Ik neem aan dat dat ook onder het maatschappelijk debat valt?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De tweede kamer is de uitgelezen plek om oppositie te voeren. Ik vind het echt onzin dat Wilders dat recht wel toe zou komen buiten de tweede kamer, en cabaretiers, columnisten, rappers en schoolkrantredacties niet.
Dat is dan ook wel extreem dom.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:34 schreef Wokkel het volgende:
Officier legt net even uit dat islamieten niet onder een ras vallen, je hoort hier op Fok nog wel eens het omgekeerde.
Dit is geenszins enkel voorbehouden aan Wilders.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De tweede kamer is de uitgelezen plek om oppositie te voeren. Ik vind het echt onzin dat Wilders dat recht wel toe zou komen buiten de tweede kamer, en cabaretiers, columnisten, rappers en schoolkrantredacties niet.
En wat als hij in hun ogen in strafrechtelijke zin weinig fout heeft gedaan? Het is toch ook hun taak om uit te leggen wat ze van de zaak vinden?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:36 schreef Elfletterig het volgende:
Het OM is vooral bezig om uit te leggen waarom Wilders niks strafbaars heeft gedaan. Je zou denken dat de advocaat van Wilders die rol heeft, maar die kan eigenlijk makkelijk achterover leunen.
Ben benieuwd hoeveel bedreigingen die 2 van het OM nu krijgenquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:36 schreef Elfletterig het volgende:
Het OM is vooral bezig om uit te leggen waarom Wilders niks strafbaars heeft gedaan. Je zou denken dat de advocaat van Wilders die rol heeft, maar die kan eigenlijk makkelijk achterover leunen.
19 oktober, zie hier http://www.om.nl/actueel/strafzaken/@152746/tijdlijn_strafzaak/quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:40 schreef damian5700 het volgende:
Op welke dag wordt het pleidooi voorgehouden?
quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:28 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik zeg toch nergens dat het OM de uitspraak doet? Ik zeg alleen dat het OM nu kijkt of zei vindt dat het binnen de wettelijk kaders valt. Dat de rechter dat ook doet moet later blijken.
[..]
Het OM wou hem toch niet vervolgen maar dit werd hun opgelegd?
Allereerst, in jouw tekst bespeur ik een suggestie tot toetsing. Toetsing wordt alleen gedaan door rechters, normaal gesproken binnen een proces, is de staande magistratuur belast tot het vertegenwoordigen van de ''benadeelde partijen'' (relatief gezien).quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En nu wordt dus gekeken of wat Wilders heeft gezegd wettelijk toegestaan is of niet,
Toetsing wordt ook wel degelijk door het OM gedaan. Zij vormen, op basis van het aangedragen bewijs, hun mening over of de verdachte al dan niet de wet heeft overtreden. Nadat deze mening gevormd is, komt het OM tot een strafeis.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:42 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
[..]
Allereerst, in jouw tekst bespeur ik een suggestie tot toetsing. Toetsing wordt alleen gedaan door rechters, normaal gesproken binnen een proces, is de staande magistratuur belast tot het vertegenwoordigen van de ''benadeelde partijen'' (relatief gezien).
Het klopt dat het OM Wilders niet wilde vervolgen, wat voor een aparte situatie zorgt moet ik te kennen geven.
Of allebei ongelijk.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:44 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Toetsing wordt ook wel degelijk door het OM gedaan. Zij vormen, op basis van het aangedragen bewijs, hun mening over of de verdachte al dan niet de wet heeft overtreden. Nadat deze mening gevormd is, komt het OM tot een strafeis.
De rechter beslist of het OM, of de verdediging, gelijk heeft.
Dankjewel.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:41 schreef Wokkel het volgende:
[..]
19 oktober, zie hier http://www.om.nl/actueel/strafzaken/@152746/tijdlijn_strafzaak/
Een keuze tussen vrijspraak en vrijspraakquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:44 schreef RvLaak het volgende:
Het OM is niet objectief, nooit geweest. Het OM geeft in hun requisitoir argumenten weer waar een verdachte in een dagvaarding voor gedaagd wordt. Dit is natuurlijk onderbouwt en weloverwogen maar de beoordeling (toetsing) dat ligt toch echt bij de rechtbank.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:44 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Toetsing wordt ook wel degelijk door het OM gedaan. Zij vormen, op basis van het aangedragen bewijs, hun mening over of de verdachte al dan niet de wet heeft overtreden. Nadat deze mening gevormd is, komt het OM tot een strafeis.
Deel 2 is nog niet online.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:46 schreef Igen het volgende:
Kan je het requisitoir ook ergens nalezen?
Want bij het laatste onderdeel dacht ik iets te horen van dat "Marokkaanse jongens" niet discriminatie op grond van ras zou zijn, omdat hij zich slechts op een subgroep van een bepaald ras richt. Maar die redenering lijkt me zo onzinnig dat ik me niet kan voorstellen dat het OM die zou hebben gebruikt.
Eh, nee.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:49 schreef sunny16947 het volgende:
Wat ook weer interessant is, dat bij vrijspraak alle aantijgingen door politieke tegenstanders van "Wilders discrimineert" en "Wilders polariseert" en "Wilders zet groepen in de samenleving tegen elkaar op" alle grond juridisch missen.
In their own way zijn zij net zulke populisten als Wilders.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:49 schreef sunny16947 het volgende:
Wat ook weer interessant is, dat bij vrijspraak alle aantijgingen door politieke tegenstanders van "Wilders discrimineert" en "Wilders polariseert" en "Wilders zet groepen in de samenleving tegen elkaar op" alle grond juridisch missen.
Eigenlijk is dat wel mooi, dan kunnen ze eindelijk eens gaan discussieren zonder alk die discussie dooddoenersquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:49 schreef sunny16947 het volgende:
Nou ja, ik kan me zo indenken dat het OM juist moet uitleggen waarom de uitspraken van Wilders wél strafbaar zouden zijn en dat het juist aan de advocaat van Wilders is om te bepleiten waarom Wilders niet strafbaar is. Als het OM Wilders op alle fronten verdedigt en vrijpleit, is het een compleet zinloze vertoning.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:37 schreef Lo-Fi het volgende:
En wat als hij in hun ogen in strafrechtelijke zin weinig fout heeft gedaan? Het is toch ook hun taak om uit te leggen wat ze van de zaak vinden?
Aperte onzin. De rechter baseert zijn/haar uitspraak op meer dan enkel wat het OM & de verdediging zeggen/vinden. De rechter neemt ook het bewijs in overweging.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Een keuze tussen vrijspraak en vrijspraak. Hilarisch. Wat kost deze grappenmakerij ons, het is wel wat laat (of vroeg) voor een 1 april grap.
Wat nou als de rechters toch besluiten om Wilders te veroordelen??dat zou pas echt hilarisch zijn.
Hilarisch en treurig tegelijk zou ik zeggen. Eerst volg je als Rechterlijke macht het advies van OM niet op om geen strafzaak te beginnen en vervolgens ga je na het advies "vrijspraak" in die doorgedrukte strafzaak wederom afwijken van het advies van het OM. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar je weet nooit.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Een keuze tussen vrijspraak en vrijspraak. Hilarisch. Wat kost deze grappenmakerij ons, het is wel wat laat (of vroeg) voor een 1 april grap.
Wat nou als de rechters toch besluiten om Wilders te veroordelen??dat zou pas echt hilarisch zijn.
quote:Geert Wilders heeft niet aangezet tot haat tegen moslims met uitspraken in onder meer de Volkskrant en De Pers.
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vrijdag betoogd dat geen van de uitspraken waarvoor de PVV-leider terechtstaat, voldoet aan alle criteria voor aanzetten tot haat. Het OM heeft vrijspraak gevraagd voor dit onderdeel. Later op de dag spreekt het OM zijn eis uit bij de rechtbank in Amsterdam.
Bij geen van de uitlatingen komt het OM tot de conclusie dat Wilders een 'conflictueuze tweedeling' schetst. Dat is een situatie waarbij moslims dusdanig in diskrediet worden gebracht dat andere groepen tegen hen in actie komen. Dat kan een bedreiging vormen voor de rust in de samenleving, aldus het OM. Het OM heeft steeds de context van de uitlatingen mee laten tellen.
Ben ik niet met je eens. Ondanks dat het OM niet objectief is, toetst zij wel degelijk. De toetsing wordt echter gedaan vanuit het bevooroordeelde standpunt van het OM.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:49 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Het OM is niet objectief, nooit geweest. Het OM geeft in hun requisitoir argumenten weer waar een verdachte in een dagvaarding voor gedaagd wordt. Dit is natuurlijk onderbouwt en weloverwogen maar de beoordeling (toetsing) dat ligt toch echt bij de rechtbank.
Natuurlijk niet. Je kunt best discriminerend wetsvoorstellen maken, polariserende uitspraken doen en groepen tegen elkaar opzetten, zonder dat je daarbij de strafrechtelijke drempel overschrijdt. Sterker nog, ik vind dat hij dat allemaal doet, maar ik vind ook dat vrijspraak het meest voor de hand ligt.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Eigenlijk is dat wel mooi, dan kunnen ze eindelijk eens gaan discussieren zonder alk die discussie dooddoeners
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat de een meer vrijheid van meningsuiting krijgt dan de ander.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:35 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is geenszins enkel voorbehouden aan Wilders.
Maar iets haatdragends prediken omdat het in een boekje staat, mag natuurlijk wel?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:13 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Daarnaast geeft het ''politieke karakter'' geen vrijspel om alles te kunnen zeggen wat een persoon maar zou willen.
De requisitoir van het OM moet je zien als een pleidooi meer niet. Het blijft suggestief. De rechtbank hoort deze aan en neemt het mee in zijn beoordelingquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Ondanks dat het OM niet objectief is, toetst zij wel degelijk. De toetsing wordt echter gedaan vanuit het bevooroordeelde standpunt van het OM.
Hetzelfde geldt voor de verdediging.
Dat de rechter de uiteindelijke toetsing doet, ben ik wel met je eens. Dat deze objectief is, kunnen we alleen maar hopen
Dat is sowieso iets heel anders, omdat je dan andermans woorden gebruikt. En Mohammed die kunnen we moeilijk nog gaan vervolgen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar iets haatdragends prediken omdat het in een boekje staat, mag natuurlijk wel?
Hmm. Ja okee, ik heb daar geen verstand van, het OM liet dat in deze zaak i.i.g. telkens in het midden.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:01 schreef Pool het volgende:
Dat je andermans woorden gebruikt, pleit je niet altijd vrij hoor.
Daar heb je een punt, maar dan moet je gewoon de godsdienstvrijheid afschaffen. Want als je godsdienstvrijheid hebt, dan ligt daarin juist besloten dat de wet en de democratie niet gebruikt mogen worden om de geloofsbelijdenis in te perken, en dat het dus juist een essentieel kenmerk hiervan is dat je bij een beroep op je geloof democratisch afgesproken wetten mag negeren. Toch?quote:Dat vind ik de grootste scheefheid in het recht. Niet dat je vervolgd kunt worden voor haatzaaien, maar dat je er als gelovige makkelijker mee wegkomt dan een niet-gelovige, omdat je een beroep kunt doen op de vrijheid van godsdienst en dat belang dan wordt meegewogen.
In bijvoorbeeld de zaak El Moumni komt dit nadrukkelijk tot uiting toen de rechtbank de uitlatingen van de imam in principe als discriminerend kwalificeerde, maar vond dat deze onder de godsdienstvrijheid vielen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat de een meer vrijheid van meningsuiting krijgt dan de ander.
Civiele zaak volgens mij, ik denk niet dat Wilders daar persoonlijk gaat verschijnen, die stuurt wel een Advocaat, niet zijnde Bramquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:00 schreef sunny16947 het volgende:
Dinsdag en woensdag dus Bram. Dacht dat Wilders woensdag in een andere rechtzaak moest verschijnen van die imam Fawaz? Of is dat uitgesteld?
Ja, maar als je die redenering ten aanzien van botsende grondrechten dan doortrekt, dan kom je weer uit bij het discriminatieverbod uit de grondwet. Daarom vind ik het nergens op slaan.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:08 schreef damian5700 het volgende:
[..]
In bijvoorbeeld de zaak El Moumni komt dit nadrukkelijk tot uiting toen de rechtbank de uitlatingen van de imam in principe als discriminerend kwalificeerde, maar vond dat deze onder de godsdienstvrijheid vielen.
Er was wel meer mis met die inbeslagname.quote:Op dag een van het requisitoir is er een ander voorbeeld voorbij gekomen, namelijk de tenlastelegging van smaadschrift in zaak tegen de maker van de poster Reisbureau Rita Verdonk. Ook hier had het Hof smaadschrift weliswaar bewezen verklaard, maar gesteld dat sprake was van een standpunt over de verantwoordelijkheid van de minister voor de veiligheid in het detentiecentrum. En dat valt onder het EVRM.
Ik vind het nergens op slaan. Dat een politicus niet vervolgd kan worden voor wat hij binnen de tweede kamer zegt vind ik logisch. Maar dat is dan omstandigheid en locatiegebonden, niet persoons of functiegebonden. Waarom zou een cabaretier niet moslims belachelijk mogen maken, gewoon om te lachen, en een politicus wel?quote:Met andere woorden klopt het dus dat de een meer vrijheid krijgt dan de ander, maar dat dit nergens op zou slaan klopt niet.
Ga je dat woord 'Volksgerichthof' nou net zo vaak herhalen totdat iemand hapt?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:30 schreef HiZ het volgende:
Het Volksgerichthof Amsterdam vond Wilders al eerder schuldig. We wachten af wat de volgende ronde in dit politieke proces gaat worden.
Aan het werk dat een politicus uitvoert, ook buiten de kamer, wordt blijkbaar een groter maatschappelijk belang gehecht dan aan het werk van een cabaretier, zodat bij een belangenstrijd de politicus dus eerder aan het langste eind trekt.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het nergens op slaan. Dat een politicus niet vervolgd kan worden voor wat hij binnen de tweede kamer zegt vind ik logisch. Maar dat is dan omstandigheid en locatiegebonden, niet persoons of functiegebonden. Waarom zou een cabaretier niet moslims belachelijk mogen maken, gewoon om te lachen, en een politicus wel?
Och laat hem, waarschijnlijk kent hij de Nederlandse taal nog niet goed.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Ga je dat woord 'Volksgerichthof' nou net zo vaak herhalen totdat iemand hapt?
Nou okee, vooruit dan: Oooh, je zei 'Volksgerichthof'! Schande!
Ik vind het begrijpelijk dat telkens de discussie over artikel 1 van de Grondwet terugkomt.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:23 schreef Weltschmerz het volgende:
Ja, maar als je die redenering ten aanzien van botsende grondrechten dan doortrekt, dan kom je weer uit bij het discriminatieverbod uit de grondwet. Daarom vind ik het nergens op slaan.
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar ik verwijs naar deze zaak om jou erop te wijzen, dat de poster een (politiek) standpunt had over het beleid van Verdonk.quote:Er was wel meer mis met die inbeslagname.
Uit welke jurisprudentie blijkt dat cabaretiers moslims niet belachelijk mogen maken in de vorm van satire?quote:Ik vind het nergens op slaan. Dat een politicus niet vervolgd kan worden voor wat hij binnen de tweede kamer zegt vind ik logisch. Maar dat is dan omstandigheid en locatiegebonden, niet persoons of functiegebonden. Waarom zou een cabaretier niet moslims belachelijk mogen maken, gewoon om te lachen, en een politicus wel?
Nee. Het OM zegt dit.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:45 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Dus de rechter zegt dat Wilders niet schuldig is aan haatzaaien.... zullen een hoop Fokkers wel huilend in bed liggen vanmorgen. Al die tirades weken/maandenlang...allemaal voor niets want wettelijk gezien doet Geert blijkbaar niets fout.
Ik ben nu helemaal benieuwd wat de rechter gaat oordelen. Ik snap ook het oordeel waarin opgeroepen werd dat Wilders vervolgd mag worden niet helemaal meer als zowel het OM als de verdediging het erover eens zijn dat hij niets strafbaars gezegd of gedaan heeft.quote:
Zie het nog wel gebeuren.. het OM zegt het zelf al 'hij is wel schuldig MAAR omdat hij politicus is vrijspraak'quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:52 schreef Jian het volgende:
[..]
Hilarisch en treurig tegelijk zou ik zeggen. Eerst volg je als Rechterlijke macht het advies van OM niet op om geen strafzaak te beginnen en vervolgens ga je na het advies "vrijspraak" in die doorgedrukte strafzaak wederom afwijken van het advies van het OM. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar je weet nooit.
Nou kijk. Wilders vond natuurlijk altijd al dat hij onschuldig is. Het OM vond ook dat Wilders onschuldig is en wilde daarom niet vervolgen. De rechter had daar zo z'n twijfels over, en zei dat het OM tot vervolging moest overgaan. Het OM doet dat nu dus, maar is natuurlijk niet van mening veranderd en pleit dus voor vrijspraak.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:49 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik ben nu helemaal benieuwd wat de rechter gaat oordelen. Ik snap ook het oordeel waarin opgeroepen werd dat Wilders vervolgd mag worden niet helemaal meer als zowel het OM als de verdediging het erover eens zijn dat hij niets strafbaars gezegd of gedaan heeft.
Dit ligt een tikkeltje genuanceerder, omdat het OM stelt dat enkel strikt genomen sommige uitspraken aanzetten tot discriminatie, maar dat de strafbaarheid wordt ontnomen door de context waarin die zijn gedaan.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:52 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Zie het nog wel gebeuren.. het OM zegt het zelf al 'hij is wel schuldig MAAR omdat hij politicus is vrijspraak'
Lijkt me erg vreemd als politici ineens boven de wet staan.. 'haatzaaien' lijkt me kwalijker op een nationaal niveau als haatpreken tegen je buren.
Ik hoop op vrijspraak maar het zal me benieuwen
Dat deel begrijp ik nog wel.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou kijk. Wilders vond natuurlijk altijd al dat hij onschuldig is. Het OM vond ook dat Wilders onschuldig is en wilde daarom niet vervolgen. De rechter had daar zo z'n twijfels over, en zei dat het OM tot vervolging moest overgaan. Het OM doet dat nu dus, maar is natuurlijk niet van mening veranderd en pleit dus voor vrijspraak.
Als Wilders veroordeeld wordt, dan is dat, wat mij betreft, wel een flink signaal met betrekking tot vooringenomenheid.quote:Maar de rechter kan nog steeds vinden dat het OM een verkeerde argumentatie gebruikt en Wilders alsnog wel veroordelen.
Dus er is opgeroepen tot vervolging in de hoop dat er in de tussentijd nieuwe jurisprudentie zou komen waarmee hij veroordeeld zou kunnen worden? Wat een verspilling van tijd en geld.quote:Plus dat het zo kan zijn dat nadat de rechter het OM tot vervolging opdracht gaf, door nieuwe jurisprudentie een ander licht op de zaak is komen te vallen. Maar ja, dat moet dan toch eerst door de rechter worden bevestigd.
Ik vind niks mis met art. 1 van de grondwet, er is van alles mis met de discussie daarover, en ik vind dat de rechters er bij botsende grondrechten een potje van maken. Ik heb niks tegen godsdienstvrijheid, maar als die je meer ruimte geeft dan geen godsdienst of een levensovertuiging of helemaal geen levensovertuiging, dan is het geen sluitende redenering.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind het begrijpelijk dat telkens de discussie over artikel 1 van de Grondwet terugkomt.
Ik weet niet of het oppositie was, of gewoon een commentaar, doet er in mijn optiek ook helemaal niet toe, en wettelijk gezien ook niet. Wat er mis mee was was dat de politie op last van de burgermeester dat spandoen had verwijderd. De burgermeester gaat niet over strafvervolging, en het was dus ook niet in beslag genomen in het kader van de strafvervolging, en dus werd de rechtmatigheid van die inbeslagname onttrokken aan rechterlijke toetsing, en was het een inperking op de vrijheid van meningsuiting die niet voortkwam uit de wet zoals de grondwet voorschrijft, maar omdat die rare burgermeester het persoonlijk niet smaakvol vond. De spandoekhangers hebben in mijn herinnering toen een kort geding aangespannen, en toen heeft de rechter in kort geding de burgermeester een enorme draai om de oren verkocht. Terecht natuurlijk. Maar het staat me niet bij dat de rechter zich heeft uitgelaten over de strafrechtelijke smadelijkheid van de uitlating, wat ook merkwaardig zou zijn voor een rechter in kg.quote:Ik weet niet precies waar je op doelt, maar ik verwijs naar deze zaak om jou erop te wijzen, dat de poster een (politiek) standpunt had over het beleid van Verdonk.
Het was oppositie tegen het beleid van Verdonk, gedaan buiten de Tweede Kamer.
Dat is mijn stelling ook niet. Mijn stelling is dat het nergens op slaat dat meningsuitingen in het politieke debat meer vrijheid toekomen dan andere meningsuitingen.quote:Jouw stelling dat alleen Wilders het recht zou toekomen buiten de Tweede Kamer een bijdrage te leveren aan het politieke debat wordt gelogenstraft door deze zaak (en andere zaken zo je wilt).
Nee. Interesseert mij die vorm of wie de uitingen doet. De wetgever heeft niet gemeend dat als uitzondering te moeten opnemen. Het is in zekere zin ook politieke wetgeving geweest, dat mag niet gezegd, en dat mag niet gehoord worden. Wilders heeft één podium waar die wet hem niet in de weg zit, en verder moet hij zich gewoon de wet niet overtreden zoals elke Nederlander. Ook heeft hij als wetgever niet eens de moeite genomen een poging te doen die wet gewijzigd te krijgen.quote:Uit welke jurisprudentie blijkt dat cabaretiers moslims niet belachelijk mogen maken in de vorm van satire?
Noem eens wat zaken.
Nee, juist andersom.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:59 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dus er is opgeroepen tot vervolging in de hoop dat er in de tussentijd nieuwe jurisprudentie zou komen waarmee hij veroordeeld zou kunnen worden? Wat een verspilling van tijd en geld.
Er is hier een belangrijke positie weggelegd voor het EVRM hè. De bepalingen en jurisprudentie van dat verdrag gaan boven de Nederlandse wetgeving. Dat staat ook expliciet in de Grondwet.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee. Interesseert mij die vorm of wie de uitingen doet. De wetgever heeft niet gemeend dat als uitzondering te moeten opnemen. Het is in zekere zin ook politieke wetgeving geweest, dat mag niet gezegd, en dat mag niet gehoord worden. Wilders heeft één podium waar die wet hem niet in de weg zit, en verder moet hij zich gewoon de wet niet overtreden zoals elke Nederlander. Ook heeft hij als wetgever niet eens de moeite genomen een poging te doen die wet gewijzigd te krijgen.
Ik vind het verkeerde wetgeving. Maar ik vind een verbod op drugs ook verkeerde wetgeving. Dat betekent niet dat ik elke rechter die drugsdealer aan het praten probeert te krijgen partijdigheid ga verwijten, of dat het raar zou zijn en van gebrek aan onafhankelijkheid zou getuigen wanneer een rechter een drugsdealer veroordeeld.
Ja. Alleen weet je niet van wie: van de rechter of van het OM?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:59 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dat deel begrijp ik nog wel.
[..]
Als Wilders veroordeeld wordt, dan is dat, wat mij betreft, wel een flink signaal met betrekking tot vooringenomenheid.
waarom gelul ?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:04 schreef Biskwietje het volgende:
Net gehoord op het nieuws;
Het Openbaar Ministerie wil vrijspraak omdat door Wilders zijn uitspraken niet twee partijen met een gewelddadig doel tegenover elkaar hebben gestaan.
Ik zeg; Geduld.. Komt nog!
hm excuus, dat is wat uit ik uit korte samenvatting bij de nos haalde.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:56 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit ligt een tikkeltje genuanceerder, omdat het OM stelt dat enkel strikt genomen sommige uitspraken aanzetten tot discriminatie, maar dat de strafbaarheid wordt ontnomen door de context waarin die zijn gedaan.
Het is dus niet zo dat Wilders als schuldig wordt geduid.
Waar zie jij 'gelul' staan? De rest van je reply snap ik ook niets van trouwens.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:10 schreef RAVW het volgende:
[..]
waarom gelul ?
welke partij is dan tegen de Islam/moslims ...
Waarbij de Islam het bijvoorbeeld wel twee kanten aan snijd: gelovige Islam - ongelovige ( dus niet de Islam gelovigen
Het EVRM komt pas om de hoek kijken als er daadwerkelijk wetgeving gemaakt wordt die de grens zou sluiten voor moslims. Die wetgeving komt er niet, dus heeft het EVRM bij deze rechtszaak niks te zoeken.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Er is hier een belangrijke positie weggelegd voor het EVRM hè. De bepalingen en jurisprudentie van dat verdrag gaan boven de Nederlandse wetgeving. Dat staat ook expliciet in de Grondwet.
Het is dus niet zo dat de rechter of het OM zomaar op eigen houtje bepaalt dat hij de Nederlandse wet in het geval van politici negeert of zoiets.
Ik ben het met jou eens behalve dan over het non-discriminatiebeginsel als dit ertoe leidt dat het scheve situaties creëert, waarbij uitlatingen met een beledigende karakter bij mensen, die zich religieus achten, onder godsdienstvrijheid vallen en mensen die niet geloven bij soortgelijke uitlatingen geen extra belang hebben dat kan worden meegewogen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind niks mis met art. 1 van de grondwet, er is van alles mis met de discussie daarover, en ik vind dat de rechters er bij botsende grondrechten een potje van maken. Ik heb niks tegen godsdienstvrijheid, maar als die je meer ruimte geeft dan geen godsdienst of een levensovertuiging of helemaal geen levensovertuiging, dan is het geen sluitende redenering.
Volgens mij vergeet je de tenlastelegging van smaadschrift dat ik eerder al vermeldde, maar bovenal dat daaraan een aangifte van Verdonk ten grondslag lag.quote:Ik weet niet of het oppositie was, of gewoon een commentaar, doet er in mijn optiek ook helemaal niet toe, en wettelijk gezien ook niet. Wat er mis mee was was dat de politie op last van de burgermeester dat spandoen had verwijderd. De burgermeester gaat niet over strafvervolging, en het was dus ook niet in beslag genomen in het kader van de strafvervolging, en dus werd de rechtmatigheid van die inbeslagname onttrokken aan rechterlijke toetsing, en was het een inperking op de vrijheid van meningsuiting die niet voortkwam uit de wet zoals de grondwet voorschrijft, maar omdat die rare burgermeester het persoonlijk niet smaakvol vond. De spandoekhangers hebben in mijn herinnering toen een kort geding aangespannen, en toen heeft de rechter in kort geding de burgermeester een enorme draai om de oren verkocht. Terecht natuurlijk. Maar het staat me niet bij dat de rechter zich heeft uitgelaten over de strafrechtelijke smadelijkheid van de uitlating, wat ook merkwaardig zou zijn voor een rechter in kg.
Oké, want je leek te suggereren dat politici in het politiek debat van een ruimere toepassing van de meningsvrijheid kunnen genieten dan anderen, maar dan verwijs ik andermaal naar de zaak Reisbureau Rita Verdonk. Daar is een ambteloos burger vrijgesproken met dezelfde argumentatie als thans door het OM in de zaak Wilders is gegeven (een andere zaak met een ambteloos burger is het 'Gezwel-arrest' waar ook deze zittingsdag diverse malen naar is verwezen).quote:Dat is mijn stelling ook niet. Mijn stelling is dat het nergens op slaat dat meningsuitingen in het politieke debat meer vrijheid toekomen dan andere meningsuitingen.
Dit is wel jammer, omdat de beweringen die jij doet met deze opstelling niet snel gestaafd kunnen worden met feiten.quote:Nee. Interesseert mij die vorm of wie de uitingen doet.
Je mag het verkeerd vinden, maar dit doet verder niet ter zake.quote:De wetgever heeft niet gemeend dat als uitzondering te moeten opnemen. Het is in zekere zin ook politieke wetgeving geweest, dat mag niet gezegd, en dat mag niet gehoord worden. Wilders heeft één podium waar die wet hem niet in de weg zit, en verder moet hij zich gewoon de wet niet overtreden zoals elke Nederlander. Ook heeft hij als wetgever niet eens de moeite genomen een poging te doen die wet gewijzigd te krijgen.
Ik vind het verkeerde wetgeving. Maar ik vind een verbod op drugs ook verkeerde wetgeving. Dat betekent niet dat ik elke rechter die drugsdealer aan het praten probeert te krijgen partijdigheid ga verwijten, of dat het raar zou zijn en van gebrek aan onafhankelijkheid zou getuigen wanneer een rechter een drugsdealer veroordeeld.
Het EVRM doet er wel degelijk toe, omdat daarin o.a. het recht op vrijheid van meningsuiting is opgenomen, dat onder bepaalde omstandigheden het verbod op groepsbelediging, het verbod op haatzaaien en het verbod op aanzetten tot discriminatie buiten werking kan zetten.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Het EVRM komt pas om de hoek kijken als er daadwerkelijk wetgeving gemaakt wordt die de grens zou sluiten voor moslims. Die wetgeving komt er niet, dus heeft het EVRM bij deze rechtszaak niks te zoeken.
Dat Wilders dat zou willen! doet er niet toe. Er is nog niet eens een wetsvoorstel op dat gebied.
Inderdaad, het Volksgerichthof Amsterdam zou zomaar bij het vonnis nog steeds kunnen vinden dat Wilders strafbaar is.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou kijk. Wilders vond natuurlijk altijd al dat hij onschuldig is. Het OM vond ook dat Wilders onschuldig is en wilde daarom niet vervolgen. De rechter had daar zo z'n twijfels over, en zei dat het OM tot vervolging moest overgaan. Het OM doet dat nu dus, maar is natuurlijk niet van mening veranderd en pleit dus voor vrijspraak.
Maar de rechter kan nog steeds vinden dat het OM een verkeerde argumentatie gebruikt en Wilders alsnog wel veroordelen.
Plus dat het zo kan zijn dat nadat de rechter het OM tot vervolging opdracht gaf, door nieuwe jurisprudentie een ander licht op de zaak is komen te vallen. Maar ja, dat moet dan toch eerst door de rechter worden bevestigd.
Pfoei!!quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:43 schreef damian5700 het volgende:
Ik heb hieraan verder niets toe te voegen.
Maar dat geldt voor zowel een poliicus als voor iemand die zich beroept op een heilig geschrift.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Het EVRM doet er wel degelijk toe, omdat daarin o.a. het recht op vrijheid van meningsuiting is opgenomen, dat onder bepaalde omstandigheden het verbod op groepsbelediging, het verbod op haatzaaien en het verbod op aanzetten tot discriminatie buiten werking kan zetten.
Je blijft het een vondst vinden, hè?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:49 schreef HiZ het volgende:
Volksgerichthof Amsterdam
Oké. Toch een citaat:quote:
Luzius Wildhaberquote:In the first attempt by the Strasbourg Court to enounce clear principles for the operation of freedom of expression under the European Convention on Human Rights, it made the much repeated ringing declaration that freedom of expression "constituted one of the essential foundations of [democratic] society, one of the basic conditions for its progress and for the development of every man" . This ultimately goes back to Article 11 of the French Declaration of the Rights of Man and of the Citizen of 1789 which affirmed that the right freely to express one's opinion was one of the most precious rights of man, "un des droits les plus précieux de l'homme". In the Handyside case the European Court continued that this right is "applicable not only to 'information' or 'ideas' that are favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb the State or any sector of the population". Such were, the Court said, "the demands of that pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no 'democratic society'" .
Jawel, want het EVRM heeft behalve het artikel over de vrijheid van meningsuiting ook eentje over de godsdienstvrijheid.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar dat geldt voor zowel een poliicus als voor iemand die zich beroept op een heilig geschrift.
Als de ene niet veroordeeld wordt, kun je de andere ook niet veroordelen.
Ach, we hebben natuurlijk niet zoveel modellen voor politieke showprocessen. Rechters die bij het begin aan de verdachte vertellen wat ze van hem vinden, dat hadden de rechters van het Derde Rijk ookquote:
Maak er een topic over.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ach, we hebben natuurlijk niet zoveel modellen voor politieke showprocessen. Rechters die bij het begin aan de verdachte vertellen wat ze van hem vinden, dat hadden de rechters van het Derde Rijk ook
Over het 'proces' na de Reichstagbrand in Berlijn in 1933 ; in het proces tegen van der Lubbe (een Nederlander, half-zwakzinnig, gemakkelijke prooi), die de brand zou hebben aangestoken (wat nooit bewezen is) en 'bekend' heeft : dit.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ach, we hebben natuurlijk niet zoveel modellen voor politieke showprocessen. Rechters die bij het begin aan de verdachte vertellen wat ze van hem vinden, dat hadden de rechters van het Derde Rijk ook
Dat is niet zo, 1gw stelt godsdienst en levensovertuiging juist gelijk. Alleen bij botsing van grondrechten maken rechters er een rommeltje van, en houden ze op met hun redenering bij de vrijheid van godsdienst.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:43 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik ben het met jou eens behalve dan over het non-discriminatiebeginsel als dit ertoe leidt dat het scheve situaties creëert, waarbij uitlatingen met een beledigende karakter bij mensen, die zich religieus achten, onder godsdienstvrijheid vallen en mensen die niet geloven bij soortgelijke uitlatingen geen extra belang hebben dat kan worden meegewogen.
Dat zou dan later gebeurd moeten zijn, ik heb daar niks van meegekregen.quote:Volgens mij vergeet je de tenlastelegging van smaadschrift dat ik eerder al vermeldde, maar bovenal dat daaraan een aangifte van Verdonk ten grondslag lag.
Ik vind dat nergens op slaan, en het vindt ook totaal geen grondslag in de volgens mij nog niet zo lang geleden bijgewerkte strafbepalingen.quote:Oké, want je leek te suggereren dat politici in het politiek debat van een ruimere toepassing van de meningsvrijheid kunnen genieten dan anderen, maar dan verwijs ik andermaal naar de zaak Reisbureau Rita Verdonk. Daar is een ambteloos burger vrijgesproken met dezelfde argumentatie als thans door het OM in de zaak Wilders is gegeven (een andere zaak met een ambteloos burger is het 'Gezwel-arrest' waar ook deze zittingsdag diverse malen naar is verwezen).
Daarnaast is het ook mogelijk jezelf te beroepen op de vrijheid van godsdienst en zal dit als zodanig worden meegewogen in een rechtszaak. Met andere woorden niet alleen meningen van politici, maar ook meningen van religieuze mensen komen meer vrijheid toe en ambteloze burgers als de context van de uitlatingen behoren tot het politiek debat.
Weet ik niet, maar in ieder geval kunnen gekozen volksvertegenwoordigers altijd hun zegje doen in de kamer.quote:Specifiek over politici, daar jij hier erg op focust, is het volgens mij zo dat het twee kanten op werkt. Enerzijds hebben politici omwille van het politieke debat het recht tot offend, shock or disturb, maar anderzijds moeten ze ook een dikkere huid hebben.
Politici hebben nu eenmaal een speciale rol en functie binnen een democratische samenleving.
Hoezo?quote:Dit is wel jammer, omdat de beweringen die jij doet met deze opstelling niet snel gestaafd kunnen worden met feiten.
En ook aan de grondwet overigens. En Wilders hoeft zich op zich helemaal niet aan verdragen te houden.quote:Je mag het verkeerd vinden, maar dit doet verder niet ter zake.
Nederland heeft zich te houden aan internationale verdragen (dezelfde verdragen waar Wilders zich ook aan moet houden).
Het punt is dat je het grondrecht hebt, GW of EVRM maakt niet zoveel uit, en dat daar dan een uitzondering op mogelijk is gemaakt in de vorm van een wet. Concreet dus een strafbepaling. Je kunt wel naar art 10 verwezen hebben, dat begint toch echt met "een ieder...." en niet met "politici'. Er is geen enkele rechtvaardiging in GW, 10 EVRM of wet die het onderscheid naar het wel of niet zijn van politicus rechtvaardigt. Nou denkt het EHRM daar anders over, en ik vind dat ze er een rommeltje van gemaakt hebben, maar dat neemt niet weg dat de Nederlandse strafbepaling nog steeds een uitzondering is op het grondrecht, en geacht moet worden in harmonie te zijn met het reeds gesloten verdrag dat zelf naar een dergelijke bepaling verwijst. Als de hele bepaling in strijd is met het verdrag, moet je die immers schrappen of wijzigen.quote:Nationale wetten worden aan de internationale verdragen, zoals bijvoorbeeld het EVRM.
Ik heb hierbij al eerder verwezen naar artikel 10 van het EVRM. Ik heb hieraan verder niets toe te voegen.
Nee, zo werkt dat alleen voor de grondrechten uit de Grondwet, maar niet voor het EVRM. In de Grondwet staat namelijk:quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 20:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het punt is dat je het grondrecht hebt, GW of EVRM maakt niet zoveel uit, en dat daar dan een uitzondering op mogelijk is gemaakt in de vorm van een wet. Concreet dus een strafbepaling. Je kunt wel naar art 10 verwezen hebben, dat begint toch echt met "een ieder...." en niet met "politici'. Er is geen enkele rechtvaardiging in GW, 10 EVRM of wet die het onderscheid naar het wel of niet zijn van politicus rechtvaardigt. Nou denkt het EHRM daar anders over, en ik vind dat ze er een rommeltje van gemaakt hebben, maar dat neemt niet weg dat de Nederlandse strafbepaling nog steeds een uitzondering is op het grondrecht, en geacht moet worden in harmonie te zijn met het reeds gesloten verdrag dat zelf naar een dergelijke bepaling verwijst. Als de hele bepaling in strijd is met het verdrag, moet je die immers schrappen of wijzigen.
Hoezo? Rechtbank spreekt vrij, zaak voorbij.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 22:32 schreef zoalshetis het volgende:
ben bang dat dit tot europees niveau wordt doorgetrokken. en het lijkt wel een campagne vóór de pvv.
Ja mooi hequote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:42 schreef MrBadGuy het volgende:
Begint er steeds beter uit te zien voor Wilders, hopelijk neemt de rechter dit over
Prakken vond ik ook al niet erg sterk overkomen.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 00:27 schreef Meesteroog het volgende:
Mooi dat die Pestman maandag even denkt de rechtbank kan overtuigen en kan laten zien wat het OM verkeerd heeft gedaan en dat Bram nu zegt: Dan wordt hij gewoon afgeklopt, hij mag alleen de hoogte van de schadevergoeding toelichten. Misschien moet hij dit weekend nog even de wet doorlezen in het weekend.
Wat een charlatan is die Pestman toch ook
Ik moet hier enigszins om lachen.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 01:06 schreef Picchia het volgende:
Veroordeling of vrijspraak. Ik denk dat Nederland deze duidelijkheid rondom de uitspraken van Wilders goed kan gebruiken. En indien Wilders wordt vrijgesproken dan hoop ik dat zijn tegenstanders zijn vrijheden ook erkennen.
Begin je nou gewoon weer om mijn aandacht te zeuren?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 20:56 schreef Igen het volgende:
Waar heb je het over?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 08:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Begin je nou gewoon weer om mijn aandacht te zeuren?
Dat vraag ik me toch sterk af. De zaak is zó casuïstisch van aard dat je waarschijnlijk moeilijk een algemene regel uit het vonnis kan afleiden. Ik zie het nut dus überhaupt niet in van deze rechtszaak.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 01:06 schreef Picchia het volgende:
Ik denk dat Nederland deze duidelijkheid rondom de uitspraken van Wilders goed kan gebruiken. En indien Wilders wordt vrijgesproken dan hoop ik dat zijn tegenstanders zijn vrijheden ook erkennen.
Vast wel... dit zal links Nederland niet accepteren. En na de rellen zullen ze zeggen: zie je...Wilders zorgt voor tweespalt in de samenleving.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:23 schreef Gia het volgende:
Ben benieuwd of er, in het geval van volledige vrijspraak, rellen komen.
Of hoop je het meer?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:23 schreef Gia het volgende:
Wel, dan is het al goed naar de tering, want er zijn al mensen veroordeeld voor haatzaaien en discriminatie. Op basis van hun uitspraken.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 15:12 schreef rubje het volgende:
Het zou juist wat zijn geweest voor de toekomst en vrijheden in NL als hij wel zou worden veroordeeld want dan zou het voor een ieder een teken aan de wand zijn geweest inzake zijn vrije meningsuiting.![]()
![]()
quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 15:23 schreef benbenieuwd het volgende:
Hallo!
Voor school doe ik een onderzoek naar de waarden (gevoelens/motieven) van iemand om op een bepaalde partij te stemmen. Op dit moment zoeken we mensen die op de PVV hebben gestemd, of willen (gaan) stemmen. Ben jij onder de 35, woon je in de omgeving van Amsterdam (hoeft niet persé, maar liever wel), en wil je met mij een interview doen, reageer dan op dit bericht (of mail mij). Het interview is uiteraard anoniem.
Alvast bedankt als je mee wil doen
Groetjes,
Alma
Nee dat klopt, er is op basis van de feiten die voorliggen alle punten om vrijspraak gevraagd.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 16:18 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Wilders is niet vrijgesproken.
Je zegt "Ben benieuwd", hetgeen een uitdrukking is die hoop impliceert. Dat weet je toch zelf ook wel? Je kan dat trouwens ook zien aan het feit dat je wel zegt "Ben benieuwd of Sven Kramer goud pakt!", maar niet zegt "Ben benieuwd of je kanker hebt!".quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 18:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Duidelijk een linkse opmerking. Woorden in de mond leggen die iemand niet zegt/schrijft.
Deze pvv'er heeft voor de eerste keer in haar leven het gevoel dat er iemand in Den Haag haar vertegenwoordigd. Dit is iets wat anderen nooit gelukt is.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 15:23 schreef benbenieuwd het volgende:
Hallo!
Voor school doe ik een onderzoek naar de waarden (gevoelens/motieven) van iemand om op een bepaalde partij te stemmen. Op dit moment zoeken we mensen die op de PVV hebben gestemd, of willen (gaan) stemmen. Ben jij onder de 35, woon je in de omgeving van Amsterdam (hoeft niet persé, maar liever wel), en wil je met mij een interview doen, reageer dan op dit bericht (of mail mij). Het interview is uiteraard anoniem.
Alvast bedankt als je mee wil doen
Groetjes,
Alma
Wat een onzin!! Ik kan ook zeggen dat ik benieuwd ben wie goud gaat pakken. Iemand gaat zeker goud pakken.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 19:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Je zegt "Ben benieuwd", hetgeen een uitdrukking is die hoop impliceert. Dat weet je toch zelf ook wel? Je kan dat trouwens ook zien aan het feit dat je wel zegt "Ben benieuwd of Sven Kramer goud pakt!", maar niet zegt "Ben benieuwd of je kanker hebt!".
Je hoeft dus echt niet zo quasi-verontwaardigd te zijn als iemand leest wat je schrijft.
Nou gebruik je neutrale woorden zoals 'wie' en 'uitslag'. Dat neemt niet weg dat 'benieuwd zijn' in principe een hoop en geen vrees aangeeft.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 20:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat een onzin!! Ik kan ook zeggen dat ik benieuwd ben wie goud gaat pakken. Iemand gaat zeker goud pakken.
Als iemand bloed laat prikken voor een kankeronderzoek kan je ook zeggen dat je benieuwd bent naar de uitslag.
Dit heeft niks met 'tussen de regels' te maken.quote:Maar goed. Tussen de regels lezen kan 'links' erg goed, dat blijkt wel weer.
Net zulke rellen als toen Fitna uitkwam?quote:Laat ik het zo zeggen: Ik hoop niet dat er rellen komen, maar verwacht het wel, aangezien dat in de aard van het beestje zit bij sommige burgers.
Nog een saillant detail: ze reageerden precies zoals in de film te zien wasquote:Op zondag 17 oktober 2010 18:22 schreef Sakit-Gede het volgende:
Op Fitna zijn in het buitenland best heftige reacties geweest.
Saillant detail: deze relschoppers waren woest vanwege de film, maar hadden hem niet gezien.
quote:Op maandag 18 oktober 2010 07:59 schreef Gia het volgende:
Vandaag komen de klagers aan het woord.
Ik vrees dat het vooral heel veel onzinnig gewauwel is en opmerkingen waarvan men denkt dat Wilders ze gezegd heeft. Het zogenaamde 'tussen de regels lezen'.
"Hij wil alle Marokkanen het land uitzetten!"
"Er mogen geen moslims meer naar Nederland komen."
Rellen wanneer hij veroordeeld wordt lijkt me waarschijnlijkerquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:23 schreef Gia het volgende:
Wat wil zeggen: Wilders discrimineert, maar hij doet dat als politicus, dus vinden we het niet erg.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 17:56 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit ligt een tikkeltje genuanceerder, omdat het OM stelt dat enkel strikt genomen sommige uitspraken aanzetten tot discriminatie, maar dat de strafbaarheid wordt ontnomen door de context waarin die zijn gedaan.
Het is dus niet zo dat Wilders als schuldig wordt geduid.
Nee, dat denk ik niet.quote:Op maandag 18 oktober 2010 08:07 schreef timmmmm het volgende:
Rellen wanneer hij veroordeeld wordt lijkt me waarschijnlijker
Zoals discrimineren, haatzaaien en aanzetten tot geweld ook mag als je dat doet met je hand op de koran.quote:Op maandag 18 oktober 2010 08:11 schreef timmmmm het volgende:
Wat wil zeggen: Wilders discrimineert, maar hij doet dat als politicus, dus vinden we het niet erg.
strafbaar mag dus blijkbaar, als politicus
Wat zou geert dan zeggenquote:Op maandag 18 oktober 2010 08:07 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Rellen wanneer hij veroordeeld wordt lijkt me waarschijnlijker
quote:WILDERS PROCES LIVE. De Slag bij de Parnassusweg
All rise. We schakelen zo meteen live naar Amsterdam. Bij de rechtbank aan de Parnassusweg hebben zich al vanaf 07:30 uur sympathisanten van Geert Wilders verzameld. Alsook VVMU-fans. Alsook allerlei linkse haatklootzakjes en overig steengooituig met René Danen-haar.
http://www.geenstijl.nl/m(...)j_de_parnassusw.htmlquote:Rutger is ter plekke voor in depth verslaggeving.
Hoax. Er staat niemand, en er stond ook niemand . Ik kan het allemaal prima zien vanuit mijn kantoor, als er wat te zien zou zijn dan.quote:Op maandag 18 oktober 2010 09:03 schreef dylany het volgende:
[..]
WILDERS PROCES LIVE. De Slag bij de Parnassusweg
All rise. We schakelen zo meteen live naar Amsterdam. Bij de rechtbank aan de Parnassusweg hebben zich al vanaf 07:30 uur sympathisanten van Geert Wilders verzameld. Alsook VVMU-fans. Alsook allerlei linkse haatklootzakjes en overig steengooituig met René Danen-haar.
[..]
http://www.geenstijl.nl/m(...)j_de_parnassusw.html
Kan je de busjes van de verzamelde pers die achter de brug staan ook zien?quote:Op maandag 18 oktober 2010 09:49 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoax. Er staat niemand, en er stond ook niemand . Ik kan het allemaal prima zien vanuit mijn kantoor, als er wat te zien zou zijn dan.
Het bericht van Geenstijl is dan ook van januari dit jaar, toen het proces begon.quote:Op maandag 18 oktober 2010 09:49 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoax. Er staat niemand, en er stond ook niemand . Ik kan het allemaal prima zien vanuit mijn kantoor, als er wat te zien zou zijn dan.
Ja. Er staan er 3, waarvan 2 van de NOS. Het mag dus nét "verzamelde pers" heten.quote:Op maandag 18 oktober 2010 09:53 schreef dylany het volgende:
[..]
Kan je de busjes van de verzamelde pers die achter de brug staan ook zien?
Ah, dat verklaart het één en ander.quote:Op maandag 18 oktober 2010 09:58 schreef StephanL het volgende:
[..]
Het bericht van Geenstijl is dan ook van januari dit jaar, toen het proces begon.
quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 20:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: Ik hoop niet dat er rellen komen, maar verwacht het wel, aangezien dat in de aard van het beestje zit bij sommige burgers.
klopt! en ik zet mijn centjes in dit geval op het OMquote:Op maandag 18 oktober 2010 10:07 schreef Gia het volgende:
Hij eist schadevergoeding voor zaken die het gevolg zijn van haatzaaiende en discrimirende uitspraken van Wilders.
Maar als de eis van het OM wordt ingewilligd en Wilders hiervan wordt vrijgesproken, wordt deze vordering uiteraard afgewezen.
Dit is wellicht beter:quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:01 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ah, dat verklaart het één en ander.
Zelfs al zou hij wel veroordeeld worden, dan nog. Er is immers geen (aantoonbare) schade.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:07 schreef Gia het volgende:
Hij eist schadevergoeding voor zaken die het gevolg zijn van haatzaaiende en discrimirende uitspraken van Wilders.
Maar als de eis van het OM wordt ingewilligd en Wilders hiervan wordt vrijgesproken, wordt deze vordering uiteraard afgewezen.
Immateriele schade is ook schade.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
Zelfs al zou hij wel veroordeeld worden, dan nog. Er is immers geen (aantoonbare) schade.
Ik dacht dat ik het niet goed hoorde, omdat Bram hier geen protest tegen aantekende, dus wel.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Immateriele schade is ook schade.
Je kunt alleen geen schadevergoeding krijgen zonder veroordeling.
Overigens noemde Pesman Dhr. Wilders net 'een crimineel'. Hij is toch nog alleen maar verdachte!
Ik zou, als ik Wilders was, Pesman aanklagen wegens smaad.
Ja, hij had het over het zwaarder straffen van criminelen, zoals in dit geval Dhr. Wilders.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:29 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik het niet goed hoorde, omdat Bram hier geen protest tegen aantekende, dus wel.
Vond het ook frappant dat Pesman daarin niet gecorrigeerd werd door de rechter.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Immateriele schade is ook schade.
Je kunt alleen geen schadevergoeding krijgen zonder veroordeling.
Overigens noemde Pesman Dhr. Wilders net 'een crimineel'. Hij is toch nog alleen maar verdachte!
Ik zou, als ik Wilders was, Pesman aanklagen wegens smaad.
Van het proces?quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:38 schreef Mylene het volgende:
Linkje naar online stream? Ik ben 'm kwijt.
Die had ik net ook. Zie ik het neukertje van Bram.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:39 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Van het proces?
http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/
Voor op de mediaplayer: http://livestreams.omroep.nl/nos/journaal24-bb.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:38 schreef Mylene het volgende:
Linkje naar online stream? Ik ben 'm kwijt.
Kleine schorsing. Proppen ze het journaal ertussen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:40 schreef Mylene het volgende:
[..]
Die had ik net ook. Zie ik het neukertje van Bram.
De schade aan Nederland zit nog dieper. Dat herken je aan de afkeer voor de islam.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:51 schreef Ironhide het volgende:
Rabbae: "De schade die de moslims lopen is diep, heel diep..."
Tja, ik denk dat het Marokkaanse addergebroed de eigen gemeenschap meer schade berokkent dan Wilders met zijn uitlatingen.
Het is ook een leugenaar:quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:02 schreef gamezz het volgende:
RacismeHij doet net alsof moslims een apart ras zijn.
Hij is hier al 44 jaarquote:Op maandag 18 oktober 2010 11:07 schreef tntkiller het volgende:
Jezus zit te kijken .....die rabea(hoe je het ook schrijft) hoe lang woont hij nou in Nederland....kan hij nu niet eens behoorlijk Nederlands gaan leren, het is amper te verstaan wat hij nou allemaal uitkraamt.
GroenLinks is nog fouter dan de PvdA, en dat wil wat zeggen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:50 schreef Morendo het volgende:
Rabbae is ooit lijsttrekker geweest van GroenLinks. So far, voor het liberale van die partij.
Nou nee, ik vind "de slachtoffers" tot op heden buitengewoon amusantquote:Op maandag 18 oktober 2010 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Hebben de PVV-ers nou ineens moeite met een rol voor de slachtoffers in een strafproces?
Niet alleen PVVérs maar elk weldenkend mens schaamt zich rot voor dit schijnprocesquote:Op maandag 18 oktober 2010 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Hebben de PVV-ers nou ineens moeite met een rol voor de slachtoffers in een strafproces?
huur wel even een tolk in...iets van kleuter naar ABN vertaler.quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:12 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
![]()
Ik kan helaas nu niet kijken, hopelijk vanmiddag wel. Het klinkt iig wel weer gezellig
En dat is geen 10 %. Het is een meerderheid (quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:22 schreef Mylene het volgende:
Jezus man, heb je de Marokkaanse reljongeren weleens meegemaakt? Wat die wel niet roepen?
Het eerste overtuigende argument van vandaagquote:Op maandag 18 oktober 2010 11:20 schreef Ironhide het volgende:
Om Rabbae tegemoet te komen in zijn kritiek, bij deze graag uw attentie voor een exponent uit de 90%-categorie ("de goede Marokkanen"):
[ afbeelding ]
•
Ach, ttv Fortuyn werd er ook gewoon aangifte gedaan door 'beledigde' moslims. Er is niks veranderd.quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:24 schreef Robin__ het volgende:
Hij doet net alsof dit allemaal pas ontstond nadat wilders op het toneel kwam. 8 jaar terug had ie hetzelfde kunnen zeggen rond fortuyn, toen had nog niemand ooit van wilders gehoord.
Zegt ie dat?quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:25 schreef gamezz het volgende:
Joden zijn wel degelijk een etniciteit![]()
Moslims daarentegen niet.
Inderdaad, wat ik ze onder andere heb horen zeggen:quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:22 schreef Mylene het volgende:
Jezus man, heb je de Marokkaanse reljongeren weleens meegemaakt? Wat die wel niet roepen?
Hij vergeleek moslims met joden, en zei zoiets als "Wat als er nou gebeurt als er een anti-joden-Wilders opstaat, mag hij dan hetzelfde zeggen?"quote:
Wilders kan een even lange lijst met 'een andere voorbeeld' opstellen.. nou leg maar naast elkaar en ga maar aanstrepen wat oorzaak en gevolg zijn. Succes, niet te doen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:32 schreef ReplaR het volgende:
Man, wat haalt die man de bloed onder mijn nagels vandaan zeg...
Racisme in mijn leven is geintroduceerd door de marokkanen.
Heel leuk van hem om alle gevolgen op te noemen, ik hoop dat hij ook wel een nadenkt over de oorzaak daarvan, maar ben bang van niet. Allemaal de schuld van de nederlanders.
Het zou ook mooi zijn dat hij uitlegt dat als alles door Wilders komt, hoe het dat komt dat mensen in heel Europa van hetzelfde last hebben. Zo groot is de macht van Wilders niet.
Ja.. duhh.... dat is toch logisch. Wie gaat zijn dochter dan ook over straat laten lopen als er moslims bij in de buurt zijn? Je moet gewoon een hoofddoek, of nee... een boerka, voor haar kopen.. en haar slaan als ze dat niet wilt.. he..quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:45 schreef tntkiller het volgende:
lol dat verhaaltje over dat jongetje die aan zijn vader vraagt waarom ze Marokkanen haten...
moet hij eens met mijn dochter gaan praten die nu al vanaf haar 5de voor hoer uitgemaakt door onze "vriendelijke" buurt Marokkaantjes.
en er wat van zeggen levert je meer problemen op.
heel sociaal zijn ze..
[ afbeelding ]
Dochter van mijn broer, 14 jaar, wilde niet met Achmed neuken.quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:45 schreef tntkiller het volgende:
lol dat verhaaltje over dat jongetje die aan zijn vader vraagt waarom ze Marokkanen haten...
moet hij eens met mijn dochter gaan praten die nu al vanaf haar 5de voor hoer uitgemaakt door onze "vriendelijke" buurt Marokkaantjes.
en er wat van zeggen levert je meer problemen op.
heel sociaal zijn ze..
[ afbeelding ]
Dat vraag ik me dus ook al tijden afquote:Op maandag 18 oktober 2010 11:29 schreef gamezz het volgende:
[..]
Hij vergeleek moslims met joden, en zei zoiets als "Wat als er nou gebeurt als er een anti-joden-Wilders opstaat, mag hij dan hetzelfde zeggen?"
als joden zich in nederland zo zouden gedragen als marokkanen had je een heel klein puntje.quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus ook al tijden af
Geen wonder dat ze zegt vaak in verdediging te moeten schieten. Logisch dat ze voor zich houd voor wie ze zich moet verdedigen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:54 schreef Robin__ het volgende:
haha! dit is geniaal, dr nederlandse opa en oma hebben joden beschermd dus kan ze dat nu als moslim claimen
lol
Het OM is natuurlijk een schijnvertoning, maar als de rechters zich van hun taak kwijten en gewoon beoordelen of de gedragingen van Wilders als de telastegelegde delicten kwalificeren dan is het geen schijnproces. Als ze dat nalaten wel.quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:16 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Niet alleen PVVérs maar elk weldenkend mens schaamt zich rot voor dit schijnproces
met mijn andere dochter ook al meegemaakt...quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:48 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ja.. duhh.... dat is toch logisch. Wie gaat zijn dochter dan ook over straat laten lopen als er moslims bij in de buurt zijn? Je moet gewoon een hoofddoek, of nee... een boerka, voor haar kopen.. en haar slaan als ze dat niet wilt.. he..
Want het ligt niet aan de marokanen hoor, nee...
Wij zijn ook noodgedwongen naar een witte(re) wijk verhuisd en dat was al voordat Wilders bekend werd.quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:57 schreef tntkiller het volgende:
dat zou niet nodig moeten zijn maar het is niet wij die ervoor kozen maar omdat je wel gedwongen wordt omdat je ook aan de veiligheid van mijn kinderen moet denken.
en ook niet omdat ze stierlijk vervelend waren en onze straten terroriseerden.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:01 schreef gamezz het volgende:
Nogmaals, joden zijn ook een etniciteit...
Joden werden vervolgd vanwege hun ras, niet vanwege hun godsdienst.
En dat was de eerste niet, vandaag.quote:
Hier idem...ben gewoon hard aan het werk en af en toe even lezen hier.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:04 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Godverdomme wat baal ik ervan dat ik op mijn werk zit en dit niet kan zien...hopen dat het vanavond nog flink herhaald wordt
Moeten wij ook maar eens gaan doen dan. Kijken of dat leuk is en geaccepteerd wordt.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:03 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en ook niet omdat ze stierlijk vervelend waren en onze straten terroriseerden.![]()
hoe haal je het in je hoofd om over de rug van een 6tal miljoen doden je punt te maken.
Ik dacht dat ze een nummer ging zingen van Boudewijn de groot.quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:58 schreef Ironhide het volgende:
"ik geloof, ik geloof, ik geloof...." Tis wel een goedgelovige muts..
Wij worden op straat geterroriseerd door de Marokkanen alsof we natives zijn van de Westelijke Sahara, dadelijk bouwen de mocro's ook hier een muur om ons gebied.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:09 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Moeten wij ook maar eens gaan doen dan. Kijken of dat leuk is en geaccepteerd wordt.
"Wij worden op straat door moslims geterroriseerd zoals de Joden dat werden door de Duitsers 60 jaar geleden."
Hmpf... dat Nederlanders dat niet doen is omdat ze beter zijn dan dat.
Ho ho ho, uitlatingen richting Marokkanen maken deel uit van het proces en meneer Rabbae heeft het zelf aangehaaldquote:Op maandag 18 oktober 2010 12:18 schreef remlof het volgende:
Punt is dat dat Marokkaanse straattuig niets met de islam te maken heeft.
Ik weet niet, als jij thuis opgevoed wordt met het idee dat jouw geloof het beste is en de rest maar shit, dat je dan best met kutmarokkaantjes als uitkomst komt.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:18 schreef remlof het volgende:
Het superioriteitsdenken en het afgeven op vrouwen is anders een aardig teken dat de islam hier wel zijn invloed doet gelden/quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:18 schreef remlof het volgende:
Niets? Kan je dat hard maken?quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:18 schreef remlof het volgende:
Volgens mij ook nog allemaal verzonnen. Ten eerste komen meisjes die zó religieus zijn meestal niet op feestjes, en zo ja, is het mij echt nog nooit opgevallen dat er gezegd werd dat je niet in die onzin moet geloven. Bijna iedereen is begripvol en tolerant voor moslims die geen alcohol drinken en Ramadan vieren.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:21 schreef Gia het volgende:
Dat gezeur ook van die meid:
"Als ik op een feestje geen glaasje alcohol drink, omdat ik midden in de ramadan zit, krijg ik te horen dat ik als hoogopgeleide meid toch niet in die onzin geloof!!"
Allemaal de schuld van Wilders, dat ze dat tegen haar zeggen.
Klopt. Maar moslims mogen liegen als ze hun religie in bescherming nemen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:30 schreef Gia het volgende:
Ze had het ook over kiezen voor het geloof van haar moeder, of grootmoeder.
Alsof ze ook maar iets te kiezen heeft. Haar vader is moslim, dus zijn kinderen ook. Geen discussie over mogelijk.
Daar moet ik haar wel gelijk in geven, het generaliseren van Wilders draagt zeker niet bij tot integratie van de goedwillende moslims.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:34 schreef Gia het volgende:
Al het negatieve commentaar op moslims is volgens mevrouw het gevolg van de uitspraken van Wilders.
Ze zegt daarmee feitelijk dat Nederlanders niet zelf een mening kunnen vormen over de Islam en/of de koran. Nee, daarvoor hebben we een veldheer als Wilders nodig!!
Aanklagen die meid, ze beledigt alle Nederlanders!!
Dan ben je op de dag geboren toen Wilders zijn bek erover los trok.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:36 schreef remlof het volgende:
[..]
Daar moet ik haar wel gelijk in geven, het generaliseren van Wilders draagt zeker niet bij tot integratie van de goedwillende moslims.
Maar ze kan niet beweren dat, indien Wilders die uitspraken niet gedaan had, er geen afkeer was tegen de islam. En dat wil ze wel beweren.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:36 schreef remlof het volgende:
[..]
Daar moet ik haar wel gelijk in geven, het generaliseren van Wilders draagt zeker niet bij tot integratie van de goedwillende moslims.
Nee hoor, meer dan 30 jaar ervoor. Maar ik zie dat Wilders alleen maar mensen tegen moslims opzet in plaats van integratie te bevorderen. Dat is niet zo raar natuurlijk want daar heeft de PVV de stemmen aan te danken, als de integratie beter zou slagen zou de PVV verdwijnen. Dus hij heeft niets te winnen bij het oplossen van het probleem.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:38 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Dan ben je op de dag geboren toen Wilders zijn bek erover los trok.
Kan niet anders concluderen.
Dit valt ook gewoon onder geloofskritiek. Belachelijk dat ze dit aandraagt in deze rechtszaak tegen Wilders. Goed voorbeeld van de religieuze intolerantie van vele moslims.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:21 schreef Gia het volgende:
Dat gezeur ook van die meid:
"Als ik op een feestje geen glaasje alcohol drink, omdat ik midden in de ramadan zit, krijg ik te horen dat ik als hoogopgeleide meid toch niet in die onzin geloof!!"
Allemaal de schuld van Wilders, dat ze dat tegen haar zeggen.
De irritatie was er allang. En meer dan je denkt. Maar het was "ongepast" om daarover publiekelijk je mening te uiten. Discriminatie.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee hoor, meer dan 30 jaar ervoor. Maar ik zie dat Wilders alleen maar mensen tegen moslims opzet in plaats van integratie te bevorderen. Dat is niet zo raar natuurlijk want daar heeft de PVV de stemmen aan te danken, als de integratie beter zou slagen zou de PVV verdwijnen. Dus hij heeft niets te winnen bij het oplossen van het probleem.
Of je het nou eens bent met Wilders of niet; het is toch logisch dat wanneer er met dergelijke veelvuldigheid uitspraken over een bepaalde groep in het nieuws verschijnen, dit niet bevordelijk werkt voor de integratie van deze groep?quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:38 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Dan ben je op de dag geboren toen Wilders zijn bek erover los trok.
Kan niet anders concluderen.
Correct. Alles wat ze niet aanstaan valt onder het kopje "discriminatie".quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:45 schreef StarCastic het volgende:
[..]
Dit valt ook gewoon onder geloofskritiek. Belachelijk dat ze dit aandraagt in deze rechtszaak tegen Wilders. Goed voorbeeld van de religieuze intolerantie van vele moslims.
Was de integratie die 40 jaar ervoor wel gelukt dan?quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:47 schreef eigenaar het volgende:
[..]
Of je het nou eens bent met Wilders of niet; het is toch logisch dat wanneer er met dergelijke veelvuldigheid uitspraken over een bepaalde groep in het nieuws verschijnen, dit niet bevordelijk werkt voor de integratie van deze groep?
Integratie is geen eenvoudig proces en er is heel wat voor nodig om het te doen slagen, maar negatieve uitspraken over die groep die zich dient te integreren zullen hierin geenszins bijdragen. Daarmee is toch niets vreemds gezegd?quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:49 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Was de integratie die 40 jaar ervoor wel gelukt dan?
Diezelfde irritatie leeft ook jegens homosexualiteit, misschien meer dan je denkt. Toch is homosexualiteit iets waarvoor ontzettend veel gedaan wordt ter bevordering van de integratie en acceptatie. Het wordt steeds "ongepaster" om daar je onvrede over uit te spreken. Iets wat de integratie en acceptatie m.i. goed zal doen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:47 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
De irritatie was er allang. En meer dan je denkt. Maar het was "ongepast" om daarover publiekelijk je mening te uiten. Discriminatie.
Op de TV zenders was je gewoon niet welkom als je die mening had. Tenzij je van politieke invloed was. Dan konden ze niet om je heen. Pim Fortuin zetten die trend aan de gang. Mensen zagen nu dat er op TV ook over gesproken werd en durften wat harder te schreeuwen.
Wilders zet die trend voort.
Die negatieve uitspraken richten zich vooral op de dagelijkse problemen vanuit hun gedragingen die we zien.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:58 schreef eigenaar het volgende:
[..]
Integratie is geen eenvoudig proces en er is heel wat voor nodig om het te doen slagen, maar negatieve uitspraken over die groep die zich dient te integreren zullen hierin geenszins bijdragen. Daarmee is toch niets vreemds gezegd?
Prakken heeft een paar draadjes los in het kortgeknipte hoofd. Die vrouw volgt al sinds de jaren tachtig slechts het lichtend pad.quote:Op maandag 18 oktober 2010 13:14 schreef Ironhide het volgende:
Wacht even - Prakken zegt nu dat ik met mijn kleurtje ook een slachtoffer ben van de uitlatingen van Wilders. Klinkklare onzin. Natuurlijk zal ik in de provincie niet onopgemerkt door een willekeurig dorp kunnen wandelen, maar dat was ook al het geval voordat Wilders op het toneel verscheen.
Klopt ja.. hij zit daar ook op de achtergrond..quote:Op maandag 18 oktober 2010 13:18 schreef Rezzy het volgende:
Volgens GeenStijl zou die relmoslim Enait straks ook aan het woord komen. Kan iemand dat bevestigen?
Hij is wel zichtbaar achter Prakken. God, wat een lelijke tv-beelden op dit momentquote:Op maandag 18 oktober 2010 13:18 schreef Rezzy het volgende:
Volgens GeenStijl zou die relmoslim Enait straks ook aan het woord komen. Kan iemand dat bevestigen?
Het is toch altijd weer een feest om zijn vriendelijke gezicht te zien, niet?quote:Op maandag 18 oktober 2010 13:19 schreef Ironhide het volgende:
[..]
Hij is wel zichtbaar achter Prakken. God, wat een lelijke tv-beelden op dit moment
Ik heb ook een kleurtje en ben kennelijk ook een slachtofferquote:Op maandag 18 oktober 2010 13:14 schreef Ironhide het volgende:
Wacht even - Prakken zegt nu dat ik met mijn kleurtje ook een slachtoffer ben van de uitlatingen van Wilders. Klinkklare onzin. Natuurlijk zal ik in de provincie niet onopgemerkt door een willekeurig dorp kunnen wandelen, maar dat was ook al het geval voordat Wilders op het toneel verscheen.
Jian jij weet dat wel, hoe heet die man.quote:Op maandag 18 oktober 2010 13:26 schreef Jian het volgende:
Zit Fikkie, zit!, jij mag niks zeggen van de baas
Dat klopt en die uitspraken zullen zeker op feiten berusten, maar zolang die feiten ons niet vertellen dat er in al die jaren van immigratie nog geen een (niet-westerse) allochtoon is geweest die zich hier in onze cultuur heeft weten te gedragen, dan zie ik niet in wat het nut is van die negatieve klank in dergelijke uitspraken.quote:Op maandag 18 oktober 2010 13:10 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Die negatieve uitspraken richten zich vooral op de dagelijkse problemen vanuit hun gedragingen die we zien.
Men koppelt dan vanzelf dat integratie niet lukt door hun afwijzende houding.
Ik ben het met je eens dat criminaliteit niet bijzonder effectief wordt bestreden en dat er dus eens serieus gekeken wordt naar betere oplossingen (hiermee bedoel ik ook dat wanneer criminaliteit meer voorkomt in bepaalde delen van de bevolking, deze groep hiervoor de nodige aandacht krijgt), maar volgens mij zijn er betere oplossingen te bedenken die niet afkomst of religie als uitgangspunt nemen.quote:Maar jij bedoeld dat we daar geen kritiek over mogen hebben. Gewoon zoals die decennia ervoor doorgaan, de problemen de kop in drukken en maar hopen dat het vanzelf wel een keer goed komt. Uitzicht op wanneer dat is weet niemand.
Ondertussen zien we de criminaliteit toenemen omdat juist onze terughoudende en zalvende houding die relschoppers het beeld geven dat ze kunnen maken en breken wat ze willen.
Check deze link eens: photoshop hier Mohammed Enaitquote:Op maandag 18 oktober 2010 13:30 schreef Toverheks het volgende:
[..]
Jian jij weet dat wel, hoe heet die man.
ik zie die iman achter de advocate zitten die nu aan het woord is, hoe heet die vent nou, die wilde ze toch het land uitzetten?
Hij heeft zo'n advocaat pakje aan. Volgens mij is hij diegene die geen hand wilde geven aan Verdonk en niet wilde opstaan voor het rechtelijke macht ofzo.quote:Op maandag 18 oktober 2010 13:30 schreef Toverheks het volgende:
[..]
Jian jij weet dat wel, hoe heet die man.
ik zie die iman achter de advocate zitten die nu aan het woord is, hoe heet die vent nou, die wilde ze toch het land uitzetten?
quote:Op maandag 18 oktober 2010 13:33 schreef Ironhide het volgende:
[..]
Check deze link eens: photoshop hier Mohammed Enait
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |