quote:Op maandag 27 september 2010 08:38 schreef Sander het volgende:
Ik hoop dat die hele faalbende faliekant mislukt.
We hebben hetzelfde systeem. Met de zelfde faalfouten in de encryptie. Maar in London is ie er alleen voor de metro. Wij willen natuurlijk ALLES met die kaart doen.quote:Op maandag 27 september 2010 08:43 schreef plakkert- het volgende:
Er zijn genoeg voordelen aan die chipkaart, indien hij goed werkt (wat ie nu dus niet doet). Als die lutsers hier nou gewoon het Londense systeem over hadden genomen waren we al 5 jaar over op die kaart. Maar ja, we moeten hier schijnbaar telkens het wiel opnieuw uitvinden
Dat is juist het probleem. 1 keer je kaart erlangs en je bent je borg kwijt. 2 keer je kaart erlangs dus.quote:Op maandag 27 september 2010 08:44 schreef Disko.Krali het volgende:
OV-chkipkaart werkt gewoon lekker als het werkt. 1 keer je kaart er langs en klaar.
o nee?quote:Op maandag 27 september 2010 08:45 schreef Dennis101 het volgende:
Beetje vreemd nieuws dit aangezien studenten niet hoeven in te checken, abonnementhouders bij NS hebben nog geen OV-chipkaart en dagjes mensen moeten ook gewoon een kaartje kopen. De enige mensen die met de OV-chipkaart kunnen reizen bij de NS zijn degene met een voordeelurenabonnement.
En het londonse systeem werkt zo revolutionair dat men van een zone systeem gebruikt maakt. IPV het afrekenen per afgelegde weg waardoor het systeem ook een heel stuk moeilijker geworden is.quote:Op maandag 27 september 2010 08:44 schreef Sander het volgende:
We hebben hetzelfde systeem. Met de zelfde faalfouten in de encryptie. Maar in London is ie er alleen voor de metro. Wij willen natuurlijk ALLES met die kaart doen.
Dan hadden ze eens in Hong Kong moeten gaan kijken, daar kun je echt alles met die kaart.quote:Op maandag 27 september 2010 08:44 schreef Sander het volgende:
[..]
We hebben hetzelfde systeem. Met de zelfde faalfouten in de encryptie. Maar in London is ie er alleen voor de metro. Wij willen natuurlijk ALLES met die kaart doen.
Een voordeelurenabonnement?quote:Op maandag 27 september 2010 09:05 schreef Tokus het volgende:
[..]
o nee?
wat zit er dan op m'n abonnementskaart?
Dat dusquote:Op maandag 27 september 2010 08:43 schreef plakkert- het volgende:
Er zijn genoeg voordelen aan die chipkaart, indien hij goed werkt (wat ie nu dus niet doet). Als die lutsers hier nou gewoon het Londense systeem over hadden genomen waren we al 5 jaar over op die kaart. Maar ja, we moeten hier schijnbaar telkens het wiel opnieuw uitvinden
Ik ook (al reis ik er zelf niet mee). Enige nadeel is wel dat er dan weer miljarden door de plee zijn en dat de ambtenarij er niets van leert en gewoon doorboemelt naar het volgende geldverslindende mislukkingsproject.quote:Op maandag 27 september 2010 08:38 schreef Sander het volgende:
Ik hoop dat die hele faalbende faliekant mislukt.
http://nos.nl/artikel/185(...)ljarden-aan-ict.htmlquote:Op maandag 27 september 2010 10:20 schreef Mikkie het volgende:
Ik ook (al reis ik er zelf niet mee). Enige nadeel is wel dat er dan weer miljarden door de plee zijn en dat de ambtenarij er niets van leert en gewoon doorboemelt naar het volgende geldverslindende mislukkingsproject.
Dat hadden ze in NL ook zo moeten laten. Daarnaast maken zaken als basistarief en overstappen het ook een complexer systeem.quote:Op maandag 27 september 2010 09:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En het londonse systeem werkt zo revolutionair dat men van een zone systeem gebruikt maakt. IPV het afrekenen per afgelegde weg waardoor het systeem ook een heel stuk moeilijker geworden is.
Dit klopt gewoon niet wat je hier beweerd.quote:Op maandag 27 september 2010 10:28 schreef marcel-o het volgende:
vind je t gek?![]()
met de trein is duurder dan t gele kaartje.
je hebt geen retourtjes meer en de enkeltjes met de chip zijn duurder dan n half retour.
nee dankje feestelijk
Daarvoor heeft de NS 400 miljoen gekregen maar niemand kan vertellen waar het op aan gegaan is.quote:Op maandag 27 september 2010 10:41 schreef SicSicSics het volgende:
Ze hadden gewoon stations moeten voorzien van volledig afsluitende poortjes.
Waarschijnlijk niet mogelijk door internationale treinen en treinen waar een plaats gereserveerd moeten worden (bijv. Thalys).quote:Op maandag 27 september 2010 10:41 schreef SicSicSics het volgende:
Ze hadden gewoon stations moeten voorzien van volledig afsluitende poortjes.
Daar kun je geen chip functie op integreren? Wat een onzin... Je krijgt toch een ticket voor zo'n trein? Even een klein chipje op het ticket of een token uitdelen in de trein en je probleem is opgelost.quote:Op maandag 27 september 2010 10:45 schreef Aether het volgende:
Waarschijnlijk niet mogelijk door internationale treinen en treinen waar een plaats gereserveerd moeten worden (bijv. Thalys).
Toen ik laatst in Londen was hingen er overal advertenties dat de Oyster Card ook in de bus, tram, lightrail, ferries en trein werkt.quote:Op maandag 27 september 2010 08:44 schreef Sander het volgende:
[..]
We hebben hetzelfde systeem. Met de zelfde faalfouten in de encryptie. Maar in London is ie er alleen voor de metro. Wij willen natuurlijk ALLES met die kaart doen.
Met name de Mijn OV-Chipkaart omgeving, en het omzetten van analoge reisproducten naar digitale.quote:Op maandag 27 september 2010 11:12 schreef Disko.Krali het volgende:
Op welk punt werkt de OV-chipkaart dan niet?
Voor de Thalys/ICE zou dat inderdaad een oplossing zijn. Bij de internationale trein Amsterdam-Brussel kun je binnen NL op saldo reizen maar in België kun je vervolgens niet uitchecken.quote:Op maandag 27 september 2010 10:51 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Daar kun je geen chip functie op integreren? Wat een onzin... Je krijgt toch een ticket voor zo'n trein? Even een klein chipje op het ticket of een token uitdelen in de trein en je probleem is opgelost.
Ik heb een studentenkaart dus tja...quote:Op maandag 27 september 2010 11:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Met name de Mijn OV-Chipkaart omgeving, en het omzetten van analoge reisproducten naar digitale.
Dan maken ze toch gewoon nog 1 extra stop voor de grens om uit te checken.quote:Op maandag 27 september 2010 11:24 schreef Aether het volgende:
[..]
Voor de Thalys/ICE zou dat inderdaad een oplossing zijn. Bij de internationale trein Amsterdam-Brussel kun je binnen NL op saldo reizen maar in België kun je vervolgens niet uitchecken.
De trein vervoerders hebben ook nog steeds niets gepresenteerd hoe men het wil gaan oplossen met dubbel instap tarief.quote:Op maandag 27 september 2010 11:27 schreef KomtTijd... het volgende:
Al was het alleen maar omdat de meeste busreizen anderhalf keer zo duur zijn als je met OV-chip betaalt.
Ik kreeg er per ongeluk 2 tegelijk. Heb wekenlang die kaart geprobeert te actieveren met steeds vage foutmeldingen. Kreeg ik opeens een brief met dat ik er 2 had en dat ik er 1 moest vernietigen en dat de ander het wel zou moeten doen.quote:Op maandag 27 september 2010 11:26 schreef Disko.Krali het volgende:
[..]
Ik heb een studentenkaart dus tja...
Ik heb 'm 4 keer aangevraagd voordat er eindelijk eens iets gebeurde. Toen kreeg ik (ergens in maart, dus way te laat) op één dag 3 brieven, waarvan één met OV-chipkaart, en 2 dat mijn aanvraag niet behandeld kon worden omdat ik al een OV-chipkaart had.quote:Op maandag 27 september 2010 11:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik kreeg er per ongeluk 2 tegelijk. Heb wekenlang die kaart geprobeert te actieveren met steeds vage foutmeldingen. Kreeg ik opeens een brief met dat ik er 2 had en dat ik er 1 moest vernietigen en dat de ander het wel zou moeten doen.Vond het nogal een faal.
ook voor het meereizen met korting is nog steeds geen oplossing.quote:Op maandag 27 september 2010 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De trein vervoerders hebben ook nog steeds niets gepresenteerd hoe men het wil gaan oplossen met dubbel instap tarief.
Ook blijft men vaag over de via kaartjes, of het maximum per dag. Dus per saldo gaat het reizen ook met de trein nog wel duurder worden.
Zo zijn er nog wel wat probleempjes, zoals korting die halverwege de reis zou moeten gaan gelden.quote:Op maandag 27 september 2010 12:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
ook voor het meereizen met korting is nog steeds geen oplossing.
Ah ja de trein van 8:58 nemen en de rest van de reis geen korting krijgen omdat je 2 minuten voor negen ingecheckt bent.quote:Op maandag 27 september 2010 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zo zijn er nog wel wat probleempjes, zoals korting die halverwege de reis zou moeten gaan gelden.
...Zo werkt dat nu ook.quote:Op maandag 27 september 2010 12:52 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Ah ja de trein van 8:58 nemen en de rest van de reis geen korting krijgen omdat je 2 minuten voor negen ingecheckt bent.
Of de trein van 8.30, om 9.00 even snel de trein uit rennen en dan snel en in weer uitchecken. Maar dat werkt ook weer niet. (in ieder geval niet bij dezelfde paal, bij een ander paal weet ik niet) Je kunt nadat je hebt uit of ingecheckt 3 minuten niet meer in of uit checken.quote:Op maandag 27 september 2010 12:52 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Ah ja de trein van 8:58 nemen en de rest van de reis geen korting krijgen omdat je 2 minuten voor negen ingecheckt bent.
..En verbetert de chipkaart het nog niet.quote:
Meer plek in de trein voor mij dus...Ik zeg doen!quote:Op maandag 27 september 2010 13:00 schreef ChickenTonight het volgende:
Zo jaag je mensen de auto in.
Totdat jij opeens niet meer studeerd en je een auto hebt dan wil je weer minder files hebben.quote:Op maandag 27 september 2010 13:02 schreef Disko.Krali het volgende:
[..]
Meer plek in de trein voor mij dus...Ik zeg doen!
quote:Op maandag 27 september 2010 08:38 schreef Sander het volgende:
Ik hoop dat die hele faalbende faliekant mislukt.
Als je hem kwijt raakt is hij vanaf de volgende dag geblokkeerdquote:Op maandag 27 september 2010 13:02 schreef Shicago het volgende:
Sowieso OV chipkaart![]()
Hebben ze niet gedacht aan dingen zoals
1. Het kwijtraken/gestolen worden (Stel voor wat er allemaal met je saldo kan gebeuren, terwijl dit nooit zal kunnen gebeuren bij een normaal kaartje)
2. Vergeten in te checken/ uit te checken (Zie 1)
3. Thuis vergeten waardoor ze laat komen op werk,school etc omdat ze helemaal terug naar huis moeten.
etc etc etc
Ik ga wel lekker dichtbij werk wonenquote:Op maandag 27 september 2010 13:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Totdat jij opeens niet meer studeerd en je een auto hebt dan wil je weer minder files hebben.
je zegt het al, de VOLGENDE dag.quote:Als je hem kwijt raakt is hij vanaf de volgende dag geblokkeerd
Dat zou je over niet al te lange termijn dan zelf bij de automaat (waar je ook kaartjes kan kopen) kunnen omzetten voordat je gaat reizen.quote:Op maandag 27 september 2010 13:17 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
Oh ik reis graag in drukte 1e klas, maar mijn chipkaart is 2e klas.. hoe kan ik dit nou aan die paal duidelijk maken?
Dat geldt voor reizen op saldo en daarvoor vind ik het wel logisch. Ik weet niet in hoeverre het al mogelijk is met reisproducten te reizen, dat zou in veel gevallen veel beter zijn. Geen instaptarief, meereiskorting mogelijk, enz. enz.quote:Op maandag 27 september 2010 13:26 schreef roos85 het volgende:
ik reis sinds kort met die kaart, prima ding! vind het wel makkelijk.
alleen vind het ik het belachelijk dat je perse een instaptarief op je kaart moet hebben staan.
bij de NS is het 20 euro, beteje veel.
Groningen Naar Kerkrade Centrum kost 28 euro, als je dan zou stellen dat je een tientje instaptarief zou hanteren, dan checked niemand uit, en kost het je alleen je instap tariefquote:Op maandag 27 september 2010 13:26 schreef roos85 het volgende:
ik reis sinds kort met die kaart, prima ding! vind het wel makkelijk.
alleen vind het ik het belachelijk dat je perse een instaptarief op je kaart moet hebben staan.
bij de NS is het 20 euro, beteje veel.
Daarom hoop ik ook dat ie niet door een lolbroek gejat wordt. Dan ben je bedankt met de gemakken van een persoonlijke kaart die je nooit bij een automaat hoeft op te laden.quote:Op maandag 27 september 2010 13:20 schreef Shicago het volgende:
[..]
je zegt het al, de VOLGENDE dag.
ja als je iedereen dwingt, zal iedereen wel moeten reizen met de OV chipkaart.quote:Op maandag 27 september 2010 13:08 schreef fruityloop het volgende:
Ik moet zeggen, hij werkt hardstikke mooi. En dit soort cijfers zijn nogal een farce, aangezien je bij de NS nog met papieren kaartjes kan reizen..
Reisproducten kun je nog niet erop zetten. Ja je kortingskaart en daarmee houdt het ongeveer op.quote:Op maandag 27 september 2010 13:29 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat geldt voor reizen op saldo en daarvoor vind ik het wel logisch. Ik weet niet in hoeverre het al mogelijk is met reisproducten te reizen, dat zou in veel gevallen veel beter zijn. Geen instaptarief, meereiskorting mogelijk, enz. enz.
En stroomt het extra geld binnen door mensen die vergeten zijn uit te checken.quote:Op maandag 27 september 2010 14:44 schreef Stokstaart het volgende:
Was hier in Rotterdam ook zo hoor
Tót ze hem verplicht stellen.
Nu is het 100 %
Tja das dan mooi je eigen slordigheid hequote:Op maandag 27 september 2010 14:56 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
En stroomt het extra geld binnen door mensen die vergeten zijn uit te checken.
My thoughts exactly bij het lezen van dat stukjequote:Op maandag 27 september 2010 14:44 schreef Stokstaart het volgende:
Was hier in Rotterdam ook zo hoor
Tót ze hem verplicht stellen.
Nu is het 100 %
mensen vergeten het vaak niet, maar worden juist aangespoord om het verkeerd te doen.quote:Op maandag 27 september 2010 14:57 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Tja das dan mooi je eigen slordigheid he
Ze verdienen daar vee op als je niet uitcheckt, dat vind ik het nare aand at ding, je vergeet het en mag extra betalenquote:Op maandag 27 september 2010 08:40 schreef Chule het volgende:
Ik wil niet terug naar de strippenkaart.Doe mij maar gewoon de ov-chipkaart.
Je zal maar haast hebben, of voor t eerst in een week je liefje weer zien, weet ik het. Het is gewoon voor veel mensen die niet heel vaak met trein of bus gaan geen automatisme en dat gaat het ook niet worden als je het niet vaak genoeg gebruikt. Dat is gewoon niet eerlijk imo.quote:Op maandag 27 september 2010 14:57 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Tja das dan mooi je eigen slordigheid he
Totaal geen last van .quote:Op maandag 27 september 2010 15:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
mensen vergeten het vaak niet, maar worden juist aangespoord om het verkeerd te doen.
Bij de bus krijg je regelmatig de melding dat je het opnieuw moet proberen met uitchecken, doe je dat kost het 8 euro ipv 4 euro.
Als eens getest wat er met je ov-chipkaart gebeurd als je deze meewast?quote:Op maandag 27 september 2010 15:02 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Totaal geen last van .
Voor in de metro hier is het wat mij betreft een perfect concept . geen gekut meer met vouwen in je strippenkaart of strippenkaarten die worden meegewassen/natregenen etc
meerdere kerenquote:Op maandag 27 september 2010 15:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als eens getest wat er met je ov-chipkaart gebeurd als je deze meewast?
strippenkaarten moet je ook niet wassen, beetje dom van jequote:Op maandag 27 september 2010 15:02 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Totaal geen last van .
Voor in de metro hier is het wat mij betreft een perfect concept . geen gekut meer met vouwen in je strippenkaart of strippenkaarten die worden meegewassen/natregenen etc
OV chipkaart kan beter tegen de wasmachine dan de strippenkaart hoorquote:Op maandag 27 september 2010 15:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
strippenkaarten moet je ook niet wassen, beetje dom van je
in de metro werkt de kaart redelijk goed ja, al staan hier bij Beurs in Rotterdam regelmatig mensen vast omdat ze niet kunnen uitchecken, zelfs RET personeel laatst
Dan zou ik toch eens beter opletten, het gebeurd met enige regelmaat dat die poortjes niet opengaan of erger nog, dat het poortje al dichtgaat terwijl jij er nog tussen zit. Op het totaal aantal keren dat die poortjes gebruikt worden zal het procentueel te verwaarlozen zijn, maar het gebeurd wel degelijk en het is zeer irritant.quote:Op maandag 27 september 2010 15:15 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
OV chipkaart kan beter tegen de wasmachine dan de strippenkaart hoor
En vast staan omdat de poortjes niet werken heb ik nog nooit gezien, terwijl ik er toch dagelijks kom .
Relaxter is ook dat er bijna geen tijdrovende controles meer plaatsvinden in de metro . Dát kostte pas tijd
Misschien moet je dan om je heen kijken, want ik zie het wel. Elke dag in de spitsquote:Op maandag 27 september 2010 15:15 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
OV chipkaart kan beter tegen de wasmachine dan de strippenkaart hoor
En vast staan omdat de poortjes niet werken heb ik nog nooit gezien, terwijl ik er toch dagelijks kom .
Relaxter is ook dat er bijna geen tijdrovende controles meer plaatsvinden in de metro . Dát kostte pas tijd
Élke dag in de spits ?quote:Op maandag 27 september 2010 15:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
Misschien moet je dan om je heen kijken, want ik zie het wel. Elke dag in de spits
en die controles hebben niets met de chipkaart van doen natuurlijk
Hij heeft het uiteraard over de poortjes.quote:Op maandag 27 september 2010 15:18 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Élke dag in de spits ?
Alsof ze überhaupt KUNNEN controleren gedurende de spits in overvolle metrotoestellen
Ook daar geen last van, en ja ik let goed op wat ik doe .quote:Op maandag 27 september 2010 15:19 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Hij heeft het uiteraard over de poortjes.
Dan zou je niet al vaker je pasje meegewassen hebben.quote:Op maandag 27 september 2010 15:31 schreef Stokstaart het volgende:
Ook daar geen last van, en ja ik let goed op wat ik doe .
ik heb ook weinig problemen, maar zie het wel bij anderen. Collega's vertellen het ook.quote:Op maandag 27 september 2010 15:31 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Ook daar geen last van, en ja ik let goed op wat ik doe .
Misschien heeft dat er ook mee te maken dat ik nooit problemen heb ......
Dat..quote:Op maandag 27 september 2010 11:33 schreef Drinky het volgende:
Ach, vaak werkt het systeem in de bussen niet dus dan kan ik gratis in het weekend reizen
Maar dan moeten ze aan andere eisen voldoen, waar ze nu (met veel kunst- en vliegwerk) aan zijn ontkomen...quote:Op maandag 27 september 2010 10:44 schreef raptorix het volgende:
Het hele idee achter de OV-Chipkaart is dat men het in de toekomst zal inzetten als vervanger voor Micro Payments buiten het OV om, zeg maar een soort van Chip knip, en het zal me niet verbazen als men het gaat inzetten als creditcard, op deze manier kan TLS het congolmeraat van OV bedrijven voor bankje gaan spelen, de natte droom voor elke OV Directeur.
Je bent op dreef! Ik heb een paar prachtposts van jou gezien vandaag.quote:Op dinsdag 28 september 2010 01:37 schreef Salvad0R het volgende:
Dat hele fockin' kankersysteem moeten ze tezamen met de bedenker ervan in de fik zetten.
Dit is geen vooruitgang, dit is controledrang.
quote:Top ov-bedrijf ontvangt hoge beloning uit publiek geld
Uitgegeven: 28 september 2010 15:55
Laatst gewijzigd: 28 september 2010 16:02
AMSTERDAM – De drie topmensen van gegevensverwerker van de ov-chipkaart Trans Link System (TLS) kregen in 2008 een beloning van gezamelijk 672.000 euro. Dit geld is afkomstig uit de zogenaamde FENS-gelden, publiek geld dat begin deze eeuw werd vrijgemaakt om onder meer de kwaliteit van stations te verbeteren.
Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl. De SP eist dinsdagmiddag tijdens een debat in de Tweede Kamer dat TLS onder toezicht van verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) komt te staan.
Eurlings maakte vorige week in antwoord op kamervragen bekend dat de oprichting van gegevensverwerker TLS, een BV, voor een groot deel is betaald met 85 miljoen euro aan FENS-gelden. Dit fonds van 1,3 miljard is begin deze eeuw in het leven geroepen om de kwaliteit op en rond treinstations te verbeteren.
Volgens spoorwegbeheerder Prorail, die het FENS-geld beheert, is het geld gestoken in apparatuur en software en moet het worden gezien als een donatie. “Deze investering is dus een belangrijk onderdeel geweest van de ontwikkeling van de OV-chipkaart waar destijds een deel van het FENS-geld voor beschikbaar is gesteld”, aldus een voorlichter.
Verlieslijdend
TLS is een BV met diverse vervoersbedrijven als aandeelhouders. Uit onder meer cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) blijkt dat het bedrijf zwaar verlieslijdend is.
In 2006 bedroeg het verlies 9 miljoen euro. Dat liep op van 22 miljoen (2007) naar 23 miljoen in 2008. Over het afgelopen jaar 2009 verloor de onderneming bijna 20 miljoen euro. Het bedrijf verwacht uiteindelijk winstgevend te worden, maar in 2010 nog rode cijfers te schrijven.
In een reactie op de hoge topsalarissen zegt TLS een marktconforme beloning uit te keren. “Waarbij in de bedragen ook variabele beloning en pensioenregeling is meegerekend.” Het bedrijf weigert in te gaan op de vraag waarom het zich niet houdt aan de Balkenendenorm.
Toezicht
SP-kamerlid Farshad Bashir vraagt dinsdag om permanent toezicht op TLS. "We hebben het over meer dan 100 miljoen euro aan publiek geld dat verdwijnt in de bodemloze put van een verliesgevend BV-tje en in de handen van notoire zakkenvullers”, zegt ze tegen NU.nl
Ze benadrukt dat er eerder ook al discussie was over de beloning van de nieuwe directeur Gert Jan Kroon, die eerder bij het vervoersbedrijf GVB in Amsterdam ¤339.000 verdiende.
Nu duidelijk is dat het bedrijf uit publieke middelen wordt gefinancierd, wil Bashir de garantie van minister Eurlings dat TLS volledig openheid van zaken geeft en dat de topmensen en eventuele collega's bij TLS “niet opnieuw van publiek geld fors boven de Balkenendenorm verdienen.
Dat gaat niet gebeuren. Gewoon met een papieren treinkaartje blijven reizen. Sowieso is het draagvlak voor de OV-Chipkaart onder de reizigers de afgelopen tijd gedaald. Blijkt ook wel weer uit bovenstaande berichten. Het blijft te allen tijde mogelijk om met papieren treinkaartjes te reizen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:21 schreef gebrokenglas het volgende:
kortom: het ding wordt er gewoon geforceerd doorgedrukt om het een succes te _maken_, en iedereen zit dus straks met de ellende van de bar slechte ov-shitkaartimplementatie opgescheept. Wat een drama
Ja, voor 95% van de treinreizigers die met een papieren treinkaartje reist.quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
En de poortjes blijven ook nog eens open staan.
Sjonge... Als je dat leest, echt onbegrijpelijk dat iemand zo'n wanprodukt daadwerkelijk ingevoerd wil hebben. Je hebt bijna een academische graad nodig om het te snappen allemaal...quote:Op maandag 27 september 2010 10:34 schreef BasEnAad het volgende:
Alsjeblieft
25 redenen voor het falen van de chipkaart.![]()
http://webwereld.nl/de-vi(...)-ov-chipsysteem.html
quote:Oplossingen voor lek ov-chipkaart
Uit onderzoek van Het Financieel Dagblad bleek afgelopen week dat uitchecken met de OV-chipkaart dagelijks verkeerd gaat bij ruim zevenduizend reizigers. Dit kost de reizigers een half miljoen euro per maand. Mensen die vergeten uit te checken of dit niet kunnen vanwege haperende apparatuur verliezen hun borg van 4 euro per rit. GroenLinks vindt het aantal niet-uitchekkende passagiers schrikbarend hoog en vindt het bovendien weinig klantvriendelijk, dat reizigers die niet kunnen uitchecken door disfunctionerende apparatuur, zelf achter hun borg aan moeten. Daarom presenteert GroenLinks vijf oplossingen voor het uitchecklek van de ov-chipkaart. Morgen staat dit als actualiteit op de agenda van de gemeenteraad.
Zo pleit GroenLinks voor de invoer van een automatische retourcorrectie. GroenLinkswoordvoerder Fjodor Molenaar: “De meeste ritten zijn retourreizen van A naar B en weer terug van B naar A. Bij een verkeerde uitcheck zou het systeem het bedrag in rekening kunnen brengen van het traject dat de reiziger naar alle waarschijnlijkheid heeft afgelegd, in plaats van hem de volledige borg te laten betalen. Dat is veel eerlijker en bespaart reizigers heel wat teveel betaalde euro's.'
Ten tweede stelt GroenLinks voor om uitcheckpaaltjes bij de tram- en bushaltes te plaatsen. 'In de spits is het vaak zo druk in de tram of bus dat reizigers bij het uitstappen niet kunnen uitchecken. Door ook uitcheckapparaten bij de halte te zetten, maak je het makkelijker voor de reizigers en voorkom je onvolledige transacties', adus Molenaar. Hij pleit er ook voor om het borgbedrag voor het reizen in de tram en de bus te verlagen naar 2 euro: `Voor de bus en tram kan je prima met een lagere borg af. Reizigers worden dan niet langer voor een paar euro, maar voor een paar cent gedupeerd bij een verkeerde uitcheck.'
Tenslotte pleit GroenLinks ervoor om reizigers na een verkeerde uitcheck te waarschuwen via email of sms. De partij wil het voor reizigers ook makkelijker maken om geld terug te vragen via internet. Veel reizigers weten niet dat ze geld terug kunnen vragen bij verkeerd uitchecken. Door in de tram en de bus te wijzen op het bestaan van een claimformulier op de website van het GVB, maak je het makkelijker om het teveel betaalde bedrag terug te vragen.
Des te erger omdat het leest als een weergave van de feiten en een analyse waarom het mis gegaan is, tot blijkt dat het artikel al weer bijna jaar een oud is en voornamelijk voorspellingen bevat.quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:44 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Sjonge... Als je dat leest, echt onbegrijpelijk dat iemand zo'n wanprodukt daadwerkelijk ingevoerd wil hebben. Je hebt bijna een academische graad nodig om het te snappen allemaal...
en dat half miljoen per maand gaat alleen voor de GVB he, de rest komt er nog bij.quote:
niet zo raar, want de fouten van de OV chipkaart zijn al sinds 2005 bekend hier in Rotterdam. Dat is nog het ergste, dat niemand blijkbaar een oplossing weetquote:Op dinsdag 28 september 2010 16:54 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Des te erger omdat het leest als een weergave van de feiten en een analyse waarom het mis gegaan is, tot blijkt dat het artikel al weer bijna jaar een oud is en voornamelijk voorspellingen bevat.
Redenen:quote:Op dinsdag 28 september 2010 17:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
Laat het aub mislukken!!
Ook nooit begrepen waarom het ingevoer dwerd overigens, strippenkaart en treinkaartkje werkten prima en zonder grootschalige fraude..
nou die redenen zijn allemaal al achterhaaldquote:Op dinsdag 28 september 2010 20:26 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Redenen:
• dit was makkelijker en duidelijker voor de reiziger: namelijk 1 kaart voor alle soorten openbaar vervoer.
• het oneerlijke zone-systeem van de strippenkaart vervangen door de eerlijker betalen-per-afgelegde-kilometer registratie
• snelheid: simpel de kaart bij de lezer houden... -> bevordert de doorvoersnelheid bij instappen in bus en trein.
Het is niet makkelijkerquote:Op dinsdag 28 september 2010 20:26 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Redenen:
• dit was makkelijker en duidelijker voor de reiziger: namelijk 1 kaart voor alle soorten openbaar vervoer.
• het oneerlijke zone-systeem van de strippenkaart vervangen door de eerlijker betalen-per-afgelegde-kilometer registratie
• snelheid: simpel de kaart bij de lezer houden... -> bevordert de doorvoersnelheid bij instappen in bus en trein.
Het instappen gaat idd sneller, maar het uitstappen is bij sommige punten een drama, zelf stap ik dagelijks uit bij halte weesperplein met de tram, dan willen er 15 man uit, en die moeten allemaal eerst uitchecken, het vervelende is dat is vaak twijfel of ik uitgecheckt heb, omdat de uitcheckpaal een beetje traag reageert.quote:Op dinsdag 28 september 2010 20:26 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Redenen:
• dit was makkelijker en duidelijker voor de reiziger: namelijk 1 kaart voor alle soorten openbaar vervoer.
• het oneerlijke zone-systeem van de strippenkaart vervangen door de eerlijker betalen-per-afgelegde-kilometer registratie
• snelheid: simpel de kaart bij de lezer houden... -> bevordert de doorvoersnelheid bij instappen in bus en trein.
ja, want hele volkstammen waren zo ontevreden en voelden zich achtergesteld hierdoor. Vooral voor die 10 cent die het misschien scheelt. Op jaarbasis zou dat toch wel zo'n 50 euro zijn. Nou nou...quote:Op dinsdag 28 september 2010 20:26 schreef gebrokenglas het volgende:
• het oneerlijke zone-systeem van de strippenkaart vervangen door de eerlijker betalen-per-afgelegde-kilometer registratie
Bij de trein gaat dat dus echt niet werken, en wordt de doorvoersnelheid echt niet hoger.quote:• snelheid: simpel de kaart bij de lezer houden... -> bevordert de doorvoersnelheid bij instappen in bus en trein.
Als je iedere dag van A naar B reist en daar de ene keer 2,75 voor betaalt en de andere keer 2,98. Ik noem maar iets.quote:Op maandag 27 september 2010 11:12 schreef Disko.Krali het volgende:
Op welk punt werkt de OV-chipkaart dan niet?
Dan doe je toch zelf echt iets foutquote:Op woensdag 29 september 2010 09:28 schreef Charmian het volgende:
[..]
Als je iedere dag van A naar B reist en daar de ene keer 2,75 voor betaalt en de andere keer 2,98. Ik noem maar iets.
Nee hoor, die apparaten reken gewoon niet altijd de juiste halte, of soms rijdt de bus wat om waardoor je wat meer mag betalen. Dat is een bekend probleem met dit systeem.quote:Op woensdag 29 september 2010 10:11 schreef Disko.Krali het volgende:
[..]
Dan doe je toch zelf echt iets fout
Nu los je dat op door twee kaartjes te kopen. 1 tot het eerste station waar de trein na 9:00 stopt, en 1 voor de rest van het traject. En je kunt gewoon in de trein blijven zitten.quote:
terwijl dit voor de OV chipkaart heel makkelijk te implementeren moet zijnquote:Op woensdag 29 september 2010 10:30 schreef Light het volgende:
[..]
Nu los je dat op door twee kaartjes te kopen. 1 tot het eerste station waar de trein na 9:00 stopt, en 1 voor de rest van het traject. En je kunt gewoon in de trein blijven zitten.
NS wil de poortjes open houdenquote:Op woensdag 29 september 2010 11:12 schreef EilandjeOnline het volgende:
ik denk niet dat de ov-chipkaart dreigt te "mislukkken" of dat het alsnog wordt afgeschaft.
hier in rdam is deze kaart gewoon doorgedrukt, geen ov chipkaart ? geen ritjes met het ov. je moest het wel aanschaffen en het zal niet lang duren voor dat het in het hele land zo wordt ingevoerd.
Uiteraard, de overheid is voor omdat het een uitstekende manier is om zoveel mogelijk burgers te kunnen volgen en in de gaten te houden.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:12 schreef EilandjeOnline het volgende:
ik denk niet dat de ov-chipkaart dreigt te "mislukkken" of dat het alsnog wordt afgeschaft.
hier in rdam is deze kaart gewoon doorgedrukt, geen ov chipkaart ? geen ritjes met het ov. je moest het wel aanschaffen en het zal niet lang duren voor dat het in het hele land zo wordt ingevoerd.
Voor zover ik weet, hebben ze dat niet geïmplementeerd. Ik vraag me ook af wat er gebeurt als ik met mijn jaartrajectkaart op saldo ga reizen, deels binnen en deels buiten het traject waar de kaart geldig is. Zou me niets verbazen als ik dan nog een keer betaal over het traject waar ik recht heb op vrij reizen.quote:Op woensdag 29 september 2010 10:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
terwijl dit voor de OV chipkaart heel makkelijk te implementeren moet zijn![]()
quote:het meereizen met korting is ook nog niet opgelost, nu moet ik voor mijn vriendin een los kaartje kopen, die nog duurder is ook dan mijn chipkaart tarief, over eerlijk gesproken
koop een anonieme kaart met muntjes en met een bivakmuts op , wil je anoniem blijvenquote:Op woensdag 29 september 2010 11:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Uiteraard, de overheid is voor omdat het een uitstekende manier is om zoveel mogelijk burgers te kunnen volgen en in de gaten te houden.
Ik koop wel kaartjes.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:37 schreef EilandjeOnline het volgende:
koop een anonieme kaart met muntjes wil je anoniem blijven
met een jaartrajctkaart kan je toch helemaal nog niet in en uitchecken ?quote:Op woensdag 29 september 2010 11:37 schreef Light het volgende:
[..]
Voor zover ik weet, hebben ze dat niet geïmplementeerd. Ik vraag me ook af wat er gebeurt als ik met mijn jaartrajectkaart op saldo ga reizen, deels binnen en deels buiten het traject waar de kaart geldig is. Zou me niets verbazen als ik dan nog een keer betaal over het traject waar ik recht heb op vrij reizen.
[..]
of net als in Singapore en/of Hong Kong iedereen anoniem laten reizen, ook met abonnement en kortingenquote:Op woensdag 29 september 2010 11:37 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
koop een anonieme kaart met muntjes en met een bivakmuts op , wil je anoniem blijven
hm, goed dat je dat noemt. ik moet het nog eens proberen op het station.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
met een jaartrajctkaart kan je toch helemaal nog niet in en uitchecken ?
abonnementhouders worden in de kou gezet door de NS, lekker handig ook
Je kunt wel reizen op saldo aanvragen.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
met een jaartrajctkaart kan je toch helemaal nog niet in en uitchecken ?
abonnementhouders worden in de kou gezet door de NS, lekker handig ook
Dat is in bijv. Londen ook zo. Bussen zijn een vast tarief ongeacht de afstand.quote:Op woensdag 29 september 2010 12:22 schreef psv-gomes het volgende:
als je instapt in de bus moet je je kaart laten valideren, bij uitstappen gewoon niks
in Zuid Frankrijk ookquote:Op woensdag 29 september 2010 12:32 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat is in bijv. Londen ook zo. Bussen zijn een vast tarief ongeacht de afstand.
Dat is ook het probleem, niemand controleert, dus niemand is verantwoordelijkquote:Op woensdag 29 september 2010 17:56 schreef superworm het volgende:
Proef op de som genomen. TLS ('De OV-chipkaart') zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de uitrol en het onderhoud van incheckpaaltjes/apparaten/etc., en verwijst naar de provinciale of regionale overheid.
Die verwijzen op hun beurt bij navraag, naar de plaatselijke vervoersbedrijven.
Die ontkennen ook verantwoordelijkheid en wijzen terug naar TLS of de overheden.
Er blijkt een sticker op elk apparaat te staan met een servicenummer. Uiteindelijk wordt door beide de vervoerder én TLS hiernaar verwezen. Belt u dat nummer maar.
OV bedrijven willen niet meer reizigers.quote:Op woensdag 29 september 2010 18:53 schreef Levolution het volgende:
En dan blijven zeuren dat men meer gebruik moet maken van het OV omwille het milieu. Als ik geen student was, was het OV ook niet aantrekkelijk voor mij.
Binnen Amsterdam is het OV best prima. Ik reis daar vrijwel dagelijks mee en het werkt prima. Alleen die OV-chipkaart.quote:Op woensdag 29 september 2010 18:53 schreef Levolution het volgende:
En dan blijven zeuren dat men meer gebruik moet maken van het OV omwille het milieu. Als ik geen student was, was het OV ook niet aantrekkelijk voor mij.
Bij een overstap betaal je minder he?quote:Op woensdag 29 september 2010 19:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Binnen Amsterdam is het OV best prima. Ik reis daar vrijwel dagelijks mee en het werkt prima. Alleen die OV-chipkaart.Reis 3 tot 5x per week 2x per dag dezelfde route, altijd rond dezelfde tijdstippen, en de bedragen die ik betaal schommelen per dag tussen de 75 cent en de 2 euro.
Die zones hadden we hier ook, maar zijn met de invoering van dat onding verdwenen...quote:Op woensdag 29 september 2010 12:22 schreef psv-gomes het volgende:
wat een diebiel gedoe met dat uitchecken
hier in parijs en omgeving ( ile de france ) werkt zon kaart prima, nergens problemen mee
Je kan een abbo kopen voor verschillende zones, per week of voor een maand
als je instapt in de bus moet je je kaart laten valideren, bij uitstappen gewoon niks
Bij de metro gebruik je die kaart alleen om door de poortjes heen te komen, in de zone waar je zit
Ik zit in zone 4-5 ( disneyland), mocht in naar parijs gaan, koop ik een metro kaartje extra voor zone 1-3 en that's it
Dit is gewoon goed geregeld hier
IK snap het systeem in Nederland niet en vind het raar dat je moet uitschecken en als je dat niet doet je geld erop verliest
zones zijn er nog steeds hoor, worden gebruikt voor abonnementenquote:Op woensdag 29 september 2010 20:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die zones hadden we hier ook, maar zijn met de invoering van dat onding verdwenen...
Maar met de bus en die kaart wordt er afgerekend per kilometer, terwijl dat met de strippenkaart per zone gaat.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
zones zijn er nog steeds hoor, worden gebruikt voor abonnementen
Ik hoef niet over te stappen, het is een directe verbinding tussen mijn huis en werk. Dat maakt het zo raar.quote:Op woensdag 29 september 2010 19:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bij een overstap betaal je minder he?
Overigens heb ik ook een vage, als ik van Spaklerweg naar Amstel ga met de metro, en vervolgens overstap op lijn 12, naar Roelofhartplein, dan geeft ie bij laatste checkout aan: kosten 0 euro
ja maar voor abonnementen wordt er nog steeds met zones gerekend, in Rotterdam omg in elk geval welquote:Op woensdag 29 september 2010 20:42 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar met de bus en die kaart wordt er afgerekend per kilometer, terwijl dat met de strippenkaart per zone gaat.
ze willen gewoon weten waar je in en uitstapt, marketing.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die zones hadden we hier ook, maar zijn met de invoering van dat onding verdwenen...
Naast dat ik dit een vrij dom argument vind (niet van jou, maar van 'de ov-bedrijven') is het afrekenen per kilometer voor de meeste mensen duurder dan per zone.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:03 schreef longinus het volgende:
[..]
ze willen gewoon weten waar je in en uitstapt, marketing.
De gemiddelde prijs zou niet stijgen, volgens de hooge heeren in Den Haag. Het is niet de eerste keer, en het zal ook niet de laatste keer geweest zijn, dat die uitspraken achteraf niet helemaal niet correct blijkt.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:05 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Naast dat ik dit een vrij dom argument vind (niet van jou, maar van 'de ov-bedrijven') is het afrekenen per kilometer voor de meeste mensen duurder dan per zone.
Gelden nog voor heel Nederland. Tenzij er abonnementen komen waarmee een x aantal kms vanaf een plek/halte gereisd kan worden zou ik niet weten hoe ze dat anders kunnen doen.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja maar voor abonnementen wordt er nog steeds met zones gerekend, in Rotterdam omg in elk geval wel
Bij mij zijn de bedragen ook variabel. Zo reis ik iedere dag met bus 34/35 dezelfde route en de ene keer betaal ik de normale prijs en de andere keer alleen het instaptarief.quote:Op woensdag 29 september 2010 19:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Binnen Amsterdam is het OV best prima. Ik reis daar vrijwel dagelijks mee en het werkt prima. Alleen die OV-chipkaart.Reis 3 tot 5x per week 2x per dag dezelfde route, altijd rond dezelfde tijdstippen, en de bedragen die ik betaal schommelen per dag tussen de 75 cent en de 2 euro.
Vreemd, wel een keer meegemaakt dat iemand die NA mij instapte, meer moest betalen als mijquote:Op woensdag 29 september 2010 20:53 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik hoef niet over te stappen, het is een directe verbinding tussen mijn huis en werk. Dat maakt het zo raar.
quote:Op donderdag 30 september 2010 10:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vreemd, wel een keer meegemaakt dat iemand die NA mij instapte, meer moest betalen als mij ik
Handelsgeest.quote:Op woensdag 29 september 2010 12:22 schreef psv-gomes het volgende:
wat een diebiel gedoe met dat uitchecken
hier in parijs en omgeving ( ile de france ) werkt zon kaart prima, nergens problemen mee
Je kan een abbo kopen voor verschillende zones, per week of voor een maand
als je instapt in de bus moet je je kaart laten valideren, bij uitstappen gewoon niks
Bij de metro gebruik je die kaart alleen om door de poortjes heen te komen, in de zone waar je zit
Ik zit in zone 4-5 ( disneyland), mocht in naar parijs gaan, koop ik een metro kaartje extra voor zone 1-3 en that's it
Dit is gewoon goed geregeld hier
IK snap het systeem in Nederland niet en vind het raar dat je moet uitschecken en als je dat niet doet je geld erop verliest
slechts 5% gebruikt de chipkaart bij NS, dus de problemen die komen door verkeerd uitchecken komen niet daardoor. Eerder door falende software en hardware in bussen en tramsquote:Op donderdag 30 september 2010 19:02 schreef Frith het volgende:
[..]
Handelsgeest.![]()
Al is het inderdaad bizar dat het systeem in de Parijse metro allang werkt en het hier dan weer moeilijk wordt gemaakt.
Ze doen ook geen moeite om poortjes op NS stations te zetten, zodat je ook geen automatische uitcheck routine hebt waar niks mis mee kan gaan. Dat zou al 99% van alle mogelijke problemen wegnemen, maar in de oneindige wijsheid heeft men een gefaseerde invoering genomen voor iets wat duidelijk niet gefaseerd kan worden ingevoerd.
Plastic kaartje was handiger, wat de studentenkaart betreft.
Het is wel gewoon foutquote:Op donderdag 30 september 2010 10:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben Zaans/Amsterdams, das normale uitspraak
NS snapt het zelf ook niet. Ze klagen dat er zo weinig mensen gebruik maken van de OV-chipkaart, en ondertussen kunnen abonnementshouders (en studenten met vrij reizen?) niet in- en uitchecken.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
met een jaartrajctkaart kan je toch helemaal nog niet in en uitchecken ?
abonnementhouders worden in de kou gezet door de NS, lekker handig ook
quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:34 schreef macca728 het volgende:
AMSTERDAM - De ANWB is per direct uit het landelijk consumentenoverleg over de OV-chipkaart gestapt.
© NU.nl/Alphons NieuwenhuisDe ANWB voelt zich onvoldoende serieus genomen en ziet geen meerwaarde in verdere deelname. Dat laat de bond voor weggebruikers weten in een brief aan het ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Het grootste probleem voor de ANWB is dat het te lang duurt voordat reizigers enige verbetering merken terwijl de de invoering van de OV-chipkaart volop doorgaat en de strippenkaart in steeds meer regio's verdwijnt.
http://www.nu.nl/binnenla(...)eg-ov-chipkaart.html
Ik las het net op TT. Dit zijn de goede berichten. Eindelijk een organisatie van de gevestigde orde die met een hard statement komt.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:34 schreef macca728 het volgende:
AMSTERDAM - De ANWB is per direct uit het landelijk consumentenoverleg over de OV-chipkaart gestapt.
© NU.nl/Alphons NieuwenhuisDe ANWB voelt zich onvoldoende serieus genomen en ziet geen meerwaarde in verdere deelname. Dat laat de bond voor weggebruikers weten in een brief aan het ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Het grootste probleem voor de ANWB is dat het te lang duurt voordat reizigers enige verbetering merken terwijl de de invoering van de OV-chipkaart volop doorgaat en de strippenkaart in steeds meer regio's verdwijnt.
http://www.nu.nl/binnenla(...)eg-ov-chipkaart.html
ik vraag me weleens af wat ze bespreken in dat overlegquote:Op maandag 4 oktober 2010 18:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik las het net op TT. Dit zijn de goede berichten. Eindelijk een organisatie van de gevestigde orde die met een hard statement komt.
quote:NS-korting ov-chipkaart niet geldig bij concurrent
Reizigers met een kortingskaart van de Nederlandse Spoorwegen krijgen geen korting bij andere vervoerders als ze de OV-chipkaart gebruiken. De NS adviseert de vaste klanten op die trajecten vooral te reizen met het papieren kaartje.
Op een aantal trajecten voerde vervoerder Veolia recentelijk de mogelijkheid in om met de OV-chipkaart te betalen. Al snel kwamen de eerste klachten binnen van houders van een voordeelurenkaart. Die hebben buiten de spits in de trein recht op 40 procent korting, maar kregen die niet. Het papieren kaartje is daardoor bij het reizen met meerdere vervoerders goedkoper dan de OV-chipkaart.
Decentralisatie
Het probleem is de manier waarop de chip in de kaart is opgebouwd. Het recht op korting staat op een gedeelte van de chip waar alleen de Nederlandse Spoorwegen toegang toe hebben. Arriva kan de korting dus niet uitlezen. Ook andere vervoerders op het spoor, zoals Syntus en Connexxion, hebben mogelijk dezelfde problemen.
"Het is een van de gevolgen van de politieke beslissing van destijds om de verantwoordelijkheid voor de invoering van de OV-chipkaart decentraal te beleggen", vertelt een voorlichter bij de Nederlandse Spoorwegen. Zijn bedrijf gaat dan ook in overleg met vervoerders. Desgevraagd adviseert hij reizigers die met meerdere spoorbedrijven reizen om het papieren kaartje te blijven gebruiken.
Gratis korting
Vervoerder Veolia erkent de situatie, maar wijst erop dat het bedrijf voor de treinlijnen in Limburg een gratis kortingsproduct biedt. "Daarmee krijgen ze 40 procent korting op onze treinen en 20 procent op de bussen in de daluren", vertelt een zegsvrouw. Om dit product te krijgen moet het in de webwinkel voor de ov-chipkaart voor 1 eurocent worden gekocht.
quote:Op zich is dat nog waar ook. Niet de kaart is het probleem, maar het chaotische tarieven stelsel waarbij iedere vervoerder en regio ter plekke steeds weer eigen tarieven, regelingen en uitzonderingen verzint.Op donderdag 21 oktober 2010 15:57 schreef fs180 het volgende:
"Alle fouten zijn gewoon schoonheidsfoutjes; de kaart werkt prima"
quote:Pffff, handig.
quote:Wat een treurig zootje is het toch weer.Om dit product te krijgen moet het in de webwinkel voor de ov-chipkaart voor 1 eurocent worden gekocht.
quote:Ze willen gewoon iedereen uit het OV en in de auto.Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef Q. het volgende:
[..]
Pffff, handig.. Als ik ergens naar toe ga (ik kom nog wel eens in de periferie van dit treinland) moet ik goed bedenken of ik alleen met NS reis of ook met Arriva, Veolia, Connexxion of Syntus. In dat geval moet ik een kaartje kopen. Zo handig.
. Nu heb ik nog het geluk dat ik weet op welke lijnen die rijden maar de gemiddelde reiziger weet dat echt niet.
quote:Ja ja, de zegeningen van privatiseren en concurrentie.Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef Q. het volgende:
[..]
Pffff, handig.. Als ik ergens naar toe ga (ik kom nog wel eens in de periferie van dit treinland) moet ik goed bedenken of ik alleen met NS reis of ook met Arriva, Veolia, Connexxion of Syntus. In dat geval moet ik een kaartje kopen. Zo handig.
. Nu heb ik nog het geluk dat ik weet op welke lijnen die rijden maar de gemiddelde reiziger weet dat echt niet.
quote:niets met concurrentie te maken en privatisering, want met een papieren kaartje krijg je wel gewoon korting bij andere vervoerders.Op donderdag 21 oktober 2010 16:43 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja ja, de zegeningen van privatiseren en concurrentie.
quote:Die ¤0,01 is nog een tijdelijk tarief ook ben ik bang. Connexxion biedt voor Oost-Nederland ook zo'n dalurenkaart aan (20% korting in de bus) voor ¤0,01. Die kost normaal gesproken ¤7,50/jaar.Op donderdag 21 oktober 2010 16:04 schreef eleusis het volgende:
[..]
Wat een treurig zootje is het toch weer.
quote:die 0,01 moet je betalen ter verificatie van je bankrekening. Het gaat hier namelijk om het bestellen van automatisch opwaarderenOp donderdag 21 oktober 2010 17:37 schreef freako het volgende:
[..]
Die ¤0,01 is nog een tijdelijk tarief ook ben ik bang. Connexxion biedt voor Oost-Nederland ook zo'n dalurenkaart aan (20% korting in de bus) voor ¤0,01. Die kost normaal gesproken ¤7,50/jaar.
quote:Nee, dat is een aanbieding voor de OV-chipkaart, een fysieke kaart dus.Op donderdag 21 oktober 2010 18:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
die 0,01 moet je betalen ter verificatie van je bankrekening. Het gaat hier namelijk om het bestellen van automatisch opwaarderen
Normaal kost een OV-chipkaart ¤ 7,50. De Provincie Overijssel en Regio Twente bieden haar inwoners de kaart echter tijdelijk gratis aan. U dient dan wel meteen voor automatisch opladen te kiezen.
Burgers worden dus gelijk genaaid, want automatsich opwaarderen is voor heel veel mensen geen zegen
en nu ben je het nog verplicht ook
quote:R u Fuckin kidding me?Op donderdag 21 oktober 2010 19:19 schreef GuitarJJ het volgende:
Als ze het gebruik van de chipkaart willen stimuleren, moeten ze die papieren kaartjes afschaffen of een stuk duurder maken.
Dit wil verder niet zeggen dat ik een voorstander van de chipkaart ben
quote:je kan ook de OV chipkaart goedkoper maken hoor, dan trek je meer mensen dan als het OV nog duurder makenOp donderdag 21 oktober 2010 19:19 schreef GuitarJJ het volgende:
Als ze het gebruik van de chipkaart willen stimuleren, moeten ze die papieren kaartjes afschaffen of een stuk duurder maken.
Dit wil verder niet zeggen dat ik een voorstander van de chipkaart ben
quote:De tarieven zijn toch al lager? Op mijn traject iig wel!Op donderdag 21 oktober 2010 19:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan ook de OV chipkaart goedkoper maken hoor, dan trek je meer mensen dan als het OV nog duurder maken
Hebben ze in Singapore ook gedaan, chipkaarttarieven stuk lager, kozen alle mensen voor de chipkaart
quote:oh ok, dat is wel een goede aanbieding an sich, moeten ze in de randstad ook doen !!Op donderdag 21 oktober 2010 19:14 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, dat is een aanbieding voor de OV-chipkaart, een fysieke kaart dus.
Ik heb het over iets anders, namelijk deze aanbieding: https://www.ov-chipkaart.nl/formulier/?wizard=50430& , dat is een product die je op de kaart kunt laden, en kunt bestellen via de OV-chipkaart website.
quote:nou in Amsterdam, Nijmegen, Utrecht ligt het tarief van de OV chipkaart gemiddeld een stuk hoger.Op donderdag 21 oktober 2010 19:30 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
De tarieven zijn toch al lager? Op mijn traject iig wel!
quote:jouw traject misschien.Op donderdag 21 oktober 2010 19:30 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
De tarieven zijn toch al lager? Op mijn traject iig wel!
quote:als je het instaptarief afschaft, maakt het toch niet meer uit of je vergeet uit te checken ?Op zondag 24 oktober 2010 22:57 schreef macca728 het volgende:
http://www.rijnmond.nl/Ho(...)20klantvriendelijker
'OV-chipkaart kan klantvriendelijker'
24 oktober 2010
Het vertrouwen in de OV-chipkaart kan worden hersteld door hem klantvriendelijker te maken. Dat denkt GroenLinks in Rotterdam.
Gemeenteraadslid Arno bonte stelt in een brief aan verkeersminister Melanie Schultz van Haegen een aantal maatregelen voor om de klantvriendelijkheid van de OV-chipkaart te verbeteren. Zo zou de aanschaf van de kaart gratis moeten zijn, en zou het instaptarief moeten verdwijnen.
Ook wil Bonte dat er maatregelen worden genomen om te voorkomen dat mensen vergeten om uit te checken.
quote:Het instaptarief staat los van de borg die je betaalt bij het inchecken.Op zondag 24 oktober 2010 22:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
als je het instaptarief afschaft, maakt het toch niet meer uit of je vergeet uit te checken ?
quote:Op zondag 24 oktober 2010 23:18 schreef Light het volgende:
[..]
Het instaptarief staat los van de borg die je betaalt bij het inchecken.
quote:nee het gebeurde per ongelukOp zondag 24 oktober 2010 23:24 schreef superworm het volgende:
http://www.omroepgelderla(...)yendaal-vernield.htm
NIJMEGEN - Alle OV-chippalen op station Nijmegen Heyendaal zijn vernield. Treinreizigers kunnen daardoor niet in- of uitchecken met hun OV-chipkaart. Dat kan nog enkele weken duren.
Naast de overlast voor reizigers is de financiële schade groot. Volgens vervoerder Veolia loopt de schade in de tienduizenden euro's. Veolia vermoedt dat het een doelgerichte actie is.
Volgens een woordvoerder zijn de palen vernield met een zware hamer of honkbalknuppel. Het station wordt veel gebruikt door studenten, omdat het vlakbij de Radboud Universiteit ligt.
A A A
woensdag 20 oktober 2010
quote:Ik moest daar toevalliger wijze uitstappen maar ging er van uit dat ik nog niet eens kon ov-chippen bij veolia en had gelukkig een kaartje gekocht. Ook nog eens gelukkig omdat de NS kortingskaart blijkbaar niet meer geldig is bij veolia.Op zondag 24 oktober 2010 23:24 schreef superworm het volgende:
http://www.omroepgelderla(...)yendaal-vernield.htm
quote:Dat is alleen icm de ov chipkaart. Papieren kaartjes in de kortingskaart wel geldig.Op maandag 25 oktober 2010 08:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook nog eens gelukkig omdat de NS kortingskaart blijkbaar niet meer geldig is bij veolia.
quote:Dat over dat punt nog geen kamervragen gesteld zijn.Op maandag 25 oktober 2010 10:36 schreef plakkert- het volgende:
Dat is alleen icm de ov chipkaart. Papieren kaartjes in de kortingskaart wel geldig.
quote:Het zijn helaas geen fouten, maar opzettelijk. NS schijnt nogal asociaal te zijn qua delen van inkomsten uit kaartverkoop (ergens gelezen, weet de bron helaas niet meer).Op maandag 25 oktober 2010 10:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat over dat punt nog geen kamervragen gesteld zijn.![]()
Hoe kan het zijn dat ik met een papieren kaartje wel recht heb op korting bij veolia en op de chipkaart niet meer. Dan is volgens mij ook nog steeds niet het probleem bij treinvervoer met meerdere vervoerders waarbij je dan elke keer het instaptarief moeten betalen opgelost. Ach en zo zijn er nog wel wat meer fouten in het hele systeem te vinden, waar helaas voor de bgebruikers niet veel aan gedaan wordt. (of althans dat lijkt zo)
quote:Decentralisatie
Het probleem is de manier waarop de chip in de kaart is opgebouwd. Het recht op korting staat op een gedeelte van de chip waar alleen de Nederlandse Spoorwegen toegang toe hebben. Arriva kan de korting dus niet uitlezen. Ook andere vervoerders op het spoor, zoals Syntus en Connexxion, hebben mogelijk dezelfde problemen.
quote:Het is een kaart waardoor het vervoer voor het publiek laagdrempeliger zou worden. Dat er interne problemen zijn wil ik als consument niets vanaf weten, maar ik wil wel een kaart afnemen die tenminste dezefde mogelijkheden had als de vorige betaal wijzes. Dat ze dat niet eens voor elkaar krijgen is in mijn ogen te treist voor woorden.Op maandag 25 oktober 2010 10:47 schreef plakkert- het volgende:
[..]
Het zijn helaas geen fouten, maar opzettelijk. NS schijnt nogal asociaal te zijn qua delen van inkomsten uit kaartverkoop (ergens gelezen, weet de bron helaas niet meer).
quote:Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.Op maandag 25 oktober 2010 10:48 schreef plakkert- het volgende:
Oh, het geval van de kortingskaart kent een andere oorzaak:
http://www.nu.nl/binnenla(...)-bij-concurrent.html
[..]
quote:da zijn zeker smoesjes, want NS kan natuurlijk zo toestemming geven aan Veolia en andere om de kortingschip (of hoe dat ook heet) te kunnen lezen.Op maandag 25 oktober 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is een kaart waardoor het vervoer voor het publiek laagdrempeliger zou worden. Dat er interne problemen zijn wil ik als consument niets vanaf weten, maar ik wil wel een kaart afnemen die tenminste dezefde mogelijkheden had als de vorige betaal wijzes. Dat ze dat niet eens voor elkaar krijgen is in mijn ogen te treist voor woorden.
[..]
Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.
quote:Dit is een van de problemen bij het opzetten geweest.Op maandag 25 oktober 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.
quote:De kaart is een geheugenkaart waarin de gegevens voor de werking van het OV-chipkaartsysteem opgeslagen worden.
[...]
Reisproducten: Ieder vervoersbedrijf kan een eigen geheugengebied op de kaart claimen om er reisproductgegevens te plaatsen. Dit product is niet toegankelijk voor de andere bedrijven en het vervoersbedrijf kan zelf bepalen hoe die gegevens worden ingericht. De NS kan zijn NS-Voordeelurenabonnement erin zetten, trajectkaarten, de code voor eerste of tweede klas enzovoort. Alleen NS-apparatuur kan deze gegevens lezen en bewerken. Is er geen geldig product voor de reis aanwezig, dan wordt het saldobedrag aangesproken.
Deze gegevens zijn niet altijd daadwerkelijk op de kaart opgeslagen. Zo bevindt de uiterste geldigheidsdatum van een voordeelurenabonnement zich in een centrale database. Het is daardoor mogelijk de geldigheid met een jaar te verlengen zonder dat de reiziger de kaart hoeft af te staan. De treinconducteur heeft verbinding met de database om de geldigheid te kunnen controleren.
quote:Niet het probleem van de reiziger toch ?Op maandag 25 oktober 2010 11:14 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit is een van de problemen bij het opzetten geweest.
Van Wikipedia:
[..]
quote:Die wiki klopt dan volgens mij niet want een collega van mij moest voor de "automatische" verlenging van het kortings abbonement met haar ov-chipkaar toch echt naar een NS automaat om dit product te activeren/op te halen. Dat had ze dus eerst niet gedaan en betaalde vervolgens de reis volledig. Naderhand heeft ze dit wel nog gedaan en de NS gebeld, deze hebben dan wel weer netjes het kortingsbedrag terug gestort.Op maandag 25 oktober 2010 11:14 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit is een van de problemen bij het opzetten geweest.
Van Wikipedia:
[..]
quote:Als ik met de trein ga reizen, neem ik voortaan mijn eigen advocaat mee.Op maandag 25 oktober 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is een kaart waardoor het vervoer voor het publiek laagdrempeliger zou worden. Dat er interne problemen zijn wil ik als consument niets vanaf weten, maar ik wil wel een kaart afnemen die tenminste dezefde mogelijkheden had als de vorige betaal wijzes. Dat ze dat niet eens voor elkaar krijgen is in mijn ogen te treist voor woorden.
[..]
Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.
quote:SplaakvelwallingOp maandag 25 oktober 2010 00:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Instaptarief = borg
Bus, metro en tram Trein (NS) Trein (Veolia)
Anonieme en Persoonlijke OV-chipkaart ¤ 4 ¤ 20 ¤ 15
Persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement ¤ 4 ¤ 10
¤ 15
quote:ja ik zei dat ook hoor, maar heb het opgezochtOp maandag 25 oktober 2010 12:58 schreef Light het volgende:
[..]
SplaakvelwallingIk noem die bedragen de borg, en het instaptarief vergelijk ik met de basisstrip van de oude vertrouwde strippenkaart.
quote:Omdat dat een zone-gebaseerd systeem op relatief kleine schaal is. Niet qua passagiersaantallen, maar in de opzet van het systeem: zones met kaartjes binnen een zone of van de ene zone naar de andere, of een prijs voor één rit of een bepaalde tijdseenheid. Natuurlijk zijn er dan nog tientallen abonnementen en kortingskaarten, maar de basis is eenvoudig en eenduidig.Op dinsdag 26 oktober 2010 21:59 schreef o.us het volgende:
Waarom werkt dit systeem dan wel in London, Beijing, Hong Kong etc.? Er zal wel meer achter zitten behalve het argument dat het voor het eerst is dat zo'n systeem landelijk ingevoerd wordt.
quote:Ze hadden er in eerste instantie niet eens aan moeten beginnen. We hadden een perfect systeem van pre-paid dat iedereen snapte en 100% werkbaar was. In de basis is er nog wel meer fout. Niet alleen de hele opzet van het chipkaart systeem. Nu ben je afhankelijk van allerlei elektronische systemen die niet betrouwbaar zijn.Op maandag 25 oktober 2010 11:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Niet het probleem van de reiziger toch ?
1 kaart vor het hele OV
Het artikel bewijst wel dat de hele opzet, de basis al fout is geweest, wat veel mensen in 2005/6 ook hebben gezegd
quote:Nee. Dat mag niet. In jouw geval moet je bij je station waar je Via reist uitchecken en weer inchecken.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ben ik nu echt de enige fan van de OV chipkaart bij de NS ? Eindelijk mag ik zelf mijn route van A naar B kiezen zonder moeilijk te moeten doen met via-kaartjes.
quote:Nope. Niet volgens de NS - je hoeft alleen uit te checken als je het station verlaatOp vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee. Dat mag niet. In jouw geval moet je bij je station waar je Via reist uitchecken en weer inchecken.
quote:
quote:http://www.ns.nl/cs/Satel(...)rt/reizen-met-ovchipStapt u over op een andere NS-trein, dan hoeft u niet uit en weer in te checken. Reist u niet rechtstreeks van begin- naar eindpunt maar neemt u een omweg via een ander station? Checkt u dan uit en weer in op dit tussenstation.
quote:bij de NS zijn er ook nog genoeg problemen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ben ik nu echt de enige fan van de OV chipkaart bij de NS ? Eindelijk mag ik zelf mijn route van A naar B kiezen zonder moeilijk te moeten doen met via-kaartjes.
Iets omreizen om iemand op te kunnen pikken ? Geen probleem. Trein naar Den Haag CS gemist ? Ach, dan nemen we die naar Hollands Spoor. Naar een mini-station vlak voor een Intercitystation ? Ach, dan nemen we de Intercity daarheen en gaan we met het boemeltje 1 station terug, ipv 10 stations lang te moeten boemelen of meer geld te moeten neertellen voor een via kaartje. De mogelijkheden en vrijheid zijn enorm toegenomen - en de NS denkt nog mee ook door speciale abonnementen voor vrij reizen op bepaalde tijdstippen aan te gaan bieden.
En ohja. Nooit meer in de rij voor de kaartjesautomaat - en mijn reis is meestal nog een dubbeltje goedkoper dan met een papieren kaartje ook. Heerlijk.
Maarja, dat is bij de NS. Bij de busmaatschappijen is de OV chipkaart wel een duur onding.
quote:Waarom? Dit is altijd zo geweest.
quote:De NS denkt wel meer ik moet eerst eens zien dat ze het ook in praktijk brengen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
De mogelijkheden en vrijheid zijn enorm toegenomen - en de NS denkt nog mee ook door speciale abonnementen voor vrij reizen op bepaalde tijdstippen aan te gaan bieden.
quote:nou kan ik van Rotterdam naar Amsterdam over Den haag of over UtrechtOp vrijdag 29 oktober 2010 14:34 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee hoor, je moet gewoon betalen voor de gereisde afstand.
quote:Omdat je een omweg neemt. Het is toch niet meer dan logisch dat je alleen voor de kortste route betaald? Anders kan ik ook beredeneren dat ik via Eindhoven of Enschede kan.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou kan ik van Rotterdam naar Amsterdam over Den haag of over Utrecht
waarvoor zou ik dan bij Utrecht uit moeten checken ?
quote:Volgens mij gold bij de NS altijd de regel van de snelste weg en niet de kortste weg.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:36 schreef Aether het volgende:
Waarom? Dit is altijd zo geweest.
Er is een directe route en je neemt nu een omweg.
quote:Je mag de snelste weg OF de weg met de minste overstappen kiezen (=meest comfortabele weg). Voor Rotterdam - Utrecht - Amsterdam geldt geen van beiden.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij gold bij de NS altijd de regel van de snelste weg en niet de kortste weg.
quote:En zo is het nog steeds. alleen als je bewust omreist, dus een reis waarvoor je vroeger een "via"-kaartje voor moest kopen, moet je op dat station uit- en weer inchecken.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij gold bij de NS altijd de regel van de snelste weg en niet de kortste weg.
quote:dan moeten ze op elk perron chipkaartzuilen plaatsen, want ik ga natuurlijk niet bij Amsterdam vooraan uitchecken terwijl ik halverwege moet overstappen bv.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:40 schreef Q. het volgende:
[..]
Omdat je een omweg neemt. Het is toch niet meer dan logisch dat je alleen voor de kortste route betaald? Anders kan ik ook beredeneren dat ik via Eindhoven of Enschede kan.
quote:Waardoor je dus gefopt gaat worden omdat je dubbel instaptarief mag gaan betalen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:43 schreef KomtTijd... het volgende:
En zo is het nog steeds. alleen als je bewust omreist, dus een reis waarvoor je vroeger een "via"-kaartje voor moest kopen, moet je op dat station uit- en weer inchecken.
quote:Welke belachelijke reis heb jij in je hoofd dat je zou moeten uitchecken en weer inchecken?Op vrijdag 29 oktober 2010 14:44 schreef macca728 het volgende:
want ik ga natuurlijk niet bij Amsterdam vooraan uitchecken terwijl ik halverwege moet overstappen bv.
quote:een ander probleem is dat de korting ook niet automatisch wordt berekent vanaf 9 uur.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De NS denkt wel meer ik moet eerst eens zien dat ze het ook in praktijk brengen.
Eerst moet de NS nog eens nadenken over hoe we nu mensen met korting kunnen gaan laten meereizen op een OV-chipkaart. Verder moet de NS samen met de overige spoor vervoerders nog steeds nadenken over de overstap tussen vervoerders en de dubbel of nog meerdere aantalle opstap tarief. Laten ze dat eerst maar eens in orde maken ipv naar nieuwe mogelijkheden te kijken.
Verder kunnen we van onze kortingskaart met de ov-chip niet meer gebruik maken buiten de NS conssessies.
Gaan we van de NS korting op onze kortingskaart krijgen dan?
quote:Waarom zou je die reis WILLEN maken? Rotterdam - Amsterdam direct (via Den Haag - Leiden - Schiphol) is veel sneller en makkelijker. Als je via Utrecht reist doe je dat omdat je daar dan de stad in wil, niet omdat je zo graag langer onderweg wil zijn of vaker wil overstappen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
dan moeten ze op elk perron chipkaartzuilen plaatsen, want ik ga natuurlijk niet bij Amsterdam vooraan uitchecken terwijl ik halverwege moet overstappen bv.
Voor jongeren gaat het nog, maar voor oudere mensen betekent het gewoon een trein later
Ik snap sowieso niet dat je op elk perron geen zuilen krijg.
quote:toch niet belangrijk, het gaat om het idee, als je een via reis maakt, zou je halverwege uit moeten checken vooraan bij een station en dan weer een stuk teruglopenOp vrijdag 29 oktober 2010 14:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welke belachelijke reis heb jij in je hoofd dat je zou moeten uitchecken en weer inchecken?
quote:ik bedoel niet een specifieke reis, een via reis in het algemeent, waar je dus halverwege ergens uit moet checken en dan weer in. Ook voor de 40% korting is het handiger zuilen te plaatsen bij elk perron, ook voor de drukte te spreidenOp vrijdag 29 oktober 2010 14:49 schreef Q. het volgende:
[..]
Waarom zou je die reis WILLEN maken? Rotterdam - Amsterdam direct (via Den Haag - Leiden - Schiphol) is veel sneller en makkelijker. Als je via Utrecht reist doe je dat omdat je daar dan de stad in wil, niet omdat je zo graag langer onderweg wil zijn of vaker wil overstappen..
quote:Tuurlijk is dat wel belangrijk want jij bent echt alleen maar op zoek naar de uitzondering op de uitzondering en ja dan kun je nog wel wat foutjes vinden. Als ze nu eerst eens de basale dingen goed implementeren zou ik in ieder geval al blij worden.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:50 schreef macca728 het volgende:
toch niet belangrijk, het gaat om het idee, als je een via reis maakt, zou je halverwege uit moeten checken vooraan bij een station en dan weer een stuk teruglopen
quote:dat doe je nu ook als je van bus naar trein overstap in Rotterdam en met de strippenkaart kon je gewoon verder reizen zonder extra te stempelen of kaartje te kopen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat wel belangrijk want jij bent echt alleen maar op zoek naar de uitzondering op de uitzondering en ja dan kun je nog wel wat foutjes vinden. Als ze nu eerst eens de basale dingen goed implementeren zou ik in ieder geval al blij worden.
Een via kaartje gebruik ik idd om onderweg uit te stappen en later weer door te kunnen reizen, dat we hierdoor verschillende malen het instaptarief moeten gaan betalen dat is niet netjes.
quote:Ik heb het idee dat daar veel minder mensen gebruik van maken. Ik vond het sowieso al bizar dat je strippenkaar binnen rotterdam wel geldig is bij treinen, maar je treinkaartje naar rotterdam niet geldig is in bussen.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:09 schreef macca728 het volgende:
dat doe je nu ook als je van bus naar trein overstap in Rotterdam en met de strippenkaart kon je gewoon verder reizen zonder extra te stempelen of kaartje te kopen.
ook een extra prijsstijging, geldt ook voor Amsterdam uiteraard
Daar hoor je dan weer niemand over
quote:Best veel hoor denk ik, van lombardijen naar centraal/blaak is 8 min met trein en met bus en metro of tram kan je daar rustig 20 min minimaal voor uittrekken. En nog een stuk gevaarlijker !!Op vrijdag 29 oktober 2010 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat daar veel minder mensen gebruik van maken. Ik vond het sowieso al bizar dat je strippenkaar binnen rotterdam wel geldig is bij treinen, maar je treinkaartje naar rotterdam niet geldig is in bussen.
quote:Meen dat alleen A'dam en R'dam dit hebben? En dan voor een beperkt aantal (bus)zones waar je reis moet beginnen.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat daar veel minder mensen gebruik van maken. Ik vond het sowieso al bizar dat je strippenkaar binnen rotterdam wel geldig is bij treinen, maar je treinkaartje naar rotterdam niet geldig is in bussen.
quote:Op maandag 27 september 2010 08:38 schreef Sander het volgende:
Ik hoop dat die hele faalbende faliekant mislukt.
quote:ja Amsterdam en Rotterdam alleen bij mijn weten ? Het hoeft van mij niet, maar bij prijsstijgingen zou dat ook meegenomen moeten worden, sowieso dat je voor de trein een apart instaptarief betaalt nuOp vrijdag 29 oktober 2010 15:30 schreef Aether het volgende:
[..]
Meen dat alleen A'dam en R'dam dit hebben? En dan voor een beperkt aantal (bus)zones waar je reis moet beginnen.
Overigens zou dit technisch natuurlijk best mogelijk moeten zijn door de begin- en eindzone te controleren.
quote:Er zou wel meer technisch mogelijk zijn met die kaart maar dat zou alleen maar voordeel voor de reizigers opleveren en dat is nu juist waarvoor die kaart niet gemaakt is.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:30 schreef Aether het volgende:
Overigens zou dit technisch natuurlijk best mogelijk moeten zijn door de begin- en eindzone te controleren.
quote:Dat vergeet ik idd steedsOp vrijdag 29 oktober 2010 15:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er zou wel meer technisch mogelijk zijn met die kaart maar dat zou alleen maar voordeel voor de reizigers opleveren en dat is nu juist waarvoor die kaart niet gemaakt is.
quote:Voor een enkele stad is het een stuk eenvoudiger dan nationaal.Net zoals er bij de oystercard in london automagisch bepaald wordt als je over een dagkaart prijs heen gaat en je kaartje dan omgezet wordt in een dagkaart.
quote:in Rotterdam heb je die ook, alleen zijn die dan weer geldig bij de RET.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:47 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat vergeet ik idd steeds
[..]
Voor een enkele stad is het een stuk eenvoudiger dan nationaal.
Voor bijvoorbeeld Amsterdam zijn er nu wel kaarten/producten om onbeperkt een aantal dagen te reizen à la Parijs/New York. (Nu nog zodat bijv. toeristen makkelijker in een groter gebied kunnen reizen).
Maar het is natuurlijk wel een van de vele gaten in het systeem. Waar niet uitchecken een grote melkkoe is voor de NS wordt hier een situatie beschreven waar de klant er voordeel van kan hebben. Ook al mag het dan misschien niet officieel.quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee. Dat mag niet. In jouw geval moet je bij je station waar je Via reist uitchecken en weer inchecken.
De conducteur kan als het goed is je incheckpunt zien. Dus als je in een trein zit die naar amsterdam toe gaat terwijl je in amsterdam hebt ingecheckt dan mag dat dus niet.quote:Op zondag 31 oktober 2010 09:16 schreef Schanulleke het volgende:
Nou ben ik gelukkig nog niet gedwongen geweest om met zo'n ov-chipding te reizen, maar kan een conducteur zoiets controleren in de trein?
En voor mij heel onduidelijke redenen, de laatste 10 reizen met die je gedaan heb met die kutkaart.quote:Op zondag 31 oktober 2010 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De conducteur kan als het goed is je incheckpunt zien. Dus als je in een trein zit die naar amsterdam toe gaat terwijl je in amsterdam hebt ingecheckt dan mag dat dus niet.
nee maar in andere landen kan je of alleen maar inchecken of alleen maar uitcheckenquote:Op zondag 31 oktober 2010 15:00 schreef Drinky het volgende:
er is geen logica aan die poortjes, sommigen kun je niet eens gebruiken
Bestaan in het buitenland toch ook?quote:Op zondag 31 oktober 2010 15:12 schreef macca728 het volgende:
nee maar in andere landen kan je of alleen maar inchecken of alleen maar uitchecken
quote:OV-chipkaart: minder poorten en meer palen
De NS gaat op minder plaatsen door Nederland toegangspoorten plaatsen. Het aantal stations waar poorten komen is van 115 teruggebracht naar ongeveer 90. Dat meldt de Nederlandse Spoorwegen tegenover de NOS.
Dit besluit komt op een bijzonder moment: het aantal vergeten uitchecks neemt namelijk toe, door het stijgende aantal gebruikers, nu rond de 900.000. Met poortjes wordt de kans op vergeten uit te checken bijna teruggebracht naar nul. De keuze voor 115 stations met poorten kwam uit het veiligheidsoogpunt. De 115 stations waar oorspronkelijk poorten zouden komen, waren de grotere en onveiligere stations. Ook het verminderen van het aantal zwartrijders was een belangrijk punt.
Maar nu heeft de NS dus besloten in om en nabij 90 stations poorten te plaatsen. De reden die de Herbert Brinkman, woordvoerder van de NS, hiervoor geeft, is dat de NS 90% van de reizigers wil controleren. Dat wordt ook gehaald met het verminderde aantal poorten, in combinatie met de controle van de conducteurs op de trein.
OV-loket
Het OV-loket, de onafhankelijke ombudsman voor het openbaar vervoer in Nederland, is niet te spreken over de vermindering van het aantal poortjes. Reizigers vergeten makkelijker om uit te checken. Woordvoerder Dorathé Hoentjen van het loket geeft aan dat de in- en uitcheckpoortjes vaak op onlogische plekken staan, er te weinig staan en ze niet op alle stations op dezelfde plek staan.
De NS heeft aangegeven open te staan voor suggesties over de het aantal poortjes op stations. 'We zijn nog volop in de ontwikkeling met de chipkaart. Daar horen ook de aanpassingen bij als dat nodig blijkt', aldus Brinkman.
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.quote:
Poorten zijn een stuk beter dan palen wat dat betreft. Vergat in Londen soms ook uit te checken bij palen.quote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
Ook zo lekker geregeld allemaal, bv op Bijlmer Arena is het drama, toch belachelijk dat je bij de ingang al moet kijken door welk poortje je moet? Zet die poortjes dan op het perron neer.quote:Op donderdag 4 november 2010 13:31 schreef Aether het volgende:
[..]
Poorten zijn een stuk beter dan palen wat dat betreft. Vergat in Londen soms ook uit te checken bij palen.
Zal in de praktijk wel lastig zijn op stations waar meerdere vervoerders aanwezig zijn.
Er staat wel met koeieletters boven elke rits poorten of het voor trein of metro is toch?quote:Op donderdag 4 november 2010 13:33 schreef Q. het volgende:
[..]
Ook zo lekker geregeld allemaal, bv op Bijlmer Arena is het drama, toch belachelijk dat je bij de ingang al moet kijken door welk poortje je moet? Zet die poortjes dan op het perron neer.
zeker na een langere reis is die kans veel groter jaquote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
Met palen zit je tenminste niet opgesloten als er weer een poortje weigert op een station, waar geen personeel aanwezig isquote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
quote:Op donderdag 4 november 2010 13:33 schreef Schenkstroop het volgende:
De ontwikkeling en toepassen van de OVchip is betaald met belastinggeld. En die subsidie ziet nog lang geen eind. Krijgt de burger/consument daar nog wat voor terug van de NS en andere OV-bedrijven, hoe zit dat?
te belachelijk eigenlijk.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:13 schreef KingOfMars het volgende:
http://tweakers.net/nieuw(...)-euro-te-hacken.html
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.quote:
NS gaat zijn budget niet aan Translink geven hoorquote:Op vrijdag 5 november 2010 09:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.Hoeveel mensen ken jij die stelen en zelf software compileren? 9 v/d 10 mensen zullen bij een auto die niet op slot is, niet meteen de radio er uit jatten hoor. En hier komen de op geslagen reisgegevens natuurlijk mooi van pas om rare patronen te ontdekken die niet gedekt worden door bijbehorende betalingen.
![]()
Maar goed, hoog tijd om de betere SmartMX-chip er op te zetten, de NS heeft nog een fonds met 1+ miljard van de verkoop van Telfort aan BT, dus dat kunnen we daar mooi voor gebruiken. Maken we er meteen een systeem van met pasjes voor de veelgebruikers, en papieren kaartjes en strippenkaarten voor de incidentele reizigers, iedereen blij.
NS moet wel, aangezien dat fonds expliciet bedoelt was om de fysieke veiligheid op de stations etc te verbeteren met die ov-chipkaart poortjes, en dat hebben ze (nog) niet gedaan. Zijn ook al kamervragen over gesteld, dus dat geld zou de overheid er weg kunnen halen voor die nieuwe chip.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
NS gaat zijn budget niet aan Translink geven hoor
Voor de rest wel een goed idee ja, dat hadden ze beter gelijk kunnen doen, net als in Singapore en Hong Kong bv
Overigens werd er al voor invoering van de OV chipkaart gewaarschuwd dat de chip niet veilig zou zijn, maar Translink sloeg dat in de wind, wat ze nu trouwens ook nog doen gezien hun reactie
Het gaat er niet om het daadwerkelijk gebeurd. Gaat er om dat de mogelijkheid bestaat en dat zou uberhaupt niet mogen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.Hoeveel mensen ken jij die stelen en zelf software compileren? 9 v/d 10 mensen zullen bij een auto die niet op slot is, niet meteen de radio er uit jatten hoor. En hier komen de op geslagen reisgegevens natuurlijk mooi van pas om rare patronen te ontdekken die niet gedekt worden door bijbehorende betalingen.
![]()
Maar goed, hoog tijd om de betere SmartMX-chip er op te zetten, de NS heeft nog een fonds met 1+ miljard van de verkoop van Telfort aan BT, dus dat kunnen we daar mooi voor gebruiken. Maken we er meteen een systeem van met pasjes voor de veelgebruikers, en papieren kaartjes en strippenkaarten voor de incidentele reizigers, iedereen blij.
Jij als IT-er zou toch moeten weten hoe een functioneel ontwerp tot stand komt, en dat daar normaliter geen zigeunerdames met een glazen bol voor worden geraadpleegd?quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:33 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het gaat er niet om het daadwerkelijk gebeurd. Gaat er om dat de mogelijkheid bestaat en dat zou uberhaupt niet mogen.
En het leuke is, wij mensen kunnen er geen FUCK aan doen. Wij hebben geen machtspositie. Wij hebben het te accepteren. En nog steeds zal het dommere volk met ALLES instemmen. Ik voorzie in 2100 een chip in elk lichaam.quote:Op maandag 8 november 2010 10:31 schreef EilandjeOnline het volgende:
pcies, dat riep ik ook al eerder, het maakt niet uit wat het volk vind, die kaart wordt er toch wel doorheen gedrukt
Ach, dan ben ik toch al dood.quote:Op maandag 8 november 2010 10:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
En het leuke is, wij mensen kunnen er geen FUCK aan doen. Wij hebben geen machtspositie. Wij hebben het te accepteren. En nog steeds zal het dommere volk met ALLES instemmen. Ik voorzie in 2100 een chip in elk lichaam.
wel bizar, Connexxion reed 3 jaar geleden nog in regio Rotterdam en hadden toen ook OV chipkaartlezers, daar zijn ze maar mee gestopt na een paar maanden, want het aantal fouten was ontelbaar, blijkbaar hebben ze nog niet geleerd daarvanquote:Op maandag 8 november 2010 10:45 schreef thumbnail het volgende:
Ik ben buschauffeur (echt? ja echt) en ik moet zeggen dat er veel klachten zijn met die OV chipkaart.
Verschillende kosten op dezelfde rit ( heen kost bijvoorbeeld meer dan terug).
Mensen reizen al een paar weken op die Chipkaart en ineens staat er "kaart geblokkeerd".
Mensen die de kaart in de bus willen opladen krijgen te maken met een apparaat wat hun kaart niet kan lezen.
Het hele systeem valt uit zodat je niet kunt uitchecken.
Bij Connexxion is inmiddels een nieuwe opvreter....eeeeh manager aangenomen voor het oplossen van de mega problemen met dat kreng.
En ook voor bussen die bv een rondje door een wijk rijden en daardoor meer kilometers afleggen dan een snellere, directe bus moet je meer betalen.quote:Op maandag 8 november 2010 10:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
is het waar dat je als klant meer betaald wanneer de buschauffeur een omweg moet maken en afwijkt van de gebruikelijke route ?
Dat schijnt niet zo te zijn want de berekening gaat van halte naar halte.quote:Op maandag 8 november 2010 10:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
is het waar dat je als klant meer betaald wanneer de buschauffeur een omweg moet maken en afwijkt van de gebruikelijke route ?
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.quote:Op maandag 8 november 2010 10:56 schreef macca728 het volgende:
wel bizar, Connexxion reed 3 jaar geleden nog in regio Rotterdam en hadden toen ook OV chipkaartlezers, daar zijn ze maar mee gestopt na een paar maanden, want het aantal fouten was ontelbaar, blijkbaar hebben ze nog niet geleerd daarvan
Gouden tijd, ik had al chipkaart en heb maanden voor niets gereisd![]()
Het mocht natuurlijk niet te veel kosten.quote:Op maandag 8 november 2010 11:17 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.
Dat blijkt want daarom knalt het systeem er elke keer uit.
Dan is het in mijn geval een prettig neven-effect van de invoering, want ik ben er wél over te spreken. Dit zowel zakelijk als privé trouwens. Ik vind het fijn, je loopt langs zo'n zuil, wapper wapper, en klaar ben je. Niks meer wachten op huismoeders die de kaart-automaten van de NS niet snappen, of oma's in de bus die hun strippenkaart niet kunnen vinden.quote:Op maandag 8 november 2010 11:14 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dat schijnt niet zo te zijn want de berekening gaat van halte naar halte.
Zo kun je dus na de halte voor jouw halte uitchecken en dan betaal je toch die kilometers tot je halte.
Dat zegt men in ieder geval dus je zou het zelf een keer moeten uitvogelen.
Verder wordt door Jan en alleman gezegd dat die OV chipkaart er is omdat het zo fijn voor de reiziger zou zijn maar dat is niet de reden van die OV chipkaart.
De reden is de privatisering, eerst kregen alle maatschappijen via een verdeelsleutel een gedeelte van de gezamelijke opbrengst van strippenkaarten en dergelijke maar nu het privaat is wil iedereen per reizger geld ontvangen.
Vandaar die OV chipkaart en vandaar dat ook studenten die moeten gebruiken.
ik kon vroeger gewoon doorlopen met mijn abonnement, nu 8x per dag in en uitcheckenquote:Op maandag 8 november 2010 11:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan is het in mijn geval een prettig neven-effect van de invoering, want ik ben er wél over te spreken. Dit zowel zakelijk als privé trouwens. Ik vind het fijn, je loopt langs zo'n zuil, wapper wapper, en klaar ben je. Niks meer wachten op huismoeders die de kaart-automaten van de NS niet snappen, of oma's in de bus die hun strippenkaart niet kunnen vinden.
hebben ze weinig geleerd in 3 jaar.quote:Op maandag 8 november 2010 11:17 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.
Dat blijkt want daarom knalt het systeem er elke keer uit.
Dat vind ik ook geweldig. Dan moeten die poortjes wel werken natuurlijk, vrijdag op Utrecht Centraal waren ze weer eens allemaal kapot waardoor ik weer een ouderwets kaartje moest kopen bij de automaat achter oude oma's en ik moest rennen om mn trein te halen.quote:Op maandag 8 november 2010 11:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan is het in mijn geval een prettig neven-effect van de invoering, want ik ben er wél over te spreken. Dit zowel zakelijk als privé trouwens. Ik vind het fijn, je loopt langs zo'n zuil, wapper wapper, en klaar ben je. Niks meer wachten op huismoeders die de kaart-automaten van de NS niet snappen, of oma's in de bus die hun strippenkaart niet kunnen vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |