Alsof de VVD er in meegaat om de grondwet aan te passenquote:Op maandag 21 februari 2011 11:01 schreef ethiraseth het volgende:
ik ben blij dat jij VVD stemt en daarmee dus deze mafketel steunt in het realiseren van zijn plannen.
quote:Op maandag 21 februari 2011 11:02 schreef kwiwi het volgende:
Alsof de VVD er in meegaat om de grondwet aan te passen
Los van wat de pvv voorstelt.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:00 schreef bart2009 het volgende:
De PVV heeft voor mij een schokkend streven.
Namelijk:
"Zo wil de partij artikel 1 van de Grondwet afschaffen, waarin staat dat iedereen in Nederland gelijk is en behandeld moet worden, en vervangen door een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Tevens wil de partij een verbod op het preken in moskeeën in een andere dan de Nederlandse taal, en een verbod op uitbreiding van het aantal moskeeën in Nederland."
Het artikel omvat alles wat onder het onderstaande valt.
"Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
De dingen die mogelijk zijn met het wegvallen van dit artikel doen me denken aan de ergste dingen uit de geschiedenis.
Ik vind dat we voor ieder artiekel moeten strijden uit de grondwet. Ieder artikel moet behouden blijven vind ik. Als we de grondwet hadden gerespecteerd in de laatste 20 jaar, dan was het niet zover gekomen in Nederland dat populistische partijen aan de grondwet willen sleutelen.
Maar 1 dingetje tegen Wilders of de PVV zeggen mag dan weer niet.Dan ben je hem aan het demoniseren.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:14 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Los van wat de pvv voorstelt.
Van mij mag de grondwet best worden aangepast. De grondwet heeft in NL nauwelijks een functie. En laten we eerlijk zijn, je mag in NL discrimineren. Iemand mag vanuit zijn geloofsovertuiging homo's discrimineren, mensen weigeren omdat ze een andere godsdienst hebben en zelfs het rijk discrimineer door bepaalde groepen juist wel of juist niet (of minder snel) aan te nemen.
Je kunt de grondwet naar mijn mening helemaal niet aanpassen omdat het de funderiung is voor alle andere wetten in Nederland. Weet jij welke wet op welke grondwet is gefundeerd?quote:Op maandag 21 februari 2011 11:14 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Van mij mag de grondwet best worden aangepast. De grondwet heeft in NL nauwelijks een functie. En laten we eerlijk zijn, je mag in NL discrimineren. Iemand mag vanuit zijn geloofsovertuiging homo's discrimineren, mensen weigeren omdat ze een andere godsdienst hebben en zelfs het rijk discrimineer door bepaalde groepen juist wel of juist niet (of minder snel) aan te nemen.
Gelukkig worden alle wetten die daaronder geschaard worden getoetst aan de grondwet. Noob.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:14 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Van mij mag de grondwet best worden aangepast. De grondwet heeft in NL nauwelijks een functie.
"Oh Geert, wat heb je een harde grondwetquote:Op maandag 21 februari 2011 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wilders heeft zo'n grondwet nodig voor zijn zelfvertrouwen?
Koningshuis bestaat dan ook niet uit burgers.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:27 schreef longinus het volgende:
artikel 1 is al helemaal niks, in nederland wordt je niet gelijk behandeld, nooit geweest ook, staat er wel mooi, maar neem nu het koningshuis bijvoorbeeld.
quote:Op maandag 21 februari 2011 11:40 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
"Oh Geert, wat heb je een harde grondwet"
Maar mogelijke gevolgen zoals het uitzetten van 1 miljoen Nederlanders met een bepaald geloof verontrust je niet?quote:Op maandag 21 februari 2011 11:27 schreef longinus het volgende:
artikel 1 is al helemaal niks, in nederland wordt je niet gelijk behandeld, nooit geweest ook, staat er wel mooi, maar neem nu het koningshuis bijvoorbeeld.
Je mag niet eens aan de grondwet toetsen....................quote:Op maandag 21 februari 2011 11:26 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Gelukkig worden alle wetten die daaronder geschaard worden getoetst aan de grondwet. Noob.
Groenlinks wilde dat weer invoeren, maar een meerderheid was tegen.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:53 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Je mag niet eens aan de grondwet toetsen....................
Die Femke Halsema heeft toch een onderzoek naar de grondwetten gedaan?quote:Op maandag 21 februari 2011 11:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Groenlinks wilde dat weer invoeren, maar een meerderheid was tegen.
Wanneer wilde GL dat dan?quote:Op maandag 21 februari 2011 11:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je moet de GW meer zien als regels die wij in acht zouden moeten nemen ipv wetten. Ik mag dan ook hopen dat de wetten niet de GW als fundatie hebben maar de publieke opinie.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:23 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Je kunt de grondwet naar mijn mening helemaal niet aanpassen omdat het de funderiung is voor alle andere wetten in Nederland. Weet jij welke wet op welke grondwet is gefundeerd?
Je kunt niet de fundering ondcer wetten weghalen, want dan vallen de wetten, die gefundeerd zijn op dat artikel, ook voor het hoogste gerecht. Dacht ik zo.
Zo ben ik het er wel mee eens.quote:de christelijk-humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Tevens wil de partij een verbod op het preken in moskeeën in een andere dan de Nederlandse taal, en een verbod op uitbreiding van het aantal mega-moskeeën en/of gebouwen in Arabische bouwstijl in Nederland."
Als het toch niets voorstelt dan hoeft meneer Wilders het toch niet aan te passen? Dan is het net alsof je niets aanpast.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:56 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Je moet de GW meer zien als regels die wij in acht zouden moeten nemen ipv wetten. Ik mag dan ook hopen dat de wetten niet de GW als fundatie hebben maar de publieke opinie.
Nee mensen willen hier aan sleutelen omdat een bepaald achterlijk deel van het allochtone volk geen respect heeft voor alles wat maar met Nederland te maken heeft. Maar wel goedkoop/gratis in Nederland willen wonen.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:00 schreef bart2009 het volgende:
Namelijk:
"Zo wil de partij artikel 1 van de Grondwet afschaffen, waarin staat dat iedereen in Nederland gelijk is en behandeld moet worden, en vervangen door een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Tevens wil de partij een verbod op het preken in moskeeën in een andere dan de Nederlandse taal, en een verbod op uitbreiding van het aantal moskeeën in Nederland."
"Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
De dingen die mogelijk zijn met het wegvallen van dit artikel doen me denken aan de ergste dingen uit de geschiedenis.
Ik vind dat we voor ieder artiekel moeten strijden uit de grondwet. Ieder artikel moet behouden blijven vind ik. Als we de grondwet hadden gerespecteerd in de laatste 20 jaar, dan was het niet zover gekomen in Nederland dat populistische partijen aan de grondwet willen sleutelen.
quote:Op maandag 21 februari 2011 11:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
quote:De Grondwet is de hoogste wet van een land. Het zou dus logisch zijn als een wet die in strijd is met de Grondwet nietig ofwel ongeldig verklaard kan worden. De rechter zou zo'n wet dan kunnen toetsen aan de Grondwet. Anders dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten of de Duitse Bondsrepubliek heeft Nederland een dergelijk toetsingsrecht nooit gekend.[2] Dit omdat men meent dat daarmee het risico bestaat dat de rechter op de stoel van de wetgever gaat zitten, met andere woorden, dat de democratische verkozen Tweede Kamer haar plaats als hoogste wetgevend orgaan verliest. Nederland en Finland zijn de enige twee landen in de EU waar deze toetsing nog verboden is. Er zijn steeds meer voorstanders van opheffing van dit verbod. Een Nederlandse rechter kan wél wetten aan door Nederland ondertekende verdragen toetsen. Tevens kunnen materiële wetten die geen formele wetten zijn -plaatselijke en provinciale verordeningen, maar ook algemene maatregelen van bestuur (AMvB's)- aan de grondwet worden getoetst. Dit laatste omdat verordeningen en AMvB's geen wetten in formele zin zijn, en het rechterlijk toetsingsverbod alleen het toetsen van wetten in formele zin aan de grondwet verbiedt.
Op 2 december 2008 is het Wetsvoorstel-Halsema aangenomen door de Eerste Kamer, met een zeer kleine meerderheid. Er zijn 37 stemmen voor uitgesproken en 36 stemmen tegen[3]
Het Kabinet Balkenende IV adviseerde de senatoren tegen te stemmen. "De voordelen van de grondwetswijziging wegen niet op tegen de nadelen, stelde minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst in het debat over het wetsvoorstel. Aanvankelijk leek het voorstel bij de stemming te zullen stranden, omdat de PvdA-fractie had aangekondigd geen fractiediscipline te zullen toepassen. Eerste Kamerlid Peter Rehwinkel (PvdA), zelf een verklaard voorstander van het voorstel, kon niet instaan voor het stemgedrag van enkele van zijn fractiegenoten, maar hij bleek hen toch te hebben overgehaald allemaal voor het wetsvoorstel te stemmen.[4]
Het Wetsvoorstel Halsema behelst de bevoegdheid voor de rechter wetten (in formele zin) beperkt te toetsen aan de grondwet. Wetten in formele zin kunnen na invoering worden getoetst aan de artikelen: 1 - 23, 54, 56, 99, 113, 114, 121, 129. Het blijft onmogelijk om wetten in formele zin aan de overige artikelen van de grondwet te toetsen.
Dat snap ik wel ja, maar de uitspraken van Dhr. Wilders lokken het uit dat tokkie het niet begrijpt. We zijn niet allemaal zelfstandig hoogopgeleide mensen in Nederland. Je hebt als politicus ook rekening te houden met tokikie en co.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:03 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Nee mensen willen hier aan sleutelen omdat een bepaald achterlijk deel van het allochtone volk geen respect heeft voor alles wat maar met Nederland te maken heeft. Maar wel goedkoop/gratis in Nederland willen wonen.
De meeste PVV'ers snappen wel het verschil tussen Achmed die een groentenwinkel heeft en een scooterklootzakje. Het probleem is dat sommige tokkies die ook PVV stemmen, dit niet begrijpen.
Hij zal het waarschijnlijk willen doen vanwege de symbolische waarde ivm zijn 'kruistocht tegen de islamisering van NL'.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:58 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Als het toch niets voorstelt dan hoeft meneer Wilders het toch niet aan te passen? Dan is het net alsof je niets aanpast.
Dat is toch al zo.
Deels mee eens. Ik vind de uitspraken Dhr. Wilders niet zo schokkend. Wat mij het meest stoort aan de PVV (als PVV stemmer) is dat er voor de rest weinig fatsoenlijk volk binnen de PVV zit. Op een paar na zoals Bosma. Een hoop van hen vind ik van die schreeuwerds, maar krijgen ze een vraag terug dan zijn ze stil.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:07 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Dat snap ik wel ja, maar de uitspraken van Dhr. Wilders lokken het uit dat tokkie het niet begrijpt. We zijn niet allemaal zelfstandig hoogopgeleide mensen in Nederland. Je hebt als politicus ook rekening te houden met tokikie en co.
Daar heb je wel gelijk in. Je ziet dan ook dat sommige mensen de maatschappij aan het opdelen zijn in twee delen. Voor of tegen de Islam.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:13 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Deels mee eens. Ik vind de uitspraken Dhr. Wilders niet zo schokkend. Wat mij het meest stoort aan de PVV (als PVV stemmer) is dat er voor de rest weinig fatsoenlijk volk binnen de PVV zit. Op een paar na zoals Bosma. Een hoop van hen vind ik van die schreeuwerds, maar krijgen ze een vraag terug dan zijn ze stil.
Toch vind ik wel dat ome Geert duidelijk communiceert naar de burger wat hij voor zich ziet. Als je wel eens debatten kijkt van o.a. het CDA merk je vaak dat er een hoop wordt gelult maar uiteindelijk geen mening of duidelijk antwoordt. Dat soort types willen mensen gewoon niet meer. Ze willen gewoon duidelijk voorgeschoteld krijgen wat ze in gedachten hebben met Nederland, en in die zin vind ik dat wel duidelijk van Geert.
Ouderwetsche verdeel-en-heers politiek. Nothing new.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:18 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in. Je ziet dan ook dat sommige mensen de maatschappij aan het opdelen zijn in twee delen. Voor of tegen de Islam.
Bron?quote:Op maandag 21 februari 2011 11:20 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Maar 1 dingetje tegen Wilders of de PVV zeggen mag dan weer niet.Dan ben je hem aan het demoniseren.
Laat ik het anders zeggen. Als ik de rare naar vervolging van Islam riekende uitspraken van Wilders op een rijtje zet, en ik brij er een verhaaltje omheen.quote:
Wat een onzin. Zolang jij niet bedreigt zal het aan zijn reet roesten wat je roept maar dat gaat voor elke politicus op.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:35 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Laat ik het anders zeggen. Als ik de rare naar vervolging van Islam riekende uitspraken van Wilders op een rijtje zet, en ik brij er een verhaaltje omheen.
Ik denk dat er dan in 1 seconde een beveiliger van Wilders op de stoep staat om me te zeggen dat ik een politicus aanval en dat ik opgesloten dien te worden.
En dat demoniseren heb ik op de tv gehoord of zo.
quote:Op maandag 21 februari 2011 11:20 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Maar 1 dingetje tegen Wilders of de PVV zeggen mag dan weer niet.Dan ben je hem aan het demoniseren.
En nu de tweede lezing nog. Dan moet het wetsvoorstel met tweederde meerderheid door Tweede en Eerste Kamer.quote:
quote:Een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Tevens wil de partij een verbod op het preken in moskeeën in een andere dan de Nederlandse taal, en een verbod op uitbreiding van het aantal moskeeën in Nederland
Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met het voorstel van Wilders, hij wil inderdaad een artikel waarin de joods-christelijke humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Even voor de duidelijk, dat is vooralsnog altijd zo geweest dus je zal nauwelijks verschil merken als dat artikel er komt. Verder zou ik me eerst even goed verdiepen in andere culturen en ook eens kijken hoe die culturen omgaan met bijvoorbeeld vrouwen, homo's, anders denkende of mensen met een andere (of geen) religie. Het is een zegen voor Nederland als we onze huidige cultuur kunnen behouden.quote:"Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Kom op je kan niet eens een niet serieus liedje over Wilders maken zonder vervolgd te worden.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:38 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Wat een onzin. Zolang jij niet bedreigt zal het aan zijn reet roesten wat je roept maar dat gaat voor elke politicus op.
Tuurlijk kan je dat wel, het is nergens en door niemand verboden in geen enkele wet.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:35 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[..]
Kom op je kan niet eens een niet serieus liedje over Wilders maken zonder vervolgd te worden.
Natuurlijk heeft dat te maken met artikel 1 van de grondwet. Dat artikel waarborgt gelijkheid voor iedereen, en vaststellen dat de Nederlandse cultuur joods-christelijk is stelt duidelijk een cultuur voorop.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:25 schreef Shreyas het volgende:
[..]
[..]
Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met het voorstel van Wilders, hij wil inderdaad een artikel waarin de joods-christelijke humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Even voor de duidelijk, dat is vooralsnog altijd zo geweest dus je zal nauwelijks verschil merken als dat artikel er komt. Verder zou ik me eerst even goed verdiepen in andere culturen en ook eens kijken hoe die culturen omgaan met bijvoorbeeld vrouwen, homo's, anders denkende of mensen met een andere (of geen) religie. Het is een zegen voor Nederland als we onze huidige cultuur kunnen behouden.
Het belangrijkste punt is dat Wilders niet heeft gezegd dat andere culturen niet mogen in Nederland of dat die mensen anders (ongelijk) behandeld moeten worden dan de ''aanhangers' van de dominante cultuur.
Verder, de laatste twee punten hebben niets te maken met artikel 1 van de grondwet. Het feit dat er vrijheid van godsdienst is betekent niet dat je elke dag een kerk, moskee, synagoge of mandir mag/moet bouwen. Daar zijn grenzen aan en Wilders vind kennelijk dat die grens is bereikt, daar kunnen we van mening over verschillen natuurlijk, maar het is niet in strijd met artikel 1 van de grondwet. Anders zou het zijn, als Wilders alle bestaande moskeeën zou willen sluiten of afbreken.
Verder vind ik ook dat in Nederland gewoon Nederlands gesproken moet worden, dat is wat mij betreft de basis van een succesvolle multiculturele samenleving (of je er nou voorstander van bent of niet), zeker als het gaat om het begrijpen van elkaars cultuur en religie. Dus ik vind het niet meer dan normaal dat in moskeeën in Nederland (die soms ook op Nederlands overheidsgeld kunnen rekenen) er gewoon Nederlands gepredikt/gesproken wordt.
Maar of je nou wel of niet vindt dat dit moet, het heeft weinig te maken met artikel 1 van de grondwet.
Je kan dus geen niet serieus liedje maken over hem zonder vervolgd te worden. Ik heb nergens gezegd dat je schuldig verklaard wordt. Het ging me namelijk om de opmerking "het zal hem aan zijn reet roesten". Wilders grijpt elke kans aan om te janken, zoals bijvoorbeeld wanneer hij aangeklaagd wordt. Dat toont namelijk aan hoe failliet de rechtstaat is. Politici mogen namelijk niet aangeklaagd worden, rappers, kunstenaars en grappenmakers daarentegen wel.quote:Op maandag 21 februari 2011 15:09 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Tuurlijk kan je dat wel, het is nergens en door niemand verboden in geen enkele wet.
Dat je aangeklaagd kan worden voor smaad of belediging is heel wat anders dan niet mogen. Daar hebben we rechters voor die beslissen wat door de beugel kan.
Democratie werkt twee kanten op, jij kan hem ook aanklagen als je beledigd voelt.
quote:Op maandag 21 februari 2011 11:01 schreef ethiraseth het volgende:
ik ben blij dat jij VVD stemt en daarmee dus deze mafketel steunt in het realiseren van zijn plannen.
Dat valt wel mee. Van Dhr. Wilders mag je zowat alles zeggen wat je wil. Wat mij wel misselijk maakt zijn die smerige linkse cartoons, waar ome Geert in verband wordt gebracht met concentratiekampen en dergelijken. Dit is geen mening meer, dit is gewoon smaad.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:35 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Laat ik het anders zeggen. Als ik de rare naar vervolging van Islam riekende uitspraken van Wilders op een rijtje zet, en ik brij er een verhaaltje omheen.
Ik denk dat er dan in 1 seconde een beveiliger van Wilders op de stoep staat om me te zeggen dat ik een politicus aanval en dat ik opgesloten dien te worden.
En dat demoniseren heb ik op de tv gehoord of zo.
Dat komt natuurlijk wel door zijn rare vergelijking tussen het Duitse boek van Hitler en de Koran. Hoe noem je die opmerking dan?quote:Op maandag 21 februari 2011 16:33 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Van Dhr. Wilders mag je zowat alles zeggen wat je wil. Wat mij wel misselijk maakt zijn die smerige linkse cartoons, waar ome Geert in verband wordt gebracht met concentratiekampen en dergelijken. Dit is geen mening meer, dit is gewoon smaad.
Wilders is natuurlijk wel voor een totalitaire staat waarin de Moslims onderdrukt worden. Daarom moet dat artikel 1 van de grondwet veranderen voor zijn ideale staat, denk ik.quote:Op maandag 21 februari 2011 16:41 schreef Zolcon het volgende:
Onderdeel van Wilders ideale staat. Een staat waar hij het bepaalt. Want hij is immers degene die de waarheid in bezit heeft.
Maar ieder geloof of politieke ideologie heeft naar eigen mening 'de waarheid'. Wilders strijd voor onderdrukking van de Islam.quote:Op maandag 21 februari 2011 16:41 schreef Zolcon het volgende:
Onderdeel van Wilders ideale staat. Een staat waar hij het bepaalt. Want hij is immers degene die de waarheid in bezit heeft.
Weten dat je de waarheid hebt en geinteresseerd naar anderen luisteren en proberen te leren van anderen maakt dat sommige geloven en politieke ideologien niet gevaarlijk zijn. Respect naar andersdenkenden speelt daar een cruciale rol in.quote:Op maandag 21 februari 2011 16:54 schreef Zolcon het volgende:
Als mensen hun waarheid als de enige geldende waarheid zien dan wordt het gevaarlijk. Discussies hebben dan geen zin.
Het artikel is redelijk recent, het is dus niet zo dat met het ontstaan van dit artikel de beschaving in Nederland is begonnen. Daarnaast kunnen ook de ergste dingen uit de geschiedenis gebeuren met zo'n artikel, wetten worden verder ook niet getoetst aan de grondwet, dus wat heeft dit artikel nou concreet voor nut? Los daarvan wordt het artikel vaak uitgelegd als een verbod op discriminatie tussen burgers onderling, wat nou niet echt het idee achter een grondwet is.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:00 schreef bart2009 het volgende:
Dat populistische partijen mogen bestaan en dat ze aan de grondwet mogen sleutelen is geregeld in...de grondwet. Daarnaast is vrijwel elke partij wel voor bepaalde wijzigingen in de grondwet, van GL tot de PVV en van D66 tot de SGP.quote:Ik vind dat we voor ieder artiekel moeten strijden uit de grondwet. Ieder artikel moet behouden blijven vind ik. Als we de grondwet hadden gerespecteerd in de laatste 20 jaar, dan was het niet zover gekomen in Nederland dat populistische partijen aan de grondwet willen sleutelen.
Maar het is wel onderdeel van beschaaft Nederland?quote:Op maandag 21 februari 2011 17:11 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het artikel is redelijk recent, het is dus niet zo dat met het ontstaan van dit artikel de beschaving in Nederland is begonnen.
Hmm. Welke artikelen willen die partijen dan graag wijzigen?quote:Op maandag 21 februari 2011 17:11 schreef MrBadGuy het volgende:
Dat populistische partijen mogen bestaan en dat ze aan de grondwet mogen sleutelen is geregeld in...de grondwet. Daarnaast is vrijwel elke partij wel voor bepaalde wijzigingen in de grondwet, van GL tot de PVV en van D66 tot de SGP.
D66 is bijvoorbeeld voor referenda, gekozen burgemeesters en al die andere democratische vernieuwingen. Dat mag volgens jou OP dus ook niet?quote:Op maandag 21 februari 2011 17:15 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Hmm. Welke artikelen willen die partijen dan graag wijzigen?
Ik zie geen verregaande gevolgen, zoals uitkotsing door de beschaafde wereld, als we een heel geloof uitzetten.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:17 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
D66 is bijvoorbeeld voor referenda, gekozen burgemeesters en al die andere democratische vernieuwingen. Dat mag volgens jou OP dus ook niet?
Ik heb in de basis niks tegen artikel 1, maar het wordt wel vaak verkeerd uitgelegd. Daarnaast houdt artikel 1 in de praktijk helemaal niks in.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:14 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Maar het is wel onderdeel van beschaaft Nederland?
In de OP zei je nog:quote:Op maandag 21 februari 2011 17:19 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Ik zie geen verregaande gevolgen, zoals uitkotsing door de beschaafde wereld.
Je veranderd wel snel van mening.quote:Ik vind dat we voor ieder artiekel moeten strijden uit de grondwet. Ieder artikel moet behouden blijven vind ik.
Dit zeg je alleen omdat het voorstel van Geert Wilders komt. Een verbod op discriminatie staat geen onderdrukking in de weg, maar zorgt enkel voor verborgen discriminatie. Ook worden mensen gedwongen elkaar te accepteren in plaats van dat je het zijn beloop laat gaan zodat ze er zelf achter kunnen komen dat de ander misschien helemaal niet zo erg is.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:18 schreef bart2009 het volgende:
Artikel 1 is heel belangrijk. Op 1 of andere manier staat dat artikel moslimonderdrukking in de weg. Dus het is erg belangrijk dat het zo blijft.
En als het niets voorsteld dan kunnen we het toch zo laten?
Ik denk eerlijk gezegd van wel, het zal tijd kosten maar in Amerika ging dat ook niet van de ene op de andere dag en zeker niet door dwang vanuit de overheid. Nu mag er niet gediscrimineerd worden maar worden moslims echt geaccepteerd? Worden allochtonen echt hetzelfde behandeld? Beschouwt iedereen vrouwen echt als gelijkwaardig?quote:Op maandag 21 februari 2011 17:58 schreef bart2009 het volgende:
Denk je echt dat er acceptatie komt jegens moslims? De multiculturele samenleving heeft gefaalt. We moeten over op het Amerkaanse idee van: Ik ben een Luterse Nederlander, Moslim Nederlander, Protestante nederlander, Groene Nesderlander, enz.enz.
En ik ben er TROTS op.
Geheel artikel 1?quote:Op maandag 21 februari 2011 18:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
Weg ermee, het artikel moet expliciet beperkt worden tot de relatie overheid-burger.
Waarom niet? Kan nu toch ook?quote:Op maandag 21 februari 2011 18:27 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Geheel artikel 1?
Ik als werkgever zou werknemers mogen weigeren op gronde van geaardheid/religie/sexe?
Je trekt de juiste conclusiequote:Op maandag 21 februari 2011 18:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Geheel artikel 1?
Ik als werkgever zou werknemers mogen weigeren op gronde van geaardheid/religie/sexe?
Hetzelfde telt natuurlijk voor Hotels/uitgaansgelegenheden/sportclubs dan?quote:Op maandag 21 februari 2011 18:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je trekt de juiste conclusie, neemt niet weg dat het natuurlijk een belachelijk selectiecriterium is als werkgever.
Omdat de Grondwet de burger tegen de overheid moet beschermen en niet de overheid middelen in handen moet geven om mensen het leven zuur te maken. Ondernemers moeten vrij zijn te bepalen wie zij in hun zaak toelaten, werkgevers moeten vrij zijn om te bepalen wie zij het liefst aan willen nemen en een partij als de SGP moet in vrijheid haar standpunt over vrouwen en kiesrecht in kunnen nemen.quote:Op maandag 21 februari 2011 18:31 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik ben nieuwsgierig waarom je het een goed idee vind grondwet art 1 af te schaffen.
Ik geloof er helemaal niks van eigenlijk, de meeste mensen hebben geen discriminerende gedachten. Misschien wel de nodige vooroordelen maar slechts een heel klein deel van de mensen heeft echt iets tegen negers omdat zij negers zijn.quote:Witte voetbalclubs/hotels e.d. kunnen en wellicht zullen het resultaat zijn.
Ik reageer even op dit punt, je tenslotte maar een paar een paar mensen nodig om een racistisch iets te beginnen zoals een voetbalclub. Ik ga hier later dieper op in, omdat je wel degelijke goede punten hebt die een sterk weerwoord verdienen.quote:Op maandag 21 februari 2011 18:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat de Grondwet de burger tegen de overheid moet beschermen en niet de overheid middelen in handen moet geven om mensen het leven zuur te maken. Ondernemers moeten vrij zijn te bepalen wie zij in hun zaak toelaten, werkgevers moeten vrij zijn om te bepalen wie zij het liefst aan willen nemen en een partij als de SGP moet in vrijheid haar standpunt over vrouwen en kiesrecht in kunnen nemen.
[..]
Ik geloof er helemaal niks van eigenlijk, de meeste mensen hebben geen discriminerende gedachten. Misschien wel de nodige vooroordelen maar slechts een heel klein deel van de mensen heeft echt iets tegen negers omdat zij negers zijn.
En ik ben er ook voor dat als je kalkoenen achter je huis hebt lopen dat je die naar de slachter kunt brengen.quote:Op maandag 21 februari 2011 18:41 schreef Compatibel het volgende:
Benieuwd hoe Geert de 'joods-christelijke-whatever' cultuur vast wil gaan leggen. Ik neem aan dat je dan vrij goed moet weten wat daar precies wel en niet onder valt. Ritueel slachten moet dan bijvoorbeeld geen probleem zijn neem ik aan? Echt een Joods cultureel fenomeen.
Witte voetbalclubs? Die laten juist iedereen toe.quote:Op maandag 21 februari 2011 18:31 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Hetzelfde telt natuurlijk voor Hotels/uitgaansgelegenheden/sportclubs dan?
Witte voetbalclubs/hotels e.d. kunnen en wellicht zullen het resultaat zijn.
Ik ben nieuwsgierig waarom je het een goed idee vind grondwet art 1 af te schaffen.
Leg dan meteen uit waarom een witte voetbalclub bij wet verboden moet worden.quote:Op maandag 21 februari 2011 18:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik reageer even op dit punt, je tenslotte maar een paar een paar mensen nodig om een racistisch iets te beginnen zoals een voetbalclub. Ik ga hier later dieper op in, omdat je wel degelijke goede punten hebt die een sterk weerwoord verdienen.
Eerst even bezig met mijn leven
En je bent dus voor of tegen afschaffing van artikel 1? Of wilde je gewoon allen even laten weten dat jij vind dat moslims de echte racisten zijn?quote:Op maandag 21 februari 2011 18:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Witte voetbalclubs? Die laten juist iedereen toe.
Het zijn de 'zwarte' (islamitische) voetbalclubs die onderscheid maken, die segregatie willen, omdat dat zo handig is met halal eten in de kantine en zo.
Wat is er mis mee als de preek in een moskee door iedereen in Nederland verstaan kan worden?
Waarom zou dat in het arabisch of berbers moeten mogen? Je bent hier toch in Nederland en kunt toch niet van iedereen verwachten dat die deze talen spreken/verstaan!
In de katholieke kerk is er soms een latijnse mis, maar de preek is ALTIJD in het Nederlands.
Het is juist onderscheid maken als je imams toestaat te preken in een vreemde taal.
We zijn allemaal unieke personen, met wat mij betreft allemaal gelijke rechten man/vrouw, moslim/christen, PVV/GL.quote:Op maandag 21 februari 2011 19:18 schreef Mores het volgende:
Groot gelijk, niemand is gelijk, misschien gelijkwaardig want als we gelijk zouden zijn was iedereen rijk en niemand arm, dus dat is een complete utopie.
Koudwatervrees.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:00 schreef bart2009 het volgende:
Namelijk:
Maar dat de wil bij een partij aanwezig is om artikel 1 af te schaffen vind ik beangstigend.quote:Op maandag 21 februari 2011 19:55 schreef quo_ het volgende:
[..]
Koudwatervrees.
Voor het wijzigen van de grondwet is in twee achtereenvolgende rondes in beide kamers (met verkiezingen er tussen) een meerderheid nodig. De eerste keer met de helft+1 en de tweede keer met 2/3 meerderheid.
Voor een PVV hobby betekent dit in de praktijk dat de PVV 100 zetels in de tweede kamer moet halen.
Tegen die tijd hebben we geen grondwet meer nodig omdat we dan per saldo al geen democratie meer zijn.
Als jij het zegt.quote:Op maandag 21 februari 2011 20:05 schreef Salvad0R het volgende:
Ouwehoeren met Artikel 1 van de Grondwet is volledig fascistisch nazigedrag.
Dan ken ik er nog wel een paar.quote:Op maandag 21 februari 2011 19:57 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Maar dat de wil bij een partij aanwezig is om artikel 1 af te schaffen vind ik beangstigend.
Dat zeg ik nergensquote:Op maandag 21 februari 2011 19:08 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[..]
Leg dan meteen uit waarom een witte voetbalclub bij wet verboden moet worden.
[..]
En je bent dus voor of tegen afschaffing van artikel 1? Of wilde je gewoon allen even laten weten dat jij vind dat moslims de echte racisten zijn?
De sharia discrimineert?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 00:19 schreef JoaC het volgende:
Grappig dat het artikel wat ons tegen een eventuele sharia zou kunnen beschermen, als het aan PVV'ers ligt, afgeschaft zal worden
Vrijheid van Godsdienst voorkomt Shariaquote:
Dat is artikel 6.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 00:23 schreef JoaC het volgende:
[..]
Vrijheid van Godsdienst voorkomt Sharia
Ik vind het niet echt een goed idee. Maar pertinent ergens tegen zijn is dogmatisch. Dat is meer voor religieuzen en communisten.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 00:13 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[..]
Je bent dus niet per se tegen afschaffing van artikel 1? Goede zaak.
Ik vind het onzin om je als moslim te beroepen op art. 1, aangezien ook moslims discrimineren op geloof.quote:Op maandag 21 februari 2011 19:08 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
En je bent dus voor of tegen afschaffing van artikel 1? Of wilde je gewoon allen even laten weten dat jij vind dat moslims de echte racisten zijn?
Dus de rechter kan wetsartikelen toetsen aan artikel 1.quote:http://nl.wikipedia.org/w(...)dwet_door_de_rechter
Op 2 december 2008 is het Wetsvoorstel-Halsema aangenomen door de Eerste Kamer, met een zeer kleine meerderheid. Er zijn 37 stemmen voor uitgesproken en 36 stemmen tegen.
Het Wetsvoorstel Halsema behelst de bevoegdheid voor de rechter wetten (in formele zin) beperkt te toetsen aan de grondwet. Wetten in formele zin kunnen na invoering worden getoetst aan de artikelen: 1 - 23, etc..
In het arabisch preken is geen discriminatie. Ook werkt de wet niet zoals jij lijkt te denken. Je kan je prima beroepen op een artikel als je je zelf ook niet altijd aan dit artikel houdt.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 01:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind het onzin om je als moslim te beroepen op art. 1, aangezien ook moslims discrimineren op geloof.
In de moskee wordt niet in het Nederlands gepreekt, althans niet overal, waarom niet?
Jazeker: volgens de sharia is de islam het enige ware geloof en zij alle andere geloven (en hun volgelingen) minder.quote:
Ik katholieke kerken wordt in het Latijn gezongen. Waarom?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 01:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind het onzin om je als moslim te beroepen op art. 1, aangezien ook moslims discrimineren op geloof.
In de moskee wordt niet in het Nederlands gepreekt, althans niet overal, waarom niet?
In de sharia staat dat de islam het enige ware geloof is? Volgens mij bedoel je de koran.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 01:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jazeker: volgens de sharia is de islam het enige ware geloof en zij alle andere geloven (en hun volgelingen) minder.
Ja, daar heb je gelijk in. Maar daar is de sharia op gebaseerd.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 01:33 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[..]
In de sharia staat dat de islam het enige ware geloof is? Volgens mij bedoel je de koran.
Tuurlijk wel. Ons halve rechtssysteem is gebasseerd op de bijbel en die beschouwt het christendom ook als het enige ware geloof.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 01:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Maar daar is de sharia op gebaseerd.
Dus als je meer religies gelijkwaardig acht, kan de sharia nooit normbepalend zijn.
Niet zo moeilijk doen...dan stappen we maar uit die EU en dat simpele verdragje als de EVRM is ook zo opgezegd.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 01:55 schreef superdrufus het volgende:
Nederland is gebonden aan het EVRM en dit soort wetgeving zal in strijd zijn met de beginselen van deze verdragen.
Lees de tekst eensquote:
Het gaat over de preek.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 01:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik katholieke kerken wordt in het Latijn gezongen. Waarom?
In synagogen wordt in het Hebreeuws gezongen en gebeden.
Het ging niet om een afschaffing van het verbod op toetsing aan de grondwet, maar om een toevoeging van een tweede lid aan het artikel waardoor er toetsing kan plaatsvinden aan een limitatief aantal artikelen uit de grondwet. Het gaat hier om klassieke grondrechten als vrijheid van onderwijs, betoging, bijeenkomst etc. Niet heel indrukwekkend maar toch nuttig. Er mag namelijk gewoon wel getoetst worden aan verdragen en daar staat dat allemaal ook netjes in. Dat kost overigens wel veel geld en duurt ook een stuk langer. Maar goed, art. 120 moet gewoon afgeschaft worden en er moet een constitutioneel hof in het leven geroepen worden om ons te beschermen tegen de waanideeën van mensen als Wilders.quote:
Jammer dat het niet zo werkt. Heb je nog meer drogredenen paraat?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 01:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Vervelend hè, dat je van de wet geen vrouwen en negers meer mag discrimineren.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:16 schreef mlg het volgende:
Artikel 1 is het gevolg van toegenomen rechten, veelal moreel verwerpelijk. Je mag daarom ook wel stellen dat meer rechten tot meer ongelijkheid leidt, en dat er een artikel 1 nodig is.
Té simpel.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:29 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Vervelend hè, dat je van de wet geen vrouwen en negers meer mag discrimineren.
accent grave èquote:
Maar precies wat je bedoelt.quote:
In diezelfde geest zou art 310 sr afgeschaft moeten worden omdat het voor ongelijkheid zorgt.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:16 schreef mlg het volgende:
Artikel 1 is het gevolg van toegenomen rechten, veelal moreel verwerpelijk. Je mag daarom ook wel stellen dat meer rechten tot meer ongelijkheid leidt, en dat er een artikel 1 nodig is.
Nee hoor. Ik zie de essentie van dit artikel niet in. Waarom zou je geen onderscheid mogen maken?quote:
Omdat in het algemeen wordt gevonden dat de overheid neutraal dient te zijn. Volgens mij is de essentie van dit artikel je niet helemaal duidelijk, daarom zie je het ook niet in...quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:49 schreef mlg het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik zie de essentie van dit artikel niet in. Waarom zou je geen onderscheid mogen maken?
Volgens mij begrijp jij de essentie niet helemaal. Wat heeft artikel 1 met de neutraliteit van de overheid te maken?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:49 schreef Arglist het volgende:
[..]
Omdat in het algemeen wordt gevonden dat de overheid neutraal dient te zijn. Volgens mij is de essentie van dit artikel je niet helemaal duidelijk...
Dat dacht ik dus al. Het houdt hier op dan. Ik verwacht op zijn minst enig niveau in een discussie... Blijkbaar is dat te veel gevraagd.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:51 schreef mlg het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp jij de essentie niet helemaal. Wat heeft artikel 1 met de neutraliteit van de overheid te maken?
Omgedraaide wereld, maar goed. Dan houd de discussie hier op.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:52 schreef Arglist het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus al. Het houdt hier op dan. Ik verwacht op zijn minst enig niveau in een discussie... Blijkbaar is dat te veel gevraagd.
Maar wat is gelijk? Het gelijkheidsbeginsel is er, om de alsmaar komende rechten voor iedereen te laten gelden. Naar mijn mening hebben mensen teveel rechten, en dan bedoel ik rechten zoals het recht op thuiswerken, of het recht op scholing.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:56 schreef Tem het volgende:
Het gaat toch uit van het gelijkheidsbeginsel? deze wet voorziet daar toch juist in? Het kan alleen met artikel 7 vrijheid van meningsuiting nog wel eens in conflict komen....
Indirect?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:09 schreef Tem het volgende:
Wanneer een overheid in de basis iedereen als gelijke beschouwd en geen onderscheid maakt in ras of geslacht heeft zij hiermee indirect een onafhankelijke positie.
Art. 1 garandeert de neutraliteit (lees: gelijke behandeling) van de overheid tegenover al haar burgers of mensen die zich hier bevinden, ongeacht geslacht, godsdienst, nationaliteit etc. Dat is Mlg blijkbaar niet duidelijk geworden... In ieder geval, dat is de oer-uitleg en de bedoeling van het artikel. Als je dat in eerste instantie niet snapt heeft een verdere discussie over artikel 1 van de grondwet ook niet heel veel zin.quote:
Dus je beweert dat artikel 1 er is vanwege de overheid? Mijn punt is dat dit artikel helemaal niet nodig is.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:14 schreef Arglist het volgende:
[..]
Art. 1 garandeert de neutraliteit (lees: gelijke behandeling) van de overheid tegenover al haar burgers of mensen die zich hier bevinden, ongeacht geslacht, godsdienst, nationaliteit etc. Dat is Mlg blijkbaar niet duidelijk geworden... In ieder geval, dat is de oer-uitleg en de bedoeling van het artikel. Als je dat in eerste instantie niet snapt heeft een verdere discussie over artikel 1 van de grondwet ook niet heel veel zin.
Dat is geen bewering.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:19 schreef mlg het volgende:
[..]
Dus je beweert dat artikel 1 er is vanwege de overheid? Mijn punt is dat dit artikel helemaal niet nodig is.
Als dat je geruststelt en voor een betere nachtrust bij je zorgt...quote:
Daar heb je artikel 1 helemaal niet voor nodig. Het is niet alleen bij grondwet verboden om te discrimineren, maar ook bij strafrecht. Daarnaast is een gelijke behandeling door een overheid al verplicht gesteld door het EVRM. Kortom, we hebben artikel 1 niet nodig, en staat in conflict met artikel 7. Het EVRM druist niet tegen andere rechten in.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:34 schreef Tem het volgende:
Een neutrale overheid in deze is wel de basis van een democratie lijkt mij.
Hoe kan je dan een gelijke behandeling door een overheid garanderen mlg?
Verklaar dan ook meteen de ongelijkheid in het belastingstelsel die door dezelfde overheid met de voeten wordt getreden.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:34 schreef Tem het volgende:
Een neutrale overheid in deze is wel de basis van een democratie lijkt mij.
Hoe kan je dan een gelijke behandeling door een overheid garanderen mlg?
Op welke grond is de ongelijkheid?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:49 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Verklaar dan ook meteen de ongelijkheid in het belastingstelsel die door dezelfde overheid met de voeten wordt getreden.
Op geen. Het is geen discriminatie in zijn algemeen, maar op basis van ras, nationaliteit, religie etc.quote:
Mensen hebben direct invloed op hun inkomen en in mindere mate op huidskleur, nationaliteit en religie. Bovendien beantwoord je mijn vraag niet echt.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:52 schreef mlg het volgende:
[..]
Op geen. Het is geen discriminatie in zijn algemeen, maar op basis van ras, nationaliteit, religie etc.
Wat het discrimineren van een neger dus minder wenselijk maakt dan op basis van inkomen?quote:
Persoonlijk vind ik iemand zwaarder belasten naar inkomen een groter dilemma, dan het discrimineren van een neger.
Het EVRM, je bedoelt art. 6 denk ik en niet 7, stelt alleen maar minimum eisen omtrent de waarborgen. Het is niet onnodig voor een overheid om zelf regels vast te stellen, zo niet te verstevigen in een grondwet. Nogmaals, eigenlijk weet je helemaal niet waar je over praat. Dat is prima natuurlijk, maar het is niet gewenst in een discussie. Je verwart allemaal dingen die helemaal niets met elkaar te maken hebben en gooit er dan je eigen mening doorheen. Leuk voor een klasse discussie in het 3e van het vmbo, maar het komt nogal dom over als je achter een computer zit en alle informatie zo voor het 'klikken' hebt.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:46 schreef mlg het volgende:
[..]
Daar heb je artikel 1 helemaal niet voor nodig. Het is niet alleen bij grondwet verboden om te discrimineren, maar ook bij strafrecht. Daarnaast is een gelijke behandeling door een overheid al verplicht gesteld door het EVRM. Kortom, we hebben artikel 1 niet nodig, en staat in conflict met artikel 7. Het EVRM druist niet tegen andere rechten in.
Verschil in inkomen en verschil in geslacht of etniciteit zijn nogal flink verschillende zaken.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:49 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Verklaar dan ook meteen de ongelijkheid in het belastingstelsel die door dezelfde overheid met de voeten wordt getreden.
Ik ben geen jurist maar het lijkt mij nogal aannemelijk dat deze wet niet kan worden afgeschaft al ben ik het eens dat het nogal lastig is in combinatie met artikel 7 (vrijheid van meningsuiting) en welke daarin zwaarder zou moeten wegen of juist niet.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:46 schreef mlg het volgende:
[..]
Daar heb je artikel 1 helemaal niet voor nodig. Het is niet alleen bij grondwet verboden om te discrimineren, maar ook bij strafrecht. Daarnaast is een gelijke behandeling door een overheid al verplicht gesteld door het EVRM. Kortom, we hebben artikel 1 niet nodig, en staat in conflict met artikel 7. Het EVRM druist niet tegen andere rechten in.
Op inkomsten.quote:
Het gaat om 'in gelijke gevallen', dus als twee verschillende mensen beide hetzelfde inkomen krijgen, steelt de overheid dezelfde fractie van dat inkomen. Maar goed, zo kun je ook redeneren dat de regel 'een persoon wordt ontslagen, als hij een allochtoon is' voor alle mensen opgaat. Dus met dat artikel kun je alles goed praten. Of fout praten. Maar daarvoor moet je bij de CGB zijn.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Op inkomsten.
Artikel 1
Ze helpen hem anders wel degelijk mee met het realiseren van zijn plannen...quote:Op maandag 21 februari 2011 11:02 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Alsof de VVD er in meegaat om de grondwet aan te passen
OK, een bankdirecteur verdient nu hetzelfde als een schoonmaker.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Op inkomsten.
Artikel 1
Nee dat betekent dat het artikel weg moet. Juist om de situatie die je in de eerste zin geeft. Dat is niet te verantwoorden. Als je een artikel recht moet praten met vage dingen als praktijk of jurisprudentie, heb je niets aan een artikel.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 16:58 schreef JoaC het volgende:
[..]
OK, een bankdirecteur verdient nu hetzelfde als een schoonmaker.
Of er bestaat zoiets al praktische invulling en jurisprudentie.
Als je zo denkt de discussie te voeren, dan wordt het tijd dat je jezelf achter de oren gaan krabben of je wel in staat bent om op een forum te discussiëren. Op deze manier discussiëren alleen mensen van 3 vmbo.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:00 schreef Arglist het volgende:
[..]
Het EVRM, je bedoelt art. 6 denk ik en niet 7, stelt alleen maar minimum eisen omtrent de waarborgen. Het is niet onnodig voor een overheid om zelf regels vast te stellen, zo niet te verstevigen in een grondwet. Nogmaals, eigenlijk weet je helemaal niet waar je over praat. Dat is prima natuurlijk, maar het is niet gewenst in een discussie. Je verwart allemaal dingen die helemaal niets met elkaar te maken hebben en gooit er dan je eigen mening doorheen. Leuk voor een klasse discussie in het 3e van het vmbo, maar het komt nogal dom over als je achter een computer zit en alle informatie zo voor het 'klikken' hebt.
Het recht zit vol dilemma's, juist door het te toetsen los je zaken opquote:Op dinsdag 22 februari 2011 17:01 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nee dat betekent dat het artikel weg moet. Juist om de situatie die je in de eerste zin geeft. Dat is niet te verantwoorden. Als je een artikel recht moet praten met vage dingen als praktijk of jurisprudentie, heb je niets aan een artikel.
Je kunt het ook oplossen door dilemma's uit wetten te verwijderen, of denk ik te simpel?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 17:09 schreef JoaC het volgende:
[..]
Het recht zit vol dilemma's, juist door het te toetsen los je zaken op
Tekst is altijd verschillend te interpreteren.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 17:18 schreef twaalf het volgende:
[..]
Je kunt het ook oplossen door dilemma's uit wetten te verwijderen, of denk ik te simpel?
Zonder in te gaan op het vage gepraat waar veel rechtsgeleerden het zich moeilijk mee maken, kun je zien dat dit specifieke artikel duidelijk geen enkel doel heeft. Dus kun je dit artikel afschaffen om dilemma's te vermijden. Dat zou helpen, of niet?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 17:27 schreef JoaC het volgende:
[..]
Tekst is altijd verschillend te interpreteren.
Een wet heeft vaak een doel, en als twee wetten botsen, maar de doelen behouden dienen te worden, kan er via de praktijk vaak een oplossing komen.
De overheid wel, maar burgers ook? Daar zit hem de crux.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:49 schreef Arglist het volgende:
[..]
Omdat in het algemeen wordt gevonden dat de overheid neutraal dient te zijn. Volgens mij is de essentie van dit artikel je niet helemaal duidelijk, daarom zie je het ook niet in...
Ik zoek even het Eerste Kamer-debat op ten tijde van de invoeringquote:Op dinsdag 22 februari 2011 17:35 schreef twaalf het volgende:
[..]
Zonder in te gaan op het vage gepraat waar veel rechtsgeleerden het zich moeilijk mee maken, kun je zien dat dit specifieke artikel duidelijk geen enkel doel heeft. Dus kun je dit artikel afschaffen om dilemma's te vermijden. Dat zou helpen, of niet?
Op ander momentquote:Op dinsdag 22 februari 2011 17:42 schreef JoaC het volgende:
[..]
Ik zoek even het Eerste Kamer-debat op ten tijde van de invoering
Nou, op die basering van ons rechtssysteem op de bijbel valt wel wat af te dingen.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 01:45 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Ons halve rechtssysteem is gebasseerd op de bijbel en die beschouwt het christendom ook als het enige ware geloof.
Denk je niet dat de moslims dat lekker zelf mogen uitmaken? Wie ben jij dat je vindt dat iets in de moskee hoort?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 10:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat over de preek.
Als men in een moskee loopt te reciteren in het Arabisch, is daar geen probleem mee.
Maar de preek, dient m.i., net als in een Katholieke kerk, in het Nederlands te zijn, in Nederland.
Elke Nederlandse moslim hoort in staat te zijn de preek te kunnen volgen en niet iedere Nederlandse moslim kan Arabisch.
Overigens zijn de meeste vieringen in de Katholieke kerk volledig in het Nederlands. Alleen op hoogtijdagen zijn er weleens Latijnse missen, maar dan nog is de preek in 't Nederlands.
Gewoon uitleggen was wel zo nuttig geweest.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:52 schreef Arglist het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus al. Het houdt hier op dan. Ik verwacht op zijn minst enig niveau in een discussie... Blijkbaar is dat te veel gevraagd.
heb je het over artikel 1quote:Op dinsdag 22 februari 2011 17:35 schreef twaalf het volgende:
[..]
Zonder in te gaan op het vage gepraat waar veel rechtsgeleerden het zich moeilijk mee maken, kun je zien dat dit specifieke artikel duidelijk geen enkel doel heeft. Dus kun je dit artikel afschaffen om dilemma's te vermijden. Dat zou helpen, of niet?
Waarom zou het niet te verantwoorden zijn als een schoonmaker evenveel verdient als een bankdirecteur?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 17:01 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nee dat betekent dat het artikel weg moet. Juist om de situatie die je in de eerste zin geeft. Dat is niet te verantwoorden. Als je een artikel recht moet praten met vage dingen als praktijk of jurisprudentie, heb je niets aan een artikel.
Oneens.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:14 schreef Friek_ het volgende:
Als je dit artikel weggooid, dan gooi je in feite alles weg. Waarom zou er dan nog rechtspraak zijn?
Maar je kunt het artikel wel veranderen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:14 schreef Friek_ het volgende:
Als je dit artikel weggooid, dan gooi je in feite alles weg. Waarom zou er dan nog rechtspraak zijn?
Nee, specificeren dat alleen de overheid (dus in de rechtspraak, uitvoering en wetgeving zelf) niet mag discrimineren. Burgers onderling mogen wat mij betreft wel onderling discrimineren, ook al is dat natuurlijk wel betreurenswaardig als dat gebeurd, maar het is mijns inziens niet aan de overheid om dat te voorkomen door middel van wetgeving.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:46 schreef Friek_ het volgende:
Dat je het kunt veranderen leek me nogal obvious. Maar wat stel je voor? Dat op mensen op basis van hun ras, huidskleur, seksuele voorkeur, afkomst enzovoort gediscrimineerd mogen worden? Het discrimineren is nu al meer onderhuids bezig, maar om het nu ook openlijk toe te staan vind ik vrij absurd.
Als je nou eest eens met Art 23 bezig gaat om er voor te zorgen dat religieus onderwijs niet door de staat gefinanceerd/-subsidieerd hoeft te worden, kom je al een stuk verder dan een geloofsgroep uit Art. 1 weg te strepen,ookal zal daar een kabinet zonder Het CDA voor nodig zijn..quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar je kunt het artikel wel veranderen.
Ik wil niks schrappen, maar alleen wat toevoegen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:48 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Als je nou eest eens met Art 23 bezig gaat om er voor te zorgen dat religieus onderwijs niet door de staat gefinanceerd hoeft te worden, kom je al een stuk verder dan een geloofsgroep uit Art. 1 weg te strepen,ookal zal daar een kabinet zonder Het CDA voor nodig zijn..
Het gebeurt nu al in enige mate omdat iemand in zijn eigen organisatie zijn eigen regels mag bepalen. Denk je niet dat men hier al genoeg ruimte tot discriminatie heeft?quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, specificeren dat alleen de overheid (dus in de rechtspraak, uitvoering en wetgeving zelf) niet mag discrimineren. Burgers onderling mogen wat mij betreft wel onderling discrimineren, ook al is dat natuurlijk wel betreurenswaardig als dat gebeurd, maar het is mijns inziens niet aan de overheid om dat te voorkomen door middel van wetgeving.
Het enige verschil is dat Art 23 over (de opleiding van) mensen gaat die niet mogen/kunnen stemmen, terwijl de opvoeders van deze mensen wel mogen bepalen om ze naar een opleiding te doen die een bepaalde religieuze visie aanhangt, waardoor je de volgende generaties, zelfs al zou je Art 1 kunnen aanpassen, met het zelfde probleem opscheept.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik wil niks schrappen, maar alleen wat toevoegen.Ik vind overigens, maar dat terzijde, dat ongeacht de grondslag onderwijs wel of niet gesubsidieerd moet worden, dus er moet geen onderscheid gemaakt worden naar het type onderwijs.
Natuurlijk is het wel aan de overheid om mede ervoor te zorgen dat burgers respectvol met elkaar omgaan... Daar zijn de wetten voor...quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, specificeren dat alleen de overheid (dus in de rechtspraak, uitvoering en wetgeving zelf) niet mag discrimineren. Burgers onderling mogen wat mij betreft wel onderling discrimineren, ook al is dat natuurlijk wel betreurenswaardig als dat gebeurd, maar het is mijns inziens niet aan de overheid om dat te voorkomen door middel van wetgeving.
Nee, want het is bijvoorbeeld de SGP niet toegestaan om binnen haar vereniging er discriminerende statuten op na te houden.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:52 schreef Friek_ het volgende:
Het gebeurt nu al in enige mate omdat iemand in zijn eigen organisatie zijn eigen regels mag bepalen. Denk je niet dat men hier al genoeg ruimte tot discriminatie heeft?
Nee, het is geen universele waarde ofzo. Ik vind dat burgers zelf verantwoordelijk om respectvol met elkaar om te gaan. Natuurlijk mag een overheid aan campagne opzetten om discriminatie aan te pakken. Maar het gedrag zelf moet vanuit de mensen zelf komen en niet door de overheid, desnoods met strafrecht, worden opgelegd.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:02 schreef Bluesdude het volgende:
Natuurlijk is het wel aan de overheid om mede ervoor te zorgen dat burgers respectvol met elkaar omgaan... Daar zijn de wetten voor...
Jij vindt dat ze dat wel mogen doen dus? Ik vind dat nogal de deur openzetten voor nogal gevaarlijke agenda's.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, want het is bijvoorbeeld de SGP niet toegestaan om binnen haar vereniging er discriminerende statuten op na te houden.
Ja, de leden hebben de statuten van de vereniging zelf vastgesteld en de deelname aan de vereniging vind plaats op basis van vrijwillige deelname.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:08 schreef Friek_ het volgende:
Jij vindt dat ze dat wel mogen doen dus?
Dat zou kunnen. Maar we voorkomen er ook gevaarlijke agenda's mee. Denk aan het proefprocessenfonds van het Clara Wichmannfonds dat de rechtszaken tegen de SGP al jaren financiert. Zij zetten artikel 1 van de grondwet in om andersdenkenden het leven zuur te maken, dat kan nooit de bedoeling van de grondwet zijn. Daarom vind ik dat het artikel aangepast moet worden.quote:Ik vind dat nogal de deur openzetten voor nogal gevaarlijke agenda's.
Is het in zo'n situatie dan ook niet gewenst dat je als overheid wat onderwijs betreft een basispakket aanbiedt en subsidieert en dat de religieuzen maar een private zaterdag-/zondagschool aan moeten bieden voor de opvoeders die hun kroost wat van hun opvattingen mee willen geven?quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nee, het is geen universele waarde ofzo. Ik vind dat burgers zelf verantwoordelijk om respectvol met elkaar om te gaan. Natuurlijk mag een overheid aan campagne opzetten om discriminatie aan te pakken. Maar het gedrag zelf moet vanuit de mensen zelf komen en niet door de overheid, desnoods met strafrecht, worden opgelegd.
Nee, want dan ga je als overheid (geregereerd door de democratische meerderheid) selecteren welke denkbeelden je wel graag in de samenleving ziet en welke niet. Dat is juist wat ik wil voorkomen. Ik wil groepen van andersdenkenden door middel van de grondwet beschermen tegen de meerderheid van het volk dat in een democratie anders over hen heen loopt.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:12 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Is het in zo'n situatie dan ook niet gewenst dat je als overheid wat onderwijs betreft een basispakket aanbiedt en subsidieert en dat de religieuzen maar een private zaterdag-/zondagschool aan moeten bieden voor de opvoeders die hun kroost wat van hun opvattingen mee willen geven?
Dat vind ik eigenlijk ook wel. De SGP is wel een politieke partij die dus in de Tweede Kamer politiek bedrijft en, Deo Verhoede het, eventueel een premier kan leveren, maar toch is de SGP geen onderdeel van de overheid. Voor wie immers Art. 1 gemaakt is. Dus mag de SGP, als particuliere vereniging, haar eigen regels stellen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:08 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Jij vindt dat ze dat wel mogen doen dus? Ik vind dat nogal de deur openzetten voor nogal gevaarlijke agenda's.
Iedere wet/regel kan misbruikt worden .... niet in de geest zoals de wetgever het bedoelde..quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zij zetten artikel 1 van de grondwet in om andersdenkenden het leven zuur te maken, dat kan nooit de bedoeling van de grondwet zijn. Daarom vind ik dat het artikel aangepast moet worden.
Daar pleit ik dan nadrukkelijk ook niet voor.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:17 schreef Bluesdude het volgende:
Iedere wet/regel kan misbruikt worden .... niet in de geest zoals de wetgever het bedoelde..
Dat kan een reden zijn die wet aan te passen... maar niet een reden om die wet/regel zelf af te schaffen
quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik wil niks schrappen, maar alleen wat toevoegen.
Haha, leuk dat je het met mij eens bent, dat had ik niet verwacht.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:16 schreef Kees22 het volgende:
Dat vind ik eigenlijk ook wel. De SGP is wel een politieke partij die dus in de Tweede Kamer politiek bedrijft en, Deo Verhoede het, eventueel een premier kan leveren, maar toch is de SGP geen onderdeel van de overheid. Voor wie immers Art. 1 gemaakt is. Dus mag de SGP, als particuliere vereniging, haar eigen regels stellen.
Zo mag de PVV slechts één lid hebben en zouden moslimpartijen hun mannen jurken en hun vrouwen hoofddoeken kunnen voorschrijven.
Maar de overheid en haar organen blijven gebonden aan artikel 1.
de burgers ook.... dat is de intentie van artikel 1 en alle andere wettenquote:Op woensdag 23 februari 2011 02:16 schreef Kees22 het volgende:
Maar de overheid en haar organen blijven gebonden aan artikel 1.
Artikel 1 is juist bedacht met de intentie om specifiek een verticale werking te hebben en niet een horizontale werking, die is er in de loop der jaren bij gekomen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
de burgers ook.... dat is de intentie van artikel 1 en alle andere wetten
Bron: art1.nlquote:De Grondwet is een wet waarin in beginsel de verhouding overheid burger wordt geregeld. De artikelen in de Grondwet hebben daarom in beginsel een verticale werking. De praktijk wijst echter uit dat de bepalingen in de Grondwet ook steeds meer gebruikt worden ter regulering van de verhouding tussen burgers onderling. De artikelen hebben dan niet alleen een verticale maar ook een horizontale werking.
Het is daarvoor niet nodig om Art 1 te veranderen, het is nu al mogelijk om via de wet te toetsen er sprake is van discriminatie, en wat vrijheid van meningsuiting betreft betekent het nog niet dat je niet terecht op je bek geslagen kan worden als deze vrije mening als belediging opgevat word, ongeacht je woordkeuze.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, want dan ga je als overheid (geregereerd door de democratische meerderheid) selecteren welke denkbeelden je wel graag in de samenleving ziet en welke niet. Dat is juist wat ik wil voorkomen. Ik wil groepen van andersdenkenden door middel van de grondwet beschermen tegen de meerderheid van het volk dat in een democratie anders over hen heen loopt.
Wat bedoel je ? Dat het alleen gaat over de plichten van de overheid naar de burger en niet over de relaties tussen burgers onderling.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Artikel 1 is juist bedacht met de intentie om specifiek een verticale werking te hebben en niet een horizontale werking.
quote:De artikelen hebben dan niet alleen een verticale maar ook een horizontale werking.
Artikel 1 Grondwet formuleert een norm waaraan de overheid zich jegens de burger dient te houden namelijk het gelijk behandelen van gelijke gevallen. Artikel 1 Grondwet bevat voorts niet alleen een algemeen discriminatieverbod dat voor de overheid geldt, maar het is een discriminatieverbod dat ook betekenis heeft voor de verhouding tussen burgers onderling.
Geweld is sowieso niet te rechtvaardigen. Maar wat betreft artikel 1. De Hoge Raad heeft juist de uitspraak gedaan dat de SGP haar statuten inzake het vrouwenstandpunt moet aanpassen, het is dus evident dat de wetgeving moet veranderen als je dit wilt voorkomen aangezien de Hoge Raad het hoogste rechtsorgaan in Nederland is.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:24 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Het is daarvoor niet nodig om Art 1 te veranderen, het is nu al mogelijk om via de wet te toetsen er sprake is van discriminatie, en wat vrijheid van meningsuiting betreft betekent het nog niet dat je niet terecht op je bek geslagen kan worden als deze vrije mening als belediging opgevat word, ongeacht je woordkeuze.
Er wordt volgens mij alleen een constatering gedaan met betrekking tot de huidige werking van artikel 1. Deze werking gaat breder dan het doel waarmee de grondwet geschreven is, namelijk de verhouding overheid-burger regelen. Maar los van het doel, dat veranderd niks aan het feit dat ik vind dat artikel 1 moet veranderen en nadrukkelijk alleen moet gelden voor de overheid.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat bedoel je ? Dat het alleen gaat over de plichten van de overheid naar de burger en niet over de relaties tussen burgers onderling.
Dat was niet de intentie in 1983 van de wetgevers , de Kamer..
Het ging echt wel over hoe de burgers onderling zich verhouden en dat de overheid dat wilde bevorderen in de sfeer van gelijke behandeling en niemand achterstellen door overheid of door andere burgers .
Dit zegt je link ook
[..]
Bolkesteijn is pacifist? Wat zeg je nu!quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Geweld is sowieso niet te rechtvaardigen.
Het lijkt me dat de Hoge Raad helemaal geen uitspraak heeft gedaan over art1 of zich beroept op art 1.. Het gaat over het VN-vrouwenverdragquote:Op woensdag 23 februari 2011 02:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Geweld is sowieso niet te rechtvaardigen. Maar wat betreft artikel 1. De Hoge Raad heeft juist de uitspraak gedaan dat de SGP haar statuten inzake het vrouwenstandpunt moet aanpassen, het is dus evident dat de wetgeving moet veranderen als je dit wilt voorkomen aangezien de Hoge Raad het hoogste rechtsorgaan in Nederland is.
Nou ja, niet heel strikt.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:30 schreef Friek_ het volgende:
Bolkesteijn is pacifist? Wat zeg je nu!
En artikel 1 zou daar dus tegen moeten beschermen. Maar goed, maak er geen juridische discussie van, ik ben maar een eenvoudige econoom.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:31 schreef Bluesdude het volgende:
Het lijkt me dat de Hoge Raad helemaal geen uitspraak heeft gedaan over art1 of zich beroept op art 1.. Het gaat over het VN-vrouwenverdrag
quote:De rechter wordt gevraagd een afweging te maken tussen botsende grondrechten, met name tussen het gelijkheidsbeginsel van artikel 1 Grondwet, onder meer toegespitst in artikel 7 Vrouwenverdrag, en de vrijheid van vereniging van artikel 8 Grondwet.
artikel 1 is een burgerrecht die de staat garandeert op haar grondgebied... andere burgerrechten staan in andere artikelen van de grondwet...quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er wordt volgens mij alleen een constatering gedaan met betrekking tot de huidige werking van artikel 1. Deze werking gaat breder dan het doel waarmee de grondwet geschreven is, namelijk de verhouding overheid-burger regelen. Maar los van het doel, dat veranderd niks aan het feit dat ik vind dat artikel 1 moet veranderen en nadrukkelijk alleen moet gelden voor de overheid.
Dat jij dit post sta ik wel van te kijken zeg. Zeker omdat ik denk dat geweld wel te rechtvaardigen als er aan zeer strikte eisen wordt voldaan (voorafgaand aan en tijdens oorlogen). Dit terwijl ik door jou met m'n sociaal-liberale signatuur in het linkerhoekje van het politieke spectrum wordt geduwd.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nou ja, niet heel strikt.Maar zeker het gedrag van bijvoorbeeld de VS in Irak valt eigenlijk niet goed te praten. Overheden moeten geen oorlogen voeren, behalve als landen zelf aangevallen worden.
De vraag is een beetje of je wel in zoverre respect moet hebben voor andersdenkenden als hun meningen simpelweg verwerpelijk zijn. Natuurlijk heeft de SGP het recht op een mening als ieder ander, maar ik vind het respect voor de mensheid als zodanig belangrijker dan het respect voor een specifieke groep. Voor mij zijn alle mensen waar dan over de wereld fundamenteel gelijkwaardig.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar we voorkomen er ook gevaarlijke agenda's mee. Denk aan het proefprocessenfonds van het Clara Wichmannfonds dat de rechtszaken tegen de SGP al jaren financiert. Zij zetten artikel 1 van de grondwet in om andersdenkenden het leven zuur te maken, dat kan nooit de bedoeling van de grondwet zijn. Daarom vind ik dat het artikel aangepast moet worden.
Het is eigenlijk gekomen nadat ik voor mijn studie (Economie) de invloed van oorlogen met betrekking tot de economie van landen had onderzocht. Oorlogen zijn werkelijk desastreus, er is enorm veel schade, kleine ondernemers gaan failliet, er komt enorme inflatie (vaak doordat overheden oorlogen monetair financieren) en het ene tuig wordt voor het andere ingeruild. Je ziet ook vaak dat oorlogen een internationale component kennen, altijd is er wel weer een machthebber door een een of ander land in het zadel geholpen (echt niet altijd de VS, de Fransen en de Russen zijn er minstens zo goed in), die later ontspoort is tot een vreselijke dictator. Denk ook aan de rol die de Belgen gespeeld hebben in Rwanda.quote:Op woensdag 23 februari 2011 02:46 schreef Friek_ het volgende:
Dat jij dit post sta ik wel van te kijken zeg. Zeker omdat ik denk dat geweld wel te rechtvaardigen als er aan zeer strikte eisen wordt voldaan (voorafgaand aan en tijdens oorlogen). Dit terwijl ik door jou met m'n sociaal-liberale signatuur in het linkerhoekje van het politieke spectrum wordt geduwd.
Maar de SGP vrouwen vinden juist dat zij ontzettend veel respect krijgen van hun mannen. Wie is het Clara Wichmaninstituut om die mensen zo in hun eigen beginselen aan te tasten met nota bene de grondwet in de hand? Het is tekenend dat zij 2 jaar lang gezocht hebben naar een vrouw in de contreien van de SGP om als klager bij het proefproces te dienen maar die niet gevonden hebben.quote:De vraag is een beetje of je wel in zoverre respect moet hebben voor andersdenkenden als hun meningen simpelweg verwerpelijk zijn. Natuurlijk heeft de SGP het recht op een mening als ieder ander, maar ik vind het respect voor de mensheid als zodanig belangrijker dan het respect voor een specifieke groep. Voor mij zijn alle mensen waar dan over de wereld fundamenteel gelijkwaardig.
quote:Op woensdag 23 februari 2011 03:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is eigenlijk gekomen nadat ik voor mijn studie (Economie) de invloed van oorlogen met betrekking tot de economie van landen had onderzocht. Oorlogen zijn werkelijk desastreus, er is enorm veel schade, kleine ondernemers gaan failliet, er komt enorme inflatie (vaak doordat overheden oorlogen monetair financieren) en het ene tuig wordt voor het andere ingeruild. Je ziet ook vaak dat oorlogen een internationale component kennen, altijd is er wel weer een machthebber door een een of ander land in het zadel geholpen (echt niet altijd de VS, de Fransen en de Russen zijn er minstens zo goed in), die later ontspoort is tot een vreselijke dictator. Denk ook aan de rol die de Belgen gespeeld hebben in Rwanda.
Dat soort internationale inmenging, of dat nou is in de vorm van oorlog, ontwikkelingssamenwerking of steun aan de oppositie moet heel erg voorzichtig gebruikt worden. In Europa is er volgens mij ook 3000 jaar oorlog aan voorafgegaan en pas sinds de laatste 50 jaar pas echt wat geworden. Veel beter is het om vrije handel te drijven met de landen in Afrika, om maar een voorbeeld te noemen. En dan ook echt vrije handel, dus geen Franse melkproducten opkopen om het vervolgens te dumpen op de markt van Abidjan of Monrovia. Fijnmazige economische structuren vormen een essentiele voorwaarde voor veiligheid en vrijheid en daarom mag wat mij betreft de internationale politiek fors verminderd worden. Ga handel drijven, daar worden we allemaal beter van. Je ziet ook nu in de Arabische wereld dat het echt veel beter is als de mensen zelf hun dictator verjagen in plaats van dat gewerkt wordt met economische sancties en erger.
[..]
Maar de SGP vrouwen vinden juist dat zij ontzettend veel respect krijgen van hun mannen. Wie is het Clara Wichmaninstituut om die mensen zo in hun eigen beginselen aan te tasten met nota bene de grondwet in de hand? Het is tekenend dat zij 2 jaar lang gezocht hebben naar een vrouw in de contreien van de SGP om als klager bij het proefproces te dienen maar die niet gevonden hebben.
Goede post inderdaad, echter wel het volgende:quote:
Dit is vooral een ouderwetse methode (Reagan tijd) om een oorlog te financieren. Tegenwoordig lenen veel grootmachten elkaar geld uit, die ook niet altijd zonder consequenties op de langer termijn. De Irak en Afghanistan oorlog is allemaal gefinancierd met Chinees geld, echter hebben de Chinezen nu veel dollars, waarmee ze dus een zekere monetair wapen in handen hebben. Zoals je weet kunnen ze de dollars op de markt brengen, waardoor er een hyperinflatie kan ontstaan. Dit is trouwens in het voordeel van Europa, omdat we niet zo heel veel handel drijven met de VS, maar de olie- en gasprijzen gekoppeld zijn aan de dollar. China is hier echter niet bij gebaat, omdat ze de VS een goede handelspartner is, hoewel je wel ziet dat China steeds meer handel drijft met Europa.quote:er komt enorme inflatie (vaak doordat overheden oorlogen monetair financieren)
Dat is helemaal geen groot probleem. Er lopen namelijk geen echte Turkse militairen door de straat, maar gewone Nederlandse burgers met een Turks paspoort. Hierdoor kunnen ze makkelijk bij hun familie op bezoek of terug verhuizen naar hun familie.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:25 schreef Secret_digger het volgende:
Ik begrijp nu helemaal waarom wilders grondwet artikel 1 wil schrappen en wil graag een discussie hierover van mijn oude nick verder voeren.
De echt schizofrene PVV mensen zien zeg maar een Turks/Marokaans leger in Nederland opereren?
Voor hun gevoel blijven Turken en Marokanen zeg maar door hun paspoort Turkse en Marokaanse militairen in Nederland?
Dat is inderdaad een groot probleem.
quote:Toch moet daarover te onderhandelen zijn met hun land van herkomst. Dat is namelijk echt een militair probleem tussen Turkije en Marokko en Nederland.
Onderhandelingen zijn altijd mogelijk.quote:Zijn hier wel onderhandelingen over gedaan of zijn die uberhaupt mogelijk.
We hebben geen Turks leger in Nederland en ook de koning van Marokko heeft hier geen soldaten rond lopen.quote:Ik begrijp dat een Turks en Marokaans leger in Nederland ongewenst is.
Ik ken geen enkel voorbeeld van een Marokkaan of Turk in mijn omgeving die zich ook maar iets aantrekt van de Marokkaanse of Turkse dienstplicht. De beide landen kunnen hun 'landgenoten' niet zomaar inzetten als soldaten, ze wonen hier en Turkije of Marokko kunnen ze niets maken.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:27 schreef Secret_digger het volgende:
@Zeeland
We hebben geen Turks leger in Nederland en ook de koning van Marokko heeft hier geen soldaten rond lopen.
---> Maar Marokko en Turkije kunnen ze wel plots inzetten als militaiten zonder pak in Nederland omdat ze een dubbel paspoort hebben?
Nee, dat is geen probleem.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:27 schreef Secret_digger het volgende:
----> Dus de dienstplicht voor Turkse en Marokaanse mannen is helemaal geen probleem?
Als ik het goed begrepen heb is die dienstplicht wel een probleem voor Turkse mannen die om wat voor reden dan ook (werk, vakantie, toeval) in Turkije willen zijn. Dan moeten ze alsniog hun dienstplicht vervullen of afkopen.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:23 schreef tsijben het volgende:
[..]
Nee, dat is geen probleem.
Want waar het om gaat is of deze mensen zich er iets van aantrekken.
Als iemand Nederland wilt 'verraden' voor Marokko, dan zal hij/zij dat ook doen zonder zulk paspoort.
En als iemand niets met deze dienstplicht te maken wil hebben, dan zal hij/zij zich er niets van aantrekken; paspoort of niet.
Dat snap ik niet helemaal, we zijn toch lid van de VN. Dat zijn toch de mensen die ons beschermen?quote:Op vrijdag 22 april 2011 20:15 schreef waht het volgende:
Ik denk niet dat de PVV zich laat afschrikken door de conventies van de hoge heren van de VN.
Helemaal niet nee. Dat zijn juist haar drijfverenquote:Op vrijdag 22 april 2011 20:15 schreef waht het volgende:
Ik denk niet dat de PVV zich laat afschrikken door de conventies van de hoge heren van de VN.
De PVV denkt dat de VN beter wordt door complete afscheiding van Nederland. Ik kan me niet voorstellen dat complete uitzetting de terreurdreiging lager maakt voor de westerse wereld als we daarnaast de moslims uitzetten?quote:Op donderdag 19 mei 2011 20:23 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Helemaal niet nee. Dat zijn juist haar drijfveren
Ik bedoel meer dat de PVV stemmen wint met het zich afzetten tegen 'de linkse kerk'quote:Op donderdag 19 mei 2011 20:29 schreef Secret_digger het volgende:
[..]
De PVV denkt dat de VN beter wordt door complete afscheiding van Nederland. Ik kan me niet voorstellen dat complete uitzetting de terreurdreiging lager maakt voor de westerse wereld als we daarnaast de moslims uitzetten?
Je bedoelt links heeft deze punten beter. Die punten nemen we mee en de rest van links schieten we af?quote:Op donderdag 19 mei 2011 20:31 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat de PVV stemmen wint met het zich afzetten tegen 'de linkse kerk'
Als de PVV dat zo goed snapt, waarom hebben ze het dan continu alleen maar over 'de moslims' en 'de islam' niet over de kutmarokkanen op hun scooter?quote:Op maandag 21 februari 2011 12:03 schreef A-mineur het volgende:
De meeste PVV'ers snappen wel het verschil tussen Achmed die een groentenwinkel heeft en een scooterklootzakje. Het probleem is dat sommige tokkies die ook PVV stemmen, dit niet begrijpen.
Weet niet, mn beste Nikita, maar dergelijk taalgebruik bezig jij voortdurend op FOK!. Indien ik mij zou verlagen tot jouw niveau zou ik nog drie regels gevuld met hersenloos gescheld uit mijn toetsenbord moeten rammen.quote:Op maandag 23 mei 2011 08:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
Mijn taalgebruik heb ik aan jouw niveau aangepast Nielch.
NSB-ers moeten dood!quote:
Nounou, jouw taalgebruik is altijd al verre verwijderd geweest van netheid en nog eens vol met taalfouten en dat voor een (nep)journalist..........quote:Op maandag 23 mei 2011 08:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Weet niet, mn beste Nikita, maar dergelijk taalgebruik bezig jij voortdurend op FOK!. Indien ik mij zou verlagen tot jouw niveau zou ik nog drie regels gevuld met hersenloos gescheld uit mijn toetsenbord moeten rammen.
Omdat de tegenstanders van Groot-Israel geen kutmarokkanen op een scooter zijn maar wel moslims.quote:Op maandag 23 mei 2011 07:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als de PVV dat zo goed snapt, waarom hebben ze het dan continu alleen maar over 'de moslims' en 'de islam' niet over de kutmarokkanen op hun scooter?
Hehe, zat hier al op te wachten.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:51 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Nounou, jouw taalgebruik is altijd al verre verwijderd geweest van netheid en nog eens vol met taalfouten en dat voor een (nep)journalist..........![]()
Met alle plezier wil ik wel een paar quootjes van laag bij de grond tot zeer onbeschoft van jou hier aanhalen als je dat werkelijk wil. Man dan ga je werkelijk voor schut met je hypocriete geleuter, stemmingmakerij en leugens.
Er gebeurt dan helemaal niks. Vreselijk.quote:Op maandag 21 februari 2011 11:00 schreef bart2009 het volgende:
Foutje: Wie de schoen past, trekke hem aan. Aanvoegende wijs.quote:
Aannemende dat je met een aanzienlijk deel een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking bedoelt, vraag ik me toch af, wat je met een aanzienlijk deel bedoelt. Pakweg 10 % of zo?quote:Maar je schijnt nogal op de hoogte te zijn van wat Achmed voelt en niet alleen Achmed maar je schijnt ook te weten wat Henk en Ingrid voelen en uiteraard wat ze ook bedoelen, knappe jongen.. Opvallend dat klapjostis altijd beter schijnen te weten wat een ander voelt en denkt, ja, zelfs beter dan de eigenaar van de hersens zelf. Als ik jou en de meeste linkse rukkertjes hier op Fok! hoor lullen denk ik altijd dat NL een land vol met psychogen en helderzienden is terwijl een aanzienlijk deel pas een paar deccennia geleden uit de klapperboom is geklommen nadat ze hun bos of woestijn volgescheten hebben.
Je kunt wel schelden op psychologen en helderzienden, maar als je zelf niet eens kunt schrijven of rekenen, ben je niet erg geloofwaardig.quote:PS
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 01:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Foutje: Wie de schoen past, trekke hem aan. Aanvoegende wijs.
[..]
Aannemende dat je met een aanzienlijk deel een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking bedoelt, vraag ik me toch af, wat je met een aanzienlijk deel bedoelt. Pakweg 10 % of zo?
[..]
Je kunt wel schelden op psychologen en helderzienden, maar als je zelf niet eens kunt schrijven of rekenen, ben je niet erg geloofwaardig.
Hoeft dus echt niet.quote:Op maandag 21 februari 2011 19:57 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Maar dat de wil bij een partij aanwezig is om artikel 1 af te schaffen vind ik beangstigend.
Hebben ze het toenmalige artikel 1 toen artikel 2 genoemd?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:38 schreef DRidder het volgende:
Haha, afschaffen van art. 1 GW.Moet ik jullie, blanken, nu uitleggen hoe de Nederlandse rechtsorde in elkaar zit? Art. 1 is pas in 1983 in de grondwet gekomen. Het is daarmee slechts een codificatie van een algemeen aanvaard beginsel. Of dachten jullie werkelijk dat voor 1983 niet het gelijkheidsbeginsel door rechters werd gehanteerd?
Geldend recht is dus niet alleen wat in de wetboeken staat, wij kennen geen zuiver rechtspositivisme. Nou vertel mij eens, nu jullie dit weten, hoeveel zin heeft het om dat artikel te schrappen?
Hebben jullie trouwens ooit gehoord van verdragen? En hoe die zich verhouden tot nationale wetten?
Dat is geen type- maar een taalfout. Ik had begrepen dat je in Hongarije woont maar uit Nederland afkomstig bent. Als dat een foute vronderstelling is, dan trek ik mijn kritiek in.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 06:17 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik beken schuld, schaam me diep, hoe dom het van mij en superknap van jou is om een typefout te vinden van iemand die niet in zijn moedertaal schrijft
,
Mwa.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:38 schreef DRidder het volgende:
Haha, afschaffen van art. 1 GW.Moet ik jullie, blanken, nu uitleggen hoe de Nederlandse rechtsorde in elkaar zit?
Is dat zo? Dat is wel erg laat. lijkt me.quote:Art. 1 is pas in 1983 in de grondwet gekomen.
Dat is wel vaker zo met het recht.quote:Het is daarmee slechts een codificatie van een algemeen aanvaard beginsel.
Nou, daar heb je wel een punt. Het accepteren van de gelijkberechtiging van vrouwen, kinderen, katholieken, arbeiders, zigeuners, negers kon nog wel eens trager zijn gegaan dan we nu denken. In die zin is 1983 misschien nog vroeg.quote:Of dachten jullie werkelijk dat voor 1983 niet het gelijkheidsbeginsel door rechters werd gehanteerd?![]()
Ach, als we afgaan op sommige stromingen wordt de tolerantie gaandeweg minder en wordt artikel 1 dus langzamerhand minder gedragen door het rechtsgevoelen van de gemeenschap. Dus dan kan het geschrapt worden.quote:Geldend recht is dus niet alleen wat in de wetboeken staat, wij kennen geen zuiver rechtspositivisme. Nou vertel mij eens, nu jullie dit weten, hoeveel zin heeft het om dat artikel te schrappen?
Jawel. Maar voor verdragen geldt mutatis mutandis natuurlijk hetzelfde als wat voor (nationale) wetten geldt. Als het goed is zijn ze de neerslag van wat de burgers als rechtvaardig zien.quote:Hebben jullie trouwens ooit gehoord van verdragen? En hoe die zich verhouden tot nationale wetten?
De meeste mensen hebben geen idee wat de grondwet is. Dat is de trend: Ik weet er geen reet vanaf en heb er ook geen enkele moeite voor gedaan, maar ik snap het niet meteen dus is het allemaal onzin.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:16 schreef Secret_digger het volgende:
Ik ben tegen het afschaffen van de grondwet en voor Groenlinks die wetten wil toetsen aan de grondwet.
Ik heb het idee dat het meerendeel voor afschaffing is. Zijn er ook mensen die de grondwet strenger gehandhaaft zouden willen zien?
Sorry, maar als we gaan praten over het 'weten wat anderen denken en willen' dan is de PVV hiervan toch het grote voorbeeld.quote:Op maandag 23 mei 2011 08:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
Wie de schoen past trekt hem aan.
Maar je schijnt nogal op de hoogte te zijn van wat Achmed voelt en niet alleen Achmed maar je schijnt ook te weten wat Henk en Ingrid voelen en uiteraard wat ze ook bedoelen, knappe jongen.. Opvallend dat klapjostis altijd beter schijnen te weten wat een ander voelt en denkt, ja, zelfs beter dan de eigenaar van de hersens zelf. Als ik jou en de meeste linkse rukkertjes hier op Fok! hoor lullen denk ik altijd dat NL een land vol met psychogen en helderzienden is terwijl een aanzienlijk deel pas een paar deccenia geleden uit de klapperboom is geklommen nadat ze hun bos of woestijn volgescheten hebben.
PS
de gedachte die in het artikel wordt verwoord is een prima gedachtequote:Op woensdag 1 juni 2011 15:22 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Het blijft een lachwekkend artikel en vooral alle doemdenkers die de kampen al weer zien verschijnen: 99% ervan weet niet eens wanneer dat artikel is ingevoerd.
Alles en iedereen discrimineerd.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
de gedachte die in het artikel wordt verwoord is een prima gedachte
alleen discriminerende types die verwerpen dat uiteraard
Ja. Volgens mij was NL daarvoor geen moordende & discriminerende haatstaat.quote:deze tekst is toch in 1983 ingevoerd ?
Ja én ?quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Alles en iedereen discrimineerd.
klopt... daarna ook nietquote:Ja. Volgens mij was NL daarvoor geen moordende & discriminerende haatstaat.
Op rechtmatige gronden, als het goed is.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Alles en iedereen discrimineerd.
Laat ik vooropstellen dat geldend recht afkomstig is van rechtsbronnen te weten de wet, verdragen, gewoonterecht en de doctrine. Het mag dan zo zijn dat het gelijkheidsbeginsel als ongeschreven rechtsbeginsel al een functie had, maar met het verankeren in de grondwet en de uitwerking in de Algemene wet gelijke behandeling, heeft het beginsel natuurlijk wel aan praktische waarde gewonnen. Praktische waarde die de PVV helemaal niet goed uitkomt als het gaat over het doorvoeren van hét speerpunt van haar programma: de stelselmatige discriminatie van moslims.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:38 schreef DRidder het volgende:
Haha, afschaffen van art. 1 GW.Moet ik jullie, blanken, nu uitleggen hoe de Nederlandse rechtsorde in elkaar zit? Art. 1 is pas in 1983 in de grondwet gekomen. Het is daarmee slechts een codificatie van een algemeen aanvaard beginsel. Of dachten jullie werkelijk dat voor 1983 niet het gelijkheidsbeginsel door rechters werd gehanteerd?
Geldend recht is dus niet alleen wat in de wetboeken staat, wij kennen geen zuiver rechtspositivisme. Nou vertel mij eens, nu jullie dit weten, hoeveel zin heeft het om dat artikel te schrappen?
Hebben jullie trouwens ooit gehoord van verdragen? En hoe die zich verhouden tot nationale wetten?
Ach.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:13 schreef Argento het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat geldend recht afkomstig is van rechtsbronnen te weten de wet, verdragen, gewoonterecht en de doctrine. Het mag dan zo zijn dat het gelijkheidsbeginsel als ongeschreven rechtsbeginsel al een functie had, maar met het verankeren in de grondwet en de uitwerking in de Algemene wet gelijke behandeling, heeft het beginsel natuurlijk wel aan praktische waarde gewonnen. Praktische waarde die de PVV helemaal niet goed uitkomt als het gaat over het doorvoeren van hét speerpunt van haar programma: de stelselmatige discriminatie van moslims.
Ja, ik snap die PVV-roep om afschaffing van artikel 1 Gw wel.
En inderdaad, het gelijkheidsbeginsel vloeit ook voort uit verdragsrechtelijke bepalingen die, al dan niet rechtstreeks, in de Nederlandse rechtsorde van toepassing zijn. Maar daar heeft de PVV ook wel wat voor in gedachten, namelijk het opzeggen van verdragen die in de weg staan aan het uitvoeren van (in haar ogen) wenselijk beleid. (bron: http://blog.spitsnet.nl/2(...)-europese-verdragen/)
En ja, als er dan nog rechters zijn die op een of andere manier een gelijkheidsbeginsel weten te construeren en ook nog de euvele moed hebben om daaraan te toetsen, dan wordt het wellicht tijd om rechters op hun politieke voorkeur te screenen (bron:
http://www.nu.nl/politiek(...)uruma-blokkeren.html)
En het moet gezegd, de PVV slaagt er handig in om 'logische' oplossingen te vinden voor ieder obstakel op de weg naar het bereiken van de situatie waarin een PVV met een kloeke kamermeerderheid de door haar gewenste stelselmatige discriminatie in werking kan stellen. En dan zijn er nog mensen die menen dat de PVV niet te vergelijken is met de NSDAP.
Ikzelf o.a. op beheersing van de Nederlandse taal.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Alles en iedereen discrimineerdt.
Hoezo destructief?quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:25 schreef Argento het volgende:
Ach ja, het zelfdestructief vermogen van democratie. Of beter, het destructieve vermogen van vrije verkiezingen voor de democratie.
Een dictatuur is destructief voor de democratie. Die twee gaan nou eenmaal niet lekker samen.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoezo destructief?
Als je (= een bevolking) in in meerderheid een dictatuur wilt, dan is dat toch niet destructief?
Je krijgt gewoon wat je wilt.
De minderheid heeft pech. Maar ja, de minderheid heeft meestal pech.
Afschrikwekkend voorbeeld: de referendumcultuur in de VSvA.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:34 schreef Argento het volgende:
[..]
Een dictatuur is destructief voor de democratie. Die twee gaan nou eenmaal niet lekker samen.
De werkelijke vraag is natuurlijk of hetgeen de meerderheid wil ook in objectieve zin (en/of voor de lange termijn) het te bereiken doel moet zijn. Vinden we democratie belangrijk genoeg om het voortbestaan ervan niet in handen te geven van de domme meerderheid?
Zoals het niet verstandig is om kleine kinderen zelf te laten bepalen hoe laat ze naar bed gaan en wat ze iedere avond eten. En zoveel anders zijn de meeste volwassenen niet als het gaat om zaken die het landsbelang betreffen.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Afschrikwekkend voorbeeld: de referendumcultuur in de VSvA.
Dan kun je als burger in referenda dus tegelijk stemmen voor meer straatlantaarns (voor de veiligheid op straat), een lagere prijs voor electriciteit (besparing) en minder centrales (tegen vervuiling) en minder belasting.
Dat is pas dom!
In dit licht bekeken vind ik ons huidige systeem zo slecht nog niet.
En ik denk dat het voldoende garanties biedt tegen ontsporingen.
Inch Allah!
Zeg jij nou dat het nuttig kan zijn grote groepen mensen het stemrecht te ontnemen ?quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:34 schreef Argento het volgende:
[..]
Een dictatuur is destructief voor de democratie. Die twee gaan nou eenmaal niet lekker samen.
De werkelijke vraag is natuurlijk of hetgeen de meerderheid wil ook in objectieve zin (en/of voor de lange termijn) het te bereiken doel moet zijn. Vinden we democratie belangrijk genoeg om het voortbestaan ervan niet in handen te geven van de domme meerderheid?
Ja leuk voor je, maar kap daar eens mee zolang je zelf ook fouten maakt.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ikzelf o.a. op beheersing van de Nederlandse taal.
Maar degenen die je bijdrage zonder correctie citeren, tik ik dan weer niet op de vingers.
Iets met zonder zonde en de eerste steen.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoezo destructief?
Als je (= een bevolking) in in meerderheid een dictatuur wilt, dan is dat toch niet destructief?
Je krijgt gewoon wat je wilt.
Nee dat zeg ik niet. De stelling luidt dat vrije verkiezingen destructief kunnen zijn voor de democratie en zelfs voor de rechtstaat als geheel.quote:Op donderdag 2 juni 2011 07:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeg jij nou dat het nuttig kan zijn grote groepen mensen het stemrecht te ontnemen ?
De situatie in Nederland en in vele andere landen is niet meer Weimar 1932.....
Nou, dat is niet bepaald mijn beleving. De partij die er niet voor terug zou deinsen om de democratie om zeep te helpen (en bovendien zelf ook niet op democratische leest geschoeid is) (zie verder post #229) heeft vandaag de dag 24 zetels.quote:Mensen beseffen de waarde van parlementaire democratie en de democratische rechten.
Hoe kan je dat nou zeggen als die partij bij de eerste verkiezingen waar ze aan meedeed vanuit het niets op 9 zetels kwam en bij de tweede op maar liefst 24? Wat hebben we nog onder controle?quote:Dat besef is sterk genoeg om de antidemocratische neigingen van de PVV onder controle te houden...
Toch is de PVV geen voorstander van afschaffing van de democratie en de huidige top deinst zeker wel terug bij dat ideequote:Op donderdag 2 juni 2011 10:42 schreef Argento het volgende:
Nou, dat is niet bepaald mijn beleving. De partij die er niet voor terug zou deinsen om de democratie om zeep te helpen (en bovendien zelf ook niet op democratische leest geschoeid is) (zie verder post #229) heeft vandaag de dag 24 zetels.
Dit gaat op voor téveel mensen maar in het algemeen genomen niet.quote:Ik denk dat 'mensen' juist geen idee hebben van de waarde van een democratisch systeem en al helemaal geen benul hebben van de verantwoordelijkheden die het vrije kiesrecht eigenlijk met zich mee brengt.
Over het schrappen van die lezing... de CDA en VVD fracties in de Staten van Noordholland veroordeelden deze censuur.(niet van een PVV'er, wel van een CDA'er)quote:helemaal geen voorvechter van vrijheid is (en al helemaal niet van het vrije woord, want degenen die kritische geluiden laten horen worden het liefst de mond gesnoerd (http://partijpolitieknieu(...)lezing-Von-der-Dunk-)) en bovendien programmapunten heeft die de rechtstaat tot in haar fundamenten bedreigen.
Zou de stemuitslagen anders uitvallen als iedereen de verkiezingsprogramma's leest ?quote:Ik ben echter niet van de school 'de kiezer heeft altijd gelijk'. Het is namelijk mijn beleving dat de kiezer helemaal niet zorgvuldig met zijn stem omspringt. Wie leest er nou echt een verkiezingsprogramma? En waarom zou je ook als je de gelikte oneliners op een presenteerblaadje krijgt aangereikt?
Die partij zit nog niet in de regering.quote:Hoe kan je dat nou zeggen als die partij bij de eerste verkiezingen waar ze aan meedeed vanuit het niets op 9 zetels kwam en bij de tweede op maar liefst 24? Wat hebben we nog onder controle?
De PVV is voorstander van het uit de wegruimen van alle obstakels die in de weg staan aan het invoeren van stelselmatige discriminatie. Zie, nogmaals, post 229. Als democratie zon obstakel blijkt te zijn, dan wel de PVV het uit de weg ruimten. En nogmaals, waarom zou je anders verwachten van een partij die zelf niet eens op democratische leest geschoeid is?quote:Op donderdag 2 juni 2011 11:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toch is de PVV geen voorstander van afschaffing van de democratie en de huidige top deinst zeker wel terug bij dat idee
Waarom? 24 zetels voor de PVV betekent al dat een groot deel van de bevolking nogal makkelijk omspringt met de verantwoordelijkheid die het stemrecht met zich meebrengt. En aangezien voor kamerleden geen enkele objectieve proeve van bekwaamheid geldt (vreemd, zelfs een vuilnisman moet iets van een sollicitatieprocedure met goed gevolg afleggen) zie ik werkelijk niet in waarom ik meer vertrouwen in hen zou moeten hebben.quote:Dit gaat op voor téveel mensen maar in het algemeen genomen niet.
Je moet toch echt meer vertrouwen hebben in
-- de gewone mens
-- zij die doordringen tot de parlementen
Dat was mijn punt niet. Het punt was dat de PVV (Partij voor de Vrijheid, weet je nog wel) er niet voor terugdeinst om anderen de mond te snoeren als het haar te kritisch wordt. Hoe opportunistisch kun je zijn als je grote leider zich op dat moment moet verantwoorden voor de strafrechter en zich daarbij nogal krampachtig beroept op de vrijheid van meningsuiting?quote:Over het schrappen van die lezing... de CDA en VVD fracties in de Staten van Noordholland veroordeelden deze censuur.(niet van een PVV'er, wel van een CDA'er)
Demonstratief ging de CvdK Remkes, VVD'er, naar die hagepreek van von der Dunk.
Dat bedoel ik dus met: dat je toch iets meer vertrouwen moet hebben met 'zij die doordringen tot de parlementen'
Ik denk het niet. Verkiezingsprogramma's zijn per definitie behoorlijk abstract. Een politieke partij die aanspraak maakt op de macht, moet het immers over het gehele land hebben. De meeste mensen denken alleen niet abstract. Die denken aan hun eigen (micro) situatie en daarbij behorende belangen. Die beginnen te klagen dat "Den Haag" niets doet aan de rotzooi in hun buurt. Die mensen snappen er niks van en dus al helemaal niet van een verkiezingsprogramma.quote:Zou de stemuitslagen anders uitvallen als iedereen de verkiezingsprogramma's leest ?
Misschien een beetje wel.. dat mensen die deze moeite nemen..ook de moeite nemen genuanceerd te gaan denken en eerder op een gematigde partij stemmen.. Maar hoeveel verschil zou dat zijn ?
Overigens lees ik ook geen verkiezingsprogramma's, tenzij nodig voor een internetdiskussie.
Dat zegt mij helemaal niks. In theorie kan de partij 150 zetels winnen en dat is waar het om gaat. Bovendien is het nogal magertjes om in dit kader te zeggen dat de PVV niet in de regering zit. Dat is zo, maar ondertussen heeft de PVV wel een moddervette vinger in de pap als het gaat om het bepalen van het kabinetsbeleid, zonder dat zij daar ook maar een greintje verantwoordelijkheid voor draagt. Allemaal dankzij de lieve kiezer.quote:Die partij zit nog niet in de regering.
De opiniepeilingen geven aan dat de opmars blijft steken.
Dat is slechts een voorbeeld van hoe slecht mensen met hun stemrecht omspringen. Een stem moet gericht zijn op het samenstellen van de opvolgende volksvertegenwoordiging, niet op het beoordelen van de vertrekkende vertegenwoordiging. Natuurlijk zal een verkiezingsuitslag mede uiting geven aan een dergelijke beoordeling, maar je hoort maar al te snel dat mensen op een bepaalde partij stemmen enkel en alleen om een zittende partij af te straffen, zonder dat zij zich oprecht afvragen of die partij hun stem wel verdient. En als zij zich dat al afvragen (een wonder!) dan wordt die vraag doorgaans beantwoord aan de hand van wat handige onliners. Mensen die enkel uit protest stemmen, mogen van mij voor de rest van hun leven uit het stemrecht worden ontheven.quote:En mensen stemmen vaak ook uit protest... Zit een partij in de regering dan is die partij weer object van het protest.
In theorie kan de PVV best de democratie opheffen. Als zij maar bij de daarvoor benodigde verkiezingen een meerderheid krijgt. Dat is ook het startpunt van deze discussie: moet overheidsbeleid ten alle tijden de wens van de meerderheid volgen? Zo ja, dan is de stelling dat vrije verkiezingen in potentie de democratie kunnen vernietigen dus juist.quote:Ook een PVV in de regering kan de democratie niet opheffen, wel uithollen, maar zo banaal kan dat niet worden.
Nou nee dus. Het interesseert mensen geen ene reet. Als ze al gaan stemmen. Ik mag trouwens hopen dat PVV-stemmers geen idee hebben wat de PVV eigenlijk voorstaat. Stel je voor dat ze bij hun volle verstand op zon partij zouden stemmen.quote:Daarvoor zijn teveel mensen zich bewust van de waarde van democratische rechten. Ook de geliefden VVD en CDA...
Stemmers van de SP, PvdD, PvdA en GL ookquote:Op donderdag 2 juni 2011 12:39 schreef betyar het volgende:
Stemmen op de PVV.......1.5 miljoen kiezers die ze hun stemrecht zouden moeten afpakken.
Prachtig he? En er is niets wat je er tegen kan doen.quote:Op donderdag 2 juni 2011 12:36 schreef Argento het volgende:
ja, dat zeg ik, het destructieve vermogen van vrije verkiezingen.
Mensen die CDA VVD of PVV stemmen moeten ze naar een eiland sturen, Madagaskar of zo.quote:Op donderdag 2 juni 2011 12:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Stemmers van de SP, PvdD, PvdA en GL ook
Of herlocaliseren in het Oosten.quote:Op donderdag 2 juni 2011 12:41 schreef betyar het volgende:
[..]
Mensen die CDA VVD of PVV stemmen moeten ze naar een eiland sturen, Madagaskar of zo.
Dan hebben we enkel nog CU en SGP-stemvee dat het stemrecht in Nederland mag behouden?quote:Op donderdag 2 juni 2011 12:41 schreef betyar het volgende:
[..]
Mensen die CDA VVD of PVV stemmen moeten ze naar een eiland sturen, Madagaskar of zo.
Die tellen niet mee. Een meerderheid zal tegen stemmen.quote:Op donderdag 2 juni 2011 12:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan hebben we enkel nog CU en SGP-stemvee dat het stemrecht in Nederland mag behouden?
Wil je dat werkelijk, betyar?
Primitieve reactie: zo blijft er uiteindelijk geen stemgerechtigde meer over en hebben we weer een absolute monarchie.quote:Op donderdag 2 juni 2011 12:39 schreef betyar het volgende:
Stemmen op de PVV.......1.5 miljoen kiezers die ze hun stemrecht zouden moeten afpakken.
1 miljoen Nederlanders met een dubbel paspoort het land uitzetten is nog een stuk primitiever.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 00:37 schreef Kees22 het volgende:
[Stemmen op de PVV.......1.5 miljoen kiezers die ze hun stemrecht zouden moeten afpakken.]
Primitieve reactie: zo blijft er uiteindelijk geen stemgerechtigde meer over en hebben we weer een absolute monarchie.
Met onze huidige vorstin is dat geen ramp, denk ik. Maar toch is dat m.i. ongewenst.
Misschien is het een beter idee om:
a) het ongenoegen van deze kiezers onder ogen te zien en zo mogelijk te verhelpen, en
b) het onbenul van deze kiezers onder ogen te zien en zo mogelijk te verhelpen.
Dat is een linkse gedachte, want ze gaat uit van de mogelijkheid het volk te verheffen.
Maar zelfs als dat niet lukt: ook domme mensen hebben recht op geluk. Dus recht op vertegenwoordiging van hun belangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |