Die zones hadden we hier ook, maar zijn met de invoering van dat onding verdwenen...quote:Op woensdag 29 september 2010 12:22 schreef psv-gomes het volgende:
wat een diebiel gedoe met dat uitchecken
hier in parijs en omgeving ( ile de france ) werkt zon kaart prima, nergens problemen mee
Je kan een abbo kopen voor verschillende zones, per week of voor een maand
als je instapt in de bus moet je je kaart laten valideren, bij uitstappen gewoon niks
Bij de metro gebruik je die kaart alleen om door de poortjes heen te komen, in de zone waar je zit
Ik zit in zone 4-5 ( disneyland), mocht in naar parijs gaan, koop ik een metro kaartje extra voor zone 1-3 en that's it
Dit is gewoon goed geregeld hier
IK snap het systeem in Nederland niet en vind het raar dat je moet uitschecken en als je dat niet doet je geld erop verliest
zones zijn er nog steeds hoor, worden gebruikt voor abonnementenquote:Op woensdag 29 september 2010 20:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die zones hadden we hier ook, maar zijn met de invoering van dat onding verdwenen...
Maar met de bus en die kaart wordt er afgerekend per kilometer, terwijl dat met de strippenkaart per zone gaat.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
zones zijn er nog steeds hoor, worden gebruikt voor abonnementen
Ik hoef niet over te stappen, het is een directe verbinding tussen mijn huis en werk. Dat maakt het zo raar.quote:Op woensdag 29 september 2010 19:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bij een overstap betaal je minder he?
Overigens heb ik ook een vage, als ik van Spaklerweg naar Amstel ga met de metro, en vervolgens overstap op lijn 12, naar Roelofhartplein, dan geeft ie bij laatste checkout aan: kosten 0 euro
ja maar voor abonnementen wordt er nog steeds met zones gerekend, in Rotterdam omg in elk geval welquote:Op woensdag 29 september 2010 20:42 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar met de bus en die kaart wordt er afgerekend per kilometer, terwijl dat met de strippenkaart per zone gaat.
ze willen gewoon weten waar je in en uitstapt, marketing.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die zones hadden we hier ook, maar zijn met de invoering van dat onding verdwenen...
Naast dat ik dit een vrij dom argument vind (niet van jou, maar van 'de ov-bedrijven') is het afrekenen per kilometer voor de meeste mensen duurder dan per zone.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:03 schreef longinus het volgende:
[..]
ze willen gewoon weten waar je in en uitstapt, marketing.
De gemiddelde prijs zou niet stijgen, volgens de hooge heeren in Den Haag. Het is niet de eerste keer, en het zal ook niet de laatste keer geweest zijn, dat die uitspraken achteraf niet helemaal niet correct blijkt.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:05 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Naast dat ik dit een vrij dom argument vind (niet van jou, maar van 'de ov-bedrijven') is het afrekenen per kilometer voor de meeste mensen duurder dan per zone.
Gelden nog voor heel Nederland. Tenzij er abonnementen komen waarmee een x aantal kms vanaf een plek/halte gereisd kan worden zou ik niet weten hoe ze dat anders kunnen doen.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja maar voor abonnementen wordt er nog steeds met zones gerekend, in Rotterdam omg in elk geval wel
Bij mij zijn de bedragen ook variabel. Zo reis ik iedere dag met bus 34/35 dezelfde route en de ene keer betaal ik de normale prijs en de andere keer alleen het instaptarief.quote:Op woensdag 29 september 2010 19:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Binnen Amsterdam is het OV best prima. Ik reis daar vrijwel dagelijks mee en het werkt prima. Alleen die OV-chipkaart.Reis 3 tot 5x per week 2x per dag dezelfde route, altijd rond dezelfde tijdstippen, en de bedragen die ik betaal schommelen per dag tussen de 75 cent en de 2 euro.
Vreemd, wel een keer meegemaakt dat iemand die NA mij instapte, meer moest betalen als mijquote:Op woensdag 29 september 2010 20:53 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik hoef niet over te stappen, het is een directe verbinding tussen mijn huis en werk. Dat maakt het zo raar.
quote:Op donderdag 30 september 2010 10:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vreemd, wel een keer meegemaakt dat iemand die NA mij instapte, meer moest betalen als mij ik
Handelsgeest.quote:Op woensdag 29 september 2010 12:22 schreef psv-gomes het volgende:
wat een diebiel gedoe met dat uitchecken
hier in parijs en omgeving ( ile de france ) werkt zon kaart prima, nergens problemen mee
Je kan een abbo kopen voor verschillende zones, per week of voor een maand
als je instapt in de bus moet je je kaart laten valideren, bij uitstappen gewoon niks
Bij de metro gebruik je die kaart alleen om door de poortjes heen te komen, in de zone waar je zit
Ik zit in zone 4-5 ( disneyland), mocht in naar parijs gaan, koop ik een metro kaartje extra voor zone 1-3 en that's it
Dit is gewoon goed geregeld hier
IK snap het systeem in Nederland niet en vind het raar dat je moet uitschecken en als je dat niet doet je geld erop verliest
slechts 5% gebruikt de chipkaart bij NS, dus de problemen die komen door verkeerd uitchecken komen niet daardoor. Eerder door falende software en hardware in bussen en tramsquote:Op donderdag 30 september 2010 19:02 schreef Frith het volgende:
[..]
Handelsgeest.![]()
Al is het inderdaad bizar dat het systeem in de Parijse metro allang werkt en het hier dan weer moeilijk wordt gemaakt.
Ze doen ook geen moeite om poortjes op NS stations te zetten, zodat je ook geen automatische uitcheck routine hebt waar niks mis mee kan gaan. Dat zou al 99% van alle mogelijke problemen wegnemen, maar in de oneindige wijsheid heeft men een gefaseerde invoering genomen voor iets wat duidelijk niet gefaseerd kan worden ingevoerd.
Plastic kaartje was handiger, wat de studentenkaart betreft.
Het is wel gewoon foutquote:Op donderdag 30 september 2010 10:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben Zaans/Amsterdams, das normale uitspraak
NS snapt het zelf ook niet. Ze klagen dat er zo weinig mensen gebruik maken van de OV-chipkaart, en ondertussen kunnen abonnementshouders (en studenten met vrij reizen?) niet in- en uitchecken.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
met een jaartrajctkaart kan je toch helemaal nog niet in en uitchecken ?
abonnementhouders worden in de kou gezet door de NS, lekker handig ook
quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:34 schreef macca728 het volgende:
AMSTERDAM - De ANWB is per direct uit het landelijk consumentenoverleg over de OV-chipkaart gestapt.
© NU.nl/Alphons NieuwenhuisDe ANWB voelt zich onvoldoende serieus genomen en ziet geen meerwaarde in verdere deelname. Dat laat de bond voor weggebruikers weten in een brief aan het ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Het grootste probleem voor de ANWB is dat het te lang duurt voordat reizigers enige verbetering merken terwijl de de invoering van de OV-chipkaart volop doorgaat en de strippenkaart in steeds meer regio's verdwijnt.
http://www.nu.nl/binnenla(...)eg-ov-chipkaart.html
Ik las het net op TT. Dit zijn de goede berichten. Eindelijk een organisatie van de gevestigde orde die met een hard statement komt.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:34 schreef macca728 het volgende:
AMSTERDAM - De ANWB is per direct uit het landelijk consumentenoverleg over de OV-chipkaart gestapt.
© NU.nl/Alphons NieuwenhuisDe ANWB voelt zich onvoldoende serieus genomen en ziet geen meerwaarde in verdere deelname. Dat laat de bond voor weggebruikers weten in een brief aan het ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Het grootste probleem voor de ANWB is dat het te lang duurt voordat reizigers enige verbetering merken terwijl de de invoering van de OV-chipkaart volop doorgaat en de strippenkaart in steeds meer regio's verdwijnt.
http://www.nu.nl/binnenla(...)eg-ov-chipkaart.html
ik vraag me weleens af wat ze bespreken in dat overlegquote:Op maandag 4 oktober 2010 18:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik las het net op TT. Dit zijn de goede berichten. Eindelijk een organisatie van de gevestigde orde die met een hard statement komt.
quote:NS-korting ov-chipkaart niet geldig bij concurrent
Reizigers met een kortingskaart van de Nederlandse Spoorwegen krijgen geen korting bij andere vervoerders als ze de OV-chipkaart gebruiken. De NS adviseert de vaste klanten op die trajecten vooral te reizen met het papieren kaartje.
Op een aantal trajecten voerde vervoerder Veolia recentelijk de mogelijkheid in om met de OV-chipkaart te betalen. Al snel kwamen de eerste klachten binnen van houders van een voordeelurenkaart. Die hebben buiten de spits in de trein recht op 40 procent korting, maar kregen die niet. Het papieren kaartje is daardoor bij het reizen met meerdere vervoerders goedkoper dan de OV-chipkaart.
Decentralisatie
Het probleem is de manier waarop de chip in de kaart is opgebouwd. Het recht op korting staat op een gedeelte van de chip waar alleen de Nederlandse Spoorwegen toegang toe hebben. Arriva kan de korting dus niet uitlezen. Ook andere vervoerders op het spoor, zoals Syntus en Connexxion, hebben mogelijk dezelfde problemen.
"Het is een van de gevolgen van de politieke beslissing van destijds om de verantwoordelijkheid voor de invoering van de OV-chipkaart decentraal te beleggen", vertelt een voorlichter bij de Nederlandse Spoorwegen. Zijn bedrijf gaat dan ook in overleg met vervoerders. Desgevraagd adviseert hij reizigers die met meerdere spoorbedrijven reizen om het papieren kaartje te blijven gebruiken.
Gratis korting
Vervoerder Veolia erkent de situatie, maar wijst erop dat het bedrijf voor de treinlijnen in Limburg een gratis kortingsproduct biedt. "Daarmee krijgen ze 40 procent korting op onze treinen en 20 procent op de bussen in de daluren", vertelt een zegsvrouw. Om dit product te krijgen moet het in de webwinkel voor de ov-chipkaart voor 1 eurocent worden gekocht.
quote:Op zich is dat nog waar ook. Niet de kaart is het probleem, maar het chaotische tarieven stelsel waarbij iedere vervoerder en regio ter plekke steeds weer eigen tarieven, regelingen en uitzonderingen verzint.Op donderdag 21 oktober 2010 15:57 schreef fs180 het volgende:
"Alle fouten zijn gewoon schoonheidsfoutjes; de kaart werkt prima"
quote:Pffff, handig.
quote:Wat een treurig zootje is het toch weer.Om dit product te krijgen moet het in de webwinkel voor de ov-chipkaart voor 1 eurocent worden gekocht.
quote:Ze willen gewoon iedereen uit het OV en in de auto.Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef Q. het volgende:
[..]
Pffff, handig.. Als ik ergens naar toe ga (ik kom nog wel eens in de periferie van dit treinland) moet ik goed bedenken of ik alleen met NS reis of ook met Arriva, Veolia, Connexxion of Syntus. In dat geval moet ik een kaartje kopen. Zo handig.
. Nu heb ik nog het geluk dat ik weet op welke lijnen die rijden maar de gemiddelde reiziger weet dat echt niet.
quote:Ja ja, de zegeningen van privatiseren en concurrentie.Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef Q. het volgende:
[..]
Pffff, handig.. Als ik ergens naar toe ga (ik kom nog wel eens in de periferie van dit treinland) moet ik goed bedenken of ik alleen met NS reis of ook met Arriva, Veolia, Connexxion of Syntus. In dat geval moet ik een kaartje kopen. Zo handig.
. Nu heb ik nog het geluk dat ik weet op welke lijnen die rijden maar de gemiddelde reiziger weet dat echt niet.
quote:niets met concurrentie te maken en privatisering, want met een papieren kaartje krijg je wel gewoon korting bij andere vervoerders.Op donderdag 21 oktober 2010 16:43 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja ja, de zegeningen van privatiseren en concurrentie.
quote:Die ¤0,01 is nog een tijdelijk tarief ook ben ik bang. Connexxion biedt voor Oost-Nederland ook zo'n dalurenkaart aan (20% korting in de bus) voor ¤0,01. Die kost normaal gesproken ¤7,50/jaar.Op donderdag 21 oktober 2010 16:04 schreef eleusis het volgende:
[..]
Wat een treurig zootje is het toch weer.
quote:die 0,01 moet je betalen ter verificatie van je bankrekening. Het gaat hier namelijk om het bestellen van automatisch opwaarderenOp donderdag 21 oktober 2010 17:37 schreef freako het volgende:
[..]
Die ¤0,01 is nog een tijdelijk tarief ook ben ik bang. Connexxion biedt voor Oost-Nederland ook zo'n dalurenkaart aan (20% korting in de bus) voor ¤0,01. Die kost normaal gesproken ¤7,50/jaar.
quote:Nee, dat is een aanbieding voor de OV-chipkaart, een fysieke kaart dus.Op donderdag 21 oktober 2010 18:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
die 0,01 moet je betalen ter verificatie van je bankrekening. Het gaat hier namelijk om het bestellen van automatisch opwaarderen
Normaal kost een OV-chipkaart ¤ 7,50. De Provincie Overijssel en Regio Twente bieden haar inwoners de kaart echter tijdelijk gratis aan. U dient dan wel meteen voor automatisch opladen te kiezen.
Burgers worden dus gelijk genaaid, want automatsich opwaarderen is voor heel veel mensen geen zegen
en nu ben je het nog verplicht ook
quote:R u Fuckin kidding me?Op donderdag 21 oktober 2010 19:19 schreef GuitarJJ het volgende:
Als ze het gebruik van de chipkaart willen stimuleren, moeten ze die papieren kaartjes afschaffen of een stuk duurder maken.
Dit wil verder niet zeggen dat ik een voorstander van de chipkaart ben
quote:je kan ook de OV chipkaart goedkoper maken hoor, dan trek je meer mensen dan als het OV nog duurder makenOp donderdag 21 oktober 2010 19:19 schreef GuitarJJ het volgende:
Als ze het gebruik van de chipkaart willen stimuleren, moeten ze die papieren kaartjes afschaffen of een stuk duurder maken.
Dit wil verder niet zeggen dat ik een voorstander van de chipkaart ben
quote:De tarieven zijn toch al lager? Op mijn traject iig wel!Op donderdag 21 oktober 2010 19:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan ook de OV chipkaart goedkoper maken hoor, dan trek je meer mensen dan als het OV nog duurder maken
Hebben ze in Singapore ook gedaan, chipkaarttarieven stuk lager, kozen alle mensen voor de chipkaart
quote:oh ok, dat is wel een goede aanbieding an sich, moeten ze in de randstad ook doen !!Op donderdag 21 oktober 2010 19:14 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, dat is een aanbieding voor de OV-chipkaart, een fysieke kaart dus.
Ik heb het over iets anders, namelijk deze aanbieding: https://www.ov-chipkaart.nl/formulier/?wizard=50430& , dat is een product die je op de kaart kunt laden, en kunt bestellen via de OV-chipkaart website.
quote:nou in Amsterdam, Nijmegen, Utrecht ligt het tarief van de OV chipkaart gemiddeld een stuk hoger.Op donderdag 21 oktober 2010 19:30 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
De tarieven zijn toch al lager? Op mijn traject iig wel!
quote:jouw traject misschien.Op donderdag 21 oktober 2010 19:30 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
De tarieven zijn toch al lager? Op mijn traject iig wel!
quote:als je het instaptarief afschaft, maakt het toch niet meer uit of je vergeet uit te checken ?Op zondag 24 oktober 2010 22:57 schreef macca728 het volgende:
http://www.rijnmond.nl/Ho(...)20klantvriendelijker
'OV-chipkaart kan klantvriendelijker'
24 oktober 2010
Het vertrouwen in de OV-chipkaart kan worden hersteld door hem klantvriendelijker te maken. Dat denkt GroenLinks in Rotterdam.
Gemeenteraadslid Arno bonte stelt in een brief aan verkeersminister Melanie Schultz van Haegen een aantal maatregelen voor om de klantvriendelijkheid van de OV-chipkaart te verbeteren. Zo zou de aanschaf van de kaart gratis moeten zijn, en zou het instaptarief moeten verdwijnen.
Ook wil Bonte dat er maatregelen worden genomen om te voorkomen dat mensen vergeten om uit te checken.
quote:Het instaptarief staat los van de borg die je betaalt bij het inchecken.Op zondag 24 oktober 2010 22:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
als je het instaptarief afschaft, maakt het toch niet meer uit of je vergeet uit te checken ?
quote:Op zondag 24 oktober 2010 23:18 schreef Light het volgende:
[..]
Het instaptarief staat los van de borg die je betaalt bij het inchecken.
quote:nee het gebeurde per ongelukOp zondag 24 oktober 2010 23:24 schreef superworm het volgende:
http://www.omroepgelderla(...)yendaal-vernield.htm
NIJMEGEN - Alle OV-chippalen op station Nijmegen Heyendaal zijn vernield. Treinreizigers kunnen daardoor niet in- of uitchecken met hun OV-chipkaart. Dat kan nog enkele weken duren.
Naast de overlast voor reizigers is de financiële schade groot. Volgens vervoerder Veolia loopt de schade in de tienduizenden euro's. Veolia vermoedt dat het een doelgerichte actie is.
Volgens een woordvoerder zijn de palen vernield met een zware hamer of honkbalknuppel. Het station wordt veel gebruikt door studenten, omdat het vlakbij de Radboud Universiteit ligt.
A A A
woensdag 20 oktober 2010
quote:Ik moest daar toevalliger wijze uitstappen maar ging er van uit dat ik nog niet eens kon ov-chippen bij veolia en had gelukkig een kaartje gekocht. Ook nog eens gelukkig omdat de NS kortingskaart blijkbaar niet meer geldig is bij veolia.Op zondag 24 oktober 2010 23:24 schreef superworm het volgende:
http://www.omroepgelderla(...)yendaal-vernield.htm
quote:Dat is alleen icm de ov chipkaart. Papieren kaartjes in de kortingskaart wel geldig.Op maandag 25 oktober 2010 08:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook nog eens gelukkig omdat de NS kortingskaart blijkbaar niet meer geldig is bij veolia.
quote:Dat over dat punt nog geen kamervragen gesteld zijn.Op maandag 25 oktober 2010 10:36 schreef plakkert- het volgende:
Dat is alleen icm de ov chipkaart. Papieren kaartjes in de kortingskaart wel geldig.
quote:Het zijn helaas geen fouten, maar opzettelijk. NS schijnt nogal asociaal te zijn qua delen van inkomsten uit kaartverkoop (ergens gelezen, weet de bron helaas niet meer).Op maandag 25 oktober 2010 10:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat over dat punt nog geen kamervragen gesteld zijn.![]()
Hoe kan het zijn dat ik met een papieren kaartje wel recht heb op korting bij veolia en op de chipkaart niet meer. Dan is volgens mij ook nog steeds niet het probleem bij treinvervoer met meerdere vervoerders waarbij je dan elke keer het instaptarief moeten betalen opgelost. Ach en zo zijn er nog wel wat meer fouten in het hele systeem te vinden, waar helaas voor de bgebruikers niet veel aan gedaan wordt. (of althans dat lijkt zo)
quote:Decentralisatie
Het probleem is de manier waarop de chip in de kaart is opgebouwd. Het recht op korting staat op een gedeelte van de chip waar alleen de Nederlandse Spoorwegen toegang toe hebben. Arriva kan de korting dus niet uitlezen. Ook andere vervoerders op het spoor, zoals Syntus en Connexxion, hebben mogelijk dezelfde problemen.
quote:Het is een kaart waardoor het vervoer voor het publiek laagdrempeliger zou worden. Dat er interne problemen zijn wil ik als consument niets vanaf weten, maar ik wil wel een kaart afnemen die tenminste dezefde mogelijkheden had als de vorige betaal wijzes. Dat ze dat niet eens voor elkaar krijgen is in mijn ogen te treist voor woorden.Op maandag 25 oktober 2010 10:47 schreef plakkert- het volgende:
[..]
Het zijn helaas geen fouten, maar opzettelijk. NS schijnt nogal asociaal te zijn qua delen van inkomsten uit kaartverkoop (ergens gelezen, weet de bron helaas niet meer).
quote:Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.Op maandag 25 oktober 2010 10:48 schreef plakkert- het volgende:
Oh, het geval van de kortingskaart kent een andere oorzaak:
http://www.nu.nl/binnenla(...)-bij-concurrent.html
[..]
quote:da zijn zeker smoesjes, want NS kan natuurlijk zo toestemming geven aan Veolia en andere om de kortingschip (of hoe dat ook heet) te kunnen lezen.Op maandag 25 oktober 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is een kaart waardoor het vervoer voor het publiek laagdrempeliger zou worden. Dat er interne problemen zijn wil ik als consument niets vanaf weten, maar ik wil wel een kaart afnemen die tenminste dezefde mogelijkheden had als de vorige betaal wijzes. Dat ze dat niet eens voor elkaar krijgen is in mijn ogen te treist voor woorden.
[..]
Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.
quote:Dit is een van de problemen bij het opzetten geweest.Op maandag 25 oktober 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.
quote:De kaart is een geheugenkaart waarin de gegevens voor de werking van het OV-chipkaartsysteem opgeslagen worden.
[...]
Reisproducten: Ieder vervoersbedrijf kan een eigen geheugengebied op de kaart claimen om er reisproductgegevens te plaatsen. Dit product is niet toegankelijk voor de andere bedrijven en het vervoersbedrijf kan zelf bepalen hoe die gegevens worden ingericht. De NS kan zijn NS-Voordeelurenabonnement erin zetten, trajectkaarten, de code voor eerste of tweede klas enzovoort. Alleen NS-apparatuur kan deze gegevens lezen en bewerken. Is er geen geldig product voor de reis aanwezig, dan wordt het saldobedrag aangesproken.
Deze gegevens zijn niet altijd daadwerkelijk op de kaart opgeslagen. Zo bevindt de uiterste geldigheidsdatum van een voordeelurenabonnement zich in een centrale database. Het is daardoor mogelijk de geldigheid met een jaar te verlengen zonder dat de reiziger de kaart hoeft af te staan. De treinconducteur heeft verbinding met de database om de geldigheid te kunnen controleren.
quote:Niet het probleem van de reiziger toch ?Op maandag 25 oktober 2010 11:14 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit is een van de problemen bij het opzetten geweest.
Van Wikipedia:
[..]
quote:Die wiki klopt dan volgens mij niet want een collega van mij moest voor de "automatische" verlenging van het kortings abbonement met haar ov-chipkaar toch echt naar een NS automaat om dit product te activeren/op te halen. Dat had ze dus eerst niet gedaan en betaalde vervolgens de reis volledig. Naderhand heeft ze dit wel nog gedaan en de NS gebeld, deze hebben dan wel weer netjes het kortingsbedrag terug gestort.Op maandag 25 oktober 2010 11:14 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit is een van de problemen bij het opzetten geweest.
Van Wikipedia:
[..]
quote:Als ik met de trein ga reizen, neem ik voortaan mijn eigen advocaat mee.Op maandag 25 oktober 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is een kaart waardoor het vervoer voor het publiek laagdrempeliger zou worden. Dat er interne problemen zijn wil ik als consument niets vanaf weten, maar ik wil wel een kaart afnemen die tenminste dezefde mogelijkheden had als de vorige betaal wijzes. Dat ze dat niet eens voor elkaar krijgen is in mijn ogen te treist voor woorden.
[..]
Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.
quote:SplaakvelwallingOp maandag 25 oktober 2010 00:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Instaptarief = borg
Bus, metro en tram Trein (NS) Trein (Veolia)
Anonieme en Persoonlijke OV-chipkaart ¤ 4 ¤ 20 ¤ 15
Persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement ¤ 4 ¤ 10
¤ 15
quote:ja ik zei dat ook hoor, maar heb het opgezochtOp maandag 25 oktober 2010 12:58 schreef Light het volgende:
[..]
SplaakvelwallingIk noem die bedragen de borg, en het instaptarief vergelijk ik met de basisstrip van de oude vertrouwde strippenkaart.
quote:Omdat dat een zone-gebaseerd systeem op relatief kleine schaal is. Niet qua passagiersaantallen, maar in de opzet van het systeem: zones met kaartjes binnen een zone of van de ene zone naar de andere, of een prijs voor één rit of een bepaalde tijdseenheid. Natuurlijk zijn er dan nog tientallen abonnementen en kortingskaarten, maar de basis is eenvoudig en eenduidig.Op dinsdag 26 oktober 2010 21:59 schreef o.us het volgende:
Waarom werkt dit systeem dan wel in London, Beijing, Hong Kong etc.? Er zal wel meer achter zitten behalve het argument dat het voor het eerst is dat zo'n systeem landelijk ingevoerd wordt.
quote:Ze hadden er in eerste instantie niet eens aan moeten beginnen. We hadden een perfect systeem van pre-paid dat iedereen snapte en 100% werkbaar was. In de basis is er nog wel meer fout. Niet alleen de hele opzet van het chipkaart systeem. Nu ben je afhankelijk van allerlei elektronische systemen die niet betrouwbaar zijn.Op maandag 25 oktober 2010 11:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Niet het probleem van de reiziger toch ?
1 kaart vor het hele OV
Het artikel bewijst wel dat de hele opzet, de basis al fout is geweest, wat veel mensen in 2005/6 ook hebben gezegd
quote:Nee. Dat mag niet. In jouw geval moet je bij je station waar je Via reist uitchecken en weer inchecken.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ben ik nu echt de enige fan van de OV chipkaart bij de NS ? Eindelijk mag ik zelf mijn route van A naar B kiezen zonder moeilijk te moeten doen met via-kaartjes.
quote:Nope. Niet volgens de NS - je hoeft alleen uit te checken als je het station verlaatOp vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee. Dat mag niet. In jouw geval moet je bij je station waar je Via reist uitchecken en weer inchecken.
quote:
quote:http://www.ns.nl/cs/Satel(...)rt/reizen-met-ovchipStapt u over op een andere NS-trein, dan hoeft u niet uit en weer in te checken. Reist u niet rechtstreeks van begin- naar eindpunt maar neemt u een omweg via een ander station? Checkt u dan uit en weer in op dit tussenstation.
quote:bij de NS zijn er ook nog genoeg problemen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ben ik nu echt de enige fan van de OV chipkaart bij de NS ? Eindelijk mag ik zelf mijn route van A naar B kiezen zonder moeilijk te moeten doen met via-kaartjes.
Iets omreizen om iemand op te kunnen pikken ? Geen probleem. Trein naar Den Haag CS gemist ? Ach, dan nemen we die naar Hollands Spoor. Naar een mini-station vlak voor een Intercitystation ? Ach, dan nemen we de Intercity daarheen en gaan we met het boemeltje 1 station terug, ipv 10 stations lang te moeten boemelen of meer geld te moeten neertellen voor een via kaartje. De mogelijkheden en vrijheid zijn enorm toegenomen - en de NS denkt nog mee ook door speciale abonnementen voor vrij reizen op bepaalde tijdstippen aan te gaan bieden.
En ohja. Nooit meer in de rij voor de kaartjesautomaat - en mijn reis is meestal nog een dubbeltje goedkoper dan met een papieren kaartje ook. Heerlijk.
Maarja, dat is bij de NS. Bij de busmaatschappijen is de OV chipkaart wel een duur onding.
quote:Waarom? Dit is altijd zo geweest.
quote:De NS denkt wel meer ik moet eerst eens zien dat ze het ook in praktijk brengen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
De mogelijkheden en vrijheid zijn enorm toegenomen - en de NS denkt nog mee ook door speciale abonnementen voor vrij reizen op bepaalde tijdstippen aan te gaan bieden.
quote:nou kan ik van Rotterdam naar Amsterdam over Den haag of over UtrechtOp vrijdag 29 oktober 2010 14:34 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee hoor, je moet gewoon betalen voor de gereisde afstand.
quote:Omdat je een omweg neemt. Het is toch niet meer dan logisch dat je alleen voor de kortste route betaald? Anders kan ik ook beredeneren dat ik via Eindhoven of Enschede kan.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou kan ik van Rotterdam naar Amsterdam over Den haag of over Utrecht
waarvoor zou ik dan bij Utrecht uit moeten checken ?
quote:Volgens mij gold bij de NS altijd de regel van de snelste weg en niet de kortste weg.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:36 schreef Aether het volgende:
Waarom? Dit is altijd zo geweest.
Er is een directe route en je neemt nu een omweg.
quote:Je mag de snelste weg OF de weg met de minste overstappen kiezen (=meest comfortabele weg). Voor Rotterdam - Utrecht - Amsterdam geldt geen van beiden.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij gold bij de NS altijd de regel van de snelste weg en niet de kortste weg.
quote:En zo is het nog steeds. alleen als je bewust omreist, dus een reis waarvoor je vroeger een "via"-kaartje voor moest kopen, moet je op dat station uit- en weer inchecken.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij gold bij de NS altijd de regel van de snelste weg en niet de kortste weg.
quote:dan moeten ze op elk perron chipkaartzuilen plaatsen, want ik ga natuurlijk niet bij Amsterdam vooraan uitchecken terwijl ik halverwege moet overstappen bv.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:40 schreef Q. het volgende:
[..]
Omdat je een omweg neemt. Het is toch niet meer dan logisch dat je alleen voor de kortste route betaald? Anders kan ik ook beredeneren dat ik via Eindhoven of Enschede kan.
quote:Waardoor je dus gefopt gaat worden omdat je dubbel instaptarief mag gaan betalen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:43 schreef KomtTijd... het volgende:
En zo is het nog steeds. alleen als je bewust omreist, dus een reis waarvoor je vroeger een "via"-kaartje voor moest kopen, moet je op dat station uit- en weer inchecken.
quote:Welke belachelijke reis heb jij in je hoofd dat je zou moeten uitchecken en weer inchecken?Op vrijdag 29 oktober 2010 14:44 schreef macca728 het volgende:
want ik ga natuurlijk niet bij Amsterdam vooraan uitchecken terwijl ik halverwege moet overstappen bv.
quote:een ander probleem is dat de korting ook niet automatisch wordt berekent vanaf 9 uur.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De NS denkt wel meer ik moet eerst eens zien dat ze het ook in praktijk brengen.
Eerst moet de NS nog eens nadenken over hoe we nu mensen met korting kunnen gaan laten meereizen op een OV-chipkaart. Verder moet de NS samen met de overige spoor vervoerders nog steeds nadenken over de overstap tussen vervoerders en de dubbel of nog meerdere aantalle opstap tarief. Laten ze dat eerst maar eens in orde maken ipv naar nieuwe mogelijkheden te kijken.
Verder kunnen we van onze kortingskaart met de ov-chip niet meer gebruik maken buiten de NS conssessies.
Gaan we van de NS korting op onze kortingskaart krijgen dan?
quote:Waarom zou je die reis WILLEN maken? Rotterdam - Amsterdam direct (via Den Haag - Leiden - Schiphol) is veel sneller en makkelijker. Als je via Utrecht reist doe je dat omdat je daar dan de stad in wil, niet omdat je zo graag langer onderweg wil zijn of vaker wil overstappen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
dan moeten ze op elk perron chipkaartzuilen plaatsen, want ik ga natuurlijk niet bij Amsterdam vooraan uitchecken terwijl ik halverwege moet overstappen bv.
Voor jongeren gaat het nog, maar voor oudere mensen betekent het gewoon een trein later
Ik snap sowieso niet dat je op elk perron geen zuilen krijg.
quote:toch niet belangrijk, het gaat om het idee, als je een via reis maakt, zou je halverwege uit moeten checken vooraan bij een station en dan weer een stuk teruglopenOp vrijdag 29 oktober 2010 14:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welke belachelijke reis heb jij in je hoofd dat je zou moeten uitchecken en weer inchecken?
quote:ik bedoel niet een specifieke reis, een via reis in het algemeent, waar je dus halverwege ergens uit moet checken en dan weer in. Ook voor de 40% korting is het handiger zuilen te plaatsen bij elk perron, ook voor de drukte te spreidenOp vrijdag 29 oktober 2010 14:49 schreef Q. het volgende:
[..]
Waarom zou je die reis WILLEN maken? Rotterdam - Amsterdam direct (via Den Haag - Leiden - Schiphol) is veel sneller en makkelijker. Als je via Utrecht reist doe je dat omdat je daar dan de stad in wil, niet omdat je zo graag langer onderweg wil zijn of vaker wil overstappen..
quote:Tuurlijk is dat wel belangrijk want jij bent echt alleen maar op zoek naar de uitzondering op de uitzondering en ja dan kun je nog wel wat foutjes vinden. Als ze nu eerst eens de basale dingen goed implementeren zou ik in ieder geval al blij worden.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:50 schreef macca728 het volgende:
toch niet belangrijk, het gaat om het idee, als je een via reis maakt, zou je halverwege uit moeten checken vooraan bij een station en dan weer een stuk teruglopen
quote:dat doe je nu ook als je van bus naar trein overstap in Rotterdam en met de strippenkaart kon je gewoon verder reizen zonder extra te stempelen of kaartje te kopen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat wel belangrijk want jij bent echt alleen maar op zoek naar de uitzondering op de uitzondering en ja dan kun je nog wel wat foutjes vinden. Als ze nu eerst eens de basale dingen goed implementeren zou ik in ieder geval al blij worden.
Een via kaartje gebruik ik idd om onderweg uit te stappen en later weer door te kunnen reizen, dat we hierdoor verschillende malen het instaptarief moeten gaan betalen dat is niet netjes.
quote:Ik heb het idee dat daar veel minder mensen gebruik van maken. Ik vond het sowieso al bizar dat je strippenkaar binnen rotterdam wel geldig is bij treinen, maar je treinkaartje naar rotterdam niet geldig is in bussen.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:09 schreef macca728 het volgende:
dat doe je nu ook als je van bus naar trein overstap in Rotterdam en met de strippenkaart kon je gewoon verder reizen zonder extra te stempelen of kaartje te kopen.
ook een extra prijsstijging, geldt ook voor Amsterdam uiteraard
Daar hoor je dan weer niemand over
quote:Best veel hoor denk ik, van lombardijen naar centraal/blaak is 8 min met trein en met bus en metro of tram kan je daar rustig 20 min minimaal voor uittrekken. En nog een stuk gevaarlijker !!Op vrijdag 29 oktober 2010 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat daar veel minder mensen gebruik van maken. Ik vond het sowieso al bizar dat je strippenkaar binnen rotterdam wel geldig is bij treinen, maar je treinkaartje naar rotterdam niet geldig is in bussen.
quote:Meen dat alleen A'dam en R'dam dit hebben? En dan voor een beperkt aantal (bus)zones waar je reis moet beginnen.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat daar veel minder mensen gebruik van maken. Ik vond het sowieso al bizar dat je strippenkaar binnen rotterdam wel geldig is bij treinen, maar je treinkaartje naar rotterdam niet geldig is in bussen.
quote:Op maandag 27 september 2010 08:38 schreef Sander het volgende:
Ik hoop dat die hele faalbende faliekant mislukt.
quote:ja Amsterdam en Rotterdam alleen bij mijn weten ? Het hoeft van mij niet, maar bij prijsstijgingen zou dat ook meegenomen moeten worden, sowieso dat je voor de trein een apart instaptarief betaalt nuOp vrijdag 29 oktober 2010 15:30 schreef Aether het volgende:
[..]
Meen dat alleen A'dam en R'dam dit hebben? En dan voor een beperkt aantal (bus)zones waar je reis moet beginnen.
Overigens zou dit technisch natuurlijk best mogelijk moeten zijn door de begin- en eindzone te controleren.
quote:Er zou wel meer technisch mogelijk zijn met die kaart maar dat zou alleen maar voordeel voor de reizigers opleveren en dat is nu juist waarvoor die kaart niet gemaakt is.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:30 schreef Aether het volgende:
Overigens zou dit technisch natuurlijk best mogelijk moeten zijn door de begin- en eindzone te controleren.
quote:Dat vergeet ik idd steedsOp vrijdag 29 oktober 2010 15:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er zou wel meer technisch mogelijk zijn met die kaart maar dat zou alleen maar voordeel voor de reizigers opleveren en dat is nu juist waarvoor die kaart niet gemaakt is.
quote:Voor een enkele stad is het een stuk eenvoudiger dan nationaal.Net zoals er bij de oystercard in london automagisch bepaald wordt als je over een dagkaart prijs heen gaat en je kaartje dan omgezet wordt in een dagkaart.
quote:in Rotterdam heb je die ook, alleen zijn die dan weer geldig bij de RET.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:47 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat vergeet ik idd steeds
[..]
Voor een enkele stad is het een stuk eenvoudiger dan nationaal.
Voor bijvoorbeeld Amsterdam zijn er nu wel kaarten/producten om onbeperkt een aantal dagen te reizen à la Parijs/New York. (Nu nog zodat bijv. toeristen makkelijker in een groter gebied kunnen reizen).
Maar het is natuurlijk wel een van de vele gaten in het systeem. Waar niet uitchecken een grote melkkoe is voor de NS wordt hier een situatie beschreven waar de klant er voordeel van kan hebben. Ook al mag het dan misschien niet officieel.quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee. Dat mag niet. In jouw geval moet je bij je station waar je Via reist uitchecken en weer inchecken.
De conducteur kan als het goed is je incheckpunt zien. Dus als je in een trein zit die naar amsterdam toe gaat terwijl je in amsterdam hebt ingecheckt dan mag dat dus niet.quote:Op zondag 31 oktober 2010 09:16 schreef Schanulleke het volgende:
Nou ben ik gelukkig nog niet gedwongen geweest om met zo'n ov-chipding te reizen, maar kan een conducteur zoiets controleren in de trein?
En voor mij heel onduidelijke redenen, de laatste 10 reizen met die je gedaan heb met die kutkaart.quote:Op zondag 31 oktober 2010 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De conducteur kan als het goed is je incheckpunt zien. Dus als je in een trein zit die naar amsterdam toe gaat terwijl je in amsterdam hebt ingecheckt dan mag dat dus niet.
nee maar in andere landen kan je of alleen maar inchecken of alleen maar uitcheckenquote:Op zondag 31 oktober 2010 15:00 schreef Drinky het volgende:
er is geen logica aan die poortjes, sommigen kun je niet eens gebruiken
Bestaan in het buitenland toch ook?quote:Op zondag 31 oktober 2010 15:12 schreef macca728 het volgende:
nee maar in andere landen kan je of alleen maar inchecken of alleen maar uitchecken
quote:OV-chipkaart: minder poorten en meer palen
De NS gaat op minder plaatsen door Nederland toegangspoorten plaatsen. Het aantal stations waar poorten komen is van 115 teruggebracht naar ongeveer 90. Dat meldt de Nederlandse Spoorwegen tegenover de NOS.
Dit besluit komt op een bijzonder moment: het aantal vergeten uitchecks neemt namelijk toe, door het stijgende aantal gebruikers, nu rond de 900.000. Met poortjes wordt de kans op vergeten uit te checken bijna teruggebracht naar nul. De keuze voor 115 stations met poorten kwam uit het veiligheidsoogpunt. De 115 stations waar oorspronkelijk poorten zouden komen, waren de grotere en onveiligere stations. Ook het verminderen van het aantal zwartrijders was een belangrijk punt.
Maar nu heeft de NS dus besloten in om en nabij 90 stations poorten te plaatsen. De reden die de Herbert Brinkman, woordvoerder van de NS, hiervoor geeft, is dat de NS 90% van de reizigers wil controleren. Dat wordt ook gehaald met het verminderde aantal poorten, in combinatie met de controle van de conducteurs op de trein.
OV-loket
Het OV-loket, de onafhankelijke ombudsman voor het openbaar vervoer in Nederland, is niet te spreken over de vermindering van het aantal poortjes. Reizigers vergeten makkelijker om uit te checken. Woordvoerder Dorathé Hoentjen van het loket geeft aan dat de in- en uitcheckpoortjes vaak op onlogische plekken staan, er te weinig staan en ze niet op alle stations op dezelfde plek staan.
De NS heeft aangegeven open te staan voor suggesties over de het aantal poortjes op stations. 'We zijn nog volop in de ontwikkeling met de chipkaart. Daar horen ook de aanpassingen bij als dat nodig blijkt', aldus Brinkman.
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.quote:
Poorten zijn een stuk beter dan palen wat dat betreft. Vergat in Londen soms ook uit te checken bij palen.quote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
Ook zo lekker geregeld allemaal, bv op Bijlmer Arena is het drama, toch belachelijk dat je bij de ingang al moet kijken door welk poortje je moet? Zet die poortjes dan op het perron neer.quote:Op donderdag 4 november 2010 13:31 schreef Aether het volgende:
[..]
Poorten zijn een stuk beter dan palen wat dat betreft. Vergat in Londen soms ook uit te checken bij palen.
Zal in de praktijk wel lastig zijn op stations waar meerdere vervoerders aanwezig zijn.
Er staat wel met koeieletters boven elke rits poorten of het voor trein of metro is toch?quote:Op donderdag 4 november 2010 13:33 schreef Q. het volgende:
[..]
Ook zo lekker geregeld allemaal, bv op Bijlmer Arena is het drama, toch belachelijk dat je bij de ingang al moet kijken door welk poortje je moet? Zet die poortjes dan op het perron neer.
zeker na een langere reis is die kans veel groter jaquote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
Met palen zit je tenminste niet opgesloten als er weer een poortje weigert op een station, waar geen personeel aanwezig isquote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
quote:Op donderdag 4 november 2010 13:33 schreef Schenkstroop het volgende:
De ontwikkeling en toepassen van de OVchip is betaald met belastinggeld. En die subsidie ziet nog lang geen eind. Krijgt de burger/consument daar nog wat voor terug van de NS en andere OV-bedrijven, hoe zit dat?
te belachelijk eigenlijk.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:13 schreef KingOfMars het volgende:
http://tweakers.net/nieuw(...)-euro-te-hacken.html
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.quote:
NS gaat zijn budget niet aan Translink geven hoorquote:Op vrijdag 5 november 2010 09:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.Hoeveel mensen ken jij die stelen en zelf software compileren? 9 v/d 10 mensen zullen bij een auto die niet op slot is, niet meteen de radio er uit jatten hoor. En hier komen de op geslagen reisgegevens natuurlijk mooi van pas om rare patronen te ontdekken die niet gedekt worden door bijbehorende betalingen.
![]()
Maar goed, hoog tijd om de betere SmartMX-chip er op te zetten, de NS heeft nog een fonds met 1+ miljard van de verkoop van Telfort aan BT, dus dat kunnen we daar mooi voor gebruiken. Maken we er meteen een systeem van met pasjes voor de veelgebruikers, en papieren kaartjes en strippenkaarten voor de incidentele reizigers, iedereen blij.
NS moet wel, aangezien dat fonds expliciet bedoelt was om de fysieke veiligheid op de stations etc te verbeteren met die ov-chipkaart poortjes, en dat hebben ze (nog) niet gedaan. Zijn ook al kamervragen over gesteld, dus dat geld zou de overheid er weg kunnen halen voor die nieuwe chip.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
NS gaat zijn budget niet aan Translink geven hoor
Voor de rest wel een goed idee ja, dat hadden ze beter gelijk kunnen doen, net als in Singapore en Hong Kong bv
Overigens werd er al voor invoering van de OV chipkaart gewaarschuwd dat de chip niet veilig zou zijn, maar Translink sloeg dat in de wind, wat ze nu trouwens ook nog doen gezien hun reactie
Het gaat er niet om het daadwerkelijk gebeurd. Gaat er om dat de mogelijkheid bestaat en dat zou uberhaupt niet mogen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.Hoeveel mensen ken jij die stelen en zelf software compileren? 9 v/d 10 mensen zullen bij een auto die niet op slot is, niet meteen de radio er uit jatten hoor. En hier komen de op geslagen reisgegevens natuurlijk mooi van pas om rare patronen te ontdekken die niet gedekt worden door bijbehorende betalingen.
![]()
Maar goed, hoog tijd om de betere SmartMX-chip er op te zetten, de NS heeft nog een fonds met 1+ miljard van de verkoop van Telfort aan BT, dus dat kunnen we daar mooi voor gebruiken. Maken we er meteen een systeem van met pasjes voor de veelgebruikers, en papieren kaartjes en strippenkaarten voor de incidentele reizigers, iedereen blij.
Jij als IT-er zou toch moeten weten hoe een functioneel ontwerp tot stand komt, en dat daar normaliter geen zigeunerdames met een glazen bol voor worden geraadpleegd?quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:33 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het gaat er niet om het daadwerkelijk gebeurd. Gaat er om dat de mogelijkheid bestaat en dat zou uberhaupt niet mogen.
En het leuke is, wij mensen kunnen er geen FUCK aan doen. Wij hebben geen machtspositie. Wij hebben het te accepteren. En nog steeds zal het dommere volk met ALLES instemmen. Ik voorzie in 2100 een chip in elk lichaam.quote:Op maandag 8 november 2010 10:31 schreef EilandjeOnline het volgende:
pcies, dat riep ik ook al eerder, het maakt niet uit wat het volk vind, die kaart wordt er toch wel doorheen gedrukt
Ach, dan ben ik toch al dood.quote:Op maandag 8 november 2010 10:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
En het leuke is, wij mensen kunnen er geen FUCK aan doen. Wij hebben geen machtspositie. Wij hebben het te accepteren. En nog steeds zal het dommere volk met ALLES instemmen. Ik voorzie in 2100 een chip in elk lichaam.
wel bizar, Connexxion reed 3 jaar geleden nog in regio Rotterdam en hadden toen ook OV chipkaartlezers, daar zijn ze maar mee gestopt na een paar maanden, want het aantal fouten was ontelbaar, blijkbaar hebben ze nog niet geleerd daarvanquote:Op maandag 8 november 2010 10:45 schreef thumbnail het volgende:
Ik ben buschauffeur (echt? ja echt) en ik moet zeggen dat er veel klachten zijn met die OV chipkaart.
Verschillende kosten op dezelfde rit ( heen kost bijvoorbeeld meer dan terug).
Mensen reizen al een paar weken op die Chipkaart en ineens staat er "kaart geblokkeerd".
Mensen die de kaart in de bus willen opladen krijgen te maken met een apparaat wat hun kaart niet kan lezen.
Het hele systeem valt uit zodat je niet kunt uitchecken.
Bij Connexxion is inmiddels een nieuwe opvreter....eeeeh manager aangenomen voor het oplossen van de mega problemen met dat kreng.
En ook voor bussen die bv een rondje door een wijk rijden en daardoor meer kilometers afleggen dan een snellere, directe bus moet je meer betalen.quote:Op maandag 8 november 2010 10:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
is het waar dat je als klant meer betaald wanneer de buschauffeur een omweg moet maken en afwijkt van de gebruikelijke route ?
Dat schijnt niet zo te zijn want de berekening gaat van halte naar halte.quote:Op maandag 8 november 2010 10:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
is het waar dat je als klant meer betaald wanneer de buschauffeur een omweg moet maken en afwijkt van de gebruikelijke route ?
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.quote:Op maandag 8 november 2010 10:56 schreef macca728 het volgende:
wel bizar, Connexxion reed 3 jaar geleden nog in regio Rotterdam en hadden toen ook OV chipkaartlezers, daar zijn ze maar mee gestopt na een paar maanden, want het aantal fouten was ontelbaar, blijkbaar hebben ze nog niet geleerd daarvan
Gouden tijd, ik had al chipkaart en heb maanden voor niets gereisd![]()
Het mocht natuurlijk niet te veel kosten.quote:Op maandag 8 november 2010 11:17 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.
Dat blijkt want daarom knalt het systeem er elke keer uit.
Dan is het in mijn geval een prettig neven-effect van de invoering, want ik ben er wél over te spreken. Dit zowel zakelijk als privé trouwens. Ik vind het fijn, je loopt langs zo'n zuil, wapper wapper, en klaar ben je. Niks meer wachten op huismoeders die de kaart-automaten van de NS niet snappen, of oma's in de bus die hun strippenkaart niet kunnen vinden.quote:Op maandag 8 november 2010 11:14 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dat schijnt niet zo te zijn want de berekening gaat van halte naar halte.
Zo kun je dus na de halte voor jouw halte uitchecken en dan betaal je toch die kilometers tot je halte.
Dat zegt men in ieder geval dus je zou het zelf een keer moeten uitvogelen.
Verder wordt door Jan en alleman gezegd dat die OV chipkaart er is omdat het zo fijn voor de reiziger zou zijn maar dat is niet de reden van die OV chipkaart.
De reden is de privatisering, eerst kregen alle maatschappijen via een verdeelsleutel een gedeelte van de gezamelijke opbrengst van strippenkaarten en dergelijke maar nu het privaat is wil iedereen per reizger geld ontvangen.
Vandaar die OV chipkaart en vandaar dat ook studenten die moeten gebruiken.
ik kon vroeger gewoon doorlopen met mijn abonnement, nu 8x per dag in en uitcheckenquote:Op maandag 8 november 2010 11:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan is het in mijn geval een prettig neven-effect van de invoering, want ik ben er wél over te spreken. Dit zowel zakelijk als privé trouwens. Ik vind het fijn, je loopt langs zo'n zuil, wapper wapper, en klaar ben je. Niks meer wachten op huismoeders die de kaart-automaten van de NS niet snappen, of oma's in de bus die hun strippenkaart niet kunnen vinden.
hebben ze weinig geleerd in 3 jaar.quote:Op maandag 8 november 2010 11:17 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.
Dat blijkt want daarom knalt het systeem er elke keer uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |