abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68780750
Ik wil graag mijn wiskunde kennis op niveau brengen zodat ik aan een universitaire studie kan beginnen. De Erausmus in Rdam adviseert een cursus van de Nederlandse Handels academie, soort LOI. Kan daar cursus Wiskunde A1 gaan doen. Iemand ervaring met de NHA of andere weg begaan om de achterstand weg te werken ?
“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
  donderdag 7 mei 2009 @ 18:37:33 #2
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_68780775
Voor welke studie is A1 een eis dan? Zat toevallig zelf ook al een tijdje naar programma's te zoeken voor deelcertificaten in wiskunde B. Allemaal behoorlijk prijzig (alhoewel NHA nog meevalt). Vanuit financieel oogpunt wellicht beter om gewoon de studieboeken aan te schaffen op marktplaats om zelfstandig naar een staatsexamen toe te werken.
Oh really?
pi_68780844
Is voor vrijwel alle sociale studies. In dit geval Beleid Management Gezondheidszorg
“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
  vrijdag 8 mei 2009 @ 16:43:51 #4
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_68814376
Je kunt ook deze twee boeken kopen:

Basisboek Rekenen - kun je overslaan als je basiskennis nog wel redelijk is
Basisboek Wiskunde
Primum non nocere
pi_68816203
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 16:43 schreef Florian_ het volgende:

Basisboek Wiskunde
Delen van bovenstaande boeken staan online: http://staff.science.uva.nl/~craats/
  zaterdag 9 mei 2009 @ 09:25:35 #6
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_68835530
Dat basisboek wiskunde is behoorlijk pittig als je weinig voorkennis hebt. De teksten van vd Craats zijn nogal 'dense' oftewel bevatten veel informatie.
Je kunt denk ik beter gewoon studieboeken kopen (klas 2-5 van de havo) voor de betreffende wiskunde variant, bijlesdocent zoeken en dan inderdaad voor een staatsexamen gaan.

En je kunt in [Beta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic jouw wiskundevragen stellen.
kloep kloep
pi_68866133
Ik heb afgelopen zomer ook mijn wiskunde op moeten halen om dit jaar aan de universiteit te mogen beginnen. Na wat zoeken heb ik uiteindelijk gekozen voor een cursus van studyboost. Hier kreeg ik erg goede begeleiding en ik heb de toets dan ook gehaald.

http://www.eur.nl/ese/inf(...)ramma_kunt_beginnen/

Hier kun je nog iets meer lezen over het wegwerken van je deficiëntie.

Wij werkte bij die cursus ook met het basisboek wiskunde, maar zonder hulp was ik daar echt niet uitgekomen. De uitleg die er in staat is minimaal.
pi_68891088
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:25 schreef hamster90 het volgende:
Ik heb afgelopen zomer ook mijn wiskunde op moeten halen om dit jaar aan de universiteit te mogen beginnen. Na wat zoeken heb ik uiteindelijk gekozen voor een cursus van studyboost. Hier kreeg ik erg goede begeleiding en ik heb de toets dan ook gehaald.

http://www.eur.nl/ese/inf(...)ramma_kunt_beginnen/

Hier kun je nog iets meer lezen over het wegwerken van je deficiëntie.

Wij werkte bij die cursus ook met het basisboek wiskunde, maar zonder hulp was ik daar echt niet uitgekomen. De uitleg die er in staat is minimaal.
Dat basisboek schijnt nogal populair te zijn op dit forum.
Ga ik ook eens bekijken.

Dit is ook wel leuk voor je iPod:

http://www.mathtutor.ac.uk/ipod.shtml

En voor je sommen:

http://www.algebasics.com/

En voor extra uitdagingen:

http://www.wiskundeolympiade.nl/opgaven/index.html
GO LANCE !!!
pi_68906379
Als je deze PDFs ook nog doorwerkt kun je meteen een bèta studie doen.

http://www.mathcentre.ac.uk/resources_for_category.php?f=1&c=4
GO LANCE !!!
pi_68915932
De UVA raadde het boek Wiskunde voor het hoger onderwijs deel 0 aan. Voor mij (met HAVO Wiskunde A1,2) en HBO bijna afgerond (geen wiskunde gehad op HBO) vind ik het begin erg vaag.
Hebben mensen meer ervaringen met dit boek of?
pi_69054647
quote:
Op maandag 11 mei 2009 19:53 schreef Matr het volgende:
De UVA raadde het boek Wiskunde voor het hoger onderwijs deel 0 aan. Voor mij (met HAVO Wiskunde A1,2) en HBO bijna afgerond (geen wiskunde gehad op HBO) vind ik het begin erg vaag.
Hebben mensen meer ervaringen met dit boek of?
Niks boeken:

http://hk.geocities.com/mathphyweb/puremath.htm#1e

Heleboel gratis wiskunde
GO LANCE !!!
  vrijdag 15 mei 2009 @ 13:43:08 #12
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69054739
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:40 schreef .txt het volgende:

[..]

Niks boeken:

http://hk.geocities.com/mathphyweb/puremath.htm#1e

Heleboel gratis wiskunde
Ik zie vooral links naar boeken van Amazon.com
Primum non nocere
pi_69054802
Ik bedoel uiteraard waar (FREE!) achter staat.
Dat zijn PDF's veelal door universitaire docenten geschreven, zeer bruikbaar.
Al zou het voor wiskunde A1 minder bruikbaar zijn... (de TS)
GO LANCE !!!
  zaterdag 16 mei 2009 @ 13:35:14 #14
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_69085288
Datzelfde basisboek wiskunde heb ik overigens te koop, mocht je deze willen gebruiken ter voorbereiding. Pm maar bij interesse.
Oh really?
pi_69260349
Interessante topic, ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

Ik heb zelf een VMBO-TL (gewoon oude MAVO) achtergrond en had toentertijd wiskunde gemakkelijk met een 8 afgerond, echter heb ik nu ruim 2/3 jaar deze kennis niet meer hoeven te gebruiken en is veel verloren gegaan (heb MBO-4 in 2 jaar gedaan). Ik volg momenteel een HBO opleiding en nader het einde van m'n eerste jaar, ik heb vrijwel alle studiepunten binnen en kans is groot dat ik m'n P haal. Ik ben van plan misschien volgend jaar aan de Universiteit Economie te studeren maar daar wordt je niet zomaar toegelaten met alleen maar een HBO-P, ze verwachten ook van je dat je wiskunde onder de knie heb op minimaal VWO A1,2 niveau.

Wat is de beste manier om deze deficientie weg te werken? Getal en ruimte boekjes van VWO klas 2 t/m 6 uitwerken of LOI/NHA oid? Ik heb trouwens al het boek 'Basisboek Wiskunde' van Craats proberen uit te werken, maar vind het te abstract uitgelegd. De laatste vraag nog, hoe lang zal het ongeveer duren om op dat niveau te komen (als je er elke week ong 10 uurtjes aan besteed)?

Alvast bedankt
pi_69290314
Iemand?
  vrijdag 22 mei 2009 @ 17:18:56 #17
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_69297373
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:47 schreef Muzz_ het volgende:
Iemand?
Moet het bewijsbare kennis zijn?
Anders zou je eens op marktplaats kunnen kijken naar een VWO scholier die bijles geeft.
pi_69299233
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:47 schreef Muzz_ het volgende:
Iemand?
Samengevat Wiskunde B vwo.
Wikipedia.
http://www.mathcentre.ac.uk/resources_for_category.php?f=1&c=4
(Deze PDF's)
En getal en ruimte voor extra opgaven

hf
GO LANCE !!!
  vrijdag 22 mei 2009 @ 21:19:08 #19
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_69305350
quote:
Wat is de beste manier om deze deficientie weg te werken? Getal en ruimte boekjes van VWO klas 2 t/m 6 uitwerken of LOI/NHA oid? Ik heb trouwens al het boek 'Basisboek Wiskunde' van Craats proberen uit te werken, maar vind het te abstract uitgelegd. De laatste vraag nog, hoe lang zal het ongeveer duren om op dat niveau te komen (als je er elke week ong 10 uurtjes aan besteed)?
Het volgen van een complete LOI/NHA cursus is te omslachtig en bovendien te tijdrovend. Je kunt het beste een toelatingstoets maken bij de universiteit waar je wil gaan studeren. Bij de RUG staat een complete cursus online. Je kunt deze cursus volgen door naar nestor.rug.nl te gaan en vervolgens bij gebruikersnaam 'gaststudent' in te typen en bij wachtwoord 'hbo'. Deze cursus maakt gebruik van het boek 'wiskunde voor het hoger onderwijs'. De cursus zorgt ervoor dat je 'up to date' bent qua wiskunde en dat je zonder problemen de toelatingstoets kan maken. Ook een studieadviseur zei dat de toets goed te doen was. Voorbeelden van toetsen uit het verleden zijn te vinden bij de cursus.

Na het behalen van de toets ontvang je een toelatingscertificaat voor de opleiding die je wil gaan volgen. Dit certificaat is voor een langere periode geldig, zodat je ook pas over twee of drie jaar kunt beginnen aan de studie. Hierbij ga ik er wel vanuit dat je een HBO-propedeuse hebt gehaald. Anders moet je het in het kader van een CD doen.

Succes!

Ik ga er vanuit dat bij andere universiteiten vergelijkbare cursussen beschikbaar zijn.
pi_69703170
Dat zal vast wel dat de meeste uni's zo'n programma hebben. Dit hoeft toch niet altijd meteen de garantie te bieden dat je slaagt voor die test? Ik bedoel stel nu dat je die toets niet haalt (er zullen er altijd wel een aantal zijn die het niet halen) wat zijn de consequenties dan? Krijg je dan een getuigschrift dat je alsnog toegelaten wordt of moet je een jaar wachten en dan bijvoorbeeld middels een staatsexamen deze deficiëntie wegwerken?
  donderdag 4 juni 2009 @ 16:16:07 #21
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_69705764
Dat zou mooi zijn garantie hebben voor slagen van een test. In Leiden (bij psychologie) is er ook een dergelijke toets. Mocht je niet slagen voordat je begint met de studie, dan kan je voorlopig gewoon de studie blijven volgen.

Je mag alleen geen statistiekvakken doen (je kan dus niet inschrijven voor de tentamen). In het eerste jaar is er een bindend studie advies, waarbij de eis is dat er 40 punten gehaald moet worden waarvan 1 statistiekvak. Dus mocht het niet lukken binnen een studiejaar om die toets te halen en een statistiektentamen (je moet dus tentamens voorbij laten gaan net zo lang totdat je de toets wel heb gehaald) dan moet je alsnog stoppen met de studie. Overigens worden tentamens en toetsen van hetzelfde vak maar 2x per jaar gegeven. Voldoe je niet aan de BSA dan moet je vertrekken van de studie (en mag je er niet meer voor aanmelden de komende jaren).
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  donderdag 4 juni 2009 @ 16:42:46 #22
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_69706822
Die toelatingstoetsen worden erg overschat volgens mij. Wanneer je het eerder aangehaalde boek plus cursus doorwerkt, moet de toets geen probleem zijn. Een studieadviseur vertelde me ook dat het gemiddelde vrij hoog ligt. Daarbij komt dat de RUG, en volgens mij ook andere universiteiten, de toets twee keer per jaar in de zomervakantie aanbiedt (juli en augustus). Mocht je het dan nog niet halen, dan is de studie misschien niet voor je weggelegd.
pi_69733984
Hoi! Ook ik wil mijn wiskunde A1 bijspijkeren voor de studie psychologie aan de universiteit van amsterdam. Ik heb de havo jaaaren geleden afgerond en had wiskunde niet in mijn examenpakket! (wiskunde A1, havo cultuur & maatschappij)
Ik denk daarom dat het bijspijkeren van mijn wiskunde een hele uitdaging gaat worden! Is het iets wat je gewoon moet snappen? (inzicht) of is het ook goed te doen door veel te oefenen?

Ik heb het boek Wiswijs' en krijg hopelijk wat hulp van een kennis maar ik vraag me wel af of dit voldoende is om de wiskunde toets te halen. IN eerste instantie wilde ik een zomerstoomcursus volgen in 3 weken maar ik vind dit toch te intensief aangezien ik ook nog 32 uur per week werk!
Ik las iets over een cursus online volgen en ik wil dat misschien proberen...zijn er mensen die daar ervaring mee hebben ( met goede resultaten...?) Ik ben erg benieuwd!

Ik begin 1 september aan de uva (deeltijdstuei) en wil mijn achterstand voor die tijd al hebben bijgewerkt.
Misschien wordt het tijd om te beginnen met oefenen
  vrijdag 5 juni 2009 @ 12:12:28 #24
159841 Dzy
It is I
pi_69734542
Je kunt denk ik prima jezelf dingen aanleren uit boeken, zo'n zomercursus kost best veel geld en tijd. Verder ligt het meer aan je inzet dan aan inzicht, zeker bij die toch relatief makkelijke wiskunde. Mocht je er echt niet uitkomen kun je altijd nog een of twee uur bijles in de week nemen, dan betaal je 15-20 euro per uur maar dat werkt wel een stuk efficienter dan zelfstudie (als je een beetje goede bijlesser hebt) en die zijn in Amsterdam meer dan genoeg te vinden (ik ga ook aardig wat wiskunde bijspijker bijlessen geven deze zomer).

Ik denk wel dat je beter gewoon uit boeken (misschien wel gewoon die van het VWO) kunt leren dan van zo'n online cursus.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  vrijdag 5 juni 2009 @ 13:49:18 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_69737816
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 16:43 schreef Florian_ het volgende:

Basisboek Wiskunde
Bovenste geen ervaring mee, onderste is .
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')