Ik hoorde net op de radio iets over het proces en ik las venmorgen ook de krant maar die aanklacht is toch te gek voor woorden? Hij wordt aangeklacht voor disciminatie en haatzaaien en uitspraken die worden aangekaart zijn:quote:Wilders staat terecht voor beledigen en haat zaaien
AMSTERDAM - PVV-leider Geert Wilders staat vanaf maandag terecht bij de rechtbank in Amsterdam. Het Openbaar Ministerie (OM) beschuldigt hem ervan dat hij moslims heeft beledigd door de Koran met Mein Kampf te vergelijken.
Ook zou Wilders met uitspraken in onder meer de Volkskrant en dagblad De Pers hebben aangezet tot haat en discriminatie. Het proces, dat even na negen uur is begonnen, wordt live uitgezonden op Nederland 1.
De Nederlandse advocaat Bram Moszkowicz verdedigt Wilders in de zaak. PVV-Tweede Kamerlid Hero Brinkman kwam ’s ochtends aan bij de justitiële instelling ter ondersteuning van zijn partijleider.
'Vreselijke dag'
Wilders ziet op tegen de verdere behandeling. ''Vreselijke dag morgen: begin inhoudelijke zitting politiek proces'', liet hij zondag weten via Twitter.
''Met mij staat de vrijheid van meningsuiting van minstens 1.5 miljoen mensen terecht'', verwees hij in zijn Twitter-bericht naar de mensen die in juni op zijn partij stemden.
Politie
De politie is maandagochtend met veel mensen aanwezig bij de rechtbank in Amsterdam. Bij de justitiële instelling staan veel politieagenten. Ook staan er busjes van de ME en is er politie te paard aanwezig.
Veel heeft de politie vooralsnog niet te doen. Rond kwart voor negen hadden zich ruim tien demonstranten bij de rechtbank verzameld. Zij zijn daar om te protesteren tegen Wilders.
De ingang van de rechtbank is afgezet met een hek. De actievoerders staan daarachter. Op het hek hebben zij een spandoek met de tekst ‘Racisme reGeert’ gehangen.
Gerechtshof
Het OM wilde Wilders eigenlijk niet vervolgen, maar mensen die aangifte tegen hem hadden gedaan, beklaagden zich met succes bij het gerechtshof in Amsterdam. Dat gaf vorig jaar januari opdracht aan het OM de politicus toch te vervolgen.
De rechtbank in Amsterdam heeft vijf zittingsdagen uitgetrokken voor de zaak, die in zowel binnen- als buitenland veel aandacht trekt. Journalisten en belangstellenden worden streng gecontroleerd en moeten door een aparte ingang bij de rechtbank naar binnen.
Als het daar bij blift is het een mening, maar hij wil de Koran ook op de lijst van Verboden Boeken zetten. Dat is wat anders.quote:Op maandag 4 oktober 2010 08:29 schreef MouzurX het volgende:
"Net als Mein Kampf zou de Koran een fascistisch werk zijn dat aanzet tot moord en haat, daarom past het niet in onze rechtsorde, zo schrijft Wilders. "
Hoe kan dit nou niet onder de vrijheid van meningstuiting vallen?![]()
Wilder is lang voor de verkiezingen aangeklaagdquote:Op maandag 4 oktober 2010 08:52 schreef Ian_Nick het volgende:
Tijdverspilling, vooral. Zeurderige linkschmenschen die er maar niet over uit kunnen dat de PVV zo veel stemmen heeft gekregen en dus maar alles inzetten om maar tegen te werken.
Of ze vinden echt dat z'n uitspraken haatzaaiend zijn, natuurlijk.quote:Op maandag 4 oktober 2010 08:52 schreef Ian_Nick het volgende:
Tijdverspilling, vooral. Zeurderige linkschmenschen die er maar niet over uit kunnen dat de PVV zo veel stemmen heeft gekregen en dus maar alles inzetten om maar tegen te werken.
Ze "vinden" zo veel. Ze zouden er goed aan doen zich even te verdiepen en die anti-Wilders bril af te zetten, als je het mij vraagt.quote:Op maandag 4 oktober 2010 08:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Of ze vinden echt dat z'n uitspraken haatzaaiend zijn, natuurlijk.
Dat is dom, maar nauwelijks strafbaar te noemen. Boeken die haatzaaien en oproepen tot geweld kunnen verboden worden, dat de Koran beiden doet is niet echt een discussiepunt. De Bijbel ook natuurlijk, maar dat maakt z'n opmerking hooguit willekeurig, wat ook niet strafbaar is.quote:Op maandag 4 oktober 2010 08:55 schreef ranja het volgende:
Als het daar bij blift is het een mening, maar hij wil de Koran ook op de lijst van Verboden Boeken zetten. Dat is wat anders.
Alsof links een soort georganiseerde mafia isquote:Op maandag 4 oktober 2010 08:50 schreef EdvandeBerg het volgende:
Het is dan ook een politiek proces, door linkschmenschen in gang gezet.
Er heeft iemand een keer gedacht, 'Hee, wat we destijds met Janmaat hebben geflikt, moet met Wilders ook lukken!'. Janmaat werd destijds veroordeeld op uitspraken als "Wij schaffen, zodra we de mogelijkheid en de macht hebben, de multiculturele samenleving af".
Maar goed, het is nog altijd beter dan de oplossing die links voor Pim Fortuijn had bedacht.
*kaats*quote:Op maandag 4 oktober 2010 08:57 schreef Ian_Nick het volgende:
[..]
Ze "vinden" zo veel. Ze zouden er goed aan doen zich even te verdiepen en die pro-Wilders bril af te zetten, als je het mij vraagt.
Dat denken nu de overige 14.5 miljoen andere nederlanders ook over die wilders adepten.quote:Op maandag 4 oktober 2010 08:57 schreef Ian_Nick het volgende:
[..]
Ze "vinden" zo veel. Ze zouden er goed aan doen zich even te verdiepen en die anti-Wilders bril af te zetten, als je het mij vraagt.
Wat is er verkeerd aan een Koran op de lijst van Verboden Boeken willen zetten?quote:Op maandag 4 oktober 2010 08:55 schreef ranja het volgende:
[..]
Als het daar bij blift is het een mening, maar hij wil de Koran ook op de lijst van Verboden Boeken zetten. Dat is wat anders.
Hoezo? Je weet dat dit stap 1 is naar een dictatuur waar je helemaal niet meer mag zeggen wat je wilt?quote:Op maandag 4 oktober 2010 09:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vind dit helemaal niet verkeerd. Je mag best eens op je vinger getikt worden om wat je allemaal roept. Ik verwacht een preek van de rechter en vrijspraak trouwens.
Oh? Ik dacht dat de media niet werden toegelaten tijdens het proces.quote:Op maandag 4 oktober 2010 09:01 schreef Wokkel het volgende:
Proces is trouwens live te volgen op NL1 of politiek24.
Heerlijk rechtstreeks te volgen, goede zaak.quote:Op maandag 4 oktober 2010 09:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Oh? Ik dacht dat de media niet werden toegelaten tijdens het proces.
Ja, pas maar op wat je hier nu allemaal zegt. Stttt, mondje dicht hoor!quote:Op maandag 4 oktober 2010 09:02 schreef MouzurX het volgende:
Hoezo? Je weet dat dit stap 1 is naar een dictatuur waar je helemaal niet meer mag zeggen wat je wilt?
Dat een hoop mensen die géén vliegtuigen in gebouwen boren omdat ze niet begrijpen wat ze zouden moeten lezen dan niet meer van het boek gebruik kunnen maken lijkt mij reden genoeg om het boek niet te verbieden.quote:Op maandag 4 oktober 2010 09:02 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Wat is er verkeerd aan een Koran op de lijst van Verboden Boeken willen zetten?
Dit is een non-reden. Wil je echt de vrijheid van meningsuiting opgeven?quote:Op maandag 4 oktober 2010 08:57 schreef Roellie80 het volgende:
Vrijheid van meningsuiting ok, maar uiteindelijk is het gewoon de geschiedenis die zich herhaald.
Vind het derhalve goed dat er een proces aankomt.
Want het wordt ook in Saoudi Arabie verboden? En wat doe je met alle kopieen op het internet? Filteren?quote:Op maandag 4 oktober 2010 09:04 schreef Ian_Nick het volgende:
[..]
Dat een hoop mensen die géén vliegtuigen in gebouwen boren omdat ze niet begrijpen wat ze zouden moeten lezen dan niet meer van het boek gebruik kunnen maken lijkt mij reden genoeg om het boek niet te verbieden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |