Ben je student of medewerker, en hoe kom je aan deze info?quote:Op donderdag 8 september 2011 09:42 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Er werd bij ons gepraat over rechtszaken, vooral vanuit de Amerikaanse collega's die met hem gepubliceerd hebben... de woorden "hij wordt tot z'n hemd uitgekleed" werden nog net niet genoemd...
Xx
Student, kregen de informatie van onze docenten bij college gistermiddag, voor de persconferentie. Zij hebben de info van de vergaderingen die er gisteren de hele dag over gweest zijnquote:Op donderdag 8 september 2011 09:51 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
Ben je student of medewerker, en hoe kom je aan deze info?
ok, i c.quote:Op donderdag 8 september 2011 09:58 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Student, kregen de informatie van onze docenten bij college gistermiddag, voor de persconferentie. Zij hebben de info van de vergaderingen die er gisteren de hele dag over gweest zijn
Dat heeft toch geen enkele zin mensen, dan maak je het allemaal nog veel erger..quote:Op donderdag 8 september 2011 09:42 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Er werd bij ons gepraat over rechtszaken, vooral vanuit de Amerikaanse collega's die met hem gepubliceerd hebben... de woorden "hij wordt tot z'n hemd uitgekleed" werden nog net niet genoemd...
Xx
Njah, als het mijn reputatie was... zou ik ook iets van een schadevergoeding willen hoor...quote:Op donderdag 8 september 2011 10:05 schreef Sandertje23 het volgende:
[..]
Dat heeft toch geen enkele zin mensen, dan maak je het allemaal nog veel erger..
Als je met meerdere onderzoekers aan zo'n stuk werkt, dan is het logisch dat de taken worden verdeeld. Vaak bedenkt 1 persoon het onderzoek, de ander verzamelt data, weer een ander analyseert het, etc. Het is dan ook vrij normaal dat ze hier niet verder op in is gegaan.quote:Op donderdag 8 september 2011 03:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
Nou, die Roos Vonk heeft zelf flink wat boter op haar hoofd en het komt sterk over alsof ze via dit artikeltje zichzelf schoon probeert te praten...
Want ze neemt feitelijk klakkeloos resultaten over haar begeleider omdat hij altijd zo integer is....![]()
Wat een onzin! Is dat nou een echte kritische wetenschapper die zijn/haar bronnen checkt?Lekker belangrijk dat een hoogleraar haar de resultaten geeft.
Hindsight. Achteraf gezien was het misschien ook wel vreemd, maar op dat moment zeker niet. Hij gaf geen naam, oké, misschien toch wel verdacht, maar tegelijkertijd is het aannemelijk dat hij de data-afname zou hebben laten doen door een tweedejaarsstudent die verder niet boeit.quote:Op donderdag 8 september 2011 03:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
En ze vermoedde nog iets ook, maar deed daar verder niets mee......
Haar kritiek is terecht. Haar onderzoek - hetgeen controversieel is vanwege het onderwerp - was voor haar waardevrij. Zij publiceerde vanuit een objectief standpunt en sjoemelde niet met de data. Ze analyseerde de data gewoon goed (als we uitgaan van haar eerlijkheid). Het is ook gewoon onbeschoft om zoiets te vragen als er geen reden is om het te vermoeden. Net als Dick Swaab die, toen hij verschillen vond tussen de hersenen van homo's en hetero's, werd bedreigd en werd beschuldigd van een dubbele agenda. Of wetenschappers die geen link vinden tussen het MMR-vaccin en autisme, maar vervolgens beschuldigd worden van omkoping. Of de bedreigingen die plaatsvinden in het veld van de CVS.quote:Op donderdag 8 september 2011 03:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
Sterker nog: ze viel diegenen aan die haar op dit punt bekritiseerde.Over groepsprocessen gesproken (was dat nou in-group bias of zo?) Of misschien was ze wel gewoon arrogant en elitair: "Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door SH. op 08-09-2011 11:45:25 ]
Toevallig via haar stage? Ik heb echt het idee dat ik mijn kansen en beetje verpest heb door mijn matige stage.quote:Op donderdag 8 september 2011 17:07 schreef automatic_ het volgende:
Een meisje wat ik ken is in juni afgestudeerd (misschien juli?) in Tilburg (Kinder en Jeugd) en heeft sinds augustus een baan bij Bureau Jeugdzorg
Nee, zij heeft ergens anders stage gelopen.quote:Op donderdag 8 september 2011 17:08 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Toevallig via haar stage? Ik heb echt het idee dat ik mijn kansen en beetje verpest heb door mijn matige stage.
Ik ben net begonnen als aio sociale psychologie in tilburg (met diederik als promoter officieelquote:Op donderdag 8 september 2011 17:06 schreef das_phantom het volgende:
Zijn hier nog recent afgestudeerden psychologie die een baan hebben kunnen vinden in de psychologie op zijn of haar niveau? Ben ook wel benieuwd naar hoe je eraan geraakt ben en welke afstudeerrichting je hebt?
Succesverhalen vind ik altijd inspirerend om te lezen
Tijdelijke aanstelling of vast?quote:Op donderdag 8 september 2011 17:07 schreef automatic_ het volgende:
Een meisje wat ik ken is in juni afgestudeerd (misschien juli?) in Tilburg (Kinder en Jeugd) en heeft sinds augustus een baan bij Bureau Jeugdzorg
Diederik werkte met haar samen, dus niet als haar begeleider. Ze zijn beide hoogleraar trouwens.quote:Op donderdag 8 september 2011 03:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Nou, die Roos Vonk heeft zelf flink wat boter op haar hoofd en het komt sterk over alsof ze via dit artikeltje zichzelf schoon probeert te praten...
Want ze neemt feitelijk klakkeloos resultaten over haar begeleider omdat hij altijd zo integer is....![]()
Wat een onzin! Is dat nou een echte kritische wetenschapper die zijn/haar bronnen checkt?Lekker belangrijk dat een hoogleraar haar de resultaten geeft. En ze vermoedde nog iets ook, maar deed daar verder niets mee...... Sterker nog: ze viel diegenen aan die haar op dit punt bekritiseerde.
Over groepsprocessen gesproken (was dat nou in-group bias of zo?) Of misschien was ze wel gewoon arrogant en elitair: "Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?"
Eigenlijk vind het maar een beetje misselijkmakend stukje...
Tijdelijkquote:
Truequote:Op donderdag 8 september 2011 19:11 schreef automatic_ het volgende:
[..]
TijdelijkMaar goed, je moet ergens beginnen.
Was dit aan mij gericht?quote:Op donderdag 8 september 2011 20:38 schreef das_phantom het volgende:
Zeker, ook leuk hierboven dat je verder kan in de onderzoekswereld (hopelijk). Had je goede cijfers in je masterjaar?
Werkgroep 12quote:Op maandag 5 september 2011 00:52 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ik ook
en ook met propedeuse.
Welke groep zit je dan?
Jep! Zaal Megaron, als je zwaait aan de start van het college zwaai ik wel terugquote:Op zondag 11 september 2011 20:41 schreef Andyy het volgende:
[..]
21, heb wel een leuke groep gelukkig.
Morgen ook de eerste college?
Ik heb na de pauze wel even gezwaaid naar wat klasgenotenquote:
Jup. Ik heb het ook gezien.quote:Op maandag 12 september 2011 23:25 schreef -Strawberry- het volgende:
Net een stukje in Pauw&Witteman over de fraude.
http://www.pzc.nl/nieuws/(...)wel-100-mails%27.ecequote:Professor weerlegde 'wel 100 mails'
dinsdag 13 september 2011 | 07:47 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 13 september 2011 | 07:51
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Foto: ANP
Foto: ANP
HILVERSUM – Hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen ontving na publicatie van het onderzoek naar vleeseters die hufterig zouden zijn "wel 100 mails” van mensen die beweerden dat het resultaat niet kon kloppen.
Maar die weerlegde zij allemaal in soms felle bewoordingen, omdat ze "geen moment dacht dat er sprake kon zijn van fraude.” Dat heeft Vonk maandagavond in het tv-programma Pauw en Witteman gezegd.
Vorige week werd bekend dat mede-onderzoeker professor Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg jarenlang onderzoeksdata uit zijn duim heeft gezogen en dat lijkt ook met het vleesonderzoek het geval. Vonk bracht een bericht gebaseerd op zijn data naar buiten.
Vertrouwen
"Ik heb een heleboel superonverstandige dingen gedaan in deze kwestie. Ik vertrouwde mijn vriend en bovendien sloten zijn, achteraf valse, resultaten precies aan bij wat ik al verwachtte, namelijk dat vleeseters minder empatisch zijn dan vegetariërs. Als dat niet zo was geweest, had ik de data nog wel een keer nagetrokken”, zei zij maandag.
Vonk is oud-voorzitter van de actiegroep Wakker Dier en lid van de Partij voor de Dieren.
Onderzoek
De hoogleraar verweet onder meer een wiskundige die de rekenmethode betwistte, dat hij vragen stelde "op het niveau van een eerstejaarsstudent psychologie.” Anderen liet ze weten "dat het onderzoeksresultaat hen zeker niet beviel.”
"Ik ben heel erg stom geweest, maar zoiets extreems verwacht je niet”, zei Vonk. De Radboud Universiteit laat onderzoek doen naar de rol van de professor in de zaak en haar integriteit.
Ze heeft zelf toegegeven ook (een) grote fout(en) gemaakt te hebben. En het is nog maar de vraag of ze haar baan behoudt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 11:02 schreef Grumpey het volgende:
Ach ja, als je iets beweert dat maatschappij-technisch niet echt lekker politiek-correct klinkt en tegen het been is van groepen in onze samenleving dan krijg je altijd vele emails. Niets nieuws onder de zon. De fout ligt bij die hoogleraar, niet bij de handelingen van Roos Vonk mijn inziens.
quote:Op dinsdag 13 september 2011 08:24 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Vonk is oud-voorzitter van de actiegroep Wakker Dier en lid van de Partij voor de Dieren.
[..]
quote:Op dinsdag 13 september 2011 11:02 schreef Grumpey het volgende:
Ach ja, als je iets beweert dat maatschappij-technisch niet echt lekker politiek-correct klinkt en tegen het been is van groepen in onze samenleving dan krijg je altijd vele emails. Niets nieuws onder de zon. De fout ligt bij die hoogleraar, niet bij de handelingen van Roos Vonk mijn inziens.
Natuurlijk is dat zo. Maar ik vind Vonk in dit geval geen goede wetenschapper. Ze is niet kritisch tegenover de gegevens, tegen collega's (wat ook moet vind ik) en staat veel te weinig open voor kritiek. Een belangrijk onderdeel van wetenschappelijk onderzoek is naar mijn idee ook het kritisch kijken naar het eigen onderzoek. Misschien idealistisch, maar dat is wel het uitgangspunt van wetenschappelijk onderzoek (zo heb ik geleerdquote:Op dinsdag 13 september 2011 11:02 schreef Grumpey het volgende:
De fout ligt bij die hoogleraar, niet bij de handelingen van Roos Vonk mijn inziens.
Even iets anders: wat is dat eigenlijk voor een onderzoek waar Stapel mee bezig was? Vleeseters zouden mogelijk hufters zijn. Door wie werd dat onderzoek gefinancierd? Door derden? En zo ja, door wie en met welk belang?quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:34 schreef Marurk het volgende:
[..]
Dat doet 't 'm.
http://www.gelderlander.n(...)h-minder-sociaal.ecequote:Op dinsdag 13 september 2011 21:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Even iets anders: wat is dat eigenlijk voor een onderzoek waar Stapel mee bezig was? Vleeseters zouden mogelijk hufters zijn. Door wie werd dat onderzoek gefinancierd? Door derden? En zo ja, door wie en met welk belang?
En waarom moest Stapel kosten wat kost gegevens die in een bepaalde richting wijzen produceren? En waarom verdedigde Vonk (lid van de PvdD) de uitkomst van het onderzoek zo fanatiek?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar
Dat onderzoek was gewoon een idee dat op een gegeven moment ten sprake kwam. Er is allang bekend dat als je mensen met bepaalde dingen primet je bepaald gedrag krijgt. Wat dat betreft was het onderzoek dus totaal niet ver gezocht. Wetenschappelijk niet ontzettend boeiend maar leuk & maatschappelijk relevant. Is geen sprake van vreemde financiering o.i.d. ondanks dat er veel mensen net doen alsof dat zo is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Even iets anders: wat is dat eigenlijk voor een onderzoek waar Stapel mee bezig was? Vleeseters zouden mogelijk hufters zijn. Door wie werd dat onderzoek gefinancierd? Door derden? En zo ja, door wie en met welk belang?
En waarom moest Stapel kosten wat kost gegevens die in een bepaalde richting wijzen produceren? En waarom verdedigde Vonk (lid van de PvdD) de uitkomst van het onderzoek zo fanatiek?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar
In een ideale wereld werkt het zo. Maar in een ideale wereld zijn politici ook aan het werk voor het welzijn van het land in plaats van aan het werk voor de publieke opinie, en in een ideale wereld zou een wetenschapper 95% van zijn tijd besteden aan filosoferen en onderzoeken. Helaas werkt het niet zo, en heeft Roos Vonk gezien haar vele andere management en onderwijstaken van tegenwoordig geen andere keus om een collega te geloven om op die manier nog effectief onderzoek te kunnen uitoefenen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat zo. Maar ik vind Vonk in dit geval geen goede wetenschapper. Ze is niet kritisch tegenover de gegevens, tegen collega's (wat ook moet vind ik) en staat veel te weinig open voor kritiek. Een belangrijk onderdeel van wetenschappelijk onderzoek is naar mijn idee ook het kritisch kijken naar het eigen onderzoek. Misschien idealistisch, maar dat is wel het uitgangspunt van wetenschappelijk onderzoek (zo heb ik geleerd)
Bedoel je van de werkgroep? Ik denk het niet, die plaatsen ze niet eens op BBquote:Op donderdag 22 september 2011 22:15 schreef Warren het volgende:
Weet iemand of je de antwoorden van Inleiding methoden en technieken ook bij Labyrint kan kopen?
O ja, en mijn post waar je op reageert was niet serieus bedoeld hoor... Gewoon ff lekker alu hoedje opquote:Op woensdag 14 september 2011 01:21 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat onderzoek was gewoon een idee dat op een gegeven moment ten sprake kwam. Er is allang bekend dat als je mensen met bepaalde dingen primet je bepaald gedrag krijgt. Wat dat betreft was het onderzoek dus totaal niet ver gezocht. Wetenschappelijk niet ontzettend boeiend maar leuk & maatschappelijk relevant. Is geen sprake van vreemde financiering o.i.d. ondanks dat er veel mensen net doen alsof dat zo is.
De data-fraude staat los van dit onderzoek (alhoewel er een grote kans is dat het onderzoek ook gefingeerd is). De aangifte van de fraude was er ongeveer op hetzelfde moment als het persbericht over het vleesonderzoek naar buiten kwam dus dat is op andere zaken gebaseerd.
Eigenlijk zijn aklle insinuaties / vragen uit jouw post puur een reactie op de beeldvorming in de media, als je de persberichten van de fraudezaak goed leest zul je zien dat het vleesonderzoek er eigenlijk helemaal niks mee te maken heeft.
Lees verder: http://newscenter.berkeley.edu/2011/09/22/brain-movies/quote:Scientists use brain imaging to reveal the movies in our mind
By Yasmin Anwar, Media Relations | September 22, 2011
The approximate reconstruction (right) of a movie clip (left) is achieved through brain imaging and computer simulation
BERKELEY — Imagine tapping into the mind of a coma patient, or watching one’s own dream on YouTube. With a cutting-edge blend of brain imaging and computer simulation, scientists at the University of California, Berkeley, are bringing these futuristic scenarios within reach.
Zoals verwacht, zijn de resultaten niet zoals ze lijken. Tenminste, wat je denkt te zien, is een directe aftap van de hersenen, alsof je hersenen als het ware een filmpje afspelen. Hier kun je eigenlijk vrijwel direct skeptisch over zijn. Als dat wel zo was, dan zou het beeld schudden en bewegen (de ogen focussen nooit zo sterk en het lichaam zit nooit stil).quote:Op zondag 25 september 2011 08:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik kan het eerlijk gezegd nog niet helemaal geloven... , maar ja het is toch een reguliere uni..
Zet m opquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Binnenkort eerste deeltentamen inleiding psychologie. Wish me luck.
Succesquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Binnenkort eerste deeltentamen inleiding psychologie. Wish me luck.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |