quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 18:43 schreef damian5700 het volgende:[..]
Ik ben het met jou eens behalve dan over het non-discriminatiebeginsel als dit ertoe leidt dat het scheve situaties creëert, waarbij uitlatingen met een beledigende karakter bij mensen, die zich religieus achten, onder godsdienstvrijheid vallen en mensen die niet geloven bij soortgelijke uitlatingen geen extra belang hebben dat kan worden meegewogen.
Dat is niet zo, 1gw stelt godsdienst en levensovertuiging juist gelijk. Alleen bij botsing van grondrechten maken rechters er een rommeltje van, en houden ze op met hun redenering bij de vrijheid van godsdienst.
quote:
Volgens mij vergeet je de tenlastelegging van smaadschrift dat ik eerder al vermeldde, maar bovenal dat daaraan een aangifte van Verdonk ten grondslag lag.
Dat zou dan later gebeurd moeten zijn, ik heb daar niks van meegekregen.
quote:
Oké, want je leek te suggereren dat politici in het politiek debat van een ruimere toepassing van de meningsvrijheid kunnen genieten dan anderen, maar dan verwijs ik andermaal naar de zaak Reisbureau Rita Verdonk. Daar is een ambteloos burger vrijgesproken met dezelfde argumentatie als thans door het OM in de zaak Wilders is gegeven (een andere zaak met een ambteloos burger is het 'Gezwel-arrest' waar ook deze zittingsdag diverse malen naar is verwezen).
Daarnaast is het ook mogelijk jezelf te beroepen op de vrijheid van godsdienst en zal dit als zodanig worden meegewogen in een rechtszaak. Met andere woorden niet alleen meningen van politici, maar ook meningen van religieuze mensen komen meer vrijheid toe en ambteloze burgers als de context van de uitlatingen behoren tot het politiek debat.
Ik vind dat nergens op slaan, en het vindt ook totaal geen grondslag in de volgens mij nog niet zo lang geleden bijgewerkte strafbepalingen.
quote:
Specifiek over politici, daar jij hier erg op focust, is het volgens mij zo dat het twee kanten op werkt. Enerzijds hebben politici omwille van het politieke debat het recht tot offend, shock or disturb, maar anderzijds moeten ze ook een dikkere huid hebben.
Politici hebben nu eenmaal een speciale rol en functie binnen een democratische samenleving.
Weet ik niet, maar in ieder geval kunnen gekozen volksvertegenwoordigers altijd hun zegje doen in de kamer.
quote:
Dit is wel jammer, omdat de beweringen die jij doet met deze opstelling niet snel gestaafd kunnen worden met feiten.
Hoezo?
quote:
Je mag het verkeerd vinden, maar dit doet verder niet ter zake.
Nederland heeft zich te houden aan internationale verdragen (dezelfde verdragen waar Wilders zich ook aan moet houden).
En ook aan de grondwet overigens. En Wilders hoeft zich op zich helemaal niet aan verdragen te houden.
quote:
Nationale wetten worden aan de internationale verdragen, zoals bijvoorbeeld het EVRM.
Ik heb hierbij al eerder verwezen naar artikel 10 van het EVRM. Ik heb hieraan verder niets toe te voegen.
Het punt is dat je het grondrecht hebt, GW of EVRM maakt niet zoveel uit, en dat daar dan een uitzondering op mogelijk is gemaakt in de vorm van een wet. Concreet dus een strafbepaling. Je kunt wel naar art 10 verwezen hebben, dat begint toch echt met "een ieder...." en niet met "politici'. Er is geen enkele rechtvaardiging in GW, 10 EVRM of wet die het onderscheid naar het wel of niet zijn van politicus rechtvaardigt. Nou denkt het EHRM daar anders over, en ik vind dat ze er een rommeltje van gemaakt hebben, maar dat neemt niet weg dat de Nederlandse strafbepaling nog steeds een uitzondering is op het grondrecht, en geacht moet worden in harmonie te zijn met het reeds gesloten verdrag dat zelf naar een dergelijke bepaling verwijst. Als de hele bepaling in strijd is met het verdrag, moet je die immers schrappen of wijzigen.
Wat er dan precies wel of niet onder valt, en of het EVRM zich verzet tegen een te grote reikwijdte van die bepaling is natuurlijk iets wat in een proces aan de orde zal komen en beoordeeld zal moeten worden, zoals de strafbaarheid op meer punten beoordeeld zal moeten worden. Maar klagen dat iemand vervolgd wordt o.g.v. een springlevende wet die behoorlijk aansluit op de gedragingen van die persoon, slaat nergens op. Zomaar even niet vervolgen omdat het een populair politicus is, daarvoor biedt de wet geen ruimte, het opportuniteitsbeginsel feitelijk wel, maar daar is dan weer de art. 12 procedure voor. Zomaar even niet vervolgen omdat er jurisprudentie is, slaat ook nergens op. Ik zit er niet zo in, maar duidelijk is dat die jurisprudentie niet zomaar tot een eenduidige conclusie leidt en dan is toch echt de rechter de aangewezen persoon om die lijn precies te trekken. Dat het een rommeltje is doet daar niet aan af.
Je moet wel even de kaders in het oog houden en dus waar die jurisprudentie in het geheel staat. Je kunt in het recht niet zomaar met een 'belangenafweging' beginnen, die komt helemaal aan het eind aan de orde wanneer er een stukje vrije ruimte over blijkt te blijven die toch ingevuld zal moeten worden. Wat Wilders heeft gezegd is in principe gewoon strafbaar gesteld, met de aanmerking dat het net niet of net wel als zodanig kwalificeert, daar heb ik niet echt een oordeel over. Dan is dat dus aan de rechter, die er ongetwijfeld die rommelige jurisprudentie bij zal halen, maar die mag op zich ook nieuwe jurisprudentie mag maken, en dat het OM er om duidelijke redenen geen zin in had doet daar ook niks aan af.
Als je het er niet mee eens bent dat hij terecht moet staan, zoals ik, dan moet je bij de wetgever zijn, want het zit hem toch echt in die wet. Dus ook bij Wilders zelf, en de VVD en al die andere politici die nu krokodillentranen huilen en dat soort lastige principiele kwesties graag van zich afschuiven, naar de rechter toe. Welnu, daar ligt het nu.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.