Het ging niet om een afschaffing van het verbod op toetsing aan de grondwet, maar om een toevoeging van een tweede lid aan het artikel waardoor er toetsing kan plaatsvinden aan een limitatief aantal artikelen uit de grondwet. Het gaat hier om klassieke grondrechten als vrijheid van onderwijs, betoging, bijeenkomst etc. Niet heel indrukwekkend maar toch nuttig. Er mag namelijk gewoon wel getoetst worden aan verdragen en daar staat dat allemaal ook netjes in. Dat kost overigens wel veel geld en duurt ook een stuk langer. Maar goed, art. 120 moet gewoon afgeschaft worden en er moet een constitutioneel hof in het leven geroepen worden om ons te beschermen tegen de waanideeën van mensen als Wilders.quote:
Jammer dat het niet zo werkt. Heb je nog meer drogredenen paraat?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 01:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind het onzin om je als moslim te beroepen op art. 1, aangezien ook moslims discrimineren op geloof.
In de moskee wordt niet in het Nederlands gepreekt, althans niet overal, waarom niet?
Vervelend hè, dat je van de wet geen vrouwen en negers meer mag discrimineren.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:16 schreef mlg het volgende:
Artikel 1 is het gevolg van toegenomen rechten, veelal moreel verwerpelijk. Je mag daarom ook wel stellen dat meer rechten tot meer ongelijkheid leidt, en dat er een artikel 1 nodig is.
Té simpel.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:29 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Vervelend hè, dat je van de wet geen vrouwen en negers meer mag discrimineren.
accent grave èquote:
Maar precies wat je bedoelt.quote:
In diezelfde geest zou art 310 sr afgeschaft moeten worden omdat het voor ongelijkheid zorgt.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:16 schreef mlg het volgende:
Artikel 1 is het gevolg van toegenomen rechten, veelal moreel verwerpelijk. Je mag daarom ook wel stellen dat meer rechten tot meer ongelijkheid leidt, en dat er een artikel 1 nodig is.
Nee hoor. Ik zie de essentie van dit artikel niet in. Waarom zou je geen onderscheid mogen maken?quote:
Omdat in het algemeen wordt gevonden dat de overheid neutraal dient te zijn. Volgens mij is de essentie van dit artikel je niet helemaal duidelijk, daarom zie je het ook niet in...quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:49 schreef mlg het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik zie de essentie van dit artikel niet in. Waarom zou je geen onderscheid mogen maken?
Volgens mij begrijp jij de essentie niet helemaal. Wat heeft artikel 1 met de neutraliteit van de overheid te maken?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:49 schreef Arglist het volgende:
[..]
Omdat in het algemeen wordt gevonden dat de overheid neutraal dient te zijn. Volgens mij is de essentie van dit artikel je niet helemaal duidelijk...
Dat dacht ik dus al. Het houdt hier op dan. Ik verwacht op zijn minst enig niveau in een discussie... Blijkbaar is dat te veel gevraagd.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:51 schreef mlg het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp jij de essentie niet helemaal. Wat heeft artikel 1 met de neutraliteit van de overheid te maken?
Omgedraaide wereld, maar goed. Dan houd de discussie hier op.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:52 schreef Arglist het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus al. Het houdt hier op dan. Ik verwacht op zijn minst enig niveau in een discussie... Blijkbaar is dat te veel gevraagd.
Maar wat is gelijk? Het gelijkheidsbeginsel is er, om de alsmaar komende rechten voor iedereen te laten gelden. Naar mijn mening hebben mensen teveel rechten, en dan bedoel ik rechten zoals het recht op thuiswerken, of het recht op scholing.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:56 schreef Tem het volgende:
Het gaat toch uit van het gelijkheidsbeginsel? deze wet voorziet daar toch juist in? Het kan alleen met artikel 7 vrijheid van meningsuiting nog wel eens in conflict komen....
Indirect?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:09 schreef Tem het volgende:
Wanneer een overheid in de basis iedereen als gelijke beschouwd en geen onderscheid maakt in ras of geslacht heeft zij hiermee indirect een onafhankelijke positie.
Art. 1 garandeert de neutraliteit (lees: gelijke behandeling) van de overheid tegenover al haar burgers of mensen die zich hier bevinden, ongeacht geslacht, godsdienst, nationaliteit etc. Dat is Mlg blijkbaar niet duidelijk geworden... In ieder geval, dat is de oer-uitleg en de bedoeling van het artikel. Als je dat in eerste instantie niet snapt heeft een verdere discussie over artikel 1 van de grondwet ook niet heel veel zin.quote:
Dus je beweert dat artikel 1 er is vanwege de overheid? Mijn punt is dat dit artikel helemaal niet nodig is.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:14 schreef Arglist het volgende:
[..]
Art. 1 garandeert de neutraliteit (lees: gelijke behandeling) van de overheid tegenover al haar burgers of mensen die zich hier bevinden, ongeacht geslacht, godsdienst, nationaliteit etc. Dat is Mlg blijkbaar niet duidelijk geworden... In ieder geval, dat is de oer-uitleg en de bedoeling van het artikel. Als je dat in eerste instantie niet snapt heeft een verdere discussie over artikel 1 van de grondwet ook niet heel veel zin.
Dat is geen bewering.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:19 schreef mlg het volgende:
[..]
Dus je beweert dat artikel 1 er is vanwege de overheid? Mijn punt is dat dit artikel helemaal niet nodig is.
Als dat je geruststelt en voor een betere nachtrust bij je zorgt...quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |