abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:55:43 #1
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_99103069

Handige links:
Joho / tentamenbank.nl - samenvattingen diverse universiteiten
Benensink - samenvattingen, uitwerkingen Universiteit
WiSI Statistiekbijlessen - Leiden
Bakels Statistiekbijlessen - Utrecht, Wageningen, Tilburg & Leiden

Studievereniging Labyrint (Leiden)
Studievereniging VSPVU (Vrije Universiteit Amsterdam)
Studievereniging Lunatik (Maastricht)
Studievereniging Complex (Tilburg)
Studievereniging VSPA (Amsterdam)
Studievereniging Dimensie (Twente)
Studievereniging U.F.S.W. Alcmaeon (Utrecht)
Studievereniging Cedo Nulli (Rotterdam)
Studievereniging VIP (Groningen)
Studievereniging SPiN (Nijmegen)

NIP Nederlandse Vereniging voor Psychologen voor studenten

Handige topics
HBO/WO (toegepaste) psychologie
Wiskunde deficientie weg werken
Wis toelatingstoets - Boek: Wiskunde voor hoger onderwijs
Aanschuifstudie Psychologie
Centraal SPSS Topic
Psychologie studeren, waar?

Wie zit waar?

Universiteit van Leiden
Sharkdoggie
verregentmeisje
warrel
MeloD
anisoptera

Universiteit Maastricht
supkaa
Black-Death
RodeNek
Gestiech

Radboud Universiteit Nijmegen
Operc

Rijksuniversiteit Groningen
ChipsZak.

Universiteit van Tilburg
automatic_
crossover
hetzusjevan
oompaloompa
Impressie
Tink89
Two

Vrije Universiteit van Amsterdam
Brons_Juweel
Grumpey
Wolkje
Riro
Sandertje23

Universiteit van Utrecht
Pitom

Erasmus Universiteit Rotterdam
SH.

Vorige delen: Deel 1 | Deel 2 | Deel 3 | Deel 4 | Deel 5 I Deel 6 I Deel 7 | Deel 8

De OP: FokWiki

[ Bericht 0% gewijzigd door automatic_ op 07-07-2011 10:41:27 ]
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_99103219
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:47 schreef automatic_ het volgende:
Ja inderdaad. Ik ben zo blij dat ik nu een vast contract heb bij de GGZ waar ik werk. Mocht ik straks klaar zijn (volgend jaar) en niets kunnen vinden, dan heb ik dat in ieder geval nog :)
Oh vet, dat heb je goed geregeld :P

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:50 schreef lateralize het volgende:
Vreemd. Dacht dat toch echt gehoord te hebben. Ach ja, care, ik ga toch het onderzoek in :P
Nogmaals, zat jij hier niet eerst als Gestiech?
  woensdag 6 juli 2011 @ 11:01:11 #3
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_99103268
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:59 schreef SH. het volgende:

[..]

Ja, maar dat is op basis van mijn HBO diploma hoor, haha. Maar goed; ik zit er wel tussen en het staat goed op je CV. Bij het solliciteren naar een stage zei hij meteen; "Zo, dat is een voordeel!"
pi_99112286
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:59 schreef SH. het volgende:

[..]

[..]

Nogmaals, zat jij hier niet eerst als Gestiech?
O sorry ik had je vraag gemist. Ja klopt. :)
pi_99112907
Ah part eight! :x
pi_99116091
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 15:09 schreef lateralize het volgende:

[..]

O sorry ik had je vraag gemist. Ja klopt. :)
Dacht al, iemand uit Maastricht die bmw wil doen, daar hadden we er al eerder 1 van :P
pi_99130621
Over werkgelegenheid: komt idd boel vergrijzing aan, maar door de bezuinigingen wordt er amper nog ruimte overlaten in 't werkveld. Bij mn stage is nu een vacaturestop, zijn al best wat mensen weg (pensioen of niet meer tevreden met 't werk) maar er komen geen nieuwe meer voor in de plaats. Terwijl de wachtlijsten enorm groeien. En die vacaturestops heb ik ook op meer instellingen langs horen komen.
Ik ben nu druk bezig met een werkervaringsplaats zoeken en da's al een ramp. Ondanks dat ik een zo goed als gratis werknemer ben.
  woensdag 6 juli 2011 @ 22:24:34 #8
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_99130718
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:22 schreef MeloD het volgende:
Ik ben nu druk bezig met een werkervaringsplaats zoeken en da's al een ramp. Ondanks dat ik een zo goed als gratis werknemer ben.
Oh echt? Dat had ik niet verwacht. Je zou denken dat ze er blij zijn als iemand dat wil komen doen!
pi_99133431
Tja. Krijg de volgende reacties:
- WEP is al vergeven
- We doen niet aan WEP's in het algemeen
- WEPpers kosten ons te veel investering
- Solliciteer eind dit jaar maar (want dan zoek ik een plek), maar ervaring leert dat tegen de tijd de plekken meestal al intern/via via opgevuld zijn

Heb er 2 die interesse toonden, maar nadat ik die teruggemaild heb niks meer gehoord (1.5-2 weken geleden). Is het te kort om daar nu al achteraan te mailen?
En heb er nog 1 die op de website schrijven dat ze graag kansen bieden aan starters en stagiaires, gister gemaild, ben benieuwd :)
pi_99136635
Ik zou gewoon even een mailtje sturen. In anderhalf a twee weken hadden ze op z'n minst een antwoordje kunnen typen :P
pi_99141017
Nooit mailen! Bellen of mensen zoeken die mensen kennen intern. Op die manier kom je veel makkelijker bij de juiste persoon terecht. Bovendien krijgt men dan een beter beeld van je.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_99141632
De juiste personen heb ik al te pakken :) Ze reageren alleen niet meer :P
Ga ze toch maar een mailtje sturen. Persoonlijk vind ik bellen nogal irritant. Ik weet hoe druk men het doorgaans heeft in dergelijke instellingen, en hoe niet blij mijn collega's hier zijn als er onverwachts een telefoontje tussendoor komt. Mails kunnen ze beantwoorden wanneer ze willen en er echt de tijd voor hebben.
pi_99142262
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 23:05 schreef MeloD het volgende:
Tja. Krijg de volgende reacties:
- WEP is al vergeven
- We doen niet aan WEP's in het algemeen
- WEPpers kosten ons te veel investering
- Solliciteer eind dit jaar maar (want dan zoek ik een plek), maar ervaring leert dat tegen de tijd de plekken meestal al intern/via via opgevuld zijn
Ik heb gelukkig binnen onze faculteit een WEP gevonden. Daar worden zoveel onderzoeken gedaan dat ze veel studenten zoeken om ze te helpen. Is er niks bij jouw universiteit dan? Of zoek je juist buiten de universiteit?
pi_99143110
Uni heeft amper wat ja. Maarrrr ik heb net de niet-reagerenden gemaild, en heb net een mail terug dat mijn CV er prima uitziet en dat ik volgende week op gesprek mag komen :D Gaat om een WEP met uitzicht op baan :) Gaat om een onderwijsadviesdienst. Het liefst zou ik er ook graag neuropsychologische diagnostiek naast doen, maar je kan niet alles hebben ;)
  donderdag 7 juli 2011 @ 10:31:17 #15
319308 Tink89
To live is to dance
pi_99143649
Ik kom ook nog eens even binnenvallen *was er al, maar lang geleden*...

Is er iemand die ervaring heeft in het werken met IAT-scores in Spss? Ze zijn gescoord via het laatste algoritme en nu weet ik niet wat ik ermee aan moet...Ben best bereid ervoor te betalen :)

Xx

ps. Overigens is de website van complex: www.complextilburg.nl... niet de site van de uni die er nu staat :)
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 7 juli 2011 @ 12:51:03 #16
319308 Tink89
To live is to dance
pi_99148446
Net het laatste tentamen van m'n bachelor gehaald btw...

Nu alleen die rottige thesis nog!

Xx
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_99150133
Gefeliciteerd :)

(En nee, geen ervaring met IAT-scores, helaas :P)

Edit: automatic_ ook gefeliciteerd natuurlijk ^O^

[ Bericht 11% gewijzigd door SH. op 08-07-2011 12:34:58 ]
  donderdag 7 juli 2011 @ 21:12:01 #18
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_99169538
En mijn bachelor is binnen! Ik zat, net als Tink, ook te wachten op mijn laatste punt. Pff... Wat een opluchting O+
  zondag 10 juli 2011 @ 12:33:48 #19
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_99272448
Vanuit het vorige topic dingen waar ik nog even op wilde reageren:

- De numerus fixus is ingesteld vanwege het overschot van psychologen op de markt, niet vanwege krapte. Er is dus een enorm tekort aan banen voor afgestudeerden.

- er is een grote hoeveelheid Meerkeuzetentamens in de bachelor, maar dat is omdat de visitatiecommissie (en dus de overheid) dat verplicht. Bij onze afdeling willen we heel graag open vragen doen, maar dat mag gewoonweg niet meer van de overheid. Meerkeuze geeft namelijk de ruimte aan instanties om statistieken te berekenen, waarop beleid kan worden gemaakt. Dus vanwege de efficiency van de afreken-cultuur zoals die de laatste 20 jaar is ontstaan, is het adequaat toetsen met open vragen taboe geworden.
  zondag 10 juli 2011 @ 12:36:49 #20
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_99272555
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 12:33 schreef Grumpey het volgende:
- er is een grote hoeveelheid Meerkeuzetentamens in de bachelor, maar dat is omdat de visitatiecommissie (en dus de overheid) dat verplicht. Bij onze afdeling willen we heel graag open vragen doen, maar dat mag gewoonweg niet meer van de overheid.
Dat verbaast mij. Waarom is dat alleen dan bij psychologie? En volgens mij kan de NVAO dat helemaal niet verplichten, die kijken alleen naar de kwaliteit. En als je kunt aantonen dat die kwaliteit naar beneden gaat op het moment dat je alleen met meerkeuzevragen werkt (wat de reden is dat andere studies dat niet doen) dan heeft de NVAO geen recht van spreken (vind ik dan hoor ;) )
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_99300852
Volgens mij is het niet alleen het afnemen van meerkeuze-tentamens (en de bijbehorende manier van studeren) dat nadelig is voor het vasthouden van informatie op de lange termijn. Dat geldt überhaupt voor onderwijs. Al het traditionele onderwijs is wat dat betreft eigenlijk nogal slecht. De meeste mensen gaan aan het werk en zijn alweer zoveel vergeten dat ze de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, en dan alles nog opnieuw moeten leren in de praktijk (ok, beetje gechargeerd, maar in grote lijnen is dit wel wat ik zie en ook zelf ervaar).
pi_99303766
quote:
- er is een grote hoeveelheid Meerkeuzetentamens in de bachelor, maar dat is omdat de visitatiecommissie (en dus de overheid) dat verplicht. Bij onze afdeling willen we heel graag open vragen doen, maar dat mag gewoonweg niet meer van de overheid. Meerkeuze geeft namelijk de ruimte aan instanties om statistieken te berekenen, waarop beleid kan worden gemaakt. Dus vanwege de efficiency van de afreken-cultuur zoals die de laatste 20 jaar is ontstaan, is het adequaat toetsen met open vragen taboe geworden.
Niet omdat ik je niet geloof maar kan je een bron plaatsen? Ik zou graag de argumentatie in hun eigen woorden lezen.
Hoe dan ook, een universiteit bepaalt toch zelf wat zij met dat advies doet?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_99303921
quote:
Volgens mij is het niet alleen het afnemen van meerkeuze-tentamens (en de bijbehorende manier van studeren) dat nadelig is voor het vasthouden van informatie op de lange termijn. Dat geldt überhaupt voor onderwijs. Al het traditionele onderwijs is wat dat betreft eigenlijk nogal slecht. De meeste mensen gaan aan het werk en zijn alweer zoveel vergeten dat ze de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, en dan alles nog opnieuw moeten leren in de praktijk (ok, beetje gechargeerd, maar in grote lijnen is dit wel wat ik zie en ook zelf ervaar).
Het hangt heel erg van je leerstijl en kwaliteiten af. Iemand die een goed langetermijngeheugen heeft en die zeer regelmatig leert onthoudt de essentie wel, iemand die geen goed langetermijngeheugen heeft en/of enkele dagen voor een examen pas start met leren zal veel slechter die essentie onthouden. Dat je allerlei details vergeet is niet erg, zolang je maar een kapstok ontwikkelt waar je alles aan kan hangen en zolang je maar bij vlot en efficiënt die stof kan herhalen als je die ooit weer eens nodig hebt. Om deze reden ben ik een voorstander van regelmatig examineren en niet 2 keer per jaar voor alle vakken.
Een probleem van meerkeuzevragen lijkt mij dat je niets hoeft te kennen, het herkennen volstaat. Je hoeft niet exacte definities te kunnen geven, zolang je maar de juiste definities herkent. Verder kan je tal van vaardigheden niet controleren. Het lijkt mij verstandiger om meerkeuzevragen enkel als onderdeel van een examen te gebruiken wanneer je dankzij aanvullende meerkeuzevragen breder kan toetsen. Dat is nu net waar meerkeuzevragen wel heel erg geschikt voor zijn: snel veel toetsen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 11 juli 2011 @ 11:27:20 #24
319308 Tink89
To live is to dance
pi_99313558
quote:
- De numerus fixus is ingesteld vanwege het overschot van psychologen op de markt, niet vanwege krapte. Er is dus een enorm tekort aan banen voor afgestudeerden.
Njah, dat hangt ook behoorlijk af van je richting. Er is bijvoorbeeld een overschot aan mensen van de gezondheidsrichting die net afgestudeerd zijn en zonder baan zitten, omdat er veel de gz-opleiding willen doen, maar daar juist weer plekken te weinig zijn.

Bovendien heeft een numerus fixus weinig te maken met de arbeidsmarkt. Er zijn namelijk ook te weinig artsen, maar omdat opleidingen niet meer studenten aan kunnen (qua ruimte, coschappen, etc.), worden er niet meer artsen opgeleid.

Xx
pi_99314083
Misschien verschilt het ook nog weleens per provincie. Ik zie hier in Limburg toch behoorlijk wat vacatures bij verschillende grote instellingen. Zowel basispsycholoog als gz-psycholoog.
pi_99315046
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:44 schreef lateralize het volgende:
Misschien verschilt het ook nog weleens per provincie. Ik zie hier in Limburg toch behoorlijk wat vacatures bij verschillende grote instellingen. Zowel basispsycholoog als gz-psycholoog.
Het aantal vacatures is het probleem niet. Bij het gros van die vacatures wordt werkervaring gevraagd, hetgeen net-afgestudeerde psychologen niet hebben. Daarnaast is het aanbod van opleidingsplekken voor gz-psycholoog veel kleiner dan de vraag ernaar, waardoor veel psychologen blijven haken op het niveau van basispsycholoog.

Nu er flinke bezuinigingen aankomen, zal de ggz de bovenstaande twee punten erger ervaren. Vacatures zullen nog minder snel worden opgevuld (er zijn minder mensen nodig, dus de eisen kunnen hoger worden) en het aantal opleidingsplekken zal afnemen (er zijn minder mensen nodig). De hele ggz komt op die manier nog meer op slot, ook al zul je dat misschien niet merken aan het aantal openstaande vacatures.
pi_99966601
Wordt het maximum aantal aanmeldingen in Leiden elk jaar gehaald? Ik heb me voor de 2e loting ingeschreven en ik vraag me af wat de kansen zijn....
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:26:12 #28
124676 RobertoCarlos
pi_99967226
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:08 schreef Warren het volgende:
Wordt het maximum aantal aanmeldingen in Leiden elk jaar gehaald? Ik heb me voor de 2e loting ingeschreven en ik vraag me af wat de kansen zijn....
Zijn best goed hoor. Bel Duo maar eens, en ze zullen zeggen dat het elk jaar op eind augustus wel gehaald wordt.
pi_100115170
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 12:51 schreef Tink89 het volgende:
Net het laatste tentamen van m'n bachelor gehaald btw...

Nu alleen die rottige thesis nog!

Xx
Gefeliciteerd!
Ik heb ook mijn Bachelor binnen, er moet alleen nog 1 cijfer officieel worden verwerkt. :)
pi_100115215
quote:
Vanuit het vorige topic dingen waar ik nog even op wilde reageren:
Echt? Heeft het niet meer te maken met het feit dat nakijken van 450 tentamens gewoon veel werk is? Ik dacht dat dat hier altijd het punt was. Ik heb ook een paar vakken gehad waarbij verteld werd dat het hertentamen zou bestaan uit open vragen omdat er de 2e keer minder deelnemers zijn.
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:24:55 #31
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_100453659
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 01:54 schreef Operc het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!
Ik heb ook mijn Bachelor binnen, er moet alleen nog 1 cijfer officieel worden verwerkt. :)
Gefeliciteerd!
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:37:20 #32
319308 Tink89
To live is to dance
pi_100801745
Wat is het hier stil...

dus doe ik even een nutteloze update:

Ik ben aan mijn discussie begonnen :)

Xx
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:13:10 #33
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_100803109
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 01:56 schreef Operc het volgende:

[..]

Echt? Heeft het niet meer te maken met het feit dat nakijken van 450 tentamens gewoon veel werk is? Ik dacht dat dat hier altijd het punt was. Ik heb ook een paar vakken gehad waarbij verteld werd dat het hertentamen zou bestaan uit open vragen omdat er de 2e keer minder deelnemers zijn.
Nee sorry, mijn begeleiders willen heel graag een paar open vragen afnemen, maar het wordt ze van bovenaf verboden omdat de visitatiecommissie dit niet goedkeurt. Het is een uitwas van onze "targets moeten wel meetbaar zijn, alles wat niet meetbaar is bestaat niet en is niet belangrijk" mentaliteit die sinds deze eeuw de overhand heeft.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:18:15 #34
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_100803331
quote:
2s.gif Op zondag 10 juli 2011 12:36 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat verbaast mij. Waarom is dat alleen dan bij psychologie? En volgens mij kan de NVAO dat helemaal niet verplichten, die kijken alleen naar de kwaliteit. En als je kunt aantonen dat die kwaliteit naar beneden gaat op het moment dat je alleen met meerkeuzevragen werkt (wat de reden is dat andere studies dat niet doen) dan heeft de NVAO geen recht van spreken (vind ik dan hoor ;) )
In het echt is het indirecter. De visitatiecommissie eist meetbare kwaliteit. Meerkeuze-tentamens zijn ver uit het makkelijkst te meten in moeilijkheidsgraad en in toegevoegde waarde/discriminerend vermogen etc. Je kan daar beleid aan vastkoppelen. Open vragen hebben de schijn van subjectiviteit en het is lastiger in een statistiek te vangen. Daar komt ook nog bij dat open vragen meer tijd en dus geld kosten. Eigenlijk alle stimulans gaat uit naar het geven van meerkeuze tentamens, en dat terwijl vrijwel iedereen open vragen-tentamens als kwalitatief betere toetsing ervaart. De huidige discussie over HBO-diploma's die niets waard zijn zal de druk op het afschaffen van open vragen alleen maar verhogen. De visitatiecommissie eist het dus niet direct, maar door alle andere eisen is eigenlijk geen andere keuze meer mogelijk. Helaas, in mijn ogen.
pi_100814209
HBO opleidingen staan volgens mij los van deze discussie. Ik heb zelf in het verleden Informatica gestudeerd, en dat waren altijd open tentamens. Voor een aantal van de andere studies daar weet ik dat dat ook gold.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 19:27:17 #36
124676 RobertoCarlos
pi_100818087
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:18 schreef Grumpey het volgende:

[..]

In het echt is het indirecter. De visitatiecommissie eist meetbare kwaliteit. Meerkeuze-tentamens zijn ver uit het makkelijkst te meten in moeilijkheidsgraad en in toegevoegde waarde/discriminerend vermogen etc. Je kan daar beleid aan vastkoppelen. Open vragen hebben de schijn van subjectiviteit en het is lastiger in een statistiek te vangen. Daar komt ook nog bij dat open vragen meer tijd en dus geld kosten. (...)
Dat is iig al een stuk duidelijker. Mijn idee is dan ook dat de visitatiecie. niet alleen naar meetbare kwaliteit zou moeten kijken, maar ja... Zelf vind ik mc-vragen juist erg lekker, want dan kun je allerlei info aan elkaar knopen en op die manier tot een goed antwoord. Maar het gaat natuurlijk niet om mij en open vragen zijn uitdagender, leerzamer en (denk ik zo) een betere graad voor kwaliteit.

Wat dan echter nog niet verklaard is, is waarom toch nog veel studies alleen in het eerste jaar mc-tentamens hebben? Of zijn psychologen gevoeliger voor mentale druk van het NVAO? ;)
pi_100819374
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:13 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Nee sorry, mijn begeleiders willen heel graag een paar open vragen afnemen, maar het wordt ze van bovenaf verboden omdat de visitatiecommissie dit niet goedkeurt. Het is een uitwas van onze "targets moeten wel meetbaar zijn, alles wat niet meetbaar is bestaat niet en is niet belangrijk" mentaliteit die sinds deze eeuw de overhand heeft.
Zo lijkt het net alsof er nooit open vragen tentamens zijn. Ik heb er bij psychologie genoeg gehad.
pi_100819748
Ik heb ze opzich ook wel gehad, maar dan was het 80% MC en 20% open vragen
Of geheel open maar dan ook openboek tentamen
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:05:41 #39
319308 Tink89
To live is to dance
pi_100937671
Ben het met MeloD eens: Ik heb ook behoorlijk wat tentamens gehad met geheel of grotendeels open vragen. Zeker bij tweede- en derdejaars vakken.

Anyway, heb net een megabrief naar Psychologie Magazine gestuurd in de hoop dat ik daar stage mag gaan lopen... fingers crossed!

Xx
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:02:00 #40
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_100939540
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2011 14:05 schreef Tink89 het volgende:
Ben het met MeloD eens: Ik heb ook behoorlijk wat tentamens gehad met geheel of grotendeels open vragen. Zeker bij tweede- en derdejaars vakken.

Anyway, heb net een megabrief naar Psychologie Magazine gestuurd in de hoop dat ik daar stage mag gaan lopen... fingers crossed!

Xx
ik dacht dat jij ging stoppen na je bachelor?
pi_100939693
*breekt even in*

Voor mijn scriptie heb ik een betrouwbare en gezaghebbende bron nodig voor de oorzaken van diverse psychiatrische ziektebeelden (oa psychose / depressie). Wie heeft een goede boekentip voor mij?
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_100940449
Zoek eens op Jim van Os. Psychiater en epidemioloog. Ik weet niet of het echt is wat je zoekt, maar die naam schiet me het eerst te binnen.
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:03:14 #43
319308 Tink89
To live is to dance
pi_100941514
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:02 schreef automatic_ het volgende:

[..]

ik dacht dat jij ging stoppen na je bachelor?
Uhmz... ja, dat was het plan. Er zijn alleen geen banen te vinden voor mensen met enkel een bachelor-diploma en ik weiger in een winkel ofzo te gaan werken. Dus studeer ik door, verdien ik straks ook makkelijker wat meer en kan ik sneller sparen voor Ierland over een paar jaar.

Xx
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 10:58:40 #44
124676 RobertoCarlos
pi_100966735
Even tussendoor...ik ga vanaf september ook psychologie doen, aan de UL that is. Ik weet niet of het verstandig is en of ik het te combineren is met andere zaken, maar ik vind zo ontzettend leuk en interessant dat ik het wil proberen.

Gelijk maar een vraag: weet iemand waar je oude tentamens kunt kopen? Bij de tentamenbank hebben ze niets en ook bij de studievereniging niet...
pi_100974035
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 10:58 schreef RobertoCarlos het volgende:
Even tussendoor...ik ga vanaf september ook psychologie doen, aan de UL that is. Ik weet niet of het verstandig is en of ik het te combineren is met andere zaken, maar ik vind zo ontzettend leuk en interessant dat ik het wil proberen.

Gelijk maar een vraag: weet iemand waar je oude tentamens kunt kopen? Bij de tentamenbank hebben ze niets en ook bij de studievereniging niet...
Jij deed toch twee studies? Psychologie en politicologie, maar dit klopt dus niet? Wat doe je nu?

Je kan tentamens kopen bij JoHo, daar bij Leiden Centraal in de buurt. http://www.joho.nl/
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:15:02 #46
124676 RobertoCarlos
pi_100974138
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 16:09 schreef Warren het volgende:

[..]

Jij deed toch psychologie en politicologie? Of ben ik nou gek? :o Wat doe je nu?

Je kan tentamens kopen bij JoHo, daar bij Leiden Centraal in de buurt. http://www.joho.nl/
Je bent gek ;) Ik doe politicologie, maar psychologie deed ik niet, ik zat in dit topic dan ook eigenlijk geinteresseerd wat mee te lurken. Ik weet niet of het allemaal gaat lukken, maar we zien wel, de motivatie is er iig :)

En tentamenbank.nl = Joho en ze verkopen daar voor de 1e blok-1e jaarsvakken geen tentamens, wel samenvattingen etc. Dus vandaar de vraag waar je aan oude tentamens kunt komen.
pi_100974533
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 16:15 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Je bent gek ;) Ik doe politicologie, maar psychologie deed ik niet, ik zat in dit topic dan ook eigenlijk geinteresseerd wat mee te lurken. Ik weet niet of het allemaal gaat lukken, maar we zien wel, de motivatie is er iig :)

En tentamenbank.nl = Joho en ze verkopen daar voor de 1e blok-1e jaarsvakken geen tentamens, wel samenvattingen etc. Dus vandaar de vraag waar je aan oude tentamens kunt komen.
Vaak kun je oude tentamens terugvinden op blackboard, ik weet alleen niet of dat ook zo is bij psychologie.

Psychologie heeft niet zoveel contacturen, dus ik denk dat je het wel kan combineren.

Heb je je wel ingeschreven voor de loting? Of sta je op de wachtlijst?
pi_100995453
Ik studeer ook psychologie in Leiden (na de vakantie 3e jaar) en voor zover ik weet zijn er geen oude tentamens te koop, maar soms komen er op blackboard wel oefententamens met antwoorden. Het heeft niet zoveel zin om op zoek te gaan naar de blackboardmodule van vorig jaar, want na het tentamen zetten ze wel de antwoorden erop maar dit is dus meestal meerkeuze en de vragen zetten ze er niet bij. Dus daar heb je niet zoveel aan!
Don't let today's disappointments cast a shadow on tomorrow's dreams.
  zondag 21 augustus 2011 @ 11:25:55 #49
124676 RobertoCarlos
pi_100995631
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 11:12 schreef Kimbrleyy het volgende:
Ik studeer ook psychologie in Leiden (na de vakantie 3e jaar) en voor zover ik weet zijn er geen oude tentamens te koop, maar soms komen er op blackboard wel oefententamens met antwoorden. Het heeft niet zoveel zin om op zoek te gaan naar de blackboardmodule van vorig jaar, want na het tentamen zetten ze wel de antwoorden erop maar dit is dus meestal meerkeuze en de vragen zetten ze er niet bij. Dus daar heb je niet zoveel aan!
Waardeloos zeg! :X Hoe kan ik dan weten of ik op de goede weg ben qua leren? Ik wil mijzelf kunnen testen of ik op een 6 of op een 8 zit, of ik bepaalde onderdelen nog moet bijleren of niet, enz. Grrrrrrrr, weer wat nieuws }:|

@Kimbrleyy: maar hoe weet jij dan of je goed aan het leren bent?
  zondag 21 augustus 2011 @ 11:28:38 #50
124676 RobertoCarlos
pi_100995661
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 16:36 schreef Warren het volgende:

[..]
Heb je je wel ingeschreven voor de loting? Of sta je op de wachtlijst?
Ben ingeloot, maar dan nog moet je altijd nog zelf beslissen of je het ook gaat doen.
pi_100995685
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 11:25 schreef RobertoCarlos het volgende:
Waardeloos zeg! :X Hoe kan ik dan weten of ik op de goede weg ben qua leren? Ik wil mijzelf kunnen testen of ik op een 6 of op een 8 zit, of ik bepaalde onderdelen nog moet bijleren of niet, enz. Grrrrrrrr, weer wat nieuws }:|
Het is puur kennis stampen, dus oude tentamens zijn in principe niet heel hard nodig. Je kunt testen of je op de goede weg zit door te kijken hoeveel je uit jezelf kunt herproduceren bijvoorbeeld. Geen idee hoe het bij Leiden gaat, maar in Rotterdam krijgen we meestal een proeftentamen (gewoon 10 vragen) om te kijken of je redelijk op weg bent. Bij statistiek zaten er bij ons oefententamens in de boeken.

Maargoed, gewoon stampen, komt helemaal goed :P
pi_100995687
In het eerste jaar zijn alle tentamens meerkeuze, dus de 'diepte' van de vragen zegmaar is bij de meeste vakken wel gelijk. Ik lees (bijna) altijd de boeken, lees 1x de samenvatting van joho en ga naar de colleges en dan weet ik het wel :) Gelukkig kunnen ze niet al te diep op de stof ingaan met meerkeuze.

Edit: En er komt bij veel vakken wel een kort oefententamen op blackboard inderdaad!
  zondag 21 augustus 2011 @ 11:55:53 #53
124676 RobertoCarlos
pi_100996104
Thanx allebei :) Ik ben het niet zo gewend om het op deze manier te leren, maar dan ga ik eerst maar eens kijken hoe ver ik kom met het boek te lezen en samen te vatten en dat dan een paar keer te herhalen. Voor colleges heb ik geen tijd, dus dat laat ik in principe lopen. En ach desnoods zie ik dan het eerste tentamen als oefententamen ;)
Komt wel goed :s)
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 10:49:21 #54
124676 RobertoCarlos
pi_101247607
Een vraag nog. Wat zijn nou de makkelijkste vakken in het eerste jaar? En waarom?

(ik moet namelijk zo snel mogelijk mijn bsa halen)

[ Bericht 27% gewijzigd door RobertoCarlos op 27-08-2011 10:54:34 ]
pi_101247680
Ik heb echt zin in mijn masterjaar O+
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 11:21:28 #56
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101248141
Ik heb echt geen zin in mijn masterjaar O+
pi_101249368
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 10:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
Een vraag nog. Wat zijn nou de makkelijkste vakken in het eerste jaar? En waarom?

Ik kan alleen spreken vanuit mijn ervaring met Rotterdam, niet met Leiden, maar misschien heb je er wat aan :P

Voor de meeste mensen is statistiek een struikelblok. Als je dat onder de knie hebt, dan heb je al een voorsprong.

Voor de rest hangt de moeilijkheid heel erg af van wat je ligt. Sommige vakken worden vrij biologisch (bio/neuropsychologie, gezondheidspsychologie en delen van ontwikkelingspsychologie), sommige vakken zijn abstracter (cognitief/persoonlijkheid), andere zijn gewoon droog (geschiedenis/wetenschapsfilosofie). Persoonlijk vond ik sociale psychologie en arbeids- en organisatiepsychologie het makkelijkst. Heel erg moeilijk wordt het nooit, het is vooral een kwestie van alle stof bijhouden en het komt goed.
pi_101251609
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 10:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

Volgens mij moet je dan 40 studiepunten halen, waarvan minstens 1 statistiekvak en is het tutoraat academische vaardigheden verplicht (weet niet of dat ook zo is als je ernaast nog een andere studie doet). Dus dan zou je 4 moeilijke vakken kunnen laten zitten, en de moeilijkste zijn dan denk ik: toetsende statistiek en experimenteel en correlationeel onderzoek (statistiek.. dus niet zo leuk/best moeilijk ;)) verder was PKG best wel moeilijk en veel werk in vergelijking met de andere vakken, en bio- en neuropsychologie is ook wel ingewikkeld omdat het ineens best specifiek over de hersenen gaat (behalve als je daar al veel basiskennis over hebt, dan is het wel makkelijk denk ik :P)

Dus die 4 vakken zou ik dan het eerste overslaan als ik jou was! :)
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:42:42 #59
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101253378
Maar zou je niet, statistisch gezien, je kansen spreiden? Als je nou een van de "makkelijke" vakken niet haalt...? Niet geschoten is altijd mis, toch?

Xx
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 15:07:39 #60
124676 RobertoCarlos
pi_101254148
Wat is er veel werk of moeilijk aan PKG? (ik heb de e-studiegids gelezen)
Het lijkt me dat het vooral veel theorieën zijn over stoornissen en dat die in een 1e jaarsvak alleen maar opgesomd worden. Iemand enig idee trouwens hoe lang die paper moet zijn en wat het onderwerp/ de vraag is? :s)
  zondag 28 augustus 2011 @ 08:58:14 #61
124676 RobertoCarlos
pi_101280245
Bedankt iedereen (en natuurlijk Kimbrleyy in het bijzonder) :)
De 4 vakken die ik dit jaar in principe nog ff niet doe, zijn dan dus Toetsende Statistiek, Experimenteel en Correlationeel Onderzoek, Bio- en Neuropsychologie en Persoonlijkheids, Klinische en Gezondheidspsychologie.

Omdat ik het wat eng vind om te wachten tot het allerlaatste blok om het laatste vak te gaan halen, ga ik denk ik toch maar PKG in het 2e blok proberen. Ik hoop maar dat het gewoon veel boeken stampen is. Als ik dat toch haal, moet ik in feb/maart nog maar 2 vakken en heb ik de Bsa ergens in maart.
Lukt dat niet of wordt dat echt teveel werk, dan heb ik altijd nog Cognitieve Psychologie in het laatste blok achter de hand.
  zondag 28 augustus 2011 @ 11:48:38 #62
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_101282490
Ik vond PKG een van de leukste vakken in het eerste jaar. Mijn tip is gewoon alles goed bij houden, vooral belangrijke details onthouden (bij wie komt wat het meest/minst voor) van de samengestelde studieboek en minder richten op de gezondheid gedeelte (want dat is het makkelijkste gedeelte).
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  zondag 28 augustus 2011 @ 11:57:23 #63
124676 RobertoCarlos
pi_101282692
Thx Sharkdoggie, PKG lijkt me op zich ook leuk en interessant want je hoort en leest er zowiezo al veel over. Je kunt de stof denk ik makkelijk relateren aan bekende gevallen, waardoor je het makkelijker onthoudt. Maar het licht er dan ook weer aan hoe diep ze op de stof ingaan....
En ik geloof idd dat het vak, naar verhouding, meer werk is zoals Kimbrleyy zegt, met een lange paper enzo...
Maar goed, maar gewoon proberen en kijken hoe ver ik kom...
pi_101284020
Het was wel interessant inderdaad, dus je kan het natuurlijk altijd gewoon proberen! :) Ik herinner me wel nog dat het tentamen best lastig was, omdat het ineens een tweekeuze tentamen is ipv vierkeuze, maar weet het niet meer precies :P Maar als je er genoeg tijd in steekt is het allemaal wel prima te doen! :)
  zondag 28 augustus 2011 @ 13:02:59 #65
124676 RobertoCarlos
pi_101284386
In dat geval gaat ik er voor! Thanx :s)

(Wordt idd 2-keuze vragen, ben benieuwd hoe dat is.)
pi_101284515
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 12:51 schreef Kimbrleyy het volgende:
Ik herinner me wel nog dat het tentamen best lastig was, omdat het ineens een tweekeuze tentamen is ipv vierkeuze, maar weet het niet meer precies :P
Onbetrouwbare snerttoetsen zijn dat :P Het enige wat ze testen is of je in instinkers trapt of niet.
pi_101285586
Haha ja, vraag me af of de inhoud van het tentamen wel wetenschappelijk onderbouwd is! 8)7
  zondag 28 augustus 2011 @ 13:52:11 #68
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101285747
Wij hadden bij statistiek een 2-keuze tentamen. Damn....! Dan ga je aan alles twjifelen, haha.
pi_101288719
Bah, dat lijkt me niets! Al vind ik meerkeuze op zich wel handig bij statistiek, want als ik dan iets uitreken en mijn antwoord staat er niet tussen dan weet ik meteen dat het niet klopt :)
Maar nu gelukkig geen statistiekvakken meer, komt alleen nog terug in m'n bachelorproject! *O*
  zondag 28 augustus 2011 @ 18:51:47 #70
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101298280
Ik mag het weer gaan gebruiken tijdens mijn master thesis... Dat gaat nog wat worden :')
pi_101299045
Ik vond PKG ook erg leuk :D Voor de paper moesten wij een gedraging van jezelf uit kiezen die je wilde veranderen, en dan aan de hand van de behandelde literatuur een verander stappenplan maken :) Ik vond het erg leuk omdat je heel bewust op jezelf leerde reflecteren, dat heb ik enorm gemist in de rest van de bachelor.

Ik vond Geschiedenis v/d Psychologie een klotevak, heb hem ook moeten herkansen en eindige alsnog met een krappe 6 :P Heel theoretisch, abstract en saai.

Aan m'n cijferlijst te zien vond ik bio- en neuropsychologie ontwikkelings- en onderwijspsychologie en Tutoraat het makkelijkst ;) En Geschiedenis v/d Psychologie en de statistiekvakken het lastigst :)
pi_101299363
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:10 schreef MeloD het volgende:
Ik vond PKG ook erg leuk :D Voor de paper moesten wij een gedraging van jezelf uit kiezen die je wilde veranderen, en dan aan de hand van de behandelde literatuur een verander stappenplan maken :) Ik vond het erg leuk omdat je heel bewust op jezelf leerde reflecteren, dat heb ik enorm gemist in de rest van de bachelor.

Ik vond Geschiedenis v/d Psychologie een klotevak, heb hem ook moeten herkansen en eindige alsnog met een krappe 6 :P Heel theoretisch, abstract en saai.

Aan m'n cijferlijst te zien vond ik bio- en neuropsychologie ontwikkelings- en onderwijspsychologie en Tutoraat het makkelijkst ;) En Geschiedenis v/d Psychologie en de statistiekvakken het lastigst :)
Heb je dan geen IBV gehad? Daar heb ik echt leren reflecteren, af en toe wat zweverig maar eigenlijk wel heel leuk :)

Geschiedenis vd Psychologie was wel heel saai inderdaad, snap wel dat het er bij hoort.. maar denk niet dat ze iemand er een plezier mee doen, haha :P
  zondag 28 augustus 2011 @ 19:19:24 #73
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101299408
In Tilburg is "Inleiding en Geschiedenis van de Psychologie" één van de eerste vakken die je krijgt. Ik was toen nog best fanatiek qua lezen etc. dus het was wel te doen.. Gelukkig werd het daarna leuker O+
  zondag 28 augustus 2011 @ 19:32:36 #74
124676 RobertoCarlos
pi_101299912
Da's wel grappig..... ik heb het boek voor het vak Geschiedenis van de Psychologie (van Bem) inmiddels gelezen en ik vond het heel leuk eigenlijk. Erg boeiend om te zien hoe langzaam al die ideeën zich ontwikkelen in de ideeën die we nu hebben, bijv over mind en body
Ik kan wel begrijpen dat sommige mensen het saai vinden hoor, zeker direct aan het begin van de studie...

Ik ben benieuwd hoe ik PKG ga vinden.... ik doe de studie namelijk niet om mijzelf te helpen of om over mijzelf te schrijven.
Dat heb ik trouwens zowiezo niet nodig, want ik ben namelijk perfect 8-)
  zondag 28 augustus 2011 @ 20:31:28 #75
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101302696
BSc! :D Thesis is voldoende!
pi_101303937
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 20:31 schreef Tink89 het volgende:
Congrats!
  zondag 28 augustus 2011 @ 20:57:32 #77
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101304421
Txs :D
pi_101305985
quote:
2s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:32 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]

Ik ben benieuwd hoe ik PKG ga vinden.... ik doe de studie namelijk niet om mijzelf te helpen of om over mijzelf te schrijven.
Ja, zo beginnen we allemaal.. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 20:31 schreef Tink89 het volgende:
Gefeliciteerd :)
pi_101308644
quote:
2s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:32 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik doe de studie namelijk niet om mijzelf te helpen of om over mijzelf te schrijven.
Ik proef hier een narcistische persoonlijkheid :+
pi_101308949
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:56 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Haha ja inderdaad! Dat ik daar niet aan dacht |:(
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:19:04 #81
124676 RobertoCarlos
pi_101310386
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:56 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Ik dacht al: wanneer komt er zo'n opmerking ;) Gelukkig weet ik nog niet wat een 'narcistische persoonlijkheid' betekent... Zal vast wel een heel positief compliment over mij zijn ;)
pi_101315041
Kimberly, heb wel IBV gehad, dat was het andere vak waar je daarmee aan de slag ging ja ;) Maar verder heb ik echt enorm praktijk gemist.
En 99% denkt dat ze voldoende zelfreflectie hebben, en toch mis ik het bij minstens 80% van de mensen waarmee ik samen heb moeten werken ;)
pi_101354993
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:24 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!
Dankjewel! :)
Morgen beginnen aan de master, net boeken besteld. Zin in! *O*
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:34:53 #84
124676 RobertoCarlos
pi_101384481
quote:
Veel neuro-onderzoek bevat ernstige statistische fout

Veel van het neurowetenschappelijk onderzoek bevat een ernstige statistische fout, ontdekte cognitief psycholoog Sander Nieuwenhuis van de Universiteit Leiden. Ook als het onderzoek gepubliceerd is in toptijdschriften als Nature en Science.
Nature Neuroscience

In een artikel in Nature Neuroscience rapporteert Nieuwenhuis samen met collega’s van de Universiteit van Amsterdam de resultaten van een omvangrijk literatuuronderzoek waaruit blijkt dat neurowetenschappers grote moeite hebben met het rapporteren van statistische interacties.

Een typisch voorbeeld van de statistische fout is: 'Oefening met de taak vergrootte de neurale activiteit in de genetisch gemodificeerde muizen (P < 0.05) maar niet in de controlemuizen (P > 0.05)'.

Fout argument

De onderzoekers willen eigenlijk beweren dat één effect groter is dan een ander effect: Het oefeneffect op hersenactiviteit in genetisch gemodificeerde muizen is groter dan het oefeneffect in controlemuizen. Om die bewering te ondersteunen horen ze een statistisch significante interactie te rapporteren (tussen mate van oefening en type muizen). Maar in plaats daarvan rapporteren ze dat één effect statistisch significant is terwijl het andere effect dat níet is. Hoewel deze bewering in eerste instantie overtuigend kan overkomen, betreft het een fout argument omdat het verschil tussen 'significant' en 'niet significant' niet per se zelf significant is.

Significantie
Met statistische significantie (uitgedrukt in een p-waarde op een schaal van 0 tot 1) wordt bedoeld dat een resultaat waarschijnlijk niet op toeval berust. Als p<0.05, dan is het effect statistisch significant: we kunnen met voldoende zekerheid aannemen dat het effect niet op toeval berust; dat er werkelijk een verschil is.

Alarmbellen
Nieuwenhuis en collega’s ontdekten dat in de cognitieve neurowetenschappen deze statistische fout minstens zo vaak voorkomt als de correcte procedure, ook in toptijdschriften als Nature en Science. In deze tijdschriften zijn dus studies gepubliceerd waarvan één van de hoofdconclusies gebaseerd is op een foute statistische procedure. In de basale neurowetenchappen komt de fout nog veel vaker voor, bleek uit het literatuuronderzoek. In een eerdere publicatie is betoogd dat de fout ook in de sociale wetenschappen veel te vaak wordt gemaakt (Gelman & Stern, 2006, American Statistician). Nieuwenhuis en collega’s hopen dat hun publicatie alarmbellen doet rinkelen bij onderzoekers en reviewers.
http://www.nieuws.leidenu(...)campaign=nieuwsbrief

Toch maar eens goed mijn best doen met Inl M&T :P
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:40:40 #85
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101384751
Mja, er is ook een MTO-meneer die vorig jaar (of het jaar daarvoor) daar een publicatie over heeft gedaan :)
Deze meneer komt er dus iets later achter, haha. of dit onderzoek is net ietsjes anders, dat kan ook
pi_101400572
Ligt het aan mij, of hadden ze gewoon een 2-way-ANOVA kunnen gebruiken? Tenminste, de 2 onafhankelijke variabelen zijn met/zonder oefening en groep1/2 en de afhankelijke variabele is dan de mate van neurale activiteit. Niet zo heel moeilijk toch? Of word ik nou gek :P
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:09:14 #87
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101411498
M'n master valt vies tegen...

Het is veel, veel en nog eens veel en ze verwachten echt absurde dingen. Meer mensen met hetzelfde probleem?

Xx
pi_101422014
Welke master ben je gaan doen?
En wat voor absurde dingen verwachten ze?

Bij mij geven ze ook aan dat het druk is, maar ach, daar is het een voltijdstudie voor. :)
  woensdag 31 augustus 2011 @ 22:51:27 #89
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101431138
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 19:54 schreef Operc het volgende:
Welke master ben je gaan doen?
En wat voor absurde dingen verwachten ze?

Bij mij geven ze ook aan dat het druk is, maar ach, daar is het een voltijdstudie voor. :)
Social Psychology, track Social Psychology aan de UvT... per week zo'n 8 papers lezen, discussion-questions posten, actief meewerken in college, practica, papers schrijven, presenteren en ook nog 5 colleges, waarvan 1 van een uur of 3...

Ik weet ook wel dat het voltijd is, maar vergeleken met de bachelor is dit echt heel heavy :(

Xx
pi_101431974
Kan me voorstellen dat vergeleken met de bachelor dit even een verandering is ja. :)

Ik vind het zelf juist een verademing om echt bezig te gaan, door de druk erachter ga je in ieder geval niet lopen lamballen. :)
pi_101444050
Mijn master (klinische neuropsychologie) stelt niets voor.. 2 verplichte vakken in zowel het eerste als tweede semester, vrij gemakkelijke en niet erg arbeidsintensieve vakken. En dan nog opvullen met keuzevakken, zwaarte daarvan heb je flink zelf in de hand :)
pi_101444303
Wij (Master K&J) moeten ook veel lezen, maar qua opdrachten valt het wel mee. Daarnaast moeten wij stage lopen, dus daar gaat wel de nodige tijd in zitten.

Tink; Jullie hoeven bij Sociale toch geen stage te lopen of wel?
  donderdag 1 september 2011 @ 19:30:52 #93
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101457709
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:12 schreef automatic_ het volgende:
Wij (Master K&J) moeten ook veel lezen, maar qua opdrachten valt het wel mee. Daarnaast moeten wij stage lopen, dus daar gaat wel de nodige tijd in zitten.

Tink; Jullie hoeven bij Sociale toch geen stage te lopen of wel?
Jawel, een stage van 6 studiepunten waarbij we in samenwerking met het bedrijf doelen moeten opstellen *advies uitbrengen meestal*.

Xx
pi_101457916
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 19:30 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Jawel, een stage van 6 studiepunten waarbij we in samenwerking met het bedrijf doelen moeten opstellen *advies uitbrengen meestal*.

Xx
Oo oke :) Dat valt wel mee dan :)
pi_101458288
Best weinig eigenlijk.
Sociale Psychologie in Nijmegen heeft een stage en daarover schrijf je een scriptie. Totaal 24 studiepunten.
  donderdag 1 september 2011 @ 19:47:59 #96
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101458504
Njah, je kunt bij ons ook je scriptie schrijven bij dat bedrijf, maar dan moet je nog steeds dat andere product (advies ofzo) doen en dan krijg je in totaal 30 punten, want de scriptie is 24 :p
pi_101469553
Ik begin maandag aan mijn eerste jaar aan de Universiteit van Utrecht *O* HBO Propedeuse gehaald en nu naar de Uni ole ole!
pi_101472528
Ohja stage heb ik ook nog :P Minstens 10 ECTS, velen doen er meer :) En mn masterscriptie, ook 20 ECTS.

Inschrijven vandaag ging weer soepel trouwens, lang leve uSis :P En ik blijk spontaan geen specialisatie meer te hebben ofzo, dus kan me voor de helft niet eens inschrijven. Ben toch echt gewoon een herinschrijver dus ben benieuwd wat daar nu weer mis gegaan is :S
  zondag 4 september 2011 @ 23:54:10 #99
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101577933
Morgen mijn eerste stage dag! En ik ben natuurlijk klaar wakker :/
  FOK!fotograaf maandag 5 september 2011 @ 00:52:10 #100
145146 Andyy
pi_101580000
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 22:44 schreef Ms.Wiggles het volgende:
Ik begin maandag aan mijn eerste jaar aan de Universiteit van Utrecht *O* HBO Propedeuse gehaald en nu naar de Uni ole ole!
Ik ook :o
en ook met propedeuse.
Welke groep zit je dan?
pi_101640249
Psychologie studeren. O+
  woensdag 7 september 2011 @ 16:51:06 #102
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101677366
Persbericht Tilburg University

Serieus, hoeveel mensen hij niet met zich mee naar beneden trekt... hoorde het bij college een paar uur geleden :?

Xx
  woensdag 7 september 2011 @ 16:51:35 #103
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101677392
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:51 schreef Tink89 het volgende:
Persbericht Tilburg University

Serieus, hoeveel mensen hij niet met zich mee naar beneden trekt... hoorde het bij college een paar uur geleden :?

Xx
Ik vind het écht schokkend... :{
Het staat ook bij RTL Nieuws etc. en vanavond is er een persconferentie. Ben wel benieuwd of het echt allemaal zo is, zoals het er staat...
  woensdag 7 september 2011 @ 16:57:13 #104
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_101677655
Wtf :/

Teleurstellend.
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
pi_101677809
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:51 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ik vind het écht schokkend... :{
Het staat ook bij RTL Nieuws etc. en vanavond is er een persconferentie. Ben wel benieuwd of het echt allemaal zo is, zoals het er staat...
Nou, als het echt zo is, dan is dat best drastisch. Hij heeft volgens mij geen enkel artikel alleen geschreven, de laatste jaren, dus dat zou betekenen dat iemand anders er van moet hebben geweten. Toch? Dus misschien gaat dit nog wel een stuk dieper.
  woensdag 7 september 2011 @ 17:01:40 #106
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101677882
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:00 schreef SH. het volgende:

[..]

Nou, als het echt zo is, dan is dat best drastisch. Hij heeft volgens mij geen enkel artikel alleen geschreven, de laatste jaren, dus dat zou betekenen dat iemand anders er van moet hebben geweten. Toch? Dus misschien gaat dit nog wel een stuk dieper.
Ja, ALS het inderdaad zo is, dan is het nogal heavy. Vooral omdat er best veel mensen onder hem stonden etc.

Ik ben opeens "blij" dat ik de gezondheid kant doe in Tilburg :@
  woensdag 7 september 2011 @ 19:06:57 #107
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101682941
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:01 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ja, ALS het inderdaad zo is, dan is het nogal heavy. Vooral omdat er best veel mensen onder hem stonden etc.

Hoorde het bij college van de docenten, die wilden verklaren waarom onze gastdocente even niet in staat was tot het geven van college (helft van de papers die zij ooit schreef, waren ook van Diederik). Zij hebben het rechtstreeks van de 'grote bazen'...en waren overigens in tranen.

For the record:

Diederik heeft bekend. Het is echt waar en duurt al minimaal 6 jaar. Hoe omvangrijk de fraude is, wordt onderzocht. Hij is per direct op non-actief gesteld en er wordt een nieuwe decaan aangesteld.

Een aantal mensen loopt een heel groot risico hun Phd. (of andere titel) in te moeten leveren, omdat hun titel gebaseerd is op fictieve data. Een onderzoekster zou over een paar weken haar dissertation hebben, die is geschrapt, ze moet overnieuw beginnen met promoveren. Heel veel mensen hebben papers teruggetrokken en aan alle papers waar hij ooit aan meegewerkt heeft, wordt getwijfeld.

Over de insiders: zijn eigen team heeft hem aangegeven, nadat ze bewijs verzameld hadden voor hun vermoedens. Het is een one-man-action. Het gaat onder andere om vragenlijsten die door studenten afgenomen zouden zijn op scholen. Diederik heeft zijn collega's voorzien van kant en klare data. Zij vonden dat soms vreemd, maar je beschuldigt iemand niet zomaar van fraude. Toen ze bewijs hadden, zijn ze naar Zeelenberg gestapt. Die heeft met Diederik gepraat en kreeg geen antwoorden. Toen is Zeelenberg naar de rector magnificus gestapt.

Zo, dat wilde ik even verhelderen... Wat een gedoe zeg.
  woensdag 7 september 2011 @ 19:17:57 #108
148689 Muis006
pi_101683471
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:06 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Hoorde het bij college van de docenten, die wilden verklaren waarom onze gastdocente even niet in staat was tot het geven van college (helft van de papers die zij ooit schreef, waren ook van Diederik). Zij hebben het rechtstreeks van de 'grote bazen'...en waren overigens in tranen.

For the record:

Diederik heeft bekend. Het is echt waar en duurt al minimaal 6 jaar. Hoe omvangrijk de fraude is, wordt onderzocht. Hij is per direct op non-actief gesteld en er wordt een nieuwe decaan aangesteld.

Een aantal mensen loopt een heel groot risico hun Phd. (of andere titel) in te moeten leveren, omdat hun titel gebaseerd is op fictieve data. Een onderzoekster zou over een paar weken haar dissertation hebben, die is geschrapt, ze moet overnieuw beginnen met promoveren. Heel veel mensen hebben papers teruggetrokken en aan alle papers waar hij ooit aan meegewerkt heeft, wordt getwijfeld.

Over de insiders: zijn eigen team heeft hem aangegeven, nadat ze bewijs verzameld hadden voor hun vermoedens. Het is een one-man-action. Het gaat onder andere om vragenlijsten die door studenten afgenomen zouden zijn op scholen. Diederik heeft zijn collega's voorzien van kant en klare data. Zij vonden dat soms vreemd, maar je beschuldigt iemand niet zomaar van fraude. Toen ze bewijs hadden, zijn ze naar Zeelenberg gestapt. Die heeft met Diederik gepraat en kreeg geen antwoorden. Toen is Zeelenberg naar de rector magnificus gestapt.

Zo, dat wilde ik even verhelderen... Wat een gedoe zeg.
Pfoe wat een verhaal :/

Dan kan Marcel Zeelenberg wel een goede game face opzetten, want ik heb vanochtend nog les van hem gehad en niets opmerkelijks gezien.
pi_101684291
Oh nee, wat erg dit! Mijn masterthesis begeleidster heeft veel met hem samengewerkt.. ik kan me niet voorstellen wat er nu door haar heen moet gaan. Je vertrouwt zo'n man en wie weet hoeveel onderzoeken van haar "niet kloppend" zijn. Hij haalt zo veel meer mensen door het slijk.

Best naar ook dat mijn hele masterthesis is gebaseerd op eerder onderzoek van mijn begeleidster en Stapel (ik heb het uitgebreid, blabla). Ben nu wel erg benieuwd of de gegevens van het onderzoek van mijn begeleidster wel kloppend zijn :/.
  woensdag 7 september 2011 @ 19:39:31 #110
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101684491
Pff...
pi_101684795
Pffff wat erg zeg.. Wat een klap voor onze faculteit en wat een erg voor betrokkenen.
pi_101684971
Pfff :{
quote:
Stapel zou langdurig, bij diverse onderzoeken gegevens hebben verzonnen. Eijlander wil niet ingaan op de vraag hoe professor Stapel tot zijn actie is gekomen. ,,Ik heb daar wel met hem over gepraat. Ik heb niet het ultieme antwoord gekregen. Het is een persoonlijk drama."
Waarom, waarom? :{

En al die andere onderzoekers....
  woensdag 7 september 2011 @ 20:01:50 #113
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101685457
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:46 schreef EllaN het volgende:
Pffff wat erg zeg.. Wat een klap voor onze faculteit en wat een erg voor betrokkenen.
Ik wist niet dat jij ook op de UvT zat.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:50 schreef Ewelina het volgende:
Waarom, waarom? :{

En al die andere onderzoekers....
Ja, daar vind ik het écht écht erg voor!
pi_101685495
Edit: wel goed lezen of de quote wel voor jou bedoeld is. :')
  woensdag 7 september 2011 @ 20:04:05 #115
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101685540
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:03 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Nee, ik studeer aan de UvA en ik doe ook geen psychologie (hoewel het wel mijn belangstelling heeft). Ik heb eerder een vraag in dit topic gesteld, vandaar dat ik meelees. ;)
Nee, ik quote Ellan ook :P

Naja, in elk vakgebied zou dit zwaaar kut zijn natuurlijk.
pi_101685617
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:04 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Nee, ik quote Ellan ook :P

Naja, in elk vakgebied zou dit zwaaar kut zijn natuurlijk.
Zie mijn aangepaste post. ;)

Ja, zeker. Hoeveel publicaties zijn er nu niet compleet onzinnig? En hoeveel behandelmethoden zijn daar niet op gebaseerd?
pi_101685674
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:05 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Zie mijn aangepaste post. ;)

Ja, zeker. Hoeveel publicaties zijn er nu niet compleet onzinnig? En hoeveel behandelmethoden zijn daar niet op gebaseerd?
Hij publiceerde vooral veel richting sociale psychologie, volgens mij worden daar weinig tot geen behandelmethoden op gebaseerd? Gelukkig.
pi_101685827
Hier ben je als universiteit, faculteit en opleiding mooi klaar mee.
Behoorlijke imago schade vrees ik. Zonde voor alle mensen die met hem artikelen hebben geschreven en waaraan nu getwijfeld wordt.
pi_101685907
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:01 schreef automatic_ het volgende:

[..]
[..]

Jarenlang geploeterd voor je PhD, is ie ineens ongeldig. Hier komt een héééél naar staartje aan. :{
  woensdag 7 september 2011 @ 20:16:55 #120
148689 Muis006
pi_101686131
Wat denk je van zijn gezin? Die zullen er ongetwijfeld ook wat van gaan merken.
pi_101686221
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:16 schreef Muis006 het volgende:
Ik denk niet dat die carričres meteen verwoest zullen zijn (zijn vrouw werkt in een andere hoek). Hoewel ze ongetwijfeld nadelen gaan ondervinden.

Ik snap niet hoe iemand tot zoiets komt. Wáár zijn je academische principes- en je gevoel voor je medemens?
pi_101686223
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:16 schreef Muis006 het volgende:
Waarschijnlijk wel, maar niet zoveel als zijn medewerkers. In de wetenschappelijke wereld is hij wegens zijn hoogleraarschap misschien bekend, in het gewone leven is hij dat niet.

Daarnaast heeft zijn gezin geen diploma's gehaald die nu in twijfel worden getrokken.

Dan heb je je PhD na 4 jaar en dan hoor je dat hij mogelijk ongeldig wordt verklaart, dat moet echt gigantisch zuur zijn.
  woensdag 7 september 2011 @ 20:21:22 #123
148689 Muis006
pi_101686288
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:19 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik denk niet dat die carričres meteen verwoest zullen zijn (zijn vrouw werkt in een andere hoek). Hoewel ze ongetwijfeld nadelen gaan ondervinden.

Ik snap niet hoe iemand tot zoiets komt. Wáár zijn je academische principes- en je gevoel voor je medemens?
Ik had het ook meer over de nadelen inderdaad, niet per se carriere gerelateerd.

Ben ik even blij dat ik studievertraging heb :@
pi_101686538
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:11 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Jarenlang geploeterd voor je PhD, is ie ineens ongeldig. Hier komt een héééél naar staartje aan. :{
Het is voor die mensen denk ik nog de meest vreselijke ervaring. Hopelijk valt de schade mee.

Pfoeh, hier gaat de academische wereld toch even lijnrecht tegenover staan.
pi_101686581
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:19 schreef Operc het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel, maar niet zoveel als zijn medewerkers. In de wetenschappelijke wereld is hij wegens zijn hoogleraarschap misschien bekend, in het gewone leven is hij dat niet.

Daarnaast heeft zijn gezin geen diploma's gehaald die nu in twijfel worden getrokken.

Dan heb je je PhD na 4 jaar en dan hoor je dat hij mogelijk ongeldig wordt verklaart, dat moet echt gigantisch zuur zijn.
Of afstudeerscripties- zouden ze dat ook gaan controleren? En alle artikelen.... jaren hard gewerkt als onderzoeker, is bijna alles ongeldig. Lijkt me een heel bittere pil.
pi_101686718
quote:
11s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:27 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Of afstudeerscripties- zouden ze dat ook gaan controleren? En alle artikelen.... jaren hard gewerkt als onderzoeker, is bijna alles ongeldig. Lijkt me een heel bittere pil.
Het lijkt me niet dat hierdoor studenten opeens een nieuwe afstudeerscriptie moeten schrijven. Maar als het een publicatie is, dan kan die misschien wel worden ingetrokken ofzo?

Tenzij studenten wisten van het fingeren van data en eraan mee hebben gewerkt of gebruik van hebben gemaakt, zie ik geen reden om een thesis af te keuren achteraf. Of je een significant resultaat vindt is bij een thesis wel erg leuk, maar niet verplicht. Een student heeft dan ook minder aan gefingeerde data.
pi_101687039
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:30 schreef Operc het volgende:

[..]

Het lijkt me niet dat hierdoor studenten opeens een nieuwe afstudeerscriptie moeten schrijven. Maar als het een publicatie is, dan kan die misschien wel worden ingetrokken ofzo?

Tenzij studenten wisten van het fingeren van data en eraan mee hebben gewerkt of gebruik van hebben gemaakt, zie ik geen reden om een thesis af te keuren achteraf. Of je een significant resultaat vindt is bij een thesis wel erg leuk, maar niet verplicht. Een student heeft dan ook minder aan gefingeerde data.
Ik denk het ook niet, al was het maar om praktische redenen.
pi_101687776
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:01 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ik wist niet dat jij ook op de UvT zat.

[..]

Heb het ook niet eerder kenbaar gemaakt ;), maar vond dit wel erg genoeg om even te melden.

Ik verdwijn gauw genoeg weer ik lurk modus :D.
pi_101687874
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:17 schreef Muis006 het volgende:

[..]

Pfoe wat een verhaal :/

Dan kan Marcel Zeelenberg wel een goede game face opzetten, want ik heb vanochtend nog les van hem gehad en niets opmerkelijks gezien.
Inderdaad ja. Hij deed alsof het een doodgewone woensdagochtend was.
pi_101690394
quote:
11s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:51 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Inderdaad ja. Hij deed alsof het een doodgewone woensdagochtend was.
Hidden brag. 'Ik ben ook naar college geweest.'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_101691657
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:06 schreef Tink89 het volgende:
Een onderzoekster zou over een paar weken haar dissertation hebben, die is geschrapt, ze moet overnieuw beginnen met promoveren.
Zo, dan voel je je genaaid. Heb je 4+ jaar voor een paar stuivers gewerkt (relatief dan), blijkt het allemaal voor niks. Het is toch bizar dat deze man zo ver is gegaan om zelf maar 'goede' publicaties te maken...
pi_101691834
quote:
13s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:04 schreef SH. het volgende:

[..]

Zo, dan voel je je genaaid. Heb je 4+ jaar voor een paar stuivers gewerkt (relatief dan), blijkt het allemaal voor niks. Het is toch bizar dat deze man zo ver is gegaan om zelf maar 'goede' publicaties te maken...
Nou ja, het is net een tikkie minder erg (maar nog steeds erg) dan er pas erna achter komen. Als de uni zijn woord houdt gaan de gedupeerden allemaal alle kansen krijgen om zich hieruit te werken. Beter dat je dan wat later promoveert op de juiste data dan dat het achteraf allemaal een deceptie blijkt te zijn...
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_101693676
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:07 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Nou ja, het is net een tikkie minder erg (maar nog steeds erg) dan er pas erna achter komen. Als de uni zijn woord houdt gaan de gedupeerden allemaal alle kansen krijgen om zich hieruit te werken. Beter dat je dan wat later promoveert op de juiste data dan dat het achteraf allemaal een deceptie blijkt te zijn...
Ook waar. Allemaal kwalitatief uitermate teleurstellend in ieder geval :P
  woensdag 7 september 2011 @ 22:53:01 #134
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101693968
Een reactie van Roos Vonk op het vlees-onderzoek:
http://www.roosvonk.nl/fraude
pi_101694279
Harde woorden. Misschien ietwat voorbarig? Of zij heeft inderdaad al zekerheid dat met dat onderzoek geknoeid was.
pi_101694509
dat is 99.99 zeker
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  woensdag 7 september 2011 @ 23:05:49 #137
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_101694551
Een kans wordt uitgedrukt met een getal tussen 0 en 1.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_101694579
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:00 schreef EllaN het volgende:
Harde woorden. Misschien ietwat voorbarig? Of zij heeft inderdaad al zekerheid dat met dat onderzoek geknoeid was.
Ik denk dat je als collega-onderzoeker wel zult moeten op dit moment. Als ze nu niet meteen afstand van het onderzoek zou nemen, zouden mensen misschien denken dat ze actief heeft meegewerkt aan het fabriceren van data en dat is niet goed voor je reputatie.
pi_101694586
%
pi_101694607
nou ja eigenlijk gewoon 1 dan :D
pi_101694717
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:06 schreef Operc het volgende:

[..]

Ik denk dat je als collega-onderzoeker wel zult moeten op dit moment. Als ze nu niet meteen afstand van het onderzoek zou nemen, zouden mensen misschien denken dat ze actief heeft meegewerkt aan het fabriceren van data en dat is niet goed voor je reputatie.
Ja, dat is wellicht ook zo. Dit stukje heeft een wat meer veroordelende toon dan dat van Lammers. Viel me op :).
pi_101694783
Heb je een linkje naar die reactie?
pi_101694969
Is inderdaad anders. Maar bij hem is het ook meer een korte mededeling, en bij Roos Vonk een uitgebreide reactie. Joris Lammers zegt mij persoonlijk niet zoveel. Werkt hij op de UVT? Dan is het misschien wel logischer dat hij wat terughoudender reageert.
pi_101694985
Het zijn ook twee verschillende soorten reacties. De ene is een publieke reactie naar de wereld, het andere is een academische reactie naar het veld.
pi_101695105
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:15 schreef Operc het volgende:
Is inderdaad anders. Maar bij hem is het ook meer een korte mededeling, en bij Roos Vonk een uitgebreide reactie. Joris Lammers zegt mij persoonlijk niet zoveel. Werkt hij op de UVT? Dan is het misschien wel logischer dat hij wat terughoudender reageert.
Ja, hij is een UD bij sociale psychologie volgens mij.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:15 schreef oompaloompa het volgende:
Het zijn ook twee verschillende soorten reacties. De ene is een publieke reactie naar de wereld, het andere is een academische reactie naar het veld.
True :Y .
pi_101695281
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:18 schreef EllaN het volgende:

Ja, hij is een UD bij sociale psychologie volgens mij.

Ah ok, dan is het beter te plaatsen.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:15 schreef oompaloompa het volgende:
Klopt :)

Ben wel benieuwd wat voor maatregelen ze tegen Diederik zelf nemen.
pi_101695334
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:23 schreef Operc het volgende:

[..]

Klopt :)

Ben wel benieuwd wat voor maatregelen ze tegen Diederik zelf nemen.
Die is zijn baan kwijt en alle publicaties worden teruggetrokken lijkt me. Is volgens mij niet veel meer dat men kan doen.
pi_101695446
Ik weet niet in hoeverre UVT nog een boete eist of iets dergelijks door imagoschade.
Wat jij noemt gaat sowieso wel gebeuren lijkt me.
  donderdag 8 september 2011 @ 03:09:38 #150
124676 RobertoCarlos
pi_101698926
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:53 schreef automatic_ het volgende:
Een reactie van Roos Vonk op het vlees-onderzoek:
http://www.roosvonk.nl/fraude
Nou, die Roos Vonk heeft zelf flink wat boter op haar hoofd en het komt sterk over alsof ze via dit artikeltje zichzelf schoon probeert te praten...
Want ze neemt feitelijk klakkeloos resultaten over haar begeleider omdat hij altijd zo integer is.... 8)7
Wat een onzin! Is dat nou een echte kritische wetenschapper die zijn/haar bronnen checkt? 8)7 Lekker belangrijk dat een hoogleraar haar de resultaten geeft. En ze vermoedde nog iets ook, maar deed daar verder niets mee...... Sterker nog: ze viel diegenen aan die haar op dit punt bekritiseerde. :X Over groepsprocessen gesproken (was dat nou in-group bias of zo?) Of misschien was ze wel gewoon arrogant en elitair: "Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?"

Eigenlijk vind het maar een beetje misselijkmakend stukje...
pi_101698989
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2011 03:09 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Nou, die Roos Vonk heeft zelf flink wat boter op haar hoofd en het komt sterk over alsof ze via dit artikeltje zichzelf schoon probeert te praten...
Want ze neemt feitelijk klakkeloos resultaten over haar begeleider omdat hij altijd zo integer is.... 8)7
Wat een onzin! Is dat nou een echte kritische wetenschapper die zijn/haar bronnen checkt? 8)7 Lekker belangrijk dat een hoogleraar haar de resultaten geeft. En ze vermoedde nog iets ook, maar deed daar verder niets mee...... Sterker nog: ze viel diegenen aan die haar op dit punt bekritiseerde. :X Over groepsprocessen gesproken (was dat nou in-group bias of zo?) Of misschien was ze wel gewoon arrogant en elitair: "Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?"

Natuurlijk probeert ze haar straatje schoon te vegen, maar...

als je samen werkt aan een project worden de taken verdeeld. Stapel heeft de data dus verzameld en een eerste analyse uitgevoerd. Gezien zijn reputatie (hiervoor) heeft hij een goed vertrouwen opgebouwd, waarom zou jij zijn analyse dan in diskrediet nemen als co-auteur zijnde?
pi_101698991
Haar vermoedens geloof ik niet zo.
  donderdag 8 september 2011 @ 09:42:30 #153
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101700827
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:24 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Die is zijn baan kwijt en alle publicaties worden teruggetrokken lijkt me. Is volgens mij niet veel meer dat men kan doen.
Er werd bij ons gepraat over rechtszaken, vooral vanuit de Amerikaanse collega's die met hem gepubliceerd hebben... de woorden "hij wordt tot z'n hemd uitgekleed" werden nog net niet genoemd...

Xx
pi_101701006
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:42 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Er werd bij ons gepraat over rechtszaken, vooral vanuit de Amerikaanse collega's die met hem gepubliceerd hebben... de woorden "hij wordt tot z'n hemd uitgekleed" werden nog net niet genoemd...

Xx
Ben je student of medewerker, en hoe kom je aan deze info?
  donderdag 8 september 2011 @ 09:58:08 #155
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101701159
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:51 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

Ben je student of medewerker, en hoe kom je aan deze info?
Student, kregen de informatie van onze docenten bij college gistermiddag, voor de persconferentie. Zij hebben de info van de vergaderingen die er gisteren de hele dag over gweest zijn :(
pi_101701301
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:58 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Student, kregen de informatie van onze docenten bij college gistermiddag, voor de persconferentie. Zij hebben de info van de vergaderingen die er gisteren de hele dag over gweest zijn :(
ok, i c.

wat betreft die rechtszaken, dat zal wel meevallen.

ik denk dat enkel mensen die er min of meer bij betrokken zijn zo hun naam proberen te zuiveren.
pi_101701328
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:42 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Xx
Dat heeft toch geen enkele zin mensen, dan maak je het allemaal nog veel erger..
  donderdag 8 september 2011 @ 10:09:33 #158
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101701405
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:05 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Dat heeft toch geen enkele zin mensen, dan maak je het allemaal nog veel erger..
Njah, als het mijn reputatie was... zou ik ook iets van een schadevergoeding willen hoor...

Nu moet ik rennen, college roept!
pi_101703432
quote:
Wat een onzin! Is dat nou een echte kritische wetenschapper die zijn/haar bronnen checkt? 8)7 Lekker belangrijk dat een hoogleraar haar de resultaten geeft.
Als je met meerdere onderzoekers aan zo'n stuk werkt, dan is het logisch dat de taken worden verdeeld. Vaak bedenkt 1 persoon het onderzoek, de ander verzamelt data, weer een ander analyseert het, etc. Het is dan ook vrij normaal dat ze hier niet verder op in is gegaan.

quote:
En ze vermoedde nog iets ook, maar deed daar verder niets mee......
Hindsight. Achteraf gezien was het misschien ook wel vreemd, maar op dat moment zeker niet. Hij gaf geen naam, oké, misschien toch wel verdacht, maar tegelijkertijd is het aannemelijk dat hij de data-afname zou hebben laten doen door een tweedejaarsstudent die verder niet boeit.

quote:
Sterker nog: ze viel diegenen aan die haar op dit punt bekritiseerde. :X Over groepsprocessen gesproken (was dat nou in-group bias of zo?) Of misschien was ze wel gewoon arrogant en elitair: "Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?"
Haar kritiek is terecht. Haar onderzoek - hetgeen controversieel is vanwege het onderwerp - was voor haar waardevrij. Zij publiceerde vanuit een objectief standpunt en sjoemelde niet met de data. Ze analyseerde de data gewoon goed (als we uitgaan van haar eerlijkheid). Het is ook gewoon onbeschoft om zoiets te vragen als er geen reden is om het te vermoeden. Net als Dick Swaab die, toen hij verschillen vond tussen de hersenen van homo's en hetero's, werd bedreigd en werd beschuldigd van een dubbele agenda. Of wetenschappers die geen link vinden tussen het MMR-vaccin en autisme, maar vervolgens beschuldigd worden van omkoping. Of de bedreigingen die plaatsvinden in het veld van de CVS.

Dat dan achteraf blijkt dat haar collega met de data heeft gesjoemeld, dat had niemand kunnen voorzien. Dat maakt haar kritiek niet onterecht, en ik vind - alhoewel ik het zeker begrijp - het dan ook jammer dat ze voor zoiets haar excuses moet aanbieden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door SH. op 08-09-2011 11:45:25 ]
pi_101709121
Pfff wat een nieuws zeg :| Groot medelijden met promovendi onder zijn naam..

Los daarvan vermoed ik wel dat dit echt niet het enige schandaal in onderzoekswereld is. Oké, data verzinnen zal vrijwel niet voorkomen (hoop ik), maar data zo manipuleren dat er uit komt wat je de wereld wilt laten zien.. mja, geloof wel dat dat op veel grotere schaal gebeurt dan iedereen wil geloven :)
pi_101712574
Inderdaad, wet van de grote aantallen. Er zal altijd iemand een kans hebben dit te doen en dan zal het wel eens gebeuren. Ik heb groot medelijden met de promovendi, die zijn voor hun carričre getekend en als je onderzoek ineens waardeloos is, tsjezus.
pi_101714736
Zijn hier nog recent afgestudeerden psychologie die een baan hebben kunnen vinden in de psychologie op zijn of haar niveau? Ben ook wel benieuwd naar hoe je eraan geraakt ben en welke afstudeerrichting je hebt?

Succesverhalen vind ik altijd inspirerend om te lezen :P
pi_101714782
Een meisje wat ik ken is in juni afgestudeerd (misschien juli?) in Tilburg (Kinder en Jeugd) en heeft sinds augustus een baan bij Bureau Jeugdzorg :)
pi_101714818
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:07 schreef automatic_ het volgende:
Een meisje wat ik ken is in juni afgestudeerd (misschien juli?) in Tilburg (Kinder en Jeugd) en heeft sinds augustus een baan bij Bureau Jeugdzorg :)
Toevallig via haar stage? Ik heb echt het idee dat ik mijn kansen en beetje verpest heb door mijn matige stage.
pi_101714922
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:08 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Toevallig via haar stage? Ik heb echt het idee dat ik mijn kansen en beetje verpest heb door mijn matige stage.
Nee, zij heeft ergens anders stage gelopen.
pi_101716376
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:06 schreef das_phantom het volgende:
Zijn hier nog recent afgestudeerden psychologie die een baan hebben kunnen vinden in de psychologie op zijn of haar niveau? Ben ook wel benieuwd naar hoe je eraan geraakt ben en welke afstudeerrichting je hebt?

Succesverhalen vind ik altijd inspirerend om te lezen :P
Ik ben net begonnen als aio sociale psychologie in tilburg (met diederik als promoter officieel ;( )

nou ja net op tijd niet dus :P
pi_101718025
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:07 schreef automatic_ het volgende:
Tijdelijke aanstelling of vast?
pi_101718616
quote:

[..]

Diederik werkte met haar samen, dus niet als haar begeleider. Ze zijn beide hoogleraar trouwens.
En zo raar is het niet dat een van de onderzoekers de data verzorgt. Ik heb voor aantal onderzoekers data verzameld. Daarvan redelijk te checken of ik daadwerkelijk data heb verzameld of dat ik wat uit mijn duim heb gezogen (denk aan inschrijflijsten en vragenlijsten van proefpersonen.) Maar als je een dataset/analyse van een hoogleraar krijgt, verwacht je niet dat je deze hoeft te checken. Misschien nog even kijken of de analyse goed is uitgevoerd, maar het is niet heel gek dat je erop vertrouwt dat alle data echt is.
pi_101718665
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:54 schreef EllaN het volgende:

[..]

Tijdelijke aanstelling of vast?
Tijdelijk :) Maar goed, je moet ergens beginnen.
pi_101718750
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:11 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Tijdelijk :) Maar goed, je moet ergens beginnen.
True :). Erg fijn om ergens aan de bak te kunnen.
pi_101722908
Zeker, ook leuk hierboven dat je verder kan in de onderzoekswereld (hopelijk). Had je goede cijfers in je masterjaar?
  donderdag 8 september 2011 @ 23:17:08 #172
124676 RobertoCarlos
pi_101734663
NU Robbert Dijkgraaf op Knevel & VD Brink over de Stapel-fraude
pi_101736202
Helaas gemist, straks uitzending gemist eens kijken. Was het interessant?

(Dit topic gaat opeens een stuk sneller. :P)
pi_101736566
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:38 schreef das_phantom het volgende:
Zeker, ook leuk hierboven dat je verder kan in de onderzoekswereld (hopelijk). Had je goede cijfers in je masterjaar?
Was dit aan mij gericht?
pi_101757541
Goh had nog helemaal niets gehoord over die fraude. Moet zeggen dat ik sowieso al geen hoge pet op had van Roos Vonk... voor zo ver als ik dat natuurlijk kan beoordelen op basis van wat ik van haar gezien heb (stukken in Psychologie magazine, het commentaar bij de nationale IQ-test, interviews). Maar goed, ik vind wel dat haar weinig blaam treft en haar stuk vind ik ook zeer begrijpelijk, net als het feit dat ze haar directe collega met een goede reputatie vertrouwde. Doe je dat niet, dan kun je als wetenschapper net zo goed standaard in je eentje werken. In team verband kun je dan toch niemand vertrouwen.
pi_101822453
quote:
6s.gif Op maandag 5 september 2011 00:52 schreef Andyy het volgende:

[..]

Ik ook :o
en ook met propedeuse.
Welke groep zit je dan?
Werkgroep 12 :) Jij?
  FOK!fotograaf zondag 11 september 2011 @ 20:41:37 #177
145146 Andyy
pi_101831504
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 17:13 schreef Ms.Wiggles het volgende:

[..]

Werkgroep 12 :) Jij?
21, heb wel een leuke groep gelukkig.
Morgen ook de eerste college?
pi_101835800
quote:
6s.gif Op zondag 11 september 2011 20:41 schreef Andyy het volgende:

[..]

21, heb wel een leuke groep gelukkig.
Morgen ook de eerste college?
Jep! Zaal Megaron, als je zwaait aan de start van het college zwaai ik wel terug :D
pi_101878868
Ik heb je niet zien zwaaien :'(
  FOK!fotograaf maandag 12 september 2011 @ 22:21:36 #180
145146 Andyy
pi_101879577
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 22:10 schreef Ms.Wiggles het volgende:
Ik heb je niet zien zwaaien :'(
Ik heb na de pauze wel even gezwaaid naar wat klasgenoten :P
Maar als je me wilt herkennen, ik ben een jongen (zijn er sowieso weinig van) en een Aziaat (zijn er maar 1-2 andere van volgens mij :P )
pi_101883249
Net een stukje in Pauw&Witteman over de fraude.
  maandag 12 september 2011 @ 23:33:07 #182
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101883718
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:25 schreef -Strawberry- het volgende:
Net een stukje in Pauw&Witteman over de fraude.
Jup. Ik heb het ook gezien.
  dinsdag 13 september 2011 @ 08:24:13 #183
124676 RobertoCarlos
pi_101889620
quote:
Professor weerlegde 'wel 100 mails'

dinsdag 13 september 2011 | 07:47 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 13 september 2011 | 07:51
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Foto: ANP

Foto: ANP

HILVERSUM – Hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen ontving na publicatie van het onderzoek naar vleeseters die hufterig zouden zijn "wel 100 mails” van mensen die beweerden dat het resultaat niet kon kloppen.

Maar die weerlegde zij allemaal in soms felle bewoordingen, omdat ze "geen moment dacht dat er sprake kon zijn van fraude.” Dat heeft Vonk maandagavond in het tv-programma Pauw en Witteman gezegd.

Vorige week werd bekend dat mede-onderzoeker professor Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg jarenlang onderzoeksdata uit zijn duim heeft gezogen en dat lijkt ook met het vleesonderzoek het geval. Vonk bracht een bericht gebaseerd op zijn data naar buiten.

Vertrouwen
"Ik heb een heleboel superonverstandige dingen gedaan in deze kwestie. Ik vertrouwde mijn vriend en bovendien sloten zijn, achteraf valse, resultaten precies aan bij wat ik al verwachtte, namelijk dat vleeseters minder empatisch zijn dan vegetariërs. Als dat niet zo was geweest, had ik de data nog wel een keer nagetrokken”, zei zij maandag.

Vonk is oud-voorzitter van de actiegroep Wakker Dier en lid van de Partij voor de Dieren.

Onderzoek
De hoogleraar verweet onder meer een wiskundige die de rekenmethode betwistte, dat hij vragen stelde "op het niveau van een eerstejaarsstudent psychologie.” Anderen liet ze weten "dat het onderzoeksresultaat hen zeker niet beviel.”

"Ik ben heel erg stom geweest, maar zoiets extreems verwacht je niet”, zei Vonk. De Radboud Universiteit laat onderzoek doen naar de rol van de professor in de zaak en haar integriteit.
http://www.pzc.nl/nieuws/(...)wel-100-mails%27.ece
pi_101890502
Dat is een beetje een vreemde herframing van wat ze zei...
  dinsdag 13 september 2011 @ 11:02:03 #185
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_101892385
Ach ja, als je iets beweert dat maatschappij-technisch niet echt lekker politiek-correct klinkt en tegen het been is van groepen in onze samenleving dan krijg je altijd vele emails. Niets nieuws onder de zon. De fout ligt bij die hoogleraar, niet bij de handelingen van Roos Vonk mijn inziens.
pi_101893114
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 11:02 schreef Grumpey het volgende:
Ach ja, als je iets beweert dat maatschappij-technisch niet echt lekker politiek-correct klinkt en tegen het been is van groepen in onze samenleving dan krijg je altijd vele emails. Niets nieuws onder de zon. De fout ligt bij die hoogleraar, niet bij de handelingen van Roos Vonk mijn inziens.
Ze heeft zelf toegegeven ook (een) grote fout(en) gemaakt te hebben. En het is nog maar de vraag of ze haar baan behoudt.
pi_101897046
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 08:24 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Vonk is oud-voorzitter van de actiegroep Wakker Dier en lid van de Partij voor de Dieren.

[..]
:')
Dat doet 't 'm.
pi_101908550
Dat een wiskundige kritiek heeft op de "rekenmethode" (serieus? :') ) heeft ook niks te maken met het frauderen met onderzoeksdata. En natuurlijk dit:

quote:
  dinsdag 13 september 2011 @ 21:44:49 #189
124676 RobertoCarlos
pi_101915967
quote:
De fout ligt bij die hoogleraar, niet bij de handelingen van Roos Vonk mijn inziens.
Natuurlijk is dat zo. Maar ik vind Vonk in dit geval geen goede wetenschapper. Ze is niet kritisch tegenover de gegevens, tegen collega's (wat ook moet vind ik) en staat veel te weinig open voor kritiek. Een belangrijk onderdeel van wetenschappelijk onderzoek is naar mijn idee ook het kritisch kijken naar het eigen onderzoek. Misschien idealistisch, maar dat is wel het uitgangspunt van wetenschappelijk onderzoek (zo heb ik geleerd ;) )
  dinsdag 13 september 2011 @ 21:49:02 #190
124676 RobertoCarlos
pi_101916223
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:34 schreef Marurk het volgende:

[..]

:')
Dat doet 't 'm.
Even iets anders: wat is dat eigenlijk voor een onderzoek waar Stapel mee bezig was? Vleeseters zouden mogelijk hufters zijn. Door wie werd dat onderzoek gefinancierd? Door derden? En zo ja, door wie en met welk belang?
En waarom moest Stapel kosten wat kost gegevens die in een bepaalde richting wijzen produceren? En waarom verdedigde Vonk (lid van de PvdD) de uitkomst van het onderzoek zo fanatiek?

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :Y
pi_101922633
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Even iets anders: wat is dat eigenlijk voor een onderzoek waar Stapel mee bezig was? Vleeseters zouden mogelijk hufters zijn. Door wie werd dat onderzoek gefinancierd? Door derden? En zo ja, door wie en met welk belang?
En waarom moest Stapel kosten wat kost gegevens die in een bepaalde richting wijzen produceren? En waarom verdedigde Vonk (lid van de PvdD) de uitkomst van het onderzoek zo fanatiek?

http://www.gelderlander.n(...)h-minder-sociaal.ece
http://www.ru.nl/@821346/denken-vlees-maakt/

Voor zover ik heb kunnen vinden (maar pin me er zeker niet op vast) hebben ze het onderzoek zonder beurs gedaan. Dus gewoon een onderzoekje als onderzoeker aan de universiteit.

De reden waarom Stapel de gegevens heeft geproduceerd, is onbekend. Wel kun je allerlei hypothesen gaan vormen. Gezien hij bij veel onderzoeken zou hebben gefraudeerd, is het zeer aannemelijk dat hij een bepaalde richting wilde geven aan zijn onderzoek. Wellicht was hij gewoon overtuigd van zijn gelijk en vond hij frauderen gerechtvaardigd (scheelt veel tijd), misschien wilde hij gewoon een bepaalde bevolkingsgroep in kwaad daglicht stellen (xenofobe vleeseters; zie andere onderzoeken), of misschien wilde hij een nieuw wetenschapsgebied aanboren. Ik persoonlijk ben dan toch pessimistisch, vooral ook omdat Vonk bij Wakker Dier heeft gezeten.

Als Vonk onschuldig is, dan heeft ze alleen maar goed gedaan aan het verdedigen van haar artikel. Maar daar heb ik al eerder een heel lang lulverhaal over geschreven en andere mensen hebben daar ook al wat over gezegd.
pi_101926393
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat onderzoek was gewoon een idee dat op een gegeven moment ten sprake kwam. Er is allang bekend dat als je mensen met bepaalde dingen primet je bepaald gedrag krijgt. Wat dat betreft was het onderzoek dus totaal niet ver gezocht. Wetenschappelijk niet ontzettend boeiend maar leuk & maatschappelijk relevant. Is geen sprake van vreemde financiering o.i.d. ondanks dat er veel mensen net doen alsof dat zo is.

De data-fraude staat los van dit onderzoek (alhoewel er een grote kans is dat het onderzoek ook gefingeerd is). De aangifte van de fraude was er ongeveer op hetzelfde moment als het persbericht over het vleesonderzoek naar buiten kwam dus dat is op andere zaken gebaseerd.

Eigenlijk zijn aklle insinuaties / vragen uit jouw post puur een reactie op de beeldvorming in de media, als je de persberichten van de fraudezaak goed leest zul je zien dat het vleesonderzoek er eigenlijk helemaal niks mee te maken heeft.
  woensdag 14 september 2011 @ 09:48:12 #193
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_101929813
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat zo. Maar ik vind Vonk in dit geval geen goede wetenschapper. Ze is niet kritisch tegenover de gegevens, tegen collega's (wat ook moet vind ik) en staat veel te weinig open voor kritiek. Een belangrijk onderdeel van wetenschappelijk onderzoek is naar mijn idee ook het kritisch kijken naar het eigen onderzoek. Misschien idealistisch, maar dat is wel het uitgangspunt van wetenschappelijk onderzoek (zo heb ik geleerd ;) )
In een ideale wereld werkt het zo. Maar in een ideale wereld zijn politici ook aan het werk voor het welzijn van het land in plaats van aan het werk voor de publieke opinie, en in een ideale wereld zou een wetenschapper 95% van zijn tijd besteden aan filosoferen en onderzoeken. Helaas werkt het niet zo, en heeft Roos Vonk gezien haar vele andere management en onderwijstaken van tegenwoordig geen andere keus om een collega te geloven om op die manier nog effectief onderzoek te kunnen uitoefenen.
pi_102279336
Weet iemand of je de antwoorden van Inleiding methoden en technieken ook bij Labyrint kan kopen?
pi_102297285
Ik ben ein-delijk klaar met de opleiding :D. Ik dacht ik zal ook is posten, want misschien is het voor de huidige lichting studenten best prettig om te weten hoe het op de arbeidsmarkt gaat. Ik zag er erg tegenop om klaar te zijn, puur omdat je dan op zoek moet naar een baan en iedereen zei dat het erg lastig zou worden allemaal.

Ik heb uiteindelijk gesolliciteerd bij een praktijk waar ik via mijn stage mee in contact kwam. Uiteindelijk gingen ze daar voor iemand met meer ervaring (dat is de standaard reactie die je overal krijgt trouwens), maar ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en na de afwijzing gevraagd of ze een werkervaringsplek voor me zouden hebben. Daar moesten ze toen over in conclaaf i.v.m. het budget (want ze wilden me dan wel IETS betalen en je begeleiding kost ook geld). In eerste instantie kon dat niet, maar ze wilden me wel graag in de portfolio houden voor het geval dat ze iemand nodig zouden gaan hebben op niet al te lange termijn.

Uiteindelijk heb ik toen nog 2 brieven de deur uit gedaan (reactie op 2 tijdelijke functies, beiden voor 6 maanden) en ben toen op beide plaatsen aangenomen (dus ik kon kiezen), maar toen belden ze ook terug vanuit de eerste praktijk dat ik alsnog kon komen voor een WEP, met aansluitend een contract voor een half jaar.. Hoe het daarna loopt kon ze, met alle komende bezuinigingen niet zeggen, dus dat moeten we dan bekijken. Inmiddels ben ik daar nu 3 maanden aan de slag en dat gaat prima! Kortom: je moet een beetje geluk hebben, durven vragen en dan vind je wel wat :)
  vrijdag 23 september 2011 @ 23:14:00 #196
124676 RobertoCarlos
pi_102318772
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:15 schreef Warren het volgende:
Weet iemand of je de antwoorden van Inleiding methoden en technieken ook bij Labyrint kan kopen?
Bedoel je van de werkgroep? Ik denk het niet, die plaatsen ze niet eens op BB :P
  vrijdag 23 september 2011 @ 23:27:17 #197
124676 RobertoCarlos
pi_102319478
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 01:21 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat onderzoek was gewoon een idee dat op een gegeven moment ten sprake kwam. Er is allang bekend dat als je mensen met bepaalde dingen primet je bepaald gedrag krijgt. Wat dat betreft was het onderzoek dus totaal niet ver gezocht. Wetenschappelijk niet ontzettend boeiend maar leuk & maatschappelijk relevant. Is geen sprake van vreemde financiering o.i.d. ondanks dat er veel mensen net doen alsof dat zo is.

De data-fraude staat los van dit onderzoek (alhoewel er een grote kans is dat het onderzoek ook gefingeerd is). De aangifte van de fraude was er ongeveer op hetzelfde moment als het persbericht over het vleesonderzoek naar buiten kwam dus dat is op andere zaken gebaseerd.

Eigenlijk zijn aklle insinuaties / vragen uit jouw post puur een reactie op de beeldvorming in de media, als je de persberichten van de fraudezaak goed leest zul je zien dat het vleesonderzoek er eigenlijk helemaal niks mee te maken heeft.
O ja, en mijn post waar je op reageert was niet serieus bedoeld hoor... Gewoon ff lekker alu hoedje op :s)
  zondag 25 september 2011 @ 08:53:31 #198
124676 RobertoCarlos
pi_102352872
Ik kan het eerlijk gezegd nog niet helemaal geloven... , maar ja het is toch een reguliere uni..

quote:
Scientists use brain imaging to reveal the movies in our mind

By Yasmin Anwar, Media Relations | September 22, 2011

The approximate reconstruction (right) of a movie clip (left) is achieved through brain imaging and computer simulation

BERKELEY — Imagine tapping into the mind of a coma patient, or watching one’s own dream on YouTube. With a cutting-edge blend of brain imaging and computer simulation, scientists at the University of California, Berkeley, are bringing these futuristic scenarios within reach.
Lees verder: http://newscenter.berkeley.edu/2011/09/22/brain-movies/
pi_102353081
Ik heb verder nog niet gekeken, maar hier is het originele artikel:
http://www.cell.com/curre(...)-9822%2811%2900937-7

Pdf:
http://www.sciencedirect.(...)82211009377-main.pdf

Die laatste vereist wel toegang tot Sciencedirect.
pi_102354462
quote:
2s.gif Op zondag 25 september 2011 08:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik kan het eerlijk gezegd nog niet helemaal geloven... , maar ja het is toch een reguliere uni..
Zoals verwacht, zijn de resultaten niet zoals ze lijken. Tenminste, wat je denkt te zien, is een directe aftap van de hersenen, alsof je hersenen als het ware een filmpje afspelen. Hier kun je eigenlijk vrijwel direct skeptisch over zijn. Als dat wel zo was, dan zou het beeld schudden en bewegen (de ogen focussen nooit zo sterk en het lichaam zit nooit stil).

Enfin, als men het artikel leest, dan wordt duidelijk wat de beelden nou precies zijn. Ik leg het waarschijnlijk niet helemaal goed uit, maar in grote lijnen klopt het:

Ze lieten de proefpersonen (alledrie co-auteur) uren aan videomateriaal zien. Vervolgens hebben ze de fmri-data geanalyseerd. Ze hebben hier bepaalde modellen op los gelaten, die enigszins orde kunnen creëren uit die data.

Van de gehele film zijn frames geanalyseerd met 1-seconde interval. Laten we kijken naar willekeurig frame x. Bij x werden de 'highest posterior movies' (MAPs) gekozen. Dit wil zeggen: clips die de proefpersoon al heeft gezien, en waarvan de activiteit overeenkomt met de activiteit die ontstaat bij de huidige clip. Dat zie je in de volgende clip:
De blauwe filmpjes zijn de MAPs, oftewel geziene clips waarvan de activiteit erop lijkt. De meer linkse MAPs komen het meest overeen in de activiteit.

Vervolgens maken ze er een 'reconstructed movie' (AHP) van. Dat is dat filmpje wat je in het groen ziet in bovenstaande clip. Het is niets meer dan een gemiddelde van alle MAPs. (Edit: dit zie je heel duidelijk bij 14 seconden. Het komt meteen voor bij 2 clips achter elkaar bij S1 (subject 1). Eén van de MAPs is een clip van een aftiteling, waardoor je in de AHP een duidelijke tekst omhoog ziet scrollen.)

Dat is eigenlijk wat het minder interessant maakt. Het filmpje wat je ziet, is niks meer dan een gemiddelde van eerdere filmpjes die erop lijken. Het is dus geen letterlijke activiteit van de hersenen, maar een aggregaat. Het is dus geen 'movie in our mind' ;) (Maar damn, wel echt een interessant onderzoek O+ )

Edit2: Even een zin weggehaald over het aantal frames in de film.

[ Bericht 1% gewijzigd door SH. op 25-09-2011 11:43:30 ]
pi_102707293
Binnenkort eerste deeltentamen inleiding psychologie. Wish me luck.
pi_102707332
quote:
11s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Zet m op :)

Wat zijn je onderwerpen?
pi_102707741
quote:
Succes ;)
Je red het wel:) AIP is niet heel lastig :)
pi_102738985
*wisht luck* ;)

Vraagje: ik ben druk bezig met werkervaringsplaatsen zoeken, al wat sollicitaties gehad (en aangenomen) en heb nu een luxeprobleem: ga ik voor verbreding of nu al voor specialisatie? Het zijn drie totaal verschillende instellingen (kinderneuropsychologie, volwassenenneuropsychologie en dyslexie) en ik vind het allemaal even interessant eigk. Het een heeft alleen wat meer toekomstperspectief (lees: soort van baangarantie en interne opleidingen) dan het ander. Hoe denken jullie erover?
pi_102739432
Ik denk dat in deze tijd het niet verkeerd is om een 'soort van baangarantie' te hebben. Maar als je die plek niet leuk of interessant vindt, is het beter om voor een plek te gaan die je wel interessant vindt.
pi_102745118
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 16:42 schreef MeloD het volgende:
*wisht luck* ;)

Vraagje: ik ben druk bezig met werkervaringsplaatsen zoeken, al wat sollicitaties gehad (en aangenomen) en heb nu een luxeprobleem: ga ik voor verbreding of nu al voor specialisatie? Het zijn drie totaal verschillende instellingen (kinderneuropsychologie, volwassenenneuropsychologie en dyslexie) en ik vind het allemaal even interessant eigk. Het een heeft alleen wat meer toekomstperspectief (lees: soort van baangarantie en interne opleidingen) dan het ander. Hoe denken jullie erover?
Doen wat je wilt doen en leuk vindt :)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 19:48:22 #207
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_102745353
quote:
*wisht luck* ;)

Ik zou, persoonlijk, gaan voor een plaats in de richting waar ik heen wil: volwassenen of kinderen. Ik zou zelf voor de kinderen gaan, dus dan krijg je de keuze dyslexie / kinderneuro. Ik zou dan voor de neuro gaan, omdat dat weer wat breder is dan dyslexie. En tja... Een soort van baangarantie / interne opleiding is ook wel belangrijk :o
pi_102745778
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:01 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Zet m op :)

Wat zijn je onderwerpen?
Onderzoeksmethodologie, perceptie, sensorische processen, leren, geheugen, denken en taal.

Moet wel lukken.

[ Bericht 6% gewijzigd door -Strawberry- op 05-10-2011 22:37:33 ]
  FOK!fotograaf woensdag 5 oktober 2011 @ 21:02:56 #209
145146 Andyy
pi_102748977
quote:
Radboud?
pi_102768978
Heeft iemand nog oefententamens voor Inleiding in de Psychologie (Universiteit Leiden)?
pi_102769465
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 13:25 schreef Warren het volgende:
Heeft iemand nog oefententamens voor Inleiding in de Psychologie (Universiteit Leiden)?
Goede vraag. Ik heb binnenkort ook tentamen
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
pi_102769565
Ik vond het een beetje flauw dat zij de oefentoets er maar één week op hebben laten staan. Ik had echt niet door dat die er maar één week opstond.

Heeft iemand toevallig de vragen op zijn pc staan?
pi_102773584
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 13:25 schreef Warren het volgende:
Zoiets?

http://www.cs.vu.nl/~cogsci/cogpsy/mieke/bvtent.pdf
  donderdag 6 oktober 2011 @ 18:21:45 #214
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_102779012
Je kan ook naar de Joho (naast de anwb winkel). In de uitreksels staan vaak oefenvragen.
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  donderdag 6 oktober 2011 @ 18:23:37 #215
124676 RobertoCarlos
pi_102779072
  donderdag 6 oktober 2011 @ 19:16:41 #216
124676 RobertoCarlos
pi_102780880
Ik moet nog een goede rekenmachine kopen waarmee ik in ieder geval in de 1e jaarsvakken heel veel soorten berekeningen kan maken, zoals bijv. Cronbach's alpha.
Het liefst natuurlijk eentje waarmee ik de hele studie super door kan.

Weet iemand een goede rekenmachine?
pi_102784820
Hmm jullie denken er eigk wel hetzelfde over als ik :P Vandaag de bredere plek afgewezen en zeer positief gesprek gehad bij de neuroplek. In principe willen ze me hebben, ze moeten alleen kijken of het qua begeleiding haalbaar is. Ik zou daar namelijk nog verschrikkelijk veel moeten leren (is namelijk niet alleen neuro maar eigk "allround basispsycholoog") :)
  donderdag 6 oktober 2011 @ 20:43:18 #218
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_102785424
quote:
2s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 19:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik moet nog een goede rekenmachine kopen waarmee ik in ieder geval in de 1e jaarsvakken heel veel soorten berekeningen kan maken, zoals bijv. Cronbach's alpha.

Ik had gewoon een casio. Bij ons was een grafische verboden :)
pi_102785955
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 20:32 schreef MeloD het volgende:
Hmm jullie denken er eigk wel hetzelfde over als ik :P Vandaag de bredere plek afgewezen en zeer positief gesprek gehad bij de neuroplek. In principe willen ze me hebben, ze moeten alleen kijken of het qua begeleiding haalbaar is. Ik zou daar namelijk nog verschrikkelijk veel moeten leren (is namelijk niet alleen neuro maar eigk "allround basispsycholoog") :)
Spannend, hopelijk lukt het dan allemaal :)
pi_102785982
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 20:32 schreef MeloD het volgende:
Tof :) Succes!
pi_102789348
Ik heb een grafische en dat mocht gewoon :)

En thanks guys!
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 10:40:39 #222
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102800721
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 22:00 schreef MeloD het volgende:

En thanks guys!
Bij ons mocht dat absoluut niet....
pi_102801195
quote:
2s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 19:16 schreef RobertoCarlos het volgende:

Ik heb ook een grafische omdat ik deze nog had van de middelbare school, maar tijdens de tentamens heb ik eigenlijk alleen de basisfuncties gebruikt (die dus ook op een simpele casio zitten).. dus daar zou je het mee moeten redden! :)
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 14:45:08 #224
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_102808095
Grappig dat jullie wel een GRM mogen gebruiken :)
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:37:47 #225
319308 Tink89
To live is to dance
pi_103067952
Gisteren m'n diploma gekregen, was het blijkbaar teveel moeite om er even twee puntjes op m'n naam te zetten... mag een nieuw aanvragen, maar dan nog :|
pi_103073240
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 10:37 schreef Tink89 het volgende:
Gisteren m'n diploma gekregen, was het blijkbaar teveel moeite om er even twee puntjes op m'n naam te zetten... mag een nieuw aanvragen, maar dan nog :|
Vervelend zeg, erg slordig ook!
pi_103073276
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 22:00 schreef MeloD het volgende:

En thanks guys!
Bij ons ook. Met de ti-94 ofzo kon ik veel van de statistiek uit de rekenmachine krijgen zonder al die formules te moeten leren :P. Kan daar ook apps voor downloaden die veel voor je uitrekenen.
pi_103073307
quote:
*wisht luck* ;)

Wat bedoel je hiermee? Dat je onbetaald gaat werken na je opleiding of bedoel je gewoon stage :P?
pi_103080508
Dat ik onbetaald ga werken tijdens mijn opleiding om werkervaring op te doen ;) (ik ben pas in juni ofzo afgestudeerd)
Dus soort van stage, hoewel ik er geen studiepunten voor krijg en er geen opdrachten vanuit de uni zijn ofzo :)
pi_103499098
Geschiedenis van de Psychologie (UL) tentamen gehad vandaag. Goed gemaakt. 38/40 goed. Ik moet zeggen dat er wel een rare vrij bijstond. Dat was vraag 39. Er werd gevraagd naar equivalent van empirisme-rationalisme. Ik twijfelde tussen nature-nurture en verlichting-romantiek. Jammer dat het nature-nurture was, dat had ik namelijk niet gekozen. Het leek mij allebei goed, want in de verlichting speelde nurture en in de romantiek nature...
pi_103501875
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 15:22 schreef Warren het volgende:
Geschiedenis van de Psychologie (UL) tentamen gehad vandaag. Goed gemaakt. 38/40 goed. Ik moet zeggen dat er wel een rare vrij bijstond. Dat was vraag 39. Er werd gevraagd naar equivalent van empirisme-rationalisme. Ik twijfelde tussen nature-nurture en verlichting-romantiek. Jammer dat het nature-nurture was, dat had ik namelijk niet gekozen. Het leek mij allebei goed, want in de verlichting speelde nurture en in de romantiek nature...
Ik heb dat vak nooit gehad, maar ik gok dat het gaat om de dichotomie. Empirisme en rationalisme staan tegenover elkaar, evenals nature-nurture. Daarentegen zijn verlichting en romantiek niet zozeer een zwart en een wit. Het argument dat nurture en nature in die tijden speelden is juist een argument om voor nature-nurture te kiezen ;)
  maandag 24 oktober 2011 @ 16:40:39 #232
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_103502321
38/40 is wel super netjes. Ik vond het paar jaar geleden een vreselijk vak. :P
  maandag 24 oktober 2011 @ 16:44:08 #233
124676 RobertoCarlos
pi_103502473
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 15:22 schreef Warren het volgende:
Weet je zeker dat het vraag 39 was? Ik had namelijk wel nature-nurture, maar volgens de antwoorden die ik heb meegenomen naar huis, had ik vraag 39 fout...
(Edit: je had waarschijnlijk dan versie 2?)

En ik had nature-nurture omdat ik de romantiek niet direct associeerde met het rationalisme (ze deden meer met de emotie en niet met het verstand, zie ook de overzichtslijst in de sheets), dus die parallel ging niet op. Bovendien had ik door dat ze het antwoord nature-nurture wilden horen :P

Maar idd rare vragen zaten er soms bij. Zoals die ene vraag (ook een van de laatsten) van Darwin waarbij in het ene antwoord (c) een formulering stond dat het organisme overleeft oid en in antwoord d) dat de 'survival value' van de soort beter wordt.. Of ik heb iets gemist of het komt op hetzelfde neer....

En weet iemand de normering van de vragen? Want ze hebben wel de sleutel gegeven, maar nu weet je nog je cijfer niet.....

[ Bericht 1% gewijzigd door RobertoCarlos op 24-10-2011 16:57:44 ]
pi_103503171
Dat is een vreemde vraag, nurture en nature zijn elkaars tegenpolen (ondanks dat beide een rol kan spelen) terwijl empirisme en rationalisme niet per definitie elkaars tegenpolen zijn.
pi_103503383
quote:
2s.gif Op maandag 24 oktober 2011 16:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Maar idd rare vragen zaten er soms bij. Zoals die ene vraag (ook een van de laatsten) van Darwin waarbij in het ene antwoord (c) een formulering stond dat het organisme overleeft oid en in antwoord d) dat de 'survival value' van de soort beter wordt.. Of ik heb iets gemist of het komt op hetzelfde neer....

En weet iemand de normering van de vragen? Want ze hebben wel de sleutel gegeven, maar nu weet je nog je cijfer niet.....
Ik had versie 2. Bij nader inzien moest het inderdaad nature-nurture zijn, maar goed. Ik mag niet klagen over mijn aantal fouten.

Die vraag van Darwin was goed. Er stond bij "survival value" namelijk iets als dat de survival value steeds toeneemt. Dat klopt niet.

Verder, de normering zullen zij berekenen aan de hand van de scores. Ik gok op een vrije strenge normering.
pi_103503595
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 16:40 schreef Sharkdoggie het volgende:
38/40 is wel super netjes. Ik vond het paar jaar geleden een vreselijk vak. :P
Bedankt. Ik vond het wel een leuk vak, alleen het boek was vrij lastig te lezen. Het meeste heb ik opgestoken van de colleges.
  maandag 24 oktober 2011 @ 17:45:59 #237
124676 RobertoCarlos
pi_103505067
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 17:10 schreef Warren het volgende:

[..]

Bedankt. Ik vond het wel een leuk vak, alleen het boek was vrij lastig te lezen.
Ik vond het boek juist leuk, al heb ik het slechts 1 keer gelezen :s)
En idd de term 'survival value' hoort bij het functionalisme (heb ik helemaal gemist) en niet bij Darwin. Laat ik nou op het laatste moment van antwoord geswitched zijn :P
Anyway, op naar de methoden en technieken :)
  maandag 24 oktober 2011 @ 17:48:02 #238
124676 RobertoCarlos
pi_103505167
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 17:00 schreef oompaloompa het volgende:
Dat is een vreemde vraag, nurture en nature zijn elkaars tegenpolen (ondanks dat beide een rol kan spelen) terwijl empirisme en rationalisme niet per definitie elkaars tegenpolen zijn.
Wel als het gaat om de vraag hoe je aan kennis komt. Komt dat uit je hoofd door te denken, (dus van binnenuit) of komt dat door de wereld waar te nemen (dus van buitenaf)
pi_103505710
quote:
2s.gif Op maandag 24 oktober 2011 16:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

Ooh Geschiedenis, heerlijk vak was dat :P

De normering staat meestal niet echt vast, maar mijn ervaring is dat de grens bij vakken met 40 meerkeuzevakken vaak bij 13 fout ligt!

Succes met de rest van de tentamenweek allemaal, ik had vandaag alleen 1 tentamen (en gehaald :D) en dat was de tentamenweek weer :)
pi_103505897
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 18:02 schreef Kimbrleyy het volgende:

[..]

Ooh Geschiedenis, heerlijk vak was dat :P

De normering staat meestal niet echt vast, maar mijn ervaring is dat de grens bij vakken met 40 meerkeuzevakken vaak bij 13 fout ligt!

Succes met de rest van de tentamenweek allemaal, ik had vandaag alleen 1 tentamen (en gehaald :D) en dat was de tentamenweek weer :)
Hoe snel worden de normeringen bekend gemaakt? Het is immers een mc-tentamen en dan kan het heel snel lijkt me?
  maandag 24 oktober 2011 @ 18:37:27 #241
124676 RobertoCarlos
pi_103507100
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 18:02 schreef Kimbrleyy het volgende:

[..]
Thanks en Gefeli :s)

En ik ben ook benieuwd hoe lang dat ongeveer duurt...
pi_103507152
De richtlijn van UL is resultaat te geven binnen 3 weken, maar dat gold voor open vraag tentamens. Ik weet niet hoe dat zit met volledige mc-tentamens.
pi_103510053
Voor de meerkeuze is het ook meestal 3 weken, dan zetten ze de resultaten van iedereen op blackboard en staat de norm er ook pas bij :(
  maandag 24 oktober 2011 @ 19:36:02 #244
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_103510119
Meestal wordt een week na de sleutel ook nog een document geplaatst met studentnummers en behaalde cijfer (handig met werkgroepcijfer). Sleutels worden wel soms aangepast, waardoor mensen toch opeens een (on)voldoende krijgen voor hun tentamen. Bij 40 MC vragen met 4 keuzeantwoorden ligt de norm bij Psychologie Leiden altijd op 13 fout voor een voldoende (tenzij werkgroepcijfers deels meetellen).
pi_103537260
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 19:36 schreef Sharkdoggie het volgende:
Meestal wordt een week na de sleutel ook nog een document geplaatst met studentnummers en behaalde cijfer (handig met werkgroepcijfer). Sleutels worden wel soms aangepast, waardoor mensen toch opeens een (on)voldoende krijgen voor hun tentamen. Bij 40 MC vragen met 4 keuzeantwoorden ligt de norm bij Psychologie Leiden altijd op 13 fout voor een voldoende (tenzij werkgroepcijfers deels meetellen).
Ok dus dan bereken je je cijfer door:

10 - (Aantal fouten/3)?

Er staat trouwens op Usis:

Beoordelingsvoet Hele/halve schaal

Dus je krijgt cijfers bijvoorbeeld als 8,0 - 8,5 - 9,0? Maar dus niet 9,3?
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:43:45 #246
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_103538268
Dat kan kloppen, maar goed dat is bij 40 vragen en 4 opties. Bij PKG zijn er veel meer vragen, maar heb je maar 2 keuze mogelijkheden. Al kan ik je wel vertellen dat 80% van de tentamens die je zal maken 40 vragen zullen hebben.

Tentamen, werkgroep, etc cijfers voor een vak worden pas aan het einde afgerond. Met alleen een tentamencijfer zou een 9,2 als eind resultaat een 9 worden.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:53:45 #247
124676 RobertoCarlos
pi_103538583
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 12:09 schreef Warren het volgende:
Er staat trouwens op Usis:

Beoordelingsvoet Hele/halve schaal

Dus je krijgt cijfers bijvoorbeeld als 8,0 - 8,5 - 9,0? Maar dus niet 9,3?
Dat klopt: 9,25 wordt nog net een 9,5

Ander vraagje: ben jij met Inl M&T bezig? Ik snap niet over welke groepen ze het nu eigenlijk hebben bij 'Variantie tussen groepen' en 'Variantie binnen groepen'. Weet iemand dit?
pi_103538671
Ja. Er kunnen verschillen (variantie) zijn tussen groepen (bv. studenten en werkenden) en verschillen binnen groepen (bv studenten psychologie en economie).
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:13:17 #249
124676 RobertoCarlos
pi_103539208
Ok, bedankt, dat bevestigt wat ik vermoedde :)
pi_103539244
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 19:36 schreef Sharkdoggie het volgende:
Meestal wordt een week na de sleutel ook nog een document geplaatst met studentnummers en behaalde cijfer (handig met werkgroepcijfer). Sleutels worden wel soms aangepast, waardoor mensen toch opeens een (on)voldoende krijgen voor hun tentamen.
Volgens mij is het ongebruikelijk dat een alternatief veranderd wordt. Wat wel kan is dat zij zeggen dat bij vraag 25 zowel A als C goed zijn.
pi_103539765
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 13:14 schreef Warren het volgende:

[..]

Volgens mij is het ongebruikelijk dat een alternatief veranderd wordt. Wat wel kan is dat zij zeggen dat bij vraag 25 zowel A als C goed zijn.
Het veranderen van een alternatief is inderdaad zeldzaam (tenminste, ik heb het niet vaak zien gebeuren). Het schrappen van een vraag gebeurt echter regelmatig. Als je net een voldoende hebt en een vraag die je goed had gaat weg, dan heb je een onvoldoende.
pi_103540149
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 13:27 schreef SH. het volgende:

[..]
Als je net een voldoende hebt en een vraag die je goed had gaat weg, dan heb je een onvoldoende.
Dat hoeft niet, want dan wordt ook het aantal vragen aangepast en de bijbehorende deelfactor.
pi_103540745
Ik vind wel dat zij makkelijk wegkomen door vrijwel alleen mc-tentamens te geven. Dat geeft namelijk geen nakijkwerk :{
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:53:26 #254
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_103540803
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 13:52 schreef Warren het volgende:
Ik vind wel dat zij makkelijk wegkomen door vrijwel alleen mc-tentamens te geven. Dat geeft namelijk geen nakijkwerk :{
Tja, waarom zouden ze moeilijk doen? ;)
pi_103540867
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 13:53 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Tja, waarom zouden ze moeilijk doen? ;)
Nou, omdat mc-tentamens vrij oppervlakkig zijn.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:59:37 #256
124676 RobertoCarlos
pi_103541049
Wat ik irritanter vind is dat je de tentamens niet mag meenemen en dat er ook geen oude tentamens te vinden zijn. Ze hergebruiken dus gewoon de vragen in de tentamens..... dat is pas lui! :X
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:03:25 #257
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_103541199
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 13:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat ik irritanter vind is dat je de tentamens niet mag meenemen en dat er ook geen oude tentamens te vinden zijn. Ze hergebruiken dus gewoon de vragen in de tentamens..... dat is pas lui! :X
Ja, dat is bij ons ook.
Alleen is het bij ons altijd wel dat er toch vragen uitlekken, doordat mensen ze opschrijven en meenemen :)
pi_103541207
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:03 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ja, dat is bij ons ook.
Alleen is het bij ons altijd wel dat er toch vragen uitlekken, doordat mensen ze opschrijven en meenemen :)
Ja O+
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:05:22 #259
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_103541263
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:03 schreef crossover het volgende:

[..]

Ja O+
Hehe :D
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:10:23 #260
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_103541438
^ Warren (mijn quote knop doet het niet vandaar), het is wel eens gebeurd dat een goed antwoord fout werd gerekend omdat de meerderheid massaal voor een verkeerde optie koos (werd ook bekend gemaakt tijdens een inzag). Dat is idd. onlogisch, maar tentamens worden achteraf nog eens geanalyseerd. Zo gebeurd het dat bij sommige vakken zoals SGZ, de vragen die ieder jaar massaal fout worden beantwoord keer op keer weer worden gebruikt (fouten in samenvattingen van Joho/Labyrint).

Dat beiden keuzes wordt goed gerekend gebeurd, maar ook dat antwoorden volledig worden veranderd of dat vragen worden weggelaten (wat weer invloed heeft op hoeveelheid fouten). Wat dat betreft kan er enorm veel verschil zijn tussen tentamens (iedere sectie, docent heeft zijn eigen beredenering)

Wat betreft nakijkwerk valt er veel te zeggen. De opleidingsdirecteur rechtvaardigde MC tentamens in de master door te stellen dat opdrachten bij werkgroepen gezien kunnen worden als de open essay vragen. Andere docenten gaven aan dat het voor hun niet te doen is om in hun eentje meer dan 150 tentamens na te kijken (laat staan +650).
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:11:31 #261
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_103541492
quote:
Zo gebeurd het dat bij sommige vakken zoals SGZ, de vragen die ieder jaar massaal fout worden beantwoord keer op keer weer worden gebruikt (fouten in samenvattingen van Joho/Labyrint).
Haha, dat is het risico van een samenvatting kopen :P
Beetje jammer alleen dat men dat dan "goed gaat keuren" door de vraag te schrappen o.i.d. (vanwege de statistische analyse)
pi_103541520
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:10 schreef Sharkdoggie het volgende:
Andere docenten gaven aan dat het voor hun niet te doen is om in hun eentje meer dan 150 tentamens na te kijken (laat staan +650).
Dat is natuurlijk onzin want bij rechten (even massaal als psychologie) zijn er in het eerste jaar volledige open vraag tentamens.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:18:23 #263
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_103541795
Ik betwijfel of het echt onzin is. Meeste docenten die les geven doen dat eigenlijk naast hun onderzoek, onderzoeken erbij. Ik heb weleens van promovendi gehoord dat wanneer ze aangenomen worden eigenlijk aangenomen zijn om zoveel uur onderzoek te doen, daar zwaar overheen gaan en dan ook nog eens te horen krijgen dat ze vakken moeten geven (wat niet in die uren is ingecalculeerd). Ik weet niet hoe het zit bij rechten, maar bij psychologie wordt er erg veel onderzoek gedaan en komt lesgeven daarna (wat natuurlijk niet goed is).
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:22:29 #264
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_103541945
Dat klopt inderdaad wel. Bij ons staan er ook weleens docenten dat je denkt; je staat hier alleen maar omdat je moet & dat zijn echt de ergste colleges :')
pi_103542166
Grumpey had daar wat goede posts over (pagina 1 van dit topic):

quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:18 schreef Grumpey het volgende:

[..]

In het echt is het indirecter. De visitatiecommissie eist meetbare kwaliteit. Meerkeuze-tentamens zijn ver uit het makkelijkst te meten in moeilijkheidsgraad en in toegevoegde waarde/discriminerend vermogen etc. Je kan daar beleid aan vastkoppelen. Open vragen hebben de schijn van subjectiviteit en het is lastiger in een statistiek te vangen. Daar komt ook nog bij dat open vragen meer tijd en dus geld kosten. Eigenlijk alle stimulans gaat uit naar het geven van meerkeuze tentamens, en dat terwijl vrijwel iedereen open vragen-tentamens als kwalitatief betere toetsing ervaart. De huidige discussie over HBO-diploma's die niets waard zijn zal de druk op het afschaffen van open vragen alleen maar verhogen. De visitatiecommissie eist het dus niet direct, maar door alle andere eisen is eigenlijk geen andere keuze meer mogelijk. Helaas, in mijn ogen.
pi_103542202
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:18 schreef Sharkdoggie het volgende:
Ik weet niet hoe het zit bij rechten, maar bij psychologie wordt er erg veel onderzoek gedaan en komt lesgeven daarna (wat natuurlijk niet goed is).
Die hebben een baan in de praktijk meestal.

De rechtvaardiging zit hem dus in het feit dat ze geen geld willen uitgeven hieraan. Prima, maar nu gaan goede tentamens wel ten koste van onderzoek.
pi_103542346
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:13 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Zucht... waarom trekt niet iemand eens aan de bel?
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:41:20 #268
124676 RobertoCarlos
pi_103542524
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:11 schreef Warren het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin want bij rechten (even massaal als psychologie) zijn er in het eerste jaar volledige open vraag tentamens.
Dat klopt niet: bij rechten is het merendeel van de 1e jaars tentamens mc
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:41:41 #269
124676 RobertoCarlos
pi_103542534
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:36 schreef Warren het volgende:

[..]

Zucht... waarom trekt niet iemand eens aan de bel?
Ik vind mc wel prettig hoor...
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:43:41 #270
124676 RobertoCarlos
pi_103542607
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:03 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ja, dat is bij ons ook.
Eigenlijk zou dat georganiseerd moeten gebeuren, zodat je een tentamen kunt reconstrueren..
Wat bedoel je trouwens met 'bij ons"?
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:48:19 #271
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_103542754
Een goede tentamen hoeft niet per definitie een open tentamen te zijn. Bij bestuurskunde heb ik open tentamens gehad wat eigenlijk feiten opsom tentamens waren waarbij alles aan elkaar praten voldoende is. Een voordeel van open tentamens vond ik altijd dat alles waarvan ik zeker wist dat het goed was kon opschrijven en de rest weg kon laten. Bij psychologie willen ze bij MC niet alleen weten wat zeker weten goed is, maar ook wat fout is (dat maakt het voor mij moeilijker want dan zou ik lesstof volledig moeten beheersen)

Verder is er een wereld van verschil tussen MC tentamens binnen de psychologie studie. Bij sommige vakken ligt de nadruk op feitjes (hoe vaak iets voorkomt en wat risicogroepen zijn) en bij andere vakken juist het toepassen / werking van theorieën onder verschillende condities. Ik ben van mening dat je een vak niet kan waarderen op alleen een tentamen maar dat je ook moet kijken naar essays, werkgroepopdrachten, enz, met andere woorden het vak als geheel.
pi_103543460
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:41 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat klopt niet: bij rechten is het merendeel van de 1e jaars tentamens mc
Ik zei ook: "zijn er". Ik zei niets over merendeel. Meer dan de helft van het aantal ECTS's wordt verdient met open vragen. Ik kan het weten want ik heb het ook echt gedaan.
pi_103543997
Mag ik ook meepraten in dit topic als student Toegepaste Psychologie? O-)

Pas mijn eerste tentamen 'Psychologie,een inleiding' achter de rug.

Ik heb alle begrippen erin gestampt met de gedachte dat ik meerkeuzevragen zou krijgen, bleken het open vragen te zijn :'(

Dat wordt waarschijnlijk een herkansing

}:| }:|
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
pi_103544168
quote:
2s.gif Op maandag 24 oktober 2011 17:48 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wel als het gaat om de vraag hoe je aan kennis komt. Komt dat uit je hoofd door te denken, (dus van binnenuit) of komt dat door de wereld waar te nemen (dus van buitenaf)
Ah ok, met die context is de vergelijking idd een stuk logischer. Toch nog steeds vreemd om ze zo 1:1 naast elkaar te zetten imo.
pi_103546284
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:48 schreef Sharkdoggie het volgende:
Verder is er een wereld van verschil tussen MC tentamens binnen de psychologie studie. Bij sommige vakken ligt de nadruk op feitjes (hoe vaak iets voorkomt en wat risicogroepen zijn) en bij andere vakken juist het toepassen / werking van theorieën onder verschillende condities. Ik ben van mening dat je een vak niet kan waarderen op alleen een tentamen maar dat je ook moet kijken naar essays, werkgroepopdrachten, enz, met andere woorden het vak als geheel.
Mee eens, ik heb inderdaad wel eens een tentamen gehad die voor de helft over specifieke onderzoeken ging.. terwijl de algemene theorieën mij belangrijker lijken. Ik vind inderdaad ook dat de werkgroepopdrachten mee moeten tellen, maar heb ook wel het gevoel dat dat naarmate je verder in de studie komt meer meetelt! Vooral bij keuzevakken, denk dat dit ook is omdat er minder studenten zijn. Lijkt mij een hele verbetering als ze overal de werkgroepopdrachten etc mee zouden laten tellen :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 15:25 schreef TripleS het volgende:
Mag ik ook meepraten in dit topic als student Toegepaste Psychologie? O-)

Pas mijn eerste tentamen 'Psychologie,een inleiding' achter de rug.

Ik heb alle begrippen erin gestampt met de gedachte dat ik meerkeuzevragen zou krijgen, bleken het open vragen te zijn :'(

Dat wordt waarschijnlijk een herkansing

}:| }:|
Dat is balen zeg! Dan leer je toch op een andere manier he... kan je er beter voortaan standaard vanuit gaan dat het open vragen zijn, dan kan het alleen maar meevallen :P
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:45:09 #276
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_103546878
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:43 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Eigenlijk zou dat georganiseerd moeten gebeuren, zodat je een tentamen kunt reconstrueren..
Wat bedoel je trouwens met 'bij ons"?
Wat denk je van; "bij ons op de uni" ;)
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:49:37 #277
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_103547040
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 16:30 schreef Kimbrleyy het volgende:
Dat is balen zeg! Dan leer je toch op een andere manier he... kan je er beter voortaan standaard vanuit gaan dat het open vragen zijn, dan kan het alleen maar meevallen :P
Of de volgende keer gewoon even goed kijken of je MC of open vragen krijgt ;)

M.b.t. de essay's etc. Bij ons (Tilburg) is dat voornamelijk bij de Sociale kant dat de punten opgebouwd zijn uit verschillende onderdelen. Bij gezondheid moeten we wel opdrachten maken, maar dit is meer een vereiste dat je het tentamen "mag" maken.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:23:23 #278
124676 RobertoCarlos
pi_103555466
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 16:49 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Of de volgende keer gewoon even goed kijken of je MC of open vragen krijgt ;)

M.b.t. de essay's etc. Bij ons (Tilburg) (..)
Ik snapt hem :s) ;)
pi_103568106
Vraagje: ik was net aan het kloten met SPSS met de toets van week 8 in de reader. Nu staat er:

Bekijk grafisch (met een boxplot) de verdeling van de ‘Uitgaven per
leerling’ gelabeld naar staat.

Dit lukt mij niet, ik krijg dit:

Als ik region als category axis neem, dan lukt het wel. Iemand?
pi_103568242
Het SPSS topic #3 - Waar we gezellig verder analyseren
Kijk daar eens, daar kunnen ze je vast verder helpen :)
  woensdag 26 oktober 2011 @ 01:25:52 #281
124676 RobertoCarlos
pi_103568659
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:52 schreef Warren het volgende:
Vraagje: ik was net aan het kloten met SPSS met de toets van week 8 in de reader. Nu staat er:

Bekijk grafisch (met een boxplot) de verdeling van de ‘Uitgaven per
leerling’ gelabeld naar staat.

Dit lukt mij niet, ik krijg dit:

[ afbeelding ]

Als ik region als category axis neem, dan lukt het wel. Iemand?
Even uit mijn hoofd: Graphics, Legacy dialog, boxplot, simple, summaries of separate variables!, in Label cases.. 'staat' in vullen, Uitgaven per leerling ergens invullen, ik denk bovenaan.
pi_103570144
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 01:25 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Even uit mijn hoofd: Graphics, Legacy dialog, boxplot, simple, summaries of separate variables!, in Label cases.. 'staat' in vullen, Uitgaven per leerling ergens invullen, ik denk bovenaan.
Krijg jij daar het juiste resultaat mee? Ik niet. Volgens mij moet het echt summaries of groups of cases zijn. Het rare is dat het met regio's wel werkt, maar met staten niet.
pi_103576478
Bah.. haat aan 'complexe cognitie'. Wat een vreselijk vak.
In totaal zo'n 30 theorieën over taal, het maken van keuzes, en categorisering, waarvan we dan ook nog per theorie natuurlijk niet alleen de theorie zelf moeten weten maar ook de voor en nadelen en eventuele onderzoeken die het onderschrijven of juist tegenspreken. Buiten die theorieën heb je dan natuurlijk ook nog je standaard lijstjes met definities van termen. Het eerste jaar vond ik poepsimpel, maar het tweede jaar begint wel meteen heel heftig zo :o
  woensdag 26 oktober 2011 @ 13:18:18 #284
124676 RobertoCarlos
pi_103578838
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 07:58 schreef Warren het volgende:

[..]

Krijg jij daar het juiste resultaat mee? Ik niet. Volgens mij moet het echt summaries of groups of cases zijn. Het rare is dat het met regio's wel werkt, maar met staten niet.
Voor de zekerheid heb ik het nog maar eens gedaan, nu wel met origineel bestand in SPSS, en ik krijg een mooi (ext) boxplotje met AH, NJ, NY als uitbijters. Als ik summaries of groups doe verschijnt er geen OK-knop...., dus dan maar met cases... Deze oefening was trouwens op deze manier goedgekeurd door de docent, dus daar hou ik me maar ff aan vast :)
  woensdag 26 oktober 2011 @ 13:19:13 #285
124676 RobertoCarlos
pi_103578878
@lateralize: ik denk dat nog maar ff in het 1e jaar blijf hangen... sterkte!
pi_103580377
Hmm morgen en vrijdag eerste tentamens van de master = spannend.

Ben nog steeds niet gewend aan het PGO systeem/PBL gebeuren :{ Geen idee
hoe ik moet leren. }:|
Viagra (vi-ag'-ruh) n. A chemical which increases the flow of blood to a man's brain
pi_103582303
Hoe ging Inleiding M&T? Bij mij toch niet zo goed als ik hoopte.. 8 fout, 7,5. Is de kans groot dat er nog wat aan de sleutel "gesleuld" wordt?
pi_103582385
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:18 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Voor de zekerheid heb ik het nog maar eens gedaan, nu wel met origineel bestand in SPSS, en ik krijg een mooi (ext) boxplotje met AH, NJ, NY als uitbijters. Als ik summaries of groups doe verschijnt er geen OK-knop...., dus dan maar met cases... Deze oefening was trouwens op deze manier goedgekeurd door de docent, dus daar hou ik me maar ff aan vast :)
Ok bedankt. De SPSS ging toets ging in ieder geval goed, dus dat zal wel goed komen.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 14:46:01 #289
124676 RobertoCarlos
pi_103582513
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:42 schreef Warren het volgende:

[..]

Ok bedankt. De SPSS ging toets ging in ieder geval goed, dus dat zal wel goed komen.
Mooi zo :) Zaten er nog bijzondere dingen bij de toets? :{w
pi_103582600
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:46 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Mooi zo :) Zaten er nog bijzondere dingen bij de toets? :{w
Nee, het is vooral.. labels invullen, dingetjes uitrekenen via variable compute, fequencie tabel maken, mediaan en gemiddelde opzoeken, regressieslope uitrekenen, split file, case summaries, select cases e.d.. Niet heel moeilijk. Overigens zijn er 4 verschillende versies, dus misschien dat jij iets anders krijgt. Het is een korte toets, ik had slechts 8 vragen. De meeste mensen waren ook in minder dan een uur klaar.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 14:54:46 #291
124676 RobertoCarlos
pi_103582897
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:48 schreef Warren het volgende:

[..]

Nee, het is vooral.. labels invullen, dingetjes uitrekenen via variable compute, fequencie tabel maken, mediaan en gemiddelde opzoeken, regressieslope uitrekenen, split file, case summaries, select cases e.d.. Niet heel moeilijk. Overigens zijn er 4 verschillende versies, dus misschien dat jij iets anders krijgt. Het is een korte toets, ik had slechts 8 vragen. De meeste mensen waren ook in minder dan een uur klaar.
Ok dan, zo'n beetje de standaard dingen zoals tijdens de lessen. Toch ff lekker om te weten dat de tijd geen probleem is. Daar kneep ik hem een beetje voor.
M&T ging trouwens zoals ik had verwacht, ik had 7 fouten dus ik ga er vanuit dat ik deze niet hoef te herkansen :s)
pi_103582981
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:54 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ok dan, zo'n beetje de standaard dingen zoals tijdens de lessen. Toch ff lekker om te weten dat de tijd geen probleem is. Daar kneep ik hem een beetje voor.
M&T ging trouwens zoals ik had verwacht, ik had 7 fouten dus ik ga er vanuit dat ik deze niet hoef te herkansen :s)
Ik vond dat er wel een paar rare vragen tussen stonden, zoals die over of test hertest een voorspellende waarde had als mensen dingen uit hun hoofd weten.

Aangezien het doorgaands slecht wordt gemaakt (50% slaag?) ga ik er vanuit dat er nog wel wat veranderd.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 15:29:56 #293
124676 RobertoCarlos
pi_103584304
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:57 schreef Warren het volgende:

[..]

Ik vond dat er wel een paar rare vragen tussen stonden, zoals die over of test hertest een voorspellende waarde had als mensen dingen uit hun hoofd weten.
Is niet zo raar hoor. Ik denk dat ze met die opmerking ernaar toe wilden dat een probleem bij de test-hertest is dat de 1e meting de 2e meting kan beďnvloeden. Dat werd namelijk in het boek etc. genoemd als nadeel. En dat is het geval als iemand zich nog dingen kan herinneren van de 1e meting. Dat van dat 'voorspellend' heb ik dan maar vertaald als 'heeft de test-hertest nog wel zin als ... etc.'? Ik had het idee dat ze daar naar toe wilden.

Een GRM was trouwens totaal niet nodig eigenlijk, een NRM was eigenlijk ook net prima.. Heb ik voor niks snel een duur ding gekocht :P }:| ;)
  woensdag 26 oktober 2011 @ 15:48:27 #294
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_103584975
Test -hertest heeft geen toegevoegde waarde als mensen alles uit hun hoofd weten, want dan is er sprake van een plafondeffect waardoor je geen onderscheidend vermogen hebt om mee te kunnen voorspellen.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:01:36 #295
124676 RobertoCarlos
pi_103585474
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 15:48 schreef Grumpey het volgende:
Test -hertest heeft geen toegevoegde waarde als mensen alles uit hun hoofd weten, want dan is er sprake van een plafondeffect waardoor je geen onderscheidend vermogen hebt om mee te kunnen voorspellen.
Zo klinkt het idd een stuk beter ;) :s)
pi_103664951
Jammer dat het Inleiding in de Psychologie tentamen alleen maar feitjes vragen waren.
pi_103665137
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:36 schreef Warren het volgende:
Jammer dat het Inleiding in de Psychologie tentamen alleen maar feitjes vragen waren.
Het is een inleiding, ze behandelen duizenden onderwerpen vrij oppervlakkig. Wat had je dan verwacht? :P
pi_103665239
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:40 schreef SH. het volgende:

[..]

Het is een inleiding, ze behandelen duizenden onderwerpen vrij oppervlakkig. Wat had je dan verwacht? :P
Een andere manier van toetsen? Andere indeling van vakken? Het is toch best merkwaardig dat je op een universiteit 50 je-weet-het-wel-of-je-weet-het-niet vragen krijgt, waar je 0 inzicht voor nodig hebt.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:51:45 #299
148689 Muis006
pi_103665623
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:42 schreef Warren het volgende:

[..]

Een andere manier van toetsen? Andere indeling van vakken? Het is toch best merkwaardig dat je op een universiteit 50 je-weet-het-wel-of-je-weet-het-niet vragen krijgt, waar je 0 inzicht voor nodig hebt.
Dat inzicht komt nog :Y maar je moet eerst een basis hebben.
pi_103667439
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:51 schreef Muis006 het volgende:

[..]

Dat inzicht komt nog :Y maar je moet eerst een basis hebben.
Ik weet het niet hoor Muis006. Het probleem dat ik trouwens ook zie, is dat psychologieboeken vooral feiten presenteren. Dus je leest vaak: "In dit experiment is dit gevonden, in dit experiment dat... blabla". Het zijn allemaal redelijk op zich zelf staande experimenten die weinig met elkaar te maken hebben. Dat stoort mij een beetje, want zo lijkt het op een vrij onsamenhangend geheel.

"Beta"-studieboeken worden nooit op deze manier geschreven. Daar wordt je gepresenteerd met concepten die je nodig hebt om je op te werken naar complexere materie. Zo kan je geen fysiologische paper lezen en begrijpen als je niet al een heel dik boek met veel theorie begrepen en gelezen hebt. Hetzelfde geldt voor complex natuurkundig onderzoek. De meeste mensen kunnen echter wel een psychologische paper lezen en de rode draad eruit halen.

(Let wel op, ik ben uitgeloot voor geneeskunde, dus vandaar mijn "scepticisme").
pi_103667515
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:42 schreef Warren het volgende:

[..]

Bij ons is redelijk intentioneel het eerste jaar gewoon stampen om alle slackers er uit te halen en komt daarna pas begrip om de hoek kijken.

Ik denk niet dat dit een goede instelling is maar begrijp tegelijkertijd wel het idee er achter.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:39 schreef Warren het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor Muis006. Het probleem dat ik trouwens ook zie, is dat psychologieboeken vooral feiten presenteren. Dus je leest vaak: "In dit experiment is dit gevonden, in dit experiment dat... blabla". Het zijn allemaal redelijk op zich zelf staande experimenten die weinig met elkaar te maken hebben. Dat stoort mij een beetje, want zo lijkt het op een vrij onsamenhangend geheel.

"Beta"-studieboeken worden nooit op deze manier geschreven. Daar wordt je gepresenteerd met concepten die je nodig hebt om je op te werken naar complexere materie. Zo kan je geen fysiologische paper lezen en begrijpen als je niet al een heel dik boek met veel theorie begrepen en gelezen hebt. Hetzelfde geldt voor complex natuurkundig onderzoek. De meeste mensen kunnen echter wel een psychologische paper lezen en de rode draad eruit halen.

(Let wel op, ik ben uitgeloot voor geneeskunde, dus vandaar mijn "scepticisme").
Dat is ook in de psychologie (bij mij iig dan) maar komt idd pas aan het einde van je 2e / begin 3e jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')