mieteren.

[..]
Dan kunnen we Drente er ook wel uit Holland gooien
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:05:05 #9
324665 meth77
to do or not to do
pi_101895956
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:17 schreef Igen het volgende:

[ afbeelding ]
Italiaanse 10yr rente
Dat er geen vertrouwen in de Italiaanse maffia en Berlusconi is
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:06:44 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101896010
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:54 schreef zalkc het volgende:
Ik zat net even te cijferen (heel slecht, niet onderbouwd en geen compounds meegenomen) maar ik vraag me af waar in de basis de gaten zitten in het volgende plan.

cijfertjes
Griekse staatschuld 360 Mrd

In het kort:
Oprichten griekse staatshypotheekbank met de volgende voorwaarden:
De rente is 2% gefinancierd vanuit de ECB net zoals een normale hypotheekbank. Het verschil met de rente opslag (dat verschil tussen euribor en hypotheekrente die de bank in hun zak steekt voor het risico) die normaal berekent word, wordt niet berekend aangezien de bank geen winst mag maken (het is een griekse bank hè). hogere euribor rentes worden door ons (europa) betaalt.
Schulden van de griekse overheid mogen gedurende de looptijd niet meer elders worden ondergebracht, dit om te voorkomen dat er nieuwe schuld ontstaat. En en ander wordt vastgelegd in de griekse grondwet.

De bank krijgt als onderpand alle griekse staatsbezittingen om gemistte betalingen mee te kunnen dekken (geschatte waarde ? 500 Mrd??).

Het afbetalingsplan duurt 60 jaar en is progressief stijgend zodat de aflossingen op het eind sneller gaan aangezien de inflatie de koopkracht van de schuld heeft verminderd.

Schema afbetaling:
0 Mrd voor de eerste 5 jaar (om de economie te herstellen)
7 Mrd voor de volgende 15 jaar (gelijk aan de rente)
10 Mrd voor 10 jaar (30 afgelost)
14 Mrd voor 10 jaar (100 afgelost)
19 Mrd voor 10 jaar (220 afgelost)
24 Mrd voor 8 jaar (356 afgelost)

Begin maar met schieten!
- Je wilt dus (via de ECB) de hele eurozone een 360 miljard staatschuld van Griekenland ver onder marktwaarde laten financieren? Dat is de moeder aller transfer unies.

- Het lost niets fundamenteel op aan het probleem dat Griekenland heeft.

- 500 miljard aan Griekse staatsbezittingen als onderpand? Hebben ze dat überhaupt? Je hebt alleen iets aan onderpand als het ook realistisch verkoopbaar is. Dan kom je vrees ik niet veel verder dan een paar miljard.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:09:35 #11
324665 meth77
to do or not to do
pi_101896100
Griekse staatsbezittingen zijn onverkoopbaar, ze hebben geen kadaster en dus ook niet weten wat ze hebben

De onderzoekers kwamen onverrichte zaken terug
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:11:25 #12
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_101896166
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:02 schreef meth77 het volgende:

[..]

Dan kunnen we Drente er ook wel uit Holland gooien
Uit Nederland bedoel je ;)

Maar daar ben ik best voor! Flikker die subsidievretende boerenprovincie Drenthe maar uit Nederland. Ook Limburg met die Bourgondische bierdrinkers. Nu de meeste hier op dit forum er toch voor zijn om de eenheid van Europa weer terug te draaien en op te “choppen”, moeten we het gelijk ook goed aanpakken ;)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:11:42 #13
324665 meth77
to do or not to do
pi_101896178
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:54 schreef zalkc het volgende:

Begin maar met schieten!
het is hetzelfde als we jouw salaris drie jaar opschorten en op die manier je hypotheek gaan aflossen
pi_101896242
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

- Je wilt dus (via de ECB) de hele eurozone een 360 miljard staatschuld van Griekenland ver onder marktwaarde laten financieren? Dat is de moeder aller transfer unies.
Ja. Een groot probleem is momenteel de speculatie op de obligatiemarkt, 50% rent op een 2 jaarslening is beroerder dan de maffia. Ik ben er ook niet blij mee, maar het is wel het goedkoopst in vergelijking tot een default.

In dit geval denk ik ook dat de markt niet in staat is om het probleem op te lossen.

quote:
- Het lost niets fundamenteel op aan het probleem dat Griekenland heeft.
Geef ik je gellijk in, maar de voorwaarde dat er geen externe schuld meer aangegaan mag worden dwingt griekenland tot een sluitende begroting. Dat lijkt me al een redelijk grote stap vooruit.

quote:
- 500 miljard aan Griekse staatsbezittingen als onderpand? Hebben ze dat überhaupt? Je hebt alleen iets aan onderpand als het ook realistisch verkoopbaar is. Dan kom je vrees ik niet veel verder dan een paar miljard.
Dat is ook lastig, maar er zijn veel zaken die wel verkoopbaar zijn, maar wat het waard is, geen idee..
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:14:16 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101896278
quote:
'Griekenland gaat failliet'

UTRECHT (AFN) - Griekenland gaat failliet, de vraag is alleen nog wanneer. Dat zei financieel directeur Bert Bruggink van Rabobank dinsdag tegen Het Financieele Dagblad.

Bruggink zei dat naar aanleiding van de sterke koersdalingen van bankaandelen maandag. Beleggers maken zich steeds meer zorgen dat Griekenland in gebreke zal blijven bij het aflossen van zijn schulden. Ook zijn er zorgen dat kredietbeoordelaar Moody's de kredietwaardigheid van de grote Franse banken verlaagt.
Ah! De Rabobank is kennelijk klaar met het verkopen van haar Griekse bonds
Mijn reisverslagen
pi_101896325
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:11 schreef meth77 het volgende:

[..]

het is hetzelfde als we jouw salaris drie jaar opschorten en op die manier je hypotheek gaan aflossen
Andersom bedoel je, drie jaar mijn hypotheek opschorten voordat ik begin met terugbetalen. De kosten van de opschorting komen later wel terug.
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:17:05 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101896387
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:13 schreef zalkc het volgende:
maar het is wel het goedkoopst in vergelijking tot een default.

Een tijdige default is bijna altijd de minst dure oplossing. Ze hebben het al veel duurder gemaakt door het alweer meer dan een jaar uit te stellen, maar NU de stekker eruit is minder duur dan morgen de stekker eruit.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:18:40 #18
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101896441
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Toch wel gewaagd, voor een bank die normaal zulke voorzichtige, afgewogen antwoorden geeft.
pi_101896539
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een tijdige default is bijna altijd de minst dure oplossing. Ze hebben het al veel duurder gemaakt door het alweer meer dan een jaar uit te stellen, maar NU de stekker eruit is minder duur dan morgen de stekker eruit.
Ik snap dat een vroegtijdige default goedkoper is als een latere, maar ik vraag mij af of dat nu de goedkoopste oplossing is.
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:22:41 #20
324665 meth77
to do or not to do
pi_101896600
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja de ECB heeft hen ook weer goed geholpen, nu de laatste Italiaanse nog zien te slijten
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:23:16 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101896629
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:18 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Toch wel gewaagd, voor een bank die normaal zulke voorzichtige, afgewogen antwoorden geeft.
Ach, elke bankier die dit nog ontkent maakt zichzelf volstrekt belachelijk.

Btw: als iemand daarwerkelijk gelooft dan Griekenland niet failliet gaat, dan koopt hij toch onmiddellijk voor tientallen miljarden Griekse 1-yr bonds met een yield van 129% as we speak...
Mijn reisverslagen
pi_101896743
Met 129% gelooft de markt dus ook niet meer in een gecoördineerde 'haircut'? Het impliceert immers >50% afwaardering...

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2011 13:33:51 ]
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:26:35 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101896759
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ach, elke bankier die dit nog ontkent maakt zichzelf volstrekt belachelijk.

Btw: als iemand daarwerkelijk gelooft dan Griekenland niet failliet gaat, dan koopt hij toch onmiddellijk voor tientallen miljarden Griekse 1-yr bonds met een yield van 129% as we speak...
Wat ik niet begrijp, als het allemaal toch door de markt al is ingeprijst, dat het dan niet gewoon bestendigd wordt. Verdeel het 60% voor de Grieken, 20% voor de banken en 20% voor de ECB. Daar kan iedereen mee vooruit en niemand gaat dood. Dan is er tenminste duidelijkheid.
The End Times are wild
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:27:50 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101896803
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:22 schreef meth77 het volgende:

nu de laatste Italiaanse nog zien te slijten
Dat weet ik nog zo net niet. Die Italiaanse bonds kunnen weleens een koopje zijn. 2-yr nu 4,45%. Denk je echt dat Italië binnen 2 jaar gaat defaulten? lijkt me niet. Ik zou niet m'n hele kapitaal erop verwedden maar een plukje Italiaanse bonds in een gespreide portefeuille is best te doen.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:32:04 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101896970
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat ik niet begrijp, als het allemaal toch door de markt al is ingeprijst, dat het dan niet gewoon bestendigd wordt. Verdeel het 60% voor de Grieken, 20% voor de banken en 20% voor de ECB. Daar kan iedereen mee vooruit en niemand gaat dood. Dan is er tenminste duidelijkheid.
Het is vooral een politieke drempel omdat politici en de ECB steeds bij hoog en laag hebben beweerd dat default onbespreekbaar was.

De directe schade is gering. De banken die deze bonds hadden hebben die allang met verlies verkocht of grotendeels afgeschreven. En de huidige bezitters zullen ze waarschijnlijk tegen grote kortingen hebben gekocht. Mogelijk maken ze er zelfs winst op als de uiteindelijke haircut kleiner blijkt te zijn dan aangenomen.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')