abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99548540

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor ¤10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

[ Bericht 1% gewijzigd door Socios op 16-07-2011 18:21:03 ]
pi_99548652
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:39 schreef Socios het volgende:
Als je een Superdiscountticket hebt gekocht, hoef je helemaal geen ov-studentenkaart mee te nemen.
Dat dacht ik dus ook, maar de laatste keer werd ons wel om de chipkaart gevraagd.

Bedankt ^O^
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_99548854
hihi hoi!
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zaterdag 16 juli 2011 @ 18:05:06 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99549547
quote:
11s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:38 schreef Cerbie het volgende:
Even een korte vraag over de internationale treinen.

Komende dinsdag gaan we met de ICE vanaf Arnhem naar Keulen, en ik bedenk me net dat onze OV-studentenkaarten (week) niet geldig zijn :@

Moet ik me hier nog druk over maken of gewoon vriendelijk lachen en mijn OV-kaart laten zien? Het zijn superdiscounttickets waarop Emmerich -> Keulen staat en ik herinner me van vorig jaar nog dat ze om een OV-kaart vroegen.
Je stapt dus in Arnhem in een ICE die niet in Emmerich stopt, maar je hebt een Superdiscountticket vanaf Emmerich naar Keulen?
Of heb je een Superdiscountticket vanaf Arnhem?

Als je vanaf Emmerich hebt, moet je sowieso een kaartje Arnhem -> Emmerich hebben. Maar de ICE stopt weer niet in Emmerich, dus of die SDT in de ICE geldig is, betwijfel ik.

Als je SDT vanaf Arnhem is, hoef je vanaf Arnhem geen andere kaarten te gebruiken, tenzij je elders uit het land komt.
pi_99549597
quote:
11s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:38 schreef Cerbie het volgende:

Moet ik me hier nog druk over maken of gewoon vriendelijk lachen en mijn OV-kaart laten zien?
Ligt eraan. Heb je dikke tieten? Dan kom je er misschien mee weg.
pi_99549796
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:05 schreef greavy het volgende:

[..]

Je stapt dus in Arnhem in een ICE die niet in Emmerich stopt, maar je hebt een Superdiscountticket vanaf Emmerich naar Keulen?
Of heb je een Superdiscountticket vanaf Arnhem?

Als je vanaf Emmerich hebt, moet je sowieso een kaartje Arnhem -> Emmerich hebben. Maar de ICE stopt weer niet in Emmerich, dus of die SDT in de ICE geldig is, betwijfel ik.

Als je SDT vanaf Arnhem is, hoef je vanaf Arnhem geen andere kaarten te gebruiken, tenzij je elders uit het land komt.
Die tickets van nshispeed zijn altijd lekker onduidelijk. We hebben via nshispeed.nl geboekt, Arnhem --> Keulen. Dan krijg je een ticket waar bovenaan staat:

Vertrek: EMMERICH(GR). Aankomst: KOELN
SUPERDISCOUNT
Reservering: ARNHEM -> KOELN HBF [plaatsnummers]

Kun je überhaupt een kaartje Arnhem -> grens kopen? Of vragen ze nog steeds alleen om je chipkaart zonder hem daadwerkelijk te scannen? In dat geval hebben we natuurlijk allebei een 'weekendOV' O-)
pi_99549862
@Socios: de links naar de tariefeenhedenkaarten van NS in de OP kloppen niet meer.

De grote kaart is te vinden op:
1http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/gerardns-afstanden-vz-loket-dec-2010.pdf

De detailkaarten staan op:
1http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/gerardns-afstanden-az-loket-dec-2010.pdf

Als je die aanpast in de OP, dan is die weer wat beter up to date.
pi_99549880
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:12 schreef Cerbie het volgende:
Die tickets van nshispeed zijn altijd lekker onduidelijk. We hebben via nshispeed.nl geboekt, Arnhem --> Keulen. Dan krijg je een ticket waar bovenaan staat:

Vertrek: EMMERICH(GR). Aankomst: KOELN
SUPERDISCOUNT
Reservering: ARNHEM -> KOELN HBF [plaatsnummers]

Kun je überhaupt een kaartje Arnhem -> grens kopen? Of vragen ze nog steeds alleen om je chipkaart zonder hem daadwerkelijk te scannen? In dat geval hebben we natuurlijk allebei een 'weekendOV' O-)
Ohw, nu wordt het wat duidelijker!

Bij het boeken heb je dus aangeven dat je OV/NS-reisrecht hebt in Nederland. Anders krijg je niet meerdere tickets.

In dat geval heb je dus inderdaad wél je ov-studentenkaart nodig. Terecht dat je daar op aangesproken bent!
pi_99549976
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:16 schreef Socios het volgende:

[..]

Ohw, nu wordt het wat duidelijker!

Bij het boeken heb je dus aangeven dat je OV/NS-reisrecht hebt in Nederland. Anders krijg je niet meerdere tickets.

In dat geval heb je dus inderdaad wél je ov-studentenkaart nodig. Terecht dat je daar op aangesproken bent!
Ja! :P
Maar tijdens het boeken had ik niet door dat we enkel 40% korting hebben ipv vrij reizen op de reisdatum, omdat we een week later hebben geboekt dan oorspronkelijk de bedoeling was (dom, niet opgelet).

Kan ik dan alsnog een kaartje tot de grens ergens kopen?
pi_99550053
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:15 schreef lyolyrc het volgende:
@Socios: de links naar de tariefeenhedenkaarten van NS in de OP kloppen niet meer.

De grote kaart is te vinden op:
[ code verwijderd ]

De detailkaarten staan op:
[ code verwijderd ]

Als je die aanpast in de OP, dan is die weer wat beter up to date.
Ik heb de URL's aangepast.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 18:22:08 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99550070
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:19 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Ja! :P
Maar tijdens het boeken had ik niet door dat we enkel 40% korting hebben ipv vrij reizen op de reisdatum, omdat we een week later hebben geboekt dan oorspronkelijk de bedoeling was (dom, niet opgelet).

Kan ik dan alsnog een kaartje tot de grens ergens kopen?
Moet. En ja, bij het loket :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99550118
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Moet. En ja, bij het loket :)
Maandag even regelen dan ^O^
Kon niks hierover vinden op de NS(hispeed) site.
pi_99550254
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:21 schreef Socios het volgende:

[..]

Ik heb de URL's aangepast.
^O^
  zaterdag 16 juli 2011 @ 19:36:20 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99552814
Oja, de oud gediende Plan T 520 - ook wel bekend als de Vrijheidstrein - is inmiddels naar Amsterdam verkast. Ding staat op de Dijksgracht gereed om ook gesloopt te worden.

Rob van Ee heeft een foto hiervan gemaakt te Utrecht:

Plan V 880 zit achterop en dient als remtreinstel.
pi_99554604
Tja die sloop was te verwachten.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 21:04:18 #16
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99556321
Ik weet de slogan van 5 mei 2012 wel.
"Vrijheid sloop je samen". :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_99558736
Eindelijk dat ding weg uit Cartesiusweg. :')
Beter onethisch dan oneetbaar
  zaterdag 16 juli 2011 @ 22:22:47 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99559573
Moest met snijbranders worden losgemaakt van de rails, zolang staat hij er al :')
  zaterdag 16 juli 2011 @ 22:38:00 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99560254
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 22:03 schreef Watertornado het volgende:
Eindelijk dat ding weg uit Cartesiusweg. :')
Woon jij daar of zo? Dat je er zo'n last van had :P
  zaterdag 16 juli 2011 @ 22:49:40 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99560773
Vakantietrip 10 t/m 15 Juli 2011, een kort fotoverslag

Op 10 Juli ging ik met een maat op vakantie naar Duitsland en Luxemburg, tot en met 15 juli.
Vorig jaar ging ik alleen, en heb ik voor iedere dag een fotoreportage lopen maken. Dit jaar houd ik het kort, ik heb veel minder foto's geschoten. Ook niet alles staat online.

Op zondag 10 Juli vertrokken wij al vroeg naar Amsterdam. Ik ging met de trein vanaf Dordrecht naar Amsterdam, mijn reisgenoot kwam mij versterken te Den Haag HS.

De ICE-rit verliep zeer spoedig, kwamen met +3 aan in Keulen. Gelijk het hostel (Station Hostel for Backpackers) opgezocht. Deze zit circa 300 meter vanaf het station, en beter kan je een hostel haast niet wensen.

Vervolgens gingen wij met de trams op pad. Eerst kwam lijn 16 naar Bonn Hbf aan bod. Dit deden wij met een 'TagesTicket 5 personen, preisstufe 4' van de Kölner Verkehr Betrieb (KVB). Voor ons 2en was dit totaal maar ¤21,60. Per persoon dus maar ¤10,80.

Eenmaal in Bonn ging de rit retour naar Keulen, ditmaal met tram 18. Deze rit eindigde te Sülzgürtel, waar tram 13 ons naar de Neusser Strasse bracht, alwaar tram 12 aankwam om ons naar eindpunt Merkenich te vervoeren.

Aldaar maakte ik mijn eerste plaatjes.
Tram 12 ging na het eindpunt via de keerlus weer retour op deze lijn.

Om de tijd zo goed mogelijk te besteden, hadden wij bij het loket ook al een Busnetplan gevraagd. Hier gingen wij met bus 12 richting Chorweiler:

En vervolgens nog even wat rondgereden door Keulen, waar ik geen foto's van heb. Ik ben immers een treinhobbyist, geen bus- of tramhobbyist.

Uiteindelijk aangekomen op Troisdorf reden via de 'binnensporen' de snellere treinen, onder andere deze IC:

Na Troisdorf ging de rit retour Keulen, waarna deze prachtdag er al opzat

Op Maandag hadden wij een imposanter plan:
Keulen-Euskirchen-Bonn-Bus Bonn Beuel-Troisdorf-Siegen-Bus Olpe-Finnentrop-Letmathe-Iserlohn-Schwerte-Unna-Hagen Hbf-Bochum Hbf-Duisburg Hbf-Köln Hbf
Een leuke rit. Waarom er 2x een bus inzit? Van Bonn naar Bonn Beuel met de trein is circa 1uur en 10 minuten. Met de tram doe je het in 10-15 minuten.
Voor Siegen-Olpe met de bus is gekozen omdat er werkzaamheden waren op een bepaald traject, en wij vanaf Siegen een rechtstreekse Snelbus naar Olpe hadden. Konden wij dit lijntje ook eens bekijken.

Afijn, de ochtend vertrokken wij met circa -35 met de RB naar Euskirchen, wat ons in Euskirchen al -30 gaf. Helaas 32 minuten overstap, maar hiervoor was ook gekozen omdat je de trein van 2 minuten niet kon halen. En onze NRW ticket was pas 9 uur geldig. Voor Keulen-Euskirchen hebben wij losse kaartjes gekocht.

In Euskirchen:
294 670-5 te Euskirchen

Vervolgens vertrok een zojuist afgekoppelde Talent richting Kall, maar bleef ergens wachten, om bij de eerstvolgende trein naar Keulen weer aangekoppeld te worden. Voorbij Euskirchen richting Kall is 3 stellen niet nodig, op Keulen-Euskirchen in de spits wel.

Omdat het wat krap werd met de overstap op de tram naar Bonn Beuel, heb ik geen foto's van station Bonn. Maar wat ik erop heb, lijkt het toch wel een aardig mooi gebouwtje..

En eenmaal op Bonn Beuel ook een leuk gebouwtje:

Waarna wij weer naar Troisdorf gingen, en een Dosto kregen. Mooi ding. Volgens mij één van de nieuwsten, op de loc na
111 079-0 met Dosto

In Siegen viel mij deze loccenloods op. Een stoomloccenloods zo te zien. Iemand een idee van welke club dit is?

Maar ook ééndelige linten:

En AbellioRail:

Uiteindelijk te Iserlohn reden wij weer met een 1-delige Lint, 2 stellen ditmaal:

Op Schwerte kwam nog een leuk loctransport langs:

Waarna wij weer op naar Unna gingen, toen Hagen, en daar gegeten. Vervolgens Bochum en Duisburg overgeslagen, en rechtstreeks naar Keulen gegaan.
In Keulen nog een paar tramlijntjes buiten de stadsgrens gedaan, zodat dinsdag ochtend een CityTicket voor alleen Keulen gekocht kon worden.

Voor mijn reisgenoot de Niehl Sebastianstrasse weer bezocht:"

Later hebben wij nog met N-wagens gereisd:

En hadden wij uiteindelijk op Keulen Weiden West een overstap van 40 minuten van de S-bahn naar de bus richting Frechen, waar wij met tramlijn 7 weer retour naar Keulen gingen, en vervolgens het hostel opzochten...

Vervolg komt nog
  zondag 17 juli 2011 @ 00:19:26 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99564989
Nice Greavy, mooie plaatjes hoor!, eentje (Schwerte) had je misschien er uit kunnen laten.
maar, Voor mijn reisgenoot de Niehl Sebastianstrasse weer bezocht:" dan word ik nieuwsgierig, wat is daar dan te zien?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 17 juli 2011 @ 00:22:06 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99565098
quote:
10s.gif Op zondag 17 juli 2011 00:19 schreef bork het volgende:
Nice Greavy, mooie plaatjes hoor!, eentje (Schwerte) had je misschien er uit kunnen laten.
maar, Voor mijn reisgenoot de Niehl Sebastianstrasse weer bezocht:" dan word ik nieuwsgierig, wat is daar dan te zien?
Niks, die jongen heet gewoon Sebastiaan :)
pi_99565740
Ik heb van die foto van Schwerte even het grootformaat bekeken, en zo te zien hebben ze daar inmiddels ook de armseinen vervangen door moderne? Ergens toch wel jammer, een paar jaar terug was het nog het enige station wat ik kende waar nog massa's ouderwetse armseinen stonden.
  zondag 17 juli 2011 @ 00:43:19 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99565804
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 00:41 schreef Igen het volgende:
Ik heb van die foto van Schwerte even het grootformaat bekeken, en zo te zien hebben ze daar inmiddels ook de armseinen vervangen door moderne? Ergens toch wel jammer, een paar jaar terug was het nog het enige station wat ik kende waar nog massa's ouderwetse armseinen stonden.
Bad Harzburg staat er nog.

pi_99566066
Dat ziet er wel mooi uit ja. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')